Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Essential kondigt afneembare 3,5mm-jack aan voor eerste smartphone

Essential heeft de Audio Adapter HD aangekondigd, een afneembare 3,5mm-aansluiting voor headsets voor op zijn eerste smartphone PH-1. De PH-1 kwam vorig jaar uit zonder 3,5mm-aansluiting. De accessoire komt volgend jaar uit.

De 3,5mm-aansluiting heeft een eigen ingebouwde dac van ESS Sabre, meldt Essential. De 3,5mm-aansluiting heeft voor stroom een fysieke connectie met de telefoon via de pogo-pins op de achterkant, maar het verzenden van het geluid gebeurt met een draadloze verbinding op 60GHz. De meeste headsets werken met de Audio Adapter HD, zegt Essential.

De Essential Phone krijgt bovendien ondersteuning voor het afspelen van MQA-audiobestanden. Onder meer muziekstreamingdienst Tidal werkt met MQA, een algoritme waarmee high-res muziekbestanden kleiner kunnen dan met bijvoorbeeld flac. Onder meer de LG V30 en G7 ThinQ hebben ook ondersteuning voor MQA.

De Audio Adapter HD is de tweede accessoire van de pogo-pins aan de achterkant van de Essential Phone. De eerste is een 360-gradencamera die de telefoonmaker tegelijk met de telefoon uitbracht. Het is onbekend of hierna nog nieuwe hardware volgt. Naar verluidt heeft Essential zijn tweede telefoon geschrapt en wil het zichzelf verkopen.

Door

Redacteur mobile

255 Linkedin Google+

Reacties (255)

Wijzig sortering
Is er eigenlijk ooit onderzoek gedaan naar hoeveel mensen er 'echt' problemen hebben met het ontbreken van een 3.5mm aansluiting. Dan bedoel ik uiteraard niet op een medium als Tweakers.net, maar een medium met een breder publiek.

Disclaimer: Onderstaande is puur mijn eigen onderzoekje met ik die ongeveer 30 - 35 mensen - niet representatief voor een hele user-community:
Ik heb het in m'n eigen omgeving een beetje rondgevraagd bij de 'niet-techneuten', en die interesseert het veelal niet zo veel. Een aantal gebruikt (vrijwel) nooit een hoofdtelefoon, en van degenen die het wel regelmatig gebruiken, vinden het verloopstekkertje prima, want ze gebruiken hun hoofdtelefoon (vrijwel) alleen maar met hun eigen telefoon. Ze laten het verloopstekkertje er dus gewoon op zitten.
Bij de 'wel-techneuten' viel me vooral op, dat ze vooral 'vinden dat het er gewoon standaard op moet zitten', maar als je dan doorvraagt gingen ze vooral over anderen praten die er dagelijkse problemen mee hadden. (op één na, die daadwerkelijk d'r hoofdtelefoon in veel apparaten prikt met verschillende aansluitingen. Voor haar kwam het er op neer dat ze of heel de tijd met een los verloopstekkertje zou moeten lopen en er één aan vast zetten, of drie verloopstekkertjes zou moeten hebben en die bewaren bij de relevante apparaten, met als risico die dingen kwijt te raken (wat daadwerkelijk gaat gebeuren natuurlijk))

Eigen ervaring:
Ik gebruik op dit moment mijn hoofdtelefoon (vrijwel) alleen met mijn telefoon. Ik zou er, voor mijn eigen gebruik, geen moeite mee hebben als m'n volgende telefoon geen 3.5mm aansluiting heeft.
Ik heb sinds een half jaar geen 3.5mm jack meer op m'n telefoon met een adapter.
Op zich is het wel te doen, maar ik gebruik m'n koptelefoon dus op meer apparaten. Het is minder erg dan mensen het doen lijken, vooral hier op Tweakers, maar handig is het niet, want je moet dus altijd je adapter bij de hand hebben. En bovendien blokkeert het mijn mogelijkheid om m'n telefoon op te laden terwijl ik luister. Het is een extra dependency op iets wat gewoon simpeler is met 3.5mm jack. En volgens velen dus beter.

Ik denk dat de hamvraag vooral is: waarom moet het weg? Wat krijg je er nou precies voor terug voor iets dat minder handig werkt? Als men eens kan uitleggen wat de voordelen zijn, dan ontstaat er wellicht wat meer begrip. Dat die 1mm dunner kan? Met de accu oa nog steeds als beperkende factor? Is het dat waard? Of gewoon een gevalletje van vorm boven functie omdat men geen 'echte' verbeteringen kan verzinnen en toch onderscheidend wil zijn. Velen zullen het opvatten als iets nieuws, dus een reden om te kopen. Toegevoegde waarde? Geen idee. Stel ze die vraag dan ook maar in je onderzoek.
Of erger nog, ze zetten in op nieuwe markten van draadloze koptelefoons zodat ze weer wat meer kunnen verdienen met inferieure oplossingen. Door je te dwingen over te stappen is er ineens een enorme afzetmarkt gecreëerd en je dus gedwongen wordt je oude koptelefoon, die beter is, weg te doen.. Draadloos is qua geluid namelijk minder. Per definitie, Zegt niet alles, want draadloos brengt gebruiksgemak van geen kabel. Maar qua kwaliteit is het momenteel bedroevend.

Dus opvolgend, kan zoiets niet pas weg als je er een betere oplossing voor hebt? Denk aan goede kwaliteit draadloze koptelefoons of oplossingen met de opvolger van 3.5mm jack die deze problemen oplost. Ik snap best dat het een glijdende schaal is. Door het te forceren zet je iets in gang, maar ik ben er zelf niet zo blij mee dat het nu op deze manier gaat en ze geen goede oplossingen bieden die hierop aansluiten.

Ik vind zo'n onderzoek of je ermee kunt leven niet zo relevant. Zeker niet als je t mensen gaat vragen die 't sowieso al niet gebruiken ;-) De vraag is: wat lost het op? En is dat dan beter?

[Reactie gewijzigd door xs4me op 8 juni 2018 10:25]

Draadloos geluid is niet per definitie minder goed. Het ligt aan de interface. Bluetooth heeft geen ondersteuning voor hoge kwaliteit audio. Bij deze essentials uitbreiding word het ook draadloos verstuurd over een 60Ghz verbinding. En in tegenstelling tot met Bluetooth zal het niet extra gecomprimeerd worden.
Is draadloos niet altijd een kwetsbaarheid mbt interferentie of sigaal drops vs de kabel die deze problemen niet heeft (killing voor geluid, al zou je 't deels kunnen opvangen met een buffer)? Net zoals WiFi ook niet beter is dan een bekabeld netwerk?
Ik moet het nog ervaren dat het "net zo goed" is eerlijk gezegd. Met BT in ieder geval sowieso niet.
Niet dat ik de ontwikkeling niet ondersteun, maar kom wel eerst met een goede oplossing voordat je die 3.5 jack eruit jacked denk ik dan ;)

[Reactie gewijzigd door xs4me op 8 juni 2018 16:25]

Ja, momenteel is draadloos gewoon nog niet zo goed als met kabel. Maakt niet uit waar je het over hebt (natuurlijk ligt het ook aan de kwaliteit van de kabel, maar als we het over zaken hebben die niet in de laagste prijscategorie vallen, is dat meestal geen probleem). Het zal vast een keer geen verschil meer maken, maar voor het zover is wil ik graag gewoon mijn aansluitingen houden, bedankt.
Mijn Oneplus 6 heeft hem nog, en ik vind dat wel gemakkelijk, maar het was geen noodzaak. Verreweg de meeste tijd is er een Sony MDR-1000x over een LDAC bluetooth verbinding op aangesloten.

Beter geluid dan ik daarvoor bedraad over mijn B&W P5 en even dure Denon Headphones had. In bed sluit ik nu nog wel eens de headphone amp aan waar mijn AKG-tjes aanhangen (die evt mogen vallen in mijn slaap), maar daar komt binnenkort ook hopelijk een Kokoon voor in de plaats.

Enige plaats waar ik echt bedraad blijf luisteren is in mijn bureaustoel, maar dan luister ik ook naar wat beter spul, en daar komt mijn telefoon die al dan niet een jack heeft niet bij kijken :)
Bluetooth in oreo ondersteunt ldac dat tot 960mBit gaat. Dus hires genoeg...
Draadloos is Per definitie slechter dan bedraad.. HOE je het ook wend of keert.
Onzin. Dan hangt allemaal af van welke technologie er wordt gebruikt. Met een draad moet de muziek nog steeds door een DAC lopen. Het digitale signaal kan perfect zonder signaalverlies draadloos worden doorgestuurd waarna het in de hoofdtelefoon door diezelfde DAC loopt. Het resultaat is exact hetzelfde dan met draad.

[Reactie gewijzigd door Joecatshoe op 8 juni 2018 19:03]

Draadloos bestaat niet zonder signaal verlies
Want internet over wifi geeft altijd websites in zwart wit?
Digitale informatie kan prima draadloos zonder informatieverlies worden verzonden.
Je bedoelt misschien stabieler. Signaal verlies doe je zelf echt iets verkeerd. Het zijnde in goedkope aliexpress meuk of proberen op een aantal meter verbinding te maken met een apparaat wat niet bedoeld is voor zulke lange afstanden.
Bedankt voor het correct corrigeren van mij antwoord. Bedoel inderdaad stabieler.
Behalve dan de perikelen dat de verbinding niet lukt en/of af en toe hapert. Heb een drietal maanden een draadloze Sennheizer gehad en heb hem gauw weggedaan precies om die redenen.
Met draad werkt het, altijd. Zonder gedoe.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 9 juni 2018 09:17]

Als je draadloos (hoeft niet Bluetooth te zijn) een audiobestand als file verzend met errorcorrectie, het op de ontvangende device laat decoden dan gaat de audiokwaliteit gewoon omhoog. Dan heb je alleen nog met de dac en speakers te maken. Het is beetje zoals Pioneer met de link functie op de CDJ's maar dan draadloos ipv met kabels. Of Chromecast die muziek preload voor het afspelen ipv direct te streamen.

[Reactie gewijzigd door LNDN op 10 juni 2018 10:14]

Bluetooth heeft geen ondersteuning voor hoge kwaliteit audio.
Bluetooth kan wel degelijk hires en hidef verzenden, maar het zou wel een stuk duurder worden als je het volgens dit artikel doet. Bij de beschreven methode word er geen compressie toegepast, maar bouwt op het feit dat er in de ontvangende audio-apparatuur een audiodecoder zit. Dat scheelt dan weer het decoden en encoden op het verzendende apparaat.
maar handig is het niet, want je moet dus altijd je adapter bij de hand hebben
Voor mij al reden genoeg om liever een telefoon met dan zonder te hebben

Natuurlijk is het niet super erg, maar gewoon onhandig en vervelend.. als ik honderden euro's uitgeef aan een telefoon wil ik geen onhandigheid hebben
Ik ben wel bang dat 3.5mm Jack een niche gaat worden. We zitten in een transitie van bedraad naar draadloos. Steeds meer mensen met een mid- tot highend range telefoon gebruiken een Bluetooth koptelefoon (zie straatbeeld stad). Dus de groep die graag een (high end) bedrade koptelefoon wilt gebruiken wordt alsmaar kleiner. Bij lowend zal de Jack er nog wel op blijven zitten, want Bluetooth is duurder en een adapter kost de fabrikant geld.

Ik hoop dat fabrikanten hem de komende tijd er gewoon op laten. Althans zolang ik nog bedrade (gemodde) Sennheiser HD25-II gebruik. :Y)

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 8 juni 2018 13:28]

Ja leuk allemaal dat draadloos, maar die zijn a veel duurder en b je moet ze apart opladen. Ik pas er voor.
Mee eens. Ik ga niet 2 keer zoveel betalen voor iets dat ik apart moet opladen en qua geluid gelijk of minder is dan wat ik al heb. Dan heb ik maar een kabel (waar ik überhaupt geen hinder aan ondervind).
Flinke jack met 3,5" ;)
Flinke jack met 3,5" ;)
Je hebt gelijk, ik dacht serieus dat het altijd 3,5"is, maar het is natuurlijk mm. Dank voor het doorbreken van mijn bubbel :9 .
Ik zie op straat heel weinig mensen met bluetooth headsetje rond lopen. Eigenlijk de enige gebruikers die ik zie zijn de collegas op het werk voor in de auto. Buiten de auto gaat dan meestal gewoon de bedrade versie er weer in. Dus alles bij elkaar genomen zie ik nog weinig penetratie onder de gemiddelde gebruikers.
Het is al een niche. Ik ben erg blij met de V30 maar er zijn weinig alternatieven in het High End segment.

