Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 109 reacties

De Japanse consolefabrikant Nintendo heeft in het eerste halfjaar dat de Nintendo Wii U op de markt is veel minder exemplaren van de console verkocht dan het bedrijf zelf had verwacht. Nintendo verwachtte 5,5 miljoen consoles te verkopen, maar dat werden er slechts 3,5 miljoen.

Nintendo logo met MarioDaarmee valt de verkoop dus flink tegen: er zijn bijna twee miljoen consoles minder verkocht dan verwacht. In een eerder stadium liet Nintendo al weten dat het verwachte aantal van 5,5 miljoen verkochte consoles waarschijnlijk niet gehaald zou worden. Op dat moment stelde het Japanse bedrijf de verwachting bij naar 4 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd, maar ook dat aantal werd, bij het afsluiten van het op 31 maart afgelopen boekjaar, niet bereikt.

In zijn presentatie van de jaarcijfers wijst Nintendo het uitblijven van nieuwe games aan als oorzaak voor de tegenvallende verkoop van de in november geïntroduceerde spelcomputer. Het Japanse bedrijf stelt dat de console aanvankelijk goed verkocht, maar dat het games-aanbod dat er bij de introductie van de console was daarna onvoldoende is uitgebreid.

Ondanks de tegenvallende verkoop van de Wii U boekte Nintendo toch een nettowinst, al heeft de Japanse fabrikant dat nauwelijks aan zichzelf te danken. Nintendo profiteerde vooral van de zwakke yen. Het bedrijf haalt ongeveer tweederde van zijn omzet uit het buitenland, waardoor er ondanks een negatief operationeel resultaat toch nog een nettowinst van 7,1 miljard yen, ofwel 55 miljoen euro werd behaald. In operationele resultaten worden valuta-effecten namelijk niet meegerekend.

Nintendo verwacht in het komende boekjaar een omzetstijging van 45 procent te halen, mede doordat het bedrijf verwacht dat de Wii U beter zal gaan verkopen als er nieuwe games op de markt komen. De consolemaker verwacht de komende twaalf maanden wereldwijd 9 miljoen Wii U-consoles te verkopen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (109)

Het komt omdat er nog te weinig games beschikbaar zjin. Als dit jaar de remake van The Wind Waker uitkomt en vast ook nog andere spellen (er moet nog een Mario spel komen) dan denk ik dat er nog wel een zooitje verkocht worden. Echt grote spellen behalve New Super Mario Bros U. zijn er nog niet uitgekomen voor de Wii U. Geen Zelda, geen Mario, geen Mario Kart, geen Mario Party, al die titels die juist mensen naar Nintendo trekken. Daarnaast nog Super Smash Bros. U en waarschijnlijk ook nog wel een Yoshi spel. Komt echt nog wel. Nintendo moet wel aan de slag met meer games.

Daarnaast komt nu ook de Virtual Console op de markt voor de Wii U: Hier kan je ook GameCube spellen op spelen. Ik denk dat het stilte voor de storm is want de mogelijkheden van de Wii U Pad zijn behoorlijk groot, alleen worden ze nog niet ten volle gebruikt.

Wat makkelijk is voor de eigenaars van een Wii console is dat al je hardware voor je Wii compatible is met je Wii U, behalve dan je GameCube spullen. Je kan je Wii Remotes gewoon meenemen naar je volgende console.

EDIT: Ik zie hieronder alweer het gedonder over graphics verschijnen. Hoe het er grafisch uitziet dat zal mij werkelijk een worst zijn. Uiteraard wil ik geen pixels kunnen tellen, maar ik heb liever een leuk spel wat ik graag speel dan een of ander spel wat eindeloos moet laden vanwege de mooie graphics. Rot een end op. Ik wil spelen, niet wachten. Dit is ook wat mij bij Playstation en XBox weghoudt: je zit 25% van je tijd te wachten totdat alles eens geladen is. Op een enkele uitzondering na heb je bij Nintendo BIJNA NOOIT wachttijden voor laden, en als dat wel zo is dan verhullen ze dat op één of andere manier zodat je niet doorhebt dat er geladen wordt. De Wii U ziet er op onze TV prachtig uit, klaar toch? Jullie mogen me best afschieten voor die hardware, maar voor 99 van de 100 mensen is het niet van belang of dat ene randje niet netjes lijkt vanwege AA of AF.

[Reactie gewijzigd door KoploperMau op 24 april 2013 12:33]

Dit is ook wat mij bij Playstation en XBox weghoudt: je zit 25% van je tijd te wachten totdat alles eens geladen is. Op een enkele uitzondering na heb je bij Nintendo BIJNA NOOIT wachttijden voor laden. De Wii U ziet er op onze TV prachtig uit, klaar. Het kan.
Bij de Playstation en Xbox zit je NOOIT te wachten op het menu na het afsluiten van een game. Bij de WiiU kun je zo ongeveer een thuisstudie voltooien...

