Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 126 reacties

Tegenvallende leveringen van smartphones en tablets hebben tot een winstdaling bij de mobiele tak van Samsung geleid. Vooral in Europa had de verkoop volgens Samsung last van nog bestaande voorraden. De komende maanden blijven lastig, denkt het concern.

Precieze cijfers noemt Samsung al jaren niet voor zijn smartphones en tablets. Analisten hebben ook geen duidelijk beeld; diverse analisten geven heel verschillende inschattingen van hoeveel smartphones en tablets Samsung levert.

De vraag naar smartphones bleef in het afgelopen kwartaal gelijk aan die van de wintermaanden en de vraag naar tablets daalde, constateert Samsung: "Bij die marktomstandigheden daalden zowel de leveringen van smartphones en tablets door bestaande voorraden in Europa en, als gevolg daarvan, verhoogde het bedrijf het marketingbudget."

De dalende vraag naar tablets valt op, omdat Samsung juist afgelopen maanden veel nieuwe modellen presenteerde, zoals de Tab 4-serie, TabPRO- en NotePRO-tablets. Apple zag ook al een dalende vraag naar zijn iPads. Het waren ook de maanden waarin Samsung de verkoop van zijn Galaxy S5-smartphone begon.

Ook voor de komende periode verwacht het Koreaanse concern een 'uitdagend' kwartaal. Wel zouden de releases van een grote smartphone en een 'high-endmodel met nieuw ontwerp en materiaal', zoals de topman van Samsungs mobiele tak, Kim Hyunjoon, het volgens The Wall Street Journal noemt, wat beterschap moeten brengen. Hiermee doelt de topman waarschijnlijk op de Galaxy Note 4 en een smartphone met metalen rand die in geruchten de naam Galaxy Alpha draagt. Die laatste zou Samsung volgens Samsung-fansite SamMobile volgende week presenteren en een 4,8"-scherm hebben met 1280x720 pixels; de schermgrootte zou ongeveer overeenkomen met de nog niet aangekondigde kleinere variant van de iPhone 6 met een 4,7"-scherm.

De dalende vraag naar smartphones en tablets had ook een negatief effect op de resultaten van de chiptak van Samsung. Grote vraag naar geheugen bij gelijkblijvend aanbod zal de winst van die verkopen verhogen, verwacht Samsung wel voor komende periode. Ook de verkoop van ssd's blijft hoog, meldt Samsung, onder andere door grote vraag naar ssd's voor datacenters.

Uiteindelijk kwam de kwartaalomzet van Samsung uit op 52,35 biljoen Koreaanse won, omgerekend 38 miljard euro. Dat was 2 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. De kwartaalwinst daalde van omgerekend 5,66 miljard euro vorig jaar naar 4,55 miljard euro dit jaar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (126)

De dalende vraag naar tablets, lijkt me ook eigenlijk niet meer dan logisch.
De nieuwe generatie tablets bieden eigenlijk weinig nieuws t.o.v. de vorige modellen.

Elke keer zijn ze maar een marginaal beetje sneller en voor de rest niets.
Daarintegen vragen ze hier en daar (vooral samsung en apple) de hoofdprijs voor hun tablets.

Edit:
De meeste tablets kunnen momenteel exact dat wat de meesten van ons er juist van verlangenden.

- We kunnen er vloeiend films en tv op kijken
- We kunnen radio luisteren en mp3 afspelen
- We kunnen de tablets gebruiken als afstandbediening
- We kunnen foto`s maken en er mee filmen
- We kunnen navigeren en gamen
- We kunnen er mee skypen, voipen, bellen etc..
- We kunnen er mee internetten en boeken lezen
- We kunnen tekstverwerken en spreadsheets maken

De huidige en vorige generatie tablets liepen al lekker soepel en vloeiend.
Dat was 2 - 3 jaar geleden nog helemaal anders

Het enige wat ik me kan bedenken om de verkoop omhoog te gooien is om :

1. De prijzen gigantisch omlaag te kieperen
2. Met echt iets vernieuwends komen

[Reactie gewijzigd door Passkes op 31 juli 2014 08:55]

Dat geldt toch net zo goed voor telefoons. Die bieden ook al jaren niet meer dan marginale verbeteringen tov hun voorgangers. Het is voor mij maar moeilijk te verantwoorden om een nieuwe telefoon te kopen, tenzij de huidige kapot gaat. Nieuwe telefoons bieden maar weinig functionele meerwaarde tov van mijn huidige (Galaxy Note1, >2j oud)
Ik kan daar ook nog aan toevoegen dat je met Cyanogenmod zelfs de functionele meerwaarde niet misloopt. Mijn Note 1 draait nu op Android 4.4.4. Dat is toch redelijk recente software.

Het is misschien niet de snelste, maar kan heel aardig met de rest meekomen.
Elke keer wanneer ik denk: "Wordt het niet tijd voor een nieuwe telefoon" kom ik erachter dat dit helemaal niet nodig is.

Dus dat de markt afvlakt is volgens mij niet meer dan logisch.
Kun je dan ook de S-pen gebruiken? Dat is het probleem van custom ROMs voor de Note apparaten van Samsung
Ik weet niet wat je precies bedoeld met de S-pen gebruiken. Maar ik heb met mijn note 2 daar eigenlijk nog nooit problemen mee gehad. Ik kan gewoon het scherm gebruiken met de pen en druk gevoelig tekenen in de gebruikelijke apps.
Alleen de Samsung software zelf is weg.
Inderdaad, de pen werkt prima en is drukgevoelig.
Programma's die het ondersteunen moet je uit de play store halen en worden niet automatisch met Cyanogenmod meegeleverd.

Helaas kun je de Samsung programma's niet achteraf installeren, dus die ben je kwijt.
Hmm ook niet als je ze back-upt met Titanium en ze dan later weer terugzet na de nieuwe ROM te hebben geflasht?
'k weet nie :)

Wist niet dat het kon en nu staat Cyanogenmod er al op.
Dus daar kan ik geen antwoord op geven.
OK nou ja, volgende keer misschien... of misschien kun je de APK's ergens op het Internet vinden. Als er geen enge drivers voor nodig zijn of zoiets.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 2 augustus 2014 04:19]

FM Radio werkt niet met Cyanogenmod.. weet niet of je dat als 'functionele meerwaarde' beschouwt maar voor mij is het toch iets vrij belangrijks.
En de WiFi hotspot (tethering) werkt ook niet.
Afhankelijk van je telefoon. Het heeft bij mij namelijk wel gewerkt, hoewel dit op een HTC was.
Op de Note 1 werkt dit zonder problemen.
Misschien zijn dit soort problemen al een tijd geleden opgelost?
Dat geldt inderdaad ook voor telefoons, echter zijn er gewoon nog ontzettend veel mensen met een abo met telefoon die elk jaar of om de 2 jaar nog een nieuw toestel uitzoeken en hun abo verlengen of veranderen. Dat heb je in veel mindere mate bij tablets. Vandaar dat naar mijn idee de tablets juist veel meer in de slop zitten om het maar zo te zeggen
Er zijn anders een hoop mensen die naar sim-only switchen, daarom gaat het ook allemaal minder bij KPN, Vodafone, etc.

En dat heeft daar ook mee te maken, kijk eens in de pricewatch, een losse Xperia Z met een SD 800 CPU kost 270 euro, waarom zou je dan 600 uitgeven voor een 801 met iets meer features. Tegenwoordig is midpriced ook gewoon high-end.
Het is Tweakers, dus even een opmerking: De Xperia Z heeft geen Snapdragon 800 maar een S4, de voorloper van de Snapdragon 600.
Een los toestel met sim-only kan idd soms goedkoper zijn, of je moet wel omdat het toestel dat je op het oog hebt niet met een abonnement geleverd wordt.

[Reactie gewijzigd door r100 op 31 juli 2014 10:13]

Om de 2 jaar een nieuw toestel zou ik nog acceptabel vinden in het kader van telefoonabonnementen. Daarbij ben je misschien een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet. Misschien ben ik te snel geweest in het shoppen, maar ik betaal nu 40 euro voor een simonly waar ik waarschijnlijk voor hetzelfde geld de zelfde diensten had gekregen inclusief een high-end toestel. Als je eigen telefoon nog goed is kun je de nieuwe altijd nog verkopen (of visa versa)

Mijn Note 2 is van december 2012, en ondanks dat er een barst in zit (die je niet ziet als je er direct op kijkt, dus voor mij niet storend) is die voor mij nog niet aan vervanging toe.

Het toestel is inmiddels bijna 2 jaar oud (hardware technisch) maar ik ben nog geen beperkingen tegengekomen. Zoals gezegd in de FiPo kun je er alles mee wat je van een dergelijk apparaat mag verwachten. Games zijn nog niet van dusdanig niveau dat mijn telefoon een beperking oplevert, en dat is eigenlijk nog het enige waar de lat hoger gelegd kan worden. Software werkt sowieso wel, of het nou in 2 of in 10 seconden is opgestart.

Hiervoor had ik een Galaxy S2, ondanks dat ik een beetje gadgetfreak ben had die waarschijnlijk ook nog wel even mee kunnen gaan.
Het is voor mij even wachten wat de Note 4 brengt, voor mij zijn amoled en een groot scherm belangrijk in het kader van films kijken, maar ik kan nog wel even door met mijn Note 2...
Ik vond LTE ondersteuning niet echt marginaal :)
En wat hebben we er onder aan de streep aan? Is je whatsappje 0,01 sec. sneller op de plek? Staat je facebook foto nu 5 seconden eerder online? Kun je de app uit de store nu binnen 3 minuten gedownload hebben?

Het is leuk voor bepaalde toepassingen, maar op een telefoon zie ik totaal geen meerwaarde, alles wat snel (en veel data kost) moet doe je in principe toch via de wifi omdat de datalimieten zo belabberd zijn. En nee, 2gb is echt niks, en als je het niet verbruiken kunt (oftewel, je hoeft je niet in te houden) dan heb je ook niks aan LTE.

[Reactie gewijzigd door BLACKfm op 31 juli 2014 14:11]

Of je er wat aan hebt is het punt niet , LTE ondersteuning is een grotere "verbetering" dan een paar ghz cpu snelheid dat als marginaal word bestempeld. Voor mij met mijn 30 euro sim only met 6gb data was het een pre voor een nieuwe telefoon dat 4g.
Ontvangst op de trein.
Ik denk dat ze daarom ook maar een bepaalde tijd ondersteuning bieden.
Hetzelfde bij apps, soms moet je om " bij " te blijven een andere phone omdat en Android niet meer wordt geüpdate en daarom sommige apps niet meer werken.
Kan zijn, maar persoonlijk nog nooit tegengekomen.
Zolang je versie 4.0 hebt lijkt me alles te werken, en die is toch al een heeeeel eind uit :)
Het gaat niet enkel om de functionele meerwaarde. Je kan ook gewoon een nieuwe telefoon komen om weer eens het laatste nieuwe snufje te hebben, om er weer "bij te horen" eventueel, om de laatste versie van de software te hebben (niet alle modellen krijgen bijvorbeeld OS updates), of gewoon voor de gadgetwaarde natuurlijk, ... Een telefoon is voor de meesten ook een gebruikdvoorwerp hevig onderworpen aan slijtage.

Bij een tablet ligt dat misschien anders, die wordt meestal thuis op de bank gebruikt, het bovenstaande is dan minder van belang.


Ik ging maar even uit van mijn eigen situatie ;)
De toestellen zijn tegenwoordig commodoties geworden. Alles en iedereen heeft er een en je kunt er praktisch alles mee, zelfs de goedkoopste toestellen draaien behoorlijk goed mee.

Met het toestel zelf ga je weinig mensen imponeren.
Het moet komen van de software en/of extra mogelijkheden. De grap is dat nog maar weinig mensen die mogelijkheden daadwerkelijk beseffen.
Sluit je toestel eens voor de lol aan op de televisie :) Toetsenbord erbij etc.
Ik ben het helemaal eens met Passkes. Mijn twee jaar oude tablet doet het nog prima voor de zaken die hij noemt (+ SONOS aansturen).

Het grote verschil tussen een telefoon en een tablet is dat een telefoon veel intensiever wordt gebruikt dan een tablet en dat daardoor een telefoon minder lang meegaat en eerder aan vervanging toe is. Mijn twee jaar oude HTC one X is al bijna aan vervanging toe. Ik merk dat de accu minder wordt. Ik had mezelf voorgenomen om er drie jaar mee te doen, maar ik weet niet of dat gaat lukken.
Een accu is zo vervangen, met jouw toestel is het echter wat meer werk dan even een klepje open doen en met 10 seconden een nieuwe accu er in. En dan kun je voor een paar tientjes weer een jaar mee.
Je kunt natuurlijk ook een nieuwe accu kopen, heb ik laatst ook gedaan voor m'n 4S. Reset gedaan, is weer als nieuw. :)
Een iPad Air tov een iPad 2 is wellis waar vele malen sneller, maar een iPad 2 doet precies wat hij moet doen voor 90% van de mensen. Er is weinig gebeurd de laatste tijd.

Bij Telefoons was dat wat anders. In de vergelijkbare tijd: Een Galaxy S4 biedt meer dan een Galaxy S2. Maar ook hier zie je al dat het platform stabiliseert. De stap van de S3 naar de S4 was nog waarneem baar, maar van een S4 naar een S5 is de stap wel heel klein. Mensen hoeven dus niet zo nodig een nieuwe telefoon. Bij Apple zal er nog een sprong zijn met de introductie van grotere toestellen. Maar voor Samsung is de rek er uit, reken daarbij concurrentie als de HTC ONE en de opkomende Chinese merken en Samsung moet op zoek naar nieuwe cash cows.
Ik kan me wel vinden in je argumenten. Mijn gevoel is dat met name het laatste punt de achilleshiel van de tablets. Ja, je kan wel tekstverwerken en spreadsheets maken maar echt productief zijn is erg lastig. Daar komen volgens mij ook steeds meer mensen achter die een tijdje met een tablet hebben gespeeld.

Ik denk daarom dat je gaat zien dat de laptops en convertables geliefd worden/blijven bij een (steeds groter) deel van het publiek.
Ik denk daarom dat je gaat zien dat de laptops en convertables geliefd worden/blijven bij een (steeds groter) deel van het publiek.
De definitie en form factor van tablets en pc's is ook aan verandering onderhevig. Eerst werd er geroepen dat het zo slecht ging met de pc markt (doordat alle devices met touchscreen van de verkoopcijfers werden afgehaald) vervolgens zie je tablets en grote smartphones steeds populairder worden en daarna een stijging van de hybrides (zoals de Asus Transformer). Nu worden dit opeens weer laptops genoemd en doet de pc het 'volgens de cijfers' weer goed. ;)
Ik vind dat er nog wel innovatie is te vinden. Zo is er begin dit jaar/eind vorig jaar een mooie reeks windows 8(.1) tablets verschenen en ook de aankomende surface pro 3 bied toch wel wat vernieuwingen.

De gaming tablet van nvidia ziet er ook goed uit met zijn controller en toch een van de beste covers van wat ik tot nu toe gezien heb (dit vind ik een slecht punt bij het gros van de tablets, de mogelijkheid om hem overeind te zetten).
Ik kan nog wel wat bedenken, meerbepaald meer intern geheugen. De 128Gb bij bvb apple vind ik te weinig. Ik heb een heel uitgebreide muziekcollectie en heb graag een hoop films en series op mijn tablet staan. Daarenboven neem ik heel wat foto's die ik ook op mijn tablet zou willen bewaren.
Neem een laptop zou je dan zeggen, maar liever niet. Accuduur en de compactheid van een tablet maken het een pak makkelijker om te vervoeren...
Wat nu als je tablet stuk is en je geen backup hebt? Waarom zou je al je muziek en foto's op de tablet willen bewaren?
' Waarom zou je al je muziek en foto's op de tablet willen bewaren?'

Om bij je data te kunnen komen bijvoorbeeld... cloud? dat is geen oplossing.... als je in de auto zit wil je ook bij je data kunnen komen.. en als je 200mb data heb bij je abo wordt het een duur grapje
Ik heb uiteraard een backup op mijn desktop. Ik ben echter vaak licht bepakt onderweg voor langere periodes, een tablet is ideaal voor me.
Offtopic:

Met Google play Music heb ik het gros van mijn muziek collectie altijd tot mijn beschikking. Crossplatform werkt het goed ongelimiteerd.

