Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 99 reacties

Vanaf 12 januari 2016 stopt Microsoft de ondersteuning van oudere versies van Internet Explorer. Gebruikers die dan met een niet ondersteunde versie werken, krijgen een end-of-life-notificatie te zien die moet aansporen tot een upgrade.

De komst van de end-of-life-notificatie blijkt uit een vermelding op de support-website van Microsoft. Windows 7-systemen en computers waar Windows Server 2008 op draait in combinatie met IE8, IE9 of IE10, krijgen op 12 januari een update waarmee de notificatie wordt toegevoegd.

Hoe Microsoft de notificatie gaat tonen is nog niet bekend. Waarschijnlijk krijgen gebruikers van de oude browsers een pop-up te zien met instructies voor het upgraden van Internet Explorer naar versie 11. Microsoft geeft ook instructies voor het uitschakelen van de notificatie, dat is mogelijk door een wijziging te maken in het register. Omgevingen die nog niet zijn overgestapt naar Internet Explorer 11 of een andere browser kunnen hier gebruik van maken

Microsoft kondigde in augustus 2014 aan dat de ondersteuning voor oudere versies van Internet Explorer begin 2016 zal stoppen. Vanaf 12 januari verschijnen er geen beveiligingsupdates meer.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (99)

Kom op Tweakers, jullie kunnen beter dan dit. Internet Explorer 9 en 10 blijven ondersteund worden, maar gewoon niet op alle versies van Windows. Met andere woorden:

Internet Explorer 7: geen, verliest alle ondersteuning
Internet Explorer 8: geen, verliest alle ondersteuning
Internet Explorer 9: Vista, Server 2008, Home Server 2011
Internet Explorer 10: Server 2012 (ondersteuning voor Windows 8 verloopt tegen deze maatregelen)
Internet Explorer 11: 7, 8.1, 10, Server 2008 R2, Server 2012 R2, Server 2016

Uitgebreider overzicht: https://changewindows.wor...s-about-to-loose-support/

Dus mensen die nog op een versie van Windows zitten die geen IE11 heeft maar wel ondersteund wordt: geen vrees, het is niet de ondersteuning voor oudere versies van IE die vervalt, het is de ondersteuning voor oudere versies van IE op het respectievelijke ondersteunde OS dat vervalt.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 16 december 2015 09:37]

hoeveel mensen ken je die nog op Windows Vista, Server 2008, Server 2012 of Home Server 2011 werken?
Waarschijnlijk meer dan je denkt, Server 2008 en 2012 worden zakelijk best nog wel gebruikt, ook zonder de R2-update.

En als daar bijvoorbeeld RDS- of Citrix-farms op draaien betreft het dus ook front-end usage door end-users.
XenApp voor Windwos 2008 is 13 januari dit jaar End of Life gegaan. XenApp voor 2012 is er niet geweest.
En RDS draaien maar zeer weinig mensen op Win2008.

Hooguit wat backend servers die nog op 2008 of 2012 zitten, maar dat zijn er maar weinig en die gaan hier niet echt last van ondervinden.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 16 december 2015 12:30]

XenApp voor Windwos 2008 is 13 januari dit jaar End of Life gegaan
De Extended Support loopt anders nog 'gewoon' tot 2020 door hoor, zie http://support.citrix.com/article/CTX122442 ;)

Maar zelfs al zou het Citrix-produkt out of support zijn (wat dus niet het geval is, zie link), dan nog blijven er een hoop van die farms gewoon draaien, iig zolang het onderliggende OS ondersteund is.
XenApp voor 2012 is er niet geweest.
Dat klopt, maar RDS is wel redelijk gangbaar geweest in de tijd dat 2012 uitkwam...
En RDS draaien maar zeer weinig mensen op Win2008.
Heb je hier cijfers van?
Hooguit wat backend servers die nog op 2008 of 2012 zitten, maar dat zijn er maar weinig en die gaan hier niet echt last van ondervinden.
Dat is dus iets te kort door de bocht. Vergeet de Citrix- en RDS-servers niet.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 16 december 2015 12:42]

Er zijn genoeg mensen die RDS draaien op Server 2012.
Totaal mee oneens! Ken genoeg omgevingen waar server 2008 en 2011 nog worden gebruikt. Al dan niet met een Res omgeving.
We zijn zat bedrijven die om allerlei redenen (vaak gedateerde software waarmee gewerkt wordt ivm licenties e.d.) niet bij de tijd zijn.
Dus ik juich elke vorm van pushen om te updaten toe. Maakt 't er qua web-development alleen maar beter en makkelijker op.
Of anders gezegd: Microsoft support straks per supported Windows versie nog alleen de laatste versie van IE die voor die Windows versie beschikbaar is.

Dat vind ik logisch en een goede beslissing. Het past overigens helemaal in de nieuwe strategie van Microsoft om veel minder oude versies van producten te ondersteunen.
Dat hadden ze met IE6 al moeten doen.
Hoe zit het trouwens met de gebruikers van NT 6.0? Die kunnen niet hoger dan IE9.
En de gebruikers van Windows 8? Die kunnen niet naar IE11 en zitten vast op IE10.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 16 december 2015 09:13]

https://support.microsoft...crosoft-Internet-Explorer

Er zit een kleine nuance in; als je de laatst mogelijke (!!!) versie draait van IE voor jouw supported Microsoft OS, zal je voor die IE gewoon nog updates krijgen.

Er staan verschillende tabellen en bepalingen in de URL op basis waarvan je kan beoordelen of jouw OS nog een supported browser van Microsoft houdt/krijgt.
Windows 8 heeft ook al IE11, dus dat is geen probleem. Windows 7 heeft denk ik wel een probleem, maar dat mag ook wel na zoveel jaren.
Windows 8.1 heeft IE11, Windows 8 niet. Iedereen die z'n pc zelf beheert heeft al lang kunnen upgraden, maar mensen die aan bedrijfspolicies vast zitten misschien niet.
Wat dan weer scheelt dat veel bedrijven die de ICT zo hebben ingericht dat ze bedrijfspolicies hebben uitgerold nooit zijn overgegaan naar windows 8.
Windows 8.0 heeft geen IE11, 8.1 heeft IE11

Windows 7 kan gewoon naar IE11 en heeft dus geen probleem.

Wat mij wel bevreemd is dat de extended support voor Vista tot medio 2017 loopt maar voor de ingebakken browser blijkbaar niet terwijl je geen alternatief hebt.
De extended support voor server 2008 (R1) loopt zelfs tot medio 2020 en ook daar heb je geen alternatief.
.

Edit:
Never mind. Net het artikel van MS gelezen, deze melding geldt alleen voor Windows 7 en server 2008 R2.

[Reactie gewijzigd door Jan_Klaassen768 op 16 december 2015 09:20]

Windows 8 heeft ook al IE11, dus dat is geen probleem. Windows 7 heeft denk ik wel een probleem, maar dat mag ook wel na zoveel jaren.
Ik draai hier IE11 op Windows 7. Wat is het probleem?
Ik gebruik gewoon Internet Explorer 11 op Windows 7, dus zie het probleem niet?
Bron?

Ik kan IE11 namelijk echt niet vinden voor Windows 8 / Server 2012.
bron? gewoon de site van microsoft mss? als je systeem is voorzien van alle updates voor windows 8, dus 8.1 dan is iexplorer 11 wel degelijk een mogelijkheid.
Aan de slag met Internet Explorer 11

Internet Explorer 11 is onderdeel van de Windows 8.1 of Windows RT 8.1 update. Met Internet Explorer ben je eerder waar je wilt zijn en wordt dat ook nog eens mooier weergegeven. Leer enkele van de meest gebruikte bewegingen en trucjes en gebruik je nieuwe browser om eens goed te genieten van je favoriete sites.

Opmerking: als je Internet Explorer 11 nog niet gebruikt in Windows 8.1 of Windows RT 8.1, download deze nieuwste versie van Internet Explorer dan nu.

[Reactie gewijzigd door white modder op 16 december 2015 09:20]

Nee, zo simpel is het niet. Hij heeft het ook over Server 2012 en die heeft inderdaad geen IE10. Maar IE10 blijft wel gewoon ondersteund.
de initiŽle vraag gaat over windows 8 :-). Hij verandert het naar windows 8 server voor zijn gemak, maar dat is niet echt een antwoord op de eerste vraag :-).

[Reactie gewijzigd door white modder op 16 december 2015 09:46]

Het antwoord op de initiŽle vraag - "Windows 8 heeft ook al IE11" - was fout. :-)
klopt volledig, vandaar mijn reacties ook min of meer: een windows pc voorzien van alle updates en dus 8.1 :D.

ot: mierenneukekers dat we zijn :p }:O
Windows 8 is dezelfde kernel als 2012 en krijgt dezelfde updates. De vraagstelling wordt daarmee niet veranderd. Soms zet je ook de full-blown versie in, zoals bij een Remote Desktop Services Server. Dan kan het vervelend zijn als je nog steeds IE10 hebt in plaats van IE11.
Dat heb je met meer versies. Op Windows 2003 kun je ook geen IE 11 draaien terwijl je dat OS nog best vaak tegenkomt in bedrijven. Uiteindelijk zullen ook die mensen moeten upgraden naar een nieuwere versie (ook gezien het gebrek aan updates op een gegeven moment).
Windows 2003 is uit support. Geen reden meer om dat te ondersteunen.
MS blijft IE9 ondersteunen voor Vista dacht ik.
http://www.theregister.co.uk/2015/12/11/ie10_eol_12_january/

[Reactie gewijzigd door breezie op 16 december 2015 09:14]

Sjonge jonge, zijn die Vista mensen dan nog niet over naar het gratis Windows 10? Lijkt me al een half jaar een ideale mogelijkheid om te updaten omdat dat tot juli 2016 gratis is.
En voor bedrijven die op Vista zitten, ook dan had ik al lang upgegrade. Maar goed...

Wel goed dat de oude versies niet meer ondersteund gaan worden.

//edit: Oops, foutje van mijn kant. RoccoS en Maloney hebben gelijk. (Ik heb dat opgelost door er voor wat kennissen eerst nog even Windows 7 overheen te zetten, en dan naar 10 te gaan, ik had toch nog wat van die licenties liggen. Maar dat is een ander verhaal. :) )

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 16 december 2015 10:00]

Windows Vista kan je niet gratis upgraden naar Windows 10.
Gratis upgraden kan alleen vanaf 7 en hoger.
Dan upgraden die mensen naar 8.1 en mensen die op NT 6.0 zitten en IE9 gebruiken mogen sowieso wel even updaten :)

Ik ben hier persoonlijk erg blij mee als software ontwikkelaar die regelmatig ook websites en webapplicaties moet maken. IE11 en Edge werken prima.. 10 ook maar alles wat lager dan dat is zorgt toch altijd wel voor de nodige drama.
Vista blijft ondersteuning krijgen voor IE9, en Windows 8 gebruikers moeten upgraden naar Windows 8.1. Ondersteuning voor Windows 8 verloopt ook op 12 januari 2016, dus die gebruikers hebben absoluut niks meer te verliezen. En als ze willen kunnen ze dan ook nog upgraden naar Windows 10.
Bij IE 6 zat de support van IE bij het OS inbegrepen, want, IE was een 'integraal onderdeel' van XP (dat is ook de reden dat de support van IE5 IIRC door ging tot 2009; de EOL van 2000). En het werd ook niet in service packs gestopt, vanwege backwards compatibility.
Dan moeten die gebruikers upgraden NT6.0 (Vista) is gewoon verouderd en stamt uit 2006.
Vista zit nog in extended support.
Dan verwacht ik dat Microsoft daar wat voor "regelt". Als je extended support hebt, is mijn ervaring dat ze je echt niet in de kou laten staan. Alleen als die Extended Support afgelopen is, willen ze er ook graag echt vanaf.
Extended support betekent echter niet dat die fixes publiekelijk beschikbaar komen. Want uiteindelijk wil Microsoft graag dat iedereen naar een moderne versie overstapt
Dan verwacht ik dat Microsoft daar wat voor "regelt". Als je extended support hebt, is mijn ervaring dat ze je echt niet in de kou laten staan. Alleen als die Extended Support afgelopen is, willen ze er ook graag echt vanaf.
Extended support betekent echter niet dat die fixes publiekelijk beschikbaar komen. Want uiteindelijk wil Microsoft graag dat iedereen naar een moderne versie overstapt
Nee, extended support houdt in dat Microsoft hier alleen security updates voor uitbrengt, geen feature updates zoals een nieuwe browser versie.

Link van Microsoft

[Reactie gewijzigd door Dylan93 op 16 december 2015 09:54]

Ja, maar alsnog was het verouderd direct op het moment dat Windows 7 uitkwam, een minor version verder maar een wereld van verschil. Voortgezet gebruik van Vista is slecht voor de hardware en de gemoedstoestand van de gebruiker. Zet je Windows 8 op dezelfde oude hardware, dan weet je niet wat je overkomt qua reponsiviteit. Windows 10 is naar verluid nog sneller.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 16 december 2015 12:40]

Dan stap je toch gewoon over op Firefox, Chrome of Opera ?
Dat gaat toch niet altijd:

• IE is de groenste browser met het laagste energieverbruik
• Chrome is de snelste en werkt het beste op company/legacy apps (beter dan IE6), maar vreet ook energie
• Firefox vind ik persoonlijk de meest veelzijdige en fijnste browser, maar is voor mijn gevoel de minst compatible

Iemand info over Edge?

Zomaar "even een andere" browser gebruiken gaat dus niet. Je kiest een browser afhankelijk van de taak die je op dat moment uitvoert.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 16 december 2015 12:21]

De laatste versie van Edge werkt op zich best aardig, maar heeft toch bepaalde eigenaardigheden zoals het foutief renderen van bepaalde CSS3 opdrachten.
De laatste versie van Edge werkt op zich best aardig, maar heeft toch bepaalde eigenaardigheden zoals het foutief renderen van bepaalde CSS3 opdrachten.
Zoals? Altijd makkelijk om dat soort dingen te beweren en dat zonder voorbeeld te komen. Ondertussen heeft Bootstrap een kanjer van een "Wall of browser bugs" over Webkit (en gerelateerde) en maar 3 entries voor Edge. En laten we eerlijk zijn dat Bootstrap aardig wat aspecten van CSS aanraakt.
De CSS3 opdracht 'background-size: cover;' deed raar in Edge. Er bleef een witte rand zichtbaar binnen de DIV. In Firefox en Chrome had ik dit probleem niet.

Nu moet ik wel de kanttekening plaatsen dat dit een maand of drie geleden is en ik niet weet of er inmiddels updates voor Edge zijn geweest die dit probleem verhelpen.
Ik als chrome gebruiker heb zelf vrij geregeld dat een form of iets niet in chrome werkt of correct wordt weergegeven (adblocker staat uit).
Ga ik nu naar internet explorer, edge of firefox dan werken deze perfect.

Chrome is in de praktijk vrij slecht met website support. Misschien wel goed met standaarden, maar daar heeft de eindgebruiker niets aan.
Adware? Als je de definitie wat oprekt kun je Chrome daar wel onder scharen omdat dat door een advertentiebedrijf op de markt wordt gebracht, maar Firefox en Opera zijn gewoon reputabele producten. Opera had tot voor een jaar of 10 (!) inderdaad advertenties, maar dus al jaren niet meer.
Enorm onprettig. Wij zijn, toen Windows Embedded 8 Standard uit is gekomen, overgestapt van XPe naar de nieuwste versie van Windows Embedded. Windows Embedded 7 overgeslagen. Voor Windows Embedded 8 Standard komt geen update van IE10 naar IE11, terwijl Windows Embedded 7 Standard wťl een update naar IE11 heeft gekregen.
Enorm balen, Embedded 8 is compleet vergeten door Microsoft. We blijven nu achter met een niet-ondersteunde browser op een paar duizend machines.
Nee, IE10 blijft ondersteund voor Windows Embedded 8 Standaard tot 2023.

https://support.microsoft.com/en-us/lifecycle?p1=17108

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 16 december 2015 09:44]

Dat is inderdaad ook best raar, zie hier ook staan dat 7 wel de update krijgt maar 8 niet.

Vraag mij ook af wat er met de Vista gebruikers gebeurd. In die bovenstaande link die ik poste zie je welke besturingssystemen IE11 krijgen en daar valt Vista ook niet onder. De ondersteuning van het OS stopt in 2017 en dat is een jaar later. Zitten die gebruikers dus een jaar met een irritante melding waar ze niks mee kunnen? Hopelijk maakt Microsoft voor deze gebruikers wel mogelijk om te upgraden naar ie11, want dat zou wel een hele rare situatie zijn.

Hetzelfde geld voor Windows 2012 server en daar is support tot en met 2023.

edit:
Blijkbaar mijn eigen link niet goed gelezen. Support loopt voor besturingssystemen die ie11 niet krijgen gewoon nog door.
Products whose support lifecycle ends on or before January 12, 2016 are not impacted and therefore not represented in the table. For example, support for Windows 8 and Windows Embedded 8 Industry ends on January 12, 2016, therefore they are not listed. Similarly, support for Windows Server 2003 ends on July 14, 2015, and therefore is not impacted and not listed.

[Reactie gewijzigd door vali op 16 december 2015 09:59]

Lijkt mij dat als je de juiste persoon in Microsoft weet te vinden, je in ieder geval een dealtje kan krijgen op Win7 Embedded/Win10 Enterprise. Zit je nog wel zelf met het uitrollen van het OS. Maar 3 ondersteuning van de hoofd onderdelen, tov. 10 jaar voor hun andere OSen, lijkt me toch een aardig pleidooi.

Anderszins is natuurlijk een andere browser mogelijk.
Windows Embedded heeft normaliter een ondersteuningsbeleid dat afwijkt van de standaard versie's, voor zover ik kan zien blijft IE10 op Embedded dan ook gewoon ondersteund totdat de support voor Embedded zelf vervalt. Zo loopt bijv. de support voor XP embedded door tot jan 2016, en is deze dus niet vervallen gelijk met de support van XP in April 2014.
Is dit ook voor bedrijven (bedrijfslicenties Windows) of niet? Het zou fijn zijn als dit wel zo was. Ik zit in de webbouw en IE supporten is echt het ergste wat er is. Ik krijg soms van klanten te horen dat hun site niet (goed) werkt. Als ik ze vraag welke browser ze gebruiken, dan krijg ik vaak te horen dat ze IE 8 draaien.

We proberen hier zoveel mogelijk rekening mee te houden tijdens de bouw, maar tja... de technologische ontwikkelingen gaan snel en met alle pracht en praal in sites tegenwoordig is het normaal dat oude browsers functionaliteit niet ondersteunen.

Edit: had 2x het woordje niet in de laatste zin

[Reactie gewijzigd door Azerdion op 16 december 2015 12:36]

Is dit ook voor bedrijven (bedrijfslicenties Windows) of niet? Het zou fijn zijn als dit wel zo was. Ik zit in de webbouw en IE supporten is echt het ergste wat er is. Ik krijg soms van klanten te horen dat hun site niet (goed) werkt. Als ik ze vraag welke browser ze gebruiken, dan krijg ik vaak te horen dat ze IE 8 draaien.

We proberen hier zoveel mogelijk rekening mee te houden tijdens de bouw, maar tja... de technologische ontwikkelingen gaan snel en met alle pracht en praal in sites tegenwoordig is het niet normaal dat oude browsers functionaliteit niet ondersteunen.
Ja dit geld ook voor bedrijven, Internet Explorer 11 heeft een Enterprise Mode die IT'ers kunnen configureren, dit lost de meeste problemen al op, als ook dat niet werkt zou je kunnen overwegen om oudere versies voor bepaalde mensen te blijven gebruiken o.i.d. maar een beetje IT afdeling binnen een bedrijf heeft dit al gedaan of is hier druk mee bezig, die hadden sowieso al moeten weten dat Microsoft de ondersteuning voor oudere IE versies stopt aangezien dit al een hele tijd bekend is.

[Reactie gewijzigd door Dylan93 op 16 december 2015 09:59]

Beetje IT Afdeling. Wij hebben banken als klant die onze webapllicatie gebruiken maar zitten gewoon nog op IE7 hoor. Het is wel een speciale versie maar dan nog...
Beetje IT Afdeling. Wij hebben banken als klant die onze webapllicatie gebruiken maar zitten gewoon nog op IE7 hoor. Het is wel een speciale versie maar dan nog...
Daar heb je andere oplossingen voor om dit soort scenarios te ondersteunen...
Klopt maar wilde alleen aangegeven dat zelfs grote bedrijven nog gewoon met oude brwosers werken. Het blijft mij een raadsel waarom er niet gewoon voor een nieuwere versie gekozen wordt.
Klopt maar wilde alleen aangegeven dat zelfs grote bedrijven nog gewoon met oude brwosers werken. Het blijft mij een raadsel waarom er niet gewoon voor een nieuwere versie gekozen wordt.
Dat er specifieke mensen of groepen binnen een bedrijf met oudere versies moeten werken vanwege legacy apps die op webbrowsers werken snap ik nog, dit zou echter geen reden mogen zijn om alle standaard gebruikers in het bedrijf globaal op een oude browser te laten zitten...
Zeker bij grote ondernemingen heb je vaak te maken met software waarop gestandaardiseerd is, zeker in omgevingen die zeer strict gemanaged (moeten) worden. Het installeren van bijv Chrome of IE versie Z is dan geen kwestie van installeren en uitrollen, maar er zal bijv. gekeken moeten worden of de software geen interne of externe security protocollen schend (stuurt chrome bijv. geen info naar google), of alle policies die gebruikt worden voor het managen van de software wel werken. Werken deze niet zullen er nieuwe gemaakt en getest moeten worden voor alle mogelijke scenario's binnen het bedrijf. Daarna zullen nog alle applicaties getest moeten worden. Moet er mogelijk een berg aan documentatie komen als pakket A wel werkt met Browser X maar niet in Browser Y en als dat allemaal klaar is kan je weer opnieuw beginnen want versie XX en YY zijn uit.....
Zeker bij grote ondernemingen heb je vaak te maken met software waarop gestandaardiseerd is, zeker in omgevingen die zeer strict gemanaged (moeten) worden. Het installeren van bijv Chrome of IE versie Z is dan geen kwestie van installeren en uitrollen, maar er zal bijv. gekeken moeten worden of de software geen interne of externe security protocollen schend (stuurt chrome bijv. geen info naar google), of alle policies die gebruikt worden voor het managen van de software wel werken. Werken deze niet zullen er nieuwe gemaakt en getest moeten worden voor alle mogelijke scenario's binnen het bedrijf. Daarna zullen nog alle applicaties getest moeten worden. Moet er mogelijk een berg aan documentatie komen als pakket A wel werkt met Browser X maar niet in Browser Y en als dat allemaal klaar is kan je weer opnieuw beginnen want versie XX en YY zijn uit.....