Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Ontwikkelteam System Shock 3 is op straat gezet na uitblijven nieuwe uitgever'

OtherSide Entertainment lijkt de ontwikkeling van System Shock 3 in de ijskast te hebben gezet. Prominente leden van het ontwikkelteam bevestigen dat ze niet meer werken bij de studio. Het lijkt erop dat OtherSide geen uitgever kan vinden voor de game.

De schrijver en regisseur, hoofdprogrammeur, hoofdontwerper en andere ontwikkelaars van System Shock 3 hebben volgens VideoGamesChronicle bevestigd dat ze de afgelopen maanden vertrokken zijn bij OtherSide. De studio zou al een jaar op zoek zijn naar een nieuwe uitgever voor de game, maar lijkt die niet gevonden te hebben.

Warren Spector, de creatieve directeur van de game en producent van de eerste System Shock-game en Deus Ex, zei vorig jaar nog dat er veel uitgevers geïnteresseerd waren en dat er gesprekken waren. Een anonieme ontwikkelaar zegt nu tegen VGC dat het hele team dat aan de game werkte niet meer in dienst is bij OtherSide. De studio heeft nog niet gereageerd op het verhaal van VGC.

Aanvankelijk had Starbreeze de rechten in handen om de game uit te geven. Het Zweedse bedrijf investeerde 11 miljoen euro in de ontwikkeling. Starbreeze heeft grote financiële problemen en om die te boven te komen verkocht het de rechten van diverse games, waaronder die van System Shock 3. De rechten kwam zodoende in februari vorig jaar weer bij ontwikkelaar OtherSide Entertainment terecht.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

10-02-2020 • 15:50

30 Linkedin

Reacties (30)

Wijzig sortering
Zouden ze hebben overwogen om de game in eigen beheer uit te geven?
Natuurlijk. Gamestudio's zijn ook liefhebbers van hun eigen producten, dus ze gaan een heel eind om te proberen iets een vervolg te geven. Zoals het artikel zegt hebben ze het een jaar lang aangezien.

Oke, na het lezen van t originele artikel is t mij allemaal een stuk duidelijker. Ik herzie mij reactie.

1: dit nieuwsbericht is op basis van deels bevestigde geruchten maar er is geen reactie gevraagd (of bekend) van de studio zelf.
2: mensen dicht bij het project zeggen dat de verwachtingen hoger werden maar dat de opstelling waarmee men begon dit niet waar konden maken.
“If Starbreeze hadn’t gone into crisis I think we would’ve delivered something interesting with some fresh and innovative gameplay, but a much smaller game than what people were expecting and inevitably disappointing for a sequel to such a beloved franchise.”
en
And we were on our way to make something unique and possibly fun, but probably not what the audience was hungry for.”
Oftewel: men kon dit niet waarmaken met de opstelling waarmee men dit begon. Dus wou men opschalen (uitgever met geld zoeken) maar die hadden geen interesse.
En dan vul ik nu wat in: ik denk dat er geen interesse was omdat de studio zijn investering terug wil zien maar dat wat er lag niet genoeg waarde had. De hype was gewoon te groot met te weinig concreets om dat waar te maken.

[Reactie gewijzigd door Xorgye op 10 februari 2020 21:03]

Met welk geld? Je moet de werknemers betalen.
Hoe krijg je dat in godsnaam voor elkaar? Een populaire franchise uit de oude tijden die nu erg populair zijn de laatste jaren. Ik kan me voorstellen dat een EA en Activision niet in zee willen gaan. Maar elke andere uitgever (van Bethesda tot 2K) wil dat niet?
Ik weet het niet natuurlijk, maar ik kan me voorstellen dat uitgevers komen praten en kijken, maar dan tot de conclusie komen dat de game (wat er nu is) of niet goed genoeg is, of naar hun idee niet genoeg mensen aan gaat spreken waardoor ze hun investering er niet uit zouden halen.
Óf ze doen een bod (want een bod doen is gratis natuurlijk) met dusdanige wurgvoorwaarden dat OtherSide daar nee op heeft moeten antwoorden.
Het vervelende is dat micro-transacties nu de winst uitmaken voor heel te veel games. Veel cosmetisch of bijv. ammo-gerelateerd of een beetje de helft van de helft van pay2win. Nogmaals, winst. Het zal mij niks verbazen als dit een hoofdmoot is geweest in de gesprekken en dat het spel zich er eigenlijk niet voor leent. Waarvan ik zelf ook denk dat het niet in het spel echt past en momentum van spanning eruit haalt.
Ik denk dat het een te kleine niche is. De fans uit die tijd zijn er nog wel maar ik denk dat er niet heel gamers van de huidige generatie hierop zitten te wachten.
Ja dat is wat uitgevers je willen doen laten geloven. Niemand speelt nog singleplayer, niemand houdt van immersive sims - en toch iedere keer dat er een waardige game van uit komt verkoopt het met de miljoenen tegelijk.

Er zijn bij lange na niet genoeg games in dit genre om de 'itch te scratchen', de System Shock remake staat hoog op de 'top wishlisted' lijst op Steam en toch is de laatste echte immersive sim alweer Prey uit 2017. Het is misschien niet zo populair als neme een Call of Duty, maar er zijn meer dan genoeg mensen die weglopen met dit genre, genoeg om een winstgevende game te produceren tenminste.
Ze zullen wel te Wiig midtown zien om de gamesystems te kapitaliseren. Waarschijnlijk ook omdat gamers van de oude garde deze systemen het net bekritiseren omdat ze nog herinneren hoe het ook kan.
Naja, de kwaliteitswensen zijn ook enorm gestegen. Nu verwacht men op singleplayer games van het formaat van The Witcher.

Wat Finraziel hierboven zegt
...maar dan tot de conclusie komen dat de game (wat er nu is) of niet goed genoeg is, of naar hun idee niet genoeg mensen aan gaat spreken waardoor ze hun investering er niet uit zouden halen.
Het is niet dat het niet populair zou kunnen zijn, maar dat de poging van deze studio gewoon nog niet genoeg risico's weggenomen heeft.
Leuk geprobeerd, helaas mislukt. Voorkom de sunken-cost-falacy en stap er nu gewoon uit.
Zou best kunnen dat uitgevers me dat willen doen geloven, maar dat betekent nog niet dat ze ongelijk hebben.
Een populaire franchise uit de oude tijden die nu erg populair zijn de laatste jaren.
Zo populair waren System Shock 1 en 2 ook weer niet. Goede games, maar de verkoopaantallen bleven achter, waardoor ze moeite hadden met het vinden van een uitgever voor een derde deel, want uitgevers zijn alleen maar in resultaat geïnteresseerd.

Daarom zijn ze toen begonnen met Bioshock. Nieuwe naam, nieuwe kansen.
Daarom denk ik juist dat System Shock 3 nu wel een goede kans maakt. Adverteer met iets als "de vader van Bioshock" en je game verkoopt als zoete broodjes.

Tevens ben ik het wel met rickboy333 eens, system shock was niet perse de populairste franchise, maar het hele genre is vrij populair tegenwoordig. Immersive-sims of zoals ik ze noem: "0451 games". Tientallen recente games in dit genre die goed zijn verkocht. Dishonored, deus-ex, bioshock, prey, thief etc.

Ik had juist verwacht dat uitgevers in de rij zouden staan voor games als deze. Erg jammer dat het zo lijkt te lopen.
Daarom denk ik juist dat System Shock 3 nu wel een goede kans maakt. Adverteer met iets als "de vader van Bioshock" en je game verkoopt als zoete broodjes.
Dat zou misschien wel helpen ja, alhoewel... op hoeveel B-films heb ik op het doosje wel niet zien staan: "Van de regisseur van X Oscar winnende of genomineerde film"... Als ik zoiets zie staan krijg ik al de kriebels.

Niks tegen System Shock 3 overigens, vind dit nieuws ook doodzonde, die game moet gewoon komen. Altijd jammer, willen ze een klassieke game weer nieuw leven inblazen, krijg je dit weer.

[Reactie gewijzigd door Armselig op 10 februari 2020 21:20]

Als het geen Call of Duty-achtige game is met oneindig "live service" potentie dan zien de triple A uitgevers er tegenwoordig geen brood in.
Ik denk juist dat de franchise nog populair is bij een oudere generatie gamers.
Een commerciëel succes van deze titel behoort niet echt tot de mogelijkheden...

En geen uitgever? Tsja... Dit wordt een game zonder microtransacties, nutteloze skins en upgrades, ellenlange nietszeggende DLC's etc... Geen (grote) uitgever die hier zijn handen aan wilt branden.

Er rust een beetje een vloek op deze reeks. De remake van SS1 heeft ook jaren vertraging, omdat het team een in de eerste instantie veel te ambitieus plan had. Ik heb deze game gabacked op Kickstarter, maar aan de updates te zien gaat het nog wel even duren. En dan is de vraag wat het resultaat gaat zijn...
Wat als al die uitgevers alleen akkoord zouden zijn gegaan als ze multiplayer en mtx erin gestopt zouden hebben, plus PG13 voor de marketing en een deadline van gisteren?
Eerst Unreal Tournament en nu System Shock :'( Alhoewel de UT developers gelukkig niet zijn ontslagen.

Dit is dus precies waarom ik geen game development wil doen

[Reactie gewijzigd door exaltion op 10 februari 2020 16:16]

Want elders kan je niet ontslagen worden?
Denk dat goede (game) developers op redelijke termijn ergens anders weer aan de bak kunnen.
Daarnaast speelt dit in de US (vziw) en daar worden mensen sneller ontslagen/aangenomen dan bv NL.
Tuurlijk kun je elders ontslagen worden, maar als je als web developer bij een bedrijf werkt dan heb je volgens mij toch net wat meer baanzekerheid.
Jammer dat geen uitgever te vinden is voor System Shock 3, verheugde me wel een beetje op de game. Ookal zou het nog even duren voordat deze uit zou komen natuurlijk.
Dit is heel erg jammer zeg, en helemaal erg voor al die mensen die ontslagen zijn.

Hoop dat ze weer snel een baan kunnen vinden.
Balen, zat al te wachten op nieuws.. Alleen niet dit nieuws :(
Heb je perse een uitgever nodig? Waarom niet gewoon op Steam zelf uitbrengen? Wat marketing op Youtube en Twitch en gaan?

Of is het eigenlijk gewoon een slechte game..

[Reactie gewijzigd door Navi op 10 februari 2020 16:52]

Microsoft mag deze gamestudio wel aankopen. OtherSide Entertainment is vergelijkbaar met InXile en hiermee krijgt Microsoft opnieuw een legendarische klassieker onder haar beheer.
Kan THQ Nordic niet bijspringen, die zijn toch bezig met alles te kopen wat los en vast zit.
Dat is erg jammer, ik droom al lang van een volwaardig nieuwe systemshock game. Ik was enorme fan van de eerste 2 delen.

Ik neem aan dat er weinig uitgevers vertrouwen hebben in de slaagkansen van Otherside Entertainment na het falicant mislukken van Underworld Ascendant. En dat terwijl er best wel een hoop mensen van het originele Looking Glass in dat team zaten die daadwerkelijk de creatieve geesten waren die geleid hebben tot het success van System Shock 2.

Ik denk niet andere studios het er beter vanaf zouden gebracht hebben dus dit lijkt me nu echt einde verhaal voor de franchise :'(


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True