Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties

De volgende Nexus-smartphones krijgen wellicht een camera met 'slimme burstmodus', die op basis van de analyse van het beeld en de gezichten erin zelf bepaalt welke foto de beste is. Aanwijzingen voor de 'slimme burstmodus' zitten in een nieuwe versie van Googles camera-app.

De slimme burstmodus zit weliswaar in de camera-app, maar heeft ook een eigen icoon voor in de launcher, zo zegt Android Police op basis van een analyse van het apk-bestand. Momenteel bevat Googles camera-applicatie geen burst-modus, in tegenstelling tot veel andere camera-applicaties. Onder meer Samsung, HTC, LG en Sony hebben de burst-modus wel in hun camera-apps gezet.

De slimme burstmodus van Google Camera analyseert de beelden op onder meer belichting, histogrammen en meer, maar daarnaast herkent het gezichten en probeert daaraan te zien of iedereen de ogen open heeft, lacht en of elk gezicht goed verlicht is. Op basis daarvan laat het de beste plaatjes aan de gebruiker zien, die ze vervolgens alsnog kan verwijderen en een andere kan kiezen.

Android Police speculeert erop dat het nog even duurt voordat de functie echt in de app komt. Wellicht zal het een feature zijn voor de volgende Nexus-telefoons, die waarschijnlijk in het najaar zullen verschijnen. LG en Huawei zouden dit jaar beide een Nexus-smartphone gaan maken, met volgens geruchten schermen van 5,2" en 5,7".

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

Burst modes is fijn ik heb het ook regelmatig gebruikt op een nokia 930, en je kan altijd naderhand de beste foto kiezen.

Wel kost het ook meer opslagruimte , dus hoop ik dat de volgende Nexus uitkomt met SD kaart lezer.
Schat de kans daar op niet erg groot. De volgende Nexus zou ook net zo goed met 128GB uitgerust kunnen zijn. De 64GB in mijn Nexus 6 krijg ik ook niet bepaald makkelijk vol met foto's hoor :)
64GB lijkt mij ook meer dan genoeg voor een modern toestel. Daarnaast kun je opslagruimte altijd uitbreiden met de cloud.

Wel is het zo, dat ik hoop dat google bij de LGnexus weer gaat inzetten op een lage prijs. Bang4bucks met dikke hardware zoals bij de LG N4 & N5. Met dat doel voor ogen zijn een dure camera module en veel opslag weer kosten verhogende componenten.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 11 juni 2015 09:08]

Klopt inderdaad, ik vond het totaal niet erg om een wat mindere camera te hebben op mijn oude nexus 4 vergeleken met de competitie toen der tijd. Het is dat ik mijn N6 pas kort heb maar mocht het weer een lagere prijs zijn zou ik graag weer overstappen.

Ben zeer benieuwd of inderdaad Huawei ook een Nexus gaat maken en wat hier dan van terecht komt.
Helemaal mee eens! Ook zou ik graag zien dat ze eens gaan inzetten op een kleinere variant.
Naar mijn mening zijn de toestellen van tegenwoordig te bombastisch, waardoor ze vaak hinderen bij je bewegingen. Ik zou eens graag een high end toestel zien met een hoogte van max 10cm.

Hier is volgens mij veel vraag naar.

[Reactie gewijzigd door _Moe_ op 11 juni 2015 09:41]

Helemaal mee eens, vindt mijn Xperia SP eigenlijk al iets te groot als die in mijn broekzak zit. Tijdens zitten aan een bureau of thuis haal ik hem er altijd uit. In de auto of op de fiets steekt die gewoon soms echt in je als die net even verkeerd gedraaid zit. Iets kleiner zou ik echt kunnen waarderen. Maar als ik het zeg tegen vrienden en collega's dan zijn er slechts een handvol die hun telefoon ook te groot vinden. Bizar genoeg denken er genoeg dat het hoe groter hoe beter is - vreemd!
na mijn 4 inch sony xperia p heb ik nu een 5.5 inch chimaphone. eig mag die nog wel iets groter imo. 5.7 inch is voor mij de sweetspot denk ik. met een klein scherm kan ik niet normaal typen ivm grote vingers. blijf me verbazen dat mensen kleine telefoons willen.
Wat betreft de goedkope Nexus kan ik me best voorstellen dat het verdwijnen daarvan een onderdeel is van de onderhandelingen met Samsung van begin 2014. Samsung (en dan andere Android fabrikanten) zullen het zeker niet fijn vinden als Google zelf de markt gaat verstoren met goedkope high-end mobieltjes.

