Gerucht: Facebook komt met nieuws-app die lijkt op Twitter

Facebook zou werken aan een app waarmee media breaking news naar gebruikers kunnen pushen. De app zou enige gelijkenis hebben met Twitter, maar wel beperkter zijn: zo kunnen gebruikers zelf geen updates plaatsen, maar zich enkel abonneren.

Volgens Business Insider, dat claimt met een bron over de app te hebben gesproken en screenshots van de app te hebben gezien, werkt Facebook met een klein aantal bedrijven samen om de app te testen. Momenteel zou de Twitter-achtige app nog in de alphafase verkeren; het is niet duidelijk wanneer Facebook de app aan het grote publiek zou willen tonen.

De app geeft gebruikers volgens BI de mogelijkheid om 'stations' en 'substations' te volgen, wat staat voor publicaties en bepaalde onderwerpen. Publicaties kunnen vervolgens breaking news-alerts uitvaardigen, waarbij onduidelijk is of die ook echt als pushbericht op de telefoon van een gebruiker binnenkomen.

Een belangrijk verschil met Twitter is daarbij dat media enkel links naar hun eigen sites kunnen 'tweeten', en dus geen notificaties voor andere sites kunnen aanmaken.

Facebook nieuws app

Screenshot: Business Insider

Door Joost Schellevis

Redacteur

12-08-2015 • 07:58

37

Reacties (37)

37
37
31
1
0
0
Wijzig sortering
Facebook is zichzelf hard aan het ontwikkelen en breidt op steeds meer gebieden uit.

Het interessante gevolg is dat mijn Facebook feed nauwelijks meer bestaat uit berichten van vrienden, maar uit "Sponsored posts", het Facebook gedrag van vrienden ("Likes" en "Comments") en heel veel onzinnige filmpjes die automatisch afspelen die ik niet wil zien. "Vroeger" was het veel meer gericht op je feitelijke Facebook vrienden en had ik lol met stomzinnige Facebook posts die ik zelf schreef. Ik plaats nu zelf nooit meer wat en veel van m'n vrienden ook niet. Behalve die Facebook "vrienden" die de noodzaak voelen om al hun levensverhalen te fotograferen en te posten. Ik weet eigenlijk niet meer zo goed waarom ik toch dagelijks op Facebook kijk. Is het verveling? Het gemak, de gewoonte?

Het enige waar ik Facebook nu echt handig voor vind zijn:
  • Internationale vrienden/kennissen
  • Events, veel evenementen kiezen er steeds meer voor om alle essentiële informatie eerst op Facebook te plaatsen en pas daarna op hun eigen website.
Met deze laatste stap (edit: de "breaking news" feature) krijgt Facebook dan misschien weer wat relevantere content. Ik heb zelf liever een serieuzere post dan alleen maar die hersenloze filmpjes. Ik bedoel, als ik dan toch op Facebook zit.. ;)

[Reactie gewijzigd door itsyaboy op 23 juli 2024 05:42]

Ik snap je probleem met je feed niet, je kan perfect tot in detail bepalen wat je wel en wat je nie wil zien verschijnen in je feed. Kost wat tijd maar het resultaat is veel beter. Het lijkt erop dat je FB de schuld geeft van iets wat je zelf in de hand hebt.
Ik vind nie tdat je dat perfect kan bepalen. Je kan niet eens alle updates van iedereen in chronologische volgorde krijgen, of alles van iedereen uit zetten.

Maar goed, ik heb geen Facebook meer, en mis 't ook niet.
Natuurlijk kan je alles in chronologische volgorde krijgen, dat is vrij eenvoudig zelfs.
Ja maar Facebook bepaalt wat jij krijgt te zien. Je kan met geen mogelijkheid kiezen om alles van iedereen op chronologische volgorde te zien. Dat kon vroeger wel, maar nu al voor een lange tijd niet meer.
Je hebt helemaal gelijk dat je je Newsfeed nog enigszins kan aanpassen (ik weet niet of ik het er mee eens ben dat je verklaart "perfect tot in detail"), maar wat ik beschrijf is de trend die ontstaat als Facebook vrij spel krijgt. Uiteraard is dit ook op basis van mijn Facebook gedrag (en zelfs buiten Facebook) gebaseerd.

Ik denk wel dat veel mensen niet weten dat je de Facebook Newsfeed kan aanpassen, of er niet heel rigoureus in zijn (zoals ik). Ik zal je nu vertellen dat ik mij strikter ga opstellen met mijn Facebook Newsfeed. Een kleine toevoeging trouwens. Facebook liked ook Facebook Pages namens mij, terwijl ik mij hier meerdere keren(!) van "unlike" (Tennis on Facebook). Ik heb hier zelfs meerdere keren over geklaagd. Dat vind ik dan weer buitengewoon irritant. 100% beheersbaar is het in mijn ogen niet.

De vraag is denk ik wat mij betreft: Is het niet jammer dat de standaard Facebook versie steeds minder interessanter wordt en dat het steeds meer moeite kost om het leuk en gepersonaliseerd te houden?
SocialFixer of gelijkwaardige programmas zijn dan de uitkomst, dat werkt. Ik zie vrijwel geen van jouw problemen tenzij een idioot het repost.
Het web wordt steeds meer een kwestie van programmas zoals voornoemde en Adblock (elementhider) anders wordt je gestoord.

Deze "optie" is gelukkig opt-in, voorlopig.
We worden ook een jaartje ouder, facebook (laat staan Hyves) is niet nieuw meer... Ik zie het ook gebeuren. Ook omdat Facebook selectief is welke post van wie wel of niet op mijn tijdlijn wordt getoond. Vaak heb ik dat mijn vrouw een post van een gezamenlijke vriend wel ziet en ik niet.
Het gaat een beetje van communicatieplatform naar reclame.
Ja, dat zal wel een rol spelen. Voor informatie keek ik vroeger op Twitter, nu op Google Plus daar dat een betere user interface heeft en slimmere algorithms om de relevante zaken niet te missen.

Facebook heeft gewoon weinig relevantie meer.

[Reactie gewijzigd door Superstoned op 23 juli 2024 05:42]

Daar ben ik het volledig mee eens.

Wat ik op Facebook wil zien zijn inderdaad updates van vrienden. Als ze een nieuwe baan hebben, nieuwe woning, op vakantie zijn geweest, nieuwe levensgebeurtenis (kind, trouwen), een goed verhaal, etc. Dat je gewoon even weet wat mensen aan het doen zijn in de tijd dat je ze niet spreekt.

Tegenwoordig is het een grote chaos van filmpjes die gedeeld worden, reclames en andere troep.

Ontopic
Voor bedrijven, artiesten, nieuwspagina's kan deze dienst best handig zijn natuurlijk. Stel je bent een artiest en lanceert een nieuwe videoclip, dan is het feit dat je deze melding kan pushen erg prettig. De kans dat je (passieve) volgers je bericht lezen is dan vele malen groter.
Wat @Ursamajor zegt geldt hier ook: sommige berichten krijg ik niet eens te zien. Wat jammer kan zijn als het juist een bericht is wat ik interessant vindt.
Internationale vrienden zou je ook prima via andere platformen kunnen bereiken. Zo Is er nog altijd het sturen van een mailtje of bv via BBM, de meeste complete mobile messenger welke ook op meerdere platformen beschikbaar is. Windows/Ios/Android/Blackberry.

Van elk uur dat je op Facebook rondhangt, zijn 50 minuten verloren minuten. Facebook is inmiddels een goedkoop omgebouwd reclamefoldertje. Gewoon mee stoppen is de beste remedie!
Facebook 'leert' wat jij wel en niet wil zien, maar geef je nooit aan dat je bepaalde content vervelend vindt dan blijft het langskomen. Ik werd t op een gegeven moment ook helemaal zat dat er alleen maar onzinnige filmpjes in de newsfeed verschenen en besloot de boel even op te schonen.
Door bij iedere post die me niet beviel aan te geven dat ik minder van dit soort posts wilde zien (of helemaal geen meer van bepaalde pagina's) staat mijn feed weer vol met dingen die ik wel nuttig vindt: statusupdates, foto's en artikelen van bv de NOS en TorrentFreak.
Het blijft wel vervelend dat je überhaupt moet aangeven dat je al die troep niet wil hebben, maar een groot deel van de gebruikers vindt het kennelijk wel fijn om zo veel mogelijk vines en grappige plaatjes te zien, liken en delen. Het is dus wat je er zelf van maakt uiteindelijk.
Tja dat komt ook omdat je zelf steeds meer bedrijven volgt.

Heb zelf 2 accounts en op 1 volg ik veel bedrijven/instellingen/etc en heb ik likes aan allerlei dingen zoals films en games gegeven waardoor dat veel meer op een krant lijkt dan op vriendenboek.

Sterker nog, het meeste tech nieuws heb ik al binnen via FB voordat het op T.net staat.
De ander is voornamelijk echte mensen en daar zie ik dus vrijwel geen "reclame".

Overigens zit het ook bij die bedrijven/pages zelf verkeerd.
Zo heb ik "The Verge" er uit gegooid nadat zij het nodig vonden om meerdere uitgebreide posts te doen over 2 verwaande popidooltjes die een hissy-fit hadden over wie het meest verschrikkelijke personage van de 2 was oid.
Sorry maar als ik dat soort troep broodnodige ruimte in mijn hoofd in wil laten nemen dan volg ik TMZ of Perez Hilton wel.
Heeft te maken met de plicht die ze tegenover hun aandeelhouders hebben. Er moet meer omzet/winst gemaakt worden. Sinds de beursgang wordt het steeds meer een commerciele bende op Facebook.
Ik ben het met je eens, en alles wijst erop dat Facebook kunstmatig zijn cijfers aan het verbeteren is. Pak maar eens een kwartaalverslag erbij, en kijk wat ze rapporteren naar aandeelhouders. Dat gaat vooral over actieve users, views, e.d.

Leg dat naast een aantal recente ontwikkelingen:

- Auto playing videos. Hoppakee, tig miljard video views, ook al zijn ze ongevraagd.
- Nep notificaties. Pak de Facebook app op je smartphone erbij en er staat steevast dat rode cijfertje om aan te geven dat er iets gebeurd is. Je kijkt, en merkt dan dat er niets gebeurd is. Maar toch ben je weer even op FB geweest.
- News publishers lokken naar Facebook en ook dit nieuwe initiatief

...en de strategie wordt vrij duidelijk: die cijfers moeten omhoog, ten koste van alles en iedereen.
Automatisch afspelende filmpjes kan je al vanaf het begin uitzetten in de video settings.
Ik weet eigenlijk niet meer zo goed waarom ik toch dagelijks op Facebook kijk. Is het verveling? Het gemak, de gewoonte?
Heel toevallig gisteren uitgekomen: [NRCQ] Zo houdt Facebook jou verslaafd.
Anoniem: 535502 @drdelta12 augustus 2015 08:43
Vroeger greep je uit verveling, gemak of gewoonte even snel naar je sigaret, want dat pakje had je constant bij je.
Nu heb je altijd je smarthphone of tablet bij en grijp je naar facebook.
De ene verslaving vervangt de andere.
De sigarettenindustrie wordt al jaren beschuldigd dat ze bepaalde stoffen toevoegen om de gebruiker verslaafd te maken aan zijn/haar rookstok.
Net hetzelfde dat facebook nu doet door telkens weer nieuwe prikkels te geven met nieuwe "innovaties".

Misschien een kromme redenering, maar het komt wel ophetzelfde neer.

Roken geeft dan weer meer kans op kanker, maar facebook is ook niet zo gezond voor de nek en hals omdat je telkens naar je schermpje buigt. Zal facebook in de toekomst ook schadeclaims krijgen?
Roken geeft dan weer meer kans op kanker, maar facebook is ook niet zo gezond voor de nek en hals omdat je telkens naar je schermpje buigt. Zal facebook in de toekomst ook schadeclaims krijgen?
Belachelijke vergelijking. Kanker vergelijken met nek en hals klachten? Bovendien zorgt roken ervoor dat anderen rondom jou kanker krijgen ook al roken die niet. Dat is toch van een heel andere orde dan wat nekpijn.
Trouwens, ik wil de incidentie van de nek en halsklachten wel eens zien bij de smartphone gebruikers. Komt amper voor volgens mij.
Anoniem: 535502 @aval0ne12 augustus 2015 10:31
Tuurlijk was dit een te ver gezochte vergelijking.
Maar vraag eens rond bij kinesisten... die zullen je wel vertellen dat nekklachten steeds meer en meer voorkomen.

En hoeveel rijdende mensen die hun smarthphone checken op nieuwe FB-statussen, whatsappen en diens meer, hebben al ongelukken aan derden veroorzaakt? Dat worden er steeds meer.

Maar het ging over FB. FB probeert met alle mogelijke middelen om je zoveel mogelijk te binden aan 1 enkele internettoepassing en alles via FB te laten verlopen.

In Amerika verdienen FB/internet - afkickklinieken weldra evenveel als afkickklinieken voor bijvoorbeeld drugs of alcohol.
Het heeft niet de zelfde fysische desastreuze gevolgen, maar psychish wel een enorme invloed op je sociale gedrag. Denk je dat die schietpartijen in de US niets te maken met sociale isolatie op diezelfde sociale netwerken.
Ik ben een aantal maanden geleden streng geweest voor mijzelf en heb je slaapstand van mijn telefoon ingeschakeld, een uur voor slaaptijd tot een uur na de wekker. Ook heb ik geleerd mij niet de excuseren voor berichten die ik mis als ik ervoor kies mijn telefoon een poosje te negeren. Alle sociale media apps, dus ook Facebook, mogen geen notificaties sturen of weergeven hoeveel ongelezen notificaties er nog zijn.

Resultaat, ik slaap beter en als ik mij verveel ga ik schoonmaken of wandelen. Bijzonder dat het wat discipline vergt om je los te maken van die gewoontes maar ik kan het iedereen aanraden.
Zo doe ik het nu ongeveer ook, en heb ook Facebook verwijderd. Scheelt idd. Wel oppassen dat je niet met andere tijdverspillende dingen gaat vullen.
leuke vergelijking, maar ergens heeft het idd wel raakvlakken. heb ~1jr geleden mijn facebook account opgeheven. hoevaak (onbewust) ik toch nog op facebook linkje/bookmark geklikt heb, is 'ontelbaar'. inmiddels clean en afgekicked :+ maar herken mij wel in jouw reactie.

semi-offtopic; kijk maar eens op een basisschool / voortgezet onderwijs, heden dag heeft 50%(??) een bril. dat was vroeger echt wel lager percentage.
Facebook zou werken aan een app waarmee media breaking news naar gebruikers kunnen pushen. De app zou enige gelijkenis hebben met Twitter, maar wel beperkter zijn: zo kunnen gebruikers zelf geen updates plaatsen, maar zich enkel abonneren.
In mijn ogen is dit tegenstrijdige informatie. Pushen betekend in mijn ogen iets door duwen zonder toestemming (zoals die restauranthouders die mensen pushen om bij hun te eten. Ze dwingen je met iets waar je niet voor hebt gekozen.

Maar aan de andere kant staat er dat mensen geen berichten kunnen plaatsen maar alleen kunnen abonneren.

Dus je krijgt alleen die push berichten als je gaat abonneren???

Oftopic:
Breaking news: "Kim Kardashian blablabla..." :+
mag hopen dat dit soort info nooit in mijn overzicht komt, ben zo moe van de Kardashian news.
Net als deze News Anchor
http://edition.cnn.com/vi...-out-daily-hit-newday.cnn

[Reactie gewijzigd door mugenmarco op 23 juli 2024 05:42]

Waarschijnlijk kan je je abonneren op verschillende breaking news aanbieders, welke vervolgens nieuwsberichten pushen naar je.
Ik kan me niet indenken dat dit echt handig is want best veel mensen (vooral volwassenen, de meeste Facebook gebruikes) hebben al apps zoals nu.nl op hun telefoon staan en krijgen vaker de krant (als je daar nog aan doet :9). En de actiefste Facebook gebruikers zijn voornamelijk kinderen en die vinden nieuws vaker niet echt intressant. Het kan dat Facebook hier een groot succes mee gaat bereiken maar naar mijn mening volledig onnodig.
Ik ken er die zo verslaafd zijn aan Facebook dat ze enkel nog weten wie waar op vakantie is , jarig is enz. Het echte nieuws lezen ze niet meer.

Misschien voor dit soort Junkies de updates doorvoeren :)
Dat lijkt meer op het aloude RSS dan op Twitter.
Facebook mag stilaan eens nadenken welke richting ze uitwillen.
Het smoelenboek in de letterlijke vorm is er steeds meer aan het uitgaan.

Op de korte termijn zie ik het gebruikersaantal zeer stabiel blijven.
Maar op lange termijn denk ik dat ze zichzelf diep aan het ingraven zijn.
Ze willen gewoon van alles een graantje mee pikken en als het succesvol is dan gaan ze ermee verder. Opzich natuurlijk niet raar gedacht, er zal ook nog wel een muziekdienst aankomen ;)
Een belangrijk verschil met Twitter is daarbij dat media enkel links naar hun eigen sites kunnen 'tweeten'
Ik zou graag willen dat media iets meer info op hun site heeft staan dan "titel + later meer info" voor dat ze het mogen 'tweeten'.
Het voordeel van Twitter is dat de mensen die het nieuws creëren dit zelf publiceren op Twitter. Ik bedoel hier niet de kranten mee, maar de categorie politici en CEO's. Niet alleen publiceren, maar ook communiceren en discussiëren.

Ik betwijfel ten zeerste of diezelfde personen massaal de overstap zullen maken naar Facebook of Facebook's nieuwe dienst. Dat heeft Google geprobeerd met G+ en gefaald. Gefaald volgens opiniemakers en ook gefaald volgens Google zelf. Persoonlijk vind ik het een leuk netwerk waar je snel gelijkgezinden kunt vinden. Terwijl Facebook juist eerder een weerspiegeling is van je vriendenkring, mensen die je dus persoonlijk kent. Gewoon iets anders.

Een product maken specifiek voor een bepaald doelpubliek heeft volgens mij een klein slaag percentage. Een product maken voor een specifiek doelpubliek en dan flexibel genoeg zijn om dit bij te sturen heeft zichzelf al eerder bewezen. Ik denk aan YouTube, het tweede grootste sociale netwerk.
Wordt dit dan ook weer alleen in de US beschikbaar, net als Paper?
Breaking news: "Kim Kardashian blablabla..." :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.