Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 88 reacties

Nokia gaat zijn besturingssysteem Symbian uitbesteden aan Accenture. Het consultancybedrijf gaat vervolgens mobiele diensten voor smartphones verhuren aan Nokia. Ongeveer drieduizend Nokia-medewerkers gaan over naar Accenture.

De definitieve overeenkomst moet deze zomer getekend worden, terwijl Accenture eind dit jaar de drieduizend Nokia-medewerkers heeft overgenomen, melden de bedrijven. De Nokia-medewerkers blijven aanvankelijk werken aan Symbian, maar zullen later andere werkzaamheden gaan doen. Het is onduidelijk of ze dan teruggaan naar Nokia.

Accenture neemt de ontwikkeling Symbian van Nokia over en verhuurt vervolgens weer mobiele diensten aan de fabrikant, zodat de productie van smartphones en de ontwikkeling van de software kunnen doorgaan. De drieduizend medewerkers zijn niet de enigen die Nokia moeten verlaten. Door het dumpen van Symbian moeten nog eens vierduizend andere Nokia-medewerkers worden ontslagen, zegt de fabrikant. Daarmee moeten in totaal zevenduizend Nokia-medewerkers in de komende twee jaar het bedrijf verlaten.

Nokia doet Symbian van de hand omdat de telefoonfabrikant het niet meer nodig heeft. De Finse fabrikant gaat Windows Phone-smartphones maken en bouwt Symbian in de komende jaren af. Voorlopig blijft Nokia nieuwe Symbian-telefoons verkopen, terwijl de ondersteuning doorloopt tot minimaal 2015. De verkopen van Symbian-telefoons zijn in de afgelopen jaren minder gegroeid dan de markt voor smartphones in totaal. Het marktaandeel van Symbian zakte door concurrentie van onder meer iPhone, Android en BlackBerry van meer dan 50 procent naar 30 procent.

Nokia kocht alle aandelen van Symbian in 2008 op om het besturingssysteem onder te brengen bij de Symbian Foundation. Die moest de transitie naar een opensourcesysteem leiden. Eind vorig jaar besloot Nokia de Foundation grotendeels te ontbinden en de ontwikkeling weer in eigen huis te halen. Inmiddels zijn alle grote fabrikanten behalve Nokia uit Symbian gestapt.

Symbian

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (88)

Wat ik mij afvraag is waarom Nokia totaal 7.000 mensen nodig heeft gehad om te werken aan Symbian, zo lees ik het tenminste uit de tekst. Is dat niet wat veel voor een OS dat zo slecht in de markt blijkt te vallen. Totaal 7.000 meningen om een OS te ontwikkelen gaf wellicht meer moeilijkheden dan mogelijkheden?
Het zijn natuurlijk niet 7000 mensen die direct werken aan Symbian... Het zal het core team zijn en alles wat daar bij hoort (Administratie, IT, Marketing enz enz enz)
Check your facts:
Er gaan slechts 165 mensen over naar Accenture:
http://newsroom.accenture...splay.cfm?article_id=4853
ehhhhh... dat bericht is bijna 2 jaar oud.
We hebben het nu over dit bericht: http://newsroom.accenture...splay.cfm?article_id=5191
Check jij de datum, het bericht is van 2009. Wellicht beviel het wel zo goed dat ze er nu 3.000 meer bij willen hebben.
Uhm... Dat artikel is van 17 juli 2009. We leven inmiddels in 2011 ;)
Eindelijk begrijpt Nokia dat Symbian gewoon niet meer van deze tijd is. Ik vind dit wel nice, goede telefoons van Nokia met een lekker OS van Microsoft.

[Reactie gewijzigd door Ortixx op 27 april 2011 10:54]

En Accenture zijn een stel stommelingen dat ze 3000 man en een verouderd OS overnemen?

Wat Nokia doet, moet Nokia weten, maar ik mag hopen dat deze overname door Accenture de redding van Symbian is. Ik kan me niet voorstellen dat men dit slechts doet om die 3000 man personeel. En Symbian heeft wel degelijk potentie. Het heeft zijn manco's, maar qua functionaliteit is het nog steeds onovertroffen.
Accenture mag tot 2015 diensten leveren aan Nokia om Symbian-ondersteuning te realiseren. Daarmee zal Accenture al een aardige som terugverdienen, en is het voor Nokia een aardige manier om de kosten van deze desinvestering over enkele jaren uit te spreiden. Daarnaast kan Accenture zeker wel hooggeschoold personeel gebruiken in de krapper wordende arbeidsmarkt.

