Grotere iPad Pro heeft 12,9"-scherm en optionele stylus

Apple heeft na enkele jaren van geruchten de iPad Pro gepresenteerd. De grotere versie van de iPad Air heeft een 12,9"-scherm en Apple zal optioneel een stylus maken voor de grotere tablet, net zoals concurrenten als de Galaxy Note-serie van Samsung en Microsoft Surface-tablets hebben.

Het scherm van de iPad Pro heeft een resolutie van 2732x2048, waarmee de tablet 77 procent meer pixels aan boord heeft dan iPads van de afgelopen jaren met de resolutie van 2048x1536 pixels. Het scherm komt daarmee uit op 264 pixels per inch, hetzelfde als de iPads sinds 2012 met 9,7"-scherm. Het scherm heeft een variabele refresh-rate om de accu te sparen.

De grotere tablet draait op een A9X-soc. Die is volgens Apple 1,8x sneller dan de A8X uit de iPad Air 2, met een geheugenbandbreedte die het dubbele is van die van de A8X en gpu-prestaties die ook verdubbeld zijn ten opzichte van de soc uit de iPad Air 2.

Apple heeft ook een toetsenbord gemaakt voor de iPad Pro onder de naam Smart Keyboard. Dat is aan de iPad Pro te koppelen via een magnetische aansluiting, waar ook de stroom uit komt. Daar kunnen accessoires van derden ook op aansluiten. Daarnaast is er een stylus met de naam Apple Pencil. Die stap valt op, omdat de overleden topman Steve Jobs bij de presentatie van de eerste iPhone verklaarde: "Als je een stylus ziet, hebben ze het verknald." De software kan van de Pencil de druk en de hoek detecteren, mede door sensors in de pen zelf. Laden van de pen gaat via een Lightning-connector.

De iPad Pro heeft bovendien stereo-speakers, met speakers aan tegenovergestelde zijkanten voor een stereo-effect. In totaal heeft de iPad Pro vier speakers. Apple claimt dat de iPad Pro een accuduur van tien uur heeft.

Apple brengt de iPad Pro in november uit. De goedkoopste 32GB-variant kost 799 dollar, terwijl de duurste met 128GB en 4g 1049 dollar moet opbrengen. De Pencil krijgt een prijskaartje van 99 dollar, het Smart Keyboard 169 dollar. Europrijzen zijn nog niet bekend.

De fabrikant noemde ook nog de iPad mini 4, een kleinere variant van de iPad Air 2 van vorig jaar met dezelfde A8X-soc. Die gaat in de verkoop voor 399 dollar.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

09-09-2015 • 19:37

336 Linkedin

Lees meer

Reacties (336)

336
308
162
5
0
0
Wijzig sortering
Dus de iPad Pro is eigenlijk zo'n beetje wat de Surface Pro is? ;)

Overigens is dit niet eens bedoeld om te trollen. Ik zit de persconferentie zelf te kijken en hoe zij het ding presenteren is gewoon echt om te janken. Elke feature wordt gepresenteerd alsof het het nieuwe wiel is, maar praktisch alles vind je al jaren op andere apparaten, waaronder de Surface Pro. Dit is gewoon een grotere en snellere iPad en nog niet innovatief al hadden ze het graag.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 9 september 2015 19:45]

Tot op zekere hoogte, grootste verschil is dat de Pro (surface) een volledig desktop OS achter zich heeft, iets wat voor vormgevers waarschijnlijk een stuk interessanter is.
En een ingebouwde kickstand, wat ook zeer voordelig kan zijn voor die vormgevers. En (correct me if I'm wrong) de Surface 3 Pro heeft ook een drukgevoelig scherm. Ik snap ook serieus niet dat Apple geen OSX in de iPad Pro heeft gestopt, dan had de Surface Pro een échte concurrent gehad (in mijn ogen dan he).
Apple heeft al een tijdje zijn grafische achterban al niet meer in het vizier. De iMac markt groeit wel, maar de kopers zijn main stream users. Ik ben al een tijdje "op zoek" naar een nieuwe computer. Ik werk nu met een iMac en ik vraag me af of ik bij Apple moet blijven. Daar is een behoorlijk draadje uit ontstaan waar ik als conclusie kan trekken dat je met een Apple werkt voor OSX. Buiten OSX om heeft Apple weinig meer in te brengen voor grafische gebruikers. De Mac Pro is ook geen oplossing voor een grafisch vormgever. Hoogstens als je veel video editing doet. Maar de meeste grafische tools ondersteunen geen dual gpu's en hebben geen voordeel bij een Xeon of duur geheugen.

Een Apple is nog aanwezig in de grafische sector omdat er een link is met het verleden. Een tijd waar Adobe en Apple slim inspeelde op de behoeftes van grafische ontwerpers en drukkerijen. Het is een gimmick waar je mee gezien wil worden als designer. Het is een statement dat je grafisch werkt en ja, ze zien er ook gewoon heel erg tof uit. :)

Dat gezegd hebbende was ik erg benieuwd wat Apple ging uitbrengen met de nieuwe iPad pro. Ik moet de presentatie nog terug zien en ik heb nog lang niet alles gelezen. Zo weet ik niet of de surface met Wacom techniek wordt aangestuurd. En of de pen druk gevoeligheid registreert. Maar zo vluchtig in de haast rondsnuffelen denk ik dat de iPad pro geen schets tablet gaat worden waar ik op hoopte. En dat dit dan dus een Surface Pro moet gaan worden waar ik Photoshop gewoon op kan draaien.

[Reactie gewijzigd door RoyK op 9 september 2015 21:06]

Anoniem: 474132
@RoyK9 september 2015 21:35
Volgens mij is het design met de iPad Pro/Pencil combi juist gemaakt om schetsen-op-papier te benaderen: de Pencil reageert heel snel, is drukgevoelig, en er kan op pixel nivo mee gemanipuleerd worden. Omdat Apple de hele stack designed: processor, systeem architectuur, scherm layers, software en Pencil verwacht ik dat dit concept best-of-industry class geimplementeerd is.

Wacht de reviews even af zou ik zeggen. Wacom+PC lijkt me binnenkort zo gedateerd als een muis-met-een-balletje!

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 474132 op 9 september 2015 21:37]

De demo's van Apple zijn altijd super gelikt, al blijft de presentaties van de laatste events wat achter in vergelijking tot vroeger.
Alles wat ze op de IpadPro lieten zien, kan ook al op oa de Surface pro 3 van Microsoft. Hoewel het er gelikt uitziet blijft de grootste zwakte iOS. De apps van Microsoft met Office en Adobe zien er top uit. Toch zal het niet een vervanger zijn voor de desktop. Dat is gewoon iets wat de Surface pro voor heeft op de Ipad Pro. Het is het gewoon nog net niet, ondanks de kracht van de A9X.

Vermoed zelf dat Apple verrast werd door Microsoft ne de Surface (Pro) range, en dan vernamelijk de populariteit ervan, zeker ook in de zakelijke markt. Ze hebben onder druk nu dit product gelanceerd om niet te veel achter te lopen. Hebben ook niet te lang willen wachten door een launch met een (traditioneel) iPad event in oktober. dat zou dan te dicht, voor of na, de lancering van de Microsoft Surface pro 4 zitten.
Nee, Apple heeft wat in te halen. Al met al een goede ontwikkeling voor de consument.
Alles wat ze op de IpadPro lieten zien, kan ook al op oa de Surface pro 3 van Microsoft. Hoewel het er gelikt uitziet blijft de grootste zwakte iOS. De apps van Microsoft met Office en Adobe zien er top uit. Toch zal het niet een vervanger zijn voor de desktop.
Ik weeet niet of ik iOS nou als zwakte zou willen bestempelen.

Bij Windows krijg ik altijd het gevoel dat touch iets is wat over Windows heen gebouwd is en waar ze al sinds Windows XP mee aan het stoeien zijn om te optimaliseren. Windows groeit dus van een desktop OS naar een tablet OS.

Apple is nu met zijn iPad Pro precies de andere kant op aan het gaan. Een touch OS, dat inmiddels zo krachtig begint te worden dat je er bijna als een volwaardige laptop mee kan werken. Apps worden ook steeds beter en veelzijdiger, iets dat Microsoft bevestigd door ook gewoon Office voor iOS keihard door te ontwikkelen.

Uiteraard zitten er bij beide partijen nog beperkingen in hun implementatie, maar mijn gevoel zegt dat de weg van Apple beter werkt dan andersom.
De vergelijking die ik maak is tussen de Surface Pro 3 en de iPad Pro waarbij in mijn ogen, op dit moment, iOS het aflegt tegen Windows 10.

Je stipt wel een interessant punt aan, dat beide partijen het vanuit tegenovergestelde richtingen benaderen. Ik denk eerder dat Microsoft een richting op is gegaan en dat Apple ingezien heeft dat Microsoft "is on to something".

http://yhoo.it/1gal5na
Sinds Windows 8 is Windows toch echt de weg ingeslagen van een vingervriendelijk OS. Zet je Win10 in tablet modus en gebruik je programma's die er voor geoptimaliseerd zijn dan heb je een fijne tablet ervaring. Wil je iets productiefs doen (zoals een Word document schrijven) dan koppel je er een toetsenbord (en eventueel een muis) aan en kan je in desktop modus werken.

Waar Windows dus 1 software platform bied voor zowel desktop als tablet zal een software ontwikkelaar die bij Apple zowel de desktop als de tablet gebruiker wil bereiken 2 programmas moeten maken (die in principe wel uit 1 project gebouwd kunnen worden).

iOS zou ik nu niet direct een zwakte noemen, maar de keuze voor een tablet met een Pro benaming verbaasd mij ergens wel.
De hegemonie van Windows is voorbij, veel apps zijn agnostisch geworden qua OS. Zeker op een tablet heeft Windows niet zoveel toegevoegde waarde meer. Sterker nog, een vanaf de grond af op Touch gebouwd OS zoals iOS verdient de voorkeur.

De oplossingen van Microsoft blijven te veel op twee gedachten hinken al zijn ze wel op de goede weg.

De pen van de Surface pro is een actieve pen, maar ondersteunt geen 'slope' zoals de Pencil van Apple. Het realtime gedrag van de Pencil doet zeker niet onder voor de Surface Pen. Sterker nog ik denk dat Apple de complete technologie stack (processor/hardware/software) beter beheerst dan Microsoft.

Maar zoals ik al zei in mijn eerste reactie: de proof of the pudding is in the eating: wacht even de reviews af.

Ikzelf zal overigens zeker een iPad Pro bestellen als is het puur voor solid state pinball :-)
Wat ik in de presentatie heb gezien doe ik qua tekenen op mijn surface 3. Een goedkoper apparaat met drukgevoeligheid en inkt dat uit de pen lijkt te komen en waar het schrijven lijkt op echt papier. Jouw verheerlijking van de Apple engineers is lachwekkend en plaatst ze niet op de juiste plaats. Ja ze hebben mooie oplossingen, Maar ze bouwen wel voort op uitvindingen van anderen en echt waar er zijn genoeg mensen die niet voor Apple werken en ook goede en of betere ideeën hebben..
Anoniem: 474132
@Six99 september 2015 23:11
Ik verheerlijk geen engineers, stel alleen dat de kennis en kunde van Apple voor verticaal geintegreerde oplossingen op een hoger plan staat dan Microsoft wat van nature een software toko met OEM hardware partners is.

Juist voor iets als realtime kunnen tekenen op een tablet, alsof het papier is, heeft de verticale integratie van Apple grote voordelen.

Daarom verwacht ik dat de schermpen implementatie "Apple Pencil" in potentie industry leading is. Maar de reviews moeten dat in essentie toetsen natuurlijk zoals ik ook al in mijn oorspronkelijk reactie opmerkte.
De pen + digitizer is mogelijk van nTrig, als je bedenkt dat het een actieve stylus is. nTrig is van MS, dus de achterliggende tech ook. nTrig heeft een patent op een actieve digitizer met hoek-waarneming: http://stks.freshpatents.com/N-trig-nm1.php

Ik vermoed daarom dat deze functionaliteit ook in de volgende Surface zit

[Reactie gewijzigd door DwarV op 10 september 2015 01:38]

mijn inzicht in de technologie zegt me toch dat dit beter gaat zijn als die van in mijn surface pro 3 hoor... tilt registratie... Ik vind dat mijn SP 3 pen ook wat traag tracked... Ik merk lag... Daarbij komt dat osx en ios al jaren stukken stabieler werken.
Dan moet je contact opnemen met Microsoft misschien kunnen ze je helpen.

ios stabiel?? Jaaren?
Iphone 5 sinds ios 7 alleen maar ellende gehad met apps die crashen en ipad 3 die enorm traag en lagged!
Nee ios 9 skip ik!
Splitscreen hahaha dan koop ik wel een Windows 10 tablet.
Al die apple fanboys denken dat iedereen van Apple steelt, maar al die bedrijven "stelen" (nemen ideen over) van elkaar.
Dat is niet eens het punt.

Veel technieken die beschikbaar waren of zijn werden niet of nauwelijks gebruikt door bedrijven zoals Samsung of Microsoft omdat ze te duur waren.

Apple gebruikt deze technieken ondanks dat ze duurder zijn om een meerwaarde te geven aan de producten of omdat het volgens de filosofie van Apple het moet om het bruikbaar te maken.

De IPS schermen in de iPad bijvoorbeeld, Apple zegt een tablet moet gewoon brede kijkhoeken hebben en gingen voor niets minder dan IPS.

Dit mag dan technieken zijn die al bestaan maar niemand had de lef om het in een massaproductie product te implementeren.

En dat is waar Apple zich in onderscheid.
Microsoft haalt net als Apple overal zijn ideeën vandaan, net als andere tech bedrijven. Iemand hier boven stelt dat omdat het Apple is het ineens bijzonder is.
Even jammer als de opmerking die jij tussen de regels hebt gezet. Apple haalt zijn inovatie ook uit diezelfde pot: je maakt een analyse van wat er vandaag allemaal bestaat, je onderzoekt waar de markt naar toe wenst te gaan en je zoekt een oplossing om dat zo goed mogelijk te doen.
Volgens mij gebruikt de surface PRO (de concurrent) geen Wacom. Ze gebruiken de technologie van een ander bedrijf dat ze hebben overgekocht (N-trig).
Dat klinkt goed. Ik wacht zeker verdere reviews af. Ik heb deze iPad Pro nog lang niet afgeschreven. Ik ben heel benieuwd hoe Adobe hierop in gaat springen zodat ik makkelijk kan schetsen en op mn werkplek de schets makkelijk over kan nemen met mn werk computer.

Betreft Wacom+PC hebben ze nog een hele lang weg te gaan. Een 27" Cintiq is natuurlijk iets anders dan een iPad met pen. Ik heb in de wandelgangen van een kuchende man in een lange gele regenjas vernomen, dat een fabrikant bezig is met een 55" druk gevoelig scherm waar je op kunt tekenen zoals we dat kennen van de Cintq's.

De toekomst ziet er mooi uit. ik zie me over 10 jaar wel met een joekel van een tablet lekker op schoot werken. Een all in computer, met een i7 12 core met een 8TB SSD. En dat ding is maar 1cm dik. Hmm.. Zo.. *knip.. ik ben er weer!
Apple heeft al een tijdje zijn grafische achterban al niet meer in het vizier.
Dat komt omdat het een keiharde mythe is dat ze die ooit in het vizier zouden hebben gehad. Dat is nooit zo geweest. Ze hebben altijd slim ingespeeld op vraag van de gebruiker. Uiteindelijk zijn ze ook niet veel meer dan de leverancier van het platform waar jij je applicaties op draait. De applicaties zijn in deze hetgeen die zich richten op de daadwerkelijke werkzaamheden die gedaan moeten worden. M.a.w. het zijn de apps die de grafici in het vizier moeten hebben, niet de maker van het OS en/of de hardware.

Er is dan ook niemand die op professioneel niveau gebruik maakt van Paint, Moviemaker, iMovie, iPhoto/Photos, etc. De professionals gebruiken voornamelijk software van Adobe. Als die besluit om zich meer te richten op het Windows platform ipv het OS X platform, tsja, dat is dan toch echt Adobe's keuze.
Een Apple is nog aanwezig in de grafische sector omdat er een link is met het verleden.
Dat en het feit dat mensen ook bewust voor OS X kiezen omdat ze het een fijn OS vinden of juist voor de "mooie" hardware gaan (een keuze die ik tot op heden nog steeds niet snap).
Zo weet ik niet of de surface met Wacom techniek wordt aangestuurd. En of de pen druk gevoeligheid registreert.
Het is eenzelfde soort techniek als de N-Trigg en de vele reeds bestaande bluetooth styli voor de iPad. Ik heb het sterke vermoeden dat die Apple Pencil (die je kennelijk wel los moet aanschaffen) ook alleen met de iPad Pro te gebruiken is en niet met bijv. een iPad Air 2 (voor wie een kleiner device wil). De pencil kent in ieder geval wel een drukgevoelige punt waarbij ook de rotatie e.d. geregistreerd wordt (zoals de pennen bij de Wacom Intuos Pro reeks dat ook doen). Zo heb je lijnvariatie en wordt de lijn ook dikker als je de pencil plat legt (zoals een echt potlood minus de lijnvariatie bij druk want dat heb je met een echt potlood niet).
Maar zo vluchtig in de haast rondsnuffelen denk ik dat de iPad pro geen schets tablet gaat worden waar ik op hoopte. En dat dit dan dus een Surface Pro moet gaan worden waar ik Photoshop gewoon op kan draaien.
Ligt eraan wat je precies zoekt maar dat soort functionaliteit was er in zekere mate ook al bij de gewone iPads. Het moest alleen middels 3rd party styli en kan nu dus met eentje van Apple. Adobe heeft verder ook een aantal nieuwe producten uitgebracht die dit allemaal ondersteunen. Photoshop op de Mac of Windows blijft echter nog steeds heel wat meer mogelijkheden hebben. Als daar iets bij zit wat je nodig hebt dan denk ik niet dat je in de nabije toekomst ooit met iets anders aan de slag kunt.
De Adobe meneer vertelde anders dat toen hij de foto van een model de mond in een glimlach veranderde dat deze functionaliteit niet zit in het "normale" Windows pakket.
De iPad pro is ook nog eens krachtig genoeg om 3 4K video's tegelijkertijd te bewerken. Al met al dus een behoorlijk krachtig device.
Volgens mij Was het niet 3x 4K video's bewerken maar verwerken! Dus afspelen. Das een groot verschil.


Geen zin om stukje op te zoeken, lig nog in bed :+

[EDIT} Blijkbaar wel bewerken, i stand corrected : https://youtu.be/HALtebWHpNA?t=1m27s

[Reactie gewijzigd door GroeneThee op 10 september 2015 08:37]

Volgens andere mac rumors zou de pen en drukgevoelig moeten zijn en de tilt/richting van de pen kunnen bepalen. Dat in combinatie met pro create klinkt mij als muziek in de oren en klinkt als een goed alternatief voor iemand die wil schetsen.
Dat klinkt zeker interessant. Zeker drukgevoelig en tilt. Ik ben heel benieuwd. Vanavond, als ik mn bedje in stap ga ik lekker de video bekijken! Ik zal vast door een dikke laag Apple saus heen moeten prikken. Met klappende mensen na iedere zin. Soms een Whoowwww schreeuw van achter in de zaal.. maar dat komt wel goed. :)
Ik denk dat je een mooie verrassing gaat krijgen. Niet enkel hardware maar ook bijbehorende apps van oa adobe.

"In de filmpjes zag het er mooi uit..."
Ik heb een bto gaming laptop, mijn studie maakt gebruik van enkele ibooks die erg handig zijn. Oplossing? Dual booten! Of zelfs vmware osx boot. Werkt goed als je drivers goed installeert, je hebt een dikke gaming laptop met windows en mac os :) :)
Natuurlijk! Dat is allemaal mogelijk. Maar voor een hackingtosh more je wel zin maken. Het is toch rommelen en daar heb ik bijvoorbeeld geen zin in. Mn bureau ligt vol met 1001 dingen die af moeten. 1001 dingen in mn hoofd die ik nog wil doen en minimaal 10 dingen die ik ben vergeten en steeds reminders van krijg wanneer het nu af is :D

Je snapt hem misschien al. Ik wil een device aan zetten. Werken en weer uit zetten zonder gezeur en gedoe. Wat dat betreft is OSX dan wel echt een hele goede partner. Met een schaafwond hier en daar heeft mn iMac uit 2011 me nog nooit in de steek gelaten. Dat ding staat echt 6 dagen per week aan. Deze stoere opmerking ga k meteen afkloppen op een grote 6 persoons houten eettafel. Voor de zekerheid ook op het dressoir. Had ik het nu maar nooit gezegd.
Hahahah ik wens je het beste toe. Je hebt gelijk hoor. Persoonlijk vind ik Windows 10 erg "makkelijk". Smaken verschillen altijd. :)
Ik ben zelf overgestapt van Mac Pro (oude eerste gen) naar een Surface Pro 3 met docking. Ik moet zeggen dat dit echt super werkt met de Adobe programma's. Alles is sneller en de shortcuts komen grotendeels overeen (als je de command knop vervangt door control dan). Buiten dat is het ook een hele goede tablet met redelijke accuduur en een prachtig scherm. Hij maakt soms wel lawaai maar ja wat wil je een i5 in een behuizing van 1cm.
Mocht je eens goed lezen he... Ik kwal van de eerste generatie Mac Pro... Een krachtpatser was dat zeker niet meer anno 2015.
Het is tegenwoordig met de juiste hardware zeer gemakkelijk om Mac OS draaiende te krijgen op een zelfgebouwde PC. Dat heb ik hier ook gedaan. Ik kom van een Macbook Pro en kon programma's als Logic Pro helaas niet achter me laten (plus dat Mac OS voor audiobewerking simpelweg superieur is aan windows, dat moet ik het OS meegeven).
Als je wilt help ik je graag met de overstap en optioneel met de configuratie om het werkende te krijgen met Mac OS.
Ik heb 4 jaar met een hackintosch gewerkt hoor, sedert Windows 8 overgestapt terug naar Windows.
iOS en OSX zitten op een ramkoers met elkaar en zullen uiteindelijk als 1 OS uitkomen. OP dit moment is iOS gewoon het touchscreen os van Apple. Het is gewoon niet logisch om nu OSX op een tablet 1:1 uit te brengen.

Je moet je afvragen waarom specifiek je OSX wil op een tablet? Vanwege de software die er al is? Die komt er wel voor de tablet, zeker nu voor het pro model (als het er niet al was) Vanwege file management? Dat is er inmiddels in beperkte mate, maar de filosofie is gewoon anders voor een mobiel apparaat.
is dat zo?
moeten we echt verwachten dat Adobe een full version maakt van hun suite op alle OS'en? lijkt mij sterk
ook grappig dat je schrijft dat iOS en OSX naar elkaar toegroeien, ik denk dat ook, maar nog niet zo lang geleden verklaarde iedereen MS gek dat ze dit wilden doen
Bij Microsoft ging dat meer om hun reguliere OS. Ik vind Windows echt bagger besturen op de Surface Pro 3. Mede omdat het grote deel van het OS niet bedoelt is voor een touch screen. Veel elementen te klein, bijna niet met vingers te bedienen, het is gewoon niet wat het moet zijn, maar dat kan nog komen.
Met Windows 8.1/10 en Tablet modus werkt het een stuk fijner dan wanneer je de tablet modus uit hebt staan :)
Het verschil ligt hem in de aanpak. Apple laat twee OS'en met verschillende filosofieën naar elkaar toegroeien, en neemt de gebruikers er in mee, stap voor stap. Voordeel van deze aanpak is dat je tijd hebt om uit te zoeken wat werkt en wat niet.

De aanpak van MS daarentegen is direct met 1 OS te komen voor alle apparatuur. Probleem is dat het werken op een tablet anders is dan op een desktop dan op een smartphone. Zie de halfhartige bediening van Win8 op een desktop met touchscreen. Nog vis nog vlees, iedereen ongelukkig en boos op MS.

MS zou dezelfde aanpak als Apple moeten overnemen: kom met een product dat niet alles matig kan maar enkele dingen maar dat dan weer goed. Kijk naar de eerste iPhone, Apple Watch, etc. De eerste versie kon niet veel, maar wat ie deed deed ie gewoon goed. Later komen dan stuk voor stuk nodige functies bij die dan wel goed werken.

Ook zouden bij MS een aantal beslissende managers op moeten zouten. Bij MS werken natuurlijk veel knappe koppen (zie de Surface Pro), maar op de een of andere manier worden constant verkeerde beslissingen genomen (zie RT, Win8 bediening, en nog veel meer, helaas). Windows Phone had een prima alternatief kunnen zijn, en toch heeft men het weer eens verprutst. Zo jammer.
De enige fout die MS gemaakt heeft is door onmiddelijk een onvolwassen interface op te dringen aan de gebruikers. Had men de gebruiker in W8 de optie gegeven tussen klassiek en tablet (zoals in W10) dan was W8 wel degelijk zeer positief ontvangen geweest en had men het OS verder kunnen verfijen.

