Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo voegt ondersteuning draadloze usb-headsets toe aan Switch

Firmwareversie 4.0.0 voor de Nintendo Switch brengt ondersteuning voor draadloze headsets naar de console. De functie werkt met headsets met usb-dongels, niet met de ingebouwde bluetooth-ondersteuning in de Switch.

Nintendo heeft de ondersteuning voor draadloze usb-headsets stilletjes toegevoegd aan firmwareversie 4.0.0, want in de releasenotes schrijft het bedrijf er niets over. NintendoLife bevestigt dat de Switch werkt met headsets met usb-dongel, waaronder die van de PlayStation.

Het gaat alleen om headsets die draadloos werken via usb en daar 2,4GHz rf voor inzetten. Headsets die via bluetooth functioneren, kunnen niet met de Switch gekoppeld worden. Niet alleen werken de usb-headsets door de dongel in de dock voor de Switch te steken, maar ook kan de handheld zelf via een usb-verloopstuk met draadloze headsets werken.

Nintendo bracht firmwareversie 4.0.0 donderdag uit. De update voegt onder andere een opnamefunctie en opties voor het overzetten van gebruikersdata en savegames naar een andere Switch toe aan de console.

Door

Nieuwscoördinator

59 Linkedin Google+

Reacties (59)

Wijzig sortering
Deze comment van een ander forum kan handig zijn voor mensen die zich afvragen waarom een BT dongle nodig is terwijl de Switch/PS4 zelf ook al BT aan boord heeft.

"Because bluetooth 2.1 can only transfer 2.1 Mbit of data per second, while USB 3.0 can transfer 10 Gbit of data per second. So almost 5000 times as much data. This means huge data compression via bluetooth.
Combined with the fact that the controller also uses the bluetooth for control input, it means that using a headset via the controller provides you with strongly inferior audio quality."
Behalve dat de bitrate op een audio cd al maar 1,4 Mbps is, wat dus gewoon zou moeten passen op BT 2.1, zonder enige vorm van compressie.
Bitrate zal ook niet het probleem zijn. Je kunt zelf eens testen wat er gebeurt als je met je smartphone op 2.4 ghz wifi zit en je via bluetooth muziek afspeelt. Je moet dan maar eens een speedtest aan zetten. je zult zien dat de snelheid met een factor 2 naar beneden keldert. Zodra je je bluetooth uitzet worde de verbinding weer stabiel.

Aangezien de switch zelf ook niet een al te beste wifi chip heeft en deze waarschijnlijk ook nog dient voor de bluetooth kan ik me voorstellen dat Nintendo voor deze optie kiest. Als je een bluetooth headset zou verbinden via bluetooth samen met de joycons en procontrollers dan zal de wifi wel erg instabiel worden.

In mijn ogen een goede keuze! Ook top trouwens dat je met een verloop stekker een usb headset kan aansluiten direct op je switch.

Aangezien Nintendo nog niets meld, zal het zich toch aan het voorbereiden zijn op een goede integratie van voice chat op de console zelf i.p.v. die gare Nintendo app die niemand wil gebruiken.
Goed punt! Heb het inderdaad even geprobeerd en dacht eerst dat het niet klopte omdat ik 53 Mbps haalde terwijl mijn telefoon via Bluetooth muziek naar mijn speakers streamt, maar zonder de muziek haal ik inderdaad 87 Mbps. Nooit gerealiseerd dat dat zo'n invloed zou hebben.
Natuurlijk had het beter geweest als Nintendo om te beginnen een betere WiFi implementatie gehad zou hebben, maar ja we kunnen niet alles hebben.
Eerder op de software. Er is geen reden waarom deze hardware geen BT-audio zou kunnen supporten. De enige redenen die ervoor kunnen zijn, zijn softwarematig (ze hebben gewoon de tijd nog niet genomen om de support in te bouwen) of bestuurlijk (BT-audio koppelen vergt wat stappen die de casual gamers, Nintendo's oudste doelgroep, niet per se snappen). Ik denk persoonlijk dat het vooral dat eerste is, het Switch-OS is nog enorm barebones, ze hebben vast belangrijkere dingen om aan te werken dan bluetooth-support voor headsets, zeker aangezien de andere consoles die AFAIK ook niet ondersteunen.
Er moeten ook nog andere apparaten overheen. Overigens zijn er in tracks met surround (Dolby/PCM) hogere bitrates dan die 1.4mbps.
Waarom zou je surround sound naar je headset willen sturen? Daarnaast de standaard Bluetooth audio verbinding zit rond 210kbs. Dolby digital zit op 384 of zelfs lager. Tevens ondersteund de switch Bluetooth 4.1: https://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_Switch?wprov=sfla1

In theorie zou de switch Bluetooth headsets moeten kunnen ondersteunen. De vraag is wil je dat? Bluetooth audio heeft altijd enige vorm van latency.
Dat bestrijd Bliksem B niet. Hij vraagt zich af waarom je surround naar je headset wilt sturen. Dat is namelijk vrij zinloos.
? Niet als je een surround headset hebt. Deze hebben daadwerkelijke surround input nodig om te kunnen werken. Daarom zou je dus surround naar je headset willen sturen.
Maar het ongecomprimeerd overzenden is dan ook nergens voor nodig lijkt me...
Het ging me ook vooral er om te illustreren dat die uitleg niet echt erg logisch was.
De andere apparaten die daar overheen moeten zijn vooralsnog alleen controllers. Zelfs uitgaande van 4 sets joy-cons (dus 8 verbindingen in totaal) geloof ik niet dat die hoeveelheid data over 10KB/s heen gaat. Bluetooth audio zou geen enkel probleem mogen zijn.
Enkel gaan we hier uit van een optimale verbinding waar je 100% van de bandwidth krijgt. Dus zonder afstand, andere apparaten of obstakels of interferentie. Dat is hetzelfde als met wifi, je krijgt nooit 100% van de max. snelheid.
Maybe not, maar we hadden het ook over de maximale bandbreedte die een CD zonder compressie inneemt. Gecomprimeerde audio neemt veel minder bandbreedte in beslag en is daarom veel minder snel een probleem. En je 10KB/s controllerdata zal 't ook niet wegdrukken, lijkt me.
Ik denk dat die audiokwaliteit wel het laatste is waar je wat van gaat merken.

Wat dacht je van de latency die het meebrengt? Een YT filmpje wordt met mijn airpods iets vertraagd gestart zodat de buffer van de bleutooth stack even volgepompt kan worden. Hierdoor loopt het beeld gelijk met de audio. Dit kan alleen niet met games. Met rf headsets heb je dit niet omdat er niet wordt gekeken of je de boel wel binnenkrijgt. De dongle doet DAC en verder kijk je maar of je binnenkrijgt of niet. Ze je de headaet uit dan gaat de dongle vrolijk door met uitzenden (tegenwoordig zal deze ook logica hebben om te herkennen dat de headset uit is, maar dat staat los van het rf signaal). Dit werkt in principe hetzelfde als de 3,5mm naar FM radio adapters voor in de auto. Ze zenden gewoon het signaal op fm band X uit en als je radio niet op die band staat afgesteld dan jammer voor jou. Dingetje gaat voor de rest gewoon rustig door.

Edit: daarnaast. Een beetje fatsoenlijke audio heeft maar iets van 320kbps nodig. Met 2.1 mbps heb je dus 7 keer de benodigde bandbreedte voor audio.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 20 oktober 2017 10:59]

Ik heb jarenlang gegamed met een draadloze headset op mijn hoofd en ik heb eigenlijk nooit wat gemerkt van latency. Valt volgens mij dus wel mee allemaal. :)
Wat voor draadloze headset was dat? Ik merk namelijk duidelijk het verschil als ik een YT filmpje start. Alles boven de 5ms is namelijk al merkbaar en er zijn weinig digitale headsets die minder dan 5ms latency hebben voor de buffer.
Dat was een Logitech G930. Ik zou 'm er graag nog eens bij pakken om zelf wat te testen maar ik heb 'm weggegooid nadat 'ie fysiek stuk ging.
Ja dat is dan ook een RF unit en zoals ik dus al aangeef hebben die dus totaal geen last van latency. Het analoge signaal loopt nu via de lucht in plaats van een kabeltje en in beide gevallen zal het de verzender worst wezen of je dit signaal ontvangen hebt.

Alleen digitale varianten hebben hier een check voor die er voor zorgt dat er een buffer wordt gebruikt. Hierdoor kan het soms even duren voordat de data daadwerkelijk aan de overkant is aangekomen en duurt het standaard iets langer voordat het wordt afgespeeld. je wil immers die buffer niet helemaal leegtrekken.
Ik heb er bijzonder weinig verstand van hoor, dus misschien heb ik het helemaal mis, maar is audio van zo'n 300kbps niet al van heel goede kwaliteit?

De overgebleven bandbreedte lijkt me ruim voldoende voor een controller. Die moeten het volgens mij sowieso niet zo hebben van bandbreedte, maar meer van latency. Ik zal het wel over simplificeren, maar als elke input op de controller in 10 bytes wordt geëncodeerd en de standen 1000x per seconde worden doorgestuurd zit je volgens mij nog steeds op maar zo'n 100.000 bytes/s (uitgaande van 10 inputs op de controller).

Maar zoals ik al zei, ik zal het wel over simplificeren :)
Je vergeet de motion control en de HD rumble feedback.
Dan zou de Logitech G933 ook moeten werken met dongel. Deze gebruikt ook 2.4Ghz.
Ben benieuwd. En dan nog op zoek naar een USB adapter voor de switch zelf.
Dat is gewoon een standaard usb-c naar usb-a-female "stekkertje", bijvoorbeeld zoiets: pricewatch: Assmann USB C/USB A

Niet heel spannend verder, wel een beetje onhandig als er vervoglens zo'n ding onder uit je switch steekt lijkt me.
https://www.bol.com/nl/p/...r-grijs/9200000076581362/
Alhoewel ik niet weet of een USB to go kabel een probleem kan geven.
Anders kan ik die voor mijn telefoon wellicht nog wel gebruiken.
Het dock van de Switch beschikt gewoon over een USB-A poort:

https://cdn.vox-cdn.com/u..._switch_dock_back_960.png

De Switch zelf gebruikt inderdaad een USB-C poort naar het dock toe. Ben je mobiel, zou ik eerder een bedraad koptelefoon gebruiken, scheelt in stroomverbruik tov een draadloze.
Op Reddit gelezen dat hun Switch vastloopt als ze de G933 proberen te verbinden.

Blijkbaar is de interne software van Logitech redelijk specifiek op PC gericht, waardoor de Switch bij verschillende mensen gewoon blokkeert zolang de dongle erin zit.
Op Reddit meldde iemand dat 'ie daar problemen mee had. Ik heb later iemand anders zien beweren dat die van hem wel werkte, dus ik weet het niet zeker. :P
Wat is dit toch met bluetooth haat? PS4 blokkeert BT, Switch ondersteunt het niet. Ik snap de behoefte om accessoires te pushen, maar dit komt op mij heel erg klantonvriendelijk over. Als ik het vantevoren had geweten had ik een Xbox gekocht itt een PS4 (Pro notabene).
De Xbox One ondersteunt helemaal geen Bluetooth, dus daar zou je ook niet beter van worden.
De xbox one controllers ondersteunen in ieder geval bluetooth, ik heb een Xbone controller via bluetooth aan mijn PC hangen.
Dat doen de controllers van PS3/4 Wii en Switch ook. Zelf de pro controller is ook te gebruiken op de pc :)
Ik denk dat het vooral door latency komt, maar dit is enkel mijn ervaring.

Als ik Bluetooth headsets op mij computer of telefoon gebruik zit er altijd een kleine lag in. Dit maakt het voor veel games enorm vervelend.
Ik dacht altijd dat er via bluetooth een vertraging in de audio zat, maar misschien doen nintendo en sony er niet aan omdat de kwaliteit gewoon te slecht is waardoor het de spel ervaring kan bederven.
Draadloze controllers gebruiken Bluetooth. Mogelijk dat men aan het maximaal aantal devices of bandbreedte zit als je vier spelers met acht joycons laat spelen?

Wat trouwens wel werkt op Switch is een aparte Bluetooth transmitter gebruiken die je in de 3.5mm jack steekt. Je hebt echter mogelijk nog steeds last van de bekende latency op je audio.


Vrij zeker dat PS4 wel bluetooth headsets toelaat, trouwens?
Alleen die van sony zelf.
Ik gebruik wel eens een bt headset met de pc, en ik bemerk een kleine maar storende vertraging. Ik weet niet of dat aan de headset ligt, maar als daar veel variantie in zit kan ik me voorstellen dat dat de reden is.
Mijn BT-headset heeft ruim een halve seconde vertraging, dat is echt niet prettig spelen.

Misschien dat het met Apt-X low latency te doen is, maar de ondersteuning daarvoor is schaars.
De Switch heb ik zelf nog niet, maar ik dacht dat de switch helemaal geen USB poorten had. Het docking station wel.

Mij lijkt het heerlijk om met een koptelefoon (draadloos wel te verstaan) te gamen. Nu moet je een USB C-> USB convertor hebben, waarop je een dongle laat slingeren? pff

Ben de playstation headset kwijt, nu moet ik dus iets zoeken wat met USB C(want toekomstproof en de switch komt toch) overweg kan en/of USB (2.0?)

Ach het is wel goed dat de ondersteuning er is.


edit het staat allemaal al in het artikel, vergeet dit.

[Reactie gewijzigd door Seckzipantsz op 20 oktober 2017 10:31]

USB-C is natuurlijk gewoon USB. Het is een standaard maar dan een nieuwe connector.
ik zou het liefst mijn Bluetooth headset direct met de Switch willen verbinden als ik in de bus aan het gamen ben. Een USB-C naar USB-A adapter snap ik ook niet helemaal.
Ik denk dat ik het wel snap, met mijn bt koptelefoon had ik last van lag via de USB BT adapter. De koptelefoon over 3.5mm aansluiten loste het probleem direct op.

Dit is een probleem met BT audio en ik denk dat daarom Nintendo zelf de mogelijkheid niet biedt.
Ik snap ook wel dat Nintendo dat niet meteen uit brengt. Maar zou het zeker waarderen als ze dit weten op te lossen, ik gebruik mijn headset ook op mijn iPhone en heb daarntotaal geen last van lag. De Switch heeft al Bluetooth dus het (lijkt mij) een kwestie van testen.
Als ik de overwegingen goed begrijp dan blijft er anders te weinig bandbreedte over voor de audio, en dan bestaat de kans dat mensen gaan klagen over de geluidskwaliteit. Dat zou ik als fabrikant ook zeker willen voorkomen. Kan je je natuurlijk wel afvragen waarom ze niet een meer up-to-date versie van bluetooth in het hele gebeuren hebben gedouwd...
Hé lachen, dat is mijn foto in het artikel. Waar zijn die credits? :p
draadloze usb-headsets
Eh? Onbedraad met stekker? :?

edit: Small, niet strikethrough tags

[Reactie gewijzigd door PPie op 20 oktober 2017 11:34]

Ik denk dat het met latency te maken heeft (merk in in ieder geval op PC icm een (niet goedkope) bt headset) dat de Switch (en andere consoles) geen BT headsets ondersteund, en niet met bandbreedte.
Niet dat ik klaag, meer functies is meer beter.
Maar de Switch heeft toch al een 3.5mm jack, klinkt een beetje onnodig om ook USB te ondersteunen.
Ondersteunen ze met USB alleen output of ook input (mic) ?
Heb jij een draadloze 3.5mm headset?
JBL E40BT, oh wacht...
Point taken.
Niet zo onnodig als je bedenkt dat je dat ding ook in je dock kunt steken.
Als je de Switch in de Dock steekt, neem ik aan dat de TV audio regelt, niet de Switch.
Of dan stuurt de Switch geen audio naar de TV als er een USB-draadloze-koptelefoon is aangesloten.
Zit nog steeds te wachten op save games op de sd kaart..
Kan je lang wachten. Het conservatieve Nintendo is nog erger dan Apple als het gaat om te luisteren naar klanten.
Ze varen hun eigen koers en vandaag de dag valt meer dan ooit op hoe ouderwets en beperkt hun hardware eigenlijk is.
Het is de software die Nintendo boven water houd, want op hardware gebied zijn ze al ruim een decennium de weg kwijt.

Qua OS is het ook al jaren een drama. Altijd traag, kinderachtig, omslachtig en enorm beperkt.
Nu met de switch is het hier en daar wat vlotter maar je kunt er niks mee behalve gamen. En savegames bewaren op zoiets simpels als een microsd kaartje is teveel gevraagt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*