Hierdoor kan ik me een 16GB ipv 32GB phone bijvoorbeeld goedpraten.
ik gebruik ook GPM maar ik kan 16GB (als ik geen micro sd heb) echt niet goed praten
Dan kan er bijna geen music offline op staan. En dat ben ik gewoon hard nodig, streamen wanneer ik geen dekking heb (vliegtuig), of ik in het buitenland zit, Zelfs in nederland is het voor mij niet te doen om te streamen (500MB per maand)
Dus grote delen van de collectie moet ik gewoon offline hebben
In dat geval heb je gelijk.

Ikzelf heb hier in Zweden een studenten abbo waarbij ik voor 15 euro per maand 5GB heb.

Dus dat loopt meestal wel los aan het eind van de maand.
Aanvankelijk ook sceptisch over muziek via de cloud. Maar het blijkt juist ontzettend gebruiksvriendelijk. Eenvoudig via elk apparaat te bereiken. Overal is wel wifi. En als ergens geen wifi is een zooi muziek zo gedownload voor offline gebruik. Uploaden gaat dan wel tergend langzaam, maar een gieg muziek is in zeg maar 10 minuutjes gedownload.

Wel erg weinig goede apps met cloud ondersteuning trowuens. Maar ben tevreden over ArmAmp (licht en simpel, ook smb) en Beat (uitgevreider met prachtige interface) en BubbleUpNP.

Even off topic. Het verbaast me dat de volgende app nog steeds in de Play Store staat: Mute That Ad. Dempt perfect de reclames als je Spotify Free gebruikt. (Met X-module TabletMetrics ook tablet-modus (niet alleen shuffle-play) op telefoon met Spotify Free).

(edit BubbleUPnP toegevoegd)

[Reactie gewijzigd door Juliatan op 31 juli 2014 12:41]

Neem een Cloud erbij ;)
Ik zou wel willen, maar het Belgisch openbaar vervoer heeft geen publieke wifi op de trein en de 3g/4g dekking op de rails is niet best... Streamen gaat dus niet best :-)
Allemachtig, 128 Gb en nog te weinig op mijn hele desktop gebruik ik maar 40 Gb met alles erop en aan, dan nog een 40 Gb muziek en 40Gb photo's en dan heb ik nog ruimte over van 380 Gb op mijn HD :)
jep, plus iedereen die een tablet wou heeft er ondertussen eentje ;) markt is zowat verzadigd ;)
Ik heb 6 tablets koop elk jaar wel een nieuw nu misschien de Nvidia omdat de specs en prijs wel aan staan . Hoop ook de accu duur . maar niet om te gamen via de controller dat concept werkt niet of ze moeten met een clip komen dat die aan de controller te bevestigen is ;)
Haha, briljant. Sommige mensen verzamelen postzegels, anderen verzamelen tablets :)
'Controller concept werkt niet'?

Hoezo werkt dat niet? Ik zie mezelf al heerlijk met een controller allemaal geëmuleerde spelletjes spelen hoor? Op een console speel je toch ook met een controller? Waarom zou dat op een tablet ook niet werken?

Er zitten gewoon mapping tools bij om ieder spel in te stellen. Spellen waar je overal op het scherm moet tikken zijn natuurlijk niet te doen met een controller, maar race en rpg spellen (bijv. Asphalt en Dungeon Hunter) werken prima met een controller.

Heb een Archos gamepad gehad en geen gekoppelde PS3 controller en dat werkt allemaal prima.

Toegegeven zal de huidige combinatie niet lekker werken omdat je tablet en controller apart zijn en je dus niet even in de trein of auto lekker kunt gamen. Maar er zullen nog wel hulpstukken komen die dat mogelijk maken (al zal een relatief zware tablet aan je controller vastschroeven vast niet tot de mogelijkheden horen).
'Controller concept werkt niet'?

Hoezo werkt dat niet? Ik zie mezelf al heerlijk met een controller allemaal geëmuleerde spelletjes spelen hoor? Op een console speel je toch ook met een controller? Waarom zou dat op een tablet ook niet werken?

Er zitten gewoon mapping tools bij om ieder spel in te stellen. Spellen waar je overal op het scherm moet tikken zijn natuurlijk niet te doen met een controller, maar race en rpg spellen (bijv. Asphalt en Dungeon Hunter) werken prima met een controller.

Heb een Archos gamepad gehad en geen gekoppelde PS3 controller en dat werkt allemaal prima.

Toegegeven zal de huidige combinatie niet lekker werken omdat je tablet en controller apart zijn en je dus niet even in de trein of auto lekker kunt gamen. Maar er zullen nog wel hulpstukken komen die dat mogelijk maken (al zal een relatief zware tablet aan je controller vastschroeven vast niet tot de mogelijkheden horen).
Het werkt wel maar er is een verschil . Of je nou op 8' games of 40inch ;) dat werkt wel zonder 4x te moeten kijken op 8inch want games waar je een beetje moet opletten gaat niet werken racers en shooters . . Ik zie liever dat het flopt . Gaat toch geen succes worden de eerste shield kon zich onderscheiden van de rest deze schield niet jammer genoeg :(

De Archos Gamepad was een beter concept geweest voor een Nvidia chip ;)
In je laatste conclusie wat betreft Archos deel ik geheel je mening.

