Afbeeldingen tonen Samsung Galaxy Watch5-horloges

Er zijn afbeeldingen verschenen van wat de Samsung Galaxy Watch5 en Watch5 Pro zouden gaan worden. De Zuid-Koreaanse elektronicamaker zou de klokjes volgende maand willen presenteren, tegelijk met zijn volgende generatie vouwbare smartphones.

De site 91Mobiles publiceert de ronddraaiende plaatjes van de twee modellen. Die zijn afkomstig van auteur Evan Blass. Blass, ook bekend als @evleaks, heeft afgelopen tien tot vijftien jaar vaak afbeeldingen van onaangekondigde producten online gezet en heeft een vrijwel vlekkeloos track record op dit gebied.

De Watch5 heeft een behuizing van 44mm en de Pro-variant beschikt over een behuizing van 45mm, zo laten de afbeeldingen zien. Die zijn waterdicht tot 5atm en hebben een saffieren plaat voor de oledschermen zitten. Beide versies hebben varianten met 4G-ondersteuning. De smartwatches beschikken over GPS. Verdere specificaties zijn nog niet duidelijk.

Volgens Blass presenteert Samsung de smartwatches volgende maand. Dat is een jaar na de Galaxy Watch4 en Watch4 Classic. De Watch5 volgt de Watch4 op, terwijl de Pro-variant de nieuwe versie is van de Classic. De smartwatches draaien op Wear OS.

Terugkijken: Tweakers Tech Hub over Galaxy Watch4

Door Arnoud Wokke

Redacteur

07-07-2022 • 10:45

68 Linkedin

Reacties (68)

Wijzig sortering
Ik hoop dat Samsung iets gaat doen aan hun first party watchband materiaal. Na 3 weken een Watch4 te dragen met het standaard bandje kreeg ik rare uitslag op mijn pols waarna ik die arm liet luchten en een week op mijn andere arm heb gedragen. Hier kreeg ik dezelfde uitslag. Het heeft meer dan 4 maanden geduurd voordat deze uitslag weg was.

Uiteindelijk heb ik een leder bandje gekocht buiten Samsung om en had ik nergens meer last van. Waarschuwing: het first party lederen bandje (die best prijzig is) is niet 100% leer.. Er zit exact hetzelfde kunststof aan de binnenkant waardoor ik exact hetzelfde probleem bleef houden. Dit alles (en met de verhalen van ooruitslag/infecties met de Buds Pro/Buds2) geeft mij nog maar weinig vertrouwen in Samsung als het gaat om lichamelijk contact met wearables.
latex allergie? Moeilijk rond te werken.
Je kan ze zonder latex maken, maar ze gaan sneller stuk.

[Reactie gewijzigd door System op 7 juli 2022 11:04]

Ik krijg er ook uitslag van maar heb van een latex allergie nog nooit wat gemerkt.

Die locatie is toch een stuk gevoeliger en heb ik (god zij dank) nog nooit uitslag gehad.
Een horloge draag je een hele dag, niet 2 minuten ;)
2 min , opschepper.
In combinatie met je nick heb ik toch wel even gelachen, dank.
Latex allergie komt zoveel voor dat het vrijwel niet meer gebruikt wordt maar in de dagelijkse praktijk vervangen door siliconen.
Ik heb dezelfde ervaring, ook met bandjes van andere merken. Tot wel een paar maanden na het gebruik van die kunststof bandjes last van de uitslag. :|
Bij mij hebben stoffen bandjes enorm geholpen, ook voor een prettige zit. Rubber/siliconen vind ik geen goed materiaal voor een smartwatch.
Waarom vind je rubber/siliconen geen goed materiaal voor een smartwatch?
Dat soort bandjes vormen goed om de pols, zitten prettig, absorberen geen vocht en zijn schoon te maken.
Net zo als met andere bandjes, heb je ook hier verschillende kwaliteiten, kleuren en looks in.
Voor mij persoonlijk is een rubber/siliconen band veruit de beste keuze.
rubber/silicone en lerenbandjes vind ik persoonlijk te dik.
Leer verdraagt mij niet waardoor ik elke 6 maand een nieuw bandje zou moeten kopen.
idem voor gewone horloges trouwens.
Daarom neem ik altijd een stainless steel versie;
Dat is altijd weer persoonsgebonden voor wat je fijn vind, bij mij worden dan de armharen of beter gezegd "polsharen" eruit getrokken door de schakels in een bandje :X
Nou ja, mijn probleem is dat er altijd maar een aantal instelgaatjes zijn. Mijn horloge zit dan steeds te strak of te los. Een stofband met klitteband heeft dat niet.
Je zweet eronder omdat er ook geen vocht doorheen kan.
En ik heb er eens een allergische reactie op gehad terwijl ik normaal op helemaal niets allergisch ben.

Mijn stoffen band gaat gewoon mee onder de douche, schoonhouden is ook geen probleem.
Zelf heb ik gekozen voor canvas bandjes voor dagelijks gebruik. Die vind ik momenteel wel echt het fijnst. Ze zitten comfortabel, worden niet broeierig/zweterig, ziet er goed uit, makkelijk schoon te maken, drogen snel en wat ik toch ook wel fijn vond; haren blijven er niet zo achter hangen. Bij siliconen bandjes heb ik snel dat deze gaan trekken aan de haren op mijn arm en dit maakt het soms erg onconfortabel.

Tijdens sporten zet ik wel even snel een siliconen bandje erop. Dan zweet je uiteraard een heel stuk meer en dan is dat toch wel fijner ivm schoonmaken. Met de quick release is het ook zo overgezet.

[Reactie gewijzigd door cordonbleu op 7 juli 2022 18:00]

Ik had precies dit ook met mijn Amazfit Bip U Pro, dit bandje gekocht (fijn bandje, wel zwaar voor sport!), nergens meer last van: https://www.amazon.nl/gp/...tle_o04_s00?ie=UTF8&psc=1

[Reactie gewijzigd door teek2 op 7 juli 2022 11:35]

Elk standaard horlogebandje van 20mm kun je aan de Watch 4 bevestigen. Ik had exact hetzelfde probleem als @MMaster23 en heb daarom ook maar een leren horlogebandje bevestigd.

Edit:

Dit was een reactie op @Mizgala28

[Reactie gewijzigd door mad-dog op 7 juli 2022 11:39]

Je zou op zoek kunnen gaan naar een bandje van titanium. Die zijn een stuk lichter maar hebben toch dezelfde pasvorm als de band die je nu hebt.

Titanium is ook vaak veilig voor mensen met metaalallergie

Ik heb zelf een handje vol horloges met metalen banden en ik moet zeggen dat die van titanium het fijnste zit. Je hebt na een tijdje nauwelijks door dat je hem om hebt.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 7 juli 2022 13:07]

Gelukkig zijn er leren en stoffen bandjes, al valt de keuze dan nog steeds best wel tegen in EU.

Mijn partner heeft er geen last van de bijgeleverde bandje, echter ben ik wel van mening dat het cheapo aanvoelt voor de prijs van de Watch Classic (op basis van de launch prijs)

Qua de buds denk ik dan dat de siliconen eartips dan hetzelfde materiaal gebruiken, dus de Live buds waar ik recent naar keek zouden daar geen last van hebben.
Ik heb een galaxy watch 4 twee maanden terug gekocht maar heb geen uitslag. Misschien is het opgelost ?
Niet iedereen heeft dezelfde gevoeligheid natuurlijk. Latex allergie bijvoorbeeld (al is dit bandje volgens mij silicoon).

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 7 juli 2022 12:32]

Naast mensen met een vorm van allergische reactie, zijn er hele hordes mensen die sowieso geen last hebben.
Met mijn Active 1 watch van Samsung zat er een soort gladde coating op de siliconen band, waardoor hij wat gladder aanvoelt. Helaas gaat deze coating er snel af en ziet deze er zeer lelijk uit als een 'vervelling' doordat hij er op bepaalde plekken sneller af slijt dan andere.

Uiteindelijk heb ik hem er helemaal af gepulkt en toen ging het wel. Misschien dat de uitslag door die coating kwam. Want het bandje zelf is silicoon en dat is in principe hypo-allergeen (mits er geen rare shit aan toegevoegd is wat hier denk ik het geval is, in elk geval dus die coating).

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 7 juli 2022 12:33]

Hier had ik geen last van. Maar ik merkte wel dat onder de fabrieksband je huid echt 0 kan ademen. Als je het horloge na een aantal dagen af doet zit er echt een soort weke afdruk van dat bandje in je arm die je echt moet douchen of op zijn minst afspoelen onder de kraan om weer schoon te krijgen.

Ik vind het dus niet verrassend dat mensen met deze bandjes last van zulke klachten kunnen krijgen.

Verder trouwens toffe horloge's die zeker voor mensen die sporten of niet heel de tijd hun tel uit hun zak willen halen voor elk berichtje ideaal.

[Reactie gewijzigd door Techtrade Dordt op 7 juli 2022 14:50]

Heb zelf voornamelijk last van het glas op mij huid, las dat het komt door vocht ertussen of, leuk maar doe ik vrij weinig aan en nu elke keer dat ik hem een paar uur om heb een mooie ronde rode cirkel en irritatie/luik op mijn pols, nog niet lang genoeg omgehad dat ik last heb gehad van het bandje zelf, maar dat zegt denk ik ook al genoeg...
Advocaat van de duivel: wellicht heb je een allergie/gevoeligheid? Ik heb mijn watch4 classic al maanden om (s nachts niet) en nergens last van. Met zoveel miljoenen exemplaren kan de burger zelf ook af en toe de uitzondering zijn waardoor het fout gaat, is niet per se een fout product daardoor.
Ik denk dat een lederen of stoffen band key is. Ik draag sind 2016 een GearS3 met lederen bandje en heb nog nooit ergens last van gehad. Naast dat het bandje al evenlang meegaat ben ik overigens zeer te spreken over de kwaliteit van het klokje. Bijna on-Samsung om zo lang in zo'n goede staat mee te gaan :-)
Ik heb bij mijn galaxy watch een magnetisch mesh armbandje gekocht. Pasvorm traploos te verstellen.
Oei, hier laat Samsung mijn inziens iets heel belangrijks liggen. De fysiek draaiende bezel was toch wel de usp van de Galaxy Watch, de beste manier om door een interface te scrollen. Wat een ontzettend vreemde keuze om deze ineens achterwege te laten en begrijp de hem dan ook totaal niet. Ze hadden hier iets unieks mee in hun assortiment.
Ik heb de Classic zelf niet, mijn partner wel.

Ik vind de ring wel zo handig in bepaalde toepassingen, mijn partner stopte met het gebruik ervan na paar dagen omdat het af en toe te verwarrend is (want de ring scrolt van boven naar beneden in een bepaalde situatie, maar dan moet je wel swipen op het scherm als je van links naar rechts wil gaan)

Als ik kon zou ik zo de Classic nemen... echter helaas geen iOS support deze keer.
kan aanraakgevoelig zijn, er zit/lijkt een rand te zitten die dit zou kunnen ondersteunen
Ja hij krijgt waarschijnlijk een touch sensitive bezel zoals ook op de watch 4 en active 2 bijvoorbeeld. Uit ervaring kan ik je vertellen dat dit toch veel minder fijn en minder precies werkt dan de fysieke bezel.
ik ben van de watch 2 naar de 4 gegaan en die hebben beiden een fysieke ring, ik vind dat fijn werken, nog een voordeel is dat die ring iets hoger is en zo het glas wat beschermd wordt
De Watch 2 bestaat alleen als de Active 2 en die heeft geen fysieke bezel. De Gear S2 heeft wel een fysieke draai bezel. Waarschijnlijk bedoel je die?
inderdaad ja, de gear s2
Klopt denk ik wel, zelf wil ik liever die bezel en niet eens om de functie maar voor de looks, en dat gaat dus verloren.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 juli 2022 13:15]

Jup nu is het nog makkelijker om voor de Pixel Watch te gaan.
Inderdaad het gerucht is dat de draaiende bezel er niet meer is, zelfs niet op de Pro.
Deze afbeeldingen lijken dat nogmaals te bevestigen.
De prijzen gaan ook stijgen volgens de geruchten.
Rond de 500 euro voor de Pro.
https://www.androidplanet...xy-watch-5-prijs-gerucht/
Helemaal mee eens. Ik vind het horloge met de fysieke bezel qua uiterlijk het dichts bij een normale klassiek horloge komen (voor mij ook de reden geweest om voor de classic variant te gaan).

Ik kan ook niet zeggen dat de pro versie zonder de ring er daardoor mooier op is geworden (juist lelijker).
Jammer dat de draai ring weg is, dat vind ik nou juist zo fijn op mijn galaxy watch4!
Ik zie wel dat er een extra gaatje (sensor?) aan de onderkant van het horloge zit tov de watch4. Wat zou dat zijn? :D
Op andere sites lees ik dat de Watch5 nog wel een draaiende ring heeft, maar de Watch5 Pro niet.

edit: laat maar, is gebaseerd op oudere leaks. Het lijkt er op dat beide modellen inderdaad geen fysiek draaiende ringen meer hebben. De pro variant schijnt nu een 'touch' bezel te hebben die niet fysiek roteert.

