Kleine iPhone met 4"-scherm gaat 489 euro kosten

Apple heeft op een eigen evenement de iPhone SE gepresenteerd, zijn eerste 4"-smartphone sinds de iPhone 5s uit 2013. De SE draait op dezelfde A9-soc als de grotere iPhone 6s en beschikt over nfc voor ondersteuning van Apple Pay. De goedkoopste 16GB-versie gaat 489 euro kosten.

De kleinere iPhone heeft het ontwerp van de iPhone 5s met veel kenmerken van de 6s. Apple heeft de 12-megapixelcamera uit de iPhone 6s in de SE gestopt. De camerasensor heeft 1,22 micron grote pixels en is in totaal 1/3".

De nieuwe kleine iPhone draait op dezelfde A9-soc als de iPhone 6s, met twee Twister-processorkernen op 1,8GHz en een PowerVR GT7600-gpu van Imagination. Bij de iPhone 6s en 6s Plus haalde Apple de processor bij twee verschillende fabrikanten, Samsung en TSMC. Samsung maakt de A9 op 14nm, TSMC op 16nm. Het 4"-scherm heeft net als dat van de 5, 5s en 5c een resolutie van 1136x640 pixels.

Met de iPhone SE wil Apple klanten die tot nu toe een iPhone 5s of ouder hebben overhalen een nieuw toestel te kopen. Sinds 2014 heeft de fabrikant alleen grotere iPhones uitgebracht, maar in 2015 leverde Apple dertig miljoen iPhones met een 4"-scherm. De iPhone 6 en 6s hebben een schermdiagonaal van 4,7", de Plus-versie 5,5".

De iPhone SE kost 489 euro voor de 16GB-versie en 589 euro voor de 64GB-veriant. Het toestel komt op 31 maart uit in enkele landen zoals Duitsland en Frankrijk. Vanaf 29 maart is de smartphone te bestellen in Nederland en zal dus vermoedelijk de week erna uitkomen.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

21-03-2016 • 18:40

472 Linkedin

Reacties (472)

472
446
191
6
0
67
Wijzig sortering
Is toch niet meer van deze tijd om een 4 inch scherm uit te brengen?
Specs zijn verder overigens wel erg prima en de prijs voor een IPhone ook.

[Reactie gewijzigd door sambalbaj op 21 maart 2016 18:47]

Juist omdat er weinig telefoons met deze soort specs worden uitgebracht in deze formaat. Niet omdat het nieuw is . Gewoon omdat er zat mensen zijn die en telefoon met 1 hand willen bedienen.
Met een 4,7" kan dat toch ook gewoon? Ik heb met mijn Nexus 5 nooit problemen met eenhandige bediening en die is zelfs 5". Met het formaat van de 6S Plus (5,5") kan ik me voorstellen dat het lastig wordt ja.

Ik heb helaas een iPhone 5S van mijn werk, ik vind dat lastig typen omdat het onscreen toetsenbord zo klein is, ik vrees dat ze nu wel deze iPhone SE gaan inkopen in plaats van de 6S omdat hij goedkoper is, in plaats van de 6 :-( Dan zit ik weer met zo'n klein ding opgescheept |:(

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 21 maart 2016 18:55]

Ik heb "normale" handen, en heb een 5s, ik vind persoonlijk de 4.7" net te groot, in iOS heb je veel knoppen in de linker boven hoek zitten, dat lukt me makkelijk met 1 hand. Met de 4.7" iphone 6 van een goeie vriend heb ik daar moeite mee. Neem ik toch liever de 4" variant.
Dat komt ook omdat Apple redelijk brede bezels heeft. Menig 5" Android toestel is smaller dan een iPhone 6(s).
Bovendien is er ook een middenweg... Een 4.5" toestel (of een 4.6" Xperia Zx Compact) lijkt mij dan toch een betere optie dan weer helemaal terug te gaan naar 4".
Het is niet echt 'teruggaan' omdat Apple altijd een 4" iPhone in de line-up heeft gehad. En daarnaast hebben heel veel mensen nog steeds een iPhone 4S, 5, 5C of 5S.
Wel terug, want:
2G t/m 4S = 3,5 inch
5 en 5s = 4 inch
6 t/m 6s Plus = 4,7 - 5,5 inch
SE = terug naar 4 inch

4 inch is nooit weggeweest, omdat de 5s nog nieuw verkocht werd, maar is terug in de zin van: dit is de eerste nieuwe 4-inch iPhone sinds de introductie van 4 grotere iPhone-modellen.
Altijd al?
De 5 en 5s + 5c die samen kwamen.
Daarvoor was het 3.4 en ernaa was het 4.7 en groter...
Ik groepeer de 3,5" en 4" schermen even omdat beide even breed zijn en dus even geschikt voor linkshandig gebruik.

Sinds 2014 heeft Apple een grotere iPhone dan 4", maar de iPhone 5C en 5S werden daarna nog steeds gewoon verkocht. Apple heeft dus inderdaad altijd een kleine telefoon in de line-up gehad.
Eens, die bezels zijn redelijk dik bij de iPhone. Als Apple de fysieke homeknop zou weg laten, dan waren de bezels meteen stukken dunner.
Klopt. Ik vind ook dat Apple qua bezels wel wat beter naar de competitie mag kijken. Kleinere bezels zouden het toestel een veel frissere uitstraling geven.
Die competitie is allemaal leuk een aardig, maar reparaties maken ze daardoor onmogelijk. De iPhone is een van de weinig toestellen die je netjes open kan maken zonder al te veel moeite. Bij de galaxy S7 is de kans al erg groot dat je het scherm sloopt (dag €300). Ik ben dus blij dat dit op deze manier opgelost kan worden. Jammer dat ze wat breder zijn. Dat typt ook een stuk lekkerder.
Je kan gewoon van links naar rechts swipen. Dan heb je die knop niet nodig.
Hoezo terug gaan naar, niet iedereen heeft behoefte aan een groot scherm
Mijn vrouw heeft mijn Iphone 4, vind de Iphone 6 te groot, dus is deze 4" variant perfect.
"Menig 5" Android toestel is smaller dan een iPhone 6(s)."

Hoe kom je daar bij? Ik heb een aantal 5" Android toestellen in de Pricewatch bekeken en die zijn allemaal 70mm en breder. De iPhone 6(s) is 67mm.
Precies, ik heb een 4,7 inch 6S, en op het moment dat je er op werkt is het natuurlijk hartstikke fijn zo'n groot scherm. Maar ik mis wel de bediening met 1 hand die ik op mijn 5s had. Bij de 6s kom ik bijvoorbeeld (als ik hem in mijn linkse hand heb) niet bij de rechterbovenhoek. Zelfs met de 5s ging kwam ik al niet precies tot het einde van die rechterbovenhoek.

[Reactie gewijzigd door dennis_rsb op 21 maart 2016 19:23]

Inderdaad. Dat je met 1 hand alles makkelijker kunt doen, is echt een gemist. Het grotere scherm is echter ook fijn. Daarom is mijn hartenwens een 4,3" iPhone. :(
4 inch, 4,3 inch, 4.7 inch. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur, kortom Apple kan het nooit goed doen. Op zich wel een slimme zet van Apple, al zal dit toestel vooral bedoeld zijn voor opkomende markten. Voor Europa heeft Apple natuurlijk liever dat je een duurdere variant iPhone aanschaft.
Het is me als programmeur doordat mijn knoppen niet goed werkten bovenaan opgevallen dat de werkelijke grootte van de back-knop links bovenin net als eventuele menu buttons die je rechts zet veel hoger is dan de navigatie balk bovenin, steekt meer dan 50% uit naar onderen.

Tap maar eens expres net onder je back-knop echt onder de navigatiebalk. Werkt nog steeds.
Twee keer de touch ID sensor aanraken, dan lukt het wel.
Dat kan, maar ik vind dat niet zo fijn werken. Dan houd ik mijn telefoon nog liever met 2 handen vast.
Workaround != oplossing
Het is een oplossing. De echte oplossing is er nu. Dit is een oplossing voor die enkele keer dat je niet bovenin kan komen. Sinds iOS ondersteuning heeft voor terug swipen heb ik de bovenkant maar weinig nodig.
Nee het is geen oplossing. Je schuift het scherm naar beneden, je hebt 3 taps nodig om 1 tap te doen. Dat is gewoon echt heel slecht doordacht.
Ik zit al jaren te wachten op een 4 inch iPhone, want ik erger me echt aan die 'reachability' op mijn iPhone 6. Ik wil gewoon overal op mijn touchscreen kunnen drukken zonder gedoe. Anders hadden ze net zo goed de bovenste helft van het scherm niet aanraakgevoelig hoeven maken.
Gelukkig verschillen meningen. Ik gebruik Reachability wel. En nu hebben ze een echte oplossing, is t weer zeuren geblazen.
Het is zeker een optie, maar als je in de facebook app zit, met een paar kliks in de app, kan je vervolgens 6x op de touch id drukken... 2x en dan terug, weer 2x en weer terug enzovoort..
Ik red me altijd prima met van links naar rechts swipen vanaf de rand. (Facebook is trouwens wel een grote uitzondering, dat is de meest brakke app die er bestaat)
Wat denk je dat ie met reachability bedoelt? 8)7
In iedere app van Apple is het naar rechts swipen. Maakt geen drol uit hoe of wat. Er zijn gewoon verschillende mogelijkheden tegelijkertijd, maar een vaste plek is er wel.
Eens, ze hadden gewoon een 4,3 inch moeten maken en dan die bezel aan de bovenkant wat kleiner en de telefoon een paar mm breder maken. Hij is nu nogal smal.

Voor de rest lijkt het wel een mooi toestel. Het grote voordeel voor mij is dat er binnenkort een hoop 5's op marktplaats komen te staan voor een leuk prijsje.
Exact met alles wat je stelde. Ik zit nu op een 4,7" formaat, en kan niet wachten om naar 5,7" te gaan. 4,7" is oké om mee te typen, 5" is merkbaar comfortabeler, en 5,7" is simpelweg gewenst als je veel te doen hebt (althans in mijn optiek). En ook een 5,7" telefoon (althans de Nexus 6P) kan je met een hand net zo goed bedienen als een 4,7" (en durf ook te wedden dat dat wederom het geval is met een 4" formaat) -- en dat met mannen handen van gemiddeld formaat.
Dan zit ik weer met zo'n klein ding opgescheept |:(
trek het je niet aan, size doesn't matter
Met een 4,7" kan dat toch ook gewoon?
Met mijn mini handjes in ieder geval niet dus ik juich dit wel toe.
Ik heb een 5" en vrij grote handen en geregeld gedonder om mijn telefoon met 1 hand te bedienen vanuit bijvoorbeeld bed. (je moet hem dan anders vasthouden dan als je bijvoorbeeld gewoon staat)
Als je een kleine dame bent met ditto handjes kan ik me best goed voorstellen dat je helemaal niet zit te wachten op al die grote telefoons en je gewoon weer zo'n mini iPhone wil.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 80487 op 23 maart 2016 11:01]

Ik ken een aantal mensen die van een 6 terug gegaan zijn naar de 5s ivm met de maat
Wat? Ik kan mijn Note 4 prima met 1 hand bedienen. Bij mij moest ik het even leren, de eerste dag dat ik het toestel had lukte dat niet.
Heb zelf toevallig ook de note 4 . Ik typ dit bericht ermee. Met 1 hand gebruiken is lopend impossible voor mij. En heb ook wel de gemiddelde hand formaat. Dus niet te groot of klijn. Met 1 hand bellen gaat nog net ja. Maar meer ook niet . De bovenste helft van het scherm kan bijna niemand bij als je de telefoon met 1 hand gebruikt.

Probeer maar de statusbalk naar beneden te slepen zonder de houvast van je telefoon te veel te verliezen...met 1 hand

[Reactie gewijzigd door killergrave op 21 maart 2016 21:25]

Probeer maar de statusbalk naar beneden te slepen zonder de houvast van je telefoon te veel te verliezen...met 1 hand
Dat lukt prima met 1 hand, toegeven met 2 handen gaat het makkelijker ;)
Waar hou jij je telefoon dan vast? Met mijn HTC One lukt het al niet zonder mijn grip te veranderen. Het gaat in ieder geval niet moeiteloos. Met een 5se lijkt mij dit perfect
Daarvoor heb je toch de 1 hand modus?
Ja dat klopt, heb het wel eens gebruikt en het werkt ook zoals het moet werken. Maar ben er eigenlijk nooit echt gewend aan geraakt. :)
Het probleem bij de iphone SE is dat het even groot is als een xperia compact met 0,7 inch kleinere scherm. Vind het een beetje triest om dit zo te zien. Maar dat is mijn mening. :)
Anoniem: 250814
@Burr21 maart 2016 19:42
Uuuh iPhone 5s: 123.8 x 58.6 x 7.6 tegen xperia compact: 127 x 64.9 x 9.3 .

Ik heb zelf de xperia compact en vindt hem net te breed. De bezels mogen inderdaad wel wat minder op de iphone.
Hoor ik ook niet elke dag, maar alle handen verschillen natuurlijk. Ik had niet kunnen bedenken dat iemand de z3/5 compact te breed zou vinden :P.
Er zijn zat telefoons met 4" op android. Ze kosten alleen onder de 100 euro, omdat, tja, omdat een 4" scherm gewoon niks kost. Alleen bij apple kost het blijkbaar 500-600 euro...
Aangezien nog 35% van de Apple klanten een 4 inch scherm heeft en er 1 miljard iPhones in omloop zijn dan hebben we het over ongeveer 350 miljoen mensen. Je kan het ook zien dat ze voor iedereen wat wils aanbieden.

Niet iedereen hoeft een 6 inch telefoon, wil je het wel dan bieden ze dit ook aan. En innoveren is een groter scherm volgens jou? |:(

Eigenlijk moet ik niet eens reageren aangezien je toch alleen maar wilt trollen i.p.v serieus zijn. Koop lekker een galaxy edge, dat is pas innovatie waar je werkelijk niks aan hebt. Of koop een auto met 20 wielen, is toch innovatie..
1 miljard Apple devices in totaal, zeker geen 1 miljard iPhones.
Maar wat is innoveren volgens jou? Hell, het ontwerp is iPhone 4/5 all over again...
Geen 1 miljard Apple devices. 1 miljard actieve iOS devices. Dat is iets heel anders ;)
Dat klopt :) you're right.
Voor mij is innovatie iets maken waarmee de wereld nog niet bekend is, wat daadwerkelijk een verrijking is en wat vervolgens in grote getalen wordt omarmt. Bijvoorbeeld een eerste fiets, auto, mobiele telefoon,lamp en het laatste virtual reality etc. Om bij Apple te blijven, de eerste Mac, iPod, iPhone. Echter iets bedenken en het vervolgens goed ontwikkelen is een ander verhaal. Dat is voor mij innovatie, een verlengstuk van je lichaam creëeren waar je niet meer zonder kunt.

Iedereen heeft het altijd over innovatie en men verwacht er veel te veel van. Het kost enkele jaren om daadwerkelijk een innovatief product te maken, dit lukt misschien 1% van de bedrijven, Apple heeft dit in zijn korte bestaan al 3 keer geflikt, een bewonderingswaardige prestatie. Maar nee een groter scherm zie ik niet echt innovatie, dat kan elke droplul bedenken als het product al staat zoals het moet zijn.

[Reactie gewijzigd door Tothabone op 21 maart 2016 19:33]

Wie zegt dan dat een groter scherm innovatie is? Dat vind niemand en dat zegt ook niemand 8)7 De enige die er over begint ben je zelf!
Een gebogen scherm is overigens wel innoverend, ookal heb je er (imo) geen reet aan. Het is wel nieuw. Overigens ben ik totaal niet van mening dat schermgrootte de innovatie van Samsung is. De laatste 5 flagships van Samsung hebben overigens dezelfde breedte (~70mm) en de laatste 4 flagships hebben schermen van 5.0" en 5.1". De schermen bij Samsung groeien dus al 4 jaar vrijwel niet meer, en jij begint daarover :P beetje gek, toch?

Het is trouwens juist Apple die bij het minste of geringste al extreem grote belangrijke woorden gebruikt bij een persconferentie. Deze keer was de Apple Pencil 'de beste accessoire die Apple ooit gemaakt heeft', dat vind ik best hoog van de toren blazen voor iets wat Wacom al jaren maakt en Microsoft bij een Surface al jaren meelevert.

Samsung doet dat soort uitspraken juist (heel) veel minder. Die komen gewoon met een speclijst van lenzen, sensoren, cpu's, 4k video mogelijkheden en dergelijke. En Apple volgt een jaar later met 4K en ISOCell :)
Anoniem: 696390
@Tothabone21 maart 2016 19:40
Dit is innovatie https://nl.wikipedia.org/wiki/Innovatie

Dus als ik een potlood ontwerp dat beter werkt dan een normale potlood dan is het al innovatie. Stom voorbeeld maar je snapt het idee denk ik wel.
Ontwerp is innovatie?
Ontwerp kan innovatie zijn
Een auto met 20 wielen of nog liever rupsbanden zou ideaal zijn. Alleen niemand maakt het nog.

Galaxy Edge voegt idd weinig toe maar dat is al aangegeven in meerdere reviews.

Een ietsje groter scherm had er wel in gemogen zonder dat de compactheid er veel onder zou lijden.
Tsja. Genoeg mensen, waaronder ik, willen graag hun telefoon met 1 hand kunnen bedienen.

Groter dan 4" en je moet echt kolenschoppen hebben om dat nog comfortabel te kunnen doen.

Het kleine scherm accepteer ik als compromis voor de voordelen van het formaat.
Ik kan me perfect vinden in een 4" iphone. Daar is zeker altijd een publiek voor die wat liever een compacte smartphone hebben zonder aan kracht in te boeten. Wat betreft de éénhandige bediening, genoeg mensen, waaronder ik kunnen de 6s makkelijk met 1 hand bedienen zonder double tap en zeer comfortabel.

Met andere woorden een mooie aanvulling van de iphone line-up, kleiner krachtig en voor veel mensen een potentieel kandidaat als hun nieuwe smartphone!
Misschien een z3 of z5 compact dan? Groter scherm, zelfde formaat. :)
Anoniem: 696390
@Burr21 maart 2016 19:39
Maar wel Android. En als mensen dat niet willen dan is de iPhone SE een oplossing
Een iPhone SE is in alle dimensies kleiner dan de Z3/Z5 Compact. De afmetingen van de Z5 Compact liggen dichter bij die van de iPhone 6s:

iPhone SE: 123.8 × 58.6 × 7.6, 113g, 55.1 cm3
Z5 compact: 127.3 × 64.7 × 8.99, 138g, 74.0 cm3
iPhone 6s: 138.3 × 67.1 × 7.1, 143g, 65.9 cm3

http://tweakers.net/pricewatch/compare/499685;460997;462007/
Het lage gewicht van de iPhone SE is ook echt fijn. Dat heb ik zelf zwaar onderschat bij overstap van 5 naar 6s.

[Reactie gewijzigd door ZZP op 21 maart 2016 21:38]

En waarom is het niet meer van deze tijd? Vele mensen preferen een groter scherm, maar zelfs al heb je maar 10% van je klanten die een kleiner scherm willen dan heb je nog altijd een immense markt. Zoals in de presentatie naar voren kwam hebben ze het afgelopen jaar nog altijd 30 miljoen 4" telefoons verkocht. Er is dus een markt en een vraag naar een kleinere iPhone
Dat is JOUW mening. Ik zat hierop te wachten. Ik wil een telefoon die ik makkelijk kan opbergen, eenvoudig met 1 hand kan bedienen, alles kan wat grotere ook kunnen en die ik combineer met grotere devices (tablets/pc/mac's) die hetgene doen wat jij verwacht van een telefoon.

Wat ik overigens ook fijn vind is dat als ik deze erbij pak het minder opdringerig en aanwezig is, in winkels en dergelijke vind ik persoonlijk dit prettiger.
Ik vind 4" anders best prettig.
Ik zit nu op 4.7 omdat er niets anders is, maar ik vind die mega telefoons alles behalve fijn werken.
Ik heb een 6, maar ik ga zeker overstappen, want dat grote formaat vind ik niets. Kan hem niet fijn me 1 hand bedienen en dat ging met de 4inc en 3.5 inch versies uitstekend.
M'n ma gaf aan absoluut geen grotere telefoon te willen en er zijn zat andere mensen die dit sentiment delen. Denk dat heel wat potentiële klanten zijn die een iPhone 6s (minus Force Touch) willen in de case van een iPhone 5s. En die hebben nu hun zin. Als het niks voor jou is, ook prima.
Ik wacht er al een hele tijd op. Heb nu nog een 4S met 3.5" scherm en ik wil echt geen iPhone 6. Meer mensen vinden de 6 te groot, en het afgeronde design valt ook niet bij iedereen in de smaak. De SE met z'n hoekige design en kleinere scherm is voor mij perfect :)
Ik vond het formaat van mijn Galaxy S1 geweldig, het is minder functioneel, maar wel lekker handzaam als je er toch niet zoveel mee doet.
Een high-end toestel in het kleinere segment komt niet veel voor, maar de vraag is er zeker, vooral van mensen die een telefoon in hun zak willen stoppen of kleine handen hebben.
Hopelijk kan Apple deze markt een boost geven :)
En nog erger: met maar 16GB voor 430euro
En natuurlijk zonder microSD
16GB waarvan nog een flink deel voor-geïnstalleerde data vanaf getrokken zou moeten worden.
Ik denk dat je daar totaal mis in bent. Ik heb zelf een iPhone 5 en ik ben zeeeer blij dat Apple nu deze iPhone uitbrengt, hoewel ik het nog steeds veel geld vind, als je gaat vergelijken met bv. een Nexus 5X ofzo, mja.. die's meer dan de helft goedkoper...

Maar een high-end smartphone van 4 inch die zijn er in mijn ogen niet en da's eigenlijk erg jammer, plus er zijn echt wel veel iPhone gebruikers (waaronder mezelf) die totaal geen grotere telefoon willen, maar liefst wel terug een iPhone en met deze denk ik dat Apple ineens een heel groot aantal mensen terug gaat kunnen overhalen om een nieuw model aan te schaffen.

Ik heb een week lang een Nexus 5X gebruikt en OK ik geef toe, ik vind iPhone handiger (omdat ik al 3 jaar lang niks anders gebruik) maar.. het punt wat mij het meeste tegen stak waren de afmetingen, je kunt gewoon je telefoon niet fatsoenlijk met 1 hand bedienen en dat vind ik een enorm probleem, daarnaast zijn er nog wel wat zaken, maar daar kan je aan gewend geraken en da's gewoon een verschil tussen Android en iOS. 't Is alleen jammer dat iPhone zo duur is.. da's in deze het enige wat me nogal tegensteekt.
Misschien heb ik heel kleine handen, maar voor mij is 3,7-4" precies wat ik nodig heb. Heb nu een Sony met 4,3" en baal heel erg dat ik die niet met een hand kan bedienen. Denk er zelfs over na om weer naar m'n Desire Z (2011) te gaan. Email, internet en whatsapp kan die prima aan. (en een verwisselbare batterij!!)

De Sony was dus destijds de kleinste telefoon met behoorlijke specs die ik kon vinden (onder de 300 euro).

[Reactie gewijzigd door r.j.deroos op 21 maart 2016 19:55]

Dus ik moet met de tijd mee en een 6s Plus of s7 Edge kopen, omdat dat van "deze tijd" zou zijn? Nee, de trend is weliswaar groter geworden de laatste jaren, maar zwakt nu af naar een formaat van ong. 5 inch (4,7 bij de iPhone vanwege de bezels) voor de meeste mensen.

Er zullen altijd liefhebbers blijven van phablets, evenals kleine toestellen. Ik ben van mening dat de iPhone 5/5s de beste combinatie van formaat, gewicht, design en performance is die ooit is uitgebracht. Android heeft onwijs goede toestellen, maar die zitten vrijwel altijd op 5 of 5,1 inch (s6, Nexus 5 om de 2 betere van de afgelopen jaren te noemen) en dat vind ik persoonlijk nét teveel van het goede (ook het gewicht namelijk).

Daarom keek ik reikhalzend uit naar de komst van deze iPhone SE. Enige waar ik op hoop, is dat deze de NVMe opslag van de 6s en de snellere Touch ID sensor heeft meegekregen (3D Touch is in mijn optiek nog steeds een gimmick die niemand echt gebruikt, dus die zal ik niet missen).
Wat heb je aan al die specs op een 4inch schermpje met nauwelijks resolutie ?
Lekker spannend dat hij supersnel is, net alsof je de dikste games op die postzegel gaat spelen of hele 4K films gaat editen met je basis 16GB .....

Leuk allemaal deze instapper maar voor een beetje werkbare versie (64GB dus) zit je alweer tegen de 600 euro aan.
Juist wel 4" is met name populair onder de dames volgens mij, ik denk dat het juist een hele slimme zet is van Apple, om deze naast de grotere modellen te voeren, voor een relatief redelijke midrange prijs.

Mij is het scherm te klein en het 16Gb te weinig.
Elke dag van de week verkies ik een 4 inch telefoon boven een >5 inch (met stock OS wordt de keuze erg beperkt, zeker als blackberry en WP al bij voorbaat afvallen)
Als deze SE er 2 maanden terug was geweest had ik nu waarschijnlijk de SE ipv een (voor mij) onhandige 5x. (de nexus 5 was voor mij de absolute max qua afmetingen voor enkelhandig gebruik, maar een 4s ligt me beter in de hand)

OT: Lekker concurrerende prijs. Lagere launchprijs dan een 5x en betere hardware/bouwkwaliteit/design

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 22 maart 2016 11:55]

Ik vind het eerder niet van deze tijd meer om alleen maar enorme telefoons uit te brengen. 4" is wel echt de max van wat een beetje hanteerbaar is, daarboven is je telefoon niet meer met één hand te bedienen. Ik mis de tijd dat dergelijke telefoons nog "koelkasten" werden genoemd.

Grotere schermen zijn best leuk voor mediaconsumptie, maar daarvoor bestaat een andere productgroep: tablets.
Apple probeert zijn iPhone lijn naar een lager prijspijl te brengen want ze weten dat mensen geen 700 euro meer voor een telefoon willen betalen.
Anoniem: 696390
@ArtGod21 maart 2016 19:43
Blijkbaar wel want hun topsegment breekt ieder jaar verkooprecords.

dit betekent niet dat ik ieder jaar een nieuwe iPhone koop maar bedoel maar. Ik heb nu de 6 Plus dus als ik in september de iPhone 7 haal heb ik er weer 2 jaar opzitten

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 696390 op 21 maart 2016 22:11]

Maar hun marktaandeel neemt af omdat de markt sneller groeit dan hun verkoop aantallen. Dat is op termijn een probleem want de kans ontstaat dat als hun marktaandeel onder de 10% valt dat veel app ontwikkelaars zullen zeggen: 'wij ontwikkelen alleen nog maar voor Android.' Dan is het snel gedaan met Apple.
Anoniem: 696390
@ArtGod23 maart 2016 11:15
Mwa ik kan je garanderen dat dat nietbgebeurtz . Er eordt op iOS zoveel geld verdient dat mensen dat echt niet zomaar laten vallen
Anoniem: 474132
@sambalbaj21 maart 2016 19:44
Een kleine telefoon is juist chique, dat was voor de intrede van de smartphone ook al zo. Ik verwacht dat Android vendors dit high-end kleine smartphone programma van Apple massaal gaan kopiëren.
Een Galaxy S7 Mini zal er inderdaad wel snel aankomen nu Samsung kennende :P
Op basis van de eerdere mini's die Samsung maakte is een S7 mini niet bepaald een verrassing :)
Uhm, ik wil dolgraag 4" dus ik zou het liefst de iphone 7 bij de launch ook in 4" zien.
Ik ook (zie evt. ook mijn andere reactie hierboven), maar ik ben bang dat dit Apple's nieuwe strategie gaat zijn:
september = nieuwe 4,7 en 5,5 inch iPhone
maart daarop = nieuwe 4 inch iPhone gebaseerd op de in september uitgebrachte modellen

Overigens een (naar mijn mening) geweldige positieve eigenschap van de iPhone SE: de cameramodule zit net als bij de 5 en 5s volledig in de behuizing en steekt dus niet geen nanometer uit. Beter dan de 6/6s (Plus) modellen.

[Reactie gewijzigd door MooDyBLueS op 21 maart 2016 20:36]

Misschien breek ik mijn eigen trend wel en neem ik geen iPhone 7 maar een SE :-)
Er is veel vraag en Apple levert graag het aanbod.
Dat het niet meer van deze tijd is moet je maar tegen de gebruikers zeggen.
Ik snap dat jij een grotere telefoon erg prettig vind maar het is zeker van deze tijd. Mijn vrouw heeft geen grote handen en vind de iPhone6 een log monster. Daarnaast is een 4" een stuk eleganter voor menig mensch prettiger te bedienen met 1 hand.
dit is echt heel erg persoonlijk, blijkbaar wil jij graag een zo groot mogelijk scherm, maar sommige anderen niet..

Ikzelf zie mijn smartphone het liefst zo klein mogelijk maar nog wel volledig functioneel,
als ik een groot scherm wil ga ik wel achter de pc zitten ;)

voor het 1x per maand bezoeken van een website als ik van huis ben en afentoe een whatsappje heb ik echt geen 5 inch koelkast nodig om elke dag mee te sjouwen :P
Mja zeg dat tegen 30 miljoen mensen die het afgelopen jaar een 4" iPhone hebben gekocht :P
Ik ben in staat mijn iphone 6 te verkopen voor deze iphone SE. Ik wil geen grote iphone
Er zijn voldoende mensen die over de iPhones klagen dat ze zo groot zijn geworden en dat ze geen budget modellen hebben. Voor iPhone is dit hun budget / mini model. Ik hoop dat ze deze trend doorzetten, er zijn te weinig kleinere telefoons op de markt.
"Dat zal in Nederland uitkomen rond ongeveer 430 en 535 euro"

Ik denk zelf dat het eerder €519 en €619 zal worden, komt meer overeen met het prijsverschil (dollar naar euro) van de andere modellen.
De prijzen zijn € 489,00 (16 GB) en € 589,00 (64 GB)

bron: apple.com/nl

let wel, bij ons zit de tax er al in. Doe maar eens 400 x 1,21..

[Reactie gewijzigd door Joshh op 21 maart 2016 19:23]

In de VS zit de sales tax echter tussen de 5% en 10% (geen 21%).
Goed, dat is een andere discussie en dat staat buiten wat Apple als adviesprijs hanteert. Ik wil alleen aantonen (zelfs zonder om te rekenen van $ naar €) waar de prijs vandaan komt op de apple.com/nl website.
Dat is m.i. geen andere discussie, het gaat er uiteindelijk om wat je als klant betaalt. Als ik in de VS naar een Apple Store ga, zal ik ongeveer $530 betalen voor een 64 GB iPhone SE, in Nederland is dat $660. Het prijsverschil is dus $130 oftewel €115.
Een iPhone SE 16GB kost in Nederland €489,00,-
Een iPhone SE 64GB kost in USA €488,80

Voor de prijs van een nederlandse 16GB krijg je in USA dus een 64GB, aantrekkelijk als je toevallig op vakantie zou gaan in USA.

Zoals Orian terecht opmerkt moet je officieel gezien wel belasting over de telefoon betalen op schiphol.

usa prijs = $500,- * 1.10 (10% tax in ergste geval) = $550,- en dan omrekenen naar euro

[Reactie gewijzigd door maykoga op 21 maart 2016 20:14]

De iPad Air 2 16GB kost in de USA nu $399
De iPad Air 2 16GB kost in NLd nu €439

De iPhone SE 16GB kost in de USA $399
De iPhone SE 16GB kost in Nld €489

Kortom de Air 2 en iPhone SE zijn in de USA even duur. ($399). De iPhone SE is echter in ons land 50 euro duurder dan de iPad Air 2 (€439 vs €489). Lijkt onlogisch of moet ik zeggen Apple's wegen zijn ondergrondelijk ;)

[Reactie gewijzigd door zap8 op 21 maart 2016 22:05]

Je vergeet om bij de Amerikaanse prijzen BTW erbij te tellen, dit zit er nog niet in en zit tussen de 5 en 10%

Dat de producten in Europa duurder uitvallen zal helaas komen door
- meer winst
- meer invoerkosten
- meer milieukosten
- eventuele extra licenties
- extra veiligheidscertificaten

[Reactie gewijzigd door maykoga op 21 maart 2016 20:22]

Anoniem: 217535
@maykoga21 maart 2016 21:47
Misschien kan ik jullie overtuigen om lekker je spulletjes gewoon in NL te kopen. Toverwoord: consumentenrecht.

Ik koop mijn spullen in Hong Kong. Goedkoper kan niet. Maar ik heb dan geen consumentenrecht. Het zelfde geldt voor de States. Dus dat houdt in dat je 1 jaar fabrieksgarantie hebt van Apple. Als er na dat ene jaar wat gebeurt mag je dokken. Koop je hem in NL kun je je beroepen op het 'consumentenrecht'. Een smartphone mag zeker 2 jaar mee gaan en ook daarna zou je consumentenrecht gewoon kunnen claimen. Misschien wordt het dan wat lastiger had het ook gehonoreerd wordt. Voor een Mac Book Pro mag je zeker 3 jaar aanhouden.

Voor Apple geldt dat meeste producten duurder zijn met hun Apple Care dan de prijs in NL met het consumentenrecht. Wil je dan het risico lopen dat je bij de douane wordt aangehouden? ;-)
Ivm de douane.
Haal het product uit zijn doosje.
Je mag perfect iets aankopen daar. Je moet niet op alles invoerrechten gaan betalen. Ik heb het werkelijk nog nooit gehad en nog nooit gehoord in de vriendegroep.
Niemand koopt btw in bulk, puur eigen gebruik hoeveelheden.

Je doet maar met je -1 hoor mensen.

Hieronder wordt het exacte bedrag aangegeven: 430 euro. Dit is in België ook het geval.
Maar dat neemt niet weg dat als ik naar het buitenland reis met mijn smartphone ik niet elke keer als ik terugkom invoerrechten betaal.
Wow zeg je? Natuurlijk?
Zoals iedereen heb ik altijd mijn aankoopbonnen van alles wat ik bij heb op zak. Of ook niet.
Dus voor de mensen die het niet goed begrepen en -1 hebben geplaatst.
Als je het dus niet mooi in zijn originele verpakking hebt zitten wordt het heel lastig voor hun om te bewijzen dat je het niet al had. Begrijp je?
En eisen dat je een aankoopfactuur voorlegt is natuurlijk onmogelijk want niemand reist met die info maar iedereen reist wel met materiaal boven de 430 euro.
Is het boven de 430 euro, zorg dan gewoon dat het in gebruik is.
Verder stem je maar lekker voort -1 en betaal je invoertaxen. ****

[Reactie gewijzigd door DaemonAngel op 22 maart 2016 13:37]

Het is niet 150 euro maar vanaf 430 euro moet je BTW over betalen (bron). En dat is dan de omgerekende prijs, excl. de lokale sales tax (die je niet hoeft te betalen als tourist). Dus een iPhone SE, iPad Air 2 of een Apple Watch moet wel lukken.
Ah, ik keek bij invoerrechten over pakketjes uit het buitenland. 150 geld dus als je het koopt via het internet.
Voor pakketjes is het zelfs 22 euro.
Volgens mij mis je mijn punt. De iPad Air 2 en iPhone SE zijn in de USA even duur $399 dollar. Echter is de iPad Air 2 in Nld €439 en de iPhone SE €489 . Kortom dit prijsverschil valt niet te verklaren door naar allerlei kosten te wijzen.
Je zou dus kunnen stellen dat de Nldse consument wordt gewoon voor 50 euro extra getild als hij een iPhone SE koopt ivm de iPad Air.
De prijs van een iPhone wordt niet gebaseerd op kosten: cost-based pricing zoals dat gebeurd bij aardappelen, energie, etc.

Maar is gebaseerd op value-basedpricing, dit houdt in dat de prijs bepaald wordt op hoeveel men ervoor willen betalen. Dan verhoog je de prijs zover totdat je vindt dat er nog genoeg mensen je product blijven kopen
Ik snap het idee er wel achter maar met degelijke absurde prijsverschillen verliezen iig mij als geïnteresseerde. Tja helaas ben ik van de category value for money. Ik ben best bereid wat neer te tellen voor een product maar het moet wel evenredig zijn naar wat je krijgt functie en nut en in verhouding tot.de concurrentie. Maarja ik zal ook nooit een spijkerbroek van €300 kopen omdat er een bepaald merk label aanhangt.

Ik begrijp sommige bedrijven ook niet wel al je medewerkers een nieuwe iPhone 6s geven maar niet een knappe pc waar ze het geld mee verdienen. Echt onbegrijpelijk dat je zo nodig een gadget op tafel moet kunnen leggen maar als de klant bij je op kantoor komt staat daar een niet voor uit te branden ouwe bak met XP er op.

[Reactie gewijzigd door vavoem op 22 maart 2016 20:23]

Dat ze uberhoud nog 16gb telefoons uitbrengen anno 2016. Schandalig
en dan nog zo duur zijn ook...
Duur? Dit is vergeleken met concurrerende telefoons een heel schappelijke prijs hoor. De 6S is inderdaad behoorlijk prijzig, maar dit is gewoon een gemiddeld geprijsd toestel. We hebben het hier over flagship prestaties voor minder dan € 500,-.

[Reactie gewijzigd door adamvansanten op 22 maart 2016 16:59]

500 is niet gemiddeld maar gewoon duur blijf dat vooral denken....
300 had misschien nog gekund maar dit nee.
Volgens mij heb jij je research niet gedaan. Dit is geen midrange toestel, maar een van de krachtigste toestellen op de markt. Laat jij maar eens een vergelijkbaar toestel van de andere gevestigde merken zien dat minder dan € 500,- kost. Voor € 300,- komt er niet eens iets in de buurt, behalve misschien een enkeling van Chinese makelij.

Sowieso is het de laagst geprijsde iPhone ooit. Of je dat duur of goedkoop vindt, is natuurlijk eigen mening.

[Reactie gewijzigd door adamvansanten op 23 maart 2016 14:21]

Dat vind ik toch ook, mooie spullen van apple maar het is wel enorm duur. En dat terwijl die electronica weggooitroep is. Heb een windows lumia aangeschaft voor 70 euro, doet het prima, goede batterijduur en alles doet het. Behalve dan de camera's die van matige kwaliteit zijn.
Omdat??? :?

Ik heb om m'n 16gb nog een dikke 6gb over, dus ik zie het probleem niet
12MP foto's ipv 8MP foto's en 4K video ipv HD zorgt er wel voor dat je iets meer storage gebruikt maar schandalig is idd een schandalige duiding :)
Nja ik weet niet wat er een probleem aan 16gb kan zijn, heb vaker een iPhone gehad met maar 16gb en nooit problemen gehad, nu heb ik een Samsung met 32gb intern en ik kom niet eens in de buurt van de 16gb.

Ik kan me indenken indien je de telefoon als home cinema gebruikt en er films op kijkt, dat een film van 4-8gb wel impact heeft ja... Maar goed die 3 apps wat ik erop heb en die paar foto's wat af en toe genomen worden heb ik meer dan genoeg aan 16gb. Ik zou niet weten wat ik met meer gb's moet doen, indien ik onderweg ben is dat met mijn auto waar een radio in zit.. Oftewel ik hoef geen muziek op mijn telefoon en al helemaal geen films waar ik een ''grote'' tv voor heb, grote games staan er ook niet op aangezien ik een console heb voor spelletjes...

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 22 maart 2016 06:25]

Ik had vroeger veel muziek op mijn telefoon en dan is 16gb krap. Maar tegenwoordig hebben we streaming (zowel muziek als video), dus ik heb die ruimte eigenlijk helemaal niet meer nodig. Dus liever extra GBs op mijn abbonnement dan op mijn telefoon.
Ja precies ook dat, ja ''vroeger'' in mijn tijd ging dat voornamelijk met de cassette speler / discman en later de mp3 speler :D Nu ben ik wel pas ~28, maar de tijd dat ik een gadget gebruik voor muziek is al een enige tijd voorbij.. Sinds de auto gebruik ik niks meer qua gadgets voor muziek / films daar waar ik een auto radio perfect vind voor muziek :D
Wait whuuuuut? Mis ik hier iets.
Compacte, draagbare muziek vs auto?? Wtf?!
Van casette, discman, minidisc, mp3 speler en nu telefoon snap ik. Enige argument binnen perspectief opslag is onnodige is Spotify's oplossing. Maar ik zet nog steeds muziek op mn foon en met die flac bestanden loopt dat snel op. Gelukkig kost 64 gb non zon 20 euro. Of bij apple 200 waarschijnlijk XD hahaha
Haha 1 ding komt overeen en dat is dat het muziek afspeelt.
Ik gebruik dus geen gadgets meer voor de muziek, dat doet mijn auto radio. Oftewel ik gebruik nergens zoveel GB voor waardoor 16 te weinig zou moeten zijn zoals bovenstaande tweaker aangeeft.

Ik heb letterlijk 0 liedjes op mijn telefoon (Gezet). Misschien een demo die er standaard op staat maar meer ook niet. Een paar foto's en eigen gemaakte filmpjes maar goed die nemen ook niet echt veel plek in ( ook na 2 weken op vakantie zit ik niet in de problemen ).. En wanneer die vol gaat dan sodemieter ik wat afbeeldingen / video's naar de PC en klaar.

Neemt niet weg dat 16gb niet voor iedereen voldoende is, stel je wilt allemaal mkv-tjes erop gooien en ik weet niet wat allemaal dan is dat binnen 3 tellen vol. Maar dat neemt ook niet weg dat er genoeg mensen zijn die hun telefoon niet als media center of console gebruiken. En deze hebben veelal wel genoeg DENK ik aan 16gb

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 22 maart 2016 18:09]

Stel je niet aan man, voor 80 tot 90% van de gebruikers is 16 GB meer dan zat. Ik durf te wedden dat 8 GB al genoeg is voor meer dan 50% van de gebruikers.
Yup. Na 1 jaar heb ik nog steeds 5gb vrij van de 16.
helemaal mee eens!
16GB heeft op zichzelt niets te maken met 2016.

Als er nou een camera zou ontbreken zou je nog kunnen zeggen dat dat anno 2016 niet kan.

Maar anno 2016 zijn er zat mensen die meer dan genoeg hebben aan 16GB.

Dat jij als tweaker denkt dat je meer nodig hebt wilt niet zeggen dat de rest van de wereld het ook nodig heeft.
Waarom zou ik meer moeten betalen voor iets wat ik niet nodig ben?
Als jij meer wilt gebruiken dan kan dat toch? Daar hoef je mij toch niet voor op kosten te jagen!
Andere model dan in EU. Je hebt dan banden verschil qua LTE.
Bron? Sinds de iPhone 6 maakt dat geen verschil meer hoor. Lijkt me stug dat Apple bij de SE weer allerlei variaties gaat introduceren.
Volgens mij heb je 2 modelen van de iphone's de gsm variant ennde cdma, oftewel de amerikaanse variant.

[Reactie gewijzigd door Probook8979 op 21 maart 2016 22:01]

In Amerika gebruiken ze zowel GSM als CDMA...
Volgens mij is sprint de grootste CDMA provider

[Reactie gewijzigd door jozuf op 21 maart 2016 23:06]

Ik heb 3 jaar terug een 5S in New York gekocht, werkt probleemloos hier.
Die regiolocks zijn tegenwoordig de moeite niet meer waard ;)

Alles word gewoon door 1 chip gedaan :) niet meer speciale chips voor iedere standaard
Dat was in de tijd van de iPhone 4S inderdaad het geval. Tegenwoordig kunnen alle exemplaren overweg met beide technieken.
Sinds de iPhone 6 zijn het 'world phones' zoals Apple ze noemt. Ze werken over de hele wereld en er is gewoon één model.
Maar je mag maar tot een waarde van €430 gratis meenemen. Daarna moet er belasting over betalen als je van vakantie terugkomt.
Stop dat ding netjes in je handbagage en de doos in je koffer en niemand die er wat van zegt. Alsof iemand ooit zijn nieuwe iPhone of Apple watch heeft aangegeven.
Stop dat ding netjes in je handbagage en de doos in je koffer en niemand die er wat van zegt. Alsof iemand ooit zijn nieuwe iPhone of Apple watch heeft aangegeven.
Wordt wel een puntje als je hem invoert en hij in NL nog niet leverbaar is.
Tuurlijk niet. Daar letten ze echt niet meer op als je weer terug komt in NL hoor.
De vlucht van NYC naar AMS zit altijd vol met mensen die op de terugweg met hun nieuwe spulletjes zitten te spelen. :)

Dozen gooien mensen meestal weg en telefoon wordt gelijk in gebruik genomen.
Volgens mij ging het erover als je toevallig toch in se vs moest zijn.
Met de 32Gb versie (is er helaas niet) zou je dus wel onder die euro 430 uitkomen (met de 16Gb versie zeker, maar in mijn ervaring ga je daar snel mee tekort komen).
Dat is wel een andere discussie.. Daarvoor moet je bij de overheid gaan klagen. Fabrikanten maken een product en zetten er prijs X op, converteren het naar de andere valuta (en eventuele extra kosten om het daar te verkopen) en dan komt de overheid die er nog eens Y procent bovenop doet. Niet akkoord ermee? Dan mag je van de overheid gewoon verhuizen naar waar het goedkoper is of blijven en het betalen :P

Anders vraag je aan de fabrikant in feite al direct 15~% korting bij release tov. plaatsen met maar 6~% btw daarop. Als klant betaal je ongeveer evenveel aan de fabrikant. Je betaalt echter extra aan de overheid.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 21 maart 2016 20:13]

Over alles boven de 430 euro moet je invoeringsrechten, dus dat mag je er ook bij tellen
Niemand beweert dat Apple de btw bepaalt, dus wat haal jij voor non-argument aan?
Ja, en daarbij lijk je aan te geven dat de prijs simpelweg de Amerikaanse prijs + BTW is. Echter, je skipt het feit dat sales tax iets totaal anders is dan de BTW (value added tax). Een deel van de belastingen op de telefoon zit namelijk wel degelijk in de Amerikaanse prijs gedefinieerd aangezien alle partijen in de keten dienen namelijk sales tax af te dragen en er niets is terug te vragen. Een realistisch vergelijk tussen Amerikaanse en Europese prijzen is dus de Amerikaanse prijs + gemiddelde sales tax versus de prijs in Europa inclusief BTW.

Dan is er vrijwel altijd een prijsverschil maar daar staat ook (bv) een langere garantie tegenover.
In de VS betaal je hier en daar zelfs helemaal geen sales tax, zoals bijvoorbeeld in New Hampshire.
Hmm, interessant. Geld dat ook voor een online bestellen die verzonden wordt uit zo'n regio?
Zo ver ik weet betaal je sales tax van de staat waar je in woont.
Nee, er zijn genoeg staten waar er geen sales tax is.
dat verschilt per staat wat er aan taks wordt betaalt, ik heb familie wonen in america en in new york betaal je geen belasting of in ieder geval heel weinig.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 21 maart 2016 20:07]

In NYC is de totale belasting op aankopen 8.875%. En dat is voor US normen aan de hoge kant.

•New York City local sales and use tax: 4.5%
•New York State sales and use tax: 4%
•Metropolitan Commuter Transportation District surcharge: 0.375%

Bron
maar de online prijzen zijn zonder tax: dat kan omdat de staten waaruit de toestellen verzonden worden 0% sales tax hebben.
Anoniem: 751223
@Joshh22 maart 2016 00:51
De mensen die de (recente) prijsverhoging van electronica uit Amerika goedpraten door er salestax bij te halen moeten mij toch eens uitleggen hoe dat het komt dat nog geen 2 jaar geleden alles $ = € was en nu plots alles bijna 100€ duurder is.
Bij de Nexus 5X hebben ze trouwens snel gemerkt dat het Europese volk zich niet laat afrippen aangezien de telefoon nu overal ofwel het suggested dollar bedrag in € kost ofwel nog goedkoper is.
Producten die duurder zijn in Europa moet je gewoon boycotten, het zal snel gedaan zijn met dit soort praktijken. Het kan trouwens ook anders, kijk naar PSVR, 399$ in de US, 399€ in Europa.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 751223 op 22 maart 2016 00:57]

Waarom insinueer je dat ik dit goed praat en moet ik bij jou op het matje komen om dit uit te leggen? Zoals al eerder gezegd schets ik alleen wat Apple doet tussen Europese en Amerikaanse prijzen.

I.m.o. ogen had Apple de Nederlandse prijs 50 euro goedkoper kunnen maken vanwege de dollarkoers.

[Reactie gewijzigd door Joshh op 22 maart 2016 08:55]

Precies! Iedere markt is anders en een internationaal bedrijf bepaald de prijs per markt. En verkopen ze niets dan zullen ze de prijs aanpassen.
Ga jij lekker boycotten. Prijzen zijn verschillend om diverse redenen:

Kosten per locatie
Wat men ervoor wil betalen
Doelgroep
Etc etc

Prijzen voor hetzelfde product verschillen meestal ook in hetzelfde land nog. Wat zeg ik, in hetzelfde dorp!
Omdat twee jaar geleden de wisselkoers kompleet anders was. €1 was toen ongeveer $1,35 en rond november is de euro gekelderd naar ~$1,10. Dat was dus in eerste instantie precies het btw verschil. Kijk je nu naar de prijzen ex btw (btw en heffingen staan ook netjes aangegeven op de site van Apple), dan zie je dat dit nu bijna overeenkomt met de wisselkoers en btw tarieven elders.

Het is dus juist hele raar dat bedrijven als Sony dit niet meenemen in hun adviesprijzen.
Zat ik er in elk geval dichter in de buurt dan de schrijver van dit artikel :P
Niet bepaald goedkoop, maar zie maar een concurrent te vinden met soortgelijke hardware.
Context: de prijzen werden van dollars naar euros omgerekend, maar hierbij was geen rekening gehouden met de btw, en waren de verschillen met dollarprijzen in het verleden groter. Het artikel is nu aangepast.

Ik ben het inderdaad met je eens dat wat Tweakers hier zegt niet klopt. Ze hadden dan toch minstens met btw kunnen rekenen. Nu lijken velen te denken dat het toestel echt zo goedkoop wordt, wat sowieso niet waar is. Ik zou liever hebben dat ze een schatting gaven ipv dit.

Echter, ik vrees dat jouw schatting nog steeds te laag is. De 6s werd voor 650 dollar aangeprijsd in Amerika, en voor 750 euro in Nederland. De koers is vrijwel niet veranderd, dus 750/650*499=575 geeft denk ik een redelijke schatting.

Verder ben ik wel benieuwd hoe goed deze telefoon gaat verkopen. Veel mensen riepen bij de komst van de 6 dat hij te groot was, maar denken ze daar nu nog steeds zo over?

bron prijzen Amerika: http://www.idownloadblog....ree-iphone-6s-from-apple/

Edit: ik heb het wat subtieler gemaakt, en wat uitleg toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door bammette op 21 maart 2016 23:38]

Ik ben het inderdaad met je eens dat wat Tweakers hier zegt niet klopt.
Het is altijd een schatting. Amerikaanse prijzen zijn zonder btw, dus ik reken dollars om naar euro's en gooi er 21 procent bovenop voor de btw. Simpel zat, alleen in dit geval dus veel, veel te laag :)
Dat is toch best een prima berekening voor het geval dat er nog geen officiële bedragen zijn uitgebracht door Apple!

De berekening van @bamette is dan wel nog een stuk dichter in de buurt

[Reactie gewijzigd door maykoga op 21 maart 2016 20:17]

De net bekend gemaakte prijzen maken duidelijk dat het weinig zin heeft om het ingewikkelder te maken. Het moge duidelijk zijn dat mijn berekening mooi vergeten mag worden :9 . Alleen ik miste ook de 21 procent btw bij het bedrag wat er eerder stond. Gelukkig is nu alles duidelijk.

[Reactie gewijzigd door bammette op 21 maart 2016 23:39]

Prijs van de nieuwe iPhone SE en iPad pro 9,7" staan al op de website van apple nederland

iPhone SE 16GB: €489,-
iPhone SE 64GB: €589,-

[Reactie gewijzigd door maykoga op 21 maart 2016 19:43]

Mijn echtgenote heeft nu mijn oude 5s en die ligt 1000 maal beter in de hand dan mijn 6s.

Ik koop volgende keer weer een kleiner model, zeker weten
Lijkt me sterk dat ze er een dergelijke grote EU opslag opgooien, dan is de prijs ineens niet meer concurrerend.

535 is immers al inclusief wisselkoers en belastingen, ik denk dat de prijs elasticiteit van deze toestellen in de eurozone niet zodanig is dat dat 85 extra betalen voor lucht tot meer winst gaat leiden.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 21 maart 2016 19:23]

De prijzen in de VS zijn zonder taksen en je betaald natuurlijk ook voor de betere dienstverlening die je als consument geniet in de EU.
Ik reken vanzelfsprekend de belasting er al bij (net als tweakers), die beperkte extra garantie in de EU kost echt geen 15-20% extra bovenop de inclusief prijs t.o.v de rest van wereld.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 22 maart 2016 00:29]

Toen stond de Euro beter ten opzichte van de Dollar, of was je dat vergeten?
Anoniem: 751223
@depl0y23 maart 2016 17:34
Wel ja, maar niet in die mate dat het een 100€ prijsverschil rechtvaardigt.
In 2014 stond de euro op 1.33 dollar, nu op 1.11.
Je hebt ook iets van koerswisselingen :)
Afgezien van het formaat, wat een eeuwige discussie lijkt te zijn, vergeet de prijs niet, dit wordt de goedkoopste iPhone ooit!
Veel oudere iPhone bezitters zullen voor minder geld een betere iPhone kunnen aanschaffen en voor nieuwere markten zoals Azie, India etc. is dit ook een stuk beter.
De prijs had ik zelf hoger verwacht want Apple is altijd duur, juist daarom blij verrast!
Hoezo goedkoopste? Voor €489 koop je bijna twee 5C's.
Bij release was de 5C E599, duurder dus dan de vanaf prijs van de SE
5C is een iPhone 5 (hardware 4 jaar oud) met als enig verschil de plastic achterkant, dus nu niet meer te vergelijken he ..
Wat nou gunstig ... instapper is 16Gb, een niet serieuze opslag capaciteit anno 2016 !
Leuk met je 4K filmen en steeds groter wordend IOS versies.
Je had al 'maar liefst' 10.5 Gb vrij met de oudere IOS versie vrij, dat zal zeker minder worden met de nieuwste versie en dan staat er niks speciaals op.

De meesten gaan echt voor de respectabele 64Gb en dan ben je alweer bijna 600 euro kwijt.
Leuk die highend specs maar wat heb je eraan met een schermpje uit 2011.
zo denk jij erover, maar ik denk zo maar dat jij ook niet voor een iPhone met groter scherm uit 2016 zou gaan, waar of niet ;)
Hoe bedoel je ? Anno 2016 levert Apple ook gewoon de 6S met een 5 inch scherm en mijn inziens is dat een mooi formaat en vooral bruikbaar.
Wat we tegenwoordig met dat ding doen heeft NIETS maar dan ook NIETS meer te maken met een telefoon.

Wat wij 95% van de tijd doen zijn interacties met het scherm (app, email,tweet, facebook,linkedin, games, camera, movies,navigatie,etc).
Het scherm is dus erg belangerijk en dat gaat nou eenmaal makkelijker op een wat groter scherm voor het overgrote deel van de consumenten.

Exoten houd je altijd, ben blij voor ze dat ze 600 euro kunnen uitgeven voor een topspec smartphone die uit het museum lijkt te komen.
Best knap van Apple.
Je kan het je misschien niet voorstellen, maar er zijn ook mensen die "de telefoon uit het museum" echt veel mooier qua design vinden dan het "topmodel". Met de 6 series is de hele Apple uitstraling weg. Als er Samsung of HTC op had gestaan, had ik het ook geloofd.
Ja, dat hebben we gezien aan de verkoopcijfers van dat model.
Wat een onzin ... Apple maakt nog steeds een eigen product met wel degelijk een eigen look.

Er zijn altijd zeikerds die alles van vroeger opeens beter vinden en dat dan opeens Cult vinden.
De Iphone6S is gewoon de beste Iphone ooit gemaakt, in alle opzichten.
Je hoort mij niet zeggen dat de iPhone 6S technisch niet de beste telefoon is. Ik vind het alleen minder Apple uitstraling (bolle lens die uitsteekt, plastic lijnen door het design heen) dan de oudere modellen. Dat is een mening, dat weet ik. Maakt me niet meteen een zeikerd die alles van vroeger beter vindt.

[Reactie gewijzigd door adamvansanten op 23 maart 2016 14:47]

Houd ook gelijk in dat je voor je oude iPhone veel minder terug krijgt dan vroeger, want voor hetzelfde geld koop je dan een nieuwe
Dat is waar, gunstige ontwikkeling voor kopers...
Niet echt. Want 1-3 jaar na het kopen van een nieuwe iphone wil je toch weer een nieuwe en dan is je oude amper wat waard.
Het hergebruikte design (iPhone 4, 4S -> 5, 5S) bespaard dan ook al aardig in de kosten.
High-end in een klein formaat, hoop dat andere fabrikanten snel gaan volgen. Sony was hier altijd uniek in.
Ik hoop alleen dat ze een goede batterij erin kunnen steken zodat de batterijduur niet sterk naar beneden gaat tov de grotere broertjes.
Batterijduur is langer dan de 5s op alle vlakken. Kwam voorbij in de keynote.
De vraag word natuurlijk alleen: hoe groot zal het verschil zijn met de 5S aan de ene kant en met de 6S (die dezelfde SOC heeft) aan de andere kant.
Zou zeggen kijk even de keynote. Op alle vlakken een verbetering tov 5S.
Ik zie liever praktijktests. Keynotes geven geen onafhankelijk beeld van de werkelijkheid.
Maar vaak zitten ze bij de keynotes wel op een bepaalde grens die het nog reëel maakt. Zoals bij de MacBook. Dan beweren ze tijdens de keynote 12 uren. Maar blijkt het in de praktijk om 15 tot 16 uren te gaan. (Blijft natuurlijk wel variabel, afhankelijk van wat je ermee doet, zoals gamen of tekstverwerken)
Als het goed is zowel qua prestaties als qua batterijduur net een fractie beter (iets lagere resolutie en kleiner scherm).
Tja da zegt natuurlijk niet zoveel aangezien de batterijduur van de 5s helemaal niet zo goed was. Maar kijken we naar de werkelijke waarde dan is dit zo'n 5% minder mah dan de iPhone 6S. Het zal dus best wel OK zijn maar ook niet om naar huis te schrijven.
Toen de eerste geruchten over deze nieuwe 4"-er los kwamen, ging het merendeel er vanuit dat deze over (redelijk) gedateerde hardware zou zijn opgebouwd. Niet zo vreemd, gezien het feit dat deze toen nog als 5SE door het leven ging. Ik weet nog dat dit hier op Tweakers hele felle discussies opleverde, onder het mom van "voor een lagere prijs, heb ik geen moeite met wat oudere tech". Het voorbeeld van Sony werd daar toen ook al aangehaald, als tegen argument.

Daarom ben ik blij verrast dat de SE toch de A9 krijgt.
Meer zit er niet in, want de A10 wordt uiteraard bewaard voor de 7.
Het zou helemaal mooi zijn als de bij de introductie van de 7 ook direct een kleinere SE wordt aangeboden. Dan ruil ik waarschijnlijk direct mijn 5"-er in, als die net zo scherp geprijsd gaat worden als de nieuwe SE.
Ik zeg het niet snel, maar ik denk dat Apple hier goede en concurrerende prijzen voor vraagt. Ik ben benieuwd naar de buitenmaten van deze telefoon, want ik vermoed dat de enige concurrent: De Z5 compact, smallere buitenmaten heeft met een groter scherm.

Zal dit mijn eerste iPhone zijn om te testen? Wie weet.. Mijn interesse in Apple is eindelijk gewekt.
Een kleine telefoon met redelijk high end specificaties.
Als ik de link moet geloven dat in dit artikel staat, dan is de SE begin april te koop zijn in de Benelux. In principe is dat binnen drie weken.
Imo zijn het geen goede concurrerende prijzen. Je denkt misschien:"489 euro, dat valt best mee". Vervolgens lees je dat dat voor een 16gb variant is, welke voor het meerendeel van de gebruikers te klein is. Dus moet je naar een 64gb variant gaan omdat de 32gb variant niet meer bestaat. Daar betaal je gelijk 100 euro extra voor.
En uit welk onderzoek maak jij op dat 16GB voor het meerendeel te weinig is?

Denk je nou serieus dat Apple haar markt niet kent? En die markt is globaal en voor een grote leedtijds range, vergeet dat niet.
Ik denk dat er inderdaad veel mensen zijn die een 16GB iPhone hebben. Maar de vraag die je je daarbij kan stellen is of die gekocht zijn omdat 16 GB een goede hoeveelheid opslag is, of omdat het de goedkoopste is. Apple kent de markt heel goed en precies om die reden is de 32 GB versie er niet meer. 16 GB is voor veel gebruikers te weinig, 64 te veel, dus 32 zou perfect zijn. Door deze weg te halen moeten mensen uitwijken naar een 64GB versie en die is dan ook meteen flink duurder. Zo verkoopt apple meer 64GB iPhones, en maken ze meer winst.

Overigens: hier een van de vele artikelen over waarom 16 GB niet genoeg is:
http://gizmodo.com/dont-buy-a-16-gb-iphone-1728603145
Naast dit artikel zijn er echt een heleboel die hetzelfde zeggen. Natuurlijk is dit geen onderzoek, maar in ieder geval is er vanuit meerdere hoeken (geldt voor android én apple) de stem dat 16GB inderdaad voor veel mensen te weinig is.
Artikel gelezen. Gewoon de mening van de auteur. Ik kan er totaal niets mee.
Natuurlijk is dit een mening, maar dit wordt door een groot aantal mensen gevonden. Dit is echt niet het enige artikel wat zegt dat 16GB niet genoeg is. Het aantal artikelen wat zegt dat 16 GB wel genoeg is ontbreekt echter.

Na een beetje rondzoeken heb ik dit onderzoekje gevonden, 4000 mensen hebben meegedaan:
http://www.phonearena.com...eed-in-your-phone_id72968
Nog geen 5% vindt dat 16 GB voldoende is. Dat betekent dus dat meer dan 95% van de mensen een telefoon met meer dan 16 GB wil.

Natuurlijk is het zo dat voor sommige mensen 16 GB genoeg is. Maar het is ook zo dat deze groep ongelofelijk klein is. Voor het overgrote deel van de mensen is 16 GB niet genoeg. En dit buit Apple volledig uit door de 32 GB versie uit het assortiment te halen. Hierdoor moeten mensen die 16GB niet genoeg vinden (95%) direct 100 euro meer betalen voor iets wat Apple een paar euro kost. En daarmee is dus ook het hele punt dat dit een goedkopere iPhone is weggevallen. Want voor 95% van de mensen kost deze telefoon dus gewoon €598,-. Apple kan wel zeggen "ja we hebben eindelijk een goedkope iPhone" maar sorry, 598 euro voor een 4-inch scherm en 32 GB is echt niet goedkoop.
Na 9 jaar in de onderzoekswereld te hebben gewerkt, kan ik je zeggen dat dat onderzoek me niets zegt. 4000 menses is normaliter meer dan genoeg, maar er wordt niets gezegd over de demografische verdeling van die 4000 respondenten. M.a.w. wie zijn die mensen?
Ja zo kan je eeuwig doorgaan. Natuurlijk is het geen wetenschappelijk onderzoek dit, en de standaarddeviatie en het betrouwbaarheidsinterval worden niet weergegeven. Maar het schetst in ieder geval een beeld van wat mensen willen. Dit zal inderdaad vertekend zijn, want ja het aantal ouderen en kinderen wat aan deze poll hebben meegedaan is waarschijnlijk erg klein, en ik denk dat juist deze groepen de groepen zijn die alleen een telefoon willen die het doet en die makkelijk te gebruiken is en waar 16 GB genoeg is. Maar zelfs als je deze groepen mee zou rekenen geloof ik niet dat dit de meerderheid is.

Als je mij een onderzoek kan laten zien wat zegt dat 16GB voor de meeste mensen genoeg is dan neem ik alles terug wat ik gezegd heb. Maar die onderzoeken bestaan niet.

Maar we dwalen af, hier ging het in eerste instantie helemaal niet over. Het gaat erom dat áls je 16GB niet genoeg vindt (wat ik denk dat echt veruit de meerderheid van de mensen vindt) er geen optie is voor de 32. Nee, je moet direct door naar de 64GB versie die 598 euro kost. En daarmee valt het hele punt van dat deze iPhone zo lekker goedkoop is weg. Want dat is hij gewoon niet.
Apple pronkt met een goedkope iPhone, terwijl een groot deel van de mensen de 64 GB koopt omdat 16 GB niet genoeg is, die helemaal niet goedkoop is.
Er zijn zeer veel artikels die het hebben over dat apples 16gb achterhaalt is en de upgrades te duur. Er zijn hier uiteraard geen onderzoeken naar gedaan omdat te weinig subjectief is. Ik ken zelf echter zeer veel mensen met een iphone en van die 16gb blijft ongeveer 9,5gb over na de standaard apps en het os. Dat krijg je zeer gemakkelijk vol (zeker met een 12 mp camera).
Dat er veel artikelen zijn zegt alleen maar dat er een aantal gepassioneerde schrijvers is, dat een uitgesproken mening heeft over een 16GB iPhone.

Apple zal heel goed weten hoe hun markt in elkaar steekt en die keuze voor 16GB is er voor een reden. Wat die reden dan ook moge zijn.
Die reden is om gebruikers die wel genoeg hebben (wat volgens mij het meerendeel is) een goedkopere optie te bieden. De 32GB variant heeft Apple weg gehaald terwijl dat juist het ideale formaat voor veel gebruikers is. Nu kopen veel gebruikers de 64GB variant welke gelijk 100 euro duurder is.
Prima business strategie lijkt mij :)
Ze verkopen ze als zoete broodjes én zijn financieel enorm succesvol. Tel daarbij ook nog de hoge klanttevredenheid en je hebt goede formule.

Dat er mensen zijn die wat aan te merken hebben, is alleen maar goed. Je moet NOOIT alle mans vriendje willen zijn, want dat leidt tot middelmatigheid. Duidelijke keuzes maken.

Verdiep je maar eens in Michael Porters 5 forces en zijn guidelines voor het formuleren van een succesvolle strategie. Dat is al sinds 1979 een gouden standaard.
Anoniem: 390382
@Kiswum21 maart 2016 19:05
De buitenmaten? Pak eens een 5S dan weet je zo!
Ik heb niet veel mensen in de buurt met zo'n telefoon. Ik heb het zojuist gevonden. Ik zag de link niet direct op de site, dus ik heb hem maar zelf ingevuld/gevonden.

iPhone SE
123,8 x 58,6 x 7,6 mm met 4,0" scherm
http://www.apple.com/iphone-se/

Z5 Compact:
127,3 x 64,7 x 8,99 mm met 4,6" scherm
http://www.sonymobile.com...phones/xperia-z5-compact/

Nu is het wachten op de concurrenten!
Ik denk dat ze bij Apple enorm blij zijn dat jij daar niet werkt, want ze zouden miljoenen iPhones minder verkopen. Die markt voor kleinere schermen laat jij links liggen. Dat is vanuit economisch oogpunt natuurlijk een gigantische misser.

De cijfers zeggen inderdaad genoeg.

Ze hadden tijdens de koude oorlog in het oostblok zo'n concept "keuze vrijheid". Oh nee, alles en iedereen had dezelfd spullen.

[Reactie gewijzigd door LarBor op 22 maart 2016 09:10]

Mij hoor je niet zeggen dat ze het niet moeten verkopen.
Ik prik alleen door de hype heen ... Simpel zat.
We lopen hier te doen alsof het om iets nieuws gaat maar het is een 6S met 4inch scherm ... Bigdeal.

Lets face it, de tijden dat de presentatie voor echt wereldnieuws zorgde zijn inmiddels al jaren voorbij.
Je merkt nu dat die hard Apple fans een aangepaste disclaimer text file al gebruiken als wereldnieuws.
Anoniem: 310408
@Kiswum21 maart 2016 20:29
Een kleine telefoon met redelijk high end specificaties.
Als je 'redelijk high end' vind daag ik je uit om werkelijk high end te vinden. Er zijn niet veel telefoons in dezelfde prijsklasse en formaat die veel betere specificaties hebben.

Ik kreeg overigens net van mijn Apple 'mannetje' door dat wij ze rond 9 April binnen krijgen (in Frankrijk en Belgie).
Dan daag ik je uit om de specificaties van de Sony Xperia Z5 compact te bekijken (de link is snel te vinden, het staat in de buurt van onze reacties). Veel mensen zien deze telefoon als een kleine high-end telefoon. Ik zie het als een van de krachtigste telefoons als je de specificaties per mm2 berekend.
Ondanks de dualcore, 1GB ram en +/-1650 mAh accu, is de Apple SE erg krachtig vanwege het zeer goede samenspel van hardware + software. Daarin ligt dan ook de pure kracht van iOS tegenover Android.
Ik heb zelf de Z5 Compact gehad (omdat mijn iPhone 5S ouder werd en ik alleen kleine telefoons wil), maar dat was toch wel van een koude kermis thuis komen. Het bewijs dat specs niet alles zeggen: ik heb geen enkele taak kunnen vinden waarin de Z5 Compact sneller was dan mijn 2 jaar oude 5S. Een aantal taken (zoals camera, ook na de 2.0 update) zelfs een stuk trager.
Heb je je weleens verdiept in bedrijfsvoering en strategie? Je moet keuzes maken en je niche vinden. Wil je allemans vriendje zijn, dan heb je het hard te halen.

Ryanair bijvoorbeeld biedt geen luxe aan. Dat is niet hun markt en dat is een bewuste strategische keuze. Apple kiest waar ze voor kiezen en dat legt ze geen windeieren. Dit iit de smartphone makers die allemans vriendjes willen zijn. Die draaien niet of nauwelijks winst.

Je hoeft helemaal niet het grootste marktaandeel te hebben of de beste te zijn. Als bedrijf moet je je doelgroep bedienen, zodat je winst maakt en je continuiteit gegarandeerd is.
Iets kleiner denk ik maar nog steeds relatief groot.
Ben benieuwd wat er met de prijzen van de 6s gaan gebeuren. Want buiten het grotere scherm en omdat hij "mooier" is, zie ik nog geen voordelen van de 6s (Of ik mis hier iets?). Voor dat prijsverschil gaat niemand voor de 6s (teminste ik niet :P)
De enige verschillen zijn dat de iPhone SE geen 3D touch heeft.
3D touch hoor je niemand over en mist ook niemand.
Had een nieuw parade paardje moeten zijn maar is niks anders dan een gimmick gebleken.
Mooie telefoon, goede specs en een heerlijk formaat!
Misschien ruil ik m'n 6S wel in voor dit toestel... Zit er serieus over te twijfelen. 4" ligt veel lekkerder in de hand. Moet alleen het scherm beoordelen als er veel op staat. Als dat prima is; dan ben ik om.

Prijs is ook prima trouwens, had ik niet verwacht.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 21 maart 2016 18:56]

Een 640p scherm en dan is 589 euro voor 64GB acceptabel? Man wat ben je dan gek... LG V10: 1440p scherm, 4GB RAM, 32GB opslag (uitbreidbaar met 200GB), geen 1642 mAh accu, maar 3000mAh. En wat betaal je ervoor? Nog geen €550,- Maar wel een fantastische camera met OIS!

Wat maakt mensen in hemelsnaam bereid zo'n gruwelijk hoge prijs te betalen voor een product dat zichtbaar enorm onder doet voor de concurrentie? :9 (een 32GB geheugenkaartje heb je al voor een 10tje)
€550? Wat super duur. Ik kan hetzelfde krijgen als die LG van een of ander onbekend Chinees merk! :P

Wat moet ik met functies waar ik niet naar zoek? :P
4G RAM zegt helemaal niets over de prestaties van het toestel. Ik hoef geen 232GB opslag...
Dat jij dat misschien nodig hebt: prima, en dan neem je lekker die LG. ;)

Maar, ik vind de software van die LG enorm k*t. De prestaties zijn redelijk om te janken na verloop van tijd (bij voorgaande LG toestellen dan; over deze kan ik nog niet oordelen...); en je doodstaren op specs gaat gewoon echt niet werken.
Apple heeft altijd relatief kleine accu's gehad, minder geheugen gehad, minder CPU kracht in klokslagen en kernen gehad... Maar staat steevast toch in de top (vaak bovenaan) als het gaat om accuduur en prestaties. "Jaaaa de S6 gaat een half uur langer mee dan de 6S!" (maar heeft wel een dubbele capaciteit nodig om dat te bereiken!)
Wat maakt mensen in hemelsnaam bereid zo'n gruwelijk hoge prijs te betalen voor een product dat zichtbaar enorm onder doet voor de concurrentie? :9 (een 32GB geheugenkaartje heb je al voor een 10tje)
Hoe doet het onder aan de concurrentie dan?
Omdat het lagere specs heeft, maar uit die lagere specs wel dezelfde of zelfs betere prestaties haalt zou het onder doen? :P

Ja een 32GB geheugenkaartje heb je al voor een tientje, maar wat voor een...
Ik heb voor een goed 64GB geheugenkaartje van Sandisk (90/90 write/read) €50 moeten lappen, en met die prestaties is het echt niet goedkoper te krijgen. De samsung tegenhanger, die iets minder goede write prestaties heeft, was €47,50.
Ik had ook een kaartje van €10 kunnen kopen, maar dan waren de prestaties om te janken. :)


Mensen betalen het, omdat het goed werkt. Ze waren niet groot geworden als het echt allemaal *** toestellen waren.
LG maakt goede telefoons, Apple maakt goede telefoons. Dat de een duurder is dan de ander, moet niet veel uitmaken: als je bereid bent meer te betalen voor een bepaald stuk software, bepaalde functies of misschien zelfs het merk: dat is aan het individu.
Maar de specs en de prijs zeggen niet per definitie iets over de kwaliteit van het product, en of het wel of niet onzinnig is om die prijs te lappen. ;)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 22 maart 2016 21:40]

Daar heb je gelijk in, Apple heeft met de 6 en de 6S wel feilloos werkende toestellen, die menig ander toestel verslaan wat betreft vloeiendheid. Dat wil niet zeggen dat een camerafan, (zoals ik) Het liever elders zoekt. Want Apple voegt met hun 'premium' specs anno 2016 nog steeds geen OIS toe bij het maken van een camera-unit, ja, bij de 'Plus'. Maar ik hoef geen peperdure snijplank.

Verder, waarom zou je voor niet-uitbreidbaar geheugen kiezen als je voor niks extra's een SD-kaartje kan plaatsen? Ik heb voor een 10'tje, weliswaar een aanbieding, wel een SanDisk SD-kaart hoor, die alles behalve langzaam is. En de tijd dat Android 'Lagdroid' heette is inmiddels ver achter ons heen.

Neemt niet weg dat Apple het goed voor elkaar heeft, dat zij in staat zijn consumenten een dergelijk hoog bedrag te laten betalen voor een product dat qua performance onderdoet op de concurrentie. (Nogmaals, ik heb het niet over specgeile RAM cijfers, maar onder meer de camera en de manier van opslag) ;) Verder zijn die schermspecificaties, die jij hier niet noemt, wel degelijk van belang. Dat scherm is niet eens 720P, dus niet eens HD-ready. Wat leuk om daar je 4K-filmpjes te bekijken, of te Netflixen... :+
Ja dat is een ander verhaal. :)
Ik ben zelf prima tevreden met de 12MP camera in de 6S. Het presteert niet zo goed in het donker als m'n 4MP "UltraPixel" cam van HTC deed (ja, je zal het walgelijk vinden; maar ik was echt een fan van die cam :P Erg goed bij concerten ;)); maar over de totale linie schiet het prima plaatjes. Ik doe er niet zoveel mee. :)
Verder, waarom zou je voor niet-uitbreidbaar geheugen kiezen als je voor niks extra's een SD-kaartje kan plaatsen? Ik heb voor een 10'tje, weliswaar een aanbieding, wel een SanDisk SD-kaart hoor, die alles behalve langzaam is. En de tijd dat Android 'Lagdroid' heette is inmiddels ver achter ons heen.
Ik denk niet dat je voor een tientje de Sandisk Extreme Pro kan krijgen, maar all the best to you als het je wel gelukt is :D

De vraag is: waarvoor heb ik uitbreidbaar geheugen nodig?
Vroeger vond ik het echt enorm noodzakelijk omdat ik de SD eruit kon rukken en in een andere telefoon kon stoppen... Maar de laatste jaren zat dat SD kaartje maar in m'n telefoon en ging er eigenlijk nooit uit tot ik van telefoon wisselde.
Ik heb nu een iPhone met 128GB opslag waar ik 60GB van gebruik. Moet ik dit uitbreiden? :P
En overzetten gaat erg makkelijk via iTunes (horror software. Dat wel.) of iCloud.
Neemt niet weg dat Apple het goed voor elkaar heeft, dat zij in staat zijn consumenten een dergelijk hoog bedrag te laten betalen voor een product dat qua performance onderdoet op de concurrentie. (Nogmaals, ik heb het niet over specgeile RAM cijfers, maar onder meer de camera en de manier van opslag) ;)
De manier van opslag is geen performance gradatie he, dat is de smaak voor de vorm van opslag. De performance van de onboard opslag van Apple devices blazen denk ik menig SD kaartje weg. :P

De camera: dat zou best kunnen, daar weet ik eerlijk gezegd niet zoveel van.
Maar... Nu moet je wel rekening houden dat voor jou die camera belangrijk is.
Voor mij is de snelheid van het toestel veel meer van belang; en daar doet het echt absoluut niet onder aan de concurrentie.

Hebben we het hier niet meer over smaak en "wat belangrijk is voor mij", dan over werkelijke waarde van het toestel? :) Dat zou denk ik een eerlijkere weergave van het probleem zijn. ;) Als ik een opsomming zou moeten maken van wat ik mis bij bepaalde telefoons en ze daarop finaal zou afkraken dan heb ik ook nog wel wat te vertellen over die LG :D

Ik denk dat we elkaar wel snappen zo. :)
Dat scherm is niet eens 720P, dus niet eens HD-ready. Wat leuk om daar je 4K-filmpjes te bekijken, of te Netflixen... :+
4K op een telefoon toestel is sowieso belachelijk, maar dat is mijn mening.
Op een 4" retinascherm moet 640P in principe ruim voldoende zijn om haarscherp beeld te krijgen. Hou er rekening mee dat het om een 4" toestel gaat he, niet om een 52" TV. :P Maar het had hoger gekund, dat ben ik met je eens.
Ik denk dat de scherpte in het echt niet heel hard zal tegenvallen.
Anoniem: 256386
21 maart 2016 19:05
16 gb kan eigenlijk niet maar dat is niets anders dan commercieel ervoor zorgen dat je 100 dollar extra uitgeeft voor 64 GB. Want extra geheugen kost Apple een paar dollar.
Uiteraard. Maar zijn ook hele volksstammen (waar ik dan weer bij hoor) voor wie 16 GB meer dan genoeg is. Niet iedereen heeft 100 apps (ik heb er volgens mijn iPhone maar liefst 13).
Ik heb er wel mijn bedenkingen bij hoor. Kijk, als je schermt met de mogelijkheid van 4K filmen, dan moet je ook zorgen dat je zonder problemen die 4K film kunt opslaan. 1 minuut in 4K filmen kost volgens de iPhone zelf 375 MB. Als je dan bedenkt dat je op een 16GB toestel met iOS erop nog ongeveer 10GB overhoudt, dan zou je 26 minuten aan 4K materiaal kunnen opslaan. En dan ga ik er even vanuit dat je verder geen enkele app of foto op je toestel hebt (wat natuurlijk niet reëel is).

Mijn voornaamste bedenking is dat het gewoon niet in balans is. 4K strookt niet met 16GB. Net zoals het ook niet strookt met het toestel zelf of eender welke andere iPhone. De enige smartphone in de pricewatch die 4K aankan is de Sony Xperia Z5 Premium. 4K is alleen nuttig als je serieuze video's gaat maken, met nabewerking etc. om dan weer te geven op een superdupermegatelevisie. Zulks ga je natuurlijk niet met een telefoon schieten, als je dat doel hebt pak je wel een serieuze camera.

Laat je dat buiten beschouwing, dan is 16GB voor een deel van de consumenten echt wel voldoende. Sterker nog: ik voorspel dat het de meest verkochte variant gaat zijn. Als ik zo af en toe om me heen kijk zijn er nog steeds heel veel mensen die zich blind staren op "iPhone" en dat per se willen hebben, er vervolgens achter komen dat die dingen dan toch wel duur zijn en voor een goedkope variant gaan. (kennis van me kwam onlangs trots met een 5C aan)
Zelf heb ik overigens een 16GB Nexus 5. Zo nu en dan moet ik even de foto's/video's opschonen en/of verplaatsen naar mijn computer. Wat dat betreft merk ik dus wel de beperking van 16GB, maar onwerkbaar is het ook niet. Je kunt wel aanvoeren dat je dergelijk "gedoe" niet wil bij een toestel waar je bijna € 500,- voor op tafel moet leggen. (vergelijk: voor mijn Nexus 5 heb ik € 330,- betaald, de iPhone 5SE is dus bijna 50% duurder)
Anoniem: 256386
@Tjolk22 maart 2016 11:54
Afgezien het 4k opnemen worden apps ook groter.
16 GB op iPhone stamt uit 2009. Dat is gewoon niet meer van deze tijd. Dat is toch hetzelfde als 500 GB op je desktop, thuis internetten op 1 MB/s etc.
535 Euro voor een 64GB model.. Dus de iPhone kán wél goedkoper :9
De prijs viel mij ook best mee. Ik ben benieuwd wat de winkelprijs wordt na een maand of twee. Zou zomaar mijn volgende telefoon kunnen worden. Kleine high end mobiel met alle nodige features en de zekerheid van een jaar of drie updates: precies wat ik zoek. Accuduur lijkt ook nog beter dan de grotere modellen.

(Ja, ik ken het alternatief: Z5 Compact. Hopelijk daalt die iets in prijs na deze aankondiging, goede concurrent)

[Reactie gewijzigd door UltimusXI op 21 maart 2016 18:48]

De prijs zal niet veel dalen, dat is nooit bij iPhones. Pas als er een opvolger van een model komt, wordt de voorganger wat voordeliger.
Klopt, maar op dag 1 is het toch veelal adviesprijs, maar daarna duiken de kleinere websites er toch vaak al een stukje onder, meen ik. Niet veel, wel een paar tientjes tot mogelijk 40-50 euro? Maar misschien verwacht ik teveel idd.

[Reactie gewijzigd door UltimusXI op 21 maart 2016 18:55]

Anoniem: 696390
@UltimusXI21 maart 2016 19:49
JA bij Android Devices. Apple devices zijn ook in de winkels en Stores altijd waardevast.
Hangt van de populariteit en beschikbaarheid af. Als de voorraad snel gaat, dan zul je eerder hogere prijzen zien dan lager.
Dan is 535 Euro voor een toestel nòg peperduur.
Ik hou `t bij de Samsung S4 voorlopig.
We zien wel over 1 jaar wat de S6 kost, dan nemen we die.
Daarnet stond de Amerikaanse prijs verrekend naar Euro's plus BTW op 535.
Dus alleen omdat het een '4 incher' is, is het een slecht toestel? Dat slaat natuurlijk nergens op. De afmetingen van een scherm zeggen niks over een toestel. Er zijn namelijk zat toestellen met een groot scherm, maar bagger specificaties. De hardware (en software niet te vergeten) van de 5SE zijn gewoon prima in orde en sommige mensen willen gewoon geen groot scherm. Gezien het succes dat Sony met de Z3 compact had, denk ik dat Apple geen slechte zet doet.

Ik reken mezelf ook tot de gebruikers die een hekel hebben aan de (te) grote schermen van tegenwoordig. Een telefoon moet voor mij namelijk compact zijn, anders gebruik ik wel een tablet. Hoewel de 4 inch van de 5 prima is, stap ik zeer waarschijlnlijk toch over naar de 6s. 4,7 inch is ook prima te doen, maar groter hoeft van mij echt niet.

Ik begrijp in ieder geval heel goed dat er best een groep gebruikers is die geen groter scherm wil, maar wel goede hardware. En dan kan de 5SE wel eens een prima keuze zijn.

[Reactie gewijzigd door ElScorpione op 21 maart 2016 21:46]

Anoniem: 696390
21 maart 2016 18:46
Ik ben de live stream ook aan het kijken. Die nieuwe iPhone is wel een killer als je ze tegenover de concurrentie zet. De mini series bij veel concurrenten zijn altijd gestript maar met deze specs is de nieuwe iPhone echt wel een interessant apparaat.
^^
Dit wordt idd een grote concurrent. Hoop dat andere fabrikanten hier snel zullen volgen.
Nou niet echt. Mist zoveel praktische zaken die ander modellen wel hebben. Maar je zal wel naar andere specs kijken.
En over welke praktische zaken hebben we het dAn? De SE lijkt mij inclusief de specz de meest interessante telefoon in zijn klasse
Specs buiten om de standaard zaken als SOC en RAM. Denk o.a. grootte opslag, camera, opladen (bedraad en draadloos), uitbreidbaarheid opslag enz.
Welke 4 inch telefoon heeft dat allemaal wel dan? Ik ken geen enkele 4 inch telefoon die draadloos oplaad. Of een 4 Inch telefoon met dezelfde camera als de iPhone 6s of 4 jaar gegarandeerd updatets en ga maar eventjes door.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 696390 op 22 maart 2016 14:23]

Maar wel met SD kaart, meer opslag voor hetzelfde geld, betere physieke eigenschappen voor een 'mini' en ga maar eventjes door. Denk 'minis' van oa Samsung, Sony en ga zo maar eventjes door. Een nieuwe Samsung S7 Mini komt er ook spoedig aan.

Edit: maar laat me je er niet vanaf houden. Zelf vind ik de mini's veel te klein na nu groter gewend te zijn. Ik keek vorige week naar een ~4" model. No way dat ik daar naar terug ga. 4.3/4.5" zou nog kunnen, maar 4" of kleiner? No way. Ik heb geen kleuterhanden of skinnypants en dus is het ook nergens meer voor nodig. Had ik 2 jaar geleden nooit kunnen denken. Voor jou kan dat anders zijn natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 22 maart 2016 14:49]

Mwa ligt eraan waar je je prioriteiten legt denk ik. Ik heb zelf iPhone 6S 16 GB en heb dat nog nooit vol gekregen. Zal er wel aan liggen wat je met je telefoon doet.
Ik gebruik mn iPhone 6 Plus alleen voor ontwikkeldoeleinden dus.

Hey begrijp me niet verkeerd. Ik moet er NIET aan denken kleiner te gaan dan 5 inch. Ik begon met een HTX One X en toen een Note 3 en nu iPhone 6 Plus.
Kleine telefoons is aan mij ook echt niet besteed hoor ;)
Grappig, samen praten over een (maat) telefoon waar we allebei geen behoefte aan hebben :D
1 2 3 ... 11

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee