Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo presenteert 2DS XL-handheld

Door , 107 reacties

Nintendo heeft de 2DS XL gepresenteerd. De handheld heeft ten opzichte van de 2DS grotere schermen, terwijl de processor volgens de fabrikant krachtiger is. Daarnaast zitten er enkele controls extra op de handheld.

De 2DS XL heeft net als de 3DS XL schermen met een diagonaal van 4,88" en 4,18", waarbij de lcd een resolutie heeft van 400x240 pixels. Bij de reguliere 2DS is dat 3,53" en 3,02" bij dezelfde resolutie. De XL-versie heeft bovendien een 'hat switch' die Nintendo C-stick noemt voor controle over onder meer de camera en bovendien heeft de XL ten opzichte van de reguliere 2DS schouderknoppen gekregen.

De handheld verschijnt als duurdere variant van de 2DS, de goedkoopste versie in de lijn van DS-producten van Nintendo. Zoals de naam suggereert, heeft het scherm geen 3d-functionaliteit en gebruikers kunnen 3d-elementen in games dus niet zien.

De 2DS XL verschijnt op 28 juli in de Verenigde Staten voor een adviesprijs van 149,99 dollar. Er zijn nog geen details over een prijs en release in de Benelux. Het is de eerste handheld die Nintendo presenteert sinds het uitbrengen van de Switch. De Switch is bruikbaar als console voor thuis en als handheld.

Arnoud Wokke

Redacteur mobile

Reacties (107)

Wijzig sortering
Er zijn nog geen details over een prijs en release in de Benelux.
De EU release is ook 28 juli ;)

Zie: https://www.youtube.com/watch?v=kZpCblowYbU
Maak kennis met een nieuw handheldsysteem van Nintendo: de New Nintendo 2DS XL, die op 28 juli wordt uitgebracht.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 28 april 2017 08:13]

Denk dat de titel beter ".....New Nintendo 2DS XL-handheld" had moeten zijn.

En dit mag ook wel vermeld worden, want dit miste ook bij elke andere 2DS/3DS:
Wat zit er in de doos?:
- New Nintendo 2DS XL-systeem x 1
- New Nintendo 2DS XL-stylus x 1
- microSDHC-geheugenkaart (4 GB) x 1
- AR-kaarten x 6
- Handleiding x 1
- Voeding x 1


Bron: http://www.nintendo.nl/Ni...tendo-2DS-XL-1218651.html

[Reactie gewijzigd door WahWah op 28 april 2017 11:18]

De 2DS krijgt ook standaard een voeding meegeleverd? Alleen bij de New 3DS handhelds moet je die zelf los kopen.

[Reactie gewijzigd door iPodKiller op 28 april 2017 11:11]

U heeft gelijk, bij de 2DS zat hij er wel bij :)

De Nintendo 2DS is verkrijgbaar in verschillende geweldige kleurencombinaties, ZWART + BLAUW, WIT + ROOD en ROZE + WIT. Kies de kleuren die het beste bij je passen! Alles wat je nodig hebt, zit in de doos, waaronder een SD-kaart van 4 GB en een Nintendo 3DS-voeding die je kunt gebruiken voor ieder Nintendo 3DS-systeem.
Bron: http://www.nintendo.nl/Ni.../Nintendo-2DS-796712.html
Juist, en het apparaat heeft dus ook de extra rekenkracht(2 extra ARM cores) die de oude 2DS niet heeft.
Ook interessant zijn de jaarcijfers van Nintendo.
Nintendo heeft de resultaten van het fiscale jaar 2016 bekendgemaakt, waarmee we de eerste officiële cijfers van Nintendo Switch en haar games hebben gekregen. Uit de cijfers blijkt dat de nieuwe console, maar ook Nintendo 3DS, het goed doen.