Al met al verwacht ik niet dat Accenture zelf aan de haal zal gaan met Symbian, maar dat het een stille dood zal sterven na 2015 en dat de programmatuur wordt opgenomen in andere producten.
MSFT betaalt een paar miljard aan NOK.

NOK kan dan voor 7000 man ontslagvergoedingen regelen, maar al die ontslagen vindt het Finse parlement niet leuk. Of ze schuiven een paar containers MSFT-geld door naar Accenture, en alles is netjes geregeld!

Maw: Ik ga ervan uit dat Accenture door MSFT (met NOK als doorgeefluik) dik betaald krijgt voor het "asieltje" spelen voor boventallige NOK-werknemers.

Iedereen blij: MSFT hoeft niet meer met Symbian te concurreren dus ze kunnen de restanten bij elkaar dweilen en over proberen te zetten op WinFoon 7, bij NOK blijft wat geld aan de strijkstok hangen en Accenture heeft ervaren werknemers + wat geld erbij.
Het is voor Nokia op die manier wel perfect mogelijk om alles boekhoudkundig perfect in te schatten voor komende jaren, wat betreft de doorlopende ondersteuning van Symbian. Nokia zal immers aan Accenture vaste periodieke bedragen betalen.
Dat is ook een sterk voordeel voor een bedrijf dat herstructureert.
Windows Mobile 6 was ook niet meer van deze tijd, maar Microsoft heeft hier ook even de schouders onder gezet om er iets goeds van te maken
Het is altijd mogelijk om ook van Symbian iets goeds te maken, al is het alleen om de naam te bewaren
I Agree, De N8 van mijn vriendin is ook niet (meer) het meest gebruiksvriendelijk, maar... Als ze van symbian nou eens wat vlotter de beloofde frisheid en modernisering hadden gemaakt was het mega geschikt voor de huidige generaltie Smartphone's.

Er is niets wat ik met mijn Android wel kan en zij niet! Daarnaast is hij een factor ...10 zuiniger _/-\o_
Dáár kan je mee aan komen!

Jammer alleen dat het qua interface achterloopt, maar verder kan volgens mij niemand zeggen dat het systeem an sich "slecht" is
Ik denk dat je gelijk hebt. Probleem bij Symbian was/is dat het wel werd geüpdated, alleen (te) laat en dan was het "enigszins" up to date. En tussen de updates loopt het achter de feiten aan. Nokia had het open source moeten maken, net als Maemo, want wat gebeurt daar nu:
Nokia biedt geen officiële updates, de community wel. Elke maand weer updates en/of nieuwe functionaliteit. Maemo mist alleen voice-gestuurde toepassing (voice-dialing, voice-command, voice-sms).

Ik denk dat het uitbesteden van Symbian een hele riskante onderneming zal worden. Of het gaat goed, of het loopt fout af. Wie krijgt de schuld? Nokia. Maar Accenture is toch...? Nokia krijgt toch de schuld.
Met dat verschil dat er wel bijna geen concurrentie was voor Windows Mobile. Dit is nu wel even anders met nieuwkomers iOS en Android.
Ik vrees dat MS het nu niet meer gaat lukken door met miljarden te smijten (ik zou graag 3 grote spelers zijn in de markt)
Yep, vanaf nul een compleet nieuw systeem gemaakt. De enige overeenkomst tussen Windows Mobile 6.x en Windows Phone is het woord "Windows" in de naam.

Welke toekomst heeft Symbian dan nog? Niets dus.
Fout, ze zijn beide gebouwd op Windows CE. Alleen heeft WP7 een nieuw UI en een nieuw appdevelopment-framework ontwikkeld, waardoor het heel nieuw lijkt.
Ook fout.

Het enige wat ze van CE hebben overgenomen is de kernel. Om dan te zeggen dat daar enkel een UI en app dev framework rond zit klopt ook niet.
Fout, ze zijn beide gebouwd op Windows CE. Alleen heeft WP7 een nieuw UI en een nieuw appdevelopment-framework ontwikkeld, waardoor het heel nieuw lijkt.
Juist. Kortom. De (WCE) core is nog hetzelfde.
Windows Phone OS 7.0 is built from the same core building blocks as its Windows Mobile OS predecessors: A Windows CE/Embedded Compact layer at the base, with a bunch of mobile customizations on top. In other words, the Windows Phone team is an OEM of Windows CE/Embedded Compact.
http://www.zdnet.com/blog...e-os-70-whats-inside/6110

Ik vind Symbian een goed systeem. En ze mogen ermee door blijven gaan.Symbian heeft in mijn ogen zeker nog toekomst.
Ik betreur het dat Nokia uitsluitend voor WP7 heeft gekozen en niet Android erbij genomen heeft

[Reactie gewijzigd door Dutchphoto op 27 april 2011 14:13]

Dat laatste had ik ook heeeel graag gezien van Nokia :)
Dat zou voor mij een reden zijn om mijn HTC aan de kant te doen en weer terug te gaan naar Nokia
Al dat gebash altijd op Symbian, ben ik dan een van de weinige die het wel gewoon een fijn OS vind? Ook op een smartphone vind ik het prima..
Nope, ik heb het ook altijd met veel plezier gebruikt. En had het probleemloos op mijn N900 willen hebben. De vormgeving is wellicht iets verouderd, maar dat is een kwestie van smaak. Maar het werkt als een tierelier!

Ik hoop dat er nu een nieuwe versie komt, die wel iedereen tevreden stelt. Hoewel ik moet zeggen dat ik veel mensen hoor die van Symbian overgestapt zijn naar Android (puur omdat dat het OS van hun telefoon is, niet echt een bewuste keuze) dat ze Symbian prettiger vonden werken.
Heb ik ook.... Sinds kort Android maar behalve een regelmatig lege baterij en een groter scherm heeft het mij niets meer te bieden dan mijn oude Nokia.

27 startschermen en 100 apps die automatisch starten.... Geen idee wat ik daar mee moet.
Helemaal mee eens al 2 jaar een volledig tevreden gebruiker. Kan er alles mee wat IK er mee wil.
Al dat gebash altijd op Symbian, ben ik dan een van de weinige die het wel gewoon een fijn OS vind? Ook op een smartphone vind ik het prima..
Nee dat ben je niet. Ik ben afgestapt van Windows Mobile en heb Symbian in gebruk genomen. Ik heb Symbian nu langer in gebruik.Ik denk ook niet dat we de twee enigste zijn ;)
Het is mss niet het meest intuïtieve en het browsen gaat niet helemaal zoals ik wil maar als telefoon en voor SMS waar ik de GSM toch voor 95% van de tijd voor gebruik is het perfect. Batterij duur is nog steeds doorslaggevend als ik een GSM aanschaf en de symbian toestelletjes blinken daarin uit.
Neen, je bent niet de enige. Ik hou wel van de recht-toe-recht-aan aanpak ervan. Alles werkt zoals het hoort.
Zijn voornaamste focus ligt tenminste bij het bellen en smsen. Dat waarvoor mijn GSM dienst doet. Ipv een mini computer die ook een beetje kan bellen.
Hmm, ik vraag mij af wat Accenture met Symbian wil doen... Accenture zit wereldwijd in allerlei branches, maar is Accenture niet een bedrijf dat zich voornamelijk bezighoudt met dienstverlening?
Klopt, hoewel ze ook bouw doen. Accenture is echter wel in-en-in Amerikaans. Vraag me af hoe dit af gaat lopen: de culturen kunnen misschien wel botsen.
Heb je inderdaad gelijk in. Symbian is meer een log, statisch bedrijf waar alles langzaam gaat, terwijl Accenture juist bekend staat om hun efficiëntie, snelheid en flexibiliteit.
Dat niet alleen: Finnen zijn wat "relaxed", waar de Amerikaanse denkwijze van Accenture neigt naar "dynamisch, snel, alles voor het bedrijf". Het is niet ongewoon dat je je goodwill toont door over te werken in eigen tijd, werk/privé strict scheid, en zo min mogelijk kosten/uren schrijft voor wat je doet. Dat is "the way up". 60 uur werken voor 40 betaald is nogal... Amerikaans.
Kom dan maar eens in India, China of Japan, daar werken ze net zo hard. De arbeidsethos van "hard werken voor je geld" is niet iets typisch Amerikaans, in feite is het juist Europa die eruit springt als economie waar enorm weinig gewerkt wordt.
Nokia is een bijzonder goede werkgever (voor hoger opgeleiden) de mensen zijn dan ook erg loyaal, ze overdoen een aan snelle consultantstent (hebben die anno 2011 nog bestaansrecht?) zal sommigen dan ook erg ongelukkig maken.
snelle consultantstent (hebben die anno 2011 nog bestaansrecht?)
Grapje zeker? Accenture groeit als kool.
Ik verwacht dat Nokia toch nog ondersteuning wil bieden aan symbian, althans volgens het artikel tot minstens 2015. Het zal misschien te duur zijn om het zelf te doen dus besteden ze het uit en gaan de cijfers van Nokia weer uit het rood. Wellicht is dit gewoon een boekhoudkundig truukje om de aandelen dadelijk te laten stijgen.
Men vergelijkt hier constant symbian met android, blackberry os & ios. Maar symbian draait toch ook op de goedekope gsm's van nokia? De gsm's die eigelijk alleen maar kunnen bellen/sms'n en een fototje trekken? Gsm's van rond de 70euro dus. Wat gebeurt er daar dan mee? Of heb ik het zo slecht op en is dit geen symbian?
Daar heb je gelijk in. Voorlopig zal Nokia Symbian nog wel blijven ondersteunen.
Misschien dat er in de toekomst Windows Phone 7 op een dumb phone staat?
Die goedkope telefoons draaien op S30 en S40, dat zijn geen Symbian OSsen. En aan telefoons als deze te zien brengen ze daar best nog leuke dingen mee uit.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 27 april 2011 15:14]

Hele slimme zet van beide partijen. Zoals al eerder geopperd kan Nokia niet ineens 7000 man op straat zetten. Deze zullen nu gefaseerd worden ontslagen / overgeplaatst waarbij er meteen ook weer ruimte is voor Accenture personeel om huidige management te vervangen.

Na afloop van 't contract wordt Symbian begraven en is Nokia van de Symbian club af. Dit is overigens vooral interessant daar Accenture nogal dikke banden heeft met Microsoft.
Precies. Dit lijkt mij eerder een 'Serengetty' constructie (zie http://www.freewebs.com/belverbs/ ). Mensen huppelen vrolijk over naar een nieuwe werkgever waar ze vervolgens binnen twee maanden worden ontslagen zonder ontslagvergoeding of wat dan ook.

Ik zou als Nokia medewerker mijn poot stijf houden: ontsla mij eerst maar met een goede regeling dan zie ik wel weer waar ik ga werken.
Waarom zouden ze ontslagen worden? Accenture neemt elk jaar tienduizenden nieuwe mensen aan, als die Symbian devs geen volslagen idioten zijn heeft Accenture ongetwijfeld projectjes zat waar ze aan kunnen werken.
Waar nemen ze tienduizenden werknemers aan? Dat zal vooral in Azie zijn! Bovendien zullen er van die 7000 mensen ook heel veel zijn die niet programmeren maar zich bijvoorbeeld bezig houden met managen, testen, de telefoon beantwoorden, koffie zetten, etc.
Accenture had drie jaar geleden nog maar 160.000 werknemers, nu 220.000 - en er is ook nog een hoop verloop. Natuurlijk veel daarvan in Azie, maar daar kan je ook werken. Heb in mijn kennissenkring diverse mensen die tijdelijk of permanent voor hun werk naar Azie zijn vertrokken - interessanter werk, beter belastingklimaat, gemotiveerder personeel, etc. Maar goed, ook zijn nadelen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 27 april 2011 16:03]

Daarmee moeten in totaal zevenduizend Nokia-medewerkers in de komende twee jaar het bedrijf verlaten.

Dat zijn er wel serieus veel zeg. Ben benieuwd waar al die mensen aan de bak kunnen.
Ik snap totaal niet hoe 7000 mensen maar zoveel kunnen bereiken. Ik kan begrijpen dat er veel werk kruipt in een OS, maar met 7000 mensen kan volgens mij iets veel mooiers maken dan symbian nu is.
Yep, dat zit ik mij hier ook af te vragen.
Al vrees ik wel dat slechts een fractie ervan (lees: het management) hiervoor verantwoordelijk is. Zij moeten immers met de visie voor het platform komen, de programmeurs dienen het te implementeren.

[Reactie gewijzigd door Robbeke op 27 april 2011 12:54]

En als er geen visie meer is, dan houd alles op.
Geen visie op hoe Symbian of Maemo er uit moeten zien, zowel qua GUI als qua interne structuur, maakte ze beide toekomstloos.

Dan stap je over op een OS waarvan de maker wel een vise lijkt te hebben over hoe het moet werken en er uit moet zien. Waarom men niet gekozen heeft voor Android is duidelijk, maar diezelfde redenen gelden voor WP7 eveneens. Wat WP7 wel als voordeel heeft is de zal geld die Nokia erbij heeft gekregen, maar volgens mij is dat dan gelijk ook het enige voordeel.
Ben ik het ook mee eens.
Laten we zelf een OS ontwerpen ;D
Ik kan me niet voorstellen dat Accenture hier zelf hard aan gaat ontwikkelen. Mogelijk dat ze een andere partij inhuren om er aan te gaan sleutelen, maar het zijn voornamelijk consultants, geen programmeurs. Ik denk dat ze inderdaad Symbian als een soort 'eigen' OS willen gaan gebruiken en het laten tweaken zoals ze zelf graag willen. En wat dat betreft kun je slechtere keuzes maken dan Symbian...
Accenture heeft wel degelijk een redelijk aantal ontwikkelaars in dienst, aangezien ze naast Business Consultancy juist veel Technisch Consultancy doen, en dat laatste betekend ook bouwen van producten. Zonder ontwikkelaars gaat dat een beetje moeilijk.
Je hebt wel een punt, maar ik bedoelde niet dat Accenture géén ontwikkelaars heeft, maar dat ontwikkeling niet hun core business is. Ook met redelijk wat technisch consultants vermoed ik dat ze het niet als 'Accenture-OS' op de markt gaan gooien, maar meer voor eigen gebruik gaan toepassen met de moglijkheid wat van de technieken uit Symbian te gelde te maken.
Nokia doet Symbian van de hand omdat de telefoonfabrikant het niet meer nodig heeft. De Finse fabrikant gaat Windows Phone-smartphones maken en bouwt Symbian in de komende jaren af. Voorlopig blijft Nokia nieuwe Symbian-telefoons verkopen, terwijl de ondersteuning doorloopt tot minimaal 2015.
Betekent dit dat Symbian op dit moment langzaam aan het doodbloeden is? Ik vind het dan wel appart dat Accenture een product koopt wat bij voorbaat al bijna geforceerd wordt om te stoppen.
Symbian is al langer aan het doodbloeden als je de artikelen van de afgelopen maanden leest over Nokia & Symbian.
Het lijkt er steeds meer en meer op dat Nokia Symbian wilt afstoten en verder wilt met Windows Phone.
ze worden eigenaar kan best dat andere fbrikanten het ook willen hebben kijk naar mego lg zij al intresse er in te hebben als nokia het niet meer wil hebben.
ik zelf baal gewoon dat me telefoon elke dag of als ik alles uit zet 1 keer in de 2 dagen aan de lader moet. accu is altijd op het verkeerde moment leeg.
ik heb een android en vind deze bepaald niet bedienings vrindelijk.
Zo creeert Nokia extra cash om te investeren in nieuwe producten (Windows Mobile). Symbian wordt uitgefaseerd. Erg slim om symbian snel liquide te maken nu het nog wat waard is! Hoe langer ze wachten hoe minder geld ze ervoor krijgen!

Slimme set van Nokia.

Ben erg benieuwd wat Accenture van plan is met symbian....

[Reactie gewijzigd door SimD op 27 april 2011 10:59]

Hoezo Symbian liquide maken? Nokia zet 3000 mensen uit het bedrijf over naar Accenture en heeft de verplichting nog minimaal 4 jaar de producten af te nemen. Dit kost Nokia gewoon geld!
Het is Windows Phone ;)
Windows Mobile is (bijna) dood ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True