Bol verhoogt prijs van abonnementsdienst Select naar vijftien euro per jaar

Webwinkel bol verhoogt op 8 oktober de prijs van abonnementsdienst Select. Nu kost die nog twaalf euro per jaar, maar dat wordt vijftien euro. Het bedrijf verhoogde de prijs in 2022 ook al, maar in tegenstelling tot toen geeft het bedrijf daar nu geen verklaring voor.

Bol verwijst klanten in een e-mail naar de nieuwe algemene voorwaarden, die per 8 oktober van dit jaar van kracht worden. Daarin schrijft het bedrijf dat de prijs van Select gaat stijgen naar 14,99 euro per jaar. Het bedrijf zegt dat dat de enige wijziging is van het abonnement en dat verdere voorwaarden zoals gratis levering blijven bestaan.

Het is de tweede keer in iets meer dan twee jaar dat bol de prijs van het abonnement verhoogt. Toen het met Select begon, kostte dat 9,99 euro per jaar. In juli 2022 verhoogde het bedrijf de prijs met 20 procent naar 11,99 euro per jaar. Bol geeft geen reden voor het verhogen van de prijzen. In 2022 noemde het nog onder andere gestegen kosten voor transport en brandstof als reden, maar nu geeft het die niet.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

04-09-2024 • 16:42

254

Reacties (254)

254
252
91
5
0
118

Sorteer op:

Weergave:

Het "gratis" verzenden weegt steeds meer door. Vorige week nog (?) maakte bol.com melding hiervan en de vanafprijs voor gratis verzenden ook omhoog ging.

bron:
bol.com verhoogt vanafprijs gratis verzending

edit: toevoeging bron

[Reactie gewijzigd door Herr_Boogie op 4 september 2024 16:47]

Hoog tijd dat we hier als maatschappij van afstappen. "Gratis" verzenden bestaat niet. Zelfs niet met de slavenarbeid die PostNL heet.

Idem voor next-day shipping. De meeste mensen kunnen echt wel 2 of 3 dagen wachten op hun bestelling. Als het echt dringend is ga je naar een fysieke winkel met stock, komt de traditionele winkels ook weer ten goede.
Snap ook niet zo goed waarom dit allemaal nodig is, in vrijwel de gehele rest van Europa is een levertijd van 3/4 dagen gewoon normaal.

Maar denk dat men beter eerst maar eens moet beginnen dat retourneren ook gewoon geld kost. Daarmee stop je ook al die lui die tig kledingstukken in meerdere matan bestellen om vervolgens het meeste weer gratis terug te sturen)
Dan moeten kleding merken eerst maar eens beginnen met maat consistentie. Zelfs binnen een merk zit er verschil tussen dezelfde maat.
de hele kleding induustrie zou een enorme duurzaamheidsslag kunnen maken, maar het gaat alleen maar verder met het dumpen van Aziatische zooi vemaakt in kleding concentratiekampen te dumpen op de markt.Het begint allemaal bij ons als koper.Niets kopen waar bizarre vervoersbeweging nodig zijn.Geen tshirt van een paar euro, geen appels uit Nieuw Zeeland etc.
Hier moeten overheden ingrijpen, je kan niet verwachten dat de consument hier een oplossing voor gaat vinden want die hele keten is kapot, niemand heeft enig idee waar ze "goede" kleding kunnen kopen.

Wie zegt dat een t-shirt van 50euro wel goed is, dat weet je simpelweg niet bij vrijwel alle merken/winkels.
Zolang de consument de prijs op 1 zet maakt het niet uit waar de kleding vandaan komt. Je weet gewoon dat een t-shirt van €5 niet duurzaam is.
Zolang de consument de prijs op 1 zet maakt het niet uit waar de kleding vandaan komt. Je weet gewoon dat een t-shirt van €5 niet duurzaam is.
Zelfs een T-shirt van 50 or 100 euro weet je dat niet. Zelfs luxe merken werden betrapt dat ze dingen in Azië hadden laten maken terwijl ze zeiden dat het zogenaamd met de hand in Italië of dergelijke werd gemaakt. Bijna alle kapitalisten liegen.

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 5 september 2024 07:36]

Tjonge, het is weer kapitalisme... Nope, het is de mens eigen dingen mooier bij anderen voor te spiegelen dan dat ze zijn. Gebeurt ook in communistische heilstaten, for that matter.
Kom op zeg. Een mens kan makkelijk drie dagen zonder eten.
En een huis kopen of huren doe je ook niet persé morgen.
Water is misschien een dingetje. Maar graaf een halve meter diepe kuil en er loopt water in.
Kijk: overdrijven kan ik ook.
Volgens mij reageer je op het verkeerde draadje of verkeerde persoon 😂
En wie zegt dat een T-shirt van 50 euro wel duurzaam is?
Als je denkt dat "merk" kleding hier in Europa gemaakt wordt dan heb je het net zo fout. Die laten het ook in India, Bangladesh en weet ik veel waar doen.
Die "merken" worden ook niet aangepakt door wetgeving die er nu al is laat staan door nieuwe wetgeving die ineens gemaakt moet worden.
Daar komt bij dat leven duurder is geworden. je salaris stijgt misschien met 5-7% maar de boodschappen alleen al is meer gestegen dan dat. Benzine over de laatste 3 jaar ruim 30% dus ja de consument kijkt naar zijn eigen portomonee ja en dat is niet zo vreemd want elk bedrijf probeert vandaag de dag zoveel mogelijk van jouw portomonee te pakken.
geen enkel merk is echt duurzaam, daar is genoeg over te vinden. het gaat erom dat we vele malen meer kleding kopen dan we uberhaupt nodig hebben. We hoeven helemaal niet ieder seizonen nieuwe kleding plus alle voordeel weken, zwarte zaterdagen, etc etc er doorheen, en dat ieder jaar weer. Dat is waar je zelf wat aan kan doen en dan hou je nog wat geld over ook.
Er zijn wel degelijk merken die duurzaam fabriceren, in beperkte oplage, en meestal dan nog met voorbestelling. Zoals het franse merk Asphalte, die in Portugal fabriceren. Ze produceren een kleine overstock bovenop de voorbestellingen voor de eventuele omruilingen, en indien er dan nog rest gaat die in de gewone webshop - aan een duurdere prijs dan de prijs vd voorbestelling. Bij elk kledingstuk wordt uitgelegd waarin het juist steviger en duurzamer gemaakt is. Al vaak bij gekocht, en heel erg tevreden. Om een idee te geven: hun t-shirts gaan nu al 5 jaar mee, de meeste andere mag ik na 2 jaar weg doen.
Helaas heeft een (te) groot gedeelte van de bevolking ook niet het geld om meerdere duurdere t-shirts te kopen.

[Reactie gewijzigd door lonewolf2nd op 4 september 2024 18:58]

dat proberen sommige overheden ook wel, in ieder geval met waarschuwingen voor dump verkoop, voor het eisen van duidelijk maken aan consumenten waar de kleding vandaan komt ondanks het webadres in Nederland, maar dat blijft bij voorlichting. De afgelopen 20 jaar VVD heeft altijd als motto: de markt moet zichzelf reguleren (doet geen enkele markt) en concurrentie is goed voor de klant (allang niet meer, goed voor de aandeelhouder).
Dat doet de markt zeker wel alleen niet ten behoeve van arbeidsomstandigheden of milieu. Maar de markt vraagt daar ook niet om, die vragen om zo goedkoop mogelijk.

Dus de markt zelf laten reguleren is prima, maar dat zou wel binnen een setje regels moeten en laat het nou exact daaraan ontbreken.
Het is ook makkelijk roepen als je een ITer bent met een goed salaris.

Er zijn mensen die echt voor hun kinderen bij de Action een rugzak moeten kopen van 20 euro.
Wie zegt dat een t-shirt van 50euro wel goed is, dat weet je simpelweg niet bij vrijwel alle merken/winkels.
Vandaar dat ik het zo goedkoop mogelijk koop omdat ik weet dat 99% door sweatshops worden gemaakt in China of ander Aziatisch land.
Dure kleding zegt niks, die dumpen net zo goed hun oude collectie in de woestijn ipv het goedkoper aan te bieden en laten het vaak maken in dezelfde uitbuit keten als goedkope merken.

"Het is aan de consument" werkt niet meer op deze schaal.
Het probleem is niet de kost van de kleding. Je kan goedkoop ook de nieuwste trends volgen. Het is net dat je al die trends wil volgen. Wat je vandaag koopt is volgende week alweer uit de mode, en het moet vooruitgaan natuurlijk.

De tijd van nieuwe kledij kopen wanneer de oude versleten zijn, of niet meer passen, is voor vele mensen spijtig genoeg verleden tijd.
Nou en of dat verleden tijd is, na 10x wassen en een gemiddelde spijkerbroek is al versleten zowat, Of je broek keer ophijsen en het scheurt meteen bij de T-shirts waar de gaten invallen na een paar keer dragen. Kortom ze willen ook niet dat de kleding lang mee gaat, ze willen zoveel mogelijk verkopen.

Ik vond laatst een spijkerbroek van misschien 10 jaar geleden, in ieder geval 100% spijker stof, niet van die stretch rommel gewoon degelijk spul dus. Mja zie dat maar eens te vinden, alle grote merken verkopen dezelfde rommel tegenwoordig.

[Reactie gewijzigd door Terrestrial op 4 september 2024 19:41]

Spijkerbroeken hoor dan ook zo min mogelijk te wassen.

https://www.c-and-a.com/n...assen%20is%20het%20devies.
Kletsverhaal van een winkel die zich wil indekken.
Linkje was eerste die ik tegenkwam als uitleg. Als je zelf 1 minuut de tijd neemt en zelf eens zoekt zie je dat het niet alleen C&A is die dit zeggen, maar dat dit gewoon een eigenschap is van het materiaal, ook niet nieuw, dit las ik al in de huishoudblaadjes die mijn moeder las toen ik tien was, 25 jaar geleden.

Maar het is een vrij land, als jij je wilt laten leiden door ongefundeerde onderbuikgevoelens is dat aan jou :)
dat klopt in zijn extreemste vorm wordt de supergoedkope kleding van stoffen gemaakt die lijken op papier en heel kort meegaan. Dat is ook wel bekend, in ieder geval zijn er onderzoeken naar.
Dure kleding zegt niks, die dumpen net zo goed hun oude collectie in de woestijn ipv het goedkoper aan te bieden en laten het vaak maken in dezelfde uitbuit keten als goedkope merken.
Hier zou weten regelgeving voor moeten zijn. Eigenlijk een misdaad tegen de menselijkheid en natuur.
Het aan de consument (lees: markt) overlaten is kansloos. Mensen aanspreken op hun verantwoordelijkheden op dit gebied hebben de laatste jaren ook geen invloed gehad. Het enige wat werkt is keiharde wetgeving. Kinderarbeid, slavernij, uitbuiting etc mag niet op de Europese markt komen. Maar ja, niemand die daar de vingers aan wil branden.
Ik vind het waanzin dat slavernij gewoon in de schappen ligt.
De tien kopers die dat doen (de rest heeft het te druk), zetten geen zoden aan de dijk. Lead by example en de concurrentie aangaan, dat werkt. Al het spul dat je uit China bestelt komt per boot. Grote containerschepen. Die lijken zeer vervuilend (zijn ze per stuk ook) maar als je kijkt naar per pakje dan valt dat bijzonder mee en is het eigenlijk efficiënt. Zelfde als vervoer per trein. De last mile is wel relatief duur, je kunt het per fiets ophalen op zo'n ophaalpunt of locker. O.a. Fairphone heeft hier onderzoek naar gedaan. Dat ene pakje dat je dus bestelde van AliExpress, daar zit de prijs van in het vervoer inbegrepen. Bovendien zorgt het feit dat ze zo goedkoop zijn voor afschrikken concurrentie. Niemand die hier een Shenzhen durft te beginnen in Europa of VS. Gaat niet gebeuren. Aziaten hebben een lichamelijk voordeel (kleinere handen) plus Chinese werknemers zijn spotgoedkoop. Gevaarlijker is dat je niet weet wat de langetermijneffecten zijn van de schadelijke stoffen in de materialen die je via AliExpress koopt. Want er is niemand die dat naar dat product zal kunnen herleiden (het is geen polonium o.i.d.). Denk ook aan brandgevaar en nepproducten (cha bu duo laders :P).
Een van de redenen dat voor normale kleding ik uitsluitend in een fysieke winkel koop.

Hoe lang ik dat nog volhoud is een ander verhaal, tijd terug was ik 2 maanden bezig met schoenen te vinden, omdat men je naar online stuurt (uiteindelijk alsnog comfortabele schoenen gevonden in een fysieke winkel)

Uitzondering voor mij is bepaalde merch die je niet in Nederland kan kopen, maar die merken hebben vaak juist heel consistente maten, ook binnen eigen merk.
Klopt bestelde een korte broek met maat die ik altijd pas en nope did not fit , ik denk maar x is toch maat x, dat ligt toch ergens vast?
dus tja dan terug sturen idd niet mijn schuld want van een ander merk past het wel gewoon.
Dit kan niet!! Effectief is dit het zelfde als verwachten dat alle muren in je huis recht zijn. Er zit altijd een paar centimeter verschil in.
Kleding productie is geen geautomatiseerd process zoals de auto industrie is.
Als ik twee precies dezelfde t-shirts bestel, zelfde merk, model én maat, krijg ik doodleuk twee stuks die ruim 4 cm in lengte verschillen. Waarom zou dit niet niet beter kunnen, omdat het handwerk is? Juist bij handwerk kan de fabrikant / werknemer meer aan kwaliteitscontrole doen. Nee, het is gewoon broddelwerk. Snel, snel, snel zoveel mogelijk meuk maken.
Zou je dan zelf bv het 3 dubbele betalen voor 2 t-shirts die perfect hetzelfde zijn?

Of kies je dan om goedkope meuk te maken?
Ik koop sinds een tijdje alleen nog kleding met een bio / eco / organic geproduceerd label. Die zijn overigens vaak niet eens zoveel duurder. Nee, je hebt geen t-shirt voor € 5 zoals in de ramsj-bak op de markt of Zeeman uitverkoop, maar twee witte (niet-bio) t-shirts van de Hema kosten ook al € 21. Voor exact hetzelfde geld heb je ook een t-shirt van biologisch katoen bij ecotex. Maar dan nog. Hoeveel t-shirts en broeken verslijt je nou helemaal echt per jaar? De meeste kleding wordt gewoon weggegooid omdat het uit de mode is of niet meer past, niet omdat het versleten is.
Uhm, die twee Hema-shirts van €21 zijn ook biologisch katoen.
https://www.hema.nl/heren...stuks-wit-1000009941.html
Goed punt, maar zo te zien zijn alleen de witte Hema shirts van bio katoen en alle gekleurde niet. Terwijl er gewoon bio shirts te koop zijn in allerlei kleuren voor € 10 per stuk, onder de prijs van een gekleurd Hema shirt.

Bij andere kleding, bijvoorbeeld broeken, is een beetje hetzelfde aan de hand: De allergoedkoopste broeken zijn nooit bio, want biologisch is nou eenmaal iets duurder qua materiaal. Maar de kosten van de grondstof zijn maar een heel klein deel van de totale productie. En veel mensen kopen toch een A-merk broek. Een Levi 501 kost pakweg tussen de 75 en 125 euro. Daar heb je ook een spijkerbroek van biologisch katoen voor.
Grappig dat je Zeeman noemt. Ondanks hun goedkope imago/kleding is dit nou net een keten die goed op weg is om te verduurzamen én een leefbaar loon te geven. Zie bijvoorbeeld: https://mtsprout.nl/impac...mares-zeeman-duurzaamheid

Duurzaamheid hoeft niet duur te zijn, het gaat alleen wel ten koste van de winst en dan scheelt het geen beursgenoteerd bedrijf met aasgieren te zijn.

(Nee, ik werk niet bij Zeeman en ik ben ook geen familiellid)
Ik geef echt niks om mode en draag gewoon kleding waar gaten in zitten. Ik heb al het geld om bij het minst geringste issue kleding te vervangen maar ik voel die behoefte niet zo.
Veel mensen moeten gewoon goed gekleed naar hun werk en/of willen er wel verzorgd uitzien.
ik denk zeker dat 4 cm minnen de marge valt

Bedenk er bij dat ze in zo'n handmatige productie lijn ongeveer 10minuten hebben tussen start knippen stof en eindproduct waarbij afhankelijk van de complexiteit het door 5 - 20 handen oid gaat.
Er zullen steekproeven worden uitgevoerd (door opzichter), maar ga jij als collega opzichter er bij roepen als het niet 100% is? Het betekend dat de persoon voor je geen geld meer voor eten heeft, en dat jij ook een boterham minder eet (edit: je produceerd op deze manier tenslotte minder)(van de twee die je kan betalen, en dat ze dit dus ook terug gaan doen)

Paar jaar geleden was er een serie afleveringen op de NPO over kledingindustrie(dacht kwa insteek het leek op een zweeds programma) waarbij een aantal mode studenten mee moesten draaien in de kleding keten in weet ik welk land. Hierbij moesten ze hun eigen eten verdienen. Geloof me dat redden ze niet.

[Reactie gewijzigd door Digimann op 5 september 2024 10:41]

Je verdedigd nu een wanprestatie vanwege slechte werkomstandigheden, maar dat is niet hoe de wereld werkt. De t-shirts worden net zo goed of slecht als de afnemer accepteert, niet andersom.

Het gaat niet alleen t-shirts, maar om van alles, bijvoorbeeld ook schoenmaten. Daar maak ik hetzelfde mee. Ik heb schoenen die qua maat zogenaamd variëren van 42,5 tot 45. In werkelijkheid zijn ze toch echt altijd dezelfde maat +)

In een fysieke winkel komen ze daar wel mee weg want dan pas je ze ter plekke en pak je desnoods een andere maat. Bij een webwinkel bestellen mensen dan maar 3 maten en sturen er 2 terug.
Je verdedigd nu een wanprestatie ...
Ik verdedig geen wanprestatie!! Een wan prestatie moet toerekenbaar zijn. In dit geval is het waarschijnlijk onrealistische verwachtingen, wat je de naaisters niet kan(en naar mijn mening mag) aanrekenen.

Wat ik doe is mensen verdedigen die verdrukt door de westerse maatschappij van meer EN goedkoper.
.. dat is niet hoe de wereld werkt. De t-shirts worden net zo goed of slecht als de afnemer accepteert, niet andersom.
Er is ook een stuk dat heet marge / tolerantie. hoe nauwkeurig kan iets gemaakt worden hoe nauwkeurig kan iets gemeten worden. iedere productie methode heeft zijn eigen toleranties. Als ik (en waarschijnlijk jij ook) een gaatje in de muur moet boren om iets op te hangen edit: is een tolerantie van cm normaal. Er zijn ook productie methoden waarbij toleranies van een paar duizendsten(mm) geen uitzondering is.
Zolang mensen uitbuiten goedkoper is als een geautomatiseerd process. zal een betere / consequente tolerantie van +- een paar centimeter niet anders worden. Wanneer jij denkt dat je nauwkeuriger een broek of T-shirt kan maken doe dat. Misschien zie dan ook dat als je het zelfde T-shirt twee keer maakt net zo grote afwijking hebt als wanneer je het koopt.
Het gaat niet alleen t-shirts, maar om van alles, bijvoorbeeld ook schoenmaten. Daar maak ik hetzelfde mee. Ik heb schoenen die qua maat zogenaamd variëren van 42,5 tot 45. In werkelijkheid zijn ze toch echt altijd dezelfde maat +)
Uiteraard je maakt het overal mee maar heel vaak merk je er niets van.
https://nos.nl/artikel/25...rzoek-naar-boeing-toestel
Ook zegt hij dat het soms misging bij het samenstellen van de 777. Als de onderdelen niet goed op elkaar pasten, werd dat op een hardhandige manier opgelost. "Ik heb mensen letterlijk zien springen op de vliegtuigonderdelen, om ervoor te zorgen dat ze zouden passen", zegt Salehpour tegen journalisten.

[Reactie gewijzigd door Digimann op 5 september 2024 14:39]

Als ik (en waarschijnlijk jij ook) een gaatje in de muur moet boren om iets op te hangen edit: is een tolerantie van cm normaal.
Ik hoop dat je een mm bedoelt, qua breedte.
Nee ik had het over positie. dus ik teken ergens puntje / kruisje dan loopt de boorhamer weg als ik wil boren. Tuurlijk zal het vaker 5 mm zijn. maar als de houding van boren beroerder wordt, wordt de verplaatsing vaak ook groter...
Als je iets ophangt aan één gaatje, zal het meestal niet op een (halve) centimeter komen, want dan gaat het alleen maar om de positie van het ding wat je ophangt. Maar als je een keukenkastje ophangt aan twee keilbouten, komt het vaak al een stuk nauwer, ook qua hoogte / waterpas hangen.

Dat weglopen is inderdaad vaak het probleem. Of bij een wc-rol-houder waarvoor je in een tegel moet boren, dan wil je wel dat hij precies in het midden zit. Een paar lagen papiertape over elkaar plakken helpt vaak al genoeg op een gladde tegel.

Bij een betonnen muur: Eerst op de niet-hameren stand boren, tot je een putje hebt. Wil je echt zeker zijn, maak dan een malletje van een stukje hout met het juiste gat er in en hou hem daarmee op zijn plek.
De maar is niet het (enige). Genoeg mensen die dure kledij bestellen voor een feestje om die nadien te retourneren.
Er zijn maar weinige webshops waar dat nog mogelijk is de dag van vandaag. Meerdere grote webshops hangen grote, opzichtige tags aan de buitenkant van de kledij, en die mogen niet verwijderd worden wil je ze retourneren.
broodje aap verhaal, je krijgt echt niet je geld terug als je het een avondje aan hebt, en dat staat ook gewoon in de voorwaarden voor retourneren..
Je haalt de 'fit' en de maat door elkaar.
Nee dat doe ik niet.
Dan moeten kleding merken eerst maar eens beginnen met maat consistentie. Zelfs binnen een merk zit er verschil tussen dezelfde maat.
Inderdaad, ik irriteer me hier mateloos aan. Het is altijd gokken zo. En als er binnen de eigen merk verschil is tussen maten dan stop ik met at merk, want dan dat kost te veel tijd.
Wat voor landen betreft dat dan? in Polen is 2/3 dagen de norm, kan mij haast niet voorstellen dat dit elders anders is.
Duitsland, Frankrijk, Denemarken is meer dagen wel de norm.

Er zullen daar ook wel webshops zijn die de volgende dag leveren (een amazon wellicht)

Maar het is daar niet iets wat men ook echt verwacht als standaard.
Het scheelt natuurlijk wel dat we hier op een dichtbevolkte postzegel wonen. 😊
Volgende dag bezorging is voor de Waddeneilanden is denk een stuk minder vanzelfsprekend 😊
Precies, ik wou net zeggen. Ze kunnen wel moeilijk doen over retourneren, maar als jij normaal M draagt en een M bestelt, en het kledingstuk in kwestie valt te groot of te klein, dan móet je wel retourneren.

En soms zijn fysieke winkels ook heel raar daarin. Zo kan ik bij de Primark hier geen kleding passen, want ondanks dat er pashokjes zijn, zijn ze gesloten (al vóór covid, overigens). 8)7 Beetje raar dat je ze wel hebt, maar ze niet aanbiedt, en dan later klagen dat mensen teveel retourneren.
Kledingwinkels adviseren dit zelf om meerdere maten te bestellen… als lengtemaat 30 overal nou gewoon bijvoorbeeld 110 cm zou zijn en breedte maat 30 in omtrek bijvoorbeeld ook 110 cm dan is alleen model nog hoe iets valt… Ik ben van maat broek in 5 jaar 2 “maten” omlaag gegaan en m’n partner van S naar XXS en als je die broeken op elkaar legt zit er 0 fysiek verschil in. Dit doen kleding merken toch echt zelf. Winkel geen stock? Via de website bestellen ze dan gewoon 2 maten voor je naar huis.

bol geeft je wel keuze betreft de snelheid van hoe je iets wilt leveren. Dit zouden meer winkels kunnen doen.

Gmeenten zouden eigenlijk hun postcodes moeten opdelen in het aantal koeriersbedrijven en dat er per stadsdeel bijvoorbeeld maar 2 bedrijven actief zijn. Ik zou graag zien dat mijn pakketjes op de woensdag en vrijdag alleen komen. Ik kan dat nergens aangeven en als ik het kan doet een postnl er weinig mee. Die gaat gewoon langs op maandag. Herplannen van een bezorging mag vaak alleen betaald. Via Ibood betaal je standaard 6 euro levering… dan komt men random minimaal 1x voor langs zonder dat je iets kiest. Ik kan daar tegenwoordig een moment kiezen als ik geluk heb.

kortom die bezorgindustrie kan een stuk beter en is naar mijn idee echt wel iets wat bijvoorbeeld via een aanbesteding prima kan verlopen. Zakelijke pakketten gewoon lekker vrij laten en boven XX kg ook. Er zullen vast betere ideeën zijn dan dit..

Ik snap wel dat het duurder word, maar koeriersbedrijven zien geen innovatie in hoe ze bezorgen. Stuur mij gewoon een e-mail. Logix147 wanneer wil je pakket A hebben dan kan ik woensdag/vrijdag kiezen en dan rij je niet 3x voor jan doedel. Lijkt me niet geheel moeilijk, maar voor deze functionaliteit betaal je dan weer vaak extra of is niet mogelijk.
Lekker de overheid laten regelen wanneer diensten bij mij langs mogen? Ga aub in Amsterdam wonen als je dat wilt, daar is het gemeentebeleid toch al stuk. Maar ik wil zelf bepalen wanneer ik spullen wil hebben.

Als bezorgtijden je zo aan het hart gaan, laat het dan op een bezorgpunt leveren, want dat kan wel steeds vaker. Dan kun je zelf bepalen wanneer je het ophaalt. Daar waar het nog niet kan, daar zou wat aandacht voor moeten komen idd. Echter, dat is ook in het belang van de bezorgdienst, want 2x langsrijden betekent voor de bezorger zelf geen marge meer. Dus raar dat het nog niet gemeengoed is om zelf je momenten te kiezen.
Nee, ik zeg dat gemeentes net zoals bij laadpalen gaan bepalen dat bedrijf PostNL/GLS wijken a,b,c gaan doen en DHL/UPS wijken d,e,f.

Dan heb je niet dat er 5 verschillende koeriersdiensten langs moeten komen voor “reguliere” pakketten en unieke leveringen zoals voedsel, express koeriers etc moeten gewoon langs kunnen gaan.

Zo zou je wel bedrijven dwingen om het beter te doen mbt de planning. Men kan ook beter plannen want je hoeft niet een hele stad te servicen.

Ik heb in PostNL standaard een ophaalpunt en vaak kan ik 4 km verderop m’n pakketten halen terwijl dat m’n dichtstbijzijnde punt een gamma en Primera is op 1000 meter afstand maar computer says nope, die van 4 km verder is voor dit postcode gebied.

Pakket automaten zijn niet effectief aangezien veel mensen dit te lang daar laten liggen. Ikzelf vind het redelijk asociaal als ik langer dan 2 dagen m’n pakket laat liggen. Liefste haal ik het binnen 24 uur op en als die automaat buiten staat is dat altijd wel het geval. Soms staat die binnen en dan kan ik wel eens lastig dat nakomen.

Ook zullen er betere ideeën zijn hoe dit beter en efficiënter kan.

Ik weet niet waar jij je paspoort vandaan hebt maar beleid op Nederlands grondgebied is op veel fronten besluitloos en langdurig. Dat is een hele andere discussie. Dus Amsterdam kan gerust zijn, veel steden begroten zichzelf naar de haaien.

Beetje dwang in de pakkettenmaffia is niemand slechter van geworden. Ik vind het oprecht zonde dat leverancier Z random langskomt en dat ik niets mag aanpassen. Zonde van de energie die men erin steekt. Maar zo werkt het schijnbaar.
Omdat Nederland dicht bevolkt is, een goede infrastructuur heeft (veel beter dan de Duitsers, Fransen, Italiananen en Spanjaarden), en wij een sterke logistieke sector hebben? Daarom is het normaal dat wij binnen 1 a 2 dagen kunnen leveren. De afstanden tussen onze distributiecentra zijn korter. Is echt geen complexe materie.
Nou dat betwijfel ik, gezien ik iets naar Duitsland stuurde en het de volgende ochtend werd bezorgd. Ook twintig jaar geleden stuurde en ontving ik met enige regelmaat uit Duitsland, VS en VK. Ging altijd snel. Bovendien als ik via Amazon iets bezorg, dan komt het ook nog wel 'ns uit een Frans of Duits warenhuis. Gevolg? Twee i.p.v. één dag verzending. En dat is vrij normaal.

Vergeet niet, alles gaat ofwel per trein ofwel per schip. Wil je per vliegtuig dan gaat het pas snel, maar dan moet je ook dik betalen. De last mile is natuurlijk wel altijd zo'n bezorgbusje. Wat ze vaak nog zelf moeten huren als 'ZZPer' ook. Weet je hoe je dat aanpakt? Met wetgeving.
In een groot deel van Europa ben ik 1-2 dagen gewend tenzij men gebruik maakt van echt budget vervoer. 3-4 dagen ben ik nergens tegen gekomen. Is dat op Groenland? 2-3 is lange afstand 0-2 is buurlanden.

Maar eigenlijk nutteloos om de unieke situatie van Nederland te vergelijken met andere landen.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 5 september 2024 05:09]

Naast de maat inconsistentie zie ik ook vaak dat vele maten in de winkel niet beschikbaar zijn. Als je dan navraag doet moeten ze die "bestellen" en of wordt ik geadviseerd zelf even online te gaan kijken.

Daarnaast woon ik in het noorden vrij landelijk. Als ik een specifiek moederbord wil hebben is dat gewoon niet te krijgeni in de winkels in de buurt Dan moet ik al naar 1 van de grotere steden rijden om misschien geluk te hebben om het te krijgen. Als ze het al op voorraad hebben want ook daar is het vaker zo dat ze het bestellen vanuit hun leverancier en vanuit daar naar jou toe sturen.
Ben ik mee eens. Maar wie begint daarmee hè? Als je concurrent wel de volgende dag levering belooft.

Mensen zijn het gewend. Heb bij twee grote webshops gewerkt. Bij partij 1 waren mensen flink boos als het pakket 1 dagje later kwam. Partij 2 schaalde op naar een ander land, waar ze niet gewend waren aan ‘vandaag besteld, morgen thuis’ en de hele propositie dus niet geloofde. Eigenlijk jammer dat partij 2 dit dan alsnog ook daar aan de man probeert te brengen.
Het erge is je kan vaak geen eens kiezen! Pas als je pakketje onderweg is. Maar zelfs dan lukt het niet altijd om het aan te passen en bij dhl is het weer vaak onduidelijk wanneer het precies komt.
Je hoeft natuurlijk kleding niet terug te laten sturen, de klant die een artikel niet wil hebben kan het ook gewoon doorsturen naar de volgende klant die een bestelling plaatst.
Hoe stel je je dat voor?
Je bestelt iets, het is toch niet in jouw maat of smaak, je pakt het terug in, je moet het bewaren tot de kledingshop een andere koper is, en op dat moment breng jij het naar een pakketpunt en laat je (op kosten van de winkel) de kleding naar de volgende koper versturen.

Aangezien mensen ondertussen gewend zijn aan hoe kleding van Shein en Aliexpress aan komt, denk ik dat een door de vorige koper niet helemaal netjes recht opgevouwen t-shirt de sfeer niet hoeft te bederven.
Geld rekenen voor het terugsturen wat sommige webshops nu ook doen is weer de makkelijke manier om het probleem van de webwinkel het probleem van alle klanten te maken, dat is niet de gewenste oplossing.

Je moet prima iets terug kunnen sturen als het niet bevalt, kapot is of een andere legitieme reden heeft. Dit is het risico dat de webshop hoort te dragen. In een fysieke winkel lopen ze dat risico niet, maar daar hebben ze een veelvoud aan andere kosten. De webshop dit risico laten dragen is dus prima.

Optreden tegen mensen die constant grote bestellingen doen, en daarna altijd wel iets retourneren moet wel mogelijk zijn. Een webshop kan toch prima bijhouden hoe vaak een persoon/adres iets retourneert en bij een X waarde gewoon kosten gaan rekenen. Anderzijds, bij kleding gebeurd dit vaak omdat er geen fatsoenlijke maat informatie beschikbaar is, of deze niet klopt het het product. Ook in dat geval kan je het de consument weer niet kwalijk nemen en ligt dit probleem bij de webshop.
Ook in de rest van Europa is bezorging de volgende dag normaal en verstedelijkt gebied voor veel goederen. Omdat Nederland zo dicht bevolkt is is het hier alleen nationaal de norm geworden voor bijna alles.
In sommige sectoren zijn alle fysieke winkels zo'n beetje verdwenen. Ergens heen rijden om snel te hebben wat je nodig hebt, dat is er dan niet meer bij. Als de bezorging dan ook nog eens dagen duurt, dan kan dat serieus een probleem zijn. Niet iedereen koopt zaken alleen uit luxe waarop dagen gewacht kan worden.
De primaire levensbehoeften kan je makkelijk bij de supermarkt, groenteboeren en slagers en bakkerijen kopen. Ik snap dan ook niet waar je het over hebt, huisvesting, water, eten gas/electra zijn de basis behoefte de rest kan wel op gewacht worden denk ik zo.

Als ik het mis heb dan, verbeter mij graag.
Dat is waar maar als de vraag er is ontstaat het aanbod 'vanzelf' wel weer. Daarnaast kan je in een model waarin we over het algemeen wat langer wachten altijd aanbieden om voor een groter bedrag alsnog snel te bezorgen.
Geef dan een keuze: levering binnen een dag voor x euro en goedkoper/gratis binnen enkele dagen. Heel soms kan dat, maar in de praktijk kom ik het nog maar zelden tegen. Onvoordelige varianten zijn er ook: morgen thuislevering (gratis) of over een paar dagen op een afleverpunt (gratis, maakt dus de milieubewustere keuze onvoordelig). En laatst kon ik kiezen tussen thuisbezorging of op een afhaalpunt, maar deed de afhaalpunt-locatiekiezer het niet...
Op een tosti-ijzer of nieuwe t-shirt kun je echt wel een paar dagen op wachten.
In sommige sectoren zijn alle fysieke winkels zo'n beetje verdwenen. Ergens heen rijden om snel te hebben wat je nodig hebt, dat is er dan niet meer bij.
Dat komt juist door zaken zoals gratis verzending. Webwinkels zoals Bol hebben heel lang te lage en verlieslatende prijzen gehanteerd en gratis verzendkosten aangeboden zodat ze de andere winkels eruit konden concurreren. En nu die andere winkels goeddeels verdwenen zijn voeren ze de prijzen weer op.

Dat is geen eerlijke concurrentie, maar monopoliepraktijken. Ik ben dus heel erg voor het reguleren dit soort bedrijven. Het verplicht maken om een vast bedrag te rekenen voor verzending helpt het speelveld gelijk te trekken. (Daarnaast kan het ook gelijk helpen de tekorten in de post- en briefbezorging te subsidiëren.) Het is niet het énige wat je moet doen, maar het kan wel helpen te zorgen dat er weer eerlijkere concurrentie en alternatieven ontstaan.
Ergens snap ik het ook wel (al blijf ik voor veel dingen ook een liefhebber van fysieke winkels). Het gemeentelijke parkeerbeleid zorgt ervoor dat ik niet graag meer in de stad kom. Het is tegenwoordig goedkoper om dingen te laten bezorgen dan om 2 uur in het centrum te parkeren van een grote stad.

Verder heb ik steeds vaker met dingen dat op het personeel in de winkel bezuinigd wordt. Dan wordt er een student neergeplempt die alleen Engels spreekt en nauwelijks de producten kent. Sja, dan ben ik snel klaar.

De kleine retailer met kennis van zaken gun ik zijn omzet wel weer, maar die worden steeds verder weggedrukt door exorbitante huren en leegstand van omliggende panden.
Ergens snap ik het ook wel (al blijf ik voor veel dingen ook een liefhebber van fysieke winkels). Het gemeentelijke parkeerbeleid zorgt ervoor dat ik niet graag meer in de stad kom. Het is tegenwoordig goedkoper om dingen te laten bezorgen dan om 2 uur in het centrum te parkeren van een grote stad.
Hetzelfde geldt voor mijn digibete moeder van 75. Die moest op een gegeven moment ook constateren dat winkels weinig meerwaarde meer hebben. Het personeel weet vaak amper wat ze verkopen, de prijzen zijn hoger en het assortiment beperkter. En eerlijk is eerlijk, dat prijzen wat hoger zijn is logisch in een winkel, maar dan moet er wel iets tegenover staan. Coolblue bijvoorbeeld snapt dat. Nog wel tenminste.
Gratis bezorgd kan ik mee leven maar retourneren is het echte probleem! Hoeveel mensen niet zouden hebben besteld als retourzending betaald zou zijn..
Huh? Fysieke winkels mét voorraad en de spullen die je nodig hebt?

Dat klinkt als science fiction
Idem voor next-day shipping. De meeste mensen kunnen echt wel 2 of 3 dagen wachten op hun bestelling. Als het echt dringend is ga je naar een fysieke winkel met stock, komt de traditionele winkels ook weer ten goede.
In algemene zin qua online winkels.

Met alle liefde ga ik naar een fysieke

Graag hoor, probleem is dat 99% van de dingen die ik online bestel niet in een fysieke winkel te koop is, of gaat het hier om winkels in het buitenland (want dan verkoop men het niet in NL) of winkels die hooguit een ophaal locatie hebben zoals Azerty.

Ik hoef ook geen gratis verzending (sterker nog, van alle winkels waar ik bestel betaal je bij meeste winkels gewoon verzendkosten, en voor winkels uit het buitenland zijn verzendkosten van 25 of meer euro voor een klein pakket mij ook niet vreemd)

Volgende dag bezorging heb ik ook niet nodig.

Maar BEZORG het wel, want het aantal keer dat beide DHL en PostNL mij meerdere dagen laten wachten op een pakket omdat "ik niet thuis ben" (zogenaamd), daar ben ik de tel van kwijt.

En niet altijd krijg je de optie voor een pakketpunt want voor kleinere en duurdere dingen kies ik dat best vaak, en soms krijg je de optie en wordt het niet naar een pakketpunt gebracht, maar beslissen ze zelf doodleuk dat het aan deur komt.

Ik zie ook liever dat men wat aan dat laatste doet, want het gaat regelmatig mis met pakketen, en dan heb ik het slechts over niet of verkeerd bezorgen.

Ik heb ook even lang verhaal over hoe vaak pakketen kapot binnenkomen, en vrij vaak zelfs door de schuld van de verkoper zelf (ook bol, maar meerdere doen dit), krijg je een duur breekbaar product in een envelop, of omhuld in een papieren zak, en dan moet het door schade doodleuk terug, geld verspilling (voor hun), tijd verspilling (voor mij) en ik zwijg over het milleu (want ook dat probleem heb je dan).

Overigens is slechte verzendverpakking geen excuus voor hoe sommige bezorgers met pakketten omgaan, genoeg keren gezien waar een pakket goed verpakt was, en men ging ermee om alsof het een voetbal is.

Overigens een non issue met bepaalde bedrijven zoals Azerty, maar ook een non issue met bedrijven uit het buitenland die nette, stevige dozen gebruiken.

(Ik bestel niet uit China dus geen ervaringen daarmee, meeste dingen die ik bestel komen uit de US en Japan)

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 4 september 2024 18:12]

Juist omdat ik als ongeduldig type een bestelling graag snel ontvang, heb ik al jarenlang een BOL Select abonnement. Wat is er handiger dan's avonds om 11 uur iets te bestellen en dat de volgende dag na het werk, onderweg naar huis, bij Albert Heyn af te kunnen halen of in de brievenbus te vinden, zodat je niet helemaal langs de Medamarkt hoeft (wat ik overigens qua klantvriendelijkheid een draak van een zaak vind, te veel slechte ervaringen in het verleden, maar dat terzijde).

Iets terugsturen doe ik zelden, want dat vind ik een gedoe. Wat ik bestel moet goed zijn en niet weer (gedeeltelijk) teruggestuurd worden. Alleen spullen die echt niet in orde zijn (en dat gebeurt zelden) gaan terug.

Ik bestel trouwens ook veel bij Amazon. Veel grotere keus en ook een snelle en gratis levering.

Wat shirtjes betreft bestel ik als "zwaargewicht" altijd de allergrootste maat (4x XL) en dat past altijd prima en voor broeken ga ik langs C&A dat bij het werk om de hoek zit en waar ik fatsoenlijk kan passen.

Verschillende maten bestellen om thuis te kunnen passen, vind ik echt niet kunnen en een hoop gedoe.

[Reactie gewijzigd door sellh op 4 september 2024 18:36]

Bol.com heeft inderdaad nooit gratis verzenden gehad. Het zat altijd in de totaalkosten van het product. Soms kan je makkelijk het product opzoeken op de "third party" website en je ziet dan dat bijvoorbeeld een 150 euro product op Bol.com daar 140 euro is. Dus zijn je verzendkosten 10 euro.

Ikzelf koop al heel lang bij Bol.com omdat het handig is, niet omdat ik een goedkoopste product wil hebben. Laatst nog een verlengde grijper zonder plastic gekocht daar. Normaal in winkels lang zoeken, Bol.com heeft wel 50 BBQ grijpers op de site staan.

Heb nooit het idee gehad dat ik een Select abonnement zou moeten nemen.
Hoezo?

Ik vindt het ergens niet meer dan normaal dat je een all-in prijs krijgt!

Ik betaal toch ook niet apart een stukje voor het kantoor, het gas/water/licht, het magazijn, de backoffice, reclamebureau's, toeleveranciers, ICT enz? Laat staan btw.

Waarom mag het aller, aller, aller laatste stukje van hetgeen wat je koopt dan ook niet in die prijs meegerekend zijn?

Wat ze wél kunnen doen is een standaard prijs berekenen op wat een pakket van een X afmeting en een X gewicht kost om een X aantal kilometers te vervoeren. (wat ze natuurlijk allang hebben gedaan) Dan kan je daar vervolgens een "eerlijke prijs" voor rekenen.


Maar ff serieus he. Denk je echt dat PostNL medewerkers er linksom of rechtsom meer voor betaald gaan krijgen? Denk het niet. Meer winst voor de ene of de andere directeur, niet de degene die jij te zien krijgt iig.
Ze hebben dit zelf gecreëerd, niet nu opeens moeilijk gaan doen en jammeren dat het geld kost. Bol wil graag een grote speler zijn en zich meten met Amazon. Of het nu Bol, PostNL of DHL is, ze hebben allemaal een eigen aandeel in dit hele bezorgsysteem. Wat wel opvallend is, is dat het gaat hieronder opeens over kleding, duurzaamheid en een wegwerpcultuur gaat maar daar gaat dit artikel helemaal niet over, dat is een hele andere discussie.
Waar zijn die fysieke winkels nog met stock? Laat staan specifiek die monitor die ik wil, of die muis die ik nodig heb?

Fysieke winkels hebben tegenwoordig eigenlijk niks in stock, en een webwinkel die volgende dag bezorgen heeft geïntroduceerd moet niet gaan klagen.

Ik wilde laatst iets heel simpels hebben: een 13-polige aanhanger stekkerhouder voor op de aanhanger als hij niet aan de auto zit.
Automaterialenzaak? Nyet
Gamma? Nyet
Praxis? Nyet
Hornbach? Ook nope

Campingwinkel: hèhè…

Laten we qua kleding nog maar even de maatvariabiliteit en matige stock in kleinere maten nog maar eens noemen. Of een schoenenwinkel die je naar de kinderafdeling stuurt met je schoenmaat.
Of een fietsenwinkel die zegt: ja dat melk kinderzitje lever ik niet, maar ik heb wel insert merk dat 5x over de kop gaat.

Een fysieke winkel verkoopt meestal niet exact wat je wil, iets specialistisch kost dagen, flinke kosten erbovenop voor ruimte, personeel etc.

Ik zou liever hebben dat winkelpanden in stadscentra geschikt worden gemaakt voor bewoning. Een fysieke winkel is iets uit het verleden dat niet meer terugkomt.

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 4 september 2024 23:08]

Waar zijn die fysieke winkels nog met stock? Laat staan specifiek die monitor die ik wil, of die muis die ik nodig heb?
Ja, precies dit. Tegenwoordig zijn we veel kritischer als consument. Als ik een monitor wil kopen dan zoek ik precies uit welke ik wil en dan wil ik die en niks anders. Dat gaat met fysieke winkels gewoon niet werken.

Soms als er een aanbieding is dan kan het nog wel uit maar meestal niet. Alleen kleding koop ik niet echt online omdat ik dat per se wil passen.
Een week geleden ging mijn vaatwasser weer eens voor de zoveelste keer kapot. Apart onderdeel, lastig te krijgen. Het lijkt een standaard slang, maar geen enkele standaard paste. Dit zou de vierde keer vervanging zijn van dit onderdeel, en het apparaat was inmiddels toch best oud.

Dit gebeurde iets voor twaalven in de avond..

Dus heb even zitten denken: witgoedzaak, daarna 5 dagen wachten zoals de vorige keer, en dus die tijd met de hand afwassen
Online bestellen bij wazige leverancier, komt overmorgen binnen, of..
ik bestel nú bij Bol een nieuwe vaatwasser en die komt morgen binnen.. en dat wordt meteen een bekend merk zodat onderdelen goed verkrijgbaar zijn..

