Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

GRID Autosport verschijnt voor iOS en kost 10,99 euro

Feral Interactive heeft GRID Autosport voor iOS uitgebracht. De racegame is gebaseerd op de volledige pc- en consoleversie en bevat geen microtransacties. Om hem te spelen is minimaal een iPhone 6s nodig en voor iPads geldt dat het een 2017-uitvoering of Pro-model moet zijn.

Volgens de omschrijving in de iTunes App Store draait GRID Autosport op de iPhone 6s of nieuwer. Eerder deze maand stelde de ontwikkelaar van de iOS-port nog dat minimaal een iPhone 7 nodig was. De game werkt op alle uitvoeringen van de iPad Pro; van de reguliere iPads is alleen de 2017-uitvoering compatibel.

De game bevat geen microtransacties of in-appaankopen. Voor 10,99 euro krijgen spelers het volledige spel en twee optionele dlc-uitbreidingen. Een daarvan bevat hd-textures, het andere pakket voegt extra's toe aan de game. De basisversie van het spel is 4GB groot, om alle uitbreidingen te installeren is minimaal 6GB aan opslagruimte nodig.

De game vereist dat de apparaten op iOS 11 of nieuwer draaien. Waarschijnlijk werkt het spel alleen op recente hardware vanwege de beschikbare rekenkracht. De mobiele versie van GRID Autosport is gebaseerd op de volledige game die in 2014 uitkwam voor de pc en consoles.

Feral Interactive maakt ook een Android-versie van de game, die moet ergens volgend jaar uitkomen. Het is nog niet bekend op welke Android-hardware de game zal draaien, maar apparaten moeten in ieder geval de Vulkan-api ondersteunen.

Door

Nieuwsredacteur

80 Linkedin Google+

Reacties (80)

Wijzig sortering
Feral Interactive maakt ook een Android-versie van de game, die moet ergens volgend jaar uitkomen. Het is nog niet bekend op welke Android-hardware de game zal draaien, maar apparaten moeten in ieder geval de Vulkan-api ondersteunen.

Dit houdt in dat?? Kan er dan pas vanaf een bepaalde android versie worden gespeeld of heeft dit met gpu of cpu te maken?
Nee, dat heeft (grotendeels) met de soc te maken:
  • Adreno 510, Adreno 530: Snapdragon 430, 625, 650, 652, 820, 821, 835
  • Adreno 418, Adreno 420, Adreno 430: Snapdragon 415, 615, 616, 617, 805, 808, 810
De Adreno 300-serie is uitgesloten van officile Vulkan-API support, en dat zijn deze socs:
Snapdragon 200, 208, 210, 212, 400, 410, 412, 600, 800, 801

Bron: Wikipedia

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 27 november 2017 13:36]

Vulkan werkt vanaf Android 7.0, maar je hebt ook een gpu nodig die dit ondersteunt. Veel recente Qualcomms kunnen er mee overweg. Met de Adreno 530 uit de Snapdragon 820 voegde Qualcomm voor het eerst Vulkan-ondersteuning toe.
Ben geen expert hierin, maar volgens mij heeft de Vulkan-api puur te maken met de GPU perfomance. Alle apparaten vanaf Android 7.0 Nougat en hoger ondersteunen Vulkan.

Edit:
This is a graphics API that developers use to exploit a device’s hardware when coding an app or game. Until Nougat, Android had used OpenGL ES – a rival API.

The big difference between it and Vulkan is that the latter is a lower-overhead API, providing more direct control over the hardware. This should result in better performance and less reliance on the need for optimisation for specific GPU types.
Bron: http://www.trustedreviews...pi-and-performance-page-3

[Reactie gewijzigd door volkano op 27 november 2017 13:00]

Dit klopt niet. Vulkan kan technisch gezien werken op alle mobiele hardware die OpenGL ES 3, maar de maker van die chips en toestellen moet wel nog altijd Vulkan ondersteuning in hun drivers stoppen.

