Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

Zotac toont op de Computex een mini-pc voorzien van een apu die vier displays kan aansturen. Ook komt het bedrijf met een mini-pc met een Nvidia GTX 970M en een mobiele Intel Broadwell-processor. Prijzen en verschijningsdata zijn nog onbekend.

De Zotac MA760, die het bedrijf voor het eerst toont op de Computex in juni, is vooral bedoeld voor videowalls. Het kleine systeem wordt geleverd met vesa-mount en is uitgerust met een AMD FX7600P-apu, die vier hd-schermen kan aansturen via evenzoveel displayport-aansluitingen. Het systeem heeft een com-poort, tweemaal gigabit-ethernet en vier usb3.0-poorten. Draadloos kan verbinding worden gemaakt via wifi-ac en bluetooth 4.0. Er komen twee versies: een plus-versie met 4GB ddr3-1600-werkgeheugen en een 500GB-hardeschrijf, en een barebone-model zonder opslag- of werkgeheugen.

Zotac laat ook een tweetal kleine pc's zien uitgerust met een losse videokaart. De Zbox EN970 beschikt over een Nvidia GTX970M, de Zbox EN960 heeft een GTX960M. Beide pc's hebben een Intel Core i5-5200U-processor, meldt Tomshardware. De recent geïntroduceerde dualcore-processor met hyperthreading heeft een kloksnelheid van 2,2 tot 2,7GHz en wordt normaal toegepast in laptops vanwege de relatief lage tdp van 15W. De EN970 heeft 4 hdmi-uitgangen en kan twee 2,5"-schijven huisvesten; ook is een msata-slot aanwezig. Ook de EN960 heeft msata, maar daar past maar één schijf in. Het systeem heeft eenmaal hdmi en eenmaal dvi. Onlangs toonde Zotac ook al een Steam Machine voorzien van een GTX970M.

De Zbox CI521 nano is bedoeld voor home-theatergebruik, en is passief gekoeld. Daarvoor maakt Zotac gebruik van een Intel Core M-processor, volgens Tomshardware de 5Y10c met een tdp van maximaal 6W. Het systeem beschikt al over 8GB ddr3-geheugen. Kopers kunnen een 2,5"-schijf inbouwen en aansluiten via m.2 of sata. Op Computex laat Zotac ook nog de R-serie mini-pc's zien die het bedrijf vorige week al introduceerde. Deze kleine pc's zijn voorzien van twee 2,5"-schijfbays, raid-ondersteuning en twee gigabit-ethernetpoorten.

Wanneer de vier systemen in Nederland of daarbuiten op de markt zullen komen, is nog niet duidelijk. Ook de prijzen moeten nog naar buiten komen.

Zotac Zbox MA760-plusZotac Zbox MA760-plusZotac Zbox MA760-plusZotac Zbox MA760-plus

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Hoe krijg je in vredesnaam een 970M in zon klein kistje... Ongelofelijk hoe ze dit maken.

Even iets technischer: koeling lijkt mij een serieus probleem binnen dit systeem(pje). Of je heb de hele dag een straaljager aanstaan in je woonkamer.
Je kan dat ding gewoon onderklokken en dan wordtie niet zo warm.
Lijkt mij dat de consument niet een product wil kopen om hem vervolgens eerst te underclocken voor gebruik :P
het doelpubliek is dan ook niet de consument die een gamesysteem wenst.
Maar wat is dan wel de doelgroep? Als je een 970M in een systeem gooit... Lijkt me een beetje veel om een filmpje af te spelen.

Al zou je een 4K film afspelen, dan nog kan dit met veel minder krachtigere GPU's. Als het systeem niet voor gamers is gemaakt lijkt me dit dan ook een enorme overkill.
een 970m werkt ook in een laptop...
dus dat past hier ook prima in hoor ;)

en je kan hier prima mee gamen hoor !
ja tis geen GTX Titan, maar de 970 is mooi wel gebaseerd op dezelfde chip als de desktop 970/980 alleen met meer dingen uitgeschakeld.

maar traag is hij zeer zeker niet!
Kan natuurlijk ook door zotac gedaan worden.
De foto's zijn van de MA760, deze maakt gebruik van een AMD APU en heeft geen losse GPU.

Zo heel klein zijn beide PC's (EN970 en MA970) overigens ook niet: 18x18x5cm. Dit is dus gewoon een mini-ITX PC, en door de voeding buiten de kast te houden kan je deze behoorlijk klein krijgen.

Qua cooling zal het ook wel goed zitten, de CPU heeft een TDP van 15W en de GPU een TDP van 81W. Ik ga er vanuit dat dit één geïntegreerd koelsysteem is, die dus maar 100W hoeft te koelen, bij maximale load.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 29 mei 2015 15:08]

Bij de EN760 was het idd 1 koeler (zo'n model a la nvidia reference).
Die had wel een custom pcb.

