Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

Nvidia heeft op de GDC 2015 een nieuwe telg in zijn Shield-productserie aangekondigd: een settopbox die vooral op het spelen van games is gericht. De settop-box wordt aangestuurd door Android TV en is naast een console in staat om uhd-video zowel streaming als lokaal af te spelen.

Volgens techblog Engadget kondigde Nvidia CEO Jen-Hsun Huang de console tijdens de GDC-persconferentie aan als een 'revolutionaire tv', 'gaming console' en 'supercomputer'. Dat laatste slaat  niet op de nieuwste mobiele processor van Nvidia die in de console zit, de Tegra X1, maar op het streamen van games via de Grid-clouddienst van Nvidia.

De console beschikt over een hdmi-uitgang aan de achterzijde. Volgens Nvidia is de settop-box in staat om uhd-content af te spelen. Ook is er een gigabit-ethernetaansluiting aanwezig, terwijl de interne flashopslag 16GB bedraagt. Het werkgeheugen is 3GB groot. Verder biedt de Shield-settopbox een microsd-kaartlezer en twee usb 3.0 aansluitingen. Naast bediening via de meegeleverde Shield gamepad behoort ook stembesturing tot de mogelijkheden.

Nvidia stelt dat diverse games voor Android TV en zijn Shield-platform geoptimaliseerd gaan worden. Het bedrijf noemt titels als Borderlands: The Presequel, Doom3: BFG Edition, The Talos Principle, Metal Gear Rising: Revengeance en Crysis 3. Bij de introductie zouden er tenminste vijftig games beschikbaar moeten zijn.

Huang zegt dat gamers met de Shield-settop-box zich kunnen abonneren op de binnenkort te lanceren Grid-gamestreamingservice. Via die dienst kunnen pc-games via de settop-box streaming gespeeld worden. Grid zal bij de introductie van de Shield-console uit de bètafase komen. Bij de introductie zal de console samen met een Shield-gamepad 200 dollar kosten, omgerekend 178 euro.

Met de release van de settopbox brengt het aantal Shield-apparaten op drie. Het eerste product was een game-handheld in de zomer van 2013. De daaropvolgende zomer bracht Nvidia een krachtige gametablet aan.

Nvidia Shield

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Specificaties
Processor
• NVIDIA® Tegra® X1 processor
• 256-core Maxwell™ GPU with 3GB RAM

Video Features
• 4K Ultra-HD ready with 4K playback and capture up to 60 fps (VP9, H265, H264)

Audio
• 7.1 and 5.1 surround sound pass through over HDMI
• High-resolution audio playback up to 24-bit/192 kHz over HDMI and USB
• High-resolution audio up-sample to 24-bit/192 kHz over USB

Storage*
• 16 GB
*Expandable with MicroSD

Wireless
• 802.11ac 2x2 MIMO 2.4 GHz and 5 GHz Wi-Fi
• Bluetooth 4.1/BLE

Interfaces
• Gigabit Ethernet
• HDMI 2.0
• Two USB 3.0 (Type A)
• Micro-USB 2.0
• MicroSD slot
• IR Receiver (compatible with Logitech Harmony)

Software Updates
• SHIELD software upgrades directly from NVIDIA

Gaming Features
• NVIDIA GRID™ game streaming service
• NVIDIA Share
• NVIDIA GameStream™

Power
• 40 W power adapter

Weight and Size
• Weight: 23 oz / 654 g
• Height: 5.1 in / 130 mm
• Width: 8.3 in / 210 mm
• Depth: 1.0 in / 25 mm

Operating System:
• Android TV™, Google Cast™ Ready

Included Apps
• PLEX
Meer info:Het ziet er naar uit dat je voor de prijs erg veel krijgt! Een mediaplayer die tot 4k60p kan afspelen en opnemen, een console met krachtige Nvidia Maxwell GPU en zeer goede connectiviteit met o.a. Nvidia GRID (de super computers van Nvidia). Voor de helft van de prijs van een PlayStation 4 of Xbox One heb je een zeer competent doosje :). De grootste uitdaging zal voldoende content zijn, maar ik denk dat Nvidia ook wel weet dat ze daarop moeten focussen.

Op het Youtube kanaal van Nvidia is ook nog hun aankondiging te zien (deel 1, deel 2, deel3), die gewoon rechtstreeks gejat is uit 2007. Maar dan geen 'Phone, internet communicator & iPod' maar 'Revolutionary TV, Game Console & Supercomputer' :P.

Het zou trouwens nog steeds geen slecht idee voor Apple zijn. Een Apple TV die dezelfde dingen ondersteund, met A8X (of toekomstige A9X) processor voor ~¤200. Je kan hem dan bedienen met je iDevices en je kan lekker gamen en TV kijken via een kastje.

Maar ik denk in ieder geval dat Nvidia hier een winnaar heeft. ¤200 is niet gratis maar het is prima te doen, zeker omdat het alleen al een zeer competente mediaspeler is (Android TV + 4K 60fps in H.264, H.265 én VP9) en dan ook nog een prima console met niet alleen een krachtige X1 SoC, maar ook Nvidia GRID én GameStream ondersteuning. Dus ik kan mijn GTX 970 lekker aan het werk zetten over mijn 802.11ac / gigabit ethernet netwerk :).

Nog twee dingen die ik zelf te weten ben gekomen tijdens het kijken van de keynote:
1. De Nvidia Shield kan 10-bit video decorderen, ook in 4k 60fps met zowel H.264, H.265 en VP9. Dat is niet alleen een primeur maar zorgt er ook voor dat het mediaplayer gedeelte ontzettend futureproof is! Voordat we afwijken van de 4k / 60fps / 10bit standaard (die we nu nog geen eens volledig gebruiken zijn we zo 6+ jaar verder!
2. Zowel de Shield controller als de (optionele) remote heeft een headphone jack waarmee je een eigen koptelefoon kan gebruiken. Ideaal als niet iedereen wil meegenieten van jouw film/muziek/gamesessie!

[Reactie gewijzigd door Balance op 4 maart 2015 12:58]

[...]


Meer info:Het ziet er naar uit dat je voor de prijs erg veel krijgt! Een mediaplayer die tot 4k60p kan afspelen en opnemen, een console met krachtige Nvidia Maxwell GPU en zeer goede connectiviteit met o.a. Nvidia GRID (de super computers van Nvidia). Voor de helft van de prijs van een PlayStation 4 of Xbox One heb je een zeer competent doosje :). De grootste uitdaging zal voldoende content zijn, maar ik denk dat Nvidia ook wel weet dat ze daarop moeten focussen.
Geweldig ding zeker met de Tegra X1 (Standaard ARM Cortex ARMv8 i.p.v. Denver Core en een geweldige GPU). Ik ben benieuwd wanneer deze leverbaar zal zijn.
Ik wil er zeker een hebben.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 4 maart 2015 12:09]

Ah kijk, hdmi 2.0. Belangrijk detail dat in het tweakers artikel ontbrak.
Mooi ding! Ben er stiekem een beetje benieuwd naar.

Klein dingetje; Revengeance heet officieel Metal Gear Rising en niet Solid :P
klein dingetje; daar hebben ze een Geachte Redactie voor :P

maar ziet er goed uit. de vraag is alleen of dit beter is dan steam's versie. want als je over 1 a 2 jaar een andere videokaart wil zit je aan Nvidia vast. en die hebben niet echt geweldige GPU's onder de 300 euro. en ja je heb de 960 en lager. alleen worden die allemaal ingehaald door amd's voor het zelfde geld.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 4 maart 2015 11:17]

De Shield streamed zijn games!
150ms latency is geen enkel issue. Voor 720p heb je 5-10 mbit nodig. Voor 1080p een 30 mbit verbinding

Dus je hoeft je videokaart niet te updaten, dat doet nvidia in het datacenter.
Dan accepteer je wel een hoeveelheid compressie en een relatief lage framerate. Lossless compressie bestaat, maar dat is nog steeds te veel voor een gemiddelde internetverbinding. Als je genoegen neemt met dezelfde beeldkwaliteit als video word je denk ik niet vrolijk, bovendien is 30 mbit bandbreedte nog steeds aan de lage kant.
1080p 60hz. Dus normale framerate voor consoles.
Daarnaast is de 30mbit dan niet een zeer hoge compressie.
Zeker niet als ze zaken als wanscalers of ica protocol gebruiken op de achterkant.

Nvidia heeft al tijden GRID GPU's voor XenServer, dus ik verwacht dat ze die ook op de achterkant gebruiken.
Je weet dat hier 99% zeker een mobiele SoC inzit en upgraden zowieso al onmogelijk is.
Laat staan vergelijken met desktop hardware.
Dit is meer een tablet on steroids (zonder scherm en connectiviteit) waar de steammachines veel meer een desktop (of laptop zoals de zotac EN760 en Alienware Alpha) op vetverbranders is.

laat nu net AMD in de mobiele markt (mobile en laptop) HELEMAAL NIETS te vertellen hebben vanwege de archaische performance per watt in een markt waar dit juist essentieel is.
loki504 heeft het over het streamen van je PC games naar de shield. Daar heb je een Nvidia kaart voor nodig.

Dat is vermoedelijke ook de manier waarop Metal Gear, Crysis 3 etc. op geoptimaliseerd gaan worden. Ze worden niet voor (krachtige) mobiele hardware uitgebracht.
Dat lees je verkeerd. GRID zal titels zoals The Witcher 3 streamen. De 50 titels die beschikbaar bij launch zullen zijn, zijn titels die naar Android worden geport. Dat zijn o.a Crysis 3, Borderlands 2, Metal Gear. Ze worden dus wel degelijk naar de mobiele hardware gebracht om deze lokaal te draaien.

Dat gegeven (Crysis 3, Doom 3, Borderlands naar Android) vind ik zeker bijzonder, het laat immers zien waartoe TX1 in staat zal zijn.
Grappig, had ik nog niet eerder gelezen. Inderdaad wel knap!
Als vergelijkbare kwaliteit als op de PC behaald wordt tenminste.
ik dat je het niet helemaal begreep.

ik heb het over je gamepc. en neem aan dat deze manier het zelfde is als hun shield. en die heeft toch een Nvidia kaart nodig. toch jammer dat je op die manier vast zit aan Nvidia terwijl een andere bedrijf met het zelfde bezig is. alleen zal die ook met AMD kaarten werken.
Ziet er uit als een Sony Bluray speler
Design komt mij ergens bekend voor... mmmh.
Nou, het eerste waar ik aan moest denken was eigenlijk de HTC Diamond:

http://www.phonespot.nl/i...%20Diamond%20S900%201.jpg
Ik vind het meer lijken op een HTC Diamond...

Leuk concept, maar ik vraag me af of er echt een markt voor is, er zijn al 3 gevestigde console makers, Steam probeert ook op deze markt te komen, en Ouya heeft al bewezen dat het voor een nieuwe speler niet makkelijk is.

@vayra - Wat is hier nieuwe markt aan, het een device dat je koopt om op de bank spellen te kunnen spelen, of dat nou lokaal gerendered wordt of gestreamd wordt maakt voor de meeste gebruikers weinig uit, behalve dat streamen voor een beetje lag zorgt, en niet werkt als je internet uitvalt. Die "nieuwe markt" overlapt gewoon voor 99,9% met de huidige console markt.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 4 maart 2015 21:56]

Dit is alleen een 'nieuwe markt'. De consoles streamen niet, die zijn gewoon console. De PC is in veel woningen toch verbonden aan een bureau en bureaustoel.

Shield zit daar tussenin en maakt net als Steambox een PC tot console.
het is echter bijna onmogelijk om hedendaags iets te maken dat niet op iets lijkt dat iemand anders eerder heeft gemaakt
Zou dit dan de ultieme mediaplayer zijn? (naast een leuk gamingdingetje)
  • geen aparte chromecast meer nodig, je kunt naar dit apparaat casten
  • native netflix ondersteuning? De netflix app draait wel op mijn Minix Neo X8h, maar HD resolutie wordt niet ondersteund
  • Ondersteuning voor Android Apps
  • XBMC met ondersteuning voor 4K en DTS-HD, Dolby Atmos etc?
  • Blu-ray iso's kunnen streamen met menu. (voor de naar mijn NAS gebackupte blu-rays, zodat ik niet meer de schijfjes uit de kast hoef te pakken
Als dat allemaal goed werkt in 1 apparaat, dan ben ik game! Kan ik mijn Popcorn Hour C200, Chromecast en Minix Neo X8H de deur uit doen.
De minix neo x8 h+ doet nu ook USD. Ik vraag me trouwens af waarom je drie mediaplayers hebt. De minix met xbmc zou toch moeten volstaan? Ik stel dit vraagje omdat ik momenteel een A110 heb en erover denk een minix of een raspberry pi 2 te kopen.
USD?

De 3 mediaplayers:
1. Popcorn Hour C200 nog voor DTS-HD zaken
2. Chromecast voor streamen vanaf telefoon. Voornamelijk Netflix (aangezien de Minix geen 1080P doet met Netflix) en bv filmpjes van Vice Munchies, Youtube etc.
3. Minix Neo X8H voor alle andere locale video, Android apps (soundcloud, spotify) en andere streaming.

Dus nog geen apparaat dat dit allemaal kan...
Dacht het al, de x1 is niet geschikt voor tablets. De x1 is dan misschien super krachtig ( x1 zit ook in nieuwe sony tv's), geen 1 game komt in de buurt op android om de volle power te benutten, Heeft dan wel weer zin voor streamen, zie dit apparaat als de ps vita tv voor pc's.
Volgens mij zit in de nieuwste sony TVs een mediatek soc. De naamgeving is toevallig/ongelukkig hetzelfde.

http://www.mediatek.com/e...or-first-sony-android-tv/
Dat is op zn zachts gezecht verwarrend, helemaal omdat de tegra x1 en sony tv's op dezelfde dag werden aangekondigd.
Wow, ziet er super uit wat betreft de specificaties.
Ondersteund hij ook XBMC en andere video players voor het afspelen van mkv, iso's etc?

Indien dit het geval is is het een perfecte opvolger voor mijn Dune H1 :)

Hartelijk dank alvast voor de feedback!

[Reactie gewijzigd door robertjan88 op 4 maart 2015 12:26]

Wow, ziet er super uit wat betreft de specificaties.
Ondersteund hij ook XMBC en andere video players voor het afspelen van mkv, iso's etc?

Indien dit het geval is is het een perfecte opvolger voor mijn Dune H1 :)

Hartelijk dank alvast voor de feedback!
zolang je Android of linux(ubuntu of andere) of windows kan draaien kun je kodi draaien , en ongetwijfeld zal er native kodi voor komen

[Reactie gewijzigd door Jhinta op 4 maart 2015 12:22]

Je hebt helemaal gelijk:

http://www.stuff.tv/news/...es-apple-tv-look-kids-toy
http://www.pocket-lint.co...er-we-ve-been-waiting-for

Speelt dus alles af. Ook Netflix support! Super!!! :9~

[Reactie gewijzigd door robertjan88 op 4 maart 2015 12:32]

Leuk ding, en ik zou ook graag games van boven naar me tv beneden willen streamen. Maar ik vindt $200 toch wel een beetje stevig voor een android tv + streaming boxje. Als je kijk dat een amazon fire tv ongeveer de helft kost.

Deze heeft dan wel 1GB meer geheugen en de X1 zal ongetwijfeld ook iets sneller zijn, maar lijkt me toch als je deze voor streaming (vanaf je pc) gebruikt en wat android games dit niet zo heel duur hoeft te zijn. Als je games vanaf je pc gaat streamen (zoals je bijvoorbeeld ook al met Steam kan doen), moet de reken power toch bij je grafische kaart in je PC wegkomen en niet uit je android boxje.
Leuk ding, en ik zou ook graag games van boven naar me tv beneden willen streamen. Maar ik vindt $200 toch wel een beetje stevig voor een android tv + streaming boxje. Als je kijk dat een amazon fire tv ongeveer de helft kost.

Deze heeft dan wel 1GB meer geheugen en de X1 zal ongetwijfeld ook iets sneller zijn, maar lijkt me toch als je deze voor streaming (vanaf je pc) gebruikt en wat android games dit niet zo heel duur hoeft te zijn. Als je games vanaf je pc gaat streamen (zoals je bijvoorbeeld ook al met Steam kan doen), moet de reken power toch bij je grafische kaart in je PC wegkomen en niet uit je android boxje.
beetje krome vergelijjking , Qualcomm Snapdragon 600 vs tegra x1
want jou amazon fire tv doet natruulijk,

1Gbit nic
10bit decoding op ~40mbit
dts-hd decoding
daadwerkelijk de snelheid halen over het netwerk en niet met een ~10MB/s ( als je dat uberhoud haalt)
niet choken omdat je sab+torrent+soptweb+couch+sick+ de rest aan het doen bent terwijl je nog even die film wilt kijken
en is ook zo snel als x1
( denk het niet)

jaja mooie vergelijking

[Reactie gewijzigd door Jhinta op 4 maart 2015 12:17]

Sorry ik wist niet dat het zo gevoelig lag bij je, aandelen nvidia? ;) Tentijde dat ik mijn comment schreef waren naar mijn weten de specifieke specs nog niet beschikbaar.
  • Ondanks dat het een hele mooie en indrukwekkende streamer is, blijft het een streamer op basis van Android TV. Als ik kijk naar het nu, dus niet in de toekomst heb je momenteel om te streamen heb je met maximale kwaliteit bluray ongeveer 50 mbit, en heb je dus aan je 100mbit genoeg.
  • Op een streaming box ga ik geen applicaties draaien als sab+torrent en spotweb (daarvoor heb ik een Nas)
  • 10bit decoding? niet erg interessant als je gecomprimeerde mkv rips kijkt, of netflix of popcorn time of wat er tegenwoordig is. Of je moet toevallig de 50GB ruwe rips binnenhalen die toevallig 10bit encoding heeft.
  • En als je mijn comment had gelezen schreef ik dat hij ongetwijfeld iets sneller zou zijn en niet even snel. :) Maar het lijkt er op dat de X1 toch wel een heel stukkie rapper is ;)
Kijk ik naar de features, is hij toch wel interessant. Ik zelf ben al op zoek naar een vervanger voor me amazon fire tv die ook 4K kan, zodat dit werkt op me 4k tv. Maar alle Intel NUC's hebben momenteel nog HDMI 1.4 en dus 4k @ 30fps.

Maar feit is wel dat er aan videocontent momenteel gewoon nog eigenlijk geen 4k aanbod is, behalve dan die 4 series die netflix aanbied. De volgende bluray standaard wordt pas verwacht eind 2015 final te zijn, en dat zal ongetwijfeld 4k x265 gaan worden. Maar dat is voor het komende jaar (en misschien begin 2016) nog helemaal niet interessant.

Met deze specs is hij voor de toekomst zeker wel interessant als streamer.

[Reactie gewijzigd door Senaxx op 4 maart 2015 13:41]

Mooi ding, alleen die 16gb doet me pijn. De kern is gamen, maar games gaan niet op een externe sd kaart. Het apparaat is nou niet echt goedkoop, dus die twee tientjes voor 64gb mochten er van mij wel bij.
Uhm.. de games stream je van je eigen pc naar dit apparaat toch? :?
Leuk concept dit!
Ik heb momenteel mijn Nexus Player ingesteld om precies hetzelfde als dit kastje te doen.
Xbox 360 controller + Limelight streaming, werkt voor mij perfect om PC games op de TV af te spelen ;)