Dat is iets dat veel werk vereist, en voor veel chipmakers is het dan ook zinloos (vanuit een financieel oogpunt) om dergelijk werk te investeren in oude SoCs, zeker wanneer de meerderheid van die toestellen toch een oude Android draait waarop geen Vulkan bibliotheken te vinden zijn.
In het begin vond ik het wel grappig. Die mobiele games. Maar ik ben er langzaam helemaal vanaf gestapt. Het speelt gewoon voor geen meter door de controls die voornamelijk op een touchscreen plaatsvinden en dus niet blind zijn aan te leren (wat wel kan met een controller of een toetsenbord/muis).

Als je dit spel wil kunnen spelen moet het op de nieuwste Apple TV (ivm betere hardware) en een echte controller. Maar ik zie niet dat ie daar op beschikbaar is.
Het hangt gewoon enorm van type spel af. Zomaar zeggen dat mobiele games voor geen meter werken is gewoon het kind met het badwater weggooien. Een racegame zou ik in elk geval ook nooit mobiel spelen (ook al is het maar omwille van het veel te kleine scherm en dus ontbreken van immersie). Er zijn echter zat spellen die ik juist enkel op een tablet zou willen spelen en die met een controller gewoon veel minder goed zouden werken. Ik denk bvb aan The Room serie.
Daar heb je gelijk in. Onlangs nog Monument Valley 2 aangeschaft. Geweldig spel mobiel.

Maar laten we het dan even opsplitsen, want daarmee hebben we het wel over een totaal ander soort game (buiten het genre). Want GRID Autosport is bijvoorbeeld ook zo'n game die van origine op een console/pc is uitgekomen.
Een leuk klein bluetooth controllertje voor je phone doet wonderen. En als het je niet boeit, zo'n ding waar je je phone in klemt.
Mijn telefoon is al wat ouder, Galaxy S4 Active, maar ik maak mij toch ernstig zorgen over de impact op de levensduur van de accu van dit soort mobile games. Maarja, je kunt daartoe wel altijd nog een battery pack gebruiken natuurlijk.

Misschien met een Daydream VR ready telefoon (zuinig, grote accu) zou ik het wel aandurven, maar anders..
Interessante mening; juist een racegame vond ik heerlijk spelen op een iPad mini.
Het scherm s je controller; sturen doe je door het device zelf als stuur te gebruiken, niet op het touchscreen.
Met je duimen geef je gas en rem je.
Werkte voor mij heerlijk in Real Racing.
Door de afstand tot het scherm en met je headset op vond ik de immersie juist optimaal.

(Ik spreek in de verleden tijd omdat ik na een jaar avond na avond spelen er wel klaar mee was, het spel was op.)
Bij de vorige post werd hij ook al niet genoemd, maar de iPhone SE wordt k ondersteund :)
Eigenlijk valt dat ook onder "Minimaal 6s" want de SE is nieuwer en sneller (zelfde hardware, maar lagere schermresolutie).
Op 0:22, een F1 auto die de lucht in gaat, dat gaat echt niet gebeuren.
Ook lijkt het bij het draaien, alsof de auto centraal draait, ipv de voorwielen die sturen.
Ik ben geen gamer, maar dit lijkt me toch wel een afknapper.
Het is geen F1 auto, die stoppen ze enkel in hun F1 games.
Dat is een auto zoals bijvoorbeeld de Formula Renault met een pak minder downforce, die ik zie ik nog wel de lucht in gaan op zo'n parcours, of ze er heelhuids uitkomen dat is een ander verhaal...
Een van de uitbreidingen bevat HD textures? Naast dat dit vrij hard microtransacties schreeuwt in mijn ogen (wil je de volledige ervaring? trek je portemonnee maar), heeft dit misschien iets te maken met het verschil in kracht tussen de verschillende socs in de iphone 6S en 7/ipad 2017?
lezen is blijkbaar ook een in-app purchase in jouw geval ;)

De 2 uitbreidingen zijn geintregreerd in de app, maar je HOEFT ze niet te installeren, scheelt weer 2GB op je phone.
Voor 10,99 euro krijgen spelers het volledige spel en twee optionele dlc-uitbreidingen. Een daarvan bevat hd-textures, het andere pakket voegt extra's toe aan de game
Mijn besturingssysteem ondersteunt geen begrijpend lezen add on. Ik interpreteerde dat als optionele dlc die te koop was (dus gewoon niet goed gelezen). Dan blijft mijn originele vraag nog steeds waarom dit optioneel moet zijn. Ze bieden een hd-texture pack aan, dat betekent dat minstens een van de toestellen dit met een acceptabele framerate kan draaien, maar het is niet ideaal? de 6s trekt het niet? Ik ben eigenlijk wel benieuwd, zeker nu ze alleen de laatste 2 generaties ondersteunen
Buitenom performance, op een 6s boeien die highres textures een stuk minder vanwege een kleiner scherm. Is meer interessant voor tablets. 6GB voor een game is vrij heftig, de keus dus hebben om geen highres textures te installeren kan dus zeker wel nuttig zijn.
Apple hanteert voor iOS apps een limiet van max 4GB, "Your app’s total uncompressed size must be less than 4GB". Is de app groter dan 4GB dan komt deze simpelweg niet door het approval proces.
https://developer.apple.c...ers/SubmittingTheApp.html

De constructie met de DLC's is simpelweg een manier om die limiet te bypassen.

[Reactie gewijzigd door ZiSE op 27 november 2017 13:26]

Dan blijft mijn originele vraag nog steeds waarom dit optioneel moet zijn. Ze bieden een hd-texture pack aan, dat betekent dat minstens een van de toestellen dit met een acceptabele framerate kan draaien, maar het is niet ideaal? de 6s trekt het niet? Ik ben eigenlijk wel benieuwd, zeker nu ze alleen de laatste 2 generaties ondersteunen
Zodat je ruimte kan besparen op je telefoon.
De 2 uitbreidingen zijn geintregreerd in de app, maar je HOEFT ze niet te installeren, scheelt weer 2GB op je phone.

[Reactie gewijzigd door rudie221 op 27 november 2017 13:10]

Zoals ik het lees krijg je de twee uitbreidingen daarbij, alleen moet je die los installeren.
Heh, en hier komt het voordeel van de Vulkan api om de hoek kijken. Snel geoptimaliseerde ports van win10 naar Linux en Android.
Cast je phone met chromecast naar de tv, bt controllers erbij en je hebt een micro console ervaring die de Nintendo Switch doet schrikken...

Gat in de mobiele markt?

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 27 november 2017 13:22]

Nou dit doet de Switch denk ik niet schrikken hoor.

Qua performance op de iPhone 10 valt het i.i.g. aardig tegen (https://www.youtube.com/watch?v=xiirmvHFaY8). Tof dat dit soort games op een mobiel platform komen maar ik denk dat ik voor velen spreek dat console-achtige games op je telefoon (zeker zonder controller) gewoon niet echt fijn zijn. Aansluiten op een TV zou een leuke zijn maar dan moet dat wel makkelijk gaan (iets als de Switch dock) en moet er ook een goed aanbod zijn, anders zal vrijwel iedereen eerder voor een volwaardige console kiezen.
Zo krachtig is de Switch anders niet, de nieuwste hi end iphones en android flagships zijn krachtiger, hebben betere SoC's en meer ram. Net zoals bij de Switch is performance een kwestie van optimalisatie en fijn tunen naar hw specs.

Maar idd, er moet eerst iemand de voortrekkers rol op zich nemen die het durft all in op het concept te springen. Publicatie methode zou ook meer Steam store moeten zijn en minder Play/apple appstore om gamers te trekken. De huidige freemium mobile games zijn niet echt geschikt voor het grote scherm.

Nvidia zou zo'n voortrekkersrol op zich kunnen nemen. De Tegra product lijn diende immers als inspiratie voor de Switch.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 27 november 2017 17:48]

Zolang de latency van phone naar tv acceptabel genoeg is om een racegame op te spelen. Dat zal denk ik voorlopig wel het hekelpunt zijn en blijven.
Wifi op 5ghz ac zetten en je qos instellingen fijn tunen kom je al een heel eind. Als je tv ook minimale input lag heeft is ook mooi meegenomen.

Bovenstaande methode werkt prima voor emulatie van oudere consoles.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 27 november 2017 13:27]

Als hij op Android komt in deze formule denk ik wel dat ik deze ga halen. :)
Helaas geven mensen maar al te graag minder uit aan een initiele aankoop, om later meer uit te geven aan kleine "boosts". Ik verwacht dat deze game veel te "duur" gaat zijn voor mensen om voor "maar een app" te betalen.
Inderdaad helaas. Daarom zijn heel veel spellen in de app store van het type “Free to play”. En deze bederven vervolgens het spelplezier van mensen die wel bereid zijn om wat geld uit te geven voor een spel.

Wat al deze mensen zich niet realiseren is dat goedkoop duurkoop is.

Kosten GRID autosport: 10,99.

Voor datzelfde bedrag, kan je in Real Racing 3 een hoeveelheid van 87 goud kopen of R$ 300.000
De meeste behoorlijke auto’s in RR3 kosten een veelvoud van dat.

Dus voor de prijs van een simpele auto in RR3, krijg je nu een compleet spel met meer dan 100 auto’s.

Durft nu iemand nog te klagen dat het duur is?
Ik zeker niet, maar publieke perceptie blijft dat Real Racing 3 "gratis" is, en GRID wel 11 hele euros kost.
Ik merk aan mezelf dat ik een beetje met twee maten meet.
Als ik dit artikel lees, dan denk ik: "Ik ga echt geen 10,99 neerleggen voor een iOS spelletje".

Maar aan de andere kant geef ik rustig 50-60 euro uit voor een spel op de PS4 of Switch.
Ik doe dat ook, maar ik bedenk mij dan wel dat ik op een "echte" gameconsole fatsoenlijke controls zal hebben, dedicated hardware etc.

Op een telefoon of tablet is het toch allemaal een net-niet ervaring. Heel tof dat het kan, ziet er ook wel vet uit, maar kan bij lange na niet tippen aan wat een console neer kan zetten.

Om nog maar niet spreken over batterijduur, dit soort games zijn echt super draining op je accu, wat het niet geschikt maakt voor "even spelletje tussendoor als ik sta te wachten op de bus", omdat je dan al vrij snel de rest van de dag met een lege telefoon zit. Daar is een dedicated apparaat als een NDS of Switch veel praktischer voor.

Dusja, ik blijf dan toch haken op "Ik ga echt geen 10,99 neerleggen voor een iOS spelletje".
Als de game via Apple TV op het grote scherm te spelen is, leg ik er gerust een 11 euro voor neer. Maar nu nog even niet :)
Omdat het verleden leert dat je op een mobiel een halfgaar spel krijgt, geschikt voor de meest ranzige budget Chinaphones (en niet veel beter eruitzien op een high-end phone) en vervolgens ook nog eens mag aftikken om dingen te unlocken. Dat soort grappen zijn gelukkig op consoles/Steam vrij gelimiteerd. Meestal zijn games voor de volle pond zonder lootboxes en andere grappen.
Dat en je kunt meestal dit soort games "family sharen" t/m 6 personen. Vind ik het best meevallen. Ik begrijp best dat games op PC/Steam vaak goedkoper zijn, maar die markt is een stuk kleiner.

En kom nou het zijn 5 pilsjes, of 4 bakken koffie. Get over it.
Zonder fysieke controls lijkt me dit een hel om te spelen. Kunnen ze beter een Nintendo Switch versie maken..
Er zijn best virtuele control styles mogelijk die zo'n game behoorlijk speelbaar maken. Je mist natuurlijk de passieve en actieve feedback die je van een fysieke controller krijgt maar ik vind het persoonlijk zeker geen hel om een racer te doen op een touchscreen met een controlsysteem waar iemand een beetje fatsoenlijk over heeft nagedacht.

Controllers aan een smartphone hangen lost m.i. een probleem op dat er eigenlijk niet moet zijn.
Dat hele mobiele is er een beetje uit als er extra hardware mee moet nemen.

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 27 november 2017 12:52]

Waarom zou dat niet mobiel zijn, iets als een GameKlip meenemen? Als je een tas meeneemt, past daar gemakkelijk een controller in. M'n Switch hardcase (waar portable dock, console, 10 games en kabels in zitten) en een losse controller passen gemakkelijk. Neemt nog geen 20% van een standaard rugtas in. Een telefoon en een controller moet al helemaal te doen zijn.
Zijn er ondertussen dan nog geen controllers die je in je Iphone kan pluggen?
de nieuwe Xbox One S controllers werken toch met ouderwets bluethooth? Die zou je dan toch makkelijk moeten kunnen gebruiken. (evenals PS4 controllers)
iOS ondersteund alleen MFi (Made for iPhone) controllers. ;)
En dan moet het spel ook nog eens MFI controllers ondersteunen. Maar leuk dat MFI certificaat, mag je als device maker weer geld er tegen aan gooien.
Die zijn er, maar dan moet je na een telefoon van 800-1200 euro nog even 100 euro neertellen voor een controller. Zie: https://www.apple.com/nl/...e-en-iphone-plus?fnode=a3

Nou dan weet ik het wel :+
Niet overdrijven h. Je bent niet verplicht om 800 euro (en al zeker geen 1200 euro) uit te geven.

De iPhone 6s kost bij Apple 529 euro, de iPhone 7 639 euro. Bij Coolblue is het goedkoper en daar kun je de iPhone 8 kopen vanaf 759 euro. Dat er duurdere modellen zijn klopt maar daar kies je volledig zelf voor als je die aanschaft ;)

Ook de iPhone SE wordt ondersteund en dat is nog niet de helft in aankoopprijs (339 euro bij Coolblue) van wat jij beweert ;)
http://www.feralinteracti...tosport-ios/requirements/

[Reactie gewijzigd door TomGascaria op 27 november 2017 12:50]

Kijk eens naar de steelseries nimbus
Zo poe, welke gek betaald er dan 100 euro voor zo'n controller (vind hem er nou ook niet kwalitatief genoeg uitzien om zo'n prijs te rechtvaardigen) terwijl er talloze alternatieven zijn voor letterlijk tientjes?
Die zijn er, maar dan moet je na een telefoon van 800-1200 euro nog even 100 euro neertellen voor een controller. Zie: https://www.apple.com/nl/...e-en-iphone-plus?fnode=a3

Nou dan weet ik het wel :+
Ik neem aan dat mensen die 800 tot 1200 euro uitgeven aan een telefoon die 100 euro extra prima kunnen missen.

Maar ik snap dat dat niet het punt is, men zit er inderdaad niet op te wachten om een oplossing te kiezen die ook nog eens redelijk wat kost.
Jawel hoor
Nu is dit een duurder voorbeeld

https://www.apple.com/nl/...oor-iphone-en-iphone-plus

Maar je hebt ze ook al vanaf 15 euro

En hieronder een vergelijking

https://www.iculture.nl/gids/gamecontrollers/
Ben het vrij weinig met je eens , maar deze game mag wel naar de Switch wat mij betreft. Wel max 20,- voor mij aangezien ik hem al op de pc en Xbox 360 heb.