Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

KDE-organisatie krijgt 200.000 dollar uit Pineapple-fonds van bitcoinmiljonair

De KDE-organisatie, onder meer bekend van zijn Plasma-desktopomgeving, heeft 200.000 dollar ontvangen uit het zogenaamde Pineapple-fonds. Een anonieme bitcoinmiljonair zette dat fonds eind vorig jaar op en beloofde donaties uit te voeren aan goede doelen.

KDE schrijft dat de donatie inmiddels binnen is en de organisatie bedankt het fonds voor de bijdrage. Het geld moet ten goede komen aan de ontwikkeling van opensourcesoftware. Zo wil de organisatie het bijvoorbeeld gebruiken om evenementen te organiseren, development sprints te organiseren en reiskosten te bekostigen voor bijdragers die ver moeten reizen. Een woordvoerder van het Pineapple Fund spreekt de hoop uit dat de donatie bijdraagt aan de ontwikkeling van KDE.

Eind vorig jaar stelde een anonieme bitcoinmiljonair in totaal 5057 bitcoin ter beschikking voor goede doelen. Mensen konden suggesties doen en op die manier mogelijke begunstigden voordragen. Inmiddels heeft het fonds 57 goede doelen gesteund met een totaalbedrag van ongeveer 50 miljoen dollar. Daaronder zijn de Electronic Frontier Foundation, het Internet Archive, OpenBSD, The Apache Foundation en Let's Encrypt. Inmiddels is het niet meer mogelijk om goede doelen aan te melden.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

19-02-2018 • 16:15

68 Linkedin Google+

Reacties (68)

Wijzig sortering
Wat een held!
Nu maar hopen dat het geld goed gebruikt wordt.
Al draait plasma hier geweldig.
Overigens is KDEConnect ook echt een aanrader. Geweldige applicatie!
Ik gebruik zelf liever Gnome, maar mèt de KDEConnect app. Geweldige app, heb dat altijd gemist in Windows
Plasma is mooi! Ik wacht met smart op Solus Plasma zodat ik een Plasma distro heb die makkelijk te installeren is met full disk (of home dir) encryption (in tegenstelling to Arch) en die volledig rolling is (in tegenstelling tot Ubuntu).
Full disk encryption werkt prima met Antergos, wat niet meer is dan een installer voor Arch.
Dat is toch Gnome gebaseerd? Hoe dan ook, Antergos installeert wat eigen repo's ik houd het graag clean.

@ Hieronder, dank weer wat geleerd, ik ga eens kijken naar Antergos!

[Reactie gewijzigd door teek2 op 19 februari 2018 17:01]

Antergos Gnome gebaseerd? Antergos is gewoon een Arch installer met wat extra's. Je kunt gewoon een DE kiezen bij installatie.
Neuj. Ik draai Antergos met KDE en full disk encryption, en die "eigen repos" kan je gewoon verwijderen. Bevat voor 90% alleen maar themes.
Ik heb hier gewoon alles geencrypt met arch?
de "key" zin is: "makkelijk te installeren is met full disk", niet met allelei cli commando's en mount acties. Ik kom er wel uit maar ik klik liever.
Juist dat doet die Antergos installer. Lekker makkelijk.
Ahh ja de setup is wel wat minder ja. Maar met een tutorial erbij is het opzich zo gepiept.
Je kunt ook nu al gebruikmaken van Opensuse Leap en met pacman heb je de meeste populaire packages en codecs.

Daarnaast heeft Opensuse een thumbnail file picker in Firefox onder KDE.
Dank voor de herinnering dat ik dat eens moet proberen.
Het is echt een pracht app. Als je een link ff op je pc wilt openen of andersom, gewoon ctrl-C(of copy op gsm) en je kan plakken op je andere apparaat. Werkt echt geweldig.

Ook je pc besturen via je touchscreen van je telefoon werkt erg goed.
In werkelijkheid staat driekwart van de mensen nu op verlies. Want het is gewoon een piramidespel dat op zijn laatste benen loopt.
Mensen die zich niet goed informeren gaan snel in de min (ik zit bijvoorbeeld niet in de min), waar jij vandaan haalt dat het een piramidespel is, is mij echt een raadsel. Intussen is er genoeg info te vinden, dat cryptocoins géén pyramidespel zijn.
Ik zou het serieuzer vinden als hij het aan de ontwikkeling van een concreet stuk software zou geven dat nu blijft liggen.
Verdiep je anders even in wat KDE Plasma exact ís. De organisatie zelf stopt het in allerlei andere randzaken, waarmee zij denken dat zij ook flinke slagen kunnen maken. En het staat KDE natuurlijk vrij om te doen met de donatie wat ze willen, wie ben jij om te dicteren wat zij moeten doen ermee?
Geef bijvoorbeeld dat geld aan BSD ontwikkelaars om de KDE Plasma omgeving te porten.
Heb je het artikel wel gelezen of ben je hier enkel om te trollen? OpenBSD heeft een donatie gehad evenals andere stichtingen.
De belastingaftrek van giften aan goede doelen moeten we zo snel mogelijk afschaffen.
Hier in Nederland is dat er ook niet, naar mijn weten. In Amerika wel, wat zij doen, moeten zij toch lekker zelf weten?

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 19 februari 2018 22:09]

[...]
Hier in Nederland is dat er ook niet, naar mijn weten. In Amerika wel, wat zij doen, moeten zij toch lekker zelf weten?
Incorrect.
Bron: belastingdienst
Bij een bank verliest de spaarder nooit zijn geld...

uhmmm ?????????

https://www.dnb.nl/consumenten/info/depositogarantiestelsel/

https://www.dnb.nl/toezic...-register/WFTDG/index.jsp

[Reactie gewijzigd door P.A.T.R.I.C.K op 19 februari 2018 23:50]

Verder is de man anoniem. Waarom?
Is vrij gebruikelijk. Ik zie het probleem niet zo. Redenen genoeg te bedenken namelijk. Zou jij met jouw naam op internet willen komen bij een dergelijke donatie? En waarom? Wil je pochen met "Zie mij eens veel poen hebben, dat ik zoveel kan missen?" Ik zou zoiets ook niet willen, gewoonweg omdat ik dan ook geen last krijg van mensen die bij mij om een donatie komen zeuren.
Bij een bank verliest de spaarder nooit zijn geld.
Icesave vergeten?
Bitcon is een nuttig ruilmiddel voor criminelen.
Waar haal je deze onzin vandaan? Je laat je echt bang maken door de overheid, of je bent jaloers omdat je zelf de Bitcoin boot gemist hebt, of je zit gewoon keihard te trollen, gezien de leeftijd van jouw account alhier ook niet zo gek (namelijk ook precies rond het hoogtepunt van de cryptocoins van vorig jaar). ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 20 februari 2018 00:24]

Denk eens door. Die man wil anoniem blijven, maar wil wel dat wij weten dat hij zijn geld met bitcoins heeft verdiend. Waarom?
Waarom niet? Soms kan je ook te veel door denken en dingen zien die niet van toepassing zijn. Snap al die zure gedachten niet maar merk dat veel mensen in nederland dit doen en altijd op de minder belangrijke dingen focussen.
Omdat hij suggesties wil voor goeie doelen, dat is wat er gezegt wordt altans. Of dit de echte beweegredenen zijn zal altijd een raadsel zijn gok ik.
Hoe snel moet je er dan niet bij zijn, om zoveel bitcoins in u bezit te hebben.
Da's dan echt van in de begin dagen ergens in 2009, waar je ettelijke tientallen bitcoins / dag kon farmen?
Er zijn veel slechtere doelen dan KDE - ik gebruik het op al m'n pc's (die met linux draaien).
en sind wanneer is het EFF een goed doel? hoever ik weet werken ze de maatschapij en de vrijheid van het internet alleen maar tegen.
Sorry wat? Ben je in de war met de FCC?
oeps, bedankt voor de correctie.
Is het 200 000 met de Bitcoinprijs van een paar weken geleden of die van nu? :+
De goede doelen ontvangen het geld als Bitcoins.
Dat maakt het niet echt makkelijk voor ze om er ook wat mee te doen, aangezien het niet zomaar mogelijk is zo'n bedrag aan BTC zo maar even om te zetten in gewone valuta. Veel exchanges hebben een limiet per dag/week/maand.

Toen de Apache Software foundation hun bitcoins ontving was de waarde ongeveer USD 1m (https://blogs.apache.org/...tware-foundation-receives), maar intussen wel wat minder.

[Reactie gewijzigd door rhuijben op 19 februari 2018 19:25]

Onze penningmeester verzekert ons dat het bedrag gelijk is omgezet in euros.
Als ik nu 200k aan bitcoin naar bijv bitonic stuur heb ik het morgen gewoon als euro's op mijn rekening hoor. Zie niet in waarom een goed doel (dus stichting) zoiets niet voor elkaar zou kunnen krijgen.
De prijs staat ondertussen al weer bijna op het dubbele als 2 weken geleden en is alweer hard onderweg om een nieuwe top te zetten... Niet alleen maar de media geloven...
Plasma is mooi! Ik wacht met smart op Solus Plasma zodat ik een Plasma distro heb die makkelijk te installeren is met full disk (of home dir) encryption (in tegenstelling to Arch) en die volledig rolling is (in tegenstelling tot Ubuntu).
Geweldig! Ik zit ook met S.M.A.R.T. te wachten op een full disk encryption die volledig rolling is...
ZUCHT!
Nee, de distro doet aan rolling releases.
Specific
Measurable
Attainable
Relevant
Timely

?
Self-Monitoring, Analysis, and Reporting Technology? :+
Wel een mooie zaak dat geld uit het niets (...) nu als echte centjes wat goed doet ;-)
Is niet zo dat geld uit het niets.......heel veel energie heeft gekost ?
Ja het zal wel wat energie hebben gekost, maar is dat meer of minder dan wanneer er 50 miljoen ergens anders vandaan was gekomen?
Ik denk dat we met zijn allen de donateur dankbaar moeten zijn.
Dat verhaal van het witwassen van criminele inkomsten is een mooi verhaal van uit de bestaande financiële wereld en natuurlijk niet geheel onwaar maar het overgrote deel van de criminele inkomsten worden geherinvesteerd in de business dan wel witgewassen via deze zelfde financiële wereld. Er is maar weinig dat echt de moeite waard is voor de crimineel die even een paar miljoen wil wassen met bitcoins het is vrij lastig om even dat soort bedragen om te zetten in coins en nog veel lastiger om er weer regulier geld van te maken.
Om die reden is het verhaal dat bitcoins de oplossing zijn voor het witwassen van criminele gelden nog al een sterk verhaal dat maar in zeer beperkte mate een kern van waarheid heeft.

En de miljonair die op deze manier een deel van zijn of haar geld deelt is simpel weg niets anders dan iemand die anders ook niet meer weet wat hij zij met al dat geld aan zou moeten. En de kans dat hij/zij op deze manier zijn of haar criminele inkomsten wil witwassen lijkt mer erg sterk immers je hebt erg weinig aan geld dat je weg geeft, ook willen de meeste criminelen liever niet dat mensen er achter komen wie ze zijn en ondanks dat dat lastig is met bitcoins is het roepen van kijk mij eens veel geld hebben een verhoogd risico dat iemand weet te traceren dat jij de geen bent die dat geld heeft.

Al met al lijkt het me daarom heel erg sterk dat het pineapple fonds een manier is van een crimineel om zijn of haar zuurverdiende geld weg te geven in ruil voor een minder bezwaard geweten.
Of je doet gewoon minder negatief over donaties aan goede doelen? Al komt het geld wel uit de criminele wereld, so what, het beland nu toch op een goede plek? Of dit nu een kind was dat op een simpele dinsdag ik weet niet hoeveel bitcoins kocht voor een habbekrats, of een drugs kingpin, het gaat erom dat de goede doelen waar de mensen om geven gesteund worden en deze donatie helpt enorm. Als je het per se als iets crimineels wilt zien, gebruik dan het Robin Hood voorbeeld, stelen van de rijken om te geven aan de armen.

[Reactie gewijzigd door Great-Force op 20 februari 2018 10:04]

Nouja so what, als je er meer schade dan goed mee doet is dat geen troost. Of is het opeens ook iets om toe te juigen en te aplaudiceren als ik de begrafenis van je moeder financieer na haar te hebben ontvoert, verminkt en vermoord?
Het gaat hier om het steunen van een goed doel, in dit geval de opensource ontwikkeling van KDE waar vele duizenden mensen plezier van hebben en niet om de begravenis van een individu (sowieso is het niet netjes om "je moeder" als voorbeeld te noemen). Tuurlijk, in de onderwereld zijn onschuldige mensen soms ook het slachtoffer van drugshandel of andere praktijken, maar daar kun je als ontvanger van het geld toch niets aan doen? Wat wilde je dat de ontwikkelaars doen? Uit moraal het geld afwijzen omdat het heel misschien (niet te bewijzen) van een criminele organisatie komt? Dan mag je ook gelijk elke donateur van het Rode Kruis, Stichting Dierenlot, Serious Request, etc, een background check geven, omdat het contant geld wat in de collectebus is gedoneerd heel misschien afkomstig is uit iets illegaals (want: contant geld + collectebus = niet te traceren en ideale witwas methode). Zo'n donatie wordt wel door iedereen geaccepteerd, maar een grote bitcoin donatie wordt door sommigen niet geaccepteerd? Terwijl in beide gevallen net zo veel schade aangericht kan zijn met criminele praktijken.
in de onderwereld zijn onschuldige mensen soms ook het slachtoffer van drugshandel of andere praktijken, maar daar kun je als ontvanger van het geld toch niets aan doen?
De reactie waarop ik reageerde ging daar helemaal niet over, die ging erover dat we niet moeten zeuren en negatief doen omdat het een robin hood situatie is (niet mijn woorden). Dat is gewoon een complete misrepresentatie van wat er daadwerkelijk aan de hand is, we hebben geen idee hoe diegene aan het geld gekomen is. aannemen dat het te vergelijken is met robin hood is nog veel onwaarschijnlijker dan de aannamen dat het geld uit criminele circuits is gewonnen. Robin hood gaf terug aan de armen, als het een drugs kingpin is buit deze de armen juist uit. leuk dat er dan een software project mee gesponsored wordt, en ook niks mis mee zolang we niets conclusiefs hebben, maar als blijkt dat het een drugsbaron is verwacht ik wel dat die goede doelen zelf geld doorsluizen naar doelen die gaan over drugsverslaving en andere gevolgen van de economie achter de donatie.
Uit moraal het geld afwijzen omdat het heel misschien (niet te bewijzen) van een criminele organisatie komt?
mooie strooiman argumentaties, ik heb niks gezegt wat ook maar enigzins in de buurt kwam daarvan.

[Reactie gewijzigd door t link op 21 februari 2018 00:10]

Maar dat kan toch met al het geld, de valutavorm doet er toch helemaal niet toe? Iemand die zoveel geld aan goede doelen schenkt klinkt niet als een doorsnee crimineel, of het moet een reïncarnatie van Robin Hood zijn.

Edit: maar als je het even had gelezen dan had je gezien dat hij heeft verteld hoe hij aan de BTC is gekomen:
Who are you, and why?

Sometime around the early days of bitcoin, I saw the promise of decentralized money and decided to mine/buy/trade some magical internet tokens. The expectation shattering returns of bitcoin over many years has lead to an amount far more than I can spend.

What do you do when you have more money than you can ever possibly spend? Donating most of it to charity is what I'm doing. For reference, The Pineapple Fund is bigger than the entire market cap of bitcoin when I got in, and one of the richest 250 bitcoin addresses today.
Mooie aan blockchain is natuurlijk dat iedereen kan zien wanneer je die coins hebt gekregen.

[Reactie gewijzigd door terracide op 19 februari 2018 16:29]

Uitgaan van een stereotype crimineel is denk ik je grootste fout. de meeste grote criminelen zijn zoals jij en ik, maar dan met een extreem duistere kant. anders waren ze al lang door de mand gevallen.
Ik zou op de blockchain waar het geld vandaan komt om te verifiëren of jij gelijk hebt, inkomende bitcoins op zijn adres zijn te tracken :)
Wat je doet? Uitgeven natuurlijk. Geld is er dan inmiddels toch al. Liever dat t wordt besteed aan n goed doel dan een misdrijf.

Je punt is pas interessant wanneer mensen doelbewust slachtoffer worden om een goed doel te steunen.
Als hij zulke hoeveelheden bitcoins bezit dan is hij ongetwijfeld een bitcoiner miner geweest in 2010. En dan heeft hij nog het geduld gehad om zulke hoeveelheden te hodlen tot nu.

[Reactie gewijzigd door biglia op 19 februari 2018 19:39]

Leuk bedacht maar als je de goede doelen lijst bekijkt dan zie je dat er aardig wat geld naar kinderen gaat. Om maar een voorbeeld te geven: https://justiceandcare.org/nl/home/
Wat is je punt? De organisatie die je aanhaalt stelt als doel om slachtoffers van slavernij te bevrijden, lijkt me een van de betere goede doelen...

On-topic: erg mooi om te zien dat iemand zoveel goede doelen kan en wil steunen, en dat met bedragen die ook echt verschil maken.
Het punt is dat het nogal onlogisch is om geld dat verdiend is door kinderarbeid te besteden ten bate van slachtoffers van kinderarbeid. M.a.w. erikieperikie heeft nogal een rare gedachtengang...