Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Werk aan alle versies van Overkill's The Walking Dead wordt stopgezet - update

Skybound, het entertainmentbedrijf dat de rechten op The Walking Dead beheert, heeft per direct het contract met Starbreeze Studios beëindigd. Het werk aan alle versies van de game Overkill's The Walking Dead wordt stopgezet. Dat betekent dat de consoleversies niet uitkomen.

Skybound maakt op zijn website bekend dat alle inspanningen rondom Overkill's The Walking Dead worden stopgezet en dat het contract met Starbreeze Studios is beëindigd. Het bedrijf zegt dat de game niet voldoet aan zijn normen en dat de beloofde kwaliteit niet is geleverd. Skybound zegt de teleurstelling van fans over de game te delen.

In 2014 sloot Skybound een contract met Starbreeze Studios. Laatstgenoemde kreeg daarmee de verantwoordelijkheid in handen voor het maken en uitbrengen van een co-op-actiegame rondom het thema The Walking Dead. Skybound zegt zijn best te hebben gedaan om samen met Starbreeze alle problemen die het zag rondom de game, op te lossen, maar dat is niet gelukt.

De contractbreuk betekent dat de consoleversies van Overkill's The Walking Dead niet meer zullen uitkomen. Sony was in februari al begonnen met het teruggeven van geld aan PlayStation 4-bezitters die een preorder van de game hadden geplaatst. De uitgever van de consoleversie, 505 Games, ontkende toen nog dat de game was geschrapt. Eerder dit jaar werden de PlayStation 4- en Xbox One-versies van het spel al uitgesteld tot een onbepaalde datum.

In november vorig jaar kwam Overkill's The Walking Dead uit op Steam. De game kreeg matige recensies en werd slecht verkocht. Ook zijn er nauwelijks spelers actief in de co-opzombiegame. Wat er precies met de versie op Steam gebeurt, is nog niet duidelijk. In ieder geval is de verdere ontwikkeling van de game gestaakt. Momenteel is het spel nog te koop op het platform van Valve.

Starbreeze, dat succes behaalde met Payday 2, verkeert in grote financiële problemen door de perikelen rondom de mislukte zombiegame. Het bedrijf is bezig met een herstructurering. Eind januari publiceerde Eurogamer een achtergrondartikel over 'de val' van Starbreeze. Daarin vertellen ontwikkelaars over de problemen bij de ontwikkeling.

Update 10:56: Starbreeze zegt tegen Eurogamer dat Overkill's The Walking Dead binnenkort van Steam verdwijnt. Wel zegt de uitgever nog in onderhandeling te zijn met Skybound om het tweede 'seizoen' van de game nog uit te brengen. Die extra inhoud die als dlc zou worden uitgebracht, was onderdeel van de Deluxe-versie van de game.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

27-02-2019 • 09:41

33 Linkedin Google+

Reacties (33)

Wijzig sortering
Ik ken toevallig iemand in het team van Starbreeze die aan de game werkte en die geeft aan dat deze opzegging door Skybound helemaal niet bekend was bij Starbreeze en dat dit zonder communicatie door Skybound online gezet is. Momenteel is er voor hun nog veel onduidelijk.

Het is jammer om te horen maar ik moet Skybound wel gelijk geven in de staat van het spel. Het is inderdaad bij lange na niet wat fans verwacht hadden en het valt inderdaad bij lange na niet zo goed als dat het zou moeten.

Ik zelf vrees een beetje voor de werknemers van Starbreeze dat dit gaat leiden tot een groot aantal ontslagen en misschien uiteindelijk zelfs het kopje onder voor Starbreeze (gezien hun aanvraag voor uitstel van betaling in de rechtbank). We gaan het zien, nu de reactie van Starbreeze afwachten.

Update nav bericht van Starbreeze: Yup, lijkt nu dus echt van Steam gehaald te worden terwijl ze dit uitvogelen. Ik heb begrepen dat Starbreeze nog wel onderzoek laat doen naar deze contract opzegging door Skybound. Ik begrijp wel van mijn contact dat Starbreeze aangegeven heeft dat mocht het toch helemaal mis lopen dat er ruimte op andere projecten zou zijn voor alle werknemers (dat is in ieder geval tegen werknemers gezegd). Dat is in ieder geval goed nieuws

[Reactie gewijzigd door BryanD op 27 februari 2019 11:26]

De videos vantevoren spraken me aan: de sfeervolle belichting, de omgevingen, allemaal prachtig gecreëerd in Unreal engine. De character introductions, wel heel erg geïnspireerd op Left4Dead en verder heel voor de hand liggend, zagen er sfeervol uit, al zeiden ze niks over uiteindelijke gameplay.

Ik verwachtte een soort Dead Island, maar waar Dead Island verre van perfect was, straalde dit spel vanaf de eerste seconde gameplay uit dat het doods was... Animaties die niet lekker voelden, gameplayelementen die al saai aanvoelden als je ze de eerste keer alleen al zag, zombies met AI van een goudvis... Heel jammer, maar meer dan dit verdient 't spel ook niet...
Als ik heel eerlijk ben denk ik dat alle werknemers die lager op de ladder staan dan de producers gewoon niks te horen krijgen en mogelijk zelfs voorgelogen worden.
Zou ik op dit moment voor Starbreeze werken zou ik toch even goed zoeken of ergens anders een werkgever te vinden is die het wat beter heeft.

(Bron: werkervaring met Starbreeze en dit artikel.)
Zou goed kunnen hoor, ik neem het ook met een korreltje zout dat het niet bekend was bij Starbreeze, maar ja inderdaad. Van wat ik begrijp is de sfeer op de werkvloer nu ook behoorlijk grimmig en zijn toch wel wat mensen voor de zekerheid hun CV's aan het updaten. Ondanks dat Starbreeze aangeeft aan hun medewerkers dat het allemaal goed komt.
Loopt de serie op TV ook niet bijna op zijn eind?
Nee en hoe heeft dit ook maar iets met de game te maken?
Nee en hoe heeft dit ook maar iets met de game te maken?
Al zou de vraag van biglia positief beantwoord kunnen worden, dan kan het inhouden dat de franchise op zijn einde is.

Ik vrees echter dat het antwoord negatief is. TWD is een uitmelkserie geworden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 februari 2019 09:59]

Ja, bedankt voor de verduidelijking. Dit bedoelde ik inderdaad. Ik heb vernomen dat de hoofdrolspeler (Andrew Lincoln ~ Rick Grimes) zijn contract niet verlengt en uit de serie stapt. Dit lijkt me toch invloed te gaan hebben voor de franchise waaronder dit spel.
Andrew Lincoln heeft inderdaad zijn contract voor TWD-series niet meer verlengd, maar zal wel nog meewerken aan de films die in ontwikkeling zijn. Ik vermoed dat zijn verhaallijn (dat tot nu toe de hoofd-verhaallijn was in de serie) zal afgewerkt worden in films.

Er is ondertussen ook een spin-off serie (Fear The Walking Dead) die een andere groep overlevenden volgt.


De franchise zal zeker wel een deuk krijgen nu Andrew weg gaat uit de serie, maar het is alles behalve het einde hoor.
Is reeds een paar maanden geleden gebeurd. Andrew zit al niet meer in de serie. Inmiddels heeft de serie dan ook een tijdsprong gemaakt naar een aantal jaar later en zijn er nieuwe verhaallijnen zich aan het ontvouwen.
De serie is zeker uitgemelkt. De comic boeken lees ik nog met veel plezier.
Ik heb meer het gevoel dat het hele zombie genre een beetje op zijn eind zit. Of in ieder geval, de hype is aardig weggezakt over de jaren. De timing voelt dan ook raar aan van deze game, boven op de oa matige gameplay.
De serie zou aan z'n einde moeten zijn. Het verhaal is verteld. Echter zien de makers nog steeds $ tekens en zijn ze nu bezig de characters en het verhaal zo om te zetten dat ze kunnen beginnen aan een nieuw deel.

Dus nee de serie op TV loopt niet op z'n eind.
Echter zien de makers nog steeds $ tekens
Dat klinkt negatief. Dit is toch het bestaansrecht van de hele entertainment industrie? Zolang er meer binnenkomt dan uitgaat.. Daar zorgen we zelf voor door er naar te kijken en er dus reclame inkomsten te genereren.

[Reactie gewijzigd door WaterFire op 27 februari 2019 10:25]

Ik zeg ook niet dat er geen geld aan verdient mag worden. Mijn punt is dat de hoeveelheid kijkers al seizoenen lang terug loopt en het verhaal op z'n einde is. Dat ze nu proberen het uit te melken door de spelers dood te laten gaan en nieuwe te importeren zie ik inderdaad als een negatief punt.
Dat denk ik bij GTST ook altijd.
Zolang er nog zombies zijn die die meuk willen kijken, blijft dat gedrocht bestaan :+
Rick is inderdaad uit de serie gestapt maar het verhaal is nu bij de whisperers beland en krijgt nu een andere (naar mijn mening) interessante wending.

Walkers zijn niet langer meer makkelijk te verslaan want er kan ook een levend persoon onder het gezicht schuilen.
Een co-op zombie-shooter waarin je wave na wave aan zombies kapot moet schieten... Dus je wil concurreren met de Left 4 Dead-serie? Met een halfbakken (en slecht uitgevoerde, als ik de reviews een beetje kan vertrouwen) licentie op een serie die al redelijk snel na het eerste seizoen over z'n top heen bleek te zijn?

Yeah... Good luck with that. Erg vervelend voor de werknemers van Starbreeze!
Misschien eerst even een review lezen voordat je, je comment post. Het is namelijk de bedoeling om zeer stealthy te werk te gaan en zo min mogelijk luide wapens te gebruiken. Run and gun zoals in Left4Dead werkt hier niet.
Van de website:

'Four players form a tightly knit team; Aidan, Heather, Maya and Grant, where each character has their own skill tree, squad role, play style and background story. Now they all share a common objective where survival and teamwork is paramount.'

Dat is gewoon rechtstreeks het concept van de Left 4 Dead-serie. Stealthy te werk gaan haal ik in ieder geval niet uit de beelden, maar wat dat betreft denk ik dat jij Left 4 Dead eens zou moeten oppakken. Ondoordacht run&gun werkt daar doodleuk ook niet, namelijk.

Het thema dat de licentie op de serie zou moeten bieden komt daarbij gewoon ook niet goed uit de verf. De serie draait om de characters en het verhaal. Haal je die weg, dan hou je een dertien-in-een-dozijn zombie-setting over waar niets origineels aan is.

[Reactie gewijzigd door Smuey op 27 februari 2019 10:27]

131 uur in Left4Dead en 96 uur in Left4Dead2. Denk dat ik dat wel redelijk begrijp.

Fijn om te horen dat je een kort filmpje hebt gekeken. Ik heb de ontwikkeling van de game gevolgd tot aan release en previews, first looks en reviews gekeken. De game is duidelijk tekort geschoten, maar insteek en feel van de game is absoluut wel anders dan Left4Dead. Een stuk minder arcade, geen focus op special infected en veel meer survival i.p.v. kill every enemy to get through.
Het was ook niet wat ik verwacht had van dit spel, had eerder een soort openwereld verwacht in plaats van waves met walkers te verslaan.

Dat is volgens mij een gemiste kans geweest... Als je keek naar de trailers die toen de tijd vrij gegeven waren zag het er belovend uit.
Ik vroeg me altijd al af wat nou de meerwaarde is van de zoveelste zombie shooter. Daar zijn er al honderden zo niet duizenden van gemaakt. Enige wat deze anders zou doen is cashen op de naam van een bekende serie, en het is ondertussen wel bekend wat de kwaliteit is van melkgames. Kunnen ze niet een keer met iets origineels komen? Vind het niet zo vreemd dat ie geflopt is. Heb het spel nooit gespeeld maar het trekt me totaal niet.
Zoveel volwaardige nieuwe zombie games zijn er niet eens.
als je je af vraagt wat de meerwaarde is van de zoveelste zombie shooter raad ik je aan eens te kijken hoe economie werkt.

Daarbij.. de meeste zooi zijn jaarlijkse refreshes van spellen die al jaren gerecycled worden..
Wat is het nut van cod 2 als cod 1 er al is..

Zinloos modder gooien

[Reactie gewijzigd door Marty007 op 27 februari 2019 12:47]

Ik had toendertijd de beta uitgeprobeerd, was totaal niet onder de indruk van het spel. Had daarom ook niet besloten om het spel te kopen. En als ik de reviews lees de laatste tijd, ben ik blij dat ik toen dit besluit had genomen.

Wel jammer, want het had beter kunnen zijn dan wat het uiteindelijk is geworden.
Het spel was dan ook wel behoorlijk slecht. Even de beta gespeeld maar het voelde totaal niet af (en dat terwijl ze niet veel tijd hadden tot release), het voelde allemaal een beetje net niet aan. Ik weet ook niet of de populariteit van The Walking Dead op dit moment nog zo hoog ligt als je het vergelijkt met andere series.

Ik heb met al het plezier Payday 2 gespeeld maar de games The Walking Dead en Raid World War 2 voelde gewoon niet als een nieuw spel. Vooral World War 2 voelde gewoon als een skin over Payday 2 aan. Het grote verschil is dat het spel nog slechter geoptimaliseerd is. Snap niet hoe ze verwachten dat daar winst mee zou worden behaalt. Een investering van 8 miljoen in een titel die moet concurreren met Payday 2 is naar mijn ogen niet helemaal logisch.
Raid WW2 is zo goed als dood. Het spel was in nog onafgewerkte versie uitgebracht die vol met fouten zat voor de volle prijs.
Gevolg: men liet het spel links liggen en binnen 1 jaar bijna geen spelers meer online.

Payday the Heist waarin ik 4800 uur in heb vertoefd afgelopen 7 jaar zit eveneens boordevol met bugs en valsspelers. Maar updates of fixes bleven uit afgelopen jaren. Nederlandse modmaker DorentuZ heeft daarom maar het heft in eigen hand genomen om PDTH te repareren en valsspelers te detecteren & weren in de afgelopen jaren met veel tijd en moeite met DorHUD.

PD2 eveneens veel bugs in het begin. Ook de vele maandelijkse DLC's in de afgelopen 5 jaar deden bij mij afbreuk. Tevens leek PD2 een modeshow door gekleurde wapenskins en maskers om te zien hoe mooi je bent. Door alle overdaad van DLC en skillpoints werd juist Payday2 qua moeilijkheidsgraad erg makkelijk. Soort van walk in a park.
Vele mensen die van PD2 naar PDTH gaan vinden PDTH erg hardcore.
Helaas ook aan PDTH komt een einde van spelers database. Zie hier actuele spelers online.

Maar zoals meeste gamestudio's: heb je 1x iets goed uitgebracht, je zal het de volgende keer nog beter moeten doen. Voldoe je hier niet aan dan heb je geen toekomstige zekerheid. In het geval van Overkill:

Payday the Heist was een succes en tevens geïnspireerd op de zombieshooter Left4dead (denk aan No Mercy ziekenhuis en andere easter-eggs in PDTH). PD2 was eveneens succes maar na Raid WW2 brokkelde Overkills imperium/reputatie beetje af. Spijtig maar helaas wel de realiteit. Toekomst voor Overkills Payday 3 lijkt zeer onzeker gezien huidige situatie.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 27 februari 2019 17:51]

Raid World War 2, peak players in the last 30 days: 27. Dit is toch wel flink zielig als je een multiplayer spel opzet. Snap ook niet helemaal wat hun plan met het spel was om eerlijk te zijn.

Pfoe 4800 uur in Payday... Ik heb er zelf nog geen 150 uur in zitten. Payday The Heist was soms wel een feestje als het om bugs ging. Beveiligers die je door de muur heen zagen (zelfde bij PD2), door het level vallen en connecties die verbroken werden (terwijl het internet prima was). Van valsspelers heb ik weinig last gehad, misschien enkele gezien. Ik speelde ook vrijwel altijd met volledig team.

Payday 2 had teveel DLCs al vond ik dat eigenlijk niet erg vanwege twee redenen. De eerste is dat je gewoon een map kon spelen als een vriend van je de host was (en de DLC had) en twee omdat ze ook veel gratis DLC uitbrachten. Het enige waar ik me aan stoorde was het aantal character packs. In het begin vond ik de skill tree nog wel leuk, al werd het na enkele aanpassingen een stuk makkelijker. Toen ik een tijdje PD2 speelde en terug ging naar PDTH was het idd een stuk lastiger. Ook vond ik PDTH een stuk simpeler, wat mij meer beviel (minder attachments, leukere manier van dingen vrijspelen, betere maps maar mindere hoeveelheid).

Ze moeten Payday 2 weten te overtreffen met Payday 3 als ze het willen overleven, maar ik ben bang dat het daarvoor te laat is.
Shoot the bleeding horse already.....
Hij is van Steam gehaald. Hij komt nog wel naar boven bij zoekopdrachten maar de winkelpagina zelf bestaat niet meer, ik word meteen naar de homepage van de winkel gestuurd.
seizoen 2 is ook onderdeel van de standaard editie. het spel was ook best duur, dus dan extra zuur. ik had ook de beta gespeeld en dat vond ik persoonlijk niet veel aan. ik had ook meer een open wereld verwacht, inplaats van instanties met waves of zombies. maar ja veel meer dan dat heb ik niet gedaan.. 60 dollar voor standaard en 80 euro deluxe op steam poeh. redelijk veel steam reviews en de helft positief naja dat is ook wat.

[Reactie gewijzigd door steppert op 28 februari 2019 00:09]