Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Starbreeze verkoopt rechten nieuwe strategiegame terug aan oud-Civ-ontwikkelaar

Starbreeze verkoopt de uitgaverechten van 10 Crowns terug aan Mohawk Games. Die studio is opgezet door Soren Johnson, hij speelde een grote rol bij de ontwikkeling van Civilization III en IV. Starbreeze heeft het geld nodig voor zijn reorganisatie.

Welk bedrag Starbreeze krijgt voor het verkopen van de uitgaverechten is niet bekendgemaakt. De uitgever zegt naast het verkoopbedrag ook te verwachten alle gemaakte kosten voor de ontwikkeling terug te krijgen. Starbreeze en ontwikkelaar Mohawk Games hebben overeenstemming daarover bereikt.

Starbreeze kocht vorig jaar de uitgaverechten voor de nieuwe strategiegame 10 Crowns en deelde sindsdien ook in de kosten die met de ontwikkeling gepaard gingen. Starbreeze zegt uiteindelijk geld over te houden aan de deal.

10 Crowns werd vorig jaar aangekondigd als een 'epische turnbased-strategiegame'. In het spel zouden spelers de 'grootste dynastie uit de geschiedenis' moeten kunnen opbouwen. Het wordt een 4X-strategiegame, wat staat voor explore, expand, exploit en exterminate. Het spel wordt gemaakt door ontwikkelaar Mohawk Games, waar Soren Johnson aan het hoofd staat. Hij werkte van 2000 tot 2007 bij Civilization-ontwikkelaar Firaxis.

Mohawk Games blijft de game verder ontwikkelen en kan de game nu zelf uitgeven, of op zoek naar een andere uitgever. Wanneer 10 Crowns uitkomt, is nog niet bekend. De studio zoekt momenteel naar testers voor een alfaversie van de game, blijkt uit een tweet van een medewerker van Mohawk.

De verkoop van de uitgaverechten is onderdeel van een grote reorganisatie bij Starbreeze. De uitgever verkeert in financiële problemen omdat het de afgelopen jaren groots inzette op de geflopte game Overkill's The Walking Dead. Die game was sinds 2014 in ontwikkeling en kwam in 2018 uit. Er werden veel te weinig exemplaren van verkocht om de kosten te dekken. Skybound, het entertainmentbedrijf dat de rechten op The Walking Dead bezit, beëindigde het contract met Starbreeze. Daardoor werd al het verdere werk aan de game gestopt en de geplande consoleversies werden geschrapt.

Conceptart van 10 Crowns

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

26-04-2019 • 09:40

26 Linkedin Google+

Reacties (26)

Wijzig sortering
De financiele problemen zijn overigens niet alleen door het floppen van The Walking Dead game.
De (Zweedse) FIOD heeft ook een inval bij ze gedaan omdat er mogelijk gehandeld zou zijn in aandelen met voorkennis. Ik kan mij voorstellen dat zoiets niet zonder impact voorbij gaat. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 26 april 2019 17:14]

Het is inderdaad een opeenstapeling van fouten geweest bij het bedrijf. Eurogamer heeft zelfs een heel artikel gewijd aan de neergang van het bedrijf: https://www.eurogamer.net...sh-game-wonder-starbreeze
Het exterminate deel hoeft van mij dan nooit zo. Gewoon lekker een beschaving utibouwen in een wild exotisch oord, dan ben ik al blij. Hoeft het niet op een knokpartij uit te lopen.
Past een city-builder dan iets meer in je straatje?
Bij de Anno reeks, 1404 was een topper & de nieuwste iteratie 1800 schijnt mogelijkerwijs nog beter te zijn, is combat optioneel (je kan ook zonder tegenstanders, AI of mens, spelen)
Dan ga ik die 1800 zeker eens bekijken :)
Zeker de moeite waard. Ik ben al mening uurtjes kwijt in Anno 1800. Je hebt een old world en een new world en je bent best wel wat tijd kwijt met optimaliseren van handelsroutes. Sommige dingen moet je van de new world naar de oude world halen wat een uitdaging is.
Kun je ook de piraten uitschakelen?
ja. in elk van de 2 gebieden zit een piraten cove. als je ze verslaat komen ze na een tijd weer terug.
Het antwoord zou dan dus nee zijn.
Je kunt ze niet uitschakelen. Wel tijdelijk verslaan.
Tenzij je ze uit zet voor aanvang van de game

[Reactie gewijzigd door Marty007 op 26 april 2019 14:20]

Dan heb je het anders geïnterpreteerd dan ik. als je er gewoon met 5 a 6 battle cruisers de haven binnenvaart en alles kapot schiet zijn ze ook uitgeschakeld. Misschien bedoel je een vinkje wat je aan of uit kan zetten. dat kan natuurlijk ook.
Als je een nieuwe Sandbox game start kun je heel veel instellingen aanpassen door naar custom te gaan. Hier kun je moeilijkere/makkelijkere/geen AI instellen, en ook de piraten factions aan/uit zetten.

Het is hier ook mogelijk om je start gold en start schip en wel/geen startgebouw etc aan te passen.
Dank je, dat wist ik niet, goed om te weten .
Beetje als Banished dus?
Hmmmm, ja, zoiets, ja :D
Of RimWorld!
Standaard zit er combat in in de vorm van "raids", maar dit is uit te zetten als je gewoon lekker wilt bouwen.
(Maar ik zou het eens proberen met, het is niet zoals Civ waar je echt oorlog moet voeren)
Maar de raids geven juist een overvloed aan nieuwe grondstoffen. Hoe houdt je anders de hoeden industrie in stand?
Traders verkopen af en toe de juiste grondstoffen. Maar nooit zo veel als je met een raid krijgt.
In spellen zoals Civilization is het meestal ook goed mogelijk om pacifistisch te spelen, alleen in het begin wat lastiger en af en toe wat defense maar voor de rest kun je het politiek meestal wel goed spelen en voor een andere victory condition gaan.
Yep: civ3 spacerace won in 1370 a.d. :)
In spellen zoals Civilization is het meestal ook goed mogelijk om pacifistisch te spelen, alleen in het begin wat lastiger en af en toe wat defense maar voor de rest kun je het politiek meestal wel goed spelen en voor een andere victory condition gaan.
Dat ervaar ik anders. Wanneer jij geen leger hebt dan zal de ai jou altijd de oorlog verklaren, hoe aardig ze je ook vinden. Gevolg is dat je alsnog een leger nodig hebt. Dat leger vervolgens niet gebruiken om dingen te veroveren is vervolgens zonde van de productie die het heeft gekocht. Het eind resultaat is dat de optimale strategie dus altijd oorlog voeren is. Dit zit er in ieder geval al in sinds Civilization IV toen ik via de autosave kon achterhalen in welke turn Montezuma besloot mij aan te vallen. Ook meest recent in Civilization VI viel een goede buur mij met een surprise war binnen puur omdat ik een klein leger had. Dat was meteen het einde van dat volk, waarna zijn buurman mij ook de oorlog verklaarde waardoor ook die ten onder ging. Ondertussen het grootste leger ter wereld. Tot zo ver de pacifistische start...

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 26 april 2019 13:42]

Als jij een leger had wat zo groot was dat je twee andere staten aan kon, dan was dat dus veel groter dan nodig voor puur defensieve doeleinden. Dan is het inderdaad logisch om die productie te gebruiken voor landjepik.
Als jij een leger had wat zo groot was dat je twee andere staten aan kon, dan was dat dus veel groter dan nodig voor puur defensieve doeleinden. Dan is het inderdaad logisch om die productie te gebruiken voor landjepik.
Nee dan heb je mijn tekst niet goed begrepen. Het grotere leger dat in staat was om twee volken te verslaan is tijdens de oorlog opgezet.

In Civilization VI had ik zwak leger van totaal 3 'warriors' en een paar beurten nadat mijn bevriende buurman mij de oorlog verklaarde was ik mijn meest noordelijke stad kwijt. Als gevolg daarvan wordt je gedwongen de beste verdedigende units te bouwen in de resterende steden. Dit zijn archers die vanuit je steden op de tegenstander kunnen schieten. Om een stad terug te veroveren heb je minimaal 2 a 3 sterkere melee units nodig en het liefst ook 2 a 3 catapults. De archers die je had als tegenreactie kun je meenemen om units te onderscheppen die de steden komen helpen. Het legertje dat die stad moeiteloos en zonder verliezen inneemt is vervolgens ook in staat om elke andere stad in te nemen. Tevens blijf je tijdens oorlog units bouwen om verliezen aan te vullen. Verlies je geen units dan is het resultaat een steeds groter wordend leger.

In civilization IV ging ik nog weleens 15 turns terug in de tijd, dan kocht ik een paar units met goud of ik bouwde er een paar en vervolgens werd er géén oorlog verklaard. Tegenwoordig vind ik het niet meer leuk om terug te gaan in de tijd en vecht ik gewoon de oorlog uit. Maar het blijft een flauw mechanisme. De enige optie om vredelievend te spelen is een redelijk groot defensief leger te hebben. Dat is zonde van je gold en productie want met dat leger kun je net zo goed op oorlogspad gaan. Dan levert het nog iets op.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 26 april 2019 14:50]

Check ook eens Satisfactory misschien?
Explore, exploit en expand lijkt mij best wel van toepassing daarop.
Ik vermaak me al echt koninklijk met factorio :)
Bezit Skybound nu de code van dat Walking Dead-spel? Of zou een studio als Starbreeze door mogen werken aan de game (mechanics e.d.), zolang ze het reskinnen en niet verkopen als Walking Dead-spel? Want anders is het wel heel erg zonde van al dat werk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Laptops

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True