Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ontwikkelaar werkt aan back-up voor save games op Nintendo Switch

Een ontwikkelaar is bezig met het testen van een programma om save games op de Nintendo Switch te back-uppen. Dat is standaard niet mogelijk, waardoor gamers hun progressie kwijt zijn als zij hun console resetten.

Computertechnicus Bernardo Giordano zal de toepassing om save games te back-uppen later dit jaar op zijn Github zetten, meldt Kotaku. Giordano zegt daarbij niet hoe gebruikers hun progressie kunnen back-uppen, maar vermoedelijk werkt dat met een sd-kaart. Dat is ook zo bij Checkpoint, een soortgelijk programma dat de ontwikkelaar maakte voor de Nintendo 3DS.

Het maken van een prototype van Checkpoint voor de Switch duurde ongeveer twee weken, aldus Giordano. Hij heeft nu een bètaversie van het programma verspreid onder testers en bekende Switch-ontwikkelaars, om zo bugs eruit te halen voor er een publieke release komt. Daarbij zal niet iedereen het zomaar kunnen installeren: het zal waarschijnlijk een aangepaste firmware vereisen.

De Switch ondersteunt standaard geen back-up van save games. Daardoor zijn spelers hun progressie in games kwijt als zij de console kwijtraken of ze hun console resetten. Nintendo heeft nog niet gereageerd, maar lijkt niet van plan om deze functie zelf in te bouwen in de Switch. Het Japanse bedrijf bracht zijn nieuwste console iets meer dan een jaar geleden uit.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

11-04-2018 • 19:34

48 Linkedin Google+

Reacties (48)

Wijzig sortering
Bizar dat nintendo hier mee weg komt! Dit kan toch niet op een console anno 2018... saves horen in de cloud, of anders moet er op zijn minst een mogelijkheid zijn om ze extern op te kunnen slaan.
Hey ergste is is om save games over te kunnen zetten moeten beide switches werkend zijn. Als iemand een nieuwe switch koopt om zijn/haar oude te vervangen hoe groot is de kans dat de oude nog werkt?

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 12 april 2018 17:33]

jammer dat nintendo dit binnen notime gaat patchen want oh jee hacks ofzo.

hadden ze het maar standaard aan moeten leveren bij launch
De exploits die er nu zijn kunnen niet gepatched worden, tenminste iedereen die een switch nu heeft niet. Exploit zit in de nvidia tegra chip. Dus maakt ook niet uit welke firmware je draait.
zou mij niets verbazen als daar ook aan gewerkt word, dmv revisie van tegra of een hele nieuwe chip.

maar inderdaan blijven er dan genoeg consoles over die gewoon lek blijven
De revisie komt er al aan inderdaad.

Er zijn al referenties gevonden naar de revisie in firmware versie 5.0.0:
Codename Mariko

[Reactie gewijzigd door jja2000 op 11 april 2018 20:22]

Hebben we al publiek beschikbare arbitrary code execution op de Switch dan?
Ja, al even. Onfixbare (met een software update) bootrom bugs zijn al gevonden en firmware 1.0.0 tot en met 4.1.0 zijn allemaal van Browser tot Trustzone gehackt. Verder wordt er al aan een cfw genaamd Atmosphère gewerkt door SciresM, befaamd Pokémon dataminer en nu deel van Switch hackers groep "Reswitched"

Links:
-Homebrewlauncher: https://switchbrew.github.io/nx-hbl/
-Reswitched: https://reswitched.tech/ (webkit exploit en ander developer spul)
-Switchbrew: http://switchbrew.org/ (andere hackersgroep + wiki voor de inner workings van de Switch, hier post ook Reswitched hun findings
-Fail0verflow met een (bijna) volledig werkende Linux distro: https://twitter.com/fail0verflow/status/964954316892119040
-De Switch Hacking Talk van 34C3: https://youtu.be/Ec4NgWRE8ik (3 leden van Switchbrew praten over hoe ze de Switch opengebroken hebben)
Edit:
-KTemkin (deel van Reswitched) is een van de mensen die een BootROM exploit heeft gevonden, een FAQ vind je hier: http://www.ktemkin.com/faq-fusee-gelee/

[Reactie gewijzigd door jja2000 op 11 april 2018 20:07]

Die eerste heb ik er bij gezet. De laatste niet, Team-Xecuter probeert namelijk geld te vragen voor dit soort exploits. KTemkin zei al in haar FAQ dat ze een andere persistent bootrom exploit heeft waarvan ze bijna zeker is dat ie dezelfde is als TX. Ze zal deze tegen de release van de TX modchip aan online zetten met instructies om deze te installeren (eventueel op een goedkope arduino (of soortgelijk)).

Ik heb dan liever iets goedkoops online staan dat helemaal vrij is met het doel om research te bevorderen dan een closed source modchip voor Piracy :)

Edit: Iemand is zijn -1's aan het misbruiken op mijn reacties op dit nieuwsbericht :(

[Reactie gewijzigd door jja2000 op 11 april 2018 20:58]

Voor mij is het gewoon wie het eerst is. Soft of hard mod. Wil allemaal custom dingen gaan draaien, misschien wat gb emulators of wat dan ook.
Niet om lullig te zijn, maar heb je ook al eens nagedacht om een 2e hands PSP of PS Vita te kopen en daar een CFW op te zetten? GB emulators kun je daar prima op runnen, en het grote voordeel is dat het nu al kan, helemaal gratis is en geen hardware modificaties vereist (cfw is een pure softmod).
Had een PSP, is helaas gejat. Wil nu die Switch dus ombouwen, ga niet nogmaals iets anders kopen.
Jup, al wel eventjes hoor. Het is nog niet op de allernieuwste firmwares mogelijk maar de scene blijft wel zoeken naar lekken. Deze komen nagenoeg altijd uit exploits gevonden in WebKit. Het klassieke kat en muis spel :)
Hoe zit dit met cartridge games eigenlijk? Staan die op de cartridge?
Nee, Nintendo Switch gamecards hebben geen beschrijfbaar geheugen (i.t.t. DS en 3DS cards). De saves staan op het systeem zelf (en elk userprofile heeft z'n eigen saves).
Nee, Nintendo Switch gamecards hebben geen beschrijfbaar geheugen (i.t.t. DS en 3DS cards). De saves staan op het systeem zelf (en elk userprofile heeft z'n eigen saves).
Op zich een vooruitgang. Read/write geheugen is altijd onderhevig aan een max. aantal schrijfpogingen en kan bij hogere leeftijd ook andere kuren met uitval en lees-/ of schrijf-fouten krijgen.

De gamecards zelf zullen dus wel langer houdbaar zijn, hiermee. Wat natuurlijk nog steeds niets helpt wanneer als de interne storage van de Switch niet uit een vervangbare card bestaat. Maar ja; one step at a time. Misschien leert Nintendo het ooit nog.

(Is het niet ietwat schandalig voor Nintendo dat Sony dit aspect met hun PSP al op orde had?)
ROM heeft ook een bepaalde levensduur. Kan zoiets geen vooruitgang noemen, de 8-bits r/w cartridges werken ook nog steeds dus levensduur hebben/haddem ze dan toch wel onder controle lijkt me.
Daar gaan mijn uren dus als de console crashed. Jammer, hopelijk dat dit wat wordt of dat het alsnog geintroduceerd gaat worden met de online dienst bij Nintendo.
Het is van de zotte dat je je saves standaard niet kan backuppen als je je console/handheld opnieuw gaat installeren of resetten. Met PSVita kan je dat wel doen.
Idd belachelijk. Gewoon in de cloud bij je nintendo account kunnen opslaan zoals bij de playstation ook gebeurd. Hoe moeilijk kan het zijn.

Wel ontwikkelresources verbruiken aan een credit systeem voor korting in de winkel door je fysiek gekochte spellen te kunnen registreren, maar een simpele save game opslaan is te veel gevraagd.

Zorgt er wel voor dat ik het ding niet meer uit z'n standaard haal en op de tv speel uit angst dat ik of de kinderen hem op de grond laat vallen en ik mogelijk alles kwijt ben.
Idd belachelijk. Gewoon in de cloud bij je nintendo account kunnen opslaan zoals bij de playstation ook gebeurd. Hoe moeilijk kan het zijn.
FYI; dat in de cloud opslaan kun je ook alleen als je een betaalde PS+ account neemt.

Sony geeft daarnaast dan weer wel de mogelijkheid om een backup te maken naar een lokaal aangesloten USB storage device. (Pas een kleine tijd geleden toegevoegd via een firmware-update, dat wel.)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 11 april 2018 22:45]

[...]


FYI; dat in de cloud opslaan kun je ook alleen als je een betaalde PS+ account neemt.
Je moet straks ook gaan betalen voor Switch Online. Welliswaar minder, maar toch vergelijkbaar en dus geen argument om het (straks) tegen te houden.
Kleine correctie, dit kan niet pas sinds kort op de Playstation, maar al sinds launch. Dit kon zelfs al op de PS3. Ik denk dat je dit verward met de optie om volledige games op te kunnen slaan om een extern device.
Kleine correctie, dit kan niet pas sinds kort op de Playstation, maar al sinds launch. Dit kon zelfs al op de PS3. Ik denk dat je dit verward met de optie om volledige games op te kunnen slaan om een extern device.
Net even nagezocht en het klopt.
Zowel de PS3 en de PS4 hebben copy-protected saves op veel van de games zitten, maar waar je deze op de PS3 niet los weg kon kopiëren als backup, en dat enkel kon door een volledige system backup te maken of de games naar de cloud te uploaden met PS+, kun je dat met de PS4 gelukkig -- inderdaad sinds de launch -- wel.

Weer wat geleerd. :)
Uit persoonlijke ervaring kan ik je vertellen dat je ook één save game kan kopiëren en niet je hele systeem moet back-uppen op de PS3. Het is echter inderdaad wel zo dat sommige saves copy-protected zijn, en dan bedoel ik in de zin van je kan ze niet onder ieder willekeurig account terugzetten, je moet ze per se onder het zelfde PSN account terug zetten.

Ik heb dit namelijk regelmatig met vrienden gedaan. Als we dan bij hun gingen gamen met zn alle nam ik mn save games mee omdat ik meestal het verste was in de spellen :+ . Vereiste was dan wel zoals ik net al zei dat mijn PSN account ook op hun PS3 stond.
Uit persoonlijke ervaring kan ik je vertellen dat je ook één save game kan kopiëren en niet je hele systeem moet back-uppen op de PS3. Het is echter inderdaad wel zo dat sommige saves copy-protected zijn, en dan bedoel ik in de zin van je kan ze niet onder ieder willekeurig account terugzetten, je moet ze per se onder het zelfde PSN account terug zetten.
Ik heb zelf een aantal games waarbij de save totaal niet los te kopiëren valt.
Als je het probeert, dan weigert de PS3 dat gewoon.

Mss. dat Sony later alsnog de encrypted opslag van de PS4 mogelijk heeft gemaakt en het voor latere games dus wel mogelijk werd om van copy-protected saves individuele backups te maken.
Ik heb alleen nog de PSVita en die is in de steek gelaten, dus daar is PS+ dan vrij nutteloos voor mij. Heb dan ook geen andere PS console(s).
Jammer dat Nintendo niet zelf een (cloud) backup functie heeft gemaakt. Mooi om te zien dat het door de community wordt opgepakt.
Ik vind het zeker mooi dat de community het op pakt, maar het jammere is dat "de community" waarschijnlijk maar een heel klein groepje mensen kan bereiken. Puur omdat het interesse en technische kennis vereist die veel mensen niet bezitten. Was het nu super simpel geweest om dit aan te zetten (zoiets als: elke winkel om de hoek kan 'm ombouwen), dan hadden veel meer mensen hiervan kunnen profiteren. Maar dan had je ook weer veel te veel last van hackers / cheaters in online multiplayer games gehad. En daar zit natuurlijk ook niemand op te wachten!
Hacker, niet ontwikkelaar. Hij staat al klaar om straks Pokémon savegames te hacken en zo online gehackte Pokémon te gebruiken.
Nintendo heeft nog niet gereageerd, maar lijkt niet van plan om deze functie zelf in te bouwen in de Switch.
Ook dit is incorrect. Volgens de geruchten zal er een online save backup komen met Nintendo Switch Online welke as. september uitkomt.

Ik vermoed (en dit is niet bevestigd, maar ik denk dat de aanwijzingen hier wel voor aanwezig zijn) dat je straks op een 2e Switch met een Nintendo Switch Online account kan inloggen en zo toegang krijgt tot savegames van de games die je op je primaire Switch hebt. Feitelijk kan dit al (inloggen op een 2e Switch) maar dit heeft nog niet de mogelijkheid om je savegames te downloaden.

Ook is de basis voor een dergelijk systeem al aanwezig. Je kan immers je account van een Switch naar een andere Switch transferen (via Instellingen, Account). Een stap naar savegame naar internet transferen is (relatief) klein.

[Reactie gewijzigd door 90710 op 11 april 2018 20:01]

Dat zou wel mooi zijn ja. Een soort cloud save feature waarmee je savegames altijd veilig zijn, mocht je console dan toch eens kapot raken. Zeker als Switch Online straks een betaalde dienst wordt is dit een mooie feature om de kosten van het abonnement (deels) te rechtvaardigen.
De Switch ondersteunt standaard geen backup van save games. Daardoor zijn spelers hun progressie in games kwijt als zij de console kwijt raken of ze hun console resetten. Nintendo heeft nog niet gereageerd, maar lijkt niet van plan om deze functie zelf in te bouwen in de Switch. Het Japanse bedrijf bracht zijn nieuwste console iets meer dan een jaar geleden uit.
Bizar dat dit na ruim een jaar nog steeds niet ondersteund wordt. Met de PS4 kan het gewoon naar USB of hun betaalde cloudoplossing, en dat zou gewoon bij iedereen de standaard moeten zijn anno 2018.
Hire this man Nintendo
Ik hoop dat cloud saves onderdeel worden van de betaalde online service die later dit jaar komt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True