Gerucht: Samsung Galaxy S9 en S9+ worden duurder dan S8 en S8+

De Duitse site WinFuture claimt dat de Samsung Galaxy S9 en S9+ ongeveer honderd euro duurder worden dan hun voorgangers. In het Verenigd Koninkrijk ligt de prijsverhoging op 50 pond, zo claimde een Britse techsite onlangs.

Winfuture meldt 'op basis van informatie uit Scandinavië' dat de prijs 100 euro hoger ligt dan tot nu toe. Daarnaast heeft de site informatie over de toestellen gepubliceerd, die eerder vrijgekomen details ondersteunt. TechRadar publiceerde onlangs informatie van een eigen bron die stelde dat de prijs voor de S9 zou neerkomen op 739 pond, wat omgerekend 833 euro is. De S8 was bij release in de Benelux 799 euro.

Het was al bekend dat Samsung met zijn nieuwe toestellen nadruk zou leggen op de camera. De grotere S9+ zal worden voorzien van een dubbele twaalfmegapixelcamera aan de achterkant. Beide toestellen kunnen gebruikmaken van een lens met een variabel diafragma. De site herhaalt informatie die al eerder naar buiten was gekomen en waaruit bleek dat het om f/1.5 en f/2.4 gaat. De achtmegapixel-frontcamera heeft een diafragma van f/1.7. Er gingen al eerder geruchten over een superslowmotion-functie, volgens WinFuture gaat het daarbij om opnames met 960fps.

De schermresoluties komen neer op 1440x2960 pixels, waarbij de 9+ een diagonaal heeft van 6,2" ten opzichte van de 5,8" van de S9. In Europa zijn de toestellen voorzien van een Exynos 9810-soc met vier kernen op 2,9GHz en de overige vier kernen op 1,9GHz. Het geheugen van de S9 is 4GB, terwijl het grotere Plus-model beschikt over 6GB. Een ander verschil is er bij accucapaciteit, die respectievelijke 3000 en 3500mAh is. Het toestel beschikt over een usb-c-aansluiting en ondersteunt draadloos laden. Daarnaast zijn er AKG-stereoluidsprekers aanwezig en zijn de toestellen gecertificeerd met ip68-rating voor waterdichtheid. De opslag bedraagt 64GB.

WinFuture geeft verder informatie over de beschikbare kleuren en schrijft dat deze neerkomen op zwart, paars, blauw en grijs. Die laatste kleur komt waarschijnlijk niet beschikbaar in Europa. Samsung kondigt de telefoons naar alle waarschijnlijkheid komende zondag aan. De fabrikant plaatste vorige week vier teaservideo's over de aankondiging.

Galaxy S9 en S9+Galaxy S9 en S9+Galaxy S9 en S9+Galaxy S9 en S9+Galaxy S9 en S9+Galaxy S9 en S9+

S9+(paars) en S9 (blauw), afbeeldingen via WinFuture

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

19-02-2018 • 15:36

365

Submitter: Anonymoussaurus

Reacties (365)

365
331
228
9
0
0
Wijzig sortering
Wat een geld voor een smartphone, qua specs echt top, maar zoveel geef ik niet meer aan een smartphone uit. Als je de nieuwste techniek wilt hebben betaal je daar natuurlijk voor, maar voor hetzelfde geld heb je een prima notebook, of een heel mooi muziekinstrument, of wat je er dan ook voor koopt :)

Nu is het natuurlijk persoonlijk, maar na jaren gevoelig te zijn geweest voor het nieuwste van het nieuwste met de beste specs ben ik nu prima tevreden met een toestel wat een paar jaar geleden high-end was, voor de basisfuncties die ik gebruik (bankieren, in contact met de wereld blijven, wat simpele foto's en browsen) is dit voor mij goed genoeg.

Een aantal jaar terug werkte ik in een telefoonwinkel, hier zag je zelfs mensen die een nieuw abonnement afsloten om maar het nieuwste toestel te hebben. Het abonnement wat vaak al >€55 was werd dan niet eens gebruikt, puur om een toestel van € 699 af te lossen...
Voor iets wat je continu gebruikt, ultra draagbaar is, je meer werk mee gedaan krijgt, je sociale contacten onderhoudt en mee kan ontspannen vind ik persoonlijk de prijs gerechtvaardigd. Je besteedt maar een fractie van de tijd aan notebook of een muziekinstrument.
Het grappige is echter, de meeste functionaliteit vind je tegenwoordig ook in een telefoon van 400-600 euro. Soms zelfs al voor minder. De enige onderscheidende features zijn dan nog zaken zoals een bezelless scherm.
Camera is vooral veel beter met een duurder model en natuurlijk de hardware.
Er zijn genoeg devices onder de 600 euro met high end specificaties (Nokia 8, oneplus 5t, Samsung S8 etc)
Deze hebben allemaal een uitstekende camera en snelle hardware.
Nou de Nokia 8 camera is toch echt minder als de licht omstandigheden minder zijn dan bijvoorbeeld de S8.

Hardware bij de Nokia 8 is wel goed.
Mooi scherm wat helder kan.
Deze toen geprobeerd toen deze voor 399 (was korte actie bij meerdere internet bedrijven) te koop was
Voor de Nokia 8 word er momenteel gewerkt aan een verbeterde camera-apparatuur ;)
De camera zelf is prima. De app die de camera aanstuurt is slecht. Pak je een andere camera app (die van google bv), foto's worden dan stukken beter.
De camera van de S8(+) is echt fantastisch. Ik zie echt geen verschil met een compact camera. Als je het ding dan in de aanbieding kan kopen en je krijgt er eigenlijk een camera bij dan wordt het opeens erg interessant.

Dat gezegd: de kans dat ik de S9 voor de introductie-prijs ga kopen is zo'n beetje 0%. Ook niet als ik mijn S8+ kwijt zou raken.
Nou de S8/iPhone 8&X en Pixel2 staan toch wel op eenzame hoogte hoor op camera gebied.
De midrange modellen met snelle CPU (zoals de 5t en Nokia8) komen langzaam in de buurt maar zijn er echt nog niet.

Of dat relevant is moet iedereen maar voor zichzelf bepalen.
We konden er 3 jaar geleden ook mee leven, toch?

Ik wil deze best hebben, maar niet voor dit geld. Ik wacht wel een half jaartje tot hij betaalbaar is.
Ja natuurlijk. Ben je van het type wat kan wachten of niet altijd de nieuwste snufjes wil hebben dan zit je in de technologie goed.

Alles wordt altijd goedkoper.
Behalve RAM en videokaarten ^^
Precies, dus ik investeer nog maar wat in Bitcoins :P
High end maar geen flagships samsung Note 8 , nokia 9. Geen 700+ beschikbaar dan is de xiaomi mi mix 2 de beste keuze.

[Reactie gewijzigd door FireSheep op 22 juli 2024 19:40]

Ja maar de S8 was ook best prijzig toen hij uit kwam.
Het beste is gewoon wachten met het kopen tot de prijs daalt.
Anoniem: 1041203 @Johan971120 februari 2018 13:59
Ik heb de Huawei Nexus 6 super telefoon met de nieuwste update van Android 8.1 . Toch wel alweer een jaar of 3 oud
De cameria is veel beter? hardware is beter? ronduit onzin
Betere hardware wordt ook altijd zwaarder belast, die theoretische winst is in de praktijk nihil imho.
Ach ja, de meeste mensen zitten 96 procent van de tijd op facebook, instagram en whatsapp. Is ook stukje wow-factor om het nieuwste in handen te hebben.
ja dat zeg ik ook inderdaad
In hoeverre het in dagelijks gebruik beter is, dat valt inderdaad te bezien. Maar je kunt vanuit een puur technisch/theoretisch perspectief gewoon zien dat de hardware beter is.
Precies, beter, 5% beter is ook beter, maar niet ''veel'' beter zoals degene waar ik op reageerde stelde, zoveel beter dat je er '''veel productiever op kan werken'' lijkt mij een overdreven stelling.
Tja als jij claimt dat bijvoorbeeld de A10 en S11 chips van Apple 5 procent schelen dan is dat jouw mening, maar er kan echt veel verschil zitten in de chips.

Ook bij de S9 zal dat niet anders zijn
ik zei dat 5% ook beter is, niet dat de nieuwe chip maar 5% beter zal zijn.
zeker niet '' veel'' beter is mijn enige claim.
Ik moet nog een midden klasse telefoon vinden die aan de Camera van bv een S8 of een Pixel 2 kan tippen hoor. Dat is zeker geen onzin.
Ik ook, maar degene waar ik op reageerde stelde dat de camera en hardware van de s9 ws ''veel'' beter zal zijn dan die van de s8, wat ik zeer betwijfel, iets beter geloof ik ja, ''veel'' beter niet.
Ja daar stel ik ook nog wel vraagtekens bij. Wellicht dat er nog wel veel verbetering software matig toe te voegen is, zeker als je met dubbele camera's werkt. Het Bokeh effect bijvoorbeeld.
Inderdaad. Geweldig toch dat er voor ieders budget keuze genoeg is.
Zelfs zaken zoals een bezelless scherm zijn niet eens meer onderscheidend. Neem bijvoorbeeld de OnePlus 5T die je voor 499 euro kan bestellen op de OnePlus webshop.
De 5t is niet bezelless maar heeft kleinere bezels dan de normale 5.
De S9 is ook niet bezelless.
Dat zeg ik ook niet :) , de orginele poster haalt dat alleen aan als een van de mogelijke verschillen.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 22 juli 2024 19:40]

Daarom overweeg ik vlak na uitkomen s9 de s8 te kopen. Dat ding is technisch nog steeds geweldig maar zal flink in prijs dalen.
De onderscheidende features zijn merk en design. En je kunt Samsung telefoons "gratis" krijgen bij een abonnement.

Als je voor een telefoon naar een Engelstalige website moet om hem te bestellen haken veel mensen al af.
Is dit niet het geval met alle producten/diensten?
Een BMW kost ook 20K meer dan een B/C klasse en heeft vervolgens maar weinig onderscheidende features.
Behoorlijk wat merk kleding kost ook 3/4 keer zoveel als een normale trui.
De honor 8 bv, best gewaardeerde toestel op amazon.de, maakt ook mooie fotos ;)
"Je besteedt maar een fractie van de tijd aan notebook of een muziekinstrument."
Merkwaardig om dat voor iedereen te bepalen, ik besteed ontzettend veel meer tijd aan mijn instrument dan dat ik ooit op mijn smartphone zou en ga doorbrengen. Oftwel dat is een vrij particuliere mening.
Sowieso, een muziekinstrument behoudt zijn waarde en kun je veel langer gebruik van maken, een viool ofzo.
Ligt er aan wat voor instrument.
Een elektronisch instrument is na een paar jaar niet veel meer waard.
Of het moet er een zijn uit de jaren 80 een Roland Juno bv.
Inderdaad. Ik speel zeker 6 uur per dag op mijn muziekinstrument(en) Zoveel tijd gebruik ik mijn mobiel gelukkig niet.
Uiteraard zijn er uitzonderingen. Maar ik denk dat in het algemeen dit wel klopt.
Een aantal jaar geleden gaf ik je gelijk, maakte ik dat argument zelf ook... maar het verschil tussen opvolgende generaties, én tussen midrange en highend, wordt steeds kleiner. Vrijwel alles wat je noemt geldt ook voor goedkopere modellen.
Natuurlijk kan het nog steeds gerechtvaardigd zijn als je het gewoon heel leuk vindt om met het nieuwste toestel te lopen, of als bepaalde nieuwe functies voor jou echt een groot pluspunt zijn (welke dan? interessant!), maar voor verreweg de meeste mensen zie ik ook niet meer waarom ze nog voor zo'n highend toestel zouden gaan.

Zelf baal ik echter wel van dit nieuws... ik heb namelijk een budget van het werk om een telefoon te 'kopen' en alles wat ik er overheen ga moet ik zelf bijleggen. Nou zijn er zat goede telefoons voor dat budget (dat heb ik immers net zelf verkondigd :+), maar helaas moet ik kiezen uit een beperkte groep toestellen en dat zijn over het algemeen de standaard fabrikanten. Een Nokia zit er niet tussen, laat staan een Xiaomi of zo. Samsung wel, maar de midrange van Samsung is het gewoon niet vind ik. Hetzelfde geldt veelal voor de andere mainstream fabrikanten. Ze worden links en rechts ingehaald door nieuwkomers, maar het lijkt er op dat de gevestigde orde nog teert op het feit dat zij degenen zijn die in alle winkels liggen. Het zou me niks verbazen als ze hun eigen midrange juist daarom een beetje terug houden met net wat mindere specs tegen net wat te veel geld.
Motorola is toch een gevestigd merk zou ik denken? En levert doorgaans prima bang for buck (al zou ik ook eerder Nokia kiezen, maar mijn vrouw is heel erg tevreden met haar Motorola)
Mee eens, maar is iemand bereid om met 800 - 1000 euro op zak te lopen in de vorm van een telefoon die breekt als 'ie goed op het hoekje valt. Toch een hoop geld dat je achteloos in je zak meedraagt.
Ik draag met telefoon nooit in me broekzak, dat is gewoon vragen om problemen en is zonde van het geld als hij daar door stuk gaat.
vreemd, ik draag al meer dan 10 jaar dure telefoons in mijn broekzak en heb nog nooit gemerkt dat dit een probleem veroorzaakt.
ik ben anders wel voorzichtig met mijn duur spul, maar als het in je broekzak dragen 'vragen om problemen' is wil ik hier wel het fijne van weten.

hoe draag jij je telefoon dan mee trouwens?
is een telefoon niet gewoon ontworpen om in de broekzak gedragen te worden?
ik heb anders geen alternatief anders dan hem constant in de hand houden...

zeker als je toestel een half maandloon kost verwacht je toch ietwat kwaliteit, en dat betekend imo dat ie niet zomaar stuk gaat door normaal gebruik (dit verwacht ik zelfs van de goedkopste prul eigenlijk, dus zeker van duur spul), waar hem in je broekzak meedragen imo toch best onder mag vallen.
Ik draag hem gewoon in me jas/jack of rugzak.
Ik ga geen telefoon in me broekzak stoppen die 800 euro kost.
Straks stoot je ergens tegen aan met je broek is je scherm stuk.
Dat is jou mening, ik heb gemiddeld 1 uur screen on time, dat is:
- Reageren op whatsapp buiten kantoortijden (daartussen staat web.whatsap.com gewoon aan)
- Telefoon beantwoorden
- Tijdens het toiletbezoek / elk ander moment dat je begint in te dutten, tweakers.net bezoeken

Dus lijkt mij nogal persoonlijk. Vandaar de Nokia 5 die ik zelf heb (of Moto G serie die ik normaal heb) welke gewoon snel is, gewoon kan Whatsappen, en even browsen en sporadisch een foto'tje maken.

Verder zie ik het nut niet in om een veel duurdere telefoon te kopen, niet alleen door bovenstaand gebruik, maar ook omdat de huidige reeks Qualcomm processoren ook in de lage range snel genoeg is om Android op te draaien (en snel te kunnen browsen, telefoneren, whatsappen, skypen, Slack'en, bankieren, navigeren, netflixen, muziek luisteren (spotify / youtube / etc.) en eventuele smart home objecten mee te besturen).