Daarbij is het niet alleen puur grafisch wat de nieuwe consoles ons gaan brengen. Denk ook eens aan bepaalde gameplay elementen waarbij zwaar geleund wordt op AI, dynamic lighting, etc.

Vergelijk bijvoorbeeld eens Dead Rising op de xbox360 en de Wii met elkaar. De hele gameplay ervaring werd zo'n beetje de nek omgedraaid, omdat er niet genoeg zombies in beeld gebracht konden worden. De kracht van een console zit 'm in meer dan alleen het plaatje wat ze op beeld kunnen toveren...
Bij de Playstation en Xbox zit je NOOIT te wachten op het menu na het afsluiten van een game.
Dus jij vindt het belangrijk wat de laadtijden zijn als je je game afsluit? 8)7 Nou, zal je dit zeggen: LEKKER BELANGRIJK! 8)7

Laadtijden tijdens het spelen zijn toch veel belangrijker! Ik speel meestal niet meer dan één game per game sessie en dan zet ik m'n console uit vanuit het spel. En anders heb ik mijn vrienden om mee te kleppen als ik van spel wissel, of CD'tje wisselen terwijl het syteem het menu aan het laden is.

Ik ben het met je eens dat de laadtijden van het Wii U menu wat traag zijn. Na de laatste update is dit echter al een stuk verbeterd, en die thuisstudie kun je tijdens een PS3 sessie ook gemakkelijk voltooien... Tijdens het gamen en niet tijdens het afsluiten... :)
@KoploperMau : Wat mij bij de Wii altijd erg stoorde is dat je voor iedere scheet een tutorial onder je neus kreeg gedrukt waar je de werking van de controller voor de 1000-ste keer werd uitgelegd, die meestal niet te skippen was. Ook hadden die Wii-motes het regelmatig op de heupen waardoor je ze weer op een rechte ondergrond moest leggen om te calibreren. Ook waren die krengen altijd leeg als je er mee wilde spelen. Lang gingen de accupacks niet mee, zeker niet als je dat vergelijkt met de XBox360 en (vooral) de PS3.

Ik kan op de PS3 toch minstens 24 uur intensief met de controller spelen voordat deze aangeeft opgeladen te moeten worden. Dat hoef je met de Wii(-U) niet te proberen. Tijdens het opladen kan ik gewoon bekabeld verder spelen terwijl de Wii-motes op de lader moeten blijven liggen waardoor het systeem dan onbruikbaar is.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 24 april 2013 14:37]

Wiimotes hoef je niet te calibreren. Wii Remote + en Wii Motion + wel maar die worden niet in heel veel games gebruikt. Bovendien is het daar eigenlijk alleen als het ding voor het eerst verbinding maakt, dus als je de boel opstart en nadat je het ding een tijdje hebt weggelegd.
Wiimotes gebruiken batterijen, geen accupacks, dus daar kun je onmogelijk over klagen. Als je daar inderdaad el cheapo 3rd party accu's in stopt dan gaan die niet lang mee, nee, maar als je er gewoon batterijen in stopt dan gaat dat prima.

De gamepad voor de WiiU gaat inderdaad niet bijster lang mee, nee, ik neem aan dat de PS3 en de 360 controller een veelvoud langer mee gaan.
Then again, daar zit geen touchscreen, motion control (voor de 360), microfoon, NFC reader, speakers en overige knoei in, dus een eerlijke vergelijking is dat niet. De Pro controller gaat juist weer bizar lang mee (ik haalde er bijna 100 uur uit) dus aan de accu ligt het niet echt - hij had gewoon een stuk groter moeten zijn. Maar dan wordt het weer zwaarder.
Seal64 : Ik bedoelde ook de Wii-motion Plus. Er zijn wel degelijk "accupacks". Bij Intertoys verkopen ze die : http://www.intertoys.nl/games/remote-accu-wii-563278.html

Jij vind het geen eerlijke vergelijking met de controllers. Daar heb ik op zich wel begrip voor. Echter, een controller is een controller. Als je er een hoop poespas in propt zul je ook moeten zorgen dat de capaciteit van de accu's daar op gemaakt is. Naar mijn mening is het dus wel een eerlijke vergelijking. Een dergelijke touchscreen controller biedt genoeg plaats voor een stevige accu. Alleen heeft Nintendo het gewicht waarschijnlijkj laag willen / moeten houden zodat ook kinderen er mee overweg kunnen.

Zelfs de standaard controllers van de Wii (zonder al die extra functionaliteit) gaan stukken korter mee dan die van de PS3 en XBox360.
Ik kan op de PS3 toch minstens 24 uur intensief met de controller spelen voordat deze aangeeft opgeladen te moeten worden
Beetje ziekelijk om 24 uur intensief te gamen... leuk dat de controller het kan maar heeft amper meer waarde

Ik heb ook een lange tijd op een Wii gespeeld, en tijdens game sessies met vrienden nooit problemen gehad dat de batterijen opeens leeg waren, sessies van een paar uur is makkelijk mogelijk, en veel langer wil je ook niet gamen op een Wii
Misschien zitten mensen gewoon niet op rare fratsen te wachten?
Geef me een TV, headset en controller en ik speel 4 uur met m'n vrienden online. klaar. simpel.
Er zijn genoeg mensen geinteresseerd in rare fratsen. Als je kijkt naar console verkopen dan laat de Wii de XBOX360 en PS3 achter zich en de Wii moest het toch vooral van rare fratsen hebben. Ik denk dat KoploperMau wel degelijk gelijk heeft: wat ontbreekt is een rij goede spellen. Wat ook niet geholpen heeft is dat Rayman uitgesteld is waarmee Ubisoft toch een beetje aangaf minder vertrouwen in de WiiU te hebben.

Als ik naar mezelf kijk dan heeft de WiiU op dit moment nog niet voldoende voordelen om mijn Wii in te ruilen en ik denk dat een groot deel van de doelgroep van Nintendo consoles al een Wii in huis heeft (die al dan niet stof staat te happen).

[Reactie gewijzigd door Plymp op 24 april 2013 12:31]

Als je kijkt naar console verkopen dan laat de Wii de XBOX360 en PS3 achter zich en de Wii moest het toch vooral van rare fratsen hebben
Ik denk dat er een wezenlijk verschil zit tussen de toegankelijkheid van de Wii en die van de WiiU. Zoals Micheal Pachter afgelopen week in zn show zei: Mijn oma van in de 80 wist exact wat te doen met een Wii remote. Dat was instinctief, en simpel genoeg om voor iedereen werkbaar te zijn.

Geef dezelfde persoon een WiiU tablet in zn handen, en lang niet iedereen zal direct weten wat er mee aan te moeten, of de lol er van inzien.

[Reactie gewijzigd door cheiron op 24 april 2013 12:59]

Ik was fan van Nintendo, tot ik zo'n veredelde Gamecube (lees Wii) kocht. Dat ding was A: veel te duur, B: op een Gimmick na weinig vernieuwend, C: lang niet zo compleet qua game-aanbod en D: onplezierig qua motion controls (persoonlijke mening).

De originele Gamecube is daarentegen nog steeds een kek ding. Van mij mogen ze de Wii U nog een tijdje in de pocket houden. Vis zo'n ding t.z.t. wel uit de budgetbak.

[Reactie gewijzigd door p.habo op 24 april 2013 14:44]

Op een enkele uitzondering na heb je bij Nintendo BIJNA NOOIT wachttijden voor laden
klik.
Blijkbaar is het toch een issue:

"Deze update moet een einde maken aan de lange laadtijden die optreden wanneer er tussen applicaties geswitcht wordt."

Ontopic:
Ik denk dat ze met de originele Wii de lat te hoog hebben gelegd. Die had ten opzichte van de gamecube echte vernieuwende dingen, zoals de controller. Nu zit er een scherm in en camera, maar ik ben nog niet overtuigd van de meerwaarde. Ik heb het gevoel dat er her en der wat beperkingen aan zitten en in combinatie met de kinderziektes (veel te lange laadtijden voor het instellingenmenu) kan ik niet zeggen dat ik er kapot van ben. Als ze 4K mogelijkheid en 3D geven en daar wat leuke dingen mee doen, want dat is nog steeds de toekomst. 3D moet nog wel wat meer volwassen worden, kleuren zijn doffer en brillen niet echt handig, maar wie weet met een lenticulaire laag en amoled schermen dat het nog erg leuk wordt.

[Reactie gewijzigd door Nas T op 24 april 2013 12:37]

4K.... Ja, want dat ik zo lekker voor handen op dit moment. Er zijn maar een handje vol TV's die er mee overweg kunnen, tegen enorme bedragen....

Tekort games zal de reden zijn voor de tegenvallende verkoop, maar laat ze niet te lang wachten anders zijn de PS4 en de X360-2 op de markt en dat snoept ook weer marktaandeel weg....
@nexhil : Persoonlijk vind ik de Wii-U te duur. De hardware is vergelijkbaar met de (bijna) 7 jaar oude PS3 en de spellen die op dit moment uit zijn vind ik ook niet interessant genoeg.

Daarbij vind ik de touchscreen controllers te groot en te zwaar, gaat de accu nogal kort mee en maken de spellen die er op dit moment zijn bij lange niet allemaal even goed gebruik van de mogelijkeden van deze controller. Afgezien daarvan zijn ze (nog) niet los bij te bestellen via de officiële wegen en betaal je er op Ebay makkelijk $ 200,- voor.

Voor mij is het gewoon geen interessant platform. Ik denk dat dit eerder een leuke console is voor ouders met jonge(re) kinderen en dronken studenten (hihi) maar voor de gamer die toch wat meer eisen stelt (ook voor de komende jaren) is het eigenlijk niet geschikt; in ieder geval niet als primaire spelconsole.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 24 april 2013 14:03]

Het idee van motion controls is niet slecht, de meeste kinderen bewegen mee als je ze een normale controler geeft zonder bewegingcensoren. Ik deed dat en mijn neven ook en dat was in de 80's. Alleen het had wat beter uitgevoerd kunnen zijn en Nintendo moet zich eens wat soepeler opstellen tegenover andere uitgevers.
Beetje jammer dat je blijkbaar nog nooit op een Playstation of Xbox hebt gespeeld want de laadtijden op de WIIU zijn echt niet sneller als op de eerder genoemde consoles.

Zie ook een patch die ervoor zorgt dat de laadtijden acceptabel zijn maar wat mij betreft nog steeds in vergelijking tot PS en Xbox traag

http://wiiu.4gamers.be/tr...en-Wii-U-in-nieuwe-update

Een vriend van mij heeft de WIIU was in het begin erg leuk maar er komt gewoon bijna geen titel voor uit. Dat is jammer want ik zie zeker de potentie van deze console in.

Ik ben alleen bang dat net als de WII het straks vooral met de opkomst van de PS4 en Xbox 3 nog minder thirtparty games uitkomen wat de verkoop van zo'n console niet te goede komt.

Want met alleen Nintendo titels en een paar secondparty partijen red je het helaas echt niet.

Ik hoop dat Nintendo uiteindelijk stopt met consoles maken en dat ze hun ideeën breed mogen inzetten bij Sony en Microsoft. Want die Nintendo titels blijven elke keer weer de moeite waard om te spelen!
Niet zozeer MEER games, maar BETERE games. Een game a la Super Mario Galaxy zou wel een system seller kunnen zijn. Alle games die nu voor de Wii U te krijgen zijn zijn simpelweg niet goed genoeg om een console voor te kopen.

Dat neemt niet weg dat ze sinds de Wii (bij de NGC was het verschil met PS2/xbox kleiner grafisch) inderdaad achter de feiten aanlopen met betrekking tot het bereiken van de hardcore gamer, waar het grote mainstream publiek vaak geen enkel idee heeft wat de Wii U is, welke games er voor uitkomen en wat de USP's van het ding zijn, laat staan waarom ze een Wii U moeten kopen als ze al een Wii hebben.
ik denk niet zozeer dat het aan AA of AF licht maar gewoon aan de Engines die het gewoonweg niet doen op de trage hardware die de Wii U met zich mee brengt.

Gameplay maakt sinds dat DX11 uit is gekomen steeds meer deel uit van Graphics

Physx zorgen er voor dat er constant een ander domino effect voordoet
een huis dat bijvoorbeeld constant anders instort of een explosie die anders reageert op een andere ondergrond.

dit behoort nu tot de engine en als je dit soort dingen in je pc spel wilt hebben dan heb je gewoon goede hardware nodig

en zoals je nu kunt zien komen er steeds minder third party games uit voor de Wii U

de Unreal 4 engine (waar ERG veel games me gemaakt worden) is al te zwaar voor die console en dan mis je gelijk al 100 game titels die potentieel op je console kunnen

en dat is maar 1 engine

zo heb je ook frostbite en Crytek die hier niet op gaan werken
Beste KoploperMau,

Denk je dat het ook een beetje met "noodzaak" te maken heeft en de stap ten opzichte van de vorige console? Van de Gamecube naar de Wii was echt een grote, revolutionaire stap.

Gezinnen (toch een beetje de doelgroep lijkt me) die al een Wii hebben zullen misschien niet snel switchen naar de U omdat ze nog voldoende plezier uit hun Wii halen. De naamgeving "Wii U" versterkt het gevoel dat het slechts een upgrade is en geen verpletterend nieuwe console en dat is ook wel een beetje het geval.

Wij hebben zelf ook een Wii en die voldoet voor ons nog uitstekend, het geld besteden we liever aan andere dingen.

Een soortgelijk probleem zie ik met Windows 8. De stap naar Windows 7 was een grote omdat Vista niet al te best was, veel gebruikers kwamen dus vanaf XP. Maar Windows 8 voegt eigenlijk niet veel meer toe dan een startscherm waar de meesten toch al niet op zitten te wachten. Wederom een te kleine update om veel gebruikers te overtuigen.

Ik zal niet ontkennen dat het de console niet helpt dat de line-up goede vertrouwde titels mist, maar wellicht speelt dit ook mee.
@Davio: Ben ik ook met je eens, de Wii voldoet nog prima, vooral omdat daar nog genoeg games voor zijn. Maar binnen niet al te lange tijd (hopelijk voor de Wii U bezitters) liggen er nieuwe Wii U spellen in de winkel die niet gespeeld kunnen worden op de 'oude' Wii.

