×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Android-oprichter Andy Rubin toont teaser van smartphone met afgerond scherm

Door , 91 reacties, submitter: Danny.G

Andy Rubin, de oprichter van Android en grondlegger van het huidige mobiele besturingssysteem van Google, heeft een eerste teaser getoond van de aankomende smartphone van zijn bedrijf. Het bedrijf maakt een high-end model met een afgerond scherm en dunne bezels.

De teaser die Rubin op Twitter plaatste, toont een smartphone met minimale bezels en weinig ruimte voor bijvoorbeeld een speaker en frontcamera boven het scherm. De statusbalk laat iconen zien die doen denken aan een standaarduitgave van Android, maar de aanduiding 'lte+' voor lte-advanced of 4g+ bij de netwerkindicator is ongebruikelijk. Aan de rechterkant is een knop te zien, vermoedelijk om het toestel aan- en uit te zetten.

Het bedrijf van Rubin heet Essential. Met een team van veertig personen, die voor een deel afkomstig zijn van Apple en Google, wil de Android-grondlegger verschillende apparaten ontwikkelen. Daarbij speelt de smartphone een centrale rol, samen met kunstmatige intelligentie. De telefoon beschikt mogelijk over een scherm dat groter is dan 5,5". Voor de buitenkant van de telefoon zou het team van Rubin tests uitvoeren met materialen als metaal voor de randen en keramiek voor de achterkant.

Bovendien ontwikkelt het Essential-team een eigen aansluiting, die zowel dient voor het opladen van de telefoon als voor het uitbreiden van de functionaliteit. Zo moeten er via een magnetisch systeem verschillende uitbreidingen aan het toestel toe te voegen zijn, bijvoorbeeld een 360-gradencamera die Essential zelf ontwikkelt. Het in ontwikkeling zijnde toestel moet een prijs meekrijgen die in de buurt ligt van die van een iPhone 7, al zou dat nog kunnen veranderen. De iPhone 7 kostte bij release 769 euro voor de goedkoopste variant.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

28-03-2017 • 08:36

91 Linkedin Google+

Submitter: Danny.G

Reacties (91)

Wijzig sortering
Nooit gedacht dat het Xiaomi zou zijn die de aftrap zou geven voor dit soort smartphones. Maar wellicht was dat een teken aan de wand dat de techniek er klaar voor is :)
nieuws: Xiaomi kondigt randloze smartphone en Mi Note 2 met 'edge-scherm' aan
Xiaomi was dan ook niet de eerste. Zelfs Sony Sharp had er 1 met een vrij dunne rand.
http://m.gsmarena.com/sharp_aquos_crystal-6590.php

[Reactie gewijzigd door Zenety op 28 maart 2017 09:16]

De xiaomi mi mix had bijna geen chin terwijl die van sony 1/5 van de voorkant van de telefoon in beslag nam.
Ja (wederom) Sharp inderdaad. Staat ook in het door mij gelinkte artikel waarin verwezen wordt naar een nieuw concept. Nog mooier dan dat 2014 toestel. Ik heb mij laten leiden door de bewering van Xiaomi dat zij het door hun aangekondigde toestel volgens het praktisch bezelloze concept (want de Sharp uit 2014 heeft nog een forse onderbezel) ook daadwerkelijk uit willen brengen. Of wilden brengen, want alleen dat artikel stond mij nog bij, en ik heb verder geen idee hoe het er nu voor staat.

[Reactie gewijzigd door swv op 28 maart 2017 09:04]

Mijn opmerking was meer bedoeld omdat je Zenety het over Sony hebt heeft maar naar een toestel van Sharp linkt.

De Xiaomi Mi Mix is destijds inderdaad als "concept" aangekondigd, maar wel een concept dat daadwerkelijk te koop zou zijn en waarvan er maandelijks 10.000 geproduceerd zouden worden. Inmiddels is het toestel al een tijdje op de markt.

