Nintendo gaat games maken voor smartphones

Nintendo gaat samen met een ander bedrijf games maken voor smartphones en tablets. Dat heeft het bedrijf zelf bekendgemaakt. Er zullen geen ports komen van Mario Kart of Super Smash Bros; het gaat om volledig nieuwe games.

Nintendo heeft voor de mobiele games een samenwerking gesloten met het Japanse bedrijf DeNA, dat een bericht over de samenwerking de wereld in heeft gestuurd. Daarin staat dat alle karakters uit Nintendo-games bruikbaar zijn voor de mobiele games, waaronder Mario, Zelda en andere Nintendo-karakters. Naast mobiele games moet een nieuwe dienst verschijnen die Nintendo-games naar diverse platformen brengt, waaronder naast apparaten van Nintendo zelf ook de pc en mobiele apparaten.

De samenwerking is opvallend, omdat Nintendo tot nu toe in tegenstelling tot veel andere game-uitgevers geen games voor mobiele platformen heeft uitgebracht, maar zich alleen heeft gericht op games voor zijn eigen hardware-platformen zoals de Wii en Wii U en de DS-serie van handhelds.

Er zijn nog geen details over de games bekend. Nintendo heeft het nieuws wel bevestigd. Wanneer de eerste games op de markt moeten komen is onbekend, maar een service voor Nintendo-members moet voor het einde van het jaar verschijnen. Vanwege de deal neemt Nintendo een aandeel van ongeveer 10 procent en DeNA, terwijl DeNA op zijn beurt 1,24 procent krijgt van de aandelen Nintendo.

Mock-up van Super Mario Galaxy op een Sony Xperia Z3 Compact. Dit gaat in elk geval niet gebeuren, want Nintendo wil geen bestaande games porten naar mobiele platformen

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

17-03-2015 • 09:04

124

Reacties (124)

124
124
94
0
0
0
Wijzig sortering
Goed dat er geen ports komen, maar hoop toch wel op een (nieuw) spel als mario kart voor m'n telefoon, zou gaaf zijn!
Anoniem: 601896 @miicker17 maart 2015 09:11
Het valt mij op dat 'mobiel' nog steeds geen 'echt' game platform is geworden. Pay2win is meer standaard dan uitzondering. Dingen zoals Steam-mobile bestaan nog niet (en zullen ook waarschijnlijk door google,apple & ms) uit hun stores geweigerd worden.

Goede games, zijn altijd welkom. En ik hoop dat Nintendo niet het pad van EA zal volgen om alles op de mobiel pay2win te maken, maar gewoon kwalitatieve games gaat aanbieden.
Dat ligt natuurlijk ook wel aan de media aandacht die naar bepaalde mobiele spellen gaat. Ik spreek nu even alleen van iOS (omdat ik er bij android niet zo goed van op de hoogte ben), maar er zijn toch fantastische ports uitgekomen van onder andere de gta reeks (t.e.m. san andreas) en bioshock.Deze zijn meestal wel alleen vlot speelbaar mét controller. Daarnaast zijn er nog fantastische originele titels als oceanhorn en infinity blade.

Ik denk dat het spel- en uitgavepatroon op mobile gewoon compleet anders is. Mensen willen niet meer uitgeven dan 1 euro voor een spel en spelen dikwijls slechts enkele minuten aan een stuk, waardoor inderdaad het concept van pay2win aan populariteit wint.

Persoonlijk blijf ik hopen op een pokemon titel (of port van de recentere games.) Een Zelda'tje zou ook wel behoorlijk nice zijn.
Nintendo zit tussen 2 vuren, enerzijds kunnen ze het niet permitteren om hun games te porten. Als ze hun games die ze nu hebben gewoon porten heeft hun eigen hardware geen bestaansrecht meer. Waarom kopen er veel een Nintendo apparaat? Om Zelda, Pokémon, Supermash Bro, Nintendo land, etc te kunnen spelen. Port die games en de vraag voor Nintendo zakt in elkaar.

Ik verwacht dan ook helemaal niet dat ze een Pokémon versie zullen uitbrengen. Eerder iets in de trend van de bestaande spinnofs van Pokémon. Of een mobiele Nintendo games waar allerhande Nintendo karakters in voor komen. Maar niets wat echt overeenkomt met hun huidige bestaande games. Mogelijk porten ze wel heel oude versies maar dat is nog af te wachten.

Nintendo laat natuurlijk wel wat liggen en voelt ook de druk door ports die niet door hun is uitgegeven. Android is het voornaamste platform maar ook de Windows Phone bestaat er een port voor GameBoy Advance met als gevolg dat de een na de andere port waaronder alle Pokémons op dat platform in de store worden gedropt. Uiteraard verdwijnen deze apps terug omdat ze niet de licenties hebben en bijgevolg illegaal zijn. Desondanks vindt ik op dit moment over de 40 Gameboy Advance games terug als ik zoek op Nintendo waaronder Emerald, Ruby en Sapphire.

Ik vermoed dat Nintendo door die druk / vraag dan toch overstag is gegaan om iets met die mobiele markt te doen maar ik verwacht dat ze hun eigen hardware platform sterk zullen verdedigen.
Anoniem: 256386 @sprankel17 maart 2015 18:16
Het vasthouden aan oude business modellen heeft genoeg bedrijven aan de afgrond gebracht. Snappen ze het nog steeds niet? Games op smartphone is een veel groter markt.
Steeds jonger worden de bezitters van smartphones.
Nintendo gaat geen games porten. Zelfs oude niet. Ze hebben veel moeite gestopt en doen dat nog steeds met die emulatie meuk op de 3ds.

Nintendo heeft altijd hardware waarop ontzettende goede spelletjes uitkomen. Pokemon, Mario en Zelda zijn console sellers. Ik koop alleen al een 3ds om die spellen te kunnen spelen. Dit heb ik minder bij xbox1 of ps4. Daarnaast is er een grote Nintendo fanbase die gewoon alles slikt van Nintendo. Dus het model met de handhelds zullen ze niet mee gaan concurreren.

Daarnaast zal ik wel ontzettend teleurgesteld zijn als we van die echte mobiele meuk krijgen maar dan met een Nintendo tintje... Bejeweled meets pokemon ofzo zou echt erg zijn om uit te brengen voor een mobiel platform waar je al wordt dood gegooid met die meuk.
Alle mobile games zijn ofwel halfbakken shooters met hopeloze controls (je vingers zitten altijd in de weg van de actie..), of ports van Bejeweled of endless runners. Of inderdaad pay2win "strategie" achtige onspeelbare rommel.
Niet mee eens, neem nou Plants Vs Zombies 2. Is een erg goede game.
Zoals voor veel games geld is dat bepaalde games het lekkerst spelen op bepaalde platforms. Een shooter op ide iPad is niet fijn vind ik zelf, in tegenstelling tot PC.
Een RTS speel je beter op PC dan op console.
Angry Birds vind ik lekker op mobiel dan op X360.Een Shooter vindik het allerlekkerst op een console met splitscreen.
Op Android zouden ze gewoon een .apk kunnen aanbieden op steampowered.
De Humble Bundle is er al wel voor Android.
(Steam-mobile is begin 2012 begonnen, gelijk al voor Apple en Android, en ondersteunen ze vandaag de dag nog steeds)
Anoniem: 601896 @43436517 maart 2015 09:44
Klopt, maar het is vooral een chat/community app, in plaats van een market voor het aanbieden van apk's.
Ah zo, verkeerd begrepen sorry
Carmageddon is een spel die goed gelukt is voor de smartphone. Kost een euro en je hebt de volledige PC versie van vroeger. Ik vermaak me er nog mee :)
Mobiel is zeker wel een echt game platform geworden, zeker als je het financieel bekijkt. Probleem is dat de parels tussen alle free 2 play / pay 2 win verdwijnen tenzij ze toevallig in de media komen (Monument Valley b.v.). Daarnaast zijn de games vaak niet de games die tweakers aanspreken. En de ports die komen van die genreś zijn over het algemeen slecht (race, fps etc.).

[Reactie gewijzigd door Kura op 26 juli 2024 01:07]

Steam bestaat dus wel voor Android..
Steam bestaat voor mobile, maar er Is niet zoiets als Steam mobile waarbij je games kan spelen (wel kopen)
Gelukkig niet nee.

"Half Life 2: Episode 3, play it now, on MOBILE!!11"

Verder kan ik eigenlijk ook alleen maar aan indie titles denken zoals Hotline Miami die misschien speelbaar kunnen zijn, maar zelfs dat zou gewoon niet lekker spelen met een touchscreen..
HL2 is iets anders; die game heb ik een decennia geleden al gespeeld.
Ik doelde meer op het idee van Steam mobile games, waarbij ze dus exclusives kunnen gaan uitbrengen op mobieltjes.

Als dat zou gebeuren dan zou het niveau van games over het algemeen nog verder dalen.. "Nu, voor maar 5,99 kun jij de crowbar unlocken in Half Life 2: Episode 3!!"
Er zijn goeie games op de mobiel. Maar dat is minder dan 1 procent van alle games.
Inderdaad wel goed dat ze geen ports gaan maken van de huidige spellen, anders gaan ze helemaal geen handheld/consoles verkopen.
Maar als je aantal leuke spellen voor smartphone weet te maken alleen maar goed, dat trekt misschien ook weer wat mensen aan uit eindelijk een wii of iets te kopen.
gemiste kans; als je ziet hoeveel mensen nu al de orginele/classis spelen icm emulator...
@himlims: Als je ziet hoeveel mensen die games nu al illegaal spelen bedoel je. Want nee, er is geen hond te vinden die de originele cartridges bezit maar géén mogelijkheid heeft om dit op de beoogde hardware te spelen, dat weet je net zo goed als ik.

En anders gaat dat om hoogstens 0,1% van de mensen die de games op een emulator spelen.
Er zijn genoeg mensen die de originele spellen hebben, maar dat is nu meer voor de 3DS(aangezien die nog steeds niet goed te kraken is).
Ja er is wel iets volgens mij maar past er 1 spel op 1 kaart, dat is toch weer even duur geintje.
Maar waarom zou je dan in vredesnaam (excuse my French) 3DS spellen hebben maar geen 3DS om ze op te spelen ?

Ik game 10x liever op m'n 3DS (laatst ingeruild voor een New3DSXL zelfs) met 'echte' knoppen en grote schermen dan op m'n smartphone met onscreen-controls..
Met kraken bedoelde ik dus een R4 kaart erin voor 3Ds spellen, ds niet voor emulators.
Maar ik speel ook veel liever met echte knoppen dan touchscreen, ook zoveel spellen op ipad wat ik voor geen meter vind spelen.

En dan moet je weer controller voor je tablet kopen en heb je 2 dingen, nee geef mij dan maar liever handheld zelf.
Al zal ik niet snel een nintendo console/handheld kopen, mario kart/ donkey kong en heb ik het z'n beetje wel weer gehad.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 26 juli 2024 01:07]

Dan mis je nog wel écht een aantal pareltjes hoor. Legend of Zelda, Mario 3D Land, Monster Hunter (absoluut heerlijk op een handheld), Bravely Default, Fire Emblem, noem maar op. En dat zijn de handheld games.. de WiiU heeft ook een aantal fantastische games die gewoon nergens anders speelbaar zijn
Maar waarom zou je dan in vredesnaam (excuse my French) 3DS spellen hebben maar geen 3DS om ze op te spelen ?

Ik game 10x liever op m'n 3DS (laatst ingeruild voor een New3DSXL zelfs) met 'echte' knoppen en grote schermen dan op m'n smartphone met onscreen-controls..
Simpel koop je een GamePad, zo als een Moga Pro Controller, heb ik ook vaak genoeg op gespeeld, en werkt erg goed.

Emulators werken erg goed tegenwoordig op een mobiel, en de scherm van je mobiel ziet er ook nog is 10 beter uit.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 26 juli 2024 01:07]

Niet helemaal met je eens. Speel graag Pokémon Leaf Green. Heb die gewoon liggen voor de Advance. Maar echt niet dat ik die mee ga slepen! Laat me het alstublieft op een kleiner apparaat, met beter scherm, dat ik toch al mee heb spelen. Zo zie ik er veel in mijn omgeving die de spellen hebben liggen maar liever op de mobiel met emulator spelen. Oh, en daar zitten vast ook spellen tussen die ze niet bezitten, maar dat is zelden de reden om de emulator te installeren. Dat doen ze om op een handige manier onderweg spellen van vroeger weer op te kunnen pakken.
Ik ben het met je eens. Ik ben persoonlijk bereid om een ding als deze aan te schaffen:
http://www.amazon.com/POW...5RBJM/ref=dp_ob_title_def

Als ik een Nintendo (GS, GBC, GBA, NDS, NE, NES etc etc) store zou hebben met bijbehorende emu. Standaard on screen controlls werken prima voor veel games.

Ik zou helemaal uit mijn dak kunnen gaan als ik al die oude games zou kunnen spelen op mijn mobiel en ook eventueel kan overdragen naar PC met een cloud based save systeem.

En het zou HELEMAAL af zijn als je dan middels een friends systeem die emu of app kunt koppelen met iemand zodat je samen kunt spelen.
ze gaan wss microtransacties toevoegen... "PAY 5 $ FOR 2 EXTRA BANANA'S TO THROW AT YOUR FRIENDS"
Heeft die man met zijn aandelen, die eigenlijk niet wist wat Nintendo maakte, dan toch eindelijk zijn zin. Bah, krijg een vieze smaak in de mond bij de "Pay 2 Win/Free games/1 Dollar games" revolutie.
ik vind het juist jammer dat er geen ports komen... wat zou ik bijvoorbeeld graag picross 3d spelen op mijn smartphone/tablet. Lijkt me een super spel om te kunnen spelen op een scherm met goed touchscreen. Ik weet dat er een aantal alternatieven voor IOS zijn, maar die zijn lang niet zo goed als het origineel.
Op zich vind ik dit niet zo heel erg opmerkelijk. Hun laatste console - de Wii-U - viel maar matig in de smaak. Dit terwijl Nintendo's software als warme broodjes over de toonbank gaat. De enige manier om dit verder te verbeteren is door je titels op alternatieve hardware uit te brengen.

Lang niet iedereen heeft zin om tal van spelconsoles in huis te hebben. Niet alleen neemt het een hoop plek in beslag, maar het is ook iedere keer een flinke investering waarvan je nog moet zien of deze rendabel is geweest.

Zelf heb ik altijd een hoop lol gehad aan de spelletjes van Nintendo. Heb recentelijk de meeste NES en SNES titels via een emulator op mijn Playstation 3 gespeeld. Dat werkte prima. Als Nintendo er voor zou kiezen om hun spellen tegen acceptabele prijzen in de Playstation Plus store te zetten zal ik zeker bereid zijn om deze te kopen zodat ik ze op de nieuwe PS4 kan afspelen.
Ben ik het helemaal mee eens. Zou heel graag een legale emulator voor m'n XONE hebben eigenlijk :)
Ben ik het helemaal mee eens. Zou heel graag een legale emulator voor m'n XONE hebben eigenlijk :)
Dat doet mij denken: waarom brengt Nintendo de spellen voor oudere generaties niet via emulatie/porting uit op de nieuwe generatie platformen van concurrenten? Alleen het spelen van oudere spellen is niet de reden om een specifieke nieuwe console te kopen, waardoor het volgens mij ook niet zo concurreert met hun eigen nieuwste consoles als dat zij denken.
"Rendabel".

Je koopt voor 200 euro een console, voor 120 euro een paar spelletjes vanuit aanbiedingen, da's 320 euro. Vervolgens kun je je daar misschien wel 500 uur mee vermaken (mits je de goeie games hebt). Da's 64 cent per uur vermaak.

Nou, kweet niet, maar op de kermis betaal je méér. En hier heb je langer lol van. Dus een console is al heel gauw rendabel... ik ken mensen die pakweg 80 euro op een zaterdagavond letterlijk door de plee spoelen omdat ze naar dancefeestjes of café's gaan om daar elke week met dezelfde medemensen hetzelfde lauwe biertje te drinken en dezelfde "gesprekken" te hebben .....
Anoniem: 181786 @Titan_Fox17 maart 2015 10:12
De laatste console van Nintendo is natuurlijk de New 3DS en New 3DS XL. Beide gaan als warme broodjes over de toonbank en valt zeer in de smaak.

De Wii U verkopen blijven achter bij de concurrentie, maar ongetwijfeld zal Nintendo dit jaar winst maken met de Wii U. Hel leuke aan de Wii U is overigens dat het helemaal niet zoveel plek in beslag neemt en een flink lagere investering is. Qua games is de Wii U al lang rendabel. Meer dan genoeg kwalitatief goede games op te verkrijgen.

Nintendo gaat geen games uitbrengen voor Sony consoles. Ze gaan waarschijnlijk zelfs geen volwaardige games uitbrengen op tablets/telefoons. Slechts voorafjes zodat mensen zin hebben in meer en daar moeten ze dan toch echt een Nintendo console voor kopen.
<sarcasm>Ja want Nintendo gaat echt geld delen met de concurrenten op de console markt (ook al zijn ze niet te vergelijken)</sarcasm>

De grootste flop van Nintendo was de Wii, waarbij werd gezegd dat 3 tieners met een oude computer in de garage nog een geweldige game zouden kunnen maken. Hoeveel indie titels heb jij gezien?

Smartphone games, we zullen het zien. We hebben ze al jaren, maar ik kan zo geen smartphone game opnoemen die niet pay2win is en ik zo een paar tientjes voor wil neerleggen.
Nu maar hopen dat ze ook met een Pokémon game komen! Dat zal wel nice wezen!
Anoniem: 221563 @BaZnGaNL17 maart 2015 09:26
Instant buy. Heb me nu ook al vermaakt met Pokémon via emulators op iOS, maar een originele zou veel beter zijn :)

Hoewel ik wel de speed button van een emulator ga missen, het trainen van pokemon zal nu wel 5x zolang gaan duren haha
Ja klopt, instant buy heb ik ook een paar van geprobeerd via een emulator op iOS. Maar niks is beter dan het orginele! 8-)

Ach ja, dat zal ook wel weer wennen hoor! Je moet maar zo denken dat je op een oude Game Boy zit te spelen. 8-)

[Reactie gewijzigd door BaZnGaNL op 26 juli 2024 01:07]

De Pokémon franchise biedt zo veel mogelijkheden mobiel. Laten we hopen dat ze er iets moois van maken.

Het zou ook een keer tijd worden dat iemand fatsoenlijke mobiele games ging maken.
1 stap dichter bij multiplatform ontwikkelaar worden. Hopelijk zal een 2e Wii U sales-flop niet nodig zijn om ze te overtuigen om te kappen met hardware.
Anoniem: 181786 @MH3M3D17 maart 2015 10:33
Jij gunt Nintendo dus gewoon een SEGA drama. Geen liefhebber van games neem ik aan?
SEGA faalde vanwege slechte games en slechte hardware (relatief). Nintendo's games zijn altijd geweldig geweest en hoe meer mensen die kunnen spelen op verschillende platforms hoe beter. Sony en MS maken nu eenmaal betere hardware, laat Nintendo zich richten op waar zij goed in zijn.
Anoniem: 181786 @MH3M3D17 maart 2015 10:54
SEGA games op de Dreamcast waren ook geweldig en zeer gevarieerd, en qua hardware was de Dreamcast ook geweldig (aleen jammer dat die makkelijk te kraken was).

Nintendo gaat door met waar ze goed in zijn, namelijk een eigen weg zoeken en vinden zodat er nog daadwerkelijk keuze qua consoles. Een derde apparaat wat precies hetzelfde doet dan de andere twee (die onderling al nauwelijks onderscheidend zijn) zit helemaal niemand op te wachten. Want dat zou Nintendo namelijk ook gewoon kunnen maken, een apparaat precies zoals de concurrentie die ook al op de markt heeft gebracht.
"Want dat zou Nintendo namelijk ook gewoon kunnen maken, een apparaat precies zoals de concurrentie die ook al op de markt heeft gebracht."

Dat kunnen ze dus niet. Het feit dat ze geen degelijke online dienst hebben anno 2015 zegt genoeg.

Bovendien verdienen console makers vooral geld aan royalties en eigen games verkopen. Royalties vallen tegen omdat 3rd party's hun games niet kwijt kunnen vanwege de zwakke hardware vergeleken met de andere 2. Eigen games verkopen zijn ook niet optimaal vanwege de kleine installed base van de Wii U.

Ze kunnen veel meer verdienen door te ontwikkelen voor alle platforms en het feit dat ze beginnen met smart devices zegt genoeg. Zodra het geld daarvan begint binnen te rollen kan je er vrijwel zeker van zijn dat ze niet ver verwijderd zijn van een overstap naar multiplatform ontwikkeling.
Anoniem: 181786 @MH3M3D17 maart 2015 11:21
"Want dat zou Nintendo namelijk ook gewoon kunnen maken, een apparaat precies zoals de concurrentie die ook al op de markt heeft gebracht."

Dat kunnen ze dus niet. Het feit dat ze geen degelijke online dienst hebben anno 2015 zegt genoeg.
Het is een feit dat het Nintendo netwerk over het algemeen prima werkt en ook nog eens gratis is. En ja, zelfs met de kerstdagen heb ik online kunnen spelen. :)
Bovendien verdienen console makers vooral geld aan royalties en eigen games verkopen. Royalties vallen tegen omdat 3rd party's hun games niet kwijt kunnen vanwege de zwakke hardware vergeleken met de andere 2. Eigen games verkopen zijn ook niet optimaal vanwege de kleine installed base van de Wii U.
Bovendien verdient Nintendo doorgaans ook geld met de verkoop van hardware. En ze verdienen geld met de verkoop van software. 3rd party brengt weinig geld in het Nintendo laatje, schijnbaar kunnen ze dat best hebben.
Ze kunnen veel meer verdienen door te ontwikkelen voor alle platforms en het feit dat ze beginnen met smart devices zegt genoeg. Zodra het geld daarvan begint binnen te rollen kan je er vrijwel zeker van zijn dat ze niet ver verwijderd zijn van een overstap naar multiplatform ontwikkeling.
Je snapt vrij weinig van het Nintendo eco systeem zo te lezen. Wellicht moet je je daar eerst eens in verdiepen alvorens je jezelf hier als orakel neerzet.

Verder jammer dat je niet verder doorgaat op het SEGA verhaal.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 181786 op 26 juli 2024 01:07]

Dat Nintendo's netwerk werkt wil niet zeggen dat het goed is. Het is verreweg van dat.

Ze verdienen veel te weinig van hardware EN software. Zoek maar eens op hoeveel verlies ze lijden de afgelopen tijd.

Bovendien ben ik niet de enige die wil dat Nintendo een multiplatform ontwikkelaar wordt. Er zijn genoeg mensen die goede software willen op goede hardware met een degelijke online dienst.
Anoniem: 181786 @MH3M3D17 maart 2015 11:35
Dat Nintendo's netwerk werkt wil niet zeggen dat het goed is. Het is verreweg van dat.
Ik heb er geen problemen mee. Als ik online een spelletje wil spelen werkt het. Ik heb een PS3 gehad en dat Playstation Network bood mij geen betere ervaring.
Ze verdienen veel te weinig van hardware EN software. Zoek maar eens op hoeveel verlies ze lijden de afgelopen tijd.
Ga dat eens doen! Ik weet namelijk wel zo'n beetje wat de cijfers zijn. Dat ze een jaartje slecht hebben gedraaid na jaren van dikke vette winst. En dat ze bij de laatste presentatie van de cijfers weer groen hebben genoteerd. Kom maar met harde cijfers dan dat het financieel zo bar en boos slecht gaat bij Nintendo.
Bovendien ben ik niet de enige die wil dat Nintendo een multiplatform ontwikkelaar wordt. Er zijn genoeg mensen die goede software willen op goede hardware met een degelijke online dienst.
Er zullen ongetwijfeld meer mensen zijn die graag Nintendo games spelen op andere consoles. Gaat niet gebeuren. De zo gewilde Nintendo games zijn gemaakt voor de Nintendo hardware en juist dat maakt de Nintendo games zo ontzettend goed. Spijtig dat andere consoles niet een vergelijkbare ervaring kunnen bieden, maar dat is niet het probleem van Nintendo.
Als het netwerk zo geweldig is, waarom kan je niet eens je games koppelen aan je account? Iets dat zo noodzakelijk is en al tig jaar de norm is bij elke andere aanbieder van een online store.

Hier heb je je harde cijfers:
Nintendo posts $456 million annual operating loss Dit is vorig jaar. Als je nu kijkt hebben ze alleen maar een kleine winst dankzij een zwakke yen. Ze blijven ook steeds hun verkoop verwachtingen omlaag brengen.

De Wii rage is voorbij, de Wii U flopt gewoon. Wii Sports had nog iets dat bijzonder was. De Wii U heeft geen titel dat duidelijk maakt waarom die tablet essentieel is voor de ervaring. De meeste Nintendo games zouden niet plotseling slecht als er geen tablet zou zijn.

[Reactie gewijzigd door MH3M3D op 26 juli 2024 01:07]

Als het netwerk zo geweldig is, waarom kan je niet eens je games koppelen aan je account?
Niet om het een of ander, maar je digitale games zijn gekoppeld aan je account (je NNID).
Ze zijn meer gekoppeld aan je apparaat dan aan je account. Je kan niet even een nieuwe 3DS kopen, inloggen en al je aangeschafte games downloaden. Je moet de licenties vanuit je oude apparaat naar je nieuwe kopiëren. Als je oude kapot/verkocht/gestolen is ben je ALLES kwijt.
Ze zijn meer gekoppeld aan je apparaat dan aan je account.
Nee, je account is gekoppeld aan hardware (1 Wii U en/of 1 3DS).
Je kan niet even een nieuwe 3DS kopen, inloggen en al je aangeschafte games downloaden. Je moet de licenties vanuit je oude apparaat naar je nieuwe kopiëren.
Bij de System Transfer zet je voornamelijk je NNID over.
Als je oude kapot/verkocht/gestolen is ben je ALLES kwijt.
Nee hoor. Kwestie van Nintendo bellen zodat je je NNID kunt koppelen aan je nieuwe 3DS. Vervolgens kun je al je software weer downloaden.
Anoniem: 181786 @MH3M3D17 maart 2015 12:20
Je baseert je mening over de vermeende financiële malaise bij Nintendo dus op welgeteld 1 jaarverslag. Je snapt hopelijk wel dat ik dat niet serieus kan nemen. Dat slechte jaar heb ik zelf ook nog genoemd en is mij dus niet onbekend.

En omdat je een game schijnbaar niet aan een account koppelt is het hele Nintendo Network slecht... Ik had een inhoudelijk gesprek op een wat hoger niveau verwacht.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 181786 op 26 juli 2024 01:07]

Ik baseer het op veel meer bronnen die ik niet allemaal ga opnoemen. Punt is dat het slecht begon te gaan wanneer de Wii hype voorbij was tot en met nu toe. Ik heb nooit gezegd dat Nintendo op het punt van uitsterven stond o.i.d, ze hebben miljarden gespaard van het succes van de Wii. Het gaat erom dat er sprake is van een daling van console verkopen, met als gevolg daling van software verkopen. Dat is gewoon een feit.

Nintendo aandeelhouders willen zo veel mogelijk winst in de toekomst en door meer consumenten aan te spreken op verschillende platforms moet dat gaan lukken. Als Nintendo tevreden was met de verkopen op de 3DS en Wii U, dan hadden ze nooit besloten om te richten op mobile. Dat jij tevreden bent met Nintendo hardware is prima, maar dat wil niet zeggen dat het niet beter kan en dat ziet Nintendo nu ook.
Ah moet Sony daarom centjes rapen terwijl Nintendo haar spaarrekening uitpuilt en ze eigenlijk een "Geldpakhuis" kunnen nabouwen.

Ik wist niet dat schulden tegenwoordig beter zijn dan echte liquide midellen. Weer wat geleerd.
Inderdaad:

Winst / Verlies staat niet gelijk aan Inkomsten / Uitgaven.

Daarom staat in de meeste jaarrekeningen ook een cashflow statement. :)

Dat is ook precies de reden waarom in Europa veel multinationals onder vuur liggen... Wel geld verdienen, maar geen of heel weinig belasting betalen.

[Reactie gewijzigd door Flozem op 26 juli 2024 01:07]

BULLSHIT! SEGA hardware was altijd goed. Alleen de Saturn was gerushed an te vroeg na de lancering van de 32X waardoor mensen die de 32 X aanschaften zich genaaid voelden.

Maar de Megadrive is een Arcade Machine man! De Master System was gewoon meer dan een match voor de NES, de SATURN kon een stuk meer met de later uitgekomen DEV kits dan eerst voor mogelijk werd gehouden en de Dreamcast is een pareltje van efficientie. SEGA was haar eigen vijand door in paniek te raken en interne ruzies. SEGA games waren ook echt niet slecht. Verre van, als jij Phantasy Star slechter vind dan Final Fantasy (de eerste) dan mis je toch echt wat om maar even een voorbeeldje te geven.

Ja sorry dit soort boute argumenten irriteert me gewoon.
Dit wordt de redding van Nintendo! Ik hoop van harte dat ze Mario naar iOS en Android brengen, maar ben er bang voor.
Hoezo de redding? Ik heb het idee dat ze het de laatste tijd niet erg slecht doen. De New3DS loopt volgens mij goed (vorige maand meer verkocht dan de PS4), een hoop Amiibo's zijn al uitverkocht voor ze in de winkel liggen en de WiiU verkopen zitten volgens mij ook in de lift.

Als ze met Zelda voor de WiiU komen zal dat ook de verkopen wel boosten.
Anoniem: 181786 @LOTG17 maart 2015 10:15
Het gaat idd financieel helemaal niet slecht met Nintendo. Ze hebben een paar jaar wat minder gedraaid (verlies geleden) maar voor de rest gewoon groene cijfers. De console afdelingen van Sony en Microsoft kunnen enkel dromen van de cijfers die Nintendo de afgelopen 10 jaar (inclusief het jaar met rode cijfers) heeft genoteerd.
Ja, de Vita doet het eigenlijk slechter dan de WiiU. Ook Sony hun schuld door het apparaat min of meer dood te zwijgen.
Stel je voor: Nintendo maakt een nieuwe Pokémon game.
Het kost je gewoon 25euro, want ze hoeven geen cartrigdes en doosjes te produceren. Gewoon een volwaardige game. Gekoppeld aan een universeel game platform, zodat je met al je ''vrienden'' kan battlen, ruilen, enzovoort.

Volgens mij hoeven ze dan nooit meer iets anders te maken :9
Behalve dan een Controller, waar je dan je Telefoon/Tablet in kan zetten zodat je ook de gewone knoppen nog hebt :P
Ja bijvoorbeeld. Gewoon een kleine controller die werkt met alle games en je telefoon oplaad. Deze zijn er wel al, maar zijn erg duur :Y)
Misschien ook opslag via Micro USB op de controller, want anders is je telefoon een beetje nutteloos als je het geheugen niet kan uitbreiden.
Zo te lezen gaat het niet alleen over smartphones, maar ook pc's en tablets:

Nintendo and DeNA expect to develop a new core system compatible with a variety of devices including PCs, smartphones and tablets as well as Nintendo’s dedicated video game systems..

Bron
Meer alsof ze een ecosysteem willen hebben die nieuwe games kan draaien. De volgende Nintendo console is gebaseerd op Android of Windows 10 oid? (Oh dat zou een ultieme troll-actie zijn.. Nintendo runs Windows }:O )

EDIT:
" and are to jointly develop a
membership service utilizing this system, with a launch targeted for the fall of 2015. The companies expect to
further enhance their customer relationships through the membership service. "

Het klinkt alsof het een betaaldienst gaat worden trouwens.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 26 juli 2024 01:07]

De Sega Dreamcast draaide al op een versie van Windows dus ik zie het probleem niet helemaal.
Kan me niet heugen dat Nintendo iets te maken had met de hardware van Sega...
Het is wel te hopen dat de games voor realistische prijzen beschikbaar komen anders is het zinloos om deze games uit te brengen.
Ik denk als ze een volwaardige Pokemon of Animal Crossing game in de appstore zetten dat hij voor 15 a 20 euro (eenmalig, zonder microtransactions pay2win ellende) een megahit zou worden in de store en dat ze er flink op verdienen.
Helaas, wat mijn gevoel aangeeft: het begin van het einde voor Nintendo..
Smartphone gaming is door het gebrek aan haptische feedback erg moeilijk voor complexere aansturing (denk aan real time action, multi button combi's en nauwkeurige analoge aansturing zoals "het pookje net inhouden zodat je langzaam loopt").
De combinatie van "keep it simple in controls" met een gebruikersgroep waar premium betalen voor een goed spel zo goed als niet voorkomt (someone name someone die 40 euro of meer neergelegd heeft voor een mobiel spel, en dan geen pay2win kosten optellen) zal wat mij betreft geen (diepgaande) kwali-games opleveren.

We gaan het zien, ik hoop dat het imago van mario en consorten nimmer gelinkt (pun intended) wordt aan het gevoel van "dat is die snor met de rode pet die me elk kwartier een euro probeert af te troggelen" (helaas toch het meest succesvolle model voor mobi-games, p2w)

edit: Dat was 't voor mij de komende weken. Op mening gemodereerd worden naar 0 met een zéér relevante post, dan maar helemaal niet.

[Reactie gewijzigd door dyrc op 26 juli 2024 01:07]

Gaat hier dan ook alleen om mobiele games, als je echt nog mario kart of dergelijke wilt spelen heb je alsnog een N hardware nodig.
Het zullen eerder tittels zijn met een nintendo draai of skin zijn zo als pokemon shuffle of dat pokemon app op iOS.

De mensen die nu eindelijk roepen hebben een klep voor de kop en zien niet in waar het hier om gaat.
Ik weet zeker dat Nintendo rijker en meer geld zal verdienen als ze alleen nog maar games maken; maak de games multiplatform: pc, xone,ps4, mobile tablets.......en geld stroomt binnen.

uiteraard de Nintendo DS moeten ze wel blijven doen, maar stoppen met console is een slimme zet.

[Reactie gewijzigd door Kol Nedra op 26 juli 2024 01:07]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.