Het is dan een beetje een i7 vs een i3 vergelijken, wanneer je alleen tweakers.net bezoekt, want laten we eerlijk zijn, de meesten zullen niet zwaar gamen en zien het wellicht meer als mode accessoire om mee te doen met de laatste trend. Ik pas hiervoor en kies iets wat bij mijn gebruik past.

[Reactie gewijzigd door XiniX88 op 22 juli 2024 19:40]

elk ander moment dat je begint in te dutten, tweakers.net bezoeken
Rond dit tijdstip al indutten? ;)
Ik denk als je om 3 uur in de ochtend bent begonnen je best kan inzakken ja.
Al ben je om 11 uur begonnen, als geestelijk/lichamelijk zwaar werk doet.

Elk mens is verschillend. Ik kan 8 uur lang lichamelijk zwaar week doen zonder inkakken, maar na 8 uur geestelijk werk ben ik ka-pot
Dat heb ik ook wel eens.. Gewoon werkdruk.
Goede sales pitch, maar we hebben het hier over een prijsstijging. Een prijsstijging moet je dan ook wel ergens in terug zien. Dat bepaalt de redelijkheid van een stijging. Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat de S9 duurder zal zijn om te produceren en te ontwikkelen dan de S8; evenmin dat je die prijsstijging gerechtvaardigd zult zien door langere software ondersteuning.
Nou dat ligt er maar aan hoeveel tijd je aan een bepaald iets besteed, nu haalde ik een muziekinstrument als voorbeeld aan omdat ik die zelf bespeel, maar hier breng ik toch ook een hoop tijd op door, als ik de tijd verlies kan ik hier ook uren mee bezig zijn, voor mij valt dit ook onder ontspannen en is dit dan ook geen fractie van de tijd, maar dat is dus persoonlijk.

Een smartphone heb ik een overgroot deel van de dag bij me, maar zoals hieronder al wordt aangegeven, een keer ergens tegen aan lopen of laten vallen en de kans is groot dat je toestel van honderden euro's is afgeschreven, dat is het voor mij niet meer waard, de hy

Tuurlijk is die prijs voor jou gerechtvaardigd, maar ik vind het dat zelf niet waard, als ik voor € 250 een toestel kan halen waar ik 2 jaar mee doe en dan nog honderden euro's over heb voor andere leuke dingen die ik ook graag wil hebben/doen, dan is de keuze voor mij snel gemaakt. :p
je meer werk mee gedaan krijgt,
Meer dan wat?
Je besteedt maar een fractie van de tijd aan notebook
Dat is wel heel sterk afhankelijk van iemands persoonlijk situatie en job.

Of je nou grafisch ontwerpen, lasser, tuinier of, zoals mezelf, op de marketingafdeling.
Mijn interface is 90% van de tijd gewoon de klassieke muis, toetsenbord en twee schermen.

Telefoon wordt absoluut steeds nuttiger, maar in termen van pure performance gaat die touch interface het voor mij nooit winnen.
Voor iets wat je continu gebruikt,
Dit vind ik by far de meest interessante discussie als je het hebt over 'de prijs die je betaalt'. Want in termen van quality of life gaan we naar mijn idee (slechts een mening) niet echt de goede kant op met het continu gebruik.
Ik vind dat maar een redenering van niets. Ik kan ook het volgende zeggen: voor iets wat je continue gebruikt, ultra draagbaar is, je meer werk mee gedaan krijgt, je sociale contacten onderhoudt en mee kan ontspannen, kun je vaak ook prima uit de voeten met een toestel van 300 euro.

Zoveel bonusfeatures en kwaliteit die je dagelijks gebruikt geven die ~600 euro extra nou ook weer niet.

*edit* spuit11.. laat maar

[Reactie gewijzigd door DwarV op 22 juli 2024 19:40]

Ja, de meeste dingen waar je over praat kan gewoon op een mooi toestel van 400-500 euro.... maar bij samsung betaal je ook voor de looks.
Gebruik zelf een laptop 12 uur per dag waaronder mijn werk, daarnaast gaat deze wel 3 jaar mee of langer als ik zou willen. Smartphones zijn vaak niet echt te servicen, beginnen na een jaar al een verminderde batterij duur etc te vertonen. Het waar dat het nu relatief veel plek in neemt in iemands lichaam. Maar toch naar verhouding erg duur. Ik zelf heb er er niet voor over. Dat terwijl ik wel 2200 euro voor een laptop over heb.
Precies, een S9 kopen inplaats van de A8 omdat je dan meer ontspannen kan appen. Zo te horen moet Samsung telefoons uitbrengen van €2000, ga ik alvast aandelen kopen.
Dat kan ook met een telefoon die minder dan dat alles kost, dus dat rechtvaardigt voor mij persoonlijk niks... |:(
Maar is het ook zo dat een telefoon van 1000 euro meer werk gedaan krijgt dan een telefoon van 500 euro?
En onderhoud je met een telefoon van 1000 euro beter je sociale contacten dan met een telefoon van 500 euro?

Sterker nog, doet een telefoon van 300 euro niet beide bovenstaande punten evengoed als een telefoon van 1000 euro?
Jazeker doet een toestel van bijna 1000 de Samsung note 8 heeft een s pen kijk maar eens wat filmpjes op yt van de s pen heel iets anders dan een touchbased screen s8+ 5t, nokia 8 etc.

[Reactie gewijzigd door FireSheep op 22 juli 2024 19:40]

8)7
ik heb niets gemind btw

[Reactie gewijzigd door Vlizzjeffrey op 22 juli 2024 19:40]

vind ik persoonlijk de prijs gerechtvaardigd
Niet als je ziet dat diezelfde dingen ook mogelijk zijn met een smartphone die véél minder kost.
Nee want prijs is niet het belangrijkste. Ik ga ook niet prijzen vergelijken en supermarkten afschuimen om het goedkoopste brood te vinden. En ik denk dat dit voor velen geldt. Maar alle begrip voor mensen die dit wel het belangrijkste vinden.
Dit is zo'n slecht argument, niet normaal.
- Je vergelijkt een product van bijna 1000 euro met een brood van 2 euro.
- Brood dat je 2-3x per week moet kopen.
- Je vergelijkt voedsel met elektrisch apparatuur.
- Je vergelijkt de goedkoopste brood met mid-range telefoons.

Maar ik snap je punt wel hoor.
Dit is helemaal geen slecht argument.

Hij bedoelt dat hij gewoon naar de winkel gaat die hij fijn vind, ook al is dat niet de goedkoopste.
Dat geld ook voor dit soort telefoons, je koopt het omdat je weet wat je krijgt, grote groepen betalen daar graag wat voor.

En de vergelijking met brood gaat prima t.o.v een smartphone. Ik koop elk jaar een keer een iPhone maar koop meerdere keren per week wat bij de bakker. Veeg ik al die kosten bij de bakker op een hoop betaal ik meer of in ieder geval het zelfde als een iPhone waardoor vergelijken helemaal zo gek niet is.
Er worden telefoons vergeleken, niet winkels. Daarnaast, dus als de prijzen aan het eind van het jaar ongeveer gelijk zijn, dan kan je het met elkaar vergelijken.
Die redenatie is nieuw voor mij, want ik wist niet dat brood een significante restwaarde heeft na een jaar. 8)7
Nee er wordt een ervaring of gemak vergeleken, de winkels als metafoor voor de keuze vrijheid.
nee, daarom vergelijk je het gemak van 2x per week brood halen met 1x per jaar een telefoon halen. Nog een betere argument. 8)7
En in de praktijk zijn mensen met de mobiele telefoon juist vaak:
- Minder productief, doordat ze continue afgeleid worden door de telefoon.
- Minder sociaal, omdat de contact momenten minder intensief zijn en vaak ook weer opnieuw gehinderd door dezelfde telefoon.
Zo kan jij het stellen..

[Reactie gewijzigd door klaasraak op 22 juli 2024 19:40]

Ach ja, er zijn ook mensen die 200 euro aan een paar schoenen uitgeven, en daar dan 5 paar thuis van hebben staan.
Gelukkig hoef je schoenen niet weg te gooien na een jaar omdat de accu niet vervangen kan worden/het systeem niet meer wordt ondersteunt.

Een betere vergelijking is er zijn ook mensen die betalen liever 2500 euro voor een paar schoenen omdat ze een rood stukje onder de hak hebben zitten dan voor exact hetzelfde paar zonder rood stukje welke maar 400 euro kosten..

Uiteindelijk doe je namelijk precies hetzelfde met een telefoon van 1000 als met eentje van 300 euro.. Letterlijk alle apps werken op beide telefoons.. het enige verschil is dan een iets mooier scherm.. wat meer hertzjes en pixeltjes.. natuurlijk ook op de camera...

Aan de andere kant ga je voor alleen een wat betere camera ook niet meteen een telefoon die 3 keer zoveel kost kopen.. als je mooie foto's wil is een echte camera met optische zoom nog altijd het beste.. en een stuk goedkoper. En die camera's op telefoons van 300 euro zijn ook al helemaal niet zo slecht meer.. goed genoeg om incidenteel wat kiekjes te schieten.

[Reactie gewijzigd door klaasraak op 22 juli 2024 19:40]

Alsof de mensen die schoenen dragen van €200 die dingen langer dan 2 jaar dragen.

Overigens is het repareren van schoenen vaak duurder dan het laten vervangen van een accu.
Als je 10 paar schoenen hebt dan kan je ze best langer dan 2 jaar dragen hoor.. Ligt er ook aan hoe vaak je ze aan doet natuurlijk en hoe je met je spullen omgaat.

Je andere vergelijking slaat ook nergens op, ten eerste ben je waarschijnlijk nog nooit bij een schoenmaker geweest want zo duur zijn die helemaal niet en ten tweede noem je alleen de accu terwijl de rest van het toestel, incl de software na een paar jaar vaak ook af zijn en je het toestel wel in de bak moet gooien kan je op schoenen na 20 jaar nog lopen als je ze goed onderhoud.

Het is maar net wat je er zelf voor over hebt.. Kan je het makkelijk betalen en vindt je het hebben van de beste telefoon erg belangrijk dan zou ik er voor gaan.. daar maken ze die dingen voor. Maar je kan niet beweren dat het essentieel is om te hebben... want zoon nieuwe telefoon doet niks anders dan een van minder dan de helft van die prijs.

[Reactie gewijzigd door klaasraak op 22 juli 2024 19:40]

Toch, ik betaalde 560 voor mijn S8. Die prijzen dalen dus best wel snel.
Ach... Even wachten en eenbeetje goed rondkijken en je betaalt veel minder.... Heb de S8 ook nieuw gekocht voor effectief onder de 550 euro plus daarbij 5 euro extra korting op mijn abonnement (was enkel geldig bij de S8) - dus dat is nog eens 120 euro extra voordeel én 100 euro extra inruil op vorige toestel... Per saldo dus 330 euro betaald ;) (beetje creatief rekenwerk)... Inmiddels alweer half jaartje geleden toen het toestel gemiddeld nog ruim boven de 700 euro was...

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 22 juli 2024 19:40]

Als je een beetje rondkijkt, zijn er nog wel abo's met toestel waar het toestel flink gesponsord wordt. Sowieso hebben ze vaak deals met providers en sommige winkels doen daar nog een scherpje bovenop door extra korting oid. Ik doe meestal elke 2 jaar een nieuwe en hoewel iedereen roept dat een los toestel goedkoper is, zweer ik hierbij. Ja. een los toestel is (misschien) goedkoper als je 'm langer houdt, maar dat zou ik ook gewoon kunnen doen.

Tegenwoordig staat het bedrag dat je voor het toestel uiteindelijk betaalt er gewoon bij, maar ik maakte altijd een spreadsheet om eea na te rekenen (ik ben niet helemaal gek natuurlijk) en dan zie je gewoon dat je flink korting krijgt. Zoveel zelfs dat indertijd mijn S7 Edge goedkoper was dan een Nexus 6P met exact hetzelfde abo. Even terug met de introductie van de Huawei Mate 10Pro kon je zien dat T-Mobile dat ding flink sponsort. Los toestel €750, met abo €564. En dat abo kost sim-only precies hetzelfde.
Wat een geld voor een smartphone, qua specs echt top, maar zoveel geef ik niet meer aan een smartphone uit. Als je de nieuwste techniek wilt hebben betaal je daar natuurlijk voor, maar voor hetzelfde geld heb je een prima notebook, of een heel mooi muziekinstrument, of wat je er dan ook voor koopt :)

Nu is het natuurlijk persoonlijk, maar na jaren gevoelig te zijn geweest voor het nieuwste van het nieuwste met de beste specs ben ik nu prima tevreden met een toestel wat een paar jaar geleden high-end was, voor de basisfuncties die ik gebruik (bankieren, in contact met de wereld blijven, wat simpele foto's en browsen) is dit voor mij goed genoeg.

Een aantal jaar terug werkte ik in een telefoonwinkel, hier zag je zelfs mensen die een nieuw abonnement afsloten om maar het nieuwste toestel te hebben. Het abonnement wat vaak al >€55 was werd dan niet eens gebruikt, puur om een toestel van € 699 af te lossen...
Het is maar net waar je je geld aan uit wil/kan geven. Ik gebruik het dagelijks en verdeel het aankoopbedrag over 2 jaar. Niet iedereen is zo 'gek', en doen er langer mee. Tja het is de Topline en geen Galaxy J5 ofzo, die voor velen ook voldoet. Ook niet iedereen rijdt in een Fiat Panda natuurlijk. :)
Wacht paar maand. S8 gekocht voor 500 euro
Mid-range smartphones worden steeds beter (behalve hun camera) en hebben steeds vaker een betere prijs/kwaliteit. Vooral bij het mid-budget segment, zoals een Xiaomi Redmi Note 5 Pro voor 200 euro.

Maar er zijn miljoenen mensen die graag het nieuwste Galaxy S of nieuwste iPhone willen en daar bereid zijn voor te betalen.
Als echte smartphone gek heb ik tegen mijn principes in vorig jaar de s7 edge gehaald.(terwijl over 2 maand de s8 uit zou komn). Wat een geweldige telefoon voor die prijs. Ik wed dat ik in het dagelijks gebruik geen verschil merk met de aankomende S9.
In tegenstelling tot Apple verlaagd Samsung binnen een jaar gewoon hun prijzen voor de toestellen. En je weet ook meteen de voor en nadelen van de telefoon door alle gebruikers reviews. :)
Als je 1 jaar gebruik maakt van het toestel kost ie €2,28 per dag, als je elke 2 jaar bij een abonnementsverlenging ook een nieuw toestel koopt zit je dus op €1,14 per dag.

Al ben ik het wel met je eens dat telefoons de laatste jaren niet echt veel nieuws toevoegen en dus het "nut" om elke 2 jaar een nieuwe te nemen een beetje weg is (voor mij dan).
Ik heb nu een S7, 2 jaar oud en mag m'n abonnement vernieuwen maar zowel de S8 als de S9 bieden mij niet veel nieuws.
Vingerscanner aan de achterkant lijkt mij ook minder fijn dan aan de voorkant.

Misschien dat ik wel weer een nieuw toestel neem maar dan denk ik dat 't nog een S7 wordt, evt de Edge versie alhoewel ik 't nut daar ook niet van in zie.
De komst van de S9 wacht ik in elk geval af, dat gaat sowieso ook nog iets aan de prijs van de S7 doen.
De één is dolgelukkig met een ultra-goedkope Chinese Stratocaster kloon, de ander wil niet minder dan een originele 1959 Strat met papierwerk erbij....
Gewoon een paar maanden wachten, dan wordt de prijs bij dit soort gadgets honderden euro's goedkoper.
Ik vind het raar dat mensen nu opeens zo veel betalen voor een telefoon. Een 200 euro Android telefoon kan uitvoeren wat een high end Android telefoon kan. Enige wat ik nuttig aan zo high end telefoon vind dat de camera veel beter is en de scherm. Ik zou zo een telefoon halen met een Qualcomm Snapdragon 617 met een IPS scherm en een goede camera met 2GB ram. Enige reden dat mensen nu zoveel betalen voor een high end telefoon is gewoon voor status.
Ik vindt de verbeteringen eigenlijk maar matig. Het is in mijn ogen meer een Samsung Galaxy S8.5, maargoed. Met kleinere verbeteringen is niks mis en het design is in mijn ogen nogsteeds prima, maar waarom dan die 100 euro er op?

Mij had het wel leuk geleken als ze de accu wat groter hadden gemaakt, waarschijnlijk een punt die positief opvalt t.o.v. de concurrentie. Ze hadden niet hoeven te overdrijven, gewoon 500 mAh erbij of iets dergelijks. Dan tikt de S9+ de 4.000 mAh aan, hebben ze weer een mooi getal voor de marketing. Op het moment vind ik de wijzigingen namelijk te gering.

Btw wat ik wel grappig vind, de goedkoopste telefoon met 6GB werkgeheugen ligt momenteel onder de 150 euro. https://www.kimovil.com/en/where-to-buy-doogee-mix Komt de S9 met zijn 4GB, natuurlijk zegt dat niks over de performance van het toestel maar dat een toestel van 140 euro 6GB aan werkgeheugen kan bevatten en een toestel van boven de 800 euro maar 4GB vind ik toch scheef.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 22 juli 2024 19:40]

Geinig dat je dat verschil van RAM aanhaalt, en zo'n toestel indirect vergelijkt met een S9. Waarom dat geinig is? Dat is onder andere waarom die fabrikanten dat doen. Stukje marketing, het valt op omdat het zo hoog is en hoger dan veel Westerse high-end smartphones. Mensen, en vooral leken op dat gebied, zien dat en denken "wow, dat is nog hoger dan *insert name*!"

Het verschil in RAM en de meerwaarde ervan is vooralsnog discutabel. Ik heb toestellen gerecenseerd met 6GB RAM, maar ook met 4GB en ik heb nooit échte serieuze merkbare verschillen gemerkt. Je moet je best doen en aardig wat apps/games open hebben (en houden) staan, wil je de boel helemaal vol gooien vooraleer je het gaat merken. En die specifieke doelgroep zal niet heel groot zijn denk ik.

[Reactie gewijzigd door Luca op 22 juli 2024 19:40]

Anoniem: 716775 19 februari 2018 15:46
Al deze verwijten naar elkaar kom op zeg. Prijzen zijn inderdaad belachelijk, maar stop eens met elkaar 'fanboy' te noemen. Het is gewoon zo dat mensen hiervoor veel willen betalen. Als je dat niet kan of wilt betalen, dan neem je toch een andere telefoon? Ik zie niks ergs aan deze ontwikkeling. Er komt gewoon een prijsklasse bij. Smartphones worden ook beter en sneller. Een middenklasse telefoon zal gelijk presteren aan een high-end telefoon van 1 of 2 jaar geleden. Wat dat betreft hebben wij consumenten echt vrij weinig te klagen. Zolang ze laten zien dat ze die prijs kunnen rechtvaardigen zal er voor mij in ieder geval geen probleem zijn.
Het wordt tijd dat mensen inzien dat niet elke telefoon, net zoals kleding, auto's en huizen, voor iedereen betaalbaar hoeft te zijn. Zolang er maar keuze is die binnen ieders budget past.
Ondanks ik het eens ben met jouw redenering, want zo is het gewoon, wat je niet kan betalen moet je gewoon links laten liggen, er zijn echt genoeg alternatieven (en hele goede ook), is het niet hoe het in de praktijk gebracht wordt.

Er wordt namelijk heel sterk ingespeeld op onze emoties, het wordt niet gebracht als een telefoon, een gadget, oid. Het wordt gebracht als iets dat je nodig hebt in je leven, alsof het een verlengstuk is van jezelf, iets wat ontbreekt en je bent pas compleet als je het hebt. Dit is hoe elk product aan de massa verkocht wordt. Het gaat helemaal niet meer om nodig hebben en functionaliteit. Denk je dat de meeste mensen weten wat een Apple X of Samsung S8 écht allemaal kan?

Ik durf met zekerheid te zeggen dat de meerderheid van de mensen die een X of S8 hebben, deze niet nodig hebben. De populairste apps werken namelijk ook prima op midrange toestelllen die je voor de helft van de prijs kan krijgen: Whattsapp, FaceBook, Twitter, Instagram, browser. Daar heb je echt geen toestel van 1000+ euro voor nodig die net 0.1s sneller een app start. Er is voor veel mensen dus geen enkele meerwaarde aan zo'n toestel, omdat hij niet iets biedt, bij gewoon gebruik, dat een ander toestel niet ook kan.

En daarom kom ik weer terug bij de emotie, als je namelijk rationeel kijkt, dan weet je echt wel, dat je met een goede midranger tussen de 300-500, prima uit de voeten kunt. Maar toch zullen mensen kiezen voor de high end naamsbekendheids toestellen. Om een of andere reden voelt dit goed en vertrouwd. We geloven eerder dat een Samsung van 1000 euro beter is dan een 500 euro Huawei. Terwijl dingen zoals support op Android van Samsung toch nog wat te wensen over laat. Sterker nog, oudere toestellen worden niet meer geupdate. Dus een duur toestel waar je destijds misschien 600-800 euro voor neertelde, wordt door de fabrikant niet meer onderkend. En toch blijven we hiervoor gaan.

Er is zonder twijfel keuze in ieders budget om een passende telefoon te kopen, en anders zou je er gewoon voor moeten sparen, en dan denk ik dat iedereen zich wel een high end toestel kan veroorloven. Maar dit doen we niet. We sparen voor dure apparaten zoals wasmachines, koelkasten, computers. Sparen voor onze huizen en auto's, doen we, vinden we ook gewoon, maar hetzelfde doen we niet voor een telefoon, welke doorgaans duurder is dan een wasmachine of koelkast (grappig genoeg).

Waar komt dit dan toch vandaan? Waarom meten we met zo'n andere maat het belang van een mobiele telefoon, terwijl andere apparaten veel rationeler bekeken worden? En dan blijft er toch echt alleen maar emotie over, maar ook afhankelijkheid. Dankzij social media, is het belang, maar ook de sociale druk, van het hebben van een mobiele telefoon, vele malen groter geworden. We voelen ons "naakt" en niet meer verbonden als we niet iedere 10 minuten op social media kunnen kijken hoe het de rest van wereld vergaat. En daar wordt zo goed op ingespeeld. Je wil een telefoon niet meer hebben, hebt hem nodig.
Maar dat geldt zo'n beetje voor elk product. Er zijn jongeren die sneakers kopen voor 200+ euro. Volkomen absurd voor zo’n product. We staren ons blind op die absolute prijs. Laptops zijn er ook in alle soorten en maten en je hoeft echt niet de surface pro voor 2000+ euro te kopen. Je kunt dadelijk een tweede hands s8 voor een redelijk bedrag kopen, de 2e hands markt floreert. Niks aan de hand.
Ze volgen elkaar en maken steeds meer winst. Er was ooit eens een tijd dat Apple 100-200 euro meer vroeg dan de Samsung Galaxy serie en mede doordat Apple toch aardig wat toestellen verkocht zag je dat andere fabrikanten ,waaronder Samsung elke keer meegingen in de hogere prijzen.

Het mooie is dat Samsung meer kan verdienen per toestel en Apple daarop bij een volgend toestel weer iets meer kan vragen. Zo zullen toestellen steeds duurder worden.

NOTE:

Een 4K TV zoals de Samsung UE43MU6100 ondersteunt gewoon Android Apps met Tizen of zoals Philips met Android. De grap is dat deze TV nog geen 500 euro zijn en uiteindelijk duurder zijn om te produceren dan een smartphone met weliswaar een simcard houder en camera. Een andere vergelijking is een Tablet met Android ,waar alleen de simkaart houder ontbreekt en veel goedkoper is en duurder is dan een smartphone om te maken. We worden gewoon uitgekleed :) en terecht, want we kopen het zelf.

Let wel op want een toestel is gewoon om apps te draaien en dat kan op elk toestel en voor rond de 300 euro heb je gewoon een goed toestel. Ik heb zelf een toestel van 140 euro met 5,5 inch scherm en 4Gb werkgeheugen voor de dochter gekocht en nooit lag en draait perfekt en beter dan de iphone 5 die ze had.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 22 juli 2024 19:40]

Goh, het is gewoon zo dat de 'nieuwe features' de prijs niet meer rechtvaardigen. Je ziet dan ook dat veel mensen gewoon voor mid of zelfs low-end gaan omdat die echt wel voldoen. Dat is dan ook gewoon het gedoe over de prijs: het is zijn geld niet waard voor de meeste mensen. Als je het er aan wil geven, go ahead, maar aanraden dat iemand die telefoon per se moet kopen (zoals vroeger wel werd gedaan), hoeven review sites als ze enige integriteit hebben echt niet te doen.

Elk toestel heeft nadelen, een hoge prijs kan perfect ook als nadeel aanschouwd worden, het is dus goed dat mensen inzien dat een goede afweging van de meerprijs t.o.v. de toegevoegde features wel een belangrijk gegeven is opdat een kapitalistische wereld positieve resultaten neerzet.
Of het "gewoon zo is" betwijfel ik. Er is gewoon markt voor dure luxe spullen die niet iedereen kan betalen.
Natuurlijk is daar een markt voor.
Ik heb ook het geld liggen om maandelijks een nieuwe iPhone X aan te schaffen als het zou moeten.
Ik vind Apple echter geen product voor mij, evenmin als Samsung.

Mijn vrouw en ik lopen met Oneplus rond, voornamelijk vanwege de alert slider en het android eco systeem.
Niet omdat ik een S8 of whatever niet kan betalen, gewoon omdat ik het 2k scherm en de waterdichtheid niet boeiend vind.
Goh, het is gewoon zo dat de 'nieuwe features' de prijs niet meer rechtvaardigen.
Zolang de smartphoneverkopen gelijk blijven of zelfs stijgen voldoet het kennelijk aan een behoeft en wil de consument daar fors voor betalen. Ik vind het overigens niet zo gek dat de high-end toestellen steeds duurder worden. We zitten nu dus rond de 6 inch, 4K scherm, 6GB geheugen etc. Steeds weer ietsje beter en sneller.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180222_03371242

Ze dalen, en dan voornamelijk voor Samsung en Apple, toevallig degenen die hun smartphones buitensporige prijzen meegeven.
Wij leven nu eenmaal in een land waar dit voor elk persoon elke 1 a 2 jaar prima betaalbaar is, zolang je andere dingen maar laat. Het gaat echter mis als je ook nog eens elke dag een pakje sigaretten weg trekt, je de nieuwste tv wilt, ook nog de nieuwste tablet en laptop ernaast en dat allemaal op afbetaling.
Tja, keuzes, keuzes, keuzes. Je kan niet echt alles maar willen hebben. Je geld kan je maar 1x keer uitgeven. Helemaal met je eens dus.
Precies dit, in elke product groep heb je producten die bijna de kwaliteit halen van de product top maar toch goedkoper zijn.

Zo zit de handel in elkaar. Geeft niet, gaat al duizenden jaren zo.
Het is op z'n minst wel opmerkelijk. Dat prijzen stijgen is normaal, maar dit gaat wel erg hard. Aan de andere kant komen er wel steeds nieuwe technieken in telefoons te zitten, dus daar is het deels door te verklaren. En mensen zijn inderdaad bereid om 3x de prijs van een Nintendo Switch voor hun 'WhatsApp machientje" te betalen, dus geef Samsung en Apple eens ongelijk.
En het is wel wat je zegt. Ik heb een Galaxy J5 (prijs laag in de 200) en dat is een prima ding. Op de schermresolutie na in alles ruimschoots beter dan mijn vorige Nexus 5 en dat voor een 100 euro lagere prijs.
Ik weet niet of het normaal is dat de prijzen zo hard stijgen. Je kunt het schuiven op 'maar de techniek wordt steeds beter', maar ik gok (puur speculatief) dat de prijzen tegenwoordig voor een high-end SoC enz net zo hoog is als dat die vroeger was voor een high-end SoC voor die tijd. Dus het lijkt me niet dat het perse die nieuwe technieken zijn, maar ook kijken hoe ver de consument bereid is om te gaan om de nieuwste telefoon in zijn handen te krijgen.
Het valt me op dat sinds de 'zichtbare innovatie' bij smartphones is gestopt, deze alleen maar duurder zijn geworden. Een paar jaar terug had je nog echt veel merkbare innovaties, zoals een twee keer zo snelle processor (wat toen nog enorm veel uitmaakte), scherp scherm ipv pixels tellen en software verbeteringen die de hele ervaring vernieuwden en beter maakten. Fabrikanten experimenteerden meer (zoals Samsung met de beamer-in-je-telefoon en de Note, Sony met de Xperia Play, LG met 3D displays). Tot we op een bepaald punt kwamen dat eigenlijk alle toestellen wel prima waren, de software redelijk uitontwikkeld was en er steeds minder verschil in toestellen kwam te zitten. De enige 'innovatie' van de afgelopen jaren die ik kan noemen is eigenlijk Continuum/Samsung Dex. Toestellen zijn kwalitatief wel een stuk beter geworden, maar er worden weinig innovaties meer gedaan op de mobiele markt. Helaas zijn de flagshipprijzen ook enorm omhooggegaan.

Ik hoop echt dat sommige fabrikanten met nieuwe dingen zullen komen. Zoals Microsoft met zijn Andromeda, Samsung met z'n Foldable Phone (Galaxy X?).

Zelf heb ik mezelf voorgenomen om met dit toestel te blijven doen totdat een bepaalde speler met iets écht gaafs komt. Iets waar iedereen weer helemaal warm van wordt en waardoor designs weer de schop op gaan. Dat je echt zit te wachten op de aankondiging van een fabrikant omdat je weet dat ze met iets gaafs gaan komen ipv een verfijning van vorig jaar. Ik betwijfel of er nog veel gaat gebeuren op smartphone gebied of dat we moeten wachten tot AR ofzo een beetje mainstream wordt, maar ik kan niet wachten :)
Zelf heb ik mezelf voorgenomen om met dit toestel te blijven doen totdat een bepaalde speler met iets écht gaafs komt.
Of hij stuk gaat / kwijt raakt, whichever comes first. :)
Haha precies, maar ik heb wel een telefoon uitgekozen die ik nog kan repareren als ie kapot gaat, de LG V20. :P Laatste flagship met verwisselbare batterij, en makkelijk open te schroeven en dingen te vervangen. We gaan het zien of ik het haal. ;)
De laatste echte flagship met uitneembare batterij is de ultra high end Samsung Note Edge dus niet de gewone Note. Sinds klein half jaartje vervangen voor de note 8.
Euuhm, volgens mij kwam de V20 toch echt een tijdje na de Note Edge uit. :P Een paar jaar zelfs.
Je kan je afvragen of dat dan wel een flagship is.no joking je hebt gelijk.
Laten we eerst kijken wat dit toestel brengt voordat we nu al alles lopen af te branden. Maar mogelijk heeft hij dus toch 2 (vinger) scanners een onder het scherm en een achter (ik kan anders niet voorstellen waarom dit toestel nu 100€ duurder moet zijn, hogere marge maar lagere afzet). Diafragma is leuk maar voor 99% van de mensen compleet onbelangrijk en ik ga er niet van uit dat dit het toestel 100 euro duurder maakt.
Ik hoop niet dat hij een face ID heeft ala apple maakt hem natuurlijk duur door de extra hardware (indien ze de zelfde implementatie in gedachten hadden natuurlijk, dus extra IR grid etc)
Blijft natuurlijk de mogelijkheid dat ze het doen om high-end te blijven (apple prijzen hanteren), dit toestel is niet radicaal anders dan zijn voorganger ook niet qua ontwerp.

Ik moet wel zeggen dat we redelijk ongevoelig zijn geworden voor tech ontwikkelingen:
Wat dacht je van (am)oled, hoge kleurechtheid, helderheid, kleine bezels, gekromde schermen etc, downloadsnelheden, camera's die inmiddels compact camera's vervangen, betere materialen, 'AI' chips (AI blijft een cringe term).
Mja, net zoals er eerst flink werd geexperimenteerd met autos. Autos die eruit zaken als vliegtuigen, gedeeltelijk van hout, plastic of RVS. Varende autos zelfs. De laatste tijd gebeurd er natuurlijk meer, maar de vergelijking lijkt me duidelijk: eerst wordt er veel geexperimenteerd maar de vreemde uithalen ertussen halen het niet.

Niemand zit te wachten op een modulaire telefoon (nou ja, de batterij mag van mij echt wel vervangbaar), of een telefoon met een projector, of een plastic scherm. Als er wat gaat gebeuren zal het niet zo'n vaart meer lopen. Maar inderdaad, misschien is het wachten op een echt nieuwe grote innovatie zoals de electrische auto. Telefoon met brandstofcel blijvoorbeeld :P

[Reactie gewijzigd door uiltje op 22 juli 2024 19:40]

Helemaal mee eens. Ik gebruik momenteel nog steeds mijn HTC 10 en die kan alles wat ik wil, mooi scherm, prima accuduur en geweldig geluid. Sterker nog, ik zou hem nooit in willen ruilen voor een van de nieuwere modellen zonder headphone jack of wat dan ook.
AKG-tuned stereoluidsprekers, geen luidsprekers van AKG zelf, die zijn gewoon door Samsung speciaal voor de S9 gemaakt. Duidelijk verschil.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 22 juli 2024 19:40]

Anoniem: 1037073 @MrFax19 februari 2018 15:49
Niet waar. De stereo speakers in de S9 zijn volledig voor rekening van AKG. Ook de meegeleverde koptelefoon is van AKG.

Daarnaast zijn de lenzen met gekoppelde electronica (w.o. supernsel geheugen voor opslag van de 1000 fps video) in de S9 veel gevanceerder en duurder dan die in die van de concurrentie.
Als het bij de S8 hetzelfde is dan zijn het geen AKG-oordopjes maar alleen AKG-tuned oordopjes. Als jij een artikel hebt waarin staat dat het dit keer inderdaad echte AKG oordopjes zijn dan zou ik dat graag willen zien. :P

https://www.samsung.com/u...akg--gray-eo-ig955bsegus/

Dit zijn toch echt gewoon oordopjes gemaakt in een Samsung fabriek en geen AKG fabriek.(De prijs is trouwens overdreven hoog, je kan dezelfde oordopjes voor 13 euro op Amazon krijgen).

[Reactie gewijzigd door MrFax op 22 juli 2024 19:40]

Anoniem: 1037073 @MrFax19 februari 2018 17:51
De AKG fabriek is een Samsung fabriek. AKG = Samsung.
Niet direct nee. AKG gebruikt gewoon nog steeds fabrieken van voordat ze overgenomen zijn.
Anoniem: 1037073 @MrFax19 februari 2018 22:39
Ja maar die zijn niet meer van AKG maar van Samsung.
Niet helemaal omdat AKG een subsidiary is van Samsung, en dus (nog) niet in Samsung zelf is gestopt, wat ze denk ik ook niet gaan doen. AKG is van Samsung, maar AKG heeft nog steeds zijn eigen divisie voor audio apparatuur. Je kan die Samsung oordopjes die bij de S8 zitten niet vergelijken met echte audioapparatuur van AKG.

Het is niet voor niets dat Samsung zegt AKG TUNED oordopjes en niet AKG oordopjes, omdat ze niet door de AKG divisie en expertise gemaakt worden, alleen getuned door het personeel daar.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 22 juli 2024 19:40]

Dit zijn toch echt gewoon oordopjes gemaakt in een Samsung fabriek en geen AKG fabriek.
Zolang AKG een onderdeel is van Samsung Electronics, zullen alle AKG-producten in een soort van 'Samsung fabriek' gemaakt worden.
Had HTC ook niet een dergelijke overeenkomst met Beats Audio ten tijde van de Sensation XL/XE?
HTC had net voor de aankondiging van die telefoons Beats overgenomen inderdaad.
Bij mijn Note8 zitten oortjes van AKG ofwel van Samsung. Dan zou je denken als je er niet zoveel verstand van heb dan die oortjes beter zijn. Heb ff geluisterd, maar het lijkt wel of die oortjes van Samsung zelf meer bass hebben en minder hogere tonen. Maar ik kan het mis hebben hoor haha 8)7

De Note8 was/is duurder dan de S8 en ook S8+?? Betekend dit dan dat de Note9 dus nog duurder word als je het vergelijkt met nu? |:(
Oordopjes is sowieso een lastig terrein, aangezien de pasvorm bij IEM's misschien nog wel belangrijker is dan de eigenlijke kwaliteit. Als ze in jouw oor toevallig wat losjes zitten sluiten ze niet meer af en ben je zowel de bas als de helderheid in het hoog kwijt. Heb ze zelf overigens nog nooit beluisterd dus ik heb geen idee of het wel fatsoenlijke dopjes zijn, maar AKG kan dat zeker wel maken.
Ja dat is waar. Klopt, daar had ik even niet bij stil gestaan. Moet zeggen dat ik ze maar kort geprobeerd heb en ik ben nogal wel te kieskeurig. Als oortjes qua geluid niet voldoet aan wat ik wil: een goede bass (voor metal en rock) en niet te scherpe hogere tonen. Maar zoiets zullen meer mensen wel hebben haha. Ja das waar
De oortjes van de S8/Note8 zijn van Samsung, tuned by AKG.
https://youtu.be/W_J2dCDl_tg

Ik vind de bass ook matig, maar goed ik heb een IE80, andere niveau.

[Reactie gewijzigd door Luinwethion op 22 juli 2024 19:40]

Ja dat dacht ik al. Bestaat er ook een woord voor iets wat niet getuned is, untuned ofzo? Heb wel kort geluisterd, maar het leeg echt wel of de normale Samsung oortjes meer bass hebben. Ik vind het best wel dubbel, soort van: oortjes zijn van Samsung en getuned door AKG, maar AKG is ook weer van Samsung, toch?

Ik hou niet echt van dance of dat soort muziek met veel bass. Maar ik vind bass met oortjes, hoofdtelefoons en speakers belangrijk bij Rock en Metal. Dat maakt het voor mij helemaal compleet! :*)
De Sennheiser IE80 oortjes, ik zocht eens op en ja zeker een andere niveau. Naast een goede bedrade koptelefoon heb ik ook nog een Bluetooth koptelefoon van de Action haha voor €15. Koptelefoon is natuurlijk anders, maar het leek ff toen ik kort die AKG oortjes in mijn oren had of die koptelefoon van de Action nog beter geluid had dan niet oortjes 8)7
Samsung is ook de eigenaar van AKG, dus het zal niet ver van de waarheid zitten.
Anoniem: 1037073 @MrFax19 februari 2018 17:53
Bron?
Het lijkt er op dat fabrikanten de markt aan het uitproberen zijn. Hoe hoog kunnen ze de prijzen opschroeven, totdat klanten het niet meer kopen? €100 is op de huidige prijzen niet een HEEL erg hoge stijging, maar op een gegeven moment moeten we gewoon stemmen met onze portemonnee. Het is echt van de zotte dat we ondertussen met telefoons van ±€1000 (en zelfs er boven) zitten.
Je moet telefoons, zeker de topmodellen, dan ook niet kopen als ze net uit zijn (tenzij je toch geld zat hebt en een paar 100 euro verschil je niet interesseren). Het topmodel van 1 of 2 jaar geleden is tegenwoordig nog een prima keus, zeker als je niet meegaat in die software update dwangneurose die sommigen hier lijken te hebben.
Een Samsung of Sony moet je direct in het begin aanschaffen of ongeveer 3 maanden wachten met kopen.

Waarom?
Beide merken geven bij pre-orders vaak spullen weg met een winkelwaarde van €100-250,-. Niet iedereen vind die meegeleverde VR bril, draadloze lader, SD kaart of hoofdtelefoon interessant om te houden, maar via V&A kun je in ieder geval een gedeelte van je aankoopbedrag weer terug krijgen.

Een smartphone bij de release aanschaffen heeft zeer zeker voordelen, maar bedenk goed bij welk merk je dat doet.
Anoniem: 890159 @Kiswum19 februari 2018 19:11
Meestal worden de marktplaatsen overspoeld met die spullen die je erbij krijgt, daar krijg je nooit de waardedaling van 1 a 2 jaar voor. En pre-orderen vind ik te gevaarlijk, voor je het weet valt het toestel enorm tegen of zit je met zo'n Note geval waar de fabrikant het toestel achteraf actief saboteert.
Ik heb meerdere keren meegedaan met zo'n actie en daarbij kreeg ik ongeveer 50% van de webshop waarde en dus rond de €150 voor een Sony headset.

Je opmerking over de Note slaat eigenlijk nergens op, want mensen kregen een volledige 100% refund van Samsung, ongeacht de staat van het toestel.
Anoniem: 890159 @Kiswum19 februari 2018 19:59
De optie "Note houden" zat er anders niet bij, dan moest je al actief alle updates gaan blokkeren.
De note 8 met s pen is het wel waard 900+ introprijs . ik heb een s8+ gehad en die is het geld weer niet waard. De note serie is een hele andere leageu dan de gewoon vinger based touchscreen. Veel mensen denken dat de spen een gewoon aanrakpennetjec is maar dat is het niet.

[Reactie gewijzigd door FireSheep op 22 juli 2024 19:40]

Het lijkt er op dat fabrikanten de markt aan het uitproberen zijn. Hoe hoog kunnen ze de prijzen opschroeven,
Wees blij dat het niet omgekeerd gaat. Nog riant veel meer vragen en zakken met de prijs totdat de gewenste omzet bereikt wordt. Dan heb je alvast de winst van de hebberige enthousiastelingen.
Veel geld blijft het toch.
Dit is wel een beetje open deur intrappen, niet?
Nou, dat weet ik zo net nog niet.

Ik vind het nogal apart dat een toestel ieder jaar een significante hoeveelheid duurder wordt dan z'n voorganger, terwijl de hoeveelheid functionaliteit absoluut niet met de prijs mee gaat.
Tja de verkochte hoeveelheden mobiele telefoons groeien niet (hard) meer, en de aandeelhouders willen natuurlijk wel meer geld zien. Dan is dus de oplossing meer geld vragen. En dat lukt (vooral Apple) vooralsnog best goed, met een ASP van $796 (!).
Torenhoge prijs, wat ik enigszins belachelijk vind. Dit is de "tock" in de tick-tock van Samsung, dus relatief weinig vernieuwing waarvoor ik geen prijsverhoging had verwacht.

Toch wordt de S9 mijn nieuwe daily driver. De specs, en voornamelijk de nieuwe camera, beloven ongelofelijk goed te zijn. Zeker een upgrade van m'n huidige S6 Edgje.

Meerprijs waard ten opzichte van de S8? Waarschijnlijk niet... Het nieuwste speeltje? Dat zeker wel 8)7
Ik wacht nog even de reviews af van het toestel. Mochten deze positief zijn dan staat de S9 op het verlanglijstje (ook al is de S8 goedkoper te krijgen) als vervanger van mijn S6. Voor mij zijn er bij de concurrenten niet echt modellen bij die naar mijn smaak zijn (het design van een smartphone is en blijft toch een kwestie van smaak).

Je laatste regel schaar ik me ook achter O-)

[Reactie gewijzigd door Gismo1979 op 22 juli 2024 19:40]

Waneer hebben ze dan een tick gemaakt ?
Is elke keer op dat opzicht weinig verandering.
De enige manier om die prijzen af te straffen is, niet kopen.
Een Samsung S5 vind ik kwa performance en features ook nog prima draaien. Tweede hands heb je ze voor 100-150 euro, factory reset, LineageOS er op, en het draait perfect. (Sowieso zou Samsung ook eens wat developers op LineageOS moeten zetten, zonder LineageOS support voor de S8 en S9, wil ik zo'n mobiel niet eens.)
Ik heb zelf een paar Samsung telefoons gehad, maar ik loop telkens tegen het slechte updatebeleid aan en touchwiz wat verschrikkelijk werkt, en ze ondersteunen developers die roms willen maken totaal niet dus valt er weinig tegen te doen.
Als ik nu in de PW kijk, dan staat de S8 op één met 507,39 (min bijna 300 euro in 1 jaar) en de S7 op drie voor 365 euro (ooit 699). Zelfs de S7 is een goede middenvelder nu, mits hij softwarematig ondersteunt wordt. Hij heeft features die de toestellen erna niet hebben, zoals een vlak scherm, FPS aan de voorkant, etc. Ook zijn de nieuwe toestellen er niet of nauwelijks op vooruit gegaan in accucapaciteit en qua design hangt Samsung sinds de S6 (2015) al dezelfde filosofie aan. Wat mij betreft mag de breekbaarheidshype wel voorbij zijn.
Op een S7 kan je nog gewoon Oreo verwachten tevens dus zeker mooi toestel voor die prijs.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.