Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 255 reacties

Apple moet iPhones maken met grotere schermen om zijn klanten te behouden. Dat zei Vittorio Colao, ceo van Vodafone Group, tijdens een bijeenkomst waar Tweakers bij aanwezig was. "Apple moet nu de schermgrootte juist krijgen."

Vodafone-ceo Vittorio ColaoAls Apple de schermgrootte van de volgende iPhone niet groter maakt, zullen klanten weglopen, zei Colao, algemeen directeur van Vodafone Group, tijdens een ontmoeting met Nederlandse klanten donderdagochtend in Amsterdam. "Het is niet te laat. Maar tenzij Apple grotere iPhones maakt, lopen veel van jullie volgend jaar met een andere smartphone", zo hield hij de aanwezigen voor. Colao werkte zelf met een Galaxy Note 3 met 5,7"-scherm, veel groter dan het 4"-scherm van recente iPhones.

De aanwezigen vroegen Colao niet naar grotere iPhones; hij begon er zelf over met een vraag of de iPhone-bezitters geen groter scherm wilden voor bijvoorbeeld het bekijken van video. "Een grote smartphone vervangt een tablet niet helemaal, maar ik heb gemerkt dat je veel van de dingen die je op een tablet doet ook met een grotere smartphone kan doen."

Vodafone is een van de grotere afnemers van iPhones; de provider verkoopt naar schatting miljoenen tot tientallen miljoenen iPhones per jaar in alle landen waar het actief is. Het is onduidelijk of Colao hetzelfde in een eerder stadium heeft gezegd tegen Apple.

Er gaan al maanden geruchten dat Apple bezig is met de ontwikkeling van grotere iPhones. De kleinere zou net als bijvoorbeeld de HTC One een 4,7"-scherm hebben, terwijl de grotere met een 5,5"-display bijna evenveel schermruimte zou hebben als bijvoorbeeld een Galaxy Note 3.

Mockup van grotere iPhones met 4,7" en 5,5"-scherm

Mockup van iPhone 5s naast dezelfde telefoon met 4,7"- en 5,5"-schermen, waarbij de bezels rondom het scherm hetzelfde zijn gehouden: rond 4mm in de breedte en rond 1,75cm in de lengte.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (255)

1 2 3 ... 8
Het is zeker niet uit te sluiten dat er een groep gebruikers is die graag iOS willen gebruiken op een telefoon met een wat groter scherm. Maar er is ook zeer duidelijk een groep die dat niet wil.

De iPhone is een van de weinige telefoons die een klein scherm hebben, en -bijna- de énige waarbij een (relatief!) kleine telefoon gecombineerd wordt met (zeer) goede specificaties: dit maakt de iPhone nu in principe tot een vrijwel uniek product. O.a. makkelijker in je broekzak te stoppen, makkelijker te bedienen zonder kolenschoppen ;) en ook minder pixels om te renderen momenteel (vaak sneller).

Als Apple toch graag grotere schermen wil introduceren, zal men proberen om het voor ontwikkelaars heel eenvoudig te maken om dit te ondersteunen. Apple wil dan waarschijnlijk héél graag dezelfde schermverhoudingen, want bij een andere schermverhouding moet hier apart voor worden ontwikkeld. Dat zou zo kunnen:
  • Huidige resolutie van de iPhone 5S/C is 1136 x 640. Logisch is dus om binnen iOS een resolutie te introduceren die exact 2x zo hoog is: 2272 x 1280.
  • Introduceer daarna een iPhone die deze hogere resolutie gebruikt.
  • Door de nieuwe resolutie is de DPI inmiddels zo hoog, dat de schermgrootte eigenlijk niet meer uitmaakt: 2272 x 1280 op 4" of op 5.5": het is beide extreem scherp. De productieprijzen voor 4"-schermen met die resolutie moet dan wellicht wel nog wat zakken.
  • Na deze introductie heeft Apple dus alle vrijheid om kleine, en grote iPhones te maken, terwijl het in iOS-development qua resoluties en verhoudingen erg eenvoudig blijft. Apple profiteerde hier afgelopen jaren al van met de introductie van de iPhone 4, die exact een twee keer zo grote schermresolutie had dan de 3GS.
  • Na een tijdje zijn de belangrijkste apps aangepast op de nieuwste resolutie. Op oudere iPhones met een resolutie van 1136 x 640 kun je besluiten om bv iOS apps te downscalen.

[Reactie gewijzigd door Booster op 20 maart 2014 15:43]

Of Apple gaat toch voor een traploos scaling model. Als je in de nieuwste XCode ontwikkel omgeving kijkt, dan zie je al wat stappen in die richting. Onder meer een flink uitgebreid autolayout systeem (waar je vroeger de 'springs and struts' had, heb je sinds iOS 7 / XCode 5 veel meer mogelijkheden).

Ik denk dat ze die kant op gaan met iOS 8. Dat houdt de deur voor ze open voor afwijkende formaten, niet alleen voor de iPhones maar ook de iWatch en de 13" iPad die er volgens de geruchten aan zitten te komen.
Ik vraag me af of men echt traploos zou willen gaan bij Apple.

Ze hebben het voordeel heel goed te kunnen kijken naar hoe het traploze idee werkt bij Android, met zijn 100'en schermformaten. De schaalbare apps die op dat platform uitkomen zijn.. tja, precies dat: schaalbaar. Maar niet per definitie mooi of goed bruikbaar op ieder scherm. Het is ook wat moeilijker ontwikkelen en testen als je met theoretisch 'alles' rekening moet houden. Binnen iOS is zijn de mogelijke situaties maar beperkt.

Apple heeft zich altijd hard gemaakt voor de insteek dat iedere schermgrootte zijn eigen aanpak nodig heeft en ik denk dat ze daar graag aan vasthouden. Kijk naar de iPod nano: aparte App Store, aparte ontwikkeling.

Voor de iWatch had ik trouwens wel verwacht dat ze een iPod nano 6th gen zouden pakken. Bandje erbij, klaar ;-)
Denk dat dat staat te gebeuren inderdaad, kijk bijvoorbeeld ook naar de gestileerde icoontjes in IOS7. Die lijken nu al vectorbased.

Zodra de hele lineup 'retina' is (en ze hebben net de ipad2 ingeruild voor de ipad4) kunnen ze los. Een iphone met een groter scherm zal dan dezelfde pixeldichtheid hebben maar simpelweg meer pixels in de lengte en breedte. Dat gedoe met resoluties X2 schalen is helemaal niet handig en wordt er gewoon uit gewerkt.

Ik snap ook dat geleur met 4K resoluties op telefoons niet zo, op 4,7-5" zie je het verschil tussen 720p en 1080p al nauwelijks.
Is het voor hun geen optie om met 2 modellen te komen?

4,2 inch in de huidige formaat, dus minder bezel met een resolutie van 1704x960 (1,5x huidige resolutie) = 465PPI

5,6 inch in een grotere formaat, wederom met minde bezel en een resolutie van 2272x1280 (2,0x huidige resolutie) = 465PPI

Zo heb je iets voor de huidige gebruiker die de huidige formaat prettig vinden, maar wel een iets grotere scherm willen en heb je iets voor de mensen die een grote scherm willen.
Technisch is het wel een optie, maar ik denk dat Apple dan misschien liever de huidige resolutie behouden voor een scherm dat maar 0,2 inch groter is.

1136 x 640 op 4,2" is ook hardstikke mooi natuurlijk, en daarmee hoef je geen extra resoluties te ondersteunen. Bovendien heb je dan waarschijnlijk meer marge op de verkoop omdat het panel een lagere ppi heeft, en daarom goedkoper te produceren is.

Het iPhone 5 scherm heeft nu 326 ppi, en op 4,2" zou dat 310 ppi zijn.
Dat is maar 13 ppi lager dan een Nexus 7, en meer dan een Nexus 10.

Voordeel van jouw idee is wel dat je twee schermen hebt die beide ongeveer rond de 'sweet spot' van 450 ppi zitten. Althans sommige denken dat dat de sweet spot is, nog niet iedereen is het daarover eens ;)
Ik hoop in ieder geval als ontwikkelaar dat de verhoudingen het zelfde blijven. Apps upgraden naar Retina was compleet pijnloos omdat er in feite niets veranderde, van 3,5" naar 4" was ook nog wel redelijk te doen aangezien de breedte niet veranderde alleen de hoogte. Ik kan nu nog vaak vanuit één storyboard iPhone 3,5" en 4", iPad, portrait en landscape en normaal en Retina doen maar dat gaat steeds complexer worden op het moment dat er nieuwe verhoudingen uitkomen.

Zou wellicht mooi zijn als het aantal pixels in lengte en breedte - als het al vermeerdert - dan met een mooi deelbaar getal toeneemt, bijvoorbeeld 50% en de verhoudingen het zelfde blijven, of weer terug gaan naar 3GS schermverhoudingen, dat is iets wat nog steeds ondersteund wordt door de meeste apps.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 20 maart 2014 17:46]

Ik denk dat het schermformaat niet de allergrootste factor is bij de verkoop van een telefoon. Het gaat om wat anderen erover denken (sociale invloed), wat de beste gebruikerservaring oplevert en waar je de meeste ervaring mee hebt. Veel mensen zijn merkentrouw, je bouwt een bepaalde band op met een fabrikant en naarmate die band hechter wordt, des te gemakkelijker het is om daarvan producten te kopen. Apple kent juist een erg sterke achterban van relatief trouwe gebruikers. Zolang zij een goede ervaring aanbieden, en de mensen tevreden houden is er niets aan de hand.
Er wordt gezegd dat de gebruikers van Apple achteruit gaan, maar ik denk niet dat het klopt. Er is wel degelijk een verschuiving, maar eerder qua perspectief. Apple is niet meer de nummer 1 qua innovaties volgens de heersende mening. Iets wat zeker deels gerechtvaardigd is, al maken ze vaak toch behoorlijke stappen (een eigen 64-bit processor vóór de concurrentie en een vingerafdrukscanner die goed werkt vind ik beide erg indrukwekkend). Dat is niet erg. Apple verdiend genoeg om niet de nummer 1 te zijn qua populariteit, vanuit een underdog positie zijn ze meer gedreven om juist die winst te pakken.
Ik denk dat het allemaal een kwestie is van perspectief :). Watercooler heeft het in deze discussie het beste verwoord: 4" en groter kan beide mooi naast elkaar bestaan. Net als de iPad mini en de gewone iPad.

[Reactie gewijzigd door South_Styler op 20 maart 2014 17:07]

De reden dat ik een iPhone heb is juist dat ie niet zo'n belachelijk groot scherm heeft. Met mij vele andere volgens mij.
Android telefoons heb je ook van 3" tot aan 7" dus dat is niet de reden dat jij een iPhone koopt ;)
Tot voor kort (met de komst van o.a. de Sony Xperia Z Compact) werd je met android dan wel min of meer veroordeeld tot de low end- en middenmoot modellen, in plaats van het topsegment.

Opzich zouden ze het scherm in de iphone nog wel groter kunnen maken, door de randen om het scherm dunner te maken. Maar qua buitenafmetingen is de iphone wel redelijk de 'sweet spot' qua grootte en hanteerbaarheid.

Ik heb zelf nu een jaar een Xperia Z met een 5" scherm en ik koop nooit meer een telefoon van die grootte. Mij te lomp, moet de telefoon met twee handen bedienen omdat ik met een hand met mijn duim niet bij sommige gui elementen bovenin het scherm kom. Verder is ie net te groot om fijn in een broekzak te gooien.
Samsung is eigenlijk juist interessant om in te zien of jou stelling correct is of niet. Samsung produceert een breed scala aan mobieltjes, snel/langzaam, licht/zwaar, groot/klein. Je ziet Samsung steeds meer upscalen naar grotere schermen iets wat mij eerder doet denken dat er juist een grotere vraag is naar grote schermen in plaats van mini 4" schermen. Ook Apple zie je sinds de 5 serie een iets groter scherm gebruiken, het voorgaande scherm was echt absurd klein. Ik denk dan ook dat Apple wilt het gelijke voet met Samsung blijven ze er niet aan ontkomen om enerzijds een groter scherm te gebruiken maar daarnaast ook een scherm met een hogere resolutie. Zowel de huidige lage scherm diagonaal in combinatie met de lage resolutie (iets van laten we eerlijk zijn 2010) is niet meer high-end te noemen.
Samsung heeft ook geen high end 'kleine' smartphones. De 'mini' versies van de galaxy's hebben allemaal mindere specs tov de echte Galaxy S.
Alleen zijn er 'geen' top model android phones met een kleiner scherm..
De sony xperia z2 compact is de enige realistische keuze wat dat betreft.
Inderdaad.
De hierboven genoemde Xiaomi Mi2s is een lachertje: in de userreview wordt bouwkwaliteit als 'goed' aangemerkt, maar de adapter was al kapot voordat ie gebruikt was |:(
Maar die Sony Z2 compact wordt misschien wel mijn volgende telefoon. Verder dan ook geen keuze als je nog ruimte in je broek wil overhouden :)
Opzich mee eens, maar wat ik altijd wel vind is dat de kleinere Android telefoons gelijk low-end zijn. Veel daarvan in elk geval. Zelf zou ik niet zo gauw een iPhone kopen vanwege de limitering van het OS (voor mij persoonlijk), maar een high-end Android telefoon koop je over het algemeen niet tussen de 3 en 4 inch. Ergens is dat toch wel jammer.
Alleen zijn de kleinere modellen meestal qua specs ook stukken minder.
Xperia Z2 compact, Xiaomi Mi2s. Allebei mooie dingen, mooie specs. De Mi2s heeft ook nog een mooie prijs ( ongeveer 1/3 van een gemiddelde nieuwe iPhone.)
zijn zat goede mini android telefoons hoor ja oke het groten deel is bagger maar er zijn toppertjes tussen
Hoeveel kleinere Android-telefoons zijn er met:
- een scherm van hoge kwaliteit met hoge resolutie
- een snelle CPU/GPU
- een topcamera
- lange accuduur

Die vind je niet of nauwelijks. In het 5"-segment is de keuze vele malen groter.
De meeste high end kleine smartphones hebben een hogere resolutie scherm dan de iphone 5s en de accu duur, CPU en camera zijn meestal ook van prima kwaliteit. Ik geef toe dat iphones ook z'n voordelen hebben (snelle OS en goede integratie met Mac computers bv), maar er is wel degelijk genoeg keuze in goede compacte android-telefoons.
Noem ze eens dan? Kleinere Android-smartphones zijn bijna altijd goedkopere kleine broertjes van de high-end modellen, en dat betekent dus dat er consessies gedaan zijn. Ik kan me zo alleen de Xperia Z1 Compact bedenken.
iPhone 5s:
Hoogte: 123,8 mm
Breedte: 58,6 mm
Diepte: 7,6 mm
Gewicht: 112 gram

Xperia X1 Compact:
Lengte 127mm
Breedte 64,9mm
Diepte 9,5mm
Gewicht 137 gram

De iPhone is in alle vlakken veel kleiner dan de Xperia Z1 Compact. Vooral de breedte is belangrijk bij een smartphone, omdat die bepaald of je hand gemakkelijk om de telefoon gaat; de Xperia is 11% breder dan de 5s.

Wel is de Xperia één van de weinige kleine high-end Android smartphones.

[Reactie gewijzigd door mohf op 21 maart 2014 18:29]

is groter maar ze zijn er wel tevens bij de ios heb je in alle categorien 1 keuze als je het snelste ios apparaat wil

[Reactie gewijzigd door fantafriday op 20 maart 2014 15:58]

Dat klopt inderdaad.
Ik heb dit jaar overgestapt van Android naar iPhone, net omdat ik geen Android toestel kon vinden met een klein scherm en (voor mij) aanvaardbare specs.
Ik had hiervoor een 4,7 inch toestel. Dat is gewoon te groot voor iemand met kleine handen.
Dan heb je niet goed genoeg gezocht. Ze zijn er wel, je moet alleen verder kijken dan wat een standaard telecomzaakje aanbied.
Graag verneem ik van jou welke toestellen.
Hint: De xperia z1 compact was nog niet bschikbaar.
Hint: de Xiaomi Mi2s was wel beschikbaar. En begin dit jaar was de Z1 Compact al wel aangekondigd.
MI2S was ook alweer bijna een jaar oud en heeft geen LTE support. En omdat hij minder kost vind niet iedereen die noodzakelijk beter.

En met een aangekondigd toestel (z1 compact) kan je niet bellen toch?

Ik wil hier geen eindeloze discussie starten. Ik wou enkel je nogal kortzichtige statement onderuit halen. Het heeft mij namelijk maanden gekost om toch maar een toestel te vinden dat geen iPhone is, en ook nog doet wat ik nodig had. Ik heb het toestel niet gevonden.
Veel alternatieven heb je ook nog niet gevonden toch? Heb je al wat verder gekeken dan het standaard telecomzaakje?
Bijna een jaar oud, en even snel als wat nu op de markt is. Nee, met een aangekondigd toestel kan je niet bellen: je kan er wel op wachten. Het is niet kortzichtig, er bestaan best alternatieven. Je moet alleen goed zoeken. Je kan er natuurlijk ook gewoon blij mee zijn dat ik een suggestie geef ;)
Voor mij is het dus precies andersom. Ik ben van een iPhone naar een HTC One gegaan vanwege het grotere scherm. Als Apple met een grotere iPhone komt, bestaat de kans best dat ik weer terug ga naar Apple.
Hier hetzelfde, van een iPhone 5 naar een Note 2.

Een 5,7 inch iPhone zie ik wel zitten.

Oh en die mockups zijn wel idioot, 5 rijen op 4 inch en niet meer op 5,7 inch?

[Reactie gewijzigd door Thomas18GT op 20 maart 2014 16:27]

iPad heeft wel 10 inch en ook slechts enkele iconen op het scherm. Het antwoord op jouw vraag zal dus wel een 'ja' worden.
Haha daar heb je een punt!
Ik vergeleek het met mij iPad mini, daar heb ik meer rijen mMaar die is gejailbreakt
De reden dat ik een iPhone heb is juist dat ie niet zo'n belachelijk groot scherm heeft. Met mij vele andere volgens mij.
Jep, ik was er al niet geheel blij mee dat 't scherm wat groter werd toen ik van de iphone 4 naar de iphone 5s ging. Een telefoon mag van mij niet te groot worden, en ik vind 't formaat van de iphone nou juist zo fijn. Nou is ie maar iets groter geworden, dus ik kan er mee leven, maar als dat ding zo groot als een galaxy s5 wordt, of nog erger een note? jikes... daar wordt ik niet vrolijk van.

aan de andere kant, ik heb android geprobeerd en daar werd ik helemaal niet vrolijk van.
Once you go big, you won't go back
Nou, niet echt. Mijn volgende toestel wordt waarschijnlijk een Nokia 625. En dat bij iemand die de hele Nokia Communicator serie heeft gehad, die waren bepaald niet klein.
Dat gezegd, ik heb er wel een tablet bij. Met de N7 doe ik vrijwel alles behalve bellen.

Het is dus helemaal niet nodig om een groter toestel uit te brengen, althans niet voor iedereen.
Ik heb zelf een Note 3 en een Lumia 920. De ene is mijn werktoestel de andere mijn staptoestel. Gok zelf maar welke. Maar idd zodra je gewend bent aan een groter toestel (en dat gaat best snel) wil je niet snel meer terug.

Ik zou echt niet meer terug kunnen naar een 4" toestel, de iPhone 5 van mijn werk leg ik ook steeds weg. Voor sommige nieuwe apps meot ik jammer genoeg die iPhone gebruiken. Maar anders vermijd ik het ding t liefst omdat het zo priegelig is.
De uitdrukking once you will go black, you'll never go back.
Heeft historisch wat meer voeten in de aarde. Al is dat in telefoonland weer anders.

Voor mij voldoet mijn 3.1 inch schermpje dan ook prima en is het mijn dagelijkse beller, ondanks dat er ook een 4,99" nexus5 in de kast ligt.
Ik kan me wel voorstellen, dat als je veel moet lezen vanaf je telefoon, of graag je telefoon gebruikt om multimedia mee te consumeren dat een groot scherm fijn is.

Voor bijna 50% vd tweakers schijnt 4,3 tot 4,7 inch ook het ideale formaat te zijn.
Een grotere telefoon heeft voordelen
-vaak langere accutijd
-meer scherm schermruimte, dus meer productiviteit
-geschikter voor slechtere ogen
-Fijner voor browsen, filmkijken en andere multimedia toepassingen (subjectief)

Een groter formaat heeft naast veel voordelen een paar nadelen.
-Grotere telefoon (subjectief)
-Zwaardere telefoon (subjectief)
-Meer kans op glasbreuk
-Mindere ergonomie (subjectief)
-Meer energiegebruik
En andersom ook, genoeg mensen die een groter toestel willen en Apple, maar die vallen naast de boot :)

edit: daarbij belachelijk groot? Slaat nergens op, niks belachelijks aan...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 20 maart 2014 15:14]

:O Als de schermgrootte je enige reden is dat je een iPhone koopt dan moet ik toch wel even grijnzen. Het is zonde om veel te veel geld uit te geven terwijl er voldoende andere toestellen zijn met die kleine schermpjes. Ik mag hopen dat er meerdere redenen waren om voor de iPhone en de Apple-houdgreep te kiezen ;)
Het is zonde om veel te veel geld uit te geven terwijl er voldoende andere toestellen zijn met die kleine schermpjes.
Noem eens een voorbeeld in plaats van je mening...

Breedte:
4.0 inch iPhone 5(s): 58.6 mm
4.3 inch Xperia X2 compact: 64.9 mm (+11%)
5.0 inch Galaxy S4: 69.8 mm (+19%)

Noem één high-end android smartphone die net zo klein is als de iPhone (<4.0 inch)

[Reactie gewijzigd door mohf op 21 maart 2014 18:50]

Aandelenkoers: VOD: 37.32 Down 0.22(0.59%) vs AAPL: 530.34 Down 0.92(0.17%)

Welke van deze twee bedrijven doet het beter? Juist, Vodafone CEO mag best iets zeggen over zijn waarneming van verkopen en trends. Echter waar baseert hij het op? Gaan de huidige verkopen van Apple naar beneden? De meest recente cijfers uit Nederland en de VS laten juist zien dat de iPhone 5S op nummer 1 staat. Het is nu niet meer dan een persoonlijke mening van een CEO die blijkbaar graag een grote smartphone gebruikt.
Waarom hebben we eigenlijk elke 4 jaar Olympische spelen als je eenmaal bovenaan staat kan het niet beter toch? Ten minste dat is de strekking die ik uit je verhaal kan halen :)

Oftewel je kan leuk naar de koers gaan kijken of verkopen, maar dat zegt niks over het feit dat het altijd beter kan (en ook altijd slechter ;))...
Eh, op zich ben ik het met je eens dat die mening van de CEO beter onderbouwd had kunnen zijn, maar de aandelenkoersen van twee bedrijven pakken en aangeven dat het met A beter gaat dan B omdat de koers hoger is slaat nergens op. Dat is nog erger dan geen onderbouwing. Misschien heeft vodafone wel 20 keer meer aandelen uitstaan dan Apple?
iPhone staat op nummer 1 omdat mensen die voor een Apple kiezen maar 1 "keuze" hebben.
Als je voor een Android gaat is de keus veel groter dus is er meer verspreiding over de topmodellen.
Oh ja, want het is ook niet alsof de koers binnen een minuut compleet kan omslaan. Sorry hoor, maar dit zegt natuurlijk helemaal niets. Dat is waarom het "speculeren op de beurs" heet: je weet niet wat er gaat gebeuren.
Aandelenkoers: VOD: 37.32 Down 0.22(0.59%) vs AAPL: 530.34 Down 0.92(0.17%)
Dat zegt natuurlijk bijzonder weinig. Alleen als beide bedrijven exact dezelfde hoeveelheid uitstaande aandelen zouden hebben, zou dat een zinvolle vergelijking zijn.

Jij stelt dat Apple het beter doet, omdat hun koers hoger is. Echter, stel nou dat apple 1 miljoen aandelen heeft uitstaan, en vodafone 1 miljard aandelen? Dan krijg je een compleet ander verhaal.

Daarnaast is het kijken naar beurswaarde sowieso niet bijster handig, er speelt nog veel meer. Je kan beter kijken naar winst, en winst stijging op jaarbasis. En zelfs dan kan het het ene jaar heel goed gaan met een bedrijf, en het jaar erna een stuk slechter. Kijk maar eens naar hoe hard nokia en RIM onderuit zijn gegaan over een tijdbestek van een paar jaar.
Misschien moet je eerst dan eens kijken naar het aantal aandelen en de market cap van beide bedrijven voordat je een heel verhaal gaat opzetten waarom de vergelijking niet zinvol zou zijn.
Dat had jij dus moeten doen, om je punt valide te maken :)

Ik weet uit m'n hoofd dat dat in het voordeel van apple uitpakt, maar dat kun je uit wat jij neerpent totaal niet opmaken (en niet iedereen kent die gegevens uit zijn/haar hoofd).

als jij de beurswaarde van beide bedrijven, aantal aandelen in omloop EN huidige koers neer had gezet, had je opmerking heel wat meer logisch geweest. (nog niet helemaal, beurswaarde zegt lang niet alles).
The bigger the better.
Commercieel heeft hij gelijk denk ik.
Maar mijn advies aan Apple zou zijn, om ook daarnaast huidig schermformaat te behouden.
Het kunnen bedienen met vrijwel met 1 hand, is een groot voordeel van Iphones.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 20 maart 2014 15:34]

Hij zegt niet: "maak geen 4 inch iphone meer"

Ik krijg altijd het idee dat mensen het andere misgunnen ofso, IK wil dit dus dat hoeft niet! Slaat nergens op, dit en dat kunnen prima naast elkaar bestaan!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 20 maart 2014 15:11]

Ja, maar mobiele fabrikanten hebben meestal 1 vlaggenschip. Als dat ene vlaggenschip 5.5" wordt, verliest Apple ook veel klanten.
Welnee, een klein stapje omhoog kan je dat nog doen ja, maar als je zulke grote stappen maakt als de geruchten zeggen, dan doe je dat wel degelijk in meerdere toestellen naast elkaar...


Samsung heeft dat al lang (Note naast de S), LG heeft dat ook (G2 serie), en HTC ook (One-serie)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 20 maart 2014 15:17]

Apple is juist de enige die dat niet doet en dat hebben ze ook altijd als strategie gebruikt, nu beginnen ze daar steeds meer vandaan te wijken met dat ze twee nieuwe iPads hebben en twee nieuwe iPhones, maar ze willen de keuze voor de gebruiker minimaal houden, in het idee van: wij maken de keuzes voor hun, zodat zij geen moeilijke keuzes hoeven te maken. Maar ben benieuwd of Apple nog meer van dit verkoop model af zal gaan.
En de mini series ook nog bij Samsung, ik vind zelf de S4 nog te groot (en te duur), de S4 mini vind ik ideaal, past makkelijk in een jaszak en in de telefoonhouder van de meeste tassen. Daarnaast vind ik ook dat het fijner te bedienen is dan zo'n groot lomp ding. Het enige nadeel is dat Samsung alles behalve de echte high end dingen compleet achterstelt of vergeet qua updates. Voor mijn volgende telefoon moet ik misschien toch maar een alternatief voor Samsung gaan zoeken als ze deze telefoon niet een stuk beter ondersteunen dan mijn vorige telefoon van hen.
Dat vind ik echt onzin. Ik begrijp dat het zo helaas wel is maar bijv Samsung heeft met zijn S en N series duidelijk laten zien dat je ook 2 flagships kan hebben.

Ik zweer bijv bij max 4,5", heb een afkeer tegen Apple (niet negatief bedoeld, gwn niks voor mij) dus er blijven geen tot weinig flagships over :P
Sony heeft nu toch de geweldige XPeria Compact met 4.3" scherm en wél de high-end specs. Zelf heb ik een Xiaomi MI2S, en dit is ook geen geweldig High-end toestel met een 4.3" scherm. Dit is voor mij ook wel de maximale maat voor een gsm als je hem met 1 hand wil gebruiken voor ALLE mogelijkheden die het toestel biedt. Dit is gewoon onmogelijk met grotere schermen.
Laat het nou maar aan Apple zelf over. Zij beheersen hun marketing/sales en kunnen best voor elkaar krijgen dat ze zowel de liefhebbers van grote schermen als de verstokte mini-schermpjes-gebruikers een top-prijs laten betalen.
Beide groepen zullen dan het idee hebben dat ze een top-apparaat kopen, dus meer dan 1 vlaggenschip kan best.
Kies je bewust voor OF huidige formaat OF alleen het grote formaat dan loop je het risico dat een groep ergens anders gaat shoppen maar veel Apple-gebruikers zijn makkelijk te verleiden tot een groter formaat als Apple wederom roept dat dit "het beste product" is vermoed ik.
Dat lukt mij ook nog op een 5'' scherm. En ik denk dat ik daar zeker niet de enige in ben.
Jullie hebben het allemaal over subjectieve dingen (en dan bedoel ik ook de reacties hieronder). Een maat van me heeft een Galaxy S4, dat ding kan ik dus niet bedienen met één hand (ja, als ik hem op de tafel leg...). Het ligt puur aan de gebruiker. Maar goed, Watercoolertje heeft een goed punt, meneer Colao zegt dat ze klanten verliezen op mensen die grotere schermen willen en dat Apple er goed aan doet om grotere schermen aan te bieden. En dat klopt. Daarnaast denk ik dat ze er ook goed aan doen om huidig schermformaat aan te houden.
Ligt er ook sterk aan wat je met je mobiel doet. Ik heb zelf prive een Nexus 5, zakelijk een iphone 4s. Bellen, berichten tikken gaat prima met 1 hand op beide toestellen. Maar sommige zaken zijn toch echt lastiger te bedienen met 1 hand en al heb ik daar geen moeite mee, andere mensen wel.
Zelf kan ik helemaal niks met een iPhone.. als ik een pagina terug wil of terug wil in een app moet ik helemaal bovenin de scherm ergens op Back drukken.
Grotere scherm is totaal geen probleem om te bedienen als je meer dan 1 knop op je telefoon hebt zitten 8)7
Voor het bekijken van je notificaties, of aan/uitzetten van sensoren, moet je bij android toch ook op diezelfde plek op het scherm zijn?

Ik ben het met je eens dat navigatie knoppen het beste dicht bij de rustplaats van vingers, onder aan het scherm kunnen zijn.

Het liefst, wel fysieke knoppen, want on-screen knoppen nemen waardevolle ruimte in, en druk je eerder perongelijk in.

Nog beter is navigatie met veeg-bewegingen vanaf onder het in het scherm, de rustpositie.
Het werkt snel, en is zeker handig bij multitasking.
Juist fysieke knoppen nemen veel kostbare ruimte in. Ik heb liever on-screen knoppen op een plek waar ook iets anders weergegeven kan worden dan een fysieke knop.

Ziet er ook mooier uit.
On screen knoppen nemen een gedeelte in van je scherm real estate, ik blijf 1-3 hardware buttons persoonlijk veel fijner vinden.
Logisch, want naast dat ze geen waardevolle schermruimte innemen,Is het zo dat een hardware button superieur is op twee vlakken aan de software versie. Doordat een hardware button, niet alleen aanraking, maar ook pressie vereist. Kans op een invoerfout is dus kleiner, ten tweede krijg je daardoor ook haptische feedback.

Als je niet wilt, dat een navigatie knoppen ruimte innemen, ten koste van op scherm, of ruimte voor het scherm. Is er maar 1 oplossing: veeg-navigatie, en dat werkt rete-goed.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 21 maart 2014 13:46]

Sinds iOS 7 niet meer, dan kan je met een swipe-beweging vanaf de rand van het scherm hetzelfde doen als met de backknop :) .
Je kan gewoon naar links swipen, verder zit de back knop onder in plaats van boven.
bedien mijn 5,5 inch note 2 gewoon met 1 hand hoor
Geloof ik niks van.

Volgens mij bedoel je: "het lukt mij net om mijn telefoon met 1 hand vast te pakken" in plaats van "ik kan mijn telefoon met 1 hand gemakkelijk vasthouden EN tegelijkertijd met mijn duim overal op het scherm komen EN de power, volume, home en back knoppen indrukken".
kan hem makkelijk met 1 hand vasthouden en oke bepaalde hoeken van het scherm zijn iets moeilijker te bereiken maar echt een moeite is het niet
Dus: je kan niet gemakkelijk met je duim het gehele schermoppervlakte aanraken. Aangezien de home, back, volume en power buttons nog verder van het scherm af ligt gaat dat je sowieso niet lukken. Niet zonder kramp en pijn te krijgen.

Grote smartphones zijn cool, maar twee handen gebruiken is voor bijna alle taken een must.
home, back, volume, power, opties etc geen probleem alleen de hoek rechts boven is iets moeilijker te bereiken de rest is gewoon makkelijk
Tsja, ik ben het totaal niet eens met de beste man.

Ik vind het iPhone formaat perfect, niet te groot, niet te klein, goed in de hand te houden voor het bellen.
Ben juist blij dat Apple niet meedoet met de groot, groter, grootst competitie, meer is niet altijd beter.
Ik vind die telefoons die halve tablets zijn juist verschrikkelijk. Identiteitscrisis als je het mij vraagt, onhandig en geen gezicht, zo'n enorme plak plastic tegen je hoofd.

Laten we vooral niet vergeten dat een telefoon ook is om te bellen en dat is nog steeds het meest handig met het ding tegen je hoofd aan. (dat kan veranderen wellicht...)
Daarbij wil ik de telefoon op een nette manier kwijtkunnen in een colbert/gilet of broekzak en dat kan met mijn 5s heel netjes.
Er kunnen toch ook verschillende maten scherm zijn?
Voor ieder wat wils, niet een of-of maar een en-en situatie.
Eens. Apple heeft echter geen en-en visie.
1 oplossing is de beste is de visie van Apple, dat zie je in alles.
Het feit alleen al dat Apple totaal geen moeite heeft gedaan om budget modellen te lanceren voor de zakelijke markt toen deze voor het grijpen lag spreekt boekdelen imho.
Ik vind dat grote onzin. Het scherm formaat is precies goed. De telefoon past makkelijk in je broekzak en je kan met 1 duim het hele scherm bedienen. Dat heb ik iemand met een Galaxy S5 nog niet zien doen. In mijn ogen kunnen ze gewoon beter 1 goed product maken, dan een half product. Groter scherm. Inderdaad dat leest fijn, maar je kan 'm niet bedienen, terwijl je 'm bedient met de hand waar in je 'm vast houd.