En ook Meizu werkt aan een toestel met dunne bezels, kijkend naar de locatie en afmeting van de powerknop lijkt dit toestel wel meer op die in dit artikel.
https://nl.hardware.info/...ent-voor-de-xiaomi-mi-mix

[Reactie gewijzigd door NSG op 28 maart 2017 09:38]

Sorry voor de onduidelijkheid (zie ik nu) maar dat was tweaker Zenety die dat zei over Sony (wat inderdaad Sharp is :P). Ik had het over Xiaomi en ik gebruikte jouw reactie om mijn reactie aan te vullen waarom ik op Xiaomi doel en niet Sharp.

Ik ben iPhone gebruiker dus ben niet van alle Android toestellen goed op de hoogte, maar ik vond destijds de Mi Mix opvallend en goed om te lezen dat die al een tijdje verkocht wordt. Had ik ook wel achter kunnen komen middels Google natuurlijk.

Eigenlijk komt mijn hele reactie voort uit dit artikel reviews: Smartphones krijgen langer scherm En idealiter bereik je dat door bijna geen bezels meer toe te staan. Bij Xiaomi zie je de kern van dat artikel goed door de resolutie/beeldverhouding van 2040x1080 wat een nieuw tijdperk gaat betekenen in smartphoneland als het goed is, waar de Sharp van afgelopen oktober nog 1920x1080 heeft.

[Reactie gewijzigd door swv op 28 maart 2017 09:48]

Woops, inderdaad Sharp. Snap niet hoe ik aan Sony gekomen ben 8)7
Nooit gedacht dat het Xiaomi zou zijn die de aftrap zou geven voor dit soort smartphones.
Xiaomi heeft net nergens de aftrap voor gegeven. Ze komen maar een paar jaar na Sharp.
Zoals in navolging van mijn reactie besproken had dat 2014 toestel weliswaar zeer dunne bezels, maar was de onderzijde alsnog huge. Ik geef toe dat ik niet goed op de hoogte ben van alle smartphones die bestaan, omdat mijn horizon zich strekt tot aan wat er hier op Tweakers voorbij komt en zo nu en dan wat andere techsites, maar naar mijn idee is de Mi Mix de eerste verkrijgbare smartphone (want deze Sharp is nog een concept nieuws: Sharp toont 2,87"-scherm met 1920x2160 pixels voor virtual reality) met aan alle zijdes dunne bezels, en welke mogelijk een nieuwe tijdperk inluidt kijkende naar dit achtergrondartikel van Tweakers reviews: Smartphones krijgen langer scherm. De Mi Mix heeft een resolutie van 2040x1080 en is daarmee een van de, zo niet de eerste in zijn soort? Nu volgen andere grote merken. De Galaxy S8 is de volgende? Al heeft deze wel iets meer bezel boven en onder. Of zal de LG G6 eerder komen? Al is deze ook niet helemaal randloos, maar het begin is er.

[Reactie gewijzigd door swv op 28 maart 2017 09:44]

Ik snap dit soort schermen eigenlijk niet. Hoe moet je het ding dan vasthouden? Op je hand leggen en hopen dat ie er niet vanaf glijdt? De enige mogelijkheid voor mensen om een telefoon vast te houden is met hun handen en laat dat nou net ook het besturingselement zijn. Sommige mensen op deze site klagen wel eens over de grote randen op een iPhone maar zelfs met de SE heb ik nog dat het te makkelijk is om knoppen aan de zijkant van het scherm in te drukken als je hem even net iets anders vasthoudt. Vooral als je m met 1 hand gebruikt, alhoewel dat met de huidige koelkastformaten meestal toch al niet meer mogelijk is, wat imho een achteruitgang is. Ik heb het altijd wel kunnen waarderen dat er nog een rand om het scherm heen zit.
Helemaal mee eens! Ik heb die S7 edge eens vastgehouden, dat was vreselijk. Ik ben zelf van een Sony Z1 compqct naar een Z3 compact gegaan,en ik druk soms al per ongeluk iets in omdat de bezelf zoveel kleiner geworden zijn.
Wat het toestel van Xiaomi vooral aantoont, is dat de techniek nog helemaal niet klaar was voor dat toestel. De belkwaliteit is namelijk dusdanig slecht, dat het toestel voor de hoofdfunctie nauwelijks te gebruiken is.

Xiaomi heeft zich daarvoor in weten te dekken door het toestel in de markt te zetten als 'concept-phone'. En dat is precies wat het is, een te vroeg gereleaste proof-of-concept.

De schermtechniek is dan misschien klaar, maar de andere hobbels die je moet overwinnen om de benodigde hardware in de behuizing te krijgen is nog niet zover.

[Reactie gewijzigd door Hoppa! op 28 maart 2017 11:43]

Dus krijg je zoiets als de Galaxy S8 en LG G6 als maximaal haalbare voor nu. Alsnog stukken beter dan wat ik nu bijvoorbeeld heb met mijn iPhone 7 Plus ;) Maar we moeten die telefoons feitelijk ook nog even afwachten natuurlijk.
Ben benieuwd waar ze dan de front cam, speaker en andere sensoren hebben geplaatst. Allemaal in dat dunne randje? Bovenop?
Audio kunnen ze eventueel via het glas laten lopen (surface speakers, als ik me niet vergis). Vingerafdruk kan via ultrasone golven worden gedaan door het glas heen (nieuws: Apple dient patent in voor ultrasone vingerafdrukscanner die werkt ac...).

De camera is even iets waar ik zo niet op kan komen, tenzij je misschien een rondje in het LCD-paneel GEEN achterkant geeft, waarna precies deze pixels doorzichtig kunnen worden en de camera er doorheen kan kijken.

Linkje betreffende surface speakers: nieuws: Sony kondigt 55", 65" en 77" 4k-oled-televisies aan
Het speciale audiosysteem van de A1-lijn is door Sony Acoustic Surface gedoopt. Volgens de fabrikant wordt niet gebruikgemaakt van normale speakers, maar trilt het complete scherm om geluidsgolven voort te brengen
Misschien kunnen ze voor de front-camera een uitschuifbaar systeem gebruiken
Zou best kunnen; Meizu heeft op zijn bezelloze smartphone hetzelfde systeem toegepast:: http://www.notebookcheck....e-christmas.183741.0.html
Kijk eens aan, een mooiere uitwerking :-)
Van wat ik van de Mi Mix las is dat niet echt een heel goede techniek. Als je veel belt is dat (nog) niet geschikt voor dagelijks gebruik.
Waarom pas als je veel belt? Omdat het niet echt een fijne vorm van geluid is ofzo?
Het is niet heel goed en niet zo hard. Dus als je veel belt is het nogal lastig de ander te verstaan. Als je niet zoveel belt ook natuurlijk, maar dan is het minder vervelend.
Als het scherm trilt om geluidsgolven te produceren dan kan je niet bellen met een telefoon die je wang aanraakt zonder het geluid te dempen.
Er was sprake van een technologie waar dat achter het scherm verplaatst kon worden evenals de speaker die obv trilling van het glass zou werken. Een andere fabrikant heeft dit al gedaan, maar ik kan even niet op het naam komen zo 123.

edit: zie het antwoord al hieronder staan; de mi mix van xiaomi en de surface speakers van de nieuwe high end reeks van sony tvs.

[Reactie gewijzigd door Mijndankisgroot op 28 maart 2017 09:04]

Die bezelless xiaomi
De speaker wel, Die is redelijk zichtbaar.
Maar de camera lijkt me eigenlijk inmogelijk. Of ze plaatsen die achter het scherm met een spiegel lens naar de bezel.
Het lijkt mij persoonlijk een zeer fragiele oplossing, maar Meizu heeft de camera zo opgelost in de Meizu Pro 7: http://www.notebookcheck....e-christmas.183741.0.html
Lijkt ontzettend veel op de Mi Mix
Goh, je meent het.

Als je praktisch geen bezel meer hebt, dan blijven er niet echt veel mogelijkheden over om het toestel unieke kenmerken te geven. Maar je ziet al dat de powerbutton (denk ik) anders van vorm is. De achterkant kan compleet anders zijn en ook de onderkant van het scherm kan er heel anders uitzien.
Ik gok dat hij bedoeld dat hier ook afgeronde hoeken opzitten, iets wat hier toch als onderscheidend wordt gezien.
Wist niet dat lte+ zo ongebruikelijk is, nu draai ik een custom rom maar zie het ook geregeld op mn OP3. Vind trouwens de ronde hoeken bij dit scherm een stuk mooier dan bij de S8 waar ze beetje te rond zijn bijna. Ben erg fan van ronde hoeken sinds ik Roundr en Cornerfly ontdekt heb.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 28 maart 2017 09:12]

Had ik eerst ook, maar sinds een update staat er 4G(+)

(edit) geen custom rom btw

[Reactie gewijzigd door Aardappel op 28 maart 2017 09:47]

Ik dacht toch dat Europa eist dat alle toestellen met een usb-lader werken?
Ja, maar iPhones hebben ook geen USB aan de kant van de telefoon, maar wel een USB-A aansluiting op de andere kant van het kabeltje, dat zou hier dus ook moeten kunnen.
De statusbalk laat iconen zien die doen denken aan een standaarduitgave van Android, maar de aanduiding 'lte+' voor lte-advanced of 4g+ bij de netwerkindicator is ongebruikelijk.
Eigen skin of theme op android kan daar ook voor zorgen..
Jammer dat ze weer voor metaal en keramiek gaan, vind nog steeds de rubberized achterkant van mijn Nexus 5 het fijnste materiaal voor een telefoon. Zal em dus voor mij sowieso niet gaan worden, naast dat ze blijkbaar dus een eigen aansluiting gaan gebruiken, sowieso al not done anymore..
Krijgt de Samsung S8 toch ook al?
Ik snap dat een randloos scherm er mooi uitziet, maar functioneel is het niet echt:

Ik heb nu de S6 Edge, en ik zit heel vaak per ongeluk knoppen in te drukken omdat mijn vingers zich om de rand vouwen. Dat kun je vast software matig oplossen, maar eerst zien en dan pas geloven!
Dat is inderdaad software matig op te lossen, iets wat Xiaomi volgens reviews erg goed gedaan heeft bij de Mi Note 2.
Die extra dunne bezels krijg ik altijd beetje het gevoel dat er nog een dikke rubberen hoes omheen moet. Kleine tik en je hebt een barst in je scherm.
Core_dump hieronder zegt het al (hieronder/boven) de esthetiek gaat tegenwoordig boven de functionaliteit.
Persoonlijk heeft dat niet mijn voorkeur, een telefoon moet ook stevig zijn en tegen een aantal keer vallen van een hoogte tot 150cm kunnen.
Door dunne bezels en doorlopende schermen tot op de rand wordt dit moeilijker en dus duurder om te maken.
Die gaan er bij mij tegenwoordig toch al omheen, want al zat er geen dikke rubberen hoes omheen.
Met bijv. Sony Xperia z? had je maar een kleine druk nodig erop en hop daar barst het scherm al.
Daar heb je gelijk in, het is minder stevig. Maar het staat wel 10 x mooier..
Ja, maar gaat design nou voor productiviteit? Net als alle telefoon steeds dunner worden ten koste van accu duur. Maak van mij part dat ding 4mm dikker.
Maar ja het zal wel zoiets zijn als: design = mensen spreken er wauw over = meer verkoop.
Hoe meer schermruimte, hoe productiever toch? Ik zie niet in waarom dit minder productief zou werken. Wellicht dat je een goede palm detection moet implementeren, maar dat moet toch mogelijk zijn.
Als je maat 8 uur per dag kunt werken met je telefoon, heb je er nog niet zo veel aan.