Op low end zit vrijwel altijd Bluetooth, alleen niet de hoogste standaard voor Apt-X etc. En de chips die ze gebruiken zijn al voorzien van de meeste features. Het is juist vaak goedkoper om het voor de massa te produceren.
Transitie van bedraad naar draadloos.
Nee het is 1 onnodig om weg te laten.
2 niemand zit te wachten op verloopstekkertjes
3 je kan niet laden en luisteren tegelijk
4 je telefoon word er niet smaller of lichter van.
5 weet je hoeveel mensen nog steeds koptelefoons dragen ipv draadloze headsets.
Die draadloze zijn voornamelijk Apple gebruikers voor het zicht en ongemak en onhandigheid en om er bij te horen.. Want ik zie ze tegenwoordig best vaak voorbij komen,maar het is en blijft bagger dat draadloze
Dat is fair enough maar ik vraag me wel meer af bij dingen van: "wat krijg je er voor terug". Een MBP heeft tegenwoordig een TouchBar die ik niet hoef. Het aantal USB ports is laag. Helemaal bij MBA en MB. De MagSafe is weg, vervangen door USB-C. Tja, ik vond MagSafe nou juist geweldig. Het toetsenbord heeft veel minder travel (veel klachten over butterfly keyboard). Want ja, alles moet dunner.
Helemaal mee eens. Daarin volg ik je helemaal. Dit argument is zeker niet alleen van toepassing op 3.5mm jacks ;)

[Reactie gewijzigd door xs4me op 8 juni 2018 11:17]

Er is zelfs veel meer weg.. Niet alleen de Magsafe. Ook de batterijstatusindicator, vind ik een behoorlijk gemis (zeker omdat dit via de touchbar moet kunnen zelfs als de mac uit staat). Verder ethernet, video uit (USB-C dongles zijn enorm duur), SD lezer.. En een behoorlijke vorm van travel in het toetsenbord is ook al gesneuveld.

Ik snap best dat Apple dit voor de consumentenmarkt handig vindt, maar voor iets met "Pro" branding is dit allemaal ver onder de maat. Ik gebruik dan ook nog steeds mijn oude apparatuur :) De nieuwe portables koop ik niet, ik kan niet aan het toetsenbord wennen (heb er eentje op mijn werk voor test)
Yep, en nog wel meer dan dat ook.

Ik heb een MBP 2015 met HDMI out and SD (en microSD adapter). Heb ook een USB3 -> Ethernet adapter. Dat is OK als je dat sporadisch gebruikt, maar 24/7 is dat irritant. De batterijstatusindicator vind ik geen groot ding, maar het viel me wel op. Het grotere touchpad had ik in de winkel meteen last van met m'n pols (ghost touches of hoe je het wilt noemen). Het toetsenbord maakt, kort gezegd, een tyfusherrie (en bijna geen travel idd) en de touchbar zorgt er voor dat je naar je toetsenbord kijkt (WAAROM?!), en al die onzin uit je hoofd moet leren. Als je dan alles weghaalt, zorg dan voor veel USB-C porten plus gratis (jawel, ik schreef GRATIS) adapters. Maar 't is op dit moment gewoon nog z'n tijd vooruit. En da's OK, maar als "Pro" wil je dat alles goed werkt ipv vooruitstrevend. Ook iets als mic in is geloof ik ook weg.
En bovendien blokkeert het mijn mogelijkheid om m'n telefoon op te laden terwijl ik luister.
Met wireless charging is dat probleem een non-probleem.
Nog steeds een beperkende factor. Hoe snel laadt dat op vs de kabel? Een factor 10 2/3 trager? Komt bovendien met extra kosten, heeft als gevolg dat men kwetsbare materialen moet gebruiken voor je telefoon (glas) wat het bovendien ook een stuk zwaarder maakt. En niet overal is wireless een optie. Voor nu althans. Daarnaast kun je nog discussiëren over de enorme inefficiënte van draadloos opladen. Duurzaam is t dus ook niet. Dus als je die beperkingen weghaalt wordt t pas een non-probleem.
Moet je eens kijken hoeveel nadelen je hebt enkel en alleen omdat die 3.5mm jack weg moet. En waarom precies? Is het niet gewoon beter met 3.5 jack?

[Reactie gewijzigd door xs4me op 8 juni 2018 12:53]

Draadloos laden is ook fijner dan bedraad laden, en dat het langzamer is prima, je kan je telefoon toch gewoon elke nacht opladen? Als je het geen hele dag volhoud met je telefoon moet je er misschien iets minder op kijken/mee spelen. Het is belachelijk hoeveel mensen tegenwoordig op hun telefoon zitten.

Bovendien kunnen de meeste mensen hun telefoon ook nog in het auto/op kantoor/school of waar dan ook opladen dus echt een non issue.
Tja daar verschillen de meningen over. Ik zie zelf bijvoorbeeld niet echt een voordeel in draadloos laden. Zodra je je telefoon oppakt stopt het laden, dat heb je met een draadje niet. Met de USB C poort is het gedoe met hoe steek je de kabel er goed in ook weg. En met alle fast charge technieken tegenwoordig hoef je (als je dan toch zo gehecht bent aan de telefoon) de telefoon maar 15 minuten apart te leggen om weer de nodige uren door te kunnen.

Maar goed back on topic. Zoals met alles eigenlijk is het maar net hoe jij je telefoon gebruikt of het weg laten van zo'n poort een probleem is of niet. Volgens mij is het redelijk veilig om te stellern dat er steeds smeer bluetooth koptelefoons zijn in het straadbeeld en daar spelen de fabrikanten op in. Volgens mij worden de trends ook mee bepaald in de Aziatische landen. Kijk naar de schermgrootte. In het begin hoefde het van veel mensen niet zo groot, nu zijn de mensen die liever een klein scherm hebben in de minderheid. Dat een scherm groter moest, dat komt ook voor uit de Aziatische landen waar de smartphones in eerste instantie een groter scherm kregen omdat daar een wens voor was. Zo zal het ook wel zijn met dit soort dingen.

Fabrikanten spelen in op trends. Met de huidige trend dat toestellen steeds meer bezelless worden en meer en meer allscreen kan ik me voorstellen dat de ruimte voor een een minijack poort er niet meer is, zeker als een scherm 'omgevouwen' moet worden.

Hoe dan ook, er zal altijd een groep mensen zijn die geen groter scherm willen, een groep die niet af wil van de koptelefoon aansluiting, etc. De perfecte telefoon bestaat niet, maar fabrikanten ontwikkelen een telefoon waar van zij denken dat die wel aansluit bij het grootste gedeelte van de bevolking.
Ik zit redelijk vaak in de auto. Perfect werkende Volvo, maar een beetje oud. Heb dus alleen een 3.5mm aansluiting. Als ik dan GPS gebruik 'moet' ik opladen, 2 uur gps per dag erbij kan vrijwel geen enkele telefoon hebben. Dus omdat de bedrijven nu maar 'besloten' hebben om zonder enige (voor mij) geldige reden die audio jack te verwijderen moet ik een nieuwe auto met bluetooth kopen? Of moet ik in mijn auto een adapter kabeltje hebben liggen dat weer 30 euro extra kost om dan tegelijk op te kunnen laden en muziek te luisteren?

Ik gebruik het internet op mijn laptop vrijwel alleen via WiFi. Toch zou ik nooit een laptop kopen zonder ethernet poort erop. Waarom? Omdat als ik het al maar 1 keer per jaar spontaan nodig heb vind ik dat een laptop gewoon op een ethernet kabel aangesloten moet kunnen worden.
Ik heb dit opgelost door een 3 euro kostende Bluetooth adapter te kopen via aliexpress. Deze plug ik in de USB lader in de auto en met klein verloop kabeltje naar de 3,5mm input van de auto. Alles verbind automatisch bij het aanzetten van de wagen en geen gezeur meer met meerdere kabels inpluggen!
Mja, dat werkt en is natuurlijk een oplossing. Maar kwalitatief wordt 't er niet beter op.
Ik gebruik nu al geen bluetooth in m'n moderne auto die dit wel aan boord heeft, gewoon omdat het slecht klinkt. Het is dus zeker niet voor iedereen een afdoende oplossing. Heb liever het kabeltje :-)
Ik hoor om eerlijk te zijn geen verschil.. als jouw Bluetooth echt zo slecht klinkt is er misschien iets niet helemaal goed mee ;-)
Ik hoor het altijd ;-) das de pest. Of het nou een BT speaker is vs bedraad aansluiten, een wireless bt koptelefoon vs bedraad (dezelfde weliswaar, ie sennheiser momentum 2) etc. Misschien dus meer een zegen als je daar geen last van hebt 😉

Bij m'n auto hoor je 't nog eens extra omdat die een ander pad volgt richting de versterking, wat vaker zo is met bt interfaces.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 9 juni 2018 01:49]

Ik zou het handig vinden als telefoons zowel onder als bovenaan een usb poort hadden. Dan kun je laden via de bovenkant als ie naast je toetsenbord op je bureau ligt. En via de onderkant als ie aan je voorruit hangt. En in je broekzak je (usb) oortjes aan de kant die jij handig vindt.
Ik denk dat het redelijk kortzichtig is om te zeggen dat als je telefoon het geen hele dag volhoud, je het minder moet gebruiken. Ik gebruik bijvoorbeeld een samsung galaxy S7, die een 3000 mAh batterij heeft. Echter heeft het nu nog maar zo'n ~2100 mAh battery (volgends de app Accubattery, dus neem het met een grove korrel zout). Dit heeft voor mij gezorgd dat ik tijdens de dag moet bijladen, terwijl ik dat toen ie nieuw was dat niet hoefde te doen.

En sure, vaak doe ik dat waar ik een stopcontact heb. Maar ik ben ook een beetje warrig persoon, en vergeet dat wel eens te doen. Dus dan zit ik op de trein naar huis, en realiseer me dat mijn telefoon nog maar 10% battery heeft. Daarom heb ik ook altijd een battery pack mee.

En dan zijn er nog genoeg andere situaties waarbij ik de hele dag onderweg ben, of in ieder geval niet gemakkelijk een stopcontact kan gebruiken.

Nu heb ik zelf een bluetooth koptelefoon, dus voor mij maakt het geen verschil, maar ik wil gewoon even een punt maken dat door te zeggen dat mensen hun telefoon op zo veel verschillende manieren gebruiken dat één enkele manier waarop mensen moeten opladen een beetje een onhandig iets is, dat veel frustratie kan veroorzaken
Het is zeker fijn, maar niet altijd een oplossing.
In mijn ervaring is het gebruik van een koptelefoon op je mobiel per definitie niet thuis, maar juist onderweg of op locatie.
Mijn 920 was echt niet 10keer zo traag met draadloos opladen. Het was maar 1/3de oid langzamer, en dat is ongeveer de mindere efficiëntie. Die enorme inneficientie valt wel mee. Slechts zo'n 30% verlies. Uiteindelijk is je verlies +/- 45% tegenover de 30% ten opzichte van bekabelt laden.

De 920 werd er ook niet breekbaarder om. Het is weinig anders dan een klein plat spiraaltje.
Met de juiste adapter, kabel en wireless charging station moet je minstens op 50% laadsnelheid komen. Wireless charging is meer voor de casual charge, niet voor de power boost. Bedraad muziek luisteren of video kijken is geen probleem tijdens het wireless chargen.

Edit: Ik ben het overigens roerend eens met de stelling dat de 3.5mm jack moet blijven.

[Reactie gewijzigd door Frituurbaas op 8 juni 2018 10:14]

Dat snap ik. Maar wat is nu precies je punt nav het onderwerp hier en mijn post over de 3.5 jack?
Dat is toch geen voordeel of betere/gelijke oplossing en dus geen non-probleem? Het haalt toch nog steeds de mogelijkheid van tegelijkertijd snel kunnen laden weg? Zeker onderweg, waarvoor je de koptelefoon doorgaans gebruikt, is wireless nagenoeg nooit een optie. Of je moet een hele dure wireless charging mobile adapter willen kopen en meezeulen.
Dat wireless charging extra mogelijkheden biedt snap ik en is ook ideaal, maar daar ging 't hier niet over ;)

[Reactie gewijzigd door xs4me op 8 juni 2018 10:24]

Wat als je een video wil kijken met oordopjes terwijl je de telefoon wil laden? :?
Behalve dat wireless charging met een powerbank op de trein nogal een gedoe is (nog afgezien van de beperkte efficiëntie, wat je met een powerbank liever niet hebt). Nu steek ik mijn powerbank en telefoon samen in mijn tas of jaszak en moet ik niet opletten dat die onderling niet te veel bewegen.
Precies. Het is klein leed, maar dat is bijna alles rondom dure telefoons, want goedkopere kunnen ook alles. Zo'n jack is handig. Ja ik gebruik tablet, laptop, telefoon. Ik frommel de koptelefoon in mijn tas of jas. Het is geen duur ding, we hebben er een stuk of vier vijf van. Soms gaat er eentje stuk. Mind you: koptelefoons zijn sowieso makkelijk stuk, ook de duurdere. Ik wil niet aan het opladen van mijn koptelefoon én mijn telefoon denken. Ik wil niet mijn bluetooth aanzetten die dan met mijn telefoon connect terwijl ik mijn laptop of tablet pak. Moet ik eerst verbinding verbreken en dan weer maken. Onzinnig probleem om te hebben, aangezien de goedkope koptelefoontjes van prima redelijke kwaliteit een bestaande oplossing zijn. Zolang er goede telefoons zijn met een jack koop ik er geen zonder.

Hetzelfde geldt overigens voor een glazen achterkant. Ik wacht wel een jaartje tot die hype voorbij is en telefoons met grip die niet zó makkelijk stuk gaan er weer zijn.
Ik luister graag naar podcasts of youtube op mijn telefoon terwijl ik aan het werken ben, opruimen, klussen etc. Dat is ook wanneer ik eigenlijk mn telefoon aan de lader wil hangen om altijd zo vol mogelijk te zijn. Gaat dus niet. Het is erg irritant om nóg meer na te moeten denken over laadschema en accuduur.

Als er een andere high-end iPhone zou zijn mét plug naast eentje zonder zou ik absoluut voor de plug-versie kiezen.

O, en draadloze dopjes, dan heb ik dus een 2de apparaat waarvan ik de accu in de gaten moet houden. Wil ik niet.

Er is geen upside, enkel downside. Zegt genoeg.

[Reactie gewijzigd door MAher op 8 juni 2018 13:28]

Ze zouden gewoon een nieuwe generatie telefoon uit moeten brengen in twee varianten, eentje zonder 3,5 mm aansluiting en eentje met. De rest van de telefoon zou dan identiek moeten zijn, met misschien de uitzondering dat de uitvoering met aansluiting een mm dikker, want de ruimtebesparing wordt vaak als argument gebruikt. Een ander argument zijn de kosten, dus maak deze uitvoering 5 euro duurder.
Op een telefoon van 100 euro zal dit inderdaad uitmaken, maar iemand die 500+ euro uitgeeft aan een telefoon, zal niet naar die 5 euro kijken, maar meer wat nu echt belangrijk is.
En ik vermoed (nergens op gebaseerd, anders dan mijn mening) dat de meeste mensen voor de uitvoering me 3.5 koptelefoon aansluiting zullen gaan, met name in het duurdere segment.
Tis met name de redenering die achter het weghalen van de 3.5 zit. Dit hebben ze namelijk niet voor jou gedaan he.

Apple is (zover ik weet) hiermee begonnen. Is ook HET bedrijf voor dit soort streken want die kunnen het gewoon maken. verkopen toch wel.
De echte reden waarom ze dit gedaan hebben is om die Bluetooth dingen te verpatsen. Daarnaast moet je nu oordoppen (of koptelefoons) kopen die compitabel zijn met apple. En daar mag je als koptelefoon maker apple voor betalen.
En dan schijnt er nog wat DRM onzin achter te zitten maar daar kan ik geen geleerde uitspraak over doen.

En nu volgen de andere telefoonmakers in apples spoor omdat de social media veldslag voor een groot deel al gestreden is. We beginnen er alweer aan te wennen zeg maar. Ik heb niet zozeer iet tegen het feit dat je die headphone jack eraf trekt. Maar doe dan (als apple zijnde) op zn minst je best om met een goede reden te komen. want die telefoons zijn echt niet te dun voor zo'n aansluiting.

en waterdicht geldt niet. want ik flikker mn telefoon van 800 euro in een bak water hey. of spring met dat ding in een zwembad. Goed idee.

Ik gebruik mijn telefoon al amper maar als ik iemand zie met zo'n apple ding en er zit zon verloopstekkertje aan dan heb ik zoiets van goh die heeft die telefoon gekocht en toen was het geld op.

Trouwens over dit essential ding. Nu hebben we een telefoon waar zo'n uitstekend blokje op zit. Wedden dat 5 jaar later een of andere genius bedenkt van hey wat als die aansluiting nou eens in de telefoon zelf zit.

Edit: als ik zo eens alle reaguursels afga dan zie ik veel mensen die zeggen van ja eigenlijk had ik em niet nodig of ik koop een verloopstekkertje. dus je hebt je dan aangepast aan het product. en het product is niet aangepast aan jou. Dat is stof tot nadenken misschien.

[Reactie gewijzigd door Torakk op 8 juni 2018 10:00]

Helemaal met je eens!

Er zit ongetwijfeld een groter commercieel doel achter (het lijken wel bedrijven!!) en Apple is inderdaad erg sterk in het binnenhalen van licenties van derden.

En zoals vaak volgen de andere merken Apple als slaafse hondjes, alleen geldt daar je DRM-gedoe weer niet voor, want de meeste andere merken gebruiken de open bluetooth standaarden. (en aangezien jij blijkbaar een aversie hebt tegen Apple, loop jij daar dus niet tegen aan :) )

Als ik dus puur naar m'n eigen gebruik kijk:
Ik gebruik mijn hoofdtelefoon alleen op mijn telefoon. Ik hoef hem tussentijds niet op te laden (aan het eind van de dag heb ik met mijn huidige gebruik nog 60 - 80 procent accu over) dus daar zal ik niet tegen aan lopen.
FM heb ik niet op m'n telefoon, zou ik DENK ik ook niet gebruiken. Als ik radio wil luisteren stream ik dat via de relevant app.

De enige praktische reden die ik zie is een cosmetische. Ik vind dat gat in m'n telefoon niet echt 'mooi' zegmaar. Hoe minder gaten in m'n telefoon, hoe beter.
Ja dat DRM is me niet direct duidelijk, Ik heb dat alleen veel mensen horen zeggen dus vandaar dat ik daar verder geen uitspraak over wil maken.
Ik heb niet zozeer iets tegen het merk Apple. Maar meer tegen die fanboys. Dat zijn van die figuren die voor 100 euro een aanraakpennetje kopen voor hun ipad en dan roepen dat het fijn in de hand ligt en dus zijn geld waard is. (Het signaal hier is ik ben mijn veel te dure aankoop aan het verdedigen) Discussieren met dat soort figuren is zinloos. Stuur maar een mail naar de marketing department van Apple. Krijg je hetzelfde lulverhaal van ecosysteem en premium.

Het zijn fantastisch mooie telefoons hoor. en die Ipads gaan echt lang mee. (in tegenstelling tot mijn samsung) Het is de show eromheen die op mij een verkeerde indruk maakt. En dat vindt ik teleurstellend. (ik ben dan ook teleurgesteld omdat daar reden voor is. zouden die spullen zelf troep zijn dan is er niets om teleurgesteld over te zijn)
Het is de show eromheen die op mij een verkeerde indruk maakt
De beste verwoording van wat ook mijn probleem met de Apple-community is.
en waterdicht geldt niet. want ik flikker mn telefoon van 800 euro in een bak water hey. of spring met dat ding in een zwembad. Goed idee.
Plus dat fabrikanten als Sony en Samsung waterdichte telefoons en tablets maken met 3.5mm jack zonder klepje. Mijn Sony Z4 Tablet heeft het en hij is nog dunner dan een iPhone. Het ding is nog uit 2015 ook.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 8 juni 2018 12:46]

Apple is niet de eerste die de 3,5mm jack heeft weggelaten. Het heeft wel de meeste impact gehad.

Ik kan het even niet terug vinden. Maar er was een keer een artikel over.
Wedstrijdje?
Dat is het niet. Maar gezien je commentaar doe je er zelf aan EN ben je totaal niet op de hoogte.

Over de impact:
Nadat Apple een smartphone uitbracht, kwamen er massa’s andere fabrikanten met een smartphone. En de Appstore? Behoorlijke impact.

Even wat recente voorbeelden van impact:
Apple was niet de eerste die de 3,5 mm jack weg liet. Maar nadat Apple het deed, volgde massaal andere fabrikanten.
Apple kwam met de “notch” massaal volgen andere fabrikanten.

Dus ja, Apple maakt impact. Al jaren. Zelfs als je Apple niet mag, kun je dat niet ontkennen. Als Apple niet zo’n impact maakte, had jij er ook niet zo’n expliciete menig over gehad, toch? Of heb je ook zo’n expliciete mening over alle andere fabrikanten?

Nee ze verzinnen niet alles zelf, maar ze “jatten” ook niet alles.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 8 juni 2018 19:04]

Impact ging hier niet over de appstore.. Ik heb niets tegen Apple aangezien ik er dagelijks mee moet werken. Zolang het functioneert vind ik het prima.
De notch is overigens niet door Apple verzonnen.

Apple maakt geen indruk. Je kan er gewoon niet om heen.
In de laatste zin spreek je jezelf tegen. Als je er niet om heen kan, maakt het indruk. En het feit dat jij er hier over discussieert gebeurd alleen omdat Apple indruk maakt. Anders hadden we deze hele discussie niet.
Spreek me zelf niet tegen..zou het zelfde zijn als ik bijvoorbeeld geen interesse heb in auto's maar die rijden er nu eenmaal veel dus je kan er niet om heen.
Je vergelijking klopt niet, het zou kloppen als je daarvoor zei dat je niet om mobiele telefoons heen kunt.

Je vergelijking zou kloppen als je zegt dat je niet om Volkswagen (of ander merk) heen kan.

Als Apple geen indruk had gemaakt, dan wist niet de hele bevolking dat Apple bestond. Zodra er maar iets van Apple nieuws is, valt iedereen er overheen. Dat gebeurt veel minder als het Motorola of een soortgelijk merk is. Dus Apple maakt hoe dan ook indruk. Anders had jij ook geen commentaar gehad op Apple. (Als het toch geen indruk maakt, waarom zou je dan commentaar geven op Apple?)
Lees je tekst nog een keer.
En doe aub niet alsof Apple zo boeiend is. Er zijn intersantere merken.
Ja, en? Tekst klopt toch?

En ik mag net zo als jij zelf bepalen wat ik doe. Als het je niet zint, kom dan met argementen.

En ik ben het met je eens hoor, er zijn ook andere interessante merken. Maar daar ging het hier niet over.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 12 juni 2018 16:17]

Laat ik het anders zeggen.. als je ergens over mee kan of wilt praten wilt niet zeggen dat het je boeit of diep interesseerd.
Blijkbaar bij jou wel. Maar zo zwart wit ben ik niet. Iedereen weet van alles wel iets. Maar dat wilt niet zeggen dat ze zich er in verdiept hebben.
Amai zeg
Waarom maakt het uit wie de "eerste" was?

Voor of tegen, niemand zal hier betwisten dat het Apple's move op de iPhone 7 was die de trigger was voor de industrie.
Het bericht waarop ik reageerde stelde:

Apple is (zover ik weet) hiermee begonnen. Is ook HET bedrijf voor dit soort streken want die kunnen het gewoon maken. verkopen toch wel.

Daar heb ik op gereageerd. Verder maakt het niet uit. En ik zei verder dus ook dat het van Apple we de meeste impact had.
Het komt er voor mij op neer dat er honderden miljoenen koptelefoons zijn in de wereld die een 3.5mm jack hebben. En mensen luisteren steeds meer exclusief naar dingen op hun telefoon.

Dus waarom zouden we die telefoons dan niet gewoon compatible houden met dat waar er al zoveel van zijn. Ik hoor in dit soort topics (ook gisteren weer) steeds argumenten waarom je dongles kan gebruiken en hoe draadloos de toekomst is. Dat is heel fijn en helemaal waar. Maar waarom laten we voor die honderden miljoenen eigenaren van 3.5mm jack koptelefoons dat ding niet gewoon op de telefoon zitten? Kosten zijn nihil en waterdicht is onzin.
De markt blijft al te lang bij het analoge poortje hangen. De software kan al zoveel meer doen maar wordt steeds gelimiteerd door een analoog signaal of een bluetooth verbinding die in een optimale situatie maar 2 Mbit kan verwerken. Door de 3.5mm niet meer aan te bieden of onhandig te maken is er nu veel meer aandacht voor de ontwikkeling van draadloze audio techniek.

Er zijn veel mensen die de 3.5mm ophemelen als iets dat ‘per definitie’ altijd beter is dan digitaal. Die aanname klopt niet, want het signaal gaat van digitaal naar analoog en mogelijk zelfs van meerkanaals naar stereo of gesimuleerde surround. Het moet door een lange soepele kabel die regelmatig wordt opgerold of zelfs gevouwen voor het bij de speakers komt, stof en slijtage in het poortje, het zorgt allemaal voor degradatie. Hoe langer je het signaal puur houdt over een digitale route, zo dicht mogelijk tot bij de speakers, houd je de meest optimale kwaliteit. De gebruikte technieken maken daarin natuurlijk wel het verschil. FLAC kan beter zijn dan MP3, USB-C is doorgaans beter dan Bluetooth, korte vs lange afstand, soort kabel en de DACs hebben ook invloed op het resultaat. Het duurt denk ik nog wel even voor bluetooth lossless audio kwaliteit mogelijk maakt, maar andere technieken zoals draadloze usb/hdmi tonen wel potentie en krijgen nu eindelijk serieuze aandacht.

Persoonlijk vind het ontbreken van de poort een goede ontwikkeling. Er is nu eindelijk aandacht voor de bandbreedte van draadloze verbindingen dat te lang voornamelijk voor spraak en wearables is bedoeld. Nu nog even pijnlijk voor de markt voor 3.5mm spullen en daarom de transitie via adapters. Deze push is echter wel nodig om innovatie af te dwingen. Je kan het vergelijken met de AVG deadline waardoor heel veel organisaties privacy eindelijk serieus nemen, al dan niet als marketingmiddel. Het is even een gedoe, maar nodig ‘to push the human race forward’. (Rob Siltanen)
De software kan al zoveel meer doen maar wordt steeds gelimiteerd door een analoog signaal
Wat bedoel je hiermee? Wat kan software meer doen en waarin wordt het gelimiteerd?
soort kabel en de DACs hebben ook invloed op het resultaat
Kabels is zo ongeveer het laatste wat invloed heeft op geluidskwaliteit (tenzij je hebt over hele basale problemen zoals contact geluiden, slechte afscherming, etc).
Kabels zijn zo'n beetje de basis van goed of slecht geluid.
Grotendeels waar, maar dit is dus precies wat ik bedoelde, een lap tekst over waarom digitaal en evt. draadloos beter zijn maar geen enkele reden waarom we voor de 99% die een koptelefoon heeft die kwalitatief zo laag is dat niks van dit alles uit maakt en gewoon naar wat muziek wil luisten in de trein niet de 3.5mm laten zitten.

En het argument dat het bestaan van de 3.5mm op telefoons ontwikkeling van de digitale audio techniek tegenhoud is naar mijn mening onzin. Zou daar graag wat onderbouwende argumenten voor zien.
De enige reden die ik me kan bedenken is een cosmetische. Ik vind dat gat in m'n telefoon nou niet echt esthetisch verantwoord. (het is ook geen ramp, maar het is ook iets waar we aan gewend zijn natuurlijk)

Ik zou het in elk geval voor 'mijn gebruik' niet missen.
Je hebt ook opvulstekkers voor 3,5mm die je erin kunt steken.
Een gat aan de onderkant van je telefoon.
Dat is cosmetische echt wel een ramp... :X
Een aantal vrienden en familieleden hebben een telefoon zonder 3.5mm jack en de meeste zeggen dat ze er geen hinder van ervaren. Een aantal vinden het wel vervelend omdat ze bijvoorbeeld hun headphones voor meerdere apparaten gebruiken en daardoor snel dat adaptertje kwijtraken.

Gek genoeg ervaar ík wel hinder van anderen met een telefoon zonder 3.5mm jack. Het is al een paar keer voor gekomen dat er gevraagd werd om mijn telefoon te gebruiken voor muziek, omdat zij hun telefoon moesten opladen of omdat ze het adaptertje niet bij zich hadden. Nu ben ik gelukkig niet constant aan mijn telefoon gekleefd en vind ik het dus geen probleem om mijn telefoon even af te geven, maar het geeft wel duidelijk de stand van zaken aan: marketing is alles.

Blijkbaar is het vandaag de dag not-done om kritiek te hebben op gerenommeerde merken. Zo word ik bijvoorbeeld scheel aangekeken als ik tegen een non-tweaker zeg dat ik Apple telefoons het geld absoluut niet waard vind. Een peperdure smartphone is een statussymbool geworden en vooral de jeugd doet alles voor een paar extra respect punten. Een bkr registratie voor een iPhone? Geen probleem. Extra moeten lenen bij de overheid 'voor je opleiding'? Geen probleem. Daardoor straks geen hypotheek? Een probleem voor later.

Ik voel me oud.
Het grappige is ook dat juist de dure smartphones vaak geen jack meer hebben, de goedkopere wel.

De dure missen ook vaker functies als FM radio. Het lijkt wel alsof je betaalt voor een beperktere functieset :D
Omdat de kabel van de headphones diende als FM antenne. Zit dus verband tussen die twee ;)
Nou nee, dat is al heel lang zo, al van ver voor de tijd van het verdwijnen van de 3,5mm jack.

In elk geval bij de grote merken zoals Samsung.
Ik vind het persoonlijk wel een vooruitgang, en dat is om de volgende redenen:

1. Draadloos is fijner dan bedraad (vooral met een mobiel device).
2. Omdat telefoonfabrikanten hiermee stoppen gaan bluetooth koptelefoon fabrikanten meer tijd en geld uitgeven om goede draadloos headsets te maken.
3. Ik heb een Bose QuietComfort 35 II, die maakt echt een prima geluid, kan me niet voorstellen dat mensen dit niet goed genoeg vinden.
Ik vind draadloos persoonlijk een achteruitgang, en dat is om de volgende redenen:
- Een bedrade koptelefoon kan nooit leegraken.
- Je kunt met een jack muziek luisteren terwijl je oplaadt.
- Je kan dezelfde koptelefoon gebruiken voor dure apparatuur met een jack die je niet gaat vervangen, zoals je digitale piano.
- Je kan een telefoon met jack eenvoudig aansluiten op een oud speakersetje op je werk en op de stereo van je ouders als je daar op bezoek bent.
- Een goede bedrade hoofdtelefoon is goedkoper dan een draadloze.
Aanvulling:

- Een bluetooth koptelefoon gaat minder lang mee. Vanaf de dag dat de accu het begeeft, is je koptelefoon waardeloos, want net als in smartphones doen fabrikanten de moeite niet om ze vervangbaar te maken.
- Er is geen enkel voordeel bij het weglaten van de 3,5 mm jack: Nodig om andere componenten meer ruimte geven zoals Apple beweerde bij de iPhone 7? een dikke leugen. Om hem waterdicht te krijgen? iPhone 7/8 heeft een IP67 rating, terwijl Samsung S8 mét jack een IP68 rating heeft!
Maar het weghalen van de jack heeft daar niks mee te maken. Bluetooth kan al 15 jaar gebruikt worden.

En waarom gingen fabrikanten niet eerder al meer tijd en geld steken in Bluetooth apparatuur?

Omdat je punt 1 dus helemaal niet zo dooslagegevend is en meer neerkomt op persoonlijk voorkeur.
Maar je hebt geen van bovenstaande bezwaren ontkracht en dat zegt eigenlijk een hoop, toch?
Een bluetooth ontvangertje in een headset stoppen hoeft echt geen fortuinen aan R&D te kosten voor bedrijven. Als die niet investeerden in bluetooth terwijl het wel kon is er gewoon niet genoeg animo onder consumenten.

Draadloos is misschien wel fijn maar je vergeet dat er ook nadelen aan kleven en die mis ik een beetje in jouw verhaal. Bijvoorbeeld kosten, batterij en kwaliteit. Eenzijdig beeld geeft een eenzijdige conclusie.

Voor mij weegt alleen het ontbreken van een draadje niet op tegen de nadelen. Ik stoor mij niet zo aan een draadje. Als bijvoorbeeld mijn headset niet opgeladen zou zijn zou ik mij daar wel erg aan storen.
Ja man, je Bose Bluetooth koptelefoon van 300 euro geeft perfect geluid - maar mijn Sennheiser oordopjes van 4 tientjes met 3.5mm jack ook. Gevalletje anekdote als argument gebruiken.
Een poll met 20.000 stemmen, maar wel met wat technischer publiek:
https://twitter.com/getpeid/status/973745407208468485
Dat is geen goede vraag voor een poll. Do you like vs would you not buy.
Dat is toch juist precies het punt? Ik kan ook niet 100% zeker zeggen dat ik er geen zou kopen zonder 3.5mm jack. Maar momenteel is het nog wel een significante pré voor mij als hij erop zit.
Dat is dus niks. "Vind je 3.5mm stekkertjes leuk" van de CEO van een telefoon-boer van een merk dat niemand kent (ik heb zelf een OnePlus 5t - en vrijwel niemand (van de niet-techneuten) in m'n omgeving heeft ooit van OnePlus gehoord).

Het zou interessanter zijn als het publiek van rtlnieuws, nu.nl, wehkamp en bol.com een vraag er over zouden krijgen.
Zonder 3,5mm weet je in elk geval zeker dat er geen FM radio op het toestel zit, en dat is een zeer zwaar minpunt voor mij.
Hoezo? Er bestaat tegenwoordig zoiets als internetradio.
Een FM radio werkt ook als je geen (of slechte) dekking hebt van je netwerk, gebruikt minder stroom omdat hij niks hoeft te zenden (alleen ontvangen, via 4G moet je telefoon alle packets bevestigen). En je kan met 1 app alle stations luisteren in plaats van allerlei apps vol reclame te moeten downloaden.

Dat er mogelijkheden via internet zijn om te luisteren betekent niet dat dat altijd de beste manier is en dat FM meteen overbodig is geworden.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 8 juni 2018 13:07]

Helaas gaat dat langzaam ook weg. In Noorwegen zijn ze al van FM af en werken ze met DAB+. Niet dat de Noren er heel blij mee waren en er zijn nog steeds kleinere FM stations die uitzenden en daar wordt nog masaal naar geluisterd, maar toch zie je dat de mensen overgaan naar DAB+ omdat het veel minder stoort als je bijvoorbeeld met de auto over de snelweg gaat.
In Nederland blijft de FM radio nog de komende jaren, maar dit zal in de loop van tijd ook gaan uitfaseren voor DAB+.
In tegenstelling tot het weghalen van de 3.5mm jack vind ik dit een verbetering.
Dat wel, maar dat kan ook in een telefoon. Er is nu alleen nog niet veel markt voor. Op het moment dat die groot genoeg wordt voor een chipset met DAB+ er in, zal je het gelijk in telefoons terugzien.
Als ik daaraan ga beginnen moet ik een grotere databundel kopen. En een extra externe accu meeslepen.
_/-\o_ niet iedereen gaat mee met de tijd zie je maar weer haha
9 van de 10 heeft al geen FM radio meer. Soms zit het zelfs nog wel op de chipset, maar is het niet geactiveerd.
Er wordt geen enkel probleem opgelost door de 3,5 mm jack te verwijderen.

Ik gebruik deze zeer regelmatig.

Ik wil juist naar meer ipv minder connectiviteit. Micro-hdmi, extra USB, e-sata en bedraad netwerk zijn welkome toevoegingen. En natuurlijk een warmtecamera en een geigerteller.
Er is een telefoon met warmte camera van cat volgens mij
Klopt, eentje met warmtecamera. Geen echt geweldige specs en niet moeders mooiste helaas...
Ik gebruik mijn hoofdtelefoon ook alleen maar op mijn telefoon, echter zou ik er wel moeite mee hebben als deze geen 3.5mm jack meer heeft.

De grootste issues welke ik er namelijk mee heb is dat ik dan
1. Gebonden ben aan bluetooth headsets welke opgeladen moeten worden en ook nog eens een keer duurder zijn. Plus ik wil graag low-profile oordopjes (in-ear) en geen gigantische koptelefoon op kantoor.
2. Niet muziek kan luisteren en laden tegelijk als ik 1 niet doe, tenzij ik een draadloze oplader koop. Welke niet in mijn wensenlijstje sta als ik een nieuwe telefoon uitzoek. (waterdichtheid + 3.5mm is genoeg)
Ik gebruik mijn koptelefoon voor de volgende doeleinden: geluid uit mijn telefoon, geluid bij het gamen (met schroefbare verloop naar grote jack op versterker), geluid bij het soundchecken en afmixen van bands in het podium waar ik hoofd techniek ben, vast nog legio andere doeleinden waar ik zo snel niet op kom maar ik heb mijn koptelefoon altijd bij me.
De jack op mijn telefoon is onmisbaar. Niet alleen om mijn koptelefoon aan te sluiten, maar ook thuis heeft het voor mij de voorkeur om mijn telefoon dmv jack aan te sluiten op de versterker voor muziek, net als in hetzelfde podium om muziek af te spelen.

No jack = no buy voor mij.
Hier mijn onderzoek: Ik ken niemand in mijn omgeving met bluetooth oordopjes. Ben 32 jr

En al eerder aangekaart het gaat ook niet alleen om de koptelefoons/oortjes. Maar álle randapparatuur waar een aux ingang op zit.
De problemen die ik er zelf mee heb:
-Kwaliteit is niet zo goed als de oordopjes en DAC die ik nu heb (Dit zal uiteraard veranderen, volgens mij is BT5 al een stuk beter).

- Tracking.. Gezien je overal wordt getracked is het onmogelijk om muziek te luisteren buitenshuis. Tenzij je tracking niet erg vindt.

- Veiligheid.. Het is knap lastig om een kabel af te luisteren, maar een draadloos signaal wat door iedereen op te vangen is, is uiteraard een stuk makkelijker.

- Batterij.. Nog een apparaat om op te laden en de batterij te vervangen/weggooien na een paar jaar.
Plus, BT werkt niet echt geweldig i.c.m. een Aluhoedje
Vraagje, Werkt de antenne functie via die usb poort als je er een headset inplugt?
De reden voor mij om een headset in de 3.5mm poort te proppen is FM radio ontvangst.
Ik ben het eens, bij mij is het geen dealbreaker maar het is wel irritant. Na 2 smartphones zonder gehad te hebben heb ik toch terug gezocht naar een die het wel had binnen het segment. Het is vooral irritant dat de adapters vaak van slechte kwaliteit zijn en stuk gaan, dat het lomp is gezien het Gehard plastiek gedeelte en vooral dat de 'headphone Jack' dan in het midden komt te staan wat in veel broeken en loopetui's voor problemen zorgt.

Een andere ergernis is voor mensen als mij die voor het slapen gaan in bed meestal nog eens naar een video of nieuws kijken met headphones, en dat dat niet kan als de batterij bijna leeg is.

Ja ik heb ook bluetooth headphones maar mijn beste In-ears en koptelefoons zijn nog steeds bedraad en ik zou het niet anders willen. Dat is een batterij minder waar ik aan moet denken...
s er eigenlijk ooit onderzoek gedaan naar hoeveel mensen er 'echt' problemen hebben met het ontbreken van een 3.5mm aansluiting. Dan bedoel ik uiteraard niet op een medium als Tweakers.net, maar een medium met een breder publiek.
Laten we eerst vaststellen wat een echt probleem is dan. Lijkt me een subjectieve definitie.
Ik vind de vraag waarom die jack persé zo snel weg moet veel boeiender.

Ik gebruik al jaren bluetooth omdat ik die kabel tussen mijn hoofdtelefoon en telefoon gewoon niet blief. Maar dat neemt niet weg dat ik buiten die toevallig meestgebruikte use-case nog andere use-cases heb waar ik weldedelijk hinder zou ondervinden aan het gebrek van een jackplug. Het niet meer zomaar kunnen aansluiten van mijn telefoon op zo'nbeetje alle audiohardware op planeet aarde vind ik een behoorlijk gemis.
Ik wil dat geen groot probleem noemen, dat is zoiets nooit in het grote doolhof dat leven heet, maar het is wel bijzonder jammer.

En waar ik vooral jeuk van krijg is dat dat onder de noemer vooruitgang gaat. Welke vooruitgang. Er zit letterlijk geen enkel voordeel aan MINDER connectiviteit voor de end-user.
Ja moet want die aansluiting is zo oud!
Die aansluiting was al oud toen de GSM zoals we die inmiddels gebruiken verre toekomstmuziek was.
Ik gebruik heel vaak een oplader & een koptelefoon tegelijk (echt, heel vaak). Dan kan het vervelend worden, maar als ik niet hoef op te laden is een verloopstekkertje prima
Toen ik gisteren voor een iphone een case zag met een 3,5mm jack wist ik genoeg, bedrijven zien geld in mensen die 3,5mm willen op een toestel die deze niet (meer) heeft.

Dit soort oplossingen zijn hit or miss, als dit niet al te stevig vast zit op de telefoon dan is een verloop stukje dan een beter idee als het echt moet (daarnaast is dat minder log).

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 8 juni 2018 06:35]

Toen ik gisteren voor een iphone een case zag met een 3,5mm jack wist ik genoeg, bedrijven zien geld in mensen die 3,5mm willen op een toestel die deze niet (meer) heeft.
Wat impliceert dat de markt voor smartphones met een 3,5mm aansluiting groot genoeg is.
Idd en dat zegt dus niks. Als iemand zo'n case bedenkt zegt dat niks over het aantal mensen die graag een jack aansluiting wil.
Dat valt wel mee, ik hoor er bijna niemand over behalve een paar op een aantal techsites.
We moeten tenslotte vooruit met de tech dus weg met die onhandige ouderwetse kabels. ;)
Dus moet ik maar accepteren dat mijn geluid van droevige kwaliteit is vanwege packet lose van draadloze verbindingen, moet ik opnieuw 150 a ¤200 uitgeven voor een nieuwe koptelefoon en ik zit met het probleem dat als je hem niet oplaad je helemaal geen muziek hebt (er van uitgaande dat ik geen tokkie ben die andere mensen met mijn metal lastig val)

Nou nee sorry. draadloos is nog lang niet superieur aan 3.5 jacks. Als de geluidskwaliteit van draadloos zou superieur zou zijn (zoals b.v HDMI vs VGA) had ik er nog wel begrip voor maar het omgekeerde is waar. Ik zit liever 5 minuutjes met kabels te kutten dan dat met die kutbatterijen zit en ik helemaal geen muziek meer heb en ik die kutdingen om de 5 jaar kan vervangen omdat de batterij brak is. Plus het feit dat ik al 2 super high end koptelefoons heb met een draad en ik die ¤200,- die ik voor een draadloze zou moeten betalen liever uitgeef aan bier en tieten ;)
Ik hoor eigenlijk van iedereen die een nieuwe iPhone zonder 3,5mm headphone jack heeft dat het irritant is. De enige mensen die ik niet hoor hebben een draadloze koptelefoon. Zelf heb ik ook besloten om langer met mijn huidige telefoon te doen, juist omdat ik nog geen zin heb om nieuwe apparatuur te kopen om fijn met mijn telefoon om te kunnen gaan.
Ik heb geen getallen hoor (jij ook niet vermoed ik zo, anders zie ik graag een bron voor je bewering), maar alleen al van iedereen die het OV regelmatig gebruikt, zal een groot gedeelte zijn/haar telefoon gebruiken om naar muziek te lopen. Ook op de fiets zie ik veel met oortjes/koptelefoon fietsen. Als je iemand bent die enkel met de auto gaat zal het inderdaad minder zijn.

Maar geheimpje: Mijn telefoon heeft een 3.5mm jack, en kan gewoon draadloze oordopjes gebruiken. Dat is het grootste probleem: Een feature die gewoon regelmatig gebruikt wordt, wordt eraf gehaald met het excuus dat we dan draadloze oordopjes kunnen gebruiken. Maar die kunnen we ook gebruiken terwijl die feature er wel op zit.
Ik zal je wat anders vertellen. Ik denk dat dit een typisch geval is van in je eigen bubbel zitten en dat niet voldoende beseffen. Maar als we wat rondzoeken op het internet blijkt al snel dat de percentages ruim boven de 50% zitten van mensen die hun smartphone gebruiken om muziek te luisteren.
https://www.digitalmusicn...7-music-consumer-insight/

En dat het in de top 10 (plek 7) van meest gebruikte functies staat van een smartphone. https://www.statista.com/...ost-frequently-in-the-us/ boven instagram/pinterest.

Wat leren we hier van? Dat 50% een gigantisch hoog percentage is, het niet enkel sporters zijn, en het dus een zeer veelgebruikte functie is van een smartphone die voornamelijk geconsumeerd wordt met behulp van een koptelefoon. Deze functie gekoppeld aan een hardware product is ineens veranderd en dat heeft dus daadwerkelijk impact voor een heel groot gedeelte van deze gebruikersgroep en dat dit met hoge waarschijnlijkheid extra frictie veroorzaakt.
Even serieus.. Weinig mensen die muziek via een telefoon luisteren?? Wat een complete onzin.
Dat valt wel mee, ik hoor er bijna niemand over behalve een paar op een aantal techsites.
We moeten tenslotte vooruit met de tech dus weg met die onhandige ouderwetse kabels. ;)
Nou nee hoor, daar hoor ik genoeg mensen over. Ik ben er zelf ook 1 van. Er zitten genoeg nadelen aan die "courage" actie van apple. Het weglaten van een aansluiting is geen feature. Een kabel aan een headset heeft gewoon voordelen. En ook met die jack kun je prima draadloos luisteren als je wil. Bluetooth zit er al jaren in. Het levert apple geld op, dat is de enige reden dat de aansluiting er niet meer is.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 8 juni 2018 08:36]

Het zegt op zijn minst dat de bedenker van zo'n case de zeer luide groep van klagers heeft gehoord. Of die groep relatief groot is... Geen idee. Ze zijn in ieder geval luid en hier op Tweakers oververtegenwoordigd ¯\_(ツ)_/¯
Ze zijn in ieder geval luid en hier op Tweakers oververtegenwoordigd
Is dat wel zo? Zullen we eens in de Pricewatch gaan kijken? Deze is afgestemd op ons Tweakers toch ?

Ik zie bij de afdeling telefoons aan filters:

-Geheugen
-Serie OS
-CPU SOC
-Dotc per Inch
-Relatieve Schermgrote
-Processorsnelheid
-Aantal Cores
-Invoermethode
-Schermtype
-Cameraresolutie
-Sensorformaat
-Resolutie secundaire camera
-Ondersteunde videoresolutie
-Mira cast
-Mobiel netwerk
-frequentiebereik
-Wifi
-5 GHz ondersteuning
-Verbinding Wlan
-Bleutooth
-Bleutooth versie
-GSM connector
-Stabilisatie
-GSM Flitsertype
-Overige draadloze verbindingen
-Geheugenkaart
-Aantal Sims
-Gesprekstijd
-Standby tijd
-GSM Funkties
-Lengte
-Breedte
-Dikte
-Kleur
-Formaat
-Gewicht
-Serie

En je raad het al: GEEN 3.5 mm jack filter.... Als dat echt zo belangrijk was onder tweakers, had deze filter er al lang in gezeten lijkt mij.

Ik heb me er zelf geen moment druk om gemaakt. Heb een bluetooth koptelefoon aangeschaft, en tot de dag van vandaag geen enkele spijt van. Geen draadjes meer stuk, niet meer blijven hangen overal achter, makkelijker in gebruik etc. Nee, die 3,5 mm jack kan me gestolen worden..
Neem eens een kijkje onder het filter "GSM Connector", het eerste item is 3.5mm jack.

https://imgur.com/a0sVFCf

[Reactie gewijzigd door Rmg op 8 juni 2018 09:23]

Ah, die had ik dan even gemist inderdaad. Maar toch, hij staat niet als primair filter..
Dat er geen 3.5 mm jack filter in de pricewatch zit komt gewoon omdat toen de filters werden opgelijst er nog geen sprake was van smartphones zonder 3.5 mm jack. Pas in 2016 kwam de eerste smartphone zonder jack uit (bron). Tijd voor een update dus.
HTC werkte rond 2005 al met verlooppluggen, of propriétaire aansluiting voor een headsetplug.
Dus het filter had er al langer in kunnen staan
Die telefoon was ook niet populair...
Ja, maar toen waren die toestellen nog iets voor nerds en had iedereen gewoon een iPod. We zitten nu wel in een iets ander gebruikersspectrum.
Ja, maar toen waren die toestellen nog iets voor nerds en had iedereen gewoon een iPod. We zitten nu wel in een iets ander gebruikersspectrum.
Goed verhaal, vluchten uit een discussie met "ja, maar toen ..."
Niet reageren is ook een optie als je gewoon geen antwoord hebt.
Dat komt waarschijnlijk omdat dit een forum is waar voornamelijk technici komen en die zijn over het algemeen niet zo van marketing gedreven beredeneringen; het hele jack verhaal heeft daar nogal last van.
Omdat het geen marketing is maar winstoptimalisatie.
Winstoptimalisatie kan een rede zijn dat de jack er uit is gegaan; 'je moet dit kopen want dit is goed want bla' is marketing, daar had ik het over.
Zelfs op m'n instagram stories al meerdere keren iphone gebruikers zien klagen "fijn, kan geen muziek luisteren als ik aan het laden ben". Dus van de 350 mensen die ik volg hebben er een bepaald % een iphone (en dan ook nog één zonder 3.5mm jack, dus een recente). Van de mensen die er één hebben zullen een bepaald aantal zich er aan ergeren, en dáár van zijn er een select aantal die besluiten die ergernis op hun instagram te zetten (stories).

Kortom, ik durf gerust te zeggen a.d.v. die kleine observatie dat een heel redelijk aantal mensen hun 3.5mm aansluiting mist.
Jullie hebben allemaal gelijk, maar de meeste gebruikers die al klagen zullen gewoon de dongle gebruiken of een bluetooth headset kopen. Een case voor alleen een 3.5mm is nogal een stap. Hetzelfde geld voor cases met een ingebouwde batterij. Veel mensen willen een langere batterijtijd, maar maar weinig mensen zullen kiezen voor zo'n case.
De markt voor iPhone's is zo enorm groot dat er veel ruimte is voor kleinere bedrijven om een niche product te introduceren.

(Daarmee wil ik niet zeggen dat de markt voor 3.5mm cases een niche is, dat is een aanname)

[Reactie gewijzigd door Jay-v op 8 juni 2018 08:17]

Het is natuurlijk de natte droom van elke fabrikant deze "hardware dlc". Breng een telefoon uit en strip hem van een aantal features on vervolgens lekker geld binnen te harken met losse accessoires (natuurlijk met vendor lock).

Het begon met ultrabooks, maximale prijs betalen om vervolgens allerlei rare dongels voor 80 - 200 euro te kopen. Nu ze het geld hebben geroken zijn telefoons aan de beurt.
Precies dit! Als het een 3rd party was geweest nog tot daaraan toe maar dit is een fabrikant die een hardware feature stript en je daarna een gigantisch overpriced dongle verkoopt om het terug te krijgen. Met wat marketing bla over beter geluid er om heen (hoor je toch niet...)
Toen ik gisteren voor een iphone een case zag met een 3,5mm jack wist ik genoeg, bedrijven zien geld in mensen die 3,5mm willen op een toestel die deze niet (meer) heeft.
Voor mij zegt het al genoeg, mensen vinden het een gedoe met de verloopstukjes want je kan niet laden en luisteren tegelijk. Dit doet mij denken aan telefoons van 8 á 10 jaar terug, waar elke fabrikant zijn eigen aansluiting en OS gaf. Ik had destijds de LG KU99i Viewty, maar kon of laden, of muziek luisteren... De fabrieksoortjes hadden het na een aantal maanden al begeven, dus moest ik een adapter halen (á ¤20,- ) zodat ik mijn normale koptelefoon kon gebruiken.

Ze mogen best de 3,5 mm weghalen, maar zolang ze zelf geen oortjes bijleveren die via BT langer dan 12 uur gebruikt kunnen worden, blijf ik bij de 3,5 mm. Daarnaast kan ik makkelijker schakelen tussen mijn telefoon en laptop
Dit soort oplossingen zijn hit or miss, als dit niet al te stevig vast zit op de telefoon dan is een verloop stukje dan een beter idee als het echt moet (daarnaast is dat minder log).
Als dit soort dingen een hit worden, dan is het puur om extra winst te maken. Misschien moeten fabrikanten gaan nadenken en gaan luisteren dat de 3,5 mm een standaard is en dat niet iedereen BT oortjes kan aanschaffen. En met de adapters heb je dat je eens in de zoveel tijd de adapter moet vervangen vanwege kabelbreuk... en wat als je je adapter kwijtraakt en/of vergeet? Dan kan je niet makkelijk muziek luisteren of een film bekijken...
En dan zit je vervolgens met een lege accu van je koptelefoon op precies het moment dat je even muziek wilde luisteren ;)
Onvermijdelijk? Ik heb nooit verwarde kabels van die ene enkele koptelefoon. Zou het misschien kunnen dat mensen verschillende voorkeuren hebben en dat het verwijderen van iets 'pijn' doet bij een groep, terwijl het geen pijn zou doen bij de andere groep om die te laten zitten? Er is letterlijk geen enkel argument om de jack te verwijderen (waterdichtheid, dikte van je telefoon, allemaal onzin) terwijl er één ijzersterk argument is om die te laten zitten.
Uiteraard zijn de argumenten die je noemt voor het weglaten van de jack geldige argumenten. Een nog belangrijker argument : er zijn uitstekende alternatieven.
Je kan er over discussieren of de argumenten voldoende zijn tov argumenten voor het behoud van de jack, maar dat is een kwestie van afweging.
Op termijn is het zelfs onvermijdelijk dat de jack zal verdwijnen: de argumenten om hem te behouden zullen alleen maar verzwakken.
Het zijn geen geldige argumenten op dit moment omdat de telefoons die geen jack hebben geen voordeel hebben voor de consument boven waterdichte en even dunne telefoons die nog wel een jack hebben. De verandering heeft uitsluitend een nadeel voor de mensen die wel graag bedraad hun koptelefoon aan willen sluiten.

[Reactie gewijzigd door PatrickH89 op 8 juni 2018 10:07]

Het zijn in elk geval geldige argumenten vanuit het standpunt van de maker van het product, die moeten beslissen of ze de schaarse ruimte en gewicht toewijzen aan dit of gene feature, of ze ontwikkeltijd willen steken in het overnemen van features in de volgende versie van een telefoon, of ze de complexiteit van het apparaat verder opvoeren of eerder willen beperken enzovoort.
Een fabrikant moet duizenden van dit soort afwegingen maken, en het resultaat is het toestel dat de consument kan kopen. Het is dan aan de klant om zijn afwegingen te maken.
Mijn afweging is dat ik een product wil dat aan mijn individuele noden voldoet. Een toestel met teveel features die ik niet wil of nodig heb, zal ik daarbij vermijden, omdat ik weet dat ik er dan de inherente nadelen bijneem. Zo zal ik nooit een laptop kopen met dGPU omdat ik die niet nodig heb. Een laptop met dGPU kan alleen maar meer verbruik brengen, meer gewicht, meer warmte en meer problemen. Dus ik wil een dergelijk extra feature niet, zelfs als het gratis zou zijn.
Waar komt dat vandaan "het verzenden van het geluid gebeurt met een draadloze verbinding op 60GHz"?

Draadloze communicatie op zo hoge frequenties is met de huidige stand van de techniek (net aan) mogelijk, maar waarom zou je voor digitale audio dat soort exotische technieken gebruiken?

Ik zie er in de gelinkte artikelen ook niets over.
Het vermoeden is dat dezelfde techniek gebruikt wordt als bij de 360 camera.

Daar bleek het volgende:
De verbinding tussen telefoon en camera verloopt over drie fronten: magneten voor de fysieke verbinding, twee kleine pinnen voor de stroom en draadloze usb voor de dataoverdracht
...
Sterke magneten leveren een stevige verbinding op en zodra er stroom door de contactjes begint te lopen, wordt een draadloze usb-verbinding op een frequentie van 60GHz opgezet. Zo'n hoge frequentie maakt flinke doorvoersnelheden mogelijk, maar slechts over korte afstanden.
Ik vraag me dan nog af wat voor (goedkoop) chipje daarvoor is gebruikt. Daar zou ik wel eens wat mee willen tweaken :)
Deze hier :)

Een SiBeam SB6212CZU Snap wireless connector IC

[Reactie gewijzigd door chengbondkwok op 8 juni 2018 11:24]

Dank! Eens kijken wat voor toepassing ik ervoor kan bedenken...
Wellicht om interferentie tegen te gaan. Net als bijvoorbeeld met wifi, waarbij je meerdere kanalen hebt, wat eigenlijk gewoon een minimale afwijking is van de exacte waarde 2,4GHz of 5GHz. Zo zullen wifi netwerken elkaar net kunnen "ontwijken" en zullen de radiogolven elkaar dus niet in de weg zitten.

Wanneer je ervoor kiest om je apparaten dus op een afwijkende frequentie te plaatsen, is het spectrum minder druk bezet en zorgt dat dus voor minder interferentie.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi#Interference

[Reactie gewijzigd door InjecTioN op 8 juni 2018 09:19]

Waarom zit dat niet gewoon in de telefoon?
Money grab door fabrikanten.

- Extra geld vragen voor verloopkabeltjes. Die dingen gaan op den duur ook altijd kwijt/stuk dus dat is een mooie terugkomende bron van inkomsten. Zo'n kabeltjes kost waarschijnlijk nog geen 50 cent om te maken maar bv apple vraagt er mooi $9 voor. Gigantische winst marge dus.

- Eventueel licentie gelden voor headphones omdat het anders niet met proprietary connector/protocol xyz werkt.

3.5mm connectors werken gewoon prima. Dat het teveel ruimte in neemt is onzin net zoals het hele marketing praatje dat de geluidskwaliteit veel beter kan. Ja dat kan, als je A) in een stille omgeving luistert, B ) een hele goede koptelefoon hebt en C) een audio bron van hoge kwaliteit.

Het aantal mensen wat muziek luistert op een telefoon en aan A), B ) en C) voldoet is nagenoeg 0 en zeker niet hoog genoeg om de 3.5mm ervoor te dumpen. En zelfs als je aan alles voldoet kan je je afvragen of het aantal mensen wat daadwerkelijk een verschil kan horen, een noemenswaardig deel van het klantenbestand uitmaakt. Denk dat het antwoord daarop nagenoeg 100% zeker nee is.

Iedereen lijkt ook te vergeten dat het nog niet zo heel lang geleden is dat je voor elke telefoon een verloopje nodig had en wat voor een clusterfuck dat was.

Ik had een HTC Touch Diamond en heb in 2 jaar tijd 4x een verloopje moeten kopen van micro usb naar 3.5mm omdat dat ding weer eens stuk ging (op de fiets, dus veel beweging, steeds een kabelbreuk). Ik weet ook dat ik heel blij was toen mijn volgende telefoon, een HTC Legend, een 3.5mm jack had.

Maargoed om een lang verhaal kort te houden, die 3.5mm jack zit er niet meer in omdat fabrikanten daar beter van denken te worden, niet omdat ze denken dat het klanten daar behoefte aan hebben.

[Reactie gewijzigd door t_o_c op 8 juni 2018 06:57]

Exact.. het gaat simpelweg om meer geld genereren.

Die Essential Phone heeft techniek aan boord voor high quality audio streaming (MQA: Master Quality Audio). Degene achter deze techniek zijn een major platenlabel (Warner) en een audio techniek bedijf.

Door licentiekosten voor deze techniek verdienen ze op vele punten geld in de supply chain:

'A supply chain monopoly
MQA is an attempt to not simply sell the same content again at a higher margin, or to maintain audio quality in streaming ecosystems: it is an outright land grab. It’s an attempt to control and extract revenue from every part of the supply chain, and not just over content that they hold the rights for. It really is quite extraordinary.'

https://www.linn.co.uk/blog/mqa-is-bad-for-music

[Reactie gewijzigd door Furious5 op 8 juni 2018 16:57]

Geweldig hoe je eigenlijk compleet de usercase bouwt in je post om GEEN 3,5 Jack meer in je telefoon te hebben.

Kabelbreuken ! De irritatie van iedere bedrade hoofdtelefoon gebruiker.

Compleet verleden tijd met Blue tooth hoofdtelefoons.

En nee de argumenten die jij als onzin
kwalificeert zijn dat helemaal niet (niet altijd iig).
Maar niet getreurd, kies jij lekker voor een telefoon met 3,5 Jack da’s prima en er zijn genoeg alternatieven ! Maar ga dan niet lopen zeuren als er toestellen zijn die dat niet hebben.

Want klinkt misschien gek in jouw oren, maar ik vind het dus onzin dat er nog telefoons MET 3,5 Jack worden gemaakt.

Maar iedereen zijn mening toch ?

Kortom ipv iedere keer te investeren in verloop kabeltjes / bedrade koptelefoons had je wellicht beter 1 keer een goede Blue tooth koptelefoon kunnen kopen.
Bluetooth verbinding niet met entertainment systemen in vliegtuigen
Bluetooth verbind niet altijd met (oudere) audio apparatuur (bv in auto's maar ook thuis)
Bluetooth klinkt niet beter als 3.5mm

Dan kan je wel zeggen koop een goede bluetooth headset, maar het feit is dat een paar custom in ear 3.5mm oordopjes veel beter zijn. Diezelfde oordopjes kan je ook nog eens op zo'n beetje elk apparaat op de markt gebracht sinds de jaren '50. Veel plezier met het aansluiten van je BT headphone of BT/USB audio only telefoon op alle apparaten.

Ja een kabeltje kan irritant zijn, heb er zelf geen last van, maar het is niet alsof een bluetooth koptelefoon perfect is. Bluetooth is meer storingsgevoelig, heeft een aparte accu etc.

Daarbij waren alle telefoons tot voor kort uitgerust met een 3.5mm jack EN bluetooth. De sukkels zoals ik konden dus gewoon een 3.5mm koptelefoon gebruiken terwijl mensen als jij al jaren probleemloos BT kunnen gebruiken als je dat wil.

Het feit is dat het weglaten van een 3.5mm jack voor consumenten helemaal geen voordelen oplevert. Telefoons zijn er niet kleiner op geworden, de specs zijn er niet beter op geworden, de prijs is niet lager geworden etc.

Een 3.5mm jack, ondanks dat het misschien niet de perfecte oplossing is, werkt zo'n beetje overal en altijd, over de hele wereld.

Dus ja, misschien zie jij het nut niet in van een 3.5 jack maar dat is een mening. Feit is dat een 3.5 jack in veel gevallen wel heel handig is en aangezien het hebben van een 3.5 jack eigenlijk geen echte belemmering vormt voor smartphones designs is er geen reden om niet gewoon alle opties in bouwen.
Kortom ipv iedere keer te investeren in verloop kabeltjes / bedrade koptelefoons had je wellicht beter 1 keer een goede Blue tooth koptelefoon kunnen kopen.
Leuk dat je dat zegt. Ik heb 2 weken geleden een fantastische bluetooth koptelefoon gekocht, een Sony WH-1000XM2. Je kunt hem ook met AUX aansluiten. En wat denk je? Het klinkt gewoon veel beter dan met Bluetooth. Windows 10 laptop op volume 20 ( 1/5 ) en hij knalt van je hoofd af. Gebruik ik bluetooth ben ik alleen maar bezig met optimaliseren, moet ik het volume veel harder zetten om het zelfde te bereiken en zit ik met een connectie die mijn telefoonbatterij leeg plundert. Dit geldt voor mijn iPhone SE en voor mijn S8, die notabene aptX en LDAC ondersteund, van beide werd ik echt niet zo gelukkig als van de 3.5mm jack. Kortom, laat die 3,5 mm jack maar lekker zitten. :)
Ja, maar dat ligt dus aan de hoofdtelefoon.

Er is een moment dat het digitale geluidssignaal omgezet moet worden naar een analoog signaal (zodat de luidsprekers in je hoofdtelefoon het snappen :) ). Blijkbaar doen jouw pc en telefoons, in de vorm van een DAC met een 3.5mm aansluiting, dat beter dan je hoofdtelefoon met een DAC van bluetooth naar je luidsprekers.
Ja precies, het ligt aan 3 devices! 8)7
Hoe divers wil je het hebben?
Dat zeg ik toch niet :)
Blijkbaar doen de DACs (digitaal naar 3.5mm) van je pc en je telefoons het beter dan de DAC (digitaal bluetooth naar geluid) van je hoofdtelefoon
Blijkbaar doen de DACs (digitaal naar 3.5mm) van je pc en je telefoons het beter dan de DAC (digitaal bluetooth naar geluid) van je hoofdtelefoon
Fair enough. Ik dacht dat LDAC en aptX heilig waren onder bluetooth gelovigen. Ik snap het in ieder geval niet. :) En als dat dan ligt aan een koptelefoon van ¤350, dan zeg ik mijn vertrouwen compleet op in bluetooth. :D

edit: typo
edit2: Ook @jroz2001

[Reactie gewijzigd door dehardstyler op 8 juni 2018 09:48]

Off-topic:

Dat is wel serieus geld... Ik zou geen 350 euro neerleggen voor een Sony hoofdtelefoon. Ik zou voor dat bedrag eerder naar een merk als Sennheiser kijken. Niet dat dat zaligmakend is, maar daar zou ik meer vertrouwen in hebben dan Sony. Maar goed. Dat ben ik :)

Anyway :)
Ik heb de Sony WH-1000XM2, de Bose QC35 en de Sennheiser PXC 550 opgehad bij de Mediamarkt.
En toen heb ik voor de Sony gekozen. Maar bedankt voor je vooringenomen mening... Ik had ook niks anders verwacht van iemand die niet verder komt dan "bluetooth is gewoon beter". Heb je ze zelf alle 3 al eens opgehad?

edit: typo

[Reactie gewijzigd door dehardstyler op 8 juni 2018 10:05]

Ik bedoelde het niet sarcastisch of vervelend. Oprechte excuses als het zo over kwam.

Ik heb ze geen van drieën opgehad, maar mijn ervaring met Sony producten in het algemeen is niet geweldig (ik kan pech gehad hebben natuurlijk) en heb tot dusver betere ervaring met Sennheiser.

Volgens mij suggereer ik nergens dat ik vind dat bluetooth beter of slechter is? (is ook zeker niet mijn mening)
Ow, zo kwam het inderdaad wel over. :)

Oke, laat ik het anders zeggen. Ik heb een redelijk goed onderzoek gedaan ( denk ik zelf ) met verschillende devices en moet telkens tot de conclusie komen dat bluetooth gewoon niet beter is, ook niet met LDAC en AptX. Dan komen jij een jroz2001 met een verhaal aan dat het dan wel aan de koptelefoon moet liggen. Daar kan ik het gewoon niet mee eens zijn. Overal op internet krijgt hij 5 sterren, hij kost ¤300-350 ish. Als het dan nog steeds aan allemaal factoren kan liggen, dan kan het toch gewoon alleen aan de slechtheid van bluetooth liggen?

edit: Als in, als het allemaal zo moeilijk is en van zoveel factoren afhankelijk is, waarom kunnen mensen er dan fan van zijn? En dan mag je ook nog elke keer de batterij opladen etc. Ik snap gewoon niet dat je met dit alles opgeteld ook maar een klein beetje voorkeur kunt uitspreken voor bluetooth. Al helemaal niet als het enige argument ( in mijn ogen ) is dat je geen kabel hebt. Geef mij maar een kabel, als dat het enige minpunt is. :)

[Reactie gewijzigd door dehardstyler op 8 juni 2018 10:30]

Nee, het ligt vooral aan de DAC in je koptelefoon. Deze is blijkbaar van matige kwaliteit als je zo'n verschil hoort.

Ook is Bluetooth redelijk energiezuinig, vooral de nieuwere versies. Ik vrees dus dat de batterij in je telefoon(s) slechte is/ zijn.

(Overigens, ik kan het me bijna niet voorstellen dat de kwaliteit via Bluetooth slechter is, aangezien die koptelefoon over het algemeen erg goed wordt gewaardeerd, en veel meer toegelegd zijn op de beste audio, dan een telefoon of laptop...)
Eerst proberen op een goede bluetooth bron natuurlijk!
Is een iPhone SE goed genoeg voor je?
En een S8 met LDAC en aptX ook goed genoeg?
Dat mijn Latitude E7480 niet super klinkt had ik wel verwacht, maar de telefoons moeten meer dan voldoende zijn. Een collega heeft dezelfde ( op zijn aanraden ben ik ernaar gaan kijken ) en ik hoor geen verschil....
Moet de betreffende telefoon wel de juiste codecs hebben en ondersteunen, anders heb je er nog niks aan.
Je bent idd een zeur.
De 3,5mm bijt Bluetooth helemaal niet en kan prima naast elkaar bestaan.
Er is geen enkele reden om hem weg te halen behalve winstoptimalisatie.

Nadeel van bluetooth is dat je weer iets hebt wat je moet opladen.
Aan een goeie bluetooth koptelefoon heb ik geen zak. Al was het er 1 van 20000¤. Ik wil altijd kunnen luisteren en nooit laden. Ook wil ik een draad zodat de koptelefoons niet in het zand kunnen vallen tijdens het sporten, dus het hardlopen dat ik vaak onverhard in het bos doe. En ook in de sportschool wil ik dat ze om mijn nek blijken hangen. Van die draad heb ik geen last. Ook wil ik meerdere goedkope koptelefoons die ik nu op meerdere plekken heb liggen zodat ik er altijd 1 bij de hand heb. Jij kan je bluetooth apparaatje gewoon blijven gebruiken zoals je al minstens 15 jaar kan. Dat staat helemaal los van de 3.5,mm jack. Ik accepteer geen dongles, dat zie ik als onprofessionele noodoplossing.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 8 juni 2018 08:52]

Dan heb jij wel heel lange benen, of een heel korte kabel... Maar als ik bedraad luister en het zou van mn hoofd vallen, dan ligt hij toch echt op de grond :+

De 3.5mm jack is goud voor mij, want speakerset, auto ed... Maar ik heb ook een noise cancelling bluetooth koptelefoon, geluid is prima, maar niets verslaat the good old cable.

Wat de 'voorstanders' van het weglaten niet altijd lijken te begrijpen, is dat de fabrikant dit gewoon nog veel meer geld oplevert (dongles etc) maar ook de draadloze alternatieven als de 'airpods' (tandenborstelkop in je oren). Want ja, wie anders zou hem dan kopen dan de diehard apple fan? De geluidskwaliteit is niet eens beter dan van standaard Apple oortjes :+

En dit Essential? Gewoon een smerige manier om nog meer geld te verdienen aan je toch al niet repareerbare (wegwerp) telefoon... ;(
Nou nee hoor dat draadje blijft gewoon bij mijn nek aan mijn T-shirt hangen want die rond zwaaiende draad is niks tijdens het rennen. Die zit dus onder mijn shirt. Verder ben ik het echt 100% met je eens

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 8 juni 2018 23:24]

...onderbuikgevoel, Android-fanboys, synchroon geluid... batterijstatus lezen

Pardon, ben je erop uit om mij te beledigen, of is het een pijnlijk gevoel om in de buurt van de waarheid te komen en dat de 'Airpods' gewoon heel duur zijn?

De bitrate die geluid over bluetooth haalt is gewoon veel lager dan je met een kabel kan behalen, tel daarbij op dat een bluetooth headset zelf een DAC (digital to analog converter) ingebouwd moet hebben. Denk je nou echt dat dat in zo'n klein apparaat nog een performancewinst op zal leveren?

Met een simpel lage kwaliteit MP3 hoor je het verschil misschien niet direct, maar met FLAC (lossless) zul je het verschil echt wel merken met een degelijke headset... Niet dat je het uberhaupt makkelijk door zal hebben met Airpods, deze hebben namelijk totaal geen ruisonderdrukking aan de omgeving, dus moet je het geluid erg hard zetten als je in de buurt komt van omgevingsgeluiden :+

Tevens ben ik uiterst neutraal, ik heb Apple producten getest, lang Windows Phone gebruikt, maar weet ik dat in de huidige stand van zaken Android mij het meest te bieden heeft omdat ik mijn telefoon als gereedschap gebruik.

Mijn telefoon heeft dus een 3.5MM jack aansluiting (niet iedereen koopt ieder jaar een nieuwe auto of speakerset), een verwisselbare batterij (geplande veroudering is beperkt), een IR-blaster (stel dat je die éne afstandsbediening nét kwijt bent... En geen glazen achterkant :)
Niet waar, die dingen werden namelijk al nauwelijks meer gebruikt toen ze verdwenen. Dat is hier niet het geval, zat mensen gebruiken de 3,5mm poort nog, anders was er ook niet zo'n blijvende ophef over. Dit is volledig een push vanuit de fabrikanten, niet vanuit de consumenten.
Iedereen was destijds net zo verontwaardigd over het weglaten van de floppy drive in de eerste iMac.
Dat maakt jouw vergelijk niet meer valide.
Nou nee hoor, daar was een goed alternatief voor. Bluetooth zit er al 15 jaar in. Ook met jack kon je prima draadloos aan de slag. Er is geen direct alternatief, er wordt alleen iets weggelaten. Het weglaten van een aansluiting is geen feature.
Waarom is het een probleem dat het 'oude tech' is?
Het is evident dat kabels vervelend zijn en bij mobiel gebruik een continue bron van ergernis.
Dat is een zeer persoonlijke mening die enorm afhangt van hoe jijzelf met audio omgaat.
Er bestaan moderne goede oplossingen voor het oude kabelprobleem.
En hoe hebben deze oplossingen last van een jack?
Het belangrijkste argument tegen de jack blijft het feit dat er goede alternatieven zijn.
Het beste product is niet het product met het meest features. Features toevoegen leidt net als features weglaten tot compromissen en noodzaakt afweging van voor en nadelen.
Alternatieven die duurder zijn. Een analoge jack is niks mis of verouderds aan, het werkt gewoon altijd.
Dat mag allemaal we waar zijn. Maar draadloos is véél handiger op mobiele devices, en als er keuzes gemaakt en compromissen moeten worden gemaakt, dan sneuvelt er wel eens een oude vanzelfsprekendheid.
Het belangrijkste argument tegen de jack blijft het feit dat er goede alternatieven zijn.
Of die alternatieven goed zijn hangt er weer vanaf wat jij doet met audio. Er is een vrij grote audio wereld naast smartphones, daar gaat de mini jack echt niet verdwijnen, als jij iemand bent die meer doet met audio dan alleen iets met je smartphone is het helemaal geen alternatief.
Ik heb het in de eerste plaats over de jack op een klein mobiel device zoals een smartphone. Andere apparaten zullen, door de mentaliteitsverandering bij mobiel en de verbetering van draadloze alternatieven ook wel volgen, maar dat zal best nog wat tijd vergen.
Heb jij iets van ervaring mbt audio buiten smartphones (ben je muzikant, geluidstechnicus, etc)?
Wij zaten ondertussen al op een bredere discussie
Andere apparaten zullen, door de mentaliteitsverandering bij mobiel en de verbetering van draadloze alternatieven ook wel volgen
Maar vanwege het ontbreken van een antwoord op mijn vraag ga ik er vanuit dat je geen ervaring met audio hebt buiten smartphones.
Het lijdt geen twijfel dat ontwikkelingen bij smartphones ook hun weg zullen vinden naar andere devices, ja ook professionele op termijn
Waar baseer je dit dan op?
Ik verlies ALTIJD de tien seconden die het in beslag neemt om mijn oortjes even uit de war te halen, dan dat ik rekening moet gaan houden met van die bluetooth oortjes die ik moet opladen.
Een kabeltje uit de war halen is niet vervelend, op een bus zitten zonder muziek omdat die dingen out of juice zijn is dat wél.
Precies dus omdat jou persoonlijke voorkeur bij Bluetooth ligt houd je hier ene heel betoog waarom de 3,5mm weg laten een goede keuze is?

Beetje egoïstisch vind je niet?
Ik schrijf dat de 3.5mm weglaten een te verantwoorden keuze is en een goede zaak voor mensen die deze poort toch niet gebruiken of vinden dat de alternatieven goed/beter zijn.
Voor de anderen zijn er andere telefoons.

Het is opvallend hoe defensief en soms zelfs aggressief adepten van de 3.5mm reageren tov mensen die geen 3.5mm meer nodig hebben: “je argumenten zijn niet geldig”, “je bent egoïstisch”,...
Wellicht het besef dat het een onvermijdelijke evolutie zal zijn?
Ben beniewd hoe jij zou reageren als bijvoorbeeld appel er voor kiest om geen fysieke aansluitingen meer te gebruiken. Dus geen USB stick meer of opladen met kabel. Zijn immer ook alternatieven voor.

En hoezo onvermijdelijke evolutie? Draadloze mogelijkheden bestaan al jaren maar worden niet masaal geadopteerd tenzij geforceerd door een een fabrikant? Hoe is dat bewijs voor een evolutie?
Ik schrijf dat de 3.5mm weglaten een te verantwoorden keuze is en een goede zaak voor mensen die deze poort toch niet gebruiken of vinden dat de alternatieven goed/beter zijn.
Voor de anderen zijn er andere telefoons.

Het is opvallend hoe defensief en soms zelfs aggressief adepten van de 3.5mm reageren tov mensen die geen 3.5mm
Welke voordeel heeft het weglaten van de jack dan voor jou opgeleverd? Kom maar op met die verantwoording.

Ja raar het dat mensen die gebruik maken van de jack ineens benadeeld worden dit niet leuk vinden.

En ja iets willen afschaffen omdat je er zelf niet gebruikt van maakt maar anderen wel is inderdaad egoïstisch.

[Reactie gewijzigd door laurens91 op 8 juni 2018 13:52]

Ik denk dat bijvoorbeeld Apple inderdaad werkt aan een iPhone zonder fysieke aansluitingen. Dat is toch de evidentie zelve?

Je reageert alsof ik persoonlijk de 3.5mm poort van jouw eigen smartphone er kom "afschroeven". Ik gun je van harte een smartphone met een 3.5mm poort. Maar blijkbaar is mijn smartphone zònder 3.5mm poort een probleem voor jou?

Uiteraard heb ik er voordeel van, dat er op mijn telefoon niet zomaar van alles zit dat ooit al is uitgevonden: een goede smartphone is een rationeel ontworpen product met coherente features, niet een soort kerstboom die lukraak met zoveel mogelijk features wordt volgepropt - met alle nadelen van dien (gewicht, ruimte, stroomverbruik, kwetsbaarheid,...). Een feature weglaten is een compromis. Maar een feature toevoegen is dat ook...
Ik denk dat bijvoorbeeld Apple inderdaad werkt aan een iPhone zonder fysieke aansluitingen. Dat is toch de evidentie zelve?

Je reageert alsof ik persoonlijk de 3.5mm poort van jouw eigen smartphone er kom "afschroeven". Ik gun je van harte een smartphone met een 3.5mm poort. Maar blijkbaar is mijn smartphone zònder 3.5mm poort een probleem voor jou?

Uiteraard heb ik er voordeel van, dat er op mijn telefoon niet zomaar van alles zit dat ooit al is uitgevonden: een goede smartphone is een rationeel ontworpen product met coherente features, niet een soort kerstboom die lukraak met zoveel mogelijk features wordt volgepropt - met alle nadelen van dien (gewicht, ruimte, stroomverbruik, kwetsbaarheid,...). Een feature weglaten is een compromis. Maar een feature toevoegen is dat ook...
Een hoop gezwets om maar niet hoeven toe te geven dat het hele verhaal van evolutie en onvermeidbaar etc allemaal lariekoek is.

[Reactie gewijzigd door laurens91 op 8 juni 2018 19:17]

Wat een gevoelig onderwerp zeg. Net dezelfde toestanden als bij het heengaan van de cd en dvd op laptops!
De tijd zal rust en perspectief brengen :).
Het concept is leuk maar ik vind het nogal log eruit zien. Vraag me ook af hoe hij vast zit. Als dit magnetisch is heb je ook weer kans op losraken als je hem in je broekzak doet (als dat al gaat met zo'n extra bubbel eraan. Het was mooier geweest om twee pinnetjes aan de zijkant te hebben en dat je een klein koptelefoon iets (magnetisch) eraan kan plakken (niet dikker dan de behuizing). Al vind ik de oplossingen die momenteel met USB C -> koptelefoon of Lightning naar koptelefoon ook ok. Wel jammer dat je dan niet altjid kunt laden.
Ik hoop dat deze accessorire ook nog voor volgende smartphones van Essential te gebruiken zijn. De lancering van dit product zo lang na de lancering van de smartphone is wel jammer. Tegen de tijd dat deze accessoire uit komt is de smartphone al weer verouderd...
Ik hoop dat deze accessorire ook nog voor volgende smartphones van Essential te gebruiken zijn. De lancering van dit product zo lang na de lancering van de smartphone is wel jammer. Tegen de tijd dat deze accessoire uit komt is de smartphone al weer verouderd...
Welke volgende smartphone? In het artikel staat een link dat ze gestopt zijn met de ontwikkeling van het volgende toestel :P
Dat had ik in eerdere berichten inderdaad ook al gezien. Uiteindelijk lijkt mij dat na de gewenste overname het wel de bedoeling zal zijn om nieuwere smartphones te maken, aangezien één van de redenen om zo'n bedrijf te kopen toch voornamelijk de patenten zijn.
Persoonlijk mis ik het niet.

tegenwoordig is een degelijke Bluetooth headset echt niet meer zo duur (persoonlijk) en dat biedt mijns inziens toch meer gemak.

Ik gebruik m'n headset dagelijks voor het sporten en incidenteel als ik niet in m'n eigen auto zit om te telefoneren en ik vind het persoonlijk fijner dat ik de telefoon elders kan neerleggen i.p.v. een draadje eraan vast.

Overigens zou ik me zo kunnen voorstellen dat de 3.5mm jack een complicatie geeft voor de waterdichtheid van het toestel. Ik vind het geen gemis als de telefoons hierdoor een hogere IP classificatie kunnen verkrijgen.

-J-
Overigens zou ik me zo kunnen voorstellen dat de 3.5mm jack een complicatie geeft voor de waterdichtheid van het toestel. Ik vind het geen gemis als de telefoons hierdoor een hogere IP classificatie kunnen verkrijgen.
Leuk geprobeerd, maar nee, die vlieger gaat niet op. De S8 heeft een IP68 rating + een headphone jack zonder klepje.