Nintendo Switch is in de periode van 3 maart tot en met 31 maart 2.74 miljoen keer verscheept (vooraf lag de verwachting van Nintendo op twee miljoen eenheden) met 5.46 miljoen verkochte eenheden software. The Legend of Zelda: Breath of the Wild is in totaal 3.84 miljoen keer verkocht, waarvan 2.76 miljoen keer voor Nintendo Switch (de Nintendo Wii U-versie is dus 1.08 miljoen keer verkocht). Launchgame 1-2 Switch nadert één miljoen verscheepte exemplaren.

Ook Nintendo 3DS doet het nog goed. Year-over-year sales van de hardware zijn gestegen met 7% (7.27 miljoen eenheden) en de software sales zijn gestegen met 14% (55.08 miljoen eenheden). Dit lijkt voornamelijk te komen door Pokémon Sun & Moon (15.44 miljoen verkochte eenheden). Ook andere titels van Nintendo deden het goed, waaronder Super Mario Maker 3DS (2.34 miljoen verkochte eenheden) en Kirby: Planet Robobot (1.36 miljoen verkochte eenheden).

Nintendo Wii U deed het natuurlijk een stuk minder, met slechts 760.000 verkochte eenheden hardware en 14.8 miljoen verkochte eenheden software. Dit waren allebei sterke dalingen in vergelijking met het jaar hiervoor.

Alles leidde tot een winst van 102 miljard Yen (omgerekend zo'n 838 miljoen euro), al zit daar natuurlijk de verkoop van de Seattle Mariners in verrekend. Voor het nieuwe fiscale jaar, dat loopt tot eind maart 2018, verwacht Nintendo 10 miljoen Nintendo Switch-consoles te verkopen en 35 miljoen eenheden aan software.
http://frontpage.fok.nl/n...ent-goede-resultaten.html
Tweakers er is ook een Nederlands filmpje. Gek genoeg laten ze in dat filmpje ook een wit-oranje kleur zien die ik veel mooier vind.

https://youtu.be/kZpCblowYbU

[Reactie gewijzigd door raymondtoonen op 28 april 2017 08:54]

Dit is de 3ds die Nintendo al lang nodig had.
Een compact en ergonomisch ding, zonder die dure 3d feature. Al zal de prijs nog iets naar beneden moeten denk ik.

Overigens vind ik deze presentatie best verwonderlijk. Ik had verwacht dat Nintendo de ondersteuning van het 3ds platform op korte termijn zou stopzetten. Het gaat al moeilijk genoeg worden om genoeg support te krijgen van developers om te ontwikkelen voor de Switch. Dan lijkt het me niet aangeraden om die game library ook nog eens te spreiden over 2 platformen. Bovendien zit de 3ds al redelijk ver door de te verwachte, stereotiepe Nintendo games. Mario (kart), Zelda, Pokemon, Animal Crossing..
Het zou natuurlijke ook de "laatste" 3ds kunnen zijn, kijk bijvoorbeeld naar de super slim van playstation 3.
Nintendo ondersteund al sinds het uitkomen van de Gameboy meerdere eco systemen.

Hoewel dit de eerste keer is dat Nintendo twee consoles heeft die beide handheld capaciteiten hebben is de Switch toch een ander soort console met een andere doelgroep. Tenminste... daar doen ze wel hun best voor.

Met de library en install base die de DS/3DS op dit moment heeft zou het waanzin zijn om die opzij te zetten.
Ik denk dat Nintendo niet graag afscheid neemt van een gaming-ecosysteem dat zo succesvol is geweest als de DS/3DS-familie. Met 154 miljoen DS-en en 61 miljoen 3DS-en is de gezamenlijke installed base 210 miljoen stuks: dat is enorm. Tel daarbij op dat er voor de DS bijna 1900 games en voor de 3DS bijna 1100 games zijn ontwikkeld en je hebt ook nog eens een enorme catalogus aan spellen waar nog steeds inkomsten uit komen. In de moeilijke tijden van de Wii U hebben de handhelds Nintendo overeind gehouden en in het (huidige) Switch-tijdperk zullen ze dat voorlopig ook nog wel even doen. Ik snap wel dat Nintendo dit melkkoetje nog wel even in stand wil houden.
apparaat nummer 6 in de 3ds lineup, en anno 2017 nog steeds 400x240, en durft men een groter scherm (en dus grotere pixels) als selling point te gebruiken

nee dank je
Als de hardware inderdaad krachtiger is, dan hadden ze ook voor 800x480 (een redelijke standaardresolutie) kunnen gaan. Dan ziet alles er wat scherper uit en al heeft een spel echt volledige backwards compatibility nodig, dan is dat mogelijk.

