Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo Switch-update voegt beperkte opnamefunctie voor gameplay toe

De meest recente versie van de Nintendo Switch-firmware bevat een functie waarmee gebruikers een korte opname kunnen maken van gameplay. De functie is momenteel beschikbaar voor een beperkt aantal games.

In de releasenotes van de update schrijft Nintendo dat de functie werkt door de knop voor het vastleggen van een schermafbeelding ingedrukt te houden. Daarmee kunnen spelers maximaal de laatste dertig seconden vastleggen. Ze kunnen vervolgens het begin en het einde van elke clip bepalen en het filmpje uploaden naar Facebook of Twitter. Vastgelegde clips komen ook terecht in het album.

De functie werkt momenteel alleen met vier games: Legend of Zelda: Breath of the Wild, Mario Kart 8 Deluxe, ARMS en Splatoon 2. Nintendo geeft geen uitsluitsel over wanneer meer games de functionaliteit gaan ondersteunen.

Een andere wijziging in de update is een functie voor het overzetten van gebruikersdata en savegames naar een andere Switch. Daarvoor moeten beide consoles over de laatste update beschikken en moet het gebruikersaccount dat de gebruiker wil overzetten verbonden zijn met een Nintendo-account. Door het overzetten gaat ook gekochte software mee naar de tweede console.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

19-10-2017 • 12:50

58 Linkedin Google+

Submitter: rudyman85

Reacties (58)

Wijzig sortering
Nog een feature die niet gemeld staat is dat er nu ondersteuning is voor draadloze USB headsets. Dit werkt in ieder geval met de Playstation headset, en ik ga het zelf eens proberen met mijn Logitech headset.

Reddit (bron)
Als dat intended is dan zou ik ook graag bluetooth headset support willen zien.
Volgens mij gaat dit meer om USB headsets in het algemeen en niet specifiek draadloos.
Ik hoop zelf vooral op voice chat via de console, dan maakt het mij niet zoveel uit of er een dongle in een usb poort moet zitten of niet.
Hmm... en hopelijk ook gewoon USB voice chat, maar ik denk niet dat dat er snel zal zijn. Aangezien tot nog toe alles bij Splatoon 2 via de app op je telefoon loopt.
Kunnen we al savegames exporteren naar een andere switch? Of ben je nog steeds alles kwijt als je moet overstappen naar nieuwe switch ivm reparatie oid

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 19 oktober 2017 13:00]

Yep, dat is vanaf deze versie mogelijk!

- Transfer user and save data to another system
To transfer, head to System Settings > Users > Transfer Your User and Save Data

[Reactie gewijzigd door N-Freak op 19 oktober 2017 13:02]

Wel naar een andere Switch maar niet naar een SD. Toch weer jammer, even een nieuwe Switch kopen als je er een op moet sturen voor reparatie en dan moet die Switch ook nog eens werken.
AL je gegevens op de Switch (inclusief de SD kaart) is geëncrypt met de private key van je Switch-account. De key wordt uitgewisseld bij een System Transfer. Dus zelfs al stop je de SD kaart van je Switch in een andere Switch heb je er compleet niks aan (tenzij je een System transfer doet)

Dit is natuurlijk om te voorkomen dat mensen spellen illegaal verspreiden of savegames gaan hacken.

[Reactie gewijzigd door 90710 op 19 oktober 2017 13:35]

Bij de PS4 zijn savegames gekoppeld aan je PSN-account. Je kunt je save dan gewoon kopiëren naar een USB-stick, inloggen op een andere PS4 met je account en de save kopiëren naar het systeem. Zo'n systeem moet Nintendo ook gewoon inbouwen. Deze update is gewoon geen oplossing te noemen.

[Reactie gewijzigd door MelvinW op 19 oktober 2017 13:39]

Denk toch niet zo simpel ... Zie de reactie hieronder en er zijn tal van andere oplossingen te verzinnen.
Mooi. Wel bizar dat dat 7 maanden heeft geduurd. Voor mij is het te laat helaas :(

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 19 oktober 2017 13:03]

Hoezo? Heb je in die 7 maanden tijd zoveel Switches gekocht dat je ze moest transferen? Bij de Wii U en 3DS werd ook pas toegevoegd toen ze special editions / redesigns hadden (Wii U de Wind Waker edition; 3DS de 3DS XL). Het zou handig kunnen zijn als je in een familie met één Switch nu een nieuwe Switch koopt voor de kids met Super Mario Odessy en dat je dan de accounts kan overzetten.

System transfer is niet een kritieke functie die er vanaf dag 1 al in moet zitten, om zo te voorkomen dat andere functies gemist moeten worden.

[Reactie gewijzigd door 90710 op 19 oktober 2017 13:28]

Iets met joysticks die niet werken
Hoe kan dat een probleem zijn, gewoon de joysticks terugsturen..
Switch data kwijt na reparatie waarschijnlijk. Die klacht komt vaak voor op reddit.
Is gewoon jammer
Het is aan dovemansoren besteed. Sander vind alles aan de Switch goed en er zijn helemaal geen issues en dit soort exessen komen niet voor.
De switch is ook goed! Voldeed aan al mijn verwachtingen qua zelda en nu Mario games... Portable ;)

Volgende keer iets krachtiger, saves op SD kaart plus een cloud voor deze (niet-bestaande *hum hum*) problemen en meer AAA games voor gretige consumer-redenen bij launch en het is nog beter.

Ik vind de switch goed, maar niet perfect. Heb er genoeg lol mee gehad tot Mario odyssey in elk geval later deze maand.

Dovemansoren zijn nergens voor nodig. Iemand die het geen kans geeft praat je toch niet om met puur positieve berichten. En je eigen aankoop word er niet direct slechter van als iemand kritiek uit.
Je hebt de hele Switch teruggestuurd omdat de Joy-Cons niet werkten? Waarom niet alleen de Joy-Cons?
omdat het net zo goed aan de switch kan liggen dat er geen verbinding gemaakt kan worden
Die kans bestaat natuurlijk, als je toevallig de pech hebt dat je een aantal keer een switch hebt die defect gaat en ter reparatie moet sturen. De frustratie snap ik dan volledig.
Volgens de ingewijden hier kan zoiets niet en valt het wel mee met die functie.
Ik riep het in maart al en werd geflamed ! Was onzin, niet noodzakelijk, bla bla bla.

Iets wat niks speciaals is en zelfs op de Wii 10 jaar geleden mogelijk was. Zeker met een SD card is dat mogelijk.
Niet zeuren over hacks want tegen woordig is er zoiets als encryptie.
Ja het is echt idioot om een systeem uit te brengen zonder save-game transfer. Valt niet goed te praten wat mij betreft. En dan heb ik het nog niet over het dock dat vrolijk krassen maakt op je scherm, omdat Nintendo te cheap was om een rubbertje erover te doen

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 20 oktober 2017 12:16]

Hoe is dat niet een kritieke functie? Buiten dat apparaten kapot kunnen door productie fouten, kunnen ze ook kapot gaan door eigen fouten en is het verder gewoon heel normaal dat jij je account en savegames moet kunnen meenemen. Ik zou bijna zeggen dat het middeleeuws is, maar vroeger kon je wel gewoon je savegames houden wanneer je console verrot was.
Wat te denken aan verlies of diefstal ? Zeker met een mobile device zal dat veel vaker voorkomen dan met een reguliere homeconsole. Een systeem waarbij het lokaal kan (SD) en ook in de cloud is niks speciaals of bijzonders.
We zien op smartphones dat al jaren.

We focussen wel op Multigamer die je zelfs on the go kan doen maar savegames veiligstellen was voorlopig een No Go anno maart 2017.
De Switch is gewoon bijna een jaar te vroeg gereleased. Gewoon niet af, niet qua game support (lineup), niet qua hardware en zeker niet qua software (features).
Dus als ik het goed begrijp neemt deze functie een buffer van 30 seconden op. Beetje zoals bij de live-photo functie op iOS? Best gaaf.
Klopt, hij houdt je laatste 30s aan gameplay bij en als je op het knopje drukt worden die opgeslagen!
Meer zoals de PS4 en Xbox al lange tijd hebben, die hebben dat al jaren.

Bizar weer te zien dat je hier -1 voor moet krijgen, de vergelijking maken met een semi-console naar een smartphone, een functie die gaat om de opname rond een foto (en al eerder was gedaan) en niet over een 30sec gespeelde gameplay. Maargoed.. het is tweakers.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 19 oktober 2017 13:19]

Je hebt het helemaal bij het juiste eind.
Op tweakers en zeker in het Switch/Nintendo domein moet je positief zijn en mag je niet kritisch zijn.
Allemaal functies die al jaren oud zijn en anno 2018 mag je het daar dan mee doen (30 seconden).
Zie de wens en vraag naar gewone BT audio support ... Is om te huilen dat zoiets niet eens standaard is.
Bizar weer te zien dat je hier -1 voor moet krijgen
Nee hoor. We hebben gewoon niet zoveel aan azijnpisserige "product X kan dit al jaren" reacties.
Nee hoor, PC kon nooit de 'laatste' 30sec opnemen, wel opnemen wat je ging afspelen. Het was pas bij de latere versie van bv die AMD bundel waar dit mogelijk werd, dan praten mid 2014 'out of the box', terwijl de beide consoles uit 2013 komen. Fraps kon dit pas laat 2015 en was een flinke aanslag op je HDD gebruik.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 19 oktober 2017 13:03]

Ahem, shadowplay van nvidia kan dit ook al een tijdje.
https://www.nvidia.com/en...ce-experience/shadowplay/
Nope, de beta kwam uit eind 2013, release was pas begin 2014 ;)

Ik praat 'out of the box', dus niet puur gelimiteerd tot Nvidiakaarten, maar in algemene zin op de PC, dat was pas Fraps met de eerste beta versie uit mid 2014, maar die zijn nog ruim een jaar bezig geweest om er ook een overlay bij te maken.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 19 oktober 2017 13:16]

mmmm ja klopt. :9
wel lache als je een grapige bug of glitch vind dat je dat dan achteraf kan opnemen.
Onzin ! Op de PC kan je niks doen op dat gebied zonder applicaties te installeren (soms paid) en gedoe.
Niks standaard en zeker niet met de druk op een knop tijdens het gamen.
Benieuwd of deze bestandjes geflagged kunnen worden door Nintendo, zoals ze bij Youtube doen
Ik snap Nintendo echt niet.

Ze zijn draconisch met Nintendo games streamen/gameplay video's op YouTube... en nu kunnen ze het ineens wel Of allemaal die copyright claims voor werk dat door andere gedaan is xD

Nintendo wordt volwassen?!


p.s Hoezo -1, Nintendo is een DMCA piraat en copyright knuppel. Dat is gewoon ontopic met recordfuncties

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 19 oktober 2017 13:52]

The Completionist zat laatst bij Nintendo Voice Chat (een Nintendo podcast), en hij zei dat hij weinig last heeft. In een gesprek met Nintendo zeiden ze dat ze vooral de videos die het volledige spel laten zien zonder commentaar niet willen. Ook zei hij dat ze gewoon hetzelfde systeem gebruiken als andere uitgevers, maar minder snel met klachtenafhandeling.

In ieder geval, het is vrij interessant. Kijk hier: https://youtu.be/6LykFIMlpGI?t=2610
Interessant om te lezen. Maar wat ik begrijp uit o.a commentaar vna Jim Sterling is dat Nintendo hun IP zo erg als een overbezorgde moeder protect.

Ook fan made games enzo worden hier en daar neergehaald, zodus ook Videos maar misschien hebben ze hun beleid aangepast.

(als je op Nintendo en Youtube zoekt zul je vast ook de andere kant van het verhaal zien).


Het is ook een beetje raar, stel dat een kaasboer ineens naar McDonalds toegaat en zegt, je mag het niet verkopen zonder dat ik ook wat van je winst krijgt.

Nee, jij hebt je product al verkocht...wat er verder meegedaan wordt is buiten je controle om
neergehaald, zodus ook Videos maar misschien hebben ze hun beleid aangepast.
Ik heb genoeg video's met Nintendo zut erin op m'n kanaal staan, nooit is er een neergehaald.
Het is ook een beetje raar, stel dat een kaasboer ineens naar McDonalds toegaat en zegt, je mag het niet verkopen zonder dat ik ook wat van je winst krijgt.

Nee, jij hebt je product al verkocht...wat er verder meegedaan wordt is buiten je controle om
...behalve dat als het om intellectuele eigendom gaat, dat je alleen eigenaar bent van de fysieke drager. ;)
Interessant om te lezen. Maar wat ik begrijp uit o.a commentaar vna Jim Sterling is dat Nintendo hun IP zo erg als een overbezorgde moeder protect.
Dat is ook niet zo raar wanneer je de meest herkenbare (en daardoor waardevolle) portfolio in de gameindustrie hebt.
Daarom wss maar 30 sec. Nu gaan ze waarschijnlijk alles neerhalen dat langer dan 30 sec duurt.
Ik word -1 geranked, waarom weet ik niet. Ga eens voor de gein kijken welke problemen content creators allemaal hebben door grote publishers, die andermans werk willen monitizen lol.
Waarschijnlijk van de beperkte locale opslag en dus weinig snel geheugen.
En je slaat niet eens hoge kwaliteit op vwb video, het is niet zo dat er 4K movies opgeslagen worden.
Gaat dit dan ook direct werken met aankomende Nintendo-games zoals Mario Odyssey?

Dit lijkt mij ook een vette feature in combinatie met Smash Brothers als dat uitkomt!

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 19 oktober 2017 13:17]

Smash Bros op de Wii U heeft al een feature om complete potjes te uploaden op Youtube.

Overigens wordt deze dan opnieuw gerenderd, dus bij online games verdwijnt ook de slowdown.
Ik denk dat SMO direct een day one patch krijgt die het inschakeld. Gezien die game een speciale modus heeft om mooie screenshots te maken.
Ik denk dat het er direct in zit of inderdaad direct erin gepatched word. De 4 titels waar het nu voor werkt zijn alle 4 de grote Nintendo games op de Switch. (Zelda, Mario Kart, Arms en Splatoon).

En gezien je rechtstreeks op social media kunt posten lijkt mij deze feature gratis reclame voor Odyssey en de Switch.
Leuk zo'n opnameknop. Ik vraag me echter af hoe dat zal werken in de praktijk. Ik heb nu een keer met de Switch gespeeld, dus ik weet het nog niet zo heel goed. Volgens mij zat dat knopje onder een van de joysticks.
Stel je bent Mario Kart aan het spelen en je wilt een filmpje opnemen van 30 seconden. Moet je dan ook je duim gebruiken waar je daadwerkelijk iets mee aan het doen bent? Dan zie ik het al voor me dat je, of je gas moet los laten, of je stuur moet los laten. Dan heb je toch niet zo heel veel aan het filmpje? Of zit ik nu verkeerd?
Ik lees zojuist dat met deze update de Wii-U adapters voor de Gamecube-controllers ook bruikbaar zijn op de switch. Zal het vanavond eens uitproberen, zou namelijk erg handig zijn! _/-\o_
Dat ligt waarschijnlijk meer aan jou ;)
Ja denk het ook. zit denk niet zoveel meer in het wereldje en ken weinig lui die hem hebben/enthousiast over zijn.
Dat is best raar gezien Super Mario Odyssey voor de deur staat, net als Doom en Skyrim. Daar waren recent toch wel wat nieuwsberichten over. En er was nog een review van Mario + Rabbids Kingdom Battle vorige maand.

Nieuws genoeg en tot het eind van het jaar ook een best druk release schema.
Er is genoeg positief nieuws over de Switch (zoals Nintendo Switch best verkochte console de laatste maanden in de USA http://www.ign.com/articl...le-in-the-us-in-september) Er is alleen weinig negatief nieuws. Zodra er iets negatiefs over de Switch wordt gevonden, dan wordt er van een mug een olifant gemaakt en wordt het meerdere keren door mensen herhaald en wordt het van de daken geschreeuwd.

[Reactie gewijzigd door ATL op 19 oktober 2017 20:59]

Ik lees er anders elke week meerdere berichten over.