Bol.com verhoogt abonnementsprijs Select met 20 procent

Bol.com voert een prijsverhoging door van 20 procent op zijn abonnementsdienst Select. In plaats van 10 euro per jaar gaan klanten 12 euro per jaar betalen. De prijsverhoging gaat over iets meer dan een maand in en geldt dan voor alle verlengingen.

Bol.com Select prijsverhoging

Volgens bol.com is de prijsverhoging nodig, omdat het abonnement draait om gratis bezorgingen. "Afgelopen periode zijn de transport- en brandstofkosten gestegen. Dit heeft helaas ook invloed op Select." Bol.com maakt de prijsverhoging kenbaar in een mail aan klanten die de dienst afnemen en die automatisch verlengen na 16 augustus.

Wie verlengt voor die tijd, betaalt nog de oude prijs, schrijft bol.com op Twitter in antwoord op een vraag van een klant. Select bestaat vijf jaar als abonnementsvorm en geeft klanten gratis bezorging op alle bestellingen. Het is onbekend hoeveel klanten Select afnemen bij de webwinkel.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

07-07-2022 • 11:24

319 Linkedin

Reacties (319)

-13190315+1177+212+30Ongemodereerd118
Wijzig sortering
Oh als stijgende brandstof kosten de reden zijn van de prijsverhoging, dan zal Select ook weer goedkoper worden als de olieprijs daalt. Dat scheelt :P
Reageer
Tuurlijk niet, neemt niet weg dat kosten over de hele breedte omhoog gaan. Verpakkingen worden duurder, de magazijn medewerkers, de auto/truck zelf, de bestuurder, belastingen en dan zit er nog een staartje aan dat benzine heet.

Die 2 euro extra zal hooguit een fractie dekken, dit is uiteindelijk meer ervoor om te zorgen voor een binding met bol.com.
Reageer
Het was ook overduidelijk sarcastisch natuurlijk...
Reageer
Nouja, zo zat ik dus ook!
Een volle tank kost nu ongeveer 25-30 euro meer dan een tijdje geleden.
Maar bij bol.com is dat slechts 2 euro.
Dus het is niet echt ergens op gebaseerd. Ook heb ik nog niet gezien dat de prijzen van pakketjes omhoog zijn gegaan bij PostNL of DHL.

Dus de prijsstijging vind ik prima, maar ik heb niet het gevoel dat het nou écht verband houdt met de prijzen van de benzine.
Reageer
Diesel is met ~35% gestegen de afgelopen 4 maanden. En PostNL heeft de ophaal/bezorgdiensten per 1 juli met 9,5% verhoogd. Met andere woorden, 10% door de gestegen kosten voor Bol.com (Inflatie, hogere transportkosten intern of van/naar derde partijen, energiekosten, loonstijgingen). En de overige 10% dus vanwege de nieuwe tarieven van PostNL.

https://www.postnl.nl/kla...assing-haal-brengservice/

Ik zou er echter niet op rekenen dat de tarieven weer dalen hierna. Dat is extreem onwaarschijnlijk omdat de kosten bij PostNL niet zullen dalen, de loonaanpassingen, de hogere inflatie o.a. niet direct omkeerbaar zijn. Daar zullen weer vele jaren overheen moeten gaan. Zelfs als morgen Diesel weer €1,25 per liter kost.
Reageer
Deze benzineprijzen gaan zo lang duren dat niemand zich deze prijsverhoging van Bol nog kan herinneren ;) Olie is niet/of niet veel duurder dan in 2008, maar de Euro staat bijna 1 op 1 met de dollar dus verwacht voorlopig maar dat alle prijzen blijven stijgen.
Reageer
Ik heb diverse malen gekeken of Select iets voor mij was, maar eigenlijk zitten er nauwelijks voordelen aan. Het minimum bestelbedrag voor "gratis" verzending is gauw behaald en ik hoef geen korting op producten die ik waarschijnlijk toch niet nodig heb. Bovendien betaalt de consument altijd voor verzending of kortingen.

Tip: Als je echt korting wil bij Bol.com dan kan je het beste proberen direct bij de verzendende partij je aankopen te doen of het product / EAN-nummer even door Google (shopping) te halen. Ik heb al diverse malen enorme prijsverschillen gezien tussen Bol.com en zo'n partij, waarbij het om exact hetzelfde product gaat. Ook met verzendkosten bij die partijen ben je soms veel goedkoper uit.
Zomaar een voorbeeld van een recente aankoop: HBM Glasdrager. Kost bij Bol 22,99 en bij andere aanbieders nog geen 10,-.
Reageer
Je kan ook gratis een tijdslot selecteren, of je pakket op laten halen aan de deur (reparatie of retour zending). Er zitten meer dan genoeg voordelen aan. Ik heb dit er al binnen een paar bestellingen eruit.b
Reageer
Dat inderdaad en meer. Als ik spullen bestel, verkocht door Bol.com zelf, weet ik simpelweg zeker dat het authentiek is en daadwerkelijk ongebruikt (lampen en verbruiksartikelen o.a.) en dat er bij problemen eenvoudig retour gestuurd kan worden. Daar betaal ik liever wat extra voor.

Hetzelfde pas ik ook toe op Amazon, ik koop zelden van derde partijen. Helaas al vaak genoeg meegemaakt dat ik vervalste auto-onderdelen of verbruiksartikelen zoals motorolie of zelfs tandpasta en gezichtscrème kocht. Met veel gezeur om je geld terug te krijgen nadien.
Reageer
Dat inderdaad en meer. Als ik spullen bestel, verkocht door Bol.com zelf, weet ik simpelweg zeker dat het authentiek is en daadwerkelijk ongebruikt (lampen en verbruiksartikelen o.a.) en dat er bij problemen eenvoudig retour gestuurd kan worden. Daar betaal ik liever wat extra voor.

Hetzelfde pas ik ook toe op Amazon, ik koop zelden van derde partijen.
LOL bij Amazon heb ik echt andere ervaringen. Een monitor die stuk was bij aankomst, retour gestuurd. Kreeg een andere koper precies die monitor gewoon thuis gestuurd - opnieuw verpakt - zelfde serienummer. Niet gemaakt, dus ook retour.
(Er zaten mooie gekleurde strepen over het beeld, rood, groen, blauw.. gewoon een hele kolom pixels altijd een kleur, direct als je hem aan zet).
Reageer
Ja. Ik winkel wel vaak rechtstreeks via een derde partij. Maar sommige dingen zijn ideaal. Vooral de maandelijkse zaken voor een paar katten. Grint, natvoer, droogvoer. Gaat 60 kilo grit doorheen en dan is het niet hoeven tillen ervan heerlijk voor dat tientje (of straks 12 euro) per jaar een no-brainer. Maar ik het is sterk verschillend per persoon/huishouden of select interessant is. Hier in iedergeval makkelijk. Tijdsloten zijn ook top!
Reageer
Het pakket terugsturen kost mij al snel 20 minuten om heen en weer te gaan en wat ook fijn is dat het in de avond geleverd kan worden na 18 uur.
Reageer
precies. ik bestel genoeg dingen die net geen 20 euro zijn, dan is select een uitkomst.

Hiervoor ging ik soms iets wat je eigenlijk niet nodig hebt erbij bestellen om aan de 20 euro te komen.
Reageer
Ik vertrouw dat je voor jezelf een goed besluit genomen hebt, maar voor mij (en ik gok voor vele anderen) is 12 euro het zeker waard:
Ik bestel vaak kleine producten waar ik al snel een paar euro verzendkosten voor zou moeten betalen. Daarnaast heb ik producten soms snel nodig en gratis avond en weekend bezorging is dan erg prettig.
Daarnaast krijg je als je regelmatig besteld ook punten waarmee je extra korting krijgt. Hier verdien je vaak al snel 5 euro mee terug.

Volgens de app (en voor wat ik zover kan zien klopt dit redelijk) heb ik meer dan 100 euro bespaard door bovenstaande punten.

Dit neemt overigens niet weg dat ik het een bijzonder vervelende ontwikkeling vind dat ik voor dit soort opties een abonnement moet afsluiten. Helaas volgen meerdere bedrijven (Albert Heijn, Zalando, etc.) hierin.
Reageer
Je bestelt vaak allerlei kleine dingetjes van minder dan 20 euro en je vind het 'bijzonder vervelend' dat je dan een euro per maand moet betalen om dat allemaal snel, savonds en in het weekend thuis bezorgd te krijgen? We worden echt te verwend..
Reageer
Als je even goed leest zeg ik duidelijk dat ik het zeker de moeite waard vind en dat ik de extra bezorg opties erg prettig vind.

Je kiest er vervolgens voor om deze context weg te laten en mijn redenen die ik noem (om aan te geven dat Select juist wél prettig is) te koppelen aan mijn laatste stelling: dat ik het een vervelende ontwikkeling vind dat er (in algemenere zin) steeds meer abonnementen komen.
Reageer
Kun je nagaan als je hem bij HBM zelf scoort in Moordrecht (Gouda).
Reageer
Idd want HBM heeft wel hoge (eerlijk gezegd denk ik normale) verzendkosten
Reageer
Ken HBM en hun verzendkosten niet, even gekeken. Zeker courant.
Reageer
Ik heb Select er vaak na een paar bestellingen al uit :*)
Reageer
laatste is ook niet altijd waar.

ik koop sommige spullen juist goedkoper via bol. dan dat je ze normaal in de winkel koop omdat ik ze direct in bulk kan kopen.
soms nog met select deals.

mooi voorbeeld is het merk toilet papier wat ik koop kost mij 7 euro voor een pak. met gratis verzending en vanwege de bulk koop 3 pakken. ineen s kom ik op 16 euro :) het is soms ook wat je koopt, dagelijks / maandelijkse dingen. en dan krijg je bij genoeg bestellingen ook nog een waarde bon 2,50 en 5 euro zijn relatief makelijk te halen.

plus ik vindt de betaal later echt ideaal ik heb een limiet van 200 en die staat maandelijks gewoon standaard in me excel sheet. soms hou je over. soms raak je de limiet. maar beter dan effe dit bestelle hier en daar 1 overzicht
Reageer
Klopt, als je maar de we site van de verkoper gast, ben je veel goedkoper uit.
Reageer
Die €10 en nu dan binnenkort €12 komt sowieso niet uit met de kosten ( of besparingen door de klant ) worden gemaakt, dus ja als het ze er nu echt om gaat dat de verzendkosten voor bol zelf in prijs zijn gestegen...?
Ik zie vooral het andere merk van Ahold, de Albert Heijn die ook een lidmaatschap heeft en daar dan €12 per jaar voor vraagt, dit komt dan binnenkort mooi overeen met dat van Bol.

Het hele idee is dan ook niet dat de kosten van zo'n lidmaatschap de extra ' perks ' van zo'n lidmaatschap dekken of juist overstijgen, maar puur klantenbinding.
Alleen voor sommige aandeelhouders is het wel weer fijn om te zien dat een bedrijf ' vaste en doorlopende ' inkomsten heeft, ook al geven ze dan via een andere route dit geld in een veelvoud weer uit.
Reageer
Die van AH begrijp ik ook niet helemaal. 12 euro voor een premium-abo. In de app staat een teller hoe snel je die terugverdiend hebt met premium-bonusaanbiedingen. Dat was na een paar weken al, hoezo dan nog met die 12 euro geld heen-en-weer pompen?
Reageer
Ik denk dat die vooral met klantbinding te maken heeft.

Zonde om geen gebruik te maken van premium -> Laten we boodschappen doen bij AH

Als jij dan daardoor besluit om vaker naar de AH te gaan, of die paar dingetjes die je normaal gesproken ergens anders koopt toch ook bij de AH haalt, dan hebben zij ook weer meer winst gecreëerd.
Reageer
Ja dat sowieso, ze dwingen je ook naar de app dus het is één grote bak van data die ik aan ze weggeef. Je moet ook selecteren welke aanbiedingen je gaat nemen, in theorie zouden ze op basis van die data weer inkoop en transport kunnen plannen.

Alleen dat gedoe van die 12 euro snap ik dan gewoon niet, doe dan iets minder korting, scheelt een boel administratie.
Reageer
Zoals de gratis bonuskaart? Punt is dat als je er geld voor betaald, dat dit mogelijk een psychologisch effect geeft dat je het als van grotere waarde gaat beschouwen, en zodoende eerder gebruik gaat maken van de voordelen.
Maar die €12 x zoveel klanten kunnen ook wel een aardig zakcentje opleveren, die men dan als stabiele inkomsten kan presenteren aan hun aandeelhouders.
Reageer
Met de €12 van Appie krijg je weer 50% korting op Select (en op de Gall & Gall kaart)
Reageer
Dit bedoelen we dus met het psychologisch effect :) _/-\o_
Reageer
Veel producten bij bol.com zijn incl. verzendkosten geprijsd. De 'gratis verzending' is eigenlijk een wassen neus en de 'verzendkosten' - indien gerekend - zijn bij hem alleen extra marge waar geen kosten tegenover staan.

Een factuur met 'extra marge voor bol.com' werkt net minder lekker en 'administeatiekosten' klinkt zo bureaucratisch, dus vandaar dat het 'verzendkosten' heet.

[Reactie gewijzigd door djwice op 8 juli 2022 07:53]

Reageer
Dat gaat om producten van partners inderdaad, omdat je dan als het ware dus ook niet bij Bol besteld maar enkel gebruikmaakt van hun platform.
Had je direct bij die partner op hun website besteld, dan had je die kosten ook maar dan gespecificeerd.
Reageer
Bol.com is tegenwoordig met veel producten veel duurder als andere webwinkels.
Regelmatig kom ik artikelen tegen waarbij ik me blauw schrik van de prijs die Bol.com ervoor vraagt.
Reageer
Tip: kijk even wie op bol het artikel verkoopt, en bezoek dan die website van de verkoper. Dat scheelt soms ook al enorm.
Reageer
Leuk bedacht, maar vindt wel dat BOL vaak erg hoge prijzen hanteert (komt ook door partners), dit komt omdat ze de verzendkosten dan in de productprijs verwerken. De gratis verzending slaat dan dus nergens op. Gaat overigens niet op voor alle producten.
Reageer
Zonder dat abo moet je al voor minstens 20 euro bestellen voor gratis verzending.
En bij 19,98 euro ben je dus de klos. En juist bij die kleine bestellingen loont het al niet om
te gaan bestellen met 3.95 euro oid aan verzendkosten.

Recent bij een andere online shop moest je voor 50 euro bestellen, mijn totaal was 49,98 maar geen verzendkosten berekend. Dat vind ik nou netjes. :)
Reageer
Handige website. Even een ebook van 2ct toevoegen en klaar :-)
Reageer
Ik heb een paar links geprobeerd (de goedkoopste), maar zijn niet meer leverbaar (een e-book, dat niet meer leverbaar is 8)7 )
en dat potlood van 2,39 is inmiddels al 5,49 nu.

je kan beter bol.com cadeaubon van 5 euro er bij pakken.
Reageer
Volgens mij tellen bij bol.com cadeaubonnen niet mee. Is apart process. (Ook al vaak gezien bij andere webshops)
Reageer
Zeker, al meerdere keren van gebruik gemaakt hoor. Zelfs de digitale bonnen weken.
Reageer
Die (ook de digitale....) waren een tijd geleden uitverkocht :+
Reageer
Gewoon naar de sectie E-books gaan en sorteren op prijs en klaar.
Reageer
Nou… je moet een verkooprecht hebben om ebooks van bepaalde uitgevers te mogen verkopen. Dus een ebook zou wel degelijk niet meer leverbaar kunnen zijn
Reageer
Dan is het niet "niet leverbaar", maar "niet verkoopbaar".
Ze kunnen het boek niet meer aanbieden. Dat heeft niets met de leverbaarheid te maken.
Reageer
Ik ken een taalkundige niet die nu wat minder goed kan lopen. :+ :+
Reageer
Prijzen op de website zijn bijna alle anders dan op Bol (als het artikel al beschikbaar is)...
De chrome extensie is ook niet meer beschikbaar, helaas.
Lijkt een beetje einde verhaal dus, al geeft het wel inspiratie op wat voor artikelen je kunt zoeken om toch nog iets kleins bij te bestellen om de verzendkosten daarmee voor Bol over te laten.
Reageer
Of je sorteert gewoon heel simpel in plaats van vage sites gebruiken.
Reageer
hahaha die ga ik opslaan. thanks heel handig.
Reageer
Superhandig! Bedankt voor het delen! :)
Reageer
Cool. En zelfs daar zie je dus wat sommige absurd goedkope dingen nog moeten kosten...

Overigens: ik bekeek toevallig het potlood - dat zou €2,39 moeten kosten (wat al absurd is) maar de werkelijke prijs is €5,49....
Reageer
maar hoevaak moet je bij bol iets van onder de 20euro ook dringend hebben? ik zet het gewoon in de winkelmand voor bij mijn volgende bestelling met gratis verzenden.
Reageer
Ik had laatst een puntenslijper nodig voor de kids. Toch zuur als je op een product van 2,50 dan ook nog verzendkosten moet betalen.

Voordeel bij Select is ook dat je dingen dezelfde dag, op zondag of in de avond kan krijgen.
Reageer
Je zou ‘m ook even kunnen ophalen bij Primera of andere equivalent ;)
Reageer
Qua tijd is het voor kleine artikelen mij vaak niet waard om daarvoor helemaal naar een winkel toe te rijden.
Een puntenslijper hebben ze wellicht wel in de lokale supermarkt maar voor andere goederen moet je soms een kwartier heen en terug met de auto. Even klikken en gratis verzenden is dan wel een gemak.
Reageer
Snap wel dat de prijzen met 20% omhoog gaan nu.
Reageer
Dat klinkt heel fors, maar we hebben het over twee Euro per jaar.
Reageer
Zelfs als ik moet rijden, ga ik die puntenslijper wel in het centrum halen. Combineer ik wel met andere zaken. Of ik gewoon even winkelen bij een andere zaak in de buurt (kledingzaak of boekenwinkel) of drink een kop koffie bij een café nabij. Die dingen ga ik nooit online kopen. Ja, kost wellicht meer maar even eruit zijn is ook een leuk tijdverdrijf. En je beweegt nog even.

Edit: En ook bij dat soort zaken koop ik dan meer dan 1 zodat er 1 reserve is in een la.

[Reactie gewijzigd door martwoutnl op 7 juli 2022 15:05]

Reageer
Of je leven anders managen. De nood voor de meeste kleine artikelen die jij hier bedoeld komen niet zomaar uit de lucht vallen. Je kunt ook anticiperen op zaken. Vooruitdenken wat je binnenkort nodig hebt en dan als je ergens een keer heen moet voor een boodschap, dit soort dingen gelijk meenemen.
Reageer
Het artikel gaat over Bol.com Select en mensen lichten toe waarom ze Select nemen.. dan met de opmerkig komen "Of je leven anders managen" .. is een beetje vreemd.

Zelf gebruik ik geen Select, nooit nodig gevonden ook. Altijd als ik iets bestel is de prijs wel boven de 20 euro (en dus gratis verzenden).. zo niet dan bestel ik er gewoon iets anders bij wat ik ook wel kan gebruiken. (sokken, batterijen, vaatwastabletten.. dat soort dingen)
Reageer
"sokken, batterijen, vaatwastabletten"

Waarom zie ik McGyver voor me die een bom knutselt? ;)
Reageer
Shit.. allemaal koffie over mijn bureau.. en bedankt :*)
Reageer
Dat is wel stadsdenken. Wat als je niet eens in de buurt van een primera woont? Is het de benzine waard? Die postbezorger is hier wel elke dag. Die neemt het wel mee. Soms duurt het 2 dagen, maar dan nog...

Niet dat ik zou voorstellen om voor elk wissewasje bij bol.com iets te gaan bestellen, maar 'even' lang een winkel werkt gewoon niet voor iedereen.

Los daarvan, puntenslijpen kan ook met een keukenmesje ;)

[Reactie gewijzigd door Crew One op 7 juli 2022 14:57]

Reageer
Misschien stadsdenken inderdaad. Ik probeer er ook niet zuur over te doen of zo, maar dan neem je 'm toch mee bij de eerst volgende keer dat je boodschappen gaat doen? Nu kun je natuurlijk wel een 'zelfde dag nog' bezorging doen, maar we hebben het nog steeds over een puntenslijper. :+
Reageer
Maar dan moet je de deur uit.
Reageer
Zonder dat ik op de man wil spelen, maar hoe zie je dit vanuit een milieu aspect voor je? Ik heb zeker niets tegen online bestellen, maar vanuit een milieu perspectief zouden mensen wel eens wat kritischer mogen zijn.
Reageer
Het idee is vaak dat de bezorger toch langs rijdt, dus dan kan dat potlood ook mee. Ik woon in de VS, en elke dag rijden FedEx, UPS, USPS, en Amazon Prime hier standaard meerdere keren door de straat (het is een kleine straat). Daardoor is bezorgen ook een stuk goedkoper, want de prijs per product wordt steeds lager.

Zowel de verkoper als het milieu heeft er in veel situaties meer aan als er meer bezorgd wordt, omdat transport dan efficienter wordt. Al helemaal als iemand anders voor dat potlood in de auto was gestapt en naar een winkel was gereden...
Reageer
Met die instelling blijft dat natuurlijk ook gebeuren.
Zelfde argument kan je gebruiken voor “minder vliegen”. Dat een vliegtuig ook vliegt met 2
man minder, klopt ook. Het idee is dat als mensen wat kritischer zouden zijn op hun consumptie, dat vliegtuig in dit voorbeeld helemaal niet vliegt.
Reageer
Natuurlijk blijft het gebeuren. Want mensen willen het! Het gaat niet minder worden, omdat het gedrag en de patronen van mensen zijn veranderd (en continue doorontwikkelen). Het beste wat we als mensheid kunnen doen is ons daarop aanpassen en innoveren om het faciliteren van dat gedrag duurzamer te maken.
Reageer
Daar ga ik niet over - dat is de verantwoordelijkheid van Bol en de bezorgdienst.

Maar als ik zelf naar de winkel rij, dan maak ik daarvoor extra kilometers. Dus extra uitstoot en vooral ook extra kosten. Weet niet wat de exacte kosten per kilometer zijn met de huidige prijzen, maar je dit dan snel op 35 - 40 cent per kilometer.
Die bus van PostNL (of welke andere bezorgdienst) rijd hier elke dag langs en word ook nog eens bestuurd door personeel van de voormalig sociale werkplaats. Helaas nog niet elektrisch, maar als we maar genoeg bestellen, dan kan men daarin ook investeren.
Reageer
Mijn oral b opzetborstels waren op. Dan is het dus best fijn dat er in Nederland gewoon op zondag bezorgd kan worden.

Amazon weigert om hier een pakhuis te bouwen dus dan wint Bol.
Reageer
Mijn oral b opzetborstels waren op. Dan is het dus best fijn dat er in Nederland gewoon op zondag bezorgd kan worden.
Eh? Dat weet je toch van tevoren?
Reageer
En je kon niet een dagje langer doen met je borstel?
Reageer
Snap niet wat dat pakhuis ermee te maken heeft maar Amazon bezorgt gewoon op zondag.
Reageer
Zeker weten maar door de boeren protesten wordt veel dingen niet direct geleverd ze maken een caos van.Amazon.de heeft de beste klantenservice jaren vaste klant
Reageer
Ik had laatst wel same-day delivery met Amazon, maar komop, je weet wanneer je 1 borsteltje over hebt
Reageer
Ik heb zelf gewoon een voorraad. Als het op is, neem ik een nieuwe uit de kast en vul dan de voorraad aan.
Reageer
Wat een hoop verspilling en onnodig CO2 verbruik voor een puntenslijper, jeetje.
Reageer
niet helemaal eens... als hij er zelf om moet rijden zal er nog meer CO2 in de lucht gaan...
Reageer
Ligt eraan of de puntenslijper met de fiets bezorgd wordt of met een bestelbus en dat weet je niet altijd van tevoren. Als je voor alleen een puntenslijper met de auto gaat, klopt het sowieso ja, tenzij je buitenaf woont. Dan is een (mogelijk volle) bestelbus die een flinke omweg moet maken voor jouw pakketje alsnog zeer waarschijnlijk verspillender.

Maar in een gemiddelde winkel met hobbyproducten (Hema, Primera) liggen puntenslijpers gewoon los in een bak, zonder überhaupt verpakking, enkel met een te scannen sticker. Zelfs de lokale supermarkt hier heeft een puntenslijper te koop, hoewel die wel verpakt is. In beide gevallen heb je de keus om die op de fiets of lopend op te halen, tenzij je erg buitenaf woont wellicht en dan weer: zie eerste alinea. Zo'n bezoek kun je nog combineren met andere aankopen, boodschappen o.i.d.

Vooral een klein product als een puntenslijper vereist relatief gezien veel verzendmateriaal, waarbij het als je 'geluk' hebt in een simpele kleine envelop binnen komt, heb je pech, dan een (qua materiaal) veel te dikke envelop en vaak te groot. In het geval van bol.com zelf is het dan vaak een gebleekte, niet simpel gerecyclede verpakking met logo en blauwe vormen erop geprint, althans dat is mijn ervaring.

Hoe dan ook zijn er nog variabelen, maar als je dan dingen bestelt, denk ik dat zoiets kleins als enige product relatief gezien wel de grootste verspilling oplevert. Avondbezorging verhoogt de kans (denk ik?) ook op gebruik van een bestelbus en grotere afstand tussen leveringen.
Reageer
je hebt volledig gelijk. Maar het argument dat het beter is voor het milieu om alles zelf in de winkel te halen dat veel mensen aanhalen klopt wel niet dus.
Reageer
Dat het een (deze bestelling) grote verspilling is, wil niet zeggen dat ook het zelf ophalen in de winkel niet ook grote verspilling is en misschien zelfs een nog grotere verspilling.
Reageer
Vergeet niet dat er bij verzending ook nog verpakkingsmateriaal nodig is, dat ook weer ergens is geproduceerd.
Daarnaast is dat busje dat jouw product komt brengen niet het enige transportmiddel, het is waarschijnlijk nog door zo'n 4-5 andere transportmiddelen gegaan.
(van de verkoper naar het lokale postdistributiecentrum.
van het lokale postdistributiecentrum naar het postdistributiecentrum in de regio van de ontvanger.
En dan vanuit daar naar de ontvanger.)

Zelfs als je naar slechts 1 winkel in je eigen gemeente gaat zal dat vrijwel zeker beter voor het milieu zijn.

Waar precies de grens ligt zou ik niet kunnen zeggen, maar voor kleine artikelen als een puntenslijper lijkt het me nooit ecologisch te verantwoorden.
Reageer
Jawel. Die afstand is sowieso korter.
Reageer
die bezorger doet 20 huizen in 1 wijk. Ik doe 1 winkel in een hele stad... Of denk je dat die bezorgers met slechts in product in hun bestelwagen rond rijden?
Reageer
Waarom zuur? Het pakket wordt ingepakt, label aangemaakte en bezorgd. Als je die €2,50 er niet voor over hebt zul je het zelf moeten halen in een lokale winkel... ;)
Reageer
Zuur is de regen die uit de lucht komt vallen als voor elke puntenslijper een pakket dienst aangezwengeld moet worden om via verschillende sorteer en distributie centra uiteindelijk bij jou te leveren.
Reageer
Inderdaad en dan hebben we het nog niet over al het overbodige karton wat gebruikt word...maar dat is weer een hele andere discussie ;)
Reageer
Pakket diensten rijden hier gewoon op groene stroom.. dus ..
Reageer
Er rijden in de EU nauwelijks elektrische vrachtwagens.
Reageer
Allemaal experimenteel. Allemaal in de marge. Allemaal "we doen het ook elektrisch", dus 2 karretjes voor de buhne en de rest met de dieselbus. Red je pakketje is een margeclub, die heeft nauwelijks markt.

Daarom "nauwelijks".
Reageer
Het is maar net waar je woont, en wat de betreffende bezorgdienst in de betreffende regio aan elektrificatie gedaan heeft. DHL rijdt hier altijd voor in een elektrisch mercedes busje, postnl rijdt rond (laat rondrijden) in een gedeukt dieselbusje.
Reageer
Als ik een puntenslijper nodig heb fiets ik wel even naar de action. Dan heb ik 'm sneller dan bij select en voor pakweg 69 cent.
Enig risico is dat je nog voor 5 euro andere meuk meebrengt.
Reageer
Dat was ook mijn eerste gedachte,
Loop, fiets even naar de Action
Reageer
En daarom bestel ik bij Amazon.
Bol.com is de reden waarom Amazon het zo goed doet.
Reageer
Gewoon bestellen waar het het goedkoopste is toch?
Of ben je een groot fan van Jeff? ;)

Ik bestel bij zowel Amazon als bij Bol regelmatig.
Ze hebben ook niet hetzelfde assortiment, dus vaak loont het wel de moeite om bij beide te kijken.

Ik doe persoonlijk niet mee aan die abonnementen, niet bij Amazon en niet bij Bol.
Gewoon kijken naar de totaalprijs, en je niet laten leiden door gratis verzenden..
Reageer
Winkels bestaan nog :)

Zo'n beetje elke supermarkt heeft een sectie met dat soort basis kantoor artikelen. Idem de primera/bruna/variant. Juist voor dat soort klein spul is dat geniaal. Super snel in huis, vaak met prijs van 1-2,- nog goedkoper ook, én daar bovenop geen verzendkosten.

Betekend alleen 5 minuutjes lopen/fietsen. Reken maar uit wat daarmee je uurloon op uit komt.
Reageer
Elke supermarkt verkoopt een zo’n ding.
Reageer
Om de stikstofuitstoot te beperken probeert de overheid vervuilende bedrijfstakken aan te pakken. Het idee is om hiermee een betere / schonere wereld voor haar burgers te creëren.

Het doet pijn om te lezen dat diezelfde burger dan weer een sorteercentrum, pakketdienst en bestelbus laat werken voor de levering van een enkele puntenslijper.

Dat iets kan, betekent niet dat het ook een goed idee is om iets te doen..
Reageer
Mwa. Redelijk vaak eigenlijk. Meestal in het kader van cadeautjes.

Ik heb overigens ook om die reden select. Naast dat je per aankoop spaart voor korting op een volgende aanschaf zijn verzendopties via select veelal beter.
Reageer
Wat je eventueel kunt doen is een cadeaubon voor een paar euro erbij nemen. Dan krijg je geen verzendkosten.
Reageer
Dat is ook een heel handige - die voeg je aan je eigen account toe en hoef je per saldo bij een volgende bestelling op dat moment minder te betalen.
Reageer
Da's wel een handige tip.

Maar dat werkt natuurlijk niet bij alle webshops.

Bij deze een +1.

[Reactie gewijzigd door Frappuccino op 7 juli 2022 13:09]

Reageer
Dit doe ik regelmatig, werkt ook gewoon met een digitale cadeaukaart. Dan heb je geen extra afval en kan je hem binnen enkele minuten toevoegen aan je account. Met een oude cadeaukaart kan je een nieuwe betalen, dus je hoeft eigenlijk nooit meer dan 20 euro uit te geven voor gratis verzending.

Bij Amazon.nl kan je de 20 euro eis overigens omzeilen door het bij een pakketpunt te laten bezorgen. Een cadeaukaart telt bij Amazon niet mee voor de 20 euro, dat heb ik al geprobeerd.
Reageer
Er is een truc bij Bol om een cd die nog moet verschijnen - of iets anders van Bol met een lange levertijd erbij te bestellen en deze gelijk te annuleren.
Zo krijg je gewoon gratis verzending zonder select.
Mocht het mis gaan en het extra artikel toch geleverd krijgen, dan kun je die ook weer gratis retourneren.
Dat laatste werkt overigens wel vaker bij diverse webshops die gratis retourneren aanbieden.
Reageer
Gewoon ter aanvulling;
gratis retour of retourrecht in't algemeen is sowieso iets waar je recht op hebt als je online koopt.
U heeft een herroepingsrecht. Dit betekent dat u minimaal 14 werkdagen de tijd heeft om zonder opgave van redenen de koop terug te draaien. De enige kosten die de leverancier daarvoor mag rekenen, zijn de verzendkosten voor het terugsturen van het product. Heeft u al betaald? Dan moet de verkoper het bedrag binnen 30 dagen terug betalen.
Een recht dat wel eens misbruikt durft worden (zo heb ik al eens een AMD processor gekocht voor een BIOS update en deze teruggestuurd achteraf)
Reageer
Gratis retour heb je geen recht op.
Reageer
Ik had wat duidelijker kunnen zijn maar het stond in de quote.
De enige kosten die de leverancier daarvoor mag rekenen, zijn de verzendkosten voor het terugsturen van het product.
Maar vaak rekenen ze dat ook al niet aan.
Reageer
Wel retourrecht, maar niet gratis retour. Partij kan altijd verzendkosten rekenen. Tenzij het product defect is.
Reageer
Hoewel je volledig in je recht staat natuurlijk, is het mij persoonlijk de moeite niet waard om op zoek te gaan naar producten met lange levertijden en/of nog moeten verschijnen voor die 1 euro per maand die een select abo je kost. En de moeite moeten doen om weer naar een postnl/dhl/whatever afgifte punt te lopen/fiets/rijden als je niet tijdig had geannuleerd.
Reageer
Dat kan ik begrijpen, alhoewel het wel flink kan oplopen als je dit soort abbo's van diverse webshops afneemt en/of betaald voor de verzending, terwijl er een ' truc ' is om deze te ontwijken.
En over Bol specifiek; wellicht bestel je er maar één of twee keer per jaar, dan heb je denk ik niet zoveel zin in zo'n abbo waarbij je toch ( onbewust ) bestookt wordt om weer eens wat te bestellen.
Reageer
Ik had dat ook een keer met zo'n bedrag van 19,98. Toen heb ik een buitenlands E-book van 3 cent erbij gedaan, ha!
Reageer
Mwah... Als ik bij Bol bestel zorg ik altijd dat ik boven dat minimum bedrag uitkom. Er is altijd wel iets dat je (later?) nodig hebt. En als het zo spoed ik dat je er niet een paar dagen op kan wachten ga ik wel naar een lokale winkel, dan maakt die paar euro dat het misschien goedkoper is ook echt niet meer uit.
Reageer
Een andere optie is om het product in je winkelwagen te zetten. Laat het daar 1 a 2 dagen staan en je krijgt meestal een bericht dat je product gratis verzonden zal worden.