[Reactie gewijzigd door yinx84 op 7 juli 2022 11:02]

Frappant, want de gewone heeft dat al niet meer sinds de 2.(active)
Heeft de gewone 5 ook zie ik, maar aan de andere kant(spiegelbeeld?)
Mijn 4 heeft dat ook zie ik, maar meer centraal onderaan.
Jammer dat de draai ring weg is, dat vind ik nou juist zo fijn op mijn galaxy watch4!
sinds wearOS op de 4 vind ik die minder in functionaliteit dan op bvb de Galaxy Gear 3.

bvb de "blijf in beweging" notificatie. kan je in eerste instantie met de bezel naar beneden draaien en kiezen. echter de volgende stap moet je met je vingers scrollen en reageert de bezel niet.
Heb vorig de Flip5g en Watch4 classic gekocht, wat een letdown. De Flip5g gaat hooguit 12-14 uur mee, bij normaal gebruik en de Watch4 classic was echt 399 euro niet waard. Ook het blijven pushen van het ondermaatse Bixby is echt een No voor mij. Ik denk dat ik nog eerder een chinese variant zal kopen dan ooit geld uit te geven aan samsung devices. Btw de afwaardering van de samsung devices is ook effe een dingetje, na 3 maanden was mijn 1100 euro kostende telefoon al te koop voor 700 en mij classic4 watch van 399 voor 299.
na 3 maanden was mijn 1100 euro kostende telefoon al te koop voor 700 en mij classic4 watch van 399 voor 299.
Maar die dingen gebeuren iedere keer, en niet alleen met Samsung of smartphones.

Het is makkelijk in te schatten dat als je nu iets koopt, de risico bestaat dat het later minder kost, toen ik mijn LG G8S wou kopen wist ik ook dat als ik even afwacht de prijs lager zal worden, maar dat als ik hem op dat moment meteen zou halen, ik meer zou betalen (499 euro tegenover de 360 euro die ik uiteindelijk had betaald)

Daarnaast noem je wel wat met de Flip, Samsung blundert met de Flip door een onnodig krachtige chip erin te stoppen, met de Fold snap ik dat nog wel maar met de Flip zou een stapje lager gaan beter voor de accu wezen, immers ze hebben niet zoveel ruimte over voor een grotere accu.

Maar het was een bekend verhaal dat de Flip een slechte accuduur heeft.

Overigens kun je al een poos Google Assistant op de Watch 4 gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 7 juli 2022 12:23]

Maar 3 maanden is wel erg snel. Google assistent is toch via een omweg , het zou standaard worden, ik moet eerlijk zeggen de watch ligt op kantoor te verstoffen aan de lader , dus heb ook niet gekeken of assistent standaard was.
Google assistent is toch via een omweg
https://www.nextpit.com/s...assistant-how-to-activate

Omweg? Niet meer hoor. (en dat Nederland er niet tussen staat is een Google probleem, niet eentje van Samsung)

Echter beetje research is altijd wel zo handig, als een apparaat iets niet op dag 1 kan wat je wil dan koop je die niet, of ga je akkoord met die nadeel.

Als Bixby een probleem is, zou ik de Watch 4 niet kopen (even terzijde dat ik deze sowieso niet koop)

En als ik het zou doen, dan zet ik mijzelf voor schut door achteraf te klagen erover, immers ik wist waar ik aan begon.

Ieder zo zijn eigen ding maar zo zie ik dat, goed op onderzoek gaan of iets wat je kopen wilt ook doet wat jij ervan verwacht, is altijd belangrijk.

Recent een overstap van Android naar iOS gedaan, en daarvoor was ik grondig gaan onderzoeken of dat iets voor mij is na 9 jaar Android, het zou namelijk lullig zijn als ik achteraf een verwachting heb van iets wat niet kan.

Maar ook met andere dingen zoals een laptop, of een videokaart, of een koptelefoon, precies hetzelfde verhaal, als iets duur genoeg is wil je weten of het voldoet aan je eisen.

En 3 maanden valt wel mee, ik ben gewend dat Samsung maar vroeger vooral LG heel snel in prijs gingen dalen na launch, niks nieuws daar.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 7 juli 2022 12:43]

Zeer in geïnteresseerd als vervanging van mijn Apple watch (sinds ik een Android heb). Echter, als deze ook niet goed werkt op een ander merk telefoon dan laat ik het liggen, dat is namelijk precies wat ik zo irritant vind aan de Apple watch.
Werkt in principe wel, maar het kan dat bepaalde functies enkel op Samsung werken.
Maar geen idee of dat nog zo is.
In ieder geval niet in de schaal zoals bij apple. :)
Wat ik las, dat voor men overstapte op wear-os, het zelfs op een iPhone werkte. Maar daarna niet meer, ben dus wel benieuwd wat precies de functies zijn die nu zelfs niet op een ander Android toestel werken.
Is dat niet omdat de watch Google Mobile Services nodig heeft?
Dus vermoedelijk ook niet compatibel met bv Huawei.

Het is een dingetje voor ALLE wear OS smartwatches, dus ook die van Samsung.
een Huawai kan je inderdaad niet zomaar gekoppeld krijgen met een Watch4 begrijp ik.
een collega had precies dit probleem en heeft de Samsung Health App geinstalleerd om de koppeling voor elkaar te krijgen.

( uit 3de hand dus bind me er niet op vast ;) )
Geen idee over de Watch 5, maar de Watch 4 werk NIET met iOS.

Bron: ikzelf, heb een iPhone en wou deze testen toen mijn partner de Classic kocht icm Android (Motorola)

Watch 3 werkt wel met iOS naar mijn weten, maar die is mij te duur aangezien de Watch 4 bestaat en niet veel meer kost.
Ik hoop dat de GPS zonder telefoon in de buurt het beter gaat doen op de nieuwe generatie, want die van de 4 is vrij belabberd.
Nog geen problemen gehad hier. Meet altijd snel en nauwkeurig.
Eigenaar van de originele Galaxy Watch hier. GPS was inderdaad in het begin onbruikbaar, maar inmiddels na x-aantal updates verder werkt het prima. Zeker als je de precision toggle aanzet. Wat dat betreft nog een fantastisch apparaat: offline Spotify playlist, Strava app die degelijk je hartslag en route tracked.

Enige nadeel is dat met alle bovenstaande toeters en bellen ongeveer 50% van een volledige accu kost, maar gezien het een model uit 2018 is neem ik dit maar voor lief :)
De normale is ok

Maar ik snap niet waarom de Pro nog steeds dikkere bezels heeft als de draai ring nu weg is.
Ik zat op deze te wachten, omdat de 4 zo'n belabberde batterij schijnt te hebben, maar deze 5 is gewoon helemaal niet mooi. En dan ook nog de draaischijf weghalen. :X
Belaberd? Niet meer dan een andere zou ik zeggen.
Met alle toeters en bellen aan zo'n 24-36u.
Is een beetje de norm voor een smartwatch zoals Apple watch en Galaxy watch.
Wil je dit niet moet je naar de fitness trackers gaan.
Denk aan de huawei fit 6 en zo. Bovendien een pak goedkoper. ;)
In de reviews wordt de batterij meestal specifiek genoemd. Dat zal niet zo zijn als hij vergelijkbaar is met andere toch? Mocht de batterij goed zijn, dan ga ik mooi voor een 4 Classic want die is echt stukken mooier. :)
En er zijn vast legio aanbiedingen beschikbaar aangezien de 5 eraan komt.
Hoe meer ze kunnen, hoe slechter de batterij.

Als dat een probleem is dan is een fitness tracker slimmer, die gaan sowieso langer meer op 1 lading.

Overigens de Watch 4 kan gewoon makkelijk 1 dag door met alles en erop aan.
Die hele ‘Pro’ benaming is zo lachwekkend eigenlijk.
Vroegah werd er gewoon een nieuwe model met nieuwe functies geïntroduceerd voor dezelfde prijs.
Draag al sinds februari 2018 de Weloop Hey 3s. Gaat makkelijk een maand lang mee op één acculading. Voor wat Hong Kong dollars gekocht. Gaat bijna nooit af. Ach er zitten al wat krasjes op. Weegt met bandje ~40 gram.

Heeft een scherm dat altijd overdag zichtbaar is. Zelfs in de felste zon. Het lijkt op e-inkt maar maar dan in kleur. Trans reflective wordt dat geloof ik genoemd. Voor 's nachts ff schudden met je pols en het licht gaat aan.

Het bandje was op een gegeven moment tot de draad versleten. Nooit irritatie gehad. En helaas het vervangende bandje geeft irritatie. En het moet toch wel strak zitten anders kan het de hartslag niet goed meten.
Nog steeds in mijn optiek geen vervangende smart watch kunnen vinden die maar kan tippen aan deze.

Ook de watch 5 niet. De Hey 3s was imho z'n tijd ver vooruit.

En voor de rechtgeaarde programmeerbare elektronica hobbyist. In het bezit een Lilygo watch met een esp32 erin. Om lekker te tinkeren met oa Arduino, Platformio en MicroPython.

[Reactie gewijzigd door pentode op 7 juli 2022 12:57]