Aan de andere kant: de PSP had een schermdiagonaal van 4.3" en een resolutie van 480x272. Dat stoorde toen niet als je op een normale afstand van het scherm zat. Ook zal het wel iets met batterijduur te maken hebben.
Aan de andere kant: de PSP had een schermdiagonaal van 4.3" en een resolutie van 480x272. Dat stoorde toen niet als je op een normale afstand van het scherm zat. Ook zal het wel iets met batterijduur te maken hebben.
Klopt, maar bedenk dus even dat de PSP een betere pixeldichtheid had, 12(!) jaar geleden, Sony heeft met de vita destijds de resolutio gewoon verdubbeld, nintendo zit nu op specs waar een ¤40 tablet zich voor zou schamen.

Mooi dat de hardware krachtiger is overigens, maar ik verwacht niet dat er spellen echt gebruik van zullen maken, net als met de new 3ds kunnen ze gewoonweg niet hun hele old 3ds playerbase een dikke vette vinger geven.
Er zijn anders genoeg games die daar gebruik van maken, hoor. En niet alleen de games zijn sneller, het OS zelf profiteert er ook van. De browser is sneller, het downloaden gaat sneller, laden van je games is vlotter...

Er zijn aardig wat games die op beide versies werken, maar op de New toch sneller en mooier zijn. Beste voorbeeld is óf Monster Hunter 4 die op de New duidelijk beter beeld levert en een stabielere framerate haalt. Ook Smash Bros draait gewoon beter op de New, en over Hyrule Warriors zullen we het maar helemaal niet hebben.
Maar zijn dat niet allemaal games die op de originele hardware gewoon niet OK draaien?
Je zegt het goed, dat stoorde toen niet, maar toen waren de mobieltjes ook lage resolutie. Nu we gewend zijn aan 1080p+ resoluties op kleine displays ga je het verschil zien en je er sneller aan storen, we hebben het hier over 4x zo grote pixels op eenzelfde afstand als waar je je smartphone hebt.

[Reactie gewijzigd door acst op 28 april 2017 08:51]

Ja, maar het aantal kwalitatief goede games op bv. iOS ivm. de 3DS is niet heel veel. Plus de controls zijn voor veel games op een mobile device gewoon niet goed. Ik kan me goed voorstellen waarom ouders liever een 3DS kopen voor hun kids dan een smartphone, niet alleen qua kosten, maar ook qua content...
Hoezo is dat een excuus voor Nintendo om er niet een beter scherm in te doen?
Waarom hebben ze een excuses nodig? Zij maken het product, het is aan ons om dat wel of niet te kopen. Als de hardware specs je niet bevallen, dan koop je het niet. Hardware specs is niet heilig. Ik vind het ook niet veel, maar dat is niet de belangrijkste factor in zo een (hand) console. Waarom denk je dat de Playstation of de Xbox zoveel verkoopt ipv. dat iedereen een PC koopt? Gemak, content en prijs.

Ook al koop ik dit product niet zelf, ik zie daar toch een grote markt voor. Gezien de verkopen van dergelijk consoles zie ik dit niet als een verkeerd product.
Omdat al die games niet gemaakt zijn om op een hogere resolutie te spelen.
Een lage resolutie betekend nog geen slecht scherm, het betekend een lager resolutie. Als het dan nog zo goed verkoopt als dat het nu doet, dan zijn er toch nog redenen om een dergelijk laag resolutie hand console te kopen, betere dan gamen op een smartphone... Dat betekend dat een relatief grote groep gamers resolutie kan negeren als de content goed genoeg is...
Mag ik zelf bepalen waar ik me aan stoor? Ik heb zowel een 2DS als een N3DS en ik stoor me absoluut niet aan de lage resolutie, welke prima is voor de games die beschikbaar zijn. Het draait bij Nintendo niet om hoge resoluties, realistische graphics etc. Alles draait om de gameplay, en natuurlijk het prijsplaatje.

[Reactie gewijzigd door JoeyPrr op 28 april 2017 09:10]

Die "normale" resolutie heeft als gevolg dat het geheel niet meer goedkoop geproduceerd kan worden. Je kunt de resolutie opschroeven, wat als gevolg heeft dat de interne hardware ook weer geupgradet moet worden.

Je kunt het nieuwste 3DS-model al voor 150-180 euro oppikken en krijgt daar een erg stevig apparaat voor terug, met beschermingen voor het scherm, meestal niet kapot na een keer vallen (ze worden getest door ze een aantal keer van een hoogte te laten vallen). Daarbij is er een App Store, wi-fi, SD-kaart slot en backwards compatibility met oudere handhelds.

Een 1080p scherm zou alleen maar voor problemen zorgen. Slechte framerates (want textures moeten groter, wat echt een VRAM killer is), vermindere accuduur en duurdere aankoop/reparatiekosten. Overigens moest de NES ook televisies aansturen, geen schermpjes van een paar inch.

Je hebt nu een keuze. 320 euro voor de Switch, of een redelijke fragiel (net als alle huidige tablets) 720p/1080p apparaat die 3 uur meegaat, of 100-200 euro (liggend aan welk model 2/3DS je kiest) voor erg stevige hardware op 480p die 10 uur meegaat.

Voor velen is de keus dan duidelijk. Of 380 euro voor de Switch + 1 game voor zichzelf of kinderen, of een 2/3DS met 3-5 spellen erbij voor dezelfde prijs.
Klaarblijkelijk storen tientallen miljoenen er zich niet aan. Het is een kleine handheld met een serieus lange batterijduur, superstevig en prettige interface. Het is inderdaad geen dikke S8 met een 4K display, maar die is na 1-2 uur screen on en een game actief hartstikke dood.

Dit klinkt eigenlijk een beetje als commentaar van iemand die er geen in zijn bezit heeft, maar wel wil mierenneuken, zoals velen hier op verschillende stukken tech. Ik ben in ieder geval dolblij met mijn 3DS, die het zonder powerbank goed doet en mij op grote delen van vluchten van 10+ uur heeft kunnen vermaken.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 28 april 2017 14:41]

Klaarblijkelijk storen tientallen miljoenen er zich niet aan. Het is een kleine handheld met een serieus lange batterijduur, superstevig en prettige interface. Het is inderdaad geen dikke S8 met een 4K display, maar die is na 1-2 uur screen on en een game actief hartstikke dood.
Ik ben een, op zich tevreden, gebruiker van de 3DS. Ik heb er al eentje sinds de introductie, en inmiddels heb ik verschillende modellen gehad. Ik zit nu op de New 3DS XL. Maar dat wil niet zeggen dat ik me niet stoor aan de kwaliteit van het scherm. Het weerhoudt me er niet van de handheld te kopen (al 3 keer niet :P), maar ik vind het wel vervelend dat de resolutie zo enorm laag is.

Overigens vind ik je vergelijking met een S8 ook een beetje flauw. Dat is gewoon het andere uiterste van het spectrum en niet waar acst op doelt, en dat weet je volgens mij zelf ook gerust wel.
Klopt, was flauwigheid tegen zijn flauwigheid, waarbij hij een NES als vergelijkingsmateriaal pakte. Ik wilde even laten zien dat dat twee kanten op werkt ;-)

Natuurlijk zou alles beter zijn op hogere resolutie, maar zou ik bijvoorbeeld 50-100 euro extra willen betalen voor een 3DS en wellicht dan ook enkele uren batterijduur inleveren? Nee, dat dan weer niet...

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 28 april 2017 15:51]

en jij klinkt nu als een fanboy die de zwakke punten van een apparaat niet wil toegeven...
Right, ik noem dat ik me niet aan de resolutie stoor en blij ben met de batterijduur, en ben gelijk een "fanboy". Zo promoot je echt constructieve discussies. Ik heb nooit gezegd dat er geen downsides zijn. Ik vind het bijvoorbeeld ontzettend jammer dat:
  • De lader proprietary formaat is
  • Het apparaat opengeschroeft moet worden om de SD te vervangen
  • De XL niet fijn in de hand ligt (vandaar ook naar een New 3DS non-XL gegaan)
  • De eShop-prijzen niet in lijn liggen met fysieke kopieen
  • Het OS wat gedateerd aanvoelt
Ik vraag ook niet om 4k displays, ik constateer alleen dat 400x240 wel erg schraal is in vergelijking daarmee. Ik zou dan veel liever een resolutie als 480p of misschien wel 720p willen zien. Dat kijkt gewoon objectief een stuk lekkerder.
De 2DS is 480 verticaal. Het is 1 panel, want de 2DS klapt niet in, en de 3DS is dus bij elkaar 480p. Het apparaat stuurt dus meer aan dan een 240p schermpje. Daarbij is in 3D-modus de horizontale resolutie * 2 en wordt er ook een eye-tracking camera geactiveerd. Dus feitelijk is het bovenste scherm maximaal 800x240.
Zoals ik hieronder ook al aangaf de native verticale resolutie van de NES is ook 240 pixels en dat apparaat is 34 jaar oud.
Stromanredenering. Een NES stuurde geen complexe 3D-beelden aan, maar laadde een paar kilobytes in het geheugen en weergaf een handjevol kleuren op een bizar lage FPS. Daarbij zijn er genoeg games op dat platform met grafische glitches en lagspikes (Megaman 2 bvb) Dus feitelijk gezien kon de NES niet eens comfortabel 240p aansturen.
We zitten al sinds 2011 op deze resolutie bij handhelds van Nintendo, echter zijn in de tussentijd de accu's en os-en vele malen efficiënter geworden. Dus zou een hogere resolutie met eenzelfde batterijduur gewoon mogelijk moeten zijn.
Welke accu's en welke OSen? De New/XL/2DS/3DS gebruikt gewoon nog steeds hetzelfde OS, enkel een hogere revisie. Volgens mij is het OS ook gelijk op alle modellen van de #DS, zodat alles compatible is en blijft.

De "New" series is al een revisie met betere hardware, hogere framerates, betere laadtijden etc.
Dat of Nintendo loopt gewoon achter met zijn softwareoptimalisatie en/of hardware
Waar baseer je dit op dan? Heb je benchmarks van een apparaat die op hogere resolutie games van hetzelfde kaliber aanstuurt en welke batterijduur daarbij hoort? Als je mij een apparaat kunt tonen die doet wat een 2/3DS doet, met een veel beter scherm, en vervolgens dezelfde performance/batterijduur behaald, dan heb je wat mij betreft helemaal gelijk.
maar goed ik heb al lang geleerd dat je vooral alles wat Nintendo is fantastisch moet vinden onder een artikel van Nintendo.[ |:( Net zoals de fantastische online mogelijkheden van de Switch... Oh en ondertussen natuurlijk wel onder elk bericht van Apple Apple bashen want dat mag/moet dan weer wel...
Snap eigenlijk niet waarom je dit aan mij richt, ik gebruik zelf ook Apple-producten en ga ook niet alles lopen -1en waar kritiek in staat. Misschien is dit een soort boze rant naar Tweakers ofzo, maar je begint je post dan wel leuk met "omg jij bent een fanboy!!1" om me vervolgens met onzin aan te vallen. Bok dan alsjeblieft op naar een forum thread :')

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 28 april 2017 14:41]

Voor goede gameplay is de resolutie geen optie belemmering. Alle pixelated games zijn nog steeds mateloos populair. Hele volksstammen spelen pixel games op high-end game consoles en pc's. De mini Famicom en emulators als Mame genieten een enorme populariteit. Dus een groter scherm is een goede keuze voor games die gewoon goed zijn voor de liefhebbers.

[Reactie gewijzigd door Sleurhutje op 28 april 2017 09:05]

Geen optie? Je bedoelt belemmering
Ja dat. Iets met Koningsdag en vroeg thuis toen het weer licht begon te worden of zo. 8)7
Wat gedeeltelijk de 3DS zo'n succes gemaakt heeft is juist de wat minder krachtige hardware. Zo kunnen games redelijk goedkoop ontwikkeld worden en zijn de investeringen kleiner en risico's kleiner. Zo kunnen uitgevers nog eens een gokje wagen en frisse en originele titels maken, en dat zie je ook in de gigantische games lineup voor de 3ds.

De Playstation Vita heeft precies gedaan wat jij hier aangeeft, namelijk de best mogelijke specs in het apparaat stoppen voor super mooie graphics op hogere resoluties. Maarja games ervoor maken was daardoor gelijk een veel groter risico en kijk maar wat er met de Vita is gebeurt.
Adviesprijs lijkt mij veel te duur. Deze had gewoon net als de voorganger rond de 100 euro moeten zijn. Zeker nu de Switch ook op de markt is.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 28 april 2017 09:02]

De prijs wordt veelal bepaald op andere zaken dan wenselijkheid.
Deze zit wat complexer in elkaar. De oude 2DS kon zo goedkoop omdat er slechts 1 scherm in zat (gescheiden door een stuk plastic eroverheen) en er dus geen klap mechanisme nodig was. Daar had je een hoesje bij nodig om het scherm netjes te houden bij transport, bij deze niet. Ervan uitgaande dat 150 dollar zich gaat vertalen in 150 euro lijkt me dit gewoon een hele nette prijs. Zeker voor mensen die geen waarde hechten aan 3D maar toch eens de zeer uitgebreide en veelzijdige game bibliotheek van de 3DS willen spelen.
Dat de 2ds, oude model, 1 scherm had ipv twee weten jij en ik, maar het gros van de mensen niet. Dat zeggende is 150 euro gewoon te duur. 120 euro vind ik dan toch wel de max voor deze handheld.
Dan koop je hem niet zou ik zeggen. Ik verwacht dat deze handheld voor 150 euro gretig aftrek zal vinden bij de doelgroep.
Deze (new) 2ds xl valt dus wel in de 'new' serie van de nintendo handhelds. Daarmee zeker het overwegen waard als het geluid ook wat beter is dan de oude 2ds. Dat hield mij toch ook tegen bij de oude 2ds.

[Reactie gewijzigd door warcow op 28 april 2017 08:58]

Het is idd een "new" Nintendo 3DS-serie apparaat. Dus je kan ook bv Xenoblade Chronicles 3D er op spelen en zijn andere games (Smash Bros bv) wat beter te spelen. En ja, dat kwam ook met betere speakers.
Alleen of de speakers op deze New 2DS XL beter gaan klinken is maar net de vraag, kijk waar ze zitten een mening mens bedekt dat waardoor het geluid slechter of zachter gaat klinken.

En zelfs als je het niet bedekt gaat het anders klinken, geluid is niet meer gepositioneerd richting je gezicht maar helemaal de andere kant op.
Hoop dus echt dat dit een new 3ds xl is zonder 3d. Cpu krachtiger dan de 2ds maar gelijk aan de new 3ds xl? En ram dan? Hoop ook 2 GB. Als dit echt zo is dan instabuy voor mij.

[Reactie gewijzigd door raymondtoonen op 28 april 2017 08:36]

Dan ga ik dat ding zoizo halen
De resolutie mag wel omhoog geknald worden en daarmee de games ook.
Want ik heb de 3DS nog en dat is zonder XL nog wel te doen maar persoonlijk zijn de schermpjes daar te klein. Ga je over naar de XL is de resolutie te laag en zit het er niet zo strak uit.
Ik wil een XL maar dan wel met gewoon degelijke resolutie.

Prijs is opzich wel oke, New 3DS XL is 185, dus deze 35 minder voor alleen geen 3D functionaliteit vind ik niet slecht. En ook een groot verschil met de Switch dus dat is ook wel prima. Maar ik ga niet mijn 3DS hiervoor inruilen, ik speel er steeds minder op.
Voor hogere resoluties hebben ze deze voor:
product: Nintendo Switch
Zijn 3DS-games daar dan ook op te spelen? Dan is het wel het overwegen waard om zo'n apparaat te kopen.
Nee. Misschien dat er wat titels op de virtual console verschijnen in het najaar, maar dat is nog niet bekend.
Laten we hopen dat alles wat op de 3DS komt ook naar de Switch komt, of dat je tenminste de titels die ervoor uit zijn via de virtual console kan spelen. Ik heb bijvoorbeeld Ocarina of Time en alle Dragon quest spellen, maar dat is echt helemaal niks op zo'n klein scherm. Dat is ook de reden dat ik niet door die games heen kwam en ze nu stof lopen te happen. Een Switch is leuk en aardig maar totdat hij de 3DS games krijgt heb je niks aan je hogere resolutie, het doel is om de 3ds games op hogere resolutie te spelen en op het moment heb je daar maar een oplossing voor, een PC met een 3DS emulator.
Waarom zou ik geen 3ds xl kopen voor 40 euro meer? Die heeft betere specificaties.
In ieder geval 2x de horizontale resolutie, maar dat betekent niet per se een betere ervaring. Lijkt meer op een 3ds xl dan ik dacht. Wel vreemd dat de speakers nu voorop zitten en niet meer naast het scherm. Ik verwacht dan iets minder goed stereo geluid, maar misschien ook niet.

Ik ben in ieder geval blij met mijn pc/telefoon combo. Heb ik ook zat keuze gratis games ipv die dure nintendo games.
ik bedoelde het niet kritisch hoor mijn vraag :P .. ik doelde meer of dat echt zo is, want als de 3DS XL alsnog betere specs heeft dan de nieuwe 2DS dan ga ik deze natuurlijk niet aanschaffen aangezien ik zelf een 3DS XL heb.
New 3ds xl is even krachtig, oude 3ds xl is aanzienlijk slechter. Gezien de prijs is het logisch als alleen 3d mist en het design anders is op de 2ds xl.
De 3DS heeft 800x240 resolutie waarvan de 800 wordt opgesplitst voor het 3D effect, zet je 3D effect uit, dan hou je 400x240 over (en een langere batterij duur)
Nee dan houd je 800x240 over volgens de artikelen die ik heb gelezen.
nee 800x240 is dan een verkeerde verhouding. volgens wikipedia:
Hij heeft twee schermen; het bovenste scherm is een 90 mm 5:3 3D-scherm met een resolutie van 800×240 pixels (400×240 pixels per oog)
"the new 3DS is still locked to the same ridiculously low resolution of 800 x 240 pixels as the old 3DS (halved horizontally for each eye when 3D is on)" arstechnica
De techniek is me een keer uitgelegd, maar ik kan het zelf niet goed uitleggen.

Het komt erop neer dat het 3D scherm van de 3DS zo werk, dat deze in 2D modus gewoon 400x240 laat zien. Je heb dus niet de keuze uit óf 3D, óf twee keer meer pixels.
Nee ze zijn hetzelfde op 3d na.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 28 april 2017 15:09]

Niet helemaal: de 2ds xl heeft ook maar één speaker en de (new) 3ds zijn stereo.

Kortom: de 2ds xl: voor mensen met één oog, één oor en een paar tientjes minder. Voor de rest is er de new 3ds xl. :P
New 2DS XL heeft gewoon stereo speakers.

Is ook te zien op de foto.