Je kan ook een ebook van een paar euro bestellen die nog uit moet komen (bijvoorbeeld eind 2022). Nadat je product geleverd is kan je de ebook annuleren. Handig als je op 18/19 euro zit.

[Reactie gewijzigd door Fuzzy-logics op 7 juli 2022 12:17]

Reageer
Je weet dat "gratis verzenden" niet bestaat hè? Iemand moet die verzendkosten betalen, anders gaan de pakketdiensten binnen no-time failliet. "Gratis verzenden" zit hoe dan ook ergens in de keten in een marge verrekend. Zeggen dat je "de klos" bent vind ik daarom wat kortzichtig, want linksom of rechtsom betaal je als klant toch wel die verzendkosten. De marge voor de verkoper is alleen kleiner als deze het verzenden "gratis" noemt.
Reageer
Netjes is dat de verzendkosten wel betaald moeten worden. En de retouren ook, zodat mensen bewuster worden van hun aankoop/retour.
Belachelijk dat iedere pen of potlood tegenwoordig online besteld wordt.
Reageer
Je kan een cadeaubon van Bol er bij bestellen zodat het bedrag hoog genoeg is.
Reageer
De meeste praktisch oplossing vanuit de webwinkel bij dit soort situaties is het eindbedrag vastzetten op het 'vanaf' bedrag voor gratis verzendkosten indien het aankoopbedrag tussen het grensbedrag minus de verzendkosten en het daadwerkelijke grensbedrag ligt :P

In jouw voorbeeld reken je dan altijd 20 euro af indien het aankoopbedrag tussen de 16,05 en 20 euro ligt. Heb deze werkwijze een keer gezien bij een vrij kleine Britse webwinkel, echt een fijne oplossing voor de consument. Je bereikt er onder de streep hetzelfde mee als de workaround van @LordSinclair zonder dat de webshop ongewenste 'opvulproducten' moet leveren, is voor henzelf dus ook nog eens praktischer.
Reageer
Je bereikt er onder de streep hetzelfde mee als de workaround van @LordSinclair zonder dat de webshop ongewenste 'opvulproducten' moet leveren, is voor henzelf dus ook nog eens praktischer.
Niet alleen praktischer, ook voordeliger als er kleingeprijsde opvulartikelen beschikbaar zijn, want ze besparen de inkoopkosten van de opvulbestelling, dus de marge gaat voor hen omhoog ten opzichte van de situatie van een perfect geprijsde opvuller.
Reageer
Je kan ook een Bol.com kadokaart bestellen. Dan kom je ook boven de € 20 en het mooie is, de volgende bestelling kan je weer met die bon betalen en het zelfde trucje doen.

Dan koop je niet iets "nutteloos" of onnodigs, je bent ze hooguit even aan het voorfinancieren (als je er vaker iets besteld).
Reageer
Dan bestel je een tegoedbon van 10 of 5 euro. Gratis verzending. Ja je zit wel weer aan bol.com vast.
Reageer
Bestellen onder de 20 euro is inderdaad een ding.
Maar het echte voordeel van Select zit m in de Select aanbiedingen, daar valt vaak flink voordeel te halen en is die 10 nu 12 euro er zo uitgehaald.
Maar juist ook met die Select aanbiedingen is het dit jaar wel minder geworden.
Reageer
gewoon aanvullen met een bol.com cadeaubon, deze kan je ook in delen weer gebruiken.
Reageer
Ik koop dan een gift card erbij, dan haal je dat bedrag ook en die geef ik later wel weer uit aan een volgend product.
Reageer
Bij Conrad (minimumbedrag € 50) koop ik er zo nodig 1 of meer diodes bij (vanaf 3 cent per stuk). ;)
Reageer
Voorwaarden van Bol voor verkopers zijn gewoon enorm slecht en verspillend. Van de 100 bestellingen komt eenvoudig 50% terug, reden: 'dubbel besteld' of 'niet meer nodig'. Als verkoper draai je lekker op voor de kosten (7+3 euro) op een product van +- 20 euro met een marge van 30-40 procent, zorgt Bol wel even dat je failliet gaat.

Dat gratis retourneren is gewoon een farse en doordat Bol dit eenzijdig afspreekt zet het de markt buitenspel. Kortom: Tijd dat de ACM ingrijpt. Daarnaast, gezien de CO2 vraagstukken lijkt me een einde van het gratis retourneren ook een prima stap voor de overheid. Dan kan Bol.com zelf de kosten gaan betalen.

[Reactie gewijzigd door m4ikel op 7 juli 2022 12:11]

Reageer
Als je iets zoekt op Bol en het is via een externe partij, zoek dan ook de website van de verkoper zelf op. Vaak kom je de artikelen daar dan ook goedkoper tegen, dan misschien met verzendkosten, maar loont met regelmaat... Moet de partij uiteraard wel zelf een eigen webshop hebben.

Doe dit zelf voornamelijk alleen bij artikelen waar je geen garantie op gaat claimen zoals huishoudartikelen, zeep of zalfjes... ben dan vaak goedkoper uit als via Bol...
Reageer
Goede tip. In sommige gevallen is zo'n partij ook nog 's op korte afstand van je huis, dus dan kun je nog beter zelf het product ophalen. Ik heb al twee leveranceirs gevonden van kleine elektronica, minder dan 1 kilometer van mijn huis vandaan. Die hebben mijn voorkeur, zelfs als ze iets duurder zijn.
Edit: Daarnaast weet je dan ook zeker dat het geen Alibaba winkel betreft.

[Reactie gewijzigd door mflameling op 7 juli 2022 12:47]

Reageer
Veel van die externe partijen zijn ook gewoon nette, relatief grote shops. Dus met garantie zal het vaak ook wel goed zitten. Dit zie ik iig vaak met witgoed etc. Die zullen ook op bol verkopen om het bereik te vergroten, maar je kan ook veilig en prima via hun eigen site kopen. In prijs maakt dat zelden uit heb ik gemerkt.
Reageer
Ik weet niet of het nog zo is maar vroeger kon je als particulier ook 2hands erop zetten was destijds wel handig voor mijn dvd's... Wat doet Bol. die vroegen 40 cent per order van de verkoper +15% van de verkoop prijs voor anministratie blablabla. Anyways als bestellende partij moest je wel gewoon ook nog eens de 1,95 af tikken destijds om het verzonden te krijgen. Bol verzendde niets maar ving er wel geld voor en nee de verkopende partij kreeg dat dus niet. Het was letterlijk van 2 walletjes eten wat Bol doet.

Ondertussen koop ik zelf ook amper wat meer. als ik 2x per jaar iets bestel daar dan is het al veel.
Reageer
Ja de hebzucht drop/druipt eraf idd. Natuurlijk mag iedereen wat verdienen maar het moet wel in balans blijven.
Reageer
Ach... Apple, google en Co. vragen 15-30% commissie om wat bitjes (apps) heen weer te schuiven, dus het kan echt nog veel erger!
Reageer
... en een compleet gemodereerde repository onderhouden en betaalplatform aanbieden gaat vanzelf...?
Reageer
... en een compleet gemodereerde repository onderhouden en betaalplatform aanbieden gaat vanzelf...?
, Natuurlijk niet maar de commissie percentages zijn wel aan de forse kant van deze bedrijven die genieten van schaalvoordelen en duopolie posities. Niet voor niks dat die bedrijven er absurd veel winst op maken, en die kloof wordt ook steeds groter. Mbt Bol.com en andere (met name fysieke) NL'se winkels ook overigens, het is wel bizar hoe snel de omzet van Bol.com elk jaar stijgt (zie grafiek hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Bol.com ). Toegeven ik bestel er zelf ook weleens wat, vind het wel een fijne winkel voor sommige type producten.
Reageer
... en multiplatform OS (+ zeer capabele hardware) ontwikkelen :)
Reageer
... en dat doet bol.com niet? Goed gemodereerde repositories niet. betaalplatform en website natuurlijk wel, plus de logistiek...
Reageer
En marketing waardoor veel mensen potentieel jouw product af willen nemen. Zelfde als de horecaondernemer die Thuisbezorgd teveel marge vindt opslokken... Door Thuisbezorgd hoeven ze geen bezorgend personeel in te huren (scheelt mega veel overhead uiteraard), niet/weinig te adverteren en vergeet de mega bult views die je krijgt door uberhaupt daar beschikbaar te zijn niet.
Reageer
Als ik dit zo lees kan je als particulier je spullen beter op Marktplaats zetten. Misschien heeft MP wel een minder betrouwbare reputatie maar als iemand een enorme hoeveelheid goede feedbacks heeft en het gaat om kleine bedragen voor DvD's lijkt me het geen probleem om bij zo iemand iets te bestellen.
Reageer
MP... daar heb ik wel zulke slechte ervaringen mee. Komen niet, gaan opnieuw zeuren over de prijs, vinden altijd wel weer een excuus waarom het toch te duur is, etc. Ben er helemaal klaar mee. Wanneer we nu wat willen weg doen en het is nog bruikbaar, dan zet mijn vrouw het op een 'weggeef-hoekje' ergens in haar Facebook app (heb zelf geen social media, dus ken geen details). Merk dat het dan vaak ook goed terecht komt en mensen zijn bijna altijd dankbaar voro wat ze mee kunnen nemen. Dat doe ik dan liever dan op MP zetten.
Reageer
zorgt Bol wel even dat je failliet gaat.
Als je dusdanig afhankelijk bent van Bol, dan klopt je businessmodel gewoon niet.

Je kiest er zelf voor om via hun platform te verkopen en gebruik te maken van de exposure die je daar krijgt, of via je eigen platform. Bol is gewoon een bedrijf, en dit is dienstverlening die ze aanbieden aan verkopers - niemand wordt verplicht. Waarom de ACM daarvoor zou moeten ingrijpen zie ik dus niet. Iedereen staat vrij hun eigen site te bouwen voor hun producten.

Verkopers kiezen voor Bol vooral omdat het lekker makkelijk is. Groot bereik, vertrouwd door klanten wegens klantengemak. Tja, dat kost ook wat. En tja, via platforms als Bol komt er een hoop terug. Trek je dat niet? Eigen site bouwen. Trek je dat ook niet? Gewoon stoppen.
Reageer
Mwah ik ben in de meeste gevallen een best grote voorstander van regulatie bij marktmisbruik maar hier zie ik eerlijk gezegd niet direct een rol voor de overheid in.

