Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Team Xecuter kondigt betaalde SX-mod aan voor Nintendo Switch - update

Team Xecuter heeft de SX-producten aangekondigd voor custom firmware op de Nintendo Switch. Met die custom firmware wordt onder meer het realtime wisselen tussen games mogelijk, wat niet kan met de normale firmware.

Team Xecuter biedt twee SX-producten aan. Alleen de licentie op de custom firmware kost 24,95 dollar, terwijl een kit met de tools om de firmware te installeren 34,95 dollar kost. Die tools zijn een usb-dongle voor eenmalige installatie van de aangepaste firmware en een apparaatje dat in de plek van de rechter Joy-Con hoort.

De enige grote aangekondigde functie van de aangepaste firmware is tot nu toe realtime switchen tussen games. Het team belooft dat meer functies zullen volgen in toekomstige updates. Het lijkt er vooralsnog niet op dat het spelen van gekraakte games mogelijk is met de modchip, iets dat het product illegaal zou maken. De aangepaste firmware komt 15 juni uit.

Update, maandag: Het lijkt erop dat er wel gekraakte games in omloop zijn voor de Switch. Sterker nog: Xectuer lijkt gekraakte games te gebruiken om hun wisselfunctie te laten zien.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

16-05-2018 • 19:23

63 Linkedin Google+

Submitter: ttb_82

Reacties (63)

Wijzig sortering
Wat ze met RealTime Switchen bedoelen is dat je de kan verwisselen van game zonder een cardridge te gebruiken. Door de TX CFW denkt de nintendo switch dat er een nieuwe game cardridge inzit. Ook zijn dit game dumps die ze gebruiken, pirated games dus.

[Reactie gewijzigd door Robi.S op 16 mei 2018 20:28]

Game dumps zijn ook gewoon backups, en pas pirated games als je ze gaat sharen zonder toestemming.

[Reactie gewijzigd door Passkes op 16 mei 2018 21:48]

Je bent alleen gelegitimeerd een backup te maken van iets als je geen beveiliging hoeft te omzeilen. Dus hier wordt al niet aan voldaan en dat maakt het dus auteursrechtelijke inbreuk.
Is niet omzeilen van beveiliging zover ik zie.
Het emuleert enkel iets, dus er wordt "technisch" gezien geen inbreuk gepleegd.
Ja zo kan je alles wel goedpraten.

1. Apparaat wordt in recovery mode gezet.
2. custom firmware wordt geinstalleerd
3. ios wordt aangepast daardoor al dan niet tijdelijk

in ieder geval punten 2 en 3 zijn strafbaar aangezien het om copyrighted firmware en os gaat van de switch

maar neuh...je omzeilt verder niks......
Je kan hoog en laag springen, maar zover ik weet is het modificeren van firmware geen copyright schending. Heb tot nu toe nog geen enkel bedrijf, net zoals bij Apple, aanklachten tegen mensen die firmware aanpassingen dumpen op internet. PS1/2/3 en Xbones en alles hebben allemaal aangeboden firmware aanpassingen gehad, er is daar geen verdere actie op geweest, laat staan dat het hier dus niet gaat om een "hardware" modificatie. Ik snap je punt wel, maar er is geen strafbaar feit gepleegd als je een aangepaste firmware dumpt op internet. Als je de firmware op je apparaat aanpast, zal enkel de "support" wegvallen, aangezien je hem aanpast dan wat de fabrikant hem onder verkocht heeft.
Dat is het wel. Er zit een copyright op de firmware. Ook die is door iemand gemaakt. Staat zelfs in de voorwaarden etc dat er copyright op de firmware zit en deze niet aangepast mag worden door derden.

Dat was destijds met de PSP zelfs in een gewonnen rechtzaak tegen Dark Alex ook het geval....aanpassen werd verboden door de rechter

[Reactie gewijzigd door hb1981 op 22 mei 2018 09:56]

Ik heb het e.e.a even nagezocht.
Als je een modified firmware distributeert, is het inderdaad niet legaal.
Er is wel een gat gevonden om dit te omzeilen: Patchers.

Als jij een orginele firmware download, welke gewoon legaal is, kun je op je eigen machine een patcher uitvoeren, die de bestaande firmware voor je aanpast.
Dit is, zover ik lees, niet als illegaal bestempeld, en deze patcher mag gewoon geshared worden.

Je hebt dus wel gedeeltelijk gelijk ;)

P.S.: Voor mobiele telefoon firmwares worden custom firmwares toegestaan, aangezien een boel bedrijven hun bootloaders unlocked houden. Dit is nog best wel grijs, maar geeft wel aan hoe er over firmware aanpassingen gedacht wordt.

[Reactie gewijzigd door Power2All op 22 mei 2018 14:15]

Ik ben overigens ook niet de heilige zelf hoor niet in de psp tijd en bijvoorbeeld mijn eigen games op een gemodde xbox staan ter backup. maar dan wel alleen die van mezelf.

Koop alleen wel altijd van de consoles in de winkel originele games. meestal koop ik ook de oudere games origineel maar wil ik weleens de boel wat makkelijker maken haha :P maar dan verdient de fabrikant er toch niks meer aan, lees als: Xbox (de eerste), Gamecube, psx, saturn snes, megadrive etc die dingen :P
Yah, ik had nog geluk met mijn PS3 dat ik die kon modden.
Al speel ik zelden op mijn PS3, zonde om een spel ervoor te kopen, terwijl ik hem toch heel eventjes speel om te kijken of het iets is.
Speel toch de meeste games op mijn PC, dus modden is voor mij niet noodzakelijk.

(Heb trouwens geen Nintendo Switch, wel een PSP die ik gemod had)
Helaas met Nintendo zit je hier naast, in de privacy overeenkomst van Nintendo. staat dat het hebben van backups, in welke manier dan ook. niet mag en als je dat hebt dat je gewoon in overtreding bent
De wet gaat echter altijd boven overeenkomsten.
en @power2All

in de Wet is dit ook beschreven in Artikel: 5 van het Auteurswet staat "Als inbreuk op het auteursrecht op het gansche werk wordt beschouwd het verveelvoudigen of openbaar maken van eenig daarin opgenomen afzonderlijk werk, waarop auteursrecht bestaat, door een ander dan den maker daarvan of diens rechtverkrijgenden.

hier wordt dus beschreven dat verveelvoudigen (kopieren) niet is toegestaan.

[Reactie gewijzigd door jak600 op 17 mei 2018 09:46]

Beter onderzoek doen!

https://www.thuiskopie.nl/nl/thuiskopie_2
Iedere consument mag volgens de Auteurswet voor eigen oefening, studie of gebruik een kopie maken van een auteursrechtelijk beschermd werk. Voor dit gebruik betaalt u over heffingsplichtige voorwerpen een vergoeding, omdat in de verkoopprijs een klein gedeelte zit bedoeld voor de auteursrechthebbenden. Dit alles staat in Artikel 16c van de Auteurswet beschreven.
Hier betalen wij namelijk een thuiskopie heffing voor ;)

[Reactie gewijzigd door Passkes op 17 mei 2018 09:50]

Ik heb ook daar even naar gekeken maar in de gegeven link staat ook in een uitgebreide spreadsheet Game consoles en Geheugenkaarten hier niet onder vallen
als je ook een game koopt in de winkel zie je dus ook geen thuiskopie heffing op de factuur staat omdat dit er niet onder valt
Die heffing is ook nooit op de drager van het medium, maar de media waar je een eventuele kopie op kunt zetten. Harde schijven, SSD's,, USB-sticks, geheugenkaartjes, hell, zelfs telefoons, DVR's en MP3-spelers hebben allemaal een (verborgen) bijdrage voor de thuiskopieheffing.
er zit zeker wel een kopie heffing op USB-sticks en telefoon's
er zijn uitzonderingen maar grotendeels is er daadwerkelijk een kopieheffing.

zie ook bijgevoegde link https://www.thuiskopie.nl/nl/opgave/tarieven
Eh... Dat is toch ook precies wat ik zeg? Het wordt niet apart vermeld bij de prijs, maar het zit wel degelijk in de totaalprijs verwerkt hoor
sorry dan heb ik het wat verkeerd gelezen/geļnterpreteerd.
maar desondanks een verborgen thuiskopieheffing is bij wet verboden
dit staat ook in artikel 193e van de Prijzenwet.
als een consument iets koopt moet er duidelijk bij staan dat ze de thuiskopie heffing betalen.
Omdat de Nederlandse wet in overeenstemming moet zijn met Europese Richtlijnen:
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/software/reservekopie/
Een reservekopie van een computerprogramma software mag alleen door de rechtmatige verkrijger gemaakt worden. Hiermee wordt de koper of licentienemer van de software bedoeld. Wie dus software koopt in de winkel, mag hiervan een reservekopie maken.
Hoe je het ook wend of keert, mag ik een duplicaat(reservekopie) maken van hetgeen dat ik heb gekocht. Als het origineel verslijt, heb ik alsnog een licentie op de software (game) en het recht om die te mogen spelen. Als dat niet wil met het originele schijfje / flashcard of wat dan ook, dan mag ik het geheel alsnog via een reservekopie gebruiken / spelen.

Je betaald immers ook voor het gebruik van de game, de drager van de game kan slijten. Dus is het niet meer dan normaal om hier een reservekopie van te kunnen maken.
Klopt maar dan is het wel zo dat je moet aangeven dat dit noodzakelijk nodig is
maar ook dan is het niet zo simpel als dat wij aangeven
zie hier ook een uitspraak van een recht in een rechtzaak met Sony

" In een kort gedingzaak over zogeheten "mod chips" voor Sony's Playstation spelcomputers kwam de rechter tot de conclusie dat een reservekopie alleen "noodzakelijk" is wanneer er een redelijke kans is dat het origineel defect of beschadigd kan raken. In overweging 3.11 van het vonnis schreef de rechter:

Sony c.s. hebben voldoende aannemelijk gemaakt dat er geen noodzaak bestaat voor het maken van een reservekopie of backup van een [Playstation]-spel, door te stellen dat de stand van het spel op memorycard wordt opgeslagen, welke memorycard gekopieerd kan en mag worden, teneinde het voortzetten van een spel op een andere [Playstation]-console mogelijk te maken, terwijl een kopie ook voor een beschadiging niet noodzakelijk is, omdat beschadigingen op eenvoudige wijze kunnen worden hersteld. Nu niet is gebleken van de noodzaak voor het maken van een "back-up"of reservekopie, gaat het beroep op art. 45k Aw niet op.

Dit is slechts één vonnis, en ook nog eens in kort geding (waarin niet diep op de zaak wordt ingegaan). Het is dus bepaald geen uitgemaakte zaak dat een reservekopie alleen mag als het origineel snel beschadigt. "
In dat vonnis spreken we over een rechter die duidelijk niet op de hoogte is en wat ook een beetje het grote probleem is, in ons rechtssysteem. Veel kennis is gewoon niet aanwezig en wordt soms zo bij jan om de hoek vandaan gehaald, wat nog steeds niet altijd klopt.

De drager van een game slijt hoe dan ook, of dit nu een CD, DVD, Flashcard of wat dan ook is. Alles heeft een bepaalde levensduur. Dat er dan savegames opgeslagen kunnen worden op een memorykaart is leuk, maar dat helpt mij niet de game te kunnen spelen als de drager van de game kapot is. Dit alleen al zou mij het recht moeten geven een reservekopie te moeten kunnen maken. Bij een eventuele rechtszaak zou ik mij dan ook niet kunnen voorstellen, dat bovenstaande niet blijft plakken. (even los van het feit dat steeds meer en meer games al digitaal verkocht worden). Het geheel blijft natuurlijk ook een lichtgrijs gebied waar we uren over kunnen discussiėren (wat natuurlijk ook leuk is om te doen :)).

@hb1981
Ik maak backups voor thuisgebruik, ik heb alle software wat op CD / DVD / Blur-Ray stond omgezet naar iso bestanden en op externe hardeschijven opgeslagen. Ik heb voor enkele duizenden euro`s aan software, waarbij ik niet het risico wil lopen dat hier iets van verloren gaat. Daarbij komt ook dat veel software versies niet meer terug te halen zijn bij de fabrikant, omdat er geen ondersteuning meer voor is. Echter heb ik als eind gebruiker wel grof geld betaald en heb ik een licentie voor onbepaalde tijd op die software.

Dit geld natuurlijk ook voor games, een media drager slijt. Eigenlijk wil je de game op je HDD installeren (even los van een digitale aankoop) en de originele schijf in een map / kast / doos opslagen. Je laadtijden zijn dan veel sneller, de gamer ervaring is veel beter en je hebt nog een backup van de game (het origineel is in dit geval de backup) voor als je het opnieuw moet installeren.
(dit is dus eigenlijk wat veel alternatieve firmwares / modchips mogelijk maken)
Hier ben ik het ook zeker met je eens het is een grijs gebied maar
ik denk dat jij en ik beter weten hoe het in elkaar steekt
en dat als je gewoon voor de rechter staat en zegt het is mijn recht om dat te doen verlies je dit
en idd goed discussiėren is idd altijd leuk
maar je kan ieder geval niet zo maar zeggen ik maak een backup want etc etc
Hoe zit dit eigenlijk als je de kopie op een emulator wilt spelen?
Ik heb veel consoles met originele games maar speel deze ook graag op een arcade kast. Is het dan niet legaal omdat het niet "noodzakelijk" is om de games te spelen (op de originele console)? Of is er bijvoorbeeld voldoende risico dat de oude consoles door ouderdom kapot gaan, om wel een kopie te mogen maken?
nee wettelijk gezien mag dat niet
want als de game console kapot is heb je ook geen recht om de emulator aan te zetten ( heel strict gezien)

maar zoals ik al eerder aangaf eigenlijk een kopie van de game hebben mag eigenlijk al niet


Deze vraag staat ook op de site van Nintendo zelf

Can I Download a Nintendo ROM from the Internet if I Already Own the Authentic Game?

There is a good deal of misinformation on the Internet regarding the backup/archival copy exception. It is not a "second copy" rule and is often mistakenly cited for the proposition that if you have one lawful copy of a copyrighted work, you are entitled to have a second copy of the copyrighted work even if that second copy is an infringing copy. The backup/archival copy exception is a very narrow limitation relating to a copy being made by the rightful owner of an authentic game to ensure he or she has one in the event of damage or destruction of the authentic. Therefore, whether you have an authentic game or not, or whether you have possession of a Nintendo ROM for a limited amount of time, i.e. 24 hours, it is illegal to download and play a Nintendo ROM from the Internet.
Je mag een reservekopie maken. Maar alleen als je daarvoor geen inbreuk op software / hardware maakt.

dus geen custom firmware omdat op de echte ook rechten zitten waardoor dit niet is toegestaan.....

vind het wel vermakelijk ook altijd.....alsof iemand backups maakt voor thuisgebruik

de enige console waar ik dat voor doe is mijn eerste generatie xbox waar ik backups van mijn eigen games maak.

dus nee ben geen heilige die niks mod ofzo.......maar moet alleen lachen dat mensen alles proberen goed te praten.

ik koop alleen altijd gewoon originele games......download niks. zou ik maar zo houden ook als je nog games wil zien. oa de PSP, gamecube, dreamcast etc zijn daar kapot aangegaan
Artikel 5 gaat over samengestelde werken... Als in, 2 mensen maken afzonderlijk werken en brengen ze gezamelijk op de markt als 1 groot werk.
Dan is er sprake van een inbreuk op het hele (samengestelde) werk wanneer je een afzonderlijk deel van dat samengestelde werk openbaar maakt. Nog erger, als de afzonderlijk werken niet eerder openbaar zijn gemaakt, dan is zelfs de auteur van dat werk in overtreding als hij zijn eigen werk afzonderlijk openbaar maakt zonder daarbij de hoofdmaker en de naam van het samengestelde werk te noemen.

Waar hier sprake van zou kunnen zijn, maar ik ben geen jurist of rechter, is artikel 45j. Je zou kunnen stellen dat door de SX-mod te gebruiken het noodzakelijk is om een kopie te maken om het werk te laden. En hoewel artikel 45j zegt dat het alleen geldt 'tenzij anders overeengekomen' (lees: tenzij verboden door de EULA), zit daar wel een beperking aan vast aan het eind van het artikel:het maken van een kopie voor laden, in beeld brengen, of verbeteren van fouten, kan niet bij overeenkomst worden verboden.
Zoals ook al gemeld wordt, overeenkomst is niet wettelijk grondig ;)
En helaas voor Nintendo gaat dat niet op in Nederland. Dus zit je hier naast.
Wat ze met RealTime Switchen bedoelen is dat je de kan verwisselen van game zonder een cardridge te gebruiken. Door de TX CFW denkt de nintendo switch dat er een nieuwe game cardridge inzit. Ook zijn dit game dumps die ze gebruiken, pirated games dus.
Uiteraard is dat hun grootste doelgroep: mensen die illegale gedownloade spellen willen spelen.

Echter, een groot deel van alle mensen die nu hyped zijn, zijn dit omdat ze graag willen kijken waarvoor ze hun Switch nog meer kunnen inzetten. Eveneens is het laden van games van een SD-card een groot gemak als je graag alle games op cardrige wilt kopen.
Nu weet ik niet hoe de Game-cardriges werken, maar grote kans dat Nintendo kan zien wanneer je met een gebackupte versie online gaat.
Ik zou graag netflix erop willen kijken. Als daar een custom rom voor nodig is.....
Ik hoop niet dat het erg populair wordt. Dan wordt de Switch minder interessant voor ontwikkelaars. Ik begrijp de uitdaging wel, maar ik juich het niet toe.
Heb dit ook in Geachte Redactie gemeld. De informatie in dit artikel klopt (helaas) niet.
Wat wordt er precies bedoeld met het "real-time wisselen tussen games"? Aangezien ik met mijn Switch ook gewoon naar het Home menu kan gaan, naar rechts kan scrollen en een andere game kan selecteren, zie ik niet veel verschil behalve dat de volgorde van de games in het menu wordt omgedraaid wanneer er op die knopjes wordt gedrukt.

Het enige wat mij opvalt is dat er bij de game die links komt te staan steeds een gamecard icoontje staat. Wordt er dan soms toch een gamecard geėmuleerd (en dus wel degelijk piracy mogelijk gemaakt)?

Overigens: Ik heb alleen games op het interne geheugen van de Switch staan die niet fysiek verkrijgbaar zijn (e-shop titles). Ik weet niet of het wisselen hiervan anders gaat dan bij digitaal aangeschafte games die ook fysiek verkrijgbaar zijn.
Ja, Team Xecuter laat hier dumps zien van de groep "BigBlueBox", die al bijna 110 games op het internet gezet hebben. Inderdaad games op illegale wijze verkregen en gespeeld.

Edit: dit is wat BigBlueBox ervan zegt in hun release van South Park.

[Reactie gewijzigd door mrtl op 16 mei 2018 19:44]

Je kan ook eigen backups maken en deze via de firmware spelen.
Hoeft dus niet perse illegaal te zijn.
Volgens mij betekent RealTime Switchen dat je meerdere games tegelijk open kan hebben ipv dat je de ene moet afsluiten om de andere te kunnen spelen.

@HanG-BuiK-ZwijN
@arjan1995
Dat betwijfel ik, want dan loop je in de games tegen een tekort aan RAM-geheugen aan. de games zijn geprogrammeerd met het idee dat ze de volledige hoeveelheid werkgeheugen tot hun beschikking hebben. Als er door een mod opeens meerdere games in het geheugen staan, is dat niet langer zo.
Ze kunnen het RAM geheugen archiveren en opslaan op je interne geheugen en weer inladen als je het spel weer opstart.
Er wordt in het artikel gesproken over een modchip en custom firmware, als ik op hun site kijk wordt er enkel gesproken over custom firmware.
de "modchip" is een usb dongle waarmee de custom firmware wordt geladen via een bootrom exploit (wordt getriggered door 2 pinnen in de rechter joy con rail te verbinden en volume omlaag in te houden bij het opstarten), ze verkopen de cfw los voor mensen die al een jig hebben om de pinnen te verbinden en de cfw te installeren via een kabel naar een computer.
Het wissellen van games kan toch nu ook al door op de home knop te drukken en de te game sluiten en een andere starten :? (digitale games dan)

Enige nuttige functie zou een backup save games functie kunnen zijn samen met een browser en of streamingdiensten waarvoor er nu al een speciale dns server is te vinden.
Gewoon even wachten totdat Atmosphere aankomt. Verwacht ook niet dat mensen hier intrappen en dit daadwerkelijk aanschaffen. Zal me niets verbazen als deze software wordt gekraakt en daarna gratis wordt aangeboden. Ironisch is het wel.
Vreemd dat ze een licentie aanbieden voor een gecrackte firmware en daar geld voor vragen. Dat kan toch niet zomaar?
het is geen gecrackte firmware maar een custom firmware, het is zijn simpelweg patches voor de geļnstalleerde stock firmware en dus verkopen ze niets wat ze niet zelf gemaakt hebben.
Dus met andere woorden het bericht zegt gekraakte games is niet mogelijk maar ze spelen hun eigen dump af dus... pirate games is wel mogelijk...
Die tools zijn een usb-dongle voor eenmalige installatie van de aangepaste firmware
Dit is niet wat ze laten zien. Het gaat hier om een hot boot, na het uit zetten van de switch is de firmware ook weg.
en een apparaatje dat in de plek van de rechter Joy-Con hoort.
Een paperclip met plastic die je zelf ook kunt 3D printen.