Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties

Glyph, een headset die beelden via een digital micromirror device op de ogen projecteert, wordt begin januari naar de eerste backers van het Kickstarter-project verzonden. De inzamelingsactie werd al gehouden in januari 2014 en het project liep in de tussentijd de nodige vertraging op.

Het project haalde al binnen enkele uren na de start van de Kickstarter het benodigde bedrag van 250.000 dollar bij elkaar en wist in totaal 1,5 miljoen dollar binnen te halen. Dinsdagavond kondigde de ceo van Avegant, het bedrijf achter Glyph, aan dat eindelijk alle hobbels genomen waren en de massaproductie van het apparaat van start gaat. Bij de start van het project werd gesteld dat de eerste exemplaren in december 2014 geleverd zouden worden.

Avegant zal het apparaat ook tonen op de CES-beurs in Las Vegas die plaatsvindt van 6 tot 10 januari 2016. Daarnaast zegt het bedrijf druk bezig te zijn met het maken van een mobiele app, de firmware te verbeteren en partners te zoeken voor specifieke content voor de headset.

De koptelefoon-met-ingebouwde-bril stuurt een beeld van 1280 bij 720 pixels uit. Een dmd-systeem bestaande uit een array van 921.600 spiegeltjes per oog en stuurt het licht naar de ogen via een paar optische lenzen. Het spiegelsysteem is bekend uit dlp-projectoren. De headset is aan te sluiten via micro-hdmi en heeft een beeldverhouding van 16 bij 9. Voor louter geluidsinput is er een standaard minijack aanwezig.

Het bedrijf waarschuwt bij zijn compatibiliteitslijst wel voor teleurstellingen: veel moderne high-end-telefoons zijn niet compatibel met hdmi, zoals de Samsung Galaxy S6 en de Motorola Nexus 6. De Samsung Note 4 is dat dan weer wel, net als iPhones vanaf nummer 4, LG G4 en de HTC One M9.

Bij introductie van de Kickstarter kostte de Glyph 499 dollar, dat is nu tot 15 januari nog 599 dollar en wordt uiteindelijk 699 dollar. Momenteel kunnen nieuwe bestellingen alleen geleverd worden in de Verenigde Staten, of in China via een partner van Avegant.

glyph

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

Je hoeft absoluut niet bang te zijn voor de lange termijn effecten, op misschien wat misselijkheid na (wat vaak de problemen zijn bij VR-set's, omdat de beeldkwaliteit/refresh ruk is).

De optiek in deze bril zal zo werken dat het beeld pas scherp wordt op het netvlies. De ander zaken zijn precies hetzelfde: er zit nog steeds een iris (en lens) tussen het beeld (nu op het netvlies) en de lichtbron. Laat die iris nou juist het onderdeel zijn dat het netvlies beschermd tegen fel licht. ;)

Juist om het gebied van oog-comfort zal deze bril een stuk beter zijn dan wat er nu op de markt is, doordat er minder vermoeidheid op zal treden. Bij de huidige VR-set's is er accomodatie nodig om het beeld scherp te kunnen zien vanwege de korte afstand. Dit is wat deze sets vermoeiend maakt om door te kijken. :+

EDIT: typo's

[Reactie gewijzigd door kwibox op 16 december 2015 10:56]

Bij de huidige VR-set's is er accomodatie nodig om het beeld scherp te kunnen zien vanwege de korte afstand. Dit is wat deze sets vermoeiend maakt om door te kijken. :+
Was het niet zo dat de lenzen die ertussen zitten ervoor zorgen dat je ogen als het ware in de verte kijken? Je kunt niet of nauwelijks scherpstellen op zo'n korte afstand, zeker op latere leeftijd niet :)
De optiek in deze bril zal zo werken dat het beeld pas scherp wordt op het netvlies.
Wat bedoel je hiermee?
Elke willekeurige optiek waar je scherp mee kan zien werkt zo dat het beeld pas scherp wordt op het netvlies.
Er is in feite geen verschil tussen dit systeem en een lcd. Het beeld wordt op de spiegel array gevormd en dat zweeft, net als het scherm in bv een oculus, vlak voor de ogen.
Als je in slaap valt met je ogen open, kan er dan ook een beeld op je netvlies worden gebrand? :+
Als je plasma ogen hebt wel.
loopt windows vast, zie je je hele leven een blauwe waas met error codes. 8)7
Interessant concept. In principe is projectie op je ogen gewoon licht op je ogen en mits de lichtsterkte niet te groot is niet schadelijk.
Maar ik vraag mij af in hoeverre er 'doorschijning' is. Als het te transparte projecte is zie je de projecters erachter bijvoorbeeld. Ik verwacht iig niet echte 'immersie' en gelijktijdig naar het design te kijken zorgt de band waar de projecters op zitten er ook voor dat je niet vrijelijk kunt ronlopen en projecties kunt bekijken omdat je zicht wordt geblokkeerd.

Ben zelf benieuwd naar hoe het zit met oogafwijkingen. Je zult wss het beeld gewoon kunnen scherpstellen aangezien je geen bril kunt dragen met dit ding (en mensen zoals mij bijvoorbeeld geen lenzen kunnen dragen).

Het concept is conteressant maar ik vraag me af in hoeverre dit een product is wat je wilt. Google Glass is wellicht handiger omdat je gewoon kunt kijken en het concept wat MS eerder dit jaar liet zien lekke hierop alleen dan veel beter omdat ook daar je de rest van de wereld zag. Gelijktijdig is het als je de rest van de wereld niet hoeft te zien en je dus geen overlay hoeft maar immersie wilt mss handiger om voor Oculus Rift achtige concepten te gaan.

Het prikkeld mijn creatieve centrum, maar niet mijn logische centrum. Ik zou dit persoonlijk zelf skippen voor andere concepten die wel echte noverlay bieden op wat je ziet in de echte wereld of betere volledige immersie kunnen bieden.
Er word gebruik gemaakt van een techniek zoals bij DLP projectoren met miljoenen zeer kleine spiegels. De mensen die het geprobeerd hebben laten weten dat het beeld zeer gedetailleerd overkomt en dat je, in tegenstelling tot de Oculus Rift bijvoorbeeld, geen last hebt van het zogenaamde screen door effect waarbij je de individuele pixels kunt waarnemen.

Het systeem is voorzien van een correctie tussen +1 en -7. De meeste brildragers moeten dus in staat zijn het apparaat te gebruiken.

Alleen is het product uiteindelijk vlees noch vis geworden. Sommige van de leuke elemeneten die in 2014 beloofd werden zijn gesneuveld zoals active noise cancelling of 3D content met frame by frame rendering (ipv het ondersteunde side by side). Ook heeft men de microfoon geschrapt waardoor deze onderweg niet meer als headset te gebruiken is maar heeft men dan weer wel headtracking toegevoegd.
Heb een cilinder van -1,5 in m'n bril zitten, hoe lossen ze dat op?
-1,5 is doenbaar met dit apparaat (gaat tot -7). Ik zal zelf mijn unit pas eind februari ontvangen (en heb zelf een -4) dus kan er op dit moment nog geen definitieve uitspraak over doen, maar van wat ik in de quick star guide lees stel je deze traploos bij door aan de lenzen te draaien.
Cilinder is geen sterkte...
Ja, is wel een sterkte, maar afhankelijk van de positiie t.o.v. de oog as en varieert, over 360 graden, 2x van een max naar een min.
Niet, waarschijnlijk. Maar je kunt er zelf een beetje mee spelen en zien of je niet toch een positie vindt waarbij het voor jou acceptabel is. Daarbij moet je dan waarschijnlijk toch een beetje focussen en is het iets minder comfortabel voor lang gebruik dan als je gewoon continu op oneindig kunt focussen.
Ik heb zelf een cilinder van -0,75 en kan prima overweg met lenzen die bedoeld zijn voor mijn reguliere afwijking waarbij ik die cilinder negeer. -1,5 is natuurlijk een stuk meer, dus of jij het ook kunt negeren weet ik niet.

edit: Mensen die mij op off topic modden en Blokker_1999 op +1 snappen waarschijnlijk niet wat een cilinder is (in oogafwijkingen), dus ga maar lezen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Astigmatisme_(aandoening)
Deze afwijking is over het algemeen niet te corrigeren met lenzen die uitgaan van een 'normale' afwijking (waarbij het brandpunt niet op je netvlies valt).

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 16 december 2015 13:35]

Zoiets zal het wel worden. Basissterkte is bijna nul, dus misschien dat -0,75 net wil.
Overigens heb je ook contactlenzen met cilinder, maar ja, ben geen lenzendrager ;)
Ja klopt, maar ik kan lenzen zelf niet lang goed verdragen dus draag normaal een bril. Alleen voor vakantie had ik een voorraadje daglenzen meegenomen (vooral ook voor bij het snorkelen/duiken).
Ik moet zeggen dat de dingen die je noemt voornamelijk wel grappig zijn er bij te hebben, maar het mij een veel beter idee lijkt als ze gewoon eerst focussen om het hele projector gebeuren goed te krijgen. Als dat goed werkt, en je product klaar is, ga dan versies met extra's ontwikkelen.
Ik had liever gezien dat ze zich beperkt hadden tot alleen beeld. Geluid regel ik zelf wel met mijn in ear headset die ik vele male confortabeler vind dan zo'n hoofdpijn generende schedelklem.
Hopelijk is het niet zoals je dagelijkse set aan verrekijkers dat als je ook maar effe niet goed door de lensen kijkt dat je allemaal zwarte vlekken voor je ogen hebt en zowat niks meer ziet.

Buiten dat om lijkt het me toch wel heel erg interresant!

Ps: als vraag: als de 2 lensen op de doos de lensen zijn voor op de ogen komen de oorschelpen van de headset dan niet verkeerd over je oren of zijn deze instelbaar?
De hoofdband is instelbaar. Dit is te zien op de afbeeldingen op de kickstarter pagina. Deze headset kan namelijk ook worden gebruikt om "gewoon" muziek te luisteren.

[Reactie gewijzigd door Promilius op 16 december 2015 10:33]

Oke dankjewel ik zal de kickstarter pagina even grondig inspecteren.
Kan iemand uitleggen hoe dit verschilt van EVF's zoals die in veel digitale camera's zitten, behalve dat een EVF maar 1 oog bedient?
Ik heb moeite met het begrip 'projecteren'. In feite 'projecteert' je ooglens alles wat je ziet al een tijdje op je netvlies.
een evf is een scherm, net als een monitor, of een televisie. Dit is meer een soort beamer, waarbij je netvlies het scherm is.
een evf is een scherm, net als een monitor, of een televisie. Dit is meer een soort beamer, waarbij je netvlies het scherm is.
In een 'beamer' zit ook een (LCD of DLP) scherm hoor.
Hoever zitten die lensjes van je ogen af? Lijkt mij niet zo fijn als je met die headset ergens tegenaan stoot en je die lenzen in je oogbollen hebt zitten :X
Er is wel wat ruimte. Het ontwerp is zo gemaakt dat je bijvoorbeeld nog altijd naar beneden kunt kijken en je handen kunt zien mocht je bijvoorbeeld iets willen vastnemen of bedienen.
Er staan weinig compatible devices.. Mijn (nog steeds high-end) Note 3 gaat ook werken met de juiste MHL adapter die ook werkt op de S4.
Voor de Note 2 en S3 is er ook een HDMI kabel, maar die vereist USB power
Alle beelden die je ziet worden op je netvlies geprojecteerd.
Ben benieuwd. Ik ben zelf erg skeptisch over hoe goed dit ding zou werken. Mij lijkt dat als dit vandaag een haalbare technologie was, een grote producent (bijvoorbeeld Samsung, die sterk geinvesteerd is in VR) hier al lang mee aan het demonstreren zou zijn.


Zou wel leuk zijn als ik ongelijk heb natuurlijk :)

[Reactie gewijzigd door boe2 op 16 december 2015 10:49]

zo krijgt de uitdrukking "het staat op mijn netvlies gebrand" wel een heel andere betekenis.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True