Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo Switch ondersteunt GameCube-controllers

Nintendo heeft in de nieuwste update voor zijn Switch-console ondersteuning voor GameCube-controllers toegevoegd. Het bedrijf heeft dat zelf niet bekendgemaakt, maar dat blijkt uit ervaringen van gebruikers. Om de controllers te gebruiken is de Wii U-adapter nodig.

Dat GameCube-controllers in combinatie met de Switch gebruikt kunnen worden, werd ontdekt door Twitter-gebruiker Master Mewking. GameXplain zette daarna een video op YouTube waarin gedemonstreerd wordt hoe het werkt. Om de controllers aan te sluiten is een adapter nodig die Nintendo uitbracht samen met Super Smash Bros. voor de Wii U. Op die adapter kunnen tot vier controllers aangesloten worden.

De Nintendo Switch herkent de op de adapter aangesloten controllers vervolgens als usb-controllers en ze werken in alle spellen. Gebruikers moeten er wel rekening mee houden dat de knoppen van de oude GameCube-controllers niet overeen komen met die van de nieuwe Switch-controllers. Daardoor kan het zijn dat bepaalde functies in spellen niet werken, bij gebrek aan de benodigde knop.

Vorige week bleek ook al dat de Nintendo Switch nu draadloze usb-headsets ondersteunt. Die functionaliteit is eveneens toegevoegd in firmwareversie 4.0, zonder dat Nintendo daar ruchtbaarheid aan heeft gegeven.

Door

Nieuwsredacteur

64 Linkedin Google+

Submitter: Michelli

Reacties (64)

Wijzig sortering
Ik begrijp dus niet waarom Nintendo dit soort dingen niet openbaar aankondigt. Dit zijn de dingen die liefhebbers willen weten. Zeker de mensen die in twijfel zijn over een Switch-aankoop zullen dit nieuws kunnen waarderen. Ik ben zelf een zeer tevreden eigenaar maar zou dit soort dingen graag van Nintendo zelf horen.
Misschien is het wel te vroeg. Als er gamecube spellen op de switch komen, dan wordt het echt leuk. :)
Ik zie dat nog niet zo snel gebeuren. Als je ziet hoeveel moeite Dolphin (de emulator) al heeft om een goed draaiende versie te maken op huidige telefoons en tablets, en dat de Switch daar eigenlijk tussen zit, dan lijkt me dit niet erg waarschijnlijk. Het is nu ook niet dat Dolphin slecht geoptimaliseerd is.

Maargoed, als Nintendo het wel lukt om een goede GameCube emulator te bouwen dan is dit natuurlijk alleen maar geweldig en nog een reden om een Switch te kopen.
Al is Dolphin volledig van reverse engineering afhankelijk, met originele bronbestanden. Dat terwijl Nintendo voor de Switch juist games volledig in ARM opnieuw kan compileren.

Xbox 360 games virtualiseren op een machine met Xbox One performance is ook niet zo makkelijk, maar geporte titels lukken prima.

De Switch trekt zonder enige moeite Wii U-titels, dus wat dat betreft zie ik weinig beren op de weg ;)
Dolphin komt aardig dicht in de buurt van wat de Gamecube zou moeten zijn though. Vooral met de laatste iteraties wordt er veel op nauwkeurigheid gelet.

De switch speelt ook geen Wii U games. Dit zijn spellen die gewoon geport zijn en zoals je zelf ook zegt draaien ze dus veel beter dan in een emulator.

Ik zie Nintendo nog niet de route nemen van het porten naar de Switch. Alle Virtual Console games tot nu toe hebben een ingebouwde emulator, en Wii games op de WiiU draaien gewoon in virtual Wii modus. En aangezien de Switch niet eens in de buurt komt van een Wii of Gamecube (en de Wii U was een multi-core, opgevoerde Wii met een "nieuwe" GPU) kwa architectuur oid, zie ik ze er gewoon een emulator onder proppen, geen ports maken.

Bedenk ook dat je niet "zo even" een game opnieuw compileert voor de Switch. De GC en Wii gaven de games volle toegang tot de hardware, niet via een API, dus je kunt niet even een nieuwe graphics library voor de Switch eronder schuiven. Bovendien waren GC en Wii gebaseerd op PowerPC en is de Switch ARM. Ik gok dat veel games gewoon grotendeels opnieuw geschreven moeten worden, waarop Nintendo net zo goed een nieuwe editie uit kan brengen, zoals de HD remakes op de WiiU. (Al moet ik zeggen dat ik veel games wel in "officieel" HD zou willen hebben en het dus voor mij persoonlijk een reden zou zijn om een switch te halen)
Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat de Switch niet eens in de buurt komt van de Wii of Gamecube.
De Switch is zelfs krachtiger dan de Wii U. Klein voorbeeldje, Mario Kart 8 Deluxe draait 60fps 1080p (docked). Dit haalde de Wii U niet.
De Switch is een compleet ander systeem dan de Wii U. Het draait geen Wii U spellen, maar spellen die voor de Switch zijn gemaakt en geoptimaliseerd. Kwa architectuur en functies komt het niet in de buurt van een GC/Wii/WiiU (allemaal dezelfde of soortgelijke architectuur), ik had het dus niet over performance.

[Reactie gewijzigd door Yoshi2889 op 25 oktober 2017 10:14]

Hij zegt dan ook kwa architectuur, heeft het niet over prestaties
Het is mogelijk en gaat waarschijnlijk ook gebeuren. Zie dit artikel: http://www.eurogamer.net/...e-virtual-console-support
Nouja, dat zijn al pre-launch geruchten. Ik heb er nog niets over vernomen uit officiŽle bronnen.

Nogmaals, hartstikke leuk als het wel kan en ik hoop ook van harte dat het ze lukt, maar ik zie het nog niet zo hard gebeuren. Ik gok dat Nintendo er ook wel meer over bekend zou hebben gemaakt als ze het van plan zijn, het zou best wel een selling point zijn.
"Als je ziet hoeveel moeite Dolphin (de emulator) al heeft om een goed draaiende versie te maken op huidige telefoons en tablets, en dat de Switch daar eigenlijk tussen zit"

je kan het ook overdrijven natuurlijk. De Switch mag niet de snelste console zijn, maar is nog altijd stukken sneller natuurlijk dan de tablets en telefoons.....Plus deze is dedicated voor gaming gemaakt.
De Switch heeft "maar" een Tegra SoC, dus een SoC voor telefoons en tablets. Eentje die sneller is dan in veel telefoons, dat klopt, maar Dolphin heeft nog veel moeite met de chips in veel tablets. Zelfs veel mobiele laptop CPUs hebben moeite met Dolphin (en ik weet dat de performance daar anders ligt dan op telefoons/tablets).

[Reactie gewijzigd door Yoshi2889 op 25 oktober 2017 15:09]

Is meer een architectuur probleem dan voor emulatie. Maar verder is de switch een prima console
Ik heb ook nergens beweert dat de Switch geen prima console is. Ik zeg alleen dat het voor zo'n apparaat bijna niet te doen is om de GameCube of Wii te emuleren...
Ik ben verbaasd. Ik dacht dat ellenlange backward compatibiliteit juist bij Nintendo's strategie hoorde?

Ik ben iig erg blij dat me Wii nog gc ondersteund. Omdat me paarse kubus reeds de geest heeft gegeven :9
Als ze het officieel aankondigen moeten ze het ook actief ondersteunen.
Kunnen ze wel. Wel met de mededeling dat er beperkte ondersteuning is.
(Groots) aankondigen dat de Gamecube controller werkt, die vervolgens aansluiten en dan dit meemaken: "Daardoor kan het zijn dat bepaalde functies in spellen niet werken, bij gebrek aan de benodigde knop." (Uit het artikel).

Nee, dat lijkt me niet slim..
tja...je wil blijkbaar de nieuwst Switch spellen spelen met een GC controller....dat gaat simpelweg niet doordat er knoppen niet op de GCC zitten die wel op de switch controllers zitten....dit is natuurlijk als voorbereiding op de Virtual Console voor de switch....op de oude spellen werkt de controller waarschijnlijk wel goed!
Je hebt altijd idioten erbij die niet snappen dat dit niet in alle games werkt. Laten dat nou net de mensen zijn die boos de klantenservice gaan bellen. Nee, een controller actief endorsen of ondersteunen die niet in alle spellen dienst doet, en zelfs in bepaalde spellen niet toestaat de software te sluiten moet je niet willen ondersteunen.
Helaas is her vaak zo dat net die ene groep de grootste schreeuwer is. Zodra het niet werkt of tegenzit, klaagt dat soort mensen het hardst, ondanks dat het duidelijk gemaakt is dat iets niet (volledig) werkt in bepaalde situaties.

Helaas vind je deze kenmerkende groep altijd terug in alle aspecten van de samenleving...
Het lijkt me meer een toevalligheid dat het werkt.. Zoveel verschillende configuraties heeft Nintende nou ook weer niet gehad door de jaren heen. ( voor configs voor de NES, SNES, en GC was het vaak niet meer dan A en B omdraaien op een 3th party controller ) Nintendo zal hier ook officieel geen ondersteuning voor gaan bieden. Leuk dat het werkt, niet meer dan dat.

Laat ze eens opschieten met dat virtual console gebeuren, dan hebben we er misschien ook echt wat aan..
Waarschijnlijk zal er in de toekomst bij bepaalde spellen wel volledige ondersteuning zijn en zal dit dan gewoon op het doosje staan.

Zolang het niet in elk spel goed of volledig werkt moet Nintendo dit niet gaan aankondigen om de redenen die hierboven al vermeld zijn.
Nintendo doet wel vaker "hidden attributes" in hun consoles. Zo hoeven ze mensen ook niet uit te leggen dat er niet genoeg knoppen op de controller zitten en gaan mensen ook niet klagen en zeiken over de ondersteuning.
Kunnen we dan eindelijk ook Puyo Puyo Tetris spelen met een 'normale' d-pad? :D
Ik vond zelf de NGC controller een prima controller... op de d-pad na. ;)
Ik herinner het me niet helemaal hoe de NGC d-pad was, maar ik hoop dat het beter is dan de Switch Pro Controller.
Dpad was in verhouding tot de controller erg klein, en zat niet op een hele prettige plek. Nog steeds beter dan de gemiddelde D-pad op een moderne controller, dat wel.
En de Switch Pro controller dan?
Daarvan is de d-pad juist heel gaar.
Bij het heel snel drukken van links/rechts, komt er af en toe een input naar boven/onder tussen.
Daardoor kan het zijn dat bepaalde functies in spellen niet werken, bij gebrek aan de benodigde knop.
Mijn inziens word het dus niet echt ondersteund. :+
Uhm nee tenzij jij ook vond dan een usb numpad niet door PC's wordt ondersteund omdat je de hele alfabet mist. De GC controller heeft minder knoppen dan een Switch controller.
Kromme vergelijking, de numpad is een toevoeging op een "tekortkoming" . ;)
De juiste vergelijking zou meer zijn dat sommige getallen niet werken op de numpad en je daar dus het toetsenbord gedeelte voor moet gebruiken. :+
Veel beter dan dit kunnen ze het niet ondersteunen.
Is het dan veilig om aan te nemen dat er een Switch versie van Smash Bros. aan komt?
Gezien het succes van de Switch zou het raar zijn als die niet op de route map ligt. Is namelijk ook een system seller.
Dat hij komt is gewoon 100% zeker. Alleen de vraag is: wanneer? ;)

Wat ik zelf denk, en pin me er niet op vast want het is enkel wat ik denk, is dat we een Smash Bros 4 DX (Super Smash Bros for Nintendo Switch) zullen zien vlak na of gelijktijdig met de lancering van de betaalde online service.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 24 oktober 2017 20:03]

Wat nog ik veel interessanter vind, is dat dit wel een serieuze aanwijzing is dat Nintendo iets met Gamecube op de Switch wil doen. Er gaan natuurlijk al langer de geruchten voor een mogelijke Virtual Console met Gamecube games.
Reggie zei tijdens de Nintendo World Championships dat ze bezig waren met een aankondiging van een "geliefde serie". Het lijkt me dan ook waarschijnlijker dat er een Smash aankondiging in de pijplijn zit.
Nintendo heeft ook gezegd dat de volledige online functies van de Switch begin 2018 komen. Dat is op z'n vroegst over 2 maanden. De vraag is natuurlijk of er dan Gamecube VC in zit, maar dit zou wel een hint kunnen zijn van wel.
Ze hebben eerder gezegd dat ze focussen op NES/SNES spellen met nieuwe online functionaliteit. Er zou GC virtual console bij kunnen zitten, maar dat lijkt mij een stuk minder waarschijnlijk dan een nieuwe Smash, dan wel een port van Smash 4.
Nintendo heeft meerdere "geliefde series" animal crossing kan bijvoorbeeld ook nog
Kan, uiteindelijk is het toch alleen maar gissen. Ik zie zelf GC Virtual Console gewoonweg niet gebeuren voorlopig.
Waarom zou nintendo nog ondersteuning geven met 3-generaties oude controllers? Oke, het is een fijne controller. Maar de wii pro controller valt mij beter. Kon nintendo niks nieuws verzinnen?
Zodat de consument weer de portemonee moet trekken? Wees blij dat ze dit ondersteunen, je hoeft het niet te gebruiken..
Als ze willen dat de consument de portemonnee moet trekken hadden ze wel nieuwe controllers ontworpen.
Eindelijk, hier zat ik op te wachten. Kan ik mijn 3 gamecube controllers weer uit de kast halen.

Ik ben wel benieuwd of de analoge triggers ook ondersteund worden en of dit ook betekend dat we binnenkort gamecube spellen kunnen verwachten. Mario sunshine vereist bijvoorbeeld analoge triggers.
vereist om het uit te spelen.. nee, maar het maakt bepaalde stukken wel lastiger inderdaad.. vooral redelijk in het begin waar je "shadow" mario achterna moet rennen om peach te redden.
nieuwe smash bros game, hint hint.
Kon de gamecubecontroller op de Wii ook gebruiken. Werkte niet goed met snes games vanwege de knoppen die verkeerd on zaten, niemand bij Big-N even nadenk over het softwarematig omdraaien van de knoppen, dan werkt het namelijk wel.
Goed, en nu SSMB voor de Switch :) :) .

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*