Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 81 reacties

Zotac heeft ter ere van zijn tiende verjaardag een krachtige mini-pc en een vr-rugzak uitgebracht. De Zbox Magnus EN1080 is voorzien van een Core i7-6700 en een GTX 1080 die beide watergekoeld zijn. De vr-rugzak heeft een GTX 1070 en een accuduur van twee uur.

De Zbox Magnus EN1080 wordt standaard zonder geheugen en opslag geleverd. De mogelijkheden hiervoor bestaan uit twee sodimm-ddr4-ramslots, die samen maximaal 32GB kunnen herbergen, een m2-slot voor een ssd en een sata-aansluiting, waar een 2,5"-ssd of -hdd op past.

Er zijn veel aansluitingen te vinden op de kleine behuizing. Op de achterkant zijn er vier usb-3.0-poorten, twee displayports, twee hdmi-2.0-aansluitingen en twee gigabitethernetaansluitingen. Verder kunnen er twee antennes aangesloten worden, voor wifi-802.11b/g/n/ac- en bluetooth-4.2-verbindingen. De computer heeft twee stroomaansluitingen en op elk moet een 180W-adapter aangesloten worden. Voorop de behuizing is een extra hdmi-2.0 poort te vinden. Er is een usb 3.1-poort, een usb 3.1-poort met een usb-c-aansluiting, een sd-kaartlezer en twee 3,5mm-audiopoorten.

De behuizing is 225x203x128mm groot, voor een totaal volume van nog geen zes liter. Achter de powerknop en de logo's op de zijkanten is rgb-ledverlichting te vinden. De kleur van de leds is in te stellen met software die bij de computer geleverd wordt.

Zotec Zbox Magnus EN1080Zotec Zbox Magnus EN1080Zotec Zbox Magnus EN1080Zotec Zbox Magnus EN1080Zotec Zbox Magnus EN1080Zotec Zbox Magnus EN1080Zotec Zbox Magnus EN1080Zotec Zbox Magnus EN1080Zotec Zbox Magnus EN1080Zotec Zbox Magnus EN10801112

De virtual-realityrugzak krijgt de naam VR GO. De rugzak is voorzien van een Nvidia GeForce GTX 1070, een Intel Core i5-6400T, 8GB ram, een m2-ssd van 120GB en een 2,5"-hdd van 1TB. Er zitten twee 9000mAh-accu's in, die hotswappable zijn. De accu's gaan twee uur mee en worden in twee uur opgeladen.

De rugzak heeft dezelfde aansluitmogelijkheden als de Zbox, behalve dat de usb-c-poort is verwisseld voor een extra usb-type-a-poort. Op de behuizing wordt met ledlichtjes aangegeven hoeveel stroom er nog in de accu's zit. In totaal weegt het hele systeem 4,5 kilogram.

Het is niet bekend of de VR GO op de markt zal verschijnen. Het bedrijf toonde in april al een vr-rugzak, maar die is nooit op de markt verschenen. Ook andere bedrijven hebben een vr-rugzak getoond. Geen van deze producten zijn ooit daadwerkelijk in de verkoop gegaan.

De Zbox lijkt echter wel daadwerkelijk te verschijnen. Zotac heeft nog niet aangekondigd of en wanneer hij in de Benelux verkrijgbaar zal zijn. Prijzen zijn ook nog onbekend.

Zotac VR GOZotac VR GOZotac VR GO

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (81)

Die rugzak lijkt me wel geinig. 4.5 kilo op je rug valt heel goed mee. en het is niet alleen handig voor vr, maar ook voor lanparty gear.
edit: @BerkJasper hieronder: Misschien niet midden in de stad, maar in een park of plein liggen vr-ren zou nog gaan. Dan kan je een heel grote room uittekenen en ben je bijna zeker dat je nergens tegenloopt (behalve dan die ene passant die niet uit zijn doppen kijkt omdat hij/zij op haar mobiel ligt te kijken)

[Reactie gewijzigd door Soggney op 26 oktober 2016 11:13]

4.5 kilo valt toch snel tegen. Je merkt toch snel dat het oncomfortabel word, vooral op je schouders. Ik sleep regelmatig mijn DSLR met extra lens en nog wat zooi mee voor een dag, en heb ook een tijd mijn laptop mee gesleept op de fiets naar het werk.

Dan ben je blij als je de laptop kunt inruilen voor een surface. Het werkt wel voor even, maar als je de hele tijd met dat ding rond loopt is het gewoon zwaar.
Uit mijn ervaring, jaren in een buitensportzaak gewerkt te hebben, is het duidelijk dat ze hier echt naar draagcomfort hebben gekeken. Er is een echte heupband gebruikt, en daarmee is het mogelijk om (in dit geval) het hele gewicht op je heupen te dragen, en je gebruikt de schouderbanden dan enkel om de laptop te stabiliseren. Bij hogere gewichten, vanaf een kilo of 12, dan ga je echt met je schouders meedragen. Om een idee te geven, ik heb een Radical Design Hiplite, wat een 25 liter daypack is, zonder schouderbanden. Daarmee haal ik makkelijk mijn boodschappen mee, en hij blijft stabiel, zelfs tijdens skaten
As je rugzak goed op rug is bevestigd (gespen goed aangetrokken) valt het hartstikke mee. en het is stukken minder dan een backpacker rugzak. En die mensen lopen er uren mee. Daarnaast ga je ook geen uren spelen, maar in een openlucht demo omgeving past het perfect. Max 20 minuten per sessie, ik zie hier potentieel in.
Ik kan ook uren rondlopen met m'n dochter van 14 kilo op m'n rug in een draagdoek, dus dan moet een rugzakje van 4.5 kg ook wel lukken lijkt me. Mits hij een beetje ergonomisch comfortabel uitgevoerd is.

Mijn backpack waarmee ik aan het hiken in de bergen in Peru geweest ben woog ook ruim 10kg. Is prima te doen. Die 4.5k is zeer netjes wat mij betreft, als je dat niet kunt tillen moet je echt op zoek naar een betere rugtas of wat meer gaan sporten ;)
Als een laptop al iets is wat je te zwaar vindt, dan wel. Maar het klinkt erg overdreven, tenzij je een Dell Precision hebt als laptop o.i.d. Een gezond mens zou 4-5kg makkelijk moeten kunnen dragen zonder last. Je kleding + winterjas en warme schoenen is ook al snel 3kg+ bij elkaar.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 26 oktober 2016 14:58]

Dan kan je een heel grote room uittekenen en ben je bijna zeker dat je nergens tegenloopt (behalve dan die ene passant die niet uit zijn doppen kijkt omdat hij/zij op haar mobiel ligt te kijken)
En dat is slechter dan niet uit je doppen kijken omdat je een VR-headset ophebt? :+

Het lijkt me ook niet heel verstandig om in een park met een VR-headset rond te gaan lopen en er dan vanuit te gaan dat er niemand tegen je aanloopt als je zelf niet eens kijkt. Voor hetzelfde geld loop je de vijver in het park in...
Toch een klein verschil met mobiel niet rondkijken: Met zo'n ding op je kop zou het voor bijstaanders duidelijk moeten zijn dat je niet kan zien.
Daarnaast heb je met de vive heb je nog de mogelijkheid om silhouetten weer te geven, dus helemaal blind ben je niet.
En om de vijver/bomen/... te ontwijken heb je nog je room die je mag uittekenen.
Nu heb je wel een aparte setup nodig voor je room detectors, maar 4 paaltjes neerplaatsen en op 2 ervan de sensoren, zou toch helpen.
Dit alles gaat natuurlijk ook compleet voorbij aan het feit dat dit soort dingen totaal niet bedoeld zijn om buiten te gebruiken maar gewoon binnen. Het gaat niet om het overal gebruiken van zo'n systeem, maar om het kunnen vr-en zonder met kabels vast te zitten en dus niet het risico te lopen er over te struikelen.

Zelf denk ik echter dat het niet al te lang zal duren voor we draadloze VR brillen krijgen en dat lijkt me een heel stuk elegantere oplossing dan een game PC en dikke accu's op je rug.
"Haal je laptop maar uit je rugzak."

"Mijn laptop is mijn rugzak."
Je moet dan nog wel even de lighthouse units aan de boom hangen :).
Zonder prijzen is dit nieuwsbericht helemaal niet interessant. Een Mini-ITX game-pc is zeker wel wenselijk voor velen, maar dit kun je al relatief eenvoudig zelf bouwen voor waarschijnlijk minder geld.

Zo'n rugzak is leuke PR maar komt waarschijnlijk niet eens op de markt en als die al komt zal niemand zo'n ding kopen momenteel.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 26 oktober 2016 11:15]

Het is wel een heel knap kastje voor deze specs.
1070 vind ik nog interessanter.
Mooi kastje. Die lijkt wel de helft kleiner dan die 1080 versie.
Maar de koeling is wel 'laptop-stijl'. Kleine heatsinks en kleine fans betekent veel lawaai en warmte. Met een beetje pech throttelen de cpu en gpu.

Heb de specs bekeken. De processor is erg meh. 2.2ghz is een beetje matig als je wilt genieten van een gtx1070.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 26 oktober 2016 20:09]

Zeer klein idd. Maar ik vraag mij af hoeveel lawaai die koelers maken. Die warmte moet ergens heen, en of die dingen staan altijd maximal te draaien (zoals mijn laptop) of ze krijgen thermal throthling te verduren.

Voor in de huiskamer niet helemaal wenselijk zou ik zeggen.
Vind de 1070 ook interessanter.. compacter, en je hebt aan 1 (ipv. 2) stroomadapter genoeg :)

[Reactie gewijzigd door GS88 op 27 oktober 2016 08:28]

Maar die heeft een dichtgeknepen laptop processor. 2.2ghz is een beetje matig als je wilt genieten van een gtx1070.
De versie met GTX1070 en i5-6400T staat op centralpoint te koop voor 1390,29. Gok dus rond de 15-1600 euro?
Denk nog wel een heel stuk meer. meerwaarde van gtx1080 tov gtx1070 is al 200-300. Dan nog het waterkoelsysteem, de duurdere CPU..

Gok voor de mini itx toch wel 1800+
Die met gtx1070 is ook 2x zo compact
Batterijen zijn het probleem. Heb zelf zitten kijken om op een of andere manier voor stroom te kunnen zorgen in mijn garagebox om mijn VR PC aan te drijven. Maar is erg moeilijk om daar iets betaalbaars voor te vinden op het internet
Nog nooit gezien anders, zoiets als dit, met waterkoeling kant en klaar. Ik kan dit in elk geval niet relatief eenvoudig zelf bouwen.
Zo makkelijk bouw je dat niet hoor. Kijk eens naar dat plaatje waar je de onderdelen ziet aangegeven in lagen. Custom heatsinks, custom casing, custom aansluitingen. Daardoor schuift het zo in elkaar, maar knappe jongen als je dat zo even na bouwt.

Zowel de cpu, geheugen als gpu bevinden zich op 1 moederbord overigens.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 26 oktober 2016 20:11]

edit: heb vorige post aangepast, anders spam ik het zo vol hier.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 26 oktober 2016 20:11]

