Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties

Nintendo heeft zijn eerste app onthuld voor iOS. Miitomo komt in maart 2016 uit en is een app, waarin Mii's van gebruikers met elkaar kunnen kwebbelen om zo te zorgen voor een ijsbreker in echte chatgesprekken.

Gebruikers maken in de app Miitomo een Mii aan zoals dat ook kan op de Wii-consoles, waarna de Mii's van vrienden onafhankelijk van de eigenaren met elkaar kunnen kwebbelen. Volgens Nintendo komen gebruikers dan achter onverwachte kanten van vrienden, wat een ijsbreker kan zijn in reguliere chatgesprekken, die ook kunnen plaatsvinden in de app.

Het uiterlijk van de app kenmerkt zich door een cartoonachtige stijl. De chatapplicatie met Mii's komt in maart 2016 uit voor iOS en is de eerste in een serie van mobiele toepassingen van de Japanse fabrikant. Binnen een jaar na de release moeten er nog vier apps van Nintendo verschijnen. De Japanse spelletjesmaker heeft als doel dat meer mensen in aanraking komen met het 'intellectuele eigendom' van Nintendo, waaronder naast Mii's ook figuren als Mario en Zelda behoren. Nintendo zal echter geen bekende games porten.

Daarnaast presenteerde de fabrikant My Nintendo, het systeem van accounts dat Club Nintendo moet gaan opvolgen. Gebruikers kunnen punten verdienen in My Nintendo met het spelen van spelletjes. Club Nintendo hield eerder dit jaar op te bestaan.

Nintendo Miimoto voor iOSNintendo Miimoto voor iOSNintendo Miimoto voor iOSNintendo Miimoto voor iOSNintendo Miimoto voor iOS

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

Waarom geen klassiekers op mobiel maar een chatapp? Omdat retrogaming in japan helemaal niet zo populair is als hier. Mensen gebruiken hun telefoon enorm veel (gaming op mobiel is heel groot in Japan), maar dat wil niet zeggen dat ze Metroid of Zelda 1 willen spelen. Het is dus niet echt aantrekkelijk om een oud spel zomaar te porten, in elk geval niet voor de japanse markt. Een chatapp met Miis daarentegen is wel interessant voor die markt.

Daarbij is inderdaad de besturing ook heel lastig goed te doen op een touchscreen. De elementen die de oude games zo goed (en lastig) maken komen neer op exacte precisie en timing. Vandaar dat men nu nog wel de spellen kent die deze goede controls hadden, maar de spellen die waardeloze controls hadden zijn lang en breed vergeten. Er wordt geroepen om Mario en Contra, maar niet om Jekyll & Hyde of Aero the Acrobat. Nintendo zou op hun eigen legacy trappen als ze deze spellen naar een niet-optimaal medium porten.

Een controller bijleveren is geen optie, want hoe ga je dat onderweg in de metro doen? En hoe ondersteun je de mensen die de accessoire niet aanschaffen? Ja, de Wii had ook accessoires, maar je kan elk spel ook zonder extra plastic meuk spelen.

Dus verwacht geen actie-platformers, maar simpele touchscreen-gerichte spellen. Je moet gebruik maken van de mogelijkheden en beperkingen van het platform, iets waar Nintendo veel ervaring mee heeft.
Volgens mij hoeft besturing geen heel groot probleem te zijn met multitouch. Grote knoppen op het scherm en je komt een heel eind. Alleen moet je inderdaad niet gaan porten, maar games uitbrengen die juist gebruik maken van de mogelijkheden van een smartphone. Denk aan een camera, touch, microfoon, versnellingssensoren, iets wat (bijna) élke smartphone heeft.
Ik denk dat dit een beetje een vingeroefening wordt. Als ik Nintendo was zou ik smartphones als extensie zien van een Nintendo Wii/NX of een 3DS. Wat ik vooral mis is spellen met verhaallijn/diepgang op een smartphone, iets wat handheld gameconsoles wel kunnen bieden.
Voor smartphones is de diepgang ongeveer als tap hier en daar of schuif iets zo snel mogelijk, volgend level.
Volgens mij hoeft besturing geen heel groot probleem te zijn met multitouch.
Ik denk het wel, spelletjes als Mario zijn imo niet te doen op een smartphone, maar ook bijvoorbeeld GTA SA op een smart phone vind ik voor geen meter werken, de besturing is voor mij zo slecht dat ik het niet wil spelen

ik game tegenwoordig niet veel meer op me telefoon, maar heb het vrij veel gedaan en kan me geen spel bedenken buiten simpele games die goed werken op een mobieltje
Wat mij wel opvalt dat deze app enkel voor iOS is. Er zijn toch al wel verschillende nieuwsberichten langsgeweest die Nintendo en Android aan elkaar koppelden. Grote vraag is dus: Waar is de Android app?

- nieuws: Gerucht: Nintendo ontwikkelt Android-tablet voor educatie
- nieuws: Augmented-reality-game Pokémon Go komt in 2016 naar Android en iOS
- nieuws: Gerucht: Nintendo NX-console draait op aangepaste versie Android
Vandaag komt de eerste game van Nintendo op android uit.

http://www.neowin.net/new...artphone-game-on-thursday
Dat is deze game. Miimoto werd donderdagochtend (Japanse tijd) aangekondigd. En gelijk vertraagd naar Q1 2016. Oorspronkelijk zou de game dit jaar nog uitkomen.
Heeft er denk ook mee te maken dat Android niet zoveel markt aandeel heeft in Japan.

[Reactie gewijzigd door JerX op 29 oktober 2015 08:27]

Leuk idee maar ik ben benieuwd hoe het in de praktijk gaat uitpakken. Waar gaan de Mii's bijvoorbeeld 'onafhankelijk van de eigenaren' over chatten? Daar moet toch enige info van de eigenaar zelf in zitten zou ik denken anders krijg je gesprekken van het niveau animal crossing en daarmee ontdek je niet echt 'onverwachte kanten'.
Ik denk dat het veel op Tomodachi Life gaat lijken, wat een erg leuke game gebaseerd op Miis is en, vooral in Japan, erg populair is.
Ik zie die vergelijking niet zo. Tomodachi Life is een Life Sim. Dit is een chat applicatie. Er is geen eiland, appartement, fontein of discotheek in dit spel.
een soort lite versie dus, het leuke aan Tomodachi life is de rare random gesprekken die je Mii's hebben met elkaar.

Mijn dochters lachen het uit als ze c3po zien praten met mijn bassie mii en dan rare voorstellen zien doen (na de NL update is het een geweldig spel voor families)
Leuk dat ze dat op iOS doen, maar voor de 3DS zelf wordt ook al jaren om zo'n app gevraagd, en daar hoor je niets van?
Ik verwacht dat dit ook op de 3DS gaat uitkomen. Helemaal omdat het met het "Nintendo Account"-gebeuren gaat werken.
Lol nintendo kan best leuke dingen maken maar de omschrijving, plaatjes en functionaliteit van deze app spreekt mij echt totaal niet aan. Ik denk dat veel mensen teleurgesteld gaan zijn. Misschien was het verwachtingspatroon ook te hoog. Nintendo wil duidelijk een hardware company maken en zal zijn games echt wel alleen op de aankomende NX uitgeven.
Als je werkelijk dacht dat Nintendo hun oude/bestaande games zou gaan porten dan heb je niet op zitten letten. DIRECT bij de aankondiging van de samenwerking met DeNA werd expliciet aangegeven dat er geen bestaande games geport zouden worden.

Een game met Miis in de hoofdrol was dan ook één van mijn verwachtingen, naast iets als Animal crossing. Het is duidelijk dat mijn gedachten daar redelijk correct zijn.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 29 oktober 2015 08:53]

Haha deze zag ik wel aankomen! Als of Nintendo hun characters naar Smartphones gaat porten :P Ben blij dat ze dat niet gaan doen, speel Nintendo games liever op een Nintendo :)

[Reactie gewijzigd door JerX op 29 oktober 2015 08:24]

Als deze app alleen naar iOS komt dan heeft het al geen zin.
Sowieso moeten ze ook met een Android en W10 (universal) app komen.
De uitgaven per iOS device zijn veel hoger dan per Android device. Ik begrijp het heel goed.
Waar gaat de wereld naar toe?!

Een chatapp die als hulp moet dienen om gespreksonderwerpen te verzamelen zodat je makkelijker met iemand een gesprek kunt aanknopen?

Onze apparaten worden steeds slimmer en wij steeds asocialer.... :?
Dit doet me heel erg denken aan Microsoft Comic Chat uit de jaren 90, was toen erg leuk als je met meerdere in een kanaal zat die dit deden/hadden.
Tjonguh jonge... leren ze het dan nooit? Ze moeten gewoon een paar toffe games naar iOS brengen. Waarom haken ze niet in op de behoefte om oude klassiekers te spelen? Via iOS kunnen ze er goed geld aan verdienen.
Vanwege besturing? Of eigenlijk gebrek ervan? Voor Nintendo is het niet handig om Super Mario Bros. met touchscreen besturing uit te brengen. Dat werkt NIET. Gelukkig weten zij dat ook!
Ik zie Mario Party wel potentie hebben op mobiele platvormen. De besturing is daar vaak 1 of 2 knoppen.

[Reactie gewijzigd door Deem op 29 oktober 2015 07:54]

Of Warioware, en dan net als in de Wii-versie de controller (telefoon) doorgeven bij multiplayer :D
Dat werkt prima, helemaal voor zo'n simpel opgezet spel als Mario.

Bv: Giana Sisters' van Kaasa solution GmbH
https://appsto.re/nl/AlcTu.i

Verder vind ik dat Nintendo hiermee bevestigd dat ze nog in 2006 leven. Een Chatapp met Mii's.... Zucht.

[Reactie gewijzigd door nexhil op 29 oktober 2015 07:17]

Ik heb meerdere Mario-achtige games gespeeld op mijn telefoon, ze hebben allemaal hetzelfde probleem. De besturing is gewoon waardeloos op een touchscreen. En als je denkt dat Mario "simpel opgezet" is dan zit je er ook kilometers naast, er zit héél veel in timing, en richting van sprongen ed. Iets wat gewoon NIET gaat met enkel touch controls.

Dit is iets wat je wel leert wanneer je veel met Super Mario Maker bezig bent ;)
Bv: Giana Sisters' van Kaasa solution GmbH
https://appsto.re/nl/AlcTu.i
Die heb ik geprobeerd maar ben nooit voorbij het eerste level gekomen vanwege de besturing.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 29 oktober 2015 07:20]

Nou heb ik paar GBA games op mijn telefoon, en games als pokémon of rpg's lukt probleemloos, echter ben ik het absoluut mee eens dat games als Mario of Metroid gewoon door de benodigde timing zeer slecht speelbaar zijn met touch knoppen.

Dan hoor ik mensen zeggen "dan gebruik je toch een bluetooth controller?" maar dat ontgaat compleet z'n doel, als ik fysieke besturing wil neem ik de veel handigere 3DS of PS Vita mee die daarvoor bedoelt zijn, in plaats van klooien met een lompe extra controller.

Mensen leren het nooit, speel eens GTA of Tomb Raider met touch knoppen op je telefoon en daarna met een controller, een wereld van verschil (zo waren er meerdere missies die ik alleen met een controller op mijn telefoon met GTA kon uitspelen, vanwege precisie en timing).

Geldt precies hetzelfde voor Nintendo games, oude games porten werkt niet altijd, alleen bij games als pokémon of final fantasy, Nintendo zou specifieke games moeten maken voor touch besturing en dat ontgaat hun doel van exclusiviteit, je koopt immers een Nintendo console vooral voor Nintendo games en pas daarna de rest, aangezien de rest ook op een PS4 of XBO speelbaar is.

Daarnaast is het nog niet bekend wat de andere 4 games zijn, en aangezien die een volle prijs hebben voor volledige game zonder in-app aankopen denk ik dat nu klagen dat Nintendo in 2006 leeft onzin is.

(Overigens, als je PS3 vs PS4 en X360 vs XBO vergelijkt, is er ook vrij weinig verschil, alle 3 de bedrijven hebben een eigen strategie en al die strategieën hebben zo hun voor en nadelen).

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 29 oktober 2015 07:52]

Rpgs gaan idd beter op een telefoon. Bij Nintendo is dat alleen Pokémon, Paper Mario en Mario & Luigi-serie. Pokémon heeft al meerdere mobiele games, en Paper Mario krijgt binnenkort al een nieuwe game.
Ze zouden natuurlijk ook een soort controller kunnen bouwen die om je iphone o.i.d. past. Ze maken nu ook allemaal accessoires voor bij de wii, waarom geen accessoire voor de smartphones. En dat dan dus samen met een gave ios game zoals nintendo dat kan.
Die controller zijn juist gekomen door de vraag uit de markt.
De vraag is gecreëerd, er was door een niche groep vraag naar op iOS dat later groter werd, alsnog slaat het nergens op om een telefoon mee te sleuren die pak weg 5,5 inch is en dan nog een controller erbij, en aangezien meeste telefoons een eigen formaat en schermgrootte hebben, kom je uit op een mount.

Dan is zelfs een lompe Nvidia Shield meesleuren nog handiger ook dan een smartphone EN een controller mee nemen.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 29 oktober 2015 08:06]

Touch knoppen geven niet de feedback die normale fysieke knoppen wel doen, dat is een feit.

Betreffende dat spel, ik heb die uitgespeeld maar wel af en toe met veel frustratie vanwege de besturing, stel je nu eens voor dat je bijvoorbeeld een op timing gebaseerde Nintendo spel met touch knoppen gaat spelen, een spel dat gemaakt is voor een apparaat met fysieke knoppen.

Ik heb meerdere Mario games op mijn telefoon gespeeld, op een bepaald moment zit je vast vanwege de besturing, waar ik op mijn GBA of laptop met enige moeite door de hele moeilijke levels kom, lukt dat niet op de telefoon of pas na veel frustratie, het spel is door de besturing gewoon niet meer leuk.

Nintendo moet gewoon specifiek voor touchscreen games maken, alleen zo kun je een leuke spel creëren, spel dat ervoor gemaakt is.

Overigens stomme keuze dat ze de app alleen voor iOS uitbrengen, er er zijn ook nog miljoenen vooral Android gebruikers, meeste kids hebben een Android telefoon of tablet, zo spreek je meer kinderen aan met zo'n app.
Ik heb de nieuwere versie op mijn Wii U uitgespeeld ;)
ik denke eerder dat jij nog in 1989 leeft. Nintendo wilt niet terug naar de oude manier van gamen. Ze zoeken nieuwe dingen op. En ja, niet alle nieuwe dingen lenen zich voor platformers, fps games of mario kart.
Games als Mario kart zouden juist prima kunnen op een smartphone, want feitelijk doe je met de bewegings sensor van de Wii (de oude) hetzelfde. je beweegt je kart door je device te kantelen. Er zijn ondertussen al veel (serieuzere ook) racers op iOS.

Er zijn ook al zat shooters die zich prima lenen met Touch screen, zoals 'Dead Trigger'. Nee precies ik zit vast in 1989.

[Reactie gewijzigd door nexhil op 29 oktober 2015 14:40]

Dan ben jij ook iemand die fps games als Quake en Unreal prima op een console vindt draaien.

Vergelijk die games die je noemt eens met wat er op de 3ds uitkomt, en zeg me nog eens dat ze "goed" zijn. Nintendo maakt nieuwe games voor een platform. Jij probeert oude games op ongeschikte platformen te duwen. Red Alert 2 op je mobiel! Je kunt toch clicken met je vingers enzo! Gewoon doen!
Shooters spelen ook prima op consoles. Blijkbaar is er de afgelopen jaren een generatie gamers ontstaan die de moeite niet meer neemt om ergens aan te wennen. Of zulke compleet achterlijke (vooral pc) fanboys zijn geworden dat alleen hetgeen wat zij gebruiken goed (üB3R1337 Masterace) genoeg is. Als shooters niet te spelen waren op consoles dan verkochten ze niet als zoete broodjes.

Ik kom van de PC, van toetsenbord en muis af en ik speel tegenwoordig alleen nog maar op de grote consoles, iPhone/iPad en soms de DS.

Andersom werkte het trouwens ook, Angrybirds op de Wii, herinner je je die nog? Is er niet voor gemaakt maar werkte er toch prima op.
Kom onder je steen vandaan en slinger je controller gewoon door de lucht om een vogel weg te schieten! Gewoon doen!

Het gaat er vooral volgens mij dat bepaalde mensen, ook die hier zo hard roepen dat het niet werkt, vooral bang zijn dan nintendo zijn identiteit kwijt raakt zoals dat met SEGA gebeurd is.
Daar is wat voor te zeggen maar voor veel mensen maakt het niet uit of ze feedback van een knop krijgen, mensen groeien in deze tijd op met touch controls etc. Ze zijn gewend om films en games op mobiele apparaten af te spelen. Dat het niet jouw wereld is, dat is een 2e. Maar net als met Sega die Sonic later ook op de Gamecube liet rondrennen is iedereen erover heen gekomen.

p.s. Red Alert werkt op de iPad prima. Dat je er geen wereldkampioen mee wordt is duidelijk. Maar zoals hij naar de iPad is gebracht een paar jaar terug is hij prima bij het zwembad, tijdens een vlucht of in bed te spelen ja.

[Reactie gewijzigd door nexhil op 29 oktober 2015 15:09]

Ja nexhil heb je helemaal gelijk in, ik heb Giana Sisters op Android en het bestuurd best goed ja met touchscreen, maar ja het werkt het best met GamePad, zo als die van MOGA, die er ook al een tijd is voor Apple phones, zo als de erg goeie MOGA REBEL Premium Controller.

Maar ik ben er mee eens dat Nintendo is wat goede spellen uit moet brengen voor IOS en Android, net als wat SAGA nu nog doet, want anders gaan ze langzaam de zelfde kant op als Amiga, Atari, en bestaan ze niet meer, wat erg jammer is.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 29 oktober 2015 16:52]

De eerste game die fatsoenlijk met touchscreen besturing werkt, behalve Wordfeud en Angry Birds, moet nog bedacht worden.
sorry hoor, maar je ontkracht zojuist zelf met twee voorbeelden je eigen stelling ;)
Gelukkig maakt Nintendo geen Wordfeud of Angry Birds-achtige games ;-)

Ik bedoel dus, platformers en dergelijken werken niet lekker met touchscreens. Je vingers zitten midden over de actie heen. 3D-shooters werken ook niet prettig om diezelfde reden. En je kunt niet van een Nintendo-consument verwachten dat ze dan maar losse gamepads oid gaan kopen.

Nintendo garandeert dat hun software op hun devices goed werkt. Je kan dan niet aankomen met "hee maar mijn Mario Galaxy iOS versie werkt niet op m'n iPhone 3GS meer!!!" of "het loopt zó traag, wat een ellende maakt Nintendo toch" omdat je niet helemaal de meest recente hardware hebt.
Wat dacht je van Hearthstone, Ridiculous fishing, Lara Croft Go, Fallout Shelter, Candy Crush?
Wanneer zijn dat platformgames geworden?
Niet..

Ik refereerde naar de volgende comment van jou:

"De eerste game die fatsoenlijk met touchscreen besturing werkt.."
Zijn Wordfeud en Angry Birds dan platformers? 8)7

Overigens zijn de Infinity Engine games als Baldur's Gate 1&2 en Ice wind Dale als Enhanced Edition ook erg goed mobiel te spelen.
Via iOS kunnen ze er goed geld aan verdienen.
Dat zegt men wel, maar hoeveel mensen zijn daadwerkelijk bereid om geld neer te leggen voor een oude klassieker?

Beantwoord zelf bijv. deze vraag. Hoeveel zou jij betalen voor een oude klassieker?

(Als vergelijkingsmateriaal, Mario 3 wordt momenteel nog steeds door Nintendo verkocht voor 5 dollar in de VS.)
Men betaalt toch ook voor klassiekers in de wii online shop?
En ze kunnen het in ieder geval proberen. Porten lijkt me niet zo heel moeilijk. Makkelijker dan zo'n 'spel' uitbrengen. Hoewel Japanners daar wel van smullen.