Mijn itx systemen komen in de verste verte niet in de buurt van het formaat van de en760.
Ik heb zelf in het verleden wel eens de M350 gebruikt, maar deze is helaas niet meer verkrijgbaar in NL, daarnaast is er nog de Silverstone PT13. Beide hebben vergelijkbare afmetingen aan deze PC's van Zotax, alleen ietsjes hoger doordat je toch gebruik maakt van een generiek mini-ITX bord met IO Shield.

Het voordeel dat Zotax heeft is dat ze een kast kunnen ontwerpen die niet voor een consument makkelijk in elkaar hoeft te zetten te zijn, geen universele IO shield ruimte nodig heeft, de DCDC electronica aanboord van het moederbord kan plaatsen ipv dat je een extern dcdc voeding in de kast hebt zitten, etc. Hierdoor is de totaaloplossing iets kleiner te krijgen dat dat als consument mogelijk is met generieke onderdelen.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 30 mei 2015 13:25]

Ik heb zelf de EN760 gehad met een 860m (maxwell, geen kepler) en hoewel die throttlede onder full-load was ik tevreden met de prestaties. Geluidsdruk lag daarbij significant lager dan bijv een xbox 360 fat en I.M.O. beter dan de laptops met mainstream/high-end gpu die ik onder handen heb gehad.

TDP van een 970m ligt wel stukken hoger dan van een 860m, uit mijn hoofd ongeveer het dubbele.

De EN970 is vermoedelijk de barebone variant van de steambox, en die steambox ziet er op het eerste oog uit alsof die een groter koeloppervlak kan realiseren (inhoud)
Mooi hè? Mooi klein en gamen op een redelijke instellingen. Ik wacht toch nog even op deze: nieuws: Zotac kondigt Steam Machine met Skylake-processor en GTX 970M aan
Hopelijk geen straaljagergeluid idd!
Het gaat hier om een mobiele processor, die worden sowieso al niet zo warm.
Even iets technischer: koeling lijkt mij een serieus probleem binnen dit systeem(pje). Of je heb de hele dag een straaljager aanstaan in je woonkamer.
Hij is passief gekoelt, dus veel herrie zal hij niet maken.
Ik vermoed dat hij het over de 970 heeft en niet over het basissyteempje.
Bij serieus even gamen lijkt mij de behuizing dan inderdaad niet afdoende voor passieve koeling.
Edit:
En uit artikel blijkt alleen de HTPC passief gekoeld en de anderen niet.

[Reactie gewijzigd door jqv op 29 mei 2015 12:32]

Mooi systeempje. Leuk om via een lange HDMI te gamen op je woonkamer-tv. Alleen komt deze pc-tje met een HDD/SSD met windows of moet je die zelf aanschaffen? Jammer dat ze de prijs niet weergeven maar met een i5, een 970m en 8Gb aan Ram zou de prijs rond de ¤800/900 moeten komen. Met windows en een HDD/SSD verwacht ik hem rond de ¤1000,-
Waar heb je die lange hdmi kabel voor nodig? Achterop/naast je tv monteren, draadloze toetsenbord/muis en je kunt gaan.
Kan ook. Maar ik dacht eerder om dat kastje ergerns anders wilt opbergen (door eventueel ruimtegebrek rond de tv) en een HDMI naar de tv te trekken.
Mijn Zotac AD02 (zelfde afmetingen) zit achter mijn TV. Vanwege de muurbeugel had ik voldoende plek om de Zotac incl. de meegeleverde VESA-bracket tegen de muur te schroeven. Zo is alles mooi uit het zicht.
Kan ook natuurlijk, maar dit apparaatje is al zo klein, dat moet toch (zoals Titan_Fox zegt) wel achter je TV weg te werken zijn? :)
Inderdaad. Anders zou dit ding perfect zijn om bijv een dashboard aan te sturen voor server monitoring e.d. Enige wat je daarvoor eigenlijk nodig heb is een goedkoop Atom architectuur met minimale videokaart.
Zo duur? Dan heb je weer niet zo veel meerwaarde t.o.v. een Alienware X51 o.i.d. Die laatste kan je nog gewoon upgraden ook.
Waarom zou die com-poort er nog (zo prominent) op zitten...? O-)
Voor als je keyboard I/O wil hebben buiten de 4 schermen om? Kan je je beeld en geluid bijstellen zonder een dik vet menu in beeld.

Overigens, ik ben nooit verder gegaan dan 2 schermen maar ik denk dat Linux + xrandr op de gemiddelde PC wonderen doet. Je hebt alleen wel een 4-poorts of 2 duale videokaarten nodig

[Reactie gewijzigd door blorf op 29 mei 2015 12:12]

Je bedoelt een muzikaal keyboard en geen PC-toetsenbord ?
Een seriele terminal. Kan ook een laptop zijn met een verloopkabel naar USB en een telnet/kermit oid client die er niet mee zit dat ie naar een USB-poort moet luisteren. Voordeel is dat het vrijwel altijd blijft werken, zelfs als je toetsenbord en netwerk eruit liggen.

