Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo brengt in september online gamedienst voor Switch-console uit

Nintendo heeft bekendgemaakt dat het zijn online gamedienst voor de Switch-console in september uitbrengt. Deze dienst moet Nintendo's versie van PlayStation Network of Xbox Live worden.

De dienst, die Nintendo Switch Online gaat heten, wordt ergens in september 2018 geïntroduceerd, al heeft Nintendo bij de bekendmaking geen exacte releasedatum genoemd. De dienst gaat maandelijks vier euro kosten, of acht euro voor drie maanden, maar er kan ook twintig euro worden betaald voor een jaarabonnement.

De Nintendo Switch Online-dienst is bedoeld als onlinedienst om games in multiplayer te kunnen spelen, wat tot nu toe nog gratis is. Spelers krijgen ook de mogelijkheid om onbeperkt klassieke NES-games als Super Mario Bros. 3, Balloon Fight en Dr. Mario te spelen. Deze games worden voorzien van functionaliteit als scoreborden en multiplayeropties en blijven beschikbaar zolang het abonnement loopt. Eerder werd gecommuniceerd dat de games slechts een maand gratis te spelen zijn, maar dat is na kritiek aangepast.

Vorig jaar juli heeft Nintendo de Switch Online-app uitgebracht voor Android en iOS; deze is bedoeld als aanvulling op Nintendo Switch Online. Gamers kunnen hiermee vrienden uitnodigen via sociale media en vervolgens 'kamers' aanmaken om met elkaar te praten via voicechat. Ook kunnen spelers statistieken en hun progressie bekijken.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

01-02-2018 • 11:49

79 Linkedin Google+

Reacties (79)

Wijzig sortering
De dollarprijzen zijn gelijk aan de europrijzen die al een tijdje op de Nederlandse sit evan nintendo staan en dat de klassieke games verdwenen is ook ingetrokken (in juni bevestigd)

[Reactie gewijzigd door nietrobbert op 1 februari 2018 11:57]

Die intrekking van de beperking van de speelbaarheid tot een maand heb ik toegevoegd, thx.
Hoe zit dat bijv. met Splatoon? Nu kan ik dat gratis online spelen, straks niet meer?
Hoe zit dat bijv. met Splatoon? Nu kan ik dat gratis online spelen, straks niet meer?
Ik vind het een goeie vraag.
https://www.nintendo.nl/N...witch-Online-1183143.html

Als je battles kan organiseren met vrienden en zo. Hoe gaat het dan verlopen voor mensen die de dienst niet hebben? In het artikel staat ook dat het niet beschikbaar is voor accounts onder de 13 jaar. Mijn dochter wordt 9 en speelt graag Splatoon 2.

Als het dus verbonden is met de leeftijd moet je dan gaan betalen per account op die Switch zodat ik bijvoorbeeld wel kan online gamen en zij niet?

Het bedrag valt op zich nog wel mee, maar ik heb de indruk dat het toch nog voor verbetering vatbaar is. Ik had mijn bedenkingen over die voice chat, maar dat is met de beperking op leeftijd momenteel dus geen probleem. Parental controls om te bepalen met welke accounts je voice chat mag doen lijkt me wel aangewezen tot een bepaalde leeftijd.
Inderdaad, ik heb 2 Switches,2x kosten. Bij 2x PS4 hetzelfde probleem, tenzij je op hetzelfde account inlogt, maar dan kan de ander niet online gamen. Duur geintje zo, dalijk wil mijn jongste zoontje ook een eigen PS4 en Switch om met zijn allen in 1 team te zitten, Splatoon, COD, Fortnite, etc.
2x een PS4 heeft niet hetzelfde probleem. Met een PS4 kan je namelijk PLUS delen door het hoofdaccount te activeren op de 2e PS4. Dat ziet er als volgt uit;

PS4 A: speelt op account X, account X heeft een abo op PLUS, maar is niet geactiveerd als primaire account.
PS4 B: speelt op account Y, maar heeft ook account X op zijn PS4 en dit account is geactiveerd als primaire account.

Vrijwel alles wat is aangekocht op account X, games en PLUS (microtransacties dan weer niet) is dan beschikbaar op PS4 A+X en PS4 B+Y. Beide kunnen tegelijk online en tegen/met elkaar online gamen. Sony staat dit toe onder 'Family & Friends'. Zo doe ik het al jaren met mijn broer en het maakt PS Store aankopen ook een stuk aantrekkelijker.

[Reactie gewijzigd door MadDogMcCree op 1 februari 2018 13:13]

OK, thanks. op internet stonden allemaal tegenstrijdige en onduidelijke verhalen.
Moet je dan ook niet 2x het game aanschaffen?
Moet je dan ook niet 2x het game aanschaffen?
Als je de fysieke game hebt wel, digitaal weet ik niet, die zijn meestal veel duurder dan de fysieke. Ook niet verkoopbaar, dat is sowieso een reden om ze niet digitaal te kopen. Maar als het digitaal wel lukt, dan heb je er 2 voor de prijs van 1.

[Reactie gewijzigd door Wasabi! op 1 februari 2018 14:42]

Klinkt op zich niet verkeerd, ware het niet dat er nog niet echt veel games zijn met een boeiende multiplayer om online te (kunnen) doen. Ik zie momenteel alleen Rocket League als game die je ook nog maanden later leuk online wilt kunnen doen. De rest is toch wat minder. En veel games zijn nog beperkt tot lokale multiplayer
Misschien is het ook de bedoeling dat je lokaal met mensen gaat spelen, in plaats van dat iedereen thuis zit achter een scherm.
Volgens mij was het ook niet de bedoeling dat je online gaat, maar dat je bij elkaar komt.

Disclaimer, ik zoek geen haat of wat dan ook.

[Reactie gewijzigd door F. Scaglietti op 1 februari 2018 15:54]

Waarom openen ze dan een online-platform als local network voldoende zou zijn ;)
Disclaimer: Geen sarcasme.

Omdat men het vraagt.
Vanuit mijn oogpunt hadden ze denk ik de Nintendo Switch anders ontworpen.
Ik vind dat Nintendo eerst wel eens stappen mag gaan maken want het "online" gedeelte is zo karig op dit moment dat ik het niet bepaald waard vind om er voor te betalen. En ze mogen wel eens van het friend code systeem afstappen.
FC werkt prima. en als je iemand wil toevoegen zonder friendcode kun je die persoon gewoon opzoeken in de recent mee gespeeld lijst.

Sterker nog ik vind FC juist super werken. Je moet voor de gein eens op steam een beetje een bekende username zoeken.... dan vind je 1000 hits en kun je daarna gaan zoeken wie je moet hebben. met een unieke code is het een fluitje van een cent om iemand toe te voegen.

plus ik hou erg van de vrijheid dat je een username kunt kiezen en aanpassen op je switch die niet uniek hoeft te zijn. Als ik John wil heten in online games dan kan dat gewoon... en ik hoef niet John163858 te pakken omdat de vorige 163857 users met john al in gebruik zijn.
Naar mijn idee 1 van de weinige dingen die Nintendo wel goed heeft gedaan met online

[Reactie gewijzigd door sygys op 1 februari 2018 12:42]

Een e-mailadres was ook een handig unieke gebruikersnaam en makkelijker te onthouden dan die friendcodes. Dus nee, die friendcodes vind ik ook niet erg praktisch.
Maar ik wil mijn e-mailadres niet met iedereen delen. Ik heb ook mensen in mijn vriendenlijst op mijn switch die ik enkel ken via digitale wegen en die hoeven echt niet stuk voor stuk mijn mailadres te weten.

Een optie zou fijn dat je FC & email adres kan doen net zoals Blizzard je kan via mail doen maar ook via RealID.
Dat is waar. Daar heb ik niet aan gedacht. Ik speelde alleen met echte vrienden vroeger.
Beide is dan nog een leuke optie. Vooral ook omdat van de mensen waar je wel het e-mailadres van hebt ook automatisch kan checken wie een Switch heeft en welke spellen.
Meer 1 van die dingen die ze niet begrijpen omdat ze nooit mass-online hebben gewerkt. PSN en XBL werken met tientallen miljoenen users, een veelvoud van usernames, een bewezen systeem door de jaren waar je echt het wiel niet voor hoeft opnieuw uit te vinden met vage friendcodes of via recent gespeeld. Daarbij hebben ze beide ook gewoon de optie gekregen een 2de naam toe te voegen, je echtenaam of je subnaam.
@sygys Het feit dat je je displaynaam aan kan passen is een punt waar ik het volledig mee eens ben, echter: Steam gebruikt een username en display name, ik heb liever dat Nintendo dit doet dan friendcodes die je zoals IAmRenzo zegt niet makkelijk kan onthouden. Dat steam qua hoeveelheid search results soms kut is ben ik het mee eens, maar als mensen hun gegevens gewoon fatsoenlijk invullen pluk je de juiste er zo uit.

Plus, als je je switch koopt dan heb je nog geen vrienden, hoe voeg ik mijn maten dan toe? niet via de recent mee gespeeld lijst.

(typo)

[Reactie gewijzigd door maikelhennipman op 1 februari 2018 13:23]

Alleen is het erg lastig je eigen friendcode te onthouden terwijl je wel met gemak je eigen psn naam kan opnoemen voor iemand op op te schrijven en later toe te voegen.
Dat er een companion app nodig is om basisfunctionaliteiten van een online dienst te vervullen still blows my mind. Dat het ding geen headsets aankan via Bluetooth, tot daartoe, gemiste kans, maar dat je niet gewoon een wired headsetje kunt inpluggen om in je spel te communiceren is totaal van de pot gerukt.
Mee eens. er had in mijn ogen zelfs gewoon een mic in de switch moeten zitten zodat een headset niet eens nodig zou zijn. Nintendo snapt "online" nog steeds niet.
Deze scheiding is heel simpel vanwege de jongere spelers op de consoles. Taalgebruik filtreren op voice is lastig en omslachtig. Door een app te gebruiken kan het makkelijker in de verantwoordelijkheid gelegd worden van de ouders om geen voice chat toe te staan voor hun kind.
Klopt, zo werken mijn 16+ games ook alleen op de tv. Het is voor de kinderen een stuk lastiger om stiekem op zo’n groot scherm een gewelddadig spel te doen :+


(Of hadden ze misschien toch ouderlijk toezicht in de Switch waarmee je ook speeltijd kan beperken en waar dan ook het vinkje ‘voicechat’ in zou kunnen zitten....)
maar dat je niet gewoon een wired headsetje kunt inpluggen om in je spel te communiceren is totaal van de pot gerukt.
Die optie is er wel voor de verborgen LAN-optie in Splatoon 2.
Klinkt goed, en de prijs is vergeleken met andere consoles best redelijk. een mooie toevoeging.
Redelijk in welk opzicht? PS+ en XBL hebben beide elke maand nieuwe games te spelen, zowel current als last gen (en niet gelijk 5 gens geleden), hebben _ingebouwde_ voicechat met headset/Kinect, is zelfs crossplatform met Win10, heeft geen aparte app nodig om uberhaubt te chatten (even buiten die onzin van friendcodes.. ). Zowel XBL als PS+ zijn current/last gen en waarschijnlijk ook next-gen werkend, dat hele online van Nintendo nog verder beperkt wordt binnen de al magere aanbod van grote online games (niveau AAA of MMO).

Dan nog het punt dat je makkelijk PS+ of XBL onder de 40 euro per jaar kan vinden, zo bijzonder kan ik het niet noemen.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 1 februari 2018 13:14]

Vandaar dat Nintendo de prijs ook flink lager legt dan Sony en MS. Verder zijn de gratis games op in ieder geval de Xbox vrijwel elke maand gewoon niet goed, althans dat is mijn mening, ik speel liever wat Nintendo klassiekers.

Geen voicechat is een domme keuze, had liever een jack in de controllers gezien om gewoon mee te kunnen werken, maar goed, ik verwacht dat Nintendo er nog wel wat van weet te maken. Vind de prijs i.i.g. prima. In tegenstelling tot enkele jaren terug is het voor XBL in ieder geval niet makkelijk meer om goedkoop een 12 maanden code te scoren, daar ben je nu in de regel 50 euro of meer voor kwijt.
XBL is nog makkelijk onder de 50 te vinden, vorige week op amazon nog 3+3 maanden voor 20 euro, begin van de maand was er nog een 2 voor 80 euro, vrij goed te vinden.

Natuurlijk moet je wel deals afwachten, maar elk jaar rond blackfriday of kerst even goed zoeken, ben je elk jaar weer even zoet.

Ik pak hem elk jaar richting december, zit je in de laatste maand heb je grote kans dat je op je xbox dashboard aanbieding krijgt direct vanuit MS, ik heb nu weer 12 maanden voor 39,99 en wacht ik weer tot eind van dit jaar voor zo'n actie :)

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 1 februari 2018 14:27]

Zoals Raynbow hierboven al aangeeft is de optie om een headset te gebruiken wel degelijk aanwezig(als het voor LAN gebruikt kan worden kan het ook voor internet gebruikt gaan worden als Nintendo dat wil).

Maar Nintendo kiest er bewust voor om het via de app te laten lopen, dat kun je natuurlijk slecht vinden maar er zitten ook voordelen aan(bijvoorbeeld dat je meer zaken kan laten lopen via de app die dan geen resources/schermruimte innemen en dat de voice chat zelf geen resources inneemt).

De gratis games in xbox live en PS+ zijn wat een hele hoop mensen betreft 1 van de slechtste "features" van die diensten, als Microsoft/Sony een abonnement zouden doen voor 1/3 of 1/4 van de prijs zonder de gratis games en dan wel de rest van de voordelen dan denk ik dat ze een hele grote groep gebruikers hebben die daarop overstappen.

Crossplatform chatten(of samenspelen) is iets wat Sony en Microsoft ook lang niet altijd hebben en deze generatie pas echt een beetje begint te komen volgens mij.

Over de mogelijke goedkopere prijs van PS+ of XBOX live vind ik niet dat je dit in welke vergelijking dan ook mag mee laten wegen, natuurlijk wij weten dat we het goedkoper kunnen krijgen maar er zijn miljoenen mensen die gewoon het volle pond betalen.

Wat mij betreft zou het wel ook nog zo moeten zijn op elk platform van de zelfde maker dat als je een bepaalde game digitaal gekocht hebt, dat wanneer die game ook digitaal beschikbaar komt op een ander platform je die game dan gratis mag downloaden(als er verbeteringen doorgevoerd worden in de game en de niet verbeterde versie is niet op dezelfde console beschikbaar dan mag daar uiteraard wel een proportionele kostenvergoeding voor gevraagd worden)
Crossplatform chatten(of samenspelen) is iets wat Sony en Microsoft ook lang niet altijd hebben en deze generatie pas echt een beetje begint te komen volgens mij.
X360 en XBO konden dit al vanaf launch, PC kwam daar in 2016 bij, is natuurlijk allemaal wel current-gen, maar 'recent' kan je dat in levensduur niet echt meer zien. Daarbij hebben we al sinds jaar en dag TS, Skype en Ventrillo, nu ook Discord en WA. En resources/schermruimte? Dat is wel extreem ver zoeken.

Nintendo heeft altijd z'n eigen 'werkwijze' gehad, veelal 'anders' dan hoe het bij de andere jongens al jarenlang gaat, ze zullen best nodige onderzoek hebben gedaan om dit normaal te laten werken (even buiten de kwaliteitstwijfel, headsets op telefoons zijn verre van standaard dan binnen de headsets van consoles, zeker als je MS of Sony eigen apparatuur gebruikt).
dat wanneer die game ook digitaal beschikbaar komt op een ander platform je die game dan gratis mag downloaden(als er verbeteringen doorgevoerd worden in de game en de niet verbeterde versie is niet op dezelfde console beschikbaar dan mag daar uiteraard wel een proportionele kostenvergoeding voor gevraagd worden)
Publishers en studio's zijn geen benefit-stichtingen, zelfs de grote jongens als Rockstar (GTA5 - enige wat je kreeg was een account migratie), Blizzard (diablo 3, wederom account migratie) of EA (geen migratie, geen koppeling, zelfs apart platform), werken op zo'n manier. En zelfs als een bedrijf dit doet (zoals nu MS met Anywhere), komt er toch weer commentaar op de manier hoe dit wordt uitgevoerd.
[...]

Daarbij hebben we al sinds jaar en dag TS, Skype en Ventrillo, nu ook Discord en WA. En resources/schermruimte? Dat is wel extreem ver zoeken.

Nintendo heeft altijd z'n eigen 'werkwijze' gehad, veelal 'anders' dan hoe het bij de andere jongens al jarenlang gaat, ze zullen best nodige onderzoek hebben gedaan om dit normaal te laten werken (even buiten de kwaliteitstwijfel, headsets op telefoons zijn verre van standaard dan binnen de headsets van consoles, zeker als je MS of Sony eigen apparatuur gebruikt).
De opties die je daar noemt zijn buiten wellicht MS om(ik heb geen Xbox consoles) ook niet op de consoles zelf dus die kan je net zo goed ook voor een Nintendo console gebruiken. En schermruimte is in handheld mode van de switch toch echt wel kostbaar dus alles wat van het scherm afgehouden kan worden is mooi meegenomen. Daarnaast had ik het voornamelijk over crossplatform chatten tussen de consoles, xbox en PC zijn voor het grootste gedeelte beide Microsoft dus dat die dat daar implementeert is redelijk logisch. Of nintendo tussen de WiiU en switch crossplatform chatten in zou voeren als het games had die daarvoor in aanmerking zouden komen weten we niet gezien die games er niet echt zijn.
Publishers en studio's zijn geen benefit-stichtingen, zelfs de grote jongens als Rockstar (GTA5 - enige wat je kreeg was een account migratie), Blizzard (diablo 3, wederom account migratie) of EA (geen migratie, geen koppeling, zelfs apart platform), werken op zo'n manier. En zelfs als een bedrijf dit doet (zoals nu MS met Anywhere), komt er toch weer commentaar op de manier hoe dit wordt uitgevoerd.
Dat ze geen benfit-stichtingen zijn dat snap ik ook maar zodra ze precies dezelfde game op de opvolger van een console gooien met hetzelfde account systeem dan vind ik wel dat ze gewoon die games moeten unlocken voor degene die er al voor betaald hebben, als er ontwikkelkosten bij zitten(kan nooit heel veel zijn als er een port gedaan word tenzij het platform drastisch veranderd ten opzichte van de voorganger uiteraard) vraag dan een (paar) euro er voor of zo net als Nintendo deed voor de virtual console spellen die je al op de wii had.
Redelijk? Serieus?

Voor PS+ betaal je jaarlijks misschien ¤40 meer (als Nintendo $ = ¤ doet en je niet slim gebruik maakt van kortingsacties), maar je krijgt dan wel maandelijks gratis games die voor de huidige generatie console gemaakt zijn en die je blijft houden zolang je PS+ abbo hebt.

En de laatste tijd komen er ook AAA titels bij de maandelijkse PS+ games voorbij i.p.v. enkel indies die net de plank misslaan.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 1 februari 2018 12:09]

Ik heb anders zelden goede games als PS+ gold 'cadeau' voorbij zien komen..
Tsja er komt naar mijn mening nog genoeg voorbij op PS+ en er zij n natuurlijk nog een hoop andere voordelen zoals de PS+ budget bak. Heb al redelijk wat digitale games goedkoop kunnen kopen op die manier.
Hele overzicht van alle PS+ games uit 2017(incl. P3 en Vita) kan je trouwens hier vinden:
https://www.polygon.com/2...games-2017-value-analysis
20 euro per jaar is amper 1,7 euro per maand... PS+ is 3x zo duur :/
40¤ betalen is niet gratis. Gratis betekent kosteloos. Die games krijg je niet kosteloos, die krijg je als je geld betaalt aan Sony/Playstation of Microsoft.

Daarnaast worden, zover ik 't begrijp, de games ook weer gelocked als je niet meer betaald voor PS+. Dus kan je ze ook niet meer spelen.

[Reactie gewijzigd door JanW op 1 februari 2018 14:27]

Weet niet.
Ik heb er naar mijn idee nooit zoveel aan gehad.
Het is wel leuk en elke keer een verassing, maar toch speel ik die games nauwelijks. En een paar had ik helaas al.

Maar goed. Het is een extra.
Ik denk even aan de 360 tijd waar je 60,- betaalde voor de functionaliteit en dat was het.
Middelmatige indies? Shovelknight, Stardew Valley, Golf Story, Axiom Verge en recentelijk Celeste en dan vergeet ik er nog een hele hoop. Allemaal indies, allemaal toppers.
Met betrekking tot de NES Classics, via Eurogamer kwam ik het volgende tegen:

"Nintendo's official websites still list this perk - "ongoing access to a library of classic games with added online play, such as Super Mario Bros. 3, Balloon Fight and Dr. Mario." - but the company today hinted it might go further to reward fans, speaking of "very attractive programs and content"."

Het kan dus maar zo zijn dat Nintendo dit nog gaat herzien. Hoe dan ook ben ik heel benieuwd!

P.S. Ik zou het Nintendo Online hebben genoemd, en niet een specifieke productnaam er aan toevoegen.
PS Plus heet eigenlijk ook Playstation Plus...
Ja maar Playstation Plus verwijst naar de hele productlijn. Tenzij de volgende consoles Switch 2, Switch 3 enz. gaan heten vernoemd Nintendo hun dienst nu naar één enkele console.