Dat ze 1 OS willen voor alle platformen is niet eens zo slecht. Bedenk dat als Apple ooit iOS en OS X zou willen laten samenvloeien dat ze dan ook ineens 2 ecosystemen in elkaar moeten laten overvloeien wat niet eenvoudig zal zijn.
Zover ik lees heeft Adobe niet zoveel haast als het gaat om het platform van Apple. Windows is een hele grote markt voor hun. Ik denk dat we het moeten doen met de apps die er nu zijn van Adobe op de iPad. En dat daar misschien een update op komt. Maar een full suite voor de iOS, ik denk het niet.
iOS en OSX zitten op een ramkoers met elkaar en zullen uiteindelijk als 1 OS uitkomen.
Ware het niet dat Apple's visie nogal haaks op dat idee staat. Apple ziet verschillende devices die verschillende dingen kunnen doen. Ze delen de visie van Microsoft dat alles op 1 device kan totaal niet. Wat Apple wel ziet is een nauwe samenwerking tussen de verschillende apparaten. Ze zetten dus meer in op integratie dan consolidatie (wat Microsoft doet). Dat betekent dat zowel hardware als software gescheiden blijft maar wel veel features en applicaties zal kennen die nagenoeg hetzelfde zijn/doen.

Ik zie wel wat heil in Microsoft Continuum omdat die bovenstaande lijkt te doen terwijl je toch 1 fysiek device voor beide kunt gebruiken (los is het een smartphone, sluit er muis, toetsenbord en scherm op aan en het wordt een normale Windows computer) en ik hoop dat in de verre toekomst dit vrij standaard is maar ik ben er bang voor.
Tsja, ooit zei Apple ook dat een stylus niet op een tablet thuishoorde. Ook zeiden ze dat de Surface een idioot idee was en hetzelfde was als een 'toaster-fridge'. Desondanks schurkt de iPad Pro toch erg dicht tegen de Surface aan.

Er zijn geen heilige huisjes of vaste waarden waaraan een bedrijf als Apple vast zal houden. Het is op het moment echter meer de vraag of de technologie er wel is voor een unificatie zoals MS dat momenteel doet. De eerste Surface Pro was zijn tijd te ver vooruit en de hardware was er gewoon nog niet, met Skylake lijkt het intiele idee dat ze hadden toch een stuk logischer.

Eenzelfde lot kan trouwens Continuum in W10M beschoren zijn, is de HW er al wel rijp genoeg voor? Denk het persoonlijk wel, maar het valt te bezien. Het idee echter is zeer goed en zie er voor veel gebruikers echt een goede use-case voor.
Tsja, ooit zei Apple ook dat een stylus niet op een tablet thuishoorde.
Nee, zoals gesoonlijk is dat niet wat hij gezegd heeft. Hij heeft gezegd dat een stylus niet op een 3.5 inch iphone thuishoorde. In 2007, toen er nog geen sprake was van tablets.
En gelijk heeft hij nog altijd. Een stylus op een telefoon met zo'n klein scherm is idioot. En dat was toen een sneer naar de palm en windows CE toestellen,

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 10 september 2015 14:12]

Klopt, haalde daarom meteen de 'toaster-fridge' aan die Cook een paar geleden uitsprak ten aanzien van de Surface.

Wat iemand in het verleden heeft gezegd is het punt niet, dat is altijd veranderlijk gezien de omstandigheden op dat moment. Waar het wel om gaat is dat je niet kunt stellen dat een idee achterlijk is of nooit zal werken omdat het op dat moment niks is.

Apple is wat dat betreft koning in het juiste moment kiezen om met een bepaald product of technologie te komen. Ze wachten vaak net iets langer dan anderen om zo de kinderziekten uit nieuwigheden te laten kristaliseren. Waar het voor mij tegen de borst stuit is het zeer vocale tegenspreken van nieuwigheden en dan vervolgens op een later moment er zelf mee komen alsof het compleet nieuw en Apple™ is.

Microsoft had een goede visie met de Surface, ietwat ongelukkig gepromoot (en hard gefaald met de boodschap rond RT) en misschien te vroeg op de markt gebracht. Ze deden het echter wel, Apple verkiest wat dat betreft een veiligere route en garandeert daarmee ook vaak het succes van een product. Een strategie die ik ze zeker niet aanreken, maar laat ze af en toe ook een beethe 'humble-pie' eten en niet diet alsof ze alleen zij perfect zijn en alle anderen idioten.

Geldt trouwens ook voor Microsoft die Google zat af te fakkelen met die zeer slechte Scroogled campagnes. Gelukkig is het nieuwe Microsoft onder Nadella stukken beter, wat ook zijn vruchten afwerpt.
Weet je, toen de eerste iPhone uitkwam was het nog dat de software gebasseerd was op OS X en zag je dat Apple graag naar 1 platform wou gaan. Vandaag maakt men er een punt van dat het twee aparte platformen zijn en blijven.

Maar laat je niet foppen.Als de druk van de markt ooit groot genoeg word dan zullen deze 2 samensmelten. Net zoals Apple met grotere schermen is gekomen en nu dus ook met een stylus penceel
Zou goed kunnen. Ik vermoed dat in 2017 OS11 komt omdat dan (elk jaar een nieuwe iOS versie) iOS 11 zou komen en de het tijd wordt na 12 afleveringen van OSX er OSXI of iOSXI komt ... Maar het is glazen bol ...

Al moet tegen die tijd iOS wel opener zijn en volwaardig zijn net als OSX.

Ik ben geen Microsoft / Windows fan (ben zelf ook Mac gebruiker) maar wat dat betreft heeft MS wel een punt: één interface voor Windows 10 op smartphone, tablet of computer. Daar kan Apple nog ee voorbeeld aan nemen.
Is een Macbook dan geen mobiel apparaat ? Die neem je toch ook mee ? Die draait toch echt OSX.
Maar hoort niet bij de noemer 'mobile devices'.
Een laptop is gewoon een draagbare desktop. Qua ervaring weinig anders. Een echt mobiel device is heel anders en vereist heel andere dingen qua interface.
Een iPad/Surface Pro met toetsenbord is dan weer op gebied van bediening zeer gelijkwaardig aan een laptop en veel minder aan een echt mobiel device als een smartphone. Het is een hybride oplossing die zowel kan dienst doen als tablet als een gewone tablet.
Ik heb het idee dat Apple iOS voor iPad wil laten doorgroeien tot een volwaardig OS.
Dat gaat lastig met een dusdanige trage processor. Er zit niet voor niets een i3 in een Surface pro. En deze kun je simpel met een klik op tablet modus zetten.
De Surface Pro gaat zelfs van i3, i5 tot i7. Dus dat is een stuk krachtiger.
Het lastige hieraan is dat het letterlijk apples met peren vergelijken is.

De chip die apple gebruikt is van architectuur anders dan een i3,5,7 etc processor. Het is puur gemaakt voor IOS en gebruik daarvan samen met hardware. Het is hierop afgestemd. Apple beweert dat deze samenhang een stuk krachtiger is dan een portable pc ( Als je goed hebt opgelet). Ze spreken niet eens over een Surface Pro. Dat is wat wij aannemen. We weten ook niet welke vergelijking zij hebben getrokken.

Het is ook Bullsh. om te zeggen dat een i3,5,7 krachtiger is dan..omdat je het niet KUNT vergelijken. Althans jij en ik niet. Er zullen vast wel tests zijn gedaan en benchmarks vanuit apple, anders kunnen ze geen statement maken. Maar goed marketing..

Ik ben van mening dat de processor zoals de I3,5,7 voor andere processen ( he woordgrap of niet) zorgen bij een portable pc (aka aanname surface )pro dan dat de processor van apple in een iPad pro. < nogmaals aanname.
Je kunt een i# perfect vergelijken met een ARM, vraag is alleen: waar wil je op gaan vergelijken?

Het lijkt mij dat men met de iPad Pro toch echt de jacht wil gaan openen op onder meer de Surface Pro gebruikers.
een i3 is een vrij universele processor met veel mogelijkheden. Zo zou hey theoretisch mogelijk zijn om Linux, chrome os en een tal van andere dingen te installeren.

De A9X soc kan krachtig genoeg zijn voor een volweaardig OS als deze maar geoptimaliseerd is. Kijk maar eens wat een Playstation 4 of Xbox one voor elkaar krijgt met een AMD A10 APU.

Of hoe goed ios zich in benchmarks verhoud ten opzichte van high-end android apparaten. (op papier is een iphone 6 trager dan galaxy S6, maar toch meten de toestellen zich in de praktijk met elkaar)
Dat zeg je wel erg makkelijk, als je ziet dat elke nieuwe iteratie in processors die Apple gebruikt voor zijn iOS devices vooruit gaan in performance. Dat komt echt wel een keer goed. Zoals JBVisual hieronder al zegt, afhankelijk van juiste optimalisatie kan je een heel eind komen.

Jij roept over de beren op de weg, ik probeer aan te geven wat de toekomst voor de iPad en iOS kan betekenen voor gebruikers.
Het grote verschil zit in de verkoop aantallen. Als Apple er OSX in had gestopt waren er een paar honderd duizend verkocht. Nu pakken ze door op het succes, en nog steeds beter wordende IOS met unieke app store. Hierdoor gaan ze er wederom tientallen miljoen van verkopen.
En ja natuurlijk is het een bijzonder Amerikaanse getinte presentatie. Maar dat doen ze wel fokking goed en gelikt :)
Apple gaat eerder iOS op MacBooks stoppen.
Dan zal het toch minder beperkingen moeten hebben. Want vooir een volwaardig OS is iOS te beperkt.
Ik denk dat het wel iets meer features zal krijgen, maar waarvoor moet een MacBook per se een 'volwaardig' OS hebben? Als men toch alleen maar wat apps wil gebruiken...
Als men toch alleen maar wat apps wil gebruiken...
Daar is nu juist iOS (of Android) voor.
De meerwaarde van een Macbook (of andere laptop) is dat je gewoon in het filesystem kunt browsen zonder dat als je een (groot) bestand met een andere app opent deze gekopieerd wordt naar de sandbox van de andere app.
Dus een filmpje in je [videos] folder openen met VLC of iMovie of een andere videobewerkingsapp werkt dat gewoon zonder een onnodige kopeeractie uit te voeren.
Het voordeel van een MacBook is dat het een vast toetsenbord en trackpad heeft en over het algemeen betere specs en meer aansluitingen, maar die laatste twee zijn nu al niet meer waar.

Ik zie het wel gebeuren dat de MacBook lijn en de iPad (Pro) gaan combineren tot 1 iOS-apparaat, tegen de tijd dat van alle belangrijke programma's op OS X een volwaardig iOS alternatief is. Het is veel voordeliger om meer users op 1 platform te hebben.

Zelf gebruik ik geen iOS maar Android dus ik weet niet precies hoe dat in zijn werk gaat, maar op mijn telefoon kan ik nu al heel simpel bestanden ergens opslaan en dan openen vanuit die locatie op het FS met elke geschikte app. Ik weet dat je bij iOS geen toegang hebt tot de onderliggende FS structuur, maar je moet toch wel content kunnen gebruiken in een andere app zonder het te kopieren?
k weet dat je bij iOS geen toegang hebt tot de onderliggende FS structuur, maar je moet toch wel content kunnen gebruiken in een andere app zonder het te kopieren?
Natuurlijk moet dat kunnen, maar momenteel laat iOS niet toe om app A toegang te geven tot de workspace van app B (anders dan te kopieren). Als dat wel kan is het grootste probleem van iOS opgelost.

Maar Macbooks op iOS draaien zie ik vooralsnog niet zitten. De huidige versie heeft, naast dat filesystem, ook teveel andere beperkingen. Dat gaan de meeste OSX gebruikers niet accepteren.
Dan zal er op zijn minst een Macbook versie van iOS moeten komen zonder die beperkingen en die bestaat al: OSX. Want iOS is gewoon een gestripte OSX kernel.
volgens mij zit de drukgevoeligheid bij de surface in de pen a la wacom, resultaat is wel gewoon het zelfde
Dat is ook echt precies waardoor ik verliefd werd de seconde dat ik de Surface 3 Pro probeerde. De vensters zijn gewoon zo handig. Ik wil de Surface 4 Pro eigenlijk ook echt graag halen voor mijn studie, alleen weet ik niet hoeveel beter een echte laptop is tegenover de Surface.
Ik heb nu ongeveer een jaartje m'n SP3, en heb er geen seconde spijt van gehad. Het is absoluut een volwaardige laptopvervanger, dus ga gewoon voor die SP4 ;)
Kan de Surface 3 Pro echt álles wat een laptop kan? Ik wil hem echt graag hebben maar als een laptop wel een voordeel heeft tegenover de Surface neem ik toch liever een laptop. Ik zit nog te twijfelen tussen drie studies maar één daarvan is Industrial Design en ik bedenk me net dat daar de Apple Pencil bijvoorbeeld best wel handig is. Weet je misschien of de pen op de Surface ook zo goed is?

Ik ben ook een gamer dus hoe zit het met games op de tablet? Moet je gamen met de matige selectie mobile games uit hun app store of kan je wel volledige games op Steam spelen?
Niet want de Surface Pro serie IS gewoon zoals een echte laptop. Je hebt er alleen als extra voordeel bij dat je 'm ook in tablet modus kunt gebruiken. Dat geeft je een stukje flexibiliteit. Een stuk handiger dan wanneer je een laptop plus een Wacom Cintiq scherm (of tekentablet) moet meeslepen. Ik merk dat ik mijn Surface echter primair als laptop ben gaan gebruiken. Hij is toch te zwaar (als tablet) en kan lang niet zo lang op de accu als de standaard tablets met Android of iOS. Als gewone laptop met Windows werkt ie perfect. VMware Workstation met diverse vm's zijn geen enkel probleem.
Niet iedereen werkt graag op Windows. Zeker vormgevers niet (andere workflow/gedachtengang). Als ze met volwaardige Adobe suite apps komen die goed gebruik maken van het touchscreen en de pen krijg je de designers echt niet meer weggesleept van een iPad Pro.
Wat is het verschil met een Surface die nu al alle adobe en autodesk draait, niet iedereen werkt graag op een ipad of mac.
Waarom herhaal je post boven mij? We weten wel dat er verschillende voorkeuren zijn. Nu wordt het een beetje een welles nietes
moah als bouwkundige gebruik ik zelf ook gewoon windows, vooral omdat ik AutoCAD en Revit logischer in elkaar vind zitten dan de OSx variant (dit nu alleen met autocad revit komt volgens mij in 2016 voor OSx)

Het is ook niet alleen games vind ik trouwens laag gegrepen dat het alleen daar goed voor zou zijn Six9 heeft het niet eens over games, maar dat terzijde. Sommige mensen zitten in een eco systeem. bij de een is dat Apple de ander microsoft. Ook is er een hele berg software die niet beschikbaar is op OSx. Dan kun je wel dual booten, maar dan zit je toch weer aan 'dat windows' vast.

in het kort: the OS is in the eye of the beholder. zou maar saai zijn als we allemaal hetzelfde zouden gebruiken. door onze diversiteit moeten de bedrijven elkaar scherp houden.

OT
Leuk dingetje maar ik vraag mij af of het wel een pro benaming verdiend. Ik heb natuurlijk geen flauw benul van wat er dadelijk allemaal mogelijk met IOS9 , maar een App tegen een full blown OS met adobe software, de pen is een leuke toevoeging, en als die werkt zoals geadverteerd is het een leuke hobby Cintiq naar mijn mening. voor 898 dollar.

mischien was de keuze voor een Core M en een lichte variant van OSx beter geweest
Nee, jij komt af met gezeik over Windows en schilderd de Windows gebruikers af als mensen die dom zijn. Dat niet iedereen graag met Windows werkt, daar wil ik volledig mee akkoord gaan maar Windows is geen slecht OS en Windows heeft echt niet als enige voordeel dat je er games op kunt spelen (kan je trouwens ook meer en meer op een Mac moest je het nog niet weten).

En met welke echte uitvinding is Apple ooit gekomen als ik vragen mag? De GUI komt van Xerox, de iPod hebben ze ingekocht, de iPhone is een samenraapsel van bestaande technologiën (niet vergeten dat Apple voorheen ook al een PDA had, de Newton), OS X is een doorontwikkeling van Nextstep, reeds eind jaren 90 was MS al bezig met touch PCs en toen Apple met de iPad kwam lag bij MS de focus op UMPCs.

Nee, iedereen kijkt naar elkaar in de software wereld. Men bestudeerd wat de andere doen, bestudeerd waar de markt naar vraagt en gaat dan op zoek naar hoe zij bestaande technologieën kunnen verbeteren. Gooi er dan nog wat marketing tegenaan en je hebt een volgend succes.
Kortom fanboys die niet toe willen geven dat dit een half half product is waar eigenlijk gewoon OSX op hoorde.
Nee, jij begrijpt volgens mij niet waar de markt naartoe gaat.

Deze ipad pro is een grafisch monster, die echt geen moeite heeft om een I3/core M bij te houden.
Met een geoptimaliseerd os voor touch.
Die simpel te bedienen is, veilig, etc.
Is wel handig in het bedrijfsleven.

Als vervolgens het aantal pro apps blijft groeien, dan gaat dit soort devices steeds meer gebruikt worden. En opent de weg voor arm based computers ipv X-86.
Je zag al een versie van autocad en adobe fotoshop tijdens de demo' s.

Heb je nog meer rekenkracht nodig, dan neem je niet een surface pro, maar een echte laptop/workstation.

Surface pro is een relatief goedkope alleskunner, maar hij kan het eigenlijk allemaal net niet goed genoeg.
Ah, dat is het, ik begrijp het weer eens niet. Net als ik niet begreep dat ik liever tekende op een ipaq van HP dan met mijn vingers over een Ipad gleerde. Toen de Apple fanboys me weer eens uit zaten te lachen omdat ik met dat "goedkope" ding op de Uni zat te werken.

Want ja, waarom zou je een Wacom Digitizer willen met een volledig OS er op.Dat is gewoon niet te begrijpen :).

Verder gebruik ik nu al jaren een SPro 2 voor mijn werk als mijn Dev PC, en ben er heel tevreden mee. Prestaties zijn goed en het is een lekker vlot dingetje. Maar goed, "hij kan het niet goed genoeg". ooit met een Surface Pro intensief gewerkt?

http://www.phonearena.com...arks-compare-both_id41415 Lees ook eventjes in. De Surface Pro 3 is nog sneller... als de Ipad Pro dus 4 keer sneller is (hij is 2 keer sneller) dan nog is het zeker geen Grafisch Monster. Maar goed, de minnetjes zijn er al en er word weer eens niet inhoudelijk gemod.. maar fApple/fanboy gemod.

[Reactie gewijzigd door 224237 op 9 september 2015 21:57]

Anoniem: 382150
@2242379 september 2015 22:35
Alleen al dat je X86 en ARM loopt te vergelijken maakt je vreselijk ongeloofwaardig.
Tot nu toe hebben Apple's CPU's alle ARM cpu;s van andere fabrikanten steeds weer weggeblazen.
dit klopt inderdaad, laatst nog over gelezen,

omdat apple blijkbaar aan 2 cores vast houd en een degelijke GPU hebben ze meer ruimte voor het CPU gedeelte tegenover de 8 cores in een android. door meer ruimte kunnen ze meer verwerken per clock of zoiets.

Beetje als AMD vs intel, veel cores tegen hoge IPC
Als ik OSX wil koop ik wel een Macbook Pro Retina. Oh wacht die heb ik al. Toch wil ik een iPad pro met pen, om mee te illustreren, schetsen, ontwerpen. Ik heb lang getwijfeld over een Surface Pro, puur omdat ik dat dan zou kunnen doen, maar het OS en de hele feeling van de interface staat me enorm tegen (ik werk helaas elke dag op windows 81. / 10) Gelukkige is Apple to the rescue. Nu nog even wachten op de software developers. Maar gezien de snelheid waarmee de iPad en het retina scherm opgepakt zijn door ontwikkelaar verwacht ik niet dat het lang gaat duren voor je vele PRO applicaties hebt die volwaardig gebruik maken op manieren waar een desktop niet tegenop kan.
Heb je de presentatie ook bekeken? Die Adobe-apps... waw. En je kan/mag OSX/iOS gewoon niet vergelijken met Windows. Een OS dat geoptimaliseerd is voor enkele devices of een OS dat een oneindig aantal hardware configuraties moet ondersteunen (met heel vaak brakke drivers), welk denk je dat beter met de hardware omgaat? Dit een half/half product noemen is dan ook gewoon bashen om te bashen.
De basis componenten zijn wel goed ondersteund hoor in Wndows.
Vaak brakke drivers? Wat voor exotische hardware koop jij dan wel? En waar vergelijk ik het met windows? Zijn de fApple tenen zo lang dat je alles als aanval ziet? Ik zeg dat er een volledig OS op hoort, OSX dus! En niet IOS, daarom is het een halfbakken apperaat.

En heel vaak brakke drivers? Alsof je op Apple geen third party hardware kunt kopen zeg. Het is een half/half product om dat Apple niet aandurft er OSX op te zitten en er een degelijke CPU in te gooien. Als dat al bashen is dan laat het weer eens goed zien dat Apple Fans wel kritiek kunnen uitdelen maar niet kunnen ontvangen.

Maar je hebt al een +1 en ik een 0. Dus je vriendjes zijn er al terwijl mij toch echt verkeerd leest want ik zeg juist dat er OSX op hoort. Maar goed het zullen wel mijn Brakke Drivers zijn.

[Reactie gewijzigd door 224237 op 9 september 2015 22:25]

'Elke feature wordt gepresenteerd alsof het het nieuwe wiel is.' Dit had ik bij het moment: 'The iPad Pro features four speakers!'. Ik heb zelf ook Apple apparaten, maar het vier speaker verhaal was mijn toch wat 'too much'.
Zoals altijd gaat het niet om wat ze presenteren, maar hoe de uitwerking uitgedacht is. Dat is waar Apple ALTIJD een stapje verder in gaat. De 4 speakers zijn daar een goed voorbeeld van. 4 speakers kan iedereen maken, maar die uitwerking was er niet op deze manier. De User Experience. Daar win je meer klanten mee dan mensen simpelweg een bak gereedschap te geven. Maar op Tweakers snappen mensen dat niet altijd (begrijpelijk gezien "Tweakers")
Zoals altijd gaat het niet om wat ze presenteren, maar hoe de uitwerking uitgedacht is. Dat is waar Apple ALTIJD een stapje verder in gaat. De 4 speakers zijn daar een goed voorbeeld van. 4 speakers kan iedereen maken, maar die uitwerking was er niet op deze manier. De User Experience. Daar win je meer klanten mee dan mensen simpelweg een bak gereedschap te geven. Maar op Tweakers snappen mensen dat niet altijd (begrijpelijk gezien "Tweakers")
Nee, het gaat niet om wat ze presenteren, het gaat om hoe ze het doen. Als je Apple keynotes mag geloven, heeft Apple zo'n beetje alles uitgevonden. En de fanboys slikken het als zoete koek.

Kwam toevallig gisteravond deze tegen op Twitter: https://twitter.com/APZonerunner/status/641665840803352576
Die tweet zegt weinig, iedereen heeft een mening, veel mensen maken comics. Uiteraard heeft wel iemand het bij het juiste eind. Mark shuttleworh (van Ubuntu) zei dat iOS en OSX samen zouden gaan.
Daarnaast was het captain obvious dat ze bij een pro-versie een toetsenbord zouden maken.

Tuurlijk snapt Apple marketing, en tuurlijk zijn de features niet nieuw. Maar ook Microsoft kwam vertellen dat Office zo goed werkt op de iPad (pro).

Het hele OS is opgebouwd met touch in het achterhoofd, in plaats van een laptop van een touch screen voorzien en het OS soort van voorzien van touch-capabiliteit. Dat is ook exact de reden waarom het apparaat geen OSX draait.
Wat dan wel weer handig is is dat de speakers automatisch "meedraaien" met hoe je je iPad houd en je netjes altijd links en rechts op de juiste plek heb zitten ongeacht of je 'm in portret of landscape stand hebt. Dat zijn wel die kleine dingetjes die nuttig zijn en simpel te maken.
Ik heb niet zoveel met Apple en het 'nieuwe wiel', maar die meedraaiende speakers vind ik dan wel weer geniaal verzonnen. Kleine effort, maar resultaat is schitterend.
Ik erger me er op mijn mobiel namelijk wel altijd aan dat het geluid in een stand alleen maar uit één richting komt.
Dat is wel wat overdreven. Er werd maar heel kortstondig gemeld dat het ding 4 speakers heeft met een korte onderbouwing waarom. Daardoor klonk het vooral als een handigheidje die de moeite van het vermelden waard was en meer ook niet. Het stukje over hoeveel sneller en krachtiger het ding wel niet was, was inderdaad nogal door en door Amerikaans en dus doorspekt met krachttermen wat voor ons Nederlanders nogal tenenkrommend is.
Ja, de marketing afdeling kan je alles laten geloven.

Ik zat me mateloos te ergeren aan de gemanipuleerde beelden (2:31 in de video hier bij tweakers) waar men de zwarte balken heeft weg geshopt. Men laat films zien met 16:9 of:21:10 op een 4:3 beeld zonder balken. Ook in de andere commercial.
Behalve de iPad Pro ook met hun andere producten. Damn wat een show geven ze. Alsof ze inderdaad het wiel opnieuw hebben uitgebracht.

Man man, heb maar meteen stopgezet. En het publiek moest op que gaan klappen.
Waarom kijk je dan?
Wat verwacht je dan van een presentatie, dat iedereen die daar zit Windows liefhebbers zijn ehhhhh?
Honderd keer beter deze presentatie dan een schreeuwende Balmer, was dan ook blij dat de nieuwe Windows leider het veel beter deed dan die schreeuwende ex Windows leider.
Ik mis een mouse(pad) input (is dit wel mogelijk), USB-C, SD Slot, zag geen delen van documenten in een folder structuur. Gebruik van office is een absoluut pluspunt. Het zal vast Windows 10 dwarsliggen.
at is wel een beetje beledigend voor de Surface he. Je vergelijkt een product wat eigenlijk een volwaardige laptop is (Surface) met een Tablet + keyboard.

Uiteraard is bij Apple alles gloednieuw, revolutionair, fantastisch en amazing. Die marketing tactiek kennen we al sinds 2009.
Dus de iPad Pro is eigenlijk zo'n beetje wat de Surface Pro is? ;)
Totaal niet en iedereen met daadwerkelijke productkennis weet dat ook. Toen Microsoft in 2012 met Windows 8 kwam hebben we gezien dat hun visie eentje is dat je 1 apparaat hebt waar je alles mee doet. Apple deed het tegenovergestelde en had de mening dat ieder apparaat zijn eigen manier van werken had en je dus nooit een apparaat kon maken die alles kon. Die visies hebben beide kampen in 2013, 2014 en ook in 2015 weer herhaald. M.a.w. we weten al sinds 2012 dat Microsofts Surface reeks niet te vergelijken valt met Apples iPad reeks en vice versa. Dat zal in de toekomst ook niet veranderen tenzij men hun visie wijzigt. Aangezien dat soort zaken vaak lange termijn zijn moet je al snel aan tenminste 10 jaar denken. Wie nu nog iPad en Surface Pro vergelijkt is dus eigenlijk hardleers of vol hoop.

De iPad reeks is veel beter te vergelijken met de Android tablets. De iPad Pro is dan weer een directe concurrent voor de tablet die Wacom heeft uitgebracht (en daarmee bedoel ik niet hun Intuos serie maar hun Cintiq Companion serie...ook al draait versie 2 Windows). Deze devices zijn namelijk allemaal gericht op tekenen (lees: ze zijn bedoeld om pen en papier te vervangen). De Surface Pro en de gewone iPad zijn dat niet. De Surface Pro is gericht op productiviteit (wat een standaard Windows computer altijd al deed) waarbij je wat vrijetijds-zaken kunt doen (de tablet modus waarin je wat simpele dingen kunt doen a la de iPad) terwijl de iPad zich wat meer op het vrijetijds-aspect richt.

Dat is ook goed te zien in de feature sets van beide devices. De Surface Pro 1 en 2 hebben verouderde Wacom technologie (het is hetzelfde als wat destijds in de tablet pc's werd gebruikt anno 2002~2003) die behoorlijk wat problemen kent. Het is traag en onnauwkeurig (er is een offset van de penpunt en die wordt heel wat erger naarmate je meer naar de hoeken gaat). Voor schrijfwerk levert dit veel problemen op. Dat is de reden waarom Microsoft N-Trigg heeft opgekocht en dit in de Surface Pro 3 gebruikt. Deze technologie is vooral gericht op schrijven en niet op tekenen (desondanks kun je er beide mee doen). Het werkt al wat beter maar het is nog steeds irritant omdat je ook hier weer offset problemen hebt en er nog steeds vertraging zit. Buiten dat ben je ook nog steeds aan het schrijven met een pen met een harde plastic punt op een superglad hard stuk glas. Je vliegt alle kanten op en de pen continu optillen en neerzetten is niet bepaald prettig. Pen en papier is op dit vlak nog steeds heer en meester.

Als ik zo naar die Apple Pencil kijk zie ik niet iets wat verandering in bovenstaande brengt. Ze zullen nog steeds met dezelfde problemen kampen. Is nou eenmaal de huidige stand van de techniek en zal ongetwijfeld in de komende jaren veranderen. Wat dat betreft is het toe te juichen dat zowel Microsoft als Apple dit soort technologie in huis hebben en toepassen. Dat soort reuzen hebben we nodig om de digitale pen op hetzelfde niveau als de ouderwetse pen te brengen. Als ik de presentatie goed heb gezien dan lijkt het alsof die Apple Pencil een rubberen tip heeft. Dat zou al wat meer het gevoel van pen op papier moeten geven. Kun je trouwens ook met de Surface Pro 1 en 2 verkrijgen door de Wacom Bamboo Feel pen te kopen en deze uit te rusten met 1 van de penpunten die een potlood nabootsen. Deze heeft namelijk een hard rubberen punt die voor wat meer weerstand zorgt en zodoende het gevoel van potlood op papier nabootst. Dat soort ontwikkelingen moeten we meer gaan zien. Voorlopig hou ik het in ieder geval bij pen en papier.
Elke feature wordt gepresenteerd alsof het het nieuwe wiel is, maar praktisch alles vind je al jaren op andere apparaten, waaronder de Surface Pro.
Wie oplet zit bij iedere presentatie van een Amerikaans bedrijf zo te knarsetanden. Het is niet typisch Apple, het is typisch Amerikaans. Microsoft, Palm/PalmOne, Google en anderen doen of deden daar net zo hard aan mee. Je kunt je eraan blijven ergeren en erover blijven zeuren of je volgt het principe van "het ene oor in, het andere weer uit". Doet Herman Finkers ook, werkt prima.
Dit is gewoon een grotere en snellere iPad en nog niet innovatief al hadden ze het graag.
Ja, maar wel eentje gericht op tekenaars e.d. Waarom moet het altijd maar innovatief? Je kunt beter een product uitbrengen waar de koper ook daadwerkelijk wat aan heeft. Als dat innovatief moet zijn dan is het innovatief, als het meer een evolutie moet zijn dan is het dat maar.

Ik kan me wel het publiek voorstellen en die is anders dan het publiek voor de Surface Pro. Persoonlijk ben ik geen van beiden. Ik wil andere dingen met mijn devices doen en heb daardoor ook andere soort devices nodig. Voor mij zijn zowel de iPad Pro als de Surface Pro totaal niet innovatief want ze voegen voor mij niets toe. Ik ben alleen niet de enige mens op deze planeet. Aan de verkoopcijfers te zien zijn er zat mensen die er wel heil in zien. Misschien dat men eens dat wereldbeeld voor de neus kan halen ipv het continue gejank over fabrikant X, diens producten en diens presentatie.

[Reactie gewijzigd door ppl op 9 september 2015 22:13]

helemaal mee eens.........
Type covers en stilussen bestonden ook al voor de iPad, maar design viel vaak tegen en techniek was niet optimaal. Het is niet revolutionair, maar ze bedienen nu een bepaalde niche market.

Marketing is wellicht wat overdreven, maar als je goed geluisterd kan je geen onwaarheden vinden. Uitspraken als " de grootste iPad ooit", kan moeilijk iets tegen in brengen. Ik negeer het gewoon maar sommige reageren heel overgevoelig.
Dus de iPad Pro is eigenlijk zo'n beetje wat de Surface Pro is? ;)

Overigens is dit niet eens bedoeld om te trollen. Ik zit de persconferentie zelf te kijken en hoe zij het ding presenteren is gewoon echt om te janken. Elke feature wordt gepresenteerd alsof het het nieuwe wiel is, maar praktisch alles vind je al jaren op andere apparaten, waaronder de Surface Pro. Dit is gewoon een grotere en snellere iPad en nog niet innovatief al hadden ze het graag.
Het is alles behalve wat een Surface pro is. Het grote verschil is dat de Ipad een touchscreen OS is met apps die voor touchscreen gemaakt zijn. Het is vooral een tablet. En door de grote worden er laptopachtige functies aan toegevoegd zoals de stylus en keyboard. De surface is een desktop OS dat naar touchscreen gebracht is. En dat werkt voor geen meter. Er zijn amper apps die zuiver in tablets modus te bedienen zijn.
Dit is gewoon trollen ;)

De Surface Pro draait een volwaardig os en gebruikt een i3, i5 of zelfs een i7 processor.

Dit komt meer in de buurt van de Surface RT, iets wat ook geen verkoop succes was en een jaar later voor 50% van de advies prijs werden aangeboden.

Met andere woorden, nee.
Het lijkt mij toch echt dat je de Surface RT met de "normale" Ipad moet vergelijken en de Ipad Pro nu met de Surface Pro. Als je kijkt naar de doelgroep in ieder geval. (Edit: Thuisgebruik / Enterprise)

En de reden dat de Surface RT het slecht deed is grotendeels omdat er te weinig apps voor waren. Dat is bij Apple niet het geval.

Edit: Waarom word ik gedownmod?

[Reactie gewijzigd door onionchopper op 9 september 2015 21:26]

Meen je dit nu werkelijk? Er had verdorie OSX op gemoeten! Durf toch eens kritiek te hebben op dat bedrijf en niet als een kip zonder kop dingen te kopen die de hele industrie achterhouden.

Omdat Apple er een "trademark" aan verbind betekent nog niet dat ze het uit hebben gevonden. GIFS bestonden bijvoorbeeld al langer, alleen nu heet het livepictures (tm)! Pressure sensitive bestond al langer, nu heet het (3d Force Touch!!!!!(tm)) .

Durf verdorie eens te zijn als dat meisje in de Apple Reclame die de spoof was op de 1984, en spreek de uitmelkende partij er toch eens op aan. Durf eens een keer! Dit is conformistisch gedrag, waarvan ik dacht dat Apple Fans niet aan meededen.
Haha, op die manier kan je mijn reactie interpreteren. Niet om denigrerend te doen. Ik ben het volkomen met je eens hoor! Ik vind ook dat IOS weinig soeps is, ten opzichte van Windows 10 in de professionele markt. Geen uitgebreide multitasking, geen "normale" programma's, geen support voor een muis, geen in-depth configuratie mogelijkheden, ga maar door.

Maar ik snap ook wel dat ze er geen OSX opzetten omdat die niet ontwikkeld is voor touch. En ik denk toch dat er een hoop producenten zakelijke software gaan maken voor IOS. Maar ik vraag mij ook af of ze hier helemaal mee wegkomen.

Wat betreft de vergelijking. Ik heb het idee dat Apple precies dezelfde doelgroep probeert aan te spreken als de Surface Pro met de Ipad Pro. Dus in dat opzicht vind ik tenminste logischer om die twee te vergelijken dan de Surface RT waar de reactie op gebaseerd was. Daarentegen vind ik een volledig OS als Windows 10 wel een astronomisch voordeel op een systeem met IOS.
Ik ben gewoon wat boos, ik vind het zo'n belediging van inovatie. Wozniak heeft verdorie de eerste kleuren grafische chip uitgevonden. En dan gaan deze lemmingen juichen voor dit alsof Jobs zelf uit het graf opstond.

Ik moet gewoon eventjes afkoelen, had er gewoon veel meer van verwacht. We zoeken namelijk een OSX apperaat voor op het werk om hier de Apple versies beter mee te testen en te ontwikkelen, dus ik had gehoopt dat er gewoon een volwaardige Surface Pro alternatief van Apple zou komen. Brengen ze dit bastaardkindje in de wereld :S.

Maar goed ik ga naar bed, sorry voor het gedrag. En veel plezier gewenst.
Uhhhm, je kunt altijd nog zelf beslissen of je iets wel of niet koopt.
Hier proef ik pure frustratie en misschien zelfs een heel beetje veel afgunst :)
Afgunst? Nee, frustratie ja. Ik wil gvd eens dat mensen die grote bedrijven eens aan durven pakken! Bij Foxconn springen ze van het dak af, maar guttegut.. wat zijn ze bij Apple lekker progressief zeg, ze stemmen wel democrats hoor! :P (En ja ben zelf een linkse hippie, misschien dat het me daarom stoort dat mensen geen vragen stellen of paal en perk stellen).

Als ik een hele grote groep idioten bij elke non aankondigen hoor juichen? Dan word ik bang en denk ik aan "the Wave" (zowel Film als expriment). Geld ook voor Microsoft, ik zal applaudisseren voor de persoon die wegloopt met een kwade kop, of zoals met Sep Blatter gebeurt is... de spreker met geld bestrooit.

Geld ook voor MS en haar Xbox One (die nu tenminste de fans tegemoet kwam door kritiek). Door eens goed boos te worden, zal je betere producten krijgen, in plaats van als een idioot achter de rest aan te rennen.

Ben groot fan van Steve Wozniak (Steve Jobs was een zak, daar laat ik geen traan om, sorry Apple Fans), maar Wozniak is awesome. Dat betekent niet dat ik geen kritiek mag hebben op dit bedrijf. Als fan moet je durven, anders gebeurt er niks, en blijf je iPhones kopen met incrementele non verbeteringen.
Ik koop geen nieuwe Telefoons, ik heb ze tweede hands. Incrementele non verbeteringen die elk jaar gekocht worden zijn gigantisch slecht voor deze aarde en haar mensen. Mensen die ziek worden van al het recycle werk en het afval. Om elke keer maar mensen in het westen een nieuwe telefoon te gunnen.

Dank je de koekoek. Nu een tweede hands Lumia 920 vaneen paar jaar oud en dat ding doet het heel goed. Lekker stevig ook, geen Gorilla glas wat gelijk barst en gaat dus nog wel een jaar of 4 mee als niet langer. Zou je ook eens moeten proberen :).
Ieder zijn ding. Alles kan wel slecht zijn voor de aarde. Net zoals kinderen krijgen. Die heb ik dus niet. Dus mag ik iedere dag een nieuwe telefoon kopen :) En praktisch bekeken zou ik op dit moment geen geld kunnen verdienen met een vier jaar oude smartphone. Zeker niet de lumnia 920, die heeft geen geld verdien apps zoals bijvoorbeeld Binck.
Ik denk niet dat je de surface pro met de iPad pro kan vergelijken, Al helemaal niet in de enterprise.

De iPad zal zeker zijn plaats hebben in de enterprise... Maar niet dezelfde als een surface kan innemen.
De opzet is geslaagd denk ik: noem hem 'Pro' en iedereen denkt dat dit een serieuze concurrent is voor de Surface Pro.

iPad Plus had een consequentere naam geweest, want in feite is het gewoon een grote iPad.
Anoniem: 498327
@downcom9 september 2015 21:20
Je hebt nu ook de Surface 3. Wat lichter dan een i5, ik vermoed de chip daarin is vergelijkbaar met een a9, maar toch volledig windows 8.1/10. En dat voor 500€
Alleen technisch gezien is de ipad pro superieur aan de surface rt.
Sterker nog, qua cpu en gpu kracht doet hij iig niet onder voor i3 op een surface pro. Neem daarna het veel grotere aanbod van (pro) apps, dan vind ik het helemaal niet vergelijkbaar met de surface rt.

Daarnaast vind ik de magnetische aansluiting zeer interessant, mn omdat die ook informatie kan sturen.

Op termijn een Maccover? Met x-86 hw inside en de ipad oro als scherm? Dual boot met ios en indien aangesloten mac os?
Graag Benchmarks en flop counts, or I won't beleive it!

En dan dat laatste paragraafje, nu wil je ineens wel X86 hw en OSX erop? En nog geen 2 posts geleden viel je aan al schuimbekkend omdat ik het ministry of Truth een vraag durfde te stellen.
over de presentatie, ik vind het behoorlijk knap dat ze een 3 minuut lang filmpje kunnen maken over een apparaat wat alleen groter is geworden, zelfde geld voor de iPhone natuurlijk en ze brengen ophemelen naar een ander niveau. maar goed de surface pro en iPad pro kan je niet echt vergelijken, ze hebben een even groot scherm en daar blijft het bij. ios is gesloten als de pest en om te werken eigenlijk vrij waardeloos. terwijl de surface een laptop is zonder toetsenbord.
Wat denk je zelf? Het is een Amerikaanse media show, alles wordt op die manier gepresenteerd. Het klinkt nu een beetje alsof je nog nooit een show van een IT multinational gezien hebt... Ik snap ook niet waarom je +2 krijgt voor je post, vooral niet om dat je compleet anti-tweaker a la jan met de pet een ondiepe rant los laat van nu.nl kwaliteit.
"Dus de iPad Pro is eigenlijk zo'n beetje wat de Surface Pro is?" Neen, de Surface Pro is een "echte" PC terwijl de iPad Pro nog steeds een gewone iPad tablet is.

Ik zie overigens echt niet waarom ik een iPad Pro zou moeten kopen terwijl ik voor hetzelfde geld een "echte" MacBook heb...
Maar dan een Surface die ik wel zou kopen. Hij is zoveel mooier O+
Heb je de Surface Pro wel eens vast gehad? Ik vind m juist precies doen wat Apple al een tijdje niet meer doet: vernieuwen. De SFP is superstrak gebouwd, mooi gedetaillerd, zeer stevig en heerlijk vormgegeven, beetje Countach/NeXT cube eighties hoekig. Ik heb dat liever dan het eindeloos herkouwen van ronde hoekjes. Wel vond ik de SFP1 nog een tikje mooier door het zwart, blank alu is wat veiliger, maar met het scherm, betere kickstand en dikte is de 3 natuurliji een nog mooier apparaat. Maar de 1 en 2 zijn niet gedateerd. Ook deze hebben supersnelle i5 aan boord, en mooi IPS scherm.
Had ik ook, totdat ik de iPad en MacBookAir heb vervangen door een Surface Pro 3. Als je als ik vanaf de P2000T en ZX Spectrum komt en alles hebt meegemaakt, maakt het allemaal niet meer zoveel uit welk OS er onder je neus zit.
Zelfs met telefoon overgelopen naar Lumia.
Apple is hier dus van 4 devices terug naar 1: MacMini is nog steeds fijnste desktop die ik ooit gehad heb.
Maar dat wil ik niet haha. Gamen doe ik mooi op een windows bak maar voor de rest vind ik Apple prettiger voor wat ik er mee doe.
Apple en Windows kan overigens prima samen. Surface Pro en OSX ook trouwens. Maar zoals ik al zei, met zoveel ervaring is OS irrelevant geworden. Mede ook doordat veel online gebeurt. Dus kijk ik enkel naar hardware. SFP en MacMini zijn wat mij betreft resp beste draagbare computer en beste desktop computer ooit gemaakt. Welk OS er dan op komt is secundair.
Wat me wel opvalt: DirectX is veel sneller dan OpenGL, dus waar ik op de MBA nooit kon gamen, gaat dat op de SFP best goed.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 498327 op 9 september 2015 22:47]

Mag ik vragen hoe de reacties in het publiek zijn? Zitten ze weer om elke zin te juigen en te klappen? Of is men daar wel bewust van het toch-niet-zo-innovatieve productontwerp?
Het publiek is mogelijk nog erger dan de presentatie zelf. Er wordt werkelijk om álles geklapt. Een woordje of plaatje is al genoeg om het publiek te laten klappen alsof er iets geweldigs gepresenteerd is.
Nu.nl presenteert het ook op die manier. Stockholmsyndroom op wereldschaal?
Stockholmsyndroom op wereldschaal?
Maar dan toch wel het iStockholmsyndroom op wereldschaal..
De betreffende quote van Steve Jobs:
It's like we said on the iPad, if you see a stylus, they blew it. In multitasking, if you see a task manager... they blew it. Users shouldn't ever have to think about it.
Bron
Daarom is het ook een pencil, want hij is niet voor het bedienen van de interface bedoeld ;)
Het ging niet over hoe je het gebruikte voor Steve Jobs, een andere quote van hem:
"You have to get em and hold em and put em away, and you lose em. Yuck. Nobody wants a stylus." Dat heeft niks te maken met hoe je het gebruikt, maar dat het er is.
Precies!

Als je je telefoon 20 keer per dag even snel uit je zak pakt, dan haal je dus 20 keer je stylus uit je telefoon, houd je hem vast en stop je hem 20 keer weer terug.

De stylus van een Samsung Galaxy Note, de Surface Pro en de iPad Pro (en elk ander recent device) wordt niet meer gebruikt voor de user interface. Ik pak mijn Galaxy Note uit mijn broekzak, gebruik mijn vingers en leg hem terug. Eens per dag haal ik de pennetje eruit, als ik die nodig heb. Niet om op Chrome iets te Googlen, maar om een schets of notitie te maken.

Je moet de uitspraken van Jobs in zijn context lezen. In die tijd (tot 2006):
- hadden PDA's een scherm van hooguit 3 inch
- met een waardeloos resistief touchscreen (die zijn niet te bedienen met vingers)
- en een user interface dat bestond uit iconen van 16x16 pixels (basically, als je je duim gebruikt raak je al 10 iconen aan)

In deze context zijn de uitspraken geheel logisch. In de huidige tijd zijn de uitspraken complete onzin.

(edit) Overigens, ik heb een Samsung laptop en smartphone, en een iPad Mini. Ik ben tegen elke fanatieke Apple fanboy / hater.

[Reactie gewijzigd door mohf op 9 september 2015 20:51]

Ik mis nog steeds mijn sony p990 met stylus van 2005. Ik had graag een opvolger gehad. Maar door die marketing praat van Jobs verdween dit uit het assortiment. Met het succes van de note bleek dat toch nog een markt voor was.
En in dit geval verlies je een "pennetje" van 100 dollar (100 euro?), niet van 2-3 tientjes zoals de stylus van een willekeurig ander merk :X En je kunt er natuurlijk donder op zeggen dat er een chipje in zit dat ervoor zorgt dat goedkope Chinese namaakpennetjes de "userexperience" niet verpesten.

Het valt me wel op dat sinds Steve Jobs er niet meer is, Apple meer de markt begint te volgen ipv de weg te wijzen zoals ze met de tablets en smartphones hebben gedaan. Een grote iPhone 6 die het hele verhaal van de ideale schermdiagonaal rondom de iPhone 5 overboord gooit, een smartwatch uitbrengen omdat iedereen dat doet, terwijl de techniek en de markt er nog niet klaar voor zijn en nu een pennetje bij hun duurste en grootste tablet...

Ik denk dat de grafische sector zoiets wel interessant zal vinden voor gesprekken bij klanten. Een digitaal schetsblok waardoor ontwerpen 1:1 met "het thuisfront" gedeeld kunnen worden.
Dan heb je jezelf op de een of andere manier wijs gemaakt dat Apple altijd first to market is met producten. Dat is in het verleden zelden het geval geweest, ook onder Steve Jobs. Er waren MP3 spelers voor de iPod, er waren smartphones voor de iPhone, er waren tablets voor de iPad, er waren smartwatches voor de Apple watch en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Apple wacht, wacht nog wat meer en blijft dan nog even wachten. Totdat ze vinden dan ze een product op de markt kunnen zetten dat voldoet aan de simpele eis dat mensen het willen hebben en willen gebruiken. Hoe snel dat gebeurt boeit verder niet.
Dan heb je jezelf op de een of andere manier wijs gemaakt dat Apple altijd first to market is met producten.
Dan heb je jezelf op de een of andere manier wijs gemaakt dat de weg wijzen betekent dat je de markt als eerste moet betreden ;)
Dat is in het verleden zelden het geval geweest, ook onder Steve Jobs. Er waren MP3 spelers voor de iPod, er waren smartphones voor de iPhone, er waren tablets voor de iPad, er waren smartwatches voor de Apple watch en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Maar in het geval van de voorbeelden die je hier noemt heeft Apple "de weg gewezen" en van een rommelige markt met een grote diversiteit aan producten die niet allemaal even prettig werkten een markt gemaakt waar in ieder geval wat meer gebruikersgemak in kwam. Van de smartphones met pennetjes en resistive bediening en mp3-spelers waar je minstens een HBO-opleiding voor nodig had om ze te bedienen naar iets dat "gewone mensen" snappen.
Apple wacht, wacht nog wat meer en blijft dan nog even wachten. Totdat ze vinden dan ze een product op de markt kunnen zetten dat voldoet aan de simpele eis dat mensen het willen hebben en willen gebruiken. Hoe snel dat gebeurt boeit verder niet.
Wederom: ik heb nergens gezegd dat ze vroeger overal de eersten waren, dat maak jij ervan. Lees mijn reactie nog eens neutraal (en niet met een roze Apple-bril) door en zie wat ik bedoel: je herhaalt nml precies wat ik zeg. Bij hun smartwatch hebben ze naar mijn mening niet gewacht tot ze een product op de markt konden zetten dat voldeed aan de simpele eis dat mensen het willen hebben en willen gebruiken. Niet in de huidige vorm met zeer korte accuduur.
Apple wacht, wacht nog wat meer en blijft dan nog even wachten. Totdat ze vinden dan ze een product op de markt kunnen zetten dat voldoet aan de simpele eis dat mensen het willen hebben en willen gebruiken. Hoe snel dat gebeurt boeit verder niet.
Tja en persoonlijk ben ik het daar niet mee eens. De laatste tijd kondigen ze iets aan, lanceren ze het een tijd later etrwijl het product gewoon eigenlijk nog niet is wat ze willen dat het is, of zeggen dat het is. Kijk naar de Appple Watch, eigenlijk hadden ze het nu pas moeten lanceren met het nieuwe watch OS. En nu weer met de Ipad Pro. Mooi maar net niet IMHO.
Apple heeft altijd al de markt een beetje gevolgd.. Ze zijn niet vaak de eerste met iets geweest. Alleen, als ze het doen, doen ze het goed.
Dat klopt, maar ze hebben het vroeger nooit hoeven hebben (of in ieder geval zo heb ik het niet ervaren) van het bekritiseren van andermans producten en ze betraden een markt pas als deze rijp was, in de zin dat de techniek klaar was.

Apple is nooit het merk van de early adopters geweest: dat zijn typisch markten waar mensen prima kunnen leven met niet 100% werkende producten. Vandaar mijn verbazing toen ze met hun smartwatch kwamen, want naar mijn mening is de (accu-)techniek nog niet zover dat zo'n product "Apple-waardig" is.
Niet? iPhone-presentatie, 2007. Kijk maar.
Volgens mij heeft Apple beloofd om iedere drie jaar een nieuw product op de markt te brengen. Ze moesten dus wel iets leveren toen de drie jaar om waren.
Willekeurig ander merk? Wacom heeft al jaren mooi stylus spul voor de professionele vormgevers. Zijn zeker geen goedkope pennetjes. Maar pencils met allerlei drukgevoeligheids standen etc.
Uhh, jobs had het dus WEL over gebruik van de stylus voor bedienen van de interface... In de tijd van de iphone release had je al veel telefoons die touchscreen hadden middels stylus (of je nagel)...
Voortschrijdend inzicht :)

Daarnaast had Steve het over het consumeren van content, waar de originele iPad voor bedoeld is. Voor het creëren van content (waar de ipad pro zich op richt) is het een heel ander verhaal.
Content maken op een 12,9" scherm. Ik blijf het een raar verhaal vinden, maargoed...
Als jij op enkele tientallen centimeters afstand van je 13 inch tablet zit met je gezicht is het niet zo veel anders dan op een stoel achter een 21.5/27 inch iMac zitten waar je een stuk verder van af zit.
Achja, 12" gaat al weer aardig naar A4 en dus zeer handig om bv schetsen etc te maken...
granted, maargoed dat is uit de tijd dat alles met een stylus most en Apple kwam met de iphone,
en de iphone was wel prettig te bedienen met gewoon de vinger, en dat is een grote plus.
en nu is elke telefoon/tablet goed te bedienen met een vinger. dus ongelijk had hij niet.

betekent niet dat voor bepaalde handelingen, (schrijven, handtekening etc) een stylus wel handig si gezien dat traditioneel met een pen gebeurde, een beetje flauw om zo'n oude quote te gebruiken zonder context vind je niet?
betekent niet dat voor bepaalde handelingen, (schrijven, handtekening etc) een stylus wel handig si gezien dat traditioneel met een pen gebeurde, een beetje flauw om zo'n oude quote te gebruiken zonder context vind je niet?
Helemaal niet mee eens (en wel met de eerdere uitspraak van Steve Jobs). Wat hij toen zei is nog steeds relevant.

Wat jij daar noemt: schrijven en handtekeningen zetten (en zelfs tekenen), gaat IMO nog steeds veel beter met een stylus op een 14,1 inch tablet met een dikte van 0,1mm en oneindige batterijduur. Waarbij je onbeperkt extra tablets van 14,1 inch naast elkaar kunt leggen en toe kunt voegen. AKA pen & A4 papier. :Y)

Ik ken eerlijk gezegd niemand van onder de 50 jaar oud die een tablet gebruikt voor aantekeningen. Dit klinkt misschien wat tegenstrijdig, maar de enige mensen die ik aantekeningen zie maken op een tablet/notebook/ultrabook zijn oudere mensen die het gebruiken als een statussymbool der jongheid. Niemand gebruikt een tablet om op te schrijven, omdat het handiger zou zijn dan pen en papier. Het is namelijk niet handiger dan pen en papier :) :Y)

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 9 september 2015 21:45]

Dat vindt jij, maar de meeste mensen kunnen veel sneller schrijven dan typen. En juist voor aantekeningen maken in combinatie met ocr is een tablet, die overweg kan met stylus en dat je je hand op het scherm kunt hebben, een zeer fijne tool die pen en papier vervangt....
In combinatie met het steeds meer papierloos werken, vind ik het (samen met de Pencil) een interessant apparaat. Zeker als apps de mogelijkheid zouden bieden om twee verschillende documenten naast elkaar te tonen, is het namelijk voor mensen die moeite hebben met Windows, ideaal voor het werken met digitale documenten/dossiers.

*Ik merk dagelijks in mijn werk dat meer dan de helft van mijn collega's eigenlijk maar heel beperkt met Windows over weg kan, maar in IOS bij wijze van spreken fluitend de weg vinden.
Zeker als apps de mogelijkheid zouden bieden om twee verschillende documenten naast elkaar te tonen,
Ik vind het al ongelofelijk dat mensen tevreden op een 12" scherm kunnen werken (ter vergelijking, een vel A4 papier is 14,1"). Maar blijkbaar zijn er zelfs mensen die het handig lijkt om op een 12" scherm 2 sterk uitgezoomde A4tjes tegelijk te bewerken?!

Naja, ieder z'n eigen mening, maar het lijkt mij echt heel erg sterk dat je daar comfortabel productief mee kunt zijn.

*gaat vol verbijstering weer verder met circuits ontwerpen, datasheets lezen en websites doorspitten op zijn 3x 27" schermen* :+

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 9 september 2015 21:49]

Dat ging niet over schrijven of tekenen maar over de interactie met de UI.
Wat maakt het uit waar het over ging. We leven in 2015, en een pen heeft voordelen. Het is een beetje vermoeiend om zo veel mensen Jobs te zien bashen.

Als je hem wilt bashen kan je het beter over zijn hypocriete houding tav copieëren hebben. Maar laat die man toch lekker rusten.

[Reactie gewijzigd door Deckkie op 9 september 2015 22:59]

Die opmerking slaat op de bediening. Als een stylus noodzakelijk is voor bediening, zit er iets fout. En dat klopt, stylussen werden met name gebruikt i.c.m. resisitieve schermen waarbij vingerbediening slecht werkte.

In dit geval is de stylus bedoeld als tekenapparaat, wat met de vinger nooit heeft gekund. Dat is iets heel anders.

Kortom, die quote erbij halen slaat nergens op.
Misschien de verkeerde quote, maar wel dezelfde betekenis, namelijk dat Jobs een stylus zelf al verschrikkelijk vond, ongeacht waar je ze voor gebruikt:
You have to get em and hold em and put em away, and you lose em. Yuck. Nobody wants a stylus
http://genius.com/2001817...nting-device-in-the-world

Kun je nog bijschrijven "you have to charge them"...

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 9 september 2015 20:03]

Nee, dat ging over het bedienen van de UI.
Tuurlijk... Hold 'm, put them away, lose them... Slaat duidelijk op de bediening van een tablet :>

Je hoeft voor apple geen excuses te verzinnen, dat kunnen ze zelf wel, het is gewoon een geval van achteraf inzien dat je ex baas een beetje uit zijn nek l*lde...
Inzichten veranderen nu eenmaal.
Kijk de keynote terug. Het gaat de hele tijd over de bediening. Deze quote gaat dus puur over de bediening. Beetje onzinnig om hier een discussie over te starten.
Dat gedeelte van de quote is toch niet bediening. Maar het meeste van de quote inderdaad wel. Maar het wegstoppen en potentieel kwijt raken, dat is hier ook een factor. Hoewel, stylussen veel kleiner waren. Dit is meer vergelijkbaar met hoe vaak je een luxe pen kwijt raakt ofzo.
Ik heb het over de context waarin de quote werd gegeven. Steve Jobs zei dat terwijl hij bezig was met een verhaal over de bediening.

Een zin gaan ontleden om vervolgens tot de conclusie te komen dat hij theoretisch gezien niet volledig mijn bewering ondersteunt is muggenzifterij met oogkleppen, het gaat gewoon om de context waarin deze bewering ooit is gedaan.
Het was 2006. In die tijd was een stylus een dom pennetje waarmee je een touchscreen moest bedienen omdat deze nog niet werkte met vingers. Dit is een optionele "stylus" weke een geheel ander verfijnd doel heeft voor een hele specifiek markt. Het slaat nergens op dat je een 10 jaar oude quote van een overleden persoon in de context van nu plaatst..
Hahaha, hoe zou een tekenaar zich de hele dag voelen zeg. Als hij een tekening gaat maken, dan moet hij elke keer een potlood pakken, vasthouden en neerleggen. Owee als hij die potlood kwijtraakt. Hij wilt natuurlijk het liefst met zijn vingers tekenen(vingerverf) en niet met een stomme gereedschap genaamd potlood/pen/kwast/whatever.
Oh wacht, een potlood heeft ook nog verschillende hardheden(heb ik tijdens tekenen geleerd op de middelbare school). De tekenaar moet zelfs 10 potloden ipv 1 stylus meesleuren.

You get the idea?

[Reactie gewijzigd door Dabbel op 9 september 2015 21:45]

Ja maar dit moet ook wel een heel bijzondere stylus zijn, want hij kost maar liefst €99, ben benieuwd wat voor features er allemaal opzitten :+
Klopt toch nog steeds. Dat ging om het bedienen van het apparaat, dat wil je niet doen met een stylus.
Die uitspraak ging over een stylus als primair invoermiddel. Bij de iPad Pro is het ook een "Pencil" en geen stylus, het is dus niet specifiek bedoeld om de iPad te bedienen.
"Imitation is the greatest form of flattery", I guess....

Ik ben benieuwd wat de prijs hiervan gaat zijn, zoals het ervoor staat is het niet een Surface Pro killer, hoe graag Apple dat ook zou willen, want zo lijken ze het te presenteren... Wat ik me ook afvraag, ze toonde verschillende grafieken waarin werd getoond hoeveel sneller de iPad Pro was in vergelijking met vorige iPads - de iPad tot iPad Air 2 - wat de vraag opbrengt: geen gewone iPad meer?
Hoe definieer je 'killer'? De kans dat de iPad Pro meer gaat verkopen dan de Surface Pro lijkt me vrij groot.
Ik definieer een killer als een tablet die vaker wordt gekocht voor HETZELFDE doel als de Surface Pro. Nu er geen iPad is aangekondigd, alleen een mini 4 en Pro, zal de iPad Pro mogelijk meer worden gekocht, maar lang niet iedereen zit te wachten op een 13 inch tablet die hetzelfde kan als een goedkopere iPad Air 2 of iPad mini 4. Niemand gaat - niemand kan - een iPad Pro gebruiken zoals men een Surface Pro zou kunnen gebruiken. Het gaat niet om het aantal verkopen, het gaat om het doel waarvoor het gekocht is. Het aantal verkopen alleen vergelijken is als zeggen dat de iPhone een Mac killer is omdat die minder vaak verkocht werd.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 9 september 2015 20:49]

Knap dat jij precies weet hoe welk apparaat gebruikt wordt. Wie zegt dat 80% van de Surface Pro's niet gewoon als een normale laptop worden gebruikt?
Misschien wel. Maar weinig mensen zullen de iPad pro als een laptop kunnen gebruiken, toch? En als ze dat wel proberen vermoed ik dat ze van een koude kermis thuis komen.
Mijn punt is dat het onzin is om speciale "wedstrijden" te bedenken waarin je gaat oordelen over hoeveel procent hem voor doeleinde X gebruikt... Het is gewoon bijna niet te vergelijken omdat beide apparaten enorm veelzijdig zijn.
in ieder geval een van de twee aparaten is veelzijdig ;)
Ik denk dat Loller1 dat ook bedoelt; de Surface Pro is niet bij uitstek een heel goeie tablet omdat Windows 8 (of 10) niet het beste tablet OS is. Maar de iPad Pro kan geen OS X of Windows apps draaien, dus hij kan nooit de functies van de Surface Pro op dezelfde manier vervullen.
Voor beide apparaten geldt dat het valt of staat met software. Indien je de juiste apps tot je beschikking hebt, kunnen beide apparaten voldoen.
Maak je nou serieus een grap? Waarin denk je dat men hierop staat te wachten? De cpu mag misschien sneller zijn dan de ipad 6, maar de nieuwste generatie atom cpu rent rondjes erom heen.

Snap persoonlijk echt niet waarom Apple voor ios heeft gekozen. Het os is totaal niet gemaakt om als voorwaardelijk OS te gebruiken. Apple probeert het met een pleister op te lossen toen ze de mogelijkheid om twee apps naast elkaar te laten draaien, maar dat zorgt er niet opeens voor dat het de concurrentie met Windows 10 kan aangaan. Daar is flink wat meer voor nodig. Nee, deze tablet gaat net zoals de 12 inch macbook en iphone 5c net zo hard falen. Rond de 38 minuten zie je hoe onhandig het is om een IOS device als laptop vervanger te gebruiken. Zie je het al voor je dat je met de kickstand alles met touchscreen moet bedienen? Een muis zou het werk zoveel gemakkelijker en economischer maken.

Het marktaandeel van IOS is steeds meer aan het afnemen en het uitbrengen van een device zoals deze gaat dat niet verbeteren.

[Reactie gewijzigd door vali op 9 september 2015 22:48]

Anoniem: 408985
@TMC9 september 2015 23:33
Ik denk dat het hier eerder gaat over specs en eventueel functionality. Niet zo zeer om verkoopcijfers, aangezien die van een ipad altijd wel hoger liggen dan concurrerende tablets, lijkt me.
Iets killen dat amper verkocht wordt?
Wat een gezuurpruim over gebrek aan innovatie.

Het verschil tussen een iPad en een Surface Pro is a:een iPad wordt ondanks dalende verkopen echt verkocht, B:echt gebruikt, c:de apps zijn er zodat je ook echt iets hebt aan de features van een iPad en ga zo maar door.

Op zijn minst is het nog steeds vernieuwend dat alles gewoon werkt, lang support krijgt, lang mee gaat en ga zo maar door. Een combinatie van factoren die voor de rest van de markt kennelijk te vernieuwend is om te bieden;-)
Lang support? Probeerde nieuwste ios maar eens op je iPad 1 te zetten.
En dat vind je gek? Dat in een nieuwe, innoverende markt de standaard van de 'proefballon' losgelaten wordt, om te kunnen vernieuwen? Op een gegeven moment is het toch klaar?

Komt op mij een een beetje over als betreuren dat ik straks geen 4k blu-rays op mijn vorig jaar aangeschafte speler af kan spelen. Ik heb dat soort dingen altijd volstrekt logisch gevonden. Op een gegeven moment houden de upgrades op. En de iPad 1 is inmiddels archaisch, hoe revolutionair hij ook geweest is.

[Reactie gewijzigd door john milton op 9 september 2015 22:21]

De iPad 1 was een geval apart. Het is Apple inderdaad kwalijk te nemen dat dat ding zo snel is afgeserveerd.

Je moet ze wel meegeven dat ze sinds de iPad 2(2011) verbazingwekkend lang blijven ondersteunen. Ik heb nog geen enkele andere fabrikant gezien die zijn mobiele apparaten zo lang heeft ondersteund. (zelfs Microsoft tot op het moment nog niet)
alle apparaten vanaf windows 7 (2009) krijgen een gratis update naar 10. Garantie van apple producten is niet echt ok.
Niet hun mobiele apparaten.
Dan praat je over hun laptops en desktops. (of vergis ik mij nu heel erg)
Alle Windowsphone 8 toestellen krijgen een update. Met een mogelijke uitzondering van de 4gb toestellen omdat Windows mobile 10 meer dat 4gb zou innemen. Maar er komt waarschijnlijk een veries met minder functionaliteit voor deze apparaten.

edit: zet ik iets verkeerds?

[Reactie gewijzigd door Deckkie op 9 september 2015 23:38]

Serieus? De iPad 2 is van maart 2011 en kan gewoon upgraden naar iOS9. Dat is dus iig 4.5 jaar software updates! Welke Android tablet geniet zo lang updates? Welke Windows tablet? En dan werkt het ook nog goed. I draai de beta op een iPad 2 hier;-)
serieus alle apparaten vanaf windows 7 (2009)!!!! kan je upgraden naar windows 10.
Je iPad 1 dus niet laat staan geheugen uitbreiding. Daarbij die fantastische apple upgrade maakt je IPad alleen maar slomer. Waarbij windows juist enorm versneld is.
Hahaha kansloos. Een OSX en Linux PC net zo, zo niet meer:-) Je kiest er voor om appels met peren te vergelijken en dat is prima. Dan ben jij dat clubje dat het 'beter' weet;-)
Met een iPad1 kon je 2, max 3 jaar doen. Dat is niet extreem weinig voor een 1e generatie device in een compleet nieuwe product categorie. Vervolgens heb je mensen die al tig jaar met de iPad 2 doen. De levensduur van een iPad is juist bijzonder lang, en iOS devices in het algemeen krijgen meestal minstens 3 major OS versies aan support. Dat is wat je mag noemen "lang support", als je naar de rest van de industrie kijkt.

Verder kunnen in mijn ervaring veel bedrijven nog wat leren van de support van Apple. Ik had een probleem met de Wifi ontvanger van mijn iPhone en de volgende dag stond een bezorger bij mij binnen netjes het ding in te pakken voor versturing. Hij gaf me een leenexemplaar en 2 dagen later lag er een splinternieuwe iPhone op de mat, met excuusbrief. Kosten nul, en no questions asked. Dit alles op basis van een enkel mailtje.
De verschillen die je opnoemt zijn misschien waar, maar dat betekend niet dat Apple overal alle eer voor hoeft te krijgen. Apple presenteert alles alsof het revolutionair is, terwijl in dit geval vele dingen al jaren bij Microsoft's Surface Pro lijn te vinden waren.

Dat het goed werkt en lang support krijgt kan je innoverend noemen. En dat is zeker een pluspunt van Apple. Maar dat is niet waarom men klaagt over gebrek aan innovatie. En juist omdat Apple aan arrogant grenzende presentaties houdt gaan mensen erover zuurpruimen. Waar ik mij wel een beetje in kan vinden.
Arrogant? Volgens mij vinden mensen Apple arrogant omdat Apple producten maakt met een bepaald prijskaartje en hardop durft te zeggen dat ze hun stinkende best doen om een goed product te maken. Sterker nog, ze durven te zeggen dat ze dat nog is gelukt ook en denk dr eens over na.

Moet een fabrikant die dat niet hardop durft te zeggen, een product eigenlijk wel in de markt zetten?

Ik heb te vaak meegemaakt dat ik spullen kocht, niet bepaald goedkoop, van fabrikanten van wie je t een en ander mag verwachten, die gewoon ronduit rampzalig waren en net langer dan de garantietermijn werkten. Waren die lui maar wat 'arroganter' geweest;-)
Nobody cares. Het is de wijze waarop Apple (en Amerikanen in zijn algemeenheid) produkten presenteren. Na een jaartje of 20 is dit geen nieuws meer. En geldt ook voor alle dooddoeners als "te duur", en "niet innovatief", het zijn allemaal doodgeslagen reacties die alle betekenis hebben verloren.
Beetje jammer dat het op iOS draait, dus geen desktop apps zoals op de Surface Pro. Wel moet ik zeggen dat de iPad Pro veel weg heeft van de Surface Pro.
Wel moet ik zeggen dat de iPad Pro veel weg heeft van de Surface Pro.
Hoe zit het met connectivity? Kun je er USB en een extern scherm op aansluiten? Ik neem eerlijk gezegd aan van niet. De Surface Pro heeft USB 3, mini displayport en een microSD card reader.

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 9 september 2015 19:57]

Ja dat klopt. Maar het pennetje, of de "Apple Pencil" en het toetsenbord, doet me er toch wel aan denken. Daarnaast vind ik de split screen feature van iOS 9 ook best wel veel lijken op Windows 8.
Ok, bedankt, vergat het bestaan van die adapters.
Airdrop, Airplay en ga maar even door. Alles wat een Surface ook kan maar dan draadloos.
Het gaat juist om een heel andere experience met touch devices. iOS is een volledig touch OS en dat is beter voor touch apparaten als tablets en phones. Het gaat hierbij user interface en UI objecten.

En hier gaat het wat mij betreft dan ook mis met het windows OS, er zitten nog steeds allemaal elementen in die niet geschikt zijn voor touch. Het merendeel aan applicaties nog steeds gebaseerd op die elementen. Daarentegen in iOS is alles inclusief applicaties touch gebaseerd.

De iPad pro zal dus een betere ervaring bieden dan een surface tablet als touch/tablet device.
100 dollar voor die stylus alleen? Beangstigend dat de markt van Apple fans zo groot is dat zelfs dit verkocht gaat worden.. Prijzen gaan echt helemaal nergens meer over..
Dat is absoluut geen vreemde prijs als je kijkt naar wacom en surface pennen hoor.
Surface Pro 3 pen kost de helft: 50 euro: http://www.microsoftstore...e-pen/productID.314951700

[Reactie gewijzigd door Ramon op 9 september 2015 21:07]

Nou die zijn toch echt de helft goedkoper hoor..

https://www.google.nl/#q=...e+surface+stylus&tbm=shop
https://www.google.nl/#q=...+Creative+Stylus&tbm=shop

Maar toegegeven, de Apple stylus lijkt wel wat meer technologie aan boord te hebben.

[Reactie gewijzigd door onionchopper op 9 september 2015 21:51]

Ik heb een Wacom Intuos Creative Stylus gekocht en die was toen niet veel goedkoper. Ligt er imho er aan wat je ermee kan en wat je ermee doet. Mijn iPad #1 met accessoires is 4 jaar meegegaan en heeft voor mij de 'investering' meer dan goed gemaakt. Mijna iPad Air #1 met accessoires zal het ook weer 4-5 jaar uit moeten houden. Bij 5 jaar is dat €16/maand, ruim 50 cent per dag. Ik gebruik dat ding gemiddeld een paar uur per dag, soms wel eens 12+ uur op een dag. Ik gebruik hem actief meer dan mijn smartphone...

Gebruik je een tablet niet zo veel en je besteedbaar inkomen is relatief laag, dan is een Apple tablet vrij prijzig... Maar dat vind ik van sigaretten en alcohol ook, ik zie ook daar niet iedereen mee stoppen (aka. geld verkwisting ;-).
Maar even een linkje naar de presentatie, helaas van Nu.nl;
Ik snap niet waarom Tweakers niet direct linkt.

https://www.youtube.com/watch?v=eLjbBLFfTks

Nu bezig Apple tv
Met vlc kun je op waarschijnlijk elk denkbaar platform het live-event bekijken:


Ga naar Media Open Network Stream en druk op Network.
Plak bij Please enter a network URL de volgende link:
http://p.events-delivery....pijlkjb/m3u8/hls_mvp.m3u8

|:(
Ja, afgelopen......... ;)
Bij de TV werd door Besco de link ook al gegeven, bij mij opent die gelijk in VLC.
Het viel me gewoon op dat Tweakers hun tweakers niet zelf met een linkje naar Apple brengt. (en daar (eventueel) reclame voorzet)
Lijkt me toch een event om te volgen, ipv een artikeltje erna.
Heb leuke dingen gezien..........(en de 6s en + vallen me mee in prijs, ook het jaarlijks vernieuwen voor "weinig" lijkt me wel aftrek vinden)
Deze ipad doet me wel heel erg denken aan een surface pro!

De stylus doet me denken aan deze van mijn htc flyer van vroeger zoals hier zichtbaar. Net als de htc stylus ook met force feedback. Wat wel nieuw is in vergelijking is het bijhouden van de hoek van de pen.

[Reactie gewijzigd door 33Fraise33 op 9 september 2015 19:54]

Inderdaad! M'n HTC flyer doet hier nog altijd dienst ;)
Tijd voor een review waarin beide worden vergeleken!
De korte batterijduur (men sprak over paar uur) en dan vooral hoe die Pencil opgeladen wordt door in te pluggen in de Lightning connector, is toch echt wel niet om aan te zien, vind ik.

Ook hoe de Smart Connector gebruikt wordt voor zowel charging als I/O met het Smart Keyboard, is het maar te hopen dat er een soort pass-thru is zodat je toch nog kunt chargen met het keyboard connected.

De 4 speakers om altijd ideaal stereo aan te bieden is dan wel weer innovatief, maar zoals hierboven al aangehaald toch veel dingen die gewoon al tijd op een Surface Pro bestaan.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 9 september 2015 19:52]

Het is niet hoe die Pencil opgeladen moet worden, maar gewoon het feit dat de Pencil moet worden opgeladen dat raar is.
Mij lijkt het dan beter om een AAA-batterij te voorzien, zoals in de Surface Pro 3 pen.
via een lightning connector
Dat is wel duidelijk ja.
Ik wil enkel aangeven dat het me gemakkelijker lijkt om even snel een batterij te vervangen (zoals bij de Surface Pro pen) dan je pen x aantal tijd aan een kabeltje te moeten hangen...
Het einde van de Macbook Air is ingeluid. De iPad Pro is de eerste volgende stap in de toekomstvisie van Apple als het gaat om hun mobile productive devices: een tablet die bijna alles kan wat een desktop ook kan. In eerste instantie een touch-device. En wanneer er echt productie verricht moet worden, dan pak je het losse toetsenbord erbij. De gehele presentatie ademt deze gedachte. Ze zeggen het nog niet expliciet, maar _dit_ gaat de MBA op termijn vervangen.

Wellicht niet wat Steve Jobs voor ogen zou hebben gehad, maar is nu wel duidelijk geworden gezien de toepassingen die Apple nu in de presentatie van de iPad Pro laat zien. Ze maken zelf in de presentatie constant de vergelijking met de kracht van een desktop processor. En dan ga ik nu even niet in op de discussie dat een MBA OS X draait en de iPad Pro iOS, want inmiddels zijn bijna alle productieve apps voor OS X ook te krijgen voor iOS (heck, zelfs in de presentatie wordt een voorbeeld genoemd van drie simultane 4k-videostreams die worden bewerkt).

[Reactie gewijzigd door Sky Lynx op 9 september 2015 20:10]

De Surface Pro (Release date: February 9, 2013) is de eerste volgende stap in de toekomstvisie van mobile productive devices: een tablet die bijna alles kan wat een desktop ook kan. In eerste instantie een touch-device. En wanneer er echt productie verricht moet worden, dan pak je het losse toetsenbord erbij.
Sorry, kon het niet laten :P
Koolaid, appelsap, allemaal 1 pot nat.

[Reactie gewijzigd door alt-92 op 9 september 2015 20:08]

Als je het zo letterlijk leest, heb je helemaal gelijk. Touché ;)

Ik bedoelde echter "in de toekomstvisie van Apple...". Heb mijn eerste post op dit punt gewijzigd.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee