Apple presenteert kleinere iPad Pro met 'TrueTone'-scherm

Apple heeft een kleinere versie van de iPad Pro gepresenteerd. De 9,7"-tablet heeft een TrueTone-scherm dat automatisch de kleurtemperatuur van het display aanpast op basis van wat twee lichtsensoren in de tablet meten.

Apple heeft de kleinere iPad Pro uitgerust met een 9,7"-scherm met een resolutie van 2048x1536 pixels, zoals de iPad Air 2. Het scherm heeft een maximale helderheid van 500cd/m², oftewel 500 nits, een kwart meer dan de iPad Air 2, zo claimt Apple. Het scherm is een TrueTone-display, dat via lichtsensoren de kleurtemperatuur van de omgeving meet en daar de kleurtemperatuur van het scherm op aanpast.

In de behuizing zit een A9X-soc, met twee Twister-kernen op 2,16GHz en een gpu uit de PowerVR 7XT-serie met twaalf kernen. De nieuwe iPad ondersteunt de Apple Pencil en heeft bovendien de connector voor een kleinere versie van het Smart Keyboard van de iPad Pro.

De kleinere Pro heeft net als de grote vier speakers, waar volgens de fabrikant twee keer zoveel geluid uitkomt als de Air 2. Bovendien maakt Apple accessoires als een sd-kaartlezer met Lightning-connector en een usb-accessoire, waardoor bijvoorbeeld met een extra adapter de iPad via ethernet op interne bedrijfsnetwerken zou moeten kunnen.

De iPad Pro komt in 32GB-, 128GB- en 256GB-varianten. Apple vraagt 689 euro voor de kleinere iPad Pro in Nederland. De 128GB-variant gaat 869 euro kosten, de 256GB-versie moet 1049 euro opbrengen. De tablet komt begin april uit in de Benelux. De iPad Air 2 krijgt een prijsverlaging naar 439 euro.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Kleinere Apple iPad ProKleinere Apple iPad ProKleinere Apple iPad Pro

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

21-03-2016 • 19:00

352

Reacties (352)

352
304
137
5
1
70
Wijzig sortering
En als je dan wil gaan tekenen met je mooie potlood wiebelt je iPad lekker door die uitstekende camera |:( .

6 man die mij +0 geven ? IMHO is dit best een grote design serieuze design flaw, één van de grootste groep potentiële kopers zijn tekenaars.

[Reactie gewijzigd door Sc0tTy op 24 juli 2024 07:14]

En als je dan wil gaan tekenen met je mooie potlood wiebelt je iPad lekker door die uitstekende camera |:( .
Ik vind het opvallend dat jij tot nu toe de enige bent die hier iets over zegt. Dit is toch een enorme blunder! Bij de grote iPad Pro hebben ze dat bewust niet gedaan. Soms snap ik echt niet waar Apple mee bezig is.
Sinds wanneer gebruikt een designer ipad? De touch gevoeligheid is toch zo basaal dat je daar toch niet mee wilt werken in combinatie met de gestripte software van Adobe. Ik had toch onderhand wel verwacht dat in dit geval de Surface zeker de overhand heeft gezien de superieuriteit in hardware en software voor een redelijke prijs.

[Reactie gewijzigd door n4m3l355 op 24 juli 2024 07:14]

Apple in hun hele presentatie heeft anders genoeg designers aan het woord gelaten.
Dus tja, daar hadden ze echt wel even over na mogen denken ;)
Lijkt mij ook, blijkbaar zijn er een aantal mensen het hier niet met jou en mij eens, misschien een aantal fanboys die op de teentjes zijn getrapt? Ben blij dat ik inmiddels al een +1 heb.
Om hier even op te reageren. Ik heb contact opgenomen met iemand van Apple Support en die kon mij het volgende vertellen:

Ik: Ik zie dat de camera iets uitsteekt bij de iPad Pro 9,7". Nu vroeg ik mij af hoe het zit als ik wil tekenen op de iPad, wiebelt hij dan niet ??
Apple Chat: Daar wil ik even goed naar kijken.
Ik: Graag, neem uw tijd.
Apple Chat: U heeft wel een punt daar.
Apple Chat: Het is natuurlijk makkelijk opgelost met de beschermhoes aan de achterkant.
Apple Chat: Gezien de totale breedte en het kleine verschil verwacht ik niet veel gewiebel.

Na dit gesprek ben ik dus tot de conclusie gekomen dat het er op neer komt dat je hiervoor dus een berschermhoes kan kopen om dit probleem op te lossen.. Uhmm ??

[Reactie gewijzigd door mprkooij op 24 juli 2024 07:14]

Anoniem: 683474 @mprkooij22 maart 2016 15:32
Net zoals een screenprotector voor de S6 in combinatie met de clear view cover, om krassen te voorkomen
Een ander hoogtepunt uit de presentatie vond ik persoonlijk dat Apple het blijkbaar slecht vind dat er 600 miljoen 5 jaar en oudere PCs in gebruik zijn. Dat zijn dus voornamelijk Windows 7 machines, die ook gewoon geüpgraded kunnen worden naar 8.1 en 10. Ik vond die opmerking nogal erg scheef staan nadat ze 20 minuten hebben lopen stoefen over hoe durable hun eigen toestellen wel niet zijn. Daarna zeggen dat de iPad Pro een goede upgrade zou zijn voor die toestellen, staat echter misschien wel nog schever.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 24 juli 2024 07:14]

Ik vond dat ook een zeer slechte opmerking en bijna een slag onder de gordel.

Die 600 miljoen computers zijn in staat om de meest recente besturingssystemen te draaien en kunnen perfect mee met de nieuwe technologie. De tijd dat een computer van 3j oud afgeschreven kon worden ligt al weer heel wat jaren achter ons.

Bijkomend heeft de eerste iPad Pro enorm veel kritiek gekregen net omdat deze zelf zoveel beperkingen heeft en een beperkte doelgroep kent. Ik heb in de presentatie niets gezien of gehoord waarmee ze dat probleem hopen aan te pakken. Don't get me wrong, voor de beperkte doelgroep artiesten die een iPad Pro vandaag de hemel in prijzen is het een zeer goed apparaat, maar dit dan gaan verkopen als de ideale vervanger voor een desktop PC of een laptop?
Een van de redenen waarom Apple handig is als artiest; sommige software én hardware is er alleen voor iOS/X of geoptimaliseerd ervoor. Gelukkig zijn er steeds meer (goede) crossplatform alternatieven voor deze markten, dus dat scheelt. :-)

Ik ben overgestapt op de Surface Pro 4, omdat deze inderdaad net zo veel kan als een gemiddelde MacBook(Pro). Kom je aan met je iPad toestenbord+stand. Man man man
"... sommige software én hardware is er alleen voor iOS/X of geoptimaliseerd ervoor...."

kan je dit iets beargumenteren met concrete voorbeelden?

[Reactie gewijzigd door geoffrey.vl op 24 juli 2024 07:14]

Oke, eerste de beste waar ik laatst nog tegen aan liep:Beiden geen specifieke scenario's maar dingen die vaak genoeg voorkomen. Nog meer voorbeelden? Ehm..; http://onsongapp.com/ (staat al jaren dat ze bezig zijn met een Android app, nogsteeds niet aanwezig), heel veel apps om geluidstafels remote aan te sturen, apps om effecten te uploaden naar je versterker..

Geloof me: als je een niet-Apple gebruiker bent, kan je op audio/visueel gebied vaak héél veel niet omdat er geen app/aansluiting/specifieke hardware voor is. Voor veel zijn halve oplossingen (zoals android apps die veel minder kunnen en veel vastlopen), maar je mist gewoon heel veel als je geen Apple producten gebruikt bij dat soort dingen.
Toch speelt de geslotenheid van iOS enorm parten bij de productie en opname van muziek. Complexe workarounds als audiocopy, etc. die dan weer gesaved moeten worden naar bv dropbox om bij audiofiles te kunnen spreken boekdelen. Qua geluid loopt IOS enorm voor op iets als Android echter qua simpel je muziek erin en eruit krijgen is het nog steeds iets dat veel creativiteit vereist. Veel experimentele muzikanten van het eerste uur zijn dan ook inmiddels al afgeknapt, gaan terug naar macbooks of kiezen voor Surface met bitwig studio software (is er overigens ook voor Mac OSX, echter voor surface is het helemaal touch).
Inter-app audio heeft het hele gedoe met audiocopy toch opgelost? Of Audiobus als je liever een 3rd party app hebt.
Het is niet gek dat die 5 jaar oude machines nog steeds goed meekunnen. Intel heeft sinds de Sandy Bridge in 2011 geen noemenswaardige snelheidsverbetering in de dekstopserie gestopt. We hebben ondanks de stappen van 32 naar 22 en 14nm nog steeds geen huis-tuin-en-keuken six of octa-core 12/16 thread i7. Terwijl die kleiner en minder warm kan zijn dan die Sandy's van een paar jaar terug.
Sterker nog, hun eigen Mac Pro 5,1 (vorige generatie met technologie stammend uit 2009, ofwel, 7 jaar oud) komt nog altijd goed mee en in bepaalde situatie is deze (veel) sneller dan de huidige Mac Pro 6,1. Inderdaad een kromme opmerking als "durable" zo nadrukkelijk genoemd wordt.
Ik heb een MacBook pro uit 2010, met een ssd upgrade en extra geheugen. Op het retina scherm na, zou ik qua performance niet weten waarom ik zou moeten upgraden. Hij voldoet verder nog prima, ook de accuduur.
Dat heb ik met mijn 15 inch early MBP uit 2008. SSD voor osx erin en dvd eruit en daarvoor een 1tb schijf voor mijn muziek. Nieuwe zijn uiteraard prachtige machines maar heb voor dat klein beetje voordeel geen >2000 euro over.
Zeker niet gezien de absurde prijsverhoging die ze weer geven aan wat feitelijk een normale upgrade is. Waarom ze nu ineens de prijs met 20% moeten verhogen is mij onduidelijk, aangezien ze in het verleden een model ook niet duurder maakten nadata een nieuwe versie van dat model uitkwam. Als ze dit doortrekken schat ik dat de iPhone 7 gaat beginnen op €849 en de iPhone 7 Plus op €949.
Dat is toch al jaren zo? De iPhones worden ook steeds duurder. Dat zit 'm ook deels stiekem in de extra opslag. Eerder had je aan 8 GB voldoende, maar omdat alles steeds meer opslagruimte inneemt schiet dat nu al heel snel te kort. Dan ga je als consument dus voor meer opslagruimte, waar Apple goed van profiteert. Ik zou nu zelf voor een 64 GB model kiezen, aangezien 32 is overgeslagen en 16 GB ook snel vol is.

Als de iPhone 7 over een AMOLED scherrm beschikt ga ik daarvoor. Als dat niet zo is moet ik nog eens overdenken wat ik ga doen. De SE is ook een interessante optie. Het 64 GB model is een kleine 200 euro goedkoper dan de iPhone 6S, welke vergelijkbare hardware heeft. Enige is dat het display kleiner is, wat een voor- en nadeel kan zijn. Ik heb nu een 5S overigens.
Dan neem je een Windows Phone, geen brakke Android en geen opslag tax. Ideale budget-telefoon.
Alles kan. Maar ik blijf liever bij iOS. Ik ben het gewend, en het bevalt goed. En er zijn zeer veel apps beschikbaar.
Dat is je goed recht. Zeker als je apps hebt waarvoor je betaald hebt.
Zelf vindt ik Apple te duur, niet zozeer als dat je geen waar voor je geld krijgt, dat is deels een kwestie van voorkeur en smaak (wat wil je ervoor betalen) en van je eigen financiële situatie (inkomen, vaste lasten) en daarbuiten zijn vergelijkbare prestaties bij een ander merk net zo duur, Wat mij vooral tegenstaat is dat bij Apple de instapprijs nogal hoog is. Dat geldt voor de iOS-devices maar ook voor de Macbooks en iMacs.

Bij andere merken is er een goedkoper alternatief dat ook nog redelijk is. De voor het geld van een Lumia 550 met Windows 10 en 4 betaal je bij Microsoft 119,- http://www.microsoftstore...a-550/productID.330429900 en voor datzellfde geld koop je ook al een hardwarematig prima Android met 4G, maar bij Apple is een tweedehands 4S al duurder en zelfs een iPhone 5 werkt alleen op met 4G op het netwerk van Vodafone.

Voor wie beschikt over een beperkt budget is Apple dus een verkeerde keus. Zou ik een normaal HBO-salaris verdienen, dan had ik misschien ook een iPhone, en zeker een Macbook (al ga ik niet steggelen over welke versie)
Wel eens gekeken hoeveel oude macs en macbooks te koop staan.
Sommige nog wel ouder dan 5 jaar.
Mooie praatjes weer vandaag bij Apple.
Een van de redenen dat er veel Macs in trek zijn, is vanwege de hype die Apple heeft. Wantja; als het Apple is, dan is het bijzonder en maakt het veel minder uit dat het oud is (nieuw is namelijk veel te duur voor veel fans). Toegegeven; de kwaliteit van Apple producten is hoger dan de kwaliteit van de consumenten laptop/pc.. maar bedrijfs versies daarintegen zijn óók extreem durable en kunnen met gemak minstens zo lang draaien.

En zeggen dat een iPad een gemiddelde desktop/laptop kan vervangen van die leeftijd? Qua specs; oke, misschien. Qua mogelijkheden; nope. Iets met ergonomie en RSI? Welke randdebiel gaat nou op een tablet heel de dag zijn werk lopen doen?

Ik ben een lange tijd geleden gestopt om me in dit soort discussies te mengen, omdat er een soort blindheid bestaat bij fans van bepaalde merken. Er komt veel meer bij kijken als je het hebt over waarom niet iedereen Apple (of een ander merk..) gebruikt, dus alsjeblieft denk na voordat je wat zegt.
Ik denk dat je "hype" in dit geval verwart met een goede reputatie.
Nee Marco, dat doe ik niet. Als mijn oom en genoeg andere kennissen (met HBO+ opleidingen) liever een Mac hebben van 5/6 jaar oud dan een veel snellere nieuwe Pc/laptop, dan is dat gehyped. Ik ken die mensen en weet hoe blind ze kunnen zijn.
- Ik geloof niet dat Apple 1 miljard mensen kan hersenspoelen.
- Klanttevredenheid van Apple is enorm hoog.

Uiteindelijk gaat het om het laatste toch? Daarom kopen mensen Apple-hardware. Elk extra argument dat je poogt te verzinnen is ruis.
Natuurlijk niet, maar het zijn de argumenten die zo idioot zijn vaak.
Ik heb hier een iPad bij mij op tafel liggen en op de bank ligt mijn macbook pro.
Dit typ ik op een lenovo thinkpad T450.
Hierboven zeurt iemand over krakend plastiek? Wat? Er is hier op deze lenovo juist niets aan het kraken. Ik vind het een enorm zalige laptop en ik vind hem er zelf echt knap uitzien.
Batterijduur is ook insanely goed.
Ik vind niets maar dan ook niets mis met windows. Na 6 jaar mac en windows naast elkaar gebruikt te hebben zie ik nog steeds de argumenten van veel mac gebruikers niet. Ik vind beide systemen goed werken. Nu Apple split screen (een slecht geïmplenteerde versie ervan) ook heeft zoals dit op windows 7 is mijn enige irritatie ermee weg (grotendeels).

De zever moet gewoon stoppen. Bij beide kan je goede hardware kopen, en beide operating systems werken even goed.
Als er iets is dat je laat kiezen dan is het persoonlijke voorkeur. En daar is niets mis mee.
Vind jij mac fijner? Goed. Maar je moet niet lopen roepen dat het beter is.
Zeker niet met van die achterhaalde slecht onderbouwde argumenten.

Zelf vind ik mijn macbook fijner voor zonder muis te werken want ik heb nog geen windows laptop gevonden die de goede trackpad evenaart.
Maar tegenwoordig heb je touchscreens dus dan is dat al minder een issue.

On-topic:
Anyway, hetgeen ze daar tijdens de presentatie hebben lopen verkondigen is gewoonweg idioot. Dit is dik één van de redenen waarom ik toch stiekem een hekel heb aan Apple. Doen alsof hun ipad pro de boel gaat oplossen wanneer gewoonweg de surface pro al een veel beter alternatief is wegens het draaien van een volwaardig OS.
Tablets die laptops vervangen, fine. Maar dan moeten ze een volwaardig OS draaien anders is het nog steeds voor het consumen van media.
Er is niet eens een usb poort op dit ding. Hoe kan je dat een vervanger noemen... En als je dan een poort koopt werkt dit nog steeds niet deftig als externe opslag.
Waarom zijn er dan zo weinig mensen met een OSX desktop/laptop?
Ook een OSX desktop/laptop heb je inmiddels voor iedere beurs.

Als je blind voor iets gaat, ben je wat mij betreft al gehersenspoeld.
Gelukkig geen last meer van :)
Blind zijn voor de keuze van een ander, alleen al omdat JIJ vind dat ie op basis van specs wat anders had moeten kiezen is een hele slechte eigenschap.
Ik ben geen Apple fan maar dit is te kort door de bocht.
Er zijn valide redenen om voor een Mac te gaan ipv een pc, snellere hardware is voor de meeste mensen niet echt boeiend als het al snel genoeg gaat.
Denk aan security, applicaties die je wilt draaien, een unix based os met alle voordelen en mogelijkheden die dat bied, een cleanere UI, apples cloud services, ios development, connectiviteit met ios devices, en dan nog gewoon hoe mooi een mac eruit ziet voor sommige. Een 5 jaar oude iMac met i7 en een SSD erin is voor de meeste zaken prima te gebruiken.
Daarom zegt hij ook: Ik ben een lange tijd geleden gestopt om me in dit soort discussies te mengen, omdat er een soort blindheid bestaat bij fans van bepaalde merken.
De zenbook komt inderdaad heel dichtbij, hij verliest alleen op storage, macbooks zijn voorzien van PCI flash storage, dat is aanzienlijk sneller.

Maar of dat het prijsverschil waard is betwijfel ik XD
Het is een ook een complete misser in het begrijpen van de doelgroep. PC's ouder dan 5 jaar zijn over het algemeen nog op 2 plaatsen in gebruik.

Bedrjiven. Die hebben dan ook zeker geen behoefte aan een Pad als vervanging. Gewoon een nieuwe PC graag.

Prive gebruikers, mensen met weinig eisen en/of weinig geld. Als dat ding vervangen wordt dan is dat waarschijnlijk omdat de PC stuk gaat en mag het vooral niet teveel kosten. Het wordt dan waarschijnlijk een goedkope PC of notebook.

In ieder geval is geen van beide groepen bereid om meer dan 1000 Euro te betalen voor een Pad.
Ik heb begin 2009 een Asus PT6 met een i7-920 gekocht. 12 GB ram er in en een paar jaar gelden een SSD er in en een keer de grafische kaart geupdate. Mijn eisen aan een pc zijn hoog, gamen, werk en virtualiseren. Nog allemaal goed te doen. Ik ga hem nu vervangen omdat ik een systeem wil met een Samsung Evo 950 Pro. Maar qua CPU kracht hoef ik hem niet te vervangen.
Als hij nog voldoet kan je toch beter alleen die 950 kopen en later als je systeem wel te kort schiet pas upgraden.
Je krijgt dan of meer power of je betaald minder
Vond dit als Mac gebruiker ook nogal zorgelijk. Blijkbaar vinden ze het raar als computers langer meegaan dan 5 jaar, terwijl ik toch mag hopen dat mijn iMac langer mee gaat dan dat, zeker gezien de prijs ten opzichte van Windows apparatuur die dus makkelijk 5 jaar haalt volgens Apple.

Mocht Apple dit blijkbaar echter echt vinden dan wordt het opletten, want dan wordt het hebben van Apple spullen nog duurder aangezien ze misschien gaan aansturen op planned obselence. En ik kan je nu al vertellen dat de gemiddelde Nederlandse portemonnee dat niet leuk gaat vinden.
Daarna zeggen dat de iPad Pro een goede upgrade zou zijn voor die toestellen, staat echter misschien wel nog schever.
Hoe bedoel je dit?
Hoe zie jij de iPad Pro (ongeacht het formaat) als vervanger voor een desktop PC met Windows?
Voor veel gebruikers is dit best mogelijk. Voor de gebruiker die niet meer doet dan browsen en een beetje tekstverwerken kan een iPad (met toetsenbord) een prima vervanger zijn.

Persoonlijk zou ik liever een Surface Pro hebben, mede omdat ik afhankelijk ben van Windows programma's.
Alleen zijn toestellen die al meer dan 5 jaar oud zijn zeer makkelijk toe te schrijven aan bedrijven. Er zal zeker wel ene groot stuk consumenten tussen zitten, maar die kans is minder groot. En hoe je het ook draait of keert, een iPad Pro is absoluut geen vervanger voor een PC, hoe graat Tim Cook dat ook wil geloven.
En hoe je het ook draait of keert, een iPad Pro is absoluut geen vervanger voor een PC, hoe graag Tim Cook dat ook wil geloven.
Persoonlijk denk ik dat zelfs een gewone iPad al een goede laptop-vervanger is voor een deel van de consumenten.
Als vervanging voor een desktop PC is het inderdaad minder geschikt.
Surface pro3 en 4(workstation) VS Apple ipad pro.

Kijk alleen al naar de prijs van bij de producten dan zie je dat dit:

De ipad pro 12.9 inch kost je 1099,00 + 109.00 voor de pencil + smart keyboard 179.00 = 1387 EURO

Surface pro 4 kast je nu 182 GB SSD I5 4GB RAM 1.069,00 inbegrepen de Pencil + type cover 149 = 1.218,00 EURO.

Als ik voor mijn werk nog een tablet nodig heb die mijn echt verder helpt en die een laptop deels kan vervangen,ga ik dan toch voor de microsft surface pro 4.

sorry qwic,maar hoe kan je nou een ipad pro boven een surface pro pakken pff ???

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 24 juli 2024 07:14]

Zelf zou ik voor een Surface Pro gaan, absoluut.
Dit vanwege veel factoren die bijna allemaal afhankelijk zijn van mijn persoonlijke voorkeuren.

Ik had beter alles wat ik hierboven zei algemener kunnen maken: vervang iPad door een willekeurige tablet.

Ik wil ook niet zeggen dat het beter of goedkoper is om een tablet te gebruiken, maar voor casual consumenten kan het een vervanger zijn.
Inmiddels bijna een half jaar de surface pro 4 in huis. Moeiteloos en zeer gebruiksvriendelijk Adobe Illustrator & Photoshop draaien. Echt een top apparaat zeker na de laatste update.
Jammer dat dezelfde journalist amper een maand anders is gaan denken over de Surface-lijn: http://betanews.com/2016/...ble-tablet-sales-windows/
Anoniem: 583079 @Speedpete22 maart 2016 08:23
De journalist is nergens anders over gaan denken. Dit gaat gewoon over het feit dat er een groeiend aantal "detachable products" wordt verkocht - dat zijn alle soorten hybride oplossingen samen. Het punt dat ik wil maken is dat de Surface helemaal niet het succes is dat men er hier graag van maakt en dat de verkopen zeker niet indrukwekkend zijn.
Met recente meldingen als 'sales up 29%' en 'earnings show strong Surface sales' denk ik dat Microsoft niet te klagen heeft over het apparaat.
Mischief kan je best eerst eens een Surface in je handen nemen voordat je dit soort opmerkingen maakt. De Surface en Surface Pro zijn zeker wel goede ultrabooks. En waarom zou dat niet zijn? Ze zijn lichter dan de meeste ultrabooks, het scherm van de Pro is zelfs groter dan vele ultrabooks, ze hebben een gelijke (al dan niet hogere) kracht dan de gemiddelde ultrabook, het touchpad is veruit het beste op welke ultrabook (heck, welke laptop) dan ook, het toetsenbord is van hoge kwaliteit. En als een tablet, idem dito.

Jij komt iedere keer weer opnieuw af met dat het argument "het is geen goede laptop noch tablet", maar keer op keer opnieuw faal je dat ook maar gedeeltelijk te onderbouwen. Denk je niet dat, na al die -1'tjes, je misschien wel eens fout zou kunnen zijn?

Ik denk dat jij eerder degene bent die niet wilt inzien dat je de verkopen van Surface naar iPad Pro ook niet zomaar kan vergelijken? Waarom niet? Wel, ten eerste is de Surface niet de enige professionele tablet die Windows draait, mensen hebben een keuze voor welke ultratablet met Windows ze willen hebben. En ik weet niet of je die cijfers ooit al hebt opgezocht, maar Microsoft verpletterd de iPad Pro in die markt. De Surface is maar 1 van de vele Windows-tablets die zich op de professionele markt richt.

En vergeet vooral niet dat als Apple het niet warm kreeg onder de voeten vanwege de Surface Pro, dan was er nooit een iPad Pro geweest. Apple zelf denkt er dus héél anders over dan wat jij hier probeert te verdedigen.
Anoniem: 583079 @Loller122 maart 2016 08:53
Jazeker, ik heb de Surface (Pro) al gebruikt. En het is een mooi toestel, maar ik vond de gebruikservaring maar zozo. Toetsenbord is echt niet zo goed als van een goede laptop, wat je ook mag beweren. Idem met de touchpad - kan niet tippen aan dat van een Macbook. Een tablet waarvan de ventilator plots begint te blazen is ook niet prettig en die kickstand vind ik onhandig.
Ik heb de indruk dat veel mensen uiteindelijk liever een echte laptop hebben en een goede tablet, elk met zijn unieke kwaliteiten. Er is ongetwijfeld een markt voor hybride apparaten, maar ik zie die niet exploderen.
En ondertussen is de pro tablet markt het ENIGE groeiende deel van de tablet markt. Toont maar weer hoe out-of-touch je bent met de werkelijkheid.
Anoniem: 583079 @Loller122 maart 2016 09:56
De tablet markt is een mature markt, daar zit niet echt groei meer in.
Dat er daarin niches zijn die groeien is logisch. Ik weet trouwens niet wat je bedoelt met "Pro Tablet markt": het gaat gewoon om hybride devices, waar iedereen nog aan het zoeken is hoe ze dat nu precies moeten positioneren. Microsoft probeert het vanuit een desktop OS met een hybride hardware. Apple probeert het vanuit een tablet hardware met een mobiel OS waaraan ze wat features toevoegen. Mijn conclusie is dat je nog altijd beter af bent met twee devices dan met gelijk welke poging van "twee in één". Voor een goede tablet-ervaring blijf je best onder de 10", terwijl je voor een goede laptop-ervaring best boven de 12" gaat. Een compromis daartussen zal altijd als een compromis aanvoelen.
"Probleem van de Surface Pro volgens mij is dat het niet kan tippen aan een laptop/ultrabook enerzijds en qua tablet-ervaring kan het niet tippen aan een iPad. Maw het is een halfslachtig apparaat. Geen wonder dus dat het geen succes is, hoe graag een aantal mensen het ook anders zouden willen: http://betanews.com/2016/...crosoft-surface-in-sales/"

Als ik zo de comments lees gaat het er meer om welke van de twee een betere vervanging is voor een desktop. Dan is de Surface Pro toch echt wel wat beter.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 24 juli 2024 07:14]

Nu haal jij weer een ultrabook erbij. Natuurlijk is een ultrabook of zelfs een random laptop beter dan een surface pro of ipad pro als je het zou willen vervangen als desktop/workstation |:(

Het gaat er uiteindelijk om dat een volledige windows nou eenmaal beter werkt dan iOS. Desktop is dan ook het verkeerde woord laten we het houden bij een workstation. Oh en natuurlijk niet te vergeten dat er geen muis ondersteuning is bij een ipad pro
Of als je deze nieuwe iPad Pro vergelijkt met de Surface 3:

iPad Pro 9.7"
32GB / 2 GB RAM / wifi - $599

Surface 3 10.8"
128GB / 4 GB RAM / wifi+LTE - $549

Oftewel: de goedkoopste iPad Pro 9.7" is is $50 duurder dan de duurste meest uitgebreide Surface 3. Ja je levert behoorlijk in op CPU en camera, maar als Microsoft dit jaar met een Surface 4 komt met een geupdate CPU dan weet ik wel welke ik moet kiezen.
Surface 3 10.8"
128GB / 4 GB RAM / wifi+LTE - $549
De goedkoopste Surface3 kost zelfs maar $399, maar in NL €549 en dan heb je dus geen LTE. Dat vindt ik toch al prijzig, althans voor een instapmodel. De 3Pro en 4Pro zijn aanmerkelijk duurder.

De iPad Pro 9.7" vindt ik zeker te duur en dat geld nog meer voor de grote iPad Pro. Als ik iets koop van Apple komen enkel de MacMini en de goedkoopste Macbook in aanmerking. Alleen werkt onderweg met een Macbook een 17" scherm niet zo handig, dan kun je beter een andere goede laptop nemen wanneer je een fatsoenlijk groot scherm wilt.
Het is maar wat je ermee doet.
Op een Ipad een simpel bestand plaatsen of eraf halen kan al een hele toer zijn.
Moet je vrijwel altijd omslachtig doen met (betaalde) apps en het blijven workarounds.
Een bestand simpel mee geven op een Usb aan iemand is er gewoon niet bij.

En ja, dat doet een groot deel van de consumenten nog steeds.
Pro is niet voor consumenten, vandaar de naam pro. In een bedrijfsomgeving worden amper USB sticks gebruikt en dikwijls zelfs verboden, email en cloud transfer daarentegen des te meer.
Niet voor consumenten ? Hoe kom je erbij ...
Als dat zo was dan zat de Pen er gewoon bij om maar iets te noemen.
ook was de opslag dan anders vwb capaciteit ipv die schamele instappers.

IOS en PRO gaan gewoon NIET samen, dat slaat nergens op.


Oh wacht ff, de Macbook is voor consumenten en de Macbook Pro niet ?!?!?!

Goede vraag, muv het werken met de pen, wat kan de PRO wel wat de Ipad air 2 niet kan ?

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 24 juli 2024 07:14]

In een bedrijfsomgeving zie 90% iPhones en Ipads. Hoezo iOS en Pro gaan niet samen?
Bedrijfsomgeving is niet per definitie PRO.
Met PRO moet je meer kijken naar de professionals op dat gebied waar men op richt, bijv. de grafische industrie. Tenminste zo zet Apple de Ipad Pro in de markt.
Daar zie je allemaal Mac's en allerlei macbooks.
Grafische input gebeurd al jaren met dure tekentablets gekoppeld aan de eerder vermelde computers.
Nee, dat vind ik ook. Zolang je geen fatsoenlijk bestandsbeheer hebt en "pro" apps kunt hebt en/of kan draaien. Dan houdt het al op.
Ik mag hun visie erover wel, ze willen graag dat er meer apps komen om de belevenis compleet te maken.
En als ik dan moet kiezen, neem ik liever een iPad mini of iPhone Plus met een MacBook. Zo'n Surface is het wat mij betreft ook niet.
Voor veel gebruikers is dit best mogelijk. Voor de gebruiker die niet meer doet dan browsen en een beetje tekstverwerken kan een iPad (met toetsenbord) een prima vervanger zijn.
Die personen zijn echter nog steeds prima af met een pc van 5 jaar geleden voor deze taken ;)
Dat is zeker waar.
Anoniem: 310408 @glaaj21 maart 2016 20:41
Die personen zijn echter nog steeds prima af met een pc van 5 jaar geleden voor deze taken ;)
Of 12 jaar oud?
Ik heb mijn moeder toen de iPad 2 uitkwam ervan overtuigd dat ze beter een iPad kon hebben dan steeds achter de PC te moeten kruipen die saai in een kamertje staat. Met de iPad kan ze gewoon mailen/browsen/etc. op de bank. Het is maar net wat je ermee doet. Ik gebruik mijn iPad meer voor Twitch en af en toe game :P

En ja gamen, dat doe ik gewoon op me PC.. en dan mag die zoveel stroom slurpen als die wil (AMD :X ).

Moet trouwens zeggen dat ik mijn MBP voor school wel heerlijk vond.
Mensen die een beetje browsen en tekstverwerken kunnen dan beter een iPad air 2 en Bluetooth toetsenbordje kopen. Kost de helft van die iPad pro SE
iPad pro SE
Nu haal je de namen een beetje door elkaar.
Maar inderdaad, dat is een goede optie, zeker nu de Air 2 goedkoper is geworden.
Met alleen iPad Pro kom je er niet he :)
Gezien SE in de iPhone nu duidelijk staat voor Small Edition, hadden ze die naamgeving ook best naar de nieuwe iPad Pro kunnen brengen.
Want wat wordt de 1ste vraag in de winkel als je nu een iPad Pro wil?
Voor veel gebruikers is dit best mogelijk. Voor de gebruiker die niet meer doet dan browsen en een beetje tekstverwerken kan een iPad (met toetsenbord) een prima vervanger zijn.
Als Apple 100% eerlijk was, dan zouden ze toegeven dat de iPad Pro zijn naam niet kan waarmaken. Een iPad is geen professioneel apparaat, ook niet als je er het woord 'Pro' aan toevoegt. Mensen die hem als een laptopvervanger willen gebruiken lopen altijd tegen de beperkingen aan van het mobiele besturingssysteem (+ gesloten Apple eco-systeem).

Waar een iPad leuk is als speelgoed (films afspelen, misschien een touchspel met microtransacties...) heeft een iPad Pro geen meerwaarde, tenzij je een pen van 100 euro (!) erbij koopt. En zelfs dan nog zijn veel tekenaars beter af met een goede Wacom tekentablet, gewoon aangesloten op een PC.

Over de presentatie:
Met een Windows 7 PC van +5 jaar uit kan ik veel meer dan met een iPad, welke editie dan ook.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 juli 2024 07:14]

Met een wacom tekentablet ben je ook geweldig mobiel, zeker als je dan ook nog een pc moet meezeulen.... 8)7 8)7
Met een wacom tekentablet ben je ook geweldig mobiel, zeker als je dan ook nog een pc moet meezeulen.... 8)7 8)7
Zo mobiel als nodig. Dat is een notebook van acht jaar oud. Zelfs met die notebook kan je meer als met een iPad Pro.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 juli 2024 07:14]

Serieus? Je gaat nu wel een beetje appels met peren vergelijken...

Op een iPad schets je direct op het scherm en zie je gelijk wat je doet.

Dit is gewoon een trackpad wat dienst doet als digitizer, terwijl je nog steeds op het scherm moet kijken of je wel op de juiste plaats een lijntje zet.

Sorry hoor, maar je vergelijking slaat echt helemaal nergens op...

Bovendien is dit gedrocht uit 2008....

[Reactie gewijzigd door Isheara op 24 juli 2024 07:14]

Serieus? Je gaat nu wel een beetje appels met peren vergelijken...

Op een iPad schets je direct op het scherm en zie je gelijk wat je doet.

Dit is gewoon een trackpad wat dienst doet als digitizer, terwijl je nog steeds op het scherm moet kijken of je wel op de juiste plaats een lijntje zet.
Professionele tekenaars hebben daar geen problemen mee. Maar goed, al wil je echt op een scherm tekenen, dan koop je een Surface Pro 4. Kan meer dan een iPad Pro en is goedkoper.
Bovendien is dit gedrocht uit 2008....
En jij bent ouder. Toch gebruik ik leeftijd niet als argument tegen de esthetische aspecten van je gelaat of tegen wat jij kan.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 juli 2024 07:14]

Je hebt gelijk... Een surface is een geweldig apparaat....
Serieus? Je gaat nu wel een beetje appels met peren vergelijken...
Ja, peren zijn lekkerder, en Nashi-peren hebben precies de vorm van een appel.
Dit is gewoon een trackpad wat dienst doet als digitizer, terwijl je nog steeds op het scherm moet kijken of je wel op de juiste plaats een lijntje zet.
Er zit een aanmerkelijk verschil tussen een trackpad en een Wacom. De laatste is o.a. veel nauwkeuriger en drukgevoelig.
Sorry hoor, maar je vergelijking slaat echt helemaal nergens op...

Op een iPad schets je direct op het scherm en zie je gelijk wat je doet.
Klopt, vergeleken met de combinatie van een Wacom en een PC/laptop is een iPad, welke versie dan ook, waardeloze rommel. Deze Thinkpad W700 was dan ook aanmerkelijk duurder, zeker als je er 7-8 jaar inflatie bij telt.
Bovendien is dit gedrocht uit 2008....
De ipad is een gedrocht, duur, onhandig, beperkt. Ik wou dat ik het geld had voor een W700 en een licentie voor een nieuwer OS erbij.
het is gewoon weg weer waarden loze informatie die apple ons verschaft...

als je alleen al naar de prijzen vergelijkt:

De ipad pro 12.9 inch kost je 1099,00 + 109.00 voor de pencil + smart keyboard 179.00 = 1387 EURO

Surface pro 4 kast je nu 182 GB SSD I5 4GB RAM 1.069,00 inbegrepen de Pencil + type cover 149 = 1.218,00 EURO.


gewoon belachelijk hoe duur een ipad kost met een gesloten Apple eco-systeem die geen desktop apps kan spelen.
en vaak worden ze na een paar jaar all niet meer ge update naar een andere versie van IOS.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 24 juli 2024 07:14]

Probleem is dat Surface Pro een platform is dat behoorlijk geplaagd wordt door kinderziektes. Dat is ook niet Pro... Als je echt Pro bent gebruik je een degelijke laptop. Of een iPad als een tablet voldoet.
Waauw, de Surface Pro 4 had, met de nadruk op HAD, een probleem met stand-by. Wat een hoop kinderziektes zeg. Maar goed dat de iPhone 6 niet zomaar doorbuigt, of maar goed dat de iPhone 4 zijn verbindingen niet totaal verloor als je het op een bepaalde, zeer doorgaanse manier zou vasthouden, maar goed ook dat Apple Maps geen kaarten heeft die hier en daar foutief zijn, en maar goed dat iOS alarmen goed kan afhandelen en geen last heeft van schikkel-bugs.Dus ja, maar goed dat iPhones en iPads nog nooit last hebben gehad van problemen in hun software of hardware.
En ander nieuw platform niet? Wat is dit een kul opmerking zeg... Je wilt toch niet zeggen dat de release van de iPhone 6 perfect is verlopen?

Elk nieuw platform met nieuw hardware kan problemen opleveren. Dat het bij Apple minder voorkomt komt ook dat ze steeds op hetzelfde voortborduren. Er is de afgelopen jaren amper wat veranderd aan de Ipad en het lijkt wel dat ze het save willen spelen.

Gek genoeg nemen de verkoop cijfers van de Ipad enorm af en de Ipad Pro is ook geen succes. Ik vraag mij serieus af wat Apple aan het doen is... Waar is de innovatie gebleven waar ze vroeger zo om bekend stonden?

[Reactie gewijzigd door vali op 24 juli 2024 07:14]

Heb je de link wel goed gevolgd? Want wat daar staat klopt voor geen meter namelijk. Ze praten daar over een klein gedeelte van een jaar, terwijl er niet gekeken wordt naar het volledig jaar. Want tja, dan komt de surface pro er toch beter uit. Ook worden de vele andere windows 10 devices niet eens meegeteld.

Tevens, wat hebben de verkoopcijfers met het product zelf te maken. Want als meer of minder verkoopt hoeft het gelijk niet te beteken of ergens iets mis mee is. Als je op deze manier denkt vind ik het ook niet raar dat je pc niet stabiel krijgt.

Over de Iphone 6, maak eens een Google search en je komt genoeg problemen tegen. Bekende bij de 6+ was de camera. Op tweakers.net stond zelfs de aankondiging. Dus nee, net als elk anders bedrijf heeft Apple ook hardware problemen.

[Reactie gewijzigd door vali op 24 juli 2024 07:14]

Ik geloof niet echt in de formfactor van one size fits all: het is geen zo'n goede tablet als een iPad en geen zo'n goede laptop als een ultrabook.
Het wordt ondertussen een beetje sneu als je vooral je eigen mening doordramt zonder enige ervaring (want dat laat je hier. Ja, we weten dat je van Apple producten houdt, maar probeer eens een ander product voordat je een mening vormt. Zelfs je auteur van de website die je hiervoor linkte is erop terug gekomen, nu jij nog.
Natuurlijk ga je ook problemen vinden met de iPhone6 of 6+, maar veralgemeende problemen zijn er zeker niet geweest
Heb er anders genoeg bij mijn vorige baan terug gestuurd :)

[Reactie gewijzigd door vali op 24 juli 2024 07:14]

Nee: Microsoft was right about Surface! Detachable tablet sales set to explode thanks to Windows. Linkje staat in mijn reactie op een berichtje van jou hierboven, van dezelfde journalist, site en bron (IDC).

Desalniettemin, het is maar één site met één bron. Kijk je naar de cijfers die Microsoft zelf publiceert dan zijn de Surface-inkomsten met 29% toegenomen in het laatste kwartaal.

Anderzijds, de Surface lijn kwam met verkopen in de buurt van het enige product van Apple dat vergelijkbaar is, de iPad Pro, terwijl het gebrek aan tablet-specifieke apps nog altijd genoemd wordt. Ook wordt het apparaat steeds positiever beoordeeld in reviews. Heck, zelfs ik ben er wel positief over terwijl ik de eerste twee versies afbrandde (wat ook wel enigszins terecht was ;)).

Verder vind ik de apparaten veel op elkaar lijken, al is het toetsenbord van Microsoft veel beter. De pennen zijn beiden prima, doen het super met de eigen programmatuur, een stuk minder met third party apps en zitten ze stevig in elkaar.
Dat wil ik inderdaad zeggen, want dat is ook het geval. Dat jij zo graag anders wilt geloven is exact wat Apple wilt. Ze denken teveel op korte termijn en hebben( zo lijkt het) totaal niet door dat ze flink aan het verliezen zijn op tablet marktaandeel.. IOS is een mobiel os en kan op geen enkel vlak concurreren met Windows 10 en zelfs ook niet met Android.

Microsoft weet dit en zet daarom flink in met hun Windows 10 OS. Hun geheim van de Surface lijn (blijkbaar weet jij het niet)? Microsoft wilt alle Windows fabrikanten laten zien hoe ze het uiterste uit de hardware i.c.m. Windows 10 kunnen halen. Dat het aanslaat is alleen al te zien dat Apple en Google het schaamteloos kopiëren.

Microsoft kijkt veel verder dan het snelle geld en het is te hopen dat geschiedenis zichzelf niet herhaald. Ik denk persoonlijk niet dat Microsoft (of een ander bedrijf) Apple weer van hun ondergang gaat redden. Op dit moment is de cashcow van Apple na al die jaren nog steeds de IPhone en wanneer de grote verkoop aantallen instort (net als bij de Ipad dat enkele jaren is gebeurd) hebben ze een serieus probleem

[Reactie gewijzigd door vali op 24 juli 2024 07:14]

Anoniem: 280673 @vali22 maart 2016 00:06
Gatver de Gatver.... Dit leesvoer! is ondertussen niet meer te volgen. Ik ga nu maar gauw naar bedje toe!
De hype is gewoon sterk bij apple gebruikers. Een surface 3 veegt de vloer aan qua prestaties en prijs tegenover een ipad. De software is hetzelfde dus dat is geen excuus. En ik kan een "professional" die aan komt gehuppelt met zijn ipad niet serieus nemen als er in de hoek iemand zit op een wacom touchpad en een eizo monitor zit te werken. Dat is een professional die zijn hipstergedrag buiten zijn werk houd. Fanboygedrag hoor niet bij professionals, of het nou nikon/canon, apple/pc, audi/skoda of wat dan ook is. Je zorgt dat je het beste spul hebt voor het beste geld. En net als bij audi kan apple het gewoon niet (meer) waarmaken of in elk geval niet de meerprijs verantwoorden vannuit het oogpunt van de professional.
Compleet offtopic maar dit kan echt niet .. :
Voor hun (en voor mij) is wat Apple egt waar.
Nekhaar staat stijf nu bij mij ..
Dat ie de vraag stelt zegt al voldoende :+
Apple met marketing praat op zijn best en wat gewoon onzin is. Mijn 5jaar oude sandy bridge equipped pc met alleen een upgraded videokaart (iets wat op de meeste macs niet eens kan) kan daarintegen wel VR dingen draaien en blaast vrijwel elke mac op de macpro na het water uit.

Geen vastlopers, geen virussen, geen stabiliteits problemen, allemaal duurzame hardware wat als het nodig is een upgrade kan krijgen en ook nog eens makkelijk gerepareerd kan worden. Op PC gebied de beste 1300 euro die ik ooit gespendeerd heb.
En voor die €1300 krijg je bij Apple anno 2016 net een beetje opgefleurd instapmodel met hardware die inmiddels uit 2014 komt.
Heb je wel een Appel logo op je laptop staan daar gaat het toch alleen maar om.
Een vriend van me plakte apple stickers op zijn pc laptop. Konden zijn apple kopende collega's niet om lachen. Het was heilig ofzo :)
Haha dat is wel een goede inderdaad.
Beetje offtopic, maar over de VR support: @ Rin: Palmer Luckey (oprichter Occulus): We will consider Mac support if Apple ever releases a good computer :+

[Reactie gewijzigd door Venator op 24 juli 2024 07:14]

Ja daar had ik dan ook naar gehint. Als je van een beetje flink gamen houdt is een mac helaas geen optie. Maar daarnaast zijn PC's al jarenlang op performance gebied dan ook heer en meester en weten ze daardoor ook erg lang mee te gaan. Juist in deze generatie.
Yep, deze console generatie begon met een mainstream pc gpu. De vorige generatie beogn met een enthusiast gpu.
Wat ze gelukkig wel goed voor elkaar hebben deze keer is genoeg gpu geheugen. Geen blurry textures meer van de console ports.
Het is maar net hoe je OS gebruikt en of je het uiterste eruit haalt. Zelf al twee keer een kernel panic gehad met mijn oude mbp 2015 model toen het ram vol liep. Tevens hoop ik dat het "geen virussen" een grap was, want die kan je mer OSX natuurlijk ook gewoon oplopen.
in ieder geval lang genoeg om nu te roepen dat je geen vastlopers hebt... ;)
Dit hoeft helemaal geen driver issie te zijn, dit kan ook door een instabiele applicatie zijn. In mijn geval was het Firefox die meer dan 1,5 GB RAM en meer in beslag nam. Dit speelde paar maanden geleden af, dus best recentelijk. Firefox en Chrome draaien namelijk stuk minder op OSX dan dat ze op Windows draaien. Dat is alleen al terug te zien in het accu verbruikt :)

Het ligt er echt aan hoe je apparaat gebruikt. Als jij je Windows machine netjes had bijgehouden (dus drivers, bios ect) had je nergens last van gehad. Waarom denk je dat de Surface devices zo goed aanslaan. Het OS perfect op de hardware geschreven en alle updates komen vanuit de updates binnen. Mijn SP3 is goedkoper dan mijn oude MBP en is ook nog eens stukken sneller.

[Reactie gewijzigd door vali op 24 juli 2024 07:14]

Dat zijn vastlopers bij windows pcs ook....bsods laten niet voor niets driver filenames zien.
Tja jij bent biased en dan ga je PC afkraken. Jij bent zo gehersenspoelt met Apple als er een PC uit zou komen voor de helft van het geld van Apple die 10x beter was zou je nog zeggen dat Apple beter was.

Goh een laptop houdt het 3 jaar vol zonder reparaties mijn god wat een prestatie zeg. Ik heb gare Acers gehad van 300 euro die het na 8 jaar nog steeds prima doen.

Windows 10 is kut ja dat ben ik dan wel met je eens maar ik vind OSX helemaal waardeloos werken. Slechte UX.
Is het ook maar je doet net of alleen macbooks van 1300 euro 3 jaar zonder reparatie meegaan.

Persoonlijk denk ik trouwens dat bijv een Thinkpad T450s een stuk betere keuze is als zakelijke laptop (wel duurder weliswaar).

Apple is leuk maar het blijft consumentenelektronica, corporate zou ik er niet mee gezien willen worden.
Ik heb nog steeds een toshiba laptop met een pentium III 940 MHz :D
Dat ding heb ik laatst weer eens aangezet, en hij deed het gewoon prima!. _/-\o_ . dat ding moet wel rond dan 15 jaar zijn...
Kortzichtig bedrijfje run je dan, éénmanszaak neem ik aan?

Apple staat misschien interessant voor sales mensen die wat Powerpoint presentaties laten zien maar wil je iets meer dan dat dan kom je toch al snel bij iets anders uit.
Hangt van de branche af.
In een architectenbureau, waar ik werkte, waar ze met Windows werkten, moesten ze bijna maandelijks een it-er laten langskomen.
Het volgende bureau werkte met Apple. Slechts 1 maal een it-er gezien: bij de installatie van een nieuwe laserprinter.
Dat wil alleen maar zeggen dat je je OSX PC's ook nooit update of dit volledig in handen van Apple geeft. Dus op een dag heb je kans dat door een update ineens je pakket niet meer werkt, en daar sta je dan. Wie ga je dan bellen, Apple?

Apple is dus leuk voor een architechtenbureautje inderdaad met 5-10 PC's, maar in een enterprise omgeving met 3000 pc's wil je toch zelf wel die controle houden.

Zoals ik al zei Apple is leuk voor consumenten en de onderkant van het mkb.

Er bestaat ook niet zoiets als geen IT beheer, waar geautomatiseerd wordt is IT beheer nodig welk product je ook gebruikt.

[Reactie gewijzigd door mkools24 op 24 juli 2024 07:14]

Een update is over het algemeen 1 klik hé. Nog nooit problemen gehad ermee, waarmee ik niet wil zeggen dat er geen problemen kunnen zijn. Maar over het algemeen zijn er veel minder.
Voor updates heb je echt geen it-er nodig hoor.

En als er dan een probleem ontstaat, kun je net zoals met Windows een it-specialist bellen. Daar zie ik geen enkel verschil in.

[Reactie gewijzigd door robindemey op 24 juli 2024 07:14]

Ik vind het stabiel vaak een overdreven reactie, was in de XP tijd wellicht valide maar nu niet meer. Stil zijn en zuinigheid wel, daar vind ik ze zeer goed in presteren, verder vind ik de bouwkwaliteit van de moderen systemen fijn (MBP in dit geval).

Alle unix systemen die ik ken voelen zich een kat in het nauw met weinig resources (geheugen en disk), ik heb eerlijk gezegd de indruk dat Windows hier meer punten scored (hoewel het natuurlijk ook problemen kan geven dan).

Eerlijk is eerlijk, ik heb al even niet meer met Windows gewerkt en vind een mac "gewoon fijn werken" maar je post heeft echt wel wat fanboy trekjes. Ook een mac (iig de mijne) gaat soms gewoon op zijn muil. En vaak zij het die fancy ui dingetjes die er het eerset me ophouden vreemd genoeg.

Anyhow, ieder zijn voorkeur. Ook ik ben tevreden met mij apparaat. Geen windows fan hier maar die surface dingen vind ik wel zeker interessant.
Durable 2,5 jaar en de ipad1 werd niet meer ondersteund!!
Als ze zo moralistisch bezig zijn vraag ik me af of ze hun belastingmoraal ook nog gaan verbeteren.
Als ze zo moralistisch bezig zijn vraag ik me af of ze hun belastingmoraal ook nog gaan verbeteren.
Ik vraag me werkelijk af of je deze reactie hebt geschreven op hardware van een firma waarvan jij persoonlijk hebt uitgezocht of dergelijke zaken welk allemaal in orde zijn.

Anders heb je namelijk een flink klont boter op je hoofd.
Ik weet dat er veel meer bedrijven net zo slecht bezig zijn. Het ging me nu echter om Apple omdat ze zo begaan zijn met de maatschappij volgens hun presentatie vandaag. Ze zijn echter alleen begaan op de gebieden die hun het beste uit komt. Maar straks mogen ze €8 miljard aftikken aan achterstallige belastingen in de EU.
Klopt !

En vergeet ook niet dat ze soms iets LANG ondersteunen maar dat die device in de praktijk dan voor GEEN METER meer werkt !
Praat maar eens met Iphone 4S users met de recente IOS versie.

Ja, je bent dan lekker up-to-date maar je kunt er niet meer hetzelfde mee doen, of tenminste niet meer met dezelfde workflow als een half uur ervoor (voor het updaten) ... Geweldige oplossing.
Hun eigen devices zijn niet durable want ze zijn niet te upgraden. Andere SSD? Meer RAM? Nieuwe batterij? Vergeet het maar. Sommige concurrenten doen dit beter (Fairphone, bijvoorbeeld), anderen doen het slechter (Android toestellen kun je wel rooten, maar krijgen geen officiele updates).

Een PC heeft daar geen last van. Een PC van 5 jaar oud van eigenlijk bijna alles wat een PC moet kunnen doen, behalve zware berekeningen of zware games. Of je daar nu Windows 7 of 8 of 10 op draait, wat maakt dat nou uit? Wat kan 10 wel wat 7 niet kan? De spyware zeker.

Mac producten behouden hun waarde omdat de software er op blijft draaien, en de apparaten gewild zijn. Het is een manier om de dure producten (want dat zijn het) aan andere, armere lagen van de bevolking aan de man te krijgen.

Waar Apple wel een punt mee heeft is dat je upgrade van een ouder product. Hoe ouder je product, hoe meer je mist aan een nieuwer product. En als je alles op je iPad Pro kunt doen waarom heb je dan nog een PC nodig? Want je kunt steeds meer met een tablet.
Het is niet omdat je alles kan doen op een tablet, dat het een goede pc-vervanger is.
Alleen al het schermformaat.
Voorbeelden:
- CAD-programma's
- fotobewerking
- videobewerking
- uitgebreide tekstverwerking
- ...

Kortom het meeste productie-werk is vele malen handiger en sneller op een groter scherm.

Alleen on the road komt een tablet van pas voor kleine wijzigingen.
Ja en nog mooier, ze waren trots op 1 miljard ios devices, maar 600 miljoen durable windows devices is dan dus slecht, terwijl als er alleen al 600 miljoen 'oude' windows machines zijn, hoevel windows devices zullen er dan in totaal wel niet zijn???
Niet echt de beste keynote die ze ooit gedaan hebben.
Wel leuk om naar te kijken overigens en stoer van ze om tussen de regels door toch toe te geven dat het 9,7" en 4" formaat eigenlijk helemaal zo slecht niet zijn.
Mijn Proliant ML330G3 is nog ouder (oorspronkelijk sbs3003, nu Win7) en die kan best nog even mee voor het lezen van tweakers.nl en nog andere dingen die zelfs een iPad pro (ongeacht de grootte) niet kan.

En voor minder dan de 689 van deze 9,7" Ipad pro kun je ook een tablet kopen, bv met een CoreM cpu en Windows en dat ook leuk spul en vermoedelijk veelzijdiger.

Ja een iMac houd zijn waarde langer vast als een PC en gaat vermoedelijk langer mee, is dus duurzamer, maar voor een ipad gaat dat echt niet op.
Mijn 6-jaar oude desktop (granted, GPU is 4 jaar oud omdat hij na 2 jaar kapot ging, maar qua prestaties identiek aan het origineel) draait W10 prima. En niet alleen W10, een Starcraft 2 draait hij op hoge settings prima, en een BF4 op medium settings (well gewoon full-HD resolutie) draait ook soepel.

Dus behalve geen driver problemen (die ik overigens op mijn nieuwere laptop wel heb gehad, touchpad drivers en wifi drivers zijn altijd de boosdoeners, maar goed, nu ook opgelost), is het ook absoluut niet zo dat het qua prestaties tegenwoordig een probleem is. En dat is op een game PC die bij aankoop al niet aan de top zat. Voor iedereen die zijn 6-jaar oude PC enkel gebruikt voor internetten, briefje tikken en misschien eens een simpel spelletje is er echt geen reden nog om een nieuwe te kopen (wel SSD erin zetten).
Oké mooi toch? Ik zeg ook nergens dat een machine van die leeftijd vervangen moet worden dus dan zitten we op 1 lijn.

Je bewijst trouwens prima mijn driver statement.
5 jaar oude machines klinkt als heel wat, tot jij je realiseert dat we hier over Core i machines praten en deze kan je echt zonder enige problemen upgraden naar Windows 10 zoals ik dat ook gedaan heb met mijn MSI GX660 (5 jaar oud ondertussen).
Valt allemaal reuze mee. Zoals ik hierboven al aanhaalde. De ondersteuning is al van die hardware af, werkt er iets niet (en dat kn zomaar) dan ben je mooi de pineut als niets wetende consument.

Ook een core i machine zit op een verouderd moederbord.

Ik zeg niet dat het niet werkt of dat het niet werkend te maken is maar het gros van de gebruikers weet simpelweg niet hoe en mist dan drivers of moet het doen met de geregeld mindere standaard Windows drivers.
Ik kan je toch echt vertellen dat ik een stuk of 20 machines uit de Core 2 generatie, een aantal AMD APUs, twee AMD Phenom II systemen en zo nog wat los grut over heb gezet naar Windows 10 en driver problemen ben ik niet tegen gekomen. Ik heb zelf zo'n 'oude' i7 2600 icm een P67 moederbord en ik zou echt niet weten wat hier niet aan ondersteund zou worden ;)

Natuurlijk kan je ergens exotische hardware hebben liggen die niet meer werkt, maar het driver model is in Windows 10 niet extreem veranderd zoals toen bij XP -> Vista en de meeste drivers zijn nog gewoon compatibel.
Je leest mijn bericht niet goed. Ik zeg niet dat het niet werkt, het is echter niet zo vlekkeloos als dat iedereen maar doet vermoeden en dat is voor de niets wetende gebruikers gewoon onhandig.

20 machines is natuurlijk niets verder, dat is van het niveau "vrienden en kennissen" helpen.

Ik heb het over dit soort meldingen: http://a66.tinypic.com/1zqsyef.jpg (Screenshot komt van een G72 met i3-370, welke ik toevallig laatst onder ogen had met Windows10 en drivers miste)

HP/Dell/Asus/Acer ze doen het allemaal zo, melding op de site en ondersteuning afschuiven.

"je mag" naar Windows 10 betekend in de markt absoluut niet hetzelfde als "je kan" naar Windows 10.
Ook ik heb persoonlijk tientallen computers op Windows 10 overgezet en hoewel ik niet kan zeggen dat ik nooit problemen ben tegengekomen, kan ik wel in volle eerlijkheid zeggen dat ik in slechts één situatie tegen een driverissue aan ben gelopen, en dat was bij een oude VAIO laptop die ik zelf van iemand had gekregen, die origineel nog op Vista liep en rare Nvidia drivers had die ondertekend waren door Sony. Hij draait overigens prima nu, maar zonder dedicated GPU drivers.

Verder ben ik nog nooit een driverissue tegengekomen bij machines die origineel Windows 7 of nieuwer hadden. Dit komt overigens ook voor een groot deel dat drivers voor minstens Vista nog prima werken op Windows 10. Ook mijn eigen laptop, die origineel een i3-330m had, later vervangen voor een i7-640m, dus uit dezelfde generatie als jouw G72, draait als een zonnetje met Windows 10.
Vorige week hier anders nog een 7 jaar oude 27" imac geupgrade naar windows 7. Werkt uitstekend. En dat met "hardware" die er niet eens voor is gemaakt.
Ja leuk maar wat heeft dat hier mee te maken? We hebben het over Windows 10.
Dat heb ik er eerst op gezet (werkte ook feilloos) echter de vrouw had moeite ermee dus weer terug naar 7.
Kolder. Heb een tijd terug mijn 6 jaar oude 11" Alienware laptop (Core2Duo CPU, weet je genoeg wat betreft leeftijd) naar Win10 geupgrade, en het enige dat niet werkt zijn de tools die Alienware zelf meeleverde. Qua hardware werkt alles gewoon zoals het hoort - daar is geen handmatige driver installatie aan te pas gekomen.
Ik heb gisteren nog mijn 9,5 jaar oude Acer TravelMate 6292 van Win10 voorzien. Slechts één updateronde later en het enige wat niet werkt is de (vervangbare) Intel WiFi Link 4965AGN wifi adapter, puur omdat Intel er geen driver meer voor wil maken (wat ik begrijp). Opgelost met een goedkope USB wifi adapter uit China.

Tuurlijk, de processor is vandaag de dag traag als stront door een trechter, maar het ding moet Word, Excel en PowerPoint draaien. En dat gaat snel zat. Het zal je verbazen hoe goed PC's van vijf jaar geleden vandaag de dag nog zijn. Niks planned obsolescence of wat dan ook.

9,5 jaar oude hardware en een modern OS draait prima. Een PC van 5 jaar mag dan echt geen problemen geven bij een upgrade.
Haha ik heb een eeepc 1000h met Windows 10 en die draait ook Windows 10. Alle hardware werkte gewoon.
Tja mijn ipad 3 64GB (1e gen retina) is aan vervanging toe, maar de overrstap naar een 128GB ipad Pro 10" is wel vrij duur (€800 €869 in NL). Zeker omdat ik helemaal niet zit te wachten op de professionele mogelijkheden, heb al een laptop en PC. 32GB is te weinig maar qua prijs acceptabel, de meerprijs naar 128GB is vrij duur weer.....

Eens zien of de iPad Air 2 gaat dalen qua prijs............ aantal features zijn wel leuk overigens (TrueTone, minder reflectie).

[Reactie gewijzigd door Tortelli op 24 juli 2024 07:14]

iPad Air 2 is met 100$ gedaald in prijs (nu vanaf 399$).

[Reactie gewijzigd door Erulezz op 24 juli 2024 07:14]

http://www.apple.com/nl/shop/buy-ipad/ipad-air-2

wat dus €439,- is voor de 16GB versie of €539 voor de 64GB
Waarom 399 dollar zich vertaald in 439 euro terwijl Apple prima winsten draait snap ik niet. Xbox'en / Playstations het is allemaal dollar = euro maar niet (meer) bij Apple...
Waarom 399 dollar zich vertaald in 439 euro
Je vergeet de BTW, zoals iedere keer hier gedaan wordt op Tweakers...
399 dollar is EUR 354.27, + 21% BTW = 428.67 euro.
Bijna 439 euro dus.
Ja en dan heb je een 16Gb versie ...
Als je hem aanzet kan je notities maken en 3 foto's en je moet al op het geheugen gaan letten.
De 64Gb of groter is de enige serieuze versie anno 2016.

16Gb slaat nergens meer op, niet voor een iphone SE en helemaal niet voor een Ipad.
Dat is ook wel erg overdreven. Mijn 8GB iPhone zit met 1600 foto's niet vol en mijn 16 GB iPad heeft zelfs nog riant ruimte.
Exoten (zoals jezelf) zijn er altijd.
Er zijn ook mensen die aan een Pc met pentium 4 met Xp genoeg hebben.

Mensen die een moderne smartphone hebben en die zinvol gebruiken hebben aan 16GB niet genoeg, en dat is een feit.

Als jij er 6 apps op hebt zitten en wat foto's dan ben je met een 5S ook prima geholpen.
Wat is het nut van topspecs met de A9 als je amper apps hebt en dus niet de nieuwste games doet, geen 4K filmt, etc etc.
Maar dit soort exoten zijn in de meerderheid. Als je op het station staat en alle smartphone zombies ziet denk je van niet maar voor verreweg het grootste deel van de bevolking is het maar gewoon een telefoon waarmee je ook af en toe kunt internetten appen en wat foto's maken. Voor hen is 16 GB gewoon voldoende.
Wat is het nut van topspecs met de A9 als je amper apps hebt en dus niet de nieuwste games doet, geen 4K filmt, etc etc.
4k filmen met een mobieltje is sowieso zinloos (resolutie hoger dan je scherm, en hoger dan de meeste schermen uberhaupt) of wilde je serieus een bioscoop film er mee draaien? De reden om voor de nieuwste spec te gaan is het tegen gaan van het (ongetwijfeld kunstmatige) effect dat apple mobieltjes na verloop van tijd steeds langzamer worden.
Ja allemaal zinloos ...
We hebben de verkoopcijfers gezien van de Iphone 6(S) en de Android varianten in dat of zelfs iets groter formaat ...

De cijfers lijken mij genoeg te zeggen.

Wat is er in hemelsnaam traag aan een 5S dan ?
Inderdaad zijn er hoge verkoopcijfers van grote telefoons. Ik begrijp dat een grote telefoon in Azië nog steeds als een status symbool gezien wordt. Bij ons is een smartphone zo gebruikelijk dat hier geen status meer aan te ontlenen valt. Bovendien lijkt het er op dat steeds meer mensen de smartphone een minder dominante plaats in hun leven willen geven en het gewoon weer als praktisch apparaat willen zien. Een kleiner formaat past daarbij.
Azie is onzin ..
Hier in NL heb ik veel collega's om me heen met een Iphone6(S) en GEEN van allen hoor ik erover dat die te groot is en dat ze terug willen.
En dat terwijl de meesten al mee doen sinds de 3S of 4 en dus alle formaten reeds gehad hebben.

Nu niet net doen alsof de 4inch een verademing en godsgeschenk is voor de mensheid omdat jij het een beter formaat vind.
De meesten blijven echt wel bij hun 6(S) en zelfs plus omdat die WEL datgene ermee doen waar een 600+ euro telefoon voor gemaakt is ... Namelijk gebruiken, in de ruimste zin van het woord en dus de top hardware echt benutten.
Grappig dat mijn collega zich vandaag juist positief uitte dat er weer keuze was voor een handzamer formaat bij Apple. We zijn gewoon niet allemaal hetzelfde. Sommigen zetten de 128 GB iPhone helemaal vol met spellen die ze alleen onderbreken als er een facebook update is. Anderen vinden dat minder belangrijk en kiezen voor een kleinere telefoon met minder geheugen. Veel van deze mensen vinden ook helemaal niet dat een telefoon 600+ euro zou moeten kosten. Maar iedereen is vrij zijn eigen keuzes te maken, daarom ben ik blij dat Apple vandaag een populaire keuze uit het verleden weer terug brengt.
Dat is ook zo, iedereen zijn vrije keuze ....

Ik houd het overigens op mijn S7 edge, geen concessies voor mij anno 2016 ...
Behalve accuduur dan ;)
Beetje potent gebruik en je staat ook voor het avondeten aan de lader te hangen....
Dan heb jij andere ervaringen dan ik ...

Gisteren 23:30 en 50% over.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 24 juli 2024 07:14]

Is niet echt waar, in mijn omgeving (tieners) heeft Niemand genoeg aan 16GB, en dat zijn dan nog de tieners die alleen social media en kleinere apps hebben. 16GB is gewoon te weinig.
En in mijn omgeving (30- en 40ers) heeft iedereen daar genoeg aan. Je kunt dus niet stellen dat "16GB is gewoon te weinig." een feit is, Verschillende mensen hebben verschillende behoeften. Ik zou er geen enkel bezwaar tegen hebben als Apple de 16 GB variant voor een 32 GB variant vervangt en de prijs niet verhoogt. Zou technisch en financieel al lang kunnen, maar dat past niet in het verdienmodel van Apple.
Precies, heb zelf ook lekker een s7 edge met vergelijkbare situatie. En de 32GB was zo vol geweest als ik niet alles op mijn 128GB samsung pro + zou hebben gezet.
16GB anno nu is voor het grootste gros mensen gewoon te weinig.
Grappig, mijn k10000 heeft nog 73% en ik heb hem afgelopen donderdag van de lader getrokken O-)
Ding heeft alles wat een doorsnee smartphone hoort te hebben hoor, zelfs dual sim.
Aha, ik ben meteen gestopt met kijken naar iPad stukje :).
Zonder render en zware teken apps is het een beetje overkill om als consument (Apps, Internet, en lokaal content) een iPad pro te nemen, ik zou voor de air gaan prima prijs en prima specs.

[Reactie gewijzigd door Distrax1988 op 24 juli 2024 07:14]

Daar heb je helemaal gelijk in. Voordeel is wel dat SOC serieus snel is en prima een aantal jaren meekan. De iPad 3 was qua SOC underpowered voor het display toen.

De nieuwe features als betere speakers, het scherm etc zijn leuke features maar of ze ~€250 - 300 waard zijn is natuurlijk zeer discutabel.
De 128GB 9,7" kwam op $749. Met de huidige wisselkoers en dan taksen erbij zou ik niet verwachten dat je hem voor €800 zult vinden, zal eerder richting de €850 gaan als het geen €900 word.

De Air2 komt in de VS nu op een prijs van $399.
Prijs van de nieuwe iPhone SE en iPad pro 9,7" staan al op de website van apple nederland

iPad Pro 9,7" 32GB: €689,-
iPad Pro 9,7" 128GB: €869,-
iPad Pro 9,7" 32GB: €1049,-
4G kost bij de iPad €150,- meer

[Reactie gewijzigd door maykoga op 24 juli 2024 07:14]

Ik zag het al idd, had prijs ook al geedit in mijn 1e post ;). Maar thnx!.
Same here.,, Ipad3 64Gb (1gen Retina) maar ik haak af want ik heb bewust gewacht op de nieuwe Ipad maar 869 voor een werkbaar model (32Gb is te weinig vind ik) vind ik te veel voor puur en alleen een Tablet.

Blijf gewoon doorgaan met de Ipad3 alhoewel die langzaam maar zeker trager lijkt te worden terwijl ik nog steeds dezelfde apps draai.
De iPad Air 2 daalt 100$, althans, dat werd verteld in de Keynote :)
iPad air 2 nu € 439 (16gb) € 539 (64gb)
iPad pro 9.7 €689 (32gb) €869 (128gb) € 1049 (256gb)
De iPad Air 2 kon je al krijgen voor 449 bij BCC.
Ja, maar dat blijft een 16Gb versie. Voor de meesten niet echt interessant.
Je kan voor weinig een SD readertje kopen met een lightning connector of het e.e.a. in de cloud zetten. 16GB is voor mij zat.
Ja me neus ...
Trap daar niet in vriend.

Die readers zijn er al jaren en dan kan je alleen de apparaten lezen waarvan Apple vind dat het goed is. Bijv. een Camera waarvan je dan de foto's in kan lezen en dus in je Fotorol kan zetten (eraf halen is dan weer een heeeeel ander verhaal).

Heb NIET de illusie dat jij een Usb vol films of muziek zo even op je Ipad kan zetten, dan maak je echt een denkfout.
Dan wordt het jailbreaken...
Ja leuk, daar koop je een dure Ipad voor ... Kan je weer omslachtig Jailbreaken, dan doen je updates het weer niet of je jailbreak is weer pleite.
Je kan meteen (relatief) dure apps kopen want de betere software in cydia kost gewoon geld en je systeem is niet altijd meer veilig en daar geven de meesten zoveel om.

Maar dan nog, dan mag je met die ruk adaptor met sccard bestanden overzetten via die omslachtige Files app.
Je ziet dan meteen die File structuur van apple die alles behalve logisch is.
Zodra je een app update dan zie je dat je links naar die opslag locatie vaak niet meer werken.
Het copieren gaat enorm traag ...

En ga zo maar door, het blijft corrigeren naar de fout toe.
En ja mischien merk je het al, Been there done that.

In 2011 vond ik Jailbreaken nog zinvol, nu niet echt meer en meer gedoe dan plezier.
Dan wordt het tijd dat je een nieuwe jailbreak erop zet want ik heb daar geen last van. Untethered en prima overzetten.

[Reactie gewijzigd door W00fer op 24 juli 2024 07:14]

mensen zijn echt helemaal gek als ze nu nog twijfelen over een ipad pro of een surface pro.

surface pro 4 :) zeker kwa prijs,
Er is geen normaal denkend mens die daartussen twijfeld volgens mij (al wil apple je anders doen geloven). Een Surface draait met een volledig OS. Een iPad (Pro) draait op een tablet OS met de bekende beperkingen....

Al moet ik erbij zeggen dat ik in het verleden zat mensen kende die een iPad voor dit soort doeleinde gebruikte, vooral om te laten zien dat ze een iPad hadden.... eea was gewoon onhandig vergeleken met een volledig OS.

[Reactie gewijzigd door Tortelli op 24 juli 2024 07:14]

Air 2 daalt 100,- in prijs.
Heb hetzelfde ja, zit nog met een iPad 2 die op zich nog wel werkt maar eigenlijk wel aan vervanging toe is :P, en de Pro vind ik net iets te duur/te veel features die ik niet ga gebruiken.
Ik zit sterk te denken aan een iPad Air 2 64GB, je bespaar zo'n €300 tozv een 128GB iPad Pro 10"..... 32GB is gewoon te klein, en als Apple de Pro std met 64GB uit zou rusten weten zelf ook wel dat bijna niemand een (dure) geheugen upgrade neemt.
En dat is het hem nou juist !
Ze hebben constant geen serieuze instappers zodat de meesten dan steeds de extra poet betalen !

Bij de iphones is er geen 32gb terwijl dat juist een mooie waardige instapper zou zijn en bij de tablets is er weer geen 64Gb omdat dat juist de mooiste variant zou zijn.

iphone 16 is belachelijk ---> 64gb
ipad pro 32 echt te weinig ---> 128Gb

Zo doorzichtig maar het wordt gewoon als zoete koek geslikt.
En toch verkopen ze volop (ook aan mij af en toe), goede strategie zeg ik:)
Ik heb ook zitten wachten op de specs (of eigenlijk voornamelijk prijs) van de nieuwe 9,7" Pro maar ik vind hem echt te duur. Ik zou hem ook hoogstwaarschijnlijk nooit met pencel en/of keyboard gaan gebruiken.

Zojuist daarom ook een Air 2 64GB besteld (vervanging van iPad 3 & Mini 1). Wat mij betreft de betere keus.
Eens zien of de iPad Air 2 gaat dalen qua prijs............ aantal features zijn wel leuk overigens (TrueTone, minder reflectie).
Staat in het artikel: "De iPad Air 2 krijgt een prijsverlaging naar 439 euro."
Waarom zou je upgraden? Ik heb nog steeds een second gen iPad en het doet voor mij alles wat het moet doen. Ik kan er een beetje mee surfen, wat filmpjes bekijken, beetje gamen en that's it? Ik snap niet waarom men zijn ipad zou willen upgraden? Dit is toch ook het probleem waar Apple mee zit, men vervangt zijn iPads niet omdat ze gewoon blijven werken en de gebruikers veelal lichte apps draaien waarbij de verbeteringen in hardware niet in worden opgemerkt.
Anoniem: 586111 21 maart 2016 19:06
Is dit nu de "iPad Air 3"? Or een heel andere productlijn..ik ben een beetje in de war eerlijk gezegd.
Dit is de professionele versie van de iPad, bedoelt voor productiviy (al zie ik dat nog altijd niet helemaal.... doe mij maar een volwaardig OS voor dat doeleind).
Ik moest ook eens goed lachen toen ze vertelden dat dit een ideale vervanger is voor de computer met Windows.

De eerste Pro werd nu niet direct met veel enthousiasme onthaald. Daarvoor had hij te veel nadelen. Vele van die problemen zijn vziw nog altijd niet opgelost en een deek kan men ook niet oplossen met iOS als OS.
Daarvoor had hij te veel nadelen.
Welke dan precies? Vind dit nogal een gedurfde uitspraak eerlijk gezegd.
Zullen we eens kijken ?

Duur ! Doe hem eens kopen in max specs met pen en hoes/stand ... En dan heb je niet eens een keyboard (niet noodzakelijk)

Je screen real estate is niet echt flexibel. IOS zelf maakt geen nuttig gebruik van bijv. de homescreens. Nog steeds dezelfde icons in dezelfde rijtjes en het grotere scherm is niet altijd nuttig gevuld.

Blijft App software en dus geen volledige programma's zoals op OSX en Windows. Leuk de meeste apps maar Photoshop als app is niets vergeleken met de echte software.

Je kunt nog geen mp3 er simpel op zetten of weer terug copieren zonder geklier met een computer en allerlei workaround apps. Laat staan het koppelen van USb sticks, drives, etc etc.
Voor de creatievere mensen vaak een beperking, zeker als je op locaties bent waar je geen wifi of 4G hebt en cloud diensten dus nutteloos zijn.
Blijft klootzakken om echte controle te hebben over je bestanden en het opslaan en vooral delen ervan.

Blijft een Tablet die je soms onhandig moet plaatsen/ondersteuning. Lang niet de flexibiliteit van bijv. een Macbook/notebook oid.

Lokale opslag enorm beperkt voor een serieuze grafische toepassingen. 128Gb max tot op heden !!!

Denk dat ik de hoofdpunten wel geraakt heb.
Duur ! Doe hem eens kopen in max specs met pen en hoes/stand ... En dan heb je niet eens een keyboard (niet noodzakelijk)
Logitech heeft een mooie case beschikbaar sinds dag 1, met goed toetsenbord en backlit.
Je screen real estate is niet echt flexibel. IOS zelf maakt geen nuttig gebruik van bijv. de homescreens. Nog steeds dezelfde icons in dezelfde rijtjes en het grotere scherm is niet altijd nuttig gevuld.
Homescreen is niet echt relevant. Ik heb er 1, met de apps die ik vaak gebruik en de rest zoek ik wel via spotlight als ik ze nodig heb. Dat is sneller dan navigeren over verschillende homescreens en mapjes.
Je kunt nog geen mp3 er simpel op zetten of weer terug copieren zonder geklier met een computer en allerlei workaround apps. Laat staan het koppelen van USb sticks, drives, etc etc.
En waarom is dit per se nodig? Ik hoor die al jaren voor iPods en iPhones, maar dat is een argument wat niet echt opgaat als je in het ecosysteem zit. Ik heb er namelijk nog nooit problemen mee gehad dat niet simpel was op te lossen.
Blijft klootzakken om echte controle te hebben over je bestanden en het opslaan en vooral delen ervan.
Het delen van bestanden is in iOS 9 echt het meest simpele wat er is. Ik doe het vaak zat met bestanden op m'n iPhone, iPad en macbook. Airdrop werkt dan prima en voor de rest is er iMessage, mail of whatsapp.
Blijft een Tablet die je soms onhandig moet plaatsen/ondersteuning. Lang niet de flexibiliteit van bijv. een Macbook/notebook oid.
Dat is zeker waar, maar mijns inziens ook gewoon een probleem van die categorie apparaten.
Lokale opslag enorm beperkt voor een serieuze grafische toepassingen. 128Gb max tot op heden !!!
En daarom is er dus vanaf volgende week ook een 256GB optie
De niet Apple cases en dergelijke zijn doorgaans 'net niet' oplossingen.
Zaken zoals keyboards kunnen tevens zomaar niet meer ondersteund worden met updates. Loop al wat langer mee met Apple ...

Mij maak je niet wijs dat met spotlight en dus de naam (deels) intikken je sneller bent dan het aanklikken van een app of mapje als er gewoon MEER op het scherm zou staan, er is immers ruimte ZAT (!!!!) voor. Waarom de Iphone formfactor aanhouden op een 12.x inch scherm ?? Kansloos imo.

Delen is leuk als je alles van Apple hebt, maar Pro's delen graag ook bestanden met anderen die niet altijd een Mac hebben of iets direct willen hebben en niet via mail/wifi/internet. Het lezen op plaatsen op een usb stick/ssd/hdd is gewoon NIET te doen. Daarmee is het best beperkend.
Je moet dan het aangeleverde weer op een computer inlezen en in je cloud plaatsen. Gewoon niet handig.
Doe je op een macbook(air) toch ook niet ? Kan toch ook gewoon de usb device erin.
IOS is gewoon niet geschikt voor Pro toepassingen, leuk voor een smartphone of consumer tablet.

Vanaf volgende week pas de 256Gb maar we hadden het over de minpunten vanaf release dus de beperkte opslag was echt een valide punt.
Eerlijk gezegd een iPad pro heeft tov een Surface Pro bv
- Geen fatsoenlijk toetsenbord, plastic knoppen die lijken op die ouderwetse rekenmachines van vroeger
- Geen verlichte toetsenbord
- Geen trackpad op toetsenbord, een muis aansluiten kan niet behalve zo'n speciale die het alleen doet bij cytrix.
- Geen kickstand
- Geen mogelijkheid om de hoek variabel te stellen
- Geen USB aansluiting
- Geen uitbreidingsmogelijkheden (sd card)
- Geen dockingsmogelijkheden
- Geen mogelijkheid tot multimonitor opstelling
- Geen pen die minstens een half jaar mee gaat
- Geen digitale gum op de pen, ik kan echt niet meer zonder nu.
- Geen verwisselbare pen tips met verschillende hardheid
- Geen batterij in de pen, maar een onhandige oplaadaansluiting die snel afbreekt
- Geen magnetische plek om pen aan je tablet vast te zetten, ok handig maar niet noodzakelijk
- Geen volwaardig os, dus
Geen volwaardige apps
Geen volwaardige multitasking
Geen multiuser inlogmogelijkheden
Geen windows, met bijbehorende legacy apps
Geen flash ondersteuning, ja wordt nog steeds gebruikt
Geen multibureaublad
Geen multibrowser
Geen bestandbeheer
Ik stop met deze lijst, want anders wordt het wel heel genant zo.
Je ziet ze wel klungelen op het werk met hun ipad pro, dan pak ik mn surface pro en maak met de pen aantekeningen op word documenten, OneNote, internetpagina's noem het maar op of teken plannen uit via aangesloten videoconference apparaat zodat collegas op een andere vestiging mee kunnen kijken. Werk via citrix zonder die speciale muis, maar kan ook prima werken zonder citrix wat een keer sneller gaat.

Het is wel duidelijk dat een iPad pro geen professionele windows vervanger is.
He waarom -1? Zelfs de surface 3 is meer pro dan deze iPad pro.

[Reactie gewijzigd door drakiesoft op 24 juli 2024 07:14]

- Geen fatsoenlijk toetsenbord, plastic knoppen die lijken op die ouderwetse rekenmachines van vroeger
- Geen verlichte toetsenbord
Prima los verkrijgbaar ipv Tobo cover: Logitech create hoes
- Geen trackpad op toetsenbord
Tsja, Zonder muis ondersteuning is het nou ook niet echt handig om het wel te hebben.
Geen kickstand
- Geen mogelijkheid om de hoek variabel te stellen
- Geen USB aansluiting
- Geen uitbreidingsmogelijkheden (sd card)
- Geen dockingsmogelijkheden
^^ allemaal los verkrijgbaar
- Geen pen die minstens een half jaar mee gaat
- Geen digitale gum op de pen, ik kan echt niet meer zonder nu.
Als het goed is dan is dat allemaal wel het geval. Waarschijnlijk niet op de manier zoals jij die bedoelt.
- Geen batterij in de pen, maar een onhandige oplaadaansluiting die snel afbreekt
- Geen magnetische plek om pen aan je tablet vast te zetten, ok handig maar niet noodzakelijk
Je kan het meegeleverde verlopen naar lightning gebruiken. Magnetische opbergplek leek mij ook wel handig, maar aan de andere kant ook weer niet.
- Geen volwaardig os, dus
Geen volwaardige apps
Geen volwaardige multitasking
Geen multiuser inlogmogelijkheden
Geen windows, met bijbehorende legacy apps
Geen flash ondersteuning, ja wordt nog steeds gebruikt
Geen multibureaublad
Geen multibrowser
Geen bestandbeheer
Ja precies: geen windows! grootste voordeel ooit. Ja flash wordt nog gebruikt, maar waarvoor? inderdaad slecht geoptimaliseerde apps die tegenwoordig allang in HTML5 hadden moeten zitten. Zelfs de makers van Flash zien geen heil meer in flash. Dat je dit nog als argument aanvoert vind ik echt heel jammer.
Wow, je moet veel er los bijkopen €€€ en dan nog is het geen pro, want het os is dat gewoon niet. Maar goed, noem het een iPad+ en gebruik waar het goed voor is, maar noem het geen pro, pc vervanger, want dat is het niet.
Anoniem: 583079 @drakiesoft21 maart 2016 23:36
Niettemin blijkt de iPad Pro succesvoller dan de Surface (alle modellen samen !): http://betanews.com/2016/...crosoft-surface-in-sales/
Er moet toch iets mis zijn met die Surface en ik denk dat ik weet wat: kan niet aan een laptop tippen en ook niet aan een goede tablet. Probeert twee dingen tegelijk te zijn en is dus mossel noch vis...
Met deze prijzen zullen iPads nooit een PC gaan vervangen. Heb je nog niet eens dat toetsenbordje erbij.
Volgens mij is dit ook gewoon de opvolger van de iPad Air 2. Ze laten die niet voor niets in prijs dalen.
Eigenlijk is het de iPad 7. Het is gewoon de 2de keer dat Apple een nieuwe naam plakt op wat ze vroeger gewoon "iPad" noemde. ;)
Een nieuwe naam is natuurlijk een erg makkelijke manier om de prijs drastisch op te schroeven.
Anoniem: 382732 @9071021 maart 2016 20:24
Als kopers daardoor ook meer betalen verdienen dat soort consumenten ook niet beter.....
Je bent denk ik wel bekent met de fanbase van Apple? Hmm.
De grootste groep koopt het toch wel; Apple zou gek zijn die kans niet te nemen.

[Reactie gewijzigd door 90710 op 24 juli 2024 07:14]

Nieuwe productlijn heel simpel:
iPad pro: zakelijke markt (of de personen "ik doe dit en dat intressant doen")
iPad air/mini : consument
Tja weer tig varianten maken, allerlei verschillende formaten scherm met andere aspect ratio, wel niet pro, stylus....

Apple is een hoop lessen van Steve Jobs al weer snel vergeten. Ik denk vrij zeker te weten dat de man zich zou omdraaien in zijn graf als hij de huidige line-up zou zien.

Toen Jobs terugkwam bij Apple schrapte hij het hele productaanbod en maakte slechts 4 varianten... Maar ze vervallen weer in oude gewoontes. Het zal wel niet heel lang meer duren voordat de beurs doorkrijgt welke kant het opgaat met Apple.
Onzin.

Apple iPad line-up:

iPad Mini (7,9"): A8 CPU
iPad Air 2 (9,7"): A8X CPU
iPad Pro (9,7"/12,9"): A9X CPU

Allemaal een retina, 4:3 scherm.
Voeg daar aan toe:

iPhone SE
iPhone 6s
iPhone 6s+

Alle telefoons in 3 verschillende uitvoeringen en 4 kleuren.

Ik krijg het idee dat Apple teveel naar hun klanten aan het luisteren is (klinkt raar).

Vroeger wist Apple een latente behoefte in mij te raken, waardoor ik een product voorgesteld kreeg waarvan ik me pas op dat moment realiseerde dat ik het wilde hebben. En graag wilde hebben.

Nu is Apple mijns inziens een veel commerciëlere weg ingeslagen (goed voor de verkoopcijfers deze nieuwe producten) alleen ik mis het innovatieve bedrijf wat ons tweakers verbijsterde met woestgave producten.

En stiekem, elke keer weer, hoop ik dat Tim Cook met een verrassing komt die de wereld op z'n kop zet...

Helaas, niet vanavond.

Wellicht zijn we ook teveel verwend in het verleden ;)
En dat niet alleen: vooral de enorme prijsverhogingen de laatste jaren en het bewust crippelen van computers als een autoverkoper om nog meer uit klanten te persen (het anno 2016 nog leveren van Macs van ruim €1700 met daarin een goedkope HDD met 5400 RPM waar je nog eens een paar honderd euro mag neerleggen voor een SSD en een paar honderd euro voor acceptabele hoeveelheid werkgeheugen bij notabene een klein 21,5 schermpje).
Dan ben je nogal snel in de war met 4 modellen. Storage verschillen buiten beschouwing gelaten.
De 32GB variant kost $599 en een 64GB iPad Air 2 kost $499
De 2 apparaten zien er voor de gemiddelde gebruiker identiek uit, ik vind dat ze zich er een beetje makkelijk vanaf hebben gemaakt en de prijs/kwaliteit verhouding is niet bepaald om over naar huis te schrijven IMO.
Je kunt helemaal niets zeggen over de prijs kwaliteit verhouding totdat je er een tijdje mee gewerkt hebt.
Lijkt me geen game-changer als ik de specs bekijk..gewoon een volgende generatie iPad met minimale verbeteringen.
Zeker geen spontane prijsverhoging waard.
Wel grappig dat Apple hier nu "TrueTone" als iets nieuws presenteert, terwijl bijvoorbeeld de Samsung Galaxy Tab S van anderhalf jaar geleden ook al een ambient-kleur sensor aan boord had die automatisch de kleurtemperatuur van het scherm kon aanpassen op basis van de kleur van het omgevingslicht.
Dat zie je toch wel vaker ....

Als Apple iets voor het eerst gebruikt is het bijzonder.
Let op mijn woorden als ze straks na 5 jaar achterstand ook een OLED scherm gaan gebruiken in de Iphone 7 ... Dan is het opeens Wereldnieuws !!
Als je echt denkt dat het zo gaat, dan ben je nogal naïef ben ik bang. Apple presenteert functies dusdanig om duidelijk te maken dat ze er veel meer tijd in steken om iets te perfectioneren. Dat er eerder apparaten met een True Tone-achtig iets zijn geweest geloof ik best, maar ik vraag me af of dat altijd echt goed werkt. Bij de concurrentie is het meestal zo van 'het werkt, maar...'.

Ik zeg niet dat Apple het foutloos doet, maar hun implementatie is vaak stukken beter en vooral betrouwbaarder. Kijk naar Touch ID en 3D Touch. Het bestond allemaal al wel voordat Apple ermee kwam, maar het was allemaal erg beperkt of werkte helemaal niet zoals je wilt dat het werkt. En dan krijg je dus dat het wordt gezien als een gimmick, of erger dat het helemaal wordt vergeten. Dit soort dingen blijven veel beter hangen als het van Apple komt dan wanneer het van Samsung komt bijvoorbeeld. Gevolg daarvan is weer dat andere fabrikanten er ineens ook weer druk mee aan de slag gaan iets dergelijks in hun apparaten te proppen. Dat is gewoon zoals Apple's marketing in elkaar zit. :P

Even voor de duidelijkheid, ik ben hier niet om Samsung te bashen. Wou alleen even duidelijk maken waar je de plank misslaat. ;)

[Reactie gewijzigd door DutchDeafBoy op 24 juli 2024 07:14]

Nu haal je slechts 2 zaken aan en daar heb je een punt maar laten we eens kijken naar alle andere zaken die Apple over genomen heeft van andere systemen en dan was het opeens wereldnieuws omdat het van Apple kwam.

Denk daarbij aan Airdrop, Icloud, Notifications, Widgets, kleinere Tablet versies, Grotere tablet versie, en ga zo maar door.

Hier heeft Apple NIETS verbeterd tov het originele concept (dat werkte al prima) maar men koppelde er een kekke naam aan en de marketings machine deed de rest.

3D Touch is trouwens weer zoiets dat een stille dood lijkt te sterven. De users merken weinig voordeel, en het zit niet op de SE (men had makkelijk een 4inch scherm kunnen maken als het onmisbaar was).
Zo zie je dat niet alles zo geweldig blijkt te zijn. Net als de USB-C fiasco met de USB kabel van Apple.
Dan is het het falen van de Samsung marketingmachine dat het nu lijkt alsof Apple de eerste is. Ik heb dit wel vaker gezien: Apple claimt een nieuwe functie en mensen duiken er meteen bovenop om aan te tonen dat een andere fabrikant eerder was... ja prima, maar waarom heeft die fabrikant dat dan niet beter gemarket?

Overigens zie ik nergens dat Apple het als iets nieuws presenteert. Ze presenteren het als een nieuwe functie in hun apparaten, dat is iets heel anders.
De iPad Air 2 krijgt een prijsverlaging naar 399 dollar.
Mwah... Dan heb je een erg goede tablet voor je geld.
Dat is best netjes eigenlijk. Dat ding werkt nog prima en behoorlijk snel. :)

Ben wel benieuwd of Cook zich nu niet in de voet schiet door laptops af te kraken en te zeggen "Switch naar een iPad Pro". Denk dat veel mensen toch nog altijd liever een normale laptop hebben, zoals een MacBook. Ik moet er niet aan denken om m'n laptop te vervangen voor een tablet. Keyboard of niet.
Pas overgestapt van een Ipad air 2 naar een surface pro 4.
Als tablet is de Ipad mijn inziens onverslaanbaar.
Alleen als multifunctioneel apparaat is de surface pro 4 toch echt een stap verder dan een Ipad pro.
En een fatsoenlijke normale laptop is ook weer een stuk onverslaanbaarder en een stap verder dan een surface pro.

Liever een MB of MBPr en een iPad (of een Dell XPS en een tab 2) dan een surface pro. Twee toepassingen. Twee devices. Zoals het het beste werkt....niet twee keer half: net geen tablet en net geen laptop.

Ik heb thuis ook een wasdroger en een wasmachine apart. Een alles in 1 apparaat is net niks...

[Reactie gewijzigd door Isheara op 24 juli 2024 07:14]

Ja, leuk als je alles mee wilt zeulen en je 3300 euro stuk kan gooien.
Laten we wel zijn, een beetje MBPR kost je 2 mille en dan heb je nog niks speciaals.
We zien nu dat een beetje Ipadpro tenminste een kleine 900 euro kost en als je er iets mee wilt doen komt daar nog bijna 300 euro aan accesoires bij.

Nee sorry hoor, dan maar een SP4 .. Kan ik voor dat geld 2x een nieuwe kopen en ben ik om de 2 jaar weer helemaal bij de les.

De MBP wordt qua specs ook langzaam aan bejaard. Retina is zo 2011 vwb specs om maar iets te noemen.
Mwa je zit met een Surface nog steeds aan Windows vast. Een surface met Ubuntu daarentegen zou ik wel voor open staan. Zolang dat niet kan zal ik nooit van mn leven een Surface kopen.

Over 2 jaar verkoop ik mn macbook voor 50 procent van de prijs, leg zelf 50 procent bij en ik heb een gloednieuwe. Moet je met windows apparatuur eens proberen.

Ag wat noem je bejaard 2880x1880 is scherp zat voor 15 Inch. en 2560x1600 scherp zat voor 13 inch. Kunnen genoeg laptop fabrikanten nog wat van leren.
PCIE NVME SSD's, en 9 uur accuduur als je aan t programmeren bent. Ik bedoel maar nog steeds beter dan 4 uur op een Surface pro
http://www.lovemysurface.net/surface-pro-4-battery/

En daarbij gaat dit artikel over de iPad Pro en niet over Surface....
Ik koop hardware niet om te verkopen maar om te gebruiken en mijn inziens is windows daar prima voor.
Kan alles draaien want geen OS met zoveel software als windows.

Sure, als je hardcore coder of netwerk geek bent dan is wellicht Ubuntu leuk maar voor de gewone consument heb je er niks aan.
W7 was al rock solid en W10 gaat ook erg de goede kant op. Geen workarounds en scripts als ik iets wil draaien of zien. Voor alles is al een software oplossing.

Vwb het scherm hebben genoeg fabrikanten Apple allang ingehaald. Met name de Air's zijn echt bejaard nu want die hebben niet eens Retina.

De accuduur van de Sp4 is idd beschamend, touche !
Er zijn situaties waar een hybride weer handiger is ipv twee onhandige losse apparaten. In dat geval is de surface pro de beste keus.
Voor hetgeen ik ermee doe is de surface pro 4 een prima oplossing voor mij.
De Ipad gebruikte ik voor youtube,facebook,spotify etc.
Ik wilde ook iets om een beetje fatsoenlijk foto te bewerken.
Kwam dus uit bij de surface pro 4.
Redelijk compact.makkelijk mee te nemen.kan hetzelfde als de ipad en krachtig genoeg voor wat ik er mee wil(i5,8gb,256gb)

[Reactie gewijzigd door Borremansrob op 24 juli 2024 07:14]

De pro valt inmiddels prima als laptop te gebruiken en ook als tablet, de reden waarom de pro minder geschikt is als tablet heeft meer met het OS te maken.
Ik heb nog nooit multifunctionele apparaten gezien die beter zijn dan dedicated apparaten. Het blijven compromissen.
Dat is ook zo.
Alleen dan kun je kiezen voor het beste compromis in verhouding voor wat je er mee wilt doen.
En in mijn geval is dat de surface pro 4.
Anoniem: 696390 21 maart 2016 19:05
Ik vind dit wel interessant apparaat. Mn laatste tablet die ik had was een Samsung Note 10.1 in 2012. Sindsdien nooit meer een tablet gehad.

Maar de aankondiging van de iPad Pro 9 inch spreekt me wel erg aan. Binnenkort eens kijken wat voor development mogelijkheden er zijn.


Edit:

Stiekem zit ik te wachten op iets zoals Xcode Light ofzo. Xcode op je iPad Pro klinkt echt als een geweldig idee voor mij.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 696390 op 24 juli 2024 07:14]

Wat wil je in hemelsnaam met Xcode op een tablet gaan doen? Daar is de vormfactor echt niet naar. Je hebt daarvoor een veel te slecht toetsenbord bij zo een apparaat. Dat wil je toch echt op een desktop of laptop doen.
Zucht.... Lees nog eens "Xcode Light" Light kan veel betekenen. In mijn geval bijv gewoon een code editor die met Swift overweg kan ouzo.. Die perfect aan Xcode aansluit via iCloud of lokaal netwerk.

En daarbij nam ik Xcode als voorbeeld. Toen ik nog voor Android programmeerde gebruikte ik op mn Note 10.1 een code editor om code te schrijven. Was ik later thuis stond die code al in mn cloud en kon ik hem in mn app verwerken die ik op mn PC toen aan het bouwen was.

Ik zie zoiets wel zitten op een iPad Pro. Mn code waar mn IBOutlets enzo al instaan en ik die kan bewerken wanneer ik onderweg ben. En ben ik thuis dat dat dus automatisch verder kan werken op mn iMac. Dat zou voor mij gewoon ideaal zijn. En dat in samenwerking met Git ofzo

Voorbeeld.

Ik zat 2 maanden geleden in het vliegtuig en ik kreeg opeens een idee voor een spelletje. Dit betreft een robot dat met een vlammenwerper dingen moet verbranden voor punten. Zie t als soort Mario. Ik heb die complete code geschreven op mn macbook voor ik het ging designen op mn iMac. Ik kom thuis en t staat op mn iMac om verder te gaan.

Ik zou zoiets wel interessant vinden op een iPad. Of dat je die code direct kan uitvoeren op je iPad. Ja sorry ik vind het echt wel een interessant idee.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 696390 op 24 juli 2024 07:14]

Ik ga voor een Air 2. Ik had interesse in een nieuwe iPad als vervanging van mijn huidige tablet maar ik wil 4G en ga niet van die achterlijke prijzen betalen. Weet niet wat de bedoeling van de Pro is maar het is zeker niet bedoeld om massaal verkocht te gaan worden.
Leuk die pencil, maar stop het er dan bij in plaats van er extra geld voor te vragen.
Weet niet wat de bedoeling van de Pro is maar het is zeker niet bedoeld om massaal verkocht te gaan worden
Inderdaad, het is gericht op een niche. :)
Ik schrik ook wel van de prijs. De 128GB versie gaat 869€ kosten... 32GB is dan weer net aan de krappe kant...
Ik heb nu een Air 2 64GB met 4G. De Pro heeft geen 64GB, waardoor ik de 128GB zou moeten nemen, met 4G. Prijskaartje: €1.019.

Ik wacht wel op de Air 3 met 64GB + 4G, zal ongetwijfeld de zelfde specs krijgen als deze Pro, maar dan later uitkomen.
Ik wilde hem ook kopen, maar die prijs. Wow! Is dat even een tegenvaller.
Same here, sla even over.
Alleen de moeite waard als je zoiets echt constant gebruikt en je het nieuwste van het nieuwste MOET hebben.
Het lijkt erop dat apple met dit product iets op de markt brengt met een gebrek aan inspiratie...

De ipad pro was al een niche product, uitbesteed aan weinig consumenten. Dat zal bij dit product nog extremer zijn denk ik :|

Ik vind de ipad pro an sich best een prima apparaat, echter niet voor een dergelijk hoge prijs. Met deze prijscategorie concurreert het al met laptops en vooral de surface pro serie welke een volwardig OS ondersteund (meest gehoorde punt van kritiek).

Ik denk dat deze ipad pro's veel beter tot zijn recht komen in de huidige prijsklasse van de ipad airs met wellicht een +$100 voor de grote variant en waarbij de kleinere pro de opvolger van de laatste air is.
Had je het niet door dan ??

Apple is al 2 jaar lang verschoven van Trendsetter naar Trendvolger ...
Kijk liever eerst even naar de concurrentie voordat je gaat doen alsof alleen Apple een 'trendvolger' is. Veel fabrikanten doen aan afkijken bij anderen. En dat is prima, zolang je wel je eigen implementatie uitvoert. En dat is wat Apple doet.

Zo vind ik de iPad Pro, meer een pro-tablet dan de Surface Pro dat is. Simpelweg vanwege iOS. Leuk dat je een volwaardig OS kunt draaien op een tablet, maar wie zegt dat dat de bedoeling is? Tablets waren nooit ontworpen voor een dergelijk besturingssysteem. Steve Jobs heeft dat zelf nog gezegd. De iPad moest geen kruising tussen een Mac en iPhone gaan worden, maar een stand-alone product. Eentje die beter is dan een iPhone en beter dan een Mac voor specifieke taken. Wat dat betreft is de iPad gewoon een geslaagder product.

De Surface Pro is als laptop (met optioneel keyboard in dit geval) een geslaagd product, maar als tablet faalt het gewoon. En dat komt door dat OS, niet eens door het hardwareproduct. De iPad Pro doet het goed als tablet, maar weer niet als laptopvervanger. Dat geef ik gewoon eerlijk toe, want hoeft geen vervanger voor de laptop te zijn; het is immers nog altijd een tablet, geen laptop of iets in de richting. Dat de ene het wél zo ziet is echt een persoonlijke ervaring.
Er is NIEMAND die de SP4 koopt als tablet, men koopt hem als een hybride en daar slaagt deze in.

Vertel mij eens wat de PRO kan doen wat de ipad2 niet kan muv de Pen ....
En daar heb je het al, het blijven apps en dus beperkt.
0 personalisatie of een startscherm indeling mogelijk voor jouw specifieke workflow.
Het is een dure tablet die zogenaamd voor de PRO bedoeld zou zijn.

De Ipad is zeer zeker een geslaagd product, dat is een feit !
De pro is een Niche product en nu bijna een halfjaar later is dat ook een feit.
De reviews her en der en revisits zeggen genoeg.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 24 juli 2024 07:14]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.