Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 19 reacties

Futuremark is begonnen met de ontwikkeling van een benchmark voor virtual reality-hardware. De benchmark gaat onder meer meten hoe een systeem presteert, wat de latency is van de beelden en hoe accuraat de beelden zijn.

Met accuraat bedoelt Futuremark vermoedelijk hoe precies het vr-systeem de bewegingen van de gebruiker kan volgen, hoewel het bedrijf dat niet expliciet zegt. VRMark komt later dit jaar voor het eerst beschikbaar.

VRMark zal verschillende soorten content op een vr-systeem kunnen meten, zoals games, video's, foto's en simulaties. Daarbij zal Futuremark aan fabrikanten van vr-brillen ook aanbieden om hun apparaten te testen in een laboratroiumomgeving om op die manier claims te checken.

Futuremark is de ontwikkelaar van benchmarks voor zowel desktopbesturingssystemen als mobiele OS'en. Het maakt onder meer 3DMark en browserbenchmark Peacekeeper.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (19)

Het was natuurlijk afwachten tot dat er een benchmark zou komen voor VR in de markt. Ik persoonlijk vind het zelfs vrij laat, gezien de ontwikkelingen die al jaren bezig zijn omtrent VR. Goede benchmark software is ook voor ontwikkelaars voor die platformen van belang.

En daarnaast is het altijd cool om te zien als je 90% hoger scoort dan rest in Futuremark Benchmarks. :D
Qua drivers en engine software staat VR nog in de kinderschoenen.
Unity heeft bijvoorbeeld pas sinds 3 dagen in hun release build native Oculus support (geen externe packages meer nodig) Unreal heeft sinds gisteren (versie 4.8) nu multiplatform support voor VR. Echter zijn beide engines zijn nog volop in ontwikkeling als het gaat om het optimaliseren van de renderers. Zo werd tot voor kort in Unity het complete beeld domweg 2x gerenderd wat natuurlijk veel slimmer kan. Inmiddels worden dingen als schaduw 1x gerenderd maar hierin kunnen nog veel meer stappen in worden gemaakt.

Het punt van een benchmark is uit eindelijk om je hardware te testen, de software is nu nog zo'n grote variabel factor als het gaat om performance dat ik het nut voor een benchmark nu nog niet echt zie.

[Reactie gewijzigd door Ame_thyst op 11 juni 2015 09:43]

true, en bedankt voor de informatie als eerste. Maar om te kunnen benchmarken moet je toch ook een engine hebben die dat kan? Hoe hebben ze dat dan vooheen gedaan?
Dankje, ja daar heb je helemaal gelijk in. Verschillende game engines gebruiken veel al dezelfde principes (Denken aan soorten anti-aliasing, render paths als deferred and forward) om beelden te genereren. Zo zal elke engine die gebruikt wordt voor games voor Windows DirectX API gebruiken.
Deze principes en API's zitten voor VR nog volop in de ontwikkel fase.
Bedankt voor de uitleg. Helaas kan je reacties op je eigen post niet modereren, anders zeker een +je voor jou :)
Er is dan ook nog geen consumer VR voor PC uitgekomen. Alleen Dev Kits. In november weten we meer. :)
Het punt van een benchmark is uit eindelijk om je hardware te testen, de software is nu nog zo'n grote variabel factor als het gaat om performance dat ik het nut voor een benchmark nu nog niet echt zie.
Nu kun je de software benchmarken, ook best interessant toch?
Dat lijkt me niet. Zover bekend gaat het hier echt om het testen van de hardware zelf, net zoals je doet met de andere applicaties van Futuremark. Je kunt daarin alleen zien wat voor potentie je hardware heeft, maar je meet daarmee niet hoe goed jouw hardware het gaat doen in de verschillende engines.

Oftwel, je zult niet zien hoe goed jouw Occulus Rift het gaat doen in Unity of Unreal Engine, gewoonweg omdat dt juist ligt aan die engines. Het enige wat je test is waar je hardware kan. Het ligt dan uiteindelijk aan de software (game engine) of jouw VR-bril tot zijn recht komt.
Jij denkt aan engines, ik denk aan drivers. Dit had ik inderdaad wel wat beter kunnen toelichten.

Ik heb absoluut geen idee hoe R&D er bij bijvoorbeeld Oculus uit ziet, maar ik kan me heel goed voorstellen dat ze dit soort software best willen hebben. Alhoewel, ze zullen daar zelf ook software voor hebben.
Ben benieuwd hoe ze de precisie van de bewegingen van de gebruiker gaan testen
Ik denk net zoals muis sensivity. Als je 90 graden je hoofddraait, draait je karakter ook 90 graden?

Eigenlijk moeten we hier standaarden voor hebben.
Misschien dat Futuremark hier mooie standaarden voor neer kan zetten, of in ieder geval een begin daar mee maken.
Als dit alleen wat software wordt is het gedoemd irrelevant te zijn.

Zowel de lenzen als de render-vervorming maken enorm verschil hoeveel effectieve megapixels je op je oog krijgt, dat stukken lager zijn dan de engine als base render gebruikt. Ik heb de Crescent Bay nog niet met eigen ogen gezien, maar de kwaliteit van de lenzen van DK1 en 2 is op zijn best dramatisch, en detail verlies vanwege de vervorming is ook niet mals. Bij de Zeiss is de optische kwaliteit (naar verluid) goed, maar de vervorming nog extremer. Bij veel Cardboard-derivaten zijn beide dramatisch.

Ook is bewegingsziekte niet alleen afhankelijk van de latency, maar ook van allerlei truckage die toegepast kan worden in het scherm zelf of misschien zelfs tussen het scherm en de ogen. Dit zijn dingen die door verschillende partijen nog onderzocht worden op de effecten, en aangezien daar nog een hoop over onduidelijk is, kun je dit ook niet echt benchmarken. Buiten dat je bijna aan kunt nemen dat een hoger hz scherm een beter ervaring biedt, mits de tracker en renderer dat beiden bij kunnen houden.
Je hebt toch pas een realiteit als je het niet van echt kan onderscheiden? Dus zo ongeveer 100% van alle bestaande Virtual "Reality" oplossingen zijn al van te voren afgekeurd.

Ik hoop dat ze dan ook wel met een benchmark voor de echte realiteit gaan komen, want ik wil niet dat iemand mij zonder mijn weten een virtuele in dwingt. (Bron: The Matrix)

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 11 juni 2015 08:49]

het heet dan ook niet voor niets Virtuele Realiteit.
Het adjectief ‘virtueel’ houdt een onafhankelijkheid van plaats en/of tijd in; men kan de eigenschappen van een zaak kennen zonder dat die fysiek aanwezig is. In de informatica is iets virtueel als het niet bestaat, maar als het via software lijkt alsof het wl bestaat: zo is er het bekende concept van virtuele realiteit.

Tenzij we gaan filosoferen over De Idee van Plato. Maar dat is volledig off-topic.
het heet dan ook niet voor niets Virtuele Realiteit.
Het adjectief ‘virtueel’ houdt een onafhankelijkheid van plaats en/of tijd in; men kan de eigenschappen van een zaak kennen zonder dat die fysiek aanwezig is. In de informatica is iets virtueel als het niet bestaat, maar als het via software lijkt alsof het wl bestaat: zo is er het bekende concept van virtuele realiteit.
Maar, VR geeft je nog niet het gevoel dat iets fysiek aanwezig zou moeten zijn. Maw. je kan het niet aanraken, ruiken, vastpakken zoals je dat wel in de realiteit kan.
Tenzij we gaan filosoferen over De Idee van Plato. Maar dat is volledig off-topic.
Het topic is een "benchmark" voor "virtual reality", dat het bericht over VR-systemen gaat is niet relevant.
Maar, VR geeft je nog niet het gevoel dat iets fysiek aanwezig zou moeten zijn. Maw. je kan het niet aanraken, ruiken, vastpakken zoals je dat wel in de realiteit kan.
het gaat dan ook om de eigenschappen van een zaak (her)kennen zonder dat die fysiek aanwezig is. Ik haal nu even iets van Sci-Fi aan, maar als je de Anime Sword Art Online hebt gezien, waarbij men een Nerve Gear gebruikt om de signalen tussen hersenen en lichaam onderscheppen en beheersen, KAN je virtueel dingen ruiken, proeven en aanraken, doordat je hersenen denken dat het gebeurd(op de juiste manier gestimuleerd)
Het topic is een "benchmark" voor "virtual reality", dat het bericht over VR-systemen gaat is niet relevant.
Sorry maar deze zin snap ik niet. Je hebt over een "benchmark" voor "virtuele realiteit" en dat het bericht over VR-systemen gaat, waarom zou dat dan niet relevant zijn?
Cool!
Nu kunnen we kijken welke videokaart het beste presteert in VR :P

[Reactie gewijzigd door othergamers op 11 juni 2015 08:38]

*verwijderd* het is nog vroeg

[Reactie gewijzigd door D0phoofd op 11 juni 2015 08:44]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True