Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 142 reacties

Samsung verwacht een daling van de kwartaalwinst met 60 procent ten opzichte van vorig jaar. De daling is vooral toe te schrijven aan slechtere resultaten van de smartphone-divisie. Samsung kampt met toegenomen concurrentie van goedkope smartphones en iPhones.

De kwartaalwinst daalde met 59,7 procent naar 4,1 biljoen won in het afgelopen kwartaal, oftewel 3 miljard euro, zo is de verwachting van Samsung. Het zou de sterkste daling sinds 2009 voor het Koreaanse concern zijn. De kwartaalomzet daalde met iets meer dan 20 procent ten opzichte van vorig jaar.

Samsung schrijft de daling toe aan slechtere resultaten van de mobiele divisie en de gevolgen daarvan voor de oled-tak en het chip-bedrijfsonderdeel. De hoeveelheid geleverde smartphones groeide nog wel enigszins, maar gestegen marketingkosten en lagere prijzen voor de toestellen hadden een negatieve invloed. Samsung verkocht in verhouding minder high-end toestellen als de Galaxy S5, waar het bedrijf meer winst op maakt, en oudere modellen kregen sterke prijsdalingen.

Samsung kampt met hevige concurrentie op de high-endmarkt van Apple, terwijl er aan de onderkant van de markt een enorme hoeveelheid goedkope Android-toestellen van onder andere Chinese fabrikanten verschijnen. Samsung zegt dat de resultaten gaan verbeteren door de komst van 'nieuwe line-ups met nieuwe materialen en innovatieve ontwerpen', terwijl het bedrijf ook nieuwe midrange en low-endtoestellen 'met een concurrerende positie wat betreft hardwarespecificaties en prijs' gaat uitbrengen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (142)

Waar blijft al die winst in de mobiele telefoniesector toch? LG, Sony en HTC maken zwaar verlies of spelen quite, de Chinese fabrikanten hebben zulke lage marges dat de winst verwaarloosbaar is. Als de winst van Samsung met 60% daalt, dan blijft er 2 miljard over. Heeft Apple dan echt 80% van alle winst van alle mobiele telefoonfabrikanten? Dat zou extreem ongezond zijn.

Ik heb het idee dat Android de fabrikanten (op Samsung na) niets gebracht heeft. Het is een markt waar men elkaar dood concurreert. Het lijkt erop dat alleen iOS bestaansrecht heeft.
Klopt. Apple heeft maar 15% marktaandeel maar wel 65% van de winst (bron)

De rest is voor Samsung. Maar dat wordt grotendeels verdiend met de high-end toestellen (S-serie en Note-serie). Nu ze aan de onderkant weggeconcurreerd worden door Huawei en andere Chinese fabrikanten én Apple een gigantische comeback maakt met de iPhone 6, wordt er bij Samsung aan beide kanten (high- en low-end) ingeleverd.

Tel daarbij op dat Samsung-gebruikers totaal niet merk gebonden zijn (in vergelijking met Apple) en het gevolg is een gigantische winstdaling. Dit is ook nog eens het kwartaal waarin de Galaxy S5 had moeten knallen, maar dat is dus ook niet gebeurd.
Alle winst wordt verdeeld tussen Samsung en Apple, waarbij Apple de grootste hap uit de koek neemt. Daarom maken ze zich daar ook niet zo druk over het marktaandeel. Het blijkt maar weer dat dat helemaal niets zegt.

En of het ongezond is dat Apple zo veel verdient: het is gewoon het gevolg van niet toegeven aan de vraag om goedkopere toestellen te gaan leveren om het marktaandeel te vergroten, zoals veel "deskundige" analisten graag zien gebeuren. Dat anderen hun business model niet op orde hebben kan je Apple niet verwijten.
Het is gewoon het gevolg van een goed toestel maken dat mensen prettig vinden werken waardoor ze in het vervolg weer bij jou zullen kopen, ongeacht de prijs.

Samsung heeft zijn toestellen de afgelopen jaren alleen maar vol gegooid met bloatware en ze hebben geen enkel USP (op hun overgesatureerde OLED-displays na, die sommige mensen blijkbaar mooi vinden). Maar als je dan een bijna cleane Moto G of Moto X kunt kopen voor een lagere prijs dan is een overstap zo gemaakt.

Het is Samsung gewoon niet gelukt om mensen aan hun merk te binden en daar is dit het gevolg van.
Overgesaturerd klopt niet meer. De Note 4 heeft het beste scherm van alle smartphones (let wel: de 6+ heeft de beste LCD, blijkbaar is het scherm van de Note iets beter dan de LCD van de 6+). De kleurreporductie is ook perfect. Dat argument is dus een beetje belegen.
Note 4 mag dan misschien beste scherm hebben, de achterliggende hardware kan het scherm helaas niet eens fatsoenlijk aansturen...

De grafische performance van de note 4 blijft gigantisch achter bij de iPhone 6 en zelfs bij de 5s.

http://appleinsider.com/a...ce-vs-apple-iphone-6-plus
Een test van een Apple fanblog. Iets in mij zegt me dat daar vooral de tests zijn uitgekozen waar de iPhones er beter uitkomen. Maar daar ging het niet om, het gaat puur om de schermkwaliteit. Die is bij de Note4 het beste van alle telefoons ter wereld.
Een test met cijfers en referentiepunt zegt sowieso meer dan jouw persoonlijke mening, die je niet eens onderbouwt met cijfers waaruit het tegenovergestelde blijkt.

