Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

Shuttle introduceert een barebone met Intel H170-chipset, die kan worden uitgerust met een Intel Skylake-processor en maximaal 64GB ddr4-geheugen. Zonder gebruik te maken van een afzonderlijke grafische kaart kan het systeem drie monitoren aansturen.

De Shuttle XPC Barebone SH170R6 bestaat uit een chassis van aluminium, met een inhoud van 14,2 liter. Het kastje is 19,8cm hoog, 21,6cm breed en 33,2cm diep. In de barebone zit een moederbord met LGA1151-socket, waar een Skylake-processor in past. Het systeem beschikt over een koelsysteem met drie heatpipes en een 92mm-ventilator, Shuttle adviseert een cpu met tdp van maximaal 95 watt.

Er zijn vier geheugenslots aanwezig en het bord biedt plaats aan een pcie-m2-ssd. Vier sata-3-aansluitingen maken het mogelijk om meerdere ssd's of hdd's toe te voegen. Er zijn daarnaast twee pcie-slots beschikbaar, een x16- en een x4-variant. Aan de buitenkant zijn acht usb 3.0-aansluitingen te vinden. Het moederbord biedt bovendien twee DisplayPort-aansluitingen en een hdmi-uitgang. Deze kunnen gebruikt worden om maximaal drie 1080p-schermen tegelijk aan te sluiten. Bij gebruik van een Core i3-processor of hoger, kan de interne gpu maximaal één 4k-monitor aansturen.

De barebone wordt geleverd met een 300W-voeding. Wie zijn systeem wil uitrusten met een krachtige grafische kaart kan de psu vervangen voor een 500W-exemplaar. Volgens Shuttle is de XPC Barebone SH170R6 per direct verkrijgbaar voor een prijs van ongeveer 312 euro.

Shuttle XPC Barebone SH170R6Shuttle XPC Barebone SH170R6Shuttle XPC Barebone SH170R6

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

3 4K monitoren? ik zat net op de pagina van de fabrikant maar vind daar geen verdere specs over.
Is dat een marketing trucje? de gemiddelde dikke grafische kaart heeft al moeite met een of meer 4K schermen laat staan 3.


-edit- Hoe vaker ik de specs lees hoe onwaarschijnlijker het mij lijkt.
Heeft de schrijver van dit stuk de "[3]" die achter het regeltje Supports displays with 4K Ultra HD resolution at 3840 x 2160 opgevat als 3 schermen? het is namelijk de verwijzing naar onder het hele verhaal

[Reactie gewijzigd door j-jk op 15 oktober 2015 16:56]

Integrated Graphics:
- Supports three Full HD displays at once
- Supports one UHD display (with Core CPU)
Scherp. Ik heb het artikel aangepast aan de hand van deze informatie.
In het persbericht stelt Shuttle dat het mogelijk is om drie 4K-schermen aan te sturen, maar dat is zo te zien een fout van de fabrikant.
De hdmi ingang is neem ik aan trouwens een uitgang?
Uiteraard :o Gefixt.
Is Shuttle hier dan ook over geinformeerd gezien ze nu foute informatie verstrekken moeten ze dat rectificeren.
Zat mensen die klakkeloos geloven dat alles in een persbericht direct correct is.
Desktopwerk op 4K is iets anders dan gamen op 4K. ;)
blijf ik bij mijn punt, er word gesuggereerd op 60hz. er zitten 2 DP aansluitingen op en een hdmi 1.4 en dvi.
DVI valt al af en hdmi 1.4 gaat maar tot 24hz op 4k resoluties
Hoezo gamen? Voor desktopwerk wil je toch ook (minstens) 60Hz? Wel zo fijn en rustig voor je ogen. Zeker als je er 8 uur per dag naar moet kijken.
Nee hoor. Gamen op 3x4k kan lastig zijn maar desktop renderen, office applicaties, media applicaties,... dat is geen enkel probleem. Dan heb je geen sterke GPU nodig in de meeste gevallen. Enkel kwestie van genoeg aansluitingen die 4k kunnen.
Dat zijn er dus maar 2 die display ports, want de dvi en de hdmi kunnen die hoge bandbreedte (nog) niet aan
Displayport hubs bestaan er ;)
O dat wist ik niet, wat doet dat dan met je bandbreedte?
De gebruikte displayport 1.2 heeft een max van 17,28Gbits/s
Een 4K feed op 60Hz verbruikt al 11,94Gbits/s

[Reactie gewijzigd door j-jk op 15 oktober 2015 17:08]

die zij enkel om je input te mirrorren, niet te extenden
met display ports kan je daisy-chainen - dus dat argument gaat niet op. Overigens twijfel ik ook over aansturen van drie van zulke schermen. Zelfs bij kantoorwerk.
Alle grafische kaarten die DP 1.2 hebben kunnen 4K@60hz (of HDMI 1.4 4K@30hz) aan zover ik weet. Natuurlijk ze praten over 2D mode. Maar ik ben 100% zeker dat er zeker geen 3x 4K@60Hz aangezien deze Shuttle heeft:
1x HDMI v1.4
2x DisplayPort v1.2

Dus, in het best geval: 2x 4K@60Hz en 1x 4K@30Hz
Dat gaat echt niet lukken. De ingebouwde IGP van de Intel processors kan dat gewoon niet aan. Een NUC met een Core i5 met DP1.2 speelt ook maar slechts 4k @ 24Hz af. Het ligt aan de CPU met de ingebouwde uitgangen. Of de uitgangen van een extra videokaart gebruiken.
Mijn NUC met i7 stuurt moeiteloos 4K@60hz aan via DP en daarnaast nog 4K@24hz via hdmi. Ok, die NUC heeft wel een Iris ipv HD Graphics aan boord, maar toch zijn die IGPs tegenwoordig krachtiger dan je denkt. ;)

[Reactie gewijzigd door hinse op 16 oktober 2015 16:38]

Okee, ja dat is het verschil. HD Graphics is niet genoeg. Iris dus blijkbaar wel. :)
Ik wilde het even nalopen, maar de nieuwste generatie NUC's met ie en i5 ondersteunen in elk geval ook 3840x2160 @60hz, zie de productsheet op p22.
Maar het hangt af van de gebruikte processor. Want bijvoorbeeld een Core xxxxU processor met HD graphics trekt dat niet. Zie ook dit draadje https://communities.intel...d/52247?start=45&tstart=0 waar een Intel tech dat bevestigd. Terwijl eerst op de Intel specs en productsheets stond dat mijn NUC met Core i5 (die uit dat forum) wel 4k @ 60Hz zou trekken. Dat was dus helaas toch niet het geval.
Ik heb die betreffende NUC i5 met 4250U ook in bezit en daar werkt 4K inderdaad niet, maar ik heb ook 3 van de nieuwste generatie NUCs (zowel i3, i5 als i7) en daar werkt 4K wel vlekkeloos op 60hz. Dus dan zijn we het er over eens dat de Core i3/i5 4xxxU niet werkt op 4K@60hz en de Core i3/i5/i7 5xxxU wel. En de i3 en i5 van de nieuwste generatie heeft dus geen Iris maar slechts HD Graphics aan boord, wel een nieuwe variant want Broadwell ipv Haswell.
Zo, dat is goed om te horen. Ik dacht dat de Core 5xxxU (en eigenlijk ook de nieuwste U series) dat nog steeds niet ondersteunden. Maar wel dus, goed om te weten.
Het staat in het persbericht en ik zie niet in hoe dat onjuist zou moeten zijn. Natuurlijk gaat gamen op 3x 4K het niet worden, maar de schermen aansturen moet technisch gezien kunnen.

http://www.shuttle.eu/new...rs-skylake/06fc4ecfb1/29/

2x DisplayPort and 1x HDMI are available for connecting displays. These can be operated in parallel and are able to support (Core i3 or higher required) 4K monitors at 60 Hz (DP) or 30 Hz (HDMI).

/Edit: Shuttle heeft het fout opgeschreven in zijn persbericht, ik heb het artikel aangepast. Dat blijkt uit de pdf met uitgebreide specifcaties, zie deze post: Jaaap in 'nieuws: Shuttle komt met XPC-barebone voor Skylake-processors'

[Reactie gewijzigd door Xtuv op 15 oktober 2015 19:16]

Ahh die had ik dan weer niet gezien, ging uit van het linkje wat in het artikel stond.
en daar stond het inderdaad niet zo duidelijk in, en er werd naar mijn mening (die ik momenteel niet meer kan onderbouwen) dat er 3x4K@60 uit zou kunnen komen.
Plus het linkje wat Jaaap hierboven aanhaald wat weer verteld dat het niet kan.
In ieder geval kunnen ze goed onduidelijkheid zaaien bij shuttle.
Het is maar hoe je het leest :)
Klinkt leuk allemaal… ik hou wel van die kleine kastjes waar toch een respectabele hoeveelheid power in zit om lekker een beetje mee te kunnen gamen :)