[Reactie gewijzigd door blorf op 29 mei 2015 13:47]

Als ik niet beter zou weten zou ik denken voor kassa schermen/touchscreens :+
Denk dat het wel te maken heeft met industrieele/zakelijke toepassingen.
Professionele AV installaties maken nog heel veel gebruik van aansturing over RS232 protocol.
Op deze manier kan je bijvoorbeeld je vier schermen in je videowall aan en uit zetten en status bijhouden vanuit je playout pc en is er geen externe control-processor nodig.
Zouden ze ook nog onderling gekoppeld kunnen worden, om zo een nog grotere video wall te maken?
Er zit een netwerkpoort op, dus softwarematig moet dat te regelen zijn, gesynchroniseerd video afspelen.
Ethernet? Software doet de rest ;)
Met daisy chaining kun je tot vier 1080P monitoren aansturen met één DisplayPort 1.2 aansluiting. Of deze Zotac dat ook ondersteund is nog maar de vraag.
Mooi ding: http://www.zotac.com/us/p...order/DESC/amount/10.html Zou rond EUR 400,- kosten? SSD erin en een mooi HTPCtje.
Ik raad je aan om bij Zotac de "barebone" versie te kopen. Prik er zelf geheugen en een HDD/SSD in. Dan krijg je meer waar voor dezelfde prijs (tegenover de "plus" variant).
Die Zotacs zijn altijd goed herkaanbaar aan hun uiterlijk.

Het knappe eraan vind ik dat ze in zo'n kleine behuizing toch zoveel functionaliteit gepast krijgen.

De laatste versie met een 6 watt aan opgenomen vermogen is inderdaad een mooie HTPC. Passief gekoeld, voldoende vermogen voor het tonen van HD-beelden.

Hopelijk een mooi prijsje.

Wat me trouwens op viel aan dezelfde configuratie van de NUC van intel is dat deze wel actief gekoeld is. Wat maakt het dat het Zotac wel lukt en Intel niet.

[Reactie gewijzigd door jqv op 29 mei 2015 11:28]

Hoe wordt het eigenlijk koel gehouden? Het lijkt mij een moeilijk process.
Dus gewoon een mooi systeem voor de huis tuin en keuken beleggers die 4 schermen willen. Ikvind dit best wel interessant systeem eigenlijk. Gebruik momenteel m'n Mac mini voor trading en gebruik ook 2 schermen . Tocht ens over deze Zoran nadenken
Dit gaat 'em niet worden. De digitale SPDIF-aansluiting (Toslink) ontbreekt hierop. Op de ZBox Nano werd de analoge audio-uitgang gecombineerd met een mini-Toslink, maar zo te zien heeft deze Zotac enkel analoog audio-out. Er kan wel 8-channel geluid via DisplayPort, maar aangezien ik geen enkel apparaat heb waar ik die DP op aan kan sluiten ben ik op stereo geluid aangewezen. Niet handig ...

Waar die COM-poort voor moet dienen wordt mij overigens niet duidelijk in het artikel. Quote van de Zotac-website :
For added utility, ZBOX MA760 comes with an integrated COM port for users who require additional functions
Juist ... daar schieten we wat mee op :?

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 29 mei 2015 12:07]

Displayport ondersteund audio. Maximaal acht kanalen, met een maximale bitrate van 4,6 MB/s

Voorts bestaan er legio audio de-embedders die je audio signal er uit strippen, analoog of digitaal.

[Reactie gewijzigd door felixk op 29 mei 2015 12:12]

Dat is mooi, maar daar heb ik natuurlijk helemaal geen klap aan. Mijn versterker heeft enkel optische ingangen (toslink) voor digitale input. Er zit geeneens een HDMI-switch op, laat staan dat ik er DisplayPort op aan kan sluiten.
Dat zou eventueel nog een mogelijkheid zijn, maar dat zijn wel weer extra kosten. Bovendien is het de vraag of dat allemaal probleemloos met OpenELEC werkt. Evengoed bedankt voor de link :)
//zeurmode aan
Ga je nu bij iedere mini-pc (die niet per definitie gericht zijn op de htpc markt) over een digitale output 'zeuren'? En moet ik dan iedere keer weer wijzen op de bijvoorbeeld duizenden usb achtige oplossingen?
Trouwens bij nieuws: Intel voorziet NUC-mini-pc's van Braswell-socs
met je geliefde digitale output ben je vergeten om een bericht te plaatsen hoe blij je bent dat het daar wel aanwezig is?
//zeurmode uit