Jij mag dat vinden, prima, maar zeg dat er dan bij.
Het was het Displamag die de Note heeft bestempeld als beste display. Het ging daar om objectieve waarden als kleurechtheid, kleuraccuraatheid, contrast, et cetera.
Heb je link? Als ik Google vind ik niks.....
Ik denk dat Samsung vooral zichzelf kapotconcurreert. Als je ziet hoeveel goedkope toestellen Samsung wegzet, waar niet zo bijzonder veel marge op zit, dan is het ook best wel logisch dat de winsten naar beneden gaan. De onkosten naast het produceren van goedkope toestellen is hoog en snoept aardig wat marge af. Kijk dan met name naar het transport, marketen en service bieden voor die toestellen.

Als Samsung hetzelfde principe zou hanteren als Apple, 1 soort toestel met een beperkt aantal verschillende specificaties, dan is er veel minder ruis op de markt en ben je niet je eigen concurrent, tenminste niet op de manier die Samsung nu is.
Als samsung zou doen zoals apple zou hun marktaandeel ook een stuk lager zijn want consumenten willen net kunnen kiezen tussen apparaten. Als je geen overlap hebt in je gamma dan gaan andere fabrikanten dat gat wel opvullen en verlies je klanten.
Willen consumenten echt kunnen kiezen tussen zoveel modellen? Ik heb niet de indruk dat het aantal (goedkopere) modellen van Samsung gebaseerd is op een vraag vanuit consumenten.

Bellen, appen, Facebook en foto's maken is het enige wat een goedkoop model hoeft te doen voor een gemiddelde consument.

Denk dat het overvloed aan modellen vooral was om 'aanwezig' te zijn in een telefoonwinkel. Als je uit 20 modellen kan kiezen en de helft ervan is Samsung is de kans groter dat je voor een Samsung gaat.

[Reactie gewijzigd door MisterBlue op 7 oktober 2014 08:22]

nou kan je het ook overdrijven zoals Samsung, kijk voor de aardigheid eens bij Samsung hoeveel modellen ze hebben. Al haal je er 10 vanaf, dan nog blijft er geen gat in de markt achter. Ze kunnen best wel met veel toestellen met zichzelf concurreren , op zich niks mis mee, want zolang ze maar een toestel van jou kopen. Probleem is wel dat het aandeel af kan snoepen van de high-end modellen, en daar zit nou juist de marge.
De standaard fout is om het Apple model los te laten op Samsung. Dat werkt bij Apple vanwege lock in, het feit dat er geen iOS concurrentie is en dat ze een (premium) naam hebben van enkel higher end toestellen.

Samsung was juist de enige succesvolle Android aanbieder door de gigantische diversificatie in het aanbod met een halo effect vanaf de duurdere modellen. Voor het verwijderen van elk model, verliezen ze "shelf space" en mogelijk ook upgraders naar duurdere modellen. Dat is ook het probleem voor alle niet Chinese Android aanbieders op dit moment. Op prijs concurreren aan de onderkant kunnen ze niet meer, afstoten van die klasse willen ze wel, maar je verliest daarmee wel instappers die merkentrouw doorgroeien en exposure in het algemeen.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 7 oktober 2014 09:34]

Grappig hoe de meeste tweakers met diepgaande analyses komen, terwijl ik het veel simpeler zie. Het is namelijk zo dat de meeste winst in de high-end segment wordt gemaakt. De GS5 verkoopt niet zo goed als men had gehoopt, plus de Notes-lijn zit weinig groei in omdat deze lijn al paar jaar oud is.
Samsung heeft gepiekt met de SG4 (telefoon van het jaar) en de Note ( eerste phablet). Zo een topjaar kan je haast niet vasthouden, want dan zou de SGS5 dezelfde impact moeten hebben als de SGS4. De daling is zeker te verklaren.
Ik denk dat Samsung niet alleen met apple concurreert hoor. Er zijn nog heel veel andere toestellen op de markt en als we dan kijken naar andere androids zijn er behoorlijk veel alternatieven.

De flagship killer van OnePlus bijvoorbeeld, de one. Die zal wel een effect hebben gehad op de verkoopcijfers van Samsung omdat haar telefoons nou eenmaal high end zijn voor een relatief lage prijs. Het is onzin om de winstvermindering van Samsung toe te schijven aan apple, want er zijn immers meer smartphones dan van die 2 aanbieders.

En het gaat ernaartoe dat de telefoons weer lagere prijzen gaan hebben zoals we 6 jaar geleden hadden. In deze 6 jaar hebben we de prijzen explosief zien stijgen met steeds groeiende winstamarges voor de producenten. Als Samsung een voorbeeld neemt aan andere bedrijven en de prijzen van haar flagship laat dalen door de winstmarge in te perken zal waarschijnlijk Samsung's high end markt weer aantrekkelijker worden voor de consument

[Reactie gewijzigd door Julian.S op 7 oktober 2014 07:20]

Vreemd dat je reactie gedownmod wordt. Het is gewoon on topic toch?

Ik ben het met je eens. Ik denk dat Samsung ook last heeft van het succes van voornamelijk Sony en HTC. Die oneplus one is meer een nichemarkt volgens mij. Met hun invites.
Combinatie van aanpassen van een fipo, herhalen van wat er in het artikel staat en het stellen van zaken die gewoon niet kloppen.

Dat laatste gaat over het noemen van de OnePlus wat geen grote speler is en zelfs een niche product. De generale consument koopt geen toestellen die enkel langs import te krijgen zijn.

Verder heeft de iPhone wel degelijk invloed; het is een high end telefoon die in dezelfde markt vist als waar Samsung in vist. Ja, Android en iOS zijn verschillende markten, maar zat mensen stapten tussen beiden over. Het blijven de twee populairste aanbieders in de high end sector van de markt.

Dus als er een nieuwe iPhone uit staat te komen, wachten veel mensen even af.

HTC is slechts een marginale speler waar Samsung minimaal last van heeft. Je stelt dat het bij HTC zo goed gaat, .aat het meest recente bericht sprak van een winst van 16 miljoen en dat mede dankzij een incidentele meevaller. Wanneer je je bedenkt dat HTC een relatief grote organisatie is met de wereldwijde focus voor hrt aanbieden van een industrieel vervaardigd product, kun je dus de conclusie trekken dat een dergelijke resultaat betekent dat het helemaal niet zo goed gaat bij HTC.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 7 oktober 2014 19:31]

Ja ik dacht ook dat ik on topic bezig was, maar de mods dachten van niet.

Ot: Zelf ben ik de trotse eigenaar van een OPO en ik denk dat als het succes van OP doorgaat dat er wel degelijk bedrijven zijn die deze marktstrategie gaan volgen. Het is Eem kwestie van tijd.
Je werd gedownmod omdat je eerst een domme fipo plaatst, met een aanname die nergens op sloeg als je even de tijd had genomen om het artikel te lezen. Daarna heb je je artikel aangepast.
Ik mag hopen van niet, heb dat invite systeem van hun als heel "vervelend" ervaren en zal hierdoor dus niet snel tijd en geld in OPO steken, dan liever iets wat verkrijgbaar is (al dan niet in de buurt) waar ik van kan genieten als ik dat wil.
Mosschien eens leren van moderaties niet op enkele minuten te beoordelen ... Alsof je reactiescore na 10 minuten al vast staat dan.
Voornamelijk Sony en HTC? Dat lijkt mij niet.
Ik denk dat je meer moet kijken naar het totaal aantal verkopen, en minder naar puur de high-ends. Dat de HTC One het goed doet, en de Sony Xperia Z serie betekent niet dat de merken een concurrent zijn van Samsung. Ik denk dat je meer moet kijken naar merken zoals Nokia (Ja, Nokia verkoopt stiekem nog veel) Huawei en Xiaomi.
Hier een leuk grafiekje met verkoopaantallen. ik zie alleen Xiaomi er niet tussen staan. Hierdoor begin ik zelf een beetje te twijfelen aan de bron.
in China verkoopt Xiaomi de meeste smartphones, zal Samsung vast merken.
Dat invites systeem heeft twee redenen. Zo hoeven ze niet gelijk op vol vermogen te produceren en kunnen ze een beetje de kat uit de boom kijken. En als hun product toch aanslaat creëren ze een schaarste / hype wat hen weer ten goede komt op het moment dat ze het invite systeem laten varen. En dat ze van het invite systeem gaan afstappen hebben ze al lang bekend gemaakt.
Ik denk dat Samsung niet alleen met apple concurreert hoor. Er zijn nog heel veel andere toestellen op de markt en als we dan kijken naar andere androids zijn er behoorlijk veel alternatieven.

De flagship killer van OnePlus bijvoorbeeld, de one. Die zal wel een effect hebben gehad op de verkoopcijfers van Samsung omdat haar telefoons nou eenmaal high end zijn voor een relatief lage prijs. Het is onzin om de winstvermindering van Samsung toe te schijven aan apple, want er zijn immers meer smartphones dan van die 2 aanbieders.
Op puur het high end segment is er tot op heden geen ander merk dan Apple die "echt" meedoet als het om verkoop aantallen gaat. Samsung haalt echter ook veel omzet uit het goedkopere segment en hier worden ze (vooral de laatste twee jaar) doodgeconcurreerd. Het effect van de OnePlus is wel te overzien lijkt me.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 7 oktober 2014 07:32]

Ik moet je gelijk geven op het feit dat de marktpositie van apple en Samsung samen erg groot is, maar niet de volle 100%

De omzet van apple en Samsung samen is ongeveer 75% van de markt, het marktaandeel ligt lager. Dit duidt erop dat Samsung en apple de dure modellen verkopen om dit te bewerkstelligen, in overeenkomst met het artikel.

Maar wat ook in het artikel staat is dat het last heeft van concurrentie en het lagere segment van de markt. En daar is waar de andere smartphones (lg, HTC ed) uitblinken. We hebben een punt bereikt waar het de gebruiker (mij althans) minder uitmaakt wat de prijs is, het gaat mij puur om het gebruikersgemak en daarvoor hoef ik geen toestel van 450-1000 euro aan te schaffen
Maar wat ook in het artikel staat is dat het last heeft van concurrentie en het lagere segment van de markt. En daar is waar de andere smartphones (lg, HTC ed) uitblinken. We hebben een punt bereikt waar het de gebruiker (mij althans) minder uitmaakt wat de prijs is, het gaat mij puur om het gebruikersgemak en daarvoor hoef ik geen toestel van 450-1000 euro aan te schaffen
Dat komt toch overeen met mijn post? Zie: "Samsung haalt echter ook veel omzet uit het goedkopere segment en hier worden ze (vooral de laatste twee jaar) doodgeconcurreerd."

Ik denk dat de mid-range toestellen dit jaar en de komende jaren flink zullen toenemen in verkoopaantallen. De mid-range toestellen van een paar jaar geleden waren gewoon te traag om fatsoenlijk mee te werken. Op dit moment zijn de mid-range toestellen vergelijkbaar qua performance aan de high-end toestellen van een paar jaar geleden.
Smartphone ontwikkelingen hebben al aardig een plafond bereikt. Dat zie je o.a. aan alle belachelijke gimmicks die alle fabrikanten verzinnen om maar wat nieuws te melden bij hun pers conferenties van de laatste jaren. Binnenkort hoeft een telefoon voor normale werkzaamheden niet meer sneller want elke app start al vrijwel zonder vertraging op. Dit zal komende tijd alleen maar meer worden. Smartphones worden goedkoper, er komen onbekende spelers met prima goedkopere modellen. Mensen raken uitgekeken op bestaande merken en gaan op zoek naar wat nieuws. Zo zul je zien dat beetje bij beetje de grote spelers van nu de komende jaren flink zullen moeten inleveren.

Stel je voor dat je de snelheid van een iPhone 6 over een paar jaar in een mid-range smartphone hebt zitten. Waarom zou je dan nog een High-end toestel willen?

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 7 oktober 2014 08:13]

Ik ben het ook helemaal met je eens op je eerste punt. Ik ben het ook gedeeltelijk eens dat de smartphones een plafond hebben bereikt. Er zijn nog steeds ontwikkelingen mogelijk in dr batterij en in de software van de telefoons. Er zal altijd vraag zijn naar een betere camera en meer opslaggeheugen dus stellen dat de midrange toestellen gaan concurreren met de high end toestellen is onzin.
Ik ben het ook helemaal met je eens op je eerste punt. Ik ben het ook gedeeltelijk eens dat de smartphones een plafond hebben bereikt. Er zijn nog steeds ontwikkelingen mogelijk in dr batterij en in de software van de telefoons. Er zal altijd vraag zijn naar een betere camera en meer opslaggeheugen dus stellen dat de midrange toestellen gaan concurreren met de high end toestellen is onzin.
Hoezo is het onzin dat mid-range toestellen gaan concurreren met high-end toestellen? Ik ben van mening dat het onvermijdelijk is. Er zullen altijd punten blijven waaraan gesleuteld kan worden maar het neemt niet weg dat de performance van een huidig high-end toestel over een paar jaar in zowat elke Smartphone zit. Er zullen dus ook veel meer mensen genoegen gaan nemen met een mindere telefoon omdat deze ook prima volstaat. Dat is tot op heden nog niet gebeurt want mid-range toestellen van dit moment presteren ook echt als mid-range toestellen. Zo zullen mid-range toestellen in de toekomst steeds meer marktaandeel wegsnoepen bij het marktaandeel van high-end toestellen. Dat is ook een vorm van concurrentie.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 7 oktober 2014 10:12]

Ik denk dat verzadiging van de markt vooral een grote rol speelt. Een S3 kan ook nog gewoon prima mee, waarom weer 500 euro lappen voor een S5. Dan nemen mensen liever sim-only. Zeker in de huidige economie.
Dat is een beetje eenzijdig bekeken. Voor elke 3 Apple toestellen van >$400 die in Q2 werden verscheept, werden er 5 van andere fabrikanten verscheept (bron: IDC) , waarbij het leeuwendeel van laatstgenoemde van Samsung was.

Wat wel klopt is dat de "race to the bottom", met name door concurrentie uit China, bij Samsung de grootste klappen uitdeelt. Mede door daling van gemiddelde verkoopprijs, maar ook omdat Samung in de goedkopere klassen tot voor kort nog veel minder concurrentie had (de toestellen waren er wel, de markt pikte ze nog minder op).

[Reactie gewijzigd door Jortio op 7 oktober 2014 13:37]

"High-end" is net als "premium" een holle term.

Een iPhone 6 is echt niet beter dan een goedkope telefoon als de Oneplus One.
"High-end" is net als "premium" een holle term.

Een iPhone 6 is echt niet beter dan een goedkope telefoon als de Oneplus One.
Waar haal je dit nou weer vandaan? Je mist geheel het punt van deze discussie. Ik reken de OnePlus(ongeacht de prijs) tot het high end segment, ik zeg alleen dat die niet echt meedoet als het op pure verkoop aantallen aankomt.

Nergens in mijn post zeg ik telefoon X is beter dan Y..
Punt wat Typecast-L terecht maakt is dat de OPO - hoe spijtig misschien ook - totaal geen speler van betekenis qua verkoopaantallen.

Dat is waar het hier om gaat; Samsung verliest geld op de highend markt.
Ik snap niet waarom dit wordt gedownvote, maar als je dat doet snap je het systeem niet.

Ot: ik vind het niet vreemd na de kritiek over trage software. Geef mij maae een aosp phone
Een AOSP phone heeft (normalerwijze) geen Google apps. Dus ook geen Google store. Dat is toch een stuk minder inetressant.

/OT: Ik denk dat de consument Samsung aan het afstraffen is om hun bloatware Touchwiz. Als er iets is wat ik altijd hoor over Samsung telefoons, is het wel dat de skin erg traag is en veel onnodige apps levert. Met alternatieven als de OPO en de toestellen van HTC en Sony denk ik dat Samsung eens moet kijken naar hoe ze de skin beter kunnen maken. Misschien ook eens wat meer premium feel meegeven aan hun design, maar ik denk dat niet velen daarom geven.
Tegenwoordig is Touchwiz echt niet meer traag te noemen, zeker niet op toestellen als de S4, S5, S4 mini, S5 mini. Wat wel als irritant wordt ervaren door niet-tweakers (ik werk in een telefoonwinkel) is de enorme berg aan instellingen en knopjes die je werkelijk overal tegenkomt.
Regelmatig komen klanten met problemen die simpelweg een foute instelling zijn, maar onder deze klanten valt het me op dat het bijna altijd om Samsungs gaat. Ik zie een groter aandeel aan Samsungs dan hun marktaandeel je zou doen verwachten.
Toestellen met een zo AOSP mogelijke firmware zijn m.i. nog steeds het beste te bedienen. Features zijn leuk, maar het wordt al gauw te veel.
Touchwiz is wel degelijk traag, check deze video maar: http://www.youtube.com/watch?v=yFKGL6nnXfI. De Nexus is aanmerkelijk sneller met het openen van apps dan de Galaxy S5, terwijl dit toch dezelfde hardware zou moeten zijn. Zelfs de HTC One M8 is sneller in een soortgelijke test: http://www.youtube.com/watch?v=nCln9_mgZJo
Je hebt gelijk, Touchwiz vertraagt inderdaad meer dan andere skins. Wat ik eingelijk bedoelde is dat toestellen die je nu koopt met Touchwiz niet traag werken.
Iemand die een telefoon koopt wil gewoon dat hij zijn taken makkelijk en snel kan doen. Het maakt daarbij minder uit of het het snelste toestel is, want de snelheid van apps openen zijn niet de enige argumenten om een bepaalde telefoon te kopen.
Samsung moet het voor een deel hebben van hun naam. Ze zijn de Volkswagen onder de smartphones. Naast Tweakers die een weloverwogen keuze maken, kopen veel mensen een Samsung omdat het de veilige keuze is of zelfs omdat ze geen idee hebben wat de verschillen met andere toestellen zijn.
Ik vermoed dat nu de smartphone niet meer 'nieuw' is en iedereen die een toestel gaat kopen aan zijn tweede of derde toestel toe is, nu beter weet hij wil en nu beter gaat vergelijken tussen verschillende merken. Dat deel van de markt wat Samsung eerst volledig had, raken ze nu dus deels kwijt.
Disclaimer: geen bron, puur gebaseerd op mijn ervaringen in de telefoonwinkel waar ik werk.
Alleen Apple en Samsung verkopen grote aantallen telefoons in het 500+ euro segment. De verkoopaantallen van HTC, Sony en Lg doen niemand pijn. Dus het is niet meer dan logisch dat alleen Apple daar genoemd wordt en de vele chineese merkenin het budgetsegment.
Ik denk dat heel de omzet daling weinig te maken heeft met de concurrentie. Althans op de lange termijn natuurlijk wel. Maar reden nummer 1 is gewoon de bizar slechte software die samsung op hun toestellen zet. al meerdere jaren klagen mensen over de shitload aan troep op hun galaxy toestellen. Samsung geeft geen gehoor en gooit er alleen maar meer troep op.

De touchwiz schil weet iedere nieuwe CPU op de knieen te krijgen door de gigantisch slechte optimalisatie... ook dit is al jaren bekend en wordt door samsung genegeerd. Vervolgens zijn klanten het eindelijk beu en stappen over, en dan is het opeens de schuld van de concurrentie dat de omzet daalt...

Ik vind het niet gek. ik voorspelde het 2 jaar geleden al. Dit is namelijk precies een gevalletje Nokia. Waarbij gebruikers jaren lang klaagde over het gebrekkige symbian. Nokia gaf geen gehoor en kijk waar hun terecht zijn gekomen.

ik voorspel een zelfde weg voor samsung als ze niet heel snel hun shit bij elkaar rapen en luisteren naar de consument. Anders gaan ze nog een zware pijp roken. Dat kan ik iedereen verzekeren.

Maar ook op hardware gebied slaat de weg die samsung bewandeld natuurlijk nergens op. De smartwatches die ze hebben uitgebracht. in totaal 6 ongeveer in een jaar tijd? Dat gaat toch nergens over? Als je als consument een gear koopt en een paar maanden later komt alweer de gear 2 en nog eens 2 maanden later de gear live. Dan voel je je als consument die 300 euro betaald voor een smartwatch niet meer serieus genomen. Je bent gewoon een sukkel die de experimenten van samsung test en er dik geld voor neer telt.

Ik kan niet anders zeggen dan dat samsung dit alles volledig aan zichzelf te danken heeft.

[Reactie gewijzigd door sygys op 7 oktober 2014 11:54]

Ik denk dat Samsung niet alleen met apple concurreert hoor.
Ze concurreren bovendien ook nog wel met zichzelf. Hun enige redding daar is beperkte houdbaarheid van de batterij en mogelijke andere sneaky trucs om de levensduur van een smartphone te beperken.
Ik denk dat we zowat op een punt gekomen zijn waar een gemiddelde smartphone performant genoeg is om alle use-cases van een groot deel van de gebruikers af te dekken. Wat overblijft zijn enkele niche-markten en de 'enthousiasts'. Voor al de rest komt het neer op levensduurbeperking.
Dat verklaart meteen waarom je momenteel bij een S5 een Samsung tablet cadeau krijgt. Dat ga je niet doen als de verkoop goed loopt. Ik heb nog nergens een aanbieding gezien van een iPhone 6 met gratis iPad Mini....
Het aandeel van Apple op de tabletmarkt loopt al jaren terug terwijl Samsung daar juist groeit.
Het grootste deel daarvan zijn iPad Mini's en daar wordt minder marge op gemaakt. Zie ook
nieuws: Onderzoek: Apple ziet omzetaandeel op tabletmarkt dalen
Dat het marktaandeel daalt is niet zo vreemd gezien Apple eerst bijna een alleen heerser was en er steeds meer aanbod komt. Er wordt ook echt veel goedkoop spul op de markt gedumpt.
Daarnaast is hier meer sprake van een verzadiging en is het vervanging cycle niet zo kort, men doet gewoon veel langer met een tablet.
De tablet markt lijkt niet vergelijkbaar te zijn met de smartphone markt en hier heeft Samsung het erg moeilijk. Men geeft de tablets bijna bij een doos koekjes gratis weg, de gedachten erachter snap ik wel, maar of het erg gezond is, valt te betwijfelen.
Ook hier houd Apple vast aan het segment waar marge op zit maar heeft Samsung het überhaupt heel moeilijk om bij dat segment aan te haken.
De tabletmarkt is wel deels vergelijkbaar. Tegenwoordig zie je immers steeds meer phablets (grote smartphones als de Note-serie van Samsung die tegen een tablet aanzitten).

En de iPad mini is qua specs minder high-end dan de gewone iPad, dus om marktaandeel te halen wil Apple wel degelijk water bij de wijn doen. Gevolg is minder winst per device.
Apple is ook jarenlang zo ongeveer de enige succesvolle speler geweest op de tabletmarkt. Nu andere fabrikanten kwalitatief ook goede tablets weten te maken is er concurrentie, en het marktaandeel kan maar één kant op als je bijna de hele markt had natuurlijk.
In 2012 was het 50/50 in het voordeel van iOS. In 2013 heeft Android iets meer dan 60% van de markt in handen en iOS 36%. Cijfers zijn van Gartner: http://techcrunch.com/201...-from-ipad-with-62-share/ In 2014 zal het aandeel waarschijnlijk nog verder richting Android gaan.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 7 oktober 2014 11:33]

Tja de keuze is of marge kunnen halen of alleen marktaandeel. Dat is een beetje het grote verschil tussen Apple en het Android kamp.
Dat Android meer marktaandeel haalt is niet vreemd, naast dat er meer met Apple concurrente tablets op de markt komt, zie je ook enorm veel speelgoed op de markt komen. (goedkoper dan 150,-) As je geen eisen stelt en niet teveel geld wilt uitgeven dan is zo'n tablet snel gekocht. En daarnaast domweg een dump van toestellen om marktaandeel te verkrijgen.

Dat het Android aandeel toeneemt is dus niet iets waar een glazen bol voor nodig is. Betekent nog niet dat het aantal verkochte Apple toestellen perse hoeft af te nemen.
Windows zal toch ook proberen marktaandeel af te snoepen.

Ik heb wel het idee dat veel fabrikanten meer moeite hebben op de tablet markt wat neer te zetten dan op de smartphone markt.
Samsung heeft aan de lopende band cashback acties voor allerlei producten van televisies tot fotocamera's tot smartphones. Apple heeft nooit acties dus dat is niet vreemd.
Plus het grootste gedeelte van de tablets die er bij consumenten liggen zijn weggegeven bij o.a. Televisies en smartphones.

Niet eens verkocht, maar weggegeven..... Zegt al genoeg.
Nee Apple combineert beide apparaten en noemt het de iPhone 6 Plus :+
De One Plus One is een heel fijn capabel toestel dat voor 269-300 euro dusdanig geprijsd is dat Samsungs verdienmodel simpelweg niet meer houdbaar is. Met toekomstige concurrentie van de nieuwe Nexus en de talloze Chinese toestellen die qua kwaliteit en snelheid soms gewoon beter zijn, denk ik dat Samsung zijn dominante positie binnen een paar jaar kwijt is.
One plus one heeft niet een houdbaar verdienmodel, daarom waarschijnlijk ook de shady link tussen oppo en one plus one, waarom kan oppo dan niet het zelfde doen? De 1+1 is gewoon een manier om in de markt te komen en naamsbekendheid te krijgen, ze kunnen waarschijnlijk ook daarom niet te veel produceren omdat ze gewoon nauwelijks marges op hebben.
Zodra ze een gevestigde naam zijn gaan de prijzen omhoog, want dat is gewoon de manier hoe samsung & LG ook begonnen zijn (en er kapitaal achter zat bij one+ is dit oppo, bij samsung was dit samsung (scheepsbouw/huizenbouw what ever). Het grote verschil is dat Samsung ook (substantieel) R&D doet zoals oled en Exynos socs etc etc, veel meer dan een bedrijf als apple. Apple maakt 'woeker winsten' voor samsung kan ik nog wel respect opbrengen voor de prijzen want in elke model zit ook haast wel iets innovatiefs van eigen hand (betere oled scherm betere processor andere software etc.)
De enorme groei in prestaties op het gebied van mobiele processors en schermtechnologie is te danken aan de prijzen die mensen bereid waren te betalen voor betere hardware. Als elk bedrijf zoals one+ zou doen (off the self hardware) krijg je gewoon stagnatie, want wie ontwikkeld nog die off the self hardware, zonder kapitaal?
Het grote verschil is dat Samsung ook (substantieel) R&D doet zoals oled en Exynos socs etc etc, veel meer dan een bedrijf als Apple.
Apple spendeerde in de eerste 9 maanden van het fiscale jaar (2014) 4,36 miljard dollar aan R&D. Er wordt verwacht dat ze over het volledige fiscale jaar op ruim 5,5 miljard dollar zullen uitkomen. Samsung spendeerde in 2013 10,4 miljard dollar aan R&D, wat voor dit jaar waarschijnlijk weer wat hoger zal liggen. Dat is zowat het dubbele van Apple, maar dit bedrag geldt wel voor de volledige 'Computing & Electronics' afdeling van Samsung die vele malen groter is dan Apple. Samsung doet dus zeker niet aan meer R&D dan Apple.
...want in elke model zit ook haast wel iets innovatiefs van eigen hand (betere oled scherm betere processor andere software etc.)
Een goed gekalibreerde LCD is minstens evengoed als een OLED als het op smartphones aankomt.
De Snapdragon's die ze over het algemeen gebruiken ontwerpen ze niet zelf en die Exynos soc's kunnen bijlange niet tippen aan de SD's.
En over de software van Samsung is iedereen het zowat unaniem eens...
Je mist het punt dat lcd een techniek is die door vele word gebruikt, amoled is van samsung beter dan de concurrerende oled techniek (daarom zie je ook nauwelijks andere fabrikanten met oled panelen(een paar nokia's en motorola's), samsung is de enige die productie klare 2k schermen van 5.7 inch heeft, niks voor niks dat oculus samsung schermen gebruikt.. 5.5B van apple is natuurlijk ook van computing want laten we niet vergeten dat apple ook pc's, servers, routers, apple tv etc maakt. Dat betekent dat Samsung ruim 2x meer aan r&d uitgeeft maar niet 2x meer aan inkomsten genereert. Apple 'maakt' alleen eigen processoren maar dat is een aangepast ARM ontwerp, voorheen kwam het merendeel van Samsung. Apple leeft alleen van het ontwerp en dat doen ze goed. Bij samsung ging het lang puur om techniek maar nu zien ze in dat mensen voor die prijs ook meer design willen hebben (en andere materialen).
En ik vind persoonlijk oled een betere kijk ervaring hebben dan LCD en oled kan je zuiniger maken door veel zwart te gebruiken (wallpaper etc), ik heb een tab pro weg gedaan vanwege wifi problemen en een tab s als vervanger gekocht, zelfde resolutie alleen amoled tegen lcd, de nieuwe generatie panelen van samsung zijn gewoon subliem (het scherm uit de tab S en note 4 zijn van die generatie) Een gekalibreerd amoled scherm is gewoon uitstekend, zeker nu samsung de oververzadigde kleuren ook weglaat (je kan kiezen hoe de kleuren weergegeven worden)
Ik heb nu nog een iphone maar na het zien van de tab S wil ik weer terug naar amoled (en android)
De OPO wordt tegen kostprijs verkocht. Dat is voor geen enkel bedrijf haalbaar en is een extreem ongezond businessmodel wat geen enkele fabrikant kan volgen. Moet Sony dat dan maar gaan doen? Die hebben net 1,5 miljard verlies geleden op hun mobiele telefoons. Die kunnen hun marges niet met 99% verlagen. HTC ook niet, LG ook niet, Samsung ook niet. De Chinese fabrikanten maken al amper tot geen winst, dus hoe die het op de lange termijn willen volhouden is mij ook een raadsel..

Alleen Apple is in staat om nog winst te maken en die nemen dan ook direct zo'n 90% van de winst? (Gokje van mijn kant).

[Reactie gewijzigd door marhalm op 7 oktober 2014 09:41]

De One Plus One is een heel fijn capabel toestel dat voor 269-300 euro dusdanig geprijsd is dat Samsungs verdienmodel simpelweg niet meer houdbaar is. Met toekomstige concurrentie van de nieuwe Nexus en de talloze Chinese toestellen die qua kwaliteit en snelheid soms gewoon beter zijn, denk ik dat Samsung zijn dominante positie binnen een paar jaar kwijt is.
De OPO is alleen op invite beschikbaar, dus een beetje scheve vergelijking vind je niet? Er wordt 0 marge op gemaakt en dat is voor het moederbedrijf Oppo niet haalbaar om grootschalig te leveren.
Samsung heeft geen last van die paar OPO toestellen, het gaat om die miljoenen toestellen van Huawei.
Samsung zit nu in dezelfde boot als Nokia een jaar of 5 terug zat. Ik verwacht dat de volgende 'samsung' van deze wereld Huawei wordt:
  • Apple wil helemaal geen andere dan high-margin toestellen verkopen
  • HTC zowel als Sony zijn, net als Nokia en Motorola, oudgedienden op de markt. Als ze het hadden gekund, waren ze Samsung al voorbijgestreefd
  • Huawei heeft, al dan niet met staatssteun, de mogelijkheid om hun toestellen goedkoop te maken en toch nog winst te maken
Samsung zit nu in dezelfde boot als Nokia een jaar of 5 terug zat. Ik verwacht dat de volgende 'samsung' van deze wereld Huawei wordt:
Dat was 5 jaar terug al duidelijk. Vraag is nu eerder welke merken het tegen het Chinese (staats) geweld kunnen opnemen. Zelfs Samsung wat nu nog een onverslaanbaar conglomeraat lijkt zal het met enige wil van China ook zomaar eens kunnen gaan verliezen. Uiteindelijk gaat het allemaal om economische oorlogsvoering en daarbij zijn conglomeraten zoals Samsung prime targets.

Apple is toch wel een aardige speler om te zien of consumenten nog steeds veel geld over hebben voor een telefoon. Vooral de westerse wereld die een stuk volwassener is dan de opkomende markten op smartphone gebied is interessant. Blijven die voor de dure high end kiezen of begrijpen inwoners nu dat ze ook met een low/mid budget af kunnen?
Apple verkoopt steeds meer: jaar over jaar na de launch van de nieuwe modellen zijn de toestellen niet aan te slepen.

Nu al een verdubbeling van de aantallen van het openingsweekend (10 mio plus) zelfs zonder de Chinese markt, meer dan 2 miljoen voorinschrijvingen in China binnen 3 uur.

De vraag overstijgt het aanbod, ook bij alle telecom winkels in NL zijn de toestellen niet aan te slepen, terwijl de neppe Samsung shit gewoon volop leverbaar is.

Nu zelfs de note 4 de volgende flop wordt van Samsung, net als de s5, en ze alleen nog maar Apple bashen in hun 'grappige' commercials, verliezen ze in rap tempo geloofwaardigheid en worden ze vanuit alle kanten verslagen.

Dit gaat echt niet lang meer duren, en ik denk dat Samsung echt aan het kortste eind gaat trekken.
Samsung is gewoon minder afhankelijk van andere en kan dus veel stabieler leveren en dus minder gezeur met tekorten. Buiten dat de verkopen ook veel stabieler lopen, dus niet in 1 weekend 10 x zo veel verkopen als het weekend erna, maar miscschien 3 a 4x zo veel verkopen. Dat zorgt dat ze minder pieken hebben in de productie en dus minder moeilijk hoeven te doen qua levering...

En ook hun verbreken jaar na jaar hun eigen record net als Apple doet...
Nu zelfs de note 4 de volgende flop wordt van Samsung
En dat baseer je op je onderbuik gevoelens? Ik denk juist het tegenovergestelde :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 oktober 2014 12:26]

Omdat het toestel niet kan mee komen in de door Samsung altijd zo gehypte specs.

Lees de tests maar:
http://appleinsider.com/a...ce-vs-apple-iphone-6-plus

De S5 verkocht zelfs nog minder dan de iPhone 5c, en vele malen minder dan de 5s.

Bovendien is 1 x 10 miljoen nog altijd meer dan welke smartphone dan ook, en zijn ze na twee weken al over een verdubbeling heen.

Er is hier in Nederland en ook in de rest van de wereld een enorme vraag, maar op dit moment geen aanbod.

Apple verwacht voor het einde van het jaar 150 miljoen iPhone 6 en 6 plus te hebben verkocht, welke fabrikant doet ze dat na?

[Reactie gewijzigd door Isheara op 7 oktober 2014 12:41]

Huawei heeft anders de laatste jaren enkel aangetoond dat ze nog niet klaar zijn voor het grote werk. Die SoC van hun loopt achter, het design is meestal compleet gejat bij andere fabrikanten en verder hebben de toestellen ook geen voordelen. Huawei verkoopt ook niet in de VS en dat zie ik niet snel veranderen.
Samsung zit nu in dezelfde boot als Nokia een jaar of 5 terug zat.
In mijn ogen helemaal niet.
Nokia had de boot gemist c.q. ze hadden geen smartphones die de markt wou hebben. Tevens was Nokia een stuk duurder dan de rest van de markt.

Beide is niet het geval bij Samsung.

IMO wordt het veel dramatischer voorgesteld dan het is. Samsung verliest, dit kwartaal, marktaandeel maar ze doen nog steeds mee, in de top.
Naja, het is ook de schuld van Samsung zelf. Ze bieden bij elk high end product kados van honderd tot wel honderden euro's. Dit kost bakken met geld en drukt de winst. Ook is het vervelend voor de early adopters/innovators dat de high end smartphone na vier maanden flink in prijs dalen. De Samsung galaxy S5 kost bijvoorbeeld een aantal maanden geleden 700 euro. Ik heb mijn nieuwe! S5 niet eens voor 400 kunnen verkopen. Een iPhone daarentegen is na een jaar zelfs meer waard...

Marketing 101 zegt dat je niet continu moet stunten met je prijzen... Mensen worden dan afhoudender en kopen pas wanneer de prijs daalt. Hierdoor wordt de winstmarge natuurlijk lager door.
De restwaarde van een iPhone is met geen enkel ander Android device te vergelijken. Maar dat is ook niet de reden dat het zo slecht met Samsung gaat. Samsung heeft veel meer last van merken als Huawei in de opkomende markten als China. In het Westen is de smartphonemarkt toch al flink verzadigd.
Huawei is zeker een probleem voor Samsung, en bijv de Galaxy S5 ging al niet lekker. Het grootste probleem is nu dat Apple plots ook in het segment van de grote smartphones zit en Samsung heeft al aangegeven dat dit de verkopen flink onder druk zet. Analisten verwachten ook dat dit veel nieuwe gebruikers naar het Apple kampt trekt.
Ze hebben dus te maken met flinke concurrentie van een paar kanten.

En ja Huawei is ook geen kleintje. Samsung zal op een 1 of andere manier moeten anticiperen en vooral in het premium segment iets moeten doen, want daar zitten de marges. Het wordt lastiger om zich te onderscheiden.
Maar juist door de Chineze merken die de kwaliteit van Samsung evenaren kan Samsung het zich niet langer permitteren om premium prijzen te hanteren. En steekt Apple er ineens bovenuit. De finish van een Galaxy S5 is amper op het niveau van een iPhone 3G, misshien zelfs de originele iPhone. Inmiddels heeft Apple een volgende design richting al helemaal doorlopen en verfijnd (4 -> 5) en zijn ze aanbeland bij een nieuwe designrichting; iPhone 6. In mijn ogen is de iPhone 6 hoe de eerste iPhone eruit had gezien als ze daar destijds de productiemethoden voor hadden gehad. Een verfijning van het origineel. Alsof een conceptphone, een inspiratie tekening die niet haalbaar is, uit 2007 die nu werkelijkheid is geworden.

Waar is de originele visie van Samsung? En hoe gaan ze die verfijnen als onderdeel van hun identiteit als merk? Ik zie het in ieder geval niet.
Ze hebben de kans iets eigens te doen met metaal, maar tot nu toe is het ze niet gelukt om meer te doen dan een metalen band toe te voegen zodat de Alpha en Note er meer uitzien als een iPhone 5/s.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 7 oktober 2014 10:51]

Waarom wordt er in berichtgeving meestal een onderscheid gemaakt tussen smartphones en iPhones? Wat is het wezenlijke verschil tussen beiden?

(Misschien een beetje off-topic voor dit artikel om dat het hier enerzijds om "goedkope smartphones" en anderzijds om "iPhones" gaat, maar het was me de laatste tijd al meer opgevallen.)

[Reactie gewijzigd door koenpp op 7 oktober 2014 08:28]

Er wordt verschil gemaakt tussen goedkoper smartphones en iPhones. Ik denk dat niemand iPhones bij de goedkope smartphones schaart.
Onderscheid is goedkope smartphones vs iPhones. Het wezenlijke verschil is 300 EUR of meer.
Yep, dat had ik in eerste instantie niet gezien (te snel gelezen).

Mijn vraag had misschien moeten zijn: Is het jullie ook al opgevallen dat non-techies (ook non-tech pers) vaak iPhones als iets anders aanzien dan smartphones?