Aangezien jij al een Wii hebt is de overstap naar de nieuwe Wii U dan makkelijker, omdat al je spullen (hardware) maar ook je spellen op je nieuwe console ook nog werken maar ook omdat je al bekend bent met de Wii. De Wii U werkt hetzelfde. Daarnaast zullen later, bij meer spellen, voor een hoop mensen die punten waarschijnlijk een punt worden om tóch over te stappen. Waarom? Omdat ze alleen maar een console nodig hebben om verder te kunnen spelen, inclusief de nieuwe spellen. Dat trekt mensen over de streep want je hoeft niet helemaal opnieuw te beginnen zoals de overstap van N64 naar GameCube.

Mijn Nintendo64 voldoet ook nog steeds, sterker nog, ik speel er nog regelmatig op. Maar op een gegeven moment moet je toch ook de nieuwe console kopen om de nieuwe games te spelen. :)

Ik bedoel, Ocarina of Time is leuk maar The Wind Waker zou ik niet willen missen. Dat en een aantal andere spellen was voor mij de drijfveer om de GameCube te kopen. Nou heb jij nog kinderen die niet al te oud zijn (aanname uit je bericht, kan anders zijn :P). Geef ze een Wii Remote en een spel en ze zijn tevreden. Maar ze zullen ongetwijfeld in de winkel weleens zeggen 'dat spel wil ik'. :P Zodra dat een Wii U spel is (opvolger van dat andere spel wat ze zo leuk vonden, bijvoorbeeld New Super Mario Bros Wii > New Super Mario Bros. U.), of de nieuwe Mario, dan ga je d'r toch over denken. En als de goedheiligman dan in't land is...

Het is moeilijk zoniet onmogelijk om alle mogelijke situaties hier te beschrijven. Iedereen heeft wel een reden om de Wii U niet te / te (doorhalen wat niet van toepassing is) kopen, maar zodra er meerdere spellen beschikbaar zijn vermoed ik dat er toch meer mensen gaan overstappen. Op dit moment zijn er gewoon niet veel beschikbaar...
Allemaal leuk en aardig natuurlijk maar als Nintendo nou eens iets zou geven om de consument in plaats van de eigen zin door te drijven dan zouden ze nu geen problemen hebben.

De Wii U is gewoon een extreem gelimiteerd apparaat waar je nog geen dvd film mee kunt afspelen terwijl de playstation en de xbox je home entertainment systeem uitbreiden.
En graphics zijn voor jou misschien niet belangrijk en je zal het verschil ook niet zien met Mario 3000 of Zelda infinity maar er is ook nog zoiets als third party spellen en het is toch wel jammer als dat spel er de helft minder mooi uitziet alleen maar omdat Nintendo niet met de tijd meegaat.
En nee niet iedereen heeft het geld om en een wii U en nog een xbox/playstation te kopen dus een apparaat wat meer kan is altijd welkom, vooral met de huidige economische malaise.

Nintendo was gewoon arrogant en dacht hetzelfde te kunnen doen met de Wii U als met de Wii en persoonlijk vind ik het niet erg als een bedrijf dat weigert echt te innoveren een financiele tik krijgt.
En toch, de Wii U is het gewoon nét niet. Het mist finesse en doet nu (vind ik) aan als een goedkoop kinder speeltje.

Hardware mag dan niet alles zijn, softwarematig is het in ieder geval slecht afgewerkt. Het doet wat het moet doen hoor, maar het is zo flodderig.
Ik speel weleens op de Wii U bij een vriend van me, waar ik me elke keer best aan erger is de laadtijden. Alleen al het opstarten duurt een paar minuten (ook na de laatste update).

Spel starten gaat dan wel wat sneller, maar laadtijden zal je ook bij Nintendo hebben/houden.
Het zal alleen maar erger en erger gaan worden met de WiiU ben ik bang.
Zodra de PS4 en nieuwe Xbox op de markt komen zullen praktisch alle developers overstappen op die consoles (en de pc natuurlijk) waarbij er minder en minder games uit zullen komen op de huidige generatie consoles.
Natuurlijk zal er een overgangsperiode zijn waarbij games (lees: games die in eerste aanleg ontwikkeld waren voor de huidige generatie consoles), zowel op de huidige als de nieuwe consoles uitgebracht gaan worden waarbij er waarschijnlijk ook een versie voor de WiiU zal verschijne. Als die overgangsperiode echter voorbij is en games van scratch af aan gemaakt worden voor veel krachtigere hardware, zie ik het niet zo snel gebeuren dat er speciale teams opgezet worden om een "afgeslankte" versie voor de WiiU te maken.

Als we kijken naar de games die zowel op de PS3/Xbox360 en de Wii zijn uitgebracht, zien we maar een bedroevend laag aantal. En de games die overgezet zijn, waren ook stuk voor stuk minder dan de versie voor PS3/Xbox360. Hetzelfde zie ik dus gebeuren voor de WiiU. Misschien nog wel erger, aangezien de verkoopcijfers STUKKEN lager liggen dan de Wii en uitgevers inmiddels geleerd hebben van de Wii (lees: niet Nintendo games, verkochten behoorlijk ondermaats op de Wii). Als we dan alles bij elkaar gaan optellen is de WiiU zeer oninteressant voor een 3rd party developer.

De hoop vestigen op remakes (zoals The Wind Waker) die het tij moeten gaan keren, geeft eigenlijk al aan hoe slecht het met de WiiU gesteld is. Als je console het bij gebrek aan nieuwe games moet hebben van remakes....
Hetzelfde werd gezegd toen de Wii uitkwam, zodra de PS3 uit komt storten de Wii verkopen in elkaar.
De historie moge bekend zijn.
De hardware liep lekker door. Maar de software liet een ander beeld zien.

Alleen iets uit eigenkast liep nog lekker door.
Weer die doemdenk onzin, alsjeblieft zeg...

De situatie was met de Wii heel anders, want ten eerste was dat geen HD console en ten tweede was daardoor het verschil in graphics vele malen groter. Nu is het verschil niet zo heel groot en zit het hem meer in de details. Alle engines zijn te downscalen met minimale verschillen waarbij je vooral moet denken aan wat uitgebreidere grafische effecten, grotere werelden, iets betere AI en verder helemaal GEEN verschil. Zie ook mijn eerdere comment omtrent Drive Club voor de PS4, wat lang niet zo indrukwekkend is als de makers je willen doen geloven...

De spellen voor de Wii U die er nog aan zitten te komen beloven ook veel goeds en zullen naar mijn bescheiden mening als IT sales & marketing specialist wel degelijk een duit in het zakje doen wat betreft verkopen, dus ik zou Nintendo ZEKER nog niet afschrijven.

En anders blijven ze sowieso king van de handhelds...

[Reactie gewijzigd door TheRealThanos op 24 april 2013 16:28]

uitgevers inmiddels geleerd hebben van de Wii (lees: niet Nintendo games, verkochten behoorlijk ondermaats op de Wii)
Je vergeet er wel bij te melden dat omdat de Wii zoveel verkocht, elke uitgever er een graantje van wou mee pikken

resultaat.. tig 3th party games die bar slecht zijn, het zelfde zag je op de DS
nogal logisch dat die niet goed verkopen
Het is denk ik een combinatie van meerdere factoren.

Een tekort aan games, dit is natuurlijk (bijna) altijd al geweest bij de launch van een nieuw systeem. 1 á 2 vette games en daarmee houd het op voor het komend jaar. Gelukkig staan er een paar toffe games in de wachtrij, dus als die uitkomen zal de verkoop wel iets meer worden.

Van de multi-platform games is de WiiU versie niet spectaculair te noemen, terwijl op papier de WiiU toch beter zou moeten kunnen presteren. Natuurlijk weten de dev's nog niet helemaal hoe je het maximale uit de WiiU kan halen, dat komt in verloop van tijd. Maar ja... als je een game graag wilt spelen en de X360/PS3 versie is beter én je hebt een van die consoles al thuis staan, waarom zou je dan een WiiU scoren?

Er zijn nog steeds genoeg mensen die denken dat die WiiU een controller is voor de Wii en niet een nieuwe console. Dit heeft nintendo toch echt aan hunzelf te danken, mede dankzij de vage aankondiging bij de E3. Zelfs de meest die-hard gamers dachten dat het een uitbreiding was. Ik blijf bij mijn standpund dat ze de WiiU een compleet andere naam hadden moeten geven, het lijkt gewoon teveel op de Wii die bij mensen stof loopt te happen. "Waarom zou ik een uitbreiding kopen voor iets wat ik niet meer gebruik?" zullen mensen wel denken.
De console zelf lijkt notabene ook nog eens op de Wii, dus mensen die het niet helemaal snappen zullen snel denken dat op plaatjes de WiiU een Wii is. Tja...

En misschien ook het stofhappende verhaal van de Wii. Er bestaat een kans dat mensen (die wel weten wat de WiiU is) de WiiU niet kopen omdat de Wii lang stof heeft lopen happen, waarom zou je dan de opvolger kopen? Die krijgt waarschijnlijk het zelfde lot.

En natuurlijk dat de WiiU wéér achter gaat lopen qua kracht op de Durango en PS4...
De WiiU doelt wel op een andere markt dan de gemiddelde PS4/Durango en als je naar de prijs kijkt is het niet geheel ondenkbaar om beide een WiiU en nieuwe console in huis te hebben.
ik denk dat het een mix van dingen is.
de verwarrende naam, de dure hardware(300 euro voor hardware die 6 jaar geleden ¨high end¨ was en voor 300/400 euro toen in een Xbox 360 zat ), en het feit dat je download games opnieuw (met korting) moest kopen, de firmware-update die vijf van de acht GB van je harde schijf afroomt(of je moet vijf tientjes meer betalen),
het tekort aan games: zombie u, lego undercover, Nintendo land en 12 drie-jaar oude port games zijn niet echt redenen om een console van 300-400 euro te kopen.
als je geen oude Wii had ook nog eens 300 euro aan controllers.
een opsomming van fouten en consument ¨naaiend¨ denken(dingen als geen oplader bij je 3ds.
en 6 ds. releases in 8 jaar)
al die dingen laat een vieze nasmaak na wat mensen weerhoud het te kopen
het komt doordat mensen (kinderen) geen intresse meer hebben in consols, iedereen heeft een smartphone waar ook games op gespeeld kunnen worden. 'echte' gamers gaan anders voor de xbox360/ps3
Ik heb ook nog geen enkele Wii-U in levende lijve gezien. Niet in een winkel als demo, maar sowieso ook niet bij iemand thuis...
Bij Toys XL in Rotterdam Alexanderpolder staat er 1 aangesloten. Helaas waren de meeste "demos" niet speelbaar op een klein stukje Rayman na, maar die is nog niet beschikbaar, dus het is moeilijk om op basis daarvan een oordeel te vellen.
Staat er 1 in de Bart Smit hier, waar een vriend me maar wat graag wilde laten zien wat er zo leuk is aan die tablet controller, komt die alleen met features die al op telefoon/tablet spelletjes zitten :/

Zal wel weer een Miyamoto aan te pas moeten komen zoals bij Skyward Sword voor de Wii voordat die Wii U echt goed benut wordt.
Hier in het winkelcentrum stond twee weken terug anders een uitgebreide promotiestand hoor.

Wat me wel opvalt is dat veel titels niet in de grote winkels te krijgen zijn. Ga ik bij een Intertoys kijken (de grootste speelgoed/gameboer hier) dan kan ik al turven. Darksiders 2 hebben ze niet. Batman - Arkham City hebben ze niet. Monster Hunter 3 Ultimate hebben ze niet. Blijkbaar heeft de almachtige, alwetende inkoper zijn Ouija-bord geraadpleegd en besloten dat ze beter een extra schapje met Zynga-spellen kunnen inrichten.
Het systeem is 5 maanden uit, zo gek is dat toch ook niet?
Ik heb ook nog geen enkele Wii-U in levende lijve gezien. Niet in een winkel als demo, maar sowieso ook niet bij iemand thuis...
Jij komt niet bij de Mediamarkt ?
Daar hebben we de "echte gamer" kaart weer, zelfde reden werd gebruikt om de verkoop van de Nintendo WII te verklaren, inmiddels meer dan 86 miljoen stuks (maart 2011)
De eerste 3 jaar ja. De Wii verkocht toen als een tierelier maar daarna verkocht het geen stront. De games markt gaat ook niet meer. Wrm zou je anders met de Wii U komen als de Wii het nog zo geweldig doet/deed.

Verder de Wii was voor zijn tijd innoverend en bijzonder. Het had een unieke manier van gamen, het trok de casual doelgroep aan. En guess what de Wii u niet doet: juist ja de casual market aantrekken.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 24 april 2013 12:31]

Of je nu 80 miljoen consoles in 3 jaar verkoopt of in 6 jaar maakt niet zoveel uit als je op elke verkochte console winst maakt.
"Wrm zou je anders met de Wii U komen als de Wii het nog zo geweldig doet/deed." Dat is geen argument. Sony kwam ook met de PS3 6 jaar na de PS2 terwijl de PS2 nog als een gek verkocht.
Maak daar maar 99.38 miljoen van (eind 2012: http://www.nintendo.co.jp...solidated_sales_e1212.pdf). De enige niet portables die daaraan kunnen tippen zijn de PS en PS2.
Ben ik het niet mee eens. Mijn kinderen spelen graag samen op de Wii, ook met vriendjes.
Samen voor de TV is een stuk gezelliger dan allebei turend naar een postzegelschermpje.
Het heen en weer zwaaien met de Wiimote maakt het ook een stuk boeiender voor hen.

Ik zie de WiiU wel zitten als Sinteklaascadeau maar alleen als de prijs wat zakt (rond de 250 Euro voor de premium) en het ding sneller wordt.
Wat is een echte gamer? Ook op Nintendo consoles komen echte games uit, het is maar wat je smaak is.
Nou, persoonlijk denk ik dat het niet komt door het aanbod van games, maar doordat er nauwelijks innovatie is en de graphics helemaal niet vooruit zijn gegaan ten opzichte van de PS3 en de xbox.

