Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 116 reacties

Blizzard geeft een zogenoemde day one-patch vrij voor de Xbox One-versie van Diablo III: Ultimate Evil Edition. Na installatie van de patch draait de game op 1080p, dezelfde native resolutie als de versie voor PlayStation 4. De Ultimate Evil Edition verschijnt op 19 augustus.

Blizzard liet een maand geleden weten dat de Xbox One-versie van Diablo III: Ultimate Evil Edition op 900p draait, terwijl de versie voor PlayStation 4 wel de gewenste resolutie van 1080p haalt. De studio gaf toen echter ook al aan dat het nog wel ruimte voor verbetering zag. Doordat Microsoft niet langer tien procent van de gpu-rekenkracht van de Xbox One reserveert voor Kinect hebben ontwikkelaars meer vrijheid. Blizzard dacht op termijn van die extra rekenkracht gebruik te kunnen maken om de resolutie van de Xbox One-versie op te krikken.

Tegenover GameSpot laat de studio nu weten dat het daarin is geslaagd. Tegelijk met de Ultimate Evil Edition verschijnt er een patch voor de Xbox One-versie van de game die de native resolutie opvoert naar 1080p. Daarmee heeft het dezelfde resolutie als de versie voor PlayStation 4. Beide versies draaien bovendien op 60 frames per seconde. De nieuwe versie van de rpg verschijnt op 19 augustus en bevat naast de game zelf, die in 2012 verscheen voor Windows en OS X, ook uitbreiding Reaper of Souls die eerder dit jaar verscheen. De game is, zonder Reaper of Souls, al beschikbaar voor Xbox 360 en PlayStation 3. Blizzard maakte eerder deze week bekend dat er tot nu toe ruim 20 miljoen exemplaren van de game zijn verkocht.

Diablo III op PlayStation 4

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (116)

Mooi! Iedereen weer gelukkig!

Topgame, en voor mij verrassend console proof!. Hoop dat er veel meer in dit genre de weg naar de consoles gaat vinden.
Hoezo iedereen gelukkig ??
Ik zou al ps4 eigenaar best pissig kunnen zijn over laatste nieuws dat games soort van gelijk getrokken worden. Kijk naar destiny, die draait al tijden op 1080p op ps4, dus hebben ze veel meer dev tijd in de x1 versie gestopt. Wat ten koste gaat van het volledig benutten van de ps4 hardware.
ZOu zomaar kunnen dat als ze die tijd verdeeld hadden het 1080p/60fps op ps4 zou worden en 1080p/30fps op x1.
Net als nu met diablo hoeveel tijd zit er in de x1 versie tegenover de ps4 versie.
Kan me herrineren dat al vanaf begin 1080p geroepen werd voor ps4 en niet voor x1.
Dus zal waarschijnlijk weer veel meer tijd in het gelijk trekken van x1 naar ps4 zitten ipv ps4 verder benutten.
In begin deden ze dit ook nog, veel games die op ps4 beter waren of mooier. Maar nu is parity ineens belangrijker.. Enigzins begrijpelijk maar anderzijds(zie rant hierboven :P) vind ik het best jammer.
En ik heb nu idd een ps4 maar in september ook een x1, dus heeft niks met fanboy gedoe te maken.

Whaha tuurlijk mod me maar |:(

[Reactie gewijzigd door v8power67 op 8 augustus 2014 11:29]

Ik lees hier vooral een rant over dat ontwikkelaars nu meer tijd besteden aan de X1-versie, terwijl je liever zou hebben dat deze tijd aan de PS4-versie besteed werd. Op zich snap ik dat, maar het is wel een flinke aanname die je hier doet natuurlijk. Misschien klopt het deels wel, maar ik verwacht eigenlijk dat developers niet heel veel meer tijd gaan stoppen in de X1 versies. Voor een studio is er namelijk niet heel veel mee te winnen als de X1 versie net zo goed draait als de PS4 versie, anders dan misschien het onderhouden van banden die ze met MS hebben.

Vergeet niet dat de PS4 wereldwijd al bijna 2x zoveel verkocht heeft als de X1 en dat met de huidige verkopen dat verschil nog eens snel groter wordt ten gunste van de PS4. Als dus 70% van de gamers een PS4 gebruikt tegenover 30% X1 (alleen kijkend naar deze twee) dan is het juist logisch dat ze ook hun tijd vooral in de PS4-versie steken.

[Reactie gewijzigd door arendjr op 8 augustus 2014 13:35]

Het is even afwachten of de verhoudingen hetzelfde blijven nu de prijzen gelijk getrokken zijn en de console in veel meer landen te koop is/komt.
Over een aantal jaren maakt het niet veel meer uit, dan kijken ze vooral naar minimum aantallen en als de X1 op 20 miljoen zit en de PS4 op 40 miljoen dan is die 20 miljoen voor de uitgevers al ok.
Het zijn slechts schattingen (met zeer beperkte sampling), maar als je naar www.vgchartz.com kijkt, dan zie je dat de opleving in verkopen toen de X1 goedkoper werd alweer voorbij is. De PS4 verkoopt nu ruim meer dan 2x zoveel als de Wii U welke op zijn beurt meer verkoopt dan de X1.

Absolute aantallen zeggen ook niet alles. Als je kijkt naar Wii U dan laten 3rd party studios die ook grotendeel links laten liggen. Als je dan ziet dat de X1 zelfs nog slechter verkoopt, dan is dat geen heel goed vooruitzicht. Ik verwacht zelf niet dat studios snel zullen stoppen met het supporten van de X1, maar dat is wel waarom ik zeg dat je ook geen extra moeite van ze moet verwachten om de graphics steeds op gelijk niveau te krijgen met de PS4.
Ja! Discriminatie! Waarom zet Blizzard de kinect niet uit op de PS4 om 10% rekenkracht vrij te maken!

Luie ontwikkelaars! Haten ze Sony by Blizzard? Hoeveel heeft MS ze betaald om de Playstation zo achter te stellen!

8)7
Omdat MS destijds zelf voor zorgde dat die 10% niet gebruikt kon worden. Als ontwikkelaar kon je deze 10% daarom nooit gebruiken.
Post was een grap, het artikel vertelt dat de verbetering mogelijk was omdat door het uitzetten van de kinect, er meer rekenkracht over was.

Het is dus niet alsof de X1 wordt voorgetrokken door de ontwikkelaars tegenover de PS4, zodra Sony de kinect uitschakelt, dan heeft deze.... dat was dus de grap, Sony had niet 10% gereseveerd voor een gadget.

v8power67 reageerde alsof Blizzard PS4 eigenaren aan het pesten was. Dat is gewoon niet zo, zoals jij zegt, eerst mocht blizzard die 10% niet gebruiken, nu wel. Dat is niet PS4 pesten, dat is gewoon doen wat kan voor je klanten.
Volgens mij krijgt de PS4 versie ook een aantal dingen extra die de Xbox One versie niet krijgt? Iets met referenties naar The Last of Us?
Je post is compleet onrealistisch.

Bij elk bedrijf dat iets verkoopt zijn er klanten/producten die veel meer tijd/geld kosten dan dat ze opleveren. Kan je dan die klanten of producten dumpen?

Nee, want dat schaadt je weer op een andere manier. Bij games zit dat dan meestal in mensen die je game maar niet kopen. Want op de ps4 is het beter, maargoed die hebben ze niet gekocht. En gaan ze daar ook niet voor kopen.

En er zijn inderdaad devs die singleplatform gaan, maar dan maak je je dus erg afhankelijk van dat enkele ding wat het goed moet doen.

Als je dan al zo pissig bent, stem met je portemonnee. Koop de pc versie :D Is ook nog eens goedkoper ook

[Reactie gewijzigd door Torched op 8 augustus 2014 16:10]

Ik denk dat de meeste het prima snappen (als in, juist interpreteren) maar er gewoon een hele andere mening over hebben. Een mening die bovendien veel rationeler is dan de jouwe.
Het probleem wat je hier aanhaalt geldt al jaren voor PC vs consoles. PC gamers zitten al jaren opgescheept met ondermaatse multiplatform ports.
Je vergeet alleen dat de gemiddelde PC gamer bij lange na helemaal niet zo'n sterke gamepc heeft, en dat de ontwikkelaar vaak doelt op de midrange hardware... Want tja, zoveel tijd steken om het mooi te krijgen voor een heel klein groepje (wat vaak wel erg luidruchtig is als het hier op aan komt) is natuurlijk sund van je ontwikkelingsbudget..
Vergis je dus niet hoor, vaak genoeg komt het niet zozeer dat het een 'snelle' consoleport is, maar omdat ze op de grootste groep van pc-gamers moet richten en dat het op die low/midrange hardware fatsoenlijk draait.. De meeste mensen hebben helemaal geen SLI/Crossfire etc (en vergelijk een tweaker nu niet met een gemiddelde consument)..
ah kom
een PS4 heeft grofweg de kracht van een HD7850, dat is naar huidige maatstaven al niet fantastisch en zal binnen 2 jaar niets meer voorstellen in PC land
een beetje pc gamer die mee is met de tijd heeft echt wel een gpu zitten in die klasse of beter
Hij zegt nog zo; "vergelijk een tweaker nu niet met een gemiddelde consument".

En wat doe jij? Direct opscheppen over high end PC hardware. Developers geven geen drol om jou met je 300 euro grafische kaart. Je bent deel van een klein luidruchtig groepje gamers die bovendien ook nog eens de nare eigenschap hebben om weinig of niet te betalen voor hun games tenzij er een belangrijk multiplayer component in zit.

De gemiddelde consument heeft niet iedere 3 jaar een nieuw systeem.

Kijk hier maar eens naar:
http://store.steampowered.com/hwsurvey/

De helft van steam gebruikers heeft nog een dual-core CPU (een i3 oid.) Meer dan de helft heeft 4GB ram of minder. Slechts 24% heeft 2+GB vRAM (dat zijn je high end kaarten).

Je kunt wel een game maken die het onderste uit de kan trekt op een GTX Titan SLi setup, maar daarmee bedien je hoogstens 2% van je doelgroep.
opscheppen over high end PC hardware????

Hij zegt enkel dat de ps4 ongeveer de kracht van een HD7850 heeft.

the PS4 is outfitted with the (mid-range) Pitcairn that can be found in the HD 7870.

Hij zat er niet ver vandaan, maar hij was niet aan het opscheppen over "zijn 300 euro grafische kaart"
Hij zei:
"...dat is naar huidige maatstaven al niet fantastisch en zal binnen 2 jaar niets meer voorstellen in PC land"

En ik zei niet dat hij aan het opscheppen was over zijn eigen kaart, ik zei dat hij aan het opscheppen was over PC hardware.

En dit, net nadat degene waar hij op reageert er de nadruk op legt dat tweakers niet vergeleken moeten worden met de gemiddelde consument.

[Reactie gewijzigd door simen op 12 augustus 2014 23:28]

een beetje pc gamer die mee is met de tijd heeft echt wel een gpu zitten in die klasse of beter
Maar jij vergist je dus in een beetje pc gamer.. Dat JIJ blijkbaar elke maand een nieuwe GPU/CPU koopt wil nog niet zeggen dat een gemiddelde pc-gamer dat ook doet.. De meeste pc-gamers die ik ken hebben vaak zelfs maar gewoon een laptop, zelf ken ik maar heel erg weinig mensen die echt een dikke vette game-pc hebben staan.. Naast het feit dat jij blijkbaar even vergeet dat op een game-console ook nog behoorlijk wat extra optimalisaties zijn waardoor de console opzich een stuk beter presteert dan een vergelijkbare pc.. En bedenk je dan eens dat een gemiddelde console de prijs is van een behoorlijke pc-videokaart.... Ik vind het knap wat ze toch uit zo'n beperkt budget kunnen pushen op de consoles.
Ik heb helaas geen cijfers over de gemiddelde game-pc, of de console- en pc-gebruikers aantallen, kan daar verder niet op in gaan. Het punt is (wat jij ook zegt) dat multiplatform games ontwikkeld worden voor de grootste gemene deler. Het jammere daaraan is dat als je met een systeem boven de standaard zit (wat je met een PC al snel hebt) je maar een marginaal betere spelervaring hebt. Trage systemen houden de ontwikkeling op deze manier af. Logisch, maar jammer.
Ik denk dat voor veel publishers de hardware verschillen in de X1 en PS4 een doorn in het oog zijn, die hadden waarschijnlijk het liefst gezien dat MS en Sony voor een gelijke config waren gegaan, en het verschil hadden gemaakt op software gebied ipv hardware gebied.

Publishers willen logischerwijs een zo grootmogelijk aantal games verkopen, tegen zo min mogelijk dev. tijd. Bij de vorige generatie consoles waren ze al niet altijd even blij dat de 360 en PS3 zoveel verschilden qua hardware en dat (geloof ik) programmeren voor de PS3 veel meer resources kostte dan programmeren voor de 360. En nu zitten ze weer met het "issue" dat de PS4 wat krachtiger is, en dat optimaliseren voor de X1 (vanwege de supersnelle maar qua grootte beperkte cache) wat lastiger lijkt te zijn.
Mijn pc van minstens 4 jaar oud trekt diablo moeiteloos op hoge settings en resolutie. Dat er ruimte voor verbetering is op een console, dat ben ik met je eens. Verwacht je teveel? Waarschijnlijk wel. Eventuele verbeteringen zullen marginaal zijn. De hardware is gewoon niet sterk genoeg van zowel de Xbox One als de PS4.
Ik zou al ps4 eigenaar best pissig kunnen zijn over laatste nieuws dat games soort van gelijk getrokken worden.
Je wordt er pissig over dat er dev tijd wordt gestopt in games voor een ander platform? Nee, dat klinkt bijzonder reëel. 8)7
Ik begrijp niet zo goed welke problemen jij hier als gamer van ondervindt en waar je dus een problem van maakt..

Die extra ontwikkeltijd zal maar tijdelijk zijn. Microsoft heeft die 10% die Kinect nodig heeft nog niet zo lang geleden vrijgegeven, dus games die in de tussentijd ontwikkeld zijn hebben inderdaad extra ontwikkeltijd nodig om er een patch voor te maken zoals Blizzard nu doet.
Maar games die vanaf het begin rekening houden met die extra 10% zullen geen etrz ontwikkeltijd nodig hebben.
Waar je je dus druk om maakt is mij een raadsel.
Kan me herrineren dat al vanaf begin 1080p geroepen werd voor ps4 en niet voor x1.
Dus zal waarschijnlijk weer veel meer tijd in het gelijk trekken van x1 naar ps4 zitten ipv ps4 verder benutten.
In begin deden ze dit ook nog, veel games die op ps4 beter waren of mooier. Maar nu is parity ineens belangrijker..
Het verhaal is vooral dat de Xbox One sowieso trager was omdat er een deel van de GPU-kracht gereserveerd was voor Kinect.
Nu MS de Kinect optioneel heeft gemaakt, is het in feite een 'andere console' geworden.
Ik denk dus dat in eerste instantie niet meer tijd aan de Xbox One is besteed, maar dat ze gewoon beiden zo goed mogelijk hebben geoptimaliseerd. Door Kinect kwam dat dus neer op 900p voor de Xbox One en 1080p voor de PS4.

Nu de GPU-kracht van de Kinect vrij is gekomen, was het waarschijnlijk vrij simpel om gewoon de resolutie van 900p naar 1080p te zetten, en toch de 60 fps vast te kunnen houden.
Ik denk dus niet dat de ontwikkelaars daar echt heel veel tijd in hebben hoeven steken.
Ik denk ook niet dat ze per se die 1080p wilden halen op de Xbox One, of dat ze het 'gelijk wilden trekken' (anders hadden ze dat in de eerdere release ook al gedaan, ipv 900p), maar vooral dat ze merkten dat dat nu haalbaar is, met de extra GPU-kracht.
Jij gaat er van uit dat er meer tijd in de PS4 versie gestoken zou zijn als ze niet aan de X1 versie hadden moeten werken. Waarom denk je dat? De PS4 versie was al ok, dus het is veel logischer te denken dat ze hun tijd dan ergens anders aan hadden besteed dan aan de PS4 versie.
Dit komt een beetje egoïstisch over. Je bent kwaad dat Blizzard bij de originele ontwikkeling tijd heeft gestoken om de PS4 versie te voorzien van 1080p, maar je gunt het de mensen met een Xbox One niet omdat die tijd "nuttiger" had kunnen worden besteeds aan de PS4 versie te verbeteren?
Multiplatform games zijn altijd al ontwikkeld om op beide consoles goed te draaien. Je kan het als PS4-owner nu toch niet kwalijk nemen dat Microsoft leert uit de fouten die ze gemaakt hebben met de One en broodnodig vermogen aanbieden aan de developers? Als de developer dan beslist om die 10% extra vermogen te benutten dan is het toch zo, heb jij met je PS4 toch geen last van? Je kan toch niet meer gaan eisen dan de 1080p @ 60Hz die je nu reeds krijgt, dus met welk nut wil je dan dat "de hardware van de PS4 beter benut wordt"? Het is toch niet omdat de PS4 betere hardware heeft dat er nu te eisen valt dat er ook een duidelijk verschil in graphics MOET zijn tussen de PS4 en Xbox One om PS4's superioriteit in de verf te zetten? Exclusives kunnen dat waarmaken, maar van multiplats kan je dat niet eisen.

Hetzelfde geld voor Destiny: sinds Bungie heeft aangekondigd dat Destiny op de Xbox One ook aan 1080p gerendered zal worden lees ik overal raging PS4-owners. Waarom? MOET Destiny slechter zijn op de One? Met welk nut? Er heerst precies een hautain gedrag onder PS4-owners dat developers hun games uitdrukkelijk voor de PS4 moeten maken, en opvolger Xbox One vervolgens maar een afgekookt exemplaar van dat PS4-spel moet krijgen...

[Reactie gewijzigd door Terrestraeon op 8 augustus 2014 13:43]

Of het kan ook zijn dat de PS4 helemaal niet zo veel sterker is als jij denkt, en dat ze gewoon even veel tijd in beide consoles gestopt hebben. Vraag me trouwens af welke bron je hebt dat zegt dat er meer tijd in de Xbox One versie is gestopt, als dit gewoon jouw giswerk is betekend het dus niets.
uiteindelijk ben ik geen developer maar als je een kleine beetje je xbox groen bril afzet dan lees je overeal dat de ontwikkeltools van de PS4 erg ver voor liggen op de die van de xbox en er sprake is van een veel makkelijkere structuur van geheugensetup, krachtiger cpu en GPU en geen bottleneck van 32 mb supersnel geheugen. Er zijn erg veel devs die al vaak hebben geroepen de ps4 versie al up and running te hebben en "proberen" de xbox one on par te krijgen.
Inderdaad, de ontwikkeltools waren beter in het begin. Dus het was makkelijker even 1080p te bereiken op de PS4, toen focus gelegd op Xbox One. Ze willen dat mensen dezelfde ervaring hebben op beide consoles, wil je dat niet, koop je best een PC.
Vaag, ik zou denken dat juist Microsoft (MSDN, Visual Studio, .NET) het voor developers supergemakkelijk zou maken om te developen.
Mwa, volgens mij was het voor iedereen vanaf het begin al wel duidelijk dat Diablo III al met de console in het achterhoofd was developed. Maar inderdaad, ik heb het ook even mogen spelen op console en het speelt wel lekker.

't Is leuk dat ze het gelukt is. Persoonlijk hecht ik bij Diablo meer waarde aan hogere FPS, maar aangezien ze die al op 60 hebben is 1080p leuk meegenomen.
Mooi! Iedereen weer gelukkig!
Ik ben pas gelukkig als ze het spel op de Wii U uitbrengen.
komt in 2015, als de wii-u2 uit is :+
dat ding verkoopt nog steeds voor geen meter.
[...]

Ik ben pas gelukkig als ze het een spel op de Wii U uitbrengen.
;)
waarom zo negatief over de Wii U.
Laten we wel wezen, werdeldweid verkoopt de Wii U de laatste tijd beter dan de XBOne.
http://www.gamerheadlines...better-wii-u-or-xbox-one/

Lekker makkelijk gereageerd door je. De Wii U is gewoon een flop qua sales en qua games. 3rd party games zijn er nauwelijks. De U moet het alleen van Ninty games hebben. Deze games zijn overigens niet slecht, helemaal niet. Maar de algehele console is hoe dan ook geen succes te noemen.
^ Kijk, hier heb je tenminste wat aan.
@ Heerdinm;

Feiten over twee weken prachtig. Daarnaast is de XOne nog lang niet in alle landen beschikbaar dus heb je verdomd weinig aan je "feiten" stukje.

Mooi dat de Wii U nu wat meer verkoopt in een week dan de XOne, dat betekent niet dat het een succesconsole is. Ik ben overigens voor alle consoles, hoop dat het Nintendo met de opvolger van de Wii U weer voor de wind gaat!

@Vayra; soms kan wat verder nadenken dan alleen een reeks getallen lezen wel nuttig zijn :)
Okay, dan zoeken we even iets verder :)

http://www.vgchartz.com/analysis/platform_totals/

Vooral interessant in dit tabelletje zijn de plaatsen 19 - 24. Met name plaats 23 en 24.

Verder is de algemene trend dat de verkoopaantallen voor alle consoles en handhelds niet meer stijgen, maar dalen. De piek is allang voorbij, de afvlakking van sales ook al, en de daling is nu al ingezet.

Afgaande daarop wordt dit een rampzalige console generatie. Alleen de PS4 doet het nog echt goed. Dikke exclusives kunnen dit beeld nog gaan bijstellen natuurlijk, maar hoeveel exclusives zijn er nu nog...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 8 augustus 2014 14:52]

Alles valt of staat met content. En helaas laten alle consoles het in aantal titels behoorlijk afweten. Voor mij persoonlijk komen er pas weer spellen begin volgend jaar. En gezien de verkopen geldt dat voor meer mensen.
Wat moet je in een artikel over Diablo (vergeet niet waar het over gaat he) met een Wii u ? Enige wat ze erover hadden kunnen zeggen is dat het wederom niet op de Wii u komt, maar of je daar leuke reacties mee oproept ?
Die ps vita verkoopt ook niet slecht eigenlijk. Het is een derde van de 3DS maar toch...
werdeldweid verkoopt de Wii U de laatste tijd beter dan de XBOne
Leuke verdraaiing van de statistieken. De WiiU is in vééél meer landen te verkrijgen dan de XBOne.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 8 augustus 2014 14:30]

Ja ga jij maar weer even terug onder je steen.

http://www.ign.com/games/upcoming/wii-u?filter=latest
Het heeft wel een jaar moeten duren!
De andere consoles zou nu toch ook al wel een behoorlijke tijd bezig? Vind je die catalogus dan zo indrukwekkend momenteel?
als ik de specificaties goed lees van de consoles en de prestaties van het afgelopen jaar bekijk is het grote verschil het type geheugen dat microsoft en sony hebben gebruikt voor hun consoles. Ondanks dat dit zeker met exclusives een verschil gaat maken in de toekomst denk ik dat zat developers hun games wel op de correcte resoluties moeten kunnen krijgen met het iets tragere DDR3 geheugen want de kracht van de processor en gpu zelf verschild echt bijna niets.

Je wil als developer games verkopen dit doe je op de xbox one zeker meer als je een vergelijkbare versie uitbracht, vorige generatie waren er ook veel ports van xbox360 naar ps3 die op de playstation niet goed liepen die verkochten toch ook minder.

Goede zet van Blizzard lijkt mij.
als ik de specificaties goed lees van de consoles en de prestaties van het afgelopen jaar bekijk is het grote verschil het type geheugen dat microsoft en sony hebben gebruikt voor hun consoles.
Niet alleen het geheugen is verschillend, de APU van de Xbox One heeft 32MB "embedded SRAM", dat de PS4 niet heeft. Zou je kunnen zien als een soort L3-cache voor de GPU. De Xbox 360 had iets vergelijkbaars, met 10MB "embedded DRAM", dus ontwikkelaars zijn daar inmiddels wel redelijk mee bekend.
Dat eSRAM zou de tragere DDR3 iets kunnen compenseren.
Ik ben benieuwd of we meer van dit soort updates gaan zien, want dit geeft aan dat vooral die 10% GPU die gereserveerd was voor de Kinect het grote verschil maakte tussen de PS4 en de Xbox One, en dus net wel of net niet 1080p.
Sowieso vind ik het een rare zet dat MS die 10% GPU permanent had gereserveerd.
Het verschil tussen de PS4 en Xbox One is meer dan het verschil in geheugenbandbreedte (8 GB GDDR5 RAM vs 8GB DDR3 + 32MB ESRAM). Door het toevoegen van die 32MB ESRAM aan de APU van de Xbox One moesten MS-engineers componenten van de GPU schrappen omdat het anders niet op de chip zou passen. Daardoor heeft de PS4 een aanzienlijk krachtigere GPU in vergelijking met de Xbox One.

8 GB GDDR5 vs 8 GB DDR3+32 MB eSRAM
176 GB/s vs 68/102 GB/s bandwidth
32 vs 16 Render Output Units (100%)
72 vs 48 Texture Mapping Units (50%)
18 vs 12 Compute Units (50%)
1152 vs 768 Stream Processors (50%)
1.84 vs 1.31 TFLOPS
GCN with added GCN 2.0 functionalities vs GCN 1.0

Hierdoor zullen ontwikkelaars altijd veel meer moeite doen om een Xbox One-game op 1080p te laten draaien.
MS-engineers
AMD-engineers natuurlijk.
8 GB GDDR5 vs 8 GB DDR3+32 MB eSRAM
176 GB/s vs 68/102 GB/s bandwidth
32 vs 16 Render Output Units (100%)
72 vs 48 Texture Mapping Units (50%)
18 vs 12 Compute Units (50%)
1152 vs 768 Stream Processors (50%)
1.84 vs 1.31 TFLOPS
GCN with added GCN 2.0 functionalities vs GCN 1.0
Daarbij wel opgemerkt dat de APU van de Xbox One wel weer op iets hogere klok loopt.
In de praktijk is het verschil niet zo heel groot. Ik denk zelfs dat de PS4 vooral tegen de CPU-limits oploopt, want ook daar hebben ze nog steeds moeite om de games 60 fps te laten draaien.

Edit: zal dat nog even onderbouwen: http://www.ign.com/wikis/...esolutions_and_Framerates
Er zijn dus veel meer games die ~900p lopen op de Xbox One, en 1080p op de PS4. Dat verschil is veel kleiner dan wat bovenstaande getallen impliceren. Veel minder dan 50%, maar meer rond de 20%. En nu er dus 10% extra is vrijgekomen door Kinect, ligt het dus nog dichter bij elkaar.
Er zijn maar een paar spellen waarbij het verschil echt 50% is: 720p op de Xbox One en 1080p op de PS4 (en dan is er game die 720p loopt op de Xbox One, maar 900p op de PS4).
En dan vraag ik me dus nog af: is 720p dan echt het maximale dat de Xbox in die games kan? Of hebben de ontwikkelaars gewoon gekozen voor 720p omdat dat de eerst lagere 'officiele' resolutie is onder de 1080p, en hebben ze er niet over nagedacht dat ze custom rescaling zouden kunnen doen vanaf elke mogelijke resolutie naar 1080p, zoals de meeste andere games dus wel doen?
Ik zie bv games die 882p draaien, of 792p. Daar is het in ieder geval overduidelijk dat de ontwikkelaars gewoon gezocht hebben naar de maximale resolutie. 720p is me iets te 'toevallig'.

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 8 augustus 2014 13:17]

AMD-engineers natuurlijk.
AMD heeft het ding gemaakt, maar MS heeft de beslissingen genomen. Door Microsofts keuze om een console te maken waarop drie OSen draaien waarvan er een apps zou moeten kunnen draaien was veel geheugen nodig. Om geld te besparen is gekozen voor 8GB DDR3 RAM en moest er 32MB aan de gecombineerde CPU/GPU worden toegevoegd en GPU-componenten worden verwijderd. Die beslissingen zijn gemaakt door techneuten van MS, niet AMD. Die hebben alleen hun door MS gestelde opdracht uitgevoerd.
MS kan niet zomaar random beslissingen nemen.
MS zal een stel eisen op tafel hebben gelegd, en AMD zal gekeken hebben hoe ze dat zo goed mogelijk tegemoet konden komen (wat past er wel/niet op een die tegen welke kostprijs?).
En dan zijn ze samen tot een overeenkomst gekomen, waarna de engineers van AMD het ontwerp aangepast hebben, en de APU gebouwd.

MS gaat echt niet bepalen wat er wel/niet geschrapt gaat worden in het ontwerp van AMD, daar hebben ze niet genoeg kennis van.
MS zal wsch iets gezegd hebben van: "Dat met die eDRAM in de Xbox360 werkte goed, zoiets willen we in de nieuwe APU ook".
Waarop AMD dan iets gezegd zal hebben van: "Ja, we kunnen wel een buffer eSRAM in de APU bakken, maar als we binnen een redelijk transistorbudget willen blijven, dan moeten we een aantal shaderprocessors schrappen, en de daarbijbehorende ROPs en TMUs etc".
Het zullen dus de AMD-engineers zijn geweest die hebben aangegeven wat wel/niet mogelijk was, en het zijn ook de AMD-engineers die uiteindelijk de aanpassingen hebben gedaan, na goedkeuring van MS.
Dan moet je nog wat verder lezen. De gebruikte APU's hebben een andere architectuur en de kracht verschild wel degelijk in de effectieve hoeveelheid bandbreedte die beide ter beschikking hebben.
Ik vraag me af of Sony en, in dit geval dan vooral, Microsoft, wel genoeg over best practices communiceren met ontwikkel studio's. Op de Ps3 en de Xbox 360 kwamen dit soort zaken ook telkens terug, en dan vaak nog eens de boodschap dat het lastig te programmeren is tegen beiden machines. Het nieuwe geheugen allocatie, nieuwe type's van o.a. geheugen, etc. Ik zou verwachten dat er hele mooie best practices zijn om de systemen het best te kunnen benutten, waardoor dit soort 0-day patches niet nodig zijn, maar dat het van de core af zo is opgebouwd.

Voor bijvoorbeeld een simpel PHP framework zijn volledig uitgewerkte best practices waarbij de performance het beste is. Waarom kan dat ook niet gewoon bij de consoles?

Met of zonder de 10% voor Kinect!!

[Reactie gewijzigd door trix0r op 8 augustus 2014 11:13]

Volgens mij is de ontwikkelomgeving van Microsoft voor de XBOX (360/One) prima in orde. Best practices moeten natuurlijk ook deel ontwikkeld worden cq. is voortschrijdend inzicht. De PS3 was vooral lastig omdat de hele architectuur (CELL) afwijkend was wat men gewend was.
Natuurlijk doen ze dat. Sony en Microsoft hebben zwaar belang bij het goed draaien van games op hun console. Kan me niet voorstellen dat ze tegen de developers zeggen: "Hier heb je een SDK, zoek het maar uit."
Developers doen uiteraard hun best, maar er zijn geen oneindig aantal truukjes die je kan uithalen voordat je tegen het limiet van de hardware op loopt.
Zolang ze crafting/skills/inventory van Diablo3 maar gefixed hebben. 4 player co-op werd totaal onmogelijk gemaakt doordat slechts één persoon tegelijk kon craften, skills veranderen etc. Het werd hierdoor, vooral tijdens het levelen waar je om de haverklap het skills/crafting menu nodig hebt, een snoozefest. We stonden iedere keer een half uur in town omdat we omstebeurt ons menu konden openen, hier is totaal niet over nagedacht. Wij konden er iig niet meer tegen en hebben na 2 "diablo-avonden" maar opgegeven.

Op de 3e avond, wanneer na 10mins iemand al zijn skill menu opende, zuchtten de anderen op de bank zo hard dat de disc uit de Xbox vloog en opeens de remake van Perfect Dark opstartte.....

[Reactie gewijzigd door xtrmx op 8 augustus 2014 14:00]

Mooi voor de Xbox one, maar deze ga ik voor de Ps4 halen. Heb Diablo eerst op Pc en PS3 gespeeld, laatst genoemde speelde tot mijn verbazing en (lichte) irrirtatie velen malen beter dan op de pc! Ondanks dat ik altijd riep dat Diablo 3 een Pc spel is etc etc..
Nu nog zorgen dat je met je battle.net account in kan loggen en je character van de pc kan gebruiken, en dan is het misschien het aanschaffen waard.
Het zijn twee hele andere games, met een hele andere ontwikkelcyclus, dus dat gaat nooit gebeuren.

Daarnaast kun je op de console chars (savegames) aanpassen, wat op de PC niet kan, doordat ze zijn opgeslagen op de server. Dus het is belangrijk dat dit twee aparte ecosystemen blijven en je geen gehackte chars op de PC kunt krijgen.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 8 augustus 2014 12:42]

Weet je toevallig ook waarom dat zo is? :)
Dat zou ik ook heel graag hebben.
Ik speel Diablo nu op een laptop, maar op een console speelt het zoveel lekkerder.
Helaas spleen vrienden het alleen op de PC.
Ik vraag me nu af hoe hoog de PS4 versie zou kunnen draaien als er geen 1080p lock was
Gelukkig maar, anders was ik een rechtzaak tegen ze gestart :+
Even iets anders als je je savegame wilt omzetten van bv xbox 360 naar xboxone/ps4. Moet je dat online doen of kan dat ook met een usb stick.
nu al zin in deze release! met veel plezier op de ps3 gespeeld dus dat we onze voortgang over kunnen zetten is een groot pluspunt!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True