Nu ben ik alleen even de weg kwijt... ik dacht dat de Skylake CPU's de geļntegreerde GPU's bevatten, maar die zitten op het moederbord? Ik dacht eerst dat ze altijd op het moederbord zaten, maar ze praten nu zo vaak over CPU's met geļntegreerde GPU's dat ik toch begin te twijfelen aan hoe 't nou zit, hehe.

/edit:
laat maar… ik zat te slapen. De uitleg op Shuttle's eigen site gaf 't antwoord ook :)

[Reactie gewijzigd door joramoudenaarde op 15 oktober 2015 16:48]

Waar zie je in de tekst staan, dat de GPU op het moederbord zit?
Sinds de 2e generatie Core i serie, heeft elke processor (op sommige low budget Xeons na) een geļntegreerde GPU.
Euhm dat low budget kun je denk ik wel weglaten.
De hele E5-XXXX V3 serie heeft bijvoorbeeld geen GPU embedded en die cpu's zijn niet echt goedkoop te noemen.
Is ook best logisch denk ik,
met een multisocket bordje (dual of quad cpu) zouden dus meerdere GPU's ongebruikt worden,
meer ruimte in de fysieke CPU verspild worden aan componenten die niet gebruikt worden,
Meer stroomverbruik en warmte van componenten die niet gebruikt worden (zelfs een GPU idle verbruikt iets)

Mijn X8ST3-F (S1366) heeft bijvoorbeeld ook een GPU op het moederbord zitten (nuvoton?), mijn xeon heeft geen geļntegreerde GPU.
(Ik ben niet echt thuis in serverzooi maar volgens mij heeft het ook te maken met IPMI en de daarbij behorende functies.)
Ik zat te slapen, excuses :)
de GPU zit in/op/aan de CPU, maar de monitoraansluitingen zitten op het mobo.
Volgens Shuttle is de XPC Barebone SH170R6 per direct verkrijgbaar voor een prijs van ongeveer 312 euro.
Voor die prijs heb je dus een moederbord, PSU (met een beperkt vermogen) en een compacte kast waar dat allemaal in past. Dat lijkt mij een aardige deal voor degenen die een compact gamesysteem willen bouwen en niet zo van de bling zijn. Gekeken naar de ligging van het PCIe 16x slot is er ruimte voor een videokaart van (geschat) 25-28 cm lengte. Dit is in de aanname dat de drive cage niet in de weg zal zitten, maar daar lijkt rekening mee te zijn gehouden in de vorm ervan.

[edit]
Wat meer specs (overgenomen uit de product specifications):

In de drive cage kan een 5.25" externe optische drive en twee interne 3.5" apparaten, waarbij je met behulp van een adapter in een 3.5" slot twee 3.5" apparaten kwijt kan. Aan het einde van de levensduur van de hardware kan je de kast upgraden met een ander mini-ITX moederbord.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 16 oktober 2015 11:09]

En niet vergeten een redelijk goeie CPU cooler die de warmte direct naar buiten blaast.

[Reactie gewijzigd door Adlan op 15 oktober 2015 17:11]

Ik vind de prijs eigenlijk wel aan de hoge kant voor een voeding, kast en moederbord. Tegenwoordig met ITX kun je volgens mij gelijkwaardige systemen samenstellen voor minder. Enige verschil is dan 2 geheugen sloten ipv 4.

edit: koeler zit er ook bij zie ik nu.

[Reactie gewijzigd door Aragnut op 15 oktober 2015 17:12]

voor de gpu,risecard,in plaats van passief koeling,waterkoeling met peltier in zon klein kastje kun je zwaar belasten,kwa prijs vergelijking met andere kleine kastje is wel duurder..
Een waterblock voor cpu pak weg 50 euro,waterblock op gpu 50 euro,mini reservoire 20 euro euro,peltier monteren op een goedkoop waterblock met isolatie materiaal 50 euro,klein pomp 50 euro,radiator 3x40 cm ventilator is genoeg om peltier warmte kwijt te raken 40 euro,mini itx kast 80 euro,reken jullie maar uit 300 watt voeding is niet genoeg, vooral gpu gebruikt meer vermogen pakweg 230 watt..
Dus als jullie willen klein in formaat maar zwaar wilt belasten, dan dit soort combinatie, anders heeft geen zin..
Leuk bedacht van shuttle maar dat prijs is erg hoog....
Sommigen zijn slecht in lezen. Daarom de tekst weggehaald.

EDIT:
Onderhand ook vermeldt in de feedback sectie.

[Reactie gewijzigd door SilentDecode op 15 oktober 2015 16:49]

Spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes - deel 43

Ik ben eigenlijk benieuwd naar de kwaliteit voeding die men gebruikt.
Power supply
Built-in 300 Watt mini switching power supply (Shuttle PC61J)
AC input voltage: supports 100~240V, 50~60 Hz
80 PLUS® Bronze compliant: the PSU provides at least
82/85/82% of efficiency at 20/50/100% of load.

Active PFC circuit (Power Factor Correction)
ATX main power connectors: 2x10 and 2x2-pin
Graphics power connector: 6-pin
Other connectors: 4x SATA, 2x Molex, 1x Floppy
Dat zegt natuurlijk weinig over de kwaliteit :).
Met een beetje geluk is deze gebaseerd op een Seasonic en zit het met de kwaliteit wel goed, maar daar durf ik niks over te zeggen.
Vier sata-3-aansluitingen maken het mogelijk om meerdere ssd's of hdd's toe te voegen.
En waar zou je in deze kast de hardeschijven moeten plaatsen?
Ik zie geen nette locatie hiervoor.
Normaliter zit er een drive-bay achter het front met plek voor 1x5,25" optische drive en 2x3,5" harddisks. Verder zit er een M.2 SSD/PCIe x4 slot op het moederbord.

edit/
http://www.shuttle.eu/fil...c/barebones/SH170R6_e.pdf

pagina 6, plaatje van deze.

[Reactie gewijzigd door JGR op 15 oktober 2015 17:57]

Op de foto's is die drive-bay niet te zien en dat maakt me argwanend.
Daarnaast bieden ze een 2.5" drive-bay aan als accesory voor deze case, wat mijn argwaan verder versterkt.

edit/
In de pdf van jouw link is te zien dat de bay waar ik naar refereer dient voor de 3e en 4e harddisk.
Blijkbaar zit het wel goed

[Reactie gewijzigd door ikbentomas op 15 oktober 2015 18:02]

Klopt, op pagina 8 van de PDF, een 2x2,5"->1x3,5" doosje, kan je mooi 2 kleine diskjes in de ruimte van 1 grote stoppen. :)

Maar maak je geen zorgen, passen echt 2x 3,5" diskjes in; ik gebruik al jaren Shuttle PC's en het zit gewoon goed in elkaar.
Hoezo adviseren ze een cpu met een maximale TDP van 95 watt? dat is toch ook het hoogste tdp binnen het Skylake aanbod?
Stel je voor intel doet is gek en komt met een extreme skylake model die opeens 110 watt vraagt.
Puur je eigen indekken mocht er iets veranderen
indekken?
Je bedoelt het systeem zodanig ontwerpen dat je passief kunt koelen tot en met 95 Watt?
En daarmee alle huidige processoren kunt ondersteunen zodat deze getest en al probleemloos werken. Ik noem dat gewoon een goed ontwerp!
Leuk dingetje, kandidaat om binnenkort in mijn woonkamer te mogen staan :)

Maar waarom zit hier geen optische audio output op? Dat vind ik eigenlijk wel een ernstig gemis. Als beschikbare ruimte een probleem is, zoals bijv. bij NUCjes ofzo, dan snap ik het. Maar ten eerste is er duidelijk ruimte op het mobo backpanel en ten tweede zit er wel analoge 7.1 op. Misschien lig ik onder een steen, maar wordt dat uberhaubt nog gebruikt?

Ook snap ik de obsessie van Shuttle om de optische drive te verstoppen niet. Bijna niemand gebruikt die dingen meer en door dat maffe klepje kan je er ook niets anders meer met die ruimte (hotswap bay, fancontroller, etc).
Maar waarom zit hier geen optische audio output op?
Geen idee, maar dat is relatief simpel op te lossen door zoiets als dit te gebruiken. Helaas heeft dat voorbeeld geen ondersteuning voor de pass-through van 4k beeldmateriaal.

Een alternatief voor als je de HDMI aansluiting niet gebruikt (of een DP naar HDMI adapter gebruikt) is deze.

Tot zover ik lees in de specificaties is het helaas niet mogelijk om een stereo uitgang van de geluidskaart te gebruiken als S/PDIF output (coax). Als dat kon, dan kon je dat makkelijk 1-op-1 converteren naar optisch.

[edit]
Als je echt 3 x 4k via de video-aansluitingen op het moederbord wilt en geen opofferingen wilt maken, dan kan je ook voor deze gaan. Een voordeel daarvan is dat je andere HDMI apparaten ook op je oude geluidsversterker kan aansluiten via een enkele optische input.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 15 oktober 2015 17:39]

Ja er zijn oplossingen genoeg, al zou ik eerder neigen naar een losse PCI-e geluidskaart :p Maar blijf het opmerkelijk vinden dat ze deze (in mijn ogen) rare keus hebben gemaakt.
Het design is blijkbaar redelijk tijdloos gebleken bij Shuttle. De laatste jaren lijkt het design niet veel veranderd te zijn, maar wat mij betreft ziet de kast er nog steeds er goed uit.
Als voormalig gebruiker van de Shuttle XPC SN45G uit 2003, heb ik de producten een beetje gevolgd. De laatste jaren ben ik Shuttle uit het oog verloren doordat ik was overgestapt op een Asrock Core HT100BD. De overeenkomst tussen deze 2 kasten is dat het erg complete machines zijn met een compact formaat.

Asrock is de koning geworden op het gebied van kleine krachtige machines. Daarmee hebben ze in mijn ogen Shuttle van deze troon gestoten. Het grote voordeel van een Shuttle is dat de prijs een stuk lager is en je kunt hem ook nog grotendeels customizen. Hierdoor kan je dan ook een van de kleinste Gaming machines bouwen zonder al te hoge kosten.

Als ik dan toch een Mini-ITX kast zou kopen, dan is het zonder twijfel een Shuttle waarbij je het volgende direct in de prijs hebt zitten:
Ingebouwd ITX board
Ventilatiesysteem
Compact 80plus bronze voeding

Ja, ik ben om :)

Vooral als de prijs rond de 270 euro ligt zoals bij de reseller:
http://shuttleshop.nl/min...ttle-sh170r6#.ViAKfyuHCZE

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 15 oktober 2015 22:24]

Ja heel mooi die Asrock Core. Je kunt hem alleen nergens meer kopen...
Oh, en met je linkje naar shuttleshop kom ik op een systeem van ¤1070 uit!?!
1. Asrock heeft sinds 2012 weer een aantal nieuwe systemen uitgebracht.
Ik zal het makkelijker voor je maken met een link naar alle courante Asrock mini-pc's: http://www.asrock.com/nettop/index.nl.asp

2. Als je de onderdelen weghaalt en alleen de voeding en 2 jaar garantie overhoudt , dan kom je uit op 270 euro inclusief btw.
Een directe link naar een leeg systeem was niet mogelijk.
Hier een link naar het overzicht en als het goed is, dan zie je daar de kast uit dit artikel: SH170R6: http://shuttleshop.nl/mini-systemen

Als je daar op klikt, dan kom je helaas weer op een samengesteld systeem. Wees niet bang, je mag de inhoud gewoon uit de configuratie halen voor de losse prijs van 1 kast.
wat ik niet begrijp is waarom er aan de achterkant een mic aansluiting mist, deze zit alleen aan de voorkant

buiten dat een goeie vervanger van mijn 2011 shuttle met 2nd gen I5 als die er een keer mee ophoudt :)
Dat is inderdaad suf. Lijkt fijn die aansluitingen aan de voorkant, maar dan heb je continu dat klepje open: stofhappen en ziet er slordig uit. Achterop alles aansluiten is dan fijner. En de meesten gebruiken een headset met mic (2x jack) en geen losse usb-mic...
Fijne Barebones die Shuttle's. Ik heb er drie gehad maar ben inmiddels overgestapt op Mini-itx zodat ik al mijn componenten zelf kan kiezen.

Er zal ook wel net als in het verleden een aparte uitvoering uitkomen waar die zwaardere voeding al in zit. Deze zal dan ook wel weer duurder zijn.

Voorbeeld:

SN41G2 had een 200 watt voeding
SN41G2V2 had een 250 watt voeding