Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

In de eerste helft van 2015 hebben Nederlandse autoriteiten 397 dataverzoeken ingediend bij Microsoft, die betrekking hebben op 593 accounts. Dat is meer dan in het voorgaande halfjaar. In BelgiŽ vroegen de autoriteiten juist minder vaak gebruikersdata op.

Het nieuwste transparantierapport van Microsoft geeft inzage in het aantal keer dat overheden gebruikersgegevens hebben opgevraagd bij het bedrijf in de periode van januari tot juni 2015. Het aantal aanvragen is in Nederland gestegen ten opzichte van het laatste halfjaar van 2014, toen kreeg Microsoft 381 verzoeken die op 478 accounts betrekking hadden. Ook in eerdere periodes vroeg de overheid geregeld meer informatie op dan dit jaar.

Van Belgische autoriteiten kreeg Microsoft juist minder verzoeken. Er waren 406 aanvragen die betrekking hadden op 600 accounts. Tussen juni en december 2014 waren dat nog 481 verzoeken, verdeeld over 765 accounts.

In Nederland weigerde Microsoft in 2,8 procent van de gevallen om data te overhandigen, omdat de aanvraag niet aan de wettelijke eisen voldeed. In België was dat het geval bij 8,4 procent van alle aanvragen. In alle gevallen waar wel data werd overhandigd, ging het om transacties en aanmeldgegevens, zoals adresinformatie, logs en factuurgegevens. Daadwerkelijke 'content' is niet gedeeld, zegt Microsoft.

Wereldwijd kreeg Microsoft in de eerste helft van dit jaar 35,228 verzoeken, die betrekking hadden op data van 62,750 verschillende accounts. Steeds vaker wijst Microsoft dergelijke verzoeken af, schrijft het bedrijf op zijn blog. Twaalf procent van alle verzoeken werd afgewezen omdat ze niet aan de gestelde wettelijke eisen voldeden. De overheden die de meeste data opvragen bij Microsoft zijn de VS, het VK, Turkije, Frankrijk en Duitsland. Samen zijn deze landen goed voor 72,7 procent van alle verzoeken.

Microsoft gegevens NederlandMicrosoft gegevens Belgie

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Zal veelal rond fraude, misbruik of andere vorm van 'foute dingen doen binnen een MS account' gezien het punt dat het uitsluitend transactiemateriaal is, alleen vraag ik me af op welke juridische gronden die zaken zijn afgewezen, bv verkeerde/niet-gemachtidge instantie, of puur giswerk (dacht dat de wet redelijk specifiek was hoe je het moest aanvragen).
Voor zover ik weet mag je volgens de Nederlandse wet alleen maar informatie opvragen als je een goede reden hebt om de informatie van die persoon te willen weten. Het is niet toegestaan om van 20 mensen tegelijk de informatie op te vragen en dan te kijken wie de leukste verdachte is (in een bepaalde zaak).
Voor zover ik weet mag je volgens de Nederlandse wet alleen maar informatie opvragen als je een goede reden hebt
Definieer "goede reden"?
Situatie: man wordt aangehouden omdat hij van plan is ergens een bom neer te leggen. De regering/politie weet dat deze man handlangers had, maar ze weten niet wie dat waren. Op zo'n moment mag er informatie worden opgevraagd over bijvoorbeeld zijn emails, om er zo achter te komen wie dit zijn. Als ze vervolgens goed kunnen beargumenteren waarom die personen waarschijnlijk handlangers zijn, kunnen ze ook van die mensen informatie opvragen.

Edit: vervang email door "digitaal communicatiemiddel"

[Reactie gewijzigd door nolife op 15 oktober 2015 16:49]

Hahaha, lekker naief. Er is natuurlijk geen enkele terrorist die correspondeert via email.
Hahaha, lekker naief. Er is natuurlijk geen enkele terrorist die correspondeert via email.
Misschien niet via email direct, maar accounts hebben altijd wel een digitaal spoor.
door contacten te vergelijken, links naar andere zaken, alles wat enigzins een spoor kan opleveren.


Het is geen cartoon waar de muziek sneller gaat als ze het einde in zicht hebben.
Die lui zijn iets anders ingesteld dan de gemiddelde gebruiker ...
En waarom niet? Goede crypto erover, wegwerpmailboxen en je hebt zo een bijna universeel, overal werkend communicatiesysteem.
...Als ze vervolgens goed kunnen beargumenteren waarom die personen waarschijnlijk handlangers zijn....
Duh... 8)7
De overheden die de meeste data opvragen bij Microsoft zijn de VS, het VK, Turkije, Frankrijk en Duitsland. Samen zijn deze landen goed voor 72,7 procent van alle verzoeken.
Zijn de absolute getallen hiervan ook bekend. Want zo in het wild zegt het niet zoveel.

De VS heeft ongeveer 19 keer zoveel inwoners als Nederland, het VK 4, Turkije 4,5 , Frankrijk 4 en Duitsland 4,8.

Ik vind in dit geval relatieve getallen (aanvragen/inwoners) veel belangrijker.

Heeft iemand de link naar de grafieken, die in het Tweakers artikel staan?
Heb ik gevonden: link.

VS = 13570 = relatief per miljoen 44,55
VK= 13382 = relatief per miljoen 208,77
Turkije = 5589 = relatief per miljoen 74,59
Frankrijk = 6403 = relatief per miljoen 96,97
Duitsland = 8152 = relatief per miljoen 101.12

NL = 593 = relatief per miljoen 35.30
BE = 600 = relatief per miljoen 53.57

Dan zie je dat het VK er met kop en schouders boven uit steekt wat waarschijnlijk niemand verwonderd.
Ik vraag me af of de VS hun data niet ook andere manieren krijgt, Patriot Act etc.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 15 oktober 2015 16:57]

Waarom zou VK er zo boven uit steken? Kan in eerste instantie niet zo snel iets bedenken namelijk.
Dat is bijna een polititestaat. In een land waar zoveel cameras hangen dat je bijna niets ongezien kunt doen in het openbaar mag het toch niet verbazen dat er zoveel dataverzoeken komen?
GHCQ is het slaafje van de NSA, aangezien NSA haast niets mag in de VS zelf laten ze
het GHCQ het vieze werk doen.
Kun je eigenlijk aan Microsoft vragen wat er van jouw account is opgevraagd?
Kun je eigenlijk aan Microsoft vragen wat er van jouw account is opgevraagd?
In Nederland is een instantie/bedrijf verplicht de gegevens te laten zien die ze hebben van een klant, als een klant daarom vraagt.
Gegevens die aangeven of ze gegevens hebben moeten overhandigen, zijn ook gegevens.
Nu nog een mailadres van Microsoft zien te vinden waar je zoiets kan vragen; zal niet eenvoudig te vinden zijn... (Voorwaarde is natuurlijk dat Microsoft zulke gegevens bewaard. Maar ik neem aan van wel.)

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 15 oktober 2015 15:57]

Nu is de vraag: zijn gegevens over een dataverzoek eigendom van MS of van de betreffende gebruiker. Ik gok het eerst.
Ik denk dat ze dat wel in hun Terms of Use hebben staan.
Anders zouden ze zomaar al hun informatie over mogelijke terroristen kwijt zijn :P .

[Reactie gewijzigd door nolife op 15 oktober 2015 15:56]

De vraag is eerder wat er over in de wet staat. ToU zijn altijd leuk. En bedrijven schuilen zich er net iets te vaak achter.
Nu is de vraag: zijn gegevens over een dataverzoek eigendom van MS of van de betreffende gebruiker.
Nee, dat maakt niet uit. Althans niet in het verplicht moeten laten zien van welke gegevens er van jouw geregistreerd zijn.
Je hebt een inzagerecht op basis van artikel 35 Wet bescherming persoonsgegevens, maar artikel 43 geeft daar uitzonderingen op. Een van die uitzonderingen is voor "de voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten".

Kortom, je kunt opvragen wat je wilt, maar Microsoft hoeft niks te zeggen. Sterker nog, in de verzoeken staat doorgaans dat ze niks můgen zeggen, gebaseerd op artikel 126bb Strafvordering. (Voorbeeld van een vordering van informatie: Geenstijl IP vordering)

[Reactie gewijzigd door ikkuhqhp op 15 oktober 2015 19:14]

Heb je een +2 gegeven omdat ik dit wel degelijk on topic vind en erg interessant om te weten of je dit recht hebt...
Verbaast me niks dat binnen 20 jaar alle chatlogs van Facebook, gmail, what's app fotos, surfgedrag etc op straat liggen. De overheid had ze voor de zekerheid opgeslagen mocht je een toekomstig misdrijf plegen :Y)
Wel jammer dat jij geen prive leven meer hebt als jou leven op straat ligt omdat de overheid gehackt is. Maar gelukkig heb jij niks te verbergen toch?

[Reactie gewijzigd door enermax op 15 oktober 2015 15:41]

Tjah dan moeten mensen maar niet hun hele leven uitgebreid op internet zetten.

Beetje hetzelfde als je persoonlijke dagboek in de bieb laten liggen en verwachten dat iedereen daar netjes mee omgaat?
Tjah dan moeten mensen maar niet hun hele leven uitgebreid op internet zetten.
Het vervelende met grootschalige vangnetten is dat ze ook dingen vangen die niet opzettelijk op internet zijn gezet. Als jij een mailtje aan je huisarts stuurt dan kan dan worden onderschept. Je kan mensen toch niet verwijten dat ze met hun huisarts mailen? (Ik zou graag zien dat ze daar crypto bij gebruiken maar dat is niet de realiteit).

Een ander probleem is dat ik zelf mijn gegevens wel goed kan bewaren maar ik heb geen controle over anderen. Als ik met iemand chat dan hebben we allebij een log op onze computer. Ik kan niet voorkomen dat die ander al z'n data naar een slecht beveiligde cloud synct, z'n laptop in de trein laat liggen of een virus oploopt.
Tjah dan moeten mensen maar niet hun hele leven uitgebreid op internet zetten.
Met het koppelen van gebruikersaccounts van je OS aan 'het internet' (Microsoft) wordt het wel een erg grijs gebied.. Helemaal wanneer Microsoft dat sinds Windows 8 zo loopt te pushen.

De gemiddelde persoon staat er niet meer bij stil dat zaken automatisch zijn gekoppeld en gegevens automatisch worden gesynchroniseerd via een Onedrive of iCloud.

Gegevens waarvan je denkt dat ze alleen lokaal staan blijken dan toch plots in de cloud rond te dwalen omdat je een vinkje bent vergeten uit te tikken.
En hoe verschilt dit van een telefoon met Android of iOS die ook gekoppeld zijn aan de cloud, die alle data opslagen en die nog veel meer van je persoonlijke handel en wandel weten?

Vind het spijtig dat er nu zoveel kritiek komt op Microsoft voor de koppeling terwijl we wel al jaren diezelfde data delen met bijvoorbeeld Google of Facebook. En daar waar MS en Google nog een degelijke privacy policy hebben steekt Facebook bijna een middenvinger op naar de gebruikers als het op privacy aankomt.
Dat jij je hebt laten behandelen voor pedofilie. Een teelbal hebt laten weghalen of al jarenlang naar een psychiater gaat. (Patienten dossier) Dat maken mensen ook mee. En sommige willen dat prive houden. Kortom overheid moet stoppen met data bewaren.

[Reactie gewijzigd door enermax op 15 oktober 2015 15:53]

Tjah dan moeten mensen maar niet hun hele leven uitgebreid op internet zetten.
Dat hoef je ook niet te doen, dat doen vrienden en kennissen wel voor je, en anderen die je toevallig op een feestje tegenkomt.
Beetje hetzelfde als je persoonlijke dagboek in de bieb laten liggen en verwachten dat iedereen daar netjes mee omgaat?
Dat ergens laten liggen (m.n. usbsticks dan) laten we over aan legerofficiers, politiebeambten, uitkeringsambtenaren, en andere overheidsfunctionarissen zoals die dat de afgelopen jaren al hebben gedaan.
En om die reden is het koppelen van je lokale Windows 10 account aan een Microsoft account geen goed idee.
En waarom dan niet?

Het is niet alsof ze dan de data van je laptop schijf kunnen opvragen. Dan zullen ze nog steeds bij jou langs moeten komen met een huiszoekingsbevel.

Dingen op OneDrive kunnen in principe disclosed worden. Maar gezien dat in geen enkel geval data disclosed is maak ik me daar ook niet zo druk over.
van wat ik heb gelezen kan dat met windows 10 juist wel
Dat is een OneDrive feature die al sinds het SkyDrive heette er in zit. Niets nieuws onder de zon dus.
van wat ik heb gehoord ging het om meer dan alleen OneDrive, je hele hardeschijf
De OneDrive applicatie maakte het mogelijk om via onedrive.com ook bij andere bestanden op he betreffende systeem te komen.
Windows niet, maar ondertussen gebruiken we wel een android smartphone om op facebook te zitten. Gisteren nog iemand zien verschieten van hoe goed Google bijvoorbeeld weet waar je overal komt door je smartphone. Foto's die genomen zijn worden geÔndexeerd. Niet enkel op datum of locatie, maar worden ook geanalyseerd om na te gaan wat en wie er op die foto staat.

Facebook is geen haar beter en daar posten we heel ons privť leven op. En dat terwijl Google en Microsoft tenminste nog een degelijke privacy policy hebben gaan we net de meeste info delen op een platform dat niet wil weten van onze privacy wetgeving.

Maar nee hoor, blijf maar schieten op MS.
Dus jij kiest voor de minst kwaadaardige, in plaatsen juist van alle kwaadaardige af te stappen? :) Goed argument, jongen!
En wat heeft dat met de opvraagverzoeken van de overheid te maken? Ik zie het verband namelijk niet tussen het artikel en W10.
Een huiszoekingsbevel is ongeveer het zelfde als een dataverzoek. Het maakt dus niet uit.
Dus 16 meer verzoeken, dan voorgaande halfjaar?

Ligt het aan mijn of is het artikel beetje verwarrend geschreven en moet je je best doen om te begrijpen wat nu echt de stijging is en over welke periodes ze het vergelijk?
"Het nieuwste transparantierapport van Microsoft geeft inzage in het aantal keer dat overheden gebruikersgegevens hebben opgevraagd bij het bedrijf in de periode van januari tot juni 2015. Het aantal aanvragen is in Nederland gestegen ten opzichte van het laatste halfjaar van 2014, toen kreeg Microsoft 381 verzoeken die op 478 accounts betrekking hadden. Ook in eerdere periodes vroeg de overheid geregeld meer informatie op dan dit jaar."

Ik vind dit niet echt verwarrend. Wat wel verwarrend is, is dat ze vier dingen met elkaar vergelijken: Nederland in het laatste halfjaar van 2014, Nederland in het eerste halfjaar van 2015, BelgiŽ in het laatste halfjaar van 2014 en BelgiŽ in het eerste halfjaar van 2015. Dit had wat mij betreft in twee verschillende stukken van het artikel verwerkt mogen worden.
Ik had eigenlijk Rusland ook verwacht in de lijst met landen waar de accounts informatie opgevraagd zou worden.
Zouden ze er niet tussen staan omdat ze op andere manieren data verkrijgen of omdat Microsoft een stuk minder gebruikt word in dat land/
Vooral dat laatste. Microsoft richt zijn online diensten vooral op de westerse markt. In Rusland, maar ook in China, zijn andere diensten populair.
Prima, als er volgens de wet genoeg grond is om iemand zijn gegevens op te vragen, dan moet dat ook gegeven worden. Ik kan me hier niet druk over maken.
Over regeringen die kamikaze iedereen afluisteren omdat er wellicht eventueel misschien wel iets strafbaars tussen zou kunnen zitten, daar heb ik wel moeite mee.
Over regeringen die kamikaze iedereen afluisteren omdat er wellicht eventueel misschien wel iets strafbaars tussen zou kunnen zitten, daar heb ik wel moeite mee.
Dus... regeringen in de westerse wereld? Bijvoorbeeld: de surfdata van Nederlanders werd (wordt?) afgeluisterd om zoveel maanden opgeslagen te worden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 15 oktober 2015 16:46]

Nee data die opgeslagen wordt bij de provider is iets anders als stuctureel andermans data doorspitten in de hoop iets illegaals te vinden.

Overigens is die bewaarplicht ook al een tijdje van tafel
Skype zou op zich wel logisch zijn. Telecomproviders zijn immers verplicht hiervoor voorzieningen te treffen. Dan zou het vreemd zijn als OTT's daar niet aan hoeven mee te werken.
Ben ik nu de enige die het wel fijn vind dat MS deze data uberhaupt vrijgeeft? :P

Hoewel ik me nog steeds grote zorgen maak over de privacy van de algemene internetgebruiker, valt <400 me nog wel mee in een halfjaar (ipv de duizenden/miljoenen welke de NSA misschien wel absorbeerd). Ik kan het alleen maar toejuichen dat bedrijven zoals Microsoft, Google en Apple dit soort data bekendmaken en ook is het goed te zien dat MS in sommige gevallen ook weigert, en dus niet klakkeloos alles aan de AIVD geeft waar ze om vragen. :)