Het laatste gedaan: 23:55 besteld, 13:30 de volgende dag nieuwe vaatwasser geïnstalleerd en oude meegegeven.
Dat gaat je ook bij de mediamarkt niet lukken, die zitten ook met uitbestede bezorgdienst, en je betaalt zeker weten meer.
De witgoedzaak zou het qua tijdsduur en service best kunnen, mits een goed model op voorraad, maar daar betaal je ook voor.

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 5 september 2024 00:51]

Ik hoop oprecht dat dat nooit voor kledingwinkels en bepaalde speciaalzaken gaat gelden. Maar we zullen zien. Uiteindelijk: it is what it is.
De lonen voor bezorgers moeten omhoog. Dan stopt dat gratis verzending vanzelf. Maar vergeet niet dat bedrijven ook volume pakketten kunnen kopen. Dan betalen ze een statisch X bedrag per jaar om te verzenden en verder niets extra. Door dat te doen wordt verzenden voor hen niet gratis. Maar het is wel zo dat een verzending meer ze eigenlijk nauwelijks iets kost (het kost een X aantal minuten van een lage loon medewerker voor packaging plus wat verpakkingsmateriaal wat ze in bulk kopen). Dus vandaar dat als een product X EUR kost de verzendkosten gratis zijn. Daar zit dan voldoende marge op om winst te maken.

Het is trouwens ook koppelverkoop. Voor 5 EUR per maand heb ik Prime, en dan koop ik liever bij Amazon dan elders (als Amazon ongeveer de goedkoopste is). Want bij hen kan ik ook een maand lang terug sturen i.p.v. twee weken. Stuur ik het terug, dan gooien ze het gewoon weg. Is toch niet tegen te concurreren?
Grote partijen zoals bol krijgen fikse korting op verzending, ze betalen ca 2 euro per pakket aan de pakketdienst.
Niet zo overdrijven. Ja ze (bol en andere grote spelers met veel pakketten) hebben de laagste prijzen in de markt maar er tegenover staan wel gigantisch grote aantallen. Echter die 2 euro die je schetst klopt niet.
jawel hoor. Bedrijven als Bol betalen zelfs nog minder dan dat. Als jij denkt dat een partij als de Postcode Loterij dik een euro voor een brief betaald ben jij naiever dan je zelf denkt. Denk eerder aan 30 cent wat hun betalen. Vergeet niet een bedrijf als Bol verzend meer dan alle burgers in een jaar dus gaat het om een volume afspraak en niet een stuks afspraak
Ben heel benieuwd naar de onderbouwing en bronnen. Of is dit uit je grote duim?
Ben heel benieuwd naar de onderbouwing
Uit tweede hand, (wel een beetje gedateerd, uit ca 2018) familielid was eigenaar van webshop.
Verzenden was toen 2 euro (postnl), vandaar dat ik ~2 euro schreef.

Nu graag uw onderbouwing voor de grote twijfels die u heeft of had.
6 jaar geleden. Er gaat dan dus alleen al 6 jaar aan Panteia (NEA) overheen. U mee bekend denk ik? Deze was zelfs in 1 jaar ~10%. Denk alleen in de afgelopen 6 jaar dat deze 30% hoger is geworden. Zoals u vast ook weet baseren alle vervoerders hun tariefsaanpassing hierop.

Overigens is het 1 ook niet met het ander te vergelijken. Wellicht was de webshop van de familielid wel alleen brievenbuspakketjes ipv pakketten. Allemaal andere prijsstelling. Terwijl de webshops (ook Bol) tegenwoordig te maken hebben met volumetoeslagen, handmatigheidstoeslag etc. Je betaalt voor de ruimte die het pakket inneemt (in dm3) bij Post NL is dat met stapjes van >50 dm3, >100dm3 en >150dm3.

[Reactie gewijzigd door Oekol op 5 september 2024 18:01]

Ik snap niet wat je probeert te suggereren, en eerlijk gezegd maakt het me ook niet zoveel uit.
Korting was toen ~70% tov consumentenprijs, zal nu zelfde orde van grootte zijn.

[Reactie gewijzigd door sircampalot op 5 september 2024 10:22]

Dit is niet uit de grote duim. Kan bevestigen dit is niet alleen bij PostNL. Dat is ook bij andere verzend bedrijven of andere sectoren (denk aan telecom). Bij flinke volume is de prijs zeer laag.
Dat is common knowledge toch? :) Hoe meer je van iets doet hoe goedkoper 't wordt. Zit ergens een keer een ondergrens.

De andere tweaker benoemde 2 euro als waarheid en dat klopt gewoon niet. Vandaar dat ik benoem dat hij niet zo moet overdrijven. Nu komt hij met een onderbouwing van 6 jaar geleden. Toen betaalde ik ook nog minder dan een euro voor m'n bananen.
Ik denk dat die twee euro wel ongeveer zal kloppen. Ik werk voor een handels firma en bij dhl betalen wij ook ruim 2 euro voor een standaard zending.
Dan moet je er wel bij vertellen dat die prijzen zijn voor brievenbus pakketten. Gewone pakketten waarvoor aangebeld moet worden zijn bijna het dubbele.
Het is minder dan 2 euro. PostNL draait de basis dienstverlening op deze giganten, op de rest maken ze winst.
Volume tarieven zijn niet zo geheim als je denkt. Als ruim kleiner bedrijf al voor 2,50 kan dan bol voor minder.
Ik ben benieuwd waar je het vandaan hebt? De tarieven voor vvb (verzenden via bol) of van een webshop die via een logistieke partner verzend?
Soms krijg je de mogelijkheid om aan te duiden welke dag je iets wil ontvangen. Dan zet ik het bewust enkele dagen verder omdat het toch niet dringend is, staan ze de volgende dag toch aan de deur. 8)7
Ja, maar dat komt hùn beter uit. En dat is eigenlijk wat jij wil dan toch?

Routes worden berekend op hoe efficiënt (lees:goedkoop) ze zijn. Soms marketen ze dat als "groen".

Maar ik ben het met je eens dat afspraak niet altijd afspraak is bij die gasten.
Zou wel een mooie zijn om een boost te geven voor de binnensteden. Online kan alleen 2 dagen later geleverd worden. Ophalen in de winkel mag wel de volgende / zelfde dag
En dan in die drukte winkelen en alles mee schouwen in Rotterdam of Amsterdam? Nee Dankje je wordt vaak geen eens in het Nederlands aangesproken hulp is er vaak niet. Ik koop alleen zo nu en dan nog kleren en ga naar de bouwmarkt. Voor een hoop fysieke winkels biedt het geen enkele meerwaarde ten opzichte van online.

[Reactie gewijzigd door TheDudez op 4 september 2024 18:06]

Dat is ook zeker een probleem, al moet ik zeggen dat dat in kleinere steden zoals Alkmaar, Hoorn gelukkig mindere meemaak maar in grote steden is dat echt niet fijn.
De enige fysieke winkels waar ik nog kom zijn bouwmarkten en meubelzaken. De rest gaat toch echt via internet en eigenlijk alleen maar webwinkels die de volgende dag (of dezelfde dag) bezorgen. Staat er 2-3 werkdagen voor het verzenden op de website dan ben je mij iig al weer kwijt.

En traditionele winkels hebben mij zelf weggejaagd, want ik was helemaal niet zo dol op via internet bestellen toen het nog maar net een ding was. En dan ging ik naar de winkel voor bv een camera en merkte je duidelijk welk merk hun de beste marge gaf en van de andere merken hadden ze dan minder modellen op voorraad.

Bij kleding hadden ze vaak weer niet de juiste maat beschikbaar en ook vond ik (iig 5 plus jaar geleden) dat er erg weinig kennis bij de verkopers aanwezig was. Dan wist ik zelf meer van een product dan de winkelmedewerker. En natuurlijk zijn er goede winkels en medewerkers, maar ik had op een gegeven moment echt iets van waarom zou ik niet alles online bestellen? Je kan het nog makkelijker ruilen ook.
Wat mij betreft gaan we af van thuisbezorging. In ieder geval, laat het niet de norm zijn. Lekker je pakketje bij een afhaalpunt in de buurt. Sustainable, veilig en praktisch. Mocht je hem toch thuis willen ontvangen, betaal dan maar wat extra voor de service.
Graag! Ik woon 90m bij een postNL punt vandaan en daar is het vaak ook nog een aantal uur eerder dan de thuisbezorging maar 9/10x is die optie er bij de webwinkel niet eens :(
Mijn voorkeur was ook afhaalpunt in de buurt. Er staat een pakketautomaat precies op de route die ik minimaal 1x per dag met de hond loop, dus dat gaat prima, en het voorkomt dat de bezorger voor een gesloten deur staat.

Daar ben ik vanaf gestapt. Afgezien nog dat het niet bij elke webwinkel mogelijk is om het aan te geven (hoewel PostNL zegt dat je dat als default kunt aangeven in hun app, maar dat werd lang niet altijd gerespecteerd) kreeg ik op een gegeven moment bijna standaard het bericht dat het niet op de gewenste automaat kon worden afgeleverd, maar dat het bij een andere lag. En dan niet hier in het dorp (we hebben er 3), nee, 3 km verder. Bijna standaard.
Ik vind zelf de Amazon automaten ideaal. Er staat er eentje pal naast mijn huis, in de parkeergarage onder het plein. Hoef ik niet steeds thuis te blijven (ze komen altijd net als ik even naar de supermarkt ben), bellen ze niet net aan terwijl ik in een call zit enzovoorts.

En het is ook veel efficienter op die manier. Ze rijden toch elke dag naar die automaat. Er moeten er alleen meer komen want hij zit te vaak vol.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 5 september 2024 00:14]

Hoog tijd dat we hier als maatschappij van afstappen. "Gratis" verzenden bestaat niet. Zelfs niet met de slavenarbeid die PostNL heet.
Bol.com gebruikt al een hele lange tijd al een stuk minder postnl. Dus ik vermoed dat daar ook de prijsstijgingen vandaan komen.
Ik vindt dat "next day" een goede optie is, en soms erg handig. Maar dan wil ik er ook gerust voor betalen.
"Free" en dan een paar dagen wachten, geen probleem.
Als het echt dringend is ga je naar een fysieke winkel met stock, komt de traditionele winkels ook weer ten goede.
hangt er maar van af waarvoor. Fysieke winkels hebben nog altijd een afschuwelijk slecht inventarismanagement, laat staan dat je daar als klant deftig in kan zoeken. Zo heb ik voor de stofzuiger een schakelaar nodig, maar geen enkele plaats te vinden in Antwerpen waar je dit online kan zoeken om dan te gaan afhalen, terwijl hij wel in een amazon-warehouse ligt dat morgen kan leveren (zelfs vandaag nog als ik voor expreslevering wou bijbetalen).
hangt er maar van af waarvoor. Fysieke winkels hebben nog altijd een afschuwelijk slecht inventarismanagement, laat staan dat je daar als klant deftig in kan zoeken.
Fysieke winkels zijn trouwens ook raar bezig. Ik kwam vorig jaar sinds jaren bij de Bijenkorf in Den Haag. Vroeger hadden ze een enoooorme boekenafdeling waar je uren rond kon kijken. Nu is het een soort boekenmuseum geworden. Ze hadden letterlijk 1 boekenkast met de top 10 bestsellers, en een tafel met wat aanbiedingen erop. Heel kunstzinnig ingericht maar ze hebben echt geen ene fuck. Het slaat helemaal nergens op.

Verder bij de stofzuigers? Alleen een hele demonstratie/reclame opstelling van Dyson. Verder niks. Idem met de andere produkten. Meestal maar 1 of 2 merken en heel veel reclame daarvan met allemaal schermen die filmpjes erover laten zien, maar verder 0,0 keuze. Het pand is bijna leeg en is vooral nog een soort produktmuseum met reclame waar je langs kan lopen. Echt bizar, ik snap niet hoe die nog winst maken.

De mediamarkt verkoopt nog wel echt dingen maar dat is ook altijd echt een dozenschuiver geweest.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 5 september 2024 00:10]

Voor die zaken moet je ook niet naar de Bijenkorf gaan. Wat jij ervaart is dat de Bijenkorf ook merkt dat het geen zin meer heeft om zich op te stellen als een jaren 90 warenhuis. Er zijn teveel concurrenten die veel meer kunnen aanbieden en doorgaans ook voor een lagere prijs. Ze kannibaliseren zichzelf zelfs door online een groter aanbod te hebben. Vergeet ook niet dat vooral Den Haag een grote internationale clientele heeft, mét geld. Het heeft geen zin om boeken aan te bieden die de helft van de klanten niet eens kan lezen. Er wordt niet voor niets ook in het Engels en Chinees omgeroepen. Ik denk dat ze voor het soort producten dat jij benoemt een prima strategie hebben. En de MediaMarkt zit 150 meter verderop. Je komt niets te kort als je het fysiek wilt kopen. En voor kleren kom ik er juist nog graag wel. Weet je ook zeker dat je wegloopt met iets dat past.
Het is niet gratis ik betaal toch gewoon voor Select?!
Idem voor next-day shipping. De meeste mensen kunnen echt wel 2 of 3 dagen wachten op hun bestelling. Als het echt dringend is ga je naar een fysieke winkel met stock, komt de traditionele winkels ook weer ten goede.
Integendeel. Soms kan het wel uit maar vaak heb ik iets snel nodig en zonder de snelle verzending is het geen goede concurrentie met fysieke winkels. 1 dag wachten kan nog wel (soms bezorgt Amazon waar ik woon zelfs nog dezelfde dag trouwens!).

Het hangt niet zozeer van de persoon af maar van wat je bestelt, en hoe hard je dat nodig hebt. Dat verschilt per geval natuurlijk. En die bezorger moet toch rijden, of dat nu vandaag of morgen gebeurt maakt toch ook niks uit?
Hoog tijd dat we hier als maatschappij van afstappen. "Gratis" verzenden bestaat niet. Zelfs niet met de slavenarbeid die PostNL heet.

Idem voor next-day shipping. De meeste mensen kunnen echt wel 2 of 3 dagen wachten op hun bestelling. Als het echt dringend is ga je naar een fysieke winkel met stock, komt de traditionele winkels ook weer ten goede.
De online shops hebben gratis verzending en next day delivery natuurlijk juist ingevoerd om te kunnen winnen van de fysieke winkels. Bol had zelfs same day delivery in het leven geroepen voor select klanten, maar dit zie ik eigenlijk nooit meer op hun site. (en anders is postnl alsnog 1 of 2 dagen later na de beloofde same day avond levering) Je ziet nu al dat de lage prijzen nagenoeg verdwenen zijn. Met het verkeerde cookie profiel betaal je bij Bol zelfs meer dan een ander.

Nu die fysieke winkels nagenoeg verdwenen zijn of ook online zijn gegaan blijkt dat er vooral door de gratis retouren en 3 dubbelle bestellingen (3 maten of meer passen en minimaal 2 terug) hierdoor een gedrag gepromoot is wat verre van gezond is.

Binnen 10 minuten 3 keer iets bestellen bij Bol levert ook nog steeds 3 losse pakjes op. Zelfs als dit in 1 bestelling tegelijk gaat nog regelmatig. Een "goedkope" rechtlijnige logistiek die parten begint te spelen. Het past ook niet langer bij de duurzaamheids gedachte als je ziet dat er soms voor die 3 pakjes ook 3 verschillende bezorg busjes langs komen doordat de producten via andere kanalen komen. Het ene ligt klaar in een PostNL warehouse, het andere komt uit een Bol magazijn en het 3e misschien via een reseller. Maar ook bij 3 Bol pakjes komt het vaak gewoon bij Bol zelf uit het magazijn. 3 keer bijna volledig geautomatiseerd halen en inpakken + verzenden is logistiek makkelijker dan iets moeten combineren.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 5 september 2024 08:39]

Ik wil voor verreweg de meeste dingen ook best een dag wachten. Laatst 's avonds een telefoon gekocht voor mijn vrouw. Werd de volgende ochtend al bezorgd, dus binnen 12 uur. Dat was nergens voor nodig, maar dat kon ik ook niet aangeven. Wat mij betreft had dat best iets langer mogen duren.
Gratis verzenden zou juist de norm moeten zijn, er zijn nog veel teveel bedrijven die dat nu niet hebben. Bij een fysieke winkel heb je veel hogere huurkosten (gebouw) en personeelskosten (kassamedewerker + verkoper), met een minimum bestelbedrag kun je voldoende marge overhouden. Webwinkels hebben in 20 jaar tijd fysieke winkels volledig onrendabel gemaakt, maar nu verhogen ze de prijzen voor verzending om net nog een beetje extra winst te pakken. Wat mij betreft mag daar best wat aan gedaan worden vanuit de politiek, want fysieke winkels komen niet meer terug. Bedrijven als Wehkamp vragen tegenwoordig zelfs geld als je iets terug wil sturen, terwijl ze vroeger adverteerden met "bestel meerdere maten zodat je thuis kunt proberen welke het beste past". Hoe moet je nu dan uitzoeken welke maat jou het best past? Gokken? Naast het recht op 14 dagen bedenktijd mag daar wat mij betreft het recht op gratis retour bij komen.
Helemaal mee eens! Maar deze gedachte past natuurlijk niet in de instant-gratification maatschappij hedendaags ;-)
Helaas zijn al die 'traditionele winkels' steeds meer aan het uitsterven, aangezien we toch al veel te veel achter de VS aanlopen op heel veel manieren en zaken verwacht ik in de toekomst ook allemaal van die Giga Wallmarts in Nederland, daarnaast misschien ook meer 'Amazon' achtige bedrijven die in principe ook al die 'traditionelen' het laatste zetje geeft.
Deze is ook mooi:
Bol wil zijn klanten er naar eigen zeggen attent op maken dat het beter is om meerdere producten in een keer te bestellen dan meerdere bestellingen van telkens een product te doen. "We hopen dat we het aantal vervoersbewegingen tussen het distributiecentrum en de klant hierdoor zo laag mogelijk kunnen houden."
En dan bestel je meerdere dingen en word het over meerdere zendingen verspreid (ja ook bij spullen bij Bol.com zelf vandaan) :+
Of bestel je iets wat naar een pakketautomaat gaat (maar dat blijkt dan later niet te kunnen) of kies je een aflevermoment en veranderen zij dat eenzijdig, waardoor het pakket gemist wordt en alsnog meerdere vervoersbewegingen maakt...
Ik heb ooit eens lego minifigures gekocht, 8 stuks (passen alle 8 gewoon in 1 brievenbus doosje)

Kreeg 4 zendingen, waarvan 3 grote dozen en 1 brievenbuspakje waar maar1 minifigure inzat)
Had 19 dingen bij amazon.com besteld. Vroeger kon je nog klikken op "verzamel en stuur later" maar nu had ik geen keuze. Nu hebben ze bijna alles los verstuurd (envelop met dvd('s)). Totaal onnodig maar ja, kan niet kiezen.
Klopt, dat heb ik zelf ook al meegemaakt. Bovendien is het maar de vraag of het überhaupt gaat helpen, zelfs áls ze dat proces van alles in één zending op orde krijgen, want er zullen genoeg mensen zijn die best willen bijbetalen bij af en toe een product kopen. Soms kun je trouwens ook niet anders, want stel nu dat je A direct nodig hebt en twee weken later ontdekt dat je B nodig hebt, tja…
Yep, die ervaring deel ik ook. Tegenwoordig krijg ik trouwens wel al mijn AliExpress zendingen in één pakket.
Het was nooit gratis, je betaalde in de productprijs altijd verzenden+product en dan was de prijs 'incl verzenden'. Prima, maar als je goed de prijzen volgt was het niets meer en niets minder dan dat - maar zonder select mocht je er dan alsnog verzendkosten overheen betalen.

Uberhaupt is Bol afgezakt door de vele malafide handelaren en vage prijsstellingen. Wel altijd select gehad, dus even nadenken of we dit erin houden.
Precies dit, "gratis" verzenden heeft inderdaad nooit bestaan en zat altijd al bij de product prijs in.
Dan ben je toch mooi lomp als je ook nog select pakt want dan betaal je dubbele verzendkosten.
Het wordt nog mooier...
Het nadeel voor een klant is dat wanneer deze 5 producten koopt bij de zelfde aanbieder er eigenlijk ook 5x voor de verzending wordt betaald, helemaal super toch die winst! :+

Select lijkt interessant maar veel producten hebben dus al "gratis" verzending of als je boven een bepaald bedrag koopt is de verzending ook weer gratis. Het is dus letterlijk maar voor een "select" aantal producten van toepassing.

[Reactie gewijzigd door Cowamundo op 4 september 2024 19:23]

Daarom kijk ik ook vaak op de site van de aanbieder zelf. Heel vaak is het daar nét iets goedkoper, maarrrrr moet je wel weer verzendkosten betalen zodat je weer op of zelfs boven de BOL-prijs zit
Het voordeel is dan nog dat een retour bij je kan worden opgehaald vanwege select.
Krijgt gelijk een afgifte bewijs aan de deur.
Op het pakketpunt waar je retouren voorheen inleverde raken tegenwoordig veel te veel 'pakketjes' zoek.
Wat helemaal krom is is dat je als verkoop partner gewoon de verzendkosten moet betalen, ook als het bestelbedrag onder de 25 euro is. Voor de klant is het altijd gratis verzenden als het een product betreft van een verkooppartner. Dus bol mag wel verzendkosten rekenen, de verkoop partner niet.
Is grappig als je het product op de originele winkel bekijkt zie je dat het circa 7 euro goedkoper is maar dat je nog verzendkosten moet betalen. Dat is bij bol dan 'gratis' verzenden.. je word opgelicht terwijl je er naar kijkt :). Bestel steeds vaker op amazon, nog betere service ook dan bij bol.
tbf de gratis verzenden van Bol is fake...

bijv. koop je een product die bij Bol.com wordt verkocht (door een reseller, als voorbeeld Azerty)

deze item kost €107.95 in Bol.com en gratis verzendkosten.

guess what? in Azerty, dezelfde item is maar €100 met verzendkosten van €7.95 of lager zelfs soms.

de verzend kosten van reseller zit gewoon inbegrepen in de prijs bij bol.com :)
-
sommige items zou wel goedkoper zijn bij Bol.. maar met een beetje google kom je wel zelf uit goedkoper ergens anders.

tech stuff meestal zie je dat in tweakers.net/pricewatch Bol was nooit goedkoper
Wat je bij veel artikelen ziet, vooral die door derden worden geleverd, is dat men de verzendkosten al in de prijs heeft verrekend. Dus inderdaad, zoals iemand al opmerkte, gratis verzenden bestaat niet
Gratis zeggen ze. De meeste handel komt van een externe partij. Als je kijkt op de site van die externe partij, dan verkopen die het product voor een bedrag wat precies de bezorg kosten lager is dan bij bol.
Artikel bij Bol.com. €56,95 gratis verzenden.
Artikel bij de externe verkopende partij, €50,00 + €6.95 bezorg kosten.

