Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 332 reacties

De Apple iPad Pro, met een scherm van 12,9", is op 11 november te koop. Dat meldt 9to5Mac op basis van meerdere bronnen. Tegelijk moeten de Apple Pencil en Smart Keyboard-accessoires de verkoop in gaan.

Voorheen was alleen bekend dat de iPad Pro ergens in november uitkwam. De goedkoopste 32GB-variant van de tablet moet 919 euro kosten en de duurste met 128GB en 4g-ondersteuning heeft een prijs van 1249 euro. De stylus voor de iPad Pro, genaamd de Apple Pencil, gaat 109 euro kosten. Van het magnetisch te bevestigen Smart Keyboard is nog geen europrijs bekend. In de VS kost hij 169 dollar. De releasedatum geldt waarschijnlijk wereldwijd.

De iPad pro is Apples grootste tablet tot nu toe en het scherm heeft een resolutie van 2732x2048 pixels. Dat is 77 procent meer dan iPads van de afgelopen jaren. De pixeldichtheid komt bij 12,9" uit op 264ppi. Het scherm heeft ook een variabele refresh rate, waardoor de accu langer mee moet gaan op een lading zonder dat de beeldkwaliteit eronder lijdt.

De grotere tablet draait op een A9X-soc. Die is volgens Apple 1,8x sneller dan de A8X uit de iPad Air 2, met een geheugenbandbreedte die het dubbele is van die van de A8X en gpu-prestaties die ook verdubbeld zijn ten opzichte van de soc uit de iPad Air 2.

Apple heeft ook een toetsenbord gemaakt voor de iPad Pro onder de naam Smart Keyboard. Dat is aan de iPad Pro te koppelen via een magnetische aansluiting, waar ook de stroom uit komt. Daar kunnen accessoires van derden ook op aansluiten. Daarnaast is er een stylus met de naam Apple Pencil. De software kan van de Pencil de druk en de hoek detecteren, mede door sensors in de pen zelf. Laden van de pen gaat via een Lightning-connector.

Update, zaterdag, 11:14: europrijzen toegevoegd.
 

Apple iPad Pro op Apple-event 9-9-2015Apple iPad Pro op Apple-event 9-9-2015Apple iPad Pro op Apple-event 9-9-2015

iPad Pro iPad Pro iPad Pro

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (332)

Wat ik bijzonder vindt is dat men een poging doet om dit apparaat veel hardware power toe te schrijven. Twee keer sneller dan een ipad air 2. Maar welke software gaat die power gebruiken? Welke apps draaien nu niet lekker vlot op een ipad air 2? Het heeft volgens mij allemaal te maken met het doel van dit apparaat. Het is mij niet duidelijk waarom ik dit apparaat zou moeten kopen ipv een air 2.
Die power is absoluut belangrijk. De iPad Pro wordt in de markt gezet voor de professionals (vandaar de aanduiding "Pro", van oudsher). Daarbij ligt de focus op multitasking waarbij behoorlijk veel rekenkracht nodig is om alles soepel te laten verlopen. Daarnaast is IBM software dat voor de Pro gaat uitkomen en andere software voor zakelijk gebruik meestal energievretend. Ik noem eens citrix dat ze aan het porten zijn voor de Pro. De Pro heeft niet voor niets 4 GB en deze rekenkracht: de verwachting is dat er zwaardere software op wordt gebruikt.
Dat gezegd hebbende, dat neemt niet weg dat er genoeg mensen zullen zijn die het apparaat als een mediaconsumptietablet zullen gebruiken (wel een erg dure).
Dus, de Pro is gericht op een ander marktsegment, waar andere eisen worden gesteld en waarin prestaties voorop staan.
4GB lijkt mij bijzonder krap voor een "pro" markt. Hoeveel ram denk je nodig te hebben voor professioneel tekenen in een photoshop achtige app ? Denk dat je al snel tegen beperkingen aanloopt.

Dit is méér een mediaconsumptie, hobby teken tablet dan wat dan ook anders. Een hele dure, daar zijn we het over eens.

http://www.cultofmac.com/391577/ipad-pro-surface-pro-4/
Goede discussie. Als je betere prestaties wil met een veelzijdiger apparaat, moet je zeker geen Ipad Pro nemen. Dan beperk je jezelf nml. en daar betaal je ook nog een fors bedrag voor.
South_Styler,
ik was misschien van plan om een Surface 4 te kopen voor mijn werk. Denk je dat het dan beter is om een iPro te kopen dan? Prijsverschil is al snel 1- 1,5k
Of is dat niet te vergelijken?

[Reactie gewijzigd door eYaTed op 31 oktober 2015 08:54]

Prijsverschil is al snel 1- 1,5k
De Surface pro 4 kun je krijgen vanaf 999 euro (i3, 128GB, 4GB, inclusief Surface pen)
De iPad Pro kun je krijgen vanaf 919 euro (32 GB) (exclusief pencil van 109 euro)
Ze zijn niet te vergelijken. de iPad Pro draait iOS en daar ben je dus volledig afhankelijk van de apps die in de app store zitten. Met de Surface maak je gebruik van een volwaardige Windows en kan je zowel apps uit de MS Store als gewone desktop apps draaien.

Dus alles hangt er van af wat voor werk je er juist mee wenst te doen.
Ik zou niet op Southstyler afgaan voor advies. Zijn redenering is twijfelachtig (citrix draait bijvoorbeeld op een server waardoor de ipad juist niets hoeft te doen en je mag hopen dat jouw software op het ding uitkomt) en hij prijst een apparaat aan waarvan we met zijn allen niet eens weten hoe (en hoe goed) het exact gaat werken.

Qua laptop vervanging is dit apparaat natuurlijk niet zo interessant, het is in alle opzichten een zwakke broeder qua functionaliteit, niet in zijn minst door iOS. Ik durf er een kratje bier op te zetten dat je gelukkiger wordt met een Surface als je nu ook al Windows gebruikt. (Disclaimer: ik heb 2 ipads, meerdere pc's en geen Surface)
Als je zo'n apparaat echt voor werk gaat gebruiken zou ik momenteel zeker voor de Surface Pro 4 gaan. Verkrijgbaar voor vergeljkbare prijs, maar met o.a. meer opslag en snellere hardware.

Maar vooral omdat mulitasking op Windows 10 mijlen voor ligt op wat zo'n ipad Pro kan. Ik weet niet wat voor werk je doet, maar meerdere Word, Excel en pdf bestanden naast een browser en een beeldbewerkingsprogramma en dan snel schakelen (Alt+Tab) gaat prima op de Surface Pro. Vergeet dat maar met de iPad.

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 31 oktober 2015 10:01]

Hij zegt dat hij iets zoekt voor werk. Dan zijn er maar weinig use cases waar de iPad Pro beter is dan een Surface Pro. Als jij ze weet...

Grafische applicaties met Photoshop? De Surface draait de volledige Photoshop.

Office programma's? Succes om productief te zijn op je iPad.

etc.etc.
Kan je de volledige Photoshop ook gebruiken als je de Surface als tablet gebruikt?
Tuurlijk, waarom zou dat niet kunnen?
Ik bedoel of dat Photoshop met een touch interface werkt?
Ja bij illustrator en Photoshop is speciale touch functionaliteit toegevoegd. Werkt heel goed.
Ik kan je niet eens op -1 zetten, want je kunt een antwword op een eigen post niet modereren, en vind het jammer dat je die use cases niet noemt.

Opvallend overigens dat je zelf nog geen enkel inhoudelijk argument hebt genoemd, je de iPad Pro hand en tand verdedigt zonder enige onderbouwing. Wie is er dan een fanboy? Misschien verklaart dat de -1?

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 31 oktober 2015 14:12]

Afhankelijk van wat je use case is zou ik de Pro zeker overwegen.
De Pro biedt een cursor-less OS wat zeker voor tekenen e.d. fantastisch is.
Ook de pencil is van een heel ander kaliber dan wat je op de Surface vindt. Ik zou deze keuze, op basis van tekenbehoefte, niet maken zonder eerst de iPad Pro te ervaren. De creatieve industrie is het er namelijk over eens; de Pencil blaast alles wat de concurrentie te bieden heeft uit het water.
En je kan er probleemloos 4K video op editen.
Verder is de software op iOS over het algemeen intuïtiever dan op Windows.
Maar wil je graag word, powerpoint en excel gebruiken dan is de surface prima. Al kan dat ook prima op de iPad.
Daar heb je echter ook fijnere software dan MS Office, namelijk Pages, Keynote en Numbers.
Mijn persoonlijke ervaring is dat Apple OSen en de software die er voor geschreven worden eenvoudiger in gebruik is en mijn workflow versnellen. En ik heb tot 2008 ook 11 jaar Fulltime Windows gebruikt en gebruik het nu soms nog dus ik weet waar ik vandaan kom;)

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 31 oktober 2015 11:48]

Ik kan met de surface pen meer dan met de pencil. Neem bijvoorbeeld even iets uitgummen. Of vergelijk de batterij, een jaar tegenover de pencil die elke dag meerder keren moet opgeladen worden als je hem de hele dag zou willen gebruiken. Ook is de creatieve software veel uitgebreider dan zeer uitgeklede versies van IOS. Neem bijvoorbeeld de pakketten van Autodesk, adobe, etc, de apps die uitkomen zullen heus wel verbeteren voor ios maar de echte functionaliteit zal op een pc te vinden zijn. Het enige verschil wat de pencil kan en de surface pen niet is het scheef houden van de pencil. Maar als je kijkt wat dat echt toevoegt dan zie dat pencil ook van pensoorten moet wisselen om verschillende stroken te kunnen doen en is alle voordeel alweer weg omdat je met drukverschil en pensoorten het zelfde kan doen.
Als je kijkt naar de surface pen van een Surface 3 van 600 euro dan zit je dus al voor 95% in de zelfde categorie als de pencil. Het is voor artiesten veel belangrijker talent te hebben dan de pencil uit te roepen als de ultieme tekentool. Dan val je namelijk net als Apple music voor de mooie praatjes maar is de rest gewoon gebakken lucht.
Een Apple Pencil gaat 12 uur mee. Als je hem 15 seconden oplaad heb je weer 30 min extra.
Een hele dag is gewoon een hele (lange) werkdag. Ik zie het probleem niet. Alsof je 24 uur non-stop met je Pencil lijnen gaat zitten trekken.
Probleemloos 4K editen doe je ook op de Surface en ook nog sneller. Dat aanvoeren als pluspunt is dan ook een losse flodder.

Software op de iOS kan je deels ook gewoon op de surface draaien, met dezelfde voordelen die je noemt.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 31 oktober 2015 16:55]

- Je kunt 2 4K streams tegelijkertijd editen op de iPad pro.
- De lag is lager dan een Wacom, je kunt echt 1 pixel precies werken, je ziet niet zo'n idiote cursor op je scherm en de helling van je pencil wordt ook meegenomen in de verwerking van je input.
- 4GB is onder Windows wellicht niet genoeg op de iPad Pro werkt het prima. Net zoals een iPhone 6 sneller werkt met 1 GB ram dan Android telefoons met 3 GB ram.

Blijf jij lekker in jouw niet-noob droomwereldje? Ben zelf graphic designer. Je kunt niet je PC omgeving gaan vergelijken met een iPad. Appels en peren...

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 1 november 2015 12:41]

Photoshop op windows of ios (niet osx!) Mm moeilijke keus hoor... heb je de surface überhaupt geprobeerd
Photoshop is natuurlijk niet de enige manier om creatief te zijn...
Ik weet niet wat ze van Citrix aan het porten zijn, maar de clients zijn nu niet echt zwaar te noemen (en ook al voor de normale ipad's te verkrijgen, ik geloof al vanaf de Ipad 1).

Ik verwacht eerder dat deze kracht nodig is voor Applicaties als een zwaardere Photoshop e.d. die waarschijnlijk voor de Ipad Pro zullen uit gaan komen, of bijvoorbeeld BI apps.
Ik kan genoeg dingen bedenken die ik erop zou willen doen. Mijn probleem is echter niet zozeer de apps zelf, maar meer het multi-tasken. Twee apps naast elkaar is voor mij onvoldoende en bovendien inefficient gebruik van het scherm. Ik zou liever een wat flexibelere window manager zien, als was het maar iets simpels zoals FVWM op Linux vroeger.
Window managers zijn niet goed geschikt voor touch, dan moet je voor een laptop device gaan met een pointer mogelijkheid.
Als Windows management iets is waar je niet vanaf wilt dan is inderdaad eerder een laptop aan te raden. Maar ik kan genoeg scenario's bedenken waar dat helemaal geen issue hoeft te zijn. Dus dan zou ik de iPad zeker aanraden; tekst schrijven, tekenen, video editing, browsen, lezen, video en game entertainment.
Ik denk dat alles op de surface beter zal lopen. Vooral de video en game entertainment doordat windows alles ondersteund op dit gebied, bij ios zit je met ontiegelijk veel beperkingen dat mag ik wel weten nu ik een tijdje de mini2 in gebruik heb en hiervoor de ipad4, even een filmpje afspelen is een no-go want je filmpje moet van een bepaald formaat zijn. Standaard even een mkv afspelen? ah-ah dat gaat niet :D dan moet je alweer allemaal applicaties zoeken wat het wel half mogelijk maken.
Ook het browsen en tekst schrijven ben je beter af op de surface, veel minder beperkingen en het draait alles af zoals je ook op je desktop mag verwachten.
Echter het tekenen is iets waar ik je volledig gelijk in zal gaan geven ( uiteraard nog wachten op de uiteindelijke resultaten van de ipad pro want het zijn nog maar aannames), want dit is iets waarin de pro moet gaan uitblinken.

Maar goed dan moet je je al veel bezig houden met tekenen en dat is net iets wat maar bizar weinig mensen doen. Maar goed voor deze mensen zou inderdaad de ipad pro een betere uitkomst zijn dan de surface :D
Ik zie ook nog noet waarom tekenen op de iPad beter zou werken dan op de Surface Pro 3 of 4. Die hebben ook een prima pen en zat programma's waar je die in kunt gebruiken.
There's an app for that...
It's Playing. ;)
Mijn ervaring is juist dat alles beter loopt wat op een iPad kan en dat je alleen uit noodzaak terugvalt op een PC, maar dat dit niet prettiger werkt.
Ik moet zeggen dat maemo op de oude nokia n900 gebruikmakend van hildon-desktop een erg goede multitask interface had. Geen enkel apparaat daarna heeft het daarna zo goed geimplementeerd. Begrijp me niet verkeerd, de n900 is oud en heeft andere gebreken maar de software had veel goede elementen.

Het jammere van iOS is dat apps eenmaal in de achtergrond vaak maar maximaal een paar minuten mogen doordraaien en dan automatisch gepauzeerd worden. bron

Dat is een kant van het verhaal, nu even terug on-topic. De iPad Pro kan geen volledige apps draaien zoals op de surface wel kan. Neem nou photoshop, als photoshop als voorbeeld. Op de surface heb je toegang tot de volledige photoshop, op de iPad heb je te maken met een dumbed down versie ervan. In de toekomst zou dit kunnen veranderen, dat sluit ik niet uit maar hoe ik het nu zie is iOS een beetje beperkt qua mogelijkheden om echt als "pro"-device in te zetten. Er zitten echt keigoede features zoals de pencil die echt het verschil kunnen gaan maken, maar er zitten ooknog beperkingen aan. Een finder-app voor iOS zou denk ik al een hoop kunnen oplossen.

Ik ben benieuwd naar de volgende iOS wat dat betreft.
Omdat je in de trein dan lekker een film kunt maken, omdat je een super zakelijke gebruiker bent en deze power nodig hebt of omdat je gewoon wil genieten van de ultieme gebruikers ervaring.

Zo, nu ga ik even m'n mond spoelen en hardop lachen, want ik kan hier werkelijk niks nuttigs voor bedenken. Leuk om bij de golfclub over op te scheppen.
Tjah zo kun je er heel lacherig over doen. Echter ben ik heel tevreden over mn iPad (3)en zou ik de Pro zeker overwegen als ik een keer upgrade. En dan vooral omdat fotos en films er met nog meer detail op te zien zijn. Daarnaast kan ik niet wachten om er op te tekenen, maar aangezien ik niet professioneel illustrator ben is dat niet voldoende reden om NU direct te upgraden.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 1 november 2015 09:36]

Om een film te kijken en tegelijk een website te browsen heb je anders al een aardige processor en intern geheugen nodig.

[Reactie gewijzigd door tjaadvd op 31 oktober 2015 09:49]

ik mis de sarcasme tags in je post ...
Ik kan me zomaar voorstellen dat er binnen 3 maanden al speciale apps voor de pro uitkomen, denk daarbij aan foto en video bewerkingen die ze ook deels in de keynote lieten zien. Als we een jaar verder zijn kunnen we wel zien of apple de juiste richting op gaat.

Ik zie zelf nog maar weinig voordeel in een all in 1 device, misschien zit ik er helemaal naast, maar een ipad voor op de bank en een goeie PC/Imac als werkpaard is toch echt wel een fijne combinatie. Een Mackbook of laptop variant is toch eeen beetje van alle 2 iets maar dan weer net niet zo goed als een PC of het gemak van een Ipad/tablet op de bank. Nu schets ik een bepaalde scenario die betrekking heeft voor voor mensen, ik kan wel begrijpen dat men kiest voor een high end laptop/mackbook als je vaak van huis bent en graag wat power hebt voor onderweg.

Laten we ook even stil staan hoever IOS9 al is qua volwassenheid, er is veel veranderd zins IOS 5 wat al een erg lekkere mobile OS was. Ik denk dat we nog lang niet alles hebben gezien qua ontwikkeling betreft het mobile OS.
Vooralsnog benadert het Windows 10 op de Surface pro niet, alle pogingen om dat te verdoezelen ten spijt.
Apple vergelijkt de iPad Pro ook nergens met een Surface pro. Dus waarom zou jij ze wel vergelijken?
Gewoon het achtervoegsel Pro zorgt er al voor dat de vergelijking gemaakt kan en zal worden. Apple introduceert deze tablet ook in hetzelfde marktsegment en heeft bij de demonstratie applicaties getoont waarvan je voorheen moest zeggen dat ze enkel op een Surface zouden werken.

Dat de iPad niet te vergelijken valt met een Surface daar heb je tot op zekere hoogte gelijk in, maar mocht deze op gebied van functionaliteit in de buurt komen van wat een Surface kan, dan zou men daar zeker wel mee uitgepakt hebben.
Uhm, Apple heeft al Pro hardware producten (de Mac Pro en MacBook Pro) sinds 2006. Ik denk echt niet dat ze de Pro aan de iPad hebben toegevoegd vanwege de Surface Pro (met een releasedate 2013) ;)
Nee dat zouden ze niet doen. Het is gewoon den heel andere filosofie. Ze vergelijken zichzelf niet met een Surface, omdat het een compleet andere gebruikerservaring is. Niet een die zij voor ogen hebben.
En ook niet een die ik zoek.
M'n Mac is perfect voor ontwerptaken met legacy software, die ervaring willen ze niet op de iPad. Ik zie in de iPad Pro dan ook meer een aanvulling in functionaliteit dan iets dat zou moeten concurreren met een laptop. Het is anders en dat is waar het zijn bestaansrecht aan ontleent.
omdat je in de markt bent voor een device en hetgeen wilt aanschaffen wat het beste aansluit op je wensen?
Uhm, toen ik de foto's bekeek zag ik wel heel veel gelijkenis met de Surface Pro 3.
Misschien dat Apple het niet ermee vergelijkt, waarschijnlijk omdat Apple dan openlijk toegeeft te willen kopieren.
Maar ik ben ook niet gek, ik zie heus wel wat ze willen doen.

[Reactie gewijzigd door GoT op 31 oktober 2015 08:30]

De term pro is toch omdat er nu ook office op gedraaid kan worden in split screen? Iets anders kan ik namelijk niet bedenken, de term plus had een betere term geweest.
Ze willen ook niet dat de IPP op een Surface lijkt-of benadert--je vergelijkt een scooter met een brommer-andere doelgroep, ten eerste heb je alleen maar een 64bits OS, ten tweede neemt die maar een tiende van de ruimte van Windows in, ten derde is het gemaakt voor apps met touch interface en ten vierde denk ik dat reclame bureaus en mensen met portfolio's dit ding wel zullen zien zitten.
Windows 10 op de Surface Pro is 64 bit, kan ook worden geïnstalleerd op 32GB tablets en is gemaakt met touch én desktop gebruik als uitgangspunt.

En natuurlijk is het Apple niet ontgaan dat Microsoft behoorlijk succesvol is met de Surface Pro. De iPad Pro is product om te voorkomen dat Apple gebruikers overstappen.

De iPad Pro vs Surface Pro is als een Sparta Met vs elektrische scooter. Maar dan tegen dezelfde prijs.
En natuurlijk is het Apple niet ontgaan dat Microsoft behoorlijk succesvol is met de Surface Pro. De iPad Pro is product om te voorkomen dat Apple gebruikers overstappen.
sure:
Declines came from a number of categories, but one of the notable dips was in Surface hardware. While Surface revenue had been climbing quickly over the past year, it's now fallen to $672 million, down from $908 million in the same quarter of 2015.
Bron: http://www.theverge.com/2...icrosoft-q1-2016-earnings
tegen:
Revenue from iPad sales in the just gone quarter was $4.276 billion
Bron: http://www.macworld.co.uk...-revenue-results-3581769/

waarbij ik moet opmerken dat apple helemaal niet geinteresseerd is in de aantallen die een ander verkoopt; zij verkopen producten voor een hoge prijs, wie hun producten niet wil kopen mag ze bij MS aanschaffen of andere concurrenten.

[Reactie gewijzigd door Shark.Bait op 1 november 2015 21:25]

Die cijfers doen niet ter zake. Het concept van de ipad Pro is overduidelijk geïnspireerd door de Surface Pro 3: 12"+ scherm, aanklikbaar toetsenbord, pen. Zelfs iets van 'multitasking'.

Dat de Surface omzet in het afgelopen kwartaal daalde heeft waarschijnlijk te maken met de aanstaande aankondiging van de Surface Pro 4 en misschien ook wel de ipad Pro. Dan wachten mensen nu eenmaal even af. Dat gebeurt ook ieder jaar weer bij de iPhone.
Lol. Ik zie geen enkele poging waarmee ze claimen te willen concurreren met Windows?!
Binnen 3 maanden speciale apps...
Daar heb je nu dus niets aan. En die drie maanden in ook nog eens een wilde gok.
Als ik dit apparaat Kopp wil ik die speciale apps NU.
Nu staat Apple voor een keuze. Willen ze OSX ook naar tablets brengen zoals MS ook volwaardig desktop OS Windows 10 naar tablets heeft gebracht (dan wel met een touch interface)
Of wil Apple niet toegeven dat MS de betere keuze heeft gemaakt en stug blijven hangen bij iOS op tablets.

De verandering in kaart die MS de afgelopen jaren langzaam heeft doorgevoerd. Hoe ik het zie:

MS =
PC = W10 desktop OS
Laptops = W10 desktop OS
Tablets = in 2014 verschoven van W10 mobile naar W10 desktop OS om krachtige software voor ontwikkelaars en business aan te kunnen bieden op tablets. Een vrij en open (open source) software platform
Smartphones - W10 mobile (gesloten app platform)

Apple =
PC - OSX
Laptops - OSX
Tablets - iOS
Smartphones - iOS

vooral iOS (misschien een beetje ook OSX) zijn naar mijn mening een te gesloten software en app platform en een platform zo gesloten houden belemmerd alleen maar ontwikkeling en innovatie. Nou zeg ik niet dat er geen ontwikkeling en innovatie is maar het had nog veel meer kunnen zijn als het platform meer open was.
Apple kiest ervoor om IOS verder te ontwikkelen voor iphones en ipads.
Niet om een desktop os te veranderen voor touch.
Dit is de eerste stap. Door krachtige hw in de pro te stoppen bevorderen ze de ontwikkeling van next level (pro) apps. Daarnaast zullen ze IOS zelf verder doorontwikkelen dmv betere multitask/venster optimalisaties, oplossing voor bestandbeheer, etc.

Volgens mij is dit ook de juiste manier.

Hiernaast zal apple aan de slag gaan om eigen socs te gaan ontwerpen die krachtig genoeg zijn om OSX te laten draaien op hun eigen ARM Socs.
In de toekomst zal het enige verschil tussen IOS en OSX zijn: de GUI en de bedieningswijze.

De x-86 architectuur zullen ze wel in een klein aantal modellen voor de echte pro (intel XEON) gebruiker laten zitten, maar de toekomst wordt ARM. Binnen 2 a 3 jaar zal het huidige nieuwe model, de reguliere macbook (geen pro) en wellicht de macbook airs draaien op een arm soc met MacOs/OSX. Wellicht dat er hieruit echt krachtige hybride tablet/laptops ontstaan, die compromisloos zijn. Zit er een toestenbord met trackpad aangekoppeld dmv smart connector, dan osx. Zitten deze er niet niet aangekoppeld dan IOS.

Het uitbrengen van de ipad pro is slechts een eerste stap in het doorontwikkelen van IOS en de (pro) apps naar een hoger niveau(" desktop class" ).
Logisch gevolg.
Apple is te afhankelijk van Intel.
Daar houdt Apple niet van, kijk naar de vertraging in skylake bijv.

En ze zijn gek op geld.
Door socs , die ze zelf hebben ontworpen in hun Macs te stoppen, ipv bij Intel af te nemen, kunnen ze nog betere marges behalen.
dit gaat alleen om de MacBook airs, de MacBook (niet pro) en misschien de iMacs.

Ik durf zelfs nog verder te gaan met speculeren:

omzet en productie Intel daalt hierdoor.
Er blijft hierdoor prod. cap. onbenut.
Apple huurt Intel in om A socs te gaan produceren, net zoals ze dit nu door TSMC en Samsung laten doen.
Ahh je bent aan het speculeren...dat was mij niet duidelijk. Ik dacht dat je inside info had of zo 😁

LOL ik zag ineens dat mijn legitieme vraag ongewenst wordt bevonden door de Apple commissie 😁

[Reactie gewijzigd door SB[NL] op 1 november 2015 13:52]

Jij speculeert toch ook? Je hebt een mening over de iPad Pro, terwijl er nog helemaal geen review is geplaatst en je hebt hem zelf nog geeneens geprobeerd of in het echt gezien.

En toch weet je al welk product beter is? Als dat geen speculeren is, weet ik het ook niet meer. Of heb jij inside information? 8)7 8)7
Ik heb een mening over het hele concept tablet met een mobiel OS waar normale software niet op draait. Om het even of het om Windows / Linux of OSX software gaat dat niet op tablets kan draaien.

Dat heeft niets met speculeren te maken 😉

edit:
Ik zal het iets beter uitleggen.

Dat iPads en Android tablets in het begin nodig waren, moge duidelijk zijn. Lekker licht/portable en snel opgestart. Kleine handige apps etc etc.

Maar met de huidge procs is dat helemaal niet meer nodig. Er kan gewoon een volwaardig OS op draaien zodat de integratie en synchronisatie met een krachtigere werkplek 1 op 1 mogelijk is.

Maar toch blijft men bewust hangen op dit idee omdat het een prima melkkoe is. Geef het daarnaast een trendy marketing label en je verdient je helemaal gek aan mensen die ook trendy willen zijn, maar ondertussen laptop prijzen om het jaar voor mobieltjes en tablets neertellen voor een apparaat dat in mijn ogen eigenlijk onnodig gehandicapt is op meer dan 1 manier.

Dat geld wat mij betreft dus ook voor dat gedrocht dat Microsoft heeft uitgebracht en gelukkig verdwenen is.

[Reactie gewijzigd door SB[NL] op 1 november 2015 14:28]

Tja, ik krijg van jou al een stempel op..., trendy, niet openstaan....
, etc. Ik zou elk jaar mijn iPhone updaten, etc.

Het is natuurlijk handig om iedereen die het niet met jou eens is op deze manier neer te zetten.
De rest is dom, maar jij bent slim.

Ik heb gezegd in meerdere reacties, dat ik het kan begrijpen dat iemand een Surface pro voor zijn eigen gebruik handig kan vinden en daar dan ook blij mee moet zijn.
Maar dat het voor mij dus niet de ideale device is.
Dat mag toch?
Over beperkt gesproken.
Ik snap niet dat je het op jezelf projecteerd eigenlijk.

Ik geef slechts een beeld van de types die ik (er) mee-zie-lopen :D
(Leuk bedacht dat laatste toch? :D )

Waar geef ik eigenlijk aan dat iedereen het met mij eens moet zijn?
Of dat ik dat geschetste beeld op iedere gebruiker van een gehandicapt tablet projecteer?
Of dat ik zeg dat iedereen een Surface Pro zou moeten hebben?

Zoals gezegd, heb zelf ook 2 van die gehandicapte Tablets:D
vooral iOS (misschien een beetje ook OSX) zijn naar mijn mening een te gesloten software en app platform en een platform zo gesloten houden belemmerd alleen maar ontwikkeling en innovatie. Nou zeg ik niet dat er geen ontwikkeling en innovatie is maar het had nog veel meer kunnen zijn als het platform meer open was.

Daar is juist een hele goeie reden voor. IOS is makkelijk en gebruiksvriendelijk en dankzij bijv Rootles is het voor apps bijna onmogelijk om toegang te krijgen tot kritieke elementen. In tegenstelling tot ANdorid waar alles gewoon open is en op straat ligt en elke app alles kan doen wat hij wilt.

In welke wereld is OSX dan gesloten? Je kan alles wat je wilt aanpassen namelijk.

[Reactie gewijzigd door Granata op 31 oktober 2015 01:48]

"ANdorid waar alles gewoon open is en op straat ligt en elke app alles kan doen wat hij wilt."

Bronnen?
In Android kan alles en iedereen tot alle kleine code toegang verkrijgen. Dat is bij IOS met behulp van bijv GateKeeper vrijwel onmogelijk/.
OS X heeft geen touch features, de apps voor OS X zijn er ook niet op geprogrammeerd; OS X op een tablet is een grote faal, en daarbij kost het veel schijfruimte omdat je voor niet touch en wel touch moet programmeren. Je zadelt de gebruiker op met data voor je OS op waar hij niks aan heeft en die niet te gebruiken is- kijk maar eens naar hoeveel ruimte een nieuwe install van Windows inneemt op een tablet: 32 GB tegen 2,5 GB van IOS 9.

En OS X is nog meer open dan windows;

http://www.opensource.apple.com/release/os-x-1010/

Hier kan je de gehele BSD achtige basis downloaden van OS X; alleen de grafische schil erboven is closed source. Bij windows is alles closed source. Je kletst uit je nek.
Ik heb het over de programmas die voor Windows geschreven worden en met open source bedoel ik dan niet het OS zelf. Voor windows zijn meer 3rd party open source programmas te vinden dan voor OSX.
En er zijn in het algemeen al gewoon zo veel meer programmas (inclusief games) te vinden op internet die voor Windows zijn geschreven.
Voor windows zijn meer 3rd party open source programmas te vinden dan voor OSX.
ehr. heb je überhaupt wel is rondgekeken?

http://brew.sh/
https://www.macports.org/
En toch is er in mijn optiek niet veel Pro aan de ipad-pro. Maakt een groter scherm iets Pro? meer opslag?. De pen? (Die je er los bij moet kopen?) maakt het ook niet Pro.
Ik als Apple fan ben het met je eens. Een apparaat Pro noemen en er vervolgens iOS op knallen is erg tegenstrijdig maar mijn mening. De iPad Pro zie ik absoluut geen bestaansrecht hebben als 'Pro' apparaat, zeker voor het bedrag als je er LTE bij wil.

Noem het dan de iPad Plus.
Cupertino kan naar mijn idee beter een OS X tablet of convertable maken en die van het predikaat pro voorzien. Men kan natuurlijk ook deze markt aan Redmond laten dat er wel raad mee weet.
:/
Het probleem, met zowel Windows als OS/X, is dat er veel legacy rommel in zit. Die maken het besturingsysteem onnodig groot en inefficient. Op een PC/Mac/laptop is dat geaccepteerd, voor velen zelfs gewenst, omwille van compatibiliteit. Maar als je een zo licht en batterij-vriendelijk mogelijk apparaat wil maken is dat niet handig.

Microsoft en Apple voeren beiden een dubbele strategie: enerzijds het "oude" desktop systeem opruimen en lichter maken, anderszijds het mobiele besturingsysteem langzaamaan uitbouwen. Het verschil dat we nu zien, waarbij Microsoft het desktop OS op een tablet zet en Apple het mobiele OS, is denk ik maar tijdelijk.

Uiteindelijk willen ze allebei naar een universeel OS toe, waarbij delen van het systeem specifiek op bepaalde hardware beschikbaar zijn, maar de basis identiek. Om een lang verhaal kort te maken: ik denk dat je OS/X op de iPad (Pro) nog wel gaat zien. Wellicht dat het dan geen OS/X gaat heten maar iOS of iets nieuws.
Mwa dat zou ik niet te snel zeggen.

Ik heb toevallig laatst win10 PRO geïnstalleerd (upgrade van win7) en tijdens mij routine 'optimalisatie & personificatie' rondes die ik maak wanneer ik een OS (her) installeer ben ik toch ERG veel dingen tegengekomen die juist niet pro(sumer) friendly zijn.
Dat is an-sich natuurlijk al erg genoeg, maar tijdens het research doen naar oplossingen, workarounds en feedback vanuit Microsoft zelf kwam ik er ook nog eens achter dat ze LETTERLIJK geen fuck geven om wat wij willen en/of vinden van hun OS.

- onedrive bloatware, na heel veel gesjoemel uit weten te schakelen (simpel group-policy werkt niet om het helemaal onzichtbaar te maken in je GUI)
- easyaccess rotzooi (ik haat dingen zien in Explorer die ik nooit gebruik)
- allerlei andere rotzooi waar ik OF registerhacks voor moest toepassen OF in sommige gevallen zelfs 3rd party 'tweak' applicaties moest gebruiken.

Allerergste anti-pro issue is wel het feit dat Explorer vensters niet per-folder hun positie en afmetingen onthouden en daarbovenop nog eens BIJ ELKE heropening cascaded openen (wat een bug is welke ikzelf binnen 15 minuten opgelost zou hebben met toegang tot de windows broncode).... reactie van microsoft op dit alles? Dat ze je feedback ontvangen hebben en dat ze je danken voor je feedback.

Als je als Pro gebruiker (iemand die wil kunnen MULTI-TASKEN en dus meerdere windowSSSSSSSSS open wilt hebben) elke dag bij elke her-opening je vensters moet re-locaten naar waar je ze hebben wilt dan noem ik dat nou niet echt gebruiksvriendelijk of productief.

Daar komt dan ook nog eens de belabberde "live view" of w/e rotzooi bij die door moet gaan voor 'multiple desktops' a la Microsoft...
- gedeelde taskbar.. FAIL
- gedeeld bureaublad... FAIL
- geen mogelijkheid desktops een naam te geven of bewaren na shutdown... FAIL
- geen mogelijkheid apps automatisch in een bepaalde desktop te openen... FAIL

Nee, Window(s) is wel degelijk een Consumenten product en is ECHT niet gericht op professionals voor wie productie op de PC plaatsvind.
onedrive bloatware noemen gaat wel heel ver imho. En dat deze er tussen staat irriteert mij niet. Wil je het niet gebruiken? Klik er dan gewoon niet op. Ook wat quick access betreft kan je heel snel dichtklappen en je explorer instellingen wijzigen om bij het openen van explorer naar de pc te gaan ipv quick access. Dat jij een beetje OCD hebt en die dingen helemaal wegwilt betekend nog niet dat dat het beste is voor de gemiddelde gebruiker.

En explorer vensters die per-folder hun positie en grootte behouden is eigenlijk iets dat ik ook op andere platformen niet ben tegengekomen. Kan zijn dat die er wel zijn natuurlijk.

Bij mij opend explorer zich trouwens netjes maximized. Dat hij bij jouw in cascading gaat is dus teken dat deze ook niet maximized werd afgesloten.

Je hebt ook niet altijd dezelfde vensters openstaan dus is het ook niet altijd even wenselijk om een venster altijd op dezelfde plaats en zelfde grootte te openen. Aangezien je beweerd zelf wat van programmeren te kennen dat weet je dat je in Visual Studio aan je forms gewoon kan meegeven hoe je wilt dat ze openen. In het midden van het scherm, fullscreen, ... . Als je programmeurs de kans geeft om dat te bepalen dan moet je dat gedrag niet standaard gaan overschrijven.

Toch vreemd dat het overgrote deel van professionals nog altijd met Windows werkt als het niet gericht is op professionals.

Ik denk dan ook dat jij professional verward met een power user. Maar van die power user verwacht ik dan weer dat hij mogelijkheden zoekt (en zal vinden) om zijn werkplek alsnog in te richten zoals hij/zij wenst.
Professionals gebruiken ook niet de standaard programma's van Windows. Ik niet in elk geval. Voor alles is een beter alternatief. Microsoft zorgt enkel voor een goeie basis zodat iedereen aan de slag kan.

In topic. Prijzig apparaat voor een iOS gestuurde tablet die niet echt veel meer kan dan voorganger. De ingezakte iPad-markt zal hiermee geen opleving ondervinden. Voor Pro zaken moet je ook niet bij iOS zijn.
Omdat de applicaties die hij gebruikt niet beschikbaar zijn onder Linux?
Dat is nog steeds geen 'goeie basis' argument. Dat is een "ik ben geforceerd om dit kut OS te gebruiken omdat de Apps die ik nodig heb enkel hierop draaien".

Als een App die jij nodig hebt enkel op MS-DOS draait ga je dan toch ook niet zeggen dat dat een goeie basis is? ;)

Punt is, Windows is geen OS gericht op professionals.
Het is dat ik ook een Gamer ben en dus wel een Windows installatie moet handhaven maar anders zou er ook alleen Linux op mijn PC draaien.
Dit dus. Het een iPad plus noemen zou ook beter bij de verwachtingen passen van de consument dan bij de naam iPad pro. Ik denk dat velen al snel denken aan een macbook pro maar al snel inzien dat het niet eens in de buurt komt. Dan kom je echt van een koude kermis thuis imo
En dan hebben we het nog niet over het ontbreken van USB-C. Heeft iemand enig idee waarom dit nog niet geïmplementeerd? Op de 12" MacBook hebben ze dit ook gedaan. Heel veel cross-compatibiliteit creëer je er strikt genomen natuurlijk niet mee (lightning > usb wordt standaard meegeleverd), maar het geeft in ieder geval het idee dat Apple er alles aan doet om het product zo bruikbaar mogelijk te maken voor powerusers (=waarschijnlijk de meeste gebruikers van dit apparaat).
Dat is een Surface Pro of Surface Pro 2, geen Surface 3. Maar daar zal het waarschijnlijk ook wel op kunnen.
Sterker nog, het kan op bijna elk tablet...
Want OSX is geoptimaliseerd voor touch screen. Apple heeft duidelijk gezegd dat OSX niet geschikt is voor Touch. En er is een goeie reden waarom ze dat zeggen
Ik denk dat het Pro idee er in zal zitten dat 80% van de kopers bedrijven zullen zijn. Daar is hij vermoed ik speciaal voor ontworpen.

Ik denk niet dat er veel thuisgebruikers zullen zijn die dit kopen om een beetje op te Facebooken. Je zult eerder moeten denken aan road warriors die er presentaties vanaf geven, mobiel toegang hebben tot CRM en voorraad systemen, foto- en videoproductie bedrijven die on-set resultaten willen kunnen zien en kleine bewerkingen doen etc. etc. Allemaal dingen waar je nu al veel bedrijven gewone iPad's voor ziet gebruiken. Dan is Pro niet zo'n gekke benaming.
Goodluck met een Red Raw 6K of 8K afspelen en bewerken op een Ipad Pro...
Alsof zulke producties met tablets (of laptops) hun footage bewerken... 8)7
Nou volgens Maurits hierboven wel dus...
De gemiddelde producties die "foto/video afspelen en kleine bewerkingen uitvoeren" zoals hij zei is wel wat anders dan 8K RAW bewerken. Voor dat laatste zal een Mac Pro zijn uiterste best voor moeten doen. Die dingen Maurits noemde worden al met tablets toegpast, maar met de iPad Pro zou dit zeker beter kunnen.

Persoonlijk denk ik niet dat de iPad Pro procentueel gezien het meeste door bedrijven zal worden gebruikt, maar voor hen is het denk ik inderdaad wel aantrekkelijk(er dan voorgaande modellen).
Waarom perse op een Mac Pro aangezien Adobe Première industriestandaard is? Een PC met 5960X en 2x Titan X voor het zelfde bedrag maakt er gehakt van ;)

Trouwens ik denk dat de doelgroep voor deze product heus zelf 10 minuten kan besteden om gewoon Mac Os X te installeren op hun huidige laptop of tablet.

Dit is inderdaad zoals iemand hier zei, een Ipad XXL
Ik weet niet over welke industrie je het hebt, maar zo standaard is Premiere helemaal niet bij de hoogste producties. Apple en Avid zijn ook grote spelers.

Bovendien draait dit allemaal ook op een Mac Pro, dus dat zou zeker een optie zijn. Op jouw genoemde PC kan dat vast ook (al kan die geen Final Cut aan), maar ik gaf maar een voorbeeld.
Ik zei niet dat Premiere niet gebruikt wordt, ik zei dat het niet 'de standaard' van de industrie was. ;)

Final Cut is voor OSX gemaakt, en het lijkt me niet voor de hand liggend dat een grote studio van zo'n dure PC een Hackintosh gaat maken.
Omdat Final Cut een Apple product is en niet op PC's draait.
Je bedoelt 'niet onder Windows/Linux draait'. Een Mac is namelijk ook gewoon een pc.
Omdat Final Cut Pro osx only is, en osx enkel op een apple mac kan/mag draaien.

Stop nu met de pc vs mac discussie. Er zijn nu eenmaal gebruikers / bedrijfstakken die osx prefereren.
Dat het technisch kan, tuurlijk maar legaal mag en kan het niet. Waarom in godsnaam zou ik " moeilijk " willen doen

Je mag osx enkel draaien op Apple hardware of in een virtuele machine waarvan de onderliggende laag wederom een mac
Nee, pro maakt het 4gb en een beest van een soc. Gekoppeld aan een zeer high end scherm , dat groter is dan een normale iPad , waardoor je eigenlijk op 2xiPad air 2 tegelijk kan werken, waardoor je productiever bent.
Daarnaast maakt de stylus hem ook pro voor grafische profs.
Er zijn al een aantal professionele apps voor gedemonstreerd, en dat moet zich nog verder ontwikkelen.

Iedereen heeft het over de Surface , maar dat is gewoon geen tablet. Dat is een Windows laptop met touchscreen en afneembaar toetsenbord.
Een goede tweener, middenmoter, compromis, etc.
Zal mij niet in dank afgenomen worden deze opmerking, zeker niet door de USB ' ers, randapparatuur, kabeltjes , adapter en driver installeer liefhebbers.

Ik Koop liever een goedkope Intel hp laptop en deze iPad pro. Dan alleen de Surface pro.
Maar ik durf te wedden dat ik die hp amper op zal starten.
Een Windows laptop met touchscreen en afneembaar toetsenbord: een tablet dus. Als er geen Windows maar Android op had gestaan was het volgens jou wel een tablet geweest?

Bij de meeste laptops hoef je het namelijk niet echt flikken het scherm eraf te nemen, dan ist gewoon stuk.

[Reactie gewijzigd door stverschoof op 30 oktober 2015 22:37]

Voor mij is een tablet een device die een mobile OS heeft. Een device met Windows erop is dan gewoon een laptop, maakt niet uit of het een Surface 4 is of een goedkope chinese Windows tablet van 99¤
Een laptop bij mij heeft nog altijd een fysiek toetsenbord en het merendeel van de hardware onder dat toetsenbord. Wanneer je enkel een scherm vast hebt, dan heb je een tablet.
En ik ben van mening dat een tablet enkel een kenmerkend format is van een device, en niet definieert wat voor software daarop zou draaien.
Dus alles wat touchscreen heeft is voor jou een tablet? Inclusief 27 inch touchscreen monitoren?
Nee, alles wat een touchscreen heeft en een volwaardige computer is (dus niet 1 functie zoals een monitor dat je als voorbeeld geeft), wat niet vast zit (permanent) aan een toetsenbord, is naar mijn mening een tablet.

Gelukkig staaft de tweakers pricewatch mijn mening, zie de producten groep voor tablets.
Neen, dat zijn AIO's aangezien deze niet op batterijspanning werken. Een tablet is en blijft mobiel, dat heb je met die toestellen niet.
Redelijkerwijs wel ja :p
Ja, want ik vind Android en iOS beter voor een touch interface dan Windows 10. Dus in dat geval vind ik het een tablet met een toetsenbord.

-geen filesysteem
-70 gram lichter
-1,55 mm dunner
-geen fan nodig om actief te koelen
-geen firewall /virusscanners nodig.
-5% groter schermoppervlak

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 30 oktober 2015 23:03]

ik snap je niet helemaal:
geen filesysteem: huh? hoe werkt dat dan!?
lichter, dunner, groter, geen fan.. : dat gaat toch niet over een os, maar over de hardware?
Op de bank schrijf ik tegenwoordig mijn emails met de pen, ik heb vele dingen geprobeerd om lekker lui een tekstje te typen, laptops, smartphones netbooks en de ipad maar nooit eerder lukt het mij om zo ontspannen en natuurlijk te luie-werken. Ook qua ontspanning mis je niets op de Surface in tablet modus. Ik snap dat je duidelijk geen idee hebt wat een tablet een tablet maakt.
Goh, wat een betoog zeg.
Jij komt op een apple draadje uitleggen dat jouw apparaat toch echt veel beter is, en ik snap er allemaal niets van.
Het is geen kwestie of de hw beter is, het gaat om software, os, apps en gebruikersgemak. Jij vind het lekker om met een pen je mails te schrijven, etc.
Top! Geniet ervan! Jij hebt een mooi apparaat gekocht. Dat vanwege de zwaarte en warmte(ventilator) , dikte, en toch een kleiner scherm, minder app aanbod , minder os voor touch, niet de beste tablet is.
Ik heb niet gezegd dat het een slechte tablet is, maar zeker niet de beste.
Als jij er blij mee bent, prima toch, geniet ervan!
Maar daarnaast is het gewoon ook niet de beste laptop.
Dus is het een goede allrounder. Top toch!
Ik heb geen ventilator? Hij is niet dik? Ik heb een pen met rechter en linker muis erin gebouwd dus alle win32 apps zijn wel tablet-apps.
Dus je moet dan de stylus gebruiken om hem echt te bedienen? Linker en rechtermuisknop emuleren met een stylus?
Dat klinkt dus als desktop applicaties die niet voor touch zijn geoptimaliseerd en dat is niet wat ik (met nadruk: ik) wil van een echte tablet.
Ik wil simpele bediening met voor touch geoptimaliseerde apps.
Ik snap dat je dat niet wil. lk ben het gewoon niet eens met jou definitie van, een tablet. Voor mij begon het bedienen van een tablet met een pen, pas later kwam de iPad (wat ik trouwens meer een home button os vind). Er zijn nu 300.000 tablet apps voor Windows tien, lk gebruik er zelf een stuk of 50 en wissel de bediening af tussen pen en touch en zelfs heel vaak de muis, dit gaat heel natuurlijk. Daarbij heb ik ook een stuk 50 desktop apps op de tablet staan. De bediening daarvan varieert, de meeste zijn net zo makkelijk te bedienen als bv de chrome browser op de IPad. Alle linken werken met je vinger en als je vinger 2 seconden vast houd dan krijg je extra opties net als op de IPad. Maar voor sommige van die programma's wil je liever een pen gebruiken of het toetsenbordje uit klappen. Qua dat is de IPad pro een grote verbetering tegenover de IPad. Als je Excel wil gebruiken op de bank dan is het gewoon handiger de penseel te gebruiken voor de kleine vakjes en het snel nummers op schrijven. Ook professionele 3D software en andere tekenprogramma's schreeuwen om de extra mogelijkheden van de pen, het is gewoon fijn dat je als je van bureau weg loopt de rest van het werk op de bank te kunnen doen. Je krijgt gewoon extra mogelijkheden, persoonlijk gebruik ik ze allemaal, lk heb mijn vinger, een scherm toetsenbord, een pen, een schrijf toetsenbord, een teken- notitie-tool, een typcover,een bluetooth muis, een bluetooth toetsenbord en een externe monitor. Maar bovenal heb ik gewoon een tablet.
Top toch! Als jij daar blij mee bent en het past bij jou en je werk, heb je voor jezelf het goede apparaat gekocht.
Alleen dat is het voor mij niet...
Alleen dat wil er bij sommigen niet in. Ik moet het een goede tablet vinden blijkbaar.... Maar nee, niet dus.. Deal with , agree to disagree.
De Surface Pro is toch echt een tablet met een optioneel toetsenbord dat in de cover verwerkt zit. Dat een tablet noemen is onzin. De Surface Book is door MS wel in de markt gezet als laptop maar ook dat is in feite een hybride.

En die toestellen een middenmotor of compromis noemen toont aan dat jij nog nooit de specs hebt gezien van die toestellen. Die lopen gewoon rondjes rond de performance van de iPad Pro. Verkrijgbaar met een i7, 16GB RAM en 512GB SSD en bij de book kan je ook nog gaan voor een nVidia GPU en +12u aan batterij.

En ja, dat je er dan, als je het nodig hebt, eens een USB stick kunt insteken is zeker handig en mooi meegenomen. Allesinds beter dan eerst nog een andere computer te moeten gaan zoeken om dan die data naar een cloudstorage te pushen om dan weer te kunnen downloaden op je tablet.
Ja maar met die specs die jij benoemt kost hij dan ook 1999 of 2499 euro.
Daar kan ik een gelijkwaardige laptop voor kopen met de goedkoopste ipad pro.
Dan kies ik liever daarvoor.
En daarnaast usb stick? Dat is toch wel klaar nu? Misschien 1 van de hema :).
En je kan vanaf een ipad ook gewoon bestanden in de cloud zetten/pushen , hoor.

Sorry, je hebt mij niet overtuigd.

Leuk allround apparaat die ms pro 4, maar als laptob gewoon duur, en als tablet niet goed genoeg.
Wat wil je er dan mee doen als tablet? Filmpjes kijken? Wat heb je dan aan die i7? High end games? Moet je nog steeds een toetsenbord en muis verbinden voor bediening.
Oh ja, tekenen met de stylus, kan de ipad pro dus ook. Testen zullen uitwijzen wie de beste stylus heeft.
Je kan jouw gedachtenkronkel ook omdraaien:

Ms pro 4, als tablet blaast die de ipad helemaal weg en je kan hem tenminste ook als laptop gebruiken; een heel fatoenlijke laptop. Dat kan de ipad pro al helemaal niet.

Koop voor een beperkt, minder apperaat voor méér geld; dan ben je goed bezig!
Maar ja, je hebt dan wel een exclusief, superhot Apple logo erop staan. En die zijn onbetaalbaar :+

Bij de Surface pro krijg je tenminste direct de pen erbij. Bij apple mag je daarvoor in de buidel tasten; voor dat geld koop je makkelijk een toetsenbord en muis.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 31 oktober 2015 17:07]

Maar de surf pro die de iPad pro weg zou blazen als tablet kost gewoon 2000 euro. Die i5 op w10 van 1000 euro blaast de iPad pro niet weg in tabletgebruik. Sterker nog, de pro met iOS verslaat deze makkelijk in tablet applicaties in snelheid en gebruikersgemak.
De iPad pro is gewoon de betere tablet.
De Surface pro is idd de betere laptop. Omdat de iPad pro geen laptop is.
Maar voor dat geld zijn er betere laptops te vinden.
Dus de Surface pro is niet de beste tablet, en voor het geld ook niet de beste laptop.
Ideale combo : koop een laptop en een iPad , voor hetzelfde geld.
Heb je vrouw of je kind er ook iets aan, als jij bezig bent.
Bealchelijke combo. Koop dan 2x een Goedkopere Surface; heb je thuis allemaal dezelfde interface en uitwisselbaarheid.

http://www.techradar.com/...versus-ipad-pro-1306161/2
De Ipad Pro is helemaal niet de betere tablet; wat hierboven haarfijn uit de doeken word gedaan. Alléén voor Aplle adepten, is alles wat Apple brengt; beter. Iedereen die verder uit zijn doppen kijkt, weet wel beter.

Nog beter uitgelegt, het eerste commentaar:
http://www.pcadvisor.co.u...o-vs-surface-pro-3625513/

[Reactie gewijzigd door Madrox op 1 november 2015 01:21]

Je hebt mensen die alles mooi vinden van apple. Die gaan vaak ver en behoorlijk bekrompen, maar ze laten de rest met rust.
Daarnaast heb je mensen die alleen maar anti apple zijn, en heel fanatiek hierin.
Die zijn ook een beetje eng, bekrompen en vinden het constant noodzakelijk om in apple nieuwsposts aan te geven dat apple echt ruk is, dat hun keuze beter is, etc.

Artikelen oprakelen kan ik ook. Heb er zo 4 gevonden die de ipad weer beter vinden.
Helaas bestaan de mensen die deze artikelen schrijven ook uit de anti apple en pro apple mensen en zijn niet objectief.

Iedereen kan zo specs oprakelen, voordelen, etc.
Uiteindelijk gaat het om jouw eigen gebruikerservaring.
Mijn ervaringen met een ipad zijn goed, en ik vind dat apple juist wel de goede weg bewandelt. Maar dat is mijn mening.
Ik hou van gespecialliseerde devices voor specifiek gebruik.
En ik geloof niet in een beetje van alles. Apple heeft die opvatting ook. Daarom passen hun spullen goed bij mij.
Maar ik vind niet dat iedereen dat hoeft te vinden.
Ieder zijn eigen gebruikersvoorkeuren, merkvoorkeuren en budget.
Peace...
Helaas bestaan de mensen die deze artikelen schrijven ook uit de anti apple en pro apple mensen en zijn niet objectief.
Dat is té makkelijk. Als het artikel je niet aanstaat, moet het wel door een anti-persoon geschreven zijn.

Één ding is echter zeker; deze Apple Pro is absoluut niet de beste keus in alle gevallen, het is zeker niet de onbetwiste allerbeste tablet.
Daarvoor zijn er teveel punten, waar je bij de concurrentie beter af ben. Een goede tablet, voor een bepaalde, selecte, groep.
Nee, ik heb het niet over het artikel. Er zijn ook artikelen die het tegenovergestelde zeggen.
Maar die citeer je niet en ben je ook niet naar op zoek. Ik kan van jou dus hetzelfde zeggen. Het werkt 2 kanten op.
Het gaat om mijn eigen ervaringen en wensen.
En daarom vind ik de iPad een betere tablet. Dat mag toch?
Ik begrijp echt niet waarom ik in een bericht over de iPad pro, zoveel reacties krijg van mensen die mij continue komen zeggen dat het apparaat dat zij hebben toch echt veel beter is.
Top toch! Wees blij met jouw keuze. Je hebt een mooi apparaat.
Ik heb alleen een andere voorkeur en mening.
Ja maar met die specs die jij benoemt kost hij dan ook 1999 of 2499 euro.
Daar kan ik een gelijkwaardige laptop voor kopen met de goedkoopste ipad pro.
Dan kies ik liever daarvoor.
De Surface pro 4 versie van 128 GB met een core i5 en 4 GB kost 1099 euro en dat is inclusief de Surface pen.
De iPad pro met 128 GB wordt volgen het artikel 1249 euro en dat is zonder de pencil.
1249 is de iPad pro mét 3G/4G.

Voor 1099 euro heb je de normale 128GB versie. Zelfde prijs dus als de surface die je noemt (helaas wel zonder 109 euro kostende stylus :'( )
Misschien omdat je er ook 4K video op kan editen.
Is dat niet eerder een nieuw feature van iMovie, dan van de iPad Pro? Een applicatie dat echte professionals in werkelijkheid never-nooit-niet gebruiken?
http://www.huffingtonpost...journalism_b_4674288.html

Ik begrijp dat tv journalisten iMovie gebruiken op locatie, maar dit zou inderdaad ook op de iPhone 6S kunnen, ook al heeft die een kleiner scherm.
Dat kan ook op de iPhone 6S ;)
Het is pas Pro als er koffie uitstroomt of zoiets?
Een apparaat hoeft echt niet alles te kunnen om "pro" te zijn. Een piloot die vluchtinformatie op iPad afleest is toch ook een professional? Of wat dacht je van een zuster die patientinformatie opzoekt en notities maakt?
Voor beide voorbeelden; zijn daar geen betere alternatieven voor ? Waarschijnlijk ook een berg goedkoper en of veelzijdiger.

Er zit nml. een hoop functionaliteit op, waar een zuster of piloot voor hem/haar werk niets aan heeft. Buiten dat, ik heb nog nooit zusters met draadloze tablets door het ziekenhuis zien struinen. Waarom ook? Gewoon lekker achter de desk, bedraad. Minder kans op storingen, schade, diefstal of valpartijen.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 31 oktober 2015 18:37]

Ik noem twee voorbeelden, maar ik wil hiermee zeggen dat er een naast coders en photoshoppers ook andere professionals bestaan.

Piloten gebruiken trouwens al iPads. iPads zijn licht, hebben lange batterijduur en zijn simpel in gebruik. Niet alle convertibles zijn licht en hebben een goede accutijd.

Ook in ziekenhuizen worden al iPads gebruikt
En dat is oud filmpje. iPads zijn nu een stuk beter en veiliger. Tijdens de Apple keynote was er een demo van 3d4medical, een app voor dokters om aandoeningen beter te kunnen illustreren. Het is zeer waarschijnlijk dat we steeds meer medische apps zullen zien in de toekomst.
Helemaal niet handig vind ik, zo heeft de arts zijn handen niet vrij en staat hij te hannessen met zo'n ipad. maar leuke commercial van Apple, dat wel. Marketing heet dat. Ziekenhuis zal wel een zakje geld en.of voordeel hebben bij zo'n commercial deal.

Apps zijn btw gewoon programma's, die je ook op een desktop kan draaien. Software heet dat. APP klinkt lekker, maar het is gewoon allemaal één pot nat.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 1 november 2015 00:38]

Er zijn natuurlijk veel meer ziekenhuizen die iPads gebruikt. Ook allemaal betaald door Apple zeker? Over het algemeen is iedereen tevreden.
Een piloot die vluchtinformatie op iPad Air 2 afleest is toch ook een professional? Of wat dacht je van een zuster die patientinformatie opzoekt en notities maakt?

Dus nee, dat maakt hem niet "Pro"
Maar dat maakt het apparaat toch niet perse pro, dat maakt het apparaat vooral nuttig voor dat doel.
Nuttig om geld mee te verdienen ja.
En geld verdienen == pro?
Ja. Ik denk dat je de definitie van pro verkeerd hebt begrepen. Pro is voor professioneel gebruik. Dat kan zich vertalen in "betere" hardware maar dat hoeft niet per se. Het kan ook zijn dat de licentie anders is, je er een SLA bij krijgt, etc.

Zo heeft HP diverse lijnen PC's voor zakelijke en persoonlijk gebruik. De ProDesk lijn wordt hoofdzakelijk zakelijk verkocht en is een klein nauwelijks uitbreidbaar apparaatje met middelmatige hardware. Ideaal om in een cubicle achter het scherm weg te werken of onder het buro te schroeven, maar zeker niet "beter" dan de gemiddelde consumenten PC van HP kwa hardware.
Jep Professioneel als in Professie als in beroep
Dat kan toch ook op telefoon.
Het is maar wat je simpel noemt. Een appje maken die wat patient-gegevens uit een database trekt en op het scherm laat zien is inderdaad simpel. Maar dat mag niet zomaar.

Er komt een hoop bij kijken kwa beveiliging, authenticatie, logging, auditing etc. Je wilt niet dat een onbevoegd persoon deze gegevens inziet, of dat de arts door een bugje naar verouderde data zit te kijken, etc. De prijs van de iPad zelf is uiteindelijk maar een hele kleine factor als je zo'n systeem opzet.

Als je je druk wilt maken om belastinggeld kijk dan eens naar de Fyra, de JSF, de OV chipkaart, en dat soort projecten. Een stapel ongebruikte iPad is veel makkelijker te verkopen dan een nauwelijks rijdende trein of een nog altijd niet geleverd vliegtuig.
Vind het altijd verbazingwekkend dat mensen een iPad inderdaad productief kunnen gebruiken. Tuurlijk zijn er genoeg apps die het productief kunnen maken, maar 9 van de 10 keer zie ik mensen in een paperless office er alles aan doen om te verkomen dat ze de documenten daadwerkelijk bewerken en allerlei omwegen bewandelen voor ze de bestanden uberhaupt op hun iPad te krijgen (Naar zichzelf mailen bijv) of sterker er toch nog een bloknote naast hebben liggen om op te schijven.

En ja ik ken ook al die manieren om het wel goed te laten verlopen (we hebben er thuis ook 2 liggen)
maar qua gebruiksgemak en eenvoud om dat voor niet ICTér voor elkaar te krijgen is verre van ideaal.

Het overgrote deel zie ik het alleen gebruiken om te consumeren of hele simpele handelingen doen.

Ik kan dan ook niet begrijpen waarom een echt productief en goedkoop inzetbaar tablet met Windows erop ineens geen tablet zou zijn. Het enige dat ik kan bedenken is dat een tablet voor die mensen blijkbaar een handicap moet hebben om tablet genoemd te mogen worden.
Het, overigens uitstekende, pakket Microsoft Office 365 werkt anders prima op zowel mijn iPad als Laptop. Wanneer ik naar college ga gebruik ik alleen een iPad met daarop de Office apps, het maken van notities en samenvattingen doe ik bijvoorbeeld in One Note, standaard onderdeel van Office. Typen gaat ook prima met een type cover die te kust en te keur verkrijgbaar zijn, voor elke behoefte en beurs.

Thuis staat alles wat ik gemaakt heb gewoon beschikbaar op mijn laptop en onderweg ook op mijn iPhone.

Daar hoef ik overigens helemaal geen ingewikkelde instellingen voor te maken want aanzetten van deze functionaliteit is voldoende. Collega's op mijn werk en medestudenten gebruiken deze oplossing ook en dat zijn geen ICTers maar gewoon gebruikers...

[Reactie gewijzigd door Bilbo.Balings op 31 oktober 2015 13:26]

Kijk eens naar de omgeving waarin je werkt ;) Dat zijn niet de tot paperless office gedwongen ambtenaren en standaard kantoormedewerkers/managers.

Ik weet 100% zeker dat het merendeel van al je collega's en medestudenten dit echt niet zelf uigevogeld hebben, maar dat zij daar hulp/tips en truuks van anderen (ICT'rs of technisch bekwame mensen in hun omgeving ) hebben gekregen om het allemaal "vlekkeloos"te laten werken en synchroniseren. Als ik het mis heb, hoor ik dat graag :)

Grappig dat de Office en Onedrive producten van Microsoft gebruikt worden terwijl Apple daar zijn eigen lijn van producten en middelen voor heeft. Is dat bewust gedaan?
Daarom is office 365 ook zo grote hit, het is overal inzetbaar en zeer mobiel van apparaat naar apparaat. Eigenlijk is het mobieler dan een mobiel omdat het echt overal kan op duiken.
"Ik kan dan ook niet begrijpen waarom een echt productief en goedkoop inzetbaar tablet met Windows erop ineens geen tablet zou zijn. Het enige dat ik kan bedenken is dat een tablet voor die mensen blijkbaar een handicap moet hebben om tablet genoemd te mogen worden."

Ik hoop echt dat je dit niet zelf geloofd. Een tablet wordt gewaardeerd door zijn lage gewicht, beperkte dikte, touch vriendelijk OS, en lange batterijduur.

Ja, een Surface Pro is een veel betere produktiviteitsmachine, maar daarmee tegelijkertijd ook een mindere tablet.
Zolang het wel als tablet gekwalificeerd wordt (want dat wordt door een aantal mensen hier ontkent) mag je er persoonlijk natuurlijk van alles van vinden en ook aangeven dat er van alles aan mankeert wat je niet bevalt 8) with me :)

Maar kom niet zeggen dat iedereen er van alles en heel gemakkelijk mee kan.
Ik zie het echt meerendeels gebruikt worden als een veredelde e-Reader waar je ook wat flauwe spelletjes (mening) op kan doen, maar productief (als in Pro ) kweet ut zo net niet.
Ik reageerde op je stelling dat iets pas een tablet genoemd wordt als deze vele handicaps heeft. Dat is natuurlijk niet de definitie van een tablet.
Een tablet wordt gewaardeerd door zijn lage gewicht, beperkte dikte, touch vriendelijk OS, en lange batterijduur.
Wat is de laatste Surface die je in handen hebt gehad? Een Pro 1 of 2, zeker, want de 3 en nu de 4 zijn stukken lichter en dunner, en kunnen concurreren met Apple op het gebied van dikte en gewicht. Enige reden voor het huidige verschil van, wat was het, 70 gram? Is dat Apple ARM hardware gebruikt (kan passief gekoeld worden) en de Surface volwaardige laptop hardware (x86_64) welke een actieve cooler nodig heeft. Niets meer en niets minder. Qua accuduur ontlopen ze elkaar nauwelijks.

Ik zou de Surface Pro dus echt geen mindere tablet meer willen noemen.
Ahem, een Surface Pro weegt bijna het dubbele van een normale iPad, en het drie dubbele van een iPad air. Verder vergeet je even voor het gemak het superieure eco systeem aan tablet specifieke apps in het Apple systeem, wat stukken minder is bij Android en nog een heel stuk minder dan dat op Windows.

Is de Surface pro een krachtige machine? Ja. Is het een produktieve machine? Ja. Prima ding. Maar het is gewoon een stukken mindere tablet dan een iPad.
Je gaat nog steeds compleet voorbij aan 't feit dat er inmiddels 4 generatie Surface Pro zijn, en alleen de 1 en 2 900+ gram wogen. De Surface Pro 3 ging al naar 700-nogwat, en de 4 zit in de lage 700 gram. Enne, superieur ecosysteem op iDevices? Heb je ooit wel eens Windows gebruikt?
Ik gebruik al 20 jaar Windows, en ik zweer erbij :)

Maar ik was vrij duidelijk in het vernoemen van tablet-specifieke apps. Oftewel Modern UI apps die touch friendly zijn en specifiek gemaakt voor de tablet form factor. Daarin is Apple de koning.
Ah, oké. Ja, kwa apps kan Microsoft voorlopig nog niet tippen aan Apple. Voor de rest zijn ze redelijk even, naar mijn mening.

Mijn voorkeur kwa ecosysteem ligt echter bij Microsoft omdat alles daar net iets beter samenwerkt met elkaar.
Ik ben nog niet erg onder de indruk van het splitscreen werken op de iPad Air 2. Het voelt even omslachtig als op de Surface 1 met Windows 8 destijds, en veel apps werken er niet mee (natuurlijk zal dat wel steeds meer worden).
Ik zou bijvoorbeeld horizontv aan willen zetten en daarnaast wat willen internetten, e-mailen etc, maar dat zit er nu nog niet in en het is puur bij de gratie van de developers van Ziggo (?) of dat er uberhaubt gaat komen. Dat soort zaken zou me dan handig lijken aan ene Pro met meer scherm ruimte, maar zoals het nu werkt schiet het te kort.

[Reactie gewijzigd door Didyoumeetmax? op 30 oktober 2015 20:28]

Ik zie dat split-screen ook niet zo zitten. Vrij beweegbare vensters zou beter zijn, zelfs als die vensters slechts een beperkt aantal dimensies aan kunnen nemen.
Ik ben heel benieuwd of Apple, met de iPad Pro, ook denkt aan het beheer van die devices in een professionele organisatie. Wij gebruiken nu al bijna 4 jaar iPads, maar toch echt serieuze werkplekvervangers hebben ze het nog niet geschopt.

Een iPad heeft wel degelijk toegevoegde waarde op de werkplek, maar het blijft een behoorlijke investering voor 'erbij'. Dat wordt met de iPad Pro alleen maar meer, is mijn indruk.
Je geeft het zelf eigenlijk al aan: Ze worden soms verkocht en er doorheen gedrukt ALSOF ze een werkplekvervanger zijn.

Zou mij niks verbazen als het door managers gedaan wordt die zelf een gratis iPad willen hebben voor thuis 😁

Blijf zeggen dat ze als e-reader prachtige apparaten zijn, maar alleen om te consumeren. Dat je er iets extra's op kan is mooi meegenomen, maar het blijft behelpen.
Ik denk dat dit, net zoals bijvoorbeeld de eerste iPad en de eerste iPhone (of de eerste Mac!) een eerste versie van hardware is die vrij snel een opvolger krijgt en verbeterde software en hardware die het interessanter maakt om te gebruiken. Inderdaad USB-C of iets vergelijkbaars, een nóg sneller SoC, misschien 6GB RAM, misschien een innovatievere manier van invoer.

Ik denk dat de Surface-achtige markt nu het meeste in ontwikkeling is. Het is mooi om te zien hoe Apple en Microsoft elkaar nu lopen te pushen op deze markt, ze maken allebei mooie producten. Hopelijk krijgt Microsoft Windows op ARM toch nog een keer echt van de grond. Ze hebben met Visual Studio een zware troef in handen, Apple doet het ook via Xcode:
  • Binnen een jaar een groot deel van de developers op Swift
  • App slicing en bytecode apps
  • ARM 64 ondersteuning
  • Switch van PowerPC naar x86
Ze bedenken iets en het is soms al binnen een jaar helemaal doorgevoerd door een hoge snelheid van updates, die makkelijk uit te rollen zijn en ook lang beschikbaar blijven voor oudere apparatuur. Microsoft kan nu het zelfde doen met Windows 10, het enige wat ze moeten doen is er voor zorgen dat een applicatie bijna als vanzelf op een ARM-based Windows draait.
Valt eigenlijk wel mee de goedkoopste voor 800 dollar voor zo'n grote tablet met een hogere resolutie dan Surface Pro 4.
Het aanbod van apps is inderdaad ook belangrijk, maar aan de andere kant als het product er is dan kunnen er ook apps voor komen die gebruik maken van dit apparaat.
Wat me opvalt is dat deze iPad VIER speakers heeft :D

Eindelijk stereo in landscape-mode! :D
Alles goed en wel maar wat mogen de prijzen dan wel zijn? Lijkt mij niet onbelangrijk.
Je kunt uitgaan van een 1 op 1 verhouding met de dollarprijs. Dus 799 euro en 1049 euro voor respectievelijk het laagste en het duurste model.
Niet meer helaas. De euro is te veel gezakt tov de dollar. Reken daarbij dat de dollarprijzen exclusief btw zijn.
Omdat ze in de VS geen BTW kennen. Ze kennen sales tax en dat is helemaal iets anders.
Maar ze vermelden wel altijd de prijzen zonder sales taks want die verschillen per staat.
...want die verschillen per staat.
Dat is in de EU ook. NL heeft 21% en DE 19%.
En BTW en sales tax is gewoon hetzelfde.

Maar hoe dan ook, die iPad Pro vind ik behoorlijk duur als er maar een kreupel OS op draait, wat beter geschikt is voor media consumeren en spelletjes. Dus die 'pro' aanduiding vind ik niet kloppen. Voor dat geld koop ik een Macbook Air die wel een volwaardig OS heeft.

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 31 oktober 2015 14:43]

Inde US worden prijzen zonder sales tax vermeld, in de EU (voor consumenten) met BTW... Dat was mijn punt.
Ik denk dat we na al die exchange rate aanpassingen dit niet meer kunnen hanteren.
Ik denk dat je daar wat te laag zit. Voor de iPad Air 2 klopt wat je zegt, maar ik vermoed dat Apple hetzelfde gaat doen als met de prijzen van de iPhone 6S.
Nee dus, waarom gokken als je het niet weet en prijzen al bekend zijn?
Dat staat gewoon in het artikel:
De goedkoopste 32GB-variant van de tablet moet 799 dollar kosten en de duurste met 128GB en 4g-ondersteuning moet 1049 dollar kosten.
Reken in Nederland op een prijs van 850 euro voor de 32GB-variant en 1100 voor de 128GB met 4g.
Herstel, die bedragen zijn wat laag. In Nederland zal de goedkoopste rond de 900 euro uitkomen en de duurste zal tegen de 1200 zitten.

[Reactie gewijzigd door hellfire_ultd op 30 oktober 2015 20:21]

De goedkoopste 32GB-variant van de tablet moet 799 dollar kosten en de duurste met 128GB en 4g-ondersteuning moet 1049 dollar kosten. De stylus voor de iPad Pro, genaamd de Apple Pencil, gaat 99 dollar kosten en het magnetisch te bevestigen Smart Keyboard 169 dollar.