Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 75 reacties

De opvolger van de iPad Air 2 krijgt waarschijnlijk geen scherm met 3D Touch. Apple zou voorlopig nog niet in staat zijn om de techniek die herkent hoe hard er op het scherm gedrukt wordt te produceren voor grotere schermformaten.

Momenteel beschikken alleen de iPhone 6s en 6s Plus over 3D Touch, dat werkt met een extra laag sensors in het scherm die druk kunnen meten. Volgens bronnen van AppleInsider is Apple niet in staat om de bestaande 3D Touch-technologie toe te passen op grotere schermformaten en zou dat pas na de introductie van de iPhone 7 mogelijk worden.

Als Apple zijn jaarlijkse schema aanhoudt, verschijnt de iPhone 7 in de herfst van 2016. Vermoedelijk brengt Apple de iPad Air 3 in het voorjaar van 2016 uit. Afgelopen september, toen Apple de iPad Pro en iPad Mini 4 introduceerde, kwam er geen nieuwe versie van de Air-tablet met 9,7"-scherm. De huidige iPad Air 2 kwam in oktober 2014 op de markt.

AppleInsider claimt dat de informatie afkomstig is van een bron die in het verleden juiste informatie heeft gegeven over toekomstige producten van Apple. Dinsdag stelde een analist van KGI al dat Apple problemen zou hebben met het produceren van een 3D Touch-scherm voor de iPad. Eerdere geruchten stelden juist dat de iPad Air 3 de techniek uit de iPhone 6s-modellen zou krijgen.

Apple iPad Air 2

Apple iPad Air 2

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (75)

Hopelijk komt er ondersteuning voor de Apple pencil in de nieuwe iPad Air. Dat lijkt me een betere toevoeging dan 3D touch, iets wat een beetje een gimmick lijkt.
Zonder 3D Touch zou 'Peek and Pop' niet werken en dat vind ik toch echt wel een geweldige functie. Ik gebruik het de hele dag door voor m'n email bijvoorbeeld. Ik zou het toch wel snel missen als ik nu zou moeten overstappen op een device zonder Peek and Pop.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 16 december 2015 10:49]

Het is eerlijk gezegd ook iets minder interessant op de iPad omdat de apps daar meestal een 2 pane interface hebben. Je kan een een item gewoon links selecteren en rechts de inhoud bekijken, en dat is toch waar 3D touch voornamelijk wordt voor gebruikt op de iPhone. Ik vind het uiteraard ook een jammere omissie.

De grootste change die nu waarschnlijk gaat plaatsvinden is gewoon een betere chipset. De resolutie wordt heel misschien gebumpt naar die van de iPad Pro (wat in mijn ogen dan weer niet geheel wenselijk is). De leukste toevoeging zou inderdaad nog support voor de apple pencil kunnen zijn.
Naast Apple Pencil, zal Apple waarschijnlijk ook bluetooth 4.2 toevoegen, 'Always on Siri', betere co-processor en niet te vergeten een iPad Pro waardige grafische chip. Dat laatste is weer interessant voor game makers, die intensievere games kunnen leveren voor de iPad Air (lees: console waardig).

Mijn laatste hoop is dat ze de standaard 16 GB geheugenchip vervangen door 64 GB, en vervolgens 128 GB en 256 GB als extra optie bieden. Maar dat zal wel niet.
Dat geheugen probleem vind ik ook. Mag nu echt wel een keer gebeuren, we klagen er al jaren over maar het gebeurt maar niet...
ik denk niet dat Apple iets veranderd omdat de massa er om vraagt.

Waarom doen ze nog steeds 16GB modellen van hun iPhones leveren?
Niet omdat mensen dat wilde, maar omdat Apple stug verder gaat met hun beleid. Het verbaasd mij dat het nog steeds werkt.
Waarom ze dat nog steeds leveren? Omdat men het nog koopt. Waaronder ik.
Had jij niet veel liever 32GB voor hetzelfde geld gehad?
Telefoons zoals de Microsoft Lumia 950, Samsung Galaxy s6, LG G4 hebben allemaal 32gb.
Apple begint met 16gb omdat meer mensen dan een duurdere versie gaan kopen. flash geheugen kost nog niet eens 15 euro, en toch vragen ze er 100 euro voor.
Ik red me wel met 16GB. Gebruik voor 1 euro 50 GB iCloud waar al m'n foto's en documenten in staan. En die gebruik ik ook instant op de MacBook. Dus ik heb al een reden om iCloud te gebruiken icm grotere opslag. Dus waarom dan ook nog een iPhone met meer opslag. Is natuurlijk voor iedereen anders? Maar dan nog.
Peek en pop zou bijvoorbeeld ook kunnen werken door een langere "press" te registreren.
Net zoals bij android lang drukken vaak een extra functie heeft.

Bij Apple moeten ze elke keer duidelijk aangeven dat de 3D touch echt wel met harder drukken te maken heeft en niet langer, want daar lijkt het op als je het ziet op video. Dus mij lijkt het dat langer drukken een deel van de functionaliteit ook kan hebben dan.
Je kan inderdaad wel niet lang klikken en dan nog langer klikken om de mail bv toch te openen zoals 3D Touch dat wel kan.
3D touch voegt zeker wat toe. Vooral omdat langere press gewoon niet een gebruiksvriendelijk ui functie is. En 3D touch wel.
3D touch is helemaal niet veel intuitiever dan een longpress, het is hetzelfde principe (harder drukken of langer drukken, dat is echt om het even). Om dan de 3D touch als gebruiksvriendelijk te duiden in tegenstelling tot longpress gaat stomweg veel te ver. De meeste functies van 3D touch vind ik, nu nog steeds, louter gimmicks.

Peek & Pop is, naar mijn bescheiden mening, voor de meeste mensen niet erg nuttig; de meeste info op basis waarvan je besluit een mail al dan niet (direct) te lezen staan in het onderwerp en de eerste paar zinnen (plus afzender natuurlijk). Die informatie is al beschikbaar, dus veel voegt peek & pop niet toe. 3D touch + swipe naar boven + klik op reply levert daarnaast ook al niet minder acties op dan swipe naar links + more + reply. De 3D touch + Swipe is dan wel weer wat 'natuurlijker'/langzamer dan swipe + klik op more.

Het afspelen van live foto's is wel leuk (ik weet overigens niet of dat anders gedaan kan worden dan met 3D touch), maar ook niet bepaald levensveranderend. Grappig is natuurlijk dat 't ook als achtergrond functioneert, maar dat maakt het nog niet nuttig.

3D touch op de meeste iconen is, afhankelijk van hoe men het gebruikt, relatief nutteloos. Door de snelheid van de iPhone 6s(+), zijn de meeste apps die nu 3D touch ondersteunen net zo snel geopend als dat het duurt om van 'press' naar '3D press' te gaan. En de meeste functies die onder de 3D press zitten, zijn ook dan met 1 verdere aanraking te starten. Uitzondering vind ik daar Safari (private / normale tabs switch) en de telefoon app (direct je vriendin bellen).

De enige 3D touch die ik daadwerkelijk nuttig vind, en daarmee ook vaak gebruik, is de 3D touch op het keyboard. Een veel snellere manier om de 'cursor' in een tekst naar de gewenste 'verbeterpositie' te brengen.

Het grootste probleem met 3D touch is echter niet de functionaliteit die het meer biedt, of waarin het sneller/beter is dan andere functies. Voor mij is het gewoon zo dat ik vrijwel nooit denk, bij het zien van de UI van een app, 'oh, laat ik daar eens een 3D press op doen'. Ik vergeet het dus eigenlijk gewoon. :P
Voor ongeduldige mensen is er een groot verschil tussen instant deep press of wachten op long press.
Een vriend van mij 3 links gestuurd met verschillende items. Met Peek and Pop kon ik veel sneller alle links "openen" dan als ik ze één voor één uur had geclickt.
Hoe kom je daar bij? Ik werk veel met leken, en geef ook les, maar een long press is nou niet bepaald rocket science en wordt goed begrepen. Ik zie niet in hoe harder drukken makkelijker/gebruiksvriendelijker is eigenlijk.
Mijn opa en oma bijvoorbeeld die drukken op de iPad regelmatig iets langer, dan gebeurt er wat er met een korte druk ook moet gebeuren. Dat is gebruiksvriendelijk en kan je niet in de war raken. 3D touch open je dan functies die handig zijn maar niet noodzakelijk, zodat je gebruikers als mijn groot ouders niet lastig valt of in de war laat raken.
Mijn oma heeft een iPad en die heeft dan weer niet zo goed door dat ze niet zo hard hoeft te drukken. ik denk dat ze met 3d touch alleen maar meer in de war zou raken. Ze duwt redelijk hard op het beeldscherm namelijk. Zo kun je natuurlijk nooit cateren naar iedereen, maar voor de een is het een uitkomst, voor de ander iets irritants.
Gelukkig kan je de sensitiviteit van de 3D press instellen, of geheel uitschakelen.
De tijdsduur voor lang drukken instellen of lang drukken uitschakelen, is technisch uiteraard totaal onmogelijk...

Wat een nuttige discussie :)

[Reactie gewijzigd door nokie op 16 december 2015 11:42]

Hoe kom je daar bij? Ik werk veel met leken, en geef ook les, maar een long press is nou niet bepaald rocket science en wordt goed begrepen. Ik zie niet in hoe harder drukken makkelijker/gebruiksvriendelijker is eigenlijk.
Ik denk dat je het nog niet zelf geprobeert hebt. Het voegt echts iets toe. En andere firma's zien dat ook want over een paar jaar hebben ze allemaal iets als dit.
Ik heb het uiteraard geprobeerd, ik vond het op zich een mooie techniek om te zien, maar een ècht praktisch gebruiksscenario zie ik er nog niet in.
Dus Peek and Pop kan niet ;) Je spreekt jezelf een beetje tegen he. Alleen Peek of alleen Pop kan eventueel door lang ingedrukt te houden. Maar zoals je zelf zegt, je kan niet nog langer klikken, dus Pop kan niet als je Peekt. Dus in essentie kan je niet 'Peek and Pop' gebruiken ;)
Goh echt tegenspreken vind ik veel gezegd.
Je zou het wel kunnen he. Je kan 3 niveaus hebben. Gewoon tappen. Langer drukken zoals je nu in android ook hebt geeft je een andere functie en dan zou je bijvoorbeeld het kunnen laten "peeken" en als je dan lost dat het weggaat en als je dan blijft drukken dat het popt bij een nog langere druk.
Ik haalde dit niet aan omdat het niet zo gebruiksvriendelijk is als de 3D touch manier. Stel je leest je mail en je blijft dus drukken dan zou je sowieso een pop krijgen terwijl je dit niet zeker wilt. Bij veel van de andere functies zou dit dan wel weer werken.

Ik heb er zelf nog niet mee gewerkt dus ik kan niet echt aangeven hoe fijn het is en met dat developpers er nog gebruik van moeten maken is het ook wat vroeg voor het al af te schieten.
Hoe het er nu naar uit ziet is het niet iets dat ik echt wil op mijn toestel. Kan zijn dat het fijn is maar ik ga het niet in mijn lijstje zetten van vereisten.

Android fanboy? Ik heb een iPad Air en een Macbook pro maar inderdaad wel een android telefoon. Maar ik heb dus niets inherent tegen Apple.
Is Apple het woord innovation anaal aan het verkrachten met een cactus? Ja... al jaren.
Een thesaurus op hun volgende devide zou misschien nuttig zijn als ze gaan blijven woorden misbruiken. En ook voor hun gebruikers want zij hebben hier ook last mee precies. Edit na misbruik van het woord "revolutionair" hieronder

[Reactie gewijzigd door DaemonAngel op 16 december 2015 13:48]

Of de hover functie van android, ik kan gewoon met mijn vinger boven een mailtje/sms hangen zonder het scherm aan te raken om meer info te zien zonder het te openen. (S5 mini)
Je zou inderdaad misschien met langere press kunnen werken. Maar dit is intuïtiever. De email summary ligt 'onder' je vinger en door harder te drukken open je als het ware de echte email 'onder' de summary. Het is een erg natuurlijke handeling.
Door harder te drukken, druk je (automatisch) ook langer, dus hoezo intuïtiever?

Zelfs in Apple's promotiefilmpjes zie je duidekijk dat er langere touch actie nodig is dan een normale touch...
Blijkbaar heb je er (nog) niet mee gewerkt: het werkt in de praktijk echt heel anders dan bij Android.
Dat zeg ik dan ook helemaal niet :D
Long press is absoluut niet te vergelijken met 3D touch.
De techniek niet, maar het resultaat toch echt wel, tenzij jij het anders gebruikt dan Apple het zelf laat zien in hun promofilmpjes en alle youtubefilmpjes waarin de functie door gebruikers word getoond...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 december 2015 15:39]

Long press in iOS zorgt er voor dat de icoontjes gaan 'trillen' om ze vervolgens te kunnen verwijderen of dat je ze kunt verplaatsen.

3D-touch (deep press, dus meer/minder druk) zorgt voor een app-afhankelijk menu met acties, wat heel handig kan zijn voor sommige apps; of peek and pop acties.

De functionaliteit is bovendien behoorlijk veel uitgebreider:
https://www.apple.com/nl/iphone-6s/3d-touch/

[Reactie gewijzigd door Isheara op 16 december 2015 17:18]

Mensen die dat zeggen zijn typisch de mensen die het helemaal niet kennen en nog nooit gebruikt hebben. 3D touch is revolutionair en verandert de manier hoe we met touch sreens omgaan. Niet voor niets is Samsung er als de kippen bij om het ook te implementeren, en ook de rest zal snel volgen.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 16 december 2015 10:56]

Niet voor niets is Samsung er als de kippen bij om het ook te implementeren, en ook de rest zal snel volgen.
Naapen doen bedrijven omdat er om wat voor rede dan ook vraag naar is. Niet perse omdat het revolutionair is...

Dus Air View van Samsung was ook revolutionair volgens jou, is namelijk de voorloper van 3D touch :)
Kennelijk niet, want er is niemand die dat wil na-apen :+
Het is zeker een gimmick en echt handig is het niet maar wel weer net iets handiger. Echter kan hier natuurlijk verandering in komen als Apple ios nog meer aanpast. Waarbij je dus hard op de wifi kan drukken om een netwerk te selecteren etc.
Ik denk dat je dat wel kunt vergeten. Apple moet de iPad Pro een soort van exclusief houden. En aangezien dat (nog) niet met apps kan: immers, je kunt alle iPad apps ook op een normale iPad draaien moet het wellicht nu met de toetsenbordconnector en pencil.

Ik heb overigens in de winkel gespeeld met 3D Touch (waarom geen Force Touch?) en het werk goed. Alleen bij sommige apps vraag je je af waarom je het 'context' menu niet kunt wijzigen. De gegeven opties zijn dan overbodig of niet handig.
Dat gaat denk ik niet gebeuren, dat blijft een 'pro' feature.
Je hebt 3D touch blijkbaar nog niet geprobeerd. Ik persoonlijk vind het erg handig. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
De werking van 3D touch zou eventueel toch ook opgevangen kunnen worden door de knop iets langer in te houden?
Nee. Er zit bij 3D touch echt een wezenlijk verschil tussen lang drukken en hard drukken. Je moet het een keertje geprobeerd hebben en dan snap je het verschil meteen.

Ik vind trouwens dat 3D touch nog niet echt van de grond komt. Bij veel apps zit het nog in de gimmick fase. De enige plek waar ik het alleen gebruik (en dan ook altijd) op mijn 6S is voor het oproepen van de geopende apps. Voor de rest doe ik er eigenlijk niks mee.
Gebruik je geen Peek and Pop in emails? Daar vind ik het een uitkomst.
Ik weet niet hoeveel mailtjes jij krijgt natuurlijk maar ik gebruik gewoon de volgende of vorige knop, werkt nog steeds veel sneller.

Ik ben wel het type dat alles leest en opruimt. Verwijderen of verplaatsen naar een bepaalde map.
maar start toch de 'schermaanpassings' functie?
Je hebt duidelijk geen idee hoe 3D touch werkt. Hoe wil je de peek en pop beweging doen met langer of korter indrukken?
Je zou kunnen denken dat de iPad zo dun is kunnen worden door vooruitgang in het integreren van de verschillende lagen van het scherm (toplaag, capacatieve laag, glassubstraat, lcd, etc.) en dat deze 3d-touch het dikker zou maken, zeker op grotere formaten schermen. Het is immers een extra laag sensors, en die zijn vooralsnog niet in de capacatieve laag te integreren. En de consument wil over het algemeen niet dat een device achteruitgaat op een belangrijk aspect als dikte.

Ook zou het gewoon kunnen zijn dat grotere schermen wat flexibeler zijn (zeker in het midden) waardoor het gewoon nog niet betrouwbaar werkt.

Het is verder een ontzettend mooie techniek, en geeft je meer mogelijkheden tot interactie. Volgens de review van Tweakers zelf lees ik dat er nu nog weinig mee gedaan wordt.
Het apparaat zou ook veel zwaarder worden, de 3D touch laag is gemaakt van metalen sensoren, over het gehele scherm oppervlak. Bij de iPhone 6S zorgde dat al voor veel extra gewicht. Bij een iPad Air wordt het apparaat misschien 100-200 gram zwaarder.
3D touch is essentieel voor IOS om zich verder te ontwikkelen tot een " volwaardig desktop os" . Het is eigenlijk een soort rechter muis knop voor submenu' s etc.
Daarnaast vind ik de Peek/pop functie zeer handig.
Als Apple daarnaast met meer multi window opties komt en een native versimpelde filemanagement app. Dan weet ik niet meer waarom ik in de toekomst nog een Mac of pc nodig zal hebben.
Grappig, want de Apple muis heeft niet eens een rechtermuisknop. 1 knop rules them all. Wel kun je via de command knop een rechtermuisknop in OS-X simuleren en is er wel ondersteuning voor dus.
Dat is wel heel, heel erg achterhaald. De huidge apple muis heeft helemaal geen knop trouwens, die heeft een touch area.
De huidge apple muis heeft helemaal geen knop trouwens, die heeft een touch area.
Dat telt toch gewoon als 2 knoppen? Een touchscreen heeft toch ook gewoon een toetsen(bord) en knoppen ookal zijn die niet fysiek :)
Als je over het oppervlak van een Windows muis op en neer (of heen en weer) veegt gebeurt er niks. Bij de Apple muis wel: het oppervlak werkt als touchpad en herkent ook het verschil tussen links/rechts klikken of met meerdere vingers vegen.

Dat zie ik je op een touch screen niet doen..... B.v. Met twee vingers vegen om een pagina terug/verder te gaan.

Dat het gewoon als twee knoppen telt klopt dus niet.
De applemuis heeft wel ondersteuning voor een rechtermuisklik, gewoon aan de rechterzijde waar je hem zou verwachten. Al jaren ;)
Je schreef:

3D touch is essentieel voor IOS om zich verder te ontwikkelen tot een " volwaardig desktop os"

Door 3D Touch zal het nog steeds geen volwaardig OS worden. Never nooit.
Hoe crippled IOS is in zijn mogelijkheden merk je pas als je wat meer wilt doen dan apps en apps en limitaties hier en daar.

IOS is nog lang niet een volwaardig OS.
Ook niet door een grote ipad het woord pro mee te geven

[Reactie gewijzigd door 634684 op 16 december 2015 11:22]

inderdaad, het is geen volwaardig desktop OS en dat zal het nooit worden. Daarvoor is MacOS. Het is helemaal niet de bedoeling van Apple om er een volwaardig desktop OS er van te maken. Ze willen ook nog iMacs en MacBooks verkopen
Lijkt me logisch aangezien de iPad Pro ook geen 3D Touch heeft.
Als het op dit moment technisch mogelijk was geweest had 3D Touch ook al in de iPad Pro gezeten. Apple gaat geen goedkoper model iPad met betere/meer features uitrusten.

[Reactie gewijzigd door joostboot op 16 december 2015 10:43]

Zo geredeneerd zal er nooit meer innovatie zijn.
Joost heeft alleen wel gelijk. De topmodellen van Apple zijn vrijwel altijd uitgerust, met alle technieken uit voorgaanden modellen of modellen een serie lager. Dus op het moment dat de iPad air 3D-touch ondersteund zal de iPad pro hier ook een oplossing voor hebben.
Ben ik niet met je eens.

1) Een "topmodel" is op een gegeven moment ook verouderd en wordt dus ingehaald door een nieuw product. Dat nieuwe product zou dan de Air 3 zijn.

2) De omvang van het scherm is blijkbaar een issue. Aangezien de iPad Pro 2x zo groot is als de Air, is het logischer dat het op de Air eerder komt dan op de Pro.

3) De Pro mist betere functies die andere apparaten wel hebben (betere camera bijvoorbeeld). Topmodel = alle opties is dus geen wetmatigheid.
Vind het niet logisch dat grote wat uitmaakt, zou toch stuk logischer zijn dat een apparaat wat dubbel zo duur is een functie mist die z'n kleine broertje wel heeft.

Heb sinds gister een 6s, 3d touch voelt wel lekker, maar het ook een beetje een gimmick vind ik.
Het zal waarschijnlijk aan de oppervlaktespanning liggen van het groter formaat
Ben toch zeer benieuwd hoe je tot deze conclusie bent gekomen. Te meer omdat oppervlaktespanning iets is wat alleen bij vloeistoffen voorkomt.
wat die wrs bedoeld, is dat de druk/spanning op een bepaald punt bij bv. een m2 veel kleiner is dan bij 10 cm2. Daar zal, aanname, de techniek nog niet zuiver genoeg voor zijn.
De druk op een bepaald punt zal niet heel anders zijn als het oppervlakte groter is. Daarom heet het ook de druk op een bepaald punt.
En dan de volgende ipad hetzelfde maken als deze maar dan met 3d touch. Ja ja apple weet wel hoe ze heel gefaseerd hun producten verbeteren, en de klanten trappen er met open ogen in. Oh je hebt geen 800 mhz 4g band op je iphone 5? Koop de 5s volgend jaar. Oh geen touch id op je ipad mini? Nou volgend jaar koop je toch 1 met exact dezelfde processor en scherm, maar dan met touch id.
Ik vind dat een beetje kort door de bocht.
Ik schat zo in dat ze bij de ipad pro 2 wel klaar zijn voor massaproductie 3d touch voor grotere schermen.
Besef dat Apple wel itt de concurrentie enorme hoeveelheden moet produceren voor een introductie om aan de vraag te kunnen voldoen.
Als de yields dan erg laag zijn, is dit zogezegd killing.
De concurrentie heeft nu nog geeneens een antwoord op 3d touch in hun smartphones, (ik geloof dat alleen meizo of huaweij er 1 op papier aanbiedt , maar nog nergens te koop gezien), terwijl zij in veel lagere volumes produceren. Laat staan dat ze dit binnenkort succesvol in tablets implementeren binnen 1 jaar. Daarnaast zal het enige tijd duren voordat er android apps dit gaan ondersteunen.
Bij de tijd dat 3d touch in de ipad zit, zal er daarvoor meer dan genoeg ondersteuning zijn.
Dus typisch apple? Als je de air 2 hebt, en de air 3 heeft geen 3d touch , wacht je op de air4. Apple verplicht je niet om te upgraden of zo.
Zeg er meteen even bij welk merk wel al vanaf model nummer 1 alle mogelijke features er in had zitten.
Er is geen enkele andere fabrikant die zoals apple een ipad mini (ik dacht 3) uitbrengt die exact hetzelfde is als de 2 (dacht ik) op touch id na.

Ben zelf echt geen samsung fan, maar die galaxy sx telefoons hebben qua techniek en opties wel altijd alles maar dan ook alles wat samsung op dat moment kan ontwikkelen. De iphone 6 had bijvoorbeeld 16gb opslag standaard, 1gb ram en lte cat4, geen quick charging, en geen optische beeldstabilisatie terwijl mijn nexus 6 die een maand later uit kwam, in hetzelfde prijssegment, 32gb opslag, 3gb ram, lte cat 6, quick charging en optische beeldstabilisatie heeft.
Ik vind de iphones geen slechte telefoons, maar voor het geld krijg je niet de laatste en beste technieken, dat is wel duidelijk. Mijn nexus 6 is in speedtests sneller als de iphone 6 door het verschil in ram.
Aan de andere kant onderscheid apple zich wel door als 1e met dingen als touch id en 3d touch te komen. Jammer dat apple een ander bussiness plan heeft, en je niet allebei kan hebben, en de beste bestaande technieken en de nieuwe technieken.
ja, de overgang van mini 2 naar mini 3 was wel een beetje genant.

Nou moet ik er ook bij zeggen dat ik de afgelopen tijd weinig interessants zie. Touch id vind ik fantastisch, maar dat heeft mijn 2 jaar oude iPhone al. Meer snelheid of geheugen nodig? Niet echt. Hogere resolutie? Ik kan de letters nu al zover verkleinen dat het scherp blijft maar onleesbaar klein wordt. Lte 6? Heeft kpn dat al? (en wat heb ik daar onderweg voor spotify aan)

Ook 3d touch heeft mij nog niet overtuigd.
jammer hoor, het is zo'n geweldige toepassing.
Geruchten zijn ook al voldoende om er een topic aan te wijden?

Toevoeging:

Tuurlijk een -1-tje. Zou eens een keer niet wanneer er een kritische noot wordt geplaatst.

[Reactie gewijzigd door repeP op 16 december 2015 13:11]

Je kunt inderdaad op de eerste plaats stellen dat dergelijke voorkeuren persoonlijk zijn, maar niettemin zijn er mensen met genoeg jaren ervaring met een 'desktop OS' die na wat groeipijnen inmiddels overgestapt zijn naar een zg. 'mobiel OS', zoals iOS.

Vijf jaar geleden zou ik er geen moment over getwijfeld hebben, maar inmiddels hebben de mobiele OS'n toch echt de nodige functionaliteit opgedaan om voor steeds meer mensen alleenstaand te zijn. En dat zijn niet enkel oma's en opa's of spreekwoordelijke tante Bep's die minimaal gebruik maken van software op zich, maar ook studenten, creatieve professionals, leerkrachten en anderen die diepgaand gebruikmaken van beschikbare mogelijkheden. Daarbij speelt zeker ook de geleidelijke aanpassing en accommodatie van mobiele OS'n door de samenleving; smartphones en tablets zijn gemeengoed en derhalve vereisen deze toenemende ondersteuning.

Ik denk daarom ook dat er evenveel mensen zijn wiens mentaliteit als 't ware verankerd zit in de desktop OS werkwijze en dit al gauw gaan missen wanneer ze serieus aan de gang moeten met een mobiel OS. Aan de andere kant kun je ook stellen dat er nog bestaande verwachtingen verankerd zitten in desktop OS'n en dat deze (niet uitsluitend) technische barrières opleveren die de overstap of exclusief gebruik van mobiele OS'n in de weg staan.
dat zou goed kunnen maar uiteindelijk is alles een kwestie van gebruikers ervaring, die deels bepaald wordt door gemak, deels door de ervaring en beleving van de gebruiker. Je hebt wel gelijk dat men verankerd raakt, en dat men daardoor misschien niet optimaal gebruik leert maken van wat een tablet systeem kan bieden. Toch ben ik heel blij als ik in Android en win 10 gewoon kan zien waar mijn files zijn en hoe dat in elkaar zit onder de motorkap, maar klopt, een ander heeft daar totaal niets mee.
Ik heb op mijn ipad goodreader als alles kunner zodat je wel veel kunt zakelijk, maar eigenlijk is goodreader tegen het principe van IOS omdat het een mini systeem probeert te zijn met bestandsbeheer en openen en editen van een hele reeks soorten bestanden.

Toen de tablet geintroduceerd werd was dat een enorme verandering, visionair en heeft echt heel veel teweeg gebracht in ons gedrag. Verdere verfijning van het concept levert maar een fractie op van die winst. Het verschil tussen een luxe auto rijden en een nog luxere auto rijden is lang niet zo groot als het verschil tussen een auto en een fiets.

Ik denk dat de IPad echt toe is aan een radicale en gedurfde verandering van het besturingssysteem, zodat het maximale uit het apparaat gehaald wordt. De laaste tig updates zijn grotendeels cosmetsich en wat meer integratie met social media. Ik heb het trouwens nog steed over zakelijk gebruik, niet over films of games. Films en games zijn simpele mono-disciplinaire apps. Als de app werkt maakt het niet uit op welk besturingssysteem je zit.

.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True