Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Fail0verflow toont Linux met KDE Plasma-desktopomgeving op Nintendo Switch

Fail0verflow heeft nieuwe vorderingen geboekt om Linux volledig draaiend op de Nintendo Switch te krijgen. In een video is te zien hoe Debian met KDE Plasma, inclusief touchscreenondersteuning, werkt op de console.

In een video toont fail0verflow hoe hij met Debian en KDE Plasma de Switch kan laten ontwaken met een tik op het scherm. De helderheid van het scherm is in te stellen met de slider en het is mogelijk een pagina te scrollen binnen de browser. Ook werkt invoer van tekst met het virtuele toetsenbord.

Vorige week slaagde fail0verflow erin een bootrom-bug uit te buiten om Linux draaiende te krijgen. De exploit zou werken op alle firmwareversies en de bug is waarschijnlijk alleen te verhelpen als Nintendo gewijzigde Tegra X1-socs in de Switch gaat inbouwen. Details over de hack maakt fail0verflow niet bekend.

Door

Nieuwscoördinator

52 Linkedin Google+

Submitter: ce_dev

Reacties (52)

Wijzig sortering
Wat ik nergens terug lees is dat vandaag de homebrew launcher is vrijgegeven. Heb hem draaiend op me 3.0.0 switch

Bron : https://switchbrew.github.io/nx-hbl/

Ik weet is offtopic .... :)
In een heel ver verleden, ver voor de doorbraak van de smartphones, heb ik een verhaal gelezen over de Nintendo DS. Hierin werd gesuggereerd dat Nintendo er bewust voor had gekozen de DS niet als "game handheld" te positioneren. De schrijver van dit artikel verwachtte dat Nintendo op termijn ook office-applicaties of dergelijke voor de Nintendo DS zou uit gaan brengen. Inmiddels weten we dat dat niet gebeurt is en het succes van de smartphone en tablets maakt het erg onwaarschijnlijk dat dat nog gaat gebeuren. Maar tegen wil en dank van Nintendo zou ik dat voor de Switch noge helemaal niet zo'n rare uitkomst vinden. Als de Switch daar krachtig genoeg voor is kun je hem thuis in het docking station zetten om je monitor, toetsenbord en muis er op aan te sluiten. Zodra je de deur uitgaat trek je het apparaat uit zijn docking station en in de trein kun je, ik noem maart wat, je presentatie nog eventjes doornemen. Wat ik nog mis is de mogelijkheid om het apparaat bij een klant op een beamer aan te sluiten. Voor dat gebruik vind ik EUR 322 helemaal niet veel geld voor een mobiele Linux-machine, als zou ik Android/ChromeOS ook geen vreemde keus vinden.
edit:
Jullie hebben natuurlijk gelijk, Nintendo moet niet willen concurreren met PC-fabrikanten, die kunnen zelf het hoofd nauwelijks boven water houden.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 19 februari 2018 08:56]

Kan je toch net zo goed een Nvidia Shield nemen? Zelfde processor en stuk goedkoper...
De Nvidia Shield ATV heeft dezelfde processor, de tablet echter niet. Is toch lastig meenemen als portable zonder scherm ;)
En toch denk ik niet dat ze dat zullen doen. Ze zouden zich dan op een hele andere markt begeven met heel veel concurrentie. Daar is Nintendo veel te klein voor, en zitten ze niet op te wachten.
Op de lange duur zullen ze dat niet redden. Terwijl ze in de markt van gameconsoles met slechts 2 echte concurrenten goed kunnen overleven door telkens een hele andere strategie te kiezen dan de concurrentie. Echter is het in de markt van tablets zo dat iedereen je binnen no time copieert als je succes hebt met iets vernieuwends.
Zou wellicht kunnen, maar de meeste Android telefoons / tablets kunnen dat in principe ook, en dat gebruikt ook niemand (ik heb zelf nog ergens een MHL stekkertje voor de Galaxy S2 liggen).
Grappig dat je dit voorstelt, er was een gerucht dat de nintendo switch officieel android support zou krijgen via cyanogenmod. Cyanogenmod wou echter niet meewerken.

Ik heb ook gehoord dat voornaamste reden tegen android op de switch schijnt piraterij is. Het zou te makkelijk kunnen zijn om bij de gamecard te kunnen om hem uit te lezen. Daar zou ik wel een oplossing voor weten, namelijk android met een microsd poort uitbrengen op een gamecard, waarvan hij dan opstart, of hem als vm gebruikt. Immers, dat ding heeft maar één gamecard slot. Je kunt dan niet de gamecard vanuit android uitlezen, omdat android dan uitvalt.

Voordeel is ook dat niemand klaagt over het ontbreken van browser of netflix, want dan kan dat allemaal via android. Ikzelf zou dan mijn shield k1 misschien weg kunnen doen. (schermresolutie is hoger dan switch dus niet zeker).
Dit verhaal zou je toch op iedere console kunnen toepassen? Persoonlijk zit ik niet te wachten op wéér een Android device waarop wéér een Netflix app staat. Ik wil gewoon dat de Switch lean-'n'-mean blijft en doet waarin ie goed is: games draaien
De schrijver van dit artikel verwachtte dat Nintendo op termijn ook office-applicaties of dergelijke voor de Nintendo DS zou uit gaan brengen.
Nintendo is een speelgoedfabrikant*. Daar gaan ze echt niet voor, want het past niet in hun tak.

Ook had iedere technicus dat verhaal kunnen ontkrachten. Met twee LCD schermpjes met een resolutie van elk 256 × 192 ga je nu eenmaal niet veel kantoortaken doen.

* De NES werd neergezet als speelgoed en niet als computer. Daar zijn ze nooit vanaf geweken, buiten wat obscure Japan-only producten die het nooit gehaald hebben.
Opzich is het ook niet helemaal onjuist. Er zijn op de DS "apps" uitgebracht die vrij dicht bij gewone PC software kwamen.

Bv een eReader app met een aantal boeken op een cartridge en bv. Petit Computer waarmee je kon programmeren. (Die laatste komt trouwens ook naar de Switch binnenkort)
De NES werd weggezet als een Entertainment System. De Famicom(Japanse NES) stond voor Family Computer en had ook een keyboard, floppy drive etc.

Nintendo is overigens een spelletjesfabrikant, geloof dat ze nog steeds kaartspellen en Go borden verkopen in Japan. Speelgoed associeer je meer met kinderen, dat is hooguit de doelgroep in het Westen geweest.
Nintendo is een speelgoedfabrikant
Net als dat Google een zoekmachine was, Apple een computerfabrikant, Microsoft een OS-ontwikkelaar, etc. Inmiddels maken ze (bijna) allemaal hardware, zoekmachines, telefoons, social media-platforms, etc. Microsoft is zelfs concurrent in de game-sector. Zie deze comic daarover: http://obamapacman.com/20...ll-gates-gets-last-laugh/

Kortom: bedrijven kunnen wel degelijk hun focus verleggen of verbreden, als daar in de markt behoefte aan is en/of het bedrijf de juiste assets in handen heeft.
Belangrijk is ook dat de 3d drivers werken. Dat maakt Linux al een stuk interessanter.
Ze gebruiken de Nouveau drivers, de Tegra wordt immers ook gebruikt in andere systemen die wel ontworpen zijn om Linux of Android te draaien.

Aangezien het vrij standaard hardware is, was buiten de bootrom bug om het niet al te lastig om dit draaiend te krijgen.
ik denk eerder dat ze de linux packages van nvidia zelf hebruiken https://developer.nvidia.com/embedded/linux-tegra wat het maken van een distributie (of een nieuwe ubuntu flavour :) ) en het garanderen van goede prestaties vermakkelijkt.

[Reactie gewijzigd door ard1998 op 19 februari 2018 10:21]

"als er straks illegaal spellen gespeeld kunnen worden zal er meer verkocht worden"
Helaas niet, developers zullen zo minder snel games uitbrengen, omdat ze bang zijn inkomsten mis te lopen.

On topic: leuk dat dit kan. Hoop meer op homebrew dan gekopieerde spellen spelen.
Helaas niet, developers zullen zo minder snel games uitbrengen, omdat ze bang zijn inkomsten mis te lopen.
Heb je daar een bron voor? Als we naar de PS2 kijken was die console zo populair vanwegde de makkelijke piracy methode. En dvd-rom flash heeft zeker gehlopen aan de bekendheid van de Xbox 360.

En het EU rapport geeft ook aan dat piracy zelfs de verkopen van games kan helpen: studie
Ik vind de Wii een heel goed voorbeeld. Ding vloog over de toonbank, helemaal toen de softmods beschikbaar kwam. Het aantal meest verkochte games dat niet van Nintendo is, is verbazingwekkend laag. De eerste titel van een derde partij staat pas op nummer 16 met 4.3 miljoen verkopen. Overigens tel ik Wii Sports niet mee, want zat bij de Wii in NTSC/PAL-regionen).

En de games van derde partij uitgevers die er staan zijn typische shovelware games, op een twee a drie uitzonderingen na.

[Reactie gewijzigd door D3F op 19 februari 2018 12:31]

Maar nergens is het op gebaseerd dat deze "attach" rate zo laag was vanwege de piracy? Het was ook een algemeen gegeven dat veel titels die op de 360 / PS3 uit kwamen niet voor de Wii uitkamen omdat de console simpel weg veel trager was dan de 360 / PS3 generatie.

Volgens vgchartz is de attach rate van de Wii niet veel lager dan die van de PS3 of Xbox 360. Terwijl voor alle 3 consoles toch piracy redelijk makkelijk te doen was.

Maar volgensmij is er voor beide kanten van het verhaal geen keihard bewijs.
Het helpt inderdaad wel om meer consoles te verkopen, maar die worden juist met heel weinig winst verkocht (of zelfs met verlies, zoals bij de PS3 in het begin het geval was) .

De console-bouwers hopen liever games dan consoles te verkopen, omdat ze van elke verkochte game een deel van de opbrengst krijgen. Met miljoenen verkochte exemplaren van grote games, en gemiddeld iets van 7-8 games per verkochte console, is het niet moeilijk om te berekenen dat hier het grote geld te verdienen valt.
Ja zekers. Kan niet wachten op de emulators :)
Wat is volgens jou de meerwaarde van emulators op de switch? Er zijn toch legio devices, veel goedkoper die daar veel beter voor geschikt zijn.
Emulatoren om homebrew mee te spelen kan ik niet op wachten.

Gewoon op de Switch en niet op allerlei andere apparaten omdat ik al die andere apparaten niet heb.
Wat überhaupt de Switch zo gaaf maakt: dat het een portable en homeconsole in één is! Stel je voor, je speelt Chrono Trigger thuis op je grote scherm. Dan stop je je switch in je tas en speel je vervolgens in de bus verder. Met de controllers die eraan vast zitten is dit een makkie.

Overigens zou ik liever zien dat ze gewoon met de Virtual Console komen (waar je legaal oude spellen kan kopen). Geen interesse om illegale dingen te gaan doen op mijn switch en dat werkt vast soepeler.
Wees gerust Fail0verflow brengt zelden hun hacks uit, meestal alleen als andere dezelfde hack methode hebben ontdekt en deze wel vrij hebben gegeven.

Er wordt trouwens als wel gewerkt aan een custom firmware, maar niet door Fail0verflow.
Ik denk dat nu bekend is dat er een bootrom exploit mogelijk is, dat andere teams nu ook gaan proberen deze te vinden / misbruiken. Dan komt er dus vanzelf wel een vorm van naar buiten.

Aangezien het "maar" een jaar heeft geduurd om te vinden, is het mogelijk minder complex dan het vinden van een lek om een ps3 hacken (wat toch zeker 3 a 4 jaar heeft geduurd)
Team Xecuter komt met een modchip
De exploit zou werken op alle firmwareversies en de bug is waarschijnlijk alleen te verhelpen als Nintendo gewijzigde Tegra X1-socs in de Switch gaat inbouwen.
Dit stond ook al in het vorige bericht maar is dit ook ergens op gebaseerd? Een bootrom is ook gewoon een stukje software en kan dus gewoon gepatched worden. Misschien niet via een OTA maar het is niet alsof het ontwerp van de soc opeens gewijzigd moet worden. In het ergste geval kunnen bestaande units niet geupdate worden maar nieuwe units kunnen af fabriek met gepatched firmware worden geleverd.
ja wel de bootrom zit namelijk in de softwarelaag van de soc verwerkt dus alleen nvidia kan dit fixen door de software laag compleet te vervangen. Een normale firware update gaat niet zo diep het device in de ook de soc opnieuw geflashed kan worden.
Dus er is helemaal geen nieuwe chip nodig, hooguit moet de software worden aangepast. Op een PC kan je moederbord of de microcode van je cpu ook geupdate worden dus misschien kan dat ook wel met de bootrom van de switch.
Dit is niet helemaal waar. De informatie op de ROM is meegebakken vanuit de fabriek en kan niet meer worden gewijzigd, vandaar ook de naam Read Only Memory. Dit is dus niet aan te passen, net als de microcode van een CPU. Er zit echter wel een feature in de UEFI BIOS om tijdens het booten andere microcode in het proces te injecteren en die te gebruiken in plaats van de ingebakken code. Er is dus in geen enkel opzicht sprake van het aanpassen/updaten van de ROM.
Dat UEFI BIOS deze mogelijkheid geeft met het injecteren van de microcode wil dan ook meteen niet zeggen dat het mogelijk is om de ROM van de Tegra aan te passen in runtime. Ik kan me zo voorstellen dat dit voor een mobiel apparaat helemaal niet van toepassing is.
I call bullshit. Je moet ROM niet zo letterlijk nemen. Je hebt diverse soorten roms en tegenwoordig zijn de meeste roms te flashen. Behalve roms op cardridges. Zo heb je ook eeprom en erom. Lees ook eens de volgende wiki pagina https://en.wikipedia.org/wiki/Read-only_memory?wprov=sfla1 bios eufi code is daarom ook gewoon te flashen.

De bootrom is tot zover bekend een reguliere bios rom en deze is op geen enkele manier te fixen.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 19 februari 2018 10:33]

Als PC gebruiken is niet interessant, maar als Android tablet wel. Dat ding is behoorlijk rap en je kan dan in 1 klap heel veel games met controllers op tv spelen.

Ditzelfde kan natuurlijk ook met de Shield van Nvidia, maar dan heb ik toch weer een extra apparaat nodig (heb al een ipad en een switch)
Waarom checked Nintendo niet een digitale handtekening van de flash upload? Dan is het vrijwel onmogelijk om software er op te branden die niet van Nintendo is.

Tenzij er ergens op het board een JTAG poortje hangt is het dan niet mogelijk om de flash te branden zonder de bootloader check.
Leuk, Linux op de Switch.
Heeft voor de gemiddelde gebruiker eigenlijk geen meerwaarde behalve misschien spelen met emulatoren on the go. Of Steam installeren maar ik denk niet dat je de spellen goed draaiende krijgt. Een Android distributie was logischer geweest?

Maar ja, een dockable Linux apparaat is ook een interessant experiment. Wie weet waar dit naartoe leidt wat betreft homebrew.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 19 februari 2018 12:31]

Supercool, zeker incombinatie met de usb-c Dock is er een volwaardige pcmee te maken. Er is vast ook Bluetooth aan boord dus een klein draagbaar pc-tje er van maken is dan ook kinderspel. Nu nog een lege game cardridge met opslag er op als HDD/SSD...
Want de PC, waar niemand betaalt voor z’n games, wordt ook massaal links laten liggen door de industrie, toch?

Nog afgezien van het feit dat het draaien van Linux iets heel anders is dan het draaien van games. Linux wil graag draaien, terwijl games waarschijnlijk nog andere lagen van beveiliging hebben waar je doorheen moet komen. Er is sowieso nog geen reden om aan te nemen dat je illegale games gaat kunnen draaien, laat staan dat het enige invloed op de ontwikkeling of sales zou gaan hebben.
Want de PC, waar niemand betaalt voor z’n games, wordt ook massaal links laten liggen door de industrie, toch?
Ja. Maar nu je dingen als Denuvo hebt komen er weer een aantal developers terug naar de PC. En zie je voor het eerst in een lange tijd dat console games serieuze ports op PC krijgen.
Dat is gewoon niet waar, het overgrote gedeelte van de devs blijft gewoon ook voor PC ontwikkelen.
Kleinere devs, misschien. Maar de grote uitgevers (EA, Ubisoft, Square Enix) hebben allemaal eerder de PC links laten liggen. Maar door nieuwere DRM technologieën komen ze nu weer terug.
Dus een handjevol grote uitgevers brengen iets minder games uit en iedereen laat massaal de PC links liggen?
Gelukkig is 'Denuvo' zo veilig. (Not)
Games worden over het algemeen niet binnen een maand gekraakt, en daar zitten 90% van de sales in..
nee, gaat me niet om illegale games, zijn die makkelijk voor Linux te vinden dan?

Lijkt me gewoon een handige feature, dual boot Switch games of Linux, handig voor op vakantie, hoeft de laptop of tablet niet meer mee.
Het is niet alsof playstation en xbox niet gekraakt worden. playstation 4 kon je al in 2016 booten naar linux. stopte developers ook niet ofweldan?
Echter is het daar een simpele firmware update die het weer stopt. Hier is het een structurele fout in de Switch zelf, die niet met een FW update te fixen is. Waardoor deze exploit altijd blijft werken zolang de Switch hardware ongewijzigd blijft.
Dat maakt vrij weinig uit. We kunnen nieuwe code flashen, dat betekend niet dat we meteen na elke update alle spellen kunnen piraten. Daar zitten nog een heleboel stappen tussen. Kijk naar dingen als dunovo denuvo, je kan op je PC installeren wat je wilt maar dunovo denuvo zal toch gekraakt moeten worden door iemand wil je dunovo games kunnen piraten.

[Reactie gewijzigd door t link op 19 februari 2018 13:19]

Edit: foutief gelezen.

[Reactie gewijzigd door Slavy op 19 februari 2018 08:25]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*