Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties

Er zijn afbeeldingen verschenen van wat de volgende versie zou worden van de Motorola Moto X. Die plaatjes tonen een flitser aan de voorkant en een vingerafdrukscanner die in de speaker verborgen lijkt te zitten. Er is ook veel informatie over de komende nieuwe Moto G.

De afbeeldingen van de Moto X, die verschenen op de Facebook-pagina van de site Peru Android, tonen een ontwerp dat veel overeenkomsten vertoont met die van de huidige Moto X. Het scherm zou een diagonaal hebben van 5,5", terwijl er een vingerafdrukscanner op de onderste speaker aan de voorkant zou zitten. De frontcamera zou bovendien beschikken over een led-flitser, een functie die slechts op sommige telefoons zit.

Naast de informatie en afbeeldingen over de Moto X heeft de site ook meer informatie gepubliceerd over de nieuwe Moto G. De opties in Moto Maker voor het toestel staan in die afbeelding. Moto Maker is de webdienst waarmee gebruikers hun eigen toestel kunnen samenstellen aan de hand van opties voor kleuren en configuraties. De huidige Moto G staat niet in Moto Maker. In de opties staat onder meer een variant met 16GB aan opslag en een werkgeheugen ter grootte van 2GB.

De Moto G 2015 heeft volgens eerdere geruchten een 5"-scherm met een resolutie van 1280x720 pixels, net als de huidige versie. De processor zou een Snapdragon 410 van Qualcomm zijn, een update ten opzichte van de Snapdragon 400 uit de twee voorgaande Moto G's. De Moto E 2015 heeft ook een Snapdragon 410.

Motorola houdt volgende week dinsdag een eigen evenement, waarop het vermoedelijk de toestellen zal presenteren. Of het daarbij ook een opvolger gaat tonen van zijn Moto 360-smartwatch, is onbekend. Geruchten over een opvolger van de smartwatch gaan ook al maanden.

Vermoedelijke Moto G 2015Vermoedelijke Moto X 2015Vermoedelijke Moto X 2015Vermoedelijke Moto X 2015Vermoedelijke Moto X 2015Vermoedelijke Moto X 2015Vermoedelijke Moto G 2015Vermoedelijke Moto G 2015Vermoedelijke Moto G 2015

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (69)

Als die nieuwe moto G weer rond de §200 kost, is die prijstechnisch eigenlijk niet eens zo heel interessant. 2GB is wel een noodzakelijk goed, maar de sd410 is nog steeds geen hoogvlieger en presteerd redelijk vergelijkbaar met de sd400 of oudere sd4pro.
Dat gaat ie sowieso niet zijn imo.

De moto e's in mijn omgeving beginnen na verloop van tijd toch significant trager te worden. (nieuw zijn ze erg rap) Kan me niet voorstellen dat de 410 lekker draait op 720p aangezien de E maar 540p heeft.

Ik zie liever een moto G met 615 en een fractie hogere prijs.

Toelichting:
In eerste instantie was de Moto E GUI net zo vloeiend als die op mijn Nexus 5, nu met een vollere storage is ie merkbaar trager.
offtopic:
Toevallig begint de Nexus 5 de laatste 2 maanden ook problemen te krijgen om een volledig vloeiende User XP te bieden, veel happering en inputlag, geen idee waardoor helaas :(

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 23 juli 2015 10:39]

Android 5.0's ART gebruikt slechts 2 cores om apps te laden (dwz. ook dynamisch geactiveerde Activities & Services). Dat zou veel van de vertraging moeten verklaren. In 5.1 zal dat weer opgelost moeten zijn.
Android 5.0 op mijn MotoG (4G) 2nd gen. heeft vaak ook last van extreme traagheid. Net alsof 'ie aan het swappen is. Dat zou je niet kunnen verklaren door maar 2 van de 4 cores te gebruiken. Cache-files opruimen en een reboot verhelpt dat vaak wel weer.
Dit zou in Android 5.1 opgelost zijn. Gelukkig is dat niet heel lang wachten meer, want in o.a. China zijn ze 5.1 al aan het uitrollen voor dit toestel.
De voor de kijkers thuis, Motorola Android updates worden onder andere hier aangekondigd: https://plus.google.com/+DavidSchuster/posts

Overigens: "I incorrectly stated that we were rolling out the Android Lollipop 5.1 upgrade to Moto G (2nd Gen) in China. That was suppose to be Moto X (2nd Gen) in China"

Jaja, op Google+ dat 'niemand' gebruikt ;)

Overigens zou ART eerder 'maximaal 2 cores' gebruiken, vanwege afhankelijkheden in het app decodeer pad (locks). Dat is nogal wat minder dan de 4 die voorheen gebruikt werden op Moto G/X. Ook heeft ART meer verwerking naar het inladen gehaald t.o.v. Dalvik.

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 23 juli 2015 12:30]

dat was een foutje van hem zij hij op google+
Toevallig begint de Nexus 5 de laatste 2 maanden ook problemen te krijgen om een volledig vloeiende User XP te bieden, veel happering en inputlag, geen idee waardoor helaas :(
Misschien even een factory reset proberen?
Want al is android wat zwaarder de processor moet het prima aankunnen om een vloeiende ervaring te geven. Android 5.1 heeft ook performance updates voor het geheugen gebruik gekregen, dus zeker icm 2GB zou die soepel moeten kunnen draaien.

Het verschil tussen Nexus en deze motorola's wordt steeds kleiner. De schil van android is redelijk clean, en ook lijkt Motorola prima updates te geven.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 23 juli 2015 10:56]

Elk Android toestel dat ik ooit in mijn bezit heb gehad vond het lekker om eens in de zoveel tijd een Factory reset te krijgen. Ik heb mezelf aangeleerd dit eens in het half jaar te doen. Met de automatische backup van apps en foto's online is het echt een fluitje van een cent, kost me nog geen half uur en mijn toestellen zijn echt weer als herboren.
wat raar zeg sd400 van de moto g vertraagde niet en die heeft ook 720 maar een moto E gaat wel vertragen?
Moto E heeft 540p geen 720p
De Nexus-lijn heeft nogal een lang trackrecord als het aankomt op slecht geheugen. Zou dat ook het geval zijn bij de 5?
Zegt niets over toestel, meer over OS en user-data
daarom rooten en meer als de helft van de google play services uitzetten!
Als die nieuwe moto G weer rond de §200 kost, is die prijstechnisch eigenlijk niet eens zo heel interessant.
Welke voor die prijs in NL verkrijgbare toestellen met redelijk stock Android, vergelijkbare specs en updates voor jaren zijn er dan?

De Moto G is door de jaren heen wel wat duurder geworden maar echt veel concurrentie is er volgens mij niet.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 23 juli 2015 11:29]

Androids met lange update garanties zijn behalve de g en e niet te vinden onder de §200,-.

Maar wie zich niet laat beperken door de eis van stock android, en wel gaat voor een vloeiende gebruikservaring en jarenlange updates van functionaliteit en veiligheid heeft een ruime keuze uit vooral WP modellen, ook in Nederland.
WP is niet voor iedereen een optie..
WP is niet voor iedereen een optie..
Dat denk ik ook, maar kan natuurlijk net zo goed gelden voor een Android telefoon of ander platform.

Het blijft gewoon jammer dat lenovo nu perce een winstgevend bedrijf van Motorola wilt maken binnen vijf kwartalen. Onder de vlag van Google waren de 1e gen moto-G's namelijk lange tijd te koop voor ongeveer §150, en dat was een zeer aantrekkelijke prijs voor de consument toen. Dat prijsvoordeel is er anno 2015 wel af..

edit: toevoeging citaat Olaf

[Reactie gewijzigd door nul07 op 23 juli 2015 12:21]

Het blijft gewoon jammer dat lenovo nu perce een winstgevend bedrijf van Motorola wilt maken
Niet echt onlogisch toch?
Zou de prijs niet ook iets met de wisselkoers ($ / euro) te maken hebben?
Dat denk ik ook, maar kan natuurlijk net zo goed gelden voor een Android telefoon of ander platform.
Yep, maar om dan gelijk te zeggen dat de Moto G prijstechnisch niet interessant is gaat iets te ver.
Iedereen had alle telefoons natuurlijk liefst veel goedkoper gezien maar blijkbaar is dat niet haalbaar en sustainable.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 23 juli 2015 12:35]

Klopt, maar met het genoemde prijspunt moet je compromissen sluiten. Meer dan met High-End toestellen
Geen optie is geen optie ;)
Zowel mijn moeder als mijn broertje hebben nog steeds een Moto G eerste generatie. Ze zijn weliswaar niet zo veeleisende gebruikers, maar de enige problemen die ze wel eens hebben is met de opslagruimte, die niet erg ruim is.
Wat betreft de snelheid valt er prima mee te werken. Ik zou niet weten hoe die snelheid dan zit op de volgende generaties, maar aangezien dat wel updates zijn van die eerste generatie chip, lijkt mij die snelheid toch vergelijkbaar en voldoende voor die niet veeleisende doelgroep?
Nee ik kan je verzekeren dat SD410 niet eens in de buurt komt van S4 Pro, heb hier nog een Nexus 4 liggen voor een vergelijking.
Snapdragon 400 in een S3 zorgt anders gewoon voor een soepele ervaring. Het is een prima budget - midrange processor. De 410 is nog wat krachtiger maar ook potentieel een stuk zuiniger. Meer dan 1GB geheugen is inderdaad wel prettig.
Lijkt me sterk. Moto E is ~150. Moto G heeft zelfde processor en heeft beter scherm, ik denk dat Moto G rond 250/300 binnenkomt.
je weet dat de moto g traditioneel op 200 wordt gezet bij de launche, dat zal dit jaar echt niet anders zijn...

op zijn meest zultje er 225 voor neer moeten leggen, het grootste voordeel van deze zou dan de upgrade naar 16gb storage en de 2gb ram zijn, en het feit dat 4g nu mainstream was, terweil dat vorrige 2 versies nog apparte toestellen betrof.

maar het in de moto maker komt, hoop ik vooral op de mogelijkheid zelfs 32 of zelfs 64gb te kunnen toevoegen, samen met 2gb ram moet zo'n ding perfect in staat zijn om alle basis taken binnen android vloeiend af te werken.
De Snapdragon 615 kunnen ze niet voor 200 euro neerzetten en ik denk niet dat ze overstappen op Mediatek. Wel zouden ze kunnen kiezen voor de octa core Cortex A53 Snapdragon 415 of 425. 1,5GB of 2GB werkgeheugen is inderdaad gewenst.
Dan is ie qua hardware veel te duur, een qua hardware vergelijkbare Lumia 640 kost rond de 170.
De Moto X blijft maar groeien:

Moto X 2013: 4.7", 129x65mm

Moto X 2014: 5.2", 140.8x72.4mm

Moto X 2015: 5.5", .....

Met een joekel van een Moto X bereik je toch een ander publiek dan het volk dat de originele kocht? 129mm bij 65mm is voor mij het ideale formaat. Groter wil ik niet meer. Maar dan kan je alleen kiezen uit de Sony Z3 Compact of zijn voorgangers (of de oude Moto X).

Ik ben juist groot fan van Motorola's design, ligt lekker in de hand, alles goed geplaatst en het ziet er mooi uit.

Software was ook heel goed maar sinds hun Lollipop update (X 2013) alleen maar irritaties doordat ze gewoon zaken eruit gesloopt hebben. Het is verre van een verbetering voor mij.
Software was ook heel goed maar sinds hun Lollipop update (X 2013) alleen maar irritaties doordat ze gewoon zaken eruit gesloopt hebben. Het is verre van een verbetering voor mij.
Wat hebben ze uit de software gehaald dan?

Ik dacht juist dat functionaliteit zoals dat de sensors kunnen werken op een kleine core, terwijl de hoofdcore op stand by staat zijn toegevoegd aan Android zelf.
Volume kan niet meer op mute. Dit kan bij andere Lollipop telefoons vaak nog wel. Bij Motorola kan je alleen de Lollipop instellingen "None" en "Priority" gebruiken. Dat schakelt ook alle scherm notificaties uit.

Daardoor heb je niks meer aan het scherm. Ik had mijn telefoon heel vaak op stil en gluur dan af en toe naar het scherm. Dat kan dus niet meer.
inmiddels zijn er betaalde apps verschenen in de Play Store die op dit gemis inspelen.. treurig dat het zo moet.

Zo zijn er nog een paar kleine dingen die toch vervelend zijn omdat het eerst heel prettig werkte.
Sowieso is het gek dat Moto app en Lollipop Priorities hetzelfde doen en deels overlappen. Was mooier geweest als Motorola een keuze had gemaakt.

Daar naast werkt de wekker vaak niet meer. "Alarm Clock has stopped working" krijg ik de helft van de week :(. EssentiŽle functie als je werkt.

Daarnaast merk ik dat de telefoon, nu het poosje op Lollipop draait, steeds trager wordt (goed te testen door Maps te starten), zonder dat ik nieuwe apps toevoeg. Ik heb auto update in de Play Store uit dus ik weet precies wanneer ik wat update (scheelt hoop accu en data door 1x in de 2 weken alles in 1x te updaten terwijl je gaat slapen).

Daar naast mist een toggle in het notificatiescherm tov 4.4.4. Maar daar ben ik inmiddels wel aan gewend.

En dan de witte pop-ups, als je die wegswiped krijg je geen overzicht van alle notificaties in het notificatiescherm. Maar dat is een algemene Lollipop misser, ligt niet aan Motorola.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 23 juli 2015 11:32]

Dat merkbaar trager worden (en crashes van diverse apps) kun je vaak ook verhelpen door een cache-cleaner te draaien.
Bijvoorbeeld Easy Cache Cleaner, of Clean Master (zit ook 1-button boost bij).
Het is triest dat het nodig blijkt te zijn, maar het scheelt wel in de performance.
Denk je echt dat dat helpt? Triest inderdaad... maar wat gaat er dan precies mis met de cache? Gaat het om de cache-partitie van Android, of om de cache van bepaalde applicaties?
Volgens mij het zoeken in veel files.
tja dit heeft motorola niet gedaan...
Dit is google (wat ze trouwens weer recht gaan zetten)

en het is nu eenmaal zo dat motorola dicht bij de pure android blijft (waar iedereen ze zo om roemt) dan heb je dus dit effect..

Maar kun jij de prio mode niet zo instellen dat je wel redelijk hetzelfde krijgt dan wat je had?
Wat ik vaag vind is dat de ene bron 5.2" zegt, de andere 5,5 en weer de ander 5,7" . Ik denk dat we gewoon moeten afwachten wat het wordt. Kijkend naar het plaatje zal het vast geen 5,2" zijn helaas.
Kijk naar de datum, de meest recente bronnen geven 5.5 aan. Daarvoor werd idd 5.2 gespeculeerd. Maar de 2e generatie was al een volle cm langer en halve breder. Dat merk je echt. Op de fiets ff checken of het gaan regenen/wie je appt of waar je heen moet is dan echt niet meer mogelijk. Heb je 2 handen nodig.
Ik ben het helemaal met je eens, behalve dat 5.1 een stap terug zou zijn: ik ben een zeer tevreden lollipop gebruiker op mijn Moto X 2013.

[Reactie gewijzigd door outlandos op 23 juli 2015 11:06]

helemaal met je eens, bij mij was het ook eeen dikke zucht toen ik 5.5" zag

ik heb de G4 getest en in mijn handen gehad, vreselijk gewoon te groot, mijn huidige S4 is precies goed. Waarom maken ze ze allemaal zo groot.... Wil de markt dat dan echt?
Ik ken zoveel mensen (waaronder ikzelf) die ook alle nieuwe telefoons veeelste groot vinden. Maar toch komen er geen nieuwe "kleine" modellen.

Zelf ook maar een Z3C gekocht omdat ik het anders niet wist.. het zijn allemaal bak beesten geworden..

Vroeg‚h waren die koelkasten toch ook helemaal niet hip ;)?
Voor enkel-hands gebruikt ligt de grens ongeveer op 4,2"-4,7". Daarna moet je af en toe toch echt twee handen gebruiken (is lastiger, langzamer). Nederlands zijn gemiddeld vrij groot, maar die recent versies zijn toch wel onhandig gedimensioneerd ja.
Ik heb een knop zo ingesteld dat de hele interface 5cm naar beneden komt als ik hem lang indruk (en nogmaals lang indrukken brengt hem weer omhoog). Ik gebruik hiervoor OneHand Mode, werkt goed, redelijk snel, althans op mijn LG G2.
Aan de opening van de camera te zien zal het wel een snelle lens hebben, hopelijk sneller dan f2. Vergeleken met de moto x 2014 is hij aanzienlijk groter, iets wat ook volgens de geruchten zo zou zijn. Mooi eindelijk een moto X met een goede camera (waarschijnlijk ook IS), de motoX 2014 is niet slecht maar in weinig licht is het bagger. Voor de rest is de moto X 2014 een uitstekend toestel zal met de 2015 versie niet anders zijn.

Ter onderbouwing: De headjack boven de camera is een goed referentie punt aangezien het toestel zelf aanzienlijk groter gaat worden. De lens op de nieuwe moto X lijkt tenminste 2x groter te zijn. Ik gok dat het een 1.8 of 1.9 is.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 23 juli 2015 13:08]

f2 zegt toch niets over de snelheid, eerder de lichtopbrengst.
offtopic:
F waarde wordt vaak aangegeven als 'lens snelheid'. Een snelle lens is voor mij alles onder f1.8. Voor een mobiel vind ik f2 al redelijk snel, meestal is het f2.4 of 2.2 (iphone's & gros van andere highend telefoons / afgezien van g4 en S6 met f1.8 en f1.9) Een snelle lens kan ook meer licht binnenlaten ja.
Hier meer lezen.
Ah thanks weer wat geleerd, ben een hobby fotograaf met een spiegelreflex en was op de hoogte van de diafragma. Hoe kleiner het getal hoe groter het "gat" en meer licht.
Dacht altijd dat een snelle lens vooral motorisch snel was, maar indirect zal de licht opbrengst met de snelheid van de focus te maken hebben.
De Moto X 2014 gebruik ik nu 8 maanden met volle tevredenheid. Super fijne telefoon. Lekker snel. Bijna stock Android met wat handige functionele toevoegingen. Welke nu ook nog draait op de laatste versie van Android, 5.1.

Enige nadeel is dat ik hem net iets te groot vind. Mijn duim rechter duim kan net niet makkelijk bij de linker bovenhoek als ik hem met een hand bedien. Lukt wel, maar niet vloeiend. Daarom is het ook erg jammer dat hij weer een maatje lijkt te groeien, dan lukt dat helemaal niet meer...
Dat is precies de reden waarom ik nog steeds mijn Moto X uit 2013 heb. Overigens pas vorig jaar gekocht op Amazon.de voor 280.

De telefoon heeft relatief lage specs, maar is in de praktijk nog o zo snel. En batterij is ook top.

Gaat imo toch niets boven 4,7" (5 zou nog net aan gaan).

[Reactie gewijzigd door outlandos op 23 juli 2015 11:39]

Ja, de Moto X 2014 is vooral op papier beter. Jammer dat Motorola mee is gaan doen met de specs wars, de Moto X 2013 was echt veel beter dan de specs deden vermoeden, en het Google Now verhaal vanuit sleep werkte gewoon echt goed. De 2014 was echt op diverse vlakken een stap terug in de praktijk. Nu hopen dat ze dat ook zelf hebben ingezien en de nieuwe X weer terug naar de gebalanceerde aanpak van de X 2013 wordt. Gewoon een goede telefoon die presteert boven wat je van de specs zou verwachten en die geen betere specs heeft die uiteindelijk eigenlijk vooral in de slechtere battery life tot uiting komen, zoals dat in de X 2013 -> X 2014 het geval was.
Front facing speakers op de moto x: geweldig. Zou iedere telefoon moeten hebben. Nu hopen op een amoled scherm, en een grote batterij, en dan wordt dit een hele goede phone. Ben benieuwd naar de processor, een 808 of 810 v2, en hoe de vingerafdrukscanner werkt.

Ben sinds mijn nexus 6 wel fan geworden van motorola, mijn vriendin en moeder hebben de moto e 2015. Was maar 129 euro en draait soepeler als telefoons die 3 keer die prijs hebben met een zware skin.
Moto X 2014 heeft ook al front facing speakers. Dit is dus voor het "X" model niet nieuw.
Ik dacht dat de oude x 1 front facing speaker had, onderaan, en dat de bovenste enkel voor bellen gebruikt werd. Kan het mis hebben hoor.
Mijn Moto X 2014 heeft enkel onder een front facing speaker.
Bovenste is inderdaad enkel voor bellen.
Ik heb mijn moeder zover gekregen om een Moto E voor me zusje te bestellen. Damn, echt mooi toestel. Alleen dik (13mm). Dat voel je.

Ik wil idd een Moto X, zit al helemaal hyped voor dinsdag. (en over de vingerafdrukscanner, ik denk dat je gewoon je vinger er oplegt :P)
Gsmarena kwam paar dagen geleden met heel andere specs zoals een sd610 en 1080p scherm wat het toestel wel weer interessant maakt naar mijn idee. De vraag is: wie heeft er gelijk? We weten het de 28e. Prijs zou overigens zelfs boven de 200 euro komen wat ik begreep..
zoals er op gsmarena staat zou sd610, 2Gb ram maar dan met 720p voor §200 ideaal zijn imo, ik koop er direct een ter vervanging van mijn moto g 1st gen
Hopelijk heeft deze keer de Moto X geen belachelijk kleine dwerg-batterij. Wat een ramp de accuduur van de vorige generaties.
volgens de mAh die ze bevatten was de accuduur nog aanvaardbaar hoor
Interessant midrange toestel en concurrentie voor enkele HTC Desire toestellen. En grappig dat ik qua achterkant design even terug moest denken aan een oud gediende nokia: http://nokiamobileblog.co...1/11/nokia-lumia-back.jpg, de 800 XD

[Reactie gewijzigd door jellejanssen198 op 23 juli 2015 10:38]

...5,5 inch, moet het allemaal zo groot? Ik bedoel langzaam aan wordt ik er gek van dat elke toestel perce een koelkast moet wezen, denken fabrikanten niet meer aan mensen die dat niet willen of is Sony met hun Compact serie de enige die dat wel doet?
Waarom telkens een generatie Snapdragon achterlopen? De 410 is nog een quad core, terwijl de 415 en de 425 octa cores zijn. En dat zal hoogstwaarschijnlijk een big.LITTLE cpu zijn, dus dat lijkt mij voldoende reden om deze SoC te kiezen.

Het lijkt me stuk dat de reden zou zijn dat hier niet voor gekozen is i.v.m. bugs (zoals in de 810). De vorige Moto G bevatte immers ook al een verouderd type (dus het begint een traditie te worden).