nieuws: Gerucht: Samsung vermindert bloatware op Galaxy's op verzoek van Google
nieuws: Google en Samsung sluiten langdurige patentdeal
Daarnaast zou Google geen concurrent op hardwaregebied meer zijn; het bedrijf stopt volgens Murtazin in 2015 met het uitbrengen van Nexus-telefoons, die onder de vlag van Google worden verkocht.
Nu heeft Murtazin natuurlijk geen gelijk gekregen dat Google ging stoppen met de Nexus, maar wellicht was de basis van het gerucht een deal waarbij een marktconforme prijs voor Nexus-toestellen genoeg was om Samsung tevreden te stellen?
Het klopt toch dat de Nexus sinds die tijd in ieder geval een stuk duurder is geworden?
Nexus 5, geniaal toestel!
Kan dit dan niet ook op de andere nexus toestellen dankzij een update voor de camera?
Het zal zeer waarschijnlijk gewoon een update zijn voor de huidige Camera app, die misschien een release krijgt samen met de nieuwe Nexus devices.
De titel is hierin behoorlijk misleidend, aangezien het bijna een feit is dat de burst modus er aan komt, met een kleine gok dat die tegelijk zal komen met de nieuwe Nexus apparaten.

Het is natuurlijk altijd mogelijk dat dit een specifieke functie wordt voor een nieuw apparaat met een speciale camera, maar daar is nog geen enkele aanwijzing voor.

[Reactie gewijzigd door Kiwi op 11 juni 2015 10:03]

Wss niet zoals altijd.
Ik ga voor de LG in dat geval :-p
Ik heb een vaag vermoeden dat je je niet moet verwachten aan 2 nexus smartphones dit jaar, maar slechts 1tje.

Het andere device kan best wel eens een smartwatch zijn.

Waar is de huawei smartwatch gebleven? Alle listings op amazon zijn weg etc.
Ah fijn, een nog langzamere camera app. Hoe vaak ik me daar al aan geergerd heb! :(
Nadat Google mijn foto organisatie heeft vernachelt met hun laatste photo app, willen ze nu ook gaan bepalen wat de beste foto is. Ikzelf word een beetje kriebelig van dit nieuws, maar wellicht zijn mensen die niet zo goed zelf kunnen kiezen er blij mee. Zolang het maar uit kan worden gezet heb ik er geen problemen mee, geeft mij weer het idee dat ik zelf ook nog wat mag/kan doen.
Ik weet niet hoe Google het gaat implementeren maar Sony maakt een hele rits foto's waar je vervolgens zelf de beste uit kunt kiezen. En bedenk je de volgende dag dat je toch net de verkeerde uitgekozen hebt, dan selecteer je gewoon een andere.

Ik gebruik die functie erg vaak, vooral voor foto's waar de timing nogal kritiek is. Bij Sony worden namelijk iets van 15 foto's per seconde vast gelegd en op het moment dat je afdrukt, worden de 15 foto's van de voorgaande seconde en de 15 uit de daaropvolgende seconde opgeslagen.
Dit is echt iets voor mijn zus omdat zei echt 20 foto's moet maken voordat er eentje goed is.
Veel android toestellen hebben dit al veel langer. Google gaat dit nu pas voor de 1e keer implementeren.
Ik vraag me inderdaad af wat de nieuwswaarde van dit bericht is. Burst-mode foto's maken zit al in een boel verschillende toestellen en bestaat al langer.
Daarnaast is het herkennen en kiezen van het 'beste' gezicht in een rij van foto's ook al langer beschikbaar (in BB10 heet het Time Shift; Lumia Selfie of Smart Sequence op WP; verscheidene camera apps op Android).

Nieuws uit 2013?
http://www.androidbeat.co...g-new-camera-api-android/
Hoezo "snel genoeg zijn om deze features te ondersteunen"

Tot de 4S had Apple op hardwarevlak maar weinig in te brengen en ook nu is het snelste toestel op de markt een android (SGS6). Ook de iPhone 5 en 5s waren niet per definitie de snelste op de markt. Dus als het op de 5s kan, kan het ook op de meeste android telefoons. Wat me bij het volgende punt brengt. Dit is nieuw in stock android maar verschillende android fabrikanten hebben dit al een hele tijd...
In welk alternatief universum leef jij dat de SGS6 sneller is dan de iPhone 6 ? Alleen op multicore scoort het beter maar multicore performance is niet heel relevant voor 'real life' toepassingen.
Je hebt helemaal gelijk, een goede telefoon bestaat enkel een zo snel mogelijke single cpu core...

De GPU van de sgs6 is zo'n 20-30% sneller en veel belangrijker, het flash geheugen is bij random read acties veel sneller. Daarnaast heeft de sgs6 natuurlijk het voordeel van veel. meer. RAM. De iPhone6 heeft nog wel eens wat problemen met RAM management. Ik heb laatst voor een vriend uit proberen te zoeken waarom browser tabs zo vaak herladen als hij even switcht. Nou, gebrekkige hoeveelheid RAM. Zeker nu de garbage collection met ART heel anders werkt en er geen vrij geheugen hoeft te zijn om performance hoog te houden.

Overigens is de GPU van de S810 ook ruim sneller dat die van de A8. Dus het is niet alsof Samsung iets heel bizars heeft gedaan...

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 12 juni 2015 10:08]

Je hebt helemaal gelijk, een goede telefoon bestaat enkel een zo snel mogelijke single cpu core...
Liefst wel ja. Hoe minder cores hoe beter. De reden dat multi-core de laatste jaren zo populair is geworden is omdat we nu eenmaal niet genoeg performance uit single-core CPU's kunnen krijgen.

Het paralleliseren van taken is een van de moeilijkste dingen in de informatica en heel veel dingen zijn niet te paralleliseren. Die extra cores staan voornamelijk niks te doen.
De GPU van de sgs6 is zo'n 20-30% sneller en veel belangrijker
Maar dit wordt teniet gedaan door veel meer pixels op het scherm waardoor de real-world performance gewoon minder is dan de iPhone 6. Gevalletje goeie specs op papier maar in de echte wereld niet goed uitgebalanceerd.
Daarnaast heeft de sgs6 natuurlijk het voordeel van veel. meer. RAM.
Ook erg kort door de bocht. iPhone apps zijn over het algemeen gebouwd in ObjC of Swift, beide gebruiken ARC (automatic reference counting) waar Android gebruikt maakt van Java wat een Garbage Collector heeft.

Op het moment dat een stuk geheugen niet meer gebruikt wordt dan wordt dit in een GC taal niet direct vrijgegeven maar pas op het moment dat de GC runt. Het runnen van de GC kost echter redelijk wat tijd/performance dus dat wil je niet te vaak doen. Hoe vaker je dit doet hoe meer CPU tijd dit kost, en hoe minder vaak hoe meer RAM je gebruikt. Een garbage-collected taal gebruikt ongeveer 3 keer zo veel RAM als een niet-GC taal bij vergelijkbare prestaties.
Zeker nu de garbage collection met ART heel anders werkt en er geen vrij geheugen hoeft te zijn om performance hoog te houden.
Garbage collection is garbage collection. Zolang de GC niet runt 'lek' je geheugen, ongeacht hoe 'slim' je GC is. Dit is gewoon een fundamenteel probleem met GC'd talen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True