Nintendo komt met zijn eerste free-to-play game

Nintendo heeft aangekondigd dat het nog voor april 2014 een free-to-play game gaat uitbrengen. Dat zei Saturo Iwata, president van het Japanse entertainmentbedrijf, tijdens een financiële briefing op de E3 2013. Het zou de eerste free-to-play game van het bedrijf worden.

Nintendo logoDetails over het spel zelf werden niet gegeven en op welke platforms het spel wordt uitgebracht evenmin. Wel bevestigde Nintendo dat het niet om een Mario- of Pokémon-titel zal gaan, aldus Nintendo Life op basis van Twitter-berichten van iemand die aanwezig was bij een analistenbijeenkomst. Het spel komt nog uit in het huidige fiscale jaar van Nintendo, dat eind maart 2014 eindigt.

Het plan van Nintendo is om met deze stap meer inkomsten uit digitale verkopen te generen. De stap is opvallend omdat Iwata twee jaar geleden nog aangaf dat Nintendo niet geïnteresseerd was in free-to-play, omdat hij vond dat de waarde van software verdwijnt als deze gratis wordt weggegeven.

In januari liet Nintendo echter al doorschemeren dat het bedrijf toch overwoog om een game uit te brengen op basis van het free-to-play-model. In een interview met het Japanse Nikkei zei Iwata onder meer dat hij de release van free-to-play games niet wou uitsluiten, maar dat het in dat geval niet om een grote titel van Nintendo zou gaan. Bovendien moet volgens Iwata worden voorkomen dat het volledige speelplezier van een game pas kan worden benut als er wordt bijbetaald.

Door Christophe van Bokhoven

13-06-2013 • 11:33

42 Linkedin

Reacties (42)

42
37
19
2
0
8
Wijzig sortering
Anoniem: 379313
13 juni 2013 11:46
kom op he, als nintendo meer klanten wil lokken moeten ze een pokemon mmorpg maken...
if they made that i would be soooooooooo happy :D

want even serieus, het idee van pokemon vind ik echt awesome ook al ben ik al 19, sterker nog als ze dat inderdaad zouden doen dan denk ik dat heel veel mensen dat nog wel zouden spelen ook vanwege jeugdsentiment (in mijn leeftijdscategorie iig)
het ziet er sterk naar uit dat Nintendo dat ook van plan is en het zou me niet verbazen dat ze er al enige tijd mee bezig zijn. Alle nieuwe mechanismen die ze sinds GenV in aan het bouwen zijn doet je vermoeden dat ze volop aan het experimenteren zijn over hoe een MMORPG voor Pokemon het best tot z'n recht komt. Echter Nintendo speelt het altijd safe (tenzij als het op de hardware aankomt 8)7 daar nemen ze behoorlijke risico's!) en ze brengen bijna nooit een game uit waar ze niet 100% achter staan. Ook willen ze geen features waar maar 20% van de huishoudens gebruik van kan maken (zoals HD TV 7 jaar geleden, en internet toegang 11 jaar geleden).

Echter ik voorzie ook wat problemen; goede MMORPGs hebben een lange levensduur en voorkomen eigenlijk dat vervolg titels geintroduceerd worden. Ik denk dat Nintendo dat niet ziet zitten. Misschien bij de opvolger van de 3DS zal er een Pokemon MMORPG vanaf dag 1 aanwezig zijn die tot de handheld daarna geen vervolg krijgt. Dan kunnen ze met de 3DS games het aantal pokemon en het aantal regio's nog flink wat opschroeven, zodat je flink wat game content en een grote herkenbare wereld hebt voor je MMORPG.
Wel bevestigde Nintendo dat het niet om een Mario- of Pokémon-titel zal gaan
Kan een Zelda game zich goed laten vertalen naar het F2P model? :D
Zou nog best kunnen in de toekomst. Dan zou je bijvoorbeeld extra Rupees kunnen kopen (of zelf farmen).
Pokemon is logischer though, laten betalen voor zeldzame beestjes, vooral veel kleine bedragen die een ouder best weleens aan zijn/haar kind cadeau wilt doen als ze iets goed hebben gedaan etc etc.
Er is al eens een Zelda game geweest waarbij je dungeons moest downloaden. BS The Legend of Zelda, welke alleen in Japan op de SNES uitgebracht was. (En flopte)

http://zelda.wikia.com/wiki/BS_The_Legend_of_Zelda
Omdat er een tijd limiet aan gebonden was en je in een bepaalde periode van een aantal dagen of een week de levels kon downloaden via een aparte extentie die via satteliet werkte. Ik denk dat met de techniek van nu dit veel beter zou lopen.
10 cent per pokebal, 20 voor greater en 50 cent voor een ultraball? :+
10 Euro voor een Master Ball. Haha!
Alsjeblieft niet. Dat is heiligschennis.
Ik vermoed toch dat Nintendo zo meer klanten wil lokken naar de Wii-U. Ze geven weliswaar niet aan voor welk platform deze titel uitkomt, maar je kunt er wel van uit gaan dat het niet voor de oude Wii zal zijn. Daar worden tenslotte (vrijwel) geen nieuwe spellen meer voor gemaakt.

De aanschafprijs van de Wii-U is toch aan de hoge kant, zeker als je naar de adviesprijs van de Playstation 4 gaat kijken. Het zou me ook niet verbazen als er voor April 2014 nog een flinke prijsreductie plaats gaat vinden voor de Wii-U om de tegenvallende verkoopresultaten te stimuleren.
De wii u is al te verkrijgen voor de helft van de PS4 verkoopprijs: http://tweakers.net/product/285118/nintendo-wii-u/

Dat vind ik toch een significant verschil wel.
Dat is een vergelijking die nergens op slaat. Je moet wel eerlijk blijven
Waarom? het zijn alle 3 next gen consoles, dus als je opzoek bent naar 1 van de nieuwste consoles moet je deze 3 wel met elkaar vergelijken

Dat is het zelfde om te zeggen dat het niet eerlijk is een nVidia Titan met een dual kaart te vergelijken... dat is het wel als ze de zelfde doelgroep en / of prijs hebben

Leuk al die specs maar het feit blijft dat het alle 3 de nieuwste consoles zijn en dus met elkaar vergeleken kunnen worden
Het zijn twee next-gen consoles; de PS4 en Xbox One. De Wii-U telt hier niet mee. De hardware die erin zit is vergelijkbaar met de (bijna) 7 jaar oude Playstation 3. Het is dus eerder een current-gen console (zoals de PS3 en Xbox360) die gewoon 7 jaar te laat is uitgebracht.

Daarom vind ik het ook onzin dat tweaker "svenk91" de Wii-U met de PS4 gaat vergelijken. Natuurlijk kost de Wii-U de helft; nogal logisch als je ziet wat je er voor terug krijgt in vergelijking met de PS4 en Xbox One.

Je betaalt minder, maar krijgt ook beduidend minder. "svenk91" doet nu alsof de Wii-U nét zo veel bang-for-buck levert als de PS4 en daarbij maar half zo duur is.

Ja, zo kan ik ook dingen met elkaar gaan vergelijken ...

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 13 juni 2013 21:29]

Next gen hoeft niet altijd met specs te maken te hebben. Ik moet de eerste game op een xbox nog zien die kan tippen aan een legend of zelda game
Daar heb je gelijk in. Echter, tweaker "svenk91" vergelijkt de Wii-U met de PS4 en vindt dat de Wii-U vanwege de prijs in het voordeel is. Het zijn twee geheel verschillende apparaten voor heel verschillende doelgroepen met compleet andere speltitels.

Naar mijn mening kun je een goede vergelijking niet alleen op prijs maken. Dat slaat gewoon nergens op. De te vergelijken apparaten moeten bepaalde dingen met elkaar gemeen hebben, en dat hebben de PS4 en Wii-U niet.

Daarom blijf ik bij mijn standpunt dat je deze consoles niet met elkaar kunt vergelijken of eentje als "beter" te betekenen omdat de prijs aantrekkelijker is. Daarvoor hebben ze te weinig met elkaar gemeen.

Het enige waar je de Wii-U mee kunt vergelijken is met z'n voorganger; de Wii. Zelfde soort hardware, zelfde soort speltitels en zelfde doelgroep.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 13 juni 2013 22:49]

Het kan dragon quest X worden. Die mmorpg draait in Japan in bèta en komt op de Wii en de WiiU.

Of iets heel anders Nintendo kan ook met iets raars komen. En tank tank tank is al free to play in de eShop.
Maak een 3D Pokémon MMORPG en vraag geld voor het kopen van Pokéballs :P
Zou niet eens zo een gek idee zijn haha! Nintendo binnen no time rijkste bedrijf op aarde :p
Interessant. Als ik de nieuwe Super Smash Bros. zie krijg ik toch wel kriebels om een Wii U te halen. Maar om dit voor 1 spel te doen is teveel van het goede vind ik. :P

Voorlopig zie ik ze ook geen games maken voor smartphones. 3DS geeft me ook kriebels als ik de nieuwe line-up zie (heb ALTTP vroeger kapot gespeeld) alleen vind ik de games best prijzig. :/
Ik gok op Animal Crossing
Leuk idee, maar het mooiste van nintendo tot nu toe vond ik toch dat ze niet deden aan in-app aankopen" en ik hoop dat dit ook zo blijft, Ik zou best wat extra voor een game willen neerleggen als ik zeker weet dat ik geen geld meer hoef uit te geven voor extra content.
Inderdaad. Die in-app inkopen zijn belachelijk. Voor mijn tablet een voetbalspel geïnstalleerd, als je daar een beetje een fatsoenlijk elftal op de been wil brengen dan kost dat je meer dan € 100,-. Dat slaat gewoon nergens meer op. Het werkt ook een nieuw soort verslaving in de hand denk ik, ik ga er vanuit dat er over een aantal jaar ook een rem op komt, want sommige mensen (lees: vooral jongeren) kunnen hier niet mee omgaan.

Ik koop liever een spel voor € 60,- zonder in-app mogelijkheden, dan een gratis spel met.

Maar goed, het is natuurlijk alleszins duidelijk of er in-app aankopen in dit spel komen, of dat het gewoon om een echt freeware spel gaat, al lijkt men het eerste wel te suggereren.
Ben ik niet geheel met je eens. Als ik voor de nieuwe Super Smash Bros. game voor een leuke prijs extra poppetjes en stages kan kopen in de Nintendo e-shop...! :)
Pokemon mmo?? Daar wachten zoveel mensen al zoveel jaren op. Een grote interactieve pokemon wereld.
Anoniem: 407865
@AlphaWierie13 juni 2013 19:10
het hedft niet met pokémon te maken. maar zou idd wel leuk zijn. al heb ik in mn leven misschien 5pokémon gevangen, vind het wel een goeie franchise.
je snapt er de ballen van.

Nintendo hanteert een compleet ander model dan Sony en Microsoft en is daarom niet met die 2 te vergelijken. Zie Sony en Microsoft nou maar gewoon als console fabrikanten, of hardware bakkers, die hier en daar een game consultant op pad sturen om andere ontwikkelaars op weg te helpen.

Nintendo is een game developer in hart en nieren (zo te lezen al voordat jij geboren was) en ze ontwikkelen daarnaast ook de hardware erbij. Dat ze hun hardware vrijstellen voor 3rd party developers is eigenlijk maar bijzaak. De kwaliteit van een 3rd party game is 99% van de gevallen gewoon minder dan dat van een 1st party game (ja, ook de AAA 3rd party games meegerekend).

Dat de meeste jongens/pubers liever 3rd party games spellen zal nintendo aan z'n kont roesten. Zij maken de games die ze willen maken, en zodra het grote publiek ze blijft kopen geef ik ze groot gelijk.
Kijk, eindelijk iemand die het snapt. Nintendo geeft niet om hardware specs maar om Gameplay. En dat hebben Sony en Microsoft minder. Die lopen maar tegen elkaar op te boksen met hardware in plaats van een zooitje goede games.

Klopt, Nintendo heeft momenteel nog niet zoveel games beschikbaar. Maar inmiddels is een goede lading games onderweg. Komt echt nog wel, die Wii U.

[Reactie gewijzigd door KoploperMau op 13 juni 2013 12:19]

ook voordat jij geboren was, of ben je al 120 jaar oud?
Nintendo is altijd al een voorstanders geweest van INNOVATIE, alla hardware en bepaalde games, maar zeg eerlijk is dat er nog?

Beetje vaag, iedereen houdt van de snes, n64,gamecube maar niet iedereen van de wii.
Vooral de serieuzere gamers niet, zegt dat dan dat de wii slecht is?
Maar voor degene die met nintendo zijn opgegroeid is de wii, is het niet meer orgineel.
Sony of Microsoft denkt tenminste nog aan mensen boven de 12, nintendo ook?

En als een console bij de start al slecht verkoopt, hoe kan het het dan inhalen(kijk naar de psp vita, 3ds).
Door de prijs te verlagen?
Maarja dan zit je weer me de gemaakte kosten die in gehaald moeten worden.

Nee de wii was al enig sinds een flop(leuk idee, redelijk leuk systeem vooral als ie 10 jaar geleden uitgekomen was) en de wii u heeft dan het nadeel dat ie de septer over moet nemen van de wii, wat elke opvolgende console/technologie hoort te doen, maar dat lukt maar met moeite, want de wii had ook al niet de beste naam(ja inderdaad mario smash bros of mario... leuk voor de onervaren nintendo gamers).
Ik ben benieuwd maar, zoals al te merken, zeer sceptisch.
u heeft helemaal gelijk, ik hield niet rekening met de pre-videogames tijdperk van nintendo. ik heb er eerlijk zeged ook geen ervaring mee.

Ik weet niet welke criteria jij hanteert, maar de meest voor de hand liggende criteria laten de wii toch echt uit de bus komen als de winnaar van de vorige console war. En ze begonnen met een achterstand.

Het zal voor iedereen wel persoonlijk zijn, maar ik vond de wii innoverender dan de ps3 en x360. Wat brachten die nou? Kinect is puur en alleen een antwoord op het wii-mote verhaal. PS3 probeerde het nog ff met die camera, maar gaf het al snel op. De ps3 en de x360 waren ook geen optie voor mij omdat ik pas sinds 3 maanden een HD TV heb.

daarnaast denken sony en microsoft ook niet aan mensen boven de 12. Sony en microsoft leveren het platform. Het zijn de 3rd party developers die de games leveren.

Ik weet wel zeker dat de Wii U het succes van de Wii niet zal herhalen. Ik vind het alleen gek dat iedereen met Sony en Microsoft wegloopt terwijl die twee bedrijven eigenlijk kinderlijk weinig over gaming weten vergeleken met Nintendo. En ja, dat zie je ook in hun producten terug.
Maar als je doelgroep groter is, zoals bij de wii, dan verkoop je ook meer, logisch.
Zegt dat dat de wii beter is ?
Nope, als iedereen met de wii overweg kan(voor het eerst in me leven een digitaal spelletje met me MA gespeeld), is de barriere lager waardoor er meer van verkocht worden.(ik zie me ma alleen van d'r levensdagen geen wii kopen)
Ook zal de goedkopere prijs van de wii hebben meegespeeld en het nog steeds kinderelijke marketing en wii promotie(noem eens een vette reclame van de wii?) voor met name kids.
Is niet erg dat dit je doelgroep is, maar ga het pretty please niet vergelijken met de ps3 of xbox.
Ik ken geen volwassen mannen met een wii, in tegenstelling tot de ps3/xbox waar ierdereen er wel 1 van heeft.
Zelfs mijn neefjes van 13 en 15 spellen allang niet meer op de wii maar alleen nog op de xbox....
En nintendo is vreselijk innovatief, kijk maar naar het verleden.
Maar dat is niet altijd positief.
Nintendo denkt zeer zeker aan de mensen boven de 12, ja. Pokémon games voor de handhelds – en dan denk ik aan de core RPG's, niet alle spin-offs en gaiden titels, zijn voor iedereen interessant, niet alleen maar de kids. Het is maar hoe je die games speelt.
Wat hebben we verder nog? De Metroid-serie is nog nooit op de kids gericht. De Zelda franchise heeft geregeld games die voor elke leeftijd interessant zijn, al is het vaak wel zo dat ze een bepaalde kant op leunen. The Wind Waker was wat vrolijker, Twilight Princess een stuk duisterder.
Zelfs de goeie oude Mario-games zijn ook voor de volwassenen onder ons nog leuk. Super Mario Galaxy 2 is heel simpel op te pakken, maar vooral de latere sterren zijn een enorme uitdaging en lijken juist bedoeld te zijn voor degenen die alles al eens gezien hebben.

Goed beschouwd heeft Nintendo eigenlijk maar bar weinig games die specifiek op kids gericht zijn. De Pokémon Mystery Dungeon games, misschien. Nintendo richt zich op de hele familie, en ja, dan moet je niet met grauwe bruine WO2 FPS games aankomen. Die vindt de gemiddelde tiener (misschien) nog wel leuk, maar de kids en de ouders niet.
Ik heb vroeger nog op een SNES gespeeld en daarna op een Dreamcast. Bij vrienden heb ik nog vaak op een N64, PS2, PS3, Xbox360 en Wii gespeeld.

Enfin, nu op de inhoud verder. Er zijn ook bijna geen goede AAA titels van derde partijen, zie hiervoor mijn reactie op Stefandepefan.

Ja Nintendo is een game developer, maar ze doen ook aan hardware en niet zo een beetje. Niet voor niets dat ze elke keer mee doe in de console en handheld strijd, dan kun je nog z'n goede game developer zijn, het totaal plaatje zal in dit geval gewoon moeten kloppen. M.a.w. het ecosysteem moet stabiel zijn en goed lopen (hard- en software). Onder dit ecosysteem vallen ook de gebruikers en derde partijen. Van die gebruikers is een ontzettend groot deel casual gamer. Daarom kopen ze dus niet veel games. Ze zijn ook niet zo warm te krijgen voor AAA titels, maar Mario zus en zo en Donkey Kong, Mario Kart en noem maar op vinden ze zo nu en dan wel leuk.

Op dit gegeven anticiperen derde partijen. Dit heeft als gevolg dat er nagenoeg geen games door derde partijen worden uitgebracht voor de Nintendo consoles en al helemaal geen AAA games (de echte gamer games). Hierdoor lopen nog meer echte gamers weg van de Nintendo console waardoor Nintendo met een rot ecosysteem blijft zitten en alleen nog maar zelf games uitbrengt voor zijn eigen consoles.

Ze hadden er destijds voor moeten zorgen dat ze ook veel non-casual/echte gamers/die-hard gamers naar hun console trokken maar dat hebben ze volgens mij niet eens geprobeerd.

Edit, 'oh ja','vergeet me niet naar beneden te modden he boys'... Het gaat namelijk niet om de inhoud maar om de mening die het stuk behelst...

[Reactie gewijzigd door madmaxnl op 13 juni 2013 13:42]

zeggen dat AAA games echte gamer games zijn is hetzelfde als zeggen dat Marvel films echter film liefhebber/kenner films zijn.

de AAA naamgeving slaat puur en alleen op het budget van de producties. De kwaliteit heeft er niks mee te maken. Sterker nog, ze lijken wel invers gecorreleerd te zijn. en verder kun je me niet wijsmaken dat AAA games origineler zijn dan nintendo games. CoD en BF lijken nog meer op elkaar dan Twilight Princess en Skyward Sword!
Euhm... meeste niet gamende mensen die ik ken, zijn altijd wel in voor een potje Mario Kart of New Super Mario Bros. omdat ze dat wel kennen. Dat de gameplay ogenschijnlijk niet veranderd is, is het voor de meeste mensen makkelijk op te pakken. Als ik met een ander spel aankom is dat vaak te "moeilijk". Enige uitzonderingen zijn Singstar-achtige games of Quiz games (zoals Buzz)...

Ik ben wel benieuwd waar Nintendo mee gaat komen en op welk platform dit zal wezen. Ik heb dan geen WiiU of 3DS, maar ik ben gewoon benieuwd hoe zij invulling aan dit type games gaan geven.
Ja precies en dit is waarom er naast de Nintendo games bijna geen andere games van derde partijen zijn.

Juist de casual gamers vinden z'n Nintendo console nog wel leuk en kopen er één, vaak ook omdat goedkoper is dan een "echte" console zoals de Xbox of Playstation. Derhalve valt de game verkoop per Nintendo console ook zo vies tegen. Het zijn allemaal casual gamers die bijvoorbeeld met hun verjaardag, sinterklaas en/of met kerst een nieuwe game krijgen en wellicht kopen ze er zelf ook nog wel één, maar dan heb je het ook wel gehad.

Het aantal echte gamers die, AAA-titels willen kopen, zijn er op Nintendo consoles niet zoveel. Daarom komen er niet veel AAA-titels naar Nintendo consoles toe omdat de verkoop dan toch tegenvalt. Waardoor echte gamers ook helemaal geen Nintendo console willen hebben met als resultaat dat er geen nieuwe originele (AAA-titel) games van derde partijen voor komen. Een soort van vicieuze cirkel dus.

Oh ja jongens vergeet me niet naar beneden te modden he...
Die vicieuze cirkel probeert Nintendo te breken met de Wii U. De console kan zich niet grafisch gezien meten met de rest, maar met games zoals Bayonetta 2, X, Zombi U proberen ze meer van de core gamers aan te trekken. Maar als ze meer investeren in nieuwe IPs dan moet het wel lukken.

En een beetje echte gamer had wel door dat ondanks alle shovelware de Wii een aantal uitstekende games had :P.
Anoniem: 230001
@sfranken13 juni 2013 12:53
De eerste reacties van de pers zijn anders behoorlijk positief over de nieuwe Mario Kart. Dus als MK niet meer leuk is komt het omdat jouw smaak veranderd is, niet omdat de game niet leuk meer is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee