• Enchanting

Minpunten

• Malthael niet zo aansprekend
  • Crusader voegt weinig toe

Eindoordeel

Tweakers zegt: 8

Wie Diablo III, de actie-rpg die Blizzard bijna twee jaar geleden uitbracht, heeft uitgespeeld, begrijpt dat het voor de studio lastig moet zijn geweest om met een uitbreiding op de proppen te komen. In zekere zin vormt Diablo III immers het einde van de reeks. Wie de campagne van de game speelt, eindigt hem met een gevecht met de naamgever van de serie. Diablo, de Lord of Terror of de Prime Evil, die heerst over de troepen van Hell, wordt na een aanloop die drie games lang heeft geduurd door de speler verslagen. Het kwaad der kwaden is niet meer. De mensheid, als steeds in de Diablo-serie het slachtoffer van de strijd tussen Heaven en Hell, lijkt eindelijk gered. Wat nu?

Gespeeld op: Windows
Ook verkrijgbaar voor: OS X

Een lastige klus? Welnee, Diablo is pure fantasy, dus er is altijd een mouw aan te passen. Blizzard tovert ene Malthael uit de hoge hoed. Die komt in de eerste games niet voor en wordt in Diablo III slechts zijdelings genoemd, maar mag in Reaper of Souls de hoofdrol spelen in het verhaal. Hij is de Reaper die op jacht gaat naar Souls. Het vreemde daarbij: als speler heb je het in Diablo altijd opgenomen tegen de Forces of Evil, tegen de Lords of Hell en het addergebroed dat zij voortbrengen. Als tegenwicht wordt de mensheid bijgestaan door de representanten van Heaven. De verdeling is duidelijk; Demons hebben het op mensen voorzien en Angels proberen de mensheid te beschermen. Die rollen worden in Reaper of Souls omgedraaid. Malthael stond ooit als Archangel of Wisdom aan het hoofd van de Angiris Council, het hoogste hemelse orgaan. In zijn rol als Archangel of Wisdom probeerde hij een manier te verzinnen om de eeuwige strijd, het Eternal Conflict, met de concurrenten uit de Hell te beëindigen. Die manier heeft hij nu gevonden.

Het kwade uit de mens

Nu de speler de Prime Evil heeft verslagen, is de rol van Hell eigenlijk uitgespeeld. Er is weinig demonisch meer over, behalve dan dat elk mens iets hemels, maar ook iets demonisch in zich heeft en dus in staat is tot zowel goed als kwaad. Dus wie echt al het duivelse wil uitroeien, moet dat ook met de mensheid doen. Dat is het uitgangspunt voor het verhaal; Malthael is niet langer de beschermheer van de mensheid. Hij meet zich een nieuwe rol aan als Archangel of Death en gaat aan het werk, op naar Sanctuary om de mensheid voor eens en voor altijd uit te roeien.

Populaire gebruikersreview

Alle gebruikersreviews over:

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.