Dus je hebt een computer als rugzak, ik zie het al voor me, lekker midden in de stad rondlopen met een VR bril op en een computer als rugzak. Het kan allemaal tegenwoordig!
Op dit moment heb je nog altijd iets externs nodig voor je positiebepaling. Een USB camera voor de Rift en de IR zenders voor de Vive. Zomaar buiten rondlopen is voorlopig dus helemaal niet aan de orde.
Dit gaat raar klinken, maar zou je dat niet aan bijvoorbeeld een drone kunnen monteren? (in geval van de vive dus meerdere) en deze data vervolgens (via wifi? (of iets in die geest) terug sturen?
Als je die dan zo zou kunnen programmeren dat die met je meevliegt krijg je wel een heel gaaf concept, alleen op de openbare weg is het wel een beetje gevaarlijk en zeker irritant voor anderen
I meende dat hier al software voor is, althans als ik het me goed herinner had Tweakers laatst een review over een drone waarvan een van de verkoop punten was dat hij je volgt (dit was eentje gericht op outdoor sport-achtige video's meende ik)

edit : typo

[Reactie gewijzigd door Overlord2305 op 26 oktober 2016 11:58]

Dat kunnen vrijwel alle nieuwe drones, bijvoorbeeld de DJI Mavic. Bij de Mavic heb je zelfs geen controller of andere GPS tool nodig die je bij je moet dragen. Je kunt op je scherm jezelf aantikken (In het beeld van de camera) en de Mavic blijft je vervolgens volgen.
Tja, in theorie allemaal mogelijk.

Probleem echter is dat die drones dan constant de IR/camera op jou gericht moeten hebben, constant op eenzelfde hoogte moeten vliegen en constant een stabiele afstand van jou moeten blijven.
De wireless delays alleen al zullen voor enorm veel vertraging zorgen, laat staan dat drones tot op heden nog niet 'perfect' stabiel kunnen vliegen noch positioneren... voeg daar dan ook nog het effect van wind aan toe en het is, voor nu, vrijwel onmogelijk te realiseren.
Overigens zou je prima, als je toch GPS gebruikt, een open 'veld' kunnen afbakenen waarbinnen je speelt. In multiplayer deathmatches heb je meestal toch een beperkt veld anyway dus dat gaat prima en in singleplayer zou het spel je bij 'loading' om kunnen draaien zodat je nooit de rand van het afgebakende VR 'speelveld' bereikt.

Allemaal erg spannend en zeker iets wat in de toekomst mogelijk zal zijn maar zelf denk ik dan eerder dat plaatsbare long-range stations een meer solide optie zijn... Je zou zo 4 of meer van die dingen in de hoeken van een groot speelveld kunnen plaatsen en hoppa gaan met die banaan. Geen gedoe met drones die instabiel vliegen en een beperkte acculading hebben.
En het gaat je een heleboel boetes opleveren, maar dat terzijde.
Voor de Vive gaat dat niet werken omdat de kastjes op exact dezelfde plek moet blijven, met elke verandering moet je weer opnieuw calibreren.

Voor een situatie zoals bij de Rift zit je met het probleem dat de latency van de signalen tussen camera en computer nog niet laag genoeg gaat zijn met de huidige technieken.

Een beter oplossing zou een systeem zijn zoals de hololens en het prototype die laatst door Oculus is gedemonstreerd. Daar maak je in feite gebruik van camera's of andere sensoren op de headset die de omgeving in kaart brengen en aan de hand daarvan je positie bepalen. Dan kan je alles wat je nodig hebt gewoon mee dragen en heb je in feite onbeperkte bewegingsvrijheid.

[Reactie gewijzigd door Phehistyr op 26 oktober 2016 12:12]

Vraagje, hoe zwaar is zo'n systeem? klinkt verder enorm interessant
Ik heb het zelf niet geprobeerd, dit artikel vertelt wat meer en een Google opdracht op 'Oculus Santa Cruz' zal wel meer opleveren.

http://www.theverge.com/2...de-out-tracking-prototype
"In totaal weegt het hele systeem 4,5 kilogram."
Maar non-vr games spelen op een VR bril gaat dus niet?. Kan mij best wel voorstellen dat je ook zonder de externe apparatuur (alleen bril) een game wil gaan spelen. Dus zonder enige tracking gewoon een scherm voor je hebben.
Dan lijkt het me wel een grappige toepassing zodat je kan gamen on the go, of lan party's zonder dat je je beeldscherm hoeft mee te slepen.

[Reactie gewijzigd door Crp op 26 oktober 2016 12:12]

Je wil sowieso iets van head tracking hebben, anders wordt je erg snel misselijk. Het is namelijk belangrijk dat je de bewegingen die je maakt ook ziet. Er zijn wel mogelijkheden om een virtueel scherm te gebruiken om 2d software op te draaien. Dan zit je bijvoorbeeld in een bioscoop waar je wel om je heen kunt kijken, maar met een enorm scherm voor je neus. Volgens mij heeft elk platform wel iets dergelijks, maar de resolutie is nog te beperkt om het echt een vervanger van een normale monitor te maken.
Bij dit project hadden ze in 2004 al het 1 en ander werkend qua op een groot veld lopen (alleen het beeld mist, het is een audio game):

https://www.accessibility...stallaties-en-games/demor

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 26 oktober 2016 12:56]

Dat is dus alleen audio en de locatiebepaling geldt volgens mij alleen voor een 2d vlak en is deels GPS gebaseerd. Voor VR wil je extreem nauwkeurige 3d positiebepaling hebben, nauwkeuriger dan GPS kan leveren. En dan moet je er ook nog voor zorgen dat je hele systeem het beeld snel genoeg kan berekenen en weergeven om te voorkomen dat er te veel vertraging is tussen een beweging maken en een beweging zien.

Dus hoewel die demo cool is, komt het echt niet in de buurt voor wat nodig is voor goede VR.
Tegenwoordig valt ook wel weer mee hoor. IBM had al een wearable PC in 1999, samen met Olympus ontwikkeld: http://people.ischool.ill...s/timeline/1999jones.html
Wordt het nog leuker om auto te rijden, allemaal gekken met een rugzak vr bril op midden op de weg.
ik vind dat hele concept mini PC maar maf als ie twee powerbricks nodig heeft. ik snap dat het i.v.m. de warmte is maar ik zie toch liever de voeding weggewerkt in de case
Mee eens. Moet je ook nog eens 2 outlets hebben (of er weer een stuk tussen hebben). Het is niet zo dat kabels al geen drama zijn bij de meeste PCs/TV setups.

Het zelfde als die desktop vervanger laptops met 2 powerbricks. Wat win je dan nog?
Mini PC is inderdaad jammer, ik weet dat die losse powerbricks de makkelijkste oplossing zijn, maar het is wel vervelend, zit je alsnog met 3 blokken (180W-adapters zijn niet echt klein). Een mooie ingebouwde ITX-PSU was beter geweest, of een custom oplossing die iets platter is en de system fan gebruikt... Nu pak ik alsnog een Silverstone Sugo 13 en ben ik in 1x klaar (voor minder geld).
Ja, 2 is wel onhandig. Maar ik heb zelf toch liever 1 losse brick die helemaal stil is dan een ingebouwde voeding die wel herrie maakt.
Ik heb geen ervaringen met waterkoeling, maar zou het juist niet een beter idee zijn om gewoon luchtkoeling te gebruiken in dit geval? Waterkoeling lijkt me onnodig zwaar, en zeker als je rond gaat lopen met het ding zou ik het niet 't beste idee vinden.
Er wordt niet gesproken over waterkoeling in de rugzak. Enkel de waterkoeling van de mini-pc wordt benadrukt.
Ja nu we het daar toch over hebben. In de tekst op de foto staat dat die box een fanless design heeft enzo. Maar wat is dat ding onder de radiator dan? Dat lijkt heel erg op een 120mm fan.
Hij is geinspireerd op een ander kastje dat wel fanless design had. Over deze nieuwe wordt niets genoemd vwb fanless :)
Ah okee. Dat is op mobiel lastig te zien.

Wel raar om dan je design te maken in navolging van een aardwinning fanless apparaat om er dan vervolgens een dikke waterkoeler in te gooien. wat heeft dat "award winning, fanless" deel er dan mee te maken?
Klopt ik ben een koekenbakker
gaat het waterkoeling gedeelte niet over de Zbox? ;-)
Waarom kan er maar 32GB ram in die Zbox? Niet dat je het nodig hebt ofzo, maar met ddr4 moet je toch vrij eenvoudig 2x 32GB op een i7-6700 moeten kunnen prikken.

Edit: oh en een 2,5" HDD in een rugzak lijkt mij niet zo'n strak plan. Dan moet er een goede anti shockmount om zitten.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 26 oktober 2016 11:14]

Er past maar 16gb op 1 SODIMM :)
Ja en? Voor nu. Maar misschien volgend jaar niet meer? Aangezien er nu al 64GB normale dimms en groter zijn (pricewatch: Crucial CT64G4LFQ424A), verwacht ik 32GB so-dimmetjes toch wel enigszins in de nabije toekomst.

Maar ik bedoelde niet zo zeer waarom er maar 32gb in kan, maar meer of meer geheugen echt niet gaat werken door een lock of dat dit wel gaat werken maar niet officieel ondersteund is. Groot verschil namelijk.
Er zal echt wel meer in kunnen zodra het bestaat. Maar als ze nu al zouden zeggen er past 64gb in verdeeld over 2 sodimms gaan mensen weer zeuren: "oke, waar haal ik die vandaan dan?".
Dat zijn allemaal ECC-latjes bedoelt voor serverracks waar je zoveel mogelijk geheugen in kwijt wil. Voor consumentengeheugen is 16GB per dimm het maximum. Dat betekent maximum 128 GB (8 x 16GB quad channel X99 chipset) voor de high-end consumentenborden. Ik zie geen enkele situatie waar je als consument meer dan 128 GB nodig hebt.
Eerste waar ik aan denk bij een rugzak is, hoe goed kan de samenstelling tegen horten en stoten. Want men doet die rugzak aan en af en iedere keer krijgt de rugzak eeen opflikker (stootjes). Zo'n concept is m.i. vragen om moeilijkheden.
Beetje gelijk aan een laptop lijkt mij. Die krijgt ook slootjes e.d.

Hangt natuurlijk ook af van hoe ze het aanpakken.
Mensen zijn net lompe koeien met VR bril op. Ik vraag af wat de werkelijke levensduur van een rugzak als deze zal zijn in een commerciele omgeving. :+

[Reactie gewijzigd door govie op 26 oktober 2016 12:46]

Vooral die dubbele LAN poort op de rugzak maakt indruk :+
Ik hoop dat het een prototype is, want zonder Wifi of zelfs 4G blijft er weinig 'portable' over. Bijna alles is tegenwoordig wel 'connected' al is het maar om de licentie te controleren of updates binnen te halen.

Sorry, de link was deze keer goed verstopt naar de specs, hij heeft idd Wifi & Bluetooth.

[Reactie gewijzigd door TheGhostInc op 26 oktober 2016 11:52]

Zie de bron, de rugzak beschikt over zowel WiFi als Bluetooth.
Voor dit soort toepassing lijkt mij draadloos hdmi + bluetooth/wifi toch meer toekomst hebben dan zon koelkast op je rug
Zo, wat een mooi ding! En op de plaatjes te zien helemaal fanless ook door de waterkoeling. Dit maakt dus geen enkel geluid? Klopt dat? Dan zou ik hem alleen al willen als desktop PC. :)
Waterkoeling is niet passief. Daarbij word een radiator met fan(s) gebruikt.
Passieve koeling zijn heatsinks zonder fan, en volledig stil. Maar voor dergelijke zware hardware volstaat dat niet. Dan ga je cpu en gpu 'throttelen' om niet te heet te worden. Die hebben dus actieve koeling nodig, en dat gaat voorlopig niet zonder fans.
Is er al iets bekend over de prijs? Ik kan hem zo gauw op de website van ZOTAC niet vinden.
Ik garandeer dat het ruim boven de 1000 euro gaat zijn.