Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

LG bouwt een fabriek om vouwbare oledschermen te produceren. Dat heeft de fabrikant bekendgemaakt. Naast de vouwbare schermen wil de fabrikant daar grote autodisplays op basis van oledtechnologie kunnen maken.

De fabriek moet de schermen in de eerste helft van 2017 in massa gaan produceren, zegt de fabrikant. In de oledfabriek wil LG de schermen produceren op basis van een productielijn van wat LG de zesde generatie noemt. Daarbij gaat de fabrikant sheets gebruiken van 1,85x1,5m, waar het nu nog veel kleinere sheets gebruikt.

Met die nieuwe generatie productielijn wil LG vouwbare schermen mogelijk maken, net als grotere oledschermen dan het nu kan produceren. LG maakte tot nu toe panelen tot 77" voor tv's.

Het bouwen van de nieuwe fabriek wijst erop dat LG fors blijft investeren in oled. Bij Samsung gaat dat iets anders. Hoewel Samsung vaak zijn smartphones wel uitrust met oledschermen, heeft het de productie van oledpanelen voor tv's stopgezet, omdat die door de lage yields te duur was. LG werkt daaromheen door tv's uit te rusten met louter witte oleds, waarbij het kleurenfilters gebruikt voor de subpixels.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

LG werkt daaromheen door tv's uit te rusten met louter witte oleds, waarbij het kleurenfilters gebruikt voor de subpixels.
Een tweaker die dit technische aspect aan een leek kan uitleggen?
gekleurde oleds, omdat ze op andere frequenties licht uitstralen, hebben verschillende helderheid en slijtage wat inhoud dat je ze verschillende grootte maakt om egaal wit weer te kunnen geven (RGB 100%) en dat je dus op lange termijn kleurfouten krijgt tenzij hiervoor gecompenseerd word (snelst slijtende oled kleur is de limiterende factor voor je overall helderheid). Hoewel de slijtage goed te voorspellen is en Samsung via een algoritme dat branduren van elke pixel bijhoud dit dus kan compenseren zal dit nooit 100% zijn en komt het er in feite op neer dat je elke x maanden je TV opnieuw kan kalibreren.
Dat zijn de nadelen van gekleurde oleds van Samsung.

Witte oleds zoals LG ze gebruikt maken gebruik van een kleurfilter voor elke witte LED om RGB weer te kunnen geven, wat dus inhoud dat er veel van het uitgezonden licht verspild wordt (een groen kleurfilter absorbeert dus alles in het rode en blauwe spectrum en zet dit om in warmte).
Je verbruikt dus meer energie om gelijke helderheid te kunnen produceren en je produceert meer hitte (afval). LG compenseert dit enigszins met een RGBW layout waarbij een 4e subpixel zonder kleurfilter (en dus wit) gebruikt wordt om wit en felle beelden te produceren. (zo kunnen ze bijv. de kleur 50% R, 40% G, 70% B weergeven door de 4 subpixels 40% W, 10% R, 0% G, 30% B te laten uitbranden.. of dit ook gebeurt weet ik overigens niet, ik kijk geen TV maar dit lijkt mij een logische oplossing om zo weinig mogelijk licht door een kleurfilter te laten lopen en dus zo min mogelijk te verspillen :+ )

Beiden technieken zijn imperfect.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 23 juli 2015 12:52]

Dit lijkt volgens mij sterk op de huidige lcd techniek, wit basislicht ( witte oleds of wit backlight ) waarna de pixels er de kleuren aan geven. Of zit ik hier viekant naast?
Maar wat je zegt klopt volledig, mijn galaxy nexus heeft ook een zeer blauw scherm nu, simpelweg omdat de blauwe leds het langst meegaan.
Dit lijkt volgens mij sterk op de huidige lcd techniek, wit basislicht ( witte oleds of wit backlight ) waarna de pixels er de kleuren aan geven. Of zit ik hier vierkant naast?
Nee je zit er niet naast. Elke subpixel heeft in feite gewoon zijn eigen witte backlight en kleurenfilter. Er zijn alleen geen vloeibare kristallen nodig om de helderheid te regelen aangezien de OLED in elke subpixel gewoon geregeld kan worden.

Ik dacht trouwens dat blauwe OLEDs het minst lang meegingen.

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 23 juli 2015 16:15]

Ik heb in mijn hele leven pas 2x een tv, mobiele telefoon, smartwatch of pc beeldscherm gehad zonder dode pixels erop. Ik zou liever eens lezen dat ze een fabriek bij zetten om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van de schermen omhoog gaat in plaats van steeds nieuwe technieken met nog meer toeters en bellen die nog kleinere pixels hebben die nog vaker kapot gaan. Alleen al mijn Motorola 360 heeft 12 dode pixels. mijn z3 heeft er 4 en mijn vorige z3, 3. mijn philips beeldscher heeft er 2 en mijn philips tv heeft er ook 1. Zelfs mijn oude Nintendo ds had er 4 en mijn sony PSP had er 2. ook heb ik nog een note 2 gehad die er geen had waarna het scherm is vervangen die wel 2 dode pixels bevatte. Ik heb daarvoor nog 5 HTC one X'en gehad die alle 5 een of meerdere dode pixels hadden. na de 5de heb ik het opgegeven en nam het maar voor lief

Er zijn maar weinig devices in mijn leven geweest die geen dode pixels hadden. Of ik ben echt een dode pixel magneet of de schermen zijn echt om te huilen zo slecht

[Reactie gewijzigd door sygys op 23 juli 2015 16:31]

Hmm, ik denk dat je dan toch ongeluk hebt. Ik heb één laptop gehad waarbij een subpixel een paar keer bleef steken (wat weg ging als ik erover wreef), maar verder nooit dode pixels en dat ook bij anderen maar zeer zelden gezien. Ik heb wel een soort donker veegje (slordigheid bij assemblage waarschijnlijk) onder het display van mijn iPad Air en wat stofjes gekregen in het paneel van mijn Dell U2410 scherm.

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 23 juli 2015 16:35]

Ja probleem is dat ik het bij andere ook bijna niet zie. Al moet ik zeggen dat ik wel eens een s5 van een vriend van me in mijn handen heb gehad die een vette dode pixel had die hem zelf nog niet eens was opgevallen na een half jaar.

Dus denk ook dat ik er mede door mijn ervaring extra goed op let. op de moto360 zie je ze normaal gesproken ook niet bij gewoon gebruik. alleen in het donker bij een bepaalde achtergrond

Op mijn sony z3 zitten er 4 in een cluster tegen elkaar aan. dat is net een groot vuiltje op het scherm. dat is wel erg irritant.

Mijn galaxy tab s10.5 heeft er trouwens geen.

[Reactie gewijzigd door sygys op 23 juli 2015 16:37]

ik heb tot nu toe misschien een keer een dode pixel gehad met alle mobiels / laptops computers etc. denk dat je een beetje pech hebt gehad tot nu toe
Zie onderstaande link voor informatie hierover :)
reviews: LG's 55"-curved oled: het beste beeld ooit

Samengevat:
"LG heeft een andere oplossing gevonden voor het verschil in levensduur van de verschillende kleuren oleds. Het gebruikt geen verschillende subpixelkleuren, maar alleen witte oleds. Om toch kleur weer te geven heeft LG kleurfilters voor de witte oleds geplaatst. Bovendien heeft de fabrikant een slim trucje toegepast. De pixels zijn niet onderverdeeld in drie subpixels, zoals gebruikelijk, maar er is een vierde, witte pixel zonder kleurfilter toegevoegd. Op deze wijze hoeft er voor het weergeven van wit maar één subpixel te branden in plaats van drie. Zo is minder energie nodig en worden de overige subpixels gespaard, een slimme oplossing dus."

[Reactie gewijzigd door Awesomehobo op 23 juli 2015 12:13]

Vraag me wel af wat voor gevolgen dit heeft voor de helderheid van de schermen, als er bij wit beeld maar 1 op elke 4 pixels brandt.
Lijkt me net zo veel als 3 leds met een kleur filter er voor, immers wordt elke keer maar ~33% van het licht laten zien, en 33% x 3 leds = 100% van 1 led ;)
Denk vrij weinig aangezien al het uitgestraalde licht op deze manier zichtbaar is en niet alleen de kleur welke het filter doorlaat.
Dat maakt niet uit. Elke pixel bestaat uit subpixels. Dus elke pixel heeft 4 ledjes.
1 wit ledje kan evenveel licht geven als 3 kleuren ledjes. Lg kan zelfs de drie kleuren ledjes en de witte aanzetten voor mega veel wit licht.
Dat zou kunnen maar vergeet niet er dan 4 ledjes voluit branden om vervolgens 50% daarvan weer kwijt te raken aan de filters over de kleuren! Lijkt mij nogal zonde, maar inderdaad wel mogelijk, en voor TV's misschien niet eens een issue.
Kleine toevoeging: LG heeft hiervoor gebruik gemaakt van een patent dat origineel van Kodak was en waar ze samen nu het alleenrecht over hebben. Samsung kan dus niet zomaar die techniek adopteren.

Overigens is de productie voor LG ook geen makkie. Ze produceren hooguit 600.000 OLED-televisies (gezien het gegeven dat LG de dominante kracht is als het om OLED-panelen gaat, zegt dat wel iets over hoe beperkt de grootte van die markt momenteel is), en de commerciële afzet zal gezien de prijs van die televisies ook niet super hoog liggen. Kortom, het is niet verwonderlijk dat andere paneelfabrikanten als Chimei, Japan Display en Samsung niet staan te springen om vol op die markt te springen, ondanks dat OLED op de langere termijn waarschijnlijk wel de nieuwe standaard zal zijn.
Samsung maakt OLED schermen waarbij pixels bestaan uit rode, groene en blauwe OLEDs. Probleem daarbij is dat blauwe OLEDs sneller degraderen dan rode en groene OLEDs.

LG maakt OLED schermen met witte OLEDs waarbij er rode, groene en blauwe kleuren filters vóór de witte OLEDs geplaatst zijn. Die kleurenfilters zijn vergelijkbaar met de kleurenfilters bij LCD-TVs. Voordeel is dat de witte OLEDs universeel hun helderheid (langzaam) verliezen. En het is een stuk goedkoper te maken dan de Samsung methode, wat vooral scheelt bij grote formaten zoals Televisies.

LG heeft een patent op deze methode dus Samsung mag die methode niet gebruiken.
Die kleurenfilters zijn vergelijkbaar met de kleurenfilters bij LCD-TVs.
Nou ja ook niet helemaal, want bij LG's OLED heb je natuurlijk dat de backlight van 1 pixel uit kan, waar bij LCD nog een actief filter het licht tegen moet houden...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2015 14:48]

Backlight heeft niet zoveel met het kleurenfilter te maken. Het principe is hetzelfde, er is een lichtbron met min of meer witlicht, en een filter zorgt ervoor dat slechts een bepaalde kleur doorgelaten wordt. Dat is dus precies hetzelfde als bij LCD.
Backlight heeft niet zoveel met het kleurenfilter te maken. Het principe is hetzelfde, er is een lichtbron met min of meer witlicht, en een filter zorgt ervoor dat slechts een bepaalde kleur doorgelaten wordt. Dat is dus precies hetzelfde als bij LCD.
Dat is dus niet zo, bij LCD schakelt het filter om kleuren door te laten, bij OLED (van LG) schakelt het ledje. Dat is nogal een verschil, bij LCD resulteert dat in grijs (gezien zn filter niet al het licht kan tegen houden), en bij OLED in zwart (gezien er geen licht word uitgezonden).
Dat is dus wél zo. De laag die voor LCD voor lichtdoorlating zorgt zijn de LCD-crystallen zelf. Die doen niets met kleur, die laten alleen maar licht door. Daarvoor (of daarachter) zit een kleurenfilter, net als bij OLED

LCD: backlicht (lichtbron) -> LCD crystal (zorgt voor variabele helderheid) -> kleurenfilter (zorgt voor kleur)
OLED bij LG: witte LED (lichtbron én variabele helderheid) -> kleurenfilter (kleur)
OLED bij Samsung: gekleurde LED (lichtbron in een specifieke kleur én variabele helderheid)

En zie daar, zowel een LCD scherm als een OLED scherm van LG hebben een passief kleurenfilter.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 juli 2015 16:44]

Kleurenfilter en helderheidsregeling van subpixels hebben zijn twee afzonderlijke zaken. De kleurenfilters zijn gewoon passieve dingen: laagjes met wat pigmenten die bepaalde kleuren licht absorberen, waarbij niks wordt geschakeld en dat is bij LG's OLED tech dus precies hetzelfde als bij LCDs.

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 23 juli 2015 16:36]

Zoals ik het begrijp hebben de oled schermen van LG per pixel 4subpixels die allemaal wit zijn. Voor 3 van de 4 witte subpixels zitten kleurenfilters die van wit blauw, rood of groen maken.
Bij Samsung zorgen ze dat de 3 sub-pixel LED's ieder van de 3 kleuren de juiste sterkte uitstralen om een bepaalde kleur pixel te genereren.
Bij LG is het zo dat ze 4 OLED's gebruiken, maar witte (O)LED's gebruiken. Wit bevat alle kleuren, een filter filter't de kleuren die je niet wil zien weg waardoor je de kleur die je wilt zien overblijft.
Volgens de quote van Awesomehobo hierboven gaat het wel om 4 subpixels met elk een eigen led!
Op deze wijze hoeft er voor het weergeven van wit maar één subpixel te branden in plaats van drie.
Awesomehobo in 'nieuws: LG bouwt fabriek voor vouwbare oleds'
Je verhaal klopt niet, de filters kunnen niet wisselen per subpixel, de filters zijn statisch.

Je hebt gewoon drie witte ledjes als subpixel en elke led heeft zijn eigen vaste filter in R,G of B.
LG werkt daaromheen door tv's uit te rusten met louter witte oleds, waarbij het kleurenfilters gebruikt voor de subpixels.

Gebruikt LG OLED dan als een soort backlight die per pixel aangestuurd kan worden? Dit lijkt me toch ergens een kwaliteitsverlies te moeten veroorzaken.

Edit: Ik bedoelde hiermee kwaliteitsverlies t.o.v. de klassieke gekleurde (sub)pixels zoals Samsung die (denk ik) gebruikt.

[Reactie gewijzigd door TeunSegers op 23 juli 2015 12:39]

Het per pixel aansturen en regelen van de pixelhelderheid is juist het grote voordeel van oled-panelen :)
Waarom?

Ik zou zelfs willen stellen dat het beter is. RGB Oled heeft namelijk één groot nadeel en dat is dat de rood blauw en groen niet even lang mee gaat. Dit zorgt er voor dat naar verloop van tijd je hele tv van kleur gaat. Deze zorg heb je niet als je filters gebruik om de kleuren te maken.
Sterker nog: iedere subpixel heeft dus eigenlijk zijn eigen backlight met local diming.

Het filter is dus nit te vergelijken met LCD omdat deze statisch is en dus alleen de kleur bepaald en niet de intensiteit.
En dit is dus juist het allergrootste voordeel van OLED
Gebruikt LG OLED dan als een soort backlight die per pixel aangestuurd kan worden? Dit lijkt me toch ergens een kwaliteitsverlies te moeten veroorzaken.
Sterker nog, per subpixel!

Daar kan local dimming van LCD dus nooit tegen op, want dan zouden ze ook achter elke pixel een ledje/lampje moeten plakken :P
Tof om te zien dat LG haar OLED ontwikkeling voortzet. Ik vraag me af wanneer we OLED mogen verwachten van de andere producenten.
Dat zal gaan gebeuren wanneer LG de productie van OLED-panelen zodanig heeft opgeschaald dat ze meer schermen kunnen produceren dan ze voor eigen TV-productie nodig hebben. Dan kunnen ze die panelen verkopen aan andere TV producenten die dan TV's met LG panelen op de markt gaan brengen.
OK, maar dan kan je even goed LG TV's kopen. Ik vroeg me vooral af of en indien het gebeurt, wanneer andere producenten zouden beginnen met het produceren van OLED panelen.
De meeste TV-fabrikanten kopen panelen in van een paar hele grote TV-paneel makers, en bouwen daar hun TV omheen met bediening, software, etc.

LG heeft het patent op de door hen gebruikte methode van witte OLEDs met kleurenfilters, en dat blijkt wel de meest efficiënte methode voor OLED TV-panelen te zijn. Daarom zullen andere fabrikanten niet snel met een eigen OLED TV op de markt komen, tenzij ze panelen inkopen van LG. Dat zal op termijn wel gaan gebeuren, zeker wanneer OLED panelen goedkoper te produceren worden dan LCD-panelen.
Samsung verkoopt ze al net zo lang hoor, overigens een andere techniek (geen kleurfilter)...

Bij de MM sta ik altijd te kwijlen bij die displays van LG en Samsung met OLED :D
Wat is nu werkelijk het doel van een vouwbaar scherm? Ik neem aan dat je zo'n scherm alsnog niet 180 graden dubbel moet vouwen met een scherpe vouw. Een groot scherm opgevouwt in je broekzak gaat het hem niet worden dus. Een TV laat je meestal gewoon staan / hangen.

OLED juich ik toe, dat kan niet gauw genoeg de standaard worden. Schermen vouwen is in mijn optiek compleet doelloos.
Wat dacht je van een kokertje waar je het scherm uit trekt/rolt...

Think out of the box ;)
Kokertje? Ik zat al te denken aan het hele projectiescherm wat ik vanuit het plafond in de woonkamer kan laten zakken! Als ik die vervang voor een oprolbare OLED kan de beamer ook gelijk weg. Zal alleen nog even duren voordat zo'n formaat beschikbaar komt (en betaalbaar is...)
Zelfde principe alleen scaled up...
:D
De eindgebruiker moet het niet kunnen buigen, maar de fabrikant van de monitor kan dan een curved display maken.
In deze video https://www.youtube.com/watch?v=V24HqNalXMU (vanaf seconde 30) vouwt de gebruiker het apparaat daadwerkelijk zelf. Alleen betwijfel ik of zo'n scherm na een jaar aan gebruik dan nog steeds geen teken van materiaal-moeheid vertoont.

Het voorbeeld in deze video doet mij meer aan een tijdelijke opkomende rage denken. Mijn inziens hoeft er aan het huidige concept van telefoons (touchscreen + 1 of 2 knoppen) niks veranderd te worden.

Gebogen TV's worden al geproduceert zonder deze fabriek. Lijkt mij niet dat het beeld mooier wordt van een permanent vouwbaar scherm, of dat de productie dan goedkoper/makkelijker wordt van gebogen TV's...

[Reactie gewijzigd door Engineer op 23 juli 2015 13:34]

Schermen die je dubbel kan vouwen zonder zichtbare naad zijn al gedemonstreerd. Deze techniek kan wel eens de terugkeer van de clamshell inluiden. En we weten allemaal dat er genoeg personen zijn die eigenlijk alleen een maar clamshell telefoon zouden moeten hebben.
Of een tv die je van curved naar recht kan buigen en weer terug.
http://www.dailymail.co.u...ed-flat-touch-button.html
Kan iemand wellicht uitleggen wat er precies bedoeld wordt met een nieuwe fabriek? Betekend dit dat er ergens een volledig nieuwe hal gebouwd wordt, of wordt hier mee bedoeld dat een bepaalde fabriekstraat omgebouwd wordt om deze nieuwe productie aan te kunnen?
Hoogstwaarschijnlijk betreft het een complete nieuwe fabriek.
Die dingen zijn vrij snel gebouwd en niet zo absurd duur als je zou denken...
Stort wat beton, metalen framewerk, gipsplaatjes ertegenaan, paar laad & losdocks, platen dakje eroverheen en klaar is kees.. de machines die IN zo een fabriek gezet worden zijn volgens mij duurder dan de hal zelf. :+

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 23 juli 2015 13:14]

LG's OLED zal imho een grote verschuiving in tv-land betekenen. Immers, LG heeft het SMART-gedeelte al goed voor elkaar, en komt nu ook nog met een uitstekende beeldkwaliteit. Daar scoorden ze nooit hoog op.

Wat ik me wel afvraag: kan OLED op tegen plasma, of blijft plasma koning?
Dus over een paar jaar klap ik mijn 40 inch televisie in en neem ik deze mee op vakantie? :)
De blauwe oleds bij Samsung zijn twee keer zo groot, dit om de levensduur van de blauwe oled te verlengen.
http://www.oled-info.com/samsungs-kn55s9c-sub-pixel-design
Het artikel lijkt trouwens te suggereren dat LG ook grotere maten vouwbare OLED TVs in de fabriek gaat maken. Ik denk niet dat dit het geval is. Zoals ik dat begrepen heb zal de fabriek ''vouwbare '' schermen maken voor ''phones'' en ''wearables''.

Ik denk trouwens dat ''buigbaar'' de lading beter dekt. Bij ''vouwbaar'' denk je aan een stuk papier wat je op kunt vouwen. De OLEDs kunnen gebuigd en gerolt worden.

Een buigbare OLED TV van mei 2015 (in dit filmpje wordt ie maar een beetje gebuigd. Zeker bang dat er iets misgaat :+ ). Dit is een prototype. Massaproductie is nog ver weg.
https://www.youtube.com/watch?v=0h1MgIWLG1U
De opklapbare TV. Waarom ook niet. Handig voor kampeerders.