De games die Nintendo neer kan zetten, zoals Mario, Zelda en Pokemon, zijn goud waard en voor Sony en Microsoft is daar haast niet tegen op te boksen. Ze hebben echter het probleem dat die games vaak erg veel op elkaar lijken en alleen maar (net zoals bepaalde shooters) uitgemolken worden. Als ze een keer echt iets nieuws neer zetten zoals ze dat toendertijd met Pokemon deden, zie ik ze weer een echte marktleider worden. Op het moment heb ik echter meer vertrouwen in Sony die de developers echt mee wil helpen en een nieuw pad is ingeslagen door de PS4 op een computer te laten lijken. De nieuwe console van Microsoft ben ik ook nog benieuwd naar, vraag me af wat die allemaal voor innovatie gaat tonen.
Inderdaad, het uitblijven van nieuwe games is een zeer zwak excuus. Hoe vaak hebben we dit niet gehoord...dit hadden ze van tevoren ook kunnen weten. Sony heeft onlangs met de Vita dezelfde fout gemaakt. Ze hadden de Wii U beter een half jaar later kunnen uitbrengen, met betere specs, extra games en een sneller besturingssysteem.
En dan de Wii verder weg laten kwakkelen en alle hype door Sony en Microsoft weg laten pikken? Nee, ik denk dat dit wel een goede keuze was.
Zo innovatief is de PS4 niet. Ik kan op mijn PC bijvoorbeeld al langer gamen en downloaden tegelijk. En ook Nintendo helpt ontwikkelaars mee, Indie ontwikkelaars zijn over Nintendo positief wat hulp betreft.
Ze hebben weinig geleerd uit het verleden door een nieuwe console te introduceren en te weinig rekening houden dat goede software erg belangrijk is om mensen over de streep te trekken.
Er is zeer zeker wel goede software, maar helaas is de kwantiteit van de software erg laag. De software die er is is veelal wel erg goed.
Softwareontwikkeling heeft tijd nodig.
Wordt nog leuk voor ze, zodra de ps4 of Xbox 720 uitkomt!!
Verwachting is dat ze tussen de ¤300 en ¤400 gaan kosten, zeker Sony gaat niet nog eens dezelfde fout maken.

Daarnaast gaan ze waarschijnlijk, vanwege de tv-diensten, de consoles bij kabel-bedrijven zoals Ziggo aanbieden bij een abonnement, waardoor je m kan kopen voor ¤100 in abonnement (in Amerika iig).
Mwa, zelfs als ze inderdaad zo goedkoop zullen zijn als jij hier stelt, dan heb je nog steeds dat het prijsverschil met game pc's lager dan ooit is.

Ten tijde van de PS3 of Xbox launch was een game pc die elk spel soepel kon draaien al snel meer dan 1000 - 1200 euro. Tegenwoordig koop je een mid-range game PC, die alles draait, voor 600 euro en eenvoudig op groot scherm aangesloten kan worden. Dat is maakt de keuze ten opzichte van pc alweer een stuk moeilijker dan 7 jaar geleden, gezien PC games doorgaans ook 20 a 30 euro goedkoper zijn per stuk.

Ik ben daarom ook echt benieuwd naar de meerwaarde die de PS4 of Xbox720 gaan bieden ten opzichte van PC dit keer, grafisch zijn de grootste stappen wel gemaakt lijkt me, investeerden ze maar eens in game play in plaats van mooie beelden en quick-time-events.
Verbaast me niks. Ik ben ook zwaar teleurgesteld in dat ding. Nauwelijks (goede) games te krijgen voor dat ding. Mass Effect vond ik wel goed en SMBU maar die heb ik al sinds de release. Sindsdien geen reden gezien om een nieuwe game te kopen. Ga Lego City dan maar eens proberen....
Nooit een console halen in het eerste jaar, het enige wat je krijgt is games die totaal niet geoptimaliseerd zijn, weinig aanbod en de kans op price-drops.

Dat geldt ook voor de PS en XBOX.

Ik hap pas als hij ¤250> is en Metroid en andere toppers uit zijn.
Vind je het gek?

De controller schijnt bijna niet los te koop te zijn en kost een lieve duit. Hij is maar marginaal beter dan een PS3/XBOX, dus waarom zou iemand die vervangen? Ook zijn de Zelda's niet meer wat het geweest is en een remake van The Wind Waker (jeee, eindeloos zeilen en kaartjes vertalen, daar haakte ik 10 jaar geleden al op af) zit ook lang niet iedereen op te wachten. Skyward Sword had mij teveel motion gimmicks en fillers.

Kwaliteit van de concurrentie is gewoon enorm omhoog gegaan, waar vooral op grafisch gebied Nintendo is achtergebleven. Natuurlijk is gameplay koning, maar iedereen ziet wat er mogelijk is, dan wil men dat ook.

Bij veel mensen staat de Wii stof te vangen, waarom zou men dat vervangen door een opvolger die hetzelfde doet?
Hier wordt de wii best regelmatig gebruikt. Met name Kart uiteraard (ben het ermee eens dat dit een wii U launch titel had moeten zijn), maar ook Party spelen ze vaak.
Bij veel mensen staat de Wii stof te vangen, waarom zou men dat vervangen door een opvolger die hetzelfde doet?
Dit argument hoor je vaak, maar zijn er ook bronnen voor?

Voor hetzelfde geldt staan er ook heel veel xboxen en ps3 stof te happen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True