Er is hier namelijk geen sprake van enige vorm van lock-in zoals bij Apple en in iets mindere mate Google (als je hun klanten wil bereiken dan MOET je het via de appstores laten lopen), een Bol.com klant kan zonder enige moeite, nadeel of restrictie gelukkig ook gewoon bij andere webwinkels bestellen.

M.a.w. wat houdt je als verkoper tegen zaken te doen met een ander platform of zelf een webwinkel op te zetten (is echt geen rocketscience meer met kant en klare softwarepakketen tegenwoordig) als je het oneens bent met de van te voren bekende voorwaarden die Bol.com stelt?
Reageer
Je mist wel dat een gewone winkel ook minstens zo'n marge rekent voor al de produkten die verkocht worden in zijn winkel. Online en offline.

Voor de b2b verkoper naar de winkel die het b2c verkoopt zijn marges zo maar 40-60% afhankelijk van de markt.

De uitdaging zit hem wanneer iemand 'gewoon zelf' verkoopt op zijn eigen winkel/site en die marge er niet bij rekent wanneer iemand anders dat voor hem doet. En dan ga je al snel stuk aan de retouren en overige kosten.

De 'grote' bedrijven/merken die wel voor b2b verkopen zijn ingericht hebben die marge al helemaal ingebouwd in hun prijsstructuur en vangen dus gewoon die 40-60% extra marge als ze zelf direct aan de consument verkopen.
Reageer
Dat gratis retourneren is gewoon een farse en doordat Bol dit eenzijdig afspreekt zet het de markt buitenspel. Kortom: Tijd dat de ACM ingrijpt. Daarnaast, gezien de CO2 vraagstukken lijkt me een einde van het gratis retourneren ook een prima stap voor de overheid. Dan kan Bol.com zelf de kosten gaan betalen.
Enige is alleen dat Bol.com dat niet zozeer afspreekt, maar de Wet. Je ziet dan immers af van de gehele overeenkomst, waar de verzendkosten ook onderdeel van zijn. ;)

Voor het terugzenden van het pakket ligt het eraan of de webshop van te voren heeft medegedeeld voor wie de kosten zijn. Verzaakt de webwinkel dat, zijn de kosten voor hem. Zie ook:
Verzendkosten voor terugsturen van product

De verzendkosten voor het terugsturen van het product naar de verkoper door de consument zijn wel voor rekening van de consument, tenzij de verkoper heeft nagelaten de consument mede te delen dat hij deze kosten moet dragen. Voordat de consument de bestelling via de webshop kan plaatsen, moet duidelijk aan de consument kenbaar worden gemaakt dat de consument de verzend- of afleveringskosten voor het terugsturen van het product moet betalen indien de consument een beroep doet op zijn herroepingsrecht.
Bron

Nog een ander:
Bij Thuiswinkel.org krijgen we regelmatig de vraag of een webshop consumenten kan verplichten om voor de retourzendingen te betalen. Het antwoord hierop is duidelijk: ja. Als je gebruikmaakt van je herroepingsrecht, komen de retourkosten voor jouw rekening als de webshop dit aangeeft op zijn website.
Bron

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 7 juli 2022 13:41]

Reageer
Voorwaarden van Bol voor verkopers zijn gewoon enorm slecht en verspillend. Van de 100 bestellingen komt eenvoudig 50% terug, reden: 'dubbel besteld' of 'niet meer nodig'. Als verkoper draai je lekker op voor de kosten (7+3 euro) op een product van +- 20 euro met een marge van 30-40 procent, zorgt Bol wel even dat je failliet gaat.

Dat gratis retourneren is gewoon een farse en doordat Bol dit eenzijdig afspreekt zet het de markt buitenspel. Kortom: Tijd dat de ACM ingrijpt. Daarnaast, gezien de CO2 vraagstukken lijkt me een einde van het gratis retourneren ook een prima stap voor de overheid. Dan kan Bol.com zelf de kosten gaan betalen.
, het is jammer dat er zo misbruik wordt gemaakt van gratis retourneren. Ik vind het zelf wel fijn als er bijv beschadigingen of vlekken zijn, de verkooppagina niet klopt (over belangrijke features niet kleine) en dergelijk fouten. Misschien dat het beter is om bepaalde voorwaarden te stellen aan het terug retourneren (/met aantoonbaar bewijs oid), alleen moet dat dan wel foolproof zijn.
Reageer
Ik vind dat hier dan wel een kleine nuance in mag, tussen retourneren omdat de gebruiker het niet meer nodig heeft of retourneren omdat het product niet werkt/beschadigd is/niet voldoet aan de product omschrijving. (want die laatste laat soms ook nog wat te wensen over, vooral bij technische producten)
Reageer
Gratis retournerrn is zover ik weet geregeld vanuit de wet, aankoop bescherming. Heeft Bol weinig over te zeggen
Reageer
Bij retour krijg je de door de webshop in rekening gebrachte verzendkosten inderdaad terug.(verplicht). Maar de kosten die de koper maakt om het naar de winkel te sturen zijn gewoon voor rekening van de koper. Alleen bij sommige winkels niet.
Reageer
Bij terugsturen naar de winkel ligt het eraan of de webshop dat voorafgaand bij het aangaan van de overeenkomst heeft aangegeven dat de klant die kosten voor het retourneren betaald. Doet een webshop dat niet, zijn de kosten wel degelijk voor de webwinkel. Zie ook een ander bericht van mij met een citaat + bronvermelding hieromtrent; CH4OS in 'Bol.com verhoogt abonnementsprijs Select met 20 procent'

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 7 juli 2022 13:26]

Reageer
Klopt was misschien iets te kort door de bocht.
Reageer
Zoals hieronder al gezegd, geldt dat voor eventuele verzendkosten die je bij aanschaf hebt betaald. Díe moet je inderdaad terugkrijgen (je krijgt dus gewoon het gehele aankoop bedrag, inclusief verzendkosten terug). De kosten die je maakt bij het terugsturen hoeven niet vergoed te worden, en zijn dus vaak gewoon voor de koper. Bol.com kiest ervoor deze kosten op zich te nemen, maar dat is dus niet bij wet verplicht.
Reageer
De kosten die je maakt bij het terugsturen hoeven niet vergoed te worden, en zijn dus vaak gewoon voor de koper. Bol.com kiest ervoor deze kosten op zich te nemen, maar dat is dus niet bij wet verplicht.
Dit is dus incorrect. De webwinkel dient het aan te geven als de kosten voor het retourneren voor de klant zijn. Doet een webwinkel dat niet, zijn de kosten voor de webwinkel. Zie ook CH4OS in 'Bol.com verhoogt abonnementsprijs Select met 20 procent' voor een citaat + bronvermelding hierover.
Reageer
Nee. Een webshop hoeft de kosten voor retour zenden niet te vergoeden. Dat moet hij wel vooraf hebben aangegeven op zijn site. Staat er niets over de kosten van retourneren, dan hoef je daar als consument niet voor te betalen.
Reageer
Het spijt me zeer voor je, maar dat is het dus wel. Zie ook CH4OS in 'Bol.com verhoogt abonnementsprijs Select met 20 procent'. De nuance is dat de webwinkel het van te voren moet hebben aangegeven als de kosten voor retourneren voor rekening zijn van de klant. Vergeet de webwinkel dat te doen, zijn de kosten wel degelijk voor de webwinkel.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 7 juli 2022 13:29]

Reageer
Gratis retourneren heeft juist gezorgd dat jullie e-tailers zoveel zijn gegroeid, dat fysieke winkels kapot zijn. Je kan niet je taart hebben en ook opeten.

Het hele idee van gratis retourneren is dat het klanten compenseert dat jullie geen showrooms hebben. Wat overigens een massa kosten besparing is voor e-tailers.

Wat redelijk zou zijn is het verbieden van of waarschuwen naar klanten door bol.com als ze x% meer retourneren dan ze houden.

[Reactie gewijzigd door Z100 op 7 juli 2022 13:34]

Reageer
Je gebruikt een behoorlijk wijzende vinger, maar als een webshop niet aangeeft wie verantwoordelijk is voor de kosten om het product retour te zenden, is het bedrijf verantwoordelijk voor ook die verzendkosten. Zie ook CH4OS in 'Bol.com verhoogt abonnementsprijs Select met 20 procent'.
Reageer
Gratis retourneren heeft juist gezorgd dat jullie e-tailers zoveel zijn gegroeid, dat fysieke winkels kapot zijn. Je kan niet je taart hebben en ook opeten.

Het hele idee van gratis retourneren is dat het klanten compenseert dat jullie geen showrooms hebben. Wat overigens een massa kosten besparing is voor e-tailers.

Wat redelijk zou zijn is het verbieden van of waarschuwen naar klanten door bol.com als ze x% meer retourneren dan ze houden.
Shops als Bol en Amazon grijpen nu al in als je een bepaald hoog percentage in een wat langere tijd terug stuurt en dit niet naar hun zin is. Dan leveren ze gewoon niet meer.

De e-shops zijn inmiddels volwassen geworden. Het moeten betalen voor retour of zelfs restock kosten als iets beschadigd of incompleet terug komt lijkt mij zo langzamerhand niet gek meer.

De tijd is rijp dat juist de grote shops een bijdrage gaan vragen voor de retour porto. In het buitenland blijkt dat als er ook maar 1 euro eigen bijdrage wordt gevraagd voor een verzendetiket dat men opeens veel doordachter bestelt.
Reageer
Ik ben gestopt met bestellingen die door partners worden aangeboden. 7x wat besteld waarbij levering binnen 1 dag stond en het uiteindelijk 3 of zelfs 7 dagen later kwam. Maar wat erger is dat veel producten van partners andere producten zijn met andere eigenschappen of zelfs b-merken. Meerdere keren gemeld bij bol.com. Ipv bedanken vinden ze je maar irritant en ze blijven het structureel doen. Bij 1 product stonden zelfs 11 1 ster reviews dat een ander product wordt geleverd. Dit zouden ze zelf makkelijk kunnen signaleren en kunnen stoppen maar door onkunde of bewust dit niet te doen kunnen we beter dit bedrijf vermijden. Zonde van alle producten die voor niks heen en terug worden gestuurd. Bizar dat er niemand optreed en deze manier van bedrijfsvoering verbied. Er zijn namelijk genoeg klanten die te lui zijn en het product niet terugsturen en daarna weggooien of niet gebruiken. Als ik een winkel zou hebben met fraude producten zou ik meteen worden aangeklaagd of zou ik moeten sluiten. Enkel omdat ze groot zijn komen ze er mee weg. Triest in deze tijd dat we met zijn alle duurzamer moeten leven en dit wordt gedoogd.
Reageer
idd, voor Bol betaal je een convenience fee omdat ze effectief veel kleinere webshops / verkopers onder een dak scharen; het is het Amazon model, maar dan in NL.

Ik denk ook wel dat Amazon mettertijd zich volledig op NL in gaat zetten, danwel door Bol over te nemen, danwel door keihard onder de prijzen te drukken. En Amazon heeft zoveel geld, ze kunnen jarenlang oneerlijk concurreren zonder dat de verkopers daar onder lijden. Totdat de concurrentie weg is natuurlijk.
Reageer
Het algemeen bekend dat dat tactiek is van Amazon, en met Amazon zo veel.

Heb een tijd geleden iets gelezen hiervoor en daar werd het verwoord als het uitspelen van kapitalisme maar ik kan jammergenoeg zo 1, 2, 3 dit niet weer vinden.

@MoonRaven Yep, dat was het!

[Reactie gewijzigd door keranoz op 7 juli 2022 11:53]

Reageer
Laat ze maar doen, ik doe niet mee. Betaal liever wat meer, en behoud mijn ziel.
Reageer
Grappig dat je dat zegt, want bol.com doet al sinds het begin der tijden nagenoeg precies wat Amazon doet. Er zijn een aantal jaren geweest dat wanneer Amazon een aanpassing op de website maakte, je dezelfde een aantal weken daarna bij bol.com zag. Het models is nou eenmaal succesvol en mensen betalen doorgaans niet graag meer.

Wat je eerder gaat zien is dat de prijzen tussen bol.com en Amazon NL gelijk gaan worden, wanneer Amazon groot genoeg wordt in NL.
Reageer
Precies dit. Dan nog een prijsverhoging voor Select is dan wel zuur. Ik bestel overigens amper nog bij Bol.com. Ik vind het een onsympathiek (lees Amazonish) bedrijf en koop het liever bij andere (kleinere) webshops.
Reageer
Grappig dat ik juist andersom denk. Ik bestel liever bij bol.com voor een paar euro meer. Want dan weet ik dat het aan komt, en zo niet dat het netjes afgehandeld wordt door hun klantenservice en ook dat als het niet naar wens is of voor een garantie claim dat het netjes afgehandeld wordt. Bij kleine webshopjes is dat altijd maar de vraag...
Reageer
Alleen sinds Bol.com het "marktplaats" model hanteert, weet je vaak niet of je (deel)bestelling toch niet bij die kleine webshop terecht komt.
Dus dan betaal je enkel extra omdat Bol ertussen zit.
Reageer
Er staat bij bij wie je besteld, dus dit is pure onzi
Reageer
Ik heb zelfs ervaring andersom. Heb tot nu toe zeer goede ervaringen met kleine(re) webshops. Bij bol.com, zeker bij dat marktplaats gebeuren, is het een soort digitale muur waar je tegenaan loopt.
Reageer
Vaak hoge prijzen kan ik niet beamen, het komt echter zeker wel eens voor dat ze niet de allergoedkoopste zijn. Maar het gaat, net zoals @Thomas18GT zegt om de totaalprijs. Wanneer ik product X bij een random andere verkoper voor 20 euro kan krijgen waar dan 6.95 verzendkosten bij komen, maar bij Bol is de prijs 22 euro en geen verzendkosten, ben je bij Bol toch een stuk goedkoper uit.
Daarbij vind ik het bijkomende voordeel van Select (gebruik het zelf ook al lange tijd) dat je vaak ook kostenloos kunt kiezen wanneer iets bezorgd wordt (een andere dag of in de avond). Ondanks dat ik vaak thuis werk is het toch wel zo handig om te zeggen: nou liever niet op die dag, want dan zit ik op kantoor.

Procentueel gezien is 20% stijging natuurlijk heel fors, maar het blijft (voor mij in ieder geval) de moeite waard. Ik bestel heel regelmatig bij Bol en volgens de teller heb ik door Select dit jaar al €104.70 bespaard aan bezorgkosten; ruim meer dan die 10 of 12 euro wat het abonnement kost en we zitten pas halverwege het jaar.
Reageer
Hier ook al 50€ bespaard aan verzendkosten volgens de site. Met de extra Select cadeaubonnen ook nog eens 15€ gekregen. Zit dit jaar al aan meer dan 65€ besparing... zeker de moeite waard in mijn geval.
Reageer
Je vergelijkt toch simpelweg de prijs incl verzendkosten met een andere aanbieder?
Reageer
Zolang je één artikel van een partner nodig hebt (waarin de verzendkosten zijn verwerkt) kan het nog interessant zijn om het via bol.com te bestellen, mits het niet elders verkrijgbaar is: bij bol.com is betaling met creditcard altijd mogelijk, bij de partners niet altijd. :P
Reageer
Zou kunnen. Vaak vind ik ze wel de goedkoopste.
Laatst nog een tv-beugel besteld, €82,- incl. gratis verzenden.
Bleek ik een factuur te krijgen van <webshop> , zelfde product daar kost gewoon €123,-
Reageer
Zo heb ik een keer een steelseries headset besteld voor de helft v.d. prijs via Bol.om, nog geen uur later was de prijs gecorrigeerd op de site van Bol.com, headset werd wel netjes geleverd door de webshop.
Reageer
Alleen was dit geen foutje. Medewerker van Webshop legde netjes uit dat bol die prijs bepaald als wederverkoper.
Reageer
Dat lijkt mij stug, want als je dan contact opneemt met Bol krijg je bij een dergelijke bestelling steevast als eerste reactie dat je contact dient op te nemen met de daadwerkelijke winkel en dat Bol.com slechts de bestelling doorgeschoven heeft naar de derde partij. Zoals jij het schrijft, zou Bol.com zelf de verkoper zijn, wat ze expliciet niet zijn bij die derde partijen. ;)
Reageer
Euhm. Ik heb contact gehad met de originele webshop, niet bol.com
En hij was zo vrij om uit te leggen hoe dat zat met die lage prijs voor exact het zelfde product. En geen contact opgenomen om dit te vragen, maar om een dubbele bestelling te annuleren. Toen kwam dit ter sprake omdat ik hetzelfde product opgezocht had voor de gein.

Ik heb Bol hier verder niet over gesproken.

[Reactie gewijzigd door Dutch_CroniC op 9 juli 2022 14:00]

Reageer
Leuk bedacht, maar vindt wel dat BOL vaak erg hoge prijzen hanteert (komt ook door partners), dit komt omdat ze de verzendkosten dan in de productprijs verwerken. De gratis verzending slaat dan dus nergens op. Gaat overigens niet op voor alle producten.
Wij hebben Selekt al een tijdje, bestellen veel (70 keer per jaar ongeveer) en vinden het juist erg fijn.
Zeker als je even wat kleins nodig hebt en niet zelf naar de winkel kunt.

Dat van hogere prijzen met verwerkte verzendkosten ken ik niet maar los van dat is Selekt wel meer dan dat. Zo is er regelmatig 5,- korting op bepaalde producten waardoor ik die 10,- (en straks 12) er met gemak meermaals uit haal.
Reageer
Inderdaad, ik ben gestopt met select want het is gewoon een scam.

Als je iets besteld bij bol.com zie je bijv dat de prijs 50 euro is. Ga je naar de site van de partner dan zie je dat het daar 45 euro is + 5 euro verzendkosten. Dus de verzendkosten zitten dan inderdaad gewoon in de prijs. Dus gratis verzending m'n r**t.

En als je bij bol zelf koopt heb je sowieso gratis verzending ook zonder select.
Reageer
Select is ook inmiddels wel wat meer dan enkel gratis verzending, maar ook gratis avond, zondag bezorging en co, ze halen je retouren op, hebt soms extra korting speciaal en enkel voor select leden en je hebt een soort van punten spaarprogramma.
Met dat punten spaarprogramma krijg je na zoveel euro's te hebben besteed een cadeaubon in de regel, dacht dat je alleen hiermee al ' winst ' op select hebt als je bij Bol voor zo'n €1800 in het jaar besteld.
Uiteraard kan dat veel lijken, maar huishoudelijke apparatuur hebben ze vaak ook voordelig in de aanbieding zoals een wasmachine, met dat soort aankopen kom je er dan al snel op.
Reageer
Gratis verzending bestaat niet. Iedere webshop die gratis verzending hanteert verwerkt de verzendkosten in de verkoopprijs. Het is anders niet rendabel.

Bij webshops met verzendkosten ben je vaak goedkoper uit, zeker als je meerdere spullen nodig hebt. Je betaald immers per product de verzendkosten bij "gratis verzending" en bij shops die verzendkosten hanteren betaal je over de gehelde order maar 1x verzendkosten (wat dus eigenlijk veel eerlijker is)

Zeker de afgelopen tijd zijn verzendkosten erg hoog geworden voor shops en is het echt gratis versturen gewoonweg niet meer te doen.
Reageer
Ik heb nieuws voor je, de gratis zegels in de supermarkt betaal je ook zelf.
Reageer
Dit!

Dat was mij ook al opgevallen en laat ze alsjeblieft stoppen met hun ‘Scherp geprijsd’ Prijzen van andere webshops zijn vaak gelijk en soms goedkoper ook nog.

Bol is te groot geworden en dan komt er arrogantie om de hoek kijken…
Reageer
Ik ben partner bij bol.com, en inderdaad de verzendkosten moet je gewoon betalen. Niks is gratis op deze wereld. Wat ik krom daaraan vind is dat orders onder de 20 euro voor bol.com zelf wel verzendkosten moet betalen, maar bij partners niet.. die moeten het altijd gratis versturen. Voor een product op bol.com met een verkoopprijs van bijvoorbeeld 10 euro. Gaat de BTW eraf € 1,74, betaal je bol.com kosten: € 1,64, verzendkosten € 5,40. Houd je als marge nog maar € 1,23 over. Dan moet de inkoop er nog vanaf. En dan moet je hopen dat de klant het niet gratis retour stuurt, want dan kost het je nog eens € 5,40 aan verzendkosten.

Dus het is logisch dat de partners hogere kosten berekenen voor een product aangezien het voor de klant wel lijkt alsof het gratis verzending is.. Maar die verzendkosten worden echt wel betaald aan een dpd, postnl of dhl etc.
Reageer
Vaak leggen mensen de schuld bij de partners van hoge prijzen. Maar dit komt vooral door bol.com
Als partner moet je 10% tot 15% van de verkoopprijs inc btw afdragen, dat gaat dan van je ex-btw verkoop af. Daarnaast ben je verlicht om altijd "gratis verzending" aan te bieden. Gratis verzending bestaat natuurlijk niet. Dus neem je die kosten mee in je prijs, dat is voor de meeste kleine tot middelgrote shops al snel 6 euro. Dan ben je nog eens verplicht 30 dagen recht van retour aan te bieden en mogen klanten altijd gratis retourneren. Met een redelijk hoog retourpercentage (5%) en geen enkele drempel voor de klant om klakkeloos terug te sturen, zit je als verkoper vaak met de gebakken peren.

Je maakt namelijk kosten om het op te sturen (6 euro) en bij een retour moet je van bol.com nog eens 2,5 bijdragen aan de retourkosten van hun kant. Dus stuurt iemand iets terug, ben je gewoon €8,5 armer. En uit ervaring weet ik dat 95% van de retouren gewoon onterecht is omdat iemand niet goed leest of zich een dag later bedenkt..

Bol.com zou iets aan hun retourpolicy moeten doen. Gratis retour prima als de ondernemer fout is (verkeerde foto's, content of andere beloftes die niet waargemaakt worden) maar niet doodleuk omdat iemand te lui is om even 1 minuut te lezen voor ze op bestellen drukken. En ik ben voorstanden van het afschaffen van "gratis verzending" want dat bestaat gewoon niet, mensen moeten zich bewust worden dat een dienst zoals PostNL geld kost.
Reageer
Leuk bedacht, maar je hebt zelf de keuze om bij ze te kopen of niet.
Reageer
Dat ligt niet aan de partners hoor, dat ligt aan Bol die flinke toeslagen rekent voor verkopen via het Bol platform.

Meestal rond de 13% maar kan oplopen tot 20,7% excl BTW, gerekend over de verkoopprijs van het product incl BTW!
Reageer
Vooral hoge prijzen op huis-tuin-en-keuken spullen. Een maatbeker voor 30 euro, alleen maar 5 sterren reviews. Bij de Blokker 6 euro. Ook vaak dezelfde producten 5x - 10x zo duur. Er is vast altijd wel iemand die niet oplet en erin trapt.

Ze weten precies de sweet spot te vinden voor wat mensen er voor willen betalen.
Reageer
Als je dat 10tje, of nu 12 euro eruit moet halen moet je echt best veel bestellen lijkt mij.
Vaak zitten er al geen verzendkosten bij dus je moet iets van 3 bestellingen per maand plaatsen waar 3.95 euro verzending bij zit om gelijk te spelen. Dat zijn 36 bestellingen per jaar!
Zijn er echt zoveel mensen die zoveel bestellen bij één webshop?


EDIT: ik dacht dat de prijs per maand was, maar het is per jaar. Dan is dit nog wel een goede deal.

[Reactie gewijzigd door joost00719 op 7 juli 2022 11:29]

Reageer
De kosten zijn 12 euro per jaar, niet per maand. Dus je hoeft maar 3 keer in een jaar iets te bestellen, en het is het al waard. Daarnaast krijg je soms betere deals, en krijg je meer bezorgopties. Dus het is zeker dat geld meer dan waard.
Reageer
En als je AH Premium hebt (€12 p./j), krijg je nog eens 50% korting op je Select abonnement. En AH Premium haal je er wel weer uit door de dubbele zegels o.a. - Op zo'n boekje zit €2 euro 'winst'.
Reageer
Volgens mij hebben ze de voorwaarden aangepast, ik zie nu dat select van Bol.com (met 7,50 euro cadeaukaart) bij AH premium wordt aangeboden voor 9,99 euro (looptijd een jaar).
Reageer
Ah, daar had ik nog niet naar gekeken. Jammer...
Reageer
En zo wordt je lekker Ahold ingezogen.
Reageer
Kijk, bij Bol vind ik het nog tot daaraan toe, maar een supermarkt is zó iets basaals, daar vind ik een premiumabonnement echt niet passen. Ik vind die Bonuskaartverplichting voor aanbiedingen al erg genoeg. En ja, ik weet dat je bij de kassa ook wel een Bonuskaart van de medewerkers kunt vragen, maar het gaat m.i. om het principe. Premium in een supermarkt vind ik al helemaal uit den boze.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 7 juli 2022 12:07]

Reageer
Bol concurreert met Amazon. Ja ze wisten daar 15 jaar geleden al dat Amazon ooit naar Nederland zou komen.

Het is of Bol of Amazon. Daar komt het gewoon op neer. En misschien dat een Chinees mega bedrijf hier nog iets wil komen doen. Kies uw kwaad.
Reageer
Je bent er zelf bij he?
Reageer
Ja, lekker belangrijk. Overheid en grote bedrijven krijgen toch wel te weten wat ze willen over jou. Als je genaaid wordt, kan je er beter van leren genieten. Voordeel is voordeel :)
Reageer
Je krijgt ook veel speciale en persoonlijke aanbiedingen, ik heb zelf al €182,55 bespaard (in 2 jaar). Retour ophalen vind ik zelf altijd wel makkelijk. Zitten best voordelen aan buiten het bestellen zonder verzendkosten.
Reageer
“€ 433,64 Bespaard met Select
Als je zo doorgaat word je nog rijk en lui. Heerlijk, toch?
We tonen nog niet je volledige besparing. Het kan dus meer zijn. Besparing is vanaf het begin van jouw Select.” }>
Reageer
ik bespaarde ook al veel door select. En ik had die al door één of andere promo voor 5 euro.
Dan nog eens enkele producten die voor select goedkoper zijn en het is er zo uit.
Reageer
Ik kreeg na 3 bestellingen dankzij select een cadeaubon van 2,50.
Daarnaast kun je (gratis) flexibel bezorgen.
Ik heb het er zo uit. Bovendien zie ik graag bol als tegenhanger van Amazon, maar dat terzijde.
Reageer
Behalve dat de prijs 10 euro per jaar is, dus ben je er een stuk sneller uit.
Bijkomend voordeel is dat je ook flexibeler bent in het kiezen van het bezorgtijdstip.
Reageer
Je rekent verkeerd, als je in een jaar tijd 3 bestellingen doet waarbij de verzendkosten van 3,95 worden berekend heb je het er al bijna uit. (€ 11,85)

Ik zie dat ik vorig jaar ruim 50 euro heb bespaart bij Bol.com
Het is een keer een cadeautje van 20 euro waar je normaal dan wat bij zou doen om aan de 25 euro te komen. Maar ook simpelere dingen en ik verzamel het niet tot ik aan het bedrag kom.
Reageer
Zie er het probleem niet van in, 2 euro per jaar stelt niks voor...
Reageer
Nee, 2eu per jaar zeker niet. Maar bijvoorbeeld Netflix ook +1eu/mnd, benzine +20cent/L, internet abbo +2eu/mnd, etc. Vanzelf tikt het aan :) Het zijn allemaal maar mini verhoging, maar aan het eind van een jaar ben je opeens 100eu verder. Voor de meeste ook niet wereldschokkend, maar zonder dat je het echt door had is je leven ietsje duurder geworden.

[Reactie gewijzigd door Martijn.C.V op 7 juli 2022 11:30]

Reageer
Als het per maand is (of per week) dan tikt het allemaal aardig aan ja.

Per jaar valt het nog gelukkig mee met die 2 euro, zelfs die 12 euro halen wij makkelijk per jaar uit.
Reageer
Als het inflatie is volgen onze lonen hopelijk snel.
Reageer
Daar heb je gelijk in, maar 2 euro per jaar erbij is niet veel, ook niet als de rest van die abonnementen per maand omhooggaan. Ja, misschien voor mensen in de bijstand of mensen in een heel arm land, maar dat soort mensen neemt dan ook geen premiumabonnement bij een webwinkel.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 7 juli 2022 12:11]

Reageer
Het belangrijkste voor mij is dat Bol.com Select nog steeds goedkoper is dan het niet hebben van Select. Wij bestellen een aantal keer per maand iets bij Bol.com, ze hebben vaak bulk aanbiedingen die echt heel interessant zijn (bijv. zo'n doos met 20 flessen wasmiddel, maar dan voor een dikke euro per fles minder dan de goedkoopste ergens anders) en ze hebben gewoon alles.

Amazon begint ook steeds interessanter te worden, maar daar heb je altijd gezeik met dat ze dingen via DHL of Redjepakketje gaan sturen. DHL probeer ik te vermijden (geen prettige bezorgers hier in de buurt) en avondbezorging is altijd onhandig want die komen dan om half 11 ineens aan de deur terwijl ik eigenlijk al in bed had willen liggen. Als Amazon een optie zou hebben om expliciet met PostNL te bezorgen (maar wel gratis met Prime) dan gaat Bol.com heel snel de deur uit..
Reageer
Als het niet verder stijgt. Bij die streamingsdiensten is het bijvoorbeeld zo dat mensen iedere keer roepen dat die euro of twee euro niets is, maar als dat al de 5e keer is dat de prijs verhoogd wordt dan is het vanaf het begin vaak een flinke verhoging.

Maar Select is per jaar, dus voor dat echt impact heeft hebben ze nog wel een flink aantal verhogingen te gaan.
Reageer
Dan is de 8% inflatie dus al helemaal geen probleem. Als een prijsverhoging van 20% ook geen probleem is. Waar maakt iedereen zich dan zo druk om?
Reageer
Dan is de 8% inflatie dus al helemaal geen probleem. Als een prijsverhoging van 20% ook geen probleem is. Waar maakt iedereen zich dan zo druk om?
Sorry maar wat een belachelijke vergelijking zeg.
Reageer
Nee hoor, prijsverhogingen zorgen voor de inflatie van 8%. Dus ook deze helpt daar aan mee.
Reageer
idd. ook met de nieuwe prijs kan het prima uit.
Reageer
Dus volgend jaar weer 2 euro erbij en het jaar erop ook?

De grens ligt toch gewoon wanneer het abonnement niet meer goedkoper is dan die verzendkosten die je er mee uitspaart. En dan hangt weer samen met hoe vaak je er iets koopt, en dat is in mijn geval niet zo vaak, dus loont het minder (snel) om plus te nemen/houden.

Zeker gezien de prijzen bij bol al niet geweldig zijn!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 juli 2022 13:08]

Reageer
Of het nu wel of niet een probleem of terecht is, het simpele feit is dat 20% enorm veel is. Mijn salaris stijgt niet met 20%, dus dit soort dingen, en ja zij zijn niet de enige die de prijs omhoog gooien, zorgt er voor dat mijn koopkracht enorm is gezakt.
Reageer
Ik snap het wel met de oplopende bezorgkosten.
Voor mij is het zelfs met 12 euro per jaar nog ruim interesssant.
Reageer
idd, met drie-vier keer per jaar iets bestellen ben je al uit de kosten, en zeker met de corona bestel je toch vaker iets voor jezelf of iemand anders als cadeautje.

Nu compenseert Bol dat ook doordat de prijzen op Bol iets hoger zijn dan op concurrerende (web)winkels; je betaalt een convenience fee omdat op Bol alles zo lekker dicht bij elkaar staat en je met Select geen verzendkosten betaalt. Maar het is goed om, als je een product gevonden hebt, altijd even elders te checken. D'r zijn veel gespecialiseerde webshops.
Reageer
Ik kijk altijd ook eerst elders, en vaak met de goedkopere dingen kun je weleens goedkoper uitkomen dan.

Ik zelf bestel meestal bepaalde boeken via Bol, want Amazon vertrouw ik daar mee niet (ik weet niet waarom het steeds mis gaat als ik een boek bestel daar) en mijn andere optie is een winkel uit Belgie die wel goedkoper dan Bol is, maar 5 euro aan verzending hanteert.

En dan is plots Bol die 1 a 3 euro meer vraagt ineens een prima deal, zeker met Select.
Reageer
De meeste aankopen bij Bol zijn sowieso zonder verzendkosten en als ze er wel opzitten is het elders vaak goedkoper (zelfs met verzendkosten).
Ik heb dat hele select nooit begrepen, maar misschien mis ik iets.
Reageer
Voor bol.com genereert het MRR (Monthly Recurring Revenue). Cashflow genereren en stabiele inkomsten van waaruit je je operationele kosten kunt betalen is aantrekkelijk. Vinden aandeelhouders ook fijn. Het grappige is, is dat mensen zich dus inkopen in een loyaliteitsprogramma, waar dat vroeger kwam door, nou ja loyaal te zijn (veel/vaak/lang te spenderen).

Doordat je die 10-12 euro betaald hebt voor gratis verzenden (en mogelijk andere kortingen), ga je sneller gebruik maken van bol.com om 'uit de kosten' te komen. Deze buy-in creeert dus een soort van druk op je, om te kopen, want anders was het een slechte investering, en dat vinden mensen doorgaans niet een fijne gedachte.
Reageer
Precies dit. Ik vind €12/jaar ontzettend goedkoop. Ik betaal $149/jaar voor Amazon Prime (nou krijg ik daar wel een stuk meer voor terug, maar toch). Reken maar uit. Als er alleen maar 10 miljoen Amerikaanse gezinnen Amazon Prime nemen, en ik gok dat er tientallen zijn die dat hebben, dan trekken ze alleen al daarop $1,490,000,000.00 per jaar binnen. Daar kan je een hoop bezorgers van rond laten rijden.
Reageer
Amerikaanse verzendkosten zijn natuurlijk niet te vergelijken met die in NL of BE. Amazon Prime NL kost € 2,99 per maand, zeg € 36/jaar. Krijg je ook een hoop extra's bij, zoals films, series, games etc. maar het meeste is standaard al zonder verzendkosten.

Bij Bol betaal je vanaf € 20 toch ook geen verzendkosten? Die ene keer dat ik iets van minder dan dat bedrag nodig heb, koop ik er wel iets bij wat ook nuttig is.
Reageer
Ja en nee. In de grote steden zou ik durven zeggen dat de bezorging in de VS goedkoper is dan in Nederland. Allereerst wordt hier zoveel bezorgd dat alle grote bedrijven (FedEx, UPS, USPS, Amazon) elke dag sowieso minsten één keer door elke straat rijden, vaak meerdere keren. Daarnaast wordt hier niet gewacht of er iemand open doet. Paketten worden voor de deur gezet en soms bellen ze aan (voor de vorm), maar vaak ook niet. Bijzonder efficiënte manier van bezorgen! En persoonlijk ook heel fijn vind ik.

De buitengebieden is wat anders. Daar liggen de kosten een stuk hoger en dat is waarom Amazon ook inzet op drones. Ik ken genoeg gebieden niet ver van waar ik woon waar drones al een grote kostenbesparing zullen bezorgen.

Overigens betaal je, zonder Prime, bij Amazon boven de $35 geen bezorgkosten in de VS (met uitzondering van zware dingen zoals meubulair en bepaalde marketplace verkopers).
Reageer
Levering day after, levering s'avonds , retour ophalen , ...
https://www.bol.com/nl/nl/select
Reageer
moet de eerste sinds begin van corona nog tegenkomen dat bol er de volgende dag er is, ook al staat de leverdag op de volgende dag (zonder select) of ik dan met select zekerder ben ???
Nu Bol is de laatste tijd niet mijn voorkeur, meestal zijn andere wel goedkoper.
Reageer
Van de week een klok via BOL gekocht (Conrad is de leverancier)
Klok bij bol: 15,99 (geen verzendkosten)
Klok bij Conrad: 14,49 waar de verzendkosten (6,95) nog bij komen.
Tja, dan wil de homo-economicus wel voor bol kiezen. ;)

Maar vaak is het ook andersom: Kijken bij bol wat 't kost en dan bij de partner rechtstreeks bestellen. (Azerty, 4allshop (wat gewoon Informatique is), maar dan zit je al vaak boven de €20 waar select geen voordeel meer heeft)

[Reactie gewijzigd door LooneyTunes op 7 juli 2022 13:32]

Reageer
Had dat met rubber trapneuzen, bij Bol waren ze 3 euro per strekkende meter duurder dan bij het bedrijf zelf. En dan ook nog verzending erop.

Bij het bedrijf gekeken, staffelkorting en vanaf zoveel meter geen verzendkosten, scheelde me gewoon uiteindelijk 50 euro.
Reageer
idd, met drie-vier keer per jaar iets bestellen ben je al uit de kosten
Dat hangt er helemaal vanaf wat je bestelt. Als ik iets bij Bol bestel, dan haal ik bijna altijd de 20 euro wel, en anders 19 euro of zo en dan klik ik nog een opvullertje aan. Dus dan gaat een deel van de voordelen voor mij al verloren.
Reageer
Het voordeel van Select vind ik persoonlijk de gratis avondbezorging. Anders is het op de dag, wisselend wel/niet afgeleverd. Dan wel alsnog ergens af moeten halen.

De thuislevering wanneer ik daadwerkelijk thuis ben, maakt het interessant. En daarmee is deze prijsverhoging dan ook peanuts.
€ 303,44
Bespaard met Select
De prijs kan nog wel wat omhoog wil het niet lonen.
Reageer
Avondbezorging klinkt inderdaad goed, maar ik heb eigenlijk nooit iets zó hard nodig dat ik het niet iets later kan ontvangen, en 9 van de 10 keer wordt een pakketje dezelfde dag nog bij het afhaalpunt bezorgd. En het afhaalpunt hier is een paar minuten lopen vanaf mijn huis.
Reageer
Afhalen is hier ook niet ver, maar winkels ook niet. Het is natuurlijk met name een gemakskwestie. Afhalen kost toch tijd. Een kwartiertje op en neer klinkt als niet veel, maar we bestellen vaak. Dan ben je toch al snel vele uren op jaarbasis aan kwijt in dat geval. Die tijd besteed ik liever aan iets anders.

Het voordeel van bol.com zou daarmee ook al snel verloren gaan. Het is namelijk één van de weinige partijen waar je de leverdatum en levertijd op dusdanige wijze kunt kiezen. Maak je hier geen gebruik van, eerlijk is eerlijk, zijn ze vaak niet de goedkoopste.
Reageer
Afhalen is hier ook niet ver, maar winkels ook niet. Het is natuurlijk met name een gemakskwestie. Afhalen kost toch tijd. Een kwartiertje op en neer klinkt als niet veel, maar we bestellen vaak. Dan ben je toch al snel vele uren op jaarbasis aan kwijt in dat geval. Die tijd besteed ik liever aan iets anders.
In mijn geval zit het afhaalpunt dus op een paar minuten loopafstand en ik combineer het afhalen altijd met winkelen of gewoon een doelloze wandeling (wandelsport). Ook word ik altijd meteen geholpen. Er gaat dus geen tijd verloren in mijn geval.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 7 juli 2022 19:34]

Reageer
U hebt dus thuis een doos met 'opvullertjes' staan :)
Reageer
Niet echt.

a) Ik bestel niet elke week of maand;
b) Vaak zijn de opvullertjes nuttige dingen die ik kan gebruiken/direct gebruik;
c) Opvullertjes kunnen ook digitale items zijn, zoals e-boeken.
Reageer
Of je koopt een kadobon van €5 voor een volgende keer.
Reageer
Dat zeg ik: digitale items. ;)
Reageer
Toch zijn de select deals echt geen verkeerde aanbieding vaak.

Laatst nog deze serie: IdeaPad 5 Pro 14ACN6 gescoord voor 675 euro. Normaal 749 euro met 10% select korting. Daarmee zelfs goedkoper dan elke andere aanbieder vanaf 699.

Dat is weer twee jaar Select eruit.
Reageer
Als je voor 16-08 verlengd betaal je niet de oude prijs, mijn abonnement wordt op 05-08 verlengd en ik moet ook gewoon 11.99 betalen.
Reageer
Wat gek. Mijn abo wordt op 1/8 verlengd en er staat duidelijk:

Rond 1 augustus 2022 wordt er € 9,99 afgeschreven

Op diezelfde pagina zie ik dat ik met Select dit jaar ook ruim € 40 heb weten te besparen. Maar bol.com specificeert niet exact hoe ik die heb bespaard. Ik moet ze dus op hun woord geloven.
Reageer
Bij mij staat hetzelfde, misschien even de klantenservice contacteren? Die helpen altijd prima
Reageer
Ik heb dan nog dit geluk.

Dit verandert er voor jou
Op 23-04-2023 wordt jouw Select verlengd en ga je 11.99 euro betalen voor je Select-jaarlidmaatschap.
Reageer
is dit voor BE anders? Hier staat:
Volgende incasso
Rond 27 oktober 2022 wordt er € 9,99 afgeschreven
Reageer
Zelfde hier, mijn abo wordt op 12-8 verlengd voor 11,99.
Reageer
Toch wel een geniale feature vanuit de ondernemers perspectief: een betaald loyalty abonnement. Vroeger had je loyalty pasjes, zegeltjes etc en moest de ondernemer er op toeleggen om dit voor elkaar krijgen, nu vragen ze gewoon abonnementsgeld! Prime, Select, Premium, hoe je het ook noemt, triggert gewoon extra aankopen door die zelfde consumenten.
En dan gaan ze die nu langzaam uitmelken met verhogingen... blijkbaar is er nog genoeg elasticiteit te vinden.
Reageer
het is geen loyalty-programma, want je krijgt niets extra's door veel te kopen. Het is een service en delivery-subscription voor extra diensten
Reageer
Het is geen op zichzelf staande dienst. Je profiteert er alleen van als je extra toekomstige aankopen doet.
Reageer
er zijn maar weinig winkels waar je een leverservice kan bestellen zonder dat je iets koopt :+
Reageer
Punt is: als je select hebt, vertel je tegen bol.com: ik kies dit jaar nog voor minimaal 3 tot 4 bestellingen voor jouw winkel. Dat heet loyalty….


Het voordeel voor jezelf begint daarna pas te lopen.
Reageer
je neemt pas select als je er al klant bent en goedkoper af bent dan telkens verzendkosten te betalen. Je draait oorzaak en gevolg om.
Reageer
Zeker niet. Het enige is dat in de door jou beschreven situatie je al zeker weet dat je extra bestellingen gaat plaatsen en je dus voordeliger uit gaat zijn.
Perspectief van bol.com: die wist dat nog niet zeker, had wel een basis van vermoeden op basis van analytics en historie, maar met Select bevestig je dat vermoeden. Goed voor bol.com en communicatie naar zijn holding/aandeelhouders.
Reageer
Voordeel van Prime is wel (en misschien is daarom nog wel erger vanuit het over-consumptie perspectief) dat het ook een continue produkt aanbiedt (=streaming).

Maar het blijft maf idd.
Reageer
Niet helemaal waar, als je select lid bent en je koopt veel dan krijg je een bon van Bol van 2,50 en 5,00. Dit is me nu twee keer overkomen en je kunt nog verder sparen ;)
Reageer
Tja - dat is het normale royalty systeem dus - veel kopen = korting sparen.

Maar je moet dan wel echt iets kopen om er voordeel van te hebben. Bij Prime kun je dus series kijken (overigens ben ik geen fan van Amazon en haar praktijken).
Reageer
Cynisch kun je dat inderdaad zo stellen. Anderzijds weten wij allemaal dat de brandstofprijzen en daarmee de transportkosten daadwerkelijk ernstig gestegen zijn waardoor de uitleg van de prijsverhoging allerminst plausibel lijkt.

Over de meerwaarde van select of vergelijkbare diensten is per individu te twisten, als je regelmatig bij bol.com besteld en gebruik maakt van bijvoorbeeld avondberzorging (a 3,95 Euro losse prijs, incl. bij select), dan is het na 3 (nu 3 en een beetje) keer bestellen per jaar al terugverdient.
Reageer
Ik haal het geld er met gemak uit met het kiezen voor avond en zondag bezorging. Je kunt het ook koppelen met AH Premium.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 7 juli 2022 12:30]

Reageer