Over het scherm kan je twisten. Je kunt natuurlijk de tablet gewoon aansluiten op een TV en dan heb je hetzelfde effect als een console.
De daling is minder groot dan bij Apple gezien nieuws: Huawei loopt in op Apple op smartphonemarkt

Ik vermoed dat Samsung, gezien de grote voorraden, nog maar eens moet gaan bedenken in welke markten & hoeveelheden ze willen instappen. Ondanks dat ik vrij technisch ben aangelegd, zie ik bij de smartphones en televisies van Samsung amper verschillen tussen sommige modellen.

De "duidelijke" keuze tussen 3 of 4 bepaalde configuraties, zoals bij een iPhone, heb je bij Samsung niet helaas.
Je verwart marktaandeel met leveringen hier, Apple leverde meer iPhones, Samsung minder smartphones.

nieuws: Apple ziet leveringen iPhones stijgen en die van iPads dalen
Helemaal niet Samsung is van 71 miljoen naar 83 miljoen smartphone-verkopen gegaan, een marginaal grotere stijging dan Apple heeft gedaan...

nieuws: Huawei loopt in op Apple op smartphonemarkt
Staat duidelijk een grafiek die dat aan toont...

edit: dus omdat tweakers het blijkbaar fout heeft is mijn bericht offtopic, slappe zooi hier :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 juli 2014 10:42]

IDC heeft andere getallen:
Samsung van 77.3M naar 74.3M (2Q13 -> 2Q14) = -3.9%, Apple van 31.2M naar 35.1M = +12.4%

Zie http://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS25015114
Dit geeft eerlijk gezegd toch een duidelijker beeld van de situatie omdat de totale shipping en het marktaandeel erin staat.
Ah andere bron dan tweakers, dat verklaard een hoop...
Als je kijkt naar de trend is die van Samsung niet gelijk aan die van het jaar daarvoor terwijl die van Apple gewoon de eb en vloed flow heeft van het jaar daarvoor. In die hele grafiek is Q2 2014 het eerste kwartaal waarin Samsung minder telefoons verkoopt dan het kwartaal daarvoor. Sterker nog in Q2 2013 had Samsung nog een groei van 10,2% tov Q1. In 2014 had Samsung in Q2 een krimp van 4,3%.

Als je dan verder kijkt naar de grafiek lijkt het er toch echt op dat dit aandeel door Huawei wordt ingepikt.

Edit: de link hieronder van PPie geeft een nog completer beeld.

[Reactie gewijzigd door Tylocke op 31 juli 2014 10:36]

Dat is vooraal bij de low-end verwacht ik. Vergeet niet dat wanneer het om algehele winst van smartphones gaat is Apple nog steeds aan top.

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 31 juli 2014 17:20]

Dat heeft alleen niks met zijn en mijn bewering te maken...
Jawel. Want je linkt naar dat artikel van Huawei. Dat vooral bij de low-end en is puur gebaseerd op marktaandeel en niet op winst.
De daling is juist wel groter, apple heeft last van een daling in markt aandeel, de verkopen zijn echter nogsteeds aan het stijgen maar minder hard.
Jij snapt het grafiekje niet?

De verkopen van Samsung stijgen tegenover vorig jaar (vergelijking van Q2) van 71 naar 83 miljoen (stijging van 16%) waar Apple van 31.2 naar 35.7 miljoen (14%) is gestegen. Tegenover het vorige kwartaal (Q2 vs Q1) is Samsung van 86.8 naar 83 miljoen (5%) gedaald en Apple van 43.72 naar 35.7 miljoen (20%)...

Nu is die daling logisch gezien Samsung veel stabielere verkopen heeft en Apple niet, maar hoe vergelijk jij dan de data het er voor Apple beter uit ziet dan voor Samsung, want YoY is natuurlijk wel goed te vergelijken en daar wint Samsung het nipt?

Of die grafiek klopt natuurlijk niet, dat kan ook...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 juli 2014 09:09]

"De dalende vraag valt op, omdat juist veel nieuwe modellen op de markt gebracht zijn" stelt het artikel.
Was het maar zo simpel, nieuw model > meer verkoop.

Volgens mij is het gewoon verzadiging van de markt. Ten eerste heeft nu bijna iedereen zo een ding, er komen dus weinig nieuwe gebruikers bij
en ten tweede ze zijn erg goed tegenwoordig. Als je dus een bestaande gebruiker bent is het niet meer echt nodig om elke keer als er een nieuw model is dat te gaan kopen, die van vorig jaar is immers ook nog goed.
"De dalende vraag valt op, omdat juist veel nieuwe modellen op de markt gebracht zijn" stelt het artikel.
Was het maar zo simpel, nieuw model > meer verkoop.
Even overdreven; als jij als fabrikant elke maand met een nieuw model koopt, spreek je in ieder geval niet de mensen aan die afgelopen xx maanden al een model van jou hebben gekocht. Sterker nog, gezien andere verkoop-aantallen; als er een nieuw model van iets op komst is, zie je vaak de verkopen van het huidige model instorten (bij gelijkblijvende prijs) of aantrekken (bij grote korting); waarom zou je een oud model kopen als je weet dat er een nieuwe aankomt?

De timing van de modellen is dus erg belangrijk om het momentum van vernieuwing & terugkerende klante in stand te houden.
Dit is in mijn ogen ook het probleem van Samsung: teveel innerlijke concurrentie door te snel te lanceren met minimale verbeteringen en teveel modellen met minimale verschillen. Als je dan teveel stock hebt (bij leverancier en/of winkels), helpt het ook niet als je met een nieuw toestel elke 2 weken afkomt die de oude versie 'obselete' maken.

Op smartphonegebied hebben ze een gigantisch aanbod, enkel al aan schermdiagonaal:
2.8" - 3" - 3.2" - 3.3" - 3.5" - 3.8" - 4" - 4.3" - 4.5" - 4.8" - 5" - 5.1" - 5.3" - 5.5" - 5.7" - 6.3"
Maar dit komt natuurlijk ook door de vele generaties toestellen door elkaar...

Ik tel bijna 50 verschillende toestellen nog steeds te koop in de Pricewatch.
Hoezo de timing van Samsung?

Ze doen toch alles wat Apple doet, maar dan een maandje eerder.... Volgens mij bepaalt
Apple de timing van Samsung.
Bijna iedereen heeft een smartphone? Bij een wereldbevolking van 6 miljard en een totaal productie van 200 miljoen smartphones per jaar is er nog ruimte zat voor expansie.

De prijzen moeten wel gaan dalen. En dat gaat ook gebeuren dankzij de Chinezen.
Waarvan er 4 miljard het met een inkomen van 1 euro per dag moeten doen..
Ik heb zeker 10 jaar lang Samsung toestellen gehad. Nadat ze de Kitkat update voor de Galaxy S3 op het laatste moment introkken vanwege het feit dat ze hun bloatware niet vlot kregen, ben ik overgestapt op een Oppo Find 7. Als Samsung tenminste de cameradrivers online had gezet voor de Exynos hardware had ik nog een hele poos vooruit gekund met de CM11 (Kitkat 4.4.2) ROM. Aangezien ze dit niet doen blijf je met een gebrekkige custom firmware zitten alwaar de camera de hele tijd vast loopt. Andere custom-ROM's hadden dat probleem ook.

Daarbij ben ik der mening dat het design er niet bepaald op vooruit is gegaan. De Galaxy S3, S4 en S5 lijken als twee druppels water op elkaar. Bij Sony is het precies hetzelfde met de Xperia Z, Z1, Z2 en (waarschijnlijk) Z3. Bij HTC is het ook al lange tijd eenheidsworst met de One-serie en bij LG hoef je ook al niet te zijn voor een verrassend design.
je vergeet dat alle iphones ook op elkaar lijken sinds de 4 :)

maar je hebt volkomen gelijk, een S3 top gsm verwacht je dan ook dat dat ze daar zeker nog SW updates voor zouden doen.
Ik moet zeggen dat ik de iPhone 5s wel een mooi toestel vind, maar iOS werpt te veel beperkingen op. Ook heb ik in het verleden verschillende Android-apps gekocht die veelal niet voor iOS te krijgen zijn en heb ik geen zin om apps dubbel aan te moeten schaffen voor twee verschillende besturingssystemen.

De Galaxy S3 heb ik in 2013 gekocht voor ruim ¤ 400. In een jaar tijd kreeg ik enkel een update van 4.1.2 Jelly Bean naar 4.3 Jelly Bean. Slechts een enkele lullige update voor een flagship-toestel. De Kitkat update werd zoals gezegd ingetrokken omdat er volgens Samsung onvoldoende geheugen zou zijn op de S3. Wel gek, want Kitkat was juist ontwikkeld voor langzamere toestellen met minder RAM. Als 4.3 draait, draait 4.4.2 ook. Wat Samsung vertelde waren leugens. Ik had zelf al de 4.4.2 firmware erop gezet in de vorm van CyanogenMod en die draaide super snel. Alleen de camera gaf problemen.

Gek genoeg kwam er kort na het intrekken van de Kitkat update de melding dat Samsung met een Galaxy S3 NEO op de proppen zou komen die wel Kitkat kreeg. Ja dag, die denken zeker dat ik achterlijk ben. Zodra een fabrikant geen Android updates uitbrengt omdat ze hun eigen onnodige troep (loader, eigen apps, Google-troep etc.) niet aan de praat krijgen en custom-ROM's geen uitweg bieden ben ik dus weg als klant en zoek mijn heil elders.

Ik bedoel; ze brengen de Galaxy S5 uit en steken er slechts 2GB RAM in terwijl andere high-end toestellen (en zelfs mijn Oppo Find 7 "China-phone") over 3GB beschikken ? 2GB was vorig jaar standaard, hoewel de S4 geloof ik 1,5GB RAM had. Daarmee loop je bij Samsung dus constant tegen geheugenproblemen aan met nieuwe Android-versies. Nee, ik heb mijn lesje wel geleerd ...

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 1 augustus 2014 21:35]

De markt is m.i. niet verzadigd. Het grootste deel van de wereldbevolking heeft nog geen smartphone.
De tijd is voorbij dat je met 200 dollar aan standaardonderdelen een telefoon voor 699 euro kunt verkopen.
De evolutie die bij PC's 30 jaar heeft geduurd gaat bij smartphones gewoon wat sneller.

Oeps, dit was voor @maquis bedoeld

[Reactie gewijzigd door andreetje op 31 juli 2014 10:27]

Bij HTC is het ook al lange tijd eenheidsworst met de One-serie
Ja joh toch al wel twee topmodellen achter elkaar die op elkaar lijken, echt lang man...
Voor de rest heb je goede punten, maar HTC eenheidsworst noemen is wat mij betreft gewoon raar. Het kan zijn dat het niet jouw smaak is, maar eenheidsworst is het zeker niet.
De HTC One X, HTC One X+, HTC One en HTC M8 lijken sprekend op elkaar, afgezien van een ander kleurtje. Dat zijn toch zeker 4 toestellen die qua design als twee druppels water op elkaar lijken.
Ik ben van de One X naar de One M8 gegaan maar als je vindt dat die "qua design als twee druppels water op elkaar lijken" dan moet je dat volgens mij van elke telefoon vinden?
Het enige dat de twee aan overeenkomsten hebben is dat ze redelijk afgerond zijn maar er zitten enorme verschillen in als je die twee toestellen naast elkaar legt. Het materiaal, de frontfacing speaker, de uitstulpende camera op de One X, positie van connectoren, algemene indruk (vooral de witte One X had een heel eigen uitstraling die compleet anders is op de latere One modellen), knoppen in behuizing en nu op scherm... Er is zoveel aan het toestel veranderd, ik snap werkelijk niet hoe je met droge ogen kunt beweren dat het design totaal niet veranderd zou zijn. En zelfs als dat wel zo zou zijn dan is het nog redelijk uniek binnen de telefoonmarkt en zeker geen eenheidsworst, als er één fabrikant is die een eigen designtaal heeft dan is het HTC de laatste jaren wel.
Na 10 jaar kwam je erachter dat een samsung over het algemeen minder vlot loopt dan een ander top model in het android segment, op een iphhone.

Ik denk dat dit het grooste probleem is van Samsung, ondanks hun enorme marketing budget beginnen mensen te snappen dat er veel meer en betere alternatieven zijn voor Samsung. Jaren hebben ze kunnen teren op hun marketing en de populaire galaxy serie, alleen als je geen beter product maakt dan de concurrentie dan gaat het een keer mis.
Onzin, Samsung heeft met zijn Galaxy serie jarenlang aan de top gestaan.
Pas het laatste jaar is er van echte concurrentie sprake.
Kijk maar eens naar reviews van de S1, S2, S3 en S4. Ze waren meestal winnaar in vergelijkende tests.
Probleem is dat de Galaxy-serie uit meer toestellen bestaat dan enkel de S-lijn. De S-Lijn is misschien 10% van de Galaxy-serie. En juist de andere (Low- en mid-end-)Galaxy-telefoons hebben voor beschadigingen van het merk gezorgd. Het "trucje" werkt niet meer. Op mijn werk heb ik ook zoveel te maken gehad met niet goed functionerende Galaxy-telefoons (zoals de Gio en Ace-lijn) dat klanten hun vertrouwen zijn verloren. Beter kan Samsung zich richten op 4/3 toestel lijnen in de Galaxy-serie om daarmee hun kwaliteit en de overzicht voor de consument beter te maken. Nu heb je Galaxy- Young, Fame, Gio, Neo, Core, Note, Note 3 Neo, S4 Mini, S3 Mini, K, Pocket, Ace 3, Core 2, Grand, en kan nog wel ff door gaan. Kies voor meer ontwikkeltijd en minder toestellen. Hetzelfde trucje voeren ze nu ook uit met hun tablets wat in winkels voor overvoorraden zorgt.
In de tests alsof die over het algemeen lekker objectief zijn.. Ik kijk niet naar het aantal functies maar naar het aantal werkende functies die echt bijdragen aan de telefoon. Ik kijk naar stabiliteit, bouwkwaliteit etc.. Op dat gebied liggen ze toch echt al jaren achter, stabiel is de telefoon nooit geweest van versie 1t/m5 en de bouwkwaliteit is natuurlijk ook drama in vergelijking met apple, the one, Sony etc.

Ik denk echt hoe gek het ook is aangezien ik mezelf altijd tot in een treure verdiept in een product, dat dit volledig te maken heeft met de marketing die ze al jaren voeren. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit in heel mijn leven een Apple reclame gezien of een reclame bord(in Nederland). Bij samsung is dat andersom, advertenties, tv reclames etc. Schijnt blijkbaar toch goed te werken..
Voor nieuwe designs moet je vooral bij de Chinezen zijn denk ik, die durven nog een hebben minder te verliezen.
OPPO en Opo zijn mooie voorbeelden.
SONY doet nog wat leuks . Ze makken namelijk elk toestel waterdicht .en samsung htc apple Nokia blackberry lg . Niet dat noem ik wel innovatie

De s5 wel maar is het geld niet waard plastic prul die na 1 x vallen kapot is het scherm ,

Nog een paar punten prima camera's niet veel bloatware wat je toestel vertraagd bouw kwaliteit is veel beter dan Samsung terwijl je minder of net zoveel betaald.

Tablets het zelfde liedje onderscheiden zich ook van de rest zijn ook waterdicht de 2laaste tablets ;)

Dus Sony doet ze best wel . De loop een beetje achter elkaar aan :(

[Reactie gewijzigd door ANDROID88 op 31 juli 2014 09:38]

Plastic valt minder snel kapot dan de combinatie van aluminium en glas.
Wellicht zitten ze op een omkeerpunt? De hoeveelheid smartphones en tablets is ook belachelijk op het moment. Ze zijn vrijwel altijd duurder dan concurrenten en TouchWiz is nou ook nog steeds niet positief. Daarnaast hebben ze alles van SSD's tot stofzuigers en zelfs auto's in China. Daarnaast zitten er ook nauwelijks verschillen tussen generaties van hun tablets. En een verzadiging is denk ik ook een oorzaak. Steeds meer mensen hebben een 5" telefoon met vergelijkbare hardware, dus wat voegt een tablet dan nog toe?!

[Reactie gewijzigd door BlueLed op 31 juli 2014 08:47]

Het zal wel door die vermalijde Touchwiz komen, maar ik vind de tablets van Samsung echt niet soepel werken. Ze snijden zichzelf ermee in de vingers: Touchwiz ontwikkelen kost geld en jaagt klanten weg. Mijn S3 draait stukken soepeler met CM11. Maar CM11 draait ook niet optimaal (camera problemen). Ik vind de hardware van Samsung verder prima. Maar die software...
Verder zijn de tablets van Samsung gewoon te duur.
Mee eens, ik heb pas mijn S3 geroot om een andere Android erop te kunnen draaien. TouchWiz is echt een doorn in het oog, alleen ik denk niet dat dat het probleem is, want 'een gemiddelde consument' die zal het denk ik echt niet opvallen dat de interface en apps af en toe stotteren...
Wellicht eens wat minder geld in marketing en wat meer in de ontwikkeling van je telefoon en de prijzen..
je hebt zojuist een kernel-panic veroorzaakt op de marketing afdeling van Samsung.
En wat betreft de Samsung tablets; die zijn ook waardeloos. Toen ik op zoek was naar een tablet heb ik bij diverse winkels onderzoek gedaan. Die toestellen van Samsung waren allemaal traag en de interface haperde ook aan alle kanten. Zowel de goedkopere tablets als de dure Pro Tab series hadden hier last van en draaiden grotendeels nog verouderde Android-veries.

Aangezien ik zo'n slechte ervaring had met de Galaxy S3 op het gebied van software-updates was het risico mij te groot om een Galaxy Tab te gaan kopen. Ik had namelijk geen zin om me twee keer aan dezelfde steen te stoten en heb vervolgens voor ¤ 389 de iPad mini Retina gekocht.

Voor een smartphone heb ik liever Android, maar op een tablet kan ik ook prima met IOS uit de voeten.
Dat is jouw ervaring, ik heb verschillende tablets gehad, waaronder meerdere tablets van Samsung, Apple, Toshiba, . De eerste versies heb ik inderdaad ook ervaren als enigzins traag, echter de laatste Note versies waren lekker vlot en deden zeker niet onder voor de iPad.
Ik vond mijn Note toen zelfs veel lekkerde werken dan de iPad3 die ik toen ook had.
Al met al blijven dat persoonlijke ervaringen.

Zoals samsung zijn stylus gebruikt is naar mijn mening b.v.. absoluut de beste styles / tablet ervaring momenteel op de markt met hun wacom like schermen. Als je in de vormgeving wereld zit dus :)

Wellicht moeten de fabrikanten de koppen eens wat meer samen brengen zoals ze ook in de auto industrie doen.

Apple retina scherm
Samsung Note Styles + digitizer
Mensen zelf de keuze: Windows 8.1, IOS of Android
Of Windows 8.1 met IOS of Android VM
Uitbreidbare opslag, geheugen en uitwisselbare processor en videokaart (chip).
Leek mij wel wat i.i.g. :)

[Reactie gewijzigd door Passkes op 31 juli 2014 09:22]

Tja... Ieder zijn smaak. Ik snap niet waarom de echte tweakers blijven zeuren over traag, bloatware etc. Koop dat spul dan niet. Koop 1 die bij je past met android stock erop. Hele volksstammen zijn blij met een verbouwde android. En na een tijdje ben je niet anders meer gewend.
Ik heb zelf een Ipad Air en ben deze week eens gaan kijken naar de Samsung Tab S.
Supermooi scherm,maar dat was het dan wel.
Voelt heel laggy aan,de Ipad Air heeft dan misschien geen pennetje en allerlei,in mijn ogen,overbodige snufjes,maar alles werkt wel supersnel.
Bij de Tab S heb ik echt het idee dat je qua snelheid een stap terug doet.
Die pennen zijn zo achterlijk, ze doen alsof het een innovatieve verbetering is, maar dat is het niet... Er zijn verschillende functies die de pen heeft als je bv de pen een tijdje op het scherm houd, toch? Awel, Als je een tijdje u vinger op het scherm houd, dan kan je ook die functies doen! En het ergste is, is dat die functies gewoon bestaande dingen zijn zoals: kopiëren, selecteren...

Ik haat Samsung voor hun stomme 'innovatieve verbeteringen' en hun 'ik-weet-niet-wat-ik-wil'-gedrag! Hopelijk daalt hun winst nog wat meer....
Bij mijn palm pilot uit 1996 had ik ook een pennetje....werkte prima ;-)
Verzadiging en het groeiende aanbod van Chinaphones zoals Oppo, Opo en Huawei zijn hier wel van invloed op denk ik.
Vooral de tablet markt is verzadigd, steeds meer en meer tablets maar innovatie blijft achter.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Alexmoorlag op 31 juli 2014 08:44]

Een daling in de verkoop van smartphones vind ik niet zo gek eigenlijk. Samsung is de grootste smartphone leverancier (hoe hoger je staat, hoe makkelijker je kunt dalen) en ze hebben de laatste tijd weinig vernieuwends uitgebracht. Dat geldt overigens niet alleen voor Samsung. Veel van de concurrenten, waaronder Apple, brengen ook weinig innovatie de laatste tijd.

De schermpjes worden wat groter / mooier, de processor wat sneller, er komt wat geheugen bij en een nieuwe versie van de software, maar dat is het eigenlijk wel. Vooral incrementele upgrades. En dat in een markt die steeds meer verzadigd raakt, kan er voor zorgen dat mensen eigenlijk wel tevreden zijn met hun huidige smartphone en niet meer de noodzaak zien om ieder jaar te upgraden naar de latest and greatest.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True