Afbeeldingen tonen voorkant van Samsung Galaxy S9 en S9+

Telecomjournalist Evan Blass heeft afbeeldingen online gezet van de voorkant van de Samsung Galaxy S9 en de S9+. Volgens hem krijgt de grote uitvoering 6GB ram en 128GB opslagruimte, terwijl het kleine model is voorzien van 4GB ram en 64GB flashopslag.

Blass, bekend van zijn Twitter-account @evleaks, toont de Samsung Galaxy S9 en S9+ in een artikel op VentureBeat. De journalist schrijft dat het toestel in de VS en China wordt uitgerust met de Qualcomm Snapdragon 845-soc, terwijl de rest van de wereld een versie met de Exynos 9810-soc krijgt. Samsung kondigde die chip begin januari aan.

De Galaxy S9 lijkt bredere bezels aan de zijkanten te hebben dan voorganger S8. Dat blijkt uit berekeningen van Tweakers op basis van de afbeeldingen. Bij de S9+ zijn de bezels aan de zijkanten juist iets kleiner. Bij beide toestellen zijn de bezels aan de boven- en onderkant kleiner dan bij de voorgangers.

Volgens Blass krijgt het toestel een functie waarbij de camera automatisch op zal nemen in een 480fps-modus bij een 720p-resolutie, als er snelle bewegingen worden gedetecteerd. Beide telefoons krijgen een 12-megapixelcamera met een variabel diafragma, dat mechanisch wisselt tussen f/2.4 en f/1.5. De S9+ krijgt een dubbele camera, maar de tweede camera heeft een vast diafragma.

Hoewel er geen afbeeldingen van de achterkant zijn, zegt Blass dat alles verticaal is geschikt. Bij de S9+ zitten de dubbele camera's dus onder elkaar en de vingerafdrukscanner zit helemaal onderaan. Aan de voorkant van de toestellen zit een 8-megapixelcamera en aan de onderkant zouden stereospeakers zitten.

Op de renders is de datum 16 maart te zien, het toestel is waarschijnlijk vanaf dan te koop. Samsung maakte donderdag bekend dat de Galaxy S9 en S9+ op 26 februari aangekondigd worden. Daarbij liet het merk al doorschemeren dat de nadruk op de camera zal liggen.

Vermoedelijke specs S9 S9 S8 S9+ S8+
Lengte 146,3x69,2mm 148,9x68,1mm 156,3x72,8mm 159,5x73,4mm
Relatieve schermgrootte
Bezels boven-onderkant
Bezels zijkanten
84,3%
13,8mm
4,7mm
84,2%
16,4mm
3,7mm
85,7%
14,7mm
3,9mm
83,3%
17,9mm
4,5mm
Scherm 5,8", 18,5:9
2960x1440px, oled
5,8", 18,5:9
2960x1440px, oled
6,2", 18,5:9
2960x1440px, oled
6,2", 18,5:9
2960x1440px, oled
Geheugen en opslag 4GB
64GB
4GB
64GB
6GB
128GB
4GB
64GB

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

26-01-2018 • 16:39

233 Linkedin

Submitter: AnonymousWP

Reacties (233)

233
211
114
4
0
34
Wijzig sortering
De randen lijken dikker dan de S8.
https://cdn.idealo.com/fo...axy-s8-midnight-black.png

Is dit gezichtbedrog, of is dit gedaan zodat je hem harder op de grond kunt gooien?
Dat lijkt inderdaad zo. Doet me haast denken aan de Pixel 2 XL en dat is geen compliment.

Je opmerking over 'op de grond gooien' is hoe dan ook niet waar. Ookal leg je een 3cm bezel aan de zijkant naast je scherm, dit heeft geen effect. De glasplaat loopt immers over deze bezel heen, waardoor de glasplaat zal breken en je je hele display module zal moeten vervangen voor een heel scherm.
De hele bezel-discussie die nu gaande is, heeft 0% invloed op de breekbaarheid van telefoons.

Edge-schermen zijn overigens wel meer breekbaar dan platte schermen, dus als je op zoek bent naar een telefoon die je 'op de grond kan gooien' dan ben je bij de S8/S9 bij het verkeerde adres.
dus als je op zoek bent naar een telefoon die je 'op de grond kan gooien' dan ben je bij de S8/S9 bij het verkeerde adres
dan heb ik een leuk adresje: de Blackview BV 8000 pro
https://www.youtube.com/watch?v=Gzkb-P_Py7g
(in het Italiaans, maar de beelden spreken voor zich 8)7 |:( 8-) )
Inderdaad, erg vreemd. Ik heb vorig jaar de Galaxy S8 gekocht en na het uitschakelen van wat overbodige functies heb ik nooit last gehad van de gekromde schermranden. Persoonlijk vind ik het uiterlijk van de Galaxy S8 mooier, dan wat ik op deze renders zie. Mogelijk is dat in de praktijk anders.
Nu Bixbie nog uitschakelen en ik houd een feestje..
Bixby kun je uitschakelen, dus dat feestje kun je nu ook al houden.
Hoe is Bixby uit te schakelen?
https://www.androidcentral.com/how-completely-disable-bixby :)
Hele tijd terug de button disabled, Bixby heeft nooit meer iets van zich laten horen.
Ik gebruik hiervoor "PDP Engine V1" app. Te downloaden in de play store.
Rooten en verwijderen 😎
Ja maar die komt soms terug bij mij.
Met BK Disabler en BX actions kun je Bixby uitschakelen, en vervolgens de knop voor andere dingen gebruiken. Door dubbelklik en lang ingedrukt houden ook nog voor meerdere functies.
Root is niet nodig.
Ik denk dat je gelijk hebt ja. Ik pakte mijn S8+ er even bij en hield hem naast de afbeelding en zoomde even tot ze even groot waren. Ze zijn dikker.
Zou goed kunnen dat de bezels breder zijn. Mogelijk zelfde verhaal als met curved tv's; laten zien dat je het kan maken, terwijl het niets toevoegt en niemand erop zit te wachten, om het vervolgens weer van de markt te halen.

Nu komt men er wellicht eindelijk achter dat dunne bezels alleen maar irritant zijn bij het vasthouden van het toestel. Ze hebben laten zien dat ze het kunnen, dus nu gewoon weer terug naar een praktische bezel.
Jammer, geen vingerafdrukscanner onder het scherm dus. Gemiste kans.
Hoezo is dit een gemiste kans? Denk dat hier best onderzoek naar is gedaan. Achterkant van het toestel is echt een 100x logischere plek voor een scanner i.m.h.o. :)

[Reactie gewijzigd door FlyLight3r op 26 januari 2018 16:43]

Ik denk dat heel veel mensen het met je oneens zijn. Ik zou zelf echt geen mobiel willen met een scanner op de achterkant.

Denk dat het vooral om de tijdsplanning gedaan is, dat het te snel is om het te regelen.

[Reactie gewijzigd door Robbierut4 op 26 januari 2018 16:48]

Er is op dit moment 1 fabrikant die het kan maken (Synaptics), en toonde een demo hiervan op CES (icm een Vivo smartphone). nieuws: Vivo toont smartphone met vingerafdrukscanner achter scherm

De vraag is of dit product:
- In voldoende grote schaal kan worden geproduceerd voor een populair model van Samsung?
- De techniek compatible is met een display van Samsung (het moet een OLED met miniscule 'gaatjes' zijn)?
- Voldoende snel in registratie is, dat Samsung het wil implementeren in een flagship?

Ik vermoed dat het antwoord op alle drie die vragen wel eens 'nee' zou kunnen zijn.
Voldoende snel in registratie is, dat Samsung het wil implementeren in een flagship?
Samsung heeft het gepresteerd om de waardeloze sensor van de Galaxy S5 in dat topmodel uit te brengen dus ik denk dat dat niet bepaald een overweging voor ze is :P (In de praktijk kon je 5x swipen omdat je het steeds niet goed deed volgens het stomme ding). En dit in de tijd dat Apple een geweldig werkende scanner had in zijn 5S.
Op Android-gebied was de vingerafdrukscanner destijds überhaupt niet zo relevant; vrijwel alle concurrentie had toen helemaal niks :+ tegenwoordig is dat natuurlijk wel anders.
Ja dat is waar, maar voor mij was het destijds super belangrijk omdat ik van mijn werk (afgedwongen, via MDM) een paswoord van 8 tekens met hoofdletters, kleine letters, cijfers en leestekens moest gebruiken op mijn telefoon. Ja, elke keer als je je telefoon unlockte.

Daar word je zeer snel gallisch van, kan ik je vertellen :P En dan is zo'n slecht werkende vingerafdrukscanner ook niet bepaald iets waar je afhankelijk van wil zijn. Ik moest me echt inhouden om die S5 niet met hoge snelheid richting muur te laten gaan, en uiteindelijk heb ik hem kunnen ruilen met een collega die graag Android wou voor zijn 5S. Man, wat een verademing.

Maar inderdaad, tegenwoordig is het binnen de Android markt ook wel een standaard functie en toen niet.

Maar ik was destijds gewoon verbaasd dat Samsung zo'n ding in een vlaggeschip model durfde te zetten. Concurrentie of niet, als je iets doet, doe het dan goed zou je zeggen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 26 januari 2018 17:32]

Goddank zijn we inmiddels 4 jaar verder - en is het nu juist weer Apple die de vingerafdrukscanner afschaft terwijl vooral OnePlus een gigantisch snelle scanner in z'n 5T heeft gestopt :+
Ja klopt, en dan heb ik eigenlijk wel veel liever een vingerafdruk scanner. Want soms wil ik mijn telefoon helemaal niet unlocken als er toevallig naar kijk. Die vingerafdrukscanners onder het scherm lijken me echt perfect.
Ik denk dat het toch een kwestie van wennen/goed inleren is. Ik gebruik de S5 met zijn fingerprintscanner nog dagelijks en hij unlock altijd bij de eerste poging. Wat uiteraard niet wil zeggen dat de nieuwere scanners niet een stuk beter zijn.
De reviews op YouTube laten zien dat die scanner van Synaptics qua snelheid gelijk is aan de scanner op de S8 (maar dat komt ook om de scanner van de S8 een van de traagste is). Dus gezien wat Samsung acceptabel vindt, zal snelheid niet het issue zijn.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 26 januari 2018 17:13]

Ik denk niet dat Samsung de S8 een benchmark laat zijn; de snelheid van de concurrentie zal zwaarder wegen.
Volgens mij is die van Synaptics niet heel snel. Ik heb er nog eens een filmpje over gekeken, maar je moet je vinger er toch even een tijdje ophouden. Daarnaast kan een andere om ervoor te kiezen hem niet in de S9 te stoppen, is dat je hem ook lichtelijk door het scherm kan zien.
Als het kon en daardoor een maand langer duurde voor release had Samsung het wel gedaan denk ik, maar met zoveel onzekerheden ga je zo'n feature niet even last-minute in je flagship toestel stoppen.

Blijft een leuke upgrade voor mensen die van een S6/S7 komen maar ik wacht nu gewoon op de S10 (of SX).
Er is op dit moment 1 fabrikant die het kan maken (Synaptics), en toonde een demo hiervan op CES (icm een Vivo smartphone). nieuws: Vivo toont smartphone met vingerafdrukscanner achter scherm

De vraag is of dit product:
- In voldoende grote schaal kan worden geproduceerd voor een populair model van Samsung?
- De techniek compatible is met een display van Samsung (het moet een OLED met miniscule 'gaatjes' zijn)?
- Voldoende snel in registratie is, dat Samsung het wil implementeren in een flagship?

Ik vermoed dat het antwoord op alle drie die vragen wel eens 'nee' zou kunnen zijn.
Bij mijn weten zou die techniek enkel werken met oled omdat deze geen backlight hebben, bij een lcd is het display te dik vanwege de backlight en is het niet mogelijk de vinger te scannen.

De scanner zou in 0.2 seconden moeten scannen, ter vergelijking de oneplus 5t doet het in 0.1.

En de scanner zou omwille van de gebruikte stralingstechniek bijvoorbeeld beter zijn indien je vinger vochtig is,...
Dus deze zou in principe gebruiksvriendelijk moeten zijn.

De reden dat Samsung het waarscheinlijk niet zal gebruiken lijkt me eerder het feit dat Synaptics een akkoord heeft met Oppo en zij dus exclusiviteit gaan krijgen.

Dus we zullen de techniek waarschijnlijk pas eind 2018 zien bij andere smartphones.
Ja daar zijn meningen inderdaad anders over. Ik heb al jaren LG en sinds paar maanden S8. Vind die achterkant scanner zo makkelijk, pak je telefoon op. wijsvinger om telefoon te ondersteunen, die leg je meteen op goede plek en unlocked :)
Ik heb vaak mijn telefoon voor mij liggen op mijn bureau en dan vind ik het wel makkelijk als ik hem niet telkens op hoef te pakken. En pak ik hem wel op dan zit mijn duim op de goede plek om hem te ontgrendelen.
Ik heb hem aan mijn MiBand gekoppeld
Als ik niet in de buurt ben, is hij geblokkeerd
Zolang ik het toestel binnen die paar meter heb, doe ik geen moeite met vingers op een bepaalde plek

Diegene die het grappig denkt te vinden om het toestel op te pakken zonder toestemming, kan zomaar een paar gekneusde vingers oplopen, kwestie van duidelijk maken wat van jou is ...
Diegene die het grappig denkt te vinden om het toestel op te pakken zonder toestemming, kan zomaar een paar gekneusde vingers oplopen, kwestie van duidelijk maken wat van jou is ...
Uiteraard is het heel normaal om iemand te mishandelen omdat iemand je telefoon oppakt...
Want het is ook normaal om zonder reden andermans telefoon op te pakken ?

Als dat is wat jij er uithaalt, is dat helemaal prima
Ik blijf de oplossing van Sony het beste vinden in de aan uit knop. Je drukt hem in en meteen scant die je ving en je bent in je toestel. Sneller en comfortabeler kan niet.
Bij de S7 zet je het toestel gewoon aan met de knop waarmee je ook je vinger scant, zie niet in waarom een knop aan de zijkant sneller is dan aan de voorkant. Voordeel is dat ie ook prima scant als die plat op je bureau/tafel ligt zonder dat je het toestel met je hand tegen moet houden om een knop aan de zijkant in te drukken...

De meeste toestellen kunnen unlocken met de vingerprint sensor, dat hoeft niet specifiek de 'aan/uit' knop te zijn natuurlijk...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 26 januari 2018 18:18]

Eens met de tafel. Aan de andere kant heb ik in die situaties gewoon Google lock aan zodat ik geen scan nodig heb. Maar een telefoon onderweg heb ik nogsteeds vaak in mijn hand en dan is de natuurlijke houding aan de zijkant toch prettiger. Probeer het eens en je bent over.
Bij de S7 zet je het toestel gewoon aan met de knop waarmee je ook je vinger scant, zie niet in waarom een knop aan de zijkant sneller is dan aan de voorkant. Voordeel is dat ie ook prima scant als die plat op je bureau/tafel ligt zonder dat je het toestel met je hand tegen moet houden om een knop aan de zijkant in te drukken...
Als je een probleem hebt met hardware keys, ik wil bijvoorbeeld al jaren lang enkel nog een smartphone als deze on screen buttons heeft.
Heb daarom na een lange tijd terug voor Samsung gekozen(s8), en het zou fijn geweest zijn moest de scanner op de zijkant zitten.

Langs de andere kant heeft Sony ze ook aan de achterkant gezet op 2018 moddelen omdat ze anders geen dunne bezels konden toevoegen.
Sony gaat dat ook niet meer voortzetten.
En ik hoef mijn S7 niet eens op te pakken als ik hem in een vergadering wil unlocken.
Laat staan als hij in de autohouder zit, dan is de achterkant gewoon onbereikbaar.
Bij de LGs kan je double tappen op het scherm en ff snel je pincode in toetsen. Het is dat of dikke bezels voor nu
Want dat is natuurlijk super veilig tijdens het autorijden :+
Ik gebruik Google Lock met de bluetooth van mijn wagen om het 'unlock' probleem op te lossen in de wagen (met mijn S8).
Autoradio, miband en location services.
Allemaal zaken die je naar believen kan instellen

Zo is mijn Miband vrijwel de hele dag in de buurt ( duhh ) in de auto houdt inderdaad BT hem in leven, en thuis ook altijd.
( de Miband ligt snachts aan de lader, of op mijn nachtkastje )
Ik heb al enige tijd een Nexus 5X, waarbij de vingerafdruk gepositioneerd zit onder de camera in het midden en ik zou niet meer anders willen dan deze plek. Ik zou liever geen mobiel hebben met een scanner op de zij of voorkant.

Het is echt veruit de meest logische plek als je een telefoon uit je broekzak haalt. Je pakt hem direct met de wijsvinger op de juiste plek, telefoon ligt direct goed in je hand en het scherm is al ontgrendeld voordat je er naar kijkt.
Dat is inderdaad ook de enige usecase voor de achterkant voor mij. Heb zelf de nexus 5 en de OP3t welke ik beide dagelijks gebruik en blijf de voorkant prettiger vinden: Tijdens meetings, Tijdens het autorijden(denk aan navigatie). Mijn telefoon ligt eigenlijk altijd op tafel als ik bijvoorbeeld muziek luister en dan wil ik hem niet oppakken. Het blijft altijd een usecase ding denk ik.
Ik denk dat heel veel mensen het met je oneens zijn. Ik zou zelf echt geen mobiel willen met een scanner op de achterkant.
Ik weet niet hou jij je telefoon vastpakt met 1 hand ? Ik heb in ieder geval niet de behoefte om direct een vinger/duim op mijn scherm te moeten drukken. Met de scanner op de achterzijde doe ik dat in 1 beweging terwijl ik mijn telefoon stevig vast heb.
Inderdaad, niets handiger dan je duim even op de scanner te leggen.
Als deze dan nog eens helemaal onderaan aan de achterkant komt kan ik dat echt niet handig noemen.

Een touchscreen die een vingerafdruk detecteert is de enige logische evolutie wat mij betreft.

[Reactie gewijzigd door Buzzinga op 27 januari 2018 12:54]

Even los van voorkeur is er een concrete, harde reden waarom de achterkant minder handig is: je kunt niet unlocken als de smartphone op een tafel ligt, zonder deze op te pakken.
Er zijn meer functie om makkelijk te unlocken als die op zn achterkant ligt. Vingerafdruk is niet enige manier. Maar snap dat dat inderdaad niet kan. Maargoed ze zullen vast wel reden voor hebben om hem achterop te zetten en niet meer voorop.

Ik hoopte eigenlijk wel dat het tegenwoordig in het scherm kon ook. Gewoon 1 voor en 1 achter. Klaar ;)
Jawel hoor. Bijvoorbeeld met een pincode :+ of een irisscanner/gezichtsherkenning. Of met een swipe gecombineerd met een veilig bluetooth-apparaat (zoals een smartwatch die je om hebt), een autoradio of je werk-laptop.

Daarnaast zou je je telefoon ook kunnen plaatsen in een stand (evt met wireless charging) die je telefoon direct in een meer werkbare hoek zet van >45 graden. Als deze het toestel aan de onderkant steunt is de vingerafdrukscanner goed bereikbaar.
Wat allemaal dus onhandiger is dan hem gewoon op de voorkant te hebben.
Daar zijn de meningen dus over verdeeld. Apple, toch ook geen kleine speler, is er van overtuigd dat gezichtsherkenning beter is :+

Ikzelf vind een telefoon plat op een bureau liggen sowieso niet handig in gebruik omdat ik het scherm dan niet goed zie. Dan zet ik 'm liever in een stand waardoor ik het scherm wel goed zie en het toestel daadwerkelijk bruikbaar is. Dat je dan ook gelijk het vingerafdrukscannerprobleem oplost is een mooie bijkomstigheid.

Daar tegenover staat dan weer dat in alle andere situaties buiten de 'bureau-situatie', de scanner op de achterkant weer handiger is.
En ook Apple heeft dat mis. Het it is geen mening. In die specifieke situatie, een telefoon plat op een oppervlak, is de allerhandigste manier om te unlocken een vingerafdrukscanner aan de voorkant. Dat is gewoon een feit.

Dat dat voor veel mensen geen super belangrijk scenario is, prima.
Ik vind dat je een extreem beperkte blik hebt op oplossingen voor jouw 'probleem'.
Nee, het is een logische discussie.

Situatie: telefoon op tafel, met geen direct zicht erop.
Vraag: makkelijkste manier om te unlocken?
Antwoord: vingerafdrukscanner op voorkant.

The end. Noem me een unlock manier die handiger is in dat scenario.
Geen actie -> face-recognition of nabijheidssensor van wearable (watch oid).
Waarom zou je je telefoon ontgrendelen als je er toch geen direct zicht op hebt? Je zult hem dan toch moeten verplaatsen :z

Ik vind die hele voor- of achterkant is beter-discussie sowieso nutteloos, net als de vingerafdrukscanner zelf, maar ik ben dan ook zo'n ouderwetse l*l die zijn telefoon gewoon goed in de gaten houdt en beveiliging daarom ook niet nodig vindt :P
Daar zijn de meningen dus over verdeeld. Apple, toch ook geen kleine speler, is er van overtuigd dat gezichtsherkenning beter is :+
Je brengt het als een feit. Voor mij is het verre van zeker. Ik acht de kans groot dat het alleen maar is zodat Cook op het podium zijn oubollige "One more thing" 'grapje' kan maken. Een broodnodig nieuwigheidje om het verschil met de voorganger wat minder klein te maken.

Gezichtsherkenning is misschien een vooruitgang op de huidige vingerafdrukscanner... maar voor wie? De gebruiker? Apple?
Het lijkt een feit te zijn dat Apple dat vind. Mijn eigen mening verschilt van die van Apple.
Apple kreeg de vingerafdrukscanner in het scherm niet op tijd klaar. Verder is de gezichtsscanner zowel onveiliger als trager.
En sinds wanneer schrijft een leverancier voor wat wij als klant het beste moeten vinden?
Niet om te flamen, maar in het geval van Apple: Al een behoorlijk aantal jaar :+
Compleet ander scenario? Het doet totaal niets af aan dat via de voorkant handiger is.
'is'
Nee, dat vind jij. Ik ben nu veel blijer met de Nokia met scanner op de voorkant dan de achterkant, kan je gewoon op je bureau laten liggen om in te loggen, hoe je de telefoon vasthoud, zit je duim al direct bij de scanner.

Het zal gezien full-screen principe eerder functioneel zijn gekozen, de techniek achter het scherm is pas recent echt goed ontwikkeld en ik neem aan dat de S9 al iets langer in ontwikkeling is (en productie) om dit goedwerkend erin te krijgen.

Goed, ik zal ook niet in de doelgroep zitten van de S9 (zal wel tegen de 900 euro zitten), maar bij keuzes van nieuwe telefoon zijn dit wel de kleine dingen die mijn keuze maken.
Ok, secondair ook de aparte camera knop, maar die lijkt na de Lumia's nergens meer op te zitten
Ok, secondair ook de aparte camera knop, maar die lijkt na de Lumia's nergens meer op te zitten
Enigszins offtopic, maar Sony plaatst nog regelmatig een cameraknop op zijn toestellen. De XZ1 en XA1 hebben er bijvoorbeeld eentje.
De S8 heeft de functie dat 2x op de vergrendelknop drukken automatisch de camera opent. Werkt erg snel en fijn. Maakt een extra knop overbodig imo. :)
Al kan je daar dan weer geen foto's mee maken (dan gaat het scherm gewoon weer uit). Verder eens hoor, die hele tweede cameraknop hoeft van mij persoonlijk helemaal niet, maar @SinergyX lijkt het handig te vinden ;)
Klopt, foto's maken kan met de volume-toets.

En idd, ieder zijn voorkeuren. :P
de xcovers van samsung hebben er ook nog altijd eentje
i.m.h.o. (in my honest opinion). Oftewel het was inderdaad als mening geschreven. Maargoed deze de discussie wat prettiger werkt zal altijd 2 kanten hebben :)
Dat stond er volgens mij nog niet ;)
gewijzigd door Lipst3r op 26 januari 2018 16:43
SinergyX - 16:52 Dat betekent dat je er meer dan 10 minuten over gedaan hebt om een reactie te schrijven voor dat de reactie was aangepast? :X :+

[Reactie gewijzigd door MrFax op 26 januari 2018 17:28]

In welk opzicht dan toch? Als je hem uit je zak pakt heb je je duim al waar je scanner voor zou zitten. En daarbij is het hartstikke onhandig als je telefoon op tafel ligt.
Blijft kwestie van gewenning denk ik ;). Ik pak altijd mn telefoon op bij gebruik. Als ik alleen tijd wil zien druk ik onderop het scherm en gaat telefoon aan. Of op knop aan zijkant. :)
alleen zijn ze op de achterkant altijd zo raar geplaatst, altijd bovenin, terwijl mijn vinger aan de achterkant niet verder dan het midden komt zonder te forceren.

ik heb het toch liever aan de voorkant, stukken eenvoudiger naar mijn mening te bereiken. liefst gewoon dat het hele scherm een vingerafdruk scanner is :$ en niet uit maakt waar je hem plaatst ^^
Ik vind de achterkant een 1000x slechtere plek :)
Waarom niet allebei? Hoevaak mijn mobiel wel niet op het bureau ligt......
Allebei kost te veel ruimte in de behuizing. En niemand zit er op te wachten dat er een stuk accu opgeofferd wordt denk ik.
Aangezien mijn telefoon de hele dag op kantoor op zijn draadloze pad ligt op te laden... zou ik een beetje minder accu niet direct erg vinden, maar een vingerafdruk scanner aan de voorkant (heb nu S7) zou ik niet willen missen ;-)
Gelukkig denkt niet elke fabrikant daar zo over en zijn er nog genoeg telefoons met een scanner aan de voorkant voor carkit gebruikers bijvoorbeeld.
Techniek is nog niet klaar, dus waarom reageer je zo?

Edit: is wel klaar

[Reactie gewijzigd door skaars op 26 januari 2018 17:13]

Zijn er niet al telefoons uit dan die scanner onder het scherm hebben? Ben even kwijt welke maar laatst nog 1 voorbij zien komen. Misschien niet 1 die zo massaal verkocht gaat worden als de s9, maar de techniek bestaat en is al klaar om geïmplementeerd te worden.
Ik denk dat je doelt op dit artikel. Gepresenteerd op de CES, met de claim dat het productierijp is. Wat men leert van de geschiedenis is dat productierijpe producten op de CES toch nog even op zich laten wachten. Daarbij moet de S9 al enige tijd productierijp zijn, want het toestel is relatief snel beschikbaar.
Maar je hebt gelijk, de techniek is al wel klaar.

[Reactie gewijzigd door skaars op 26 januari 2018 17:07]

Ja klopt. Maar er staat ook in dat het rijp is voor massaproductie.
Daarnaast was dit op 9 januari, de s9 wordt (verwacht) op 25 februari gepresenteerd. Daar zit al anderhalve maand tussen. Zou mij verbazen als tegen die tijd de Vivo niet ook gepresenteerd wordt voor het 2e persmoment en ze beide op hetzelfde moment te koop zijn.

EDIT, vage zinsconstructie.

[Reactie gewijzigd door Robbierut4 op 26 januari 2018 17:10]

Er is er laatst één aangekondigd op CES en die is dus nog niet op de markt. Daarnaast is dat het eerste concept, dus niet heel raar dat een bedrijf als Samsung dat niet direct in hun flagship stopt.
De eerste scanner voor onder het scherm is ook nog niet zo betrouwbaar en minder snel, Dan maar op de achterkant toch?
Vind ik ook, als dat niet zo is blijf ik bij m'n S8+. Dat zou echt voor mij de enige reden zijn om te upgraden. De camera van de S8 is al goed genoeg vind ik.
Ik zie het voordeel niet zo. Alleen als de vingerafdrukscanner voelbaar zou zijn, dan wel. Dat scheelt tijd als je hem uit je zak haalt.
Bij een inscreen moet je eerst kijken naar het scherm waar de vingerafdrukscanner zit.
Ik betwijfel of de inscreen vingerafdrukscanner nu de holy grail is.
Dan denk ik dat een verbeterde faceid die onder grotere hoeken werkt een betere oplossing is.
De S10 zal deze in het scherm hebben is mijn vermoeden.
Wat nou als het scherm gebarsten is? Je wilt dan alsnog je telefoon met je vinger kunnen unlocken.. de kans is groot dat dit dan niet meer kan, en dat kan met een scanner op de achterkant wel.
Was al langer bekend (dacht ik).. vanaf de note 9 krijgt een toestel de vingerprint onder het glas
Oneens, ik hoop dat dat nooit meer terugkomt op grotere toestellen. Achtekant zoals mn S8+ of, idealer, zijkant zoals bij sony prefereer ik
Of gemist fiasco. Dus goed besluit. Geen zaken die half werken.
Waarom in de VS en China wel Qualcomm en hier niet?
Dat doet Samsung wel vaker. Heeft o.a. maken met de hoeveelheid SOCs die Qualcomm kan produceren, en het geïntegreerde modem. In elk contintent worden namelijk verschillende frequentiebanden gebruikt voor mobiele communicatie.
Heeft o.a. maken met de hoeveelheid SOCs die Qualcomm kan produceren, en het geïntegreerde modem.
Samsung maakt ze, en die maakt ook hun eigen Exynos ;)

Volgens mij heeft het te maken met licentie(deal)s mbt het modem, waardoor Samsung in de USA vermoedelijk een stuk minder kwijt is aan een Qualcomm dan aan een Exynos.
Toch jammer want mods als Xposed worden alleen maar voor Qualcomm versies ontwikkeld. Maar wellicht is er via grijze import eentje te krijgen.

Die frequentiebanden kan geen reden zijn want in de EU worden ook gewoon telefoons verkocht met een Snapdragon 845.
Misschien wil Samsung liever Samsung chips gebruiken? Lijkt me wel, ze maken heel veel belangrijke chips zelf (al zullen de DSP en sofware van de 4G-modem wel ingekochte ontwerpen zijn).
Staat me bij dat Qualcomm een monopolie had op een bepaald type netwerk in de VS, maar ik heb geen idee of dat nog relevant is.
Ja dat is nog steeds relevant. US (en China) hebben nog steeds CDMA support nodig. Exynos modem ondersteunt geen CDMA aangezien de patenten in Qualcomm's bezit zijn.
Het is practischer voor die paar landen snapdragons af te nemen dan elk toestel wereldwijd van CDMA technologie en dus licenties te voorzien.

Op termijn wanneer 3g niet langer relevant is, kan het zijn dat die strategie veranderd.
Toch jammer want mods als Xposed worden alleen maar voor Qualcomm versies ontwikkeld.
Volgens mij wordt Xposed gewoon ontwikkeld voor arm en arm64 en niet specifiek voor Qualcomm.
Heeft denk ik voornamelijk te maken met netwerkdingen en mogelijk belastingen of goedkeuringen.
Ik denk dat Samsung dit doet omdat de Qualcomm chips cdma ondersteunen.
Moet zeggen maar dit is persoonlijk, dat ik de exynos beter vind (kwam van de LG g3 af laatste toestel) en op accu vlak en soepelheid van de software en telefoon werkt het lekker, nadeel is wel geen custom roms maarja.. sinds ik een s7 edge heb, heb ik er geen behoefte meer aan.
Custom Roms ben ik ook mee gekapt, teveel gezeik mee. Maar ik wil wel graag rooten en bijv Xposed draaien en meuk zoals Bixby eraf mikken. En je ziet dat op XDA de Qualcomm versie toch veel beter wordt ondersteund.
logisch ook dat het meer ondersteund wordt de Qualcomm versie is omdat hun tenminste de drivers vrijgeven. Samsung daarin tegen niet en dan zijn de developers meteen niet meer voor de Exynos versie. Ben daar ook tegen. En om de QUALCOMM te halen moet ik weer import kosten betalen schiet ook niet op natuurlijk.

Gemiste kans dit..
Mijn S6 heeft er gisteren nog eentje gekregen.. achterhaald argument..
Wordt hier een beetje simpel van, heb ik tot op heden met mijn toestel geen last van gehad. Heb de update van deze maand al weer binnen.
De Galaxy s6 heb ik gewoon de update van deze maand ontvangen.
In het verleden was het ook wel eens andersom.

Maar het is jammer voor Europa, want imho ben je beter af met een Qualcomm processor. Voor zo'n toestel zijn denk ik betere roms beschikbaar. En laat dat nou een belangrijk argument voor een Android telefoon zijn...
En belangrijk argument voor een hele beperkte niche markt. Op het totaal aantal verkochte toestellen voor Samsung niet interessant genoeg om zich druk over te maken helaas anders zouden ze hun proprietary software (drivers etc) wel vrijgeven.
Gros van de kopers interesseert het geen ruk, die wachten wel op een Samsung ROM.
Is dit het jaar waarin bezels weer (een beetje) terugkomen?
Samsung had toch nog wel kleine bezels zodat ze geen inkeping aan de bovenkant hadden?
Ik bedoel dat randen langs de zijkant van het scherm in deze afbeelding dikker lijken dan die van de S8.
Zijn ze al weg dan?
Doelde op de zijkanten, lijken wat prominenter dan bij de S8.
Jammer dat er verschil tussen de S9 en S9+ is kwa opslag en geheugen...
Hoezo? Ben zelf alleen maar blij dat wanneer een fabrikant je niet richting hun duurdere phablet probeert te sturen.
Dat doen ze dus wel, als je meer opslag wil moet je dus per se de grotere kopen.

De S8 en S8+ zijn afgezien van het formaat hetzelfde, dit hadden ze bij de S9 en S9+ ook moeten doen.
Oh sorry, ben volgesmij blind aan het worden 8)7
Tijd voor een brilletje :)

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 26 januari 2018 20:41]

Je kunt er gewoon een sdcard bij prikken hoor
Dat helpt niet voor het werkgeheugen.
Werkgeheugen zit ook niet snel vol. Je zegt overigens zelf dat je opslag bedoelt. 8)7

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 28 januari 2018 08:34]

Ik snap het nut niet echt van een variabel diafragma...Normaliter stop je een diafragma af om meer scherptediepte te hebben en om een betere optische scherpte aan de randen te krijgen. In fullframe equivalenten is je scherptediepte vlak op f/1.5 op een smartphone volgens mij sowieso vergelijkbaar met f/5.6 of f/8. Tel dan ook nog eens erbij op dat smartphones een groothoek hebben van rond de 26mm, dan is sowieso al alles van voor tot achter scherp tenzij je heel dicht op een onderwerp gaat zitten. Dus ik kan eventjes geen voordeel vinden om f/2.4 te verkiezen boven f/1.5.
De f/1.5 kan geoptimaliseerd zijn voor weinig licht. Als je dan naar f/2.4 gaat kan je scherpere hoeken krijgen. En meer scherptediepte, dat vinden de mensen toch fijn. Uiteindelijk hebben die lensjes nog steeds autofocus.
ik zou zeggen wacht de resultaten dan maar eens af van de cameratests. Ik ben er zelf al van overtuigd dat deze vooruit is gegaan mede door het variabel diafragma.
aan de onderkant zijn stereospeakers te zien
Het is toch geen stereo als het geluid alleen van de onderkant van het toestel komt?
Ik begrijp het ook niet helemaal. Zitten er nou twee speakers in de onderkant; links en rechts? Of een speaker in de onderkant en een speaker in de bovenkant? Of gaat Samsung de earpiece met de onderste luidspreker combineren voor stereo-geluid?

Ik vind het allemaal een beetje onzin trouwens; het enige echte goede stereo-geluid komt van twee front-facing speakers boven en onder het scherm. Dit lijkt niet het geval te zijn.
Ik vind het allemaal een beetje onzin trouwens; het enige echte goede stereo-geluid komt van twee front-facing speakers boven en onder het scherm. Dit lijkt niet het geval te zijn.
Dat hoeft natuurlijk niet. Als je de tweede speaker (in de oor speaker) zo kalibreert dat hij wat harder is dan de onderste geeft dat hetzelfde effect.

Doen wel meer fabrikanten en werkt prima.
Het kan wel, maar dat heeft wel veel impact op het ruimtelijk beeld. Het ligt er ook heel erg aan hoe je het toestel vastpakt, als je met je hand een opening vormt waardoor de onderste speaker ook naar voren richt zorgt dat al snel voor een ander stereobeeld.
het enige echte goede stereo-geluid komt van twee front-facing speakers boven en onder het scherm. Dit lijkt niet het geval te zijn.
Dit dacht ik ook, aangezien je echt naar een scherm kijkt.
Over een maand zullen we het weten :D
Volgens mij is dat niet juist.

Je kan prima stereo geluid hebben vanaf 1 locatie, zo lang het dat maar 2 kanalen zijn.
Je moet de twee kanalen wel apart kunnen onderscheiden met je twee oren. Dat lijkt me moeilijk als ze beide van één punt komen.
Als je de speakers, hoe dicht bij elkaar ook, scheidt d.m.v. de een het linkerkanaal en de ander het rechterkanaal af te laten spelen heb je feitelijk stereo. Het stereo-effect kan beperkt zijn ja :)
Interessant, ben benieuwd of het een echte verandering t.o.v. de s8 is. Weet wel dat de camera in 4k slowmotion super kan gaan filmen mede door de nieuwe exynos processor.

Beetje offtopic:
Heb zelf een s7 edge, merk wel dat sinds ik dit toestel heb eigenlijk geen "upgrade" naar een nieuw toestel hoef omdat het eigenlijk allemaal soepel werkt en niet echt problemen heb dan alle vorigen smartphones. Met name het sloom worden, niet meer compatible zijn met iets of accu capaciteit.
Ik ben persoonlijk heel erg benieuwd naar Samsung Dex en of die Dex Pad ook meerdere resoluties gaat ondersteunen zoals 4k inplaats van alleen fhd.
Jammer dat het geen 'gewone' 16:9 beeldverhouding is. Dit is vooralsnog een trend waar ik niet op zit te wachten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee