Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 75 reacties

Alle smartphonegames die Nintendo en DeNa momenteel samen ontwikkelen zullen free-to-play zijn, zegt de directeur van DeNa. Hoogstwaarschijnlijk betekent dit dat de bedrijven inkomsten willen genereren uit in-app-verkopen.

Isao Moriyasu, ceo van DeNa, sprak over de games tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers schrijft de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal. Eerder maakte Nintendo al bekend dat de samenwerking tot maart 2017 moet uitmonden in vijf mobiele games. Hoeveel van die games momenteel in ontwikkeling zijn, wil de ceo niet zeggen.

De eerste van de vijf apps is Miimito. Nintendo kondigde deze iOS-app, die in maart 2016 verschijnt, eind oktober aan. Aanvankelijk zei Nintendo dat de eerste smartphone-app nog in 2015 zou verschijnen. Bovendien is dat feitelijk geen game, maar een chat-applicatie.

DeNa kan dankzij de samenwerking gebruikmaken van de karakters van Nintendo-spellen. Toen beide bedrijven de samenwerking aankondigden, zeiden ze dat er geen ports van bestaande Nintendo-games verschijnen, in alle gevallen gaat het om nieuwe spellen.

Hoe uitgebreid de nieuwe free-to-play games zullen zijn is niet bekend. Hoewel DeNa geen uitspraken heeft gedaan over in-app-aankopen, is het echter zeer aannemelijk dat gebruikers in de app betalingen kunnen doen. Vrijwel alle free-to-play-games, waaronder die van DeNa, werken volgens dat model.

Nintendo Miimoto voor iOSNintendo Miimoto voor iOSNintendo Miimoto voor iOSNintendo Miimoto voor iOSNintendo Miimoto voor iOS

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (75)

Toch merkwaardig dat Nintendo deze keuze maakt. Als CEO zou ik eerst de meest gevierde franchises naar de app-markt brengen. Denk hierbij aan Pokemon, Zelda en Mario games (super mario, mario kart). Overigen dan ook niet van F2P geneuzel, maar gewoon one-time-buy.

De enorme fanbase van Nintendo is praktisch een garantie dat je er hiervan miljoenen gaat verkopen. Daarnaast zijn het games die ze tot in de vingertoppen beheersen en ze dus weten hoe ze een solide game neer moeten zetten. Als je wilt zou je nog extra in-app aankopen kunnen plaatsen (extra pokémons, items in zelda, etc.), niet heel fraai, maar wel een optie.

Pas daarna zou ik me aan nieuwe IPs gaan wagen en mogelijk F2P modellen invoeren. Volgens mij profileren ze zich op deze manier direct verkeerd.
Er komt dan ook een Pokemon game uit met in-app aankopen. Soort Google Ingress, maar dat met Pokémons. Die kwam ergens begin 2016 uit als ik me goed herinner.

Edit: artikel gevonden:

Tweakers nieuwsbericht
nieuws: Augmented-reality-game Pokémon Go komt in 2016 naar Android en iOS

Bron waarbij in-app aankopen worden bevestigd
http://www.pokemon.com/us/pokemon-video-games/pokemon-go/

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 11 november 2015 15:59]

Bedankt en excuus Fox jij had al een link geplaatst.. zal ik de mijne verwijderen ?
Ik denk ook wel dat bijvoorbeeld Mario of Zelda een instant hit zou zijn, maar ik denk dat Nintendo zich dan helemaal in de vingers snijdt. Er is dan namelijk helemaal geen reden meer om een handheld of een Wii te kopen. Het is gewoon beschermen van de eigen markt.

In mijn ogen zou Nintendo alleen nog software moeten maken, ze weten prima hoe ze een game neer moeten zetten. Om goede hardware te ontwikkelen is gewoon veel geld nodig, en dat heeft Nintendo niet, of ze hebben het er niet voor over.
Ze weten prima hoe ze een game moeten maken, en ze weten dus ook dat een beetje serieus gamen helemaal niet gaat op een smartphone en dat je fysieke knoppen nodig hebt en een batterij die niet na 3 uur leeg is (en je dan ook gelijk onbereikbaar bent).

Smartphones zijn geschikt voor sommige games, maar niet voor bijv. een Mario of een Zelda. Ik ben heel tevreden met mijn 3DS terwijl ik ook elk jaar een nieuwe smartphone heb waar ik ook op zou kunnen gamen. Toch doe ik dat zelden omdat het me gewoon niet bevalt.
Dan kan Nintendo er een mooi controller voor bij maken. Er zijn al veel controllers te koop die OK werken met Android (en waarschijnlijk IOS), maar voorlopig wordt de Playstation-3-controller toch het meest geprezen voor bij Android, dacht ik. Er zijn ook controllers waar je je telefoon in vastklikt opdat je maar één ding hebt om vast te houden, in plaats van aparte controller terwijl je telefoon op tafel ligt.
Ik ben het niet eens met beide punten.
Ik denk ook wel dat bijvoorbeeld Mario of Zelda een instant hit zou zijn, maar ik denk dat Nintendo zich dan helemaal in de vingers snijdt. Er is dan namelijk helemaal geen reden meer om een handheld of een Wii te kopen. Het is gewoon beschermen van de eigen markt.
Ik denk het juist niet, een bestaande game porten naar een handheld is geen goed idee. Mensen die zeggen dat emulators goed werken op een smartphone, moeten maar eens met een echte handheld spelen.
Daarnaast zit er een groot risico aan om een succesvolle icoon in te zetten op een markt die overspoeld wordt door slechte games als candycrush en andere adware games. Dit kan zorgen voor een slecht imago. Denk maar aan de Zelda games voor CD-i
In mijn ogen zou Nintendo alleen nog software moeten maken, ze weten prima hoe ze een game neer moeten zetten. Om goede hardware te ontwikkelen is gewoon veel geld nodig, en dat heeft Nintendo niet, of ze hebben het er niet voor over.
Vind ik een beetje een gewaagde uitspraak. De meeste ps4 en xbox users schreeuwen het, (ws ivm eigen belang). Echter, is dit niet perse een logische zet, zoals dit bij Sega wel was in de jaren 90. Om drie redenen:
  • De Wii was de best verkopende console van zijn generatie! De DS de nummer 2 best verkopende console ooit, maar nummer 1 best verkopende handheld ooit. Dus het is onzin om dan nu te zeggen: "kom laten we alleen software gaan maken." Sterker Nintendo maakt zelfs weer winst. sinds 2 jaar.
  • Nintendo wil zijn eigen ecosysteem zodat ze vrij zijn in het ontwikkelen van succes- en onsuccesvolle accessoires.
  • Nintendo heeft als visie om concoles te maken die wat goedkoper zijn de rest, zodat een groter marktaandeel kunnen penetreren. De SNES was toen relatief goedkoop en had dan ook niet al te beste hardware. Zelfde geld voor de Wii en nu gedeeltelijk voor de Wii U.
Edit: stukje over best verkopene concoles verbeter, na opmerking "Pieeeeeee".

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 11 november 2015 17:39]

De Wii is verre van de best verkopende console ooit, die eer gaat naar de PS2. Wii staat zelfs maar 5des volgens Wikipedia
@Pieeeeeee

De Wii was wel de best verkopende console in zijn generatie (Wii X360 PS3) en een 5e plaats over alle uitgekomen consoles in de geschiedenis is niet slecht.

[Reactie gewijzigd door drakonl op 11 november 2015 17:01]

De Wii valt buiten die generaties omdat het juist niet meedeed met de spec-standaard. De Wii was grafisch aanzienlijk minder en de reden dat het zo goed verkocht was het aparte concept waarmee het een console werd voor mensen die normaal gesproken niet tot de groep gamers gerekend kunnen worden.

Wat dit betreft is het ook interessant om te zien hoe de game-verkopen het doet, gezien het idee dat de Wii na het spelen van de typische Wii-games gewoon in de kast is beland na een klein tijdje en bij een veel kleinere groep het echt dè game-console was ten opzichte van bij. de PS3. Als je kijkt naar de gameverkopen, kijkt dit inderdaad het geval te zijn, aangezien die in het voordeel zijn van de PS3.
http://www.vgchartz.com/platform/2/wii/
http://www.vgchartz.com/platform/3/playstation-3/

De typische Wii-games verkopen goed, en ook de grote Nintendotitels, maar lager in de lijst dalen de verkopen sneller dan bij de PS3. Uiteraard heeft dit ook met de beschikbaarheid van games te maken waardoor de Wii snel een minder interessant game apparaat werd (voor echte gamers zegmaar), maar dat is natuurlijk ook een kip-ei verhaal.
Hoeveel heeft Nintendo met de Wii verdient in verhouding met Sony en de PS3 ?
Eigenlijk klopt dit niet. Ze staan dan op de derde plaats van home consoles. En je moet niet naar de gemengde cijfers kijken. Ook is het een feit dat het de beste uit zijn generatie was.
Naast wat Pieeeeee zegt, de Wii is niet de meestverkochte console en ook niet "by far"... De SNES was toendertijd zeker wel uitgerust met de beste hardware en had ook bijv. een betere sound chip. Ook de N64 was krachtiger dan de PS. De GameCube was krachtiger dan de PS2. Pas sinds de Wii is Nintendo het gaan doen op relatief minder krachtige hardware.
Naast wat Pieeeeee zegt, de Wii is niet de meestverkochte console en ook niet "by far"... De SNES was toendertijd zeker wel uitgerust met de beste hardware en had ook bijv. een betere sound chip. Ook de N64 was krachtiger dan de PS.
De SNES had best goede hardware en met 8 audio kanalen een redelijke audio chip. Echter was de SNES niet de snelste concolse van zijn generatie. Je had bijvoorbeeld de NEO GEO, 3DO en de CD-i. Alle drie een stuk sneller en meer features. Waren ook alle drie een stuk duurder en verkochten ook minder goed.
De GameCube was krachtiger dan de PS2. Pas sinds de Wii is Nintendo het gaan doen op relatief minder krachtige hardware.
de gamecube was wel een stuk goedkoper dan de PS2,$100,- om precies te zijnn. Ik weet nog goed, dat de PS2 in de Nederland meer van F1000,- kostte.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 11 november 2015 17:37]

[...]

Ik denk het juist niet, een bestaande game porten naar een handheld is geen goed idee. Mensen die zeggen dat emulators goed werken op een smartphone, moeten maar eens met een echte handheld spelen.
Daarnaast zit er een groot risico aan om een succesvolle icoon in te zetten op een markt die overspoeld wordt door slechte games als candycrush en andere adware games. Dit kan zorgen voor een slecht imago. Denk maar aan de Zelda games voor CD-i
Ben het deels met je eens. Ik zou ook niet kiezen voor bestaande games porten. Maar een Mario platformer ontwikkelen voor de smartphone zou volgens mij niet eens zo'n slecht idee zijn. Iets vergelijkbaars met "Goblin Sword". Het moet dus dan echt een spel zijn voor de mobile device en niet een uitgebreide spel zoals op de consoles. Why not? Verder is slecht imago subljectief. Blijkbaar zijn er een boel mensen die geld neerleggen voor Candy Crush (not me by the way). Het bedrijf is ook recent gekocht voor een paar miljard.

Ik denk juist dat er erg veel behoefte is naar kwalitatief goede smartphone games.

[Reactie gewijzigd door UncleSam op 11 november 2015 16:53]

Als Nintendo alleen maar software gaat maken voor andere platformen dan is het einde nabij voor Nintendo en hun franchise en hun spelers.
De enorme fanbase van Nintendo is praktisch een garantie dat je er hiervan miljoenen gaat verkopen.
Die enorme fanbase valt wel mee. De verkopen van de Wii U en de 3DS bij elkaar opgeteld is een stuk lager dan die van de Wii en de DS. Nintendo wil de mobiele markt betreden om juist hun fanbase te kunnen vergroten.
Free2Play is eigenlijk niet veel meer dan een veredelde demo. Zoiets hoort sowieso gratis te zijn.
Raar statement. Als ik synoniemen gebruik zeg je dit eigenlijk:

"Gratis games zijn niet meer dan een veredelde demo gezien ze sowieso gratis horen te zijn"
Nintendo aan de free to play met in-app purchases :'(
Je kan er om huilen, maar wat is het alternatief? De console moet het afleggen tegen Sony en Microsoft (in ieder geval op dit moment) en handheld consoles zijn net als mp3 spelers overbodig geworden door smartphones. En op smartphones willen mensen niet meer relatief grote bedragen voor spelletjes betalen (maar trappen er wel makkelijk in om met microbetalingen toch grote bedragen te betalen).
Handheld consoles overbodig? Nintendo heeft 150 miljoen Nintendo DS'en (en gerelateerden) verkocht en dik 50 miljoen 3DS'en in de laatste 10 jaar
Je hebt het dan wel over de laatste 10 jaar, een periode waarin de smartphone voor het grootste deel van de tijd niet krachtig genoeg was om een serieus alternatief te bieden. Tegenwoordig outperformed een smartphone de nintendo DS en zijn er voor de smartphone ontzettend veel games beschikbaar. Dat zijn vaak ook nog eens casual games, een genre waarin Nintendo ook groot was. De tijd haalt Nintendo op dit moment gewoon in (of heeft Nintendo al ingehaald). Op console gebied kan men lang niet meekomen met Sony en Microsoft.
een smartphone/tablet van ¤300+ welteverstaan

Tenzij ze jongeren vanaf 6-7 jaar al een semi-flagship willen geven voor hun verjaardag zie ik nog genoeg brood in de handheld serie.
De 6-7 jarigen spelen massaal op tablets en telefoons tegenwoordig. Een handheld is echt legacy aan het worden. Ook smartphones met een lagere prijs halen nintendo ds performance vaak makkelijk. Een tablet van 100 a 150 euro idem. En omdat de vriendjes en vriendinnetjes ook een tablet of telefoon hebben gaat vrijwel iedereen over. De markt voor handhelds is echt stervende.
Heb jij kinderen? Mijn neefjes en nichtjes die net op de basisschool zitten hebben allemaal enorm veel plezier op de DS en gebruiken de iPads etc alleen voor YouTube. Ja, er staan ook spelletjes op, maar die vinden ze lang niet zo leuk als met fysieke knoppen Mario spelen.
Ja en deze laten de DS in de hoek liggen sinds de komst van de tablet. Bij hun vriendjes en vriendinnetjes is het hetzelfde. Fysieke knoppen zijn leuk en geven een andere ervaring maar zijn voor het gros van de huidige games overbodig.
Ja en deze laten de DS in de hoek liggen sinds de komst van de tablet. Bij hun vriendjes en vriendinnetjes is het hetzelfde. Fysieke knoppen zijn leuk en geven een andere ervaring maar zijn voor het gros van de huidige games overbodig.
Voor zowel de Mario- (alsmede alle andere platformgames) als Zelda formules zijn touchscreens daarentegen weer totaal niet geschikt, dan worden het van die klunzige games met voor de helft "knoppen" op het touchscreen waar er al teveel van zijn, dat je voortdurend met je vingers over de spelwereld heen zit te wapperen. En hoe ga je dat met die vechtgames doen a la Street Fighter? Denk dat je dan na een maand een nieuw scherm kan gaan installeren :')

Dat zou absoluut afbreuk doen aan die series. Touch is niet overal geschikt voor, en Nintendo heeft dat goed begrepen met de 3DS en Wii U. Touchscreen voor maps en inventory beheer e.d., maar voor daadwerkelijke besturing van je karakter gewoon knoppen. En ontwikkelaars hebben het geprobeerd: ik kan me een recente Kirby game voor de Wii U herinneren waarbij je alles met het touchscreen deed, en ik vond het niet relaxed spelen met 1 hand terwijl je met de andere alleen maar die gamepad omhoog hield.
Dus bah nee, platformers speel je met een D-pad en een paar knoppen.

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 11 november 2015 20:26]

Inderdaad en die spelen alleen maar free to play of laten de buurjongen deze smart devices softmodden.. hebben deze gebruikers wel in de gaten dat hun juist hun eigen plezier om zeep helpen ?

Consoles en handhelds zullen er altijd zijn en blijven ik vrees meer voor de ontwikkelaars en uitgevers van smart devices software.
Een 3DS kost ~180 euro, een beetje telefoon kost ook zo'n 150.
Gecombineerd dus een redelijke mid-range smartphone...
Binnenkort bij de locale telecomboer in buurt, de Nintendophone 4G+ met OLED-scherm, 3200mah batterij, uitschuifbare gamepad, 64 GB storage waarvan 32GB dedicated voor games en een Apu gebaseerd op de cortex a35 architectuur.

...zonder gelach, ik gooi de mijne direct van 7 hoog uit het raam en ga alvast in de rij staan.

[Reactie gewijzigd door Totoro88 op 12 november 2015 01:15]

Alleen vergeet je even dat de meeste gamers liever knoppen hebben i.p.v. touchscreens. veel spellen lenen zich eigenlijk dan ook totaal niet voor een touchscreen. Kijk bijvoorbeeld naar de GTA III trilogy die op iOS is verschenen. Het werkt, maar in alle recensies blijven ze de onhandige besturing aanhalen.

Komt voornamelijk omdat je geen feedback krijgt van een touchscreen.
Maar dit zal de jongere doelgroep niet hinderen, deze groeit op met touch en kent de knoppengamepad niet zoals oudere gamers(zeg de 18+ genneraties).
En wil je knoppen voelen? }>
Plug je toch gewoon een usb gamepad aan je mobiel of tablet. :9
Gelukkig bestaat de grootste groep gamers uit de 30~40 jaar qua leeftijd ;) Helaas is dat nét niet de doelgroep van Nintendo gok ik.

Gamepad aansluiten op een mobiel of tablet zal ik nooit begrijpen. Hoe houd je je scherm dan nog vast? Ergens tegenaanzitten werkt ook niet echt, valt de hele tijd weer om. Ik kan er iig niet aan wennen :P
Ik denk dat juist die mensen wel (onderdeel van) de doelgroep zijn voor Nintendo. Dat zijn de mensen die zijn opgegroeid met de NES en daar nog zeer nostalgisch over zijn. Ik ben net zo :P
Gamepad aansluiten op een mobiel of tablet zal ik nooit begrijpen.
Dus je probeert zeg maar een soort 3DS te maken van je telefoon, maar dan een heel onhandige variant :') Dat men dat soort fratsen probeert uit te halen bevestigt dat touchscreens gewoon niet geschikt zijn voor bepaalde game genres.
Oefening baart kunst :*)
Hoe ik het zelf doe is een xbox360 controller met usb aansluiten op mijn mipad. Mijn ervaring is dat zo'n beetje elk spel dat K9 optimised is met een gamepad overweg kan; sterker nog ook random spellen uit de store... en dat speelt toch een stuk lekkerder dan alleen met touchscreen.

De meeste lol heb ik gehad door een C64 emulator te downloaden en Pirates! te spelen met xbox 360 gamepad.
Mijn tablet zit in een case waarin hij rechtop kan staan; dus moeilijk doen is ook niet nodig; een tafel of bankleuning wel :).
Dat de situatie op het moment voor Nintendo en de fans te wensen overlaat verschilt per persoon maar in het algemeen is er inderdaad te wensen over.

Het cliché verhaal over Nintendo is een oud script in een nieuw tijdperk vertaald en zal nog vele malen vertaald worden :*)

Ik ben ook weinig bezig met smartphones maar laten we hopen dat huidige 2015 smartphones het kunnen opnemen tegen handhelds uit 2004 en vernieuwde 2014 versies die weer gebaseerd zijn op de 2004 modellen.

Veel gamers zeggen hetzelfde maar hoe wil je handheld en console software op touchscreen spelen.. en hoe kun je het ervaren als er geen officiële software door Nintendo op smartphones ooit is gelanceerd ?
Ja, ik snap dat ze in smartphoneland DOA zouden zijn met het oude prijsmodel (Waar ze vrolijk nog ¤40 vragen voor Mario Kart DS van 10 jaar oud)), maar ik kan maar moeilijk geloven dat dit de kwaliteit van de spelletjes ten goede komt.

En volgens mij is juist de handheld markt het bolwerk van nintendo, zowel de DS als 3DS waren/zijn een geweldig succes, de laatste ondanks de opkomst van tablets etc..

Afijn, ze zullen er zelf beter over hebben nagedacht dan ik, maar heb er toch geen erg positief gevoel bij
Ik denk dat je gelijk heb. Voor mijn gevoel is het wat anders om iemand voor 40 euro waar voor zijn geld te geven met een spel, of een spel zo in te richten dat de speler om de zoveel tijd weer zijn portemonnee moet trekken.
Voor mezelf als jong volwassenen geef ik je gelijk dat MP3's en handheld consoles overbodig zijn, voor mijn kinderen gaat dit echter absoluut niet op.
Die wil ik liever een losstaande MP3 of handheld console geven tot een bepaalde leeftijd.
Werkt prima hoor. Pokémon Shuffle wel eens gespeeld? Kan op 3DS en op Mobile tegenwoordig. 100% gratis te spelen en alles is gratis te unlocken. Ja, je kunt er geld in stoppen om zo meer/sneller te spelen en sneller dingen te unlocken maar dit is absoluut eigen keuze.

Verder ook he-le-maal géén reclame dus echt een top-game voor Mobile/phones. Lekker even 5 minuten op de WC, bijvoorbeeld :) Of speel jij de hele dag op je telefoon?
Mwa, net pokemon shuffle een rondje of 20 gespeeld, en om nou te zeggen dat ik er warm van wordt.. doet me nogal aan als bejeweled/candy crush clone #582, ditmaal met een pokemon sausje er overheen.

Inderdaad prima om vijf minuten op de wc stuk te slaan, maar als dit de toekomst van nintendo moet worden, geef mijn portie dan maar aan fikkie
Zonde. Ik spreek denk voor vele hier als ik stel dat Pokemon, Zelda, Super Mario etc graag zou willen spelen op mijn android. Nu moet het enigszins illegaal met emulators: ik gun Nintendo absoluut een paar euro per topper, maar wordt haast de illegaliteit in gedrukt.

[Reactie gewijzigd door TunderNerd op 11 november 2015 15:42]

Het probleem geef je dus zelf al aan, een paar euro is niet genoeg voor nieuwe toppers van Nintendo. Als er in de app stores 20-30 euro voor een goed spel betaald zou worden door de massa zou Nintendo waarschijnlijk wel Pokemon, Zelda en mario naar Android/Iphone/Windows Phone brengen. Voor een paar euro kun je wellicht losse geporte NES spellen krijgen in de app stores als ze dat al lucratief genoeg vinden om een goede emulator te bouwen.
nieuws: Augmented-reality-game Pokémon Go komt in 2016 naar Android en iOS

Dit gaat gratis worden (hapklare brokken voor de meesten) als hieruit een Pokemon spel wordt gecreëerd en gelanceerd voor android en het gaat 20 a 30 euro kosten dan zullen de meesten toch gaan voor emulatie :? op welke manier kunnen ontwikkelaars en uitgevers dan nog verdienen en nee.. 2 a 3 euro is niet vetpot.
Het is nog af te wachten hoe dat spel gaat werken en daarnaast zal daar geen verhaal in zitten en verwacht ik zelf dat ze er in ieder geval microtransacties in gaan stoppen wat het dus totaal onvergelijkbaar maakt met de 3ds spellen uit de hoofdserie.

het android spel zal meer kosten om te ontwikkelen maar augmented reality pokemon is in een veel simpelere versie ook al op de 3ds geweest in de vorm van pokemon dream radar die maar een paar euro kost.

Nintendo heeft daarnaast dus zelf al vaker aangegeven dat het lage prijspunt voor mobiele games zeer ongezond is voor de gamesmarkt en dat ze daarom er toen niet aan mee gingen doen. Ze gaan nu dus wel een aantal projectjes doen maar ik zou dus geen volwaardige spellen(in vergelijking tot 3ds spellen) verwachten voor een paar euro tenzij het vol zit met microtransacites(wat voor mij betekend dat ik het nooit zou kopen).
Excuus protoss ik heb meerdere keren geprobeerd om te reageren inclusief informatie links uit fatsoen vanwege jou reactie en informatie die wel ontvangen is maar.. elke keer na de tweede link laad de WiiU de pagina opnieuw.

Dit heeft niks met Tweakers site te maken en weinig met de WiiU maar volgens mij meer met dat vele sites zwaarder draaien dan een HD stream.

Pokemon Go is inderdaad anders en wat het precies wordt gaat blijken maar de onkosten zullen vast meevallen en zal zeker ook gebruikt worden voor toekomstige Pokemon misschien.

http://www.pokemon.com/us...-games/pokken-tournament/ dit ziet er toch prachtig uit ik weet niet hoeveel en welke Pokemons hier in zullen verschijnen maar hoe onwerkelijk zou het zijn als je via Pokemon Go elke Pokemon in Pokken zou kunnen krijgen :)
Inderdaad de mobile gaming industrie is erg tricky maar het kan winstgevend zijn maar ik denk niet dat Nintendo hun intentie financiën is maar meer via het komende NX concept en services meer informatie en reclame aan consumenten voorzien.

Nintendo heeft master degree in hardware en software maar mobile gaming en alles daartussen in en omheen zijn het newbies.. daarom de samenwerking met Dena die heeft ervaring en contacten.

Hier profiteren beide partijen bij vooral met het NX systeem van Nintendo die smart devices toegevoegd aan de NX services van Dena ^^ er is veel speculatie inderdaad over hoe en wat precies maar de verwachtingen zijn hoog maar niet misplaatst als je Nintendo een beetje kent.
Inderdaad er is veel mogelijk bij Nintendo maar werk leveren voor kostprijs behoort daar niet bij.. ook al kan het aantal verkoop x prijs winstgevend zijn het zal niets zijn in vergelijking zijn met de huidige hardware en software verkoop.

Daarbij komt nog eens dat Nintendo meer controle heeft over de kwaliteit van hun software als het op hun eigen hardware verschijnt in plaats van hardware waar iedereen zo even kan mee gaan sleutelen.

Misschien is het beter om mijn mening voor mij te laten omdat ik weinig tot niks doe met android etc. maar zou het eens verstandig wezen dat android hardware en software elkaar beter beveiligd zodat juist Nintendo onder andere meer geïnteresseerd is in dit platform.

Dat er interesse voor Nintendo software is dat is duidelijk ook de hardware is interessant maar sommige willen het ene wel en het andere niet en dat kan en mag maar hoe is de vraag.
Dus spelers bepalen de platformen anders is het jammer en zonde voor Nintendo.. GBA en DS hardware is voor tussen de 10 en 30 euro te vinden de software vanaf een paar euro tot 20 euro genoeg te vinden dat is aardig keuze lijkt mij.
Meeste F2P games installeer ik al niet eens meer. De enige echt goede F2P game die ik ken is Team Fortress 2 van Steam. Je kunt daar bijvoorbeeld niet eens betere wapens kopen. Bij andere games is de gameplay zo ingericht dat je haast wel moet betalen om verder te komen of betere 'gear' te kopen om het op te nemen tegen mensen die wel betalen.
Je kan wel degelijk wapens kopen in TF2, Al eens in de store gekeken?

-edit-
Ah ik had het verkeerd begrepen.

[Reactie gewijzigd door Themperror op 11 november 2015 16:05]

De wapens die je kunt kopen zijn niet beter dan de standaard wapens en het zijn ook geen wapens die enkel beschikbaar zijn via betaling. De meeste wapens vind je namelijk in-game of krijg je bij het behalen van de mijlpalen per klasse :).
& ook @Mizgala28

Dit is natuurlijk een balans kwestie en liggend aan waar je aan gewend bent, Er zijn natuurlijk wel betere wapens dan andere, Als je bijvoorbeeld Die katana beter vind dan die axe of de default melee wapen (demoman) dan kan je die gewoon kopen. Hetzelfde geld voor elk ander wapen (Verschillende snipers/bows, Vlammenwerpers, engineer shotguns etc)
Hij niet dat je ze niet kunt kopen, maar dat je geen betere wapens kunt kopen.
Daarbij was TF2 eerst helemaal geen F2P, al die pay-to-win betaalde elementen zijn er later pas in gebracht.

[Reactie gewijzigd door Maks op 11 november 2015 18:38]

TF2 is totaal niet pay-to-win, hoe kom je daar bij?
Dat is feitelijk onjuist.

Je kunt prima betere/andere wapens kopen (bv Air Strike, Manmelter, etc.) in de Mann Co Store, dat je daarentegen ook veel wapens gratis krijgt, en je nieuwe wapens ook kunt craften neemt niet weg dat de store gewoon betere wapens verkoopt. En ja, ook heel veel hats/outfits.
Misschien is dit de situatie van de shooters, maar bij bijvoorbeeeld de racegames is RealReacing3 (android/ios app) een prima game die uren speelplezier op levert.
Omdat bepaalde auto's enkel door veel 'goud' te kopen zijn is het uitspelen daardoor niet zo snel realiseerbaar om zo je garage compleet te krijgen, maar zonder bijbetaling kun je een heel eind komen en ben je in races niet in het nadeel ten opzichte van anderen.

Wel is het aan te raden een minimale in game app aankoop te doen om op die wijze de reclame af te kopen. ;-)
Bedoel je F2P mobile of F2P in het algemeen ? ik heb geen ervaring met mobile software maar genoeg MMO's gespeeld die de tijd meer dan waard was en heb daar vele mooie herinneringen van overgehouden :)

Nintendo gaat niet eventjes met Mobile gaming bezig dit zal vast en zeker anders worden dan de rest en verwacht maar dat het kwaliteit en fun wordt.
Ik zal het zeker even uitproberen als Nintendo-fanboy.
Maar free-2-play is meestal niet lang leuk, omdat je al snel moet gaan betalen om verder te kunnen komen.
Het zal mij benieuwen of en hoe Amiibo hier gebruik van kan maken ^^ kom je uit bed en vindt je sporen van een Houseparty in de kamer.. Peach en Zelda op elkaar en een schuimende Link ernaast met Toad in zijn mond.
Viel te verwachten dat het F2P wordt, vooral als je een beetje kijkt wat voor type bedrijf DeNa is.

Ik blijf mij erover verbazen dat Nintendo pakt met de duivel sloot, zoveel andere bedrijven met een beter imago dan DeNa die graag voor Nintendo zouden werken.
Te vaak betekend Free-2-Play, Pay-2-Win. De hele AppStore stroomt over van games als Clash of Clans waar sommige spelers al meer dan $5000 aan hebben uitgegeven. Je moet ook wel geld uitgeven anders wordt het spel al snel niet meer leuk. Ik geef liever 40 euro uit voor een volledig spel en soms wat DLC, dan dat ik niet verder kan komen zonder te betalen of 24:7 te spelen.
het is dus onzin dat f2p games niet leuk kunnen zijn als je e rgeen geld aan uitgeeft. ik vind mensen die het doen nog erger dan de ontwikkelaar van f2p games.
Zijn er wel leuke telefoon games?
Ben er nog maar weinig tegen gekomen.
Wil best wat geld uit geven maar zelfs betaalde games zijn op de telefoon tot nu toe maar leuk voor 1 min. Dan heb je het wel gezien.

Misschien dat nintendo leuke games gaat uitbrengen.
Maar het liefst speel ik zonder pay to win.
Imo heb je de beste kans bij de humble mobile/android bundles.

Voor zover ik het weet worden de meeste f2p spellen die in die bundles zitten veranderd naar conventionele buy to play.
Ik persoonlijk betaal liever een beetje geld voor pokemon go dan dat ik het gratis krijg en vervolgens 90% van wat je in de app kan doen allemaal apart moet betalen. Of dat er telkens van die irritante reclames in beeld komen om de 5 seconden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True