Betaal je daarvoor bij Bol.com een x bedrag per jaar voor? Je word gewoon afgezet. Bol is een Ali express geworden.
Ik koop er in ieder geval niets meer.
Dat is toch geen probleem.
Als ik iets bestel van bv 19€, dan kies ik er nog een cadeaubon bij van 5€ voor mezelf.
Dan is het gratis verzending en de cadeaubon gebruik ik bij een volgende bestelling.
Verzenden is naar 25 euro gegaan ipv 20 ;). Dat worden 2 bonnen 5 euro in de mand.
https://www.vrt.be/vrtnws...kosten-gratis-verzending/

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 4 september 2024 20:24]

Eerste dat in me opkomt is de kronkel "Deze prijsverhoging is gesponsord door Amazon"...
Hoe verlies je nog meer marktaandeel?
Nouja, Amazon tikt ook 2,99 per maand af voor Prime, dus wat dat betreft valt het reuze mee.
4,99 per maand of 49,90 per jaar.
Ik zou mijn bankafschriften iets vaker controleren, als ik jou was :-)
In NL ook. cc @Etan Of het moet komen omdat ik al van het eerste uur Prime heb en ze me daarom matsen of zo, maar op mijn afschriften van de afgelopen maanden staat toch echt nog steeds €2,99.
Ik had ook prime toen het nog drie euro kostte, maar ik kreeg wel verhoging naar vijf euro.
Ja en een veel kleiner aanbod dan Amazon.de, ik ben nooit over gegaan naar .nl
Is wel wat duurder in DE maar veel meer keuze in artikelen etc.
België heeft andere prijzen
Maar daar krijg je ook een streaming dienst er bij, dat heeft Bol dan weer niet.
En gaming en muziek
En meer andere perks zoals Amazon gaming. Maar Amazon heeft simpelweg niet hetzelfde goede logistieke netwerk in Nederland als Bol. Ik moet (uit tig pakketjes) nog voor het eerst meemaken dat Amazon iets binnen een dag levert. Bol doet dat 99 van de 100 keer wel bij mij.
Dat is apart, bij mij levert amazon juist altijd op tijd en bij bol krijg ik vaak een bericht dat het toch wat langer duurt. Vaak geeft amazon wel een langere levertijd aan, maar wordt wel volgende dag al geleverd bij mij. Vertrouw het meer dan bol, helaas.
Wellicht afhankelijk van de producten die je koopt? Ik moet toegeven, ik koop wel vaker niche producten bij Amazon, maar af en toe zeker ook wel meer mainstream producten.
Amazon levert vaak ook producten vanaf het buitenland, ik woon dan ook in het oosten dus misschien geeft dat wat voordeel ( en nadeel voor bol die misschien meer op randstad gefocussed is )

Het probleem bij bol is bij mij meestal als het brievenbuspakkjes is, al helemaal als ik voor het weekend bestel en het dan pas op dinsdag binnenkomt. Bij amazon leveren ze hier meestal met dhl, wat een stuk beter werkt.

Ik zou liever meer bij bol bestellen omdat het een nederlands bedrijf is, maar door levertijd en bij de problemen bij bol.com marketplace koop ik vaker bij Amazon. Bij amazon is de garantie echt top, bij bol ook maar niet als het via marketplace is.

Ik had vroeger prime, maar ondertussen niet meer. Ik bestel niet vaak onder 20 euro, en dan zijn beide gratis. Als het onder is wacht ik meestal wel even.
Wel grappig hoe de ervaringen dan uit elkaar lopen. Ik woon namelijk ook in het oosten en ervaar precies het tegenovergestelde. Maargoed, ik heb beide Bol Select en Amazon Prime, maar laatstgenoemde meer voor de streamingdienst en de andere voordeeltjes die erbij komen kijken.
In de Randstad rijdt Amazon tegenwoordig zelf de meeste pakjes. Vanaf Rozenburg Schiphol. Amazon zit soms op same day delivery meestal next day en soms 2 days.
Amazon is vaak DHL, en bol.con vaak postnl. Bij mij is het juist dat Amazon nooit de gestelde levertijden haalt. Maar dat heeft voornamelijk met DHL te maken in mijn stad

[Reactie gewijzigd door moonlander op 4 september 2024 18:59]

Wat gek. Hier (Spanje) heeft Amazon een eigen bezorgdienst en die zijn behoorlijk punctueel. Komen elke dag rond 15:00 in de automaat stoppen.

Sterker nog, als ik extra snelle levering kies met een afgesproken tijdswindow (zeg 18:00-20:00) dan gaat het juist vaak mis door de externe koerier die er een potje van maak dus dat doe ik echt nooit meer.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 5 september 2024 00:17]

Het bijt elkaar niet veel is mijn ervaring, bij beiden heb ik meestal gewoon het pakket de volgende dag.
Zelfs bij mijn Amazon.de, ik ben niet over gegaan (ondanks het gepush van Amazon) naar een Amazon.nl account.
Amazon heeft simpelweg niet hetzelfde goede logistieke netwerk in Nederland als Amazon.
?? Lijkt mij dat die 2e Bol moet zijn?
Oh ja! Haha, ik edit 'm ff, thx!
Amazon bezorgt ook geregeld dezelfde dag nog. 's Ochtends besteld, 's avonds in huis.

Maar bij elk product staat de bezorgdatum vermeld en die wordt eigenlijk altijd gehaald. En bij producten waarbij de levering over 2 of 3 dagen is, die worden geregeld ook nog eerder bezorgd dan aangegeven.

Je kan van Amazon zeggen wat je wilt, maar de logistiek hebben ze zeer zeker op orde.
Als ik bestel via Amazon en ze geven aan volgende dag geleverd heb ik het nagenoeg altijd de volgende dag. Het komt dan wel met de avondronde van DHL maar het is de volgende dag.
Bij Bol best vaak gehad dat de volgende dag gewoon niet gehaald wordt of je kiest een van de voordelen van Select voor bv avond levering en mooi krijg je een bericht sorry we hebben het niet gehaald we leveren het morgen overdag. Weg voordeel van avondlevering (want ik ben dan wel thuis).

Gisteren nog eens aan mijn vrouw gevraagd hoeveel ze het afgelopen jaar eigenlijk bij Bol had besteld. Nou dat was nagenoeg niks of zeker al boven de €25,-. Huidige Select loopt nog tot juli volgend jaar maar denk niet dat wij gaan verlengen. We halen het voordeel er gewoon niet uit t.o.v. de kosten nu.
Ik heb sinds kort Select en bij de tweede bestelling sindsdien inderdaad meegemaakt dat ze avondbezorging negeerden. En dat was dan niet eens een kwestie van “sorry, we hebben het niet gehaald”: ik kreeg gewoon op de avond van verzending een track-en-tracelink waar meteen al stond dat het morgen overdag zou worden. En daar betaal ik dan extra voor Select voor… (oké, niet alleen daarvoor, maar toch)

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 4 september 2024 18:08]

Ik heb de afgelopen 3 maanden 8x besteld bij bol en ik heb "select". Niet 1 pakket kwam op tijd waarvoor ik betaal. Select is nutteloos geworden dus lekker opzeggen als je het hebt.
Niet slim, de afhankelijkheid van verzending van een tientje per jaar, om bij bol te kopen gaat hierdoor verdwijnen. Nog 1x en ze zijn mij kwijt. 8)7
Het is natuurlijk persoonlijk. Als je veel kleine dingetjes bestelt, maakt het wellicht weinig uit.
Wij delen met 3 gezinnen in de familie een account en het werkt prima.
Als ze alternatieve leveringadressen gaan uitschakelen wordt het anders.
Niet slim, de afhankelijkheid van verzending van een tientje per jaar, om bij bol te kopen gaat hierdoor verdwijnen. Nog 1x en ze zijn mij kwijt. 8)7
Ja echt door deze verhoging nu al?
Ik bestel relatief veel bij Bol (100-150 bestellingen per jaar) en heb dus ook select,

ik denk dat ik niet eens overdrijf als ik de prijs van select de eerste maand al terug verdiend heb. Regelmatig select exclusieve kortingen en natuurlijk de gratis verzendkosten.
Hoezo dat? Nog steeds een hele goeie deal. Waar gratis verzenden eerder een USP was die iedere webwinkel inzette om te blijven concurreren is het tegenwoordig steeds minder vanzelfsprekend, en worden minimum bestelbedragen steeds weer hoger.
Al maken ze er 30 euro per jaar van, het blijft een verrekte goede deal als je vaker dan 2x per jaar iets bestelt. Amazon Prime is veel duurder als je hun streamingsdienst niet actief gebruikt, en Amazon heeft nog altijd heel veel producten met wekenlange levertijden of die überhaupt geen gratis Prime verzending hebben.
Achter deze kost zit sowieso een berekening om aan de kosten uit te komen. Indien meer mensen select nemen en vaker kleine dingen bestellen op bol, dan gaan ze vaker leverkosten moeten betalen aan transporteurs. Het is niet omdat jij een select koopt, dat de transporteurs van bol dit gratis doen; bol krijgt hier nog gewoon netjes een rekening per pakje voor.

Ik zou wel graag een goedkope soort select zien waar je per maand bvb op 2 bestellingen gratis levering krijgt. Ik spaar dan al mijn bestellingen netjes op; dit zorgt voor minder pakjes, maar met meer inhoud en houdt de kosten dus laag (én goed voor het milieu). Misschien nog met een joker oid om toch eens 3x te bestellen tijdens een drukke verjaardagmaand of feestdagen.

Misschien gaan mensen er dan zelfs mee om zoals vroeger met de internetlimieten (opgebruiken om er gebruik van te kunnen maken) - dan worden de eindejaarsdagen minder druk omdat mensen hun gratis oktober en november leveringen gaan gebruiken om alvast pakjes te bestellen.
Het idee is dat mensen met Select meer dingen bij Bol kopen die ze anders ergens anders zouden aanschaffen.

Qua bezorgkosten, ik verwacht niet dat Bol per pakje betaald, die zullen daar een aparte deal met de vervoerders voor hebben. Als je gegarandeerd X miljoen pakjes per jaar verstuurd dan valt daar echt wel over te onderhandelen.
Dat noemen ze staffels. Bij bol vast extra speciale prijzen, maar wees gerust dat de transporteur niet verkoopt met verlies. Anders zijn die transporteurs met een paar cent verlies per zending icm miljoenen zendingen erg snel failliet. En ja, staffels zijn op aantallen.

Onthoud dat die select ook geldt voor de verkopende partijen die gewoon van het bol.com ecommerce platform gebruik maken. De winst op het product zit daar bij de verkoper, niet bol.com. Bol neemt daar natuurlijk een percentage op de omzet oid, maar op een product van 5€ kan je met een percentage nooit genoeg halen om de kosten te dekken.
Het idee is dat mensen met Select meer dingen bij Bol kopen die ze anders ergens anders zouden aanschaffen.
Ja en dat is dus ook wel echt zo.

Ik koop vaak bij Amazon omdat ik prime heb. Als ik dan morgen kies weet ik dat ik het ook morgen heb en niet volgende week.

En ze combineren ook veel samen. Als ik 3 kleine losse bestellingen plaats, worden deze gewoon samen in hetzelfde vakje in de automaat gelegd, vaak zelfs in 1 doos. Er komt niet eens een koerier aan te pas, Amazon heeft hier zelf busjes rondrijden die de automaten volgooien.
Gisteren al een e-mail ontvangen. Gezien het bedrag en wat ik per jaar daar bestel is het voor mij nog steeds rendabel.

Wel valt het mij al vaker op dat externe verkopers de verzendkosten (en provisie) al doorberekenen in de prijs op bol.com.. Al ik dan het product opzoek op de website van de externe verkoper dan is het product al gauw een tientje goedkoper. Soms is het dan net goedkoper om bij de externe verkoper zelf te bestellen.
Die val ben ik eens ingelopen. Externe verkoper opgezocht en daar rechtstreeks besteld. Stond dat het op voorraad was. Dat bleek op voorraad in een hutje op het platteland van China te zijn want alles werd uit de kast gehaald om een levertijd van een halfjaar te verdedigen: covid, staking in de haven, douane en wat al niet meer.

Ik wilde order annuleren maar “kon niet”. Na enig aandringen wel maar toen kreeg ik 50% terug (van €110) onder de noemer restocking fee. Uiteindelijk via een advocaat het volledige bedrag teruggekregen maar dat heeft wel 8 maanden geduurd.

Had ik via Bol besteld dan had Bol ingestaan voor de betaling en had ik het geld veel sneller en met minder gedoe teruggekregen.

Gewoon even als kanttekening bij die redenatie ;) Als alles goed gaat is het natuurlijk wel goedkoper maar met de klantenservice van Bol heb ik goede ervaring, dat kan ik van veel louche webshops niet zeggen.
Had je een pro-deo advocaat dan ? Die werken echt niet gratis en RB hebben meestal juristen in dienst.
Ik had een no cure no pay bureau dat zich specialiseert in dit soort zaken. Had me sowieso geen cent gekost dus. De webshop heeft de kosten moeten betalen via de rechtbank.
Zet dat maar uit je hoofd. Ik had wat besteld bij een externe verkoper via Bol die vervolgens een ander en goedkoper product levert. De prijs was scherp, maar niet heel raar, dus gemeld dat ik het gekochte product wens te ontvangen. Bol verwijst naar de wederverkoper en laat je barsten, die doen werkelijk niets voor jou als klant, behalve je geld aannemen, de wederverkoper stuurt je met een kluitje in het riet. Maar goed, sindsdien bestel ik daar niets meer. Meer en meer ga ik weer naar fysieke winkels in de buurt, betaal daar meer, maar service en vriendelijkheid zijn mij inmiddels ook wat waard.

Wat hier en daar al opgemerkt wordt, gratis versturen bestaat niet. Dingen als "Select" zijn simpelweg gebaseerd op het gemiddelde aantal verkopen per Bol gebruiker en hun verzendkosten en daar wat risico opslag en marge bovenop. Daarmee kopen ze jouw loyaliteit "want gratis versturen" en creëren ze een mooie vendor lockin, terwijl ze daarmee hun wederverkopers verder kunnen uitpersen en daar de risico's neerleggen.
Ik heb daadwerkelijk goede ervaring met de klantenservice. Een externe verkoper verzaakte en was niet cooperatief. Ik heb daarna met de klantenservice contact opgenomen en die hebben mij eerst verzocht contact met de externe verkoper op te nemen maar toen ik meldde dat ik dat al gedaan had hebben zij het vandaar overgenomen en kreeg ik gewoon mijn geld terug. Misschien moet je mazzel hebben met wie je te woord staat, dat zou kunnen natuurlijk.
Had ik via Bol besteld dan had Bol ingestaan voor de betaling en had ik het geld veel sneller en met minder gedoe teruggekregen.
Ja precies. Heb ik ook wel eens gehad. Ik doe het daarom altijd via Amazon of Ali. Zelfs AliExpress heeft tegenwoordig afhaal automaten hier (van het merk "CAINIAO").

Maar als er dan wat is, dien je ff een klacht in en het wordt opgelost.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 5 september 2024 00:23]

Dat is al tijden zo altijd. Check altijd de website van de externe verkoper, vaak betaal je minder.
Met een voordeel van 450 euro over 3 jaar verdeeld is 14.99 nog enigszins acceptabel ;-)
Hoe kom je aan zo'n groot bedrag? Ik zie alleen gratis verzenden, maar ik heb nog nooit verzendkosten betaald bij Bol.
Het is meer zelfs zie ik nu.

Speciale bezorgopties
€ 181,47 bespaard

Voordeel op artikelen
€ 110,00 bespaard

Relaxed retourneren
€ 181,74 bespaard
Dit is girl logic. De terugstuurkosten als voordeel beschouwen.

Consuminderen bespaar je mee. Dit is het tegenovergestelde.
Die eerste en laatste hebben mij nog nooit iets gekost. De voordelen zie ik blijkbaar niet.
Ik zie het tot nu toe alleen maar als 15,- laten aftroggelen om meer reclame in je gezicht te duwen. Maar misschien heb ik het mis.
De speciale bezorgopties beslaan ook "vandaag leveren" en "avondlevering" tegen 0 euro. Daar maak ik heel af en toe gebruik van omdat het toch wel eens handig is. Verder gewoon extra korting op bepaalde producten en bij uitgeven meer dan X euro krijg je wat "cadeautjes" als een kortingsbon. Het kost 15 euro en spaart mij jaarlijks makkelijk 50 euro uit als ik alleen reken met producten die ik sowieso, ongeacht korting bij Bol zou halen.
Eerste is meer om het dezelfde dag nog te laten leveren voor 12.00 uur.
En dat laatste is om het thuis op te halen.
De vraag is natuurlijk of je die extra opties óók (betaald) had gekozen als je geen Select gehad zou hebben. Anders is het geen echte “besparing” in euro’s, maar vooral een extra dienst/gemak die je ervoor terug hebt gekregen.

Als je zonder Select wél elke keer voor deze extra opties had gekozen, dan is het uiteraard echt bespaard door Select af te nemen :)

[Reactie gewijzigd door menne op 4 september 2024 17:33]

Dan alsnog, Bol helpt me altijd goed bij welke vragen dan ook, zelfs na 0.00 nog. Daar wil ik best 15,- voor betalen.
Ik heb hetzelfde. Maar ik haal jouw voordeel bedragen bij lange na niet. :)

Van dezelfde dag bezorgen maak ik niet veel gebruik. Wel van het gratis bezorgen van kleinere pakketten.

Gewoon een goed bedrijf dus niet zo'n probleem als ik het er niet uit haal.

Edit: (zolang ze maar geen Netflix achteruit verhogingen gaan doen :))

[Reactie gewijzigd door gevoelig op 4 september 2024 18:46]

Bol helpt mij ook altijd prima gewoon zonder 15 euro voor select
Oh oké, ik woon boven een Primera en een dag later bezorgen is ook goed, dat scheelt weer 15,-. :)
Dat voordeel heeft niet iedereen ;)
Over algemeen woon je wel in de buurt van een afhaalpunt, of dat nou een Primara is of een ah of een Bruna of andere PostNL winkel :).
Klopt, ons dichtstbijzijnde PostNL punt is 5 minuten van ons huis.

Alleen gebruikt de bezorger die niet maar geeft hij de pakketjes af bij het PostNL punt op 20 autominuten van ons huis. Die pakketjes gaan we dus maar niet ophalen.
Maar dan laat jij het niet bezorgen op dat punt, maar gewoon thuis, dan is het aan de bezorger waar die het aflevert.
Als dat voor hem makkelijker is 20min van jou vandaan, dan is het maar zo.

Als je het echt daar wil ophalen bij jou 5min verder, moet je bij het afleveren ook zeggen dat je het daar bezorgd moet worden(En geen thuislevering :) ).
Het hangt af van wie de verkopende leveraar is. Als het via een 3e partij, heb je die keuze niet.
Ik heb hetzelfde probleem, een Gamma (afhaalpunt) en pakketautomaat aan de overkant; maar Postnl heeft mijn postcode gekoppeld aan een punt 2 straten verder met geen parkeerplek.
Discussie gehad met Postnl daarover, maar krijg het niet voor elkaar bij ze |:(
Klopt soms kan je niet kiezen idd, nou ja dan is 2 straten verder nog niet z'n ramp(En heb je lijkt me niet echt parkeer plek nodig).
2 straten moet je nog prima kunnen lopen, al is het wel jammer uiteraard niet bij de gene in de buurt wordt gedropt.
Natuurlijk laat ik het thuisbezorgen. Als ik er toch de deur voor uit moet kan ik net zo goed naar een gewone winkel gaan. Daarbij heb ik een pakketjes brievenbus voor als ik niet thuis ben. Maar bij PostNL helpt dat niet. Die slaan het dorp gewoon over en roepen dan dat ik niet thuis was (heb kantoor aan huis).
Als je zeker weet je thuis ben of iemand anders, ja goed dan laat je het natuurlijk thuis bezorgen.
Ik zou gewoon bij een afhaalpunt bezorgen, ben niet vaak thuis werk elke dag op kantoor(Thuis werken vind ik saai).

Dus als ik niet weet hoe het verstuurd wordt pik ik het onderweg wel op, bij een winkel of een postnl kluisje.
Als ik weet oh vaker besteld brievenbus pakketje prima, anders voor de zekerheid afhaalpunt. waarvan ik meerdere in de buurt heb.

Je reden dat je dan net zo goed na de winkel kan gaan ben ik niet met je eens, dit scheelt gewoon weer wandelen door een verschrikkelijke drukke stad(In mijn geval :) ).
Ik loop dan nog wel het winkelcentrum bij mij in zich, maar in de stad kom ik liever niet om te winkelen. Ik vind dan ook niet erg om een pakketje op te halen bij een afhaalpunt.

Maar goed jou geval je schijnbaar vanuit huis werkt, snap ik wel dat je thuis laat bezorgen.
Ze hadden dan als niet paste in de pakketjesbrievenbus ook kunnen aanbellen(Kende ik tevens niet eens :+ ), snap best niet alles past of er getekend moet worden af en toe(Maar ja bel dan aan).

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 6 september 2024 10:10]

Dat voordeel heeft niet iedereen ;)
Boven een Primera wonen is sowieso geen voordeel :P
Als ik mijn bestellingen naloop van afgelopen jaar, dan zou ik op 2 bestellingen maar verzendkosten hoeven betalen: https://www.bol.com/nl/nl...48/bezorgopties-en-kosten

Ik kies nooit een speciale "select" optie en erg veel is al partners geworden. En zie (mogelijk voor mijn postcode) zeer zelden extra bezorg opties.

Maar goed. Als je 15,- bespaard echt, dan is het het wel waard uiteraard.
Oh wow, ik zie nu dat ik €34,89 heb bespaard via Select en dat staat er dus dat het is sinds begin van Select. Nou volgens mij heb ik het inmiddels een jaar of 4. Dus 2x 9,99 en al 1x 11,99 betaald. Heel snel gerekend dus helemaal niks bespaard :P
Ik heb wat dat betreft nog mazzel gehad, op mijn verjaardag (25-08) is mijn Select voor nog een jaar verlengd, gelukkig nog voor het oude bedrag. Al denk ik wel dat dit het laatste jaar is, ik vind de verhoging te groot voor iets wat ik in steeds mindere mate ben gaan gebruiken en veelal ook andere webshops ben gaan gebruiken.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 4 september 2024 16:46]

Ik zag de email vanochtend. Voor mij nog steeds een koopje. Ik bestel er veel en ook kleine dingen waar normaal verzendkosten op zitten. Vaak heb ik het er in de eerste twee maanden van het jaar er al uit. Wel raar dat er verder geen verklaring wordt gegeven, maar het is wat het is. Zolang het goedkoper is om Select te nemen dan niet, vind ik het prima.
Niet abnormaal denk ik? Ik vond 10 euro per jaar sowieso al belachelijk goedkoop voor deze dienst.
Het was in 2022 dus reeds verhoogd naar 12 euro per jaar en nu dus per Oktober nog eens 3 euro er bovenop.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.