Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Foto's tonen mogelijk Moto X-smartphone voor 2017

Door , 38 reacties

Er zijn foto's verschenen van wat de Moto X-smartphone van Lenovo voor 2017 zou zijn. De foto's tonen een telefoon met een metalen ontwerp en een dubbele camera. De specs liggen in lijn met midrange-modellen van Lenovo.

Chinees Jerry Yin, die vorig jaar foto's plaatste van onder meer de Moto Z Play, plaatste de foto's op het Chinese sociale netwerk Weibo. Hoewel hij het toestel aanduidt als Moto X 2017, is het ook mogelijk dat de telefoon uiteindelijk een andere naam gaat krijgen. In de markt voor midrange-smartphones voert Lenovo in China ook de naam Moto M.

De vermeende Moto X 2017 heeft een dubbele camera aan de achterkant, met op het oog twee identieke lenzen. Daaronder zit een dubbele led-flitser. Op de voorkant is een ovaalvormige vingerafdrukscanner te zien. De vorm komt overeen met die van de al aangekondigde Moto G5 en G5 Plus.

Uit de foto's zijn diverse specificaties af te leiden. De telefoon draait op een Qualcomm Snapdragon 625, een soc die Lenovo eerder gebruikte in de Moto Z Play, Moto G5 Plus en Lenovo P2. Daar zit 3GB geheugen bij, terwijl de opslagcapaciteit volgens de sticker op de behuizing 32GB zou zijn.

Als de vingerafdrukscanner even groot is als op de Moto G5, is het toestel ook ongeveer even breed. Daarmee lijkt het erop alsof het een telefoon wordt met een scherm van rond 5" of 5,2". Lenovo heeft de telefoon nog niet aangekondigd.

Reacties (38)

Wijzig sortering
Nu met de trend richting bezelles phones ben ik echt afgeknapt op die fysieke vingerprintscanner/homebuttons aan de voorkant. LG begon al met een goede trend om de voor en zijkant zo clean mogelijk te houden en je ziet nu dat meer high end de trend van zo min mogelijk gedoe op de frontscreen gaan volgen om zo een zo hoog mogelijk screen to body ratio te behalen. Zijn er meer mensen die zo erover denken en waarom wel of niet dan?

[Reactie gewijzigd door Mijndankisgroot op 28 maart 2017 09:16]

Vingerafdruk scanner op achterzijde vind ik maar een onzinnig plek. Wat te doen als de telefoon op de tafel ligt? In een autohouder zit? Er is een speciaal hoesje nodig. Etc etc

Een vingerafdruk scanner aan de voorzijde in het scherm lijkt me de beste oplossing.
Een ander optie is zoals Sony doet met de vingerafdruk aan de zijkant van het scherm op haar powerbutton meteen. Dan heb je meteen 2 vliegen in 1 klap.
Voor de bureau-case zou dat werken, maar in de auto heb ik een houder die mijn telefoon aan beide kanten vastklemt. Dan kan ik er dus alsnog niet bij.

Gelukkig heb je wel Smart (un?)lock op Android, dus als mijn telefoon met mijn auto verbonden zou zijn is de vingerafdruk helemaal niet nodig.
Dit dus, veel mensen hebben tegenwoordig wel een auto met Bluetooth, even aangeven dat dit een vertrouwd apparaat is en bam, geen lock als je BT verbinding hebt.

Zo heb ik het ook op locatie (thuis) en als ik m'n horloge om heb. Hij wilde ook m'n robot grasmaaier als trusted device toevoegen, maar dat vond ik overdreven :+

[Reactie gewijzigd door Boy op 28 maart 2017 09:26]

Die robot grasmaaier zou ik maar niet vertrouwen :P Met de intelligentie van die smartphone kan hij zomaar eens de wereld overnemen :+
als je telefoon te dicht bij de grasmaaier komt zou de telefoon de grasmaaier moeten uitschakelen...
Ik denk dat als de grasmaaier te dichtbij komt, dat deze de telefoon uitschakelt ;)
Volgens mij heb je je hele telefoon niet nodig in de auto. ;)
Wat dacht je van op de ouderwetse manier ontgrendelen? Het is echt niet zo'n groot probleem. Zelf gebruik ik smartlock d.w.z, op een vertrouwde plek hoef ik enkel het toestel aan te krijgen (double tap 2 wake volstaat) en het toestel is ontgrendeld. Ook wanneer ik met BT apapraten verbonden ben zal hij niet vergrendelen.
Persoonlijk vind ik de vingerafdrukscanner op de achterkant een stuk fijner dan aan de voorkant. Ja, wanneer het toestel op tafel ligt is het wat lastiger maar 9/10 keer wanneer ik mijn scherm unlock dan heb ik mijn toestel in mijn handen. Dan is het, zeker met 1 hand, een stuk makkelijker wanneer die knop ter hoogte van je vingertop zit. Ik merk ook dat ik met mijn LG G6 de knop zelden per ongeluk aanraak als ik de telefoon uit mijn zak haal, iets wat met mijn Moto Z Play bijna elke keer gebeurt.
Op mijn oude vertrouwde LG G2 gebruik ik de double-tap functie om het scherm te activeren, de fysieke power knop aan de achterkant gebruik ik eigenlijk alleen om het toestel aan of uit te zetten. Zijn er eigenlijk meer fabrikanten die deze functie hebben?
OnePlus 3(t) heeft ook een double-tab functie voor scherm activatie. De aan-/uit knop zit echter aan de zijkant.
Ik vind mijn vingerafdrukscanner op de voorkant anders ook niet super eenvoudig te bereiken als ik in de auto zit of als hij op m'n bureau ligt. In die gevallen kunnen we mooi uitwerken naar een irisscanner, toch?
Voorzijde neemt te veel ruimte in, en maakt (voor mij een essentiële toevoeging) stereo front facing speakers onmogelijk.
Een speciaal hoesje is onzin, mijn leren 6p case heeft gewoon een cut-out voor de scanner. Niets moeilijks aan.
Voordeel van de achterkant is dat de scanner heel makkelijk te vinden is, ik unlock de telefoon al voordat ik het scherm voor mijn neus heb, terwijl ik hem uit mijn broekzak haal.
Op een tafel is het dan wel weer kut, moet elke keer de telefoon oppakken ja.

Met een scanner aan de zijkant kan dit ook, mijn vriendin heeft een z5 compact, en hoewel ik er eerst sceptisch over was, ik ben van mening dat dit de beste plek is. Alleen weer zeer kut voor linkshandige mensen, die zetten niet automatisch de duim op de scanner.

De perfecte plek? Onder het scherm, overal, dmv geluidsgolven. De scanners bestaan al, nu de telefoons nog. Enkel een xiaomi heeft zo'n scanner, maar die zit nog gewoon onder een 'knop' aan de voorkant, niet op een groot deel van de telefoon.
Precies dit, dat is ook de reden dat ik bij het verlengen van bij abonnement niet op de Galaxy S8 heb gewacht maar voor de Galaxy S7 ben gegaan. De homeknop die de vingerafdrukscanner huisvest is in mijn situatie ideaal. Pas wanneer er telefoons komen met de vingerafdrukscanner onder het scherm zal ik overstappen naar een telefoon zonder homeknop.
Ik vind de vingerafdrukscanner aan de achterkant wel erg fijn: Snel unlocken met m'n linker of rechter wijsvinger terwijl ik de telefoon op pak. Ermee scrollen door mails, webpagina's en menus, binnenkomende gesprekken opnemen zonder het scherm aan te raken, gebruiken als sluiterknop voor de camera etc.

Dit is voor mij de reden waarom ik voor een Huawei P9 (scanner aan achterkant) i.p.v. een P10 (scanner aan voorkant) gegaan ben, ondanks dat het een ouder model is.

Ook vind ik het fijner als de volumeknoppen aan de achterkant zitten, zodat ik makkelijk tijdens een gesprek het volume aan kan passen. Helaas is dat met mijn huidige toestel niet zo, maar bij de LG G4 was het (na even wennen, dat wel) toch erg fijn in gebruik.

Maargoed, het zal (zoals hier onder al vermeld) ook afhangen van hoe je de telefoon dagelijks gebruikt, welke apparaten er verder nog aan hangen en wat je persoonlijke voorkeuren zijn :)
Ik vind het zelf een geweldige plek, nooit last gehad van de problemen die jij beschrijft.
Zo'n scanner op de voorkant is zó ideaal. Zou niet anders meer willen. Maar hecht dan ook weinig waarde aan hoeveel/weinig bezel een telefoon heeft. Als ie maar lekker in de hand ligt :)
Same here! Lekker veel scherm aan de voorkant, fingerprint kan heel goed op de achterkant. Dat werkt zeer goed op bijvoorbeeld een Nexus 5X.

Daar wil ik wel aan toevoegen dat tiptoetsen onder het scherm, of zoals Samsung een homebutton en twee tiptoetsen, wél prima zijn. Althans; beter dan zwarte, nutteloze ruimte onder het scherm gecombineerd met onscreen buttons. Laat of het scherm helemaal tot de onderkant lopen (G6, S8) of doe het zoals deze Motorola, maar plaats dan wel tiptoetsen naast je fingerprint scanner.
de vingerafdruk scanner heeft gestures om ''terug" en ''recente apps" te simuleren. Waardoor je de on screen knoppen weer uit kunt zetten.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik motorolas sowieso foeilelijke toestellen heb gevonden. altijd al.
Ben ik het niet mee eens. Ten tijde dat Google er de scepter zwaaide hebben ze echte moeite en innovatieve dingen gebracht. De X play is echt een design toestel met ook nog eens voor toen de meest uitgebreide palet aan custom opties. Persoonlijk zou ik graag een telefoon zien die hout als materiaal keuze aanbiedt. Ziet er prachtig uit is duurzame en uniek. Sinds de overname door Lenovo zie je het weer rap minder worden dat is zo. Dit ding is inderdaad niet al te fraai al hou ik een slag om de arm aangezien de foto's ook niet geweldig zijn.
Waar ik mij dood aan erger aan mijn Samsung S7 is dat de aan/uit knop tegenover de volume knop zit.
Als je met je duim het volume bedien dan raak ik 9 van de 10 keer de aan/uit knop met mijn wijsvinger.
JA natuurlijk is het een gevalletje De ezel en de steen, maar ik vind dat je er niet over na moet denken.
niet zo janken aub. wat heb je hier voor gedaan met de telefoons met bezels gewoon gebruik kunnen maken toch? en snap het nut ervan niet ziet er niet uit en is on handig allemaal boven de 5.5 inch komop man is geen tablet die we willen om te bellen lekker 5'' houden en klaar groter is gewoon onzin.
Wow, kan je je misschien gedragen en op fatsoenlijke wijze een discussie aangaan? Wellicht dat je dan een inhoudelijke respons kan verwachten.
Dat jij >5" onzin vindt wil nog niet betekenen dat iedereen dat vindt. Geef mij maar een scherm tussen de 5,5" en 6" met hele dunne bezels rondom. Alles onder de 5,2" vind ik te klein en ligt over het algemeen niet lekker in mijn hand.
brainless haha houd je je zelf voor de gek maar ga door...
Geweldig reactie, zegt een hoop... Gelukkig heb ik de beschikking over een flinke selectie toestellen, dus nee, ik hou mijzelf (1 woord) niet voor de gek. Ik weet welk formaat ik fijn vind werken en welke niet. Als je denkt dat iedereen maar dezelfde mening als jezelf moet hebben, dan hou je jezelf voor de gek.
Het design van de Moto X en Moto X 2014 zal blijkbaar nooit meer geevenaard worden...
Evenals het updatebeleid, wat een drama sinds Lenovo de boel heeft overgenomen.
Dat vind ik één van de belangrijkste zaken waarop ik momenteel hardware op uitzoek. Ik merk dat ik veel langer met apparatuur doe dan vijf jaar geleden. Mijn telefoon heb ik alleen geüpdate omdat de hardware het begaf en niet omdat de performance of features niet meer voldeden.

Het is jammer dat Lenovo het updatebeleid van Motorola niet mee heeft genomen. Ik heb vaak over de Moto serie getwijfeld, mede door het goede updatebeleid. Ik heb nu een ZTE Axon 7 en ben erg te spreken dat ik vrijwel elke maand een update met beveiligingspatches gepusht krijg.

Daarbij vallen wat mij betreft alle toestellen met een Qualcomm Snapdragon 625 af. Ik mag hopen dat de Moto X een betere processor heeft.
Daarbij vallen wat mij betreft alle toestellen met een Qualcomm Snapdragon 625 af. Ik mag hopen dat de Moto X een betere processor heeft.
Want? de 625 is een super zuinige CPU die toch nog lekker vlot loopt. Ik kwam van de 801, 808 en 810 maar merk eigenlijk geen verschil.

In de Moto Z Play bv haal je zo 10u SOT zonder het gevoel te hebben met een mindere CPU te werken. Ik zou niet anders willen meer in alle eerlijkheid, de extra horsepower van de 800 series vind ik eigenlijk overbodig geworden.

Vind het dan wel jammer dat de X series van Moto een soort vage Chinese middenmoter is geworden terwijl dat vroeger de highend was. Had liever de X gezien zonder de Moto Mods maar toch high end.
Ik heb een paar weken een S7 Edge gebruikt met de Exynos 8890 om daarna over te stappen naar de Moto Z Play met de SD625. Eerlijk gezegd merk ik geen enkel verschil in dagelijks gebruik... Processors zijn ver gekomen en vrijwel stock Android helpt ook mee :)
Lijkt mij niet dat dit een Moto X gaat worden, die lijn is vorig jaar vervangen door de Moto Z.
Zou het opmerkelijk vinden als ze na 1 jaar alweer een oud model in ere herstellen, hoewel ik het zou toejuichen.
Maar dan wel met het "originele X" en "X 2014" design.
Die toestellen zijn ongeëvenaard! (wat betreft motorola smartphones dan)

Edit:
Wat ik trouwens wel vreemd vind is de ontbrekende aansluiting voor Moto Mods op de achterkant.
Momenteel zijn die enkel voor de Moto-Z lijn maar als Lenovo hier toch iets aan wilt verdienen lijkt het me wel zinvol om ook de niet High-end markt te bedienen. Nu blijft het een niche product met een hele kleine afzet markt.

[Reactie gewijzigd door Bastie-88 op 28 maart 2017 09:54]

Edit:
Wat ik trouwens wel vreemd vind is de ontbrekende aansluiting voor Moto Mods op de achterkant.
Momenteel zijn die enkel voor de Moto-Z lijn maar als Lenovo hier toch iets aan wilt verdienen lijkt het me wel zinvol om ook de niet High-end markt te bedienen. Nu blijft het een niche product met een hele kleine afzet markt.
Dat doen ze al met de Moto Z Play

Maar je hebt wel gelijk, om die mods zoveel mogelijk exposure te geven had ik ze ook liever op alle Moto toestellen gezien, incl. E, G etc.

[Reactie gewijzigd door Port187 op 28 maart 2017 10:27]

Stock android? Of bestaat dat uberhaupt niet meer? Ik irriteer me aan toestellen van 800 euro vol met bloatware en Samsung/Google meuk. Less is more.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*