Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 306 reacties

Apple zou van plan zijn om in de tweede helft van dit jaar met twee nieuwe iPhone-modellen te komen. De toestellen zouden een groter scherm moeten krijgen dan de huidige 4"-panelen die dienstdoen op de iPhone 5s en 5c.

Dat meldt de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal, die vaak als eerste betrouwbare informatie ontvangt over Apples toekomstplannen. De krant meldt dat Apple voor de twee nieuwe iPhone-modellen schermdiagonalen overweegt die respectievelijk meer dan 4,5" en meer dan 5" bedragen. Wat de precieze groottes worden, is niet gemeld.

Daarnaast zou Apple terug willen naar een volledig metalen behuizing voor de twee toekomstige modellen. Bij de lancering van de huidige generatie iPhones kwam Apple met het 5c-model, dat juist een plastic behuizing heeft. Deze zou echter aanzienlijk minder verkopen dan de metalen variant, de iPhone 5s.

Of beide modellen daadwerkelijk op de markt komen valt nog te bezien, aldus WSJ. Binnen het bedrijf zou namelijk nog gediscussieerd worden of het grootste model van de twee wel moet worden uitgebracht. Naar verwachting presenteert Apple in september zijn nieuwe iPhones.

Het is aannemelijk dat Apple voor zijn volgende generatie iPhones inderdaad kiest voor grotere schermen dan in de huidige modellen zijn te vinden. Smartphonemodellen met een schermdiagonaal tussen de 4,5" en 5,5" zijn momenteel erg populair onder consumenten. Zo hebben bedrijven als HTC, Samsung, Sony en LG allemaal topmodellen die over dergelijke schermdiagonalen beschikken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (306)

1 2 3 ... 7
Zoals bij voorgaande geruchten over de 4" destijds ga ik dergelijke geruchten pas geloven als er duidelijkheid komt over de resolutie. De 4" werd plausibel toen hiervan uitlekte dat ze het scherm alleen maar langer wilden maken en dit dan ook nog eens precies 16:9 werd.

Dus als er schermen uitlekken met een 4x zo'n hoge resolutie als nu (2272 x 1280) ga ik dergelijke geruchten pas geloven. De schermgrootte zal dan ook duidelijk moeten zijn.

Overigens kijk ik er wel naar uit. Ik vind 4" prima voor een telefoon, maar moet zeggen dat de 4.5/5-inch schermen me steeds meer beginnen te charmeren. Vooral de Full-HD schermen van bv. de One/S4 zijn toch wel prachtig.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 23 januari 2014 20:56]

Toch verdiend dit gerucht enige geloofwaardigheid. Apple en de WSJ zijn namelijk 2 handen op 1 buik. De WSJ heeft een bijna feiloze reputatie als het op Apple geruchten aankomt.

En dat is niet voor niets. Uit de biografie van Jobs blijkt dat hij een netwerk van trusted journalists heeft, waaronder die van de WSJ, waar bewust naar gelekt wordt.

Of dat waar is of niet kan ik niet beoordelen, maar het is zeer waarschijnlijk gezien de zeer constante timing en voortdurende correctheid van WSJ geruchten over Apple.
Alleen is de belangrijkste bron van die geruchten, Walt Mossberg, sinds kort niet meer werkzaam bij de WSJ maar heeft hij zijn eigen tech-site op gericht.

De WSJ zal ook wel gemerkt hebben dat dit invloed heeft gehad en komt dus nu met een totaal ongefundeerd gerucht om pageviews binnen te halen.
Smartphonemodellen met een schermdiagonaal tussen de 4,5" en 5,5" zijn momenteel erg populair onder consumenten. Zo hebben bedrijven als HTC, Samsung, Sony en LG allemaal topmodellen die over dergelijke schermdiagonalen beschikken.
Van wie komt deze quote eigenlijk? Is dit een conclusie van de schrijver of van de bron?
M.i. is het onzin om zomaar te stellen dat toestellen tussen de 4,5" en 5,5" de reden is dat ze zo populair zijn bij de andere merken. Wat mij betreft is het zo dat je het neusje van de zalm krijgt als je een telefoon kiest in deze range en met name pas vanaf 5".
Als de fabrikanten de tijd en moeite namen om high end specs in een kleiner formaat zouden stoppen zodat je een toestel onder de 4,5" krijgt, dan weet ik heel erg zeker dat deze goed verkocht zullen worden.
Dit is niet zomaar een mening van mij, maar de diverse polls laten zien dat men liever een telefoon bezit onder de 5".

Even wat polls op een rijtje.
Ten eerste die van mezelf., de statistieken van mijn NL poll (sept. 2013)
41% van de 630 stemmers kiest liever een telefoon van 4,3" en kleiner
25% van de stemmers kiest liever een telefoon van 5" en groter
33% kiest voor een 4,5" of 4,7" telefoon

Hardware.info, de statistieken van de NL website (jan. 2013)
Bijna 50% van de 3064 stemmers kiest voor een telefoon tussen de 4"-5"
+/- 25% kiest voor een telefoon van 4" en kleiner
+/-12% kiest voor een telefoon van 5" en groter

Bezoekers van Phonedog hebben ook meegedaan (febr. 2013)
+/- 51% van de 3863 bezoekers kiest voor een telefoon tussen de 4,3" en 4,8"
+/- 29% kiest voor een telefoon van 5" of groter
+/- 20% kiest voor een telefoon onder de 4"

Hier is een poll van Gizchina welke populair is onder liefhebbers van Chinese telefoons (sept. 2013).
62% van de 1713 stemmers wilt een telefoon van 5" en groter het liefst zien van een Chinese fabrikant
38% wilt een telefoon onder de 5"

Wat mij vooral opvalt is dat de telefoonmakers de allerbeste specs in telefoons van 5" en groter proppen, maar uit diverse polls is gebleken dat de gebruiker geen behoeft heeft aan een telefoon van 5" en groter!

Sony is gelukkig op de goede toer met haar Sony Xperia Z1 Compact + quadcore cpu en 4,3" scherm
Xiaomi deed het prima, maar laat het nu afweten met haar 4,7" Hongmi (met grote beezels) en 5" Mi3
Onlangs heeft Sharp een state-of-the-art 4,5" aangekondigd met de naam SHL24 (terwijl ze ook een vergelijkbaar toestel uit heeft gebracht bij Docomo onder de naam SH-02F).

Mensen lijken wat mij betreft behoefte te hebben aan een telefoon die 1 hand past en rond de 4,3"-4,5" zit. De consument wilt het wel, maar nu de fabrikanten nog.
Ik heb nog een theorie, eentje die me absoluut niet in dank zal worden afgenomen, maar ik plaats hem toch:

Is naast het voordeel van een groter scherm, de hele trend naar grote schermen misschien ook niet een beetje noodzaak omdat bepaalde systemen *kuch* zo inefficient zijn dat ze veel ruimte nodig hebben voor krachtige hardware om de inefficientie te verbloemen?
Ik zou niet weten waarom je twijfelde aan je antwoord, het is in mijn ogen geen flame en ik ben het dan ook met je eens.

Windows Phone en IOS kunnen met mindere hardware efficiënter met het systeem omgaan, waardoor ze sneller kunnen reageren dan telefoons die zijn uitgerust met Android en dezelfde hardware. Echter is het ook weer zo dat een groter scherm en (vaak) hogere resolutie meer kracht van de processor kost. Je komt daardoor dus vaak in vicieuze cirkel terecht.
Als je dezelfde hardware in een kleiner behuizing plaatst, dan zou het systeem sneller reageren. Als fabrikant moet je dan zeer goed bekijken waar je de onderdelen plaatst zodat de warmte goed verdeeld kan worden en deze warmte de weg naar buiten weet te vinden (voorbeeld is een vergelijking tussen de Z1 en Z1 Compact).

Mogelijk is Apple aan de top van haar kunnen in de 4" behuizing en moeten ze wel upgraden naar een groter scherm zodat hun nieuwe hardware daarin goed zijn werk kan doen. Het is dan niet zo dat ze vinden dat de consument een groter scherm wilt hebben, maar dat ze geen keuze hebben als ze het OS sneller willen maken/houden. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met een octacore processor of een quadcore gpu (bron: mijn rijke fantasie :))
Het lijkt me sterk dat Apple de C modellen weer een metalen behuizing gaat geven. Daarmee zouden ze hun hele marketingverhaal (colors etc.) om zeep helpen.

Overigens lijkt het me wel logisch dat er grotere iPhones (en iPads) komen. In de nieuwste Xcode zitten al vernieuwingen waarmee user interfaces voor diverse schermformaten gemakkelijker te ontwerpen moeten zijn.
Op nu.nl staat zelfs dat ze de C modellen helemaal uit het assortiment willen halen.

''Ook zouden de nieuwe iPhones niet van een flexibel scherm zijn voorzien. Daarnaast meldt de krant dat Apple van plan is om de iPhone 5C, die slechter verkoopt dan de iPhone 5S, uit zijn assortiment te halen.''

http://www.nu.nl/tech/368...twee-grotere-iphones.html

ze halen dezelfde bron aan als Tweakers maar het staat niet in dit artikel.
Valt me de laatste tijd op dat Nu.nl van een opinie website langzaam verandert in een "als er geen nieuws is dan verzinnen we wel wat" website.
Recent hadden ze een Apple gerucht dat op geen van de Apple blogs terug te vinden was. Toch knap van een 'nieuwssite' die geen enkele journalist op de payroll heeft.
Vinden ze het gek? Release een telefoon van een jaar oud in een goedkopere behuizing en vraag er dan dezelfde prijs voor als toen hij voor het eerst uitkwam. Ja, dat is echt een goed idee. Niet dus, iedereen die er ook maar iets vanaf weet koopt dat niet.
Mee eens. Ik heb twee webshops met iPhone cases. Tot nu toe zijn er enkele verzoeken tot het opnemen van de 5C in het assortiment, dat is echt veel minder dan toen er een overgang was van de 4S naar de 5. Zelfs nu vragen er meer mensen of de 5 hoesjes ook compatibel zijn met de 5S dan dat ik mensen hoor zeuren om 5C cases. Ik zie dan ook geen enkele reden om te investeren in een voorraad.

Ik vind de 5C een flater. Het is letterlijk de iPhone 5 in een goedkopere behuizing. De prijs die Apple vraagt heeft weinig met budget te maken wat natuurlijk het gehele bestaansrecht van die telefoon teniet doet.
Het probleem is een beetje dat Apple zelf nooit het woord 'budget' heeft genoemd in relatie tot de iPhone 5C. Dat is eigenlijk vooral wat de media er van gemaakt heeft. Ik heb zelf de 5S genomen, omdat ik het (gericht op de toekomst) een fijner idee vond om voor die 'fractie' dat het toestel méér kostte, gelijk een 64-bits telefoon met vingerscanner te hebben. Ik moet zeggen dat de werking van de vingerscanner me positief heeft doen verbazen. Maar dat terzijde.
Dan hadden ze ten eerste de geruchten in toom moeten houden en ten tweede niet voor een goedkoop-uitziend plastic materiaal moeten gebruiken. Plastic wordt tegenwoordig nu eenmaal geassocieerd met budget/goedkoop, ondanks het feit het in het 3G/3GS tijdperk premium was.
Dat is de algemene consensus wanneer het op plastic aankomt. Je leest overal dat men plastic behuizingen goedkoop aan vinden voelen. Zo vreemd is dat niet wanneer aluminium unibody's met premium worden geassocieerd.

Ikzelf deel die mening niet helemaal, maar begrijp wel waarom men dat zo ervaart.
Snap die C-modellen sowieso niet, Apple en budget past niet bij elkaar. De enige reden voor de C-modellen die ik kan verzinnen is dat klanten eerst benieuwd zouden zijn naar een budget telefoon, vervolgens merken dat het niet echt waar voor je geld is en uiteindelijk een 5S kopen. Ofzo.

Met zo'n budget smartphone verliest de iPhone/Apple toch een stukje kwaliteit/premium imo. Of er moet gewoon een erg grote markt zijn voor kleurige iPhones voor kinderen/dames :P
Ik denk dat de grootste reden is waarom de C modellen zo goed verkopen is dat hun "oude" toestellen zoals de 4 4s 5 nog steeds verkocht worden naast het 5C model. Als je dan de prijs gaat vergelijken is er al een instap iphone voor ¤350,-. Tuurlijk zijn de specs ook behoorlijk wat minder maar in de afwerking worden er wel luxere materialen gebruikt. De 5C is nog erg duur te noemen als men dit beschouwd als een budget iphone. Dit is het verwarrende in de gehele line-up van Apple momenteel in mijn ogen.

Als mensen al 500+ euro neertellen voor een telefoon dan kan die 100¤ voor een 5S er ook nog wel bij in mijn ogen. Als ze de 5C nou lager in het segment hadden geintroduceert (met mindere specs dan ook) dan was het misschien wel een hit geweest om mensen naar hun IOS te trekken om zo nog meer marktaandeel te vergaren.
Als app ontwikkelaar ben ik daar niet zo blij mee, vond apple juist zo lekker omdat je niet rekening hoefde te houden met meerdere schermgrootten..
Als het gewoon weer een 2x vergroting wordt is het peanuts. Je afbeeldingen veranderen naar @4x en tada, klaar. (Zo goed als ;)

Apple heeft met de retina modellen en iPhone 5 al laten zien dat ze het ook voor ontwikkelaars zo makkelijk mogelijk willen houden. Ik verwacht hier niet veel anders.
Als game ontwikkelaar vind ik dat soms toch wel erg een smoes, als je een app ontwikkeld voor een grote markt zoals bijna elke apple gebruiker, dan kunnen die toch wel de zonodig aanpassingen in schermgrootte zien? Op android zie je al vaker dat er een verandering is in layout van knoppen als het toestel kleiner is qua scherm, ook als de resolutie hetzelfde.
Op Android is er responsive design, mits het goed geïmplementeerd wordt. Als Apple dit ook gaat aanbieden in hun ontwikkelomgeving hoeft dit geen probleem te zin. lijkt mij.
ik zie het ja, sinds ios6 al. my bad.
Een nog groter scherm? Ik dacht dat Steve Jobs altijd tegen grote schermen was, Apple kwam immers ook pas met grotere schermen toen hij overleden was. Ik weet niet of het wel helemaal bij Apple past om phablets op de markt te gaan brengen.
Steve Jobs was een geniale man, maar hij sloeg soms de plank ook totaal mis. Hij zorgde ervoor dat veel onderdelen niet op de mark kwamen. Nu staan er andere mensen aan het roer en dat zie je nu ook terug in iOS.

Maar Apple kan niet zomaar twee nieuwe iPhones op de markt brengen met een grote scherm, want iOS is niet gebouwd om op verschillende resoluties te werken. Dit is een groot probleem. Als je nu app wilt bouwen voor alle iPhones en iPad moet je de app voor 4 verschillende resoluties bouwen, ontwikkelaars staan niet te wachten op nog een resolutie. Apple zou dit probleem eerst moeten oplossen voordat ze twee nieuwe iPhones op de markt willen uitbrengen.

[Reactie gewijzigd door Xieoxer op 23 januari 2014 20:26]

Door de manier waarop Apple z'n resoluties heeft opgebouwd en de manier waarop xCode hiermee omgaat hoef je maar voor 3 resoluties te ontwerpen:

iPad retina (is automatisch ook voor iPad 2/mini non-retina geschikt) (allen 4:3)
iPhone 4" retina (16:9)
iPhone 3.5" retina (3:2)

Als ze nu een nieuwe iPhone op de markt brengen van 5" met 4x de resolutie van de 4" (noem het 'dubbel-retina') dan is er nog geen man overboord, want dan wordt het:

iPad retina/2/mini/mini-retina (4:3)
iPhone 5" (ook geschikt voor 4", want 4x zo'n lage resolutie) (16:9)
iPhone 3.5" (3:2)

Dat lijkt mij de meest logische manier om het te doen. En zodra de 4S ondersteuning weg valt (iOS 9?) zijn het nog maar 2 formaten...
Misschien doen ze dat ook wel niet. Ze kunnen net zoals de iPad en de iPad Mini gewoon dezelfde resolutie gebruiken. Bijvoorbeeld, een 4,5'' model en een 5'' model allebei met FHD. Dat is technisch goed mogelijk ondertussen.
wat zou apple full HD gaan gebruiken? hun iphones van nu zijn nog niet eens 720p, ik denk niet dat apple dan direct naar 1080p gaat, misschien 900p max

[Reactie gewijzigd door jeroen7s op 23 januari 2014 20:04]

Waarom niet? De techniek is er, de vraag is er, de wil is er. FHD is gewoon merkbaar mooier dan 720p ( ook al is het geen levensgroot verschil,) en het hoeft ook lang niet meer zo'n impact op je performance en accuduur te hebben als het in het begin had.

De enige reden waarom ze het niet zouden doen is omdat ze koppig zijn, daar heeft Apple wel een handje van.
Ach kom. Een retina scherm is scherp en een full-hd scherm is scherp. Als ik op een centimeter van m'n scherm ga zitten dan kan ik geen enkele pixel waarnemen. Waarom zou dat dan nog in godsnaam omhoog moeten.

Als ze voor grotere schermen kiezen dan zou het inderdaad logisch zijn de stap naar een hogere resolutie te plaatsen, maar dan zal dat in apples ecosysteem passen (upscalen van de retinaversie, zodat de developers een gemakkelijke conversie kunnen maken tussen beide toestellen).

Ik denk dat veel Android developers staan te roepen voor de simpelheid van de schermresoluties van Apple. Dat heeft niks met koppigheid te maken.
Apple kennende, zal dit dan 'Retina' X2 zijn.
Oftewel bij development je afbeeldingen schalen naar X4 (daar is X2 gewone Retina).
Dan hoef je je nergens meer druk over te maken met ontwikkeling, en heb je niet een extra resolutie om mee bezig te zijn.

Althans, je zou aannemen dat dat is wat ze zouden doen.
Ook met de iPhone 5, slechts de viewport verhogen, dus de header en footer wat verder uit elkaar leggen, de viewport in het midden uitrekken zodat er meer content weergeven wordt wat je anders moet scrollen.
Dan is het aan de developer hoe ze dat verder invullen.

Een nieuwe resolutie, maar toch heel simpel om je app op aan te passen.
Ik kan het toch echt wel zien, en mijn naam is niet Superman. Kortom, er zijn mensen die wel het verschil zien, ook al is het niet schokkend.

Mijn Oppo Find 5 was gewoon een stuk scherper dan alle iPhones. Niet dat de iPhones niet scherp zijn, de Oppo was gewoon scherper. En als dat kan zonder dat dat al te erg ten koste van je performance of batterijduur gaat ( en dat kan vandaag de dag) zeg ik dat ze het maar gewoon moeten doen.

[Reactie gewijzigd door mincedmeat op 24 januari 2014 14:54]

Hogere resolutie is naar mijn mening niet nodig voor een 4'' iPhone. Retina laat alles er haarscherp uitzien
Nee, nodig is het niet. Mooier is het wel. Het verschil tussen 326 PPI en 441 PPI is zeer duidelijk, voor mijn ogen in ieder geval. 480x800 was ook nog genoeg geweest, maar daar zijn we ook niet blijven steken.

[Reactie gewijzigd door mincedmeat op 24 januari 2014 21:44]

Ik hoef geen Full HD. Ik heb juist mijn HTC One (net nieuw) omgeruild voor een iPhone 5, waarom, omdat Full HD telefoons een belachelijk beroerde batterij vermogen hebben.
Vind de iPhone qua resolutie nu gewoon genoeg, hoeft niet meer te zijn.
Ik zie het toch niet op een telefoon scherm terug.

// EDIT //

Goh, ongewenst.
Gevoelige snaar voor mensen die massaal voor Full HD gaan bij Android omdat het Full HD is en dus hoger en daardoor beter dan je vrienden? Stoer hoor. Ik heb er ervaring mee met Full HD, en ik geef slechts een mening gebaseerd op eigen ervaring met die toestellen. Tweakers wordt ook steeds meer een site voor het bagger volk wat thuis hoort op GeenStijl en Fok

[Reactie gewijzigd door xoniq op 23 januari 2014 23:13]

Meer omdat je onzin verkondigt denk ik.

De Note 3 heeft ook een Full HD scherm, maar koppelt daar wel een flinke batterij aan. Oftewel, schermgrootte kan prima opschalen met accuduur, als je de accu maar ook opschaalt.,
Ja en laat dat nou net het probleem zijn met toestellen kleiner dan de Note .. Ik heb het ook meer over wat meer telefoon dan phablet.
De note heeft ook een specifieke batterij.

Echter de 4,7" - 5" toestellen hebben niet een geoptimaliseerde batterij. En het gaat in dit artikel toch echt om een gerucht over telefoons in dat segment, niet direct een phablet, dus over een 'telefoon' als de Note heb ik in dit geval niks gezegd want ik praat over het reguliere onderwerp i.c.m. Full HD resoluties.

Daarnaast is het dan nog Offtopic/Irrelevant, maar het is typisch fanboy gedrag om gelijk alles maar te markeren als ongewenst.
Heel standaard, kijk er niet eens van op.
Iets over IQ ..
Zodra jij mensen gaat beledigen door over IQ te beginnen of heel Tweakers "baggervolk" noemt, ja dan word je gedownmod en met recht. Daarbij, dit is Tweakers. Specs vinden we hier interessant. En dan is FHD dus een stuk interessanter dan "retina."
Zodra jij mensen gaat beledigen door over IQ te beginnen of heel Tweakers "baggervolk" noemt, ja dan word je gedownmod en met recht. Daarbij, dit is Tweakers. Specs vinden we hier interessant. En dan is FHD dus een stuk interessanter dan "retina."
Mocht je het niet doorhebben, die downmod had betrekking op mijn eerste reactie in deze 'tree'. (Die nu ineens niet down modded is) Mijn reactie was daarop gebaseerd.

Dat ging slechts om de selectie mensen die mijn mening over Full HD op een telefoon uit eigen ervaring niet accepteren en dan gaan down modden omdat hun het er niet mee eens zijn, dan kan je ook gewoon erop reageren en je mening delen.

Ongeacht of je specs interessant vind, of niet, (ik vind het ook interessant) mag ik toch zeker mijn mening geven of ik 'Full HD' praktisch vind op een mobiele telefoon van rond de 4", wat enigszins relevant is na een eigen ervaring, en dus geen fanboïsm??
Maar zoveel verschil zit er toch niet tussen de htc One en iPhone 5? Tenminste, als ik de tweakers vergelijking mag geloven qua browsen, film etc. Of had je wat accudrain door slechte apps of een bug misschien, zou best mogelijk kunnen zijn.

Heb wel het gevoel dat veel mensen met niet al te veel verstand van instellingen, synchronisatie en slecht geoptimaliseerde apps (die soms op de achtergrond toch bezig zijn, waardoor telefoon niet in diepe slaap komt etc) en veel wakelocks veroorzaken, op Android hierdoor veel lagere accutijd door behalen dan mogelijk is. (en dan niet maar 1 mail en geen twitter/Facebook synchronisatie doen, gewoon 3 mail en alles, maar push etc en beperkingen)

Android mag verder wel geoptimaliseerd worden qua accu gebruik, dat is in ios wat beter. En ook de 1080p schermen hoeven voor mij niet, 720p had ik ook liever op de htc one gezien. (de htc one komt hier nog wel daarentegen :))

[Reactie gewijzigd door ToFast op 24 januari 2014 01:07]

Logisch dat apps voor phones en tablets iets totaal anders zijn toch? Dat zijn gewoon totaal andere apps. Het is niet omdat er een iPhone app gemaakt wordt dat daar direct een iPad app bij moet komen? Laten we het dus houden op 2 resoluties.

En 2 resoluties is ook veel gezegd. Feitelijk is het gewoon het scherm die niet iets langer is, en aangezien veel apps verticaal scrollen zijn daar maar weinig design en development issues mee. Zelfs mocht er nu nog een resolutie bijkomen, dan moet je nog maar voor 2 resoluties gaan werken en dan ondersteun je van de 3 tot de (toekomstige) 6, dat is dus 2 echt verschillende resoluties voor 7 modelletjes.

Als je dat vergelijkt met de androidlijst die je, samen met nog tal van andere bugs, erbij neemt dan heb je toch nog als iOS developer een mooi leventje:

2560*1600
1366*768
1280*800
1280*768
1024*768
1024*600
960*640
960*540
854*480
800*600
800*480
800*400

Wat je trouwens zegt dat iOS niet gebouwd is om op verschillende resoluties werkt klopt niet. iOS7 is net een OS die perfect scaleable is naar andere exotischere resoluties (vb schermen in de wagen oid) door het flat design die gebruikt wordt.
Sowieso, we hebben non-retina, retina (dus vorige resolutie X2) en de iPhone 5.
Slechts 3 verschillende resoluties voor de iPhone.
Dat tegenover 100 resoluties van alle Android telefoons bij elkaar.
Bij de iPhone is de resolutie altijd gelijk, maar bij Android heb je dusdanig veel niet-officiële toestellen en resoluties waar je ook rekening mee moet houden.

En ja, iOS 7 is nu juist schaalbaar geworden.
Non-retina en retina zie ik als één resolutie aangezien het enige je moet doen is een @2x voorzien bij je png's, en al de rest doet xcode voor je..

Lang leve apple en zijn resoluties. Als er nog eentje bijkomt dan kan ik er wel nog mee leven. Ik durf er zelf op wedden dat ze gewoon de 16:9 resolutie van de iPhone 5/5S gaan upscalen naar een groter scherm, dan ook een retina+ scherm instoppen (2x de retinaresolutie) en dan moet je maar de @4x images implementeren.

Althans, dat hoop ik.. :)
Je hebt helemaal gelijk, hoewel het officieel toch verschillende resoluties zijn, heb je wel gelijk qua je omschrijving over het rekening houden hiervan in je apps.
Dat is wel een statement die je maakt. Dat is inderdaad het geval t/m iOS7, maar nieuwe telefoons betekent bij Apple vaak ook nieuwe iOS versies en ik zie geen perfecter moment om een nieuwe iOS versie uit te brengen welke meerdere resoluties ondersteunt. Android ondersteunt het en OSX ondersteunt het (natuurlijk) ook. Dus waarom zouden de ontwikkelaars van Apple niet een iOS uitbrengen die het ook ondersteunt?

Daarnaast denk ik dat de volgende stap wel 1080p zal worden. Aangezien de concurrentie hier hard mee bezig is kan Apple nu echt niet meer achterblijven. Ze kunnen namelijk wel probleemloos 1080p streamen met airplay, meer dan HD op hun retina displays tonen, maar geen telefoon met HD? Lijkt me sterk!
Wel eens van een compiler gehoord? :z
IOS7 is juist gebouwd om meer resoluties aan te kunnen. Dat was iOS6 ook al, resolutie iPhone 5 is groter dan 4.
Het was voor de developers al duidelijk dat Apple de switch wilde maken naar andere resoluties.
En waarom is dat niet mogelijk.
Ik heb een HP Pre 3 die gewoon apps kan draaien die alleen gemaakt zijn voor de HP Touchpad.
Alles is alleen microscopisch, maar het werkt wel gewoon.
Toen ze van 3,5 naar 4'' gingen toen deden ze ook alsof het revolutionair was. :)

Ze zeiden bij de iphone 5 ook dat het de ideale schermafmeting was, Ik vind het scherm nu ook wel groot genoeg maar ik begrijp best dat er genoeg mensen zijn die een groter scherm willen.

Ik hoop wel dat ze ook het huidige formaat in de collectie houden want voor mij hoeft het niet per se zo groot.
Daar heb je een punt. Apple doet altijd alsof dat wat zij doen ideaal is en prijzen zichzelf de hemel in, terwijl ze zelf ook net zo goed concurrenten achterna lopen.
Geef mij 1 merk dat haar producten niet afschildert als het ideaal beeld.. Er is 1 probleem met Apple en dat is dat mensen het zien als een 'ander merk'. Het is gewoon net zo goed afhankelijk van de verkopen en het presteren van de marketing afdeling als elk ander bedrijf. Samsung bijvoorbeeld is ook hard op weg dezelfde kant op te gaan met hun totaal oplossingen (sidesync/homesync etc).

Het werkt wel maar functionaliteit is ver te zoeken, maar Samsung vindt toch dat er nog nooit zoiets geweldigs bestaan heeft.
euhm, ik ben ook niet echt geliefd met Apple, maar heb je al eens een bedrijf horen zeggen dat hun product lekker gepikt is van een concurrent ? of dat hun nieuwe toestel, toch mss net een halve inch groter had moeten zijn ?

Apple verkoopt premium aan een (meer-dan) premium prijs, voor hardware die "oke" is, maar waarvan de software volledig en kwalitatief is gebouwd. Dat ze revolutionair zijn is alles behalve waar, ze hebben leuke ideeën gehad, maar ze hebben net zoveel gepikt van de rest als omgekeert lijkt me.
Het is maar hoe je het wilt zien. Er was destijds een verstrooide markt met verschillende mobile os-en. Er was ook niet één fabrikant die niet alle feature combineerde ondersteunt door een heel goed os. Vergeet ook niet de app store, die een wereld opende voor ontwikkelaars.

Hoe fijn is het toch, dat je tegenwoordig alleen hoeft te ontwikkelen voor iOS, Android en Windows Phone.
Ik ben benieuwd waar alle tweakers nu zitten die zaten te roepen dat Samsung Apple na zat te apen met hun vingerafdrukscanner. Wie weet volgen beide bedrijven gewoon (deels) de wensen van hun klanten? ;)

[Reactie gewijzigd door Sandy Bridge op 23 januari 2014 19:37]

....Samsung Apple ....Wie weet volgen beide bedrijven gewoon (deels) de wensen van hun klanten? ;)
Niet helemaal. Bij Apple is het juist andersom en volgen de wensen van de klanten hun bedrijf...
Samsung is niet de enige die grote schermen heeft en in die zin lopen ze niet achter Samsung aan.
Het was wel Samsung die met de Note kwam, de Phablet die de markt een flinke draai heeft gegeven.
ook heeft HTC al vroeg de Titan gehad met 4,7 inch, ik denk niet dat Apple met groter dan 5 inch komt
Ja maar die sloeg het niet zo raak denk ik, de Note met zijn grootte EN de combinatie dat het ook nog wereld eerste "elektronische schetsboekje" was maakte het voor samsung een dikke win situatie.
het is dell die de inch war heeft gestart met de dell streak mensen
Voor de zakelijke markt misschien wel ja, maar voor de mainstream is het zeker wel die note geworden, hij kwam heel eventjes op de TV en de bushokjes, daarna snel kwam de Note 2 en de term Phablet kwam in de smartphone markt al snel binnen.

Benieuwd hoe apple dan hier iets unieks van gaat maken.
Dell streak had/heeft android http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dell_Streak_5

[Reactie gewijzigd door CryptoJunkie op 23 januari 2014 21:51]

Ik denk toch dat het Huawei was met hun S7, dat was een tablet waarmee je gewoon kan bellen.
...die respectievelijk meer dan.... 5" bedragen

misschien niet duidelijk genoeg, maar " meer dan" in deze context betekent groter hoor.
Excuus, ik las tussen 4,5 en 5,0
Nee hoor. HTC had de ballen om in 2009 met de HTC HD2 uit te komen. 4.3 inch was in die tijd het grootste.
Jazeker, ik vond dat ook een erg tof toestel in de schooljaartjes! :D Maar kon je dat al Phablet noemen?
tablets zoals nu bestonden toen nog niet. Ik wil alleen aangeven dat HTC degene was die de grenzen opzocht en samsung is er met de note in 2011 mee doorgegaan.
Sterker nog, die de phabletmarkt heeft doen ontstaan. Er was niets zoals de Note toen die uitkwam.
Het verschil is dat Apple altijd heeft beweerd dat grotere schermen niet goed zouden werken. En dat was destijds ook een van de meest gehoorde argumenten van Apple fans. Net zoals Apple beweerde dat een kleinere tablet niet goed zou werken. En nu hebben ze zelf ook een mini versie.
Het is wel een beetje ironisch dat ze altijd anderen af hebben lopen kraken tot aan het arrogant toe om vervolgens diezelfde concurrenten achterna te lopen (qua formaat dan).
Welk toestel van Samsung kan jij mij aanwijzen dat een vingerafdrukscanner heeft? Er zijn geruchten dat die in de Galaxy S5 zit. Geen enkel bewijs. Voorlopig kan je er dus niets over roepen.
We schrijven 2005, de Samsung SCH-S370 , met jawel... Authentec vingerafdrukscanner.

Daarnaast toonden derden (Validity) 9 maanden voor de introductie van de 5S, al een Galaxy S2 met vingerafdrukscanner onder het scherm.
Dat is meer zo'n laptopvingerscanner. Volgens mij is dat een behoorlijk andere techniek. En een S2 met vingerafdrukscanner van derden heeft natuurlijk helemaal niks met Samsung te maken. Overigens ben ik het met je eens dat men eens op moet houden met roepen dat Samsung Apple kopieert ( of andersom.)

Als er een auto uitkomt met vier wielen klaagt ook niemand dat Toyota Ford gekopieerd heeft. Hetzelfde geld voor een telefoon: aan de voorkant zitten een scherm, een speaker, een camera en wat knoppen. Aan de zijkant wat knoppen, soms een speaker en de aansluitingen. Op de achterkant een camera, soms een speaker en een flits. Dat is gewoon hoe ze in elkaar zitten, daar is niets aan gekopieerd.
Dat is meer zo'n laptopvingerscanner. Volgens mij is dat een behoorlijk andere techniek.
Wellicht is de techniek (wat) anders, maar aangezien het juist Authentec is die opgekocht is door Apple vlak voor Apple met de fingerprint scanner begon zal de techniek een door-ontwikkeling zijn, of op zijn minst verwantschap hebben met de techniek in de Samsung telefoon van toen.
http://appleinsider.com/a...totype-of-apples-touch-id
Beide gebruiken een 500dpi scanner van Authentec.

Het grootste verschil zit hem in de update frequentie en software, waarbij vooral de FAR (False Acceptance Rate) een cruciale rol speelt. Een hogere FAR, kan ook snelheid en gebruiksgemak sterk verhogen, maar verlaagt de drempel tot foutieve/ongeoorloofde unlock.

De 5S is bijvoorbeeld te unlocken met een poot van een kat of hond, beide zonder echte vingerafdruk. Volgens experts zou de unlock (i.t.t. wat de marketing beweert) daarom ook enkel kunnen kijken naar globale patronen, hetgeen de FAR (met name vanwege de genoemde snelheid en gebruiksgemak) sterk verhoogt.
Ja want daar zitten we allemaal om te springen, onze vingerafdrukken digitaal achterlaten ... 8)7 nee dank u en ben blij dat dit (nog) niet standaard aan t worden is.
Zie jij mij ergens zeggen dat ik dat wil? Trouwens, het is niet alsof privacy uberhaupt nog bestaat, dus of ze nou een vingerafdruk van je hebben of niet maakt weinig uit. Was er laatst ook niet het nieuws dat de NSA speciaal voor alle iDevices een toolkit had zodat ze op afstand de camera en microfoon konden inschakelen?
Zie jij mij ergens zeggen dat ik dat wil? Trouwens, het is niet alsof privacy uberhaupt nog bestaat, dus of ze nou een vingerafdruk van je hebben of niet maakt weinig uit.
Dat is een goed argument |:( De situatie is zo, dus laten we er ook maar meteen helemaal in meegaan ook al zijn we het er niet mee eens. 8)7
Lezen is een kunst, zo blijkt maar weer eens. Ik zeg niet dat we erin mee moeten gaan en dat bedoel ik ook niet. Sterker nog, ik ben er erg op tegen. Maar feit is dat alles afgeluisterd word en dat je daar als normaal mens bar weinig aan kan doen.
"De markt" is geen statisch geheel, en goede managers veranderen ook van mening. Als je er maar op blijft hameren wat iemand ooit geegd heeft zonder dat in acht te nemen, dan ben je best wel zuur bezig.
Het 'kopieren' van allerlei technieken is natuurlijk geen enkel probleem. Zou iedereen bij zichzelf blijven, dan zouden we extreem verschillende telefoontjes krijgen waarbij geen enkele ook maar in de buurt komt van de functionaliteit van nu.

Wat ik wel boeiend vind, is hoe bedrijven daarmee omgaan. Ik weet nog de keynote van de eerste iPhone, waarbij Jobs deed of zij super bijzonder waren omdat ze een onscreen toetsenbord gebruiken, want dit was revolutionair want tot nu toe waren er allerlei toestellen met toetsenbord, waarbij hij toen een rijtje van Blackberry (achtige) modellen liet zien.
Complete kolder natuurlijk gezien allerlei bedrijven waaronder Nokia, Ericcson, HTC/Qtek enz allang fullscreen telefoons had met onscreen toetsenbord.
Ook zouden zij het eerste zijn met een capacitief scherm, terwijl een LG al uit was met zo'n scherm.

Ik vind het dan ook geen enkel probleem dat ze dit promoten, dat ze er een mooi verhaal van maken, maar zeggen dat je de eerste bent terwijl je dat bij verre niet bent, is gewoon complete onzin. Zolang Samsung niet doet dat zij de eerste zijn, moeten ze kopieren wat ze willen. Zolang Apple niet doen of ze hier het wel uitvinden, vind ik het ook allemaal best.
Vanaf 5 minuten: http://www.youtube.com/watch?v=ftf4riVJyqw

Misschien de volgende keer iets meer onderzoek doen.
Misschien zelf ook nog eens bekijken? Eerste multi touch, niet eerste capacitief. En welke telefoons bedoel je die fullscreen waren zonder hw toetsenbord?
Hij heeft het over een "revolutionairy interface", want zo verteld hij, want de iPhone gebruikt niet zoals concurrenten 40% van het toestel om vaste knoppen te gebruiken die je niet kan veranderen. Dit was toen dus al niet revolutionair, want tientallen toestellen hadden dit al.
Vervolgens gaat hij door om te zeggen "what we are gonna do is get rid of all these buttons, and make a giant screen", ook hier weer heel oud nieuws.

Dan zegt Jobs "We have invented new technology called multi touch"
Dit is dus niet waar, zij hebben het ook niet gepatenteerd, multi touch bestond al veel langer, echter heeft Apple gewoon een flinke som geld neergelegd.

Vervolgens gaat Jobs ook nog door met "We've been very lucky to bring a few revolutionairy interfaces to the market in our time. First was the mouse" Niet alleen bestond de muis al heel erg lang, zij waren ook niet de eerste PC's met een muis, want dat was MS al.

Dus ik zou zeggen, ga het nog is kijken, of ga inhoudelijk in op mijn punten, maar kom niet aan dat ik ongelijk heb, want dat is simpelweg niet waar.
Hij zegt niet dat het virtuele toetsenbord revolutionair is, hij noemt de UI als geheel revolutionair en het toetsenbord is slechts één onderdeel daarvan.

Hij zegt niet dat de muis als eerste door Apple is toegepast. Hij noemde de interface met de muis de eerste revolutionaire UI van Apple. 'Eerste' sloeg in dit geval op de UI en *niet* op de muis.

Je moet echt beter lezen/luisteren hoor.

[Reactie gewijzigd door TMC op 24 januari 2014 18:05]

Het was revolutionair. Ten eerste over welke telefoons heb jij het dan?
Ten tweede, de iPhone heeft het landschap van telefoons revolutionair verandert. Vrijwel alle smartphones van die moment lijken op de eerste iPhone, qua design en ui.
Dat filmpje ken ik. Heb je hem zelf wel bekeken?

Steve Jobs zegt nergens dat zij de eerste zijn met een capacitief scherm of de eerste met een virtueel toetsenbord. (Logisch, 'de eerste zijn' is ook helemaal niet relevant. Het om de uitvoering.)

Mijn conclusie blijft: je verzint dingen of je bent slecht geïnformeerd. Ik neig nu naar het eerste aangezien je een bron geeft die je zelf niet eens nader bekeken hebt.

[Reactie gewijzigd door TMC op 24 januari 2014 10:28]

Zie mijn reactie op SoloH.

Het klopt dat hij niet zei dat hij de eerste was met capacitief scherm, maar wel dat zij multitouch hebben ontwikkelt, gigantische leugen natuurlijk.

Zegt hij specifiek de eerste te zijn met het toetsenbord? Nee, maar hij impliceert dit duidelijk wel. Als jij je toestel vergelijkt met alleen toestellen met een fysiek toetsenbord en je zegt dan dat jouw telefoon met alleen een scherm revolutionair is, dan praat je onzin gezien het al minimaal 5 jaar bestond.

Dus ga is rondzoeken, je zal zien hoeveel false claims Jobs wel niet maakt.
Het is gewoon niet waar wat je zegt. Hij impliceert helemaal niet wat jij zegt, dat is jouw eigen ongefundeerde interpretatie.

Multi-touch heeft Apple wel degelijk ontwikkeld in de vorm zoals zij het toegepast hebben. Double tap to zoom en pinch to zoom heeft Apple ontwikkeld.

Tevens zegt hij helemaal niet dat een volledig scherm revolutionair is, hij noemt de interface als geheel revolutionair. Dat is iets héél anders dan het virtuele toetsenbord revolutionair noemen.

Je moet echt scherper formuleren en kritischer zijn op je eigen interpretaties, want je doet veel onjuiste aannames.
Wat ik al zei, Apple heeft het bedrijf die dat ontwikkelt heeft gewoon opgekocht. Opkopen is iets anders dan ontwikkelen.
Zou hetzelfde zijn als MS nu Google zou opkopen (kunnen ze natuurlijk niet, maar dat terzijde), en vervolgens zegt Ballmer "we invented Android".

Werkelijk? Dan moet je toch echt nogmaals kijken. Hij zegt "we are gonna get rid of all these buttons", maar voor hem waren er al talloze bedrijven die dat hadden gedaan, het was niet nieuw, het was niet origineel en het was zeker niet revolutionair.
De hele interface? Wat was revolutionair aan de interface? Iconen, oh nee die bestonden nog niet. Wat een scherm vol iconen? Nee dat is wel heel revolutionair!

Daarnaast zijn claim dat de iPhone meer kon dan andere telefoons was ook een gigantisch verzinsel, wat de eerste iPhone was zo gelimiteerd als het maar kon, vergeleken met Windows Mobile en Symbian stelde het werkelijk niets voor.

Mij hoor je niet zeggen dat ze niet een goed product hebben neergezet, maar het was gewoon niet revolutionair, het waren geen dingen die zij hadden uitgevonden, maar een combinatie van kopieren, opkopen en een eigen draai eraan geven. Dat is best, daar is niets mis mee, maar hij maakte het product veel groter dan het was. Ennuh, dat was ook de kracht van Jobs, hij kon geweldig producten verkopen.
Wat ik al zei, Apple heeft het bedrijf die dat ontwikkelt heeft gewoon opgekocht. Opkopen is iets anders dan ontwikkelen.
Zou hetzelfde zijn als MS nu Google zou opkopen (kunnen ze natuurlijk niet, maar dat terzijde), en vervolgens zegt Ballmer "we invented Android".
Jij weet niet welke ontwikkelingen er voor en na de acquisitie zijn gedaan, dus wederom zijn je bewering gebaseerd op ongefundeerde aannames. Daarnaast zou Ballmer in jouw hypothetische voorbeeld trouwens gelijk hebben, als MS Google koopt, geldt MS = Google en dus zou hij feitelijk geen onzin verkondigen.
Werkelijk? Dan moet je toch echt nogmaals kijken. Hij zegt "we are gonna get rid of all these buttons", maar voor hem waren er al talloze bedrijven die dat hadden gedaan, het was niet nieuw, het was niet origineel en het was zeker niet revolutionair.
De hele interface? Wat was revolutionair aan de interface? Iconen, oh nee die bestonden nog niet. Wat een scherm vol iconen? Nee dat is wel heel revolutionair!
Hij zegt ook niet dat het verwijderen van de buttons revolutionair is.

Of de UI verder wel of niet revolutionair is totaal een andere discussie, dus echt nutteloos om dat ter sprake te brengen. Jij begon met de bewering dat Apple zegt de eerste zijn met dingen die ze nooit gezegd hebben, niet het onderwerp gaan veranderen hè.
Daarnaast zijn claim dat de iPhone meer kon dan andere telefoons was ook een gigantisch verzinsel, wat de eerste iPhone was zo gelimiteerd als het maar kon, vergeleken met Windows Mobile en Symbian stelde het werkelijk niets voor.
Wederom, hij heeft nooit gezegd dat de iPhone meer kan. Dat is jouw zoveelste ongefundeerde aanname/interpretatie.
Mij hoor je niet zeggen dat ze niet een goed product hebben neergezet, maar het was gewoon niet revolutionair, het waren geen dingen die zij hadden uitgevonden, maar een combinatie van kopieren, opkopen en een eigen draai eraan geven. Dat is best, daar is niets mis mee, maar hij maakte het product veel groter dan het was. Ennuh, dat was ook de kracht van Jobs, hij kon geweldig producten verkopen.
Echt, wat een onzin verkondig je weer. Je haalt nu een onderwerp aan dat totaal niet relevant is. Onderwerp: 'verkondigt Apple onterecht de eerste te zijn?'. Jij verandert dit in: 'had Steve Jobs gelijk dat de UI revolutionair was?' Totaal ander onderwerp!
Hij zegt niet dat de iPhone meer kan? Kom op jongen, dit is toch wel heel erg, je zegt dat ik het filmpje niet heb gekeken, maar vanaf 8:15: "Software on mobile phones is like baby software, it's not so powerful. And today we are gonna show you a software breakthrough, software that is at least 5 years ahead of what's on any other phone"
Of jou engels is dus heel slecht, of je hebt een plaat voor je kop, maar hij zegt hier dat enerzijds alle telefoons op dat moment, waaronder dus Windows Mobile en Symbian toestellen, baby software gebruikt en dat hij 5 jaar verder zit.
Nee, *jij* hebt een plaat voor je kop. Alsof software alleen powerful kan zijn op basis van de hoeveelheid functies? Echt, wat een onzin. De Safari browser was bijv. ongelofelijk goed, maar had geen copy/paste. Dus wel powerful, maar niet de meeste functies. Jij doet continu foutieve aannames. Powerful is NIET hetzelfde als de meeste functionaliteit. Als iets krachtig is, betekent het dat wat het doet, goed is. Niet dat het heel veel kan. Echt, waarom redeneer je continu zo kortzichtig?

Nogmaals, AL jouw beweringen over Apple kloppen niet. Geen enkele. Je moet echt *vele malen* nauwkeuriger interpreteren en formuleren.
Ik ben hier dan ook klaar mee, jouw argumenten zijn werkelijk te dom voor woorden, je kijkt het filmpje niet, je legt alle feiten naast je neer en vervolgens durf je mij nog te vertellen dat ik niet kijk? Ronduit beschamend. Misschien is Tweakers niet de juiste plek voor jou.
Erg zwak om persoonlijk te worden, maar ik verlaag me even tot jouw niveau: insgelijks.

Echt, werkelijk ALLES wat jij zegt is onzin. :D

[Reactie gewijzigd door TMC op 24 januari 2014 21:10]

Wat een ongelofelijke onzin. :D

Hard roepen dat iets geweldig is maakt een product niet geweldig hoor, anders zou iedereen dat wel doen en daarmee succes hebben. Succes staat of valt bij de kwaliteit van het product, simpel.

Tevens, wat is 'schijnbehoefte'? Is er wel of geen behoefte, je kan zoiets niet faken. Of is de miljardenwinsten die zowel Samsung als Apple maken ook fake?

Samsung en Apple maken beide gewoon uitstekende telefoons die mensen graag willen hebben. Niks 'schijnbehoefte'.

Echt, denk eens na voordat je wat zegt.
Ze zeiden bij de iphone 5 ook dat het de ideale schermafmeting was
En dat beweren is natuurlijk onzin, op dit soort vlakken is er geen ideaal, want dit ligt bij alle mensen anders.
Ideaal voor 1 handig gebruik, en daar ben ik het opzich wel mee eens, alleen mag men de breedte wel eens ingaan, vind m'n 5S een top toestel, maar ik zou een 4,3'' scherm met een wat breder scherm wel fijn vinden.
Dat was en is het ook. Ik kom van HTC one X, HTC one, Note 3 en nu naar 5s, en ik vind het eigenlijk een verademing. Het is allemaal veel sneller, mooier en gewoon gelikter. Alleen de One kwam in de buurt qua afwerking en skin. De note vond ik rondweg vreselijk met alle onnodige troep die er bij werd geleverd.
Dat was en is het ook. Ik kom van HTC one X, HTC one, Note 3 en nu naar 5s, en ik vind het eigenlijk een verademing. Het is allemaal veel sneller, mooier en gewoon gelikter. Alleen de One kwam in de buurt qua afwerking en skin. De note vond ik rondweg vreselijk met alle onnodige troep die er bij werd geleverd.
Sneller en gelikter, gevoelsmatig ?
want ondanks dat de update's zullen volgen, tot IOS9 ?
kan je je afvragen of het DAN ook zo snel en gelikt is ?
De 3GS kan ook met IOS6 ge-update worden, maar snel en gelikt ?

Dus updates zijn ook niet heilig, en gevoel van snelheid is relatief.

Onnodige troep is voor de ene handige shizzle, en de andere inderdaad overbodig, net zo subjectief.
Maar op mijn Note kan ik google now gewoon niet gebruiken, en uitzetten.
Maar Siri blijft aanwezig, dus op de achtergrond actief.

er zijn geen winnaars, er zijn geen echte verliezers ... er zijn consumenten die iets gebruiken, en bepalen op welke manier het hen uitkomt.
in basic, iPhone en Android ( en andere OS ) zijn allemaal hetzelfde ....
Siri is uit te zetten en staat standaard niet eens aan O+
Met hoeveel apps worden Samsung ook alweer geleverd? En hoeveel gebruik je er? Precies minder dan de helft.

In benchmarks is de 5s toch ook sneller dan de snapdragon 6 en 800 toestellen? Dat is bij dagelijks gebruik ook zo, geen kwestie van gevoel ik heb ze naast elkaar gelegd en de Androids zijn gewoon trager. De afwerking van Samsung toestellen is ook niet geweldig, overal randjes en imperfecties. Bovendien heeft zelfs de iPhone 4 iOS 7 en dat toestel is ruim 3 jaar oud. Ik denk dat ik 10 nog wel zou krijgen. Ware het niet dat ik vanaf nu ieder jaar een nieuwe neem O+
Vertel is... Je hebt de note gehad.. Waarom is de note verschrikkelijk? Ook vanwege de grote?

[Reactie gewijzigd door aygul12345 op 23 januari 2014 23:36]

Steve Jobs vond 10 inch iPads ook het enige ideale formaat voor een tablet, heeft dat zo namelijk nog verkondigd. Steve Jobs was buiten een geniaal persoon qua ideeën vooral iemand die wist hoe hij zijn ideeën en visie aan de man moest overbrengen in zijn toespraken (keynotes, je weet wel). Elke presentatie was een show bij hem.
Mocht hij hier nu nog gewoon zijn dan zou hij zien dat daar ook markt voor is (hoe kan je dat nu niet zien) en zijn visie daarop aanpassen. Net zoals hij dat gedaan zou hebben met de iPad mini.

Ik vind het niet slecht dat Apple met een iets breder gamma zou komen op de phonemarkt. Ik zou graag eens wat groter gaan dan mijn 4S nu, maar wil/kan het ecosysteem van Apple niet achter mij laten. Mocht er iets rond de 5 inch uitkomen dan zit er veel kans in dat ik (samen met een groot deel van de markt denk ik toch) daarop spring en zelfs niet meer denk aan een Oppo N1, Nexus 5 o.i.d.

Lees wel goed iets breder. Zoals je rekken kan vullen met Samsung toestellen vind ik zeker niet nodig. Apple is en blijft een product die geld kost, dus midranges ga ik toch nooit in de schappen zien liggen. iOS7 is ook perfect aanpasbaar voor grotere schermen, dus dat zit al goed.

Zoals ik het nu zie zal bij de release de 4S (misschien) verdwijnen, de 5C zeker verdwijnen, de 5S zeker nog verkocht worden als ouder en dus iets goedkoper toestel.
De iPhone 6 wordt dan de 5S qua screen size (4 inch).
De iPhone 6B (of iets anders) wordt dan een 5 inch.

Die echte phablet zie ik nog niet direct de revue passeren, maar het kan op zich wel. Meestal zijn er maar een 3-tal toestellen in de verkoop, denk niet dat ze dat gaan omgooien.

____EDIT____

Hoe kan een post als deze een 0 krijgen. Wat is hier nu niet on-topic aan?

[Reactie gewijzigd door BuzzeW op 23 januari 2014 23:21]

Alleen, Steve Jobs is er niet meer en andere mensen nemen nu de beslissingen. Als men Jobs zijn visie volgt blijft men voor eeuwig en 3 dagen op een 3,5" scherm zitten terwijl de markt voor grotere schermen net een pak groter is. Schermen onder de 5" blijven nog redelijk comfortabel in gebruik. Ga je daar eenmaal boven word het inderdaad moeilijker om ook met grote handen de telefoon nog met 1 hand te bedienen.
Sowieso was een voortschrijdend inzicht Steve Jobs niet vreemd. Hij was toch mens.
Oh nee? En ik maar denken dat alle Apple fans 3 maal per dag richting California bidden.
:+)
Klopt, en we gaan elke zondag even naar de applekerk :). Maar ben er ook mee eens dat ze wel wat groter mogen gaan. Voor sommige dingen is het vaak net even te klein.
ja want een telefoon met 5" scherm is net zo lomp als een "phablet"..
Ik weet niet op wat voor boomstammen jullie jezelf dragen, maar een 5" scherm zit in ieder geval niet lekker in mijn broekzak.
Ik heb zelf de Huawei Ascent Mate (6,1"), meestal heb ik nergens last van. Sommige broeken die ik heb zit het vrij strak als ik fiets. Dus als ik nu nieuwe broeken koop moet ik daar wel rekening mee houden. Maar bij mannenbroeken heb je met iets meer dan 5" helemaal nergens last van. Vrouwenbroeken is een heel ander verhaal. Mijn vriendin heeft een S2 (ik dacht 4,7") die past in bijna geen van haar broekzakken past.
Dan moet je minder strakke broeken kopen.
Precies! En tot slot van rekening gun je je andere apparaat ook gelijk de ruimte die het nodig heeft :X
4,7 inch HTC one. Nergens last van. Iets groter zou zelfs nog wel kunnen. Maarja ben dan ook 1m93 dus heb wat ruimte :)
Galaxy Note 3. Letterlijk nergens last van.
Ok er hangt normaal iets van 12 inch in mijn broekzak ook geen last van O-) ;)
Met bezels zo groot als bij de iPhone wel.
Dat is dus t probleem :(

Ik hoop wel op dezelfde grootte behuizing, maar dan met minimale bezels aan 4 kanten.. Dan kom je wel op 4.7" scherm..

Geruchten gaan dat t namelijk iets van 4.7" en een 6" scherm worden.
Beetje bezels is echt niet erg! Denk daarbij bijvoorbeeld aan het toestel beet houden terwijl je een film kijkt, best lastig als je continue het scherm beroerd met een of meerdere vingers.

Heb nu (naast een iphone) ook een Z1.... 5".... wil niet meer kleiner hoor!
Wel belachelijk dat mensen schijnbaar de prijs die gold voordat de iPhone officieel in Nederland was geïntroduceerd (grijze import) als kostprijs rekenen. De iPhone 5S 16GB heeft vanaf de introductie 'slechts' ¤ 699,- gekost en de 32GB ¤ 799,-... dus hoe je bij die ¤ 875,- komt...
er bestaat ook 64 gb
Dan had je ¤ 899 moeten zeggen, daarbij moet je 'm dan vergelijken met andere 64GB primium toestellen. En dat doe je dan weerniet. Maar goed, toppie ;-)
Jobs was ook tegen de kleur wit. Zo'n beetje de topkleur van Apple later. Hij deed niet alles goed hoor, wel veel.
En toch is de witte lijn ;-) er gekomen. Heeft ie het toch nog goed gedaan.
Steve Jobs zou toch nog hebben meegewerkt aan de iPhone 5? Of zou hij in dat ontwerp geen groter scherm hebben geïmplanteerd?
Ik dacht eerst dat je sarcastisch was...

Maar goed, ik denk dat je zelf ook wel kan begrijpen dat het merendeel van de mensen op dit moment 4" toch wel echt te klein vindt. Zeker als 5" gemeengoed wordt. De tijd staat niet stil.

Het valt me nog mee dat die dure Apple phones nog zo goed verkocht worden. Ook al zal dat niet aan het kleine scherm en de niet al te beste hardware liggen. Sommige mensen willen gewoon een Apple, ten koste wat het kost.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik net naar een iphone ben overgestapt (ondanks geen fan) omdat ik de andere high end telefoons gewoon een veel te groot scherm vind hebben. Ik heb nochtans ver van kleine handen, maar ik wil gewoon een toestel met een scherm dat perfect met 1 hand te gebruiken is en dat nog in je broekzak past zonder dat je het in 2 breekt als je gaat zitten. Ik had een Galaxy S3 maar die vond ik dus veel te groot.
Dat het te groot voor jouw handen is kan ik nog verstaan,
maar wat een verzinsel dat het niet deftig in je broek past..
Blizzy heeft waarschijnlijk niet de zelfde broeken als jij hebt, ik ook niet. Ik heb namelijk een broek waar mijn 5S niet lekker in zit, waardoor ik lastig kan zitten en fietsen. In andere broeken zit de telefoon prima.

Mijn neef heeft een Xperia Z1, die past bij mij niet lekker in mijn broek. Maar mijn neef is flink stevig gebouwd en is dus een slag groter dan ik, waardoor zijn broeken dus ook groter zijn inc de zakken.
5'' word gemeengoed zeg je? Vandaar dat ik uit de Android hoek geluiden hoor dat men eigenlijk wel een wat kleiner scherm wil, mensen stonden te juichen toen het nieuws over de Sony Compact naar buiten kwam.
nieuws: Sony introduceert Xperia Z1 Compact met 4,3"-scherm

Ik had een 4S en ben net over op een 5S, dat doe ik niet "omdat ik een Apple wil" maar omdat ik tevreden ben met het OS, de support (updates), en omdat ik de telefoon ook gewoon mooi vind. Ook zijn de prestaties zeer goed te noemen, het is dan misschien geen quadcore en op papier lijkt de iPhone 5s niet veel, maar kwa gebruik is het niet niks.
Nou, ik weet wel zeker dat de normale Z1 meer zal blijven verkopen dan de Z1 Compact. Als die statistieken er over een half jaar of jaar zijn dan moeten we nog maar eens kijken...

Natuurlijk zijn er mensen die dat OS juist fijn vinden. Maar het blijft dat je ook voor de naam betaalt natuurk. Een Nokia 520 met een 4" scherm is ook best okee, fullhd op 4" zie je toch niet, en die is 5x zo goedkoop. Maar smaken verschillen uiteraard! :)
Zeker je betaald bij Apple voor naam en design. Maar dat is natuurlijk niet het enige. Je hebt het geld er voor over of niet. Ik snap het gehaat niet. We moeten blij zijn dat er keuze is.
Niet al te beste hardware?
iPhone5S is nog steeds de snelste smartphone.
Snelste? Geloof het niet, maar kan zeker goed mee komen voor een dualcore.
Dat inc. de geoptimaliseerde software is het een top ding.
Snelste? Geloof het niet, maar kan zeker goed mee komen voor een dualcore.
Dat inc. de geoptimaliseerde software is het een top ding.
Wat valt er niet te geloven als er daadwerkelijk benchmarks zijn (en die zijn er zat) die het aantonen? Jij gelooft ook dat de wereld plat is i.p.v. rond?
Ik heb benchmarks gezien waar de 5S verslagen word door de Samsung S4 en LG G2.

Leuk dus dat jij zegt dat hij de snelste is maar dan moet je wel naar resultaat ABCXYZ kijken en niet alleen bijv XYZ.
Ik heb benchmarks gezien waar de 5S verslagen word door de Samsung S4 en LG G2.

Leuk dus dat jij zegt dat hij de snelste is maar dan moet je wel naar resultaat ABCXYZ kijken en niet alleen bijv XYZ.
Sterker nog, het is omgekeerd, het is juist XYZ dat de iPhone 5S niet zoveel sneller is en ABC dat de iPhone het wel wint. Op een paar CPU benchmarks na waar physics ook daadwerkelijk de quad cores van de S4 e.d. gebruiken verliest de iPhone het.
Mijn punt is is dat de iPhone 5S niet altijd sneller is, oftwel het punt dat de 5S het snelste is, is niet waar. Dus leuk al dat benchmark geneuzel maar die benchmarks laten dus zien dat ik gelijk heb.
Mijn punt is is dat de iPhone 5S niet altijd sneller is, oftwel het punt dat de 5S het snelste is, is niet waar. Dus leuk al dat benchmark geneuzel maar die benchmarks laten dus zien dat ik gelijk heb.
Die paar benchmarks dat 'ie het verliest van een quad core terwijl de chip zelf een dual core is, daar trek ik toch echt de conclusie uit dat de A7 een stuk sneller is per core dan de concurrentie.
Daar gaat het niet om, als er gezegd word dat hij de snelste is, maar dat niet zo is dan kan je niet aanokmen met "ja maar..." die paar benchmarks dat hij het verliest geeft dus aan dat de iPhone 5S niet de snelste is.

Dat hij snel is is zeker waar, vooral voor een dualcore. En vooral in gebruik is het zeer goed te zien.
Ik heb een HP Pre 3 en die is sneller dan elk andere smartphone uit die tijd, loopt nooit vast, vertraagt niet etc.
Er wordt niet gesproken over de 3G/4G verbinding maar over de hardware, namelijk het draaien van apps, games, video, e.d.
En gezien die hardware ondertussen alweer bijna een half jaar oud is moet hij nog steeds niet onderdoen tegenover nieuwe high-end smartphones.
Neemt niet weg dat alles internet related on the go een stuk sneller op bijna elke andere LTE capabele telefoons gaat.
Op vlak van ruwe rekenkracht wint de 5s, maar dat is lang niet alles, zoals al wel vaker aangehaald is.

En op android krijg je, imho, dingen gewoon sneller gedaan omdat het beter in een steekt op vlak van UI.
Pardon?

Ik weet niet of je sarcastisch bent of zo maar wat bedoel je precies met Android steekt beter in elkaar op vlak van UI?

Als er 1 OS is die er bovenuitsteekt kwa UI is het iOS wel, op andere vlakken is het stuivertje wisselen en alsnog komt het meeste toch neer op een subjectieve beleving.

Dus waarom je je mening zo als een feit brengt begrijp ik niet.
Notification center? Op vlak van notificaties van email en andere. Ik kan er direct komaf mee maken door te anwoorden, weg te swipen, te archiveren, of te laten staan (en dan merk ik dat aan mijn statusbar) En probeer maar is iets te delen vanuit je browser naar hangouts of pocket. Of een link te openen met Chrome, of een mailadres te openen met gmail. Of andere dingen te delen naar niet standaard apps.

Dit klinkt misschien vrij pro android, maar eens je gewend bent aan een android telefoon krijg je bepaalde dingen (lang niet alle) sneller gedaan. Denk aan even het weer checken, dat is telefoon aanzetten een swipe omhoog en daar is het weer. Iets opzoeken, telefoon aanzetten, unlocken en op de zoekbalk tikken. Die kleine dingen.
Je kan toch niet een paar dingen opnoemen en dan de conclusie trekken dat Android beter is?

Ja subjectief gezien misschien, maar ik kan ook een hele lijst opnoemen en dan tot de conclusie komen dat Android niet zo goed is als iOS.
als er iets subjectief is dan is het wel de beoordeling van een UI. wat de een prettig vindt, dat vindt de ander ruk.
Om nou als vaststaand feit te roepen dat iOS boven de anderen uitsteekt qua UI en vervolgens anderen verwijten dat ze hun mening als een feit brengen.....
Heb jij gezien op wie ik reageer?
Op iemand met een andere mening, die hij, net zoals jij, als feit inbrengt. Laat onverlet dat je zelf precies hetzelfde doet.
Ik ben zelf absoluut geen apple fan, maar vind (vind!) wel dat hun UI intuitiever is. Ik deel jouw MENING dat iOS een betere UI heeft dus wel, maar je geeft hem als een vaststaand feit, (" Als er 1 OS is die er bovenuitsteekt kwa UI is het iOS wel" )
De hardware mag dan wel sneller zijn van een Android phone. maar een Iphone is in gebruik veel sneller en werkt zonder stotteren, zelfs een S3 heeft betere specificaties maar werkt stukken slechter ;) dan mijn Iphone 5
Het merendeel van de mensen die jij kent wellicht, ik ken mensen die de 4" al wat aan de grote kant vinden. Ik weet dan ook niet of er enige onderbouwing is van het Tweaker-statement dat:
Smartphonemodellen met een schermdiagonaal tussen de 4,5" en 5,5" zijn momenteel erg populair onder consumenten.
Feit is namelijk dat de best verkochte smartphone, de iPhone, een 4" scherm heeft. Verder zijn er onder de alternatieven ook vrij weinig opties onder die 4,5", dus dan is het ook logisch dat veel mensen grotere smartphones kopen.

Ik vind het goed als Apple inderdaad meer keuze biedt, maar ik hoop dat de 4" blijft bestaan!

En je dooddoener op het eind; schermgrootte is een persoonlijke voorkeur. Als je gaat voor bigger is better, good for you, laat anderen een andere mening hebben. Wat betreft hardware zit de 5s gewoon in de top van het top-segment. Dat blijkt uit alle tests. Sommige mensen hebben het blijkbaar nodig om 'het andere merk' de grond in te trappen.
Okee, sommigen mensen vinden dus blijkbaar 4" al groot zat. Maar dan vind ik dat je net zo goed een Nokia 520 kan nemen. Die heeft ook een 4" scherm en het verschil met 1080p op zo'n klein postzegeltje zie je toch niet. Het scherm is dus even groot, de Nokia is anderhalf keer langer standby, de Nokia heeft de beste (offline) navigatie en hij is exact 5x zo goedkoop. Maar goed, wie ben ik... ;)
Ik snapte de grafische wereld toch al niet, tot voor kort was apple niet zo van de grote schermen en hoge resoluties.

GLIMMENDE schermen, voor video en fotobewerking?? i.p.v. anti-reflex coating scherm.....

Toen ineens ook intel inside. Maar niet goedkoper...

Ik heb nu een mac mini er bij, en ik maak daarop meer RSI 'muis kilometers'
Kan veel minder direct doen (bijv. nieuw document op desktop)
Toetscombies lopen wel op tot 4 en 5 toetsen(!)

Dus tja, ik ben nog niet om, en ik ben niet tegen.

Maar volgens mij zijn het wel de uiterlijkheden fans die apple kiezen.
Die was immers al met wit en metaal bezig toen de rest nog beige en grijze kasten maakten.

Ondanks duidelijke minpunten van de mac mini met os x mavericks, is het toch een leuk bruikbaar dingetje.
Echter , dan nog liever win 8.1, en neem van mij aan ik ben ook geen M$ fan.

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 23 januari 2014 21:26]

De iMacs zijn altijd wel redelijk hoge res en schermgrote geweest. Ook de iPads hebben een prima res (naar mijn mening) Alleen kwa telefoons lopen ze nog een beetje achter.

Glanzende schermen tja, is lastig als je veel licht hebt maar komt kwa kleurweergave (naar mijn mening) wel beter uit de kast dan schermen waar zo'n anti reflectielaag over hebben. Tenzij zoals al gezegd je veel licht hebt in bijv. een kantoor of de zon in je rug hebt.

Kwa Mac Mini en OS X kan ik niet zeggen. Ik heb zelf nog nooit een Mac (langdurig) in gebruik gehad.

Ik was een Android fan en haatte Apple, ik had vooroordelen over Apple terwijl ik nog nooit iets anders dan een iPod van Apple had gehad. Ik ben die tijd (5 was net uit) voor een 4S gegaan, gewoon om Apple/ de iPhone toch eens een kans te geven. En ik beken dat ik zeer blij ben dat ik die stap heb gemaakt. Voor mij is iOS fijner dan Android.

[Reactie gewijzigd door [Remmes] op 23 januari 2014 21:37]

Wat voor rare sprongen?

De meesten hadden amper van Apple gehoord voor de iPhone en nu ineens lopen ze te roepen dat Apple anders is? |:(

Ik denk degenen die al langer met Apple systemen werken wel beter weten.
De meesten hadden amper van Apple gehoord voor de iPhone

dat is met afstand de meest stompzinnige opmerking die ik ooit op tweakers heb gelezen.
Apple staat al jaren in de top 5 van meest bekende IT bedrijven. Ook voor 2007.
Niet zo heel raar hoor.
iOS 7 is nu juist heel schaalbaar geworden, en bevat vele features die de kopers juist het meest terug wouden zien.
ik denk dat het nog altijd grotendeels draait om wat de klant wil en niet apple in dit geval
Ik denk eerder dat het een wisselwerking is. Als je als bedrijf iets nieuws introduceert (voor het gemak: vingerafdrukscanner in de iPhone 5) zal daar ook vanzelf meer vraag naar komen omdat mensen in de eerste plaats niet geïnformeerd zijn over wat er allemaal mogelijk is.

(Ik weet dat die scanner niet de eerste was, wel de eerste voor het grote publiek).
Nee hoor was eerst wat Jobs wilde en de klant moet het maar accepteren! Hoe weet een klant wat hij wil als hij de iphone nog niet heeft gezien ;)
Geef Apple groot gelijk. Standaardformaat van de schermen is met de jaren ook veranderd. Waar eerst 4" standaard was is dit inmiddels 5" aan het worden.
Ben benieuwd hoe Apple een ander iPhone gaat uitbrengen (Betekend dit dan ook een iPod met dit formaat qua scherm?)
4'' is eigenlijk maar heel kort de standaard geweest. HTC zette al heel erg snel een nieuwe met de 4.3'' van de HD2.
Ja klopt maar het is "ooit" begonnen bij 4" :+
Ben trouwens een echte Android fanaat maar het iOS begint steeds meer mijn interesse te wekken,
Misschien moeten we een poll maken met wat de volgende naam wordt. Ik geef alvast 3 opties:
1. iPhone Maxi
2. iPhone with Retina Display
3. iPhone Air
4. iPhone 6.5 (5 inch)

en edit: die 12" iPad komt er ook wel dit jaar hoor. Ik zou het wel geniaal vinden.

[Reactie gewijzigd door gabba25 op 23 januari 2014 21:18]

Dat zijn 4 opties.
Ik gok gewoon op iPhone 6 of iPhone Air (in lijn met de iPad Air en MacBook Air)
Ik weet niet of jullie het nieuws volgen maar er is een investeer die in totaal 3 miljard gestoken heeft in Apple aandelen:

He also announced that he purchased another $500 million in Apple stock today, bringing his cumulative total to $3.6 billion. Just yesterday, Icahn revealed that he had surpassed $3 billion in AAPL ownership. He also stated on CNBC that his criticism was reserved for Apple's board of directors, not its management.

Dus gun apple de kans..het zal weer een telefoon zijn waar iedereen over de wereld weer verbaasd zal zijn :-)
Icahn? Nou daar zullen ze bij Apple nog een hoop plezier aan beleven.
Vraag maar aan Michael Dell, die heeft er ervaring mee...

Enfin, we wachten af... groter dan 5" zie ik het formaat in elk geval niet worden.
Of